نوشته شده توسط : vakiel

بعضی از افراد به دلایل مختلفی در انجام امور قانونی و اداره اموال خود ناتوان هستند که به این اشخاص محجور گفته می‌شود. قانون‌ برای حمایت از محجورین اجازه داده است که آن‌ها بتوانند قیم‌ داشته باشند. در ادامه قصد داریم در مورد نصب قیم و موارد آن توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نصب قیم | تعیین قیم – موارد تعیین – شرایط و الزامات نصب – فوت قیم

نصب قیم یعنی چه ؟

قیم برای افرادی انتخاب می‌شود که محجور هستند و توانایی مدیریت دارایی خود و انجام امور مختص به خود را ندارند. همانطور که ‌همه ‌ما ‌می‌دانیم از نظر قانونی پدر و جد پدری هر فرد ولی قانونی او محسوب می‌شوند اما اگر این دو نفر در قید حیات نباشند قاضی دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند.

موارد نصب قیم

با توجه به توضیحاتی که در بالا خدمتتان ارائه داده شد شاید برایتان ‌سوال شود که موارد تعیین قیم کدامند‌؟ که در این خصوص باید بگوییم در برخی موارد خاص دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند. موارد تعیین قیم در زیر شرح داده شده است:

  • قیم برای افراد صغیر که دارای پدر، جد پدری و قیم انتخاب شده از طرف آن‌ها نیستند تعیین می‌شود.
  • قیم برای افرادی که از زمان کودکی دچار جنون و دیوانگی بوده‌اند تعیین می‌شود.
  • قیم برای افرادی که پس از رسیدن به سن بلوغ دچار جنون و دیوانگی شده‌اند تعیین خواهد شد.

اگر قیم‌ انتخاب شده برای افراد ذکر شده در بالا صلاحیت نداشته باشد تکلیف چیست‌ ؟

همانطور که می‌دانید شخصی که دادگاه یا پدر و جد پدری او را به عنوان قیم‌ انتخاب می‌کنند باید دارای صلاحیت باشد و در جهت صلاح کودک امور او را به انجام برساند. چنانچه قیم انتخاب شده دارای صلاحیت نباشد دادگاه او را عزل خواهد کرد. برای مثال اگر فرد قیم امانت دار نباشد و به اموال محجور خسارت وارد کند دیگر صلاحیت قیم بودن را ندارد و باید عزل شود. پس از عزل قیم دادگاه فرد صلاحیت دار دیگری را به عنوان قیم محجور انتخاب خواهد کرد تا از حق و حقوق او دفاع کند.

فوت قیم محجورین

اگر قیم انتخاب شده برای محجورین فوت کند می‌بایست فرد دیگری مسئولیت قیومیت او را به عهده بگیرد و به انجام ‌امور او بپردازد. این‌ فرد تنها توسط دادگاه انتخاب می‌شود. برای مثال اگر قیمی‌ که برای فرد صغیر انتخاب شده باشد فوت‌ کند آن فرد به علت اینکه سن کمی ‌دارد نمی‌تواند امور خود را انجام دهد و به همین خاطر دادگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن ‌برای او قیم جدیدی را انتخاب خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نصب قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نصب قیم پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اگر فرد پس از سن بلوغ دچار جنون و دیوانگی شود برای او قیم تعیین خواهد شد‌ ؟

بله در این صورت دادگاه برای او قیم انتخاب می‌کند.

در صورتی که فرد دارای پدر و جد پدری نباشد چه کسی برای او قیم انتخاب می‌کند‌ ؟

قاضی دادگاه موظف است که برای او قیم انتخاب کند.



:: برچسب‌ها: نصب قیم | تعیین قیم – موارد تعیین – شرایط و الزامات نصب – فوت قیم ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حقوق مالی چه مفهومی دارد؟ هر فرد در جامعه دارای حق و حقوقی ‌‌می‌باشد که این حقوق او را از برخی مزیت‌‌‌ها بهره مند خواهد ‌کرد‌. حقوق افراد انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه‌ به‌ شرایط فرد و نوع حقی که دارد معین ‌‌می‌شوند. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق مالی توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حقوق مالی | انواع – حق عینی و دینی – تفاوت حقوق مالی و غیر مالی

حقوق مالی چیست‌‌‌‌ ؟

حقوق ‌‌ما‌لی به اموال و دارایی فرد اطلاق می‌گردد. برای مثال خانه، زمین و… افراد جزو حقوق ‌‌ما‌لی آن‌‌‌‌ها به حساب ‌‌می‌آید. فرد نسبت به حقوق ‌‌ما‌لی خود اختیارات بیشتری دارد و ‌‌‌می‌تواند هر تصرفی در آن‌ها ایجاد نماید. اما حقوق غیر ‌‌ما‌لی نیز وجود دارند و شامل حق زوجیت، حضانت و…‌‌ می‌گردند که با حقوق ‌‌ما‌لی تفاوت دارد و همین تفاوت‌‌‌ها باعث شده که این دو از یکدیگر متمایز شوند.

تفاوت حقوق مالی و غیر ‌‌ما‌لی

در ادامه ‌تفاوت‌ حقوق ‌‌ما‌لی و غیر ‌‌ما‌لی شرح داده شده است تا شما با حقوق ‌‌ما‌لی و مزیت‌‌‌های آن بیشتر آشنا شوید:

  • اولین تفاوت این دو نوع حقوق این‌ است که حقوق ‌‌ما‌لی قابلیت تبدیل به پول دارند اما حقوق غیر ‌‌ما‌لی را ‌‌نمی‌توان به پول و سرمایه تبدیل کرد.
  • دومین تفاوت قابلیت انتقال ‌‌می‌باشد، حقوق ‌‌ما‌لی قابل انتقال به افراد دیگر نیز هستند مثلا فرد ‌‌می‌تواند خودروی خود را به فروش برساند و پول آن ‌را به شخص دیگر بدهد اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی ‌‌نمی‌توان چیزی را انتقال دارد. برای مثال در حقوق غیر ‌‌ما‌لی فرد ‌‌نمی‌تواند حق زوجیت خود را به شخص دیگر اهدا کند.
  • سومین تفاوت گذشتن از حق ‌‌می‌باشد، در حقوق ‌‌ما‌لی فرد ‌‌می‌تواند از دریافت حق خود صرف نظر کند اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی امکان انجام این کار وجود ندارد. برای مثال در حقوق ‌‌ما‌لی فرد ‌‌می‌تواند از دریافت ارث که حق مسلم او است صرف نظر کند و اعلام کند که ارثیه را ‌‌نمی‌خواهد. اما در حقوق ‌‌ما‌لی مثلا اگر فرد بخواهد از حق پدری خود نسبت به فرزندش بگذرد این کار امکانپذیر نخواهد بود.
  • قابل توقیف بودن نیز از تفاوت‌‌‌های این‌ دو نوع حق ‌‌می‌باشد، برای مثال در حقوق ‌‌ما‌لی اگر فرد بدهکار باشد دادگاه ماشین یا خانه او را توقیف ‌‌می‌کند تا بدهی‌‌‌هایش را پرداخت کند اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی اگر فرد بدهکار باشد ‌توقیف حقوق غیر ‌‌ما‌لی او مانند حق حضانت، حق زوجیت و… امکانپذیر نخواهد بود.

نکته: با توجه به توضیحات بالا ‌‌می‌توان گفت که حقوق ‌‌ما‌لی برای شخص منفعت بیشتری دارند.

انواع حقوق ‌‌مالی کدامند‌‌‌‌ ؟

حقوق ‌‌ما‌لی انواع و اقسام مختلفی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره نموده‌‌‌‌ایم:

حقوق ‌‌ما‌لی عینی: حقوق ‌‌ما‌لی عینی به حقوقی گفته ‌‌می‌شود که ناظر بر یک عین هستند و افراد ‌‌می‌توانند از آن‌ها در هر زمان که‌ بخواهند استفاده کنند و نیاز به اجازه گرفتن از کسی نیز ندارند. اما حقوق ‌‌ما‌لی عینی نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی ‌‌می‌شوند:

حق عینی اصلی: حق عینی اصلی حقی است که فرد ‌‌می‌تواند به طور کامل و مستقیم از آن استفاده نماید و هیچ مانعی برای او وجود ندارد. برای مثال فرد ‌‌می‌تواند از خودرویی که خریده است تا هر زمان که بخواهد استفاده کند و استفاده کردن از خودروی شرایط خاصی ندارد.

حق عینی تبعی: در اینجا هم حق عینی هم حق دینی وجود دارد و یک عین ضمانت پرداخت دین می‌گردد. برای مثال فردی با کمک وام خانه‌‌‌‌ای ‌‌می‌خرد و تضمین ‌‌می‌کند که وام را تا آخر پرداخت ‌‌می‌کند. در این ‌صورت او ‌‌می‌تواند از خانه تا زمانی که به دینش پایبند است استفاده کند و چنانچه قسط وام را پرداخت نکند خانه مصادره ‌‌می‌شود.

حق دینی: حق دینی نیز جز حقوق ‌‌ما‌لی به حساب ‌‌می‌آید، حق دینی به طلب یا بدهکاری فرد نسبت به دیگران گفته ‌‌می‌شود. مثلا زمانی که فرد باید از شخصی طلبش را دریافت کند و یا به او پولی بپردازد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقو‌ق مالی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقو‌ق مالی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حق ‌‌ما‌لی چه نوع حقی است‌‌‌‌ ؟

حق ‌‌ما‌لی به حقی گفته ‌‌می‌شود که برای فرد منفعت‌ دارد و در واقع اموال و دارایی او جزو حقوق ‌‌ما‌لی‌اش به حساب ‌‌می‌آیند.

آیا ‌‌می‌توان حقوق ‌‌ما‌لی خود را انتقال داد‌‌‌‌ ؟

بله.

خانه و ماشین ‌فرد جزو حقوق ‌‌ما‌لی او محسوب ‌‌می‌شوند‌‌‌‌ ؟

بله.



:: برچسب‌ها: حقوق مالی | انواع – حق عینی و دینی – تفاوت حقوق مالی و غیر مالی ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وکیل حقوقی چه وظایفی و اختیاراتی دارد؟ همان طور که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دانید هرگاه بخواهید شکایتی را به سرانجام برسانید و یا یک کار حقو‌‌قی را به آخر برسانید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست از یک و‌کیل خوب کمک بگیرید. و‌کیل شما را در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایتان یاری می‌نماید و به شما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید تا زودتر بتوانید پرونده را به نتیجه برسانید. در ادامه قصد داریم‌ در مورد وکیل حقوقی توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: وکیل حقوقی | معرفی – انواع – وظایف – تعهدات -مسئولیت‌ها – مزایا

وکیل حقوقی کیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

وکیل حقو‌قی کسی است که با اجازه موکل و دریافت برخی اختیارات از جانب او موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که امور حقو‌قی موکل را به انجام برساند. وکیل حقو‌قی تمام سعی و تلاش خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به کار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد تا بتواند حقوق موکل خود را حفظ کند و آثار اقدامات او نیز متوجه موکلش می‌گردد.

تعهدات وکیل حقوقی

تعهدات وکیل حقو‌قی با توجه به میزان اختیاراتی که دارد معین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود، برای مثال وکیلی که وظیفه دارد به شهرداری شهر مراجعه کند و حق موکلش را وصول کند تنها در همین مورد متعهد خواهد بود. وکیلی که هم در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دادگاه و هم در مراکز دیگر به انجام امور موکل خود می‌پردازد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در تمام امور به وظایفش متعهد باشد و آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به خوبی انجام دهد.

انواع وکلای حقوقی

وکلای حقو‌قی نیز انواع و اقسام مختلفی دارند و هر کدام بر اساس نیاز موکل انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. در زیر انواع وکیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقو‌قی را نام برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم:

وکیل حقو‌قی انتخابی: وکیل انتخابی به وکیلی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که شخص راسا برای خود برمی‌گزیند.

وکیل تسخیری: وکیل تسخیری به وکیلی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که توسط دولت برای افراد کم‌ بضاعت انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تا از حقوق آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در دادگاه دفاع نماید. وکیل تخسیری حق الوکاله خود را نیز از جانب دولت دریافت خواهد کرد.

وکیل معاضدتی: وکیل معاضدتی به وکلایی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که به صورت رایگان در اختیار افراد نیازمند قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرند تا حقوق هیچ فردی به علت مشکلات مالی ضایع نگردد.

وکیل یا نمایند حقو‌قی ادارات: وکیل حقو‌قی ادارات به کسی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که به نمایندگی از سازمان خود در دادگاه حضور یافته و از حقوق سازمان مورد نظرش دفاع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

وکیل حقوقی در چه مواردی به ما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

وکیل حقو‌قی نیز مانند هر وکیل دیگری وظیفه دارد که امور حقو‌قی موکلش را به خوبی انجام دهد. در ادامه مواردی‌ که وکیل حقو‌قی در انجام ‌آن‌ها به موکل کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند را ذکر نموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم:

موضوعات خانواده: وکیل حقو‌قی در موضوعات خانواده که شامل حق طلاق، حق زوجیت، حق حضانت و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند به ما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

مهاجرت: وکلای حقو‌قی در مهاجرت موکل خود نیز او را یاری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و اموری مثل گرفتن ویزا و اقامت را برای او به انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌رسانند.

ملکی: وکیل حقو‌قی در حقوق ملکی مثل فروش خانه، زمین و… نیز به افراد کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.

وکیل چک و سفته: وکیل حقو‌قی چک و سفته را نیز برای موکلش وصول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

وکیل حقو‌قی قرارداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها: وکلای حقو‌قی شما را در انجام عقد و بستن قرارداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخالف نیز یاری نموده و کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند تا بتوانید از حقوق خود در قراداد دفاع کنید.

چرا باید حتما از وکیل حقو‌قی کمک بگیریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

از آن جایی که وکیل حقو‌قی دارای تحصیلات در رشته‌های حقو‌قی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند امور ما را با نتیجه بهتری به انجام برساند و به همین خاطر است که باید حتما از وکیل حقو‌‌قی کمک بگیریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌کیل حقو‌قی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون و‌کیل حقو‌قی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

وکیل حقو‌قی کیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

کسی که به انجام امور حقو‌قی موکلش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازد.

آیا وکیل حقو‌‌قی امور ملکی افراد را نیز انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله



:: برچسب‌ها: وکیل حقوقی | معرفی – انواع – وظایف – تعهدات -مسئولیت‌ها – مزایا ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق رجعی یعنی چه ؟ طلاق یک عامل آسیب زا در اجتماع می‌باشد که تا حد ممکن می‌بایست زوجین از آن امتناع نمایند‌. متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها به علت عدم سازش زوجین با یکدیگر به طلاق ختم می‌شود. طلاق انواع مختلفی دارد و قوانین خاصی دارد که می‌بایست زن و شوهر به آن توجه نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد طلاق رجعی توضیحات کاملی را خدمتتان بیان نماییم، با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: طلاق رجعی | تعریف و شرایط طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی چیست‌ ؟

طلاق ر‌جعی به طلاقی گویند که مرد بتواند در مدت زمان عده زن به زندگی زناشویی بازگردد. در‌ این نوع طلاق مرد می‌تواند در مدت زمان عده اعلام کند که قصد رجوع به زندگی خود را دارد و هر گاه که مرد‌ این را اعلام کند قانون زن را موظف به انجام تکالیف زناشویی در قبال مرد می‌نماید. مرد می‌بایست تا یک ماه پس از رجوع به زندگی بازگشت خود را ثبت رسمی کند و در غیر‌ این صورت ممکن است به علت عدم ثبت رجوع محکوم شود.

درخواست طلاق‌هایی که یک جانبه از سمت مرد مطرح می‌گردند ر‌جعی هستند اما زن می‌تواند با بخشش مقدار یا تمامی مهریه خود حق بازگشت به ازدواج را از مرد سلب نماید.

شرایط طلاق رجعی

طلاق ر‌جعی نیز می‌بایست دارای شرایطی باشد تا دادگاه آن را تایید کند. شرایط طلاق ر‌جعی در زیر بیان شده است:

  • زن می‌بایست در طلاق ر‌جعی عده نگه دارد تا مرد بتواند در مدت زمان عده به زندگی مشترک رجوع کند و بازگردد و در طلاق‌هایی که زن هنوز دوشیزه است شرایط برای طلاق ر‌جعی مهیا نیست زیرا‌ این گونه طلاق‌ها عده ندارند.
  • خواست یک طرفه مرد برای رجوع اکتفا می‌کند و همین که در زمان عده آن را به زن اعلام کند یا با اعمال خود قصدش را به زن بفهماند برای رجوع کفایت می‌کند. در طلاق ر‌جعی می‌بایست مرد بتواند بدون‌ اینکه دوباره با زن ازدواج کند به زندگی مشترک بازگردد و در غیر‌ این صورت شرایط طلاق رجعی موجود نیست.

در صورتی که طلاق رجعی اتفاق بیفتد نفقه به زن تعلق می‌گیرد‌ ؟

در صورتی که طلاق رجعی اتفاق افتاده باشد مرد موظف است که نفقه زن را در مدت عده به او بپردازد زیرا در مدت عده زن هنوز تحت تمکین همسر است و پرداخت نفقه او نیز به عهده مرد می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق ر‌جعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق ر‌جعی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

طلاق رجعی جیست‌ ؟

طلاقی که مرد می‌تواند در مدت عده زن به زندگی مشترک برگردد.

اگر مرد بتواند پس از طلاق بدون عقد دوباره به زندگی مشترک بازگردد طلاق رجعی‌محسوب می‌شود‌ ؟

بله



:: برچسب‌ها: طلاق رجعی | تعریف و شرایط طلاق رجعی چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سامانه سها برای چه منظور است؟ امروزه یکی از اهداف اصلی و مهم قوه‌‌‌‌ قضائیه اجرای عدالت الکترونیک می‌‌‌‌باشد. در این راستا برای انجام امور قضایی از جمله ثبت دادخواست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌، ابلاغیه‌ها‌‌‌ و… سامانه‌ها‌‌‌ی مختلفی مانند ثنا‌‌‌‌‌، ساجد و… راه اندازی شده است. اما قطعا استفاده از این خدمات الکترونیک نیاز به راهنمایی و آموزش دارد. در این مطلب به بررسی سامانه‌‌‌‌ سها می‌‌‌‌پردازیم که این سامانه برای راهنمایی چگونگی انجام خدمات الکترونیک قضایی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سامانه سها | سامانه هدایت الکترونیک قضایی – نحوه استفاده – دسترسی

سامانه سها یا سامانه هدایت الکترونیک

بخش زیادی از فعالیت‌ها‌‌‌ی قضایی مانند ثبت دادخواست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌، شکوائیه‌‌‌‌‌، ابلاغیه و… از طریق سامانه‌ها‌‌‌ی الکترونیک و از راه دور انجام می‌‌‌‌شود. اما بسیاری از افرادی که به هر دلیلی درگیر پرونده‌‌‌‌ قضایی هستند از چگونگی انجام فعالیت‌ها‌‌‌ی الکترونیکی مطلع نیستند. آن‌ها نمی‌‌‌‌دانند که چگونه باید کارهای خود را از راه دور و از طریق اینترنت انجام دهند. به همین دلیل قوه‌‌‌‌ قضائیه برای آشنایی اشخاص با چگونگی انجام فعالیت‌ها‌‌‌ی قضایی سامانه‌‌ای را با عنوان سها راه اندازی کرده است.

سها مخفف سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک است و همانطور که از نام آن مشخص است فقط صرفا برای آموزش و راهنمایی اشخاص است. اشخاص می‌‌‌‌توانند با مراجعه به این سامانه پاسخ سوالات خود در مورد امور حقوقی و قضایی را دریافت کنند.

همچنین در این سامانه به افراد آموزش داده می‌‌‌‌شود که چگونه از سایر خدمات قضایی الکترونیک استفاده نمایند. مطالب آموزشی حقوقی در این سامانه قرار داده شده است.

برای آشنایی با امکانات و نحوه ورود به سامانه ثنا کلیک کنید.

چگونگی دسترسی به سامانه سها

برای دسترسی به این سامانه در ابتدا از طریق یکی از موتورهای جستجو مانند google chrome‌‌‌‌‌ وارد سایت شوید. آدرس saha.eadl.ir را جستجو نمایید‌‌‌‌‌. سپس صفحه‌‌‌‌ اصلی برای شما باز می‌‌‌‌شود و می‌‌‌‌توانید از خدمات این سایت استفاده نمایید.

نحوه استفاده از سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک

این سامانه برای آموزش اشخاص بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی دارد. افراد می‌‌‌‌توانند در صفحه‌‌‌‌ اول در بخش جست و جو عنوان و عبارت مورد نظر خود را جست و جو نمایند و سپس تمام مطالب مربوط به آن برای افراد نمایش داده می‌‌‌‌شود. عکس

به طور مثال در بخش جست و جو عبارت پرداخت مهریه را وارد نمایید سپس تمام مطالب مرتبط نمایش داده می‌‌‌‌شود.

همچنین با انتخاب هر گزینه می‌‌‌‌توانید خدمات مربوط به آن را دریافت نمایید.

کاربرد سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک

هدف اصلی این سامانه آموزش است و دارای بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی برای آموزش و راهنمایی افراد دارد از جمله:

1/ معرفی مراجع قضایی و صلاحیت آن‌ها‌‌‌.

2/ فرآیند این رسیدگی.

3/ نشان دادن موقعیت مکانی حوزه‌ها‌‌‌ی قضایی.

4/ محتوای آموزشی.

5/ محاسبه‌‌‌‌ هزینه‌‌‌‌ دادرسی و دادسرا .

6/ محاسبه‌‌‌‌ تعرفه‌‌‌‌ خدمات.

7/ سوالات حقوقی: در این بخش می‌‌‌‌توانید سوالات سایر اشخاص و پاسخ‌ها‌‌‌ی داده شده به آن‌ها‌‌‌ را ببینید.

8/ مقالات حقوقی.

9/ جستجوی دفاتر خدمات قضایی: در این بخش می‌‌‌‌توانید آدرس و شماره تماس‌‌‌‌‌ دفتر خدمات قضایی در محدوده و آدرس مورد نظر خود را پیدا کنید.

10/ دعاوی حقوقی: در این بخش به تعریف دعوای حقوقی پرداخته شده است و همچنین توضیح و راهنمایی درباره‌‌‌‌ دعاوی حقوقی مانند دعاوی مربوط به عقود، معاملات‌‌‌‌‌، اسناد تجاری و… داده شده است.

12/ دعاوی کیفری: در این بخش هم دعوای کیفری تعریف شده و در مورد انواع آن مانند جرایم علیه اشخاص‌‌‌‌‌، جرایم علیه آسایش عمومی ‌‌‌‌و… توضیح داده شده است.

همچنین در صورتی که می‌‌‌‌خواهید به یکی از سامانه‌ها‌‌‌ی قضایی ابلاغ الکترونیک وارد شوید در انتهای صفحه لینک‌ها‌‌‌ی ورودی قرارداده شده که با انتخاب هر یک از آن‌ها وارد سامانه‌‌‌‌ مورد نظر خود می‌‌‌‌شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک می‌‌‌‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساما‌نه سها، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساما‌نه سها پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک چیست ؟

سامانه‌‌ای است برای راهنمایی و آموزش افراد است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه به سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک وارد شویم ؟

باید آدرس saha.eadl.ir را جستجو کنید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه از سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک استفاده نماییم ؟

این سامانه دارای بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی است که با انتخاب هر بخش از خدمات آن می‌‌‌‌توانید استفاده نمایید و در بخش جست و جو با نوشتن موضوع مورد نظر خود می‌‌‌‌توانید مطالب مربوطه‌اش را ببینید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

منبع: سامانه سها | سامانه هدایت الکترونیک قضایی – نحوه استفاده – دسترسی



:: برچسب‌ها: سامانه سها | سامانه هدایت الکترونیک قضایی – نحوه استفاده – دسترسی ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق صوری چیست؟ احتمالاً شما هم با اصطلاح طلاق صوری آشنا هستید. هنگامی‌که یک زوج برای کسب برخی منافع بدون قصد واقعی و ایجاد آثار قانونی طلاق اقدام به ثبت طلاق خود نمایند. تا با ثبت مهر طلاق در شناسنامه از منافع شخصی مورد نظر خود بهره ببرند. به این صورت طلاق غیرواقعی یا صوری رخ می‌دهد. مثل زمانی که زوج برای دریافت معافیت سربازی فرزند خود طلاق بگیرند. یا خانم برای دریافت مستمری پدر فوت‌شده‌اش از شوهر خود به صورت صوری طلاق بگیرد. در ادامه ابن مطلب به معرفی کامل این نوع طلاق و حکم آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: طلاق صوری | عواقب طلاق صوری چیست؟

طلاق صوری چیست ؟

مقصود از طلاق، عملی حقوقی است که طی آن یک زوج به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند. زمانی که زن و شوهری می‌خواهند طلاق بگیرند. باید شرایطی وجود داشته باشد تا طلاق به صورت صحیح و قانونی انجام شود. تا بدین ترتیب عمل طلاق آثار حقوقی خود را ایجاد کند.

از شروط اولیه برای اجرای صحیح و قانونی طلاق، وجود قصد واقعی شوهر یا هر دو طرف است. در اصطلاح حقوقی میگوییم فرد باید قاصد باشد. یعنی زوجین باید حقیقتاً بخواهند که به رابطه زوجیت خود پایان دهند و پس از آن با یکدیگر نامحرم شوند. بنابراین زمانی که قصد واقعی برای طلاق وجود نداشته باشد. و زوجین برای استفاده از یک منفعت مثل معافیت از سربازی فرزندشان یا استفاده از مستمری پدر فوت‌شده زن، اقدام به ثبت طلاق خود نمایند. در این صورت طلاق غیرواقعی اتفاق افتاده است.

به این ترتیب در تعریف از طلاق صوری می‌گوییم: اگر زوجین برای سوءاستفاده از برخی مزایای قانونی مثل معافیت از سربازی فرزندشان، یا دریافت مستمری و … به طوری که قصد و نیت حقیقی برای اتمام رابطه زوجیت ندارند. بلکه با توافق و هدف قبلی که پس از طلاق نیز به نوعی رابطه زوجیت میان آن‌ها باقی بماند. مثل استفاده از قانون رجوع طلاق و یا اجرای صیغه 99 ساله و در این صورت تصمیم به طلاق گیرند. به این نوع از طلاق غیرواقعی یا صوری می‌گوییم.

طلاق صوری برای دریافت مستمری

در قانون ایران دختری که پدرش فوت کند. مشروط بر اینکه شغل نداشته باشد و متأهل نباشد. می‌تواند مستمری پدر خود را دریافت کند. همچنین اگر دختر قبلاً متأهل بوده و بعد طلاق بگیرد این قانون برای او نیز کاربرد دارد. بنابراین زنانی که متأهل بودند و طلاق گرفتند. می‌توانند با اثبات طلاق و عدم اشتغال خود مستمری پدر فوت‌شده‌شان را دریافت نمایند.

به این ترتیب یکی از موارد سوءاستفاده از قانون و دلایل طلاق صوری دریافت مستمری زن از سهم پدر فوت‌شده‌اش می‌باشد. در این شرایط زن و شوهر از یکدیگر طلاق می‌گیرند تا زن بتواند به مستمری دست پیدا کند. اما بعد از طلاق مجدد رابطه زوجیت خود را به نوعی ادامه می‌دهند.

مثلاً اگر طلاق از نوع رجعی باشد. شوهر می‌تواند در زمان عده به زن خود رجوع نماید. بدین ترتیب بدون اینکه جدا شوند به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند. اما رجوع را به صورت قانونی ثبت نمی‌کنند. افراد موظف‌اند رجوع بعد از طلاق را ثبت نمایند. در غیر این صورت به مجازات برای عدم ثبت رجوع از طلاق محکوم می‌شوند. همچنین در مواردی که طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد. زن و شوهر بعد از طلاق اقدام به صیغه مدت‌دار اما طولانی مدت مثلاً 99 ساله می‌نمایند. و به این ترتیب مجدداً رابطه زوجیت خود را ادامه می‌دهند.

مشکلات جدایی صوری برای دریافت مستمری

یکی از مشکلات طلاق غیرواقعی برای دریافت مستمری توسط زن ایجاد معضلاتی برای زن و مرد است. مثلاً زن با طلاق و اتمام رابطه زوجیت دائم خود دیگر از حقوقی که به واسطه ازدواج دائم از آن بهره‌مند بود محروم می‌شود. یکی از این حقوقی، رابطه توارث است. یعنی در صورت فوت شوهرش زن دیگر از او ارث نخواهد برد. همچنین مرد نیز دیگر از همسرش ارث نمی‌برد.

سازمان تأمین اجتماعی تنها در صورتی مستمری را پرداخت می‌نماید که زن درآمدی نداشته و واقعاً شاغل نباشد. همچنین این سازمان با انجام روش‌هایی در خصوص طلاق حقیقی یا صوری تحقیق می‌کند تا محرز کند طلاق صوری نیست و بعد از آن مستمری را پرداخت نماید. و در صورتی که طلاق غیرواقعی اثبات شود. مستمری زن قطع خواهد شد و محکوم می‌شود مستمری‌هایی که بعد طلاق صوری به صورت غیرقانونی دریافت کرده است را بازپس دهد.

طلاق صوری برای معافیت از سربازی فرزند

از مهم‌ترین دلایل طلاق‌های صوری در ایران می‌توانیم به طلاق برای دریافت معافیت از سربازی فرزند اشاره کنیم. بر اساس قانون اگر زوجین تنها یک فرزند پسر داشته باشند و طلاق بگیرند. همچنین تا زمانی که فرزند پسر به سن قانونی برسد مادر ازدواج مجدد نکند.

در این صورت کفالت و تأمین هزینه‌های زندگی مادر بر عهده تنها پسر او می‌باشد. بدین ترتیب پسر از سربازی معاف می‌شود. بنابراین در بسیاری از موارد دیده می‌شود که پدر و مادر برای دریافت معافیت تنها پسر خود اقدام به طلاق صوری می‌کنند. و بعد از آن با صیغه 99 ساله یا رجوع در طلاق رجعی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

بر این اساس و جهت جلوگیری از طلاق غیرواقعی زوجین با هدف دریافت معافیت فرزندشان از سربازی یک قانون تصویب شد. که بر اساس این قانون جهت ارائه کارت معافیت از خدمت سربازی باید حداقل دو سال و نیم یا به عبارتی سی ماه از طلاق رجعی یا بائن زوجین گذشته باشد. در این مدت سی ماه نیز معافیت موقت به فرزندشان تعلق می‌گیرد. پس از گذشت مدت مذکور در صورتی که شرایط وجود داشت کارت معافیت از سربازی دائمی می‌شود. در صورتی که مشخص شود طلاق صوری بوده، فرزند باید به خدمت سربازی برود.

حکم طلاق صوری چیست ؟

اگر طلاق به صورت صوری انجام شود در این صورت چه آثاری دارد و چه حکمی دارد؟ در قانون ما حکم واضحی برای ازدواج یا طلاق صوری بیان نشده است. و ماده مشخصی برای مجازات این اعمال وجود ندارد. اما می‌توانیم با مراجعه به ماده 218 قانون مدنی در خصوص معامله صوری است به طلاق غیرواقعی نیز تعمیم دهیم. این ماده بیان می‌دارد که اگر مشخص شود معامله‌ای به قصد فرار از دین و به شکل صوری انجام شود در این صورت معامله باطل می‌باشد.

مقصود از اینکه طلاق باطل می‌باشد. این است که این طلاق هیچ اثر قانونی به دنبال نمی‌آورد. البته در شرایط حال حاضر اثبات طلاق غیرواقعی اصلاً آسان نیست. باید اشاره کنیم از نظر شرعی نیز طلاق صوری بدون قصد و نیت حقیقی باطل و بی‌اثر است.

اما چگونه دریابیم یک طلاق غیرواقعی است یا خیر؟ در ماده 1136 قانون مدنی، طلاق دهنده را فردی بالغ، عادل، قاصد و مختار تعریف می‌کند. پس اگر طلاق دهنده یعنی شوهر یا هر دو طرف قصد واقعی برای طلاق نداشته باشند. گویی فرد در حالت مستی قرار دارد و قصد حقیقی برای طلاق نداشته باشد. در این شرایط که صرفاً برای بهره‌مندی از برخی مزایای قانونی طلاق بگیرند. سپس مجدداً باهم زندگی کنند. آنگاه طلاق صوری است و ازنظر قانونی نمی‌توانیم طلاق ایشان را تائید کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

طلاق صوری چیست ؟

اگر زوجین برای سوءاستفاده از برخی مزایای قانونی به طوری که قصد و نیت حقیقی برای اتمام رابطه زوجیت ندارند. بلکه با توافق و هدف قبلی که پس از طلاق نیز به نوعی رابطه زوجیت میان آن‌ها باقی بماند؛ تصمیم به طلاق گیرند. به این نوع از طلاق غیرواقعی، طلاق صوری می‌گوییم.

حکم طلاق صوری چیست ؟

ماده مشخصی برای مجازات طلاق صوری نیست. اما می‌توانیم ماده 218 قانون مدنی در خصوص معامله صوری را به طلاق صوری نیز تعمیم دهیم. که می‌گوید اگر مشخص شود معامله‌ای به قصد فرار از دین و به شکل صوری انجام شود در این صورت معامله باطل می‌باشد.



:: برچسب‌ها: طلاق صوری | عواقب طلاق صوری چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سامانه کد رهگیری املاک کدام است؟ هنگامی که معاملات ملکی انجام می‌دهید دریافت کد رهگیری ملک یا کد پیگیری اجاره‌نامه یکی از موارد ضروری است. دریافت این کد برای طرفین معامله مزایای زیادی دارد. البته دریافت این کد برای قراردادهای ملکی مثل اجاره در حال حاضر اجباری است. کد رهگیری از جرائم معاملات ملکی جلوگیری می‌کند. و موجب اطمینان خاطر طرفین معامله در انواع معاملات ملکی مثل رهن و اجاره می‌شود. اما پرسش این است که کد رهگیری املاک چگونه و از کجا دریافت می‌شود؟ در ادامه این مطلب به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سامانه کد رهگیری املاک چیست ؟

دریافت کد رهگیری املاک از سال 1387 طی یک بخشنامه دولتی، برای امنیت بخشی به معاملات ملکی ضروری شد. بر اساس این بخشنامه مشاورین املاک ملزم هستند تمامی معاملات ملکی نظیر رهن و اجاره را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند. و کد رهگیری  مربوط به معامله را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمایند. سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی iranamlaak.ir جهت ثبت معاملاتی نظیر اجاره و رهن ایجادشده است. و این سامانه برای هر معامله ملکی یک کد رهگیری 13 رقمی صادر می‌نماید.

نحوه دریافت کد رهگیری از سامانه iranamlaak.ir

برای دریافت کد رهگیری املاک می‌توانید با مراجعه به بنگاه‌های املاک معتبر و از طریق سامانه ثبت قرارداد مسکن اقدام نمایید. ابتدا باید مراحل ثبت قرارداد را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور انجام دهید. برای ورود به سایت ثبت معاملات املاک نشانی اینترنتی iranamlaak.ir یا عبارت سامانه ثبت معاملات و املاک را در مرورگر خود جستجو کنید. و اولین سایت را انتخاب نمایید.

اگر پیش از این در سامانه ثبت‌نام نکردید. ابتدا باید جهت دسترسی به خدمات و امکانات سامانه، عملیات ثبت‌نام و ایجاد حساب در سامانه را انجام دهید. تمامی مشاورین املاک باید برای ثبت قراردادها و دریافت کد رهگیری معاملات پیش از هر چیز در سامانه ثبت‌نام نمایند. گزینه سبز رنگ ثبت‌نام را در بالای صفحه اول سایت انتخاب نمایید.

حال مطابق تصویر زیر گزینه ثبت‌نام مشاور املاک را انتخاب کنید.

و بدین ترتب مراحل ثبت‌نام را با تکمیل فرم و اطلاعات درخواستی سامانه انجام دهید.

حال اگر از پیش ثبت‌نام کرده‌اید. پس از ورود به سایت جهت دسترسی به خدمات و امکانات سامانه باید در صفحه اول گزینه سبز رنگ ورود به سامانه را انتخاب کنید.

سپس نام کاربری و رمز عبور که در زمان ثبت‌نام و تشکیل حساب در سامانه ایجاد نمودید را وارد نمایید و به سامانه وارد شوید.

بدین ترتیب مشاورین املاک می‌توانند وارد سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شوند. و قراردادهای ملکی مانند اجاره یا رهن را در این سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.

نحوه استعلام گیری از کد رهگیری املاک در سامانه iranamlaak.ir

شما برای استعلام گیری از کد رهگیری حتی بدون ثبت‌نام و ایجاد حساب در سامانه iranamlaak.ir می‌توانید اقدام نمایید. ابتدا همان‌طور که قبلاً گفتیم وارد سایت iranamlaak.ir شوید. گزینه سبز رنگ استعلام کد رهگیری در قسمت راست صفحه را انتخاب کنید. و یا از نوار بالای سایت و گزینه خدمات، روی عبارت استعلام کد رهگیری کلیک کنید.

حال یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود. در این صفحه با درج کد ملی خود به عنوان یکی از طرفین، کد رهگیری 13 رقمی و کد امنیتی سایت صحت قرارداد ایجادشده خود را بسنجید.

حال در این مرحله شما می‌توانید در صورت صحت اطلاعات نشان داده‌شده در سامانه یک نسخه از آن را چاپ کنید.

مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری در بنگاه‌ها

جهت ثبت معامله و دریافت کد رهگیری معاملات ملکی  از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، هنگام مراجعه به بنگاه‌های املاک معتبر باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

اول؛ به عنوان یکی از طرفین معامله مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید. مدارکی مثل کارت ملی، شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی.

دوم؛ اگر مالک ملک شما هستید اصل مدرک مالکیت را به همراه داشته باشید. سند مالکیت می‌تواند به صورت تک برگ یا بنچاق یا قولنامه و … باشد. همین‌طور مدارکی مثل وکالت‌نامه یا گواهی انحصار وراثت نیز باید به مشاور املاک ارائه شود.

سوم؛ هنگام ثبت معامله لازم است هر یک از طرفین یک شاهد برای معامله به همراه داشته باشند. و این شهود باید مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

چهارم؛ تأییدیه کد پستی از ملک مورد معامله از مدارک و اسناد مهم برای ثبت معامله  دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات و املاک است.

پنجم؛ تکمیل فرم پیش‌نویس قرارداد برای راحتی کار و بارگذاری اطلاعات در سامانه توسط مشاور املاک لازم است.

درنهایت بعد از انجام مراحل ثبت قرارداد در سامانه می‌توانید کد رهگیری را دریافت نمایید. و این قرارداد نیز باید در سه نسخه یکی برای مشاور املاک و دوتای دیگر برای هر یک از طرفین معامله چاپ شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه دریافت کد رهگیری چیست ؟

مشاورین املاک ملزم هستند تمامی معاملات ملکی نظیر رهن و اجاره را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند. و کد رهگیری مربوط به معامله را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمایند.

نشانی اینترنتی سامانه دریافت کد رهگیری چیست ؟

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی iranamlaak.ir جهت ثبت معاملاتی نظیر اجاره و رهن ایجادشده است. و این سامانه برای هر معامله ملکی یک کد رهگیری 13 رقمی صادر می‌نماید.



:: برچسب‌ها: سامانه کد رهگیری املاک | استعلام کد رهگیری املاک ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هر شهر تعداد زیادی ساختمان و ویلا ساخته ‌‌‌‌‌می‌شود ‌تا اهالی آن ‌شهر بتوانند در آن‌‌‌‌‌ها زندگی کنند. اما امروزه شهرداری هر شهر با دقت بیشتری به ساختمان‌‌‌‌‌ها مجوز ساخت ‌‌‌‌‌می‌دهد تا بتواند تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های شهر را کنترل کند و جمعیت شهر را در سطحی نگه ‌دارد که با تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تراکم ساختمانی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مبنع: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین 

تراکم ساختمانی چیست و تراکم کدام ساختمان‌‌‌‌‌ها کنترل ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد امروزه برای کنترل جمعیت هر شهر، شهرداری به دقت میزان ساخت و ساز را در آن شهر ‌‌‌‌می‌سنجد و در مناطقی مجوز ساخت ‌‌‌‌می‌دهد که فضای خالی وجود داشته باشد.

به تعدد انواع ساختمان‌‌‌‌‌های هر شهر تراکم ساختمان در آن‌ شهر گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ اگر تعداد این‌ ساختمان‌‌‌‌‌ها بیش از حد معمول ‌باشد ‌‌‌‌می‌گویند که ساختمان‌‌‌‌‌های آن ‌شهر ‌متراکم هستند اما اگر تعدادشان کم باشد نیز ‌‌‌‌می‌گویند ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر کم تراکم هستند. شهرداری‌‌‌‌‌ها برای تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها در شهر مجوز ساخت زمین‌های زیر را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند.

زمین‌‌‌‌‌های مسکونی

در مرحله اول توجه ‌‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌‌‌‌‌های مسکونی که برای ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی آماده هستند چقدر فضای خالی وجود دارد. در بعضی از مناطق به سازنده اجازه ‌‌‌‌می‌دهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخی مناطق دیگر نیز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازی ‌‌‌‌می‌دهند که این موارد با توجه به متراکم بودن یا کم تراکم بودن آن منطقه مسکونی تعیین ‌‌‌‌می‌شوند. در زمین‌های آماده برای ساخت ‌و ساز‌‌‌‌‌های مسکونی بیشتر مجوز ساخت برای ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی داده ‌‌‌‌می‌شود و معمولا کمتر ‌‌‌‌می‌توان ‌ساختمان‌‌‌‌‌های دیگر را در این مناطق مشاهده کرد.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های تجاری

این زمین‌‌‌‌‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و اداری بسیار مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و معمولا ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی در این مناطق دیده ‌‌‌‌نمی‌شود. شهرداری‌‌‌‌‌ها دقت ‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌های تجاری این مناطق‌ چه تعداد ساختمان تجاری و چه تعداد ساختمان مسکونی ساخته شود و رعایت ‌‌‌‌می‌کنند که این تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.

زمین‌‌‌‌‌های مختلط

این زمین‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و شهرداری به سازنده‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت زمین‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشید که زمین‌های مختلط ابتدا زمین‌های مسکونی بوده‌اند‌‌‌‌‌ که با گذشت زمان ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری نیز در آن‌ها ساخته شده است و‌ شهرداری با توجه به تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت هر دو ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این زمین‌‌‌‌‌ها را صادر ‌‌‌‌می‌کند.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های فضای سبز

زمین‌‌‌‌‌های مخصوص ساخت فضای سبز از جمله زمین‌‌‌‌‌هایی هستند که از آن‌‌‌‌‌ها برای محافظت از فضای سبز شهر استفاده ‌‌‌‌می‌شود. در این زمین‌ها پارک، تفریحگاه، اماکن گردشگری و… ساخته‌‌‌‌‌ می‌شود و ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی در این‌ مناطق ساخته‌ نخواهند شد.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمانی

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست برای کنترل تراکم‌ ساختمان ‌و‌ همچنین کنترل جمعیت آن منطقه به شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان توجه ‌نماید. این شاخص‌‌‌‌‌ها در زیر شرح داده شده‌اند:

سطح زیر بنا

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست زیربنای هر ساختمان را محاسبه کند و بر اساس آن‌ ساختمان اجازه ساخت دهد. برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه نیاز به حداقل ۱۵۰ متر زمین ‌‌‌‌می‌باشد و اگر زمین‌ کمتر باشد ممکن است تراکم‌ جمعیت نیز کمتر شود.

طبقات مجاز ساختمان

شهرداری دقت ‌‌‌‌می‌نماید که در برخی مناطق پرجمعیت ساختمان‌‌‌‌‌ها تا نهایتا شش طبقه ساخته شود و در برخی مناطق کم جمعیت اجازه بلند مرتبه سازی به سازنده ‌‌‌‌می‌دهد تا تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های آن‌ شهر حفظ و کنترل شود.

نوع ساختمان | تراکم ساختمان

نوع ساختمان نیز بسیار مهم است و از شاخص‌‌‌‌‌های اصلی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. برای مثال در برخی مناطق اجازه داده ‌‌‌‌می‌شود که ویلا ساخته شود زیرا جمعیت آن منطقه زیادتر است اما در برخی مناطق فقط مجوز ساختمان داده ‌‌‌‌می‌شود تا جمعیت آنجا افزایش یابد.

عوامل موثر بر تراکم ساختمانی کدامند‌‌‌‌ ؟

عوامل بسیار زیادی بر تراکم ساختمانی در شهر موثر هستند که در زیر آن‌ها را بیان ‌نموده‌ایم:

قیمت زمین

قیمت مسکن

کاربرد ساختمان

جمعیت

هزینه ساخت

عرض معبر.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تراکم ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تراکم ساختمان پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

اگر تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های یک شهر زیاد باشند آن شهر چه ‌‌‌‌می‌گویند‌‌‌‌ ؟

به آن،‌ شهر دارای ساختمان‌‌‌‌‌های متراکم گفته ‌‌‌‌می‌شود.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان کدامند‌‌‌‌ ؟

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زیربنای ساختمان ‌‌‌‌می‌باشند.



:: برچسب‌ها: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

فسخ مبایعه نامه چطور انجام می‌شود؟ افراد برای اینکه معامله‌ای با یکدیگر انجام دهند و از آن معامله مطمئن باشند سندی به نام مبایعه ‌نا‌مه را تنظیم ‌‌‌می‌کنند. این سند با دیگر اسناد تفاوت‌‌‌‌هایی دارد و طبق قانون ‌‌‌می‌توان آن را فسخ کرد. در ادامه قصد داریم در مورد فسخ مبایعه نامه توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: فسخ مبایعه نامه | شرایط – نحوه – فسخ از جانب خریدار یا فروشنده – نکات قانونی

مبایعه نامه چیست‌ ؟

مبایعه ‌نا‌مه یک سند عادی ‌‌‌می‌باشد که طی تنظیم آن دو طرف در مقابل یکدیگر مسئولیت‌‌‌‌هایی را به عهده ‌‌‌می‌گیرند.‌‌‌ در این نوع سند فردی به عنوان فروشنده مال خود را به دیگری ‌‌‌می‌فروشد و در قبال آن مبلغی دریافت ‌‌‌می‌کند. مال مورد معامله در مبایعه ‌نا‌مه ‌‌‌می‌تواند خانه، ماشین و… باشد.

امکان فسخ مبایعه نامه وجود دارد‌ ؟

یکی از سوالاتی که در مورد مبایعه ‌نا‌مه در ذهن افراد ایجاد ‌‌‌می‌شود این است که آیا ‌‌‌می‌توان این سند را فسخ نمود؟ که در این باره باید بگوییم در صورت وجود برخی شرایط ‌‌‌می‌توان مبایعه ‌نا‌مه را فسخ نمود. شرایطی که در صورت وجود آن‌ها امکان فسخ مبایعه ‌نا‌مه وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • اگر در مبایعه ‌نا‌مه خریدار یا شخص فروشنده اقدامی کند که طرف مقابلش فریب بخورد فردی که فریب خورده است این حق را دارد که مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند. برای مثال اگر شخصی انگشتر مسی را به عنوان طلا بفروشد خریدار ‌‌‌می‌تواند مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند زیرا فریب خورده است.
  • اگر بعد از معامله خریدار متوجه شود که مال خریداری شده معیوب است طبق قانون حق فسخ مبایعه ‌نا‌مه را خواهد داشت.
  • تا زمانی که خریدار و فروشنده در املاک هستند اگر از تنظیم سند مبایعه ‌نا‌مه پشیمان شوند ‌‌‌می‌توانند آن را فسخ کنند.
  • چنانچه فرد فروشنده در حین تنظیم سند بگوید که مال دارای برخی ویژگی‌‌‌‌های خاص است در صورتی که چنین نباشد طبق قانون خریدار ‌‌‌می‌تواند مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند.
  • اگر بعد از تنظیم سند خریدار مبلغ مال را به فروشنده تا مدت زمان تعیین شده در مبایعه نامه پرداخت نکند فروشنده این حق را دارد که مال را به خریدار تحویل ندهد و یا حتی مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند.

نحوه فسخ مبایعه ‌نا‌مه

برای فسخ مبایعه ‌نا‌مه ‌‌‌می‌بایست به املاک یا مرکزی که سند در آن تنظیم شده است مراجعه کرد. چنانچه شرایط فسخ‌‌‌ مبایعه ‌نا‌مه موجود باشند فرد ‌‌‌می‌تواند این سند را بدون حضور طرف مقابلش فسخ کند اما اگر شرایط موجود نباشند مثلا طرف مقابل فسخ را نپذیرد باید برای تایید فسخ به دادگاه مراجعه نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ مبایعه نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ مبایعه نامه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

مبایعه ‌نا‌مه قابل فسخ نمودن است‌ ؟

بله در صورت وجود برخی شرایط ‌‌‌می‌توان این سند را فسخ کرد.

اگر مال فروخته شده معیوب باشد ‌‌‌می‌توان مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کرد‌ ؟

بله فسخ مبایعه ‌نا‌مه در این مورد منع قانونی ندارد.

برای فسخ مبایعه نانه در صورت وجود شرایط فسخ بازهم توافق طرف مقابل شرط است‌ ؟

خیر نیاز به موافقت طرف مقابل نیست و در صورت وجود شرایط فسخ ‌‌‌می‌توان بدون حضور فرد مقابل نیز مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کرد.



:: برچسب‌ها: فسخ مبایعه نامه | شرایط – نحوه – فسخ از جانب خریدار یا فروشنده – نکات قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دیه پارگی پلک چقدر است؟ در هیج قانون و دینی آسیب رساندن بر جسم و بدن اشخاص پذیرفته شده نیست‌. هر کس که بخواهد بر جسم و جان دیگری آسیب بزند قطعا قانون او را مجازات می‌کند‌. در قانون جمهوری اسلامی ایران هنگامی که شخصی بر دیگری آسیبی وارد کند باید به عنوان مجازات به شخص دیه بپردازد. دیه نه تنها نوعی مجازات بلکه‌ برای جبران خسارت نیز هست. در این بخش دیه پارگی پلک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دیه پارگی پلک | محاسبه دیه پارگی پلک بالایی و پایینی

دیه پارگی پلک

در صورتی که به شخص جراحتی وارد شود و در اثر این جراحت پلک فرد پاره شود باید دیه پرداخت گردد. پارگی پلک حالتی است که در آن پلک شخص از بین نرفته است ولی آسیب دیده به حدی که پاره شده‌ است. هر چشمی دارای دو پلک است یکی پلک بالایی و یکی هم پلک پایین‌.

بر اساس قانون دیه شکافته شدن هرکدام از پلک‌های بالایی 1/6 دیه کامل و دیه شکافته شدن هرکدام از پلک‌های پایین 1/4 دیه کامل است‌.

محاسبه دیه پارگی پلک

شخص آسیب دیده باید با دستور قضایی به پزشکی قانونی مراجعه کند‌. در آنجا نوع جراحت وارده را تعیین می‌کنند‌. سپس قاضی با توجه به گزارش پزشکی قانونی رای به میزان دیه می‌دهد. مثلا پلک بالا شکافته شده است در این صورت میزان دیه کامل در آن سال را در نظر می‌گیرند و یک ششم آن باید به عنوان دیه پرداخت شود و اگر دو پلک بالایی باشد برای هر کدام یک ششم باید بپردازد

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد دیه پارگی پلک می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه پا‌رگی پلک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پار‌گی پلک پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

میزان دیه پارگی پلک چه قدر است ؟

بر اساس اینکه کدام پلک پاره شده باشد میزان دیه متفاوت است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: دیه پارگی پلک | محاسبه دیه پارگی پلک بالایی و پایینی ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم و مجازات خشونت خانگی چطور تعریف شده است؟ خشونت‌های خانگی یکی از معضلات اجتماعی است. که در سال‌های اخیر نیز تعداد زیادی از آن‌ها گزارش شد. مقصود از خشونت خانگی رفتارهای خشونت‌آمیز و غیرمتعارف است. که در محیط خانه و توسط یکی از اعضای خانواده به اعضای دیگر خانواده وارد می‌شود. هرچند درصد بیشتر قربانیان زنان و کودکان هستند اما قربانیان خشونت خانگی جنسیت و سن مشخصی ندارند. یعنی هم مردان و هم زنان، هم کودکان و هم بزرگ‌سالان ممکن است قربانی خشونت خانگی باشند. همچنین خشونت خانگی شامل آزارهای جسمی، جنسی و توهین و تهدید نیز می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی خشونت خانگی و مجازات آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
منبع: مجازات خشونت خانگی | چه زمان خشونت خانگی جرم است؟

جرم و مجازات خشونت خانگی

خشونت خانگی یکی از معضلات همیشگی اجتماعی است که در دنیای امروز جرم نیز محسوب می‌شود. قانون ایران نیز در مواد متعددی به مسئله خشونت خانگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشاره دارد. در مواردی از این مواد قانونی راه‌های پیشگیری از خشونت خانگی تعیین شد. و در مواردی نیز برای مرتکب خشونت خانگی مجازات تعیین می‌نماید.

البته متأسفانه قانون ایران در حوزه خشونت خانگی راه‌های پیشگیری و مقابله با آن خلأهایی دارد که قابل توجه است. با توجه به این خلأها لایحه‌ای تحت عنوان قانون جامع تأمین امنیت زنان یا منع خشونت علیه زنان تصویب شد. هرچند همچنان فعالیت و ارتقا قوانین در این حوزه الزامی است. زیرا با وجود اینکه درصد بیشتر قربانیان خشونت خانگی را زنان تشکیل می‌دهند. اما قربانیان خشونت خانگی همواره از میان زنان نیستند و مردان، کودکان و گاهی سالمندان را نیز در برمی‌گیرد. در ادامه موارد قانونی که به مسئله خشونت خانگی و مجازات آن می‌پردازند اشاره می‌کنیم.

مجازات خشونت خانگی در قوانین ایران

در قانون مدنی ایران ماده‌های قانونی وجود دارد. که با استناد به این مواد قانونی، فرد می‌تواند از خشونت خانگی پیشگیری کند. ماده 1115 قانون مدنی می‌گوید در صورتی که زنی در منزل شوهر خود با ضرر جانی، مالی یا شرافتی روبه‌رو است. می‌تواند منزل همسر خود را ترک کند بدون آنکه از نظر قانون ناشزه به حساب بیاید. به این ترتیب مرد نیز موظف است حتی پس از ترک خانه توسط زن، نفقه زن را بپردازد. همچنین در ماده 1130 همین قانون آمده است. اگر زنی که توسط شوهرش مورد ضرب‌وجرح قرار گیرد. می‌تواند تقاضای طلاق بدهد.

علاوه بر قانون مدنی در حوزه خشونت خانگی می‌توانیم به قانون مجازات اسلامی نیز استناد کنیم. البته در قانون مجازات اسلامی مسئله خشونت خانگی به طور صریح و واضح مطرح نشده است. اما در مواردی که جرم صورت گرفته علیه قربانی خشونت خانگی قابل تعریف در ذیل یکی از جرائم قانون مجازات اسلامی باشد. مرتکب به مجازات آن جرم محکوم می‌شود. مثلاً اگر خشونت خانگی ضرب‌وجرحی رخ‌داده باشد و یا توهین و افترا انجام گیرد. ازآنجا که این موارد در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شدند. پس مرتکب نیز مشمول مجازات این جرائم، مقرر در قانون مجازات اسلامی، می‌شوند.

یکی دیگر از مواد قانونی قابل ذکر، ماده 619 قانون مجازات اسلامی می‌باشد. بر اساس این ماده اگر در معابر و اماکن عمومی، کسی به زنان یا اطفال متعرض شود یا ایجاد مزاحمت کند. مثلاً با الفاظ ناپسند و حرکات مخالف شئون و بدین ترتیب به حیثیت ایشان توهین نماید. به مجازات حبس از 2 تا 6 ماه و همچنین تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

لایحه قانون جامع تأمین امنیت زنان

گفتیم که در قوانین ایران خلأهایی در حوزه تعریف و تعیین مجازات خشونت خانگی و پیش‌بینی راه‌های مناسب برای پیشگیری از این جرم وجود دارد. بنابراین لایحه‌ای تحت عنوان قانون جامع تأمین امنیت زنان یا منع خشونت علیه زنان به تصویب رسید. این لایحه تأکید می‌کند که ابتدا باید یک تعریف جامع از خشونت خانگی ارائه نمود.

به همین دلیل در ماده 3 لایحه مذکور یک تعریف از خشونت خانگی علیه زنان ارائه شد. به این ترتیب بیان می‌دارد که: خشونت علیه زنان یعنی ارتکاب به یک فعل و یا ترک یک فعل. که به موجب آن، آسیب و ضرر به تمامیت جسمی و روانی، حیثیت، کرامت و شخصیت، آزادی‌های قانونی و حقوق زن وارد شود. یا اینکه هر یک از موارد مذکور مورد تهدید جدی قرار گیرد.

لایحه قانون جامع تأمین امنیت زنان به طور کلی دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. اول آنکه از خشونت علیه زنان بازدارندگی نماید. و دوم آنکه از زنان آسیب‌دیده به علت خشونت خانگی حمایت کند. تصویب این لایحه تلاشی بود برای آنکه آگاهی افراد را در حوزه خشونت خانگی علیه زنان افزایش یابد. و همچنین با مرتکبان خشونت خانگی مقابله صورت پذیرد. و درنهایت از زنان قربانی و آسیب‌دیده خشونت خانگی حمایت شود.

نحوه شکایت از خشونت خانگی

بسیار مشاهده می‌شود که قربانیان خشونت خانگی برای آن‌که به وضعیت سخت‌تری دچار نشوند. برای شکایت علیه خشونت انجام‌شده اقدام نمی‌کنند. این موضوع بیشتر در میان زنان دیده شده است. که معمولاً به علت ترس از طلاق یا عدم تشدید خشونت‌های خانگی، این خشونت‌ها را تحمل می‌نمایند.

در قانون ایران خشونت خانگی بیشتر از نوع فیزیکی پیش‌بینی می‌شود. و در این حوزه نیز حمایت‌های قانونی انجام می‌گیرد. افرادی که مورد خشونت خانگی به صورت فیزیکی قرار گرفتند می‌توانند به پزشکی قانونی مراجعه نمایند. وضعیت خود را به صورت قانونی بررسی نموده و طول درمان دریافت کنند.

انواع دیگر خشونت خانگی چندان مورد توجه در قانون ایران نیست. به همین دلیل اثبات آن‌ها بسیار سخت می‌باشد. شاید به این دلیل است که افراد تصور می‌کنند راهی برای اثبات خشونت خانگی ندارد و برای شکایت اقدامی نمی‌کنند.

یکی از روش‌های شکایت از خشونت خانگی تماس با سامانه 123 است. افرادی که مورد خشونت خانگی قرار گرفتند می‌توانند با این شماره تماس برقرار نموده و مشکلات خود را بیان کنند. روش دیگر نیز شکایت از طریق مراجع قضایی است. در این روش ابتدا باید شکوائیه تنظیم نمود. سپس از طریق دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

مجازات خشونت خانگی چیست ؟

در قانون ایران به طور صریح خشونت خانگی جرم انگاری نشده است. اما در مواردی که جرم صورت گرفته علیه قربانی خشونت خانگی قابل تعریف در ذیل یکی از جرائم قانون مجازات اسلامی باشد. مرتکب به مجازات آن جرم محکوم می‌شود.

روش‌های شکایت علیه خشونت خانگی چیست ؟

تماس با سامانه 123 یا شکایت از طریق مراجع قضایی



:: برچسب‌ها: مجازات خشونت خانگی | چه زمان خشونت خانگی جرم است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حقوق زن بعد از فوت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ معمولا همه کارمندان دارای بیمه هستند و برای آن‌ها سابقه بیمه به وجود ‌‌می‌آید. وقتی کارمندان فوت ‌‌می‌کنند به علت اینکه بیمه هستند بازماندگان آن‌ها ‌‌می‌توانند از حقوقشان استفاده کنند اما این مورد دارای شرایط و قوانین به خصوص خود ‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص دریافت حقوق کارمندان زن بعد از فوت خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حقوق زن بعد از فوت | مستمری کارمندان زن – استفاده از حقوق زن شاغل – افراد واجد شرایط

پس از فوت کارمندان زن چه کسانی ‌‌می‌توانند از حقوق آن‌ها استفاده کنند‌‌‌‌ ؟

همانطور که ‌‌می‌دانید پس از ‌‌‌‌‌فو‌ت کارمندان زن بازماندگان آن‌‌‌ها ‌‌می‌توانند از حقوق آن‌ها استفاده کنند. دریافت حقوق کارمندان زن بعد از ‌‌‌‌‌فو‌ت فقط برای افراد زیر ممکن ‌‌می‌باشد:

فرزندان و شوهر او

چنانچه زن دارای همسر و فرزند باشد و عقد او و شوهرش دائمی بوده باشد طبق قانون بعد از مرگش همسر و فرزندانش ‌‌می‌توانند از حقوق او استفاده کنند.

پدر و مادر او

در صورتی که زن کارمند دارای همسر و فرزند نباشد و ‌‌‌‌‌فو‌ت‌ کند‌ پدر و مادر او ‌‌می‌توانند حقوقش را دریافت کنند.

قوانین مهم دریافت حقوق کارمندان زن بعد از ‌‌‌‌‌فوت

برای دریافت حقوق کارمندان زن بعد از ‌‌‌‌‌فو‌ت ‌‌می‌بایست به برخی قوانین این امر توجه نمود. در ادامه قوانین و شرایط دریافت حقوق کارمندان زن بعد از ‌‌‌‌‌فو‌ت آن‌‌‌ها شرح داده شده است:

شوهر برای دریافت حقوق زن کارمند خود بعد از ‌‌‌‌‌فو‌تش ‌‌می‌بایست حتما بالای شصت سال سن ‌داشته باشد و برای انجام کار ناتوان باشد.

پسر ‌‌می‌تواند بعد از ‌‌‌‌‌فو‌ت مادر کارمندش تا زمانی که تحصیل ‌‌می‌کند از حقوق او استفاده نماید و دختر نیز تا زمان ازدواج مجاز است که از حقوق مادرش استفاده کند.

پدر و مادر خانم کارمند ‌‌‌‌‌فو‌ت شده نیز ‌‌می‌بایست قبل از ‌‌‌‌‌فو‌ت او تحت تکفلش بوده باشند تا بتوانند در صورت ‌‌‌‌‌فو‌ت او نیز از حقوقش استفاده کنند.

اگر زن کارمند دارای همسر، فرزند، پدر و مادر نباشد حقوق او پس از ‌‌‌‌‌فو‌ت به خواهر و برادرش تعلق ‌‌نمی‌گیرد.

چگونه ‌‌می‌توان حقوق کارمندان زن را بعد از فوتشان دریافت کرد‌‌‌‌ ؟

بازماندگان زنان کارمند ‌‌‌‌‌فو‌ت شده ‌‌می‌بایست ابتدا به اداره بیمه مراجعه نمایند و درخواست کنند که حقوق فرد متوفی از این پس به حساب آن‌ها واریز گردد. اداره بیمه نیز پس از انجام بررسی‌های لازم، اگر درخواست فرد متقاضی را صحیح بداند حقوق کارمند زن ‌‌‌‌‌فو‌ت شده را به حساب او به صورت ماهانه واریز ‌‌می‌کند.

نکته مهم: اگر زن کارمند ‌‌‌‌‌فو‌ت شده دارای بدهی باشد بازماندگان ‌‌می‌بایست این بدهی‌‌‌ها را از حقوق او پرداخت کنند و تا زمانی که بدهی‌‌‌ها به صورت کامل پرداخت نشده باشند بازماندگان نباید از حقوق آن زن استفاده کنند. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق زن بعد از فوت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق زن بعد از فوت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا ‌‌می‌توان حقوق کارمندان زن را بعد از فوت آن‌ها دریافت کرد‌‌‌‌ ؟

بله در صورت وجود برخی شرایط ‌‌می‌توان حقوق زنان کارمند را بعد از ‌‌‌‌‌فو‌تشان دریافت نمود.

پسران تا چه زمانی ‌‌می‌توانند از حقوق مادر کارمند متوفی خود استفاده کنند‌‌‌‌ ؟

پسران تا زمان تحصیل ‌‌می‌توانند از این حقوق استفاده کنند.



:: برچسب‌ها: حقوق زن بعد از فوت | مستمری کارمندان زن – استفاده از حقوق زن شاغل – افراد واجد شرایط ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا جرم نصب ردیاب روی ماشین تعریف شده است؟ به طور کلی هدف از نصب ردیاب روی ماشین ارتقاء سطح امنیت خودرو است. به این ترتیب که موقعیت مکانی ماشین به راحتی پیدا می‌شود. و در حوادثی نظیر سرقت خودرو بسیار یاری‌دهنده است. بنابراین در سال‌های اخیر انواع ردیاب‌ها در بازار با امکانات متنوع در دسترس است. اما پرسش این است که اگر فردی غیر از صاحب ماشین بر روی خودرو ردیاب نصب کند مرتکب جرم شده است؟ در ادامه این مطلب به جرم نصب ردیاب بر روی ماشین خواهیم پرداخت.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: جرم نصب ردیاب روی ماشین | پیامد گذاشتن ردیاب رو ماشین دیگران

 

آیا نصب ردیاب روی ماشین جرم است؟

ردیاب‌ها وسایلی امنیتی هستند که برای مکان‌یابی آسان خودروها از آن‌ها استفاده می‌شود. خریدوفروش ردیاب‌های خودرو در بازار به عنوان یکی از لوازم جانبی خودرو در بازار بدون هیچ مشکل قانونی انجام می‌گیرد. اگر برای ماشین خودتان ردیاب بخرید و نصب نمایید هیچ مشکل قانونی متوجه شما نمی‌شود و این عمل جرم نیست.

این در حالی است که حتی خرید و نصب ردیاب برای ماشین خودتان توصیه می‌شود. چرا که در صورت سرقت یا مفقودی خودرو. نقش مهمی برای یافتن آن ایفا می‌کند. بنابراین اگر شما به عنوان مالک خودرو قصد نصب ردیاب بر روی ماشین خود را دارید نگران وجه قانونی و یا جرم نصب ردیاب نباشید.

بنابراین جرم نصب ردیاب چیست؟ همان قدر که نصب ردیاب به علت قابلیت مکان‌یابی به مالکین خودرو توصیه می‌شود. ممکن است افرادی از این قابلیت ردیاب‌و نصب پنهانی و بدون اطلاع آن روی ماشین دیگران سوءاستفاده کنند. به این ترتیب نصب ردیاب روی ماشین دیگران جرم محسوب می‌شود.

جرم نصب ردیاب روی ماشین دیگر افراد

گفتیم که ردیاب‌به عنوان یکی از لوازم جانبی‌های خودرو و همچنین به عنوان یک ابزار امنیتی نقش مهمی برای جلوگیری از سرقت خودرو ایفا می‌کند. اما قابلیت مکان‌یابی، ردیاب‌ها از آن دسته قابلیت‌ها است که امکان سوءاستفاده از آن نیز وجود دارد.

مثلاً ممکن است فردی غیر از مالک خودرو با نصب ردیاب به صورت پنهانی و بدون اجازه مالک مقاصد غیرقانونی داشته باشند. در این صورت قانون این عمل را جرم تلقی می‌کند. بنابراین نصب ردیاب روی ماشین دیگر افراد بدون اجازه و به صورت پنهانی جرم است.

آیا نصب ردیاب شنود دار روی ماشین جرم است ؟

در نصب ردیاب‌های شنود دار باید بگوییم همان قاعده که برای نصب‌ردیاب معمولی روی ماشین وجود دارد. برای نصب ردیاب شنود دار نیز همان قاعده جاری است. قانون‌گذار بر روی حریم شخصی افراد بسیار حساس می‌باشد. و در صورت تجاوز به حریم شخصی دیگران قانون سخت‌گیر خواهد بود.

شنود نیز یکی از موارد تجاوز به حریم شخصی محسوب می‌شود که در قانون به آن استراق سمع می‌گویند. بنابراین افراد اگر بدون اجازه مالک خودرو بر روی ماشین ردیاب شنود دار نصب کنند مرتکب جرم شدند و مجازات خواهند شد. بنابراین اگر تعمیرکار یا نصب کننده ردیاب هستید حتماً در حضور مالک و با اجازه او این کار را انجام دهید.

اما همان‌طور که گفتیم در صورتی که شما مالک خودرو باشید هیچ ایرادی ندارد تا برای حفظ امنیت مال خود ردیاب شنود دار روی خودرو نصب کنید. بنابراین نصب ردیاب شنود دار مانند نصب ردیاب معمولی بر روی ماشین خودمان غیرقانونی نیست و جرم محسوب نمی‌شود.

مزیت ردیاب‌های شنود دار نسبت به ردیاب معمولی این است. که در صورت سرقت ماشین علاوه بر ردیابی مکان دقیق خودرو شما به مکالمات سارقان در داخل خودرو نیز دسترسی دارید. و می‌توانید از گفتگو و نقشه سارقان با خبر شوید.

ردیاب شخصی چیست ؟

از انواع ردیاب‌ها علاوه بر ردیاب خودرو می‌توانیم به ردیاب شخصی نیز اشاره کنیم که کاربرد زیادی دارند. این گونه ردیاب‌ها برای محافظت از کودکان کم سن و سال یا افراد کهن‌سال و بیمار به کار می‌آیند. استفاده از این ردیاب‌ها در صورتی که شما قیم کودک، کهن‌سال یا بیمار هستید جرم نیست. شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد موانع قانونی از ردیاب برای محافظت از سالمند خود یا بیمار خود مثل بیماران آلزایمری استفاده نمایید.

طبیعی است که غیر از این موارد استفاده از ردیاب برای افراد بالغ و سالم که دچار مشکلات جسمی و روحی نیستند غیرقانونی و جرم است. این عمل یکی دیگر از انواع تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود. البته اگر فرد بالغ و سالم با رضایت شخصی خود ردیاب را حمل کند طبیعی است که منع قانونی وجود ندارد و جرمی نیز رخ نمی‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا نصب ردیاب روی ماشین خودمان جرم است ؟

خیر، اگر برای ماشین خودتان ردیاب بخرید و نصب نمایید هیچ مشکل قانونی متوجه شما نمی‌شود و این عمل جرم نیست.

جرم نصب ردیاب در چه صورتی رخ می‌دهد ؟

بنابراین نصب ردیاب روی ماشین دیگر افراد بدون اجازه و به صورت پنهانی جرم است.



:: برچسب‌ها: جرم نصب ردیاب روی ماشین | پیامد گذاشتن ردیاب رو ماشین دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

‌‌ربودن همسر عقدی آیا جرم محسوب می‌شود؟ آدم‌ربایی یک جرم کیفری است که در قانون مجازات اسلامی تعریف می‌شود و برای آن مجازات تعیین‌شده است. اما آیا آدم‌ربایی در میان دو زوج هم معنا و مفهوم دارد؟ یعنی اگر یک مرد همسر عقدی خود را به‌اجبار به منزل ببرد آیا جرم آدم‌ربایی رخ می‌دهد؟ در ادامه این مطلب قصد داریم. به موضوع ربودن همسر عقدی، نظر اداره حقوقی قوه قضاییه در این رابطه و نقد بر این نظر بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ربودن همسر عقدی | حکم دزدیدن نامزد

ربودن همسر عقدی

قانون مجازات اسلامی در ماده 621 در بخش تعزیرات خود جرم آدم‌ربایی را تعریف می‌نماید. بر اساس این ماده آدم‌ربایی عبارت است.  از: «هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند. در صورتی که ارتکاب جرم به عنف یا تهدید باشد.

به حبس درجه چهار و در غیر این صورت به حبس درجه پنج محکوم خواهد شد. در صورتی که سن مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد. یا ربایش توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد. یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین‌شده محکوم خواهد شد. و در صورت ارتکاب جرائم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد.»

حال پرسش این است که باوجود رابطه زوجیت و مسئله تمکین زن از شوهر، آیا ربودن همسر عقدی توسط شوهر جرم محسوب می‌شود و مجازات دارد یا خیر؟ اداره حقوقی قوه قضاییه راجع به این پرسش یک پاسخ کلی مطرح نموده است. که نقدهایی نیز بر آن وارد است.

بر اساس نظر اداره حقوقی قوه قضاییه اگر شوهر زن خود را به‌اجبار به خانه ببرد. جرمی واقع نشده و عمل او آدم‌ربایی و یا سرقت نمی‌باشد. اما برخی حقوقدانان نیز با نقد بر این نظریه معتقد هستند. تحت شرایطی اگر مرد اجباراً همسر خود را به خانه ببرد مرتکب جرم آدم‌ربایی می‌شود.

نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه در خصوص ربودن همسر عقدی

نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه در خصوص تحقق جرم آدم‌ربایی توسط شوهری که همسر عقدی خود را به‌اجبار به منزل ببرد؛ به این شرح است:

بر اساس دو ماده 1114 و 1115 قانون مدنی زن باید پس از عقد در خانه‌ای که شوهرش تعیین می‌نماید زندگی کند. مگر در صورتی که هنگام عقد اختیار تعیین محل سکونت را به زن دهند. و یا اینکه وجود زن و مرد در یک منزل ترس از ورود ضرر جسمی یا مالی یا شرافتی برای زن را ایجاد نماید.

همچنین بنا بر ذیل ماده 1115 قانون مدنی در حالی که زن در منزلی که همسر تعیین نموده زندگی نکند. و در صورت امتناع از زندگی در محل سکونت تعیین‌شده توسط شوهر حق دریافت نفقه ندارد. و به عبارتی ناشزه به حساب می‌آید.

با توجه و استناد به این مواد اداره حقوقی قوه قضاییه معتقد است. در صورتی که شوهر، همسر عقدی خود را به‌اجبار به خانه خود ببرد. اقدام وی آدم‌ربایی و یا سرقت محسوب نمی‌شود.

نظریه مخالف و نقد به نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه

همان‌طور که گفتیم برخی از حقوقدانان برخلاف نظریه مذکور معتقدند که جرم آدم‌ربایی کلیت دارد. بنابراین برای همسر هم صدق می‌کند. به‌ویژه در شرایطی که زن از حق حبس خود استفاده می‌نماید. و شوهر با اقدام خود مانع حق حبس زن می‌شود. مگر اینکه شوهر در زمان روبه‌رویی با اتهام ربودن همسر عقدی، عدم سوءنیت خود را اثبات نماید. چرا که وجود سوءنیت فرد مرتکب از ارکان تحقق جرم آدم‌ربایی است. و به دلیل وجود رابطه زوجیت شوهر می‌تواند به نوعی عدم سوءنیت خود را ثابت نماید.

نقد به نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه

بر اساس نظریه برخی حقوقدانان اگر نظریه اداره حقوقی این است. که به علت وجود رابطه زوجیت میان زن و شوهر و الزام زوجه به تمکین در برابر زوج. جرم آدم‌ربایی موضوع ماده 621 قانون مجازات اسلامی با ربایش همسر عقدی توسط شوهرش منطبق نیست. و این عمل در راستای الزام زوجه به تمکین است.

چنین برداشتی از ماده 621 قانون مجازات اسلامی قابل دفاع نیست. چراکه در ابتدا چنین برداشتی با اطلاق ماده 621 قانون مذکور دارای منافات می‌باشد. در ابتدای این ماده کلمه هرکس ذکر شد. بنابراین این ماده به یک کلیت اشاره دارد که شامل زن و شوهر نیز می‌شود.

نکته دوم؛ نظر اداره حقوقی حتی با پذیرش علت و مبنای این نظر که وجود رابطه زوجیت است. قابل‌پذیرش نیست. چراکه در مواردی که زن بر اساس ماده 1085 قانون مدنی جهت دریافت مهریه خود از حق حبس استفاده می‌کند. و ملزم به ادای وظایف زوجیت در این مدت نیست.

در این حالت اگر زوج بدون توجه به این حق زوجه او را برباید. تا به منظور الزام به تمکین طبق نظر اداره حقوقی به منزل مشترک ببرد. عدم اطلاق آدم‌ربایی به شوهر در چنین شرایطی منطقی به نظر نمی‌آید.

اما اگر فرض را بر این بگذاریم که اداره حقوقی نه صرفاً به جهت وجود رابطه زوجیت، بلکه با تصور عدم وجود سوءنیت شوهر در ربایش همسر عقدی خود جرم آدم‌ربایی را منتفی بداند. می‌توانیم از نظریه اداره حقوقی دفاع نماییم. و نقد و ایرادات مذکر بر نظریه اداره حقوقی را منتفی بدانیم. چراکه بسیاری از قضات به‌ویژه قضات دیوان عالی کشور، وجود سوءنیت را برای تحقق جرم آدم‌ربایی ضروری تلقی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی و خدمات وکیل کیفری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ربایش همسر عقدی توسط شوهر جرم است ؟

طبق نظر اداره حقوقی قوه قضایی، اگر شوهر، همسر عقدی خود را به‌اجبار به خانه خود ببرد. اقدام وی آدم‌ربایی و یا سرقت محسوب نمی‌شود. اما برخی از حقوقدانان معتقدند که جرم آدم‌ربایی کلیت دارد و برای شوهر به‌ویژه باوجود حق حبس زن، هم صدق می‌کند. مگر شوهر به دلیل وجود رابطه زوجیت عدم سوءنیت خود را اثبات نماید.
منبع: ربودن همسر عقدی | حکم دزدیدن نامزد



:: برچسب‌ها: ربودن همسر عقدی | حکم دزدیدن نامزد ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هزینه ساختمان با کیست؟ هر ساختمان دارای یک‌‌‌‌‌‌‌ مدیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که ساکنین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را به او پرداخت نمایند. هر کدام از ساکنین با توجه به امکانات و مساحت واحد خود ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را پرداخت نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد عدم پرداخت هزینه های ساختمان توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: هزینه های ساختمان | عواقب عدم پرداخت – مصادیق و موارد – سهم موجر و مستاجر

پرداخت هزینه های ساختمان به عهده چه کسی است‌‌‌‌‌‌ ؟

پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان به عهده مستاجر و یا مالک آن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. معمولا مالک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان مانند تعمیرات، تغییر دکوراسیون و… را پرداخت نماید و مستاجر نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌‌‌های شارژ ساختمان و قبوض آب، برق، گاز و… را پرداخت نماید.

عدم پرداخت هزینه های ساختمان

در برخی موارد نیز دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که ساکنین ساختمان نسبت به پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های آن بی توجه‌‌‌‌‌‌‌اند و هیچ هزینه‌‌‌‌‌‌‌ای پرداخت ‌‌‌‌‌‌نمی‌کنند که در این‌صورت راه حل‌‌‌‌‌‌‌های قانونی بسیار زیادی وجود دارد.

برای آشنایی کامل با نحوه وصول هزینه ساختمان کلیک کنید.

پرداخت هزینه‌های ساختمان توسط مالک

چنانچه مالک از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان خودداری کند مستاجر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به جای پرداخت اجاره بها به او این مبلغ را به مدیریت ساختمان پرداخت کند و با این کار هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را تامین کند.

عدم پرداخت هزینه‌های ساختمان توسط مستاجر

چنانچه مستاجر از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان خودداری کند صاحب ملک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از ودیعه (پول پیش) او این هزینه‌‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت نماید. برای مثال اگر صاحب ملک هزینه قبوض برق، آب و… خود را پرداخت نکند مالک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با کسر مبلغ ودیعه این قبوض را پرداخت کند.

اگر مستاجر و مالک هردو از پرداخت هزینه های ساختمان خودداری کنند تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

چنانچه مستاجر و مالک هردو از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان‌ خودداری نمایند مدیر می‌تواند با انجام اقداماتی آن‌ها را وادار کند که هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را به طور کامل پرداخت کنند. مدیر این اختیار را دارد که در صورت عدم پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان توسط مستاجر و مالک آن‌ها را از دریافت خدمات ساختمان مانند آب، برق، شوفاژ، گاز و… محروم نماید تا مجبور شوند هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را به او بپردازند.

نکته بسیار مهم: در برخی موارد ممکن است که مدیر ساختمان امکان محروم نمودن واحدی را که هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را پرداخت نکرده است نداشته باشد و نتواند که انشعابات او را قطع کند، در این صورت مدیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان‌‌‌‌‌‌‌ مطالبه هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان شود. در این صورت دادگاه به سرعت به موضوع رسیدگی کرده و با قطع انشعابات و امکانات آن واحد صاحب یا مستاجر را وادار به پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان خواهد کرد و حتی ممکن است آن‌‌‌‌‌‌‌ها را جریمه کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه‌های ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه‌های ساختمان پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان شامل چه مواردی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند‌‌‌‌‌‌ ؟

شامل قبوض آب، برق، گاز و هزینه‌‌‌‌‌‌‌های تعمیر، باغبان، سرایدار و…‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شوند.

اگر یکی از ساکنین هزینه‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را پرداخت نکند ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان انشعابات او را قطع کرد‌‌‌‌‌‌ ؟

بله مدیر ساختمان اجازه انجام این کار را خواهد داشت.
منبع: هزینه های ساختمان | عواقب عدم پرداخت – مصادیق و موارد – سهم موجر و مستاجر



:: برچسب‌ها: هزینه های ساختمان | عواقب عدم پرداخت – مصادیق و موارد – سهم موجر و مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ارث فرزند زیر 18 سال چگونه تقسیم می‌شود؟ تقسیم مال متوفی قوانین مخصوص به خود را دارد. گاهی ممکن است در میان ورثه یک وارث زیر سن قانونی یعنی 18 سال وجود داشته باشد. از آنجایی که رسیدگی به مسائل مالی افراد زیر 18 سال باید توسط ولی یا قیم وی انجام گیرد. در این صورت تکلیف ارث وی چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به مسئله ارث فرزندان صغیر یا زیر 18 سال متوفی بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ارث فرزند زیر 18 سال | سهم الارث بچه صغیر

ارث فرزند زیر 18 سال

هنگامی که کسی فوت می‌کند اموال و ماترک وی بر اساس قانون مدنی ایران میان ورثه تقسیم می‌شود. اما زمانی که در میان ورثه متوفی صغیر یا فرزند زیر 18 سال وجود داشته باشد. در این صورت پرسش‌هایی به وجود می‌آید. مثلاً اینکه آیا تقسیم ارث با وجود فرزند زیر 18 سال انجام می‌گیرد یا اجازه تقسیم ارث تا 18 سالگی وارث وجود ندارد؟ از آنجا که افراد زیر 18 سال از نظر قانونی اجازه مدیریت مستقل اموال خود را ندارد. بنابراین اگر تقسیم ارث پیش از 18 سالگی وارث صغیر انجام شود تکلیف مدیریت اموال وی چیست؟

در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت هنگامی که متوفی فرزندان زیر 18 سال داشته باشد. نیازی نیست تا زمان تولد 18 سالگی وراث برای تقسیم ارث صبر کنید. بلکه امکان تقسیم ارث پیش از 18 سالگی فرزند متوفی نیز وجود دارد. اما به دلیل اینکه بر اساس قانون افراد زیر 18 سال اجازه مدیریت مستقل اموال خود را ندارند. سهم‌الارث فرزند یا وارث زیر 18 سال متوفی به قیم وی به صورت امانت سپرده می‌شود.

قیم تنها می‌تواند در جهت منافع و مصلحت فرزند زیر 18 سال در اموال و سهم‌الارث وی دخالت نماید. البته باید این نکته را توجه داشت که دخالت قیم در اموال و سهم‌الارث صغیر تحت نظارت اداره سرپرستی انجام می‌شود. صغیر یا وارث زیر 18 سال نیز پس از آنکه به سن 18 سالگی رسید اجازه دخل و تصرف در اموال و سهم‌الارث خود را دارد. و قیم باید اموال امانتی را در اختیار وی قرار دهد.

برای آشنایی با طبقات ارث کلیک کنید.

ارث صغیر یا فرزند زیر 18 سال در قانون

در مطلب بالا اشاره کردیم که تقسیم ارث متوفی در ایران بر اساس قانون مدنی انجام می‌گیرد. حال اگر در میان ورثه متوفی فرزند صغیر و زیر 18 سال وجود داشته باشد. قانون مدنی تقسیم و مدیرت ارث صغیر را چگونه تشریح می‌نماید؟

قانون مدنی در مواد 1207 تا 1256 خود به معرفی افرادی که اجازه قانونی برای دخل و تصرف در اموال خود را ندارند می‌پردازد. یکی از این افراد صغیر یا همان افراد زیر 18 سال هستند. بر اساس این بخش از قانون مدنی جهت اداره امور مالی و اموال صغیر باید قیم تعیین شود. اموال صغیر تا زمان 18 سالگی وی، نزد قیم امانت است. و قیم نیز موظف است تنها در جهت مصلحت صغیر در اموال وی دخل و تصرف نماید. در غیر این صورت ضامن خواهد بود. و فرزند زیر 18 سال پس از اتمام 18 سالگی یعنی زمانی که دیگر صغیر محسوب نمی‌شود. می‌تواند در اموال خود دخل و تصرف نماید و دیگر نیاز به نصب قیم نیست.

آیا تصرف در ارث فرزند زیر 18 بدون رضایت وی امکان‌پذیر است ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم رسیدگی به اموال و سهم‌الارث فرزندان زیر 18 سال متوفی بر عهده قیم او می‌باشد. در صورتی که متوفی و ولی فرزند زیر 18 سال، شخصی را به عنوان قیم معرفی نکرده باشد. قیم توسط حاکم شرع تعیین می‌شود. حال این قیم تعیین‌شده می‌تواند به صورت قانونی در اموال و سهم‌الارث فرزندان زیر 18 سال متوفی دخل و تصرف نماید. و تصرفات قیم کاملاً قانونی و شرعی است.

اما این تصرفات تحت نظر اداره سرپرستی است. و باید برای مصلحت و نفع صغیر انجام گیرد. به عبارتی اموال صغیر باید برای او خرج شود. تصرف در اموال صغیر به نفع خود صغیر نه باید اسراف گونه باشد و نه باید با خساست انجام گیرد. بلکه باید تعادل و مصلحت صغیر در نظر گرفته شود. در غیر این صورت از آنجایی که اموال و سهم‌الارث صغیر نزد قیم امانت هستند. پس تصرف در اموال صغیر توسط قیم به نفع خود قیم یا اسراف اموال صغیر موجب می‌شود که قیم ضامن باشد. و موظف به جبران مال ازدست‌رفته شود.

به‌جز قیم قانونی فرزند زیر 18 سال یا همان صغیر، هیچ فرد دیگری اجازه دخل و تصرف در اموال و سهم‌الارث صغیر را ندارد. و تصرف سایر افراد غیر از قیم، غیرقانونی و غیرشرعی است.امکان پیگیری قانونی این عمل غیرقانونی وجود دارد. اما اگر دخل و تصرف در اموال صغیر توسط قیم و در جهت مصلحت صغیر انجام شود. فرد نمی‌تواند بعد از سن 18 سالگی از قیم خود به علت تصرف در اموال وی شکایت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا تقسیم ارث متوفی در صورت وجود وارث زیر 18 سال امکان‌پذیر است ؟

بله امکان تقسیم ارث پیش از 18 سالگی فرزند متوفی وجود دارد.

مدیرت سهم‌الارث فرزند زیر 18 سال متوفی به عهده کیست ؟

بر اساس قانون افراد زیر 18 سال اجازه مدیریت مستقل اموال خود را ندارند. بنابراین سهم‌الارث فرزند یا وارث زیر 18 سال متوفی به قیم وی به صورت امانت سپرده می‌شود.



:: برچسب‌ها: ارث فرزند زیر 18 سال | سهم الارث بچه صغیر ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نحوه وصول هزینه ساختمان به چه صورت است؟ امروزه بیشتر جمعیت کشور در ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چند طبقه زندگی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و در واقع به آپارتمان نشینی روی آورده‌اند. همانطور که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دانید در ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چند طبقه یک مدیر انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تا به امور ساختمان رسیدگی نماید. ساکنین نیز موظف هستند که تمام هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را به مدیر آن بپردازند. در ادامه قصد داریم در مورد نحوه وصول هزینه ساختمان توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: نحوه وصول هزینه ساختمان | روش دریافت هزینه‌های ساختمان – مسئولیت موجر و مستاجر

پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان به عهده چه کسی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شارژ ساختمان به عهده ساکن و یا مالک هر واحد است. تمام ‌واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علاوه بر پرداخت هزینه انشعابات خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شارژ ساختمان مثل تعمیرات، حقوق سرایدار و باغبان، نظافت و… را نیز بپردازند.

طبق قانون تنها فردی که مالک ساختمان است موظف به پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان نخواهد بود و هرکس که در واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان ساکن است نیز باید هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را پرداخت نماید. توجه داشته باشید که‌ اگر واحدی خالی از سکنه باشد نیز مالک آن موظف است هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را پرداخت نماید.

برای مثال فردی در ترکیه ساکن است اما خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در ایران دارد که به هیچکس آن را اجاره نداده است و آن خانه کاملا خالی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در این صورت باید بگوییم با وجود خالی بودن خانه مالک آن باز هم موظف به پرداخت شارژ ساختمان خواهد بود زیرا این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معمولا برای مراقبت و مرمت ساختمان صرف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند.

نحوه وصول هزینه ساختمان

در برخی موارد دیده شده است که مالکین یا ساکنین با وجود اینکه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دانند باید هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را به مدیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنند اما از انجام این کار خودداری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که در اینجا مدیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست با انجام برخی اقدامات هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را وصول نماید. در زیر نحوه وصول هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان توسط مدیر را نام برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم:

  • در مرحله اول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مدیر به ساکن یا مالک تذکر دهد و از او بخواهد که بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش را که شامل هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند پرداخت نماید.
  • اگر ساکن یا مالک نسبت به تذکر مدیر بی‌اعتنا باشند مدیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند اظهار نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را که در دادگاه تنظیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد برای ساکن یا مالک بفرستند و طی آن اظهارنامه به او مهلت دهد که ظرف ده روز نسبت به پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان اقدام نماید.
  • چنانچه آن ساکن یا مالک واحد پس از ده روز بازهم هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان را به مدیر پرداخت نکند مدیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند او را از دریافت خدمات ساختمان محروم نماید و اجازه ندهد که او از خدماتی مثل آب، گاز، برق و… استفاده کند. همچنین مدیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواستی مبنی بر وصول هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان از دادگاه بخواهد که این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را از ساکن یا مالک آن واحد دریافت کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه وصول هزینه ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه وصول هزینه ساختمان پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان به عهده مستاجر نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله

برای وصول هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساختمان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به دادگاه مراجعه کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله دادگاه به سرعت به این مسئله رسیدگی خواهد کرد.
منبع: نحوه وصول هزینه ساختمان | روش دریافت هزینه‌های ساختمان – مسئولیت موجر و مستاجر



:: برچسب‌ها: نحوه وصول هزینه ساختمان | روش دریافت هزینه‌های ساختمان – مسئولیت موجر و مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت را چگونه باید بگیریم؟ دفاتر پیشخوان دولت جهت ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی کشور به‌صورت الکترونیک راه‌اندازی شد. این دفاتر توسط بخش خصوصی اداره می‌گردند. بنابراین افراد می‌توانند با توجه به شرایط و ارائه مدارک لازم اقدام به دریافت مجوزهای قانونی برای تأسیس دفتر پیشخوان نمایند. در ادامه این مطلب قصد داریم به شرایط تأسیس و روش دریافت مجوز برای تأسیس دفاتر پیشخوان دولت بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت را چگونه درخواست دهیم؟

مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت

دفاتر پیشخوان دولت، جهت ارائه خدمات دولتی به شکل الکترونیک ایجادشده‌اند. تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی موظف هستند خدمات الکترونیکی خود را از طریق دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهند. این دفاتر توسط بخش خصوصی ایجاد و اداره می‌شوند. افراد مختلف با دارا بودن شرایط لازم می‌توانند دفتر پیشخوان تأسیس کنند. اگر شما شرایط لازم را برای تأسیس دفتر پیشخوان دولت را مهیا نمایید. می‌توانید مجوز تأسیس دفتر پیشخوان را دریافت کنید. و دفتر پیشخوان خود را راه‌اندازی کنید.

دریافت مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت

اگر قصد تأسیس دفتر پیشخوان دولت را دارید ابتدا به سایت g4b.ir که درگاه ملی مجوزهای کشور است؛ مراجعه کنید. بعد از مراجعه کلمه دفاتر پیشخوان را در کادر جستجوی سایت، جستجو کنید. سپس گزینه پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه مشاهده جزئیات با شرایط و مدارک لازم برای تأسیس دفتر همچنین هزینه و زمان اعتبار پروانه آشنا می‌شوید.

بعد از تهیه شرایط و مدارک، گزینه صدور مجوز را انتخاب نمایید. در صفحه جدید از شما پرسیده می‌شود به‌عنوان شخص حقوقی یا شخص حقیقی قصد ورود به سامانه و ادامه مراحل را دارید. بخش بعدی شما باید شماره همراه خود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد نمایید تا احراز هویت انجام شود. سپس روی گزینه صدور مجوز کلیک نمایید.

با انجام این مراحل شما به سامانه مدیریت کاربران هدایت می‌شوید. برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. پس بر روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید. اطلاعات خواسته‌شده را مانند مشخصات کاربری را وارد نمایید تا ثبت‌نام انجام شود.

مرحله بعد در سامانه بر روی گزینه خدمات الکترونیک کلیک نمایید. سپس گزینه ارائه مجوز مربوط به خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات را انتخاب کنید. سپس گزینه صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه وارد کارپوشه شخصی خودتان می‌شوید.

دراینجا با انتخاب گزینه اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاعات درخواستی را نظیر شماره شناسنامه، تاریخ تولد، تابعیت و.. وارد نمایید. پس از ثبت‌نام در این مرحله، روی گزینه دفتر پیشخوان خدمات کلیک کنید. درخواست صدور را انتخاب و برای صدور مجوز دفاتر پیشخوان دولت اقدامات خواسته‌شده را انجام دهید.

شرایط دریافت مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت

برای دریافت مجوز تأسیس دفتر پیشخوان دولت، شرایط لازم به سه دسته تقسیم می‌شود. شرایط مربوط به متقاضی، مکان دفتر و تجهیزات دفتر.

شرایط متقاضی

مجوز یا پروانه تأسیس دفتر پیشخوان دولت صرفاً برای اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌ها صادر می‌شود. شخص حقوقی باید غیردولتی و محل ثبت آن در کشور ایران باشد. متقاضی مجوز دفتر پیشخوان می‌تواند برای تأسیس شرکت حقوقی به‌صورت اینترنتی از طریق سایت جامع ثبت شرکت‌ها اقدام نماید. و یا به‌صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کند. موضوع پروانه دریافتی باید با موضوع فعالیت درج‌شده در اساسنامه شخص حقوقی متقاضی دریافت مجوز مرتبط باشد.

افراد متقاضی دریافت مجوز باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارا باشد. و به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی تصریح‌شده در قانون اساسی کشور معتقد باشد.عدم سوءپیشینه کیفری مؤثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر و همچنین عدم شهرت فرد به فسادی که منجر به محرومیت‌های از حقوق اجتماعی شود، ازجمله شرایط لازم برای متقاضی دریافت مجوز است. همچنین متقاضی مرد باید گواهی انجام خدمت وظیفه یا معافیت دائم داشته باشد. حداقل مدرک متقاضیان مدرک کارشناسی می‌باشد.

افراد متقاضی نباید در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار باشند. و متقاضیان باید توسط حراست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درزمینهٔ صلاحیت فردی تائید شوند. بدهی مالیاتی، بدهی بیمه‌ای و بدهی قطعی معوق بانکی ازجمله مواردی است که متقاضی مجوز، نباید داشته باشد.

شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت

از دیگر شرایط لازم برای دریافت مجوز تأسیس دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی، تهیه یک مکان با فضای حداقل 50 مترمربع دفاتر شهری و حداقل 20 متر دفاتر روستایی است. همچنین مکان دفتر باید کاربری مجاز داشته باشند. و طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی دفاتر پیشخوان نیز دارای شرایط خاصی است که باید رعایت شود.

برای طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی دفتر پیشخوان دولت باید شرایط خاصی رعایت شود. این شرایط عبارت است از:

تابلوی دفتر باید بارنگ، آرم و نوشته معینی باشد که نمونه آن توسط سازمان اعلام‌شده است. فضای کافی برای استقرار تجهیزات موردنیاز و متصدیان دفتر اختصاص داده شود. همچنین باید دفتر به نحوی باشد که امکان ارائه خدمات به جانبازان، معلولین و سالمندان وجود داشته باشد. درنهایت 40 درصد از فضای دفتر باید به خدمت گیرندگان اختصاص پیدا کند.

شرایط تجهیزات فنی و اداری

دفاتر پیشخوان دولت باید تجهیزات فنی و اداری طبق مقررات تهیه نمایند. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شود:

وجود پیشخوان برای ارائه خدمات به خدمت گیرندگان و وجود تعدادی صندلی برای استفاده افراد مراجع در زمان انتظار.

تهیه امکانات ایمنی مثل کپسول اطفای حریق که با استاندارهای تعیین‌شده از جانب سازمان آتش‌نشانی مطابقت داشته باشد.

دوربین‌های مداربسته با توجه به استاندارهای تعیین‌شده از طرف اداره اماکن نیروی انتظامی قرارداده شود.

تهیه تجهیزات رایانه‌ای و اداری با توجه به نوع خدمات و میزان ارائه خدمت. همچنین خطوط ارتباطی و دیتای مناسب با توجه به نوع خدمات و حجم خدمت قابل‌ارائه.

دفتر باید از وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب برخوردار باشد.

مدارک لازم برای مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت

در بخش قبلی در مورد شرایط لازم برای صدور جواز جهت تأسیس دفتر پیشخوان دولت گفتیم. اثبات اینکه آیا شما دارای شرایط لازم هستید یا خیر مستلزم ارائه مدارکی است. مدارک لازم برای دریافت جواز تأسیس دفتر پیشخوان دولت عبرات است از:

تصویر از مدرک‌های مدیران شرکت شامل؛ کارت پایان خدمت یا معافیت، کارت ملی، تمامی صفحات شناسنامه، مدرک تحصیلی لیسانس که مورد تائید باشد. همچنین عکس رنگی سه در چهار مدیران شرکت لازم است.

گواهی‌های عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد مدیران شرکت که مربوط به سه ماه اخیر باشد. همچنین گواهی‌های عدم بدهی بانکی، عدم بدهی بیمه‌ای و عدم بدهی مالیاتی مدیران شرکت نیز باید ارائه شود.

تصاویر مربوط به شرکت شامل، تمام صفحات اساسنامه شرکت، تصویر روزنامه رسمی، آگهی تأسیس و آخرین تغییرات انجام‌شده در شرکت از مدارک لازم است.

تصویر مربوط به سند مالکیت یا اجاره‌نامه مکان استقرار دفتر که حداقل 20 متر برای دفاتر روستایی و 50 متر برای دفاتر شهری که اداره اماکن نیروی انتظامی آن را تائید کرده باشد. و باید مستندات دقیقی از محل دفتر و کدپستی آن به‌علاوه شماره فکس و تلفن دفتر ارائه شود. درنهایت هزینه لازم برای حق امتیاز صدور پروانه تأسیس دفتر پیشخوان دولت باید پرداخت گردد.

زمان صدور و مدت اعتبار مجوز دفاتر پیشخوان دولت چقدر است؟

ازآنجاکه مجوز صرفاً برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود متقاضی ابتدا باید اقدام به ثبت شرکت نماید. اما بعد ثبت شرکت زمان لازم جهت صدور مجوز از زمانی که مدارک کامل شدند. در حدود 60 روز کاری است. و مدت اعتبار این مجوز نیز 5 سال است. متقاضیانی که پروانه‌‌ی آن‌ها که به دلایلی غیر از تخلف، رأی مرجع قضایی و تصمیم کمیته کشوری لغو شده‌اند. بعد از گذشت 3 سال مجدداً قابل درخواست و صدور است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نحوه دریافت مجوز دفتر خدمات پیشخوان دولت چگونه است ؟

به سایت g4b.ir مراجعه کنید بعد از تهیه شرایط و مدارک، گزینه صدور مجوز را انتخاب نمایید و مراحل توضیح داده‌شده در این مقاله را انجام دهید.

مدت‌زمان صدور و اعتبار مجوز دفتر پیشخوان دولت چقدر است ؟

بعد از ثبت شرکت توسط متقاضی زمان لازم جهت صدور مجوز از زمانی که مدارک کامل شدند. در حدود 60 روز کاری است. و مدت اعتبار این مجوز نیز 5 سال است.
منبع: مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت را چگونه درخواست دهیم؟



:: برچسب‌ها: مجوز تاسیس دفتر پیشخوان دولت را چگونه درخواست دهیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه در چه زمانی و با چه شرایطی انجام می‌شود؟ زمانی که اختلاف و دعوایی پیش ‌‌‌می‌آید اولین سیاست قوه قضائیه برای حل و فصل آن ارجاع دعوی به شورای حل اختلاف ‌‌‌می‌باشد‌‌‌. از این رو شاهد رسیدگی به بسیاری از اختلافات در شوراهای حل اختلاف هستیم که نتایج بسیاری خوبی هم داشته‌‌‌‌‌اند. اما بعضا پیش ‌‌‌می‌آید که شاهد انتقال پرونده از شورا به دادگاه باشیم‌‌‌. در ادامه به بررسی جوانب این انتقال ‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه | انتقال پرونده از شورا به دادگاه

شورای حل اختلاف و صلاحیت آن

همان طور که از نام آن مشخص است شورای حل اختلاف نهادی قضایی است که برای حل دعوی از طریق صلح و سازش شکل گرفته است. بیشتر دعاوی که به شورا ارجاع ‌‌‌می‌شوند دعاوی هستند که از اهمیت و پیچیدگی کمتری برخوردار هستند. مانند دعاوی مربوط به اموال منقول تا 200 میلیون ریال.

شورا‌‌‌‌ها برای این تشکیل شده‌‌‌‌‌اند تا از حجم پرونده دادگاه‌‌‌‌ها کاسته شده و قبل از ورود به پروسه هزینه بر و طولانی دادگاه پرونده با صلح و سازش حل گردد.

ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه

زمانی که دعوی مطرح ‌‌‌می‌شود اگر از نظر مرجع قانونی امکان خاتمه دعوی با سازش و صلح باشد دعوی را به شورا ارجاع ‌‌‌می‌دهد. طرفین دعوی اگر به هر دلیلی از طریق سازش نتوانند جواب بگیرند ‌‌‌می‌توانند درخواست ارجاع به دادگاه یا دادسرا را داشته باشند.

البته باید به این نکته نیز توجه نمود که برخی از موارد به دلیل جزئی بودن مسئله فقط در صلاحیت شورا هستند و به دادگاه منتقل ‌‌‌نمی‌شوند. اما در صورتی که امکان بررسی در دادگاه باشد طرفین ‌‌‌می‌توانند لایحه‌‌‌‌‌‌ای تنظیم کنند و در ضمن آن دلایل خود را مطرح نموده سپس درخواست آن‌‌‌‌ها به دادگاه ارجاع ‌‌‌می‌شود.

معمولا در رویه قضایی به این شکل ‌‌‌می‌باشد که تا زمانی که پرونده پیچیده و دشوار نشده است در شورا ‌‌‌می‌ماند ولی هنگامی که دعوی تشدید گردد به طوری که ناگزیر به انتقال پرونده باشد امکان بررسی دعوی در دادگاه به وجود خواهد آمد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد انتقال پرونده از شورا به دادگاه ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌نتقال پرونده از شورا به دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌نتقال پرونده از شورا به دادگاه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان انتقال پرونده از شورا به دادگاه وجود دارد‌‌‌‌‌‌ ؟

بله شورا برای صلح و سازش است. در صورتی که اشخاص نتوانند با هم سازش کنند ‌‌‌می‌توانند درخواست ارجاع پرونده به دادگاه را بدهند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا هر پرونده‌‌‌‌‌‌ای را ‌‌‌می‌توان از شورا به دادگاه انتقال داد‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر تا زمانی که پرونده در صلاحیت شورا است و امکان صلح و سازش وجود دارد ‌‌‌نمی‌توان آن را به دادگاه منتقل نمود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: ارجاع پرونده از شورای حل اختلاف به دادگاه | انتقال پرونده از شورا به دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قرار نهایی سامانه ثنا در کدام بخش قابل روئت است؟ امروزه با پیشرفت روز افزون فناوری و ارتباطات الکترونیکی بیشتر فعالیت‌‌ها با استفاده از اینترنت و از راه دور انجام ‌می‌شود. سیستم قضایی ایران نیز در سال‌‌های اخیر به سوی الکترونیکی شدن و ارائه خدمات از راه دور حرکت کرده است. از این رو سامانه ثنا برای ارائه خدمات قضایی الکترونیکی راه اندازی شده است. امروزه مشاهده قرار نهایی از طریق سامانه ثنا امکان پذیر می‌باشد‌. در این مطلب به بررسی این موضوع ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
ٖٖمنبع: قرار نهایی سامانه ثنا | نحوه مشاهده قرار – رویت پرونده در سامانه

سامانه ثنا و نحوه ثبت نام در آن

در سال 95 قوه قضائیه سامانه سنا را در راستای برنامه عدالت الکترونیک در بستر شبکه ملی راه اندازی نمود. سامانه ثنا مخفف عبارت ثبت نام الکترونیکی ‌می‌باشد‌. در واقع سامانه‌ای است که در آن اوراق قضایی از جمله ابلاغ‌‌ها، قرار‌‌ها و… قرار می‌گیرد و هر شخص با ورود به این سامانه از راه دور بدون اینکه نیاز به مراجعه حضوری به مراجع قضایی باشد ‌می‌تواند امور مربوط به پرونده خود را انجام دهد.

برای ثبت نام در این سامانه دو راه وجود دارد یکی از طریق دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی و دوم از طریق ثبت نام آنلاین.

قرار نهایی چیست ؟

هر زمان که در دادسرا تحقیقات به پایان برسد قرار نهایی صادر ‌می‌شود. صدور این قرار به معنای این است که تحقیقات به پایان رسیده و در مورد پرونده نتیجه گیری شده است. در این صورت‌ پرونده دو حالت دارد یا در دادسرا خاتمه یافته و دیگر به دادگاه نمی‌رسد یا اینکه تحقیقات در دادسرا پایان یافته و پرونده باید در دادگاه بررسی شود. قرارهای نهایی از قبیل قرار جلب دادرسی‌ و قرار منع تعقیب‌ ‌می‌باشد.

نحوه مشاهده قرار نهایی در سامانه ثنا

برای مشاهده هرگونه اطلاعات در سامانه ثنا در ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنید تا نام کاربری و رمز عبور داشته باشید. در اولین مرحله وارد سایت‌ adliran.ir ‌می‌شوید. عکس

در سمت راست صفحه در بخش خدمات ویژه قسمت سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را انتخاب نمایید‌. عکس

در مرحله بعدی گزینه سامانه اصلی ابلاغ الکترونیکی را انتخاب نمایید. عکس

بعد از وارد نمودن کد ملی و رمز عبور ‌می‌توانید وارد سامانه ثنا شوید. عکس

در این بخش ‌می‌توانید ببینید که پرونده شما در چه مرحله‌‌‌ای است و چه قراری برای آن صادر شده است. وقتی روی بخش قرارهای صادره بروید در آنجا نوشته ‌می‌شود در مورد پرونده‌……. قرار‌………. صادر شد.

پیامک صدور قرار نهایی و مشاهده آن در سامانه ثنا

یک راه دیگر برای کسب اطلاع در مورد قرار نهایی از طریق پیامک ‌می‌باشد. زمانی که در مورد پرونده شما قرار نهایی صادر ‌می‌شود با یک پیامک به شما اطلاع رسانی ‌می‌شود که در مورد پرونده‌……. قرار نهایی صادر شده است. شما ‌می‌توانید اینکه چه قراری صادر شده است را از طریق سامانه ثنا پیگیری نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد نحوه مشاهده قرار نهایی در سامانه ثنا ‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران و سایر شهرهای وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار نهایی سامانه ثنا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار نهایی سامانه ثنا پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

قرار نهایی چیست ؟

قراری که از سوی دادسرا بعد از پایان تحقیقات صادر ‌می‌شود قرار نهایی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چطور قرار نهایی را ببینیم ؟

برای دیدن قرار نهایی ‌می‌توانید وارد سایت عدل ایران شوید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: قرار نهایی سامانه ثنا | نحوه مشاهده قرار – رویت پرونده در سامانه ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دادستان کیست؟ در دادسرا که بخشی از دادگستری به حساب می‌آید. به امور جزایی و گاهی نیز غیر جزایی رسیدگی می‌شود. در قانون وظایف دادسراها که مهم‌ترین آن رسیدگی به جرم است تعیین شد. اما چه کسانی در دادسراها این وظایف قانونی را انجام می‌دهند. در دادسراها نیز همچون دادگاه سلسله مراتب وجود دارد. که هرکدام از این مقامات با توجه به درجه‌شان وظایف اختیارات مختلفی دارند. یکی از مقامات مهم در دادسراها دادستان می‌باشد. در ادامه این مطلب به معرفی دادستان و وظایف آن‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دادستان کیست ؟ وظایف و سطوح اختیارات دادستان چیست

دادستان کیست ؟

مدعی‌العموم یا همان دادستان به افرادی می‌گویند که در رأس دادسرا به عنوان رئیس این مرجع قضایی قرار دارند. با توجه به نام مدعی‌العموم درمی‌یابیم که دادستان‌ها به عنوان نمایندگان جامعه شناخته می‌شوند. به عبارت دیگر هنگامی‌که منافع، مصلحت و حقوق مردم جامعه درخطر باشد. دادستان موظف است برای حمایت از حقوق اجتماعی اقدامات قانونی را انجام بدهد.

تفاوت دادستان با قاضی در این است. که وظیفه دادستان تعقیب جرم می‌باشد و دادستان‌ها رئیس دادسرا هستند. درحالی‌که قاضی وظیفه دارد به پرونده‌ها رسیدگی نماید. و درنهایت با توجه به قانون حکم نهایی را برای یک پرونده صادر نماید. به عبارتی حکم قاضی به خصومت و دعوا خاتمه می‌دهد.

البته علاوه بر مسئولیت تعقیب جرم دادستان‌ها مسئول مجموعه‌ای که زیر نظر آن‌ها در دادسرا فعالیت دارند؛ نیز می‌باشند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که اکثر مسئولیت‌های موجود در دادسراها توسط دادستان انجام می‌پذیرد. دادستان‌ها دارای مراتب مختلفی نیز می‌شوند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مراتب مختلف دادستان ها

همان‌طور که گفتیم دادستان‌ها مراتب مختلفی دارند. که بر اساس آن به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی به ترتیب شامل اول؛دادستان کل، دوم؛ دادستان شهرستان مرکز استان و سوم؛ دادستان شهرستان می‌شود. بر اساس این مرتبه بندی دادستان‌ها فعالیت‌های دادستان‌های زیرمجموعه خود نظارت دارند.

به‌این‌ترتیب دادستان شهرستان مرکز بر فعالیت‌های دادستان سایر شهرستان‌های استان نظارت دارد. و دادستان کل بر عملکرد دادستان شهرستان مرکز استان نظارت خواهد داشت. علاوه بر آن دادستان کل موظف است بر دادسرای عمومی و دادسرای انقلاب و دادسرای نظامی نیز نظارت داشته باشد.

وظایف دادستان چیست ؟

قبل‌تر توضیح دادیم که دادستان‌ها به عنوان رأس و رئیس دادسراها قرار دارند. و به عنوان مدعی‌العموم نماینده مردم اجتماع هستند. و منافع حقوق جامعه دفاع می‌نمایند. به عبارتی در صورت بروز جرم علیه منافع اجتماعی تعقیب این جرم به عهده دادستان قرار دارد. بنابراین بخشی از وظایف دادستان‌ها مربوط به فعالیت‌ها و وظایف قضایی آن‌ها می‌باشد.

اما از طرفی دادستان‌ها به عنوان رئیس دادسراها نسبت به افرادی که تحت نظارت آن‌ها فعالیت دارند نیز دارای وظایفی هستند. که این بخش از وظایف دادستان‌ها را وظایف اداری دادستان می‌نامیم. بنابراین می‌توانیم وظایف دادستان‌ها را به دودسته کلی وظایف قضایی و وظایف اداری تقسیم کنیم.

وظایف قضایی دادستان ها

مهم‌ترین بخش از وظایف یک دادستان به عنوان رئیس دادسرا وظایف قضایی او می‌باشد. وظایف قضایی دادسرا به چند دسته تقسیم می‌شود. که برخی از آن‌ها عبارت است از: وظیفه دادستان در برابر جرائم با جنبه عمومی، در برابر جرائم قابل‌گذشت، در برابر صدور کیفر خواست ، در تعیین تکلیف اشیای مورداستفاده در جرم، وظیفه دادستان برای حضور در دادگاه جهت محاکمه و وظایف دادستان در اجرای احکام کیفری.

جرائم با جنبه عمومی

دادستان‌ها در مواجهه با جرائم با جنبه عمومی این وظیفه و صلاحیت را دارند. که بدون نیاز به شاکی خصوصی، اعلام‌جرم و رسیدگی به پرونده‌های با جنبه عمومی را شروع نمایند. از جمله جرائم با جنبه عمومی می‌توانیم به جرم رابطه نامشروع یا بی‌حجابی در مکان عمومی اشاره کنیم.

مقصود از جرائم با جنبه عمومی این است که اگر یک جرم مثل بی‌حجابی در مکان عمومی اتفاق بیفتد. بدون اینکه شخصی از آن شکایت داشته باشد. یعنی بدون شکایت شاکی خصوصی دادستان به عنوان نماینده جامعه می‌تواند به این جرم رسیدگی کند. وظیفه داد‌ستان در رسیدگی و تعقیب جرائم با جنبه عمومی مهم‌ترین وظیفه قضایی او محسوب می‌شود.

جرائم قابل‌گذشت

دومین وظیفه قضایی دادستان‌ها وظیفه ایشان نسبت به جرائم قابل‌گذشت است. جرائم قابل‌گذشت برخلاف جرائم با جنبه عمومی صرفاً با شکایت شاکی خصوصی قابل‌پیگیری هستند. به عبارتی این جرائم تنها با طرح شکایت توسط فرد یا افرادی از جامعه قابلیت بررسی در دادگاه را دارد. دادستان‌ها در برابر جرائم قابل‌گذشت موظف هستند. پس از طرح شکایت توسط شاکی به موضوع جرم رسیدگی نمایند.

صدور کیفرخواست

سومین وظیفه قضایی دادستان مسئولیت وی در برابر صدور کیفرخواست می‌باشد. مقصود از صدور کیفرخواست این است. که پس از انجام مراحل مربوط به تعقیب جرم و تفهیم اتهام یعنی هنگامی‌که مجرم مشخص گشت. دادستان کیفرخواست صادر می‌نماید. که در این کیفرخواست جرم انجام شده و انتصاب این جرم به متهم یا مرتکب تعیین می‌گردد. سپس این کیفرخواست جهت رسیدگی مستند و مستدل به جرم به دادگاه ارسال می‌شود.

تعیین تکلیف ابزار جرم

هنگامی‌که یک جرم رخ می‌دهد احتمال دارد که در این جرم از اشیا و آلاتی استفاده شود. تعیین تکلیف این اشیا و وسایلی که جرم با استفاده از آن‌ها انجام شد. بر عهده دادستان می‌باشد. ضبط این وسایل، فروش و … به طور کلی تعیین عاقبت این ابزار جرم وظیفه داد‌ستان است.

حضور دادستان در دادگاه

دیگر وظیفه مهم قضایی یک دادستان حضور وی در دادگاه جهت رسیدگی به جرم و انجام محاکمه است. درواقع بدون حضور دادستان در جلسه دادگاه جلسه رسمیت نخواهد داشت. اگر داد‌ستان قادر به شرکت در جلسه دادگاه نبود. موظف است معاون یا یکی از دادیاران خود را به عنوان نماینده به جلسه محاکمه بفرستد.

اجرای احکام کیفری

گفتیم که دادستان‌ها به عنوان رأس دادسراها وظیفه تعقیب جرم، صدور کیفرخواست و ارسال آن به دادگاه سپس حضور در دادگاه برای آغاز محاکمه؛ را دارد. پس از اینکه دادگاه حکم خود را صادر نمود. 

وظایف اداری دادستان ها

ما به طور کلی وظایف دادستان‌ها را به دودسته وظایف قضایی و وظایف اداری تقسیم کردیم. و مقصود از وظایف اداری دادستان‌ها آن دسته از مسئولیت‌های داد‌ستان است. که به عنوان رأس دادسرا نسبت به افرادی که تحت نظر او فعالیت دارند دارد. وظایف اداری دادستان‌ها به دودسته نظارت بر اعمال ضابطان و امور حسبی تقسیم می‌شود.

وظیفه نظارت بر اعمال ضابطان دادسرا

اولین و مهم‌ترین وظیفه اداری یک داد‌ستان نظارت بر اعمال ضابطان دادسرا است. دادستان‌ها به عنوان روسای دادسرا افرادی را تحت نظر خود در مجموعه دادسرا دارند. که فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهند. این افراد تحت عنوان ضابطان دادسرا شامل معاونین داد‌ستان، دادیارها و بازپرس‌ها می‌شوند. بنابراین داد‌ستان موظف است که بر فعالیت ضابطان دادسرا نظارت داشته باشد. ضابطان مشغول در دادسراها توسط دادستان‌ها مورد آموزش قرار می‌گیرند.

وظیفه رسیدگی به امور حسبی

حقوق افراد صغیر مجنون و غایب مفقودالاثر را در اصطلاح حقوقی امور حسبی می‌نامند. دومین وظیفه اداری دادستان‌ها رسیدگی و حفظ حقوق این افراد می‌باشد. جهت رسیدگی به حقوق و امور مربوط به این افراد یک نهاد در دادسراها تحت عنوان واحد امور سرپرستی مهجوران قرار دارد. واحد امور سرپرستی مهجوران زیر نظر دادستان‌ها مدیریت می‌گردد. و در حوزه امور حسبی فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

دادستان کیست ؟

مدعی‌العموم یا همان دادس‌تان، رئیس دادسراها هستند و هنگامی‌که منافع، مصلحت و حقوق مردم جامعه درخطر باشد. موظف است برای حمایت از حقوق اجتماعی اقدامات قانونی را انجام بدهد.

مراتب دادستانی چیست ؟

دادستان‌ها مراتب مختلفی دارند. که به ترتیب شامل اول؛دادستان کل، دوم؛ دادس‌تان شهرستان مرکز استان و سوم؛ داد‌ستان شهرستان می‌شود.

وظایف دادستان چیست ؟

می‌توانیم وظایف داد‌ستان‌ها را به دودسته کلی وظایف قضایی و وظایف اداری تقسیم کنیم. که در متن مقاله شرح کامل وظایف توضیح دادیم.



:: برچسب‌ها: دادستان کیست ؟ وظایف و سطوح اختیارات دادستان چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آبان 1402 | نظرات ()