نوشته شده توسط : vakiel

می‌توان برای هر مستخدم یا به اصطلاح کارمندی از زمانی که آغاز به خدمت می‌کند تا زمان پایان خدمت خود حالاتی را تصور کرد. به عبارت دیگر وی در حالات استخدامی مختلفی می‌تواند قرار بگیرد. منظور از مستخدم، مستخدم رسمی می‌باشد. حالت‌هایی که در قانون بیان شده‌اند عبارتند از اشتغال، مرخصی، معذوریت، آمادگی به خدمت، ماموریت، خدمت زیر پرچم، خدمت آزمایشی، از کار افتادگی، بازنشستگی، تعلیق، انفصال موقت، انفصال دائم، غیبت موجه، اخراج و برکناری از خدمت. قبل از هر چیزی باید بیان کرد که مستخدمی که در دوره آزمایشی است تا زمانی که این دوره آزمایشی را به پایان نرسانده باشد مستخدم رسمی به شمار نمی‌رود. در ادامه به توضیح حالات و وضعیت‌هایی که ممکن است مستخدم یا به اصطلاح کارمند در آن قرار بگیرد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حالات استخدامی

 

حالت اشتغال

در قانون بیان شده است که این حالت وضع مستخدمی است که در پست معین انجام وظیفه می‌کند و مطابق قانون موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها نمی‌توانند مستخدم رسمی را از پست سازمانی خود برکنار کنند جز در مواردی که در قانون به صراحت بیان شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان اداری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی را مطالعه نمایید.

حالت انتقال

حالت انتقال به این شرح است که مستخدم یا کارمند رسمی از یک وزارتخانه یا موسسه دولتی بدون اینکه رابطه خدمتی مستخدم قطع شود به موسسه دولتی و وزارتخانه دیگری منتقل می‌شود. در طول این انتقال در حالت اشتغال به سر می‌برد و همچنین به این نکته باید اشاره شود که گروه و پایه و پیشینه خدمت مستخدم نیز حفظ می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

حالت مرخصی

مرخصی در قانون به سه گروه تقسیم می‌شود: مرخصی استحقاقی ، مرخصی استعلاجی و مرخصی بدون حقوق.

حالت آمادگی به خدمت

وضعیت مستخدمی که در حالت آمادگی به خدمت می‌باشد به این شرح است که مستخدم در انتظار ارجاع یک خدمت است درحالی که تصدی شغلی را به عهده ندارد و موقعیت‌ها و وضعیت‌هایی را می‌توان برای حالت آمادگی به خدمت تصور کرد.

وضعیت اول اختصاص به مستخدمی دارد که از مرخصی بدون حقوق بازگشته است. وضعیت دوم آماده به خدمت شدن و غیبت موجه می‌باشد و حالت سوم عبارت است از آماده به خدمت شدن در شرایطی که دستگاه اجرایی منحل شده است و یا پست سازمانی حذف شده است و در خصوص مورد چهارم باید به آماده به خدمت شدن و خدمت زیر پرچم اشاره کرد. موارد دیگر عبارتند از آماده به خدمت شدن و انتصاب به مقامات عالی دولتی، آماده به خدمت شدن و تعلیق، آماده به خدمت شدن و ماموریت، آماده به خدمت شدن و انفصال موقت، آماده به خدمت شدت برای رسیدگی به اتهامات اداری مستخدم و در آخر آماده به خدمت شدن مستخدمین غیر رسمی.

حالت ماموریت

حالت ماموریت همانطور که در قانون بیان شده است وضع مستخدمی است که به طور موقت مامور انجام وظیفه‌ای غیر از وظیفه اصلی پست سازمانی خود شده است یا از طرف محل کار خود برای دوره کارآموزی اعزام شده باشد.

حالت خدمت زیر پرچم

مستخدمی که در حالت خدمت زیر پرچم قرار دارد مدت خدمت زیر پرچمش جزء سابقه خدمتش محسوب می‌شود.

حالت تعلیق | حالات استخدامی

گاهی اوقات ممکن است بر اساس تصمیم مراجع قضایی  و هیئت‌هایی که به تخلفات اداری رسیدگی می‌کنند مستخدم از خدمت معلق شود. در این حالت مستخدم از خدمت کردن ممنوع می‌شود و این حکم توسط مقامات صلاحیتدار صادر می‌شود آنچه که اهمیت دارد این است که این تعلیق به طور موقت شکل می‌گیرد.

حالت انفصال موقت | حالات استخدامی

در حالت انفصال موقت در مراجع قضایی و هیات رسیدگی به تخلفات اداری حکم قطعی می‌دهند و مدت معینی فرد را از اشتغال ممنوع می‌کنند. این حالت می‌تواند مجازات اصلی در نظر گرفته شود یا مجازات تبعی. اگر به عنوان مجازات اصلی در نظر گرفته شود به صراحت در حکم قید می‌شود و در غیر این صورت در حکم قید نمی‌شود. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ‏انفصال موقت جزء سابقه خدمت محسوب نمی‌شود.

حالت غیبت موجه | حالات استخدامی

حالت غیبت موجه به حالتی اطلاق می‌شود که مستخدم در محل خدمت حاضر نمی‌شود به علتی که خارج از اختیار او بوده است. موجه بودن مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری محرز می‌شود. در صورتی مقامات می‌توانند کارمندی را اخراج کنند که بیش از دو ماه متوالی یا ۴ ماه متناوب در سال بدون عذر موجه در محل کار حضور پیدا نکرده باشد و یا به عبارتی غیبت کرده باشد و کارمندی که عذر موجه داشته است تا سه ماه پس از اینکه حکم او ابلاغ شد فرصت دارد اعتراض کند. پرونده او به مرحله تجدیدنظر می‌رسد و هیئت تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی می‌کند و رأی این هیئت قطعی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله تخلفات اداری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حالات استخدامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حالات استخدامی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: حالات استخدامی ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید پروانه کسب چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کنید؟ هر شخصی برای به وجود آوردن یک واحد صنفی باید برای گرفتن مجوز لازم به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و با طی کردن مراحلی پروانه‌ کسب خود را دریافت نماید. بنابراین برای راه اندازی یک شغل یا کسب و کار شما نیاز به داشتن مجوزهایی دارید که یکی از مهم‌ترین آنان پروانه‌ کسب می‌باشد. در ادامه به بررسی کامل پاسخ سوال اول یا همان مراحل دریافت پروانه کسب می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

پروانه‌ کسب

همانطور که در بالا توضیح دادیم برای به وجود آوردن هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به حرفه یا شغل، داشتن پروانه از اتحادیه صنفی الزامی می‌باشد.

در واقع می‌توان گفت پروانه کسب به معنای مجوزی می‌باشد که داشتن آن برای ایجاد یک واحد صنفی ضروری است.

مراحل دریافت پروانه کسب

برای اینکه پروانه‌ کسب خود را دریافت کنید باید مراحلی را طی کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم:

برای بررسی و پیگیری تشریفات اداری این کار به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و درخواست خود را برای دریافت پروانه کسب به طور کتبی ارائه دهید.

پس از ارائه دادن درخواست خود، رسید آن را دریافت نمایید.

بعد از آن مرحله بازدید و کارشناسی از محل کسب و کار واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی واحد صنفی مربوط آغاز می‌شود.

طی 15 روز کاری، اتحادیه نظر خود مبنی بر رد یا قبول درخواست شما برای پروانه‌ کسب به طور کتبی اعلام می‌کند.

بعد از آن شما باید مدارک خود را کامل کرده و به اتحادیه تسلیم نمایید.

بعد از انجام تمام مراحل بالا در صورت قبول کردن درخواست شما، پروانه‌ کسب شما صادر می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

. داشتن تابعیت ایرانی

. سند یا اجاره نامه رسمی یا عادی، مبایعه نامه به نام متقاضی

. ارائه کارت پایان خدمت و در صورت معافیت، ارائه گواهی معافیت

. گواهی عدم سوء پیشینه

. ارائه آخرین مدرک تحصیلی

. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

. رزومه کاری

. کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی

. گواهی برای تجاری بودن محل کسب

. دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغل خاص

. ارائه گوهی موافق بودن اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی

. عکس پرسنلی 12 عدد

. فتوکپی شناسنامه عکس‌دار

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پروانه کسب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پروانه کسب پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 


:: برچسب‌ها: پروانه کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بحث امروز در خصوص اصول حاکم بر استخدام می‌باشد. نظام استخدامی در صورتی قابل قبول است که دارای اصولی باشد و این اصول به طور کامل بر آن حاکم باشد. در ادامه به بررسی مفصل این موضوع می‌پردازیم. آنچه بیش از همه اصول اهمیت دارد اصل حاکمیت قانون است ولی اصول دیگر نیز بر این نظام استخدامی حاکم هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی

اصل برابری فرصت شغلی

در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر کس حق دارد با تساوی شرایط به مشاغل عمومی کشور خود دست یابد. همچنین در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بیان شده است که تساوی فرصت برای هر کسی باید فراهم باشد که بتواند در خدمت خود به مدارج و مناسب عالی ارتقا یابد بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظات دیگری جز طول خدمت و لیاقت فردی. مواردی که ذکر گشت به عنوان حق هر کس بیان شده است. مطابق مواردی که بیان شد در می‌یابیم که در جامعه مشاغل عمومی وجود دارد و این مشاغل عمومی متعلق به تمام افرادی است که در جامعه حضور دارند فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب آن‌ها و تمام این افراد باید در دستیابی به این مشاغل فرصتی برابر داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان های اداری را مطالعه نمایید.

اصل حقوق مساوی برای کار مساوی | اصول حاکم بر استخدام

این اصل موجب از بین رفتن تبعیض می‌گردد. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی اجرت مساوی دریافت نمایند. اگر این اصل رعایت نشود تفاوت میان حقوق و مزایا بسیار زیاد خواهد شد.

اصل شایسته سالاری

هدف یک جامعه در خصوص یک نظام اداری این است که آن نظام به کارآمدی و شایستگی نزدیک شود و این امر زمانی محقق می‌شود که آن نظام اداری بتواند افرادی را که دارای لیاقت و شایستگی هستند به عنوان مثال نخبگان را جذب کند. به همین منظور نظام اداری باید ملاک‌های مناسبی را برای جذب افراد در نظر بگیرد. به عنوان مثال تخصص داشتن و برخوردار بودن از خلاقیت از جمله این ملاک‌ها می‌باشد.

اصل وجود امنیت شغلی | اصول حام بر استخدام

داشتن امنیت شغلی به این معنا می‌باشد که شخصی که مشغول به اشتغال در یک سمت می‌باشد باید از ثبات سمت خود اطمینان داشته باشد. در این صورت شخص دارای امنیت شغلی می‌باشد. وجود امنیت شغلی یکی از ملاک‌هایی است که افراد شایسته و متخصص به عنوان ملاک انتخاب یک شغل در نظر می‌گیرند.

اصل تامین رفاه کارکنان دولت

یک نظام اداری در یک جامعه زمانی به شایسته سالاری و کارآمدی نزدیک می‌شود که به تامین نیازهای متعارف کارکنان خود بپردازد. اگر این کار را انجام ندهد ممکن است در شرایطی فساد اداری محقق شود. وقتی از نیازهای متعارف صحبت می‌کنیم منظور ما علاوه بر وجود حقوق منصفانه برای هر شخص و خانواده او، وجود استراحت و فراغت نیز می‌باشد. به طور کلی منظور تمام نیازهای متعارف یک شخص است.

اصل حق دفاع از حقوق شغلی | اصول حاکم بر استخدام

داشتن یک شغل و همچنین داشتن حقوق معین برای یک شخص کافی نمی‌باشد. آن چیزی که این ترکیب را کامل می‌کند این است که شخص بتواند از حقوق خود دفاع کند. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر شخص حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه نیز شرکت کند. همچنین در میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی این امر مورد تاکید قرار گرفته است و این حق را دارای  هیچ محدودیتی ندانسته است مگر در صورتی که بر اساس قانون یک جامعه دموکرات برای مصالح امنیت ملی یا نظم عمومی یا حفظ حقوق و آزادی‌های افراد دیگر ضرورت داشته باشد.

همچنین در این خصوص باید به حق اعتصاب اشاره کنیم که برای همه افراد محترم شمرده شده است. این نکته حائز اهمیت است که حق اعتصاب مشروط است به رعایت مقررات کشور مربوطه.

اصل انضباط اداری | اصول حاکم بر استخدام

تا اینجا اصولی را بیان کردیم که به نفع مستخدمین عمل می‌کردند. آنچه اهمیت دارد این است که وجود این اصول به این معنی نمی‌باشد که مستخدمین می‌توانند انضباط اداری را زیر پا بگذارند بلکه در یک نظام اداری کارآمد مستخدمین انضباط اداری را رعایت می‌کنند.

اصل استمرار و توسعه آموزش کارکنان

نظام اداری شایسته نظامی است که کارکنان خود را مطابق متدهای روز آموزش دهد و یافته‌های جدید را در اختیار آنان قرار دهد. در این صورت نظام اداری به کارآمدی خاصی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حالات استخدامی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول حاکم بر استخدام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصول حاکم بر استخدام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم در خصوص ضمانت اجرای عدم تمکین صحبت کنیم. در ابتدا باید اشاره کنیم که دو نوع تمکین داریم: تمکین عام و تمکین خاص. منظور از تمکین عام این است که زن ریاست مرد در خانواده را بپذیرد و منظور از تمکین خاص برقراری رابطه زناشویی متعارف می‌باشد. حال اگر زوجه از وظیفه تمکین تخلف کند با مسائلی روبه‌رو می‌شود که در ادامه به بررسی مفصل آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ضمانت اجرای عدم تمکین

عدم استحقاق نفقه در صورت عدم تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

مطابق آنچه در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی آمده است اگر زوجه وظایف زوجیت خود را انجام ندهد دیگر استحقاق دریافت نفقه را ندارد.
اما در مواردی زوجه برای عدم تمکین عذر موجه‌ای دارد به عنوان مثال این امکان وجود دارد که زوجه بخواهد از حق حبس خود استفاده کند و به منظور دریافت مهریه از تمکین خودداری نماید در این صورت همچنان مستحق دریافت نفقه می‌باشد.
ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا زوج می‌تواند در صورت عدم تمکین زوجه با تشخیص خودش زوجه را مستحق دریافت نفقه نداند؟
نکته بسیار مهمی که در پاسخ به این سوال باید به آن توجه کرد این است که پرداخت کردن نفقه به طور مستمر انجام می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد که این امکان برای زوج وجود دارد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع تمکین کلیک نمایید.

 

بیشتر بخوانید : تمکین و نفقه 

 

دعوای الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

این امکان برای زوج وجود دارد که در صورت عدم تمکین زوجه دعوای الزام به تمکین را طرح کند و دادگاه‌ها بر اساس رویه چنین دعوایی را می‌پذیرند اما حکم منجر به نتیجه خاصی نخواهد شد چراکه اجبار زن به انجام رابطه جنسی از طریق دادگاه عملا ممکن نیست.

 

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

 

دادخواست الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورت عدم تمکین زوجه، زوج یا وکیل او می‌توانند به دادگاه خانواده محل اقامت زوجه مراجعه کنند و این دعوا را اقامه نمایند.
آنچه که به عنوان رویه در دادگاه مطرح است زوج را الزام می‌کند که فراهم کردن مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن را ثابت نماید.

 

 

الزام به تمکین در دوران عقد |ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورتی که زوجه باکره باشد می‌تواند به حق حبس خود در مقابل دادخواست الزام به تمکین زوج استناد کند. منظور از حق حبس این است که تا زمانی که تمام مهریه را دریافت نکرده است تمکین نمی‌کند.
بعد از این‌که دادگاه رای می‌دهد هر کدام از زوج و زوجه ۲۰ روز پس از ابلاغ رای فرصت دارند که تقاضای تجدیدنظر خواهی کنند.
آنچه که باید به آن توجه کنیم این نکته است که اگر زوجه در این پرونده محکوم شود و رای دادگاه را اجرا نکند ناشزه در نظر گرفته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : تمکین در دوران عقد 

 

ضمانت اجرای عدم تمکین | صدور اجازه ازدواج دوم در صورت عدم تمکین

این ضمانت اجرا زمانی در نظر گرفته می‌شود که امکان الزام زوجه به تمکین به عنوان یکی از وظایف زوجیت وجود نداشته باشد. در این صورت است که دادگاه اجازه ازدواج دوم را به مرد می‌دهد.

عدم استحقاق اجرت المثل و نحله در صورت عدم تمکین 

در مواردی زوجه کارهایی را انجام می‌دهد که شرعاً بر عهده او نمی‌باشد اما عرف برای انجام دادن آن کارها اجرتی را تعیین می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که شرط دریافت اجرت المثل و نحله تمکین زوجه و حسن اخلاق اوست. بنابراین در صورتی که زوجه تمکین نکند مستحق دریافت اجرت المثل و نحله نمی‌باشد.

 

 

بار اثبات دادخواست تمکین از جانب زوج بر عهده چه کسی است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به قانون مراجعه کنیم؛ در قانون مدنی بیان شده است که به محض انعقاد عقد نکاح روابط زوجیت برقرار می‌شود و به تبع آن طرفین باید حقوق و تکالیف را به طور کامل انجام دهند. بنابراین زمانی که زوج در جایگاه خواهان قرار می‌گیرد باید امتناع زن از انجام دادن وظائف زناشویی را اثبات کند که در این صورت زن مستحق دریافت نفقه نمی‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: ضمانت اجرای عدم تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سفته یکی از اسناد تجاری بوده که بر اساس آن صادر کننده متعهد می‌شود که مبلغ درج شده در روی سفته را به دارنده سفته بپردازد. سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار نوع دیگری از سفته می‌باشد که کارگران هنگام استخدام برای تضمین حسن انجام کار به کارفرمایان می‌دهند. در ادامه به بررسی سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار می‌پردازیم و نکات مربوطه را توضیح می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : سفته ضمانت انجام کار

سفته ضمانت انجام کار

همانطور که در بالا توضیح دادیم سفته حسن انجام کار به سفته‌ای گفته می‌شود که در هنگام استخدام، کارفرمایان برای اطمینان و پایبندی به قرارداد از کارمندان خود دریافت می‌نمایند.

ممکن است برای خودتان اتفاق افتاده و یا از جایی شنیده باشید که شخصی برای استخدام به شرکتی رفته و کارفرما از آن شخص درخواست سفته می‌کند این همان سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت می‌باشد.

نحوه صدور این سفته از درج مبلغ و درج اسم گیرنده با انواع دیگر متفاوت بوده و قوانین خاص مربوط به خود را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون سفته را مطالعه نمایید.

مندرجات الزامی سفته ضمانت انجام کار

ذکر نام گیرنده در سفته حسن انجام کار

در این نوع سفته حتما باید نام گیرنده سفته در آن ذکر شود یعنی حتما باید نام کسی که این سفته برای او یا نام شرکتی که سفته به نفع او صادر شده نوشته شود. توجه داشته باشید که اگر نام گیرنده در سفته ذکر نشود آن سفته در وجه حامل بوده که به این معناست: هر کسی که سفته در دست او باشد دارنده سفته می‌باشد.

کارمندان و کارگران باید قبل از تحویل سفته به کارفرمایان خود ته برگ سفته را جدا نموده و نزد خود نگهداری کنند زیرا این به عنوان رسید نزد آنان می‌باشد.

اگر کارفرما بعد از پایان کار سفته را مسترد نکند کارگر می‌تواند با طرح دادخواست استرداد سفته از طریق مراجع قانونی اقدام کند.

کلمه “به حواله کرد” در بخش گیرنده را خط بزنید تا سند قابلیت نقل و انتقال را از دست بدهد. این بخش بسیار مهم است چرا که سفته یکی از اسناد تجاری مورد حمایت قانون‌گذار است و اگر کارفرما آن را به شخص ثالثی منتقل نماید شما ملزم به پرداخت مبلغ سفته به آن فرد خواهید شد. پس از پرداخت به فرد ثالث می‌توانید علیه کارفرما اقامه دعوا نموده و مبلغ پرداختی را مطالبه کنید اما روشن است که در پروسه دادگاه و دوندگی خواهید افتاد.

توصیه می‌کنیم مقاله دادگاه سفته را مطالعه نمایید.

ذکر تاریخ در سفته حسن انجام کار

در صدور سفته باید تاریخ پرداخت آن ذکر شود ولی در این نوع سفته چون برای ضمانت داده می‌شود دلیلی برای ذکر تاریخ در آن وجود ندارد. بنابراین در هنگام صدور سفته اگر برای حسن انجام کار می‌باشد بهتر است در قسمت تاریخ پرداخت نوشته شود که این سفته برای حسن انجام کار داده می‌شود.

پس در این نوع سفته لزومی به درج تاریخ نیست.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید: سفته‌هایی که برای ضمانت یا حسن انجام کار داده می‌شوند، تا زمانی که کارگر به طور کامل در آنجا استخدام نشده قابل مطالبه نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله قیمت سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته حسن انجام کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته حسن انجام کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سفته ضمانت انجام کار ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نامزدی در نتیجه خواستگاری مرد و موافقت زن محقق می‌شود و نوعی توافق و قرارداد بین آن‌ها محسوب می‌شود. موضوع نامزدی توافق بر ازدواج است. پس در نامزدی زن و مرد توافق می‌کنند که با یکدیگر ازدواج کنند. بنابراین نامزدی نکاح محسوب نمی‌شود و فاقد آثار نکاح  می‌باشد و هیچ گونه الزامی برای ازدواج هم محسوب نمی‌شود. ما در ادامه به بررسی جایگاه نامزدی در حقوق مدنی ایران و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن مطابق قانون مدنی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : نامزدی

 

ماهیت نامزدی

همانطور که در بالا توضیح دادیم نامزدی ازدواج تلقی نمی‌شود. نامزدی به دو صورت می‌تواند صورت گیرد: در مورد اول طرفین عقد نکاح در مورد تمام شرایط آن از جمله مهریه و شروط ضمن عقد نکاح و سایر موارد به توافق و تفاهم رسیده‌اند و زمان اجرای عقد نکاح را به زمان معینی موکول کرده‌اند که بتوانند مقدمات انجام آن را فراهم کنند، مورد دوم زمانی است که طرفین به ازدواج با همدیگر توافق کرده‌اند ولی هنوز در مورد جزئیات مهریه و شروط ضمن عقد به تفاهم نرسیده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه نامزدی را مطالعه نمایید.
قانونگذار از نامزدی به عنوان وعده ازدواج نام برده که فاقد الزام حقوقی است.

قانونگذار در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی آورده است که وعده ازدواج یا همان نامزدی ایجاد زوجیت نمی‌نماید هر چند تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گشته پرداخت شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده باشد می‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارت نماید.

نکته: آیا می‌توان از زنی که توسط دیگری نامزد شده خواستگاری و با او ازدواج کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، هر چند چنین عملی از دیدگاه اخلاقی و عرفی ناپسند است ولی از نظر قانونی خواستگاری از چنین زنی منع حقوقی ندارد و بالطبع ازدواج با چنین زنی هم بدون اشکال است.

خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی

تا اینجا فهمیدیم که نامزدی بین زن و مرد رابطه زوجیت ایجاد نمی‌کند بلکه حتی آن‌ها را به انجام ازدواج هم متعهد نمی‌کند. حال سوال اینجاست که اگر به دلایلی نامزدی از بین رفت و طرف دیگر هم از این اتفاق ضرر ببیند آیا خسارت وارده قابل مطالبه است؟

قاعده کلی این است که زمانی که امری از جهت قانونی مجاز باشد و در اثر انجام این امر قانونی به دیگران خسارت وارد شود اصولاً انجام دهنده مسئول خسارت وارده نیست. حال قانونگذار در مورد نامزدی همین نظر را دارد یعنی وقتی آن را مجاز اعلام کرده است زن یا مرد نمی‌تواند از طرفی که نامزدی را برهم زده تقاضای مطالبه خسارت کند. ماده ۳۵ ۱۰ قانون مدنی را که راجع به نامزدی بود در بالا توضیح دادیم. پس در قانون هم این مورد تصریح شده است.

نکته مهمی که در این ماده آمده به کاربردن صرف امتناع است. یعنی اینکه اگر خسارت تنها به دلیل خودداری از ازدواج باشد قابل مطالبه نیست ولی اگر خسارت دلایل دیگری هم داشته باشد آن خسارات در جای خود قابل مطالبه است و شخصی که ضرر دیده است می‌تواند خسارت آن را مطالبه کند.

هدایای نا‌مزدی

طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی هر یک از نامزدها می‌تواند در صورت منتفی شدن وصلت هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او به دلیل ایجاد وصلت هبه نموده مطالبه کند. اگر این هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

خسارت معنوی

چنانچه یکی از نامزدها سبب آسیب روحی و روانی به دیگری شود طبق قانون این خسارت قابل مطالبه به نظر می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله ارکان جبران خسارت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مسئولیت مدنی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نامزدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نامزدی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

توبه مفهومی است که از شرع برداشت شده است و در لغت به معنای ابراز پشیمانی می‌باشد. حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که نقش توبه‌ را در سقوط  و تخفیف مجازات بررسی کنیم و پیش از اینکه وارد جزئیات این بحث بشویم باید بیان کنیم که زمان اظهار ‌توبه‌ و نوع جرائمی که شخص مرتکب می‌شود و مواردی از این قبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه به بررسی قانون توبه خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : قانون توبه | توبه مجرم

جرایم مشمول توبه | قانون توبه

جرائم ارتکابی از سوی مجرم در دو گروه حدی و تعزیری قرار دارد و در صورتی که توبه‌ توسط مجرم محقق شود هر گروه سرنوشت متفاوتی خواهند داشت.
مجازات‌ جرائم حدی در شرع تعیین شده است و مجازات‌ جرائم تعزیری در قانون.
بنابراین شخص مجرم که مرتکب هر یک از جرائم حدی و یا تعزیری شده است می‌تواند در شرایطی توبه‌ کند و مجازاتش را مشمول تخفیف یا اسقاط نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع حد را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حبس تعزیری را مطالعه نمایید.

تخفیف مجازات و معافیت از کیفر با توبه

مطابق قانون مجازات اسلامی اگر شخص متهم قبل از این که دستگیر شود و قبل از اینکه جرمش اثبات گردد توبه کند در این صورت مجازات از بین خواهد رفت.
لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم اگر جرایم حدی با اقرار ثابت شده باشند در صورتی که شخص مجرم بعد از اثبات جرم توبه‌ کند و قاضی نیز توبه‌ او را احراز نماید در این صورت مجازات حد ساقط می‌گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله اقرار را مطالعه نمایید.
اما در خصوص جرائم تعزیری در صورتی که مجازات درجه پنج تا درجه یک باشد و مجرم از جرمی که انجام داده است توبه‌ کند قاضی می‌تواند در مجازات او تخفیف قائل شود.

اما در مجازات‌های درجه ۶ تا درجه ۸ به سبب اینکه مجازات‌های سبک‌تری هستند در حالتی که شخص مجرم توبه کند موجب می‌شود تا مجازاتش از بین برود.

توصیه می‌کنیم مقاله جرایم تعزیری درجه 7 و 8 را مطالعه نمایید.

به طور خلاصه اگر جرم ارتکابی جزء جرائم تعزیری باشد باید به درجه جرائم توجه کنیم. اگر جرم درجه شش، هفت و هشت باشد و شخصی که مرتکب جرم شده است تو‌به‌ کند و صحت توبه‌ او و سایر شرایط برای قاضی احراز شود در این صورت توبه سبب سقوط مجازت است و اگر جرم ارتکابی در درجه‌هایی غیر از موارد ذکر شده قرار داشته باشد توبه سبب تخفیف مجازات می شود نه سقوط آن.

جرائمی که مشمول توبه‌ نمی‌شوند

همان طور که در مقدمه اشاره شد تعدادی از جرائم هستند که مشمول توبه‌ نمی‌شوند به عنوان مثال جرائمی که مستوجب قصاص و دیه هستند. اگر بخواهیم علتی برای این امر در نظر بگیریم باید بیان کنیم که این جرائم، جرائمی هستند که مربوط به حق‌الناس می‌باشند و به همین دلیل مجازاتشان از طریق اظهار توبه‌ ساقط نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دیه چیست را مطالعه نمایید.

حد قذف هم شرایط مشابهی دارد و از آن دسته از جرائم محسوب می‌شود که حتی اگر شخص مرتکب توبه‌ کند مجازاتش ساقط نمی‌شود.

حد محاربه زمانی مشمول توبه‌ می‌شود که شخص قبل از دستگیر شدن توبه‌ کند. تنها در این صورت است که توبه‌ سبب سقوط مجازات می‌شود.

در بحث حدود زمانی توبه‌ اثر دارد که قبل از اثبات جرم و قبل از قطعی شدن حکم توبه‌ اظهار شود یعنی تنها در این صورت است که مجازات ساقط می‌شود.

ممکن است این سوال مطرح شود که در بحث حدود اگر بعد از اثبات جرم و بعد از صدور حکم قطعی توبه اظهار شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این توبه دارای اثر است یا خیر؟

اگر جرم جزو حدود باشد و بعد از اثبات جرم شخص مرتکب اظهار توبه‌ کند تنها در صورتی توبه دارای اثر می‌شود که جرمی که از آن صحبت می‌کنیم از طریق اقرار خود متهم اثبات شده باشد. در این صورت دیگر احراز صحت توبه و سایر شرایط توسط قاضی انجام نمی‌شود بلکه دادگاه درخواستی را مطرح می‌کند و رئیس قوه قضائیه این درخواست را به عالی‌ترین مقام رسمی کشور یعنی رهبری پیشنهاد می‌کند و کسی که این عفو را اعمال می‌کند شخص رهبری است.

توصیه می‌کنیم مقاله عفو را مطالعه نمایید.

تعزیرات منصوص شرعی | قانون توبه

نکته قابل ذکر این است که توبه شامل جرائم تعزیری منصوص شرعی نمی‌شود.

در خصوص جرایم تعزیری با دو استثنا روبه‌رو هستیم. استثناء اول مربوط می‌شود به تعزیرات منصوص شرعی که در این مورد توبه شخص مجرم اثری نخواهد داشت و منظور ما از تعزیرات منصوص شرعی جرایمی است که بدون اینکه در گروه جرائم حدی قرار بگیرند نصوص شرعی آن‌ها را قابل تعزیر دانسته‌اند. همچنین اگر جرم تعزیری مشمول قاعده تکرار شود توبه موثر نخواهد بود.

توبه باید نزد چه مقامی اظهار شود ؟

این امکان وجود دارد که شخصی که مرتکب یک جرم می‌شود در دادسرا و یا نزد مامور نیروی انتظامی و بازپرس اظهار ندامت و پشیمانی یا توبه کند باید توجه کنیم که توبه تنها زمانی می‌تواند دارای اثر باشد که نزد قاضی و در دادگاه اظهار شود در غیر این صورت اثری ندارد.

زمانی که توبه نزد قاضی و در دادگاه اظهار می‌شود قاضی وظیفه دارد که صحت آن را احراز کند و مطمئن شود که این توبه بیان کننده ندامت و پشیمانی شخص است تنها در این صورت است که توبه موجب سقوط مجازات می‌شود.

اعتراض دادستان| قانون توبه

شخص دادستان می‌تواند به تصمیم قاضی در خصوص پذیرش توبه از شخصی که مرتکب جرم شده است اعتراض کند به عبارت دیگر ممکن است قاضی صحت توبه شخص مرتکب را احراز کند و پذیرش توبه او موجب سقوط مجازات شود اما دادستان به تصمیم قاضی اعتراض داشته باشد در این صورت او می‌تواند اعتراض خود را در مرجع تجدیدنظر بیان کند.

فلسفه چنین اختیاری برای دادستان محدود کردن اختیارات قاضی در این خصوص است. به عبارت دیگر اگر این اختیار مطلق برای قاضی در نظر گرفته می‌شد و هیچ کسی هم حق اعتراض به تصمیم قاضی را نداشت ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود.

همچنین گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شخصی به دروغ اظهار توبه و ندامت از جرم ارتکابی کرده باشد. اگر ظاهری بودن توبه احراز شود و جرمی که واقع شده تعزیری باشد در این صورت حداکثر مجازات برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 


:: برچسب‌ها: قانون توبه | توبه مجرم ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که یک شخص از دنیا می‌رود و فوت می‌کند آثار حقوقی بر او مترتب می‌گردد که ما در ادامه به بررسی آثار فوت در حقوق می‌پردازیم. اگر بخواهیم به طور اجمالی این آثار را بیان کنیم باید به آثاری همچون تعیین ورثه، حال شدن دیون متوفی، انحلال نکاح و همچنین تعیین ابتدای عده زوجه متوفی اشاره کنیم که هر کدام از آن‌ها نکات بسیاری را در برمی‌گیرد که باید آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در بررسی نکات به متن قانون نیز استناد می‌کنیم چرا که قانونگذار در قانون به این موضوع پرداخته است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : فوت در حقوق چه آثاری دارد

تعیین کردن زمان فوت

تعیین کردن زمان فوت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا فوت کردن امری است که باید مسلم و محرز باشد. نمی شود با تردید از این موضوع صحبت کرد. چرا که زمان فوت یک شخص در تعیین ورثه و چگونگی ارث بری افراد از هم اثر دارد و به همین دلیل است که زمان موت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله طبقات ارث را مطالعه نمایید.

تعیین ورثه از آثار حقوقی مهم موت | آثار فوت در حقوق

مطابق قانون مدنی و آنچه که در ماده ۸۷۵ آن آمده است شرط ارث بردن یک نفر از شخص دیگر زنده بودن وی در زمان فوت مورث است. یعنی زمانی یک شخص از متوفی ارث می‌برد که در زمان فوت او زنده بوده باشد. اگر پیش از او از دنیا برود ورثه محسوب نمی‌شود.

باید بیان کنیم که در خصوص وضعیت جنین شرایط برای ارث بردن باید به این شکل باشد که در زمان فوت مورث باید نطفه‌اش شکل گرفته باشد. تنها در این صورت است که جنین ارث می‌برد.
حال موقعیتی را تصور کنید که در آن دو نفر از کسانی که از یکدیگر ارث می‌برند فوت کنند و تاریخ فوت یکی از آن‌ها معلوم باشد و مشخص نباشد که تاریخ فوت دیگری چه زمانی بوده است. در اینجا مطابق ماده ۸۷۴ قانون مدنی شخصی که تاریخ فوتش معلوم نیست و در واقع مجهول می‌باشد از دیگری ارث می‌برد.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق زن بعد از فوت را مطالعه نمایید.

از دیگر آثار حقوقی فوت حال شدن دیون متوفی می‌باشد | آثار فوت در حقوق

همانطور که اشاره شد زمانی که شخص فوت می‌کند بعد از فوت او آثار حقوقی خاصی بر فردی که فوت کرده است بار می‌گردد. یکی از این آثار این است که تمام دیون مدت‌دار او حال می‌شود و در این خصوص در قانون مدنی نیز اشاراتی صورت گرفته است.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق مستمری بگیران بعد از فوت را مطالعه نمایید.

انحلال نکاح

زمانی که یک شخص فوت می‌کند عقد نکاح و ازدواج او منفسخ می‌شود. اگر مرد به عنوان یک زوج فوت کند همسر او یعنی زوجه باید ۴ ماه و ۱۰ روز عده وفات همسر خود را نگه دارد یعنی در این مدت ازدواج ننماید. در ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی به این نکته اشاره شده است. سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که این عده از چه زمانی شروع می‌شود. در پاسخ باید بیان کنیم که این عده از تاریخ فوت زوج آغاز می‌شود. حال موقعیتی را تصور کنید که مرد فوت می‌کند ولی همسر او از فوتش خبر ندارد و بعد از گذشت مدتی زن از فوت شوهر خودش مطلع می‌شود اگر بخواهیم به قول مشهور استناد کنیم باید بگوییم که عده زن از زمانی آغاز می‌شود که خبر فوت شوهر به وی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله فوت کارمند را مطالعه نمایید.

ارث یا انتقال اموال

در ماده ۸۶۷ قانون مدنی بیان شده است که ارث به محض فوت حقیقی یا به موت فرضی فرد ایجاد می‌گردد. موقعیتی را تصور کنید که یک شخص فوت می‌کند و اموال او به ورثه‌اش به ارث می‌رسد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که مالکیت ورثه آن شخص نسبت به اموالی که به آن‌ها به ارث رسیده است یک مالکیت متزلزل است و زمانی مالکیت مستقر می‌شود که دیون شخصی که فوت کرده است پرداخت شود.

همچنین ممکن است شخصی که فوت کرده است تعهداتی را در زمان حیاتش برعهده داشته باشد که قائم به شخص خودش بوده باشد. یعنی تنها خودش باید آن تعهدات را انجام می‌داده است. در صورت وجود چنین شرایطی تعهداتی که از آن صحبت کردیم باید ساقط شود. این امکان نیز وجود دارد که شخصی متوفی تعهداتی را بر عهده داشته باشد که قائم به شخص او نبوده است و اشخاص دیگری نیز می‌توانند آن تعهدات را انجام دهند. در صورت تحقق چنین شرایطی تعهداتی که از آن‌ها صحبت کردیم به ورثه آن شخص منتقل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثر فوت در حقوق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثر فوت در حقوق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

هنگامی که یک شخص از دنیا می‌رود و فوت می‌کند آثار حقوقی بر او مترتب می‌گردد که ما در ادامه به بررسی آثار فوت در حقوق می‌پردازیم. اگر بخواهیم به طور اجمالی این آثار را بیان کنیم باید به آثاری همچون تعیین ورثه، حال شدن دیون متوفی، انحلال نکاح و همچنین تعیین ابتدای عده زوجه متوفی اشاره کنیم که هر کدام از آن‌ها نکات بسیاری را در برمی‌گیرد که باید آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در بررسی نکات به متن قانون نیز استناد می‌کنیم چرا که قانونگذار در قانون به این موضوع پرداخته است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

تعیین کردن زمان فوت

تعیین کردن زمان فوت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا فوت کردن امری است که باید مسلم و محرز باشد. نمی شود با تردید از این موضوع صحبت کرد. چرا که زمان فوت یک شخص در تعیین ورثه و چگونگی ارث بری افراد از هم اثر دارد و به همین دلیل است که زمان موت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله طبقات ارث را مطالعه نمایید.

تعیین ورثه از آثار حقوقی مهم موت | آثار فوت در حقوق

مطابق قانون مدنی و آنچه که در ماده ۸۷۵ آن آمده است شرط ارث بردن یک نفر از شخص دیگر زنده بودن وی در زمان فوت مورث است. یعنی زمانی یک شخص از متوفی ارث می‌برد که در زمان فوت او زنده بوده باشد. اگر پیش از او از دنیا برود ورثه محسوب نمی‌شود.

باید بیان کنیم که در خصوص وضعیت جنین شرایط برای ارث بردن باید به این شکل باشد که در زمان فوت مورث باید نطفه‌اش شکل گرفته باشد. تنها در این صورت است که جنین ارث می‌برد.
حال موقعیتی را تصور کنید که در آن دو نفر از کسانی که از یکدیگر ارث می‌برند فوت کنند و تاریخ فوت یکی از آن‌ها معلوم باشد و مشخص نباشد که تاریخ فوت دیگری چه زمانی بوده است. در اینجا مطابق ماده ۸۷۴ قانون مدنی شخصی که تاریخ فوتش معلوم نیست و در واقع مجهول می‌باشد از دیگری ارث می‌برد.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق زن بعد از فوت را مطالعه نمایید.

از دیگر آثار حقوقی فوت حال شدن دیون متوفی می‌باشد | آثار فوت در حقوق

همانطور که اشاره شد زمانی که شخص فوت می‌کند بعد از فوت او آثار حقوقی خاصی بر فردی که فوت کرده است بار می‌گردد. یکی از این آثار این است که تمام دیون مدت‌دار او حال می‌شود و در این خصوص در قانون مدنی نیز اشاراتی صورت گرفته است.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق مستمری بگیران بعد از فوت را مطالعه نمایید.

انحلال نکاح

زمانی که یک شخص فوت می‌کند عقد نکاح و ازدواج او منفسخ می‌شود. اگر مرد به عنوان یک زوج فوت کند همسر او یعنی زوجه باید ۴ ماه و ۱۰ روز عده وفات همسر خود را نگه دارد یعنی در این مدت ازدواج ننماید. در ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی به این نکته اشاره شده است. سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که این عده از چه زمانی شروع می‌شود. در پاسخ باید بیان کنیم که این عده از تاریخ فوت زوج آغاز می‌شود. حال موقعیتی را تصور کنید که مرد فوت می‌کند ولی همسر او از فوتش خبر ندارد و بعد از گذشت مدتی زن از فوت شوهر خودش مطلع می‌شود اگر بخواهیم به قول مشهور استناد کنیم باید بگوییم که عده زن از زمانی آغاز می‌شود که خبر فوت شوهر به وی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله فوت کارمند را مطالعه نمایید.

ارث یا انتقال اموال

در ماده ۸۶۷ قانون مدنی بیان شده است که ارث به محض فوت حقیقی یا به موت فرضی فرد ایجاد می‌گردد. موقعیتی را تصور کنید که یک شخص فوت می‌کند و اموال او به ورثه‌اش به ارث می‌رسد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که مالکیت ورثه آن شخص نسبت به اموالی که به آن‌ها به ارث رسیده است یک مالکیت متزلزل است و زمانی مالکیت مستقر می‌شود که دیون شخصی که فوت کرده است پرداخت شود.

همچنین ممکن است شخصی که فوت کرده است تعهداتی را در زمان حیاتش برعهده داشته باشد که قائم به شخص خودش بوده باشد. یعنی تنها خودش باید آن تعهدات را انجام می‌داده است. در صورت وجود چنین شرایطی تعهداتی که از آن صحبت کردیم باید ساقط شود. این امکان نیز وجود دارد که شخصی متوفی تعهداتی را بر عهده داشته باشد که قائم به شخص او نبوده است و اشخاص دیگری نیز می‌توانند آن تعهدات را انجام دهند. در صورت تحقق چنین شرایطی تعهداتی که از آن‌ها صحبت کردیم به ورثه آن شخص منتقل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثر فوت در حقوق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثر فوت در حقوق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: فوت در حقوق چه آثاری دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمایندگی حقوقی به مفهوم اعم را می‌توان به نمایندگی قانونی به معنای اخص، نمایندگی قضایی و نمایندگی قراردادی تقسیم نمود. باید توجه داشت در این مقاله بیشتر به انواع نمایندگی قانونی در اقامه دعوا و سایر اعمال و اقدامات قانونی در دادگاه و نه مطلق نمایندگی قانونی، پرداخته خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : نمایندگی حقوقی

نمایندگی به مفهوم اعم | نمایندگی حقوقی

در این نوع نمایندگی می‌توان به هر فردی که اهلیت انجام آن کار را داشته باشد اعطای نمایندگی نمود. مثلا وکالت در فروش خودرو یا خانه. در این نوع نمایندگی تخصص خاصی مدنظر نیست بلکه به هر فردی که اهلیت دارد می‌توان اعطای نمایندگی در هر امری نمود. مثلا اعطای نمایندگی برای ازدواج و…

نمایندگی قانونی به معنای اخص

نمایندگی قانونی به معنای اخص در مواردی است که نمایندگی نماینده از اصیل، در قانون به طور معین پیش‌بینی شده است. بنابراین اراده هیچ فردی در آن تاثیری ندارد؛ مانند نمایندگی پدر و جد پدری از فرزند که ولایت نامیده می‌شود.

بنابراین چنانچه شخصی به نمایندگی قانونی (به مفهوم اخص) از اصیل، اقامه دعوا نمود می‌بایست با ارائه دلایل لازم، سمت خود را اثبات نماید. در مورد ولی قهری، ارائه شناسنامه کافی است.

علاوه بر ولی خاص، می‌توان نمایندگی وزراء و روسای سازمان‌ها، موسسات و نهادهای انقلابی و… را به ترتیب از وزارتخانه، سازمان، موسسه، نهاد انقلابی و… نوعی نمایندگی قانونی به معنای اخص به شمار آورد. نمایندگی مدیر شرکت از شرکت نیز نمایندگی قانونی است، اگر چه تعیین شخص یا اشخاص معین به مدیریت شرکت به موجب قرارداد است.

نمایندگی قضائی | نمایندگی حقوقی

در نمایندگی قضائی، نمایندگی نماینده به موجب رای دادگاه تعیین و اعلام می‌گردد؛ مانند نمایندگی قیم از صغیر یا مجنون و همچنین امین جنین و امین غایب مفقود‌الاثر که در قانون امور حسبی آمده است.

انواع نمایندگی قراردادی در دعاوی

نمایندگی قراردادی در اقامه دعوا را باید به وکلای دادگستری، مشاوران پروانه‌دار مرکز مشاوران قوه قضاییه، نمایندگی حقوقی وزارتخانه‌ها منحصر نمود.

وکالت در دعاوی

کسانی که واجد شرایط وکالت در دعاوی باشند می‌توانند از جانب موکل خود اقدام به حضور در دعوا و دفاع نمایند. انتخاب وکیل هم حق و هم تکلیف است.

نخست) حق و تکلیف داشتن وکیل و انتخاب آن

این حق در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است بنابراین دارا بودن وکیل و انتخاب آن، در تمام دعاوی (اعم از حقوقی و کیفری) و در تمام دادگاه‌ها اعم از حقوقی و کیفری حق اصحاب دعواست و نه تنها ممانعت از اعمال این حق، بلکه عدم حمایت در اعمال آن، مخالف قانون اساسی است. اشخاص معمولا وکیل خود را شخصا انتخاب می‌نمایند. چنین وکیلی را می‌توان وکیل قراردادی نامید.

1- حق و تکلیف انتخاب وکیل در امور حقوقی

طرفین دعوای حقوقی حق دارند در دعاوی حقوقی نهایتا دو وکیل به دادگاه معرفی نمایند و چنانچه بضاعت مالی پرداخت حق‌الوکاله را نداشته باشند و آن را اثبات نمایند می‌توانند از وکلای معاضدتی استفاده کنند. قانون وکلا را مکلف نموده است که در سال سه پرونده معاضدتی را تقبل نمایند.

2- حق انتخاب وکیل در امور کیفری 

به هر متهمی حق داده شده است که از دادگاه تقاضا نماید که وکیلی برای او تعیین نماید. چنانچه دادگاه تشخیص دهد که متهم توانایی انتخاب وکیل را ندارد از بین وکلای حوزه قضائی و در صورت عدم امکان از نزدیک‌ترین حوزه مجاور، وکیلی برای متهم تعیین خواهد نمود و در صورتی که وکیل درخواست حق‌الوکاله نماید دادگاه حق‌الزحمه را متناسب با کار تعیین خواهد کرد.

شرایط وکیل | انواع نمایندگی حقوقی

شرایط وکیل را می‌توان به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی بخش نمود. شرایط عمومی شرایطی است که به موجب قانون مدنی هر وکیلی باید دارا باشد و اختصاص به وکیل دعاوی ندارد.

وکلای طرفین، افزون بر شرایط عمومی باید دارای شرایطی باشند که قانونگذار برای وکالت در دادگاه‌ها مقرر نموده است که همان شرایط اختصاصی است.

وکلای اصحاب دعوا باید از بین وکلای دادگستری یا وکلای مرکز مشاوران انتخاب گردند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل پایه یک دادگستری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوصنمایندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمایندگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : نمایندگی حقوقی



:: برچسب‌ها: نمایندگی حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمایندگی حقوقی به مفهوم اعم را می‌توان به نمایندگی قانونی به معنای اخص، نمایندگی قضایی و نمایندگی قراردادی تقسیم نمود. باید توجه داشت در این مقاله بیشتر به انواع نمایندگی قانونی در اقامه دعوا و سایر اعمال و اقدامات قانونی در دادگاه و نه مطلق نمایندگی قانونی، پرداخته خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : نمایندگی حقوقی

نمایندگی به مفهوم اعم | نمایندگی حقوقی

در این نوع نمایندگی می‌توان به هر فردی که اهلیت انجام آن کار را داشته باشد اعطای نمایندگی نمود. مثلا وکالت در فروش خودرو یا خانه. در این نوع نمایندگی تخصص خاصی مدنظر نیست بلکه به هر فردی که اهلیت دارد می‌توان اعطای نمایندگی در هر امری نمود. مثلا اعطای نمایندگی برای ازدواج و…

نمایندگی قانونی به معنای اخص

نمایندگی قانونی به معنای اخص در مواردی است که نمایندگی نماینده از اصیل، در قانون به طور معین پیش‌بینی شده است. بنابراین اراده هیچ فردی در آن تاثیری ندارد؛ مانند نمایندگی پدر و جد پدری از فرزند که ولایت نامیده می‌شود.

بنابراین چنانچه شخصی به نمایندگی قانونی (به مفهوم اخص) از اصیل، اقامه دعوا نمود می‌بایست با ارائه دلایل لازم، سمت خود را اثبات نماید. در مورد ولی قهری، ارائه شناسنامه کافی است.

علاوه بر ولی خاص، می‌توان نمایندگی وزراء و روسای سازمان‌ها، موسسات و نهادهای انقلابی و… را به ترتیب از وزارتخانه، سازمان، موسسه، نهاد انقلابی و… نوعی نمایندگی قانونی به معنای اخص به شمار آورد. نمایندگی مدیر شرکت از شرکت نیز نمایندگی قانونی است، اگر چه تعیین شخص یا اشخاص معین به مدیریت شرکت به موجب قرارداد است.

نمایندگی قضائی | نمایندگی حقوقی

در نمایندگی قضائی، نمایندگی نماینده به موجب رای دادگاه تعیین و اعلام می‌گردد؛ مانند نمایندگی قیم از صغیر یا مجنون و همچنین امین جنین و امین غایب مفقود‌الاثر که در قانون امور حسبی آمده است.

انواع نمایندگی قراردادی در دعاوی

نمایندگی قراردادی در اقامه دعوا را باید به وکلای دادگستری، مشاوران پروانه‌دار مرکز مشاوران قوه قضاییه، نمایندگی حقوقی وزارتخانه‌ها منحصر نمود.

وکالت در دعاوی

کسانی که واجد شرایط وکالت در دعاوی باشند می‌توانند از جانب موکل خود اقدام به حضور در دعوا و دفاع نمایند. انتخاب وکیل هم حق و هم تکلیف است.

نخست) حق و تکلیف داشتن وکیل و انتخاب آن

این حق در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است بنابراین دارا بودن وکیل و انتخاب آن، در تمام دعاوی (اعم از حقوقی و کیفری) و در تمام دادگاه‌ها اعم از حقوقی و کیفری حق اصحاب دعواست و نه تنها ممانعت از اعمال این حق، بلکه عدم حمایت در اعمال آن، مخالف قانون اساسی است. اشخاص معمولا وکیل خود را شخصا انتخاب می‌نمایند. چنین وکیلی را می‌توان وکیل قراردادی نامید.

1- حق و تکلیف انتخاب وکیل در امور حقوقی

طرفین دعوای حقوقی حق دارند در دعاوی حقوقی نهایتا دو وکیل به دادگاه معرفی نمایند و چنانچه بضاعت مالی پرداخت حق‌الوکاله را نداشته باشند و آن را اثبات نمایند می‌توانند از وکلای معاضدتی استفاده کنند. قانون وکلا را مکلف نموده است که در سال سه پرونده معاضدتی را تقبل نمایند.

2- حق انتخاب وکیل در امور کیفری 

به هر متهمی حق داده شده است که از دادگاه تقاضا نماید که وکیلی برای او تعیین نماید. چنانچه دادگاه تشخیص دهد که متهم توانایی انتخاب وکیل را ندارد از بین وکلای حوزه قضائی و در صورت عدم امکان از نزدیک‌ترین حوزه مجاور، وکیلی برای متهم تعیین خواهد نمود و در صورتی که وکیل درخواست حق‌الوکاله نماید دادگاه حق‌الزحمه را متناسب با کار تعیین خواهد کرد.

شرایط وکیل | انواع نمایندگی حقوقی

شرایط وکیل را می‌توان به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی بخش نمود. شرایط عمومی شرایطی است که به موجب قانون مدنی هر وکیلی باید دارا باشد و اختصاص به وکیل دعاوی ندارد.

وکلای طرفین، افزون بر شرایط عمومی باید دارای شرایطی باشند که قانونگذار برای وکالت در دادگاه‌ها مقرر نموده است که همان شرایط اختصاصی است.

وکلای اصحاب دعوا باید از بین وکلای دادگستری یا وکلای مرکز مشاوران انتخاب گردند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل پایه یک دادگستری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوصنمایندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمایندگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: نمایندگی حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم که قاعده ضمان درک را مورد بررسی قرار دهیم. در اصطلاح حقوقی این قاعده به معنای مستحق للغیر درامدن مال است که هم در خصوص مبیع و هم در خصوص ثمن این قاعده جاریست. به زبان ساده‌تر زمانی که مشخص شود که مبیع یا ثمن متعلق به شخص دیگری هستند در این حالت قاعده ضمان درک جاری می‌شود. موقعیتی را تصور کنید که پس از انعقاد عقد مشخص می‌شود که کالایی که مورد معامله قرار گرفته است متعلق به شخص فروشنده نبوده است و در واقع شخص دیگری مالک آن مال بوده است یا شخص دیگری در آن مال حقی دارد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این قاعده حقوقی می‌پردازیم و نکات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ضمان درک

آثار ضمان درک

همانطور که بیان شد ممکن است مبیع مستحق للغیر درآید. یا به عبارت دیگر متعلق به شخص دیگری غیر از خود بایع باشد. در این صورت مالک اصلی مال می‌تواند قرارداد را تنفیذ کند یا اینکه تنفیذ نکند و اجازه ندهد. بنابراین عقدی که منعقد می‌شود تابع احکام فضولی است. به همین علت دو گروه از روابط را باید مورد بررسی قرار دهیم. به زبان ساده‌تر در صورتی که فرض فوق تحقق پیدا کند رابطه‌ای که میان مالک اصلی مال و شخص خریدار است و همچنین رابطه شخصی که خود را به جای مالک اصلی مال جا زده است و مشتری قابل بررسی می‌باشد.

رابطه مالک اصلی و خریدار

در خصوص اولین رابطه باید بیان کرد که مالک اصلی مال این اختیار را دارد که به خریدار مراجعه کند و مبیعی که به او تسلیم شده است را از او پس بگیرد. همانطور که می‌دانیم مبیع مورد نظر می‌تواند منافعی را نیز داشته باشد. در این صورت مالک اصلی مال می‌تواند منافع مبیع را نیز ولو با وجود این که توسط خریدار استفاده نشده باشند از او دریافت کند.

همچنین ممکن است که مشتری به سبب کارهایی که در خصوص مال انجام داده است سبب شده باشد تا ارزش مبیع نسبت به ارزش سابقش افزایش یافته باشد. او نمی‌تواند این افزایش ارزش را از مالک اصلی مال درخواست کند. همچنین ممکن است که در طول مدتی که مبیع در تصرف خریدار است دچار نقصان و تلف بشود در این صورت خریدار موظف است که مسئولیت را به عهده بگیرد و مثل یا قیمت آن را به مالک اصلی مبیع بپردازد. حتی اگر مسئول کسر و نقصان و تلف نباشد همچنان مسئول می‌باشد زیرا او به عنوان یک غاصب در نظر گرفته می‌شود.

رابطه فضول و خریدار

در خصوص رابطه دیگر یعنی رابطه میان شخصی که خود را به جای مالک اصلی مبیع جا زده است و شخص مشتری بیان کنیم که در هر صورت خریدار می‌تواند ثمنی را که پرداخته است از شخص فضول دریافت کند. اما در خصوص خسارت‌هایی که به او وارد شده است باید بیان کنیم که در صورتی می‌تواند آن‌ها را مطالبه کند که در زمان انعقاد عقد از فضول بودن بایع اطلاع نداشته باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله معامله فضولی را مطالعه نمایید.

ضمان درک قاعده امری است یا یک قاعده تکمیلی ؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال باید بیان کنیم که قاعده امری و تکمیلی تفاوتشان در این است که ما می‌توانیم بر خلاف قاعده تکمیلی شرط کنیم. اما قاعده امری به صورتی است که نمی‌توان بر خلاف آن شرط کرد. در پاسخ به سوالی که مطرح شده است باید بیان کنیم که عقد بیع ذاتش به صورتی است مالکیت ایجاد می‌کند. بنابراین باید ببینیم که می‌توانیم شرط کنیم که اگر مبیع مورد نظر ما مستحق للغیر درآمد بایع مسئولیتی نسبت به استرداد ثمن نداشته باشد؟

اگر به این سوال پاسخ دهیم پاسخ سوال اول را به روشنی در می‌یابیم. همانطور که در ابتدا گفته شد ذات عقد بیع به این صورت است که مالکیت ایجاد می‌کند و شرطی که از آن صحبت می‌کنیم بر خلاف ذات عقد بین نیست. بنابراین می‌توانیم بیان کنیم که قاعده ضمان درک یک قاعد تکمیلی است و می‌توان بر خلاف آن شرط کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد بیع را مطالعه نمایید.

رای وحدت رویه در خصوص قاعده  ضمان درک

نیازی نیست که ضمان درک در یک عقد و قرارداد ذکر شود برای اینکه این قاعده جاری شود تنها باید مبیع بعد از انعقاد عقد متعلق به شخص دیگری در آید. دلیل این امر هم این است که قاعده ضمان درک یک قاعده و حکم قانونی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمان درک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمان درک پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: ضمان درک | معنا و آثار این قاعده و طرفین درگیر آن ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با فرایند سرپرستی کودک آشنایید ؟ در هر جامعه کودکان و نوجوانانی یافت می‌شوند که فاقد سرپرست و یا دارای سرپرست نامناسب‌اند که باید آن‌ها را به افراد شایسته‌تری سپرد. زن و شوهرهایی نیز در جامعه هستند که فرزند ندارند یا دارای فرزند هستند ولی به دلایل مختلفی از قبیل نوع دوستی تمایل دارند که از چنین کودکان و نوجوانانی نگهداری و مراقبت کنند و آن‌ها را به عنوان فرزند خود بپذیرند. نیاز این زوج‌ها به پذیرش فرزند و نیاز کودکان و نوجوانان به کانون گرم خانواده، مصلحت شدیدی را برای تاسیس نهاد فرزند خواندگی ایجاد می‌کند. اعطای سرپرستی مستلزم طی تشریفات قانونی و احراز شرایطی است که برای فرزند خواندگی مقرر شده است که همکاری سازمان بهزیستی و دادگاه را نیاز دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : سرپرستی کودک و نوجوان

تقاضای سرپرستی کودک

متقاضیان سر‌پرستی باید طبق ماده 11 تقاضای خود را به سازمان بهزیستی ارائه کنند. سازمان بهزیستی موظف است ظرف دو ماه نظر کارشناسی خود را در خصوص تقاضا به دادگاه تسلیم کند. طبق بند 16 ماده 5 قانون حمایت خانواده، دادگاه صالح برای رسیدگی به سر‌پرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست یا بد سرپرست دادگاه خانواده است. دادگاه با لحاظ نظر سازمان بهزیستی و در صورت احراز شرایط مقرر در قانون نسبت به صدور قرار سر‌پرستی آزمایشی شش ماهه اقدام می‌کند.

قرار مزبور به متقاضیان، سازمان بهزیستی و دادستان ابلاغ می‌گردد. قید «با لحاظ نظر سازمان» در این ماده را می‌توان بدین نحو تفسیر کرد:

اول، دادگاه موظف است نظر سازمان را در رای خود لحاظ کند.

دوم، دادگاه موظف است نظر سازمان را ملاحظه کند ولی می‌تواند بر خلاف نظر سازمان رای دهد.

با توجه به اینکه سازمان بهزیستی مسئولیت این قبیل کودکان و نوجوانان را به عهده دارد، دادگاه باید نظر سازمان را در رای خود لحاظ کند.

توصیه می‌کنیم مقاله فرزند خوانده را مطالعه نمایید.

تعداد فرزند خوانده

هر زن و شوهر یا سرپرست منحصر می‌تواند سرپرستی حداکثر دو کودک یا نوجوان را در زمان واحد تقاضا کند. ماده 7 مقرر می‌دارد: درخواست کنندگان حق ندارند بیش از دو کودک یا نوجوان را به سر‌پرستی بگیرند.

تنها استثنا جایی است که کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی اعضای یک خانواده باشند که در این صورت دادگاه می‌تواند با کسب نظر سازمان بهزیستی سر‌پرستی بیش از دو نفر را به متقاضی واگذار نماید.

اولویت‌بندی بین متقاضیان

چنانچه متقاضیان سرپرستی متعدد باشند، در این صورت سر‌پرستی به کسی داده می‌شود که اولویت داشته باشد. به عنوان یک قاعده کلی «زن و شوهر بدون فرزند»، «زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند» و «زن و شوهر دارای فرزند»به ترتیب در سر‌پرستی الویت دارند.

هرگاه متقاضی سرپرستی ادعا کند که طفلی را پیدا کرده است و ادعای وی نزد دادگاه ثابت شود در صورت واجد بودن شرایط مندرج در قانون، اولویت با متقاضی مزبور است. همچنین طبق ماده 30 اگر افرادی بنا به دلایل موجه و یا تحت شرایط خاص، سرپرستی کودک یا نوجوانی را حداقل یک سال پیش از سپردن به سازمان بهزیستی، عهده‌دار بوده‌اند با دارا بودن شرایط مقرر در این قانون، نسبت به سرپرستی حق تقدم دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله سرپرست کودکان را مطالعه نمایید.

فسخ سرپرستی کودک آزمایشی

در دوره سر‌پرستی آزمایشی دادگاه می‌تواند مطابق ماده 12 به تقاضای سازمان بهزیستی، دادستان یا متقاضی، قرار سر‌پرستی مزبور را فسخ کند. ماده مزبور مقرر می‌دارد: «دادگاه می‌تواند در دوره سر‌پرستی آزمایشی، در صورت زوال یا عدم زوال تحقق هر یک از شرایط مقرر در این قانون به تقاضای دادستان و یا سرپرست منحصر یا سرپرستان کودک یا نوجوان و با اطلاع قبلی سازمان و همچنین با تقاضای سازمان قرار صادره را فسخ نماید.»

از این ماده استنباط می شود که دادگاه تنها مرجعی است که می‌تواند قرار سرپرستی را فسخ کند. از لحن ماده 12 چنین استنباط می‌شود که در صورت فقدان یکی از شرایط مقرر برای سرپرستی، دادستان یا شخص سرپرست می‌تواند از دادگاه فسخ قرار سرپرستی را تقاضا کنند ولی سازمان بهزیستی در هر حال می‌تواند فسخ قرار سرپرستی آزمایشی را از دادگاه تقاضا کند.

اعطای حکم سرپرستی دائمی

در صورتی حکم سرپرستی طفل صادر می‌شود که مفاد ماده 14 رعایت شود. به موجب این ماده دادگاه در صورتی اقدام به صدور حکم سرپرستی می‌کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به مالکیت کودک یا نوجوان تحت سرپرستی درآورد. دادگاه مشخص می‌کند که چه نوع و میزان مال یا حقوق به فرزند خوانده داده شود. دادگاه می‌تواند تضمین عینی بگیرد. هر گاه سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد و دادگاه تشخیص دهد که اخذ فعلی تضمین عینی از درخواست کننده ممکن یا به مصلحت نیست، دادگاه می‌تواند با اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده، حکم سرپرستی را صادر کند.

همچنین صدور حکم سرپرستی منوط به این است که متقاضیان طبق ماده 15 تعهد دهند که تمام هزینه‌های مربوط به نگهداری و تربیت و تحصیل فرزند خوانده را تامین کنند. این تعهد باید تامین هزینه‌های پس از فوت سرپرست را تا تعیین سرپرست جدید پوشش دهد. بدین منظور وفق ماده 15 سرپرست موظف شده است با نظر سازمان بهزیستی خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع فرزند خوانده بیمه عمر کند. البته اگر دادگاه تشخیص دهد اعطای سرپرستی بدون اخذ چنین تعهدی به مصلحت کودک یا نوجوان است، می‌تواند نسبت به صدور حکم سرپرستی اقدام کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرپرستی کودکان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سرپرسی کودکان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سرپرستی کودک و نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مباحث مهم در نکاح اعم از دائم و موقت مهریه است. مهریه مال یا تعهدی است که مرد در قبال ازدواج یا نزدیکی به زن می‌دهد. معمولا در بین ایرانیان مهریه بحث بسیار رایجی است و جزو آداب و رسوم خانواده‌ها محسوب می‌گردد. بعضی از زوجین ممکن است در ابتدای ازدواج به دلیل هیجانات بین خودشان مهریه را سنگین تعیین نمایند و در آینده زمانی که به مشکل خوردند دچار دردسر شوند؛ زوج برای پرداخت و زوجه برای دریافت مهریه. مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل دریافت می‌باشد. بر خلاف تصور عام که فکر می‌کنند فقط هنگام طلاق می‌شود آن را خواستار شد. در حالی که مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل مطالبه است. مهریه تقسیم می‌شود به مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه، که در ادامه به بررسی مهریه عندالمطالبه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مهریه عندالمطالبه

مهریه

 مهریه: مالی است که مرد در قبال ازدواج به زن منتقل می‌کند یا یک تعهد مالی است که مرد در قبال زن متقبل می‌شود.

مهریه اصولا جنبه توافقی دارد و طرفین در زمان انعقاد عقد نکاح میزان آن را بین خود تعیین می‌کنند.

اما مواردی هم وجود دارد که مهریه خارج از توفق طرفین مطرح می‌شود مثلا اگر عقد دائم بدون مهریه منعقد و نزدیکی واقع شود، مرد موظف به پرداخت مهر المثل خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهرالمثل را مطالعه نمایید.

انواع مهریه

مهر المثل، مهر المسمی، مهر المتعه از انواع مهریه هستند.

در سال‌های اخیر دو نوع دیگر از جمله مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه نیز اضافه شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع مهریه را مطالعه نمایید.

مهریه عندالمطالبه

این نوع مهریه نوعی است که در آن زوجه هر زمان که بخواهد و اراده کند زوج باید مهریه را به او بپردازد در غیر این صورت زوجه می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند و تمکین نکند.

زوجه می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از سوی زوج از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه وی حال باشد مثلا عندالمطالبه باشد.

این امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد و این امکان امتناع از ایفای وظایف زناشویی را حق حبس می‌نامند.

اگر زن قبل از دریافت مهریه به اختیار خود به انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد اقدام کرد دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده نمایند. با این وجود حقی که برای مطالبه مهریه دارد پابرجاست.

پس اگر زن قبل دریافت مهریه با شوهر نزدیکی نمود حق حبس وی زایل می‌گردد و دیگر نمی‌تواند برای دریافت کامل مهریه از ایفای وظایف همسری سر باز زند.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس را  مطالعه نمایید.

مهریه عندالاستطاعه

یعنی مهریه‌ای که در صورت دارایی و استطاعت مالی مرد پرداخت می‌شود و فوری و حال نیست.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس در مقاله عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

دادخواست اعسار مهریه عندالمطالبه

در مواردی که درخواست طلاق از سوی مرد است مرد باید به طور کامل مهریه را به زن پرداخت کند اما زمانی که مرد توان پرداخت مهریه به طور تمام و کمال را ندارد می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار بدهد و دادگاه پس از انجام بررسی‌های لازمه و قبول درخواست اعسار مرد، مهریه را قسط بندی می‌نمایند و مرد آن را به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.

تا زمانی که تکلیف دادخواست اعسار مرد مشخص نشود، زن نمی‌تواند حکم جلب او را بگیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست اعسار را مطالعه نمایید.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد هم مرد می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط بدهد، دادگاه پس از بررسی تصمیم به قبول یا رد آن می‌گیرد و در صورتی که مرد مال و اموالی نداشته باشد دادخواست اعسار پذیرفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه پیگیری دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه عندالمطالبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه عندالمطالبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مهریه عندالمطالبه ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بعد از ورشکسته شدن تاجر، در جریان پروسه تصفیه طلبکاران ممکن است به تاجر ارفاق کنند و یا به عبارت دیگر به او شانس دوباره‌ای بدهند. یعنی به او اجازه بدهند که تجارت خودش را ادامه دهد تا از طریق آن تجارت بتواند بدهی طلبکاران را به ایشان پرداخت کند. نکته حائز اهمیت این است که طلبکاران زمانی اقدام به انجام چنین کاری می‌کنند که به شخص تاجر اعتماد داشته باشند. همچنین این احتمال را نیز در نظر می‌گیرند که در جریان پروسه تصفیه نتوانند به تمام پول خود دست پیدا کنند به همین خاطر است که اقدام به انعقاد قرارداد ارفاقی با وی می‌کنند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این قرارداد و وضعیت موافقان و مخالفان آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : قرارداد ارفاقی

ویژگی‌های قرارداد‌ ارفاقی

هر قراردادی که منعقد می‌شود بالطبع ویژگی‌هایی را نیز داراست. در خصوص قرارداد‌ ارفاقی باید به یک سری نکات اشاره کنیم که از جمله ویژگی‌های مهم این قرارداد به حساب می‌آیند. به عنوان مثال می‌توان از اختیاری بودن این قرارداد آغاز کرد. به عبارت دیگر طلبکاران این اختیار را دارند که در جریان پروسه تصفیه همانطور که پیشتر بیان شد اقدام به انعقاد قرارداد ارفاقی کنند. یعنی هیچ اجباری در این خصوص بر آن‌ها وارد نمی‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که قرارداد‌ ارفاقی یک قرارداد دو جانبه است. یعنی هر دو، هم طلبکار و هم تاجر باید موافق انعقاد قرارداد‌ ارفاقی باشند. قرارداد‌ ارفاقی در گروه عقود جمعی قرار می‌گیرد. یعنی عقودی که با اکثریت آرا منعقد می‌شود و نسبت به تمام طرفین لازم‌الاجرا می‌باشد. شاید برای شما در خصوص تعداد این اکثریت ابهاماتی وجود داشته باشد. در این خصوص باید بیان کنیم که اگر طلبکارانی که سه چهارم طلب را دارند با انعقاد قرارداد‌ ارفاقی موافقت داشته باشند و همچنین تاجر نیز موافق انعقاد چنین قراردادی باشد در این صورت است که قرارداد‌ ارفاقی منعقد می‌شود. باید توجه کنیم که تعداد طلبکاران ملاک نیست بلکه سه چهارم کل مبلغ بدهی ملاک است.

وضعیت مخالفان انعقاد قرارداد ارفاقی

همان‌طور که پیشتر اشاره شد اکثریت سه چهارم طلبکاران باید موافق انعقاد قرارداد ارفاقی باشند تا قرارداد مزبور منعقد شود. باید توجه کنیم که ممکن است یک چهارم از طلبکاران یا کمتر مخالف انعقاد قرارداد ارفاقی باشند. این یک چهارم ۱۰ روز مهلت دارند که به سه چهارم موافقین ملحق شوند. در غیر این صورت از نظر شخص قانون گذار اثر قرارداد ارفاقی نسبت به مخالفین و موافقین آن متفاوت است. به عبارت دیگر کسانی که مخالف هستند به نحوی با آن‌ها رفتار می‌شود که گویا پروسه تصفیه به هیچ وجه متوقف نشده است.

در واقع مخالفین هر میزانی را که در حال حاضر به ایشان تعلق می‌گیرد دریافت می‌نمایند. سپس قرارداد ارفاقی تمام و کمال اجرا می‌شود و بعد از اجرای کامل قرارداد‌ ارفاقی می‌توانند سراغ مابقی طلبشان را بگیرند. پس مشاهده می‌کنیم که با تاخیر به طلبشان می‌رسند.

وضعیت موافقین انعقاد قرارداد ارفاقی

در ابتدا باید بیان کنیم که پرداخت طلب موافقان انعقاد قرارداد‌ ارفاقی طبق قرارداد‌ ‌ارفاقی صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال ممکن است مفاد قرارداد به‌گونه‌ای باشد که بیان شده باشد ماهی فلان مقدار پرداخت می‌شود یا این که بعد از گذشت فلان ماه کل پول پرداخت می‌شود. باید توجه کنیم که تا زمانی‌که قرارداد‌ ارفاقی اجرا نشده است به عبارت دیگر تا زمانی که پول پرداخت نشده است گروهی که مخالف انعقاد قرارداد‌ ارفاقی بودند حق مطالبه مبلغ جداگانه‌ای را ندارند بلکه در اینجا موافقین قرارداد‌ ارفاقی اولویت دارند. ممکن است آن‌ها به کل پول خود برسند و همچنین این امکان وجود دارد که تاجر دوباره ورشکسته شود که در این صورت این ورشکستگی ورشکستگی ثانویه نامیده می‌شود.

بدیهی است موافقین در صورتی از مزایای قرارداد‌ ارفاقی بهره‌مند خواهند شد که موافق صرف باقی نمانند و اقدام به انعقاد قرارداد نمایند. چراکه در طی مذاکرات قرارداد‌ ارفاقی ممکن است شرایطی پیش آید که مورد قبول طرفین نباشد فلذا وارد قرارداد نشوند. پس آنچه که مهم است توافق طلبکاران موافق بر سر مفاد قرارداد‌ ارفاقی است تا این توافق منجر به قرارداد شود.

قرارداد ارفاقی چگونه از بین می‌رود ؟

در صورتی که طلبکاران مخالفتی داشته باشند یک هفته مهلت اعتراض دارند و موضوع این اعتراض هم عدم رعایت تشریفات می‌باشد. همچنین قرارداد‌‌ ارفاقی ممکن است باطل شود آن هم در دو حالت. حالت اول اینکه تاجر به ورشکستگی به تقلب محکوم شود و حالت دوم این که این امکان وجود دارد که قرارداد‌ ارفاقی فسخ شود. برای مثال در خصوص قرارداد ارفاقی می‌توان موارد ذیل را نام برد: تاجر به مفاد قرارداد عمل نکرده باشد، طلبکاران قرارداد‌ ارفاقی را فصل کرده باشند و همان‌طور که به آن اشاره شد تاجر مجدداً ورشکسته شود که به این ورشکستگی ورشکستگی ثانویه می‌گویند در صورت بروز چنین مواردی پروسه تصفیه آغاز می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله ورشکستگی به تقصیر را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله اجرای حکم ورشکستگی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد‌ ارفاقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرارداد‌ ارفاقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: قرارداد ارفاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرور زمان در یک تعریف کلی به معنای سپری شدن مدت زمان مشخصی است که بعد از گذشت آن مدت، شخصی که مرتکب جرم شده است دیگر قابلیت تعقیب شدن ندارد. مرور زمان سه نوع دارد که در جای مقتضی به آن خواهیم پرداخت. از نتایج آن می‌توان خاطر نشان کرد که شاکی بعد از پایان این مدت دیگر نمی‌تواند از حق شکایت کیفری خودش استفاده کند. در ادامه به بررسی انواع موارد مرور زمان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مرور زمان کیفری

مرور‌ زمان شکایت

مبدا مرور زمان شکایت از زمانی است که بزه دیده از وقوع جرم مطلع می‌شود. از این زمان تا یک سال بزه دیده حق شکایت کیفری دارد و بعد از اتمام این مدت دیگر این حق برای بزه دیده در نظر گرفته نمی‌شود. حال اگر بزه دیده فوت کند این حق به ورثه او به ارث می‌رسد و مدت آن هم شش ماه است. در موردی ممکن است شخص بزه دیده یعنی شخصی که به دلیل وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است تحت تسلط شخصی باشد که جرم را مرتکب شده است در این حالت زمانی که سلطه رفع شود مرور زمان جاری می‌شود و مرور زمان شکایت در جرائم قابل گذشت اثر دارد.

مرور‌ زمان تعقیب | مرور زمان کیفری

مرور زمان تعقیب یعنی جرمی اتفاق افتد و مواعد مرور زمان مندرج در قانون را طی کند در حالی‌که طی زمان مزبور تحت هیچ گونه پیگرد و رسیدگی قضایی واقع نشده باشد. مبدا مرور زمان تعقیب زمانی است که جرم محقق می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که جرم کشف شده باشد یا خیر و همچنین تفاوتی نمی‌کند که بزه دیده از وقوع جرم مطلع باشد یا خیر. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که جرم واقع شده باشد. از این زمان مرور زمان آغاز می‌شود و طول این مدت به درجه جرائم بستگی دارد. مدت مرور‌ زمان تعقیب در جرایم درجه یک تا سه پانزده سال، درجه چهار و پنج و شش به ترتیب ده و هفت و پنج سال و درجه هفت و هشت سه سال است. بعد از پایان این مدت‌هایی که بیان شد متهم دیگر قابلیت تعقیب شدن ندارد.

اگر جرم مرکب باشد مرور‌ زمان وقتی آغاز می‌شود که آخرین رکن تشکیل دهنده جرم محقق شود و اگر جرم مستمر باشد مبدا مرور‌ زمان تاریخ خاتمه استمرار عمل است.

مرور زمان صدور حکم

یک پرونده باید در طول مدت معینی به صدور حکم منتهی شود. اگر این اتفاق نیفتد بعد از پایان مدت قید شده در قانون، امکان صدور حکم در خصوص آن پرونده وجود ندارد. مبدا مرور زمان صدور حکم زمانی است که آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی انجام می‌شود و طول این زمان مشابه مرور زمان تعقیب می‌باشد. این طول برای جرایم درجه یک تا سه پانزده سال، درجه چهار و پنج و شش به ترتیب ده و هفت و پنج سال و درجه هفت و هشت سه سال می‌باشد.

مرور زمان اجرای مجازات

حکمی که صادر می‌شود باید اجرا گردد. چنانچه حکم کیفری که از آن به عنوان مجازات یاد می‌شود در مدتی که قانون تعیین کرده اجرا نگردد دیگر قابلیت اجرایی ندارد. از زمانی که در خصوص پرونده‌ای حکم صادر می‌شود و این حکم قطعیت پیدا می‌کند مرور‌‌ زمان مجازات آغاز می‌شود. منظور از قطعیت یافتن حکم این است: مدتی که برای تجدیدنظر خواهی در نظر گرفته شده است به پایان برسد. بعد از پایان مدتی که در قانون برای آن در نظر گرفته شده است دیگر آن حکم قطعی لازم‌الاجرا قابلیت اجرایی شدن را از دست می‌دهد. طول مدت بیان شده با درجه جرائم ارتباط دارد. جرایم درجه یک تا سه بیست سال، درجه چهار و پنج و شش به ترتیب پانزده و ده و هفت سال و درجه هفت و هشت پنج سال مدت مرور زمان دارد.

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که اجرای مجازات آغاز شود ولی مانعی وجود داشته باشد که این اجرا متوقف شود. به عنوان مثال جنون ایجاد شود. در این صورت مرور زمان جدیدی از زمان توقف اجرا آغاز می‌شود که اگر این مدت به پایان برسد و مانع رفع نشود مجازات دیگر قابلیت اجرایی شدن ندارد. همچنین اگر مشخص شود که شخص مرتکب از روی عمد مانعی را ایجاد کرده باشد تا مجازات اجرا نشود مشمول مرور‌ زمان نخواهد شد.

جرایمی که مشمول این قاعده نمی‌شوند | مرور زمان کیفری

باید به این نکته مهم اشاره کنیم که مرور زمان در بعضی از جرائم وجود ندارد به عنوان مثال در جرائم اقتصادی و جرائمی که موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر هستند و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی همچنین جرائمی که مستوجب قصاص و دیه هستند به علاوه جرائم منصوص شرعی.

توصیه می‌کنیم مقاله جرایم علیه امنیت و آسایش را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرور‌ زمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرور‌ زمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مرور زمان کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در بررسی ابتدایی این عنوان پیش از هر نکته‌ای معنای لغوی آن را بررسی می‌کنیم. عفو در معنای لغوی به معنی ساقط کردن عذاب است. در معنای حقوقی وقتی شخصی مرتکب جرم می‌شود متناسب با جرم ارتکابی برای او مجازات تعیین می‌شود، حال گاهی این مجرم مشمول عفو‌ مجازات می‌شود که در ادامه به بررسی انواع آن و شرایط تحقق آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : عفو

انواع عفو

عفو‌ در یک تقسیم‌بندی تقسیم می‌شود به عفو‌ عمومی و عفو‌ خصوصی.

عفو‌ عمومی

در متن قانون به صراحت اشاره شده است که مبنای اعطای عفو‌ عمومی قانون است و از این طریق می‌توان این نکته را برداشت کرد که قوه مقننه یعنی قوه‌ای از میان قوای سه گانه که وظیفه قانون گذاری دارد در خصوص اعطای عفو‌ عمومی صلاحیت دارد.

این عفو‌ در خصوص اشخاصی اعمال می‌شود که جزء متهمین یا محکومین باشند.

این عفو در شرایطی است که وضعیت جامعه وضعیت ملتهبی است و برای آرام کردن شرایط اشخاصی را مشمول این عفو می‌کنند مانند وقوع انقلاب در یک کشور.

این عفو‌ به گروه خاصی از مجرمین اعطا نمی‌گردد و معمولا قشر وسیعی را در بر می‌گیرد.

عفو عمومی شامل مرتکبینی مثل مباشرت و معاون نیز می‌شود. همچنین این نوع از‌ عفو علاوه بر اینکه شامل مجازات‌های اصلی می‌شود، مجازات‌های تبعی و تکمیلی را نیز در بر می‌گیرد. لازم به ذکر است که مجازات‌های تبعی در حکم ذکر نمی‌شوند.

توصیه می‌کنیم مقاله معاونت در جرم را مطالعه نمایید.

وقتی عفو‌ عمومی شامل حال کسی باشد تمام مجازات‌های اصلی، تبعی و تکمیلی از سجل کیفری او پاک می‌شوند.

اگر عفو عمومی زمانی شامل حال شخص شود که هنوز تعقیب صورت نگرفته باشد دیگر امکان تعقیب وجود ندارد و اگر بعد از صدور حکم قطعی باشد محکومیت او زایل می‌شود و باقیمانده مجازاتش اجرا نمی‌شود.

اگر شخصی یک بار مشمول عفو‌ عمومی شود و دوباره مرتکب جرمی شود در جرم بعدی این شخص دیگر شامل قاعده تکرار نمی‌شود. در این خصوص باید بیان کرد که در عفو‌ خصوصی شخص در شرایط مذکور شامل این قاعده می‌شود.

عفو خصوصی

در عفو‌ خصوصی باید اشاره کرد که پیشنهاد آن را رئیس قوه قضائیه به مقام رهبری می‌دهد و پس از اینکه مقام رهبری این پیشنهاد را تایید کردند اعمال می‌شود.

این نوع از عفو‌ شامل اشخاصی که متهم هستند نمی‌شود بلکه این عفو اختصاص به افرادی دارد که محکوم شده‌اند.

این نوع از عفو تنها نسبت به شخص معین است و اگر جرم یک شخص معاونت در جرم باشد مشمول این نوع از عفو نمی‌شود.

بر اساس متن صریح قانون در اصل 110 مقامی که حق اعطای عفو خصوصی را دارد مقام رهبری است.

این عفو‌ مجازات‌های تبعی و تکمیلی را زایل نمی‌کند بلکه تنها اختصاص به مجازات‌های اصلی دارد و اجرای آن را متوقف می‌سازد.

قصاص و دیات

جرائمی که در خصوص قصاص و دیات است متضمن نفع و حق افرادی است و این حق زمانی محقق می‌شود که مجازات مربوطه اعمال شود. حال ممکن است به جهات و دلایلی بخشش ذی حق دعوا شامل حال مجرم شود ولی به هیچ عنوان مجازات این شخص مشمول عفو نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دیه چیست را مطالعه نمایید.

شرایط اشخاصی که مشمول عفو خصوصی می‌شوند

یکی از شرایطی که باید برای شامل شدن عفو خصوصی وجود داشته باشد این است که شخص محکوم شاکی خصوصی نداشته باشد و یا اگر هم دارد رضایت او را گرفته باشد، همچنین او باید مدتی از دوران محکومیتش را سپری کرده باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط تخفیف مجازات را مطالعه نمایید.

مناسبت‌هایی که عفو خصوصی را به دنبال دارند

1ـ ولادت‌ حضرت رسول اکرم «ص» ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول.
2ـ مبعث‌ حضرت رسول اکرم «ص» ۲۷ رجب.
3ـ ولادت‌ حضرت امیرالمؤمنین «ع» ۱۳رجب.
4ـ ولادت‌ حضرت فاطمه‌ زهرا «س» ویژه‌ عفو محکومین نسوان ۲۰ جمادی الثانی.
5ـ ولادت حضرت امام حسین «ع» ۳ شعبان.
6ـ ولادت حضرت قائم «عج» ۱۵ شعبان.
7ـ عید سعید فطر، اول شوال.

8- عید سعید قربان، ۱۰ ذی‌حجه.
9ـ عیدسعید غدیر، ۱۸ ذی‌حجه.
10ـ سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۲۲ بهمن.
11ـ عید نوروز، اول فروردین.
12ـ سال‌روز جمهوری اسلامی، ۱۲ فروردین.
13ـ سال‌روز حماسه فتح خرمشهر ویژه‌ عفو محکومین نیرو‌های مسلح، ۳ خرداد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عفو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عفو پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: عفو ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج زن و مرد توسط ادیان مختلفی توصیه شده است و در دین اسلام نیز امری فرخنده و مقدس به شمار ‌‌می‌رود. در طول هرماه زنان و مردان زیادی اقدام به انعقاد عقد نکاح و ازدواج با یگدیگر ‌‌می‌نمایند اما برخی از این ازدواج‌‌‌ها دوام زیادی ندارد و به طلاق ختم ‌‌می‌شود. طلاق زن و شوهر نیز قواعد و مقرراتی دارد که باید حتما رعایت شوند. یکی از این قواعد نگه داشتن عده توسط زن است. در ادامه قصد داریم در مورد عده بعد از طلاق توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : عده طلاق

عده طلاق چیست‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا سوالی که ‌ممکن‌ است ایجاد شود این است که عده ‌طلا‌ق چیست؟ که در این باره باید بگوییم عده مدت زمانی است که زن ‌‌می‌بایست تا پایان آن پس از ‌طلا‌ق صبر نماید و سپس به عقد مرد دیگری که ‌‌می‌خواهد دربیاید. زن طبق قوانین حقوقی و قواعد شرعی حق ازدواج با مرد دیگر را تا قبل از سپری شدن عده نخواهد داشت.

عده نگه داشتن زن در دین اسلام و قوانین حقوقی کشور ما دلایل متعددی دارد اما اگر بخواهیم دلیل اصلی عده نگه داشتن زن را توضیح دهیم ‌‌می‌بایست بگوییم عده نگه داشتن برای جلوگیری از اختلاط نسل ‌‌می‌باشد و زن با سپری کردن مدت زمان عده مطمئن ‌‌می‌شود که باردار نیست تا اینگونه از جنین او نیز حمایت شود. در برخی مذهب‌‌‌های اسلامی نیز دلیل عده نگه داشتن احترام به عقد نکاح پیشین ‌‌می‌باشد.

مدت زمان عده طلاق در قوانین حقوقی

برای عده نگه داشتن زن بعد از ‌طلا‌ق مدت زمانی معین شده است و زن ‌‌می‌بایست تا سپری شدن این زمان تعیین‌ شده صبر نماید. اما مدت زمان عده برای افراد مختلف یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت دارد. مدت زمان عده برای زنان به شرح زیر ‌‌می‌باشد:

  • اگر زن در حین ‌طلا‌ق باردار باشد ‌‌می‌بایست تا زمان وضع حمل خود صبر کند و پس از وضع حمل ‌‌می‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند اما اگر جنین سقط شود نیز در همان لحظه عده زن به پایان رسیده است.
  • زنانی که باردار نیستند ‌‌می‌بایست تا سه ماه پس از ‌طلا‌ق و سه بار پاکیزه شدن از عادت ماهانه عده ‌طلا‌ق نگه دارند.

عده طلاق عقد دائم سه ماه و عده طلاق عقد موقت دو ماه ‌‌می‌باشد.

مدت زمان عده طلاق رجعی چقدر است‌ ؟

‌طلا‌ق رجعی ‌طلا‌قی است که مرد ‌‌می‌تواند در مدت زمان عده آن به زندگی بازگردد و نیاز نیست که برای شروع زندگی دوباره با زن عقد مجدد نماید. مدت زمان عده ‌طلا‌ق رجعی سه ماه یا تا سه بار پاکیزه شدن از عادت ماهیانه ‌‌می‌باشد. همچنین در مدت زمان عده ‌طلا‌ق رجعی مرد ‌‌می‌بایست به زن نفقه بپردازد.

چه زنانی عده ‌طلا‌ق ندارند‌ ؟

با وجود اینکه قانون زنان را موظف به نگه‌داری عده ‌‌می‌کند اما در برخی موارد که احتمال بارداری زن وجود نداشته باشد زن ملزم به نگه‌داری عده نخواهد بود. مواردی که زن موظف به نگه‌داری عده نیست به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • ‌طلا‌ق دختر باکره

دختری که باکره است مسلما رابطه جنسی برقرار نکرده و امکان باردار بودن او نیز وجود ندارد و همین باعث شده است که قانونگذار او را ملزم به عده نگه داشتن نداند.

  • ‌طلا‌ق زن یائسه

زنی که یائسه است نیز امکان باردار شدن ‌را ندارد و ملزم به رعایت عده نخواهد بود.

سوالات متداول

دلیل نگه داشتن عده ‌طلا‌ق توسط زنان چیست‌ ؟

زنان ‌‌می‌بایست برای جلوگیری از اختلاط نسل عده نگه دارند تا از جنین حمایت شود.

چه زنانی عده ‌طلا‌ق ندارند‌ ؟

دختران ‌باکره و زنان یائسه.

مدت زمان عده ‌طلا‌ق برای زن باردار چقدر است‌ ؟

مدت زمان عده ‌طلا‌ق برای زن باردار تا زمان وضع حمل او ‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عد‌ه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عد‌ه طلاق پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: عده طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در زندگی روزمره برای حل و پیگیری مسائل ادارای خود حتما به سازمان‌های اداری مختلفی مراجعه نموده‌اید. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چه اصول و قواعد مشترکی بر این نهاد‌ها حاکم است؟ شما با آگاهی از این اصول علاوه بر این‌که می‌توانید امور خود را به نحو موثر‌تری در این ادارات دنبال کنید، به عنوان یک شهروند از حق و حقوق قانونی خود اطلاع پیدا می‌کنید و می‌توانید آن را از نهاد مربوطه مطالبه و پیگیری نمایید. در این مقاله به بررسی اصول حاکم بر سازمان های اداری پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول سازمان های اداری

تعیین قلمرو مطالعه اصول حاکم بر سازمان های اداری

سازمان‌های اداری مجموعه پیچیده‌ای را در بر می‌گیرد که شامل تعدادی اشخاص حقوقی است که دارای مشخصات متنوعی هستند. دولت نه تنها یک نهاد سیاسی است و از این لحاظ موضوع مطالعه حقوق اساسی است، بلکه در راس سازمان اداری نیز قرار می‌گیرد. وظائف و حدود اختیارات مقامات عالی اداری که در راس سازمان اداری قرار دارند موضوع مطالعه حقوق اساسی است.

در حقوق اداری تشکیلات اداری زیر نظر مجموعه دولت به عنوان قوه مجریه و وظائف اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سازمان‌های اداری زیر مجموعه دولت، مرکب است از نهادهای ملی و واحدهای محلی و اشخاص حقوقی که انجام وظیفه خاصی به موجب قانون به آن‌ها محول شده است. همچنین تعدادی نهادهای تخصصی که ماموریت خاصی را بر عهده دارند، ولی از نظر ساختاری هم اشخاص حقوقی حقوق عمومی را در برمی‌گیرد و هم اشخاصی که ماهیتا اشخاص حقوق خصوصی به حساب می‌آیند و وصف حقوق خصوصی دارند ولی به موجب قانون انجام وظائف عمومی را بر عهده دارند و از این لحاظ پاره‌ای اعمال حاکمیتی به آن‌ها تفویض شده است که همه آن‌ها را می‌توان تحت عنوان نهادهای تخصصی گرد آورد.

اصول حقوقی حاکم بر سازمان های اداری

1) اصل حاکمیت قانون بر اداره

اصل قانونی بودن، از مفاهیم اساسی و ریشه‌ای حقوق عمومی است. در نهضت حقوق اساسی (دستور گرایی) یکی از اهداف اصلی این بوده است که قدرت دولت در یک کانال یا چهارچوب مشخصی اعمال گردد. اعمال و رفتار زمامداران بر اساس همین معیارها سنجیده می‌گردد و افراد طبق همین قواعد به اداره امور می‌پردازند. اداره امور کشور نباید بر مبنای خودخواهی و سلیقه‌های شخصی باشد. در حقوق اداری نیز اصل قانونی بودن بدین مفهوم است که سازمان‌های اداری و مقامات آن باید به ضابطه‌های قانونی احترام بگذارند و اعمال و تصمیمات خود را بر بنیاد موازین قانونی اتخاذ کنند و یا انجام دهند. دولت‌های خودکامه خود را مقید به هیچ قاعده و مقررات و ضوابط قانونی از پیش تعیین شده نمی‌دانستند، اما این اصل (اصل قانونی بودن) با رشد دموکراسی در جهان شکل گرفت.

نتایج اصل حاکمیت قانون

اعمال اصل حاکمیت قانون چند نتیجه دارد:

  1. اداره نمی‌تواند دست به انجام عملی بزند که مغایر با قانون باشد و هر گونه عمل حقوقی اداره که مغایر با قانون باشد غیرقانونی و باطل تلقی می‌شود. می‌توان اضافه کرد که اصل قانونی بودن تصمیمات دستگاه اداری این نتیجه را هم به دست می‌دهد که دستگاه دولتی و مقامات اداری تا جایی که قانون‌گذار به آن‌ها اجازه داده است صلاحیت اتخاذ تصمیم و انجام اعمال را دارند. بنابراین نمی‌توان از موارد ابهام و سکوت یا نقض قانون استفاده نمود و امری را در صلاحیت دستگاه دولتی قرار داد. دستگاه‌های دولتی تنها در مواردی که قانون تصریح کرده دارای صلاحیت هستند. سکوت قانون به منزله عدم صلاحیت دستگاه دولتی نسبت به یک امر است، مگر اینکه بتوان از روح قوانین، حق و تکلیف دستگاه اداری را استنباط کرد.
  2. اعمال اداری ماهیت حقوقی یافته و حقوق و تکالیفی که در نتیجه این اعمال برای افراد خصوصی و اداری ایجاد می‌شود، ضمانت اجرای حقوقی پیدا می‌کنند. یعنی اگر اداره‌ای حکمی بر خلاف قانون اجرا کند امکان شکایت برای ابطال آن در مرجع قضایی صالح وجود دارد.

ضمانت اجرای اصل حاکمیت قانون

الف) ضمانت اجرای اداری

در نظام اداری بر بنیاد سلسه مراتب اداری مقامات مافوق مکلف هستند بر زیر دستان خود نظارت داشته باشند و عدم رعایت قوانین توسط آن‌ها را کنترل کنند و از طریق قدرت اداری خود مقامات زیر دست را ملزم به رعایت قوانین کنند. اگر در جایی تصمیم آن‌ها بر خلاف قانون است آن را ابطال یا اصلاح نمایند.

ب) ضمانت اجرای قضائی

اگر اصل قانونی بودن تصمیمات اداری رعایت نشود و علیه آن مقام یا سازمان شکایت شود و مرجع قضائی آن سازمان را یا ملزم به رعایت قانون می‌کند یا به لحاظ عدم رعایت قانون تحت تعقیب قرار می‌دهد. در ایران از یک طرف محاکم دادگستری به عنوان مرجع تظلمات قرار دارند که نسبت به آن جنبه از اعمال و رفتار دستگاه اداری و مقامات اداری که قابل تعقیب جزایی است رسیدگی می‌کنند و از این بعد می‌توان علیه آن‌ها به لحاظ نقض قوانین که جنبه تخلف یا جرم داشته باشد شکایت نمود.

توصیه می‌کنیم مقاله تخلفات اداری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله تنبیهات اداری را مطالعه نمایید.

2) اصل سلسله مراتب اداری | اصول سازمان های اداری

رابطه فرمانبری و فرمانبرداری در علوم اداری و حقوق اداری با اصطلاح سلسه مراتب اداری شناخته می‌شود. سلسله مراتب اداری یکی از گونه‌های سازمان یافته روابط اجتماعی است که نمونه کهن و روشن آن را می‌توان در سازمان‌های نظامی مشاهده نمود. طبق این اصل هر ماموری که تحت نظر مامور دیگری انجام وظیفه می‌کند، مکلف به اطاعت از اوامر مافوق خود هست. به همین ترتیب هر ماموری بر زیر دستان خود حق فرماندهی از جمله صدور دستور و تصمیمات و نظارت دارد.

نظام سلسله مراتب اداری که از آن تحت عنوان نظام تبعیت یا پله‌ای نیز یاد می‌کنند، نخست ناظر بر ماموران و حاکمان آن‌ها بود. اما این اصل در حقوق اداری ناظر بر سازمان‌های اداری کشور نیز هست، یعنی سازمان مرکزی بر کلیه اعمال حقوقی و اجرای واحدهای نظام متمرکز، ریاست و نظارت دارد.

برای مثال اداره کل استان تابع نهاد وزارتخانه در مرکز است. دولت نیز به عنوان بالاترین واحد سازمان اداری کشور بر کلیه اجزاء خود نظارت و حاکمیت سلسله مراتبی دارد و این مقتضای حاکمیت دولت است که هدف سلسله مراتب اداری را برقرار کند. بنابراین در بالاترین سطح نظام سلسله مراتب اداری کشور، رئیس کشور، رئیس دولت و هیات دولت و وزراء قرار دارند.

برای سلسله مراتب اداری محاسنی مانند هماهنگی و یگانگی تصمیمات اداری، ساده شدن فرماندهی و اجرای تصمیمات آن‌ها و معایبی مانند اطاعت کورکورانه از مافوق، کم شدن احساس مسئولیت و عدم استقلال کارمندان را می‌توان نام برد.

3) شخصیت حقوقی سازمان‌های اداری

اشخاص به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. در حقوق عمومی به ویژه حقوق اداری، اشخاص حقوقی بیشتر مورد بحث هستند چون مقامات عمومی و دستگاه‌های اداری به اعتبار داشتن شخصیت حقوقی موضوع حق و تکلیف قرار می‌گیرند. به عنوان مثال رئیس جمهور ایران به اعتبار شخصیت حقوقی این نهاد موضوع بحث قرار می‌گیرد.

در حقوق عمومی شخصیت حقوقی مسئولان در تفکیک مسئولیت میان متصدیان و مسئولیت دستگاه اداری دارای اهمیت است و در صورتی که مفهوم شخصیت حقوقی وجود داشته باشد، تفکیک مسئولیت بین دستگاه اداری و کارمندان موضوعیت پیدا می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله کفالت اداری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول سازمان‌های اداری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصول سازمان‌های اداری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: اصول سازمان های اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مشکلاتی که در دعاوی کارگران علیه کارفرما برای کارگران به وجود می‌آید اثبات رابطه کار میان کارگر و کارفرما می‌باشد. اثبات این رابطه با کارگر می‌باشد. اما آیا می‌دانید اثبات این رابطه به چه صورت است و چگونه شکل می‌گیرد؟ در ادامه به بررسی راه‌های اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : رابطه کار

راه‌های اثبات رابطه کار میان کارگر و کارفرما

1 – بیمه 

ماده 148 قانون کار کارفرمایان را موظف به بیمه نمودن کارگران تحت امر خود می‌داند. در دادگاه‌ها پرداخت حق بیمه و واریز نمودن آن مهم‌ترین و قوی‌ترین دلیل اثبات رابطه کار میان کارگر و کارفرما تلقی می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله حق بیمه را مطالعه نمایید.

2 – قرارداد | رابطه کار

وجود قرارداد کتبی معتبر بین کارفرما و کارگر دلیل بسیار مهمی برای اثبات رابطه کار به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که قانونا و طبق تبصره ماده 10 قانون کار کارقرما موظف است نسخه‌ای از قرارداد را به کارگر تحویل دهد اما در عمل خیلی از کارفرمایان از تحویل آن به کارگر امتناع می‌ورزند که موجب بروز مشکلاتی برای کارگران در اثبات وجود رابطه کار یا مزایایی بالاتر از قانون می‌گردد. اما چنانچه نسخه‌ای از قرارداد کار را در دست دارید مهم‌ترین و ساده‌ترین راه اثبات رابطه کار ارائه آن به دادگاه است.

توصیه می‌کنیم مقاله قرارداد کار را مطالعه نمایید.

3 – اقرار کارفرما | رابطه کار

اقرار به حقی در هر مرحله‌ای مهم و اساسی است. چنانچه کارفرما تصدیق نماید که فردی کارگر وی بوده این اقرار موثر و مهم است. دادگاه می‌تواند بر مبنای اقرار کارفرما وجود رابطه کار را استنباط نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله اقرار قضایی را مطالعه نمایید.

4 – واریز حقوق

واریز حقوق به شکل منظم نیز دلیل مهمی برای اثبات رابطه کارگری کارفرمایی است. شما با در دست داشتن پرینتی از واریزی‌های حساب بانکی خود که نشانگر واریز مبلغ مشخص ماهانه از سوی کارفرماست می‌توانید رابطه کاری خود را به اثبات برسانید.

5 – تحقیق محلی یا بازرسی

در صورت در دست نداشتن مدرک خاصی کارگر می‎تواند از دادگاه تقاضای انجام تحقیق محلی نماید. در این مورد بازرسی انتخاب و به محل کار فرستاده می‌شود تا از کارفرما و سایر افراد پرس و جو کند.

توصیه می‌کنیم مقاله تحقیق محلی را مطالعه نمایید.

6 – سایر راه‌های اثبات رابطه کارگر و کارفرما

روش‌هایی که در موارد قبل ذکر شد از قدرت اثباتی بیشتری برخوردارند اما راه‌های فرعی دیگری هم برای اثبات رابطه کار هست هر چند که یقین‌آور نیستند. مواردی از قبیل وجود کارت ورود و خروج، نامه‌های درخواست مرخصی و توافق کارفرما، نامه‌های نمایندگی کارگر از طرف شرکت و مواردی از این دست که نشانه و بیانگر وجود رابطه کارگری کارفرمایی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثبات رابطه کارگری کارفرمایی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: رابطه کار ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌‌‌دانید امروزه کارگران بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌‌‌دهند و با کمک کارگران تولیدات داخلی بسیار رونق یافته است. به دلیل اهمیت بسیار بالای کارگران در قانون ‌کار قواعدی برای آن‌ها‌‌ در نظر گرفته شده است که باعث می‌‌‌شود حقوقشان حفظ گردد. یکی از این قواعد، آمره بودن حقوق کار می‌‌‌باشد که در ادامه در این مورد توضیحات مفصلی را بیان نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : آمره بودن حقوق کار

مفهوم آمره بودن حقوق کار

همانطور که می‌‌‌دانید در قانون کار قواعد آمره حقوق کار ذکر شده‌اند که طبق این قواعد دولت کارفرما را از نادیده گرفتن حقوق کارگر منع می‌‌‌نماید. همانطور که همه ما می‌‌‌دانیم کارگران به انجام کار برای کارفرمای خود می‌‌‌پردازند و می‌‌‌بایست در قبال کار خود حقوق دریافت کنند اما در برخی موارد حقوق و مزایای کار توسط کارفرما ‌‌نادیده گرفته می‌‌‌شود و کارفرما از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌‌‌کند که در اینجا قواعد آمره نه تنها سبب حفظ حقوق کارگر می‌‌‌شوند بلکه طبق این قواعد کارفرما ملزم به پرداخت حقوق کارگران خود خواهد شد.

قواعد آمره حقوق کار کدامند ؟‌‌

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که قواعد آمره حقوق کار کدامند که در این باره باید بگوییم قواعد آمره حقوق کار شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از قواعد آمره حقوق کار امنیت شغلی کارگران می‌‌‌باشد. چنانچه کارفرما فوت کند، نوع کار عوض شود، کارگاه فروخته شود و… کارفرمای جدید موظف به پذیرش کارگران خواهد بود و حق ندارد امنیت شغلی آن‌ها را از بین ‌ببرد.
  • از دیگر قواعد آمره می‌‌‌توان به تعلیق قرارداد کار اشاره نمود. چنانچه قرارداد کار به حالت تعلیق در بیاید پس از بازگشت کارگر کارفرما موظف است که او را برای انجام کار بپذیرد. همچنین اگر فرد برای حضور در جبهه و یا خدمت سربازی کار را ترک کرده باشد آن مدت زمان نیز جزو سابقه کاری او به حساب خواهد آمد.
  • از دیگر قواعد آمره تعیین میزان دستمزد کارگران می‌‌‌باشد. مجلس شورای اسلامی موظف است که هر سال یک بار میزان دستمزد کارگران ‌را بر اساس منطقه و کاری که انجام می‌‌‌دهند تعیین کند و کارفرمایان نیز موظف هستند که تمام حقوق تعیین شده را به کارگر پرداخت کنند.
  • کارفرمایان می‌‌‌بایست در مدت زمان‌ها‌‌ی تعیین شده و مشخص حقوق کارگران را پرداخت کنند و چنانچه از پرداخت حقوق کارگر در مدت زمان مشخص شده خودداری کنند در واقع به یکی از قواعد آمره بی‌توجهی نموده‌اند.

اگر کارفرما تابع قواعد آمره حقوق کار نباشد تکلیف چیست ؟‌‌

اگر کارفرما تابع قواعد آمره حقوق کار نباشد و حقوق کارگران خود را نادیده بگیرد کارگر می‌‌‌تواند در اداره کار و شورای حل اختلاف از او شکایت کند و خواهان مطالبه حقوق خود شود. برای مثال در برخی موارد دیده می‌‌‌شود که کارفرما حقوق کارگر را کمتر از مبلغ تعیین شده پرداخت کرده است و در این صورت کارگر از کارفرما شکایت کرده و خواهان دریافت حقوق کامل خود شده است.

سوالات متداول

قواعد آمره حقوق کار به چه منظور ذکر شده‌اند ؟‌‌

این قواعد به منظور حفظ حقوق کارگران در قانون کار ذکر گردیده‌اند.

طبق قواعد آمره اگر کارگاه فروخته شود تکلیف کارگر چیست ؟‌‌

اگر کارگاه فروخته شود کارگر بیکار نمی‌‌‌شود و کارفرمای جدید موظف به پذیرش او خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آمره بودن حقوق کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون آمره بودن حقوق کار پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: آمره بودن حقوق کار ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بحث ورشکستگی تاجر جنبه‌های متعددی دارد که یکی از آنان تاثیراتی است که بر جامعه می‌گذارد که به نوع خود تاثیر مهمی محسوب می‌شود. به عنوان مثال باید در نظر بگیریم که کار تجاری تاجر بر نظم اقتصادی جامعه بسیار اثرگذار است و وقتی تاجر ورشکسته می‌شود این نظم در جامعه مختل می‌شود. این اخلال به میزانی اهمیت دارد که تحت شرایطی مستوجب مجازات در نظر گرفته شده است. لازم است بدانیم که حقوقدانان در خصوص انواع ورشکستگی تقسیم‌بندی‌هایی ارائه کرده‌اند: ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقلب و به تقصیر. باید بدانیم که امور مدنی و پروسه تصفیه در سه نوع نام برده شده مشابه است و همچنین فراموش نکنید که هر دو نوع ورشکستگی به تقلب و تقصیر جرم هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نکات این بحث می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ورشکستگی به تقصیر و تقلب

 

 

بررسی نکات مربوط به ورشکستگی به تقصیر

ابتدا و پیش از هر نکته‌ای باید بدانیم که ورشکستگی به تقصیر خفیف‌تر از ورشکستگی به تقلب است و بالطبع به میزان کمتری نظم جامعه را مختل می‌کند.
ورشکستگی به تقصیر تقسیم می‌شود به دو گروه تقصیر امکانی و تقصیر اجباری. تفاوتی که موجب این تفکیک و تمایز شده است از این قرار است که در ورشکستگی به تقصیر امکانی مطابق ماده ۵۴۲ قانون تجارت، قاضی از سوی قانونگذار صاحب این اختیار شده است که ورشکسته را مجازات کند یا نکند، اما در ورشکستگی به تقصیر اجباری مطابق ماده ۵۴۱ قانون تجارت قاضی نسبت به مجازات کردن تاجر ورشکسته تکلیف دارد و مکلف است که این کار را انجام دهد و به هیچ وجه اثری از اختیار قاضی در این خصوص نیست.

ورشکستگی به تقصیر اجباری

در صورت تحقق مواردی، قانون تاجر را ورشکسته به تقصیر اجباری می‌داند. به عنوان مثال زمانی که تاجر پول نزول می‌کند یا زمانی که اصل تساوی میان طلبکارانش را رعایت نمی‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که تاجر اقدام به انعقاد قراردادها و یا انجام معاملاتی بکند که موهوم و یا غیر متعارف باشند آن هم در حالتی که سود آن‌ها کاملا احتمالی می‌باشد.

تقصیر امکانی

در ذیل این عنوان ما مواردی را بررسی می‌کنیم که در صورت تحقق آن‌ها فرد ورشکسته به تقصیر امکانی تلقی می‌شود. به عنوان مثال ممکن است تاجر به طور بلاعوض ضامن شخص دیگری شده باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که در فرصت معین شده خود را به دادگاه معرفی نکند و دفتر خود را ارائه ندهد و یا حتی اسناد و مدارک را هم ارائه نکند. لازم ذکر کنیم که این مدت معین ۳۰ روز می‌باشد.

بررسی نکات مربوط به ورشکستگی به تقلب

تفاوتی که میان تقصیر و تقلب وجود دارد همانطور که پیشتر اشاره شد موجب می‌شود که ورشکسته به تقصیر مجازات خفیف‌تری نسبت به ورشکسته به تقلب تحمل نماید. در ادامه مواردی را بررسی می‌کنیم که در صورت تحقق آن‌ها تاجر ورشکسته به تقلب شناخته می‌شود. به عنوان مثال ممکن که تاجر دفتر خود را مفقود کرده باشد و یا این که دارایی خود را مخفی نموده باشد و یا حتی این مورد نیز امکان دارد که از طریق انجام معاملات صوری اموال خود را به بستگانش منتقل کرده باشد. در مواردی نیز مشاهده شده است که تاجر خود را به میزانی که مدیون نیست مدیون تلقی کرده باشد.

افراد دیگری که می‌توانند علاوه بر تاجر ورشکسته مجرم تلقی شوند

تحت این عنوان نکاتی را در خصوص افرادی غیر از تاجر بیان می‌کنیم که با تاجر ورشکسته تبانی می‌کنند تا به طلبکاران ضرر برسانند و جرمشان را به شکل اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم. به عنوان مثال اشخاصی ممکن است به نفع تاجر ورشکسته تمام دارایی منقول یا غیرمنقول تاجر و یا قسمتی از آن را از بین ببرند و یا مخفی کنند و یا این که پیش خودشان نگه دارند و این نکته را در نظر بگیرید که آن‌ها عالما به نفع تاجر چنین کاری را انجام می‌دهند. همچنین ممکن است که اشخاصی با اسم شخص دیگری تجارت کنند و در نهایت تجارت آنها منتهی به ورشکستگی به تقلب شود که این مورد هم در قانون جرم انگاری شده است و مواردی از این قبیل که قانون آن‌ها را مورد توجه خود قرار داده است.

توصیه می‌کنیم مقاله اجرای حکم ورشکستگی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورشکستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ورشکستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: ورشکستگی به تقصیر و تقلب ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

احتمالا لفظ پرونده مختومه را شنیده‌اید. مبحثی که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد بحث اعتبار امر مختوم احکام و قرارهای صادره از دادگاه و دادسرا می‌باشد. به عبارت دیگر قصد داریم به سوالاتی از این قبیل که آرای صادره باید متضمن چه ویژگی‌هایی باشد تا بتوان اعتبار امر مختوم را برای آن‌ها در نظر گرفت؟ پاسخ دهیم. اعتبار امر مختوم آرای صادره کیفری موجب می‌شود که یک شخص به عنوان متهم مجددا مورد تعقیب و محاکمه واقع نشود. در این خصوص باید قائل به تفکیک شویم بین احکامی که از دادگاه صادر می‌شوند و قرارهایی که از دادسرا صادر می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : پرونده مختومه

اعتبار امر مختومه

به این معنا که اگر موضوعی در دادگاه طرح و رسیدگی شود و این رسیدگی منجر به صدور حکمی قطعی شود امکان طرح مجدد همان دعوا با همان موضوع و همان طرفین دعوا دیگر وجود نخواهد داشت. این امر هم در دعاوی حقوقی هم کیفری جاری است. سقوط دعوا نیز آثار اعتبار امر مختومه را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله سقوط دعوا را مطالعه نمایید.

احکام دادگاه‌ها | پرونده مختومه

هنگامی که یک دادگاه صالح حکمی را در خصوص یک پرونده صادر می‌کند مدت زمانی برای تجدیدنظر خواهی پیش‌بینی شده است که بعد از پایان این مدت تجدیدنظر خواهی، حکم صادر شده از دادگاه قطعی می‌شود. فرقی نمی‌کند که حکم برائت صادر و قطعی شده باشد یا حکم محکومیت. در هر دو صورت اعتبار امر مختوم جاری است. اما باید توجه کرد که وحدت سه مورد در خصوص پرونده‌ای که سابقا در خصوص آن حکم صاده شده است و پرونده فعلی اهمیت دارد و اگر این وحدت وجود نداشته باشد اعتبار امر مختوم جاری نمی‌شود این سه مورد عبارتند از:

وحدت اصحاب دعوی

وحدت اصحاب دعوی به این معنی است که خوانده یک دعوا یا شخص متهم و خواهان دعوا یا شاکی در هر دو پرونده یکی باشند. مثلا اگر احمد علیه علی به جرم دزدی ماشین پرایدش شکایت کند و جرم اثبات نشود و حکم قطعی برائت به نفع علی صادر شود احمد نمی‌تواند دوباره دعوای سرقت ماشین پرایدش را علیه علی تنظیم نماید.

وحدت سبب دعوی

سبب دعوا دلیلی است که بر پایه آن دعوایی مطرح می‌گردد. مثلا کسی با در دست داشتن قرارداد اجاره از مستاجر طلب اجور معوقه می‌کند ولی مستاجر در دادگاه ثابت می‌کند که تمامی اجور را پرداخته است و دادگاه حکم بر بی‌حقی موجر صادر می‌کند. موجر دوباره بر اساس قرارداد اجاره نمی‌تواند اجور معوقه‌ای که پرداخت آن اثبات شده را از همان مستاجر طلب کند. در اینجا قرارداد اجاره سبب دعواست.

وحدت موضوع دعوی | پرونده مختومه

هر دعوایی که اقامه می‌شود دارای یک موضوع است. برای این که اعتبار امر مختوم به یک حکم تعلق بگیرد این موضوع باید در هر دو دعوی واحد باشد. مثلا احمد علیه علی به سبب قرارداد بیع دعوای تسلیم ماشین پراید اقامه می‌کند و در این دعوا حکم علیه احمد صادر می‌شود. دیگر احمد نمی‌تواند به موجب قرارداد پیشین علیه علی دعوای تسلیم ماشین پراید اقامه کند.

ماشین پراید در این مثال موضوع دعواست.

توصیه می‌کنیم مقاله تجدید نظر خواهی را مطالعه نمایید.

قرارهای صادره از دادسرا

پیشتر به مساله اعتبار امر مختوم در خصوص احکام دادگاه پرداختیم و در ادامه قصد داریم تا قرارهایی که از دادسرا صادر می‌شوند را مورد توجه قرار بدهیم.

قرار‌هایی که دادسرا صادر می‌کند را به دو گروه تفکیک می‌کنیم، قرارهای موقوفی تعقیب و قرارهای منع تعقیب. این تفکیک یک علت مهم دارد به عبارت دیگر قرار‌هایی که در گروه قرار‌های موقوفی تعقیب هستند اعتبار امر مختوم دارند اما قرار‌هایی که در گروه قرار‌های منع تعقیب هستند وضعیت متفاوتی دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله توقیف دادرسی را مطالعه نمایید.

اگر دلیل صادر شدن قرارهای منع تعقیب جرم نبودن عملی باشد که ارتکاب یافته است پس از این که قطعی می‌شوند اعتبار امر مختوم دارند ولی اگر دلیل صادر شدن قرارهای منع تعقیب فقدان ادله و دلیل برای انتساب بزه باشد در این صورت این قرارها اعتبار امر مختوم ندارند و زمانی ممکن است دلیل جدید در این خصوص کشف شود که در این صورت اگر دادستان موافقت کند این امکان به وجود می‌آید که رسیدگی مجدد در این خصوص ادامه پیدا کند چراکه پیشتر اشاره شد، دلیل صادر شدن قرار منع تعقیب در فرض بیان شده فقدان ادله بوده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پرونده مختومه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پرونده مختومه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: پرونده مختومه یا اعتبار امر مختومه به چه معناست و چه شرایطی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که شکایت خود را در مرجع دادگستری مطرح می‌کنیم، در صورتی که مرجع اشتباه را انتخاب کرده باشیم دادگاه قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند، ممکن است این سوال مطرح شود که صلاحیت ذاتی چیست؟ و زمانی که نتوانید به این سوال خود پاسخ دهید باز هم در طرح دعوای خود دچار مشکل می‌شوید. در این مقاله به این سوال پاسخ داده‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : صلاحیت ذاتی چیست

صلاحیت

صلاحیت به‌معنای اهلیت مرجع رسیدگی‌کننده برای رسیدگی به امور قضایی است.

صلاحیت به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱.صلاحیت ذاتی.

۲.صلاحیت نسبی.

صلاحیت ذاتی

صلاحیت یک مرجع از سه حیث، صلاحیت ذاتی نام دارد به‌عبارت دیگر، صلاحیت ذاتی دارای سه مولفه است:

۱.صنف ( قضایی یا اداری ).

۲.نوع ( عمومی یا اختصاصی ).

۳.درجه ( بدوی یا تجدیدنظر ).

تقسیم‌بندی مراجع از حیث صنف

از این حیث، به دو دسته قضایی و اداری تقسیم می‌شوند:

۱.مراجع قضایی: مراجعی هستند که به اختلاف ناشی از روابط و حقوق خصوصی فی‌مابین مردم رسیدگی می‌کنند مثل دادگاه عمومی.

۲.مراجع اداری: مراجعی هستند که به تظلمات مردم از دولت یا به اختلافات فی‌مابین مردم و دولت یا نهادهای عمومی درصورتی که اختلاف ناشی از اعمال حاکمیت باشد رسیدگی می‌کنند. مواردی مانند دریافت مالیات، دریافت عوارض گمرک و…. در شمار اعمال حاکمیت‌اند.

تقسیم‌بندی مراجع از حیث نوع

از این حیث، مراجع به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند:

۱.مراجع عمومی: مراجعی هستند که صلاحیت رسیدگی به تمام دعاوی و اختلافات مربوطه را دارند به‌جز آن چه به‌موجب سایر قوانین در صلاحیت سایر مراجع قرار گرفته است.

۲.مراجع اختصاصی: مراجعی هستند که فقط صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی را دارند که صراحتا طبق قانون در صلاحیت ایشان قرار گرفته است.

دراین خصوص توجه داشته باشید که:

الف. مراجع رسیدگی‌کننده به دعاوی حقوقی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

ب. مراجع رسیدگی‌کننده به امور کیفری نیز به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

ج. مراجع اداری نیز به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

تقسیم‌بندی مراجع از حیث درجه

مراجع رسیدگی‌کننده به دعاوی و اختلافات، دارای سلسله مراتبی هستند که این سلسله مراتب باید رعایت شود؛ از این حیث، مراجع رسیدگی‌کننده به تالی و عالی تقسیم می‌شوند. دراین خصوص توجه داشته باشید که:

۱. برای مثال، شورای حل اختلاف و محاکم عمومی، مرجع تالی و دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور، مرجع عالی هستند.

۲. در مراجع اداری و غیردادگستری نیز این تقسیم‌بندی وجود دارد. برای مثال در مقام رسیدگی به اختلافات ناشی از روابط کار، هیات تشخیص اداره کار، مرجع تالی و هیات حل اختلاف اداره کار، مرجع عالی است.

۳. تا وقتی که به ماهیت دعوایی در مرجع پایین‌تر رسیدگی نشده، رسیدگی به آن دعوا در مرجع بالاتر ممکن نیست.

احکام صلاحیت ذاتی

۱. قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی، عطف‌بماسبق می‌شود و با توجه به اثر فوری این مقررات، شامل دعاوی مطروحه نیز می‌شود.

۲. این قواعد، آمره است پس اصحاب دعاوی نمی‌توانند با توافق صریح یا ضمنی، دعوای مطروحه را به مراجع فاقد صلاحیت ذاتی واگذار کنند.

۳. مرجعی که دعوا در آن‌جا مطرح می‌شود اگر فاقد صلاحیت ذاتی باشد مکلف است حتی بدون ایراد از جانب شخص ذی‌نفع، از رسیدگی خودداری کند و قرار عدم صلاحیت صادر کند زیرا قواعد صلاحیت ذاتی جزء قواعد آمره است.

۴. اگر رای از مرجعی که فاقد صلاحیت ذاتی است صادر شود، در مرحله تجدیدنظر یا فرجام، مرجع رسیدگی‌کننده رای صادره را نقض می‌کند حتی اگر در مرحله بدوی به آن اعتراض نشده باشد.

۵. صحیح است که طرفین می‌توانند حق تجدیدنظرخواهی را از خود سلب کنند و همچنین محکوم‌علیه می‌تواند اقدام به تجدیدنظر نکند اما طرفین نمی‌توانند دادگاه تجدیدنظر را مرجع بدوی رسیدگی به اختلافات خود قرار دهند. اگر طرفین با توافق یکدیگر مقرر کنند که دعوا ابتدا در مرحله تجدیدنظر مطرح شور دراین‌صورت، دادگاه قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صلاحیت ذاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صلاحیت ذاتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: صلاحیت ذاتی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زمانی که معامله‌ای انجام می‌دهید اگر عیب یا نقصی در مبیع شما وجود داشته باشد شاید گمان کنید دیگر هیچ راهی وجود نخواهد داشت و به شما ضرر غیر‌قابل جبرانی وارد شده است. اما قانونگذار راه‌های مختلفی برای فسخ معامله پیش‌بینی کرده است حتی اگر ضرری متوجه شما نشده باشد باز هم ممکن است با عنصر قانونی انفساخ مواجه بشوید که معامله را بدون اراده طرفین برهم می‌زند. در ادامه به این نوع از فسخ قرارداد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : انفساخ به چه معناست و چگونه اتفاق می‌افتد

تعریف

انفساخ یا قهری بودن انحلال بدین معنا است که عقد خود به خود و بدون اینکه نیاز به عمل حقوقی اضافی باشد بلا‌اثر می‌گردد و حق انتخاب برای یکی از دو طرف یا دادگاه برای نگه داشتن عقد وجود ندارد.

اقسام انفساخ

انفساخ عقد را بر اساس نقشی که اراده در ایجاد سبب آن دارد به دو گروه اصلی می‌توان تقسیم کرد:

۱- انفساخی که به طور مستقیم ناشی از اراده صریح دو طرف قرارداد است. مثل اجاره‌ای که پس از پایان مدت یک سال مشروط به اخطار کتبی موجر پایان می‌پذیرد.

۲- انفساخی که ناشی از حکم قانونگذار است مثل انحلال تمام قرارداد‌های جایز در صورت فوت با حجر یک طرف عقد.

شرط فاسخ

ممکن است دو طرف عقد درباره‌ انفساخ احتمالی عقد در آینده توافق نمایند. به این توافق و تراضی، شرط فاسخ می‌گویند.

تحقق شرط فاسخ منوط به وقوع رویدادی در آینده می‌باشد. مثل اینکه در قرارداد ( اجاره به شرط تملیک) فروشنده شرط می‌کند اگر پرداخت هر یک از اقساط اجاره بیشتر از ۲۰ روز به تاخیر بیفتد قرارداد منفسخ می‌شود. در این فرض تحقق شرط فاسخ معلق به تاخیر در پرداخت اقساط اجاره است.

شرط انفساخ در قراردادی اثر دارد که قابل انحلال به اراده باشد. برای مثال عقد نکاح جز از راه طلاق از بین نمی‌رود پس شرط فاسخ در آن راه ندارد و زن و شوهر نمی‌توانند توافق کنند در صورت وقوع رویدادی در آینده عقد نکاح خود به خود منفسخ شود.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم انفساخ و آثار آن در قرارداد با مشاوران حقوقی ما تماس حاصل نمایید.

انفساخ ناشی از حکم قانون

انفساخی که منوط به حکم قانون است مربوط به دو مورد است:

۱- تلف قهری موضوع تملیک.

قانونگذار مقرر کرده اگر مال موضوع عقد بدون تقصیر تلف شد، عقد منفسخ می‌شود. ماده ۳۸۷ قانون مدنی ( تلف مبیع قبل از قبض ) و ماده‌ ۴۸۳ قانون مدنی ( تلف منافع قبل از تسلیم ) اشاره به همین موضوع دارند.

۲- مرگ و حجر یکی از دو طرف عقد جایز.

طبق قانون اگر یکی از دو طرف عقد جایز فوت کنند عقد منفسخ می‌شود. همچنین جنون و سفه در مواردی که رشد معتبر است هم موجب انفساخ عقد جایز می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله جنون را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حجر را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله لازم یا جایز بودن عقد را مطالعه نمایید.

مبنای حقوقی انفساخ و نتیجه‌ آن

علت اصلی انفساخ عقودی مثل وکالت به دلیل مرگ و حجر یکی از دو طرف، جایز بودن آن نیست بلکه اثری است که از عقد ناشی می‌شود. بیان این اثر، هدفی است که دو طرف دنبال می‌کنند پس همه چیز به اراده‌ افراد برمی‌گردد و مفاد عرفی تراضی طرفین انحلال چنین عقودی در صورت فوت و حجر است.

دو طرف می‌توانند عقد خود را غیر‌قابل انحلال بکنند، حتی برای بعد از مرگ و حجر منتهی گاهی ثبات عقد بعد از مرگ و حجر، مقتضای آن را تغییر می‌دهد؛ مثلا وکالتی را فرض کنید که در آن موکل عقد را غیر‌قابل انحلال کرده است طبیعتا پس از مرگ موکل، وارثان او مجبورند ولایت وکیل مورث را بپذیرند، چنین نهادی دیگر عقد وکالت نیست همچنین این موضوع خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه است.

به عنوان قاعده می‌توان گفت به غیر از مواردی التزام به عقد با مقتضای آن یا نظم عمومی مخالف است.

مفاد تراضی طرفین می‌تواند انفساخ عقد در صورت فوت و حجر را مشروط یا ممنوع کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: انفساخ به چه معناست و چگونه اتفاق می‌افتد ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پیش قرارداد همانطور که از اسمش پیداست مرحله‌ای قبل از قرارداد اصلی است اما نباید آن را بی‌اثر دانست. همانظور که از لفظش پیداست عنوان قرارداد را یدک می‌کشد بنابراین می‌توان این گونه تصور کرد که پیش قرارداد عهدی الزام آور است تا طرفین را پای قرارداد اصلی بنشاند. در ادامه به ارائه تعریف و آثار آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : پیش قرارداد 

تعریف پیش قرارداد

وعده قرارداد که پیش قرارداد نیز نامیده می‌شود، پیمان مقدماتی است که درباره انعقاد قرارداد مطلوب دو طرف بسته می‌شود و هر دو یا یکی از آنان را ملتزم به تراضی نهایی می‌کند.

پیش قرارداد پیمانی الزام‌آور است و نباید آن را با وعده اخلاقی یا ایجاب ساده و قابل رجوع اشتباه کرد فقط وعده نکاح است که قانون‌گذار آن را الزام‌آور نمی‌داند تا مانعی برای تصمیم گرفتن آزاد زن و شوهر تا آخرین لحظه نشود و خانواده را بر پایه رغبت بنا کنند نه اجبار.

یکی از شایع‌ترین پیمان‌های مقدماتی، قولنامه خرید و فروش املاک است که به موجب آن، دو طرف متعهد به بیع با شرایط معین در قولنامه می‌شوند: به حکم قانون، بیع باید در محضر رسمی انجام گیرد و دو طرف در قولنامه متعهد به این اقدام می‌گردند و به‌طور معمول وجه التزامی هم معین می‌کنند تا متخلف به عنوان خسارت به دیگری بدهد.

آثار پیش قراردادها

پیش قراردادها آثار ویژه خود را دارا می‌باشند و در واقع نوعی مقدمه‌چینی می‌باشد و نباید آن را با اثر نهایی عقد اصلی اشتباه گرفت. اثر پیش قرارداد معمولا ایجاد دینی است که در صورت اجرا شدن به انعقاد پیمان اصلی و ایجاد اثر ویژه آن می‌انجامد؛ برای مثال اگر موضوع قولنامه خرید و فروش و تملیک باشد حق عینی با امضای آن جابه‌جا نمی‌شود و بیع تحقق نمی‌یابد. پیمان مقدماتی با امضای قولنامه واقع می‌شود و در اثر آن، حق ثابت و معینی به‌وجود می‌آید که بر مبنای مفاد آن می‌توان متعهد را به بستن بیع مجبور کرد.

مدت اعتبار وعده

وعده قرارداد معمولا مدت دارد و گاه به اختیار یکی از دو طرف نهاده می‌شود که دیگری را به انجام معامله فرا بخواند. پس از گذشت مدت نیز تعهد پایان می‌یابد ولی باید دانست که هیچ انسان معقول و متعارفی خود را برای همیشه به عهدی پای‌بند نمی‌کند. به‌ویژه در معاملاتی که بهای موضوع آن در نوسان است یا سیر صعودی را می‌پیماید. معمولا دو طرف تا زمان متعارفی که آن بها قابل پیش‌بینی است خود را ملتزم می‌سازند هر چند که سخنی در پیمان مقدماتی نگویند. پس اگر مالکی ضمن قولنامه‌ای تعهد کند که خانه خود را به مبلغ معین بفروشد این تعهد محدود به مهلت متعارف و معقول است و خریدار نمی‌تواند پس از سالیانی سکوت، همین که بهای ملک را چند برابر دید به یاد طلب متروک خود افتد و مالک را به معامله فراخواند.

پیش قرارداد بدون مدت

در مواردی که تعهد مهلتی ندارد و ظاهر این است که متعهدله باید آن را مطالبه کند او می‌تواند با اخطار به ذی‌نفع مهلت معقولی را برای قبول یا انجام دادن معامله معین کند تا پس از پایان آن، تعهد پایان یابد. چنان‌که در قولنامه‌های بی‌مدت مرسوم است که ذی‌نفع در اجرای تعهد، همین که آمادگی دو طرف را احساس می‌کند، با اظهارنامه رسمی و مهلتی متعارف طرف خود را به معامله می‌خواند و گاه هشدار می‌دهد که پس از پایان مهلت خود را از تعهد رها می‌بیند اما این هشدار همیشه موثر نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیش قرارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیش قرارداد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: پیش قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما ‌‌می‌دانیم در جامعه اختلاف نظر‌‌های زیادی وجود دارد و همه افراد ‌‌نمی‌توانند با یکدیگر سازگار شوند. از این رو ممکن است افراد مختلف در جامعه با هم درگیر شوند و به یکدیگر آسیب برسانند. با وجود اینکه این آسیب‌‌ها ‌‌می‌توانند خسارت‌‌های جبران ناپذیری را پدید آورند اما باز هم قانون به افراد اجازه ‌‌می‌دهد که در صورت تمایل از مجرم گذشت‌ نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد گذشت از قصاص نفس توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : گذشت از قصاص

قصاص نفس چیست‌‌‌ ؟

قصاص نفس یکی از مجازات‌‌‌‌های تعیین‌ شده برای مجرمین ‌‌می‌باشد که توسط قانونگذاران وضع گردیده است. هرگاه فردی به صورت آگاهانه و کاملا عمدی شخص دیگر را به قتل برساند به مجازات قصاص نفس محکوم ‌‌می‌شود و طبق قانون جان خود را از دست خواهد داد. اولیای دم مقتول ‌‌می‌توانند در دادگاه از قاتل شکایت کنند و خواهان‌‌ قصاص او شوند که در این صورت با تقاضای آن‌‌ها موافقت شده و حکم قصاص اجرا ‌‌می‌شود.

آیا گذشت از قصاص نفس امکانپذیر است‌‌‌ ؟

طبق توضیحات ذکر شده در بالا قتل جرم بسیار بزرگی است و برای آن مجازات سختی نیز در نظر گرفته شده است. اما قانون به اولیای دم مقتول این اجازه را ‌‌می‌دهد که در صورت تمایل از قاتل گذشت نمایند. اولیای دم کسانی هستند که از مقتول ارث ‌‌می‌برند ولی همسر با اینکه از مقتول‌‌ ارث ‌‌می‌برد ‌‌نمی‌تواند قاتل را ببخشد و یا درخواست قصاص او داشته باشد. اولیای دم مثل پدر، مادر و فرزند مقتول ‌‌می‌توانند به صورت مجانی قاتل را ببخشند که در این صورت حکم قصاص اجرا نخواهد شد.

نکته بسیار مهم: اولیای دم مقتول ‌‌می‌توانند در هر مرحله‌‌‌ای از رسیدگی به پرونده و یا حتی در حین اجرای حکم قاتل را ببخشند و این کار آن‌‌ها هیچ مانعی نخواهد داشت و قاتل نیز بخشیده خواهد شد.

گذشت مشروط از قصاص

چشم پوشی مشروط از قصاص به این معناست ‌که اولیای دم مقتول راضی به بخشش قاتل هستند اما برای بخشش شرطی دارند که ‌قاتل باید به آن عمل کند. برای مثال خانواده مقتول ‌‌می‌توانند اعلام کنند که در صورت دریافت دیه قاتل را ‌‌می‌بخشند و از او‌ گذشت ‌‌می‌کنند. اما نکته‌‌‌ای که بسیار حائز اهمیت است این ‌‌می‌باشد که اگر قاتل نتواند دیه را پرداخت کند اولیای‌‌ دم مقتول اجازه دارند پرونده را دوباره برای بررسی به دادسرا بفرستند و خواهان قصاص او شوند و در صورت عدم‌ پرداخت دیه قاتل قصاص خواهد شد.

رجوع از بخشش در قصاص قاتل

همانطور‌‌ که در بالا گفته شد اولیای دم ‌‌می‌توانند به صورت مجانی یا شرطی از قاتل گذشت کنند و او را ببخشند. اما برخی از افراد تصور ‌‌می‌کنند که رجوع از بخشش در قصاص قاتل امکانپذیر است و اولیای دم اگر در زمان‌‌های بعد بخواهند قاتل قصاص شود حق درخواست قصاص‌‌ را خواهند داشت که در این‌باره باید بگوییم این تصور کاملا‌‌ اشتباه است و طبق قانون مجازات اسلا‌‌می ‌رجوع از گذشت قصاص قاتل امکانپذیر نیست و هرگاه که اولیای دم اعلام کنند قاتل را بخشیده‌اند دیگر ‌‌نمی‌توانند از تصمیم ‌خود پشیمان شوند و در خواست قصاص نمایند.

نکته بسیار مهم: چنانچه ‌اولیای دم‌ اعلام کنند که در صورت دریافت دیه قاتل را ‌‌می‌بخشند‌ ‌‌می‌بایست قاتل‌ در مدت زمانی که توسط دادگاه تعیین ‌‌می‌شود دیه را به اولیای دم مقتول پرداخت کنند و پرداخت دیه پس از گذشت مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه امکانپذیر نیست.

سوالات متداول

آیا ‌‌می‌توان از قاتل گذشت نمود‌‌‌ ؟

بله گذشت از قاتل امکانپذیز بوده و اولیای دم ‌‌می‌توانند هر زمان که بخواهند از قصاص قاتل صرف نظر نمایند.

اگر قاتل در مدت زمان تعیین شده دیه را نپردازد تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در این صورت قاتل طبق قانون قصاص خواهد شد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گذشت از قصاص، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون گذشت از قصاص پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: گذشت از قصاص ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برقراری رابطه جنسی میان زنان و مردان ‌‌‌‌‌می‌تواند فواید زیادی برای آن‌‌‌‌‌‌ها داشته باشد و به تداوم نسل آن‌ها نیز کمک ‌‌‌‌‌می‌کند اما با این وجود رابطه جنسی ‌‌‌‌‌می‌بایست بر مبنای‌‌‌‌‌ قانون‌‌‌‌‌ صورت بگیرد و هرکس که ‌بخواهد با جنس مخالف خود رابطه جنسی برقرار کند ‌‌‌‌‌‌می‌بایست اقدام به عقد دائم یا موقت با او نماید تا به هم‌ محرم‌ شوند و این کار آن‌ها اشکال قانونی و شرعی نداشته باشد. در ادامه قصد داریم در مورد عمل زنا و حکم زنای با فرد نابالغ که ‌یکی از قبیح‌ترین کارها میان افراد است توضیحات‌‌‌‌‌ مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

منبع : حکم زنای فرد نابالغ

زنا چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همه ‌ما‌ بارها و بارها لغت زنا را شنیده‌‌‌‌‌‌‌ایم و ‌به صورت کم و بیش با مفهوم آن ‌آشنایی‌‌‌‌‌ داریم. زنا یکی از قبیح‌ترین اعمال از دید اسلام به حساب ‌‌‌‌‌می‌آید و در واقع یک عمل نادرست و نامشروع‌‌‌‌‌ است. هرگاه مرد و زنی که ‌به ‌یگدیگر نامحرم هستند اقدام به برقراری رابطه جنسی نمایند مرتکب جرم زنا شده‌اند و مجازات سختی شامل حال آن‌ها خواهد شد.

اما زنا تنها به برقراری رابطه جنسی با نامحرمان ختم ‌‌‌‌‌نمی‌شود و برقراری رابطه جنسی با محارم نیز زنا محسوب شده و جرم است. زنا انواع مختلفی‌‌‌‌‌ دارد و هر نوع زنا مجازات خاص خود را دارد. همانطور که‌ گفته شد زنا مجازات سختی‌‌‌‌‌ را در پی خواهد داشت و حتی ممکن است فرد به اعدام نیز محکوم شود.

حکم زنای فرد نابالغ

زنای فرد نابالغ از جمله مواردی است که کم ‌اتفاق ‌‌‌‌‌می‌افتد و در اکثر موارد فرد نابالغ تمایلی به انجام این کار نداشته‌‌‌‌‌ و او را به انجام زنا وادار کرده‌اند. حال سوال اینجاست که زنای فرد نابالغ چگونه به وقوع ‌‌‌‌‌می‌پیوندد؟ که در این مورد باید بگوییم هرگاه یک فرد بالغ با یک فرد نابالغ‌‌‌‌‌ اقدام به برقراری رابطه جنسی‌‌‌‌‌ نماید ‌‌‌‌‌می‌توان گفت که زنا به وقوع پیوسته است. زنا با فرد نابالغ نیز جرم بزرگی است و دارای مجازات‌‌‌‌‌‌های بسیار سختی ‌‌‌‌‌می‌باشد.

نکته: فرد نابالغ کسی است که هنوز بالغ نشده است.

مجازات زنای فرد نابالغ | حکم

با وجود اینکه انجام زنا یک جرم بزرگ محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود اما باز هم در قوانین کشور ما در خصوص فرد نابالغی که مرتکب زنا شده است تنها اقدامات تامینی تربیتی پیش بینی شده است و مجازاتی که برای افراد زنا کار در نظر گرفته شده است در مورد او اجرا نخواهد گردید.

اما نکته حائز اهمیت این است که فرد بالغی که با فرد نابالغ زنا کرده است باید مجازات شود‌‌‌‌‌ و مجازات ‌او صد ضربه شلاق‌‌‌‌‌ خواهد بود. به عنوان مثال‌‌‌‌‌ اگر زنی که به سن بلوغ‌‌‌‌‌ رسیده است با مردی که نابالغ است زنا کند مرد مجازات ‌‌‌‌‌نمی‌شود اما طبق قانون زن به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌می‌شود.

باید توجه نمود که اگر زنای با نابالغ با زور و اجبار از سمت طرف بالغ صورت گرفته باشد زانی اعدام می‌شود.

نکته مهم: فرد بالغ زنا کننده در صورتی‌‌‌‌‌ مجازات ‌‌‌‌‌می‌شود که به صورت آگاهانه و با دارا بودن اختیار‌‌‌‌‌ کامل دست به چنین کاری زده باشد.

سوالات متداول

زنا چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

به برقراری رابطه جنسی نامشروع‌‌‌‌‌ زنا گفته ‌‌‌‌‌می‌شود.

مجازات زنای فرد بالغ با فرد نابالغ چقدر است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

فرد بالغ به تحمل صد ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم زنای فرد نابالغ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم زنای فرد نابالغ پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: حکم زنای فرد نابالغ ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خیار عیب از جمله خیارات قانونی به شمار می‌رود. خیارات متضمن حقوقی برای طرفین معامله هستند تا طرفین در صورت تمایل از آن استفاده نموده و از تضییع حقوق خود جلوگیری نمایند. یکی از این خیارات خیار عیب است. این خیار دو راه پیش روی دارنده آن می‌گذارد: دریافت ارش یا فسخ معامله. در ادامه به بررسی بیشتر این خیار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : خیار عیب

تعریف

موضوع مورد بحث ما خیار عیب می‌باشد که در ماده ۴۲۲ قانون مدنی تعریف آن بیان شده است. طبق این تعریف اگر بعد از انجام معامله و انعقاد عقد متوجه شویم که مبیع معیوب هست یا به عبارت دیگر عیبی را در آن بیابیم در این صورت مشتری اختیار دارد میان دو موضع یکی را برگزیند: برهم زدن معامله، یا قبول مبیع معیوب و دریافت ارش.

در توضیح باید گفت مشتری می‌تواند مبیع را بپذیرد حتی اگر معیوب باشد و به خاطر عیبی که در آن وجود دارد مطالبه ارش کند و ارش عبارت است از تفاوت قیمت سالم و معیوب و یا اینکه می‌تواند به دلیل وجود عیب معامله را فسخ کند و پایبند به چنین معامله‌ای نباشد. همانطور که مشاهده می‌کنیم در صورت وجود عیب در مبیع دو راهکار پیش روی ماست یکی فسخ معامله و دیگری پذیرش معامله و دریافت ارش که در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این دو راه می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله ارش را مطالعه نمایید.

در خصوص خیار عیب باید بیان کنیم که این خیار از جمله خیاراتی است که اعمال آن فوریت دارد به زبان ساده‌تر زمانی که مشتری متوجه می‌شود مبیع معیوب است فوراً باید خیار خود را اعمال کند. در غیر این صورت خیاری برای او متصور نیست و خیار او در واقع ساقط می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله خیارات قانونی را مطالعه نمایید.

ملاک نقص مبیع

سوالی که ممکن است برای همه ایجاد شود این است که چه نقصی به عنوان عیب در قانون در نظر گرفته شده است و در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که همه چیز بر اساس عرف و عادت تعیین می‌شود ممکن است در زمان و مکان‌های مختلف قضاوت عرفی متفاوت باشد.

همچنین باید توجه کنیم زمانی که عقدی منعقد می‌شود هدف از انعقاد آن این است که مالکیت برای مشتری ایجاد شود و بدیهی است که این مالکیت در خصوص یک مال سالم باید تحقق پیدا کند. بنابراین اگر بیعی منعقد شد و سپس معلوم شد که مبیع معیوب است در این صورت بایع (فروشنده) تعهد خود را به درستی انجام نداده است و مشتری متحمل ضرری شده است که برای جبران آن حق فسخ برای او در نظر گرفته می‌شود. همچنین او می‌تواند پایبند بماند و ارش مطالبه کند. در این صورت هم جبران خسارت او ملاک قرار داده شده است.

نحوه محاسبه ارش یا همان تفاوت قیمت سالم و معیوب

برای اینکه نحوه محاسبه ارش را بیان کنیم باید بدانیم که برای محاسبه آن دو موقعیت قابل تصور می‌باشد: یکی این است که اگر قیمت یک کالا در صورتی که سالم باشد برابر قیمت آن کالا در زمان انعقاد عقد باشد ارش به این نحو محاسبه می‌شود که قیمت معیوب آن کالا را به دست می‌آوریم و تفاوت این دو قیمت را ارش می نامیم.
موقعیت دیگر به این شکل است که قیمت کالا در صورتی که سالم باشد بیشتر یا کمتر از قیمت آن کالا در زمان انعقاد عقد بیع باشد. در این حالت نسبت می‌گیریم بین قیمت کالا در حالتی که معیوب است و قیمت آن در حالتی که سالم است و حاصل این نسبت را از ثمن کسر می‌کنیم و آنچه را که باقی می‌ماند به عنوان ارش در نظر می‌گیریم.

شرایط خیار عیب

در ماده ۴۲۳ قانون مدنی اشاره شده است که خیار عیب زمانی ایجاد می‌شود که عیب در مبیع در زمان انعقاد عقد وجود داشته باشد. باید توجه شود عیبی که از آن صحبت می‌کنیم باید از مشتری مخفی مانده باشد. به عبارت دیگر زمانی ما می‌گوییم که عیب از مشتری مخفی بوده است که مشتری از وجود آن آگاهی نداشته باشد. به این دلیل که ممکن است عیب ظاهراً مشخص باشد اما مشتری از وجود آن آگاه نباشد بنابراین تنها ملاک ما آگاه نبودن مشتری از وجود عیب در زمان انعقاد عقد می‌باشد.

سقوط خیار عیب

ممکن است بایع در زمان انعقاد عقد خودش را از اموری که مربوط به مبیع است مبرا کرده باشد. در واقع مسئولیت خودش را در خصوص مبیع ساقط کرده باشد. در این صورت اگر در مبیع عیبی یافت شود مشتری دیگر نمی‌تواند به بایع مراجعه کند. زیرا او در زمان انعقاد عقد بیع مسئولیت را از خودش بری کرده است. همچنین ممکن است که در زمان انعقاد عقد بایع ذکر کرده باشد که در خصوص یک نوع عیب خاص مسئولیت را از خودش سلب می‌کند اگر چنین اتفاقی افتاد در سایر موارد که بایع مسئول است و می‌توان به او مراجعه کرد و خسارت را از او مطالبه نمود.

توصیه می‌کنیم مقاله اسقاط کافه خیارات را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات قانونی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات قانونی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: خیار عیب ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید اظهارنامه مالیاتی چیست و اشخاص حقیقی (تجار) و اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) برای ارسال این اظهارنامه باید به چه صورت اقدام کنند؟ تجار و شرکت‌های تجاری موظف هستند هر ساله میزان درآمد خود را به موجب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. سازمان امور مالیاتی هم به موجب این اظهارنامه، مالیات را مشخص می‌کند. سازمان امور مالیاتی نرم افزاری به صورت جداگانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان نرم افزار اظهارنامه مالیاتی راه اندازی کرده است. در ادامه به چگونگی دانلود این نرم افزار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

همانطور که در بالا توضیح دادیم این نرم افزار به صورت مجزا برای اشخاص حقیقی و حقوقی موجود می‌باشد.

نرم افزار اظهارنامه اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود ابتدا باید در سامانه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی ثبت نام کنند، به این صورت که ثبت نام در این سامانه شرط اساسی برای ارسال اظهارنامه می‌باشد.

بنابراین بعد از ثبت نام در این سا‌مانه باید فرم پیش ثبت نام اظهار‌نامه مالیاتی کامل شده و پس از آن اطلاعات خواسته شده در نرم افزار اظها‌رنامه تکمیل و ثبت شود.

***  برای دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی کلیک کنید  ***

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اطلاعات ثبت نامی بر اساس آن اطلاعاتی که شخص در زمان ثبت نام در سامانه الکترونیک وارد کرده است می‌باشد، در خصوص اشتباه در این اطلاعات، ویرایش آن‌ها باید از طریق این سا‌مانه صورت بگیرد.

توجه کنید که شرکا هم لازم نیست هر کدام به صورت جداگانه اقدام به ثبت اظها‌رنامه کنند، زیرا در مورد واحدهای شراکتی ثبت و ارسال یک اظهار‌نامه کافی است.

نرم افزار اظهار نامه اشخاص حقوقی

در مورد اشخاص حقوقی هم ابتدا باید ثبت نام در سامانه صورت بگیرد و پس از آن می توانند از طریق نرم افزار، اظهارنامه ما‌لیاتی خود را به ثبت برسانند و قبض مالیا‌تی هم به همین صورت صادر خواهد شد.

***  برای دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی کلیک کنید  ***

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی املاک

بعد از ثبت نام در سامانه و می توانید از طریق نرم ا‌فزار مالیاتی املاک، اظهار‌نامه مالیاتی خود را به ثبت برسانید و قبض هم به همین صورت برای شما صادر می گردد

***  برای دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی املاک کلیک کنید  ***

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اظها‌رنامه مالیاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اظهار‌نامه مالیاتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: نرم افزار اظهارنامه مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع مورد بحث در این مقاله بروکر می‌باشد. اگر بخواهیم معنای لغوی بروکر را بررسی کنیم باید به واسطه بودن در معاملات بازرگانی اشاره کنیم. در معنای اصطلاحی نیز بروکر در واقع یک کارگزاری است که به عنوان یک واسطه میان خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان آن را به عنوان یک نهاد مالی غیر بانکی در نظر گرفت. در واقع می‌توان گفت که بروکر خریداران و فروشندگان را به یکدیگر وصل می‌کند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا این واسطه‌گری بروکر نفعی برای کارگزار دارد یا خیر؟ که در پاسخ باید اشاره کنیم که برای هر خرید و فروشی توسط بروکر کارمزد دریافت می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : بروکر چیست

قرارداد بروکری | قرارداد با کارگزاری

به منظور برقراری روابط اقتصادی میان اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز به یک توافق احساس می‌شود و این توافق به شکل قرارداد ایجاد می‌گردد که می‌توان آن‌ها را از قراردادهای نامعین در نظر گرفت و قراردادهای نامعین قراردادهایی هستند که در قانون مدنی عنوانی برایشان بیان نشده است و به اعتبار ماده ۱۰ قانون مدنی ایجاد می‌شوند.
نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که معاملاتی که در بروکرها انجام می‌شود طیف وسیعی را در بر می‌گیرند. به عنوان مثال ممکن است یک کارگزاری در خصوص معاملات ملکی فعالیت نماید و کارگزاری دیگری در خصوص طلا میان خریداران و فروشندگان واسطه شود.
قوانین مربوط به معاملات در کارگزاری‌ها به طور کلی شبیه به یکدیگر هستند درحالی که در امور جزئی با یکدیگر تفاوت دارند.

تایید هویت در بروکر 

به منظور رعایت قوانین بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی، توسط بروکرها احراز هویت صورت می‌گیرد.
از این طریق اشخاص نمی‌توانند پول‌هایی را که از طریق دزدی، رشوه و… به دست آورده‌اند از طریق ایجاد حساب در بروکرها پاک کنند یا به عبارت دیگر پولشویی کنند.

ارائه حساب دمو (آزمایشی)

ممکن است در خصوص علت ارائه حساب دمو توسط بروکرها برای شما سوال ایجاد شود. در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که در درجه اول علت انجام چنین کاری این است که اشخاص با محیط بروکرها آشنا شوند تا متوجه شوند که نحوه کار با بروکرها به چه شکل است و در درجه دوم اشخاص می‌توانند روش‌های انجام معامله را تست کنند.

کیفیت پشتیبانی بروکر یا کارگزار

کیفیت پشتیبانی بروکر ارائه خدمات به مشتری محسوب می‌شود. بنابراین شما باید معیار را پشتیبانی ۲۴ ساعته قرار دهید و برای انتخاب بروکر مطمئن شوید که بخش راهنمای آن‌ها به سرعت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.
معیار دیگری که برای انتخاب بروکر باید در نظر بگیرید اجازه دسترسی به تحلیل‌های تکنیکی و نمودارها است توجه کنید که نمودارهای یک کارگزاری باید به طور حرفه‌ای تهیه شده باشد.
به طور کلی فعالیت بروکرها را می‌توان مشابه با یکدیگر دانست اما کیفیت خدمات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
همچنین باید به این نکته توجه کرد که کارگزاری مورد نظر ما باید با کمترین ضرر مالی مشتری، معامله را انجام دهد.

نظارت بر بروکرها ( کارگزار ها )

بروکرها به طور قطع تحت نظارت قرار دارند تا از این طریق از ضایع شدن حقوق اشخاص جلوگیری شود. به نهادهای قانونی که کار نظارت بر بروکرها را انجام می‌دهند رگولاتور گفته می‌شود. این نهادهای قانونی به منظور نظارت بر بروکرها مقرراتی را تنظیم می‌نمایند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کارگزاری‌هایی که تحت نظارت قرار دارند بیشتر قابل اعتماد می‌باشند نسبت به سایر کارگزاری‌ها که تحت نظارت قرار ندارند.
همچنین بروکرهای رگوله به کارگزاری‌هایی می‌گویند که تحت نظارت قرار گرفته‌اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بروکر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کارگزار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 



:: برچسب‌ها: بروکر چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در تمامی دادگاه‌ها و دادسرای‌های سرتاسر کشور قرار‌های مختلفی صادر ‌می‌گردد که صدور این قرار‌ها باعث ‌می‌شود قوانین بهتر اجرا شوند و متخلفین نیز نتوانند از مجازاتی که شامل حالشان ‌می‌شود معاف شوند. قرار ممنوعیت خروج از کشور نیز یکی از همین موارد ‌می‌باشد که به صورت سختگیرانه اجرا ‌می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص ممنوع الخروجی ارائه می‌گردد.

 

منبع : ممنوع الخروجی

قرار ممنوعیت خروج‌ از کشور یا ممنوع الخروجی چیست‌ ؟

قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور از جمله قرار‌های نظارت قضایی ‌می‌باشد که معمولا به همراه یک ‌قرار تامین از طرف دادگاه صادر ‌می‌شود. قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور همانطور که از نامش مشخص است باعث ‌می‌شود که تا یک مدت زمان مشخص متهم نتواند از کشور خارج شود.

شاید برایتان سوال شود که قرار ‌ممنو‌عیت‌ خروج از کشور به چه دلیلی صادر ‌می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم قرار ‌ممنو‌عیت خروج‌ از کشور برای جلوگیری از فرار متهم صادر ‌می‌شود زیرا‌ در مراجع رسیدگی به پرونده ممکن‌ است نیاز به حضور متهم باشد و‌ یا اینکه متهم پس از بررسی پرونده باید هزینه‌‌ای را پرداخت ‌کند که در این ‌صورت قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور صادر ‌می‌شود که ‌از عدم فرار متهم از کشور اطمینان حاصل شود.

برای مثال فرض کنید مردی ‌می‌بایست به همسر خود مهریه پرداخت‌ کند اما به جای پرداخت مهریه سعی ‌می‌کند از کشور خارج ‌شود تا از پرداخت مهریه فرار کند ‌که در این‌ صورت با صدور قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور ‌می‌توان جلوی خروج‌ او از کشور را گرفت. هرگاه که مقام قضایی این قرار را صادر کند اگر ضرورت داشته باشد ‌می‌تواند از طریق راه‌های ارتباطی اینترنتی و… این موضوع را به مراجع ذی صلاح اطلاع دهد و ‌مانع خروج ‌متهم از کشور شود اما‌ اگر چنین نباشد نامه‌‌ای را به صورت ‌کتبی برای مراجع ذی صلاح‌ ارسال‌ ‌می‌نماید تا ‌مانع خروج متهم از کشور شوند.

مدت زمان قرار ممنوع الخروجی چقدر است‌ ؟

قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور برای یک مدت زمان خاص و معین شده صادر ‌می‌شود و معمولا فرد به صورت کوتاه مدت از خروج از کشور منع خواهد شد.‌ مدت زمان این قرار شش‌ ماهه ‌می‌باشد و فرد تا مدت زمان شش ماه اجازه خارج شدن از کشور را ندارد.

تمدید قرار ممنوعیت خروج از کشور

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور شش ماه ‌می‌باشد اما ‌اگر‌ تا مدت زمان شش ماه هنوز بررسی پرونده به اتمام نرسیده باشد مقام ‌قضایی ‌می‌تواند قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور را تمدید کند. این قرار برای یک مدت کوتاه دیگر نیز تمدید ‌می‌شود تا بررسی پرونده به اتمام برسد. اما اگر مدت زمان این قرار منقضی شود و مقام قضایی آن‌ را تمدید نکند فرد ‌می‌تواند از کشور خارج شود و مراجع ذی ربط ‌نمی‌توانند مانع او شوند.

نکته مهم: در قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور تمام مشخصات‌ متهم ذکر ‌می‌شود و مقام قضایی ‌می‌تواند این قرار را در خارج از ساعت اداری نیز به مراجع ذی ربط تحویل دهد. همچنین پس از پایان مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور دادستانی کل کشور منقضی شدن این قرار را به اطلاع مقام قضایی صادر کننده ‌می‌رساند.

سوالات متداول

قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور به چه منظور صادر ‌می‌شود‌ ؟

این قرار به منظور جلوگیری از خروج متهمان از کشور‌ صادر ‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌تر آمده است.

مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور چقدر است‌ ؟

مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور شش ماهه است و قابل تمدید ‌می‌باشد، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به متن مقاله رجوع نمایید.

آیا ‌می‌توان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور را تمدید کرد‌ ؟

بله این نوع قرار قابل تمدید است و‌ توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ممنوعیت خروج از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ممنوعیت خروج از کشور پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: ممنوع الخروجی ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی در دادگاه از فرد دیگری شکایت می‌کند می‌بایست برای ادعای خود دلیل و مدرکی داشته باشد و بدون دلیل کافی برای اثبات جرم‌ او‌ نمی‌تواند از دادگاه بخواهد که برای پرونده حکم به نفع وی صادر نماید یا مجرم را مجازات کند. قتل نیز یکی از مواردی است که اثبات آن‌ نیازمند دلایل و مدارک‌ کافی می‌باشد و بدون دارا بودن دلایل موجه نمی‌توان افراد را به قتل محکوم کرد. در ادامه توضیحات کامل‌‌‌تری را در خصوص ادله اثبات قتل خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : اثبات قتل

قتل چه نوع جرمی ‌است‌‌ ؟

هرگاه فردی به صورت آگاهانه و کاملا عمدی شخص دیگر را بکشد و جان او را بگیرد می‌گویند که مرتکب قتل شده است. قتل در واقع به معنای گرفتن جان افراد می‌باشد که چون ‌جان افراد یک هدیه الهی ارزشمند می‌باشد افراد مرتکب این جرم به مجازات‌های بسیار سختی محکوم می‌شوند. هر فردی که دیگری را به صورت عمدی به قتل برساند به قصاص نفس و از دست دادن جان خود محکوم است و یا در صورت رضایت اولیای دم مقتول باید دیه بپردازد. در برخی موارد نیز ممکن‌ است قاتل بدون پرداخت دیه بخشیده شود.

ادله اثبات قتل

همانطور که می‌دانید قتل جرم بسیار بزرگی است و ا‌ثبات آن نیز به راحتی صورت نمی‌گیرد. برای اینکه قتل ا‌ثبات شود و مجرم‌ به سزای عملش برسد می‌بایست اولیای دم مقتول و یا بازپرس دلایل و مدارکی را برای اثبات جرم ارائه کنند تا بتوان ‌حکم ‌قصاص قاتل را صادر نمود. به طور کلی ادله ا‌ثبات قتل به شرح زیر می‌باشند:

  • اقرار

اقرار فرد قاتل یکی از ادله ا‌‌ثبات قتل به حساب می‌آید و تقریبا موجه‌‌‌ترین دلیل اثبا‌‌ت قتل است. اقرار فرد به معنای اعتراف او به کشتن مقتول می‌باشد. برای مثال اگر قاتل در مقابل قاضی بگوید که مقتول را با نام…. من کشته‌ام جرم قتل او ا‌ثبات شده و دیگر نیاز به دلایل دیگری نخواهد بود. اما اقرار کننده باید کاملا عاقل و بالغ باشد و در بیان گفته خود کاملا آزادی و اختیار داشته باشد.

  • بینه در ادله اثبات قتل

بینه به معنای شهادت دادن افراد دیگر مبنی بر وقوع قتل می‌باشد. هرگاه فردی شهادت بدهد که فرد دیگر قتل نموده است شهادت او جزو ادله اثبات قتل محسوب می‌شود. البته شهادت دهنده باید عاقل و عادل باشد و همچنین تمام آنچه را که به چشم خود دیده است بیان نماید.

  • قسامه

قسامه نیز یکی از ادله اثبات جرم قتل است. قسامه به معنای سوگند یاد کردن می‌باشد. اولیای دم مقتول می‌بایست برای اثبات قتل در دادگاه ۵۰ بار قسم بخورند که قاتل جرم قتل را انجام داده است. البته این در صورتی است که مدرکی برای اثبات جرم موجود نباشد و احتمال اطلاع اولیای دم از وقوع قتل وجود داشته باشد. در قسامه حکم به دیه داده می‌شود و قصاص انجام نمی‌شود.

  • علم قاضی در ادله اثبات قتل

علم قاضی به معنای یقین داشتن او بر قاتل بودن فرد و حقانیت اولیای دم مقتول می‌باشد که از بهترین ادله اثبات قتل محسوب می‌شود.

نکته: اگر هیچکدام از موارد بالا وجود نداشته باشند نمی‌توان جرم فرد را اثبات نمود و حکم قصاص نیز صادر نخواهد شد.

سوالات متداول

قتل چه نوع جرمی‌ است‌‌ ؟

هرگاه فردی دیگری را از روی عمد بکشد به قتل محکوم می‌شود.

آیا شهادت افراد دیگر می‌تواند جزو ادله اثبات قتل به حساب بیاید‌‌ ؟

بله ولی باید دارای شرایطی باشند که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ادله ا‌ثبات قتل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اد‌له اثبات قتل پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: اثبات قتل ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌‌می‌دانید همه شهروندان موظف هستند که به تمام قوانین کشور احترام بگذارند و آن‌‌‌‌ها را رعایت کنند. قتل یکی از مواردی است که در قوانین ما‌ منع شده است و کسی که مرتکب این جرم شود به مجازات سختی محکوم ‌‌می‌شود. برای مثال فردی که شخص دیگر را از روی عمد به قتل برساند به قصاص نفس محکوم می‌گردد‌ اما ‌اجرای حکم قصاص نیز مقدماتی دارد از جمله پرداخت هزینه اعدام قاتل و تفاضل دیه او که در ادامه توضیحات کامل‌‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

منبع : تفاضل دیه

هزینه اعدام قاتل و تفاضل دیه آن

همانطور که در بالا گفته شد اجرای حکم قصاص وابسته به پرداخت‌ تفاضل دیه قاتل ‌‌می‌باشد. این به این معناست که اولیای دم مقتول اگر از دادسرا بخواهند که قصاص قاتل انجام شود باید دیه و‌ یا هزینه اعدام‌ او‌ را به خانواده‌اش بپردازند. البته این در صورتی است که دیه قاتل و مقتول با هم برابر نباشد‌‌ و میزان دیه قاتل بیشتر باشد. برای مثال اگر مردی همسر خود را به قتل برساند از آنجایی که دیه زن نصف مرد است اولیای دم همسرش باید نصف دیه شوهر را به خانواده‌اش پرداخت نمایند تا قصاص انجام شود و در غیر این‌ صورت قصاص انجام‌‌ نخواهد شد.

موارد مختلف پرداخت هزینه اعدام قاتل

پرداخت هزینه اعدام قاتل در موارد مختلفی اتفاق ‌‌می‌افتد و میزان مبلغ دیه قاتل در همه موارد یکسان نخواهد بود. در زیر تمام موارد پرداخت هزینه اعدام قاتل شرح داده شده است:

  • در مورد اول اگر مردی زنی را به قتل برساند خانواده زن باید نصف دیه مرد را به خانواده او بپردازند تا قصاص صورت بگیرد. این به این دلیل است که میزان دیه زن نصف دیه مرد است.
  • در صورتی که دو نفر اقدام به قتل فردی نمایند و به قصاص محکوم شوند ‌‌می‌بایست اولیای دم مقتول تفاضل دیه آن‌ دو نفر را بپردازند تا قصاص آن‌‌‌ها اجرا شود.
  • اگر اولیای دم چندین نفر باشند و بعضی از آن‌ها طالب‌‌ قصاص و دسته دیگر طالب دریافت دیه از قاتل باشند ‌‌می‌بایست طبق قانون اولیای دم طالب قصاص میزان دیه متعلق به اولیای دم طالب دیه را به آن‌ها بپردازند تا قصاص صورت بگیرد.

هزینه اعدام قاتل توسط چه مرکزی تعیین ‌‌می‌شود‌ ؟

همانطور که گفته شد هزینه اعدام قاتل در واقع دیه او ‌‌می‌باشد که در شرایط مختلف کمتر یا بیشتر ‌‌می‌شود. تعیین نرخ دیه توسط رئیس قوه قضائیه انجام ‌‌می‌گیرد و در هر سال متفاوت خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که اگر اولیای دم بخواهند قاتل در ماه‌‌‌های حرام مانند ذی الحجه، ذی القعده و ماه محرم اعدام شود باید به اندازه یک سوم‌ دیه را نیز مازاد بر مبلغ اصلی آن پرداخت کنند تا قصاص صورت بگیرد. برای مثال اگر کل دیه سیصد میلیون باشد و نصف آن تفاضل دیه تعیین گردد یک سوم دیگر نیز بر آن افزوده می‌شود. یعنی در این مثال اولیای دم باید 250 میلیون به خانواده قاتل بپردازند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاضل دیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاضل دیه پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: تفاضل دیه ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه ‌‌‌‌می‌توان گفت که دزدی در جامعه افزایش پیدا کرده است و افراد مجرم با سرقت اموال دیگران‌‌‌‌ مرتکب جرم ‌‌‌‌می‌شوند. دزدی در قانون جامعه ما‌ جرم ‌بزرگی است و مجازات در پی خواهد داشت. دزدی تنها به سرقت‌‌‌‌ طلا، خودرو، زمین و… دیگران خلاصه ‌‌‌‌نمی‌شود و سرقت برق، گاز و… نیز دزدی به حساب ‌‌‌‌می‌آیند. در ادامه قصد داریم در مورد برق دزدی و مجازاتی که در پی دارد توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : برق دزدی

برق دزدی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

برق د‌زدی یک جرم بزرگ در قانون کشور ما ‌‌‌‌می‌باشد و قانونگذار تما‌‌‌‌می‌ افرادی که این جرم ‌را مرتکب ‌‌‌‌می‌شوند به مجازات محکوم ‌می‌نماید. هرگاه فردی بدون‌ کسب اجازه از قانون بخواهد برای خانه یا محل‌‌‌‌‌های دیگر از برق استفاده کند مجرم است و در واقع کار او قانونی نخواهد بود.‌ برای مثال هر فرد که‌ بخواهد از برق استفاده کند باید حق انشعاب برق خود را بپردازد اما بعضی از افراد به خاطر اینکه این هزینه را نپردازند اقدام به دز‌دیدن برق ‌‌‌‌می‌نمایند و با وصل کابل برق به کنتور خانه‌‌‌‌‌های اطراف برق خانه و… را تامین ‌‌‌‌می‌کنند. در صورتی که فردی از کنتور همسایه‌‌‌‌ خود اقدام ‌به د‌زدیدن برق نماید همسایه او ‌‌‌‌می‌تواند‌ با ارائه شکوائیه دزدیدن برق از فرد در مراجع قضایی شکایت نماید. در این صورت مرجع قضایی به سرعت به پرونده رسیدگی ‌‌‌‌می‌کند و حکم مرتبط را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند.

مجازات برق دزدی

همانطور که در بالا گفته شد برق دزدی جرم است و هر عملی که در قوانین حقوقی جرم محسوب شود شامل مجازات خواهد بود. هرگاه فردی مرتکب این جرم شود نه تنها از این ‌کار منع خواهد شد بلکه ‌‌‌‌می‌بایست تا دو برابر خسارتی را که وارد نموده است را بپردازد. این مجازات تنها شامل برق دزدی ‌‌‌‌نمی‌شود و اگر فرد اقدام ‌به دزدیدن گاز، آب و… نماید نیز چنین مجازاتی شامل حالش خواهد شد.

اگر مامورین ‌شرکت‌ برق اقدام به دزدیدن برق نمایند تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

طبق قانون هر فردی که اقدام به برق دزدی نماید مجرم است و باید مجازات شود اما ‌اگر مامورین شرکت برق اقدام به ارتکاب این جرم‌ نمایند مجازات سخت‌تری نسبت به سایر افراد خواهند داشت و به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد. این افراد نه تنها باید حق انشعابات برق خود را بپردازند بلکه ملزم به پرداخت تا سه برابر خسارت وارده خواهند بود.

چرا برای برق دزدی مجازات در نظر گرفته شده است‌‌‌‌‌‌ ؟

دلایل زیادی برای تعیین مجازات جرم برق دزدی وجود دارد. اصلی‌ترین دلیل مجازات افراد مجرم در این زمینه استفاده نامتعارف از برق ‌‌‌‌می‌باشد زیرا فرد هزینه‌ای برای انشعابات خود پرداخت نکرده است و ممکن است منابع برق را هدر دهد و بی‌مورد استفاده کند. به هر حال قانونگذار ذکر نموده است که هر فرد برای استفاده از منابع برق موظف است که حق انشعاب خود را بپردازد و در غیر این صورت مسلما مجازات ‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

آیا بر‌ق دزدی جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌ ؟

بله برق دزدی نه تنها جرم تلقی شده بلکه شامل مجازات نیز ‌‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر یک مامور شرکت ‌برق اقدام ‌به ارتکاب جرم ‌بر‌ق دزدی نماید تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت فرد به حداکثر مجازات محکوم ‌‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات جرم برق د‌زدی برای افراد عادی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات جرم بر‌ق دزدی برای افراد عادی پرداخت تا دو برابر خسارت وارده ‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برق دزدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برق دزدی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: برق دزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تهاتر یکی از اسباب سقوط تعهد می‌باشد و این به معنای این است که به موجب آن، دو تعهد که در آن یکی طلبکار است و دیگری بدهکار، از بین می‌رود. در اصطلاح حقوقی تهاتر یعنی سقوط تعهد به موجب بدهکار بودن دو طرف معامله به یکدیگر، که خود به سه دسته تقسیم می‌شود و برای این که  محقق بشود شرایطی لازم است که در ادامه به بررسی آن‌ها طبق قانون می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : تهاتر

تعریف 

طبق ماده 294 قانون مدنی وقتی دو نفر به یکدیگر مدیون باشند تحت شرایطی این دیون سر به سر می‌شود و از بین می‌رود.

تهاتر به سه دسته تقسیم می‌گردد: قهری، قراردادی و قضایی.

تهاتر قهری

در مورد ماده 294 قانون مدنی، تهاتر قهری است و بدون آن که دو طرف مدیون در این موضوع توافق نمایند اتفاق می‌افتد. بنابراین به محض این که دو نفر در مقابل یکدیگر در آن واحد مدیون باشند هر دو دین به هر اندازه که ممکن باشد سر به سر می‌شود و طرفین به مقدار آن در مقابل یکدیگر دیگر هیچ تعهدی ندارند.

به زبان ساده‌تر هرگاه دو نفر با شرایط یکسان در مقابل هم بدهکار باشند، بدون این که با هم توافق نمایند و بدون اراده هر کدام از آنان، تهاتر واقع می‌شود و آن دو دیگر نسبت به هم مدیون نیستند، به همین دلیل به آن تهاتر قهری می‌گویند.

البته برای تحقق تهاتر شرایطی لازم است که حتما باید وجود داشته باشند.

شرایط تهاتر قهری

الف – طبق ماده 296 قانون مدنی، موضوع دو تعهد باید هم جنس باشند، زیرا اگر جنس آن‌ها با هم اختلاف داشته باشد تهاتر حاصل نمی‌گردد. برای مثال هر دو دین باید وجه نقد باشند. در صورتی که دو دین با هم اختلاف داشته باشند، طرفین می‌توانند با توافق و رضایت، جنس یکی از دیون را از جنس دین دیگر کرده و به این صورت زمینه وقوع تهاتر را حاصل سازند.

ب – طبق ماده 296 قانون مدنی، زمان تادیه دو دین هم باید یکی باشد.

ج – مکان تادیه دیون هم باید یکی باشد، زیرا اگر مکان تادیه دیون مکان‌های مختلفی باشد ارزش آن‌ها نیز با هم فرق خواهد داشت و در این صورت دیون سر به سر نمی‌شوند.

البته ممکن است طرفیت با توافق یکدیگر قید مکان را حذف کرده و یا مکان یکی از آن دو دین را به مکان دیگر تبدیل کنند، که در این صورت تهاتر حاصل می‌شود.

د – باید هر دو دین آزاد باشند. یعنی اگر یکی از دیون توسط مقامات صالحه مورد بازداشت قانونی قرار بگیرد، سر به سر نمی‌شوند.

ه – شرط دیگر این است که موضوع هر دو تعهد کلی فی‌الذمه باشد برای مثال ده تن گندم کلی. بنابراین در صورتی که موضوع یکی از دیون عین خارجی باشد این دیون در مقابل هم سر به سر نمی‌شوند.

و – باید هر دو دین مسلم باشند تا تهاتر رخ دهد و در صورتی که یکی از آن دو دین مورد تردید و اختلاف باشد سر به سر نمی‌گردند.

تهاتر قراردادی

این نوع تهاتر با دخالت اراده طرفین حاصل می‌شود. البته باید این نکته را هم بیان کرد که در تهاتر قراردادی باید دو دین از لحاظ جنس یا زمان اجرای تعهد و یا مکان آن اختلاف داشته باشد تا با دخالت طرفین این تهاتر به وجود آید.

ماده 298 قانون مدنی راجع به اختلاف دیون در مکان اجرای تعهد این چنین می‌گوید که، اگر فقط محل تادیه دیون مختلف باشد تهاتر زمانی به وجود می‌آید که مابه‌التفاوت حمل و نقل کالا پرداخت شود تا تفاوتی در مخارج وجود نداشته باشد. یعنی باید برای تبدیل مکان یک تعهد به مکان تعهد دیگر باید مخارج مربوطه تادیه شود.

تهاترقضایی

در شرایط تهاتر قهری گفتیم که دیون باید مسلم باشند و نباید تردیدی وجود داشته باشد. حال تهاتر قضایی هنگامی رخ می‌دهد که یکی از دیون مورد تردید و اختلاف‌نظر باشد، که در این صورت دادگاه راجع به دین مورد تردید و اختلاف رسیدگی‌های لازم را انجام داده و در صورت احراز آن، رای به صاف شدن دو دین تا حد امکان را می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تها‌تر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تها‌تر پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: تهاتر | تعریف و شرایط تهاتر – همه چیز درباره تهاتر ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

با سامانه تصمیم طلاق آشنا هستید؟ طلاق یکی از راه‌های پایان دادن به زندگی زناشویی بوده که امروزه برای این کار یک سامانه‌ای به نام سامانه تصمیم طلاق راه اندازی شده است. این سامانه به منظور محدود کردن طلاق در مواقع غیر ضروری می‌باشد. با ثبت نام در این سامانه، زن و شوهر به مراکز مشاوره رفته و در آنجا راهنمایی می‌شوند. در ادامه به بررسی سامانه تصمیم طلاق و چگونگی ثبت نام در آن می‌پردازیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : سامانه تصمیم طلاق

سامانه تصمیم طلاق

امروزه با گسترش و بالا رفتن آمار طلاق در کشور، سامانه‌ای راه اندازی شده است که با مراجعه زوجین به مراکز مشاوره و مددکاری درصدد است که ایشان را از طلاق منصرف کند.

از این سامانه برای طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی استفاده می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت درخواست طلاق از جانب مرد یا زن را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله طلاق توافقی را مطالعه نمایید.

بنابراین کسانی که خواستار طلاق هستند باید با مراجعه به سامانه تصمیم طلاق نوبت گیری کرده و در زمان تعیین شده به مراکز مشاوره و مددکاری رجوع کنند. اگر زن و شوهر پس از مراجعه به این مراکز باز هم به سازش نرسیدند، پرونده طلاق به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی فرستاده می‌شود.

نکته‌ای که باید در اینجا در نظر گرفت این است که قاضی بدون مراجعه به جلسات مشاوره حکم طلاق زوجین را صادر نمی‌کند، بنابراین بهتر است که خود ابتدا در این سامانه رفته و درخواست طلاق را ثبت نمایید و بعد به جلسات مشاوره هدایت شوید.

نحوه ثبت درخواست نوبت دهی در سامانه تصمیم طلاق

ثبت درخواست نوبت دهی در سامانه تصمیم طلاق مراحلی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

مراحل ثبت

در مرحله اول سامانه تصمیم را در مرورگر جستجو کرده و بعد روی آن کلیک نمایید.

سایت سامانه تصمیم طلاق

پس از وارد شدن یک نقشه ایران برای شما نشان داده می‌شود که باید در این قسمت محل سکونت خود را وارد نمایید. 

سامانه تصمیم طلاق مرجله اول

پس از کلیک کردن صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که در اینجا باید مشخصات اولیه زن و مرد ( زوجین ) را ثبت کنید. 

سامانه تصمیم طلاق مرجله دوم

بعد از ثبت شدن مشخصات اولیه زوجین، باید از بین گزینه‌های موجود مرکز مشاوره مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

سامانه تصمیم طلاق مرجله ۳

در مرحله بعد باید تاریخ و زمان مناسب برای حضور خودتان در مرکز مشاوره را انتخاب نموده و بعد گزینه تایید را بزنید. 

سامانه تصمیم طلاق مرجله چهارم

توجه کنید که به هنگام حضور در مرکز مشاوره باید مدارک شناسایی خود را حتما به همراه داشته باشید. 

سامانه تصمیم طلاق مرجله ۵

پس از این مرحله، صفحه جدیدی باز شده که باید اطلاعات و ساعت زمان مشاوره را تایید کنید. در اینجا به شما کد رهگیری داده می‌شود که باید آن را ذخیره کنید.

سامانه تصمیم طلاق مرجله ۶

مرحله پایانی

پس از اتمام این کار و ثبت درخواست شما، برای شما نوبتی تعیین می‌شود، همانطور که در بالا توضیح دادیم با در دست داشتن مدارک شناسایی به مرکز جامع مراقبت از خانواده تعیین شده به همراه همسر خود مراجعه کنید. پس از آن پرونده طلاق به یکی از مراکز مشاوره فرستاده می‌شود.

اگر که مشاوره نتیجه مثبت داد و موجب سازش بین زوجین شد پرونده طلاق بایگانی می‌گردد، در غیر این صورت پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع داده می‌شود تا مراحل بعدی طلاق طی شود.

توصیه می‌کنیم مقاله بهترین وکیل طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه تصمیم طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه تصمیم طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سامانه تصمیم طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه افراد با توجه به افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل حقوقی سعی در به کاربردن ترفندها و روش‌های مختلف دارند تا پرونده‌ خود را به بهترین نحو ممکن به سمت پیروزی ببرند. به همین علت برای جلوگیری از ایجاد مشکلات متعدد از وکیل استفاده می‌کنند. زیرا او تجربه و دانش کافی در خصوص پرونده‌های مختلف را دارد. اما وکلا اختیار تام ندارند و حتی از انجام برخی کارها ممنوع هستند. ما در این مقاله به حدود اختیارات وکیل پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اختیارات وکیل در وکالت نامه

وکالت

۱. وکالت عقدی جایز است پس هر یک از وکیل یا موکل می‌تواند هر زمان آن را فسخ کند.

۲. درحال حاضر دو مرجع پروانه رسمی وکالت صادر می‌کنند که عبارتند از کانون‌های وکلای دادگستری استان‌ها و مرکز مشاوران قوه قضاییه.

۳. تمام اقدامات وکیل که در خصوص موضوع وکالت و در حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه انجام می‌دهد به‌منزله اقدامات موکل است و نسبت به او موثر است.

وکیل معاضدتی

اشخاص در دو صورت می‌توانند از وکیل معاضدتی برخوردار شوند:

۱. در صورت اثبات اعسار شخص از پرداخت هزینه دادرسی و درخواست او، می‌تواند از وکیل معاضدتی برخوردار شود.

۲. طبق قانون اشخاصی که توان پرداخت حق‌الوکاله را ندارند می‌توانند از کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدتی کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله اعسار را مطالعه نمایید.

حدود اختیارات وکیل

وکیل دارای همه‌گونه اختیارات است جز اختیارات زیر:

الف. آن‌چه موکل استثنا کرده است.

ب. آن‌چه قابل توکیل نباشد.

ج. موارد مذکور در مواد ۳۵و۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی مگر اینکه خلاف آن در وکالت نامه تصریح شود. این موارد عبارتند از:

۱. اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی.

۲. ختم دعوا به سازش.

۳. ادعای جعل، انکار و تردید نسبت به سند.

۴. تعیین نمودن جاعل.

۵. ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور.

۶. حق توکیل.

۷. تعیین کارشناس.

۸. حق اقامه دعوای خسارت.

۹. استرداد دعوا یا دادخواست.

۱۰. ادعای اعسار.

۱۱. جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث.

۱۲. ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث.

۱۳. دعوای متقابل و دفاع در قبال آن.

۱۴. قبول یا رد سوگند.

۱۵. درخواست صدور اجراییه و اخذ محکوم‌به و وجوه ایداعی.

توصیه می‌کنیم مقاله اختیارات وکیل در وکالت نامه را مطالعه نمایید.

تعدد وکلا

شخص می‌تواند در دادرسی مدنی تا دو وکیل داشته باشد دراین صورت طریقه عمل وکلا ممکن است به یکی از طرق ذیل باشد:

الف. منفردا: هریک به تنهایی حق هر اقدامی برای موکل دارد.

ب. منضما: تمام اقدامات باید با امضا و اقدام هر دو وکیل صورت بگیرد.

ج. اطلاق: اگر طریقه عمل وکلا مشخص نباشد اصل بر اجتماع است.

حضور وکیل در جلسه دادرسی

در این‌ خصوص نکات ذیل قابل توجه است:

۱. طبق قانون حضور وکیل جز در موارد عذرموجه در جلسه دادرسی الزامی است.

۲. وکیل در دو صورت می‌تواند در جلسه دادرسی حاضر نشود:

الف. وکیل دارای عذرموجه باشد.

ب. جلسات دادرسی وکیل دارای تداخل زمانی باشد.

عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی | محدوده اختیارات وکیل

اگر وکیل در موعد مقرر دادرسی حاضر نشود با دو حالت ذیل مواجه‌ایم:

۱. عدم حضور وکیل بدون عذر موجه: وی از این جهت مرتکب تخلف انتظامی شده است.

۲. عدم حضور وکیل به واسطه عذر موجه: وی از این جهت مرتکب تخلف انتظامی نشده است اما اینکه عدم حضور او موجب تاخیر دادرسی می‌شود یا خیر، بستگی به آن دارد که:

الف. اگر وکیل تا جلسه دادرسی عذر خود را کتبا به اطلاع دادگاه برساند جلسه دادرسی به تاخیر می‌افتد.

ب. اگر وکیل نتواند تا جلسه دادرسی عذر خود را به اطلاع دادگاه برساند جلسه به تاخیر نمی‌افتد.

توصیه می‌کنیم مقاله عذر موجه عدم حضور وکیل را مطالعه نمایید.

عزل وکیل توسط موکل | حدود اختیارات وکیل

در صورت عزل وکیل، موکل باید مراتب عزل را به دو مرجع اطلاع بدهد:

۱. دادگاه: اگر به دادگاه اطلاع ندهد هر اقدامی که دادگاه نسبت به وکیل انجام دهد در حق موکل موثر است. بعد از عزل، دادگاه وکیل معزول را به رسمیت نشناخته و اقدامات او را نمی‌پذیرد.

۲. وکیل: اگر به وکیل اطلاع ندهد هر اقدامی که وکیل انجام می‌دهد در حق موکل نافذ و موثر است.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختیارات وکلا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اختیارات وکلا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: اختیارات وکیل در وکالت نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در تمام دادگاه‌ها یک فرد به عنوان قاضی فعالیت می‌کند که وظیفه دارد به تمام شکایات رسیدگی نماید و احکام مختلفی را صادر کند. فردی که به عنوان قاضی در مراجع قضایی فعالیت می‌کند سال‌ها در این زمینه تحصیل نموده است و با دانش زیادی که کسب کرده است به راحتی احکام مرتبط با موضوعات پرونده‌های مختلف را صادر می‌نماید و در واقع قاضی از حقوق افراد در جامعه دفاع می‌کند. در ادامه قصد داریم در مورد علم قاضی توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : علم قاضی

 

علم قاضی به چه معناست‌‌ ؟

علم قاضی به معنای یقین داشتن او نسبت به مستندات ارائه شده توسط شاکیان یا متهمان پرونده‌های مختلف می‌باشد. برای مثال اگر فردی در دادگاه شکایت کند نمی‌تواند بدون دارا بودن دلایل و مدارک قانونی و موجه برنده شود و می‌بایست ادعای خود را به همراه دلیل و مدرک به قاضی ارائه کند.

قاضی نیز تمام جوانب را بررسی نموده و اگر ادعای فرد درست باشد نسبت به دلایل و مدارک‌‌ ارائه شده توسط او یقین می‌یابد که در اینجا می‌توان گفت علم قاضی تمام مدارک را تایید کرده است و قاضی یقین دارد که فرد درست می‌گوید. در این صورت قاضی حکم مربوط به پرونده را صادر خواهد کرد. در واقع‌‌ اگر بخواهیم علم قاضی را به طور ساده‌تری توضیح دهیم باید بگوییم که هرگاه قاضی به حقانیت افراد علم می‌یابد می‌توان گفت قاضی دارای علم و یقین شده است.

نکته بسیار مهمی که می‌بایست ذکر شود این‌‌ است که قاضی موظف است پس از رسیدن به یقین در زمان صدور حکم ذکر کند که چه دلایل و مستنداتی باعث علم و یقین او شده‌اند و هرگاه طرفین مستندات و دلایل موجه دیگری را ارائه کنند قاضی موظف است که نسبت به حقانیت آن‌ها نیز علم و یقین پیدا کند.

مغایرت علم قاضی با ادله دیگر

در اکثر موارد افراد برای صدور حکم چندین دلیل متفاوت‌ به قاضی ارائه می‌کنند که ممکن است قاضی با بررسی دلایل متوجه شود که برخی دلایل با دانشی که قاضی در مورد موضوع پرونده دارد مغایرت دارند و در واقع صحیح نیستند که در اینجا قاضی می‌تواند درخواست فرد را نپذیرد و آن‌ را رد کند و بر طبق دلایل صحیح و قانونی حکم ‌صادر کند. اما قاضی در این صورت نیز موظف است که ذکر کند به چه دلیل درخواست و دلایل ارائه شده را نپذیرفته است.

جایگاه اقرار، شهادت، قسامه و سوگند

ادله اثبات حقانیت افراد برای به علم و یقین رسیدن قاضی در دادگاه اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌باشند که هرکدام جایگاه خاصی دارند. طبق قانون برای اثبات حقانیت اقرار بر شهادت و شهادت بر قسامه و سوگند برتری دارد. برای مثال اقرار مجرم بهتر از شهادت افراد دیگر می‌تواند باعث علم قا‌ضی شود.

سوالات متداول

علم قا‌ضی به چه معناست‌‌ ؟

به معنای یقین ‌قاضی از حقانیت افراد در دادگاه می‌باشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آورده شده است.

در صورت صحیح نبودن ادله قاضی می‌تواند درخواست فرد را رد کند‌‌ ؟

بله اگر ادله صحیح نباشند و یا با علم قا‌ضی مغایرت داشته باشند این حق را دارد که درخواست فرد را رد کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص علم قا‌ضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون علم قا‌ضی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: علم قاضی ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قوانین کشور ما برای هر نوع جر‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است اما برخی از جرائم شامل مجازات بیشتری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. مجازات مجرمین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به پرداخت جزای نقدی، تحمل حبس، قصاص و… تقسیم بندی شود. دیه نیز یکی از جریمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که برای افراد مجرم در نظر گرفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد دیه شکستگی، ترک‌ خوردگی و دررفتگی استخوان ترقوه توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : دیه ترقوه

دیه استخوان ترقوه چیست و به چه دلیل پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه استخوانی بلند در بدن انسان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان تمام طول آن‌ را لمس نمود. این استخوان نقش مهمی در بدن دارد و کتف را به جناغ سینه انسان وصل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید. چنانچه فردی به استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه فرد دیگر آسیبی برساند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست طبق قانون دیه آن را بپردازد. دلیل تعیین دیه در این مورد این است که به فرد آسیب رسیده است و فردی که این عمل را انجام داده است مجرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و باید دیه بپردازد.

اما پرداخت دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه در همه حالت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یکسان نیست و ممکن است کمتر یا بیشتر شود. در قانون کشور ما میزان دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه با توجه به میزان آسیبی که به آن ‌رسیده است تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و مجرم موظف است که دیه را در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه بپردازد. چنانچه مجرم از پرداخت دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه در مدت زمان تعیین شده خودداری نماید شاکی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از او به دلیل دیرکرد پرداخت دیه شکایت نماید.

دیه قطع کامل و از بین بردن استخوان ترقوه

همانطور که در بالا گفته شد دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بر اساس میزان آسیبی که به آن‌ وارد شده است تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و در همه حالات یکسان نخواهد بود. دیه از قطع و از بین بردن استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه به شرح زیر است:

  • اگر مجرم هردو استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه شاکی را از بین برده باشد و قطع نموده باشد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست دیه کامل انسان را بپردازد.
  • چنانچه مجرم یکی از استخوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه را به طور کلی از بین ‌برده باشد موظف است که نصف دیه کامل را به شاکی بپردازد.

دیه شکستن استخوان ترقوه چقدر است ؟

چنانچه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بشکند نیز فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند برای مطالبه دیه به مراجع قضایی رجوع کند. مبلغ دیه شکستن استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه به شرح زیر است:

  • در صورتی که استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه پس از شکستن با عیب درمان گردد و یا اینکه اصلا درمان نشود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نصف دیه ثابت می‌شود.
  • اگر استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه پس از شکستن بدون هیچ عیبی درمان گردد شاکی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند چهار درصد دیه کامل را مطالبه کند.

دیه ترک خوردن و در رفتگی استخوان تر‌قوه

ترک خوردن و در رفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه نیز توسط قاضی و کارشناس دادگاه تایید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. دیه در رفتگی و ترک خوردگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه به شرح زیر است:

  • دیه ترک خوردگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه سی و دو هزارم یک دیه کامل می‌باشد.
  • دیه در رفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بیست هزارم دیه کامل می‌باشد.

نکته مهم: درصدهای ذکرشده نسبت به دیه کامل انسان محاسبه می‌شود. دیه انسان کامل هر ساله توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و مبلغ آن سالانه افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

آیا شکستن استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه شامل دیه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله شکستگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه شامل دیه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمده است.

دیه در رفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه چقدر است ؟

دیه دررفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بیست هزارم دیه کامل است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه ترقوه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه ترقوه پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: دیه ترقوه ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم فسخ قرارداد می‌باشد. معنای لغوی فسخ زایل کردن است. در اصطلاح حقوقی منظور از فسخ کردن یک قرارداد، پایان دادن حقوقی به آن است که توسط یک شخص ثالث و یا یکی از طرفین قرارداد انجام می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فسخ اختصاص به عقودی دارد که لازم هستند. در قانون مدنی به انواع خیارها برای فسخ معامله اشاره شده است. منظور از خیار حقی است که برای طرفین برای به هم زدن یک معامله به رسمیت شناخته می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : فسخ قرارداد

 

حق فسخ چگونه ایجاد می‌شود ؟

دو طرف یک قرارداد می‌توانند در قرارداد حق فسخ پیش بینی نمایند. آن‌ها می‌توانند ضمن همان عقد یا خارج از آن عقد این حق را برای خودشان و یا یک شخص ثالث در نظر بگیرند به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که اختیار فسخ معامله را در یک مدت معین برای طرفین و یا ثالث در نظر بگیرند.
در مواردی نیز این امکان وجود دارد که قانون حق فسخ را برای اشخاص در نظر بگیرد به عنوان مثال موقعیتی را تصور کنید که ضرری به طور ناخواسته از قرارداد حاصل شود در این صورت قانون این حق را به شخص متضرر می‌دهد که قرارداد را فسخ کند.

در خصوص حق فسخ قرارداد چند حالت قابل تصور است ؟

دو حالت را می‌توان برای حق فسخ در نظر گرفت. حالت اول مربوط به زمانی است که برای حق فسخ در قرارداد مدت تعیین می‌شود و حالت دوم مربوط به زمانی است که برای حق فسخ در قرارداد مدت تعیین نمی‌شود. مشخص است که در حالت اول طرفین در مدت تعیین شده باید برای اعمال حق خود اقدام کنند و زمانی که این مدت به پایان برسد دیگر چنین حقی برای طرفین وجود نخواهد داشت. اما در خصوص حالت دوم باید به این نکته اشاره کنیم: با وجود این که در قرارداد برای حق فسخ مدت نظر گرفته نمی‌شود آن چیزی که مد نظر قرار می‌گیرد مدت زمان عرفی است و این عرف در زمان و مکان متفاوت مشابه نمی‌باشد.

انواع خیارات فسخ معامله

خیار عیب

موقعیتی را تصور کنید که ایرادی در خصوص مورد معامله وجود داشته باشد در این صورت خیاری که در اینجا مطرح می‌شود خیار عیب است.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار عیب را مطالعه نمایید.

خیار تخلف شرط | فسخ قرارداد

خیار تخلف از شرط اختصاص به موقعیتی دارد که یکی از طرفین مطابق آن‌چه که قول داده است اقدام ننماید در این صورت طرف مقابل این اختیار را دارد که از حق فسخ خود استفاده کند.

خیار غبن | فسخ قرارداد

در صورتی که یکی از طرفین توسط طرف دیگر فریب خورده باشد می‌تواند با استناد به خیار غبن قرارداد را بر هم بزند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار غبن را مطالعه نمایید.

خیار تدلیس | فسخ قرارداد

همچنین اگر یکی از طرفین تلاش کند تا مورد معامله را از آن چیزی که هست بهتر نشان دهد طرف مقابل با استناد به خیار تدلیس می‌تواند قرارداد را به هم بزند.

توصیه می‌کنیم مقاله تدلیس در ازدواج را مطالعه نمایید.

خیار شرط

خیار شرط اختصاص به مواردی دارد که طرفین در قرارداد شرط کرده باشند که در مدت معین حق فسخ دارند. توصیه می‌کنیم مقاله خیار شرط را مطالعه نمایید.

خیار مجلس | فسخ قرارداد

همچنین در صورتی که هیچکدام از طرفین از جلسه‌ای که قرارداد در آن منعقد شده است خارج نشده باشند در این صورت می‌توانند با استناد به خیار مجلس از حق فسخ خود استفاده کنند.

خیار شرکت

حال موقعیتی را تصور کنید که فروشنده مالی را به مشتری بفروشد و بعداً معلوم گردد که بخشی از مورد معامله متعلق به فروشنده نیست بلکه در مالکیت شخص دیگری قرار داشته است. در این شرایط اگر کسی که مالکیت آن بخش از مال فروخته شده را دارد همکاری نکند شخص خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند و در صورتی که خریدار در برابر مورد معامله به فروشنده عوضی را بدهد که بخشی از آن به خودش تعلق دارد و بخشی دیگر متعلق به مالک دیگر است در این صورت فروشنده نیز این حق را دارد که قرارداد را به هم بزند و به این خیار، خیار شرکت می‌گویند.

خیار تعذر تسلیم

اگر فروشنده مورد معامله را به خریدار بفروشد و نتواند آن را به خریدار تحویل دهد در این صورت شخص مشتری این امکان را دارد که معامله را به هم بزند و به خیار تعذر تسلیم استناد کند.

خیار حیوان

در صورتی که آن چیزی که مورد معامله واقع شده است یک حیوان باشد تا ۳ روز امکان فسخ معامله برقرار است و این خیار، خیار حیوان نامیده می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار حیوان را مطالعه نمایید.

خیار تاخیر ثمن

موقعیتی را تصور کنید که شخص خریدار مورد معامله را خریداری کرده است و تا سه روز مبلغی بابت آن پرداخت نکرده باشد در مقابل شخص فروشنده نیز مورد معامله را به او تحویل نداده است در این صورت فروشنده می تواند از حق فسخ استفاده کند و به این خیار، خیار تاخیر گفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تاخیر ثمن را مطالعه نمایید.

خیار رویت

خیار رویت در صورتی برای طرفین قابل استفاده است که فروشنده در خصوص مورد معامله خصوصیاتی را بیان کرده باشد که بعداً مشخص شود صحیح نبوده است در این صورت مشتری می‌تواند قرارداد را به هم بزند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار رویت را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ قرارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ قرار‌داد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: فسخ قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آبان 1400 | نظرات ()