نوشته شده توسط : vakiel

اجرت المثل ایام زوجیت یکی از حقوق مالی می‌باشد که به زن تعلق دارد. آیا می‌دانید اجرت المثل چیست و زن برای مطالبه آن باید چه شرایطی داشته باشد؟ آیا اجرت المثل همه زنان یکسان است؟ در ادامه به بررسی مفهوم اجرت المثل و شرایط مطالبه آن و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک

اجرت المثل ایام زوجیت

همان طور که می‌دانید زن و شوهر در مقابل یکدیگر دارای وظایف قانونی می‌باشند یعنی هر کدام از آن‌ها باید به وظایفی عمل کنند. زن مکلف به تمکین عام و خاص از شوهر است ولی یکسری از کار‌ها وظیفه شرعی و قانونی او نمی‌باشد. پس زن می‌تواند در صورت عمل کردن به کارهایی که وظیفه او نیست، دستمزد مطالبه کند. به این دستمزد، اجرت المثل گفته می‌شود. برای مثال کارهایی از قبیل آشپزی، شیردادن به فرزندان، شستن لباس‌ها و… را که زن انجام می‌دهد، می‌تواند درخواست اجرت المثل آن‌ها را بدهد.

پس اگر زن کار‌های خانه را به دستور شوهر انجام بدهد و قصد مجانی انجام دادن آن کار‌ها را نداشته باشد به دادگاه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت می‌دهد و دادگاه پس از بررسی و احراز مواردی که گفته شد حکم به پرداخت این اجرت المثل می‌دهد و مقدار آن را نیز مشخص می‌نماید.

 

بیشتر بخوانید : اجرت المثل زن ناشزه

 

شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

با توجه به مواد قانون مدنی مطالبه اجرت المثل شرایطی دارد: از جمله این که ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه‌ای مبنی بر انجام آن نداشته و کارهای منزل را به تقاضا و دستور شوهر انجام داده است و این کارها را بدون قصد تبرع (بدون قصد مجانی انجام دادن کار) انجام داده و این موارد برای دادگاه ثابت شود.

 

 

مراحل مطالبه اجرت المثل

دعوی مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه مطرح می‌شود. زوجه می‌تواند با ارائه شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواستی تنظیم نماید.

به طور خلاصه باید اظهار نمود که عمدتا دادگاه حق اجرت المثل زوجه را به رسمیت می‌شناسد و معمولا رای به نفع او صادر می‌کند.

 

 

تعیین میزان اجرت المثل زنان به چه صورت است ؟

دادگاه پس از دریافت دادخواست اجرت المثل جلسه دادرسی تشکیل می‌دهد و رسیدگی را آغاز می‌کند که در خلال آن اظهارات طرفین را استماع می‌نماید و در صورتی که زن را محق بداند، قرار ارجاع موضوع به کارشناسی صادر می‌نماید. کارشناس با توجه به فاکتور‌های متعدد اجرت المثل زن را مشخص می‌کند که البته هر کدام از زوجین می‌توانند نسبت به مبلغی که تعیین شده اعتراض کنند.

از جمله فاکتور‌هایی که کارشناس مدنظر قرار می‌دهد تحصیلات، وضعیت اشتغال، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم و… می‌باشد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زمان و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ چه زمانی است ؟ تاجران و شرکت‌های تجاری موظفند در پایان هر سال میزان درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهند. به این معنی که هر ساله یک کارنامه مالی توسط اشخاص حقیقی ( تاجران ) و اشخاص حقوقی ( شرکت‌های تجاری ) نوشته و تنظیم می‌شود و برای سازمان امور مالیاتی فرستاده می‌شود که به آن اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. اما آیا می‌دانید این اشخاص تا چه زمانی فرصت انجام این کار را دارند؟ و در صورت دیرکرد چه عواقبی در پی خواهد داشت؟ در ادامه به بررسی ثبت اظهارنامه مالیاتی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹

زمان و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹

برای کامل کردن مطالب بالا می‌توان گفت که سازمان امور مالیاتی بر اساس اظهارنامه مالیاتی که اشخاص حقیقی و حقوقی ارسال کرده‌اند، مالیات تجار و شرکت‌های تجاری و اصناف را مشخص می‌نماید.

ارسال اظهارنامه مالیاتی یک وظیفه قانونی بوده و همه تجار و شرکت‌های تجاری موظفند که این کار را انجام دهند، این اظهارنامه باید در زمان و مهلت تعیین شده تنظیم و گزارش شود، در صورت عدم انجام این کار برای تجار و شرکت‌های تجاری جریمه و یا مجازات در پی خواهد داشت، جریمه دیرکرد از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه محاسبه می‌شود.

همان طور که توضیح دادیم اشخاص حقیقی همان تجار می‌باشند و این اشخاص تا 31 خرداد ماه هر سال مهلت دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند.

برای اشخاص حقیقی سال مالیاتی از یک فروردین تا سی اسفند هر سال می‌باشد. بنابراین اشخاص حقیقی در انتهای سال مالیاتی تا 31 خرداد ماه مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی دارند.

اشخاص حقوقی هم که همان شرکت‌های تجاری هستند، تا 4 ماه بعد از به پایان رسیدن سال مالیاتی خود ( در اساسنامه شرکت مشخص شده ) مهلت انجام این کار را دارند.

سال مالیاتی برای اشخاص حقوقی طبق اساسنامه شرکت می‌باشد، به این معنا که اگر سال مالیاتی در اساسنامه شرکت با سال مالیاتی اداره مالیات فرق داشت، سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت تعیین شده ملاک خواهد بود. بنابراین شرکت‌های تجاری هم موظفند تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالیاتی اظهارنامه خود را ارسال کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که اگر سال مالیاتی شرکت با سال مالیاتی اداره مالیات یکی و برابر بود، شرکت‌های تجاری تا 31 تیر برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود زمان دارند.

تمدید مهلت

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمام مهلت‌هایی که در بالا توضیح دادیم دو ماه تمدید شده است. یعنی اشخاص حقیقی برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه سال 1399 تا 31 مرداد و شرکت‌های تجاری تا 31 شهریور فرصت دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله اظهارنامه مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اظهارنامه مالیاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اظهارنامه مالیاتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌همه ما ‌‌می‌دانیم هرگاه فردی جر‌‌می‌ مرتکب ‌‌می‌شود و قوانین کشور را زیرپا ‌‌می‌گذارد یکی از مجازات‌‌‌هایی که برای او در نظر گرفته ‌‌می‌شود زندان ‌‌می‌باشد. طبق قانون افراد بر اساس جرمی که مرتکب شده‌اند ممکن است مدتی را به حبس و زندان بروند و میزان حبس آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. قانون به زندانیان اجازه داده است مدت زمان معینی را به مرخصی بروند. در ادامه قصد داریم در مورد مرخصی زندانیان توضیحات‌‌ مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 منبع : مرخصی زندانیان

مرخصی زندانیان و مدت زمان آن

همانطور که در بالا گفته شد افراد به علت ارتکاب جرم به زندان ‌‌می‌روند اما طبق قانون هر فرد زندانی ‌‌می‌تواند مدت زمانی را برای مرخصی به خارج از زندان برود. مدت زمان مرخصی افراد زندانی سه روز در هر یک ماه ‌‌می‌باشد و زندانی ‌‌می‌بایست برای دریافت این مرخصی دارای شرایط زیر باشد:

  • فرد زندانی ‌‌می‌بایست تمامی مقررات زندان ‌را رعایت کند و در برنامه‌‌‌های اصلاحی زندان نیز شرکت نماید.
  • زندانی ‌‌می‌بایست تامین مناسب را به مقام صالح بسپارد تا بتواند به مرخصی برود.

نکته‌‌‌‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که زند‌انیان ‌‌می‌توانند در برخی شرایط خاص به جای دریافت سه روز مرخصی پنج‌‌ روز مرخصی دریافت کنند. شرایط دریافت مرخصی پنج روزه در یک ماه به شرح زیر ‌‌می‌باشد:

  • اگر بستگان درجه یک زندانی دچار بیماری حادی شده باشند.
  • چنانچه یکی از بستگان درجه‌ اول زندانی مثل فرزند، پدر، همسر و… فوت نموده باشد.
  • در صورت ازدواج فرزند، زند‌انی ‌‌می‌تواند پنج ‌روز مر‌خصی دریافت کند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که در صورت وجود تمام موارد بالا فرد ‌‌می‌بایست برای دریافت مر‌‌خصی حتما تامین مناسب را به مقام صالح تحویل دهد.

 

شرایط اعطای مرخصی به زندانی دارای شاکی خصوصی

همانطور که در بالا گفته شد تمام زندانیان ‌‌می‌توانند با دارا بودن‌‌ شرایط مرخصی دریافت کنند اما این شرایط برای زندانیانی که شاکی خصوصی دارند کمی متفاوت‌تر خواهد بود. شرایط دریافت مرخصی برای زندانیان دارای شاکی خصوصی به شرح زیر است:

  • فرد زندانی ‌‌می‌بایست تامین مناسب را به مقام قضایی ارائه نماید.
  • اگر قاضی تشخیص دهد که مرخصی رفتن زندانی در جلب رضایت شاکی موثر است او ‌‌می‌تواند مرخصی دریافت کند.

نکته مهم: زندانی در مدت حبسش ‌‌می‌تواند علاوه بر مرخصی‌‌‌های معین شده هفت روز دیگر نیز مرخصی دریافت کند که اگر در مدت متعارف مرخصی بتواند رضایت شاکی را جلب کند ‌‌می‌تواند یک بار دیگر نیز به مرخصی هفت روزه برود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی زندانیان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مر‌خصی زندانیان پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا زندانیان نیز ‌‌می‌توانند به مرخصی بروند‌‌‌‌ ؟

بله زندانیان نیز در صورت دارا بودن شرایط ‌‌می‌توانند به مرخصی بروند.

مدت زمان مرخصی زندانیان به طور عادی چند روز در ماه است‌‌‌‌ ؟

مدت زمان مرخصی زندانیان به طور عادی سه روز در ماه خواهد بود.

 



:: برچسب‌ها: مرخصی زندانیان ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما می‌دانیم در تمام کشور‌های جهان ‌برای نظم‌دهی به جامعه قوانینی وضع گردیده است و در هر قانون برای افراد مجرم مجازات در نظر گرفته شده است. در قوانین‌‌‌‌‌‌ حقوقی کشور ما نیز انواع و اقسام مجازات‌ها برای مجرمین تعیین گردیده است و چنانچه فردی قوانین کشور را زیر پا بگذارد مطابق جرمی‌ که مرتکب گردیده است مجازات خواهد شد. قصاص عضو نیز یکی از انواع مجازات‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور ما می‌باشد که در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

lمنبع : قصاص عضو

قصاص عضو چیست‌‌ ؟

قصا‌ص عضو یکی از انواع مجازات‌های تعیین‌ شده برای مجرمین در قوانین کشور ما می‌باشد. قصا‌ص عضو از قطع بدن تا یک خراشیدگی سطحی روی پوست اعضای مجرمین را شامل می‌شود و هر فرد بر اساس‌‌‌‌‌‌ جرمی که مرتکب شده است قصا‌ص عضو می‌شود. قصا‌ص عضو در صورتی انجام می‌گیرد که مجرم به صورت آگاهانه و عمدی به اعضای‌‌‌‌‌‌ فرد دیگری لطمه وارد کرده باشد و چنانچه عمل او از روی عمد نباشد قصا‌ص عضو اجرا نخواهد‌‌‌‌‌‌ شد و فرد به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

برای مثال فرض کنید در یک تصادف رانندگی فردی به اعضای‌‌‌‌‌‌ بدن شخص دیگر آسیب وارد می‌کند که در اینجا‌‌‌‌‌‌ عمل او عمدی نبوده و فرد به پرداخت دیه محکوم است اما اگر فرد دیگری را مورد ضرب و شتم قرار دهد و به اعضایش آسیب برساند عمل او عمدی بوده و قصا‌ص عضو اجرا خواهد شد.

 

شرایط‌‌‌‌‌‌ اجرای قصاص عضو

همانطور که در بالا‌‌‌‌‌‌ گفته شد اگر فردی به اعضای بدن شخص دیگر به صورت عمدی آسیب برساند به قصا‌ص نفس محکوم شود. برای اجرای حکم قصا‌ص عضو می‌بایست شرایطی فراهم باشد‌‌‌‌‌‌ که این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • میزان قصا‌ص عضو می‌بایست با میزان آسیبی که مجرم به شخص وارد کرده است برابر باشد و به همین دلیل میزان جراحت اندازی گیری خواهد شد.
  • ابزاری که با آن‌ها قصا‌ص عضو انجام می‌گیرد باید تیز، کاملا تمیز و برای اجرای حکم‌‌‌‌‌‌ کاملا مناسب باشند‌.
  • چنانچه زنی که باردار است در دادگاه به قصا‌ص عضو محکوم‌ گردد اگر با اجرای این حکم به جنین او لطمه‌ای وارد شود یا که جنین تلف شود اجرای حکم قصا‌ص عضو عقب خواهد افتاد.
  • اگر مجرم دارای بیماری باشد و در صورت قصا‌ص عضو احتمال تلف شدن یا ایجاد آسیب‌های دیگر به او وجود داشته باشد در صورتی که بتوان مانع را از سر راه برداشت حکم قصا‌ص عضو اجرا خواهد گشت و در غیر این صورت اجرای حکم به تعویق می‌افتد.
  • در حین اجرای حکم قصا‌ص عضو به هیچ عنوان نباید از بی‌حسی استفاده نمود. همچنین بیهوش نمودن مجرم مجاز نیست. اما پس از اجرای حکم استفاده از بی‌حسی و انجام اقدامات درمانی برای او هیچ اشکالی ندارد.

 

تکلیف حکم قصا‌ص عضو در مواقعی که شاکی گذشت کند چیست‌‌ ؟

برای اینکه قصا‌ص عضو صورت بگیرد باید حتما یک شاکی وجود داشته باشد و یا طی بررسی‌های دقیق قاضی وقوع جرم را تایید کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود‌‌‌‌‌‌ که شاکی از مجرم گذشت نموده و او را می‌بخشد که در این صورت حکم قصا‌ص عضو اجرا نخواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قصاص عضو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قصاص عضو پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قطع عضو باید با چه ابزاری انجام شود‌‌ ؟

قطع عضو باید با ابزار کاملا تمیز، تیز و مناسب برای انجام کار صورت گیرد.

اگر شاکی از مجرم گذشت کند قصا‌ص عضو انجام نمی‌شود‌‌ ؟

خیر در صورت بخشش شاکی قصا‌ص عضو انجام نمی‌گیرد.

قصا‌ص عضو باید به چه اندازه باشد‌‌ ؟

قصا‌ص عضو باید دقیقا به اندازه آسیبی که به فرد شاکی وارد گردیده است انجام گیرد.

 



:: برچسب‌ها: قصاص عضو ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید کد بورسی چیست و کسانی که قصد سرمایه گذاری داشته و می‌خواهند وارد بورس شوند برای دریافت کد بورسی چه باید انجام دهند؟ سرمایه گذارانی که می‌خواهند وارد بورس شوند و قصد سرمایه گذاری دارند باید کد بورسی داشته تا از این طریق بتوانند به صورت آنلاین و غیرحضوری سهام مورد نظر خود را خرید و فروش کنند. کد بورسی هر سرمایه گذار با دیگری متفاوت می‌باشد و مختص هر فرد می‌باشد. حالا این افراد باید کد بورسی مخصوص به خود را به چه صورت دریافت کنند؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : کد بورسی | راهنمای ثبت نام و دریافت کد بورسی سجام با شرح مراحل

دریافت کد بورسی

سرمایه گذاران برای دریافت کد بورسی باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند، البته این ثبت نام می‌تواند هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری و اینترنتی صورت پذیرد.

بنابراین بعد از ثبت نام در کارگزاری و سامانه سجام، سرمایه گذار باید برای دریافت کد بورسی خود به یکی از دفاتر پیشخوان دولت منتخب کارگزاری که در آن ثبت نام نموده با در دست داشتن مدارک لازم مراجعه کند.

اشخاص می‌توانند در هر کارگزاری که خود علاقه دارند ثبت نام کنند، تنها تفاوت این کارگزاری با یکدیگر در نحوه ارائه و میزان امکانات به مشتریان می‌باشد.

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی دارای مراحلی است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مراحل ثبت نام

نام کارگزاری مورد نظر را در مرورگر جستجو کرده و پس از باز کردن سایت بر روی گزینه ثبت نام دریافت کد بورسی کلیک کنید.

سایت دریافت کد بورسی

صفحه جدیدی برایتان باز شده که اگر برای اولین بار است که قصد ثبت نام در سایت را دارید بر روی گزینه ثبت نام جدید مطالبق تصویر زیر کلیک کنید.

ثبت نام در یافت کد بورسی ۲

در مرحله بعد باید کد ملی خود را وارد کرده و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

دریافت-و-ثبت-نام-کد-بورسی-۳

در صفحه باز شده مطابق شکل زیر باید مشخصات فردی خود را راجع به نام، نام خانوادگی، نام کاربری و… را تکمیل کرده و سپس بر روی گزینه ادامه -ثبت نام را کلیک کنید.

ثبت نام و دریافت کد بورسی ۴

در صفحه بعدی صفحه ای برایتان باز شده که باید کد امنیتی که برای تلفن همراهتان ارسال شده را وارد کنید و بعد از آن گزینه ادامه را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که اگر کد امنیتی برایتان ارسال نشد گزینه ارسال مجدد کد فعالسازی را فعال کنید.

ثبت نام و دریافت کد بورسی ۵

صفحه جدیدی برایتان باز شده که باید اطلاعات هویتی خواسته شده راجع به محل سکونت و… را تکمیل کرده و بعد روی گزینه ادامه ثبت نام کلیک کنید. در صورت تمایل می‌توانید اسکن صفحه اول شناسنامه و عکس کارت ملی خود را بارگزاری کرده و پس از آن گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

دریافت و ثبت نام کد بورسی ۶

اطلاعات خواسته شده راجع به شغلتان را کامل کنید، البته در صورتی که شاغل نیستید دوباره در اینجا اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنید و پس از آن گزینه ادامه ثبت نام – اطلاعات حساب بانکی را انتخاب کنید.

دریافت و ثبت نام کد بورسی 7

وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در آنجا باید اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که حسابی که وارد می‌کنید باید حتما برای متقاضی ثبت نام باشد.

دریافت و ثبت نام کد بورسی ۹

مرحله بعد راجع به تایید نهایی اطلاعات شما و میزان آشنایی شما با بورس می‌باشد.

دریافت و ثبت نام کد بورسی 10

مرحله پایانی

پس از اتمام این مراحل، پیامی از طرف سایت به منظور تکمیل مراحل ثبت نام برای شما ارسال می‌شود.

دریافت و ثبت نام کد بورسی 1۲

نکته

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی از کارگزاری‌ها این امکان را دارند که با ثبت نام در آن دیگر احتیاجی به ثبت نام در سامانه سجام نیست و خود این کارگزاری تمامی اطلاعات را به سامانه سجام ارسال می‌کند و ثبت نام سجام هم در همین بازه صورت می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بورس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بورس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: کد بورسی | راهنمای ثبت نام و دریافت کد بورسی سجام با شرح مراحل ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم در خصوص وصیت نامه صحبت کنیم. در واقع یک سند است که تکلیف امور شرعی، شخصی و مالی فرد بعد از فوتش در آن مشخص می‌شود. در ادامه به بررسی تفصیلی انواع وصیت نامه، آثار حقوقی و بهترین زمان تنظیم آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

lمنبع : وصیت نامه | انواع وصیت نامه و آثار حقوقی آن؛ آشنایی با بهترین زمان نوشتن آن

انواع وصیت‌نامه به لحاظ نحوه تنظیم

سه وضعیت را می‌توان برای نوشتن وصیت‌نامه متصور شد؛ حالت اول مربوط به وصیت‌نامه سری است این وصیت‌نامه به خط شخصی غیر از موصی نوشته می‌شود اما در نهایت شخص موصی آن را امضا می‌کند و توجه کنید که شخص این امکان را پیدا می‌کند که وصیت‌نامه‌اش را به صندوق امانات بسپارد و در این مورد در صورتی که بازماندگان اعتراض داشته باشند به اعتراض آن‌ها رسیدگی می‌شود. در مقابل وصیت‌نامه خود نوشت وصیت‌نامه‌ای است که شخص موصی با خط و امضای خودش آن را می‌نویسد و در صورتی که بازماندگان اعتراضی داشته باشند می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند. در آخر باید اشاره کنیم به وصیت‌نامه رسمی که فرایند نوشتن آن در دفتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد و بازماندگان شخص متوفی نمی‌توانند به وصیت‌نامه رسمی هیچ گونه اعتراضی داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیتنامه را مطالعه نمایید.

انواع وصیت‌نامه به لحاظ آثار

اگر بخواهیم به دو نوع از وصیت بپردازیم باید به وصیت تملیکی و وصیت عهدی اشاره کنیم. تفاوتی که بین این دو نوع از وصیت وجود دارد از این قرار است که در وصیت عهدی شخصی به موجب وصیت موظف می‌شود اموری را طبق نظر متوفی به انجام برساند یا شخص یا اشخاص دیگر را مامور می‌کند تا به این امور رسیدگی کنند.
این در حالی است که در وصیت تملیکی شخص تکلیف اموال خود را معین می‌کند و بعد از فوت او مالکیت به کسی که وصیت به نفع اوست منتقل می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع وصیت را مطالعه نمایید.

زمان مناسب برای نوشتن وصیت نامه

با توجه به اینکه هیچ کس از زمان حقیقی مرگ خودش مطلع نیست این امکان وجود دارد که شخص در هر لحظه از دنیا برود بنابراین بهتر است که اشخاص تکلیف اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود را پیش از مرگ از طریق تنظیم وصیت نامه مشخص نماید. در واقع این کار موجب می‌شود که پس از مرگ افراد بازماندگان تنها به وصیت نامه عمل کنند و امور طبق نظر متوفی انجام شود جای اینکه دیگران در خصوص این امور تصمیم بگیرند.
در صورتی که شخص چندین بار وصیت کرده باشد وصیت نامه‌ای مبنا و ملاک قرار می‌گیرد که نزدیک‌ترین وصیت نامه به زمان مرگش است.

وصیت نامه حاوی چه مطالبی است ؟

ممکن است شخصی در زمان حیات خودش به اشخاص دیگر بدهی داشته باشد و یا اماناتی نزد او وجود داشته باشد و یا حق‌الناسی بر گردن او باشد که باید تکلیف این موارد را در وصیت نامه مشخص کند همچنین مطالباتش را نیز باید در وصیت نامه قید کند چرا که مطالبات او، از حقوق بازماندگانش به شمار می‌رود و در این صورت بازماندگان می‌توانند بعد از فوت شخص مطالبات را وصول کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

آثار حقوقی وصیت نامه

وصیت نامه آثار حقوقی را در بر می‌گیرد از جمله این که این آثار حقوقی بعد از فوت شخص ایجاد می‌شوند. به عبارت دیگر زمانی که شخص زنده است خودش به امور مالی، شرعی و شخصی رسیدگی می‌کند اما بعد از فوت او و ایجاد شدن آثار حقوقی بازماندگان این کار را انجام می‌دهند.

به موجب وصیت نامه شخصی مسئول انجام کاری یا مالک مالی می‌شود.

کدام نوع از وصیت نامه باطل است ؟

نکته‌ای که باید در خصوص وصیت به آن توجه کرد این است که آنچه مورد وصیت واقع می‌گردد باید ارزش مالی و منفعت عقلایی داشته باشد. به عنوان مثال اگر وصیت در خصوص مواد مخدر صورت بگیرد در این حالت چون مورد وصیت غیر مشروع است وصیت‌نامه باطل در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک شخص نمی‌تواند در خصوص مال شخص دیگر وصیت کند به این دلیل که مالکیت در این موارد وجود ندارد و در صورت تحقق چنین موقعیتی وصیت باطل در نظر گرفته می‌شود.

محرومیت از ارث

نکته‌ای که حتماً باید به آن توجه کنیم این است که شخصی که وصیت می‌کند نمی‌تواند در وصیت نامه‌اش وارث خود را از ارث محروم نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله محرومیت از ارث را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیت نامه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: وصیت نامه | انواع وصیت نامه و آثار حقوقی آن؛ آشنایی با بهترین زمان نوشتن آن ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع این مقاله عقد قرض است. به طور کلی برای اینکه عقدی منعقد شود لازم است که طرفین آن دارای اهلیت باشند تا بتوانند تعهداتی را که نسبت به یکدیگر دارند انجام دهند. نکاتی در خصوص عقد قرض و آثار آن وجود دارد که در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم. اما پیش از آن برای رفع ابهام از واژه‌های اهلیت و محجورین باید بیان کنیم که اهلیت به معنی توانایی قانونی یک شخص برای برخوردار شدن از یک حق و اجرای آن حق می‌باشد و محجور شخصی است که فاقد اهلیت می‌باشد و نمی‌تواند به طور مستقل اعمال حقوقی خود را انجام دهد. به عنوان مثال شخص مجنون در گروه محجورین قرار می‌گیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : قرض چیست

ارکان عقد قرض

پیش از هر چیزی باید اشاره کنیم که در ماده ۶۴۸ قانون مدنی تعریف این عقد بیان شده است و اگر بخواهیم این تعریف را به زبان ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم که در این عقد یک شخص مالی را به دیگری می‌دهد به این شرط که دیگری مثل مال را در مدتی که تعیین می‌شود به شخص اول برگرداند. شخص اول مقرض نام دارد و شخص دوم مقترض و این دو شخص به همراه مالی که موضوع عقد قرار می‌گیرد ارکان عقد را تشکیل می‌دهند.

نکاتی که در خصوص این عقد باید بدانیم

هر عقد یک موضوع دارد موضوع عقد قرض یک مال است و یکی از ویژگی‌هایی که این مال باید داشته باشد معلوم بودن است و همچنین ویژگی دیگر آن مال معین بودن است. مالی که از آن صحبت می‌کنیم باید یک مال مثلی باشد زیرا همان طور که بیان شد بعد از پایان مدت معین مثل مال باید به صاحب مال برگردد. حال موقعیتی را تصور کنید که ضرورت ایجاب نماید تا مال قیمی را قرض بدهیم. در این صورت به شرط اینکه طرفین آن مال را مثلی فرض کنند عقد صحیح می‌باشد.

نکته بسیار مهمی که باید آن را مد نظر قرار دهیم این است که پس از پایان مدت معین باید تنها مثل مال باز گردد اگر شرط شود که اضافه بر آنچه قرض داده شده و یا کمتر از آن برگردد در این صورت هم شرط باطل است و هم عقد. اما خود مقترض می‌تواند به اراده خودش مازاد آن چه را که تعهد کرده است برگرداند.

آثار عقد قرض

هر عقدی که منعقد می‌شود دارای آثاری می‌باشد. عقد قرض هم به همین شکل است زمانی که این عقد منعقد می‌شود موضوع عقد یعنی مال به مقترض انتقال داده می‌شود. به این معنی که او بعد از انعقاد عقد قرض به عنوان مالک مال تصور می‌شود. اگر موضوع عقد قرض عین معین بود در این حالت دارای منافع می‌باشد. از زمان انعقاد عقد این منافع به شخص مقترض تعلق می‌گیرد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از زمانی که عقد منعقد می‌شود تا زمانی که موضوع عقد قرض تسلیم شود اگر موضوع عقد توسط مقرض تلف شود عقد منفسخ می‌شود و همچنین اگر عیبی در موضوع عقد ایجاد شود مسئولیت آن عیب متوجه شخص مقرض است و بدیهی است که شخص مقترض در فرض تحقق این حالت می‌تواند عقد را فسخ کند.
حال موقعیتی را تصور کنید که موضوع عقد قرض کلی باشد و از زمانی که عقد قرض منعقد می‌شود تا زمانی که موضوع عقد قرض تسلیم شود اگر در خصوص موضوع عقد قرض تلف اتفاق بیفتد مسئولیت این تلف با شخص مقرض می‌باشد.

ویژگی‌های عقد قرض

عقد قرض یک عقد تملیکی می‌باشد. به این معنی که از زمان انعقاد عقد قرض مالکیت موضوع قرض به شخص مقترض انتقال پیدا می‌کند و همچنین باید توجه کنیم که این عقد یک عقد تشریفاتی نیست. به عنوان مثال در آن قبض شرط نیست پس یک عقد رضایی در نظر گرفته می‌شود.

تعریف برخی مفاهیم

در مطالبی که تا به اینجا بیان شد از عبارت‌هایی استفاده شد که ممکن است برای شما ابهاماتی را ایجاد کرده باشند. به عنوان مثال عبارت مال مثلی، کلی، عین معین و قیمی. در این خصوص باید اشاره کنیم که منظور از مال مثلی مطابق تعریف که قانون ارائه داده است مالی است که اشباه و نظایر آن نوع آن زیاد و شایع باشد و منظور از مال قیمی مالی است که اشباه و نظایر آن نوع شایع و زیاد نباشد. در خصوص مال کلی و عین معین نیز باید بیان کنیم که مال عین معین مالی است که در خارج جدای از اموال دیگر قابل مشخص‌کردن باشد و مال کلی نیز مالی است که در خارج بر افراد عدیده صدق کند.

توصیه می‌کنیم مقاله مال و اموال را مطالعه نمایید

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرض، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرض پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: قرض چیست | تعریف، ویژگی‌ها، آثار ارکان و طرفین عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌‌‌می‌دانید هرگاه فردی مرتکب جرمی در جامعه ‌‌‌می‌شود و نسبت به قوانین کشور ‌‌‌‌‌بی‌توجهی ‌‌‌می‌کند طبق قانون باید مجازات گردد. افرادی که از اشخاص مجرم شکایت دارند ‌‌‌می‌توانند با رجوع به دادگاه خواهان مجازات او شوند. اولیای دم نیز افرادی هستند که طبق قانون ‌‌‌می‌توانند خواهان‌‌‌ قصاص قاتلین شوند. در ادامه در مورد اولیای دم و تعدد آن‌‌‌‌ها توضیحات مختصری را در اختیارتان قرار داده‌‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : تعدد اولیای دم

تعدد اولیای دم

اولیای دم به کسانی گفته ‌‌‌می‌شود که از مقتول ارث ‌‌‌می‌برند و در واقع ورثه او هستند. اولیای دم اجازه دارند که از دادگاه تقاضای قصاص قاتل را بنماید و یا ‌‌‌می‌توانند از او گذشت کنند. اولیای دم معمولا شامل‌‌‌ پدر، مادر، فرزند و همسر ‌‌‌می‌شوند.

نکته حائز اهمیت این است که همسر با وجود اینکه ‌جزو اولیای دم مقتول به شمار ‌‌‌می‌رود و از او ارث ‌‌‌می‌برد اما طبق قانون حق درخواست قصاص یا گذشت از مجرم ‌را ندارد. اولیای دم ‌‌‌می‌بایست در مورد قاتل تصمیم گیری کنند و هر تصمیمی که آن‌ها اتخاذ کنند مسلما اجرا خواهد گردید.‌‌‌ برای مثال اگر همگی آن‌‌‌‌ها تقاضای قصاص قاتل را بنمایند قصاص و اگر همه آن‌‌‌‌ها بخواهند از قاتل‌‌‌ گذشت کنند او بخشیده خواهد شد و در صورتی که درخواست دیه داشته باشند نیز با درخواست آن‌ها موافقت ‌‌‌می‌شود.

 

اگر در مورد قصاص قاتل میان اولیای دم مقتول اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

همانطور که همه ما‌‌‌ ‌‌‌‌می‌دانیم‌ هر چقدر که تعداد اولیای دم مقتول بیشتر باشند تصمیم گیری میان آن‌ها نیز سخت‌‌‌‌‌‌تر ‌‌‌می‌شود و در نتیجه ممکن است میان آن‌ها اختلاف نظر به وجود بیاید. در صورت اختلاف نظر میان ‌اولیای دم مقتول یکی از شرایط زیر به وجود ‌‌‌می‌آید:

  • اگر تعدادی از اولیای دم خواهان قصاص باشند و تعداد دیگر درخواست اخذ دیه را داشته باشند ‌‌‌می‌بایست اولیای دمی که طالب قصاص هستند نسبت دیه‌‌‌‌‌ای را که به اولیای دم طالب دیه تعلق ‌‌‌می‌گیرد به آن‌ها بپردازند تا قصاص صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر مردی دارای شش فرزند باشد و سه فرزند او خواهان قصاص قاتل و فرزندان دیگر خواهان مطالبه دیه باشند ‌‌‌می‌بایست سه فرزندی که خواهان قصاص هستند میزان دیه‌‌‌‌‌ای که فرزندان دیگر از دیه پدر به ارث ‌‌‌می‌برند را به آن‌ها بپردازند تا با درخواست قصاص آن‌ها موافقت شود.
  • اگر یکی از اولیای دم قاتل را مجانا ببخشد و دیگری طالب قصاص او‌ باشد ‌‌‌می‌بایست فردی که درخواست قصاص قاتل را دارد سهم دیه فردی که می‌خواهد قاتل را ببخشد به اولیای دم قاتل بپردازد تا قصاص قاتل صورت بگیرد.

نکته بسیار مهم: این صحیح است که همسر ‌‌‌نمی‌تواند در مورد قصاص یا بخشش قاتل تصمیم بگیرد اما ‌‌‌می‌تواند از دیه همسر ارث ببرد.

 

مدت زمان گذشت ‌اولیای دم

همانطور که در بالا گفته شد اولیای دم ‌‌‌می‌توانند از اعدام قاتل بگذرند اما سوالی که در اینجا‌ مطرح ‌‌‌می‌شود این است که اولیای دم در چه مدت زمانی ‌‌‌می‌توانند این اراده خود را اعمال نمایند؟ که در این باره باید بگوییم اولیای دم ‌‌‌می‌توانند در تمام مراحل دادرسی از قاتل گذشت کنند و در هر مرحله‌‌‌‌‌ای که بخواهند بخشش خود را اعلام کنند هیچ مانعی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. در صورت تعدد اولیای دم نیز بهتر است همه آن‌ها همزمان ‌بخشش و گذشت خود را اعلام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعدد اولیای دم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامونتعدد اولیای دم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اولیای دم چه کسانی هستند ؟

اولیای دم کسانی هستند که از قاتل ارث ‌‌‌می‌برند اما همسر جزو اولیای دم به حساب ‌‌‌نمی‌آید.

اگر میان اولیای دم در مورد قصاص قاتل اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

در این ‌صورت شرایطی وجود دارد که هرکدام بتوانند به نحوی به خواسته خود برسند که این شرایط در متن مقاله آمده است.

 



:: برچسب‌ها: تعدد اولیای دم ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌‌‌می‌دانید هرگاه فردی مرتکب جرمی در جامعه ‌‌‌می‌شود و نسبت به قوانین کشور ‌‌‌‌‌بی‌توجهی ‌‌‌می‌کند طبق قانون باید مجازات گردد. افرادی که از اشخاص مجرم شکایت دارند ‌‌‌می‌توانند با رجوع به دادگاه خواهان مجازات او شوند. اولیای دم نیز افرادی هستند که طبق قانون ‌‌‌می‌توانند خواهان‌‌‌ قصاص قاتلین شوند. در ادامه در مورد اولیای دم و تعدد آن‌‌‌‌ها توضیحات مختصری را در اختیارتان قرار داده‌‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : تعدد اولیای دم

تعدد اولیای دم

اولیای دم به کسانی گفته ‌‌‌می‌شود که از مقتول ارث ‌‌‌می‌برند و در واقع ورثه او هستند. اولیای دم اجازه دارند که از دادگاه تقاضای قصاص قاتل را بنماید و یا ‌‌‌می‌توانند از او گذشت کنند. اولیای دم معمولا شامل‌‌‌ پدر، مادر، فرزند و همسر ‌‌‌می‌شوند.

نکته حائز اهمیت این است که همسر با وجود اینکه ‌جزو اولیای دم مقتول به شمار ‌‌‌می‌رود و از او ارث ‌‌‌می‌برد اما طبق قانون حق درخواست قصاص یا گذشت از مجرم ‌را ندارد. اولیای دم ‌‌‌می‌بایست در مورد قاتل تصمیم گیری کنند و هر تصمیمی که آن‌ها اتخاذ کنند مسلما اجرا خواهد گردید.‌‌‌ برای مثال اگر همگی آن‌‌‌‌ها تقاضای قصاص قاتل را بنمایند قصاص و اگر همه آن‌‌‌‌ها بخواهند از قاتل‌‌‌ گذشت کنند او بخشیده خواهد شد و در صورتی که درخواست دیه داشته باشند نیز با درخواست آن‌ها موافقت ‌‌‌می‌شود.

 

اگر در مورد قصاص قاتل میان اولیای دم مقتول اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

همانطور که همه ما‌‌‌ ‌‌‌‌می‌دانیم‌ هر چقدر که تعداد اولیای دم مقتول بیشتر باشند تصمیم گیری میان آن‌ها نیز سخت‌‌‌‌‌‌تر ‌‌‌می‌شود و در نتیجه ممکن است میان آن‌ها اختلاف نظر به وجود بیاید. در صورت اختلاف نظر میان ‌اولیای دم مقتول یکی از شرایط زیر به وجود ‌‌‌می‌آید:

  • اگر تعدادی از اولیای دم خواهان قصاص باشند و تعداد دیگر درخواست اخذ دیه را داشته باشند ‌‌‌می‌بایست اولیای دمی که طالب قصاص هستند نسبت دیه‌‌‌‌‌ای را که به اولیای دم طالب دیه تعلق ‌‌‌می‌گیرد به آن‌ها بپردازند تا قصاص صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر مردی دارای شش فرزند باشد و سه فرزند او خواهان قصاص قاتل و فرزندان دیگر خواهان مطالبه دیه باشند ‌‌‌می‌بایست سه فرزندی که خواهان قصاص هستند میزان دیه‌‌‌‌‌ای که فرزندان دیگر از دیه پدر به ارث ‌‌‌می‌برند را به آن‌ها بپردازند تا با درخواست قصاص آن‌ها موافقت شود.
  • اگر یکی از اولیای دم قاتل را مجانا ببخشد و دیگری طالب قصاص او‌ باشد ‌‌‌می‌بایست فردی که درخواست قصاص قاتل را دارد سهم دیه فردی که می‌خواهد قاتل را ببخشد به اولیای دم قاتل بپردازد تا قصاص قاتل صورت بگیرد.

نکته بسیار مهم: این صحیح است که همسر ‌‌‌نمی‌تواند در مورد قصاص یا بخشش قاتل تصمیم بگیرد اما ‌‌‌می‌تواند از دیه همسر ارث ببرد.

 

مدت زمان گذشت ‌اولیای دم

همانطور که در بالا گفته شد اولیای دم ‌‌‌می‌توانند از اعدام قاتل بگذرند اما سوالی که در اینجا‌ مطرح ‌‌‌می‌شود این است که اولیای دم در چه مدت زمانی ‌‌‌می‌توانند این اراده خود را اعمال نمایند؟ که در این باره باید بگوییم اولیای دم ‌‌‌می‌توانند در تمام مراحل دادرسی از قاتل گذشت کنند و در هر مرحله‌‌‌‌‌ای که بخواهند بخشش خود را اعلام کنند هیچ مانعی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. در صورت تعدد اولیای دم نیز بهتر است همه آن‌ها همزمان ‌بخشش و گذشت خود را اعلام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعدد اولیای دم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامونتعدد اولیای دم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اولیای دم چه کسانی هستند ؟

اولیای دم کسانی هستند که از قاتل ارث ‌‌‌می‌برند اما همسر جزو اولیای دم به حساب ‌‌‌نمی‌آید.

اگر میان اولیای دم در مورد قصاص قاتل اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

در این ‌صورت شرایطی وجود دارد که هرکدام بتوانند به نحوی به خواسته خود برسند که این شرایط در متن مقاله آمده است.

 



:: برچسب‌ها: تعدد اولیای دم ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هر شخصی می‌خواهد در پرونده حقوقی که طرح کرده است یا علیه او طرح شده، موفق و پیروز شود بنابراین تمام روش‌های حقوقی را باید به کار گیرد تا پیروز شود. یکی از این روش‌ها که اصولا در جلسه اول دادرسی می‌توان از آن استفاده کرد، ایرادات حقوقی است. به این شرح که در صورت طرح هر کدام از این ایرادات، قاضی موظف به رسیدگی به ایراد است و تکلیف پرونده را مشخص می‌کند. در صورتی که این ایرادات در زمان درست خود طرح شوند قاضی پرونده حتی نمی‌تواند به ماهیت پرونده ورود پیدا کند و قبل از ماهیت باید به آن رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به ایرادات رسیدگی به دعوا بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا در آیین دادرسی مدنی

دفاعیات خوانده

منظور هر روش دفاعی است که خوانده از آن برای شکست دعوای خواهان استفاده می‌کند، اقسام دفاعیات عبارت است از:

۱- دفاع ماهوی.

هر ‌دفاعی که مستقیما علیه اصل ادعای خواهان مطرح شود تا اساس ادعای خواهان را منتفی کند، دفاع ماهوی است. مثل دفاعیات ناظر به انحلال عقد (اقاله، فسخ، انفساخ ).

۲- دفاع شکلی( ایراد).

خوانده بدون آنکه خود را درگیر دفاع در خصوص ماهیت پرونده کند با خرده‌گیری از شیوه طرح دعوا، دعوا را به دلیل ایرادات شکلی با قراری مانند قرار رد دعوا مواجه می‌کند.

۳- دعوای متقابل دعوایی از جانب خوانده علیه خواهان که با دعوای اصلی مرتبط یا هم منشا باشد.

 

اقسام ایرادات رسیدگی به دعوا از حیث تاثیر

ایرادات از حیث تاثیری که در سرنوشت دعوا دارد دارای اقسام ذیل است:

۱-ایراداتی که صرفا موجب تغییر در مرجع رسیدگی به دعوا می‌شود که عبارت است از:

الف) ایراد عدم صلاحیت ذاتی یا محلی.

ب) ایراد امر مطروحه.

ج) ایراد رد دادرس.

۲- ایراداتی که موجب ایجاد مانع موقت در جریان رسیدگی به ادعای خواهان می‌شود. این ایرادات عبارت است از:

الف) ایراد عدم اهلیت خواهان.

ب) ایراد عدم احراز سمت.

۳- ایراداتی که موجب ایجاد مانع دائم در جریان رسیدگی به ادعای خواهان می‌شود مانند ایرادات ذیل:

الف) ایراد مشروع نبودن مورد دعوا.

ب) ایراد عدم ذی نفعی خواهان.

پ) ایراد طرح دعوا خارج از موعد قانونی.

ج) ایراد امر مختومه.

د) ایراد عدم توجه دعوا به خوانده.

ز) ایراد عدم ترتب اثر قانونی بر دعوا.

ث) ایراد عدم جزمیت دعوا.

 

ایراد عدم صلاحیت | ایرادات رسیدگی به دعوا

عدم صلاحیت ذاتی دادگاه در هر صورت موجب نقض رای در مرحله تجدید‌نظر و فرجام است. در حالیکه عدم صلاحیت محلی در مرحله‌ تجدید‌نظر به طور مطلق ولی در مرحله فرجام فقط در صورت ایراد نسبت به آن، موجب نقض رای است.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه نمایید.

ایراد امر مطروحه | ایرادات رسیدگی به دعوا

در صورتی به یک پرونده ایراد امر مطروحه وارد است که سابقا همان دعوا یا دعوایی مشابه با آن طرح شده و تحت رسیدگی باشد البته به شرطی که دعوای سابق منطبق بر دعوای فعلی بوده و دارای وحدت اصحاب باشند.

ایراد عدم اهلیت خواهان

هرشخص برای طرح دعوا نیاز به همان درجه‌ای از اهلیت دارد که برای انجام اصل موضوع عمل لازم است در غیر این صورت دعوا با ایراد عدم اهلیت خواهان مواجه است البته منظور از اهلیت، اهلیت استیفا است.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم اهلیت خواهان و خوانده را مطالعه نمایید.

ایراد عدم احراز سمت

دعوا در صورتی قابل رسیدگی است که از جانب یکی از اشخاص ذیل طرح شده باشد:

۱-اصیل.

۲-قائم مقام.

۳- نماینده.

اگر شخصی غیر از اصیل اقدام به طرح دعوا کرده باشد باید سمت او توسط دادگاه احراز شود.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم احراز سمت را مطالعه نمایید.

ایراد امر مختومه

اگر قبلا به دعوایی رسیدگی و رای صادر شده باشد نتیجه رسیدگی سابق دارای اعتبار امر مختومه می‌شود. یعنی رسیدگی مجرد به آن پرونده امکان پذیر نیست حتی اگر قاضی که پرونده به شعبه او ارجاع شده است رای قبلی را خلاف قانون بداند.

توصیه می‌کنیم مقاله امر مختومه را مطالعه نمایید.

ایراد عدم ترتب اثر قانونی بر دعوا

یعنی اگر حتی در فرضی که قاضی وارد ماهیت دعوا شود و در ماهیت ادعای خواهان را صحیح بداند باز هم هیچ اثر قانونی بر ادعای خواهان مترتب نباشد.

ایراد عدم مشروعیت موضوع دعوا

منظور آن است که موضوع دعوا یا همان خواسته دعوا مال یا امری نامشروع باشد. 

ایراد عدم ذی نفعی خواهان | ایرادات

منظور از ذی نفعی خواهان آن است که در فرضی که خواسته او اثبات شود نفعی مستقیم به وی برسد.

این ایراد بدین معنا است که حتی اگر ادعای خواهان صحیح باشد هیچ نفع مستقیمی به او نمی‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله ایراد بی نفعی خواهان را مطالعه نمایید.

ایراد عدم جزمیت دعوا | ایرادات رسیدگی به دعوا

یعنی خواسته دعوا بین دو یا چند چیز مردد باشد.

ایراد طرح دعوا خارج از موعد قانونی | ایرادات

قانونگذار برای طرح برخی از دعاویی مواعد خاصی را مقرر کرده است این ایراد بدین معنی است که دعوایی خارج از مواعد مقرر شده طرح شده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا در آیین دادرسی مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بحثی که در این مقاله به آن می‌پردازیم قاعده تلف مبیع قبل از قبض می‌باشد. زمانی که عقدی منعقد می‌شود و تسلیم صورت می‌گیرد آثاری پدید می‌آید. در واقع این آثار از آثار تسلیم هستند. یکی از این آثار و مهم‌ترین آن‌ها انتقال ضمان معاوضی می‌باشد. موضوع بحث ما ضمان معاوضی است که در صورت تلف مبیع قبل از قبض چه باید کرد؟ در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

lمنبع : ضمان معاوضی |شرایط اعمال قاعده تلف مبیع قبل از قبض

ضمان معاوضی

از آثار ضمان معاوضی همان قاعده تلف مبیع قبل از قبض است. حال باید بدانیم که این قاعده از چه چیزی صحبت می‌کند. در واقع این قاعده از این موضوع صحبت می‌کند که اگر بیعی منعقد شد اما مبیع این بیع تسلیم نشد و در این میان تلف شد مسئولیت آن با شخص بایع است. حال توجه کنید که اگر تلفی که در خصوص مبیع اتفاق افتاده است بدون تقصیر بایع باشد بیع منفسخ می‌شود یا به عبارت دیگر عقد به هم می‌خورد و ثمنی که مشتری پرداخت کرده است به او برمی‌گردد.

شرایط اعمال این قاعده | ضمان معاوضی

اولین شرطی که آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم در خصوص مبیع است. باید توجه کنیم که قاعده تلف مبیع قبل از قبض در خصوص مبیع کلی جاری نمی‌شود بنابراین مبیعی که مورد نظر ماست باید عین معین و یا کلی در معین باشد.

همچنین باید توجه کنیم که همانطور که در مقدمه بیان شد برای جاری شدن چنین قاعده‌ای تلف محقق شده باید قبل از قبض باشد. به عبارت دیگر تلف زمانی محقق شده باشد که هنوز مبیع به مشتری تسلیم نشده است. به محض اینکه تسلیم به مشتری صورت می‌گیرد ضمان معاوضی به او منتقل می‌شود و اگر تلفی محقق شود دیگر مسئولیتش با بایع نمی‌باشد. اما اگر تسلیم به مشتری صورت بگیرد و در زمان خیارات مختص به مشتری یعنی خیار مجلس حیوان و شرط تلفی در خصوص مبیع اتفاق افتد در این حالت باز هم شخصی که مسئول است شخص بایع می‌باشد.

گاهی اوقات نیز ممکن است بایع برای تسلیم مبیع به مشتری رجوع کند ولی مشتری مبیع را از اون نگیرد و در واقع از قبض مبیع امتناع کند در این حالت فروشنده باید به حاکم رجوع کند و مبیع مورد بحث را به او تحویل دهد. در این صورت اگر تلفی محقق شود دیگر مسئولیتش با بایع نیست.

فرض‌هایی که برای قاعده تلف مبیع قبل از قبض قابل تصور می‌باشد

ممکن است تلفی که محقق شده است توسط مشتری انجام شده باشد در صورتی که چنین حالتی اتفاق بیفتد دیگر شخص بایع یعنی همان فروشنده در این خصوص مسئولیتی ندارد.

موقعیتی را تصور کنید که همچنان زمان تسلیم مبیع فرا نرسیده است اما تلف مبیع رخ دهد و تلفی که محقق شده با تقصیر بایع انجام شده است. باید توجه کنیم که در این فرض هم قاعده تلف مبیع قبل از قبض جاری نمی‌شود چرا که پیشتر بیان کردیم زمانی این قاعده جاری می‌شود که تلف بدون تقصیر محقق شود، در صورتی که با تقصیر بایع تلف در خصوص مبیع محقق شود بایع مسئول است و باید مثل یا قیمت را به مشتری پرداخت کند منظور از مثل، مثل مبیع تلف شده می‌باشد.

تلف بدون تقصیر بایع |ضمان معاوضی

موقعیتی را تصور کنید که موعد تسلیم می‌شود و مطابق تعهداتی که انجام شده است بایع موظف است که مبیع را به مشتری تسلیم کند. حال اگر مشتری در چنین موقعیتی به بایع مراجعه کند و از او بخواهد که مبیع را به او تسلیم کند و بایع از انجام تعهد خود و تسلیم مبیع خودداری نماید و از قضا مبیعی که در دست بایع است تلف شود اما این تلف ناشی از تقصیر بایع نباشد باید بیان کرد که در صورت تحقق چنین موقعیتی می‌توان دو حالت را در نظر گرفت: یکی اینکه قاعده تلف مبیع قبل از قبض را جاری کرد و به تبع جاری کردن چنین قاعده‌ای عقد منعقد شده منفسخ می‌شود و ثمنی که مشتری پرداخت کرده است به او مسترد می‌شود و حالت دیگر این است که قیمت یا مثل مالی که تلف شده است به مشتری پرداخت شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمان معاوضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمان معاوضی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: ضمان معاوضی |شرایط اعمال قاعده تلف مبیع قبل از قبض ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قوانین حقوقی‌‌ کشور ما برای هر نوع جرمی مجازات‌‌ به خصوصی در نظر گرفته شده است. برای مثال فردی که از پرداخت بدهی‌های خود امتناع ‌‌می‌کند توقیف اموال ‌‌می‌شود و یا به زندان ‌‌می‌رود. قصاص نفس نیز یکی از انواع مجازات‌های ذکر شده در قوانین حقوقی کشور ما ‌‌می‌باشد. در ادامه در مورد قصاص نفس و نحوه اجرای آن توضیحات کاملی را خدمتتان بیان نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : اجرای قصاص نفس

قصاص نفس چیست‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد برای هر نوع جر‌‌می‌ مجازاتی در نظر گرفته ‌‌می‌شود و قصاص نفس نیز یکی از انواع مجازات‌ها به حساب ‌‌می‌آید. هرگاه فردی به دیگری آسیبی عمدی برساند که این آسیب باعث مرگ ‌او شود در صورتی‌‌ که اولیای مقتول از فرد شکایت کنند دادگاه حکم قصاص نفس را برای او صادر ‌‌می‌کند. حکم قصاص نفس حکمی است که طی انجام‌‌ آن فرد اعدام شده و جان خود را از دست ‌‌می‌دهد. حکم قصاص نفس در صورتی صادر ‌‌می‌شود که به دادگاه ثابت شود فرد از روی عمد این کار را انجام داده است‌‌ و در غیر‌‌ این صورت احکام دیگری‌‌ صادر خواهد گردید.

 

شرایط و نحوه اجرای حکم قصاص نفس

اجرای حکم قصاص نفس نیز دارای شرایط و قوانین خاص خود ‌‌می‌باشد و ‌‌می‌بایست برای اجرای این‌ حکم‌ به تمام این قوانین توجه‌ نمود. طبق قانون کشور ما قصاص نفس باید به گونه‌‌ای صورت بگیرد که فرد کمترین درد را بکشد و دچار آزار‌های شدید فیزیکی نشود. برای مثال اگر زنی که باردار است به قصاص‌‌ محکوم شود طبق قانون اجرای حکم قصاص او تا زمان وضع حمل باید به تعویق بیفتد.

حتی اگر بعد از به دنیا آمدن فرزند دادگاه تشخیص دهد که قصاص‌‌ زن باعث از دست رفتن نوزاد یا وارد شدن آسیب به او ‌‌می‌شود باز هم اجرای حکم قصاص نفس به تعویق افتاده و حتی ممکن است تا دو سالگی فرزند نیز عقب بیفتد. پس مهم‌ترین شرط اجرای حکم قصاص نفس این است که به قاتل‌‌ یا دیگری آسیب زیادی وارد نشود. پس از اینکه اولیای دم یا پدر و مادر مقتول تفاضل دیه ( در صورت وجود) را پرداخت کردند حکم به راحتی اجرا ‌‌می‌شود اما در زمان اجرای حکم نیز باید به قوانین توجه نمود.

 

به وجود آمدن شرایط اجرای قصاص عضو اولیای دم

همانطور که در بالا‌‌ گفته شد در زمان اجرای حکم نباید به قاتل آسیب فیزیکی شدیدی برسد اما اگر قاتل به روش‌های نادرستی قصاص شود و آسیب فیزیکی ببیند تحت شرایطی او یا خانواده‌اش می‌توانند خواستار قصاص عضو اولیای دم مقتول شوند اما این در صورتی است که بیم تلف شدن اولیای دم وجود نداشته باشد. در صورتی که قاتل پس از قصاص زنده بماند و خانواده‌‌ مقتول خواهان‌‌ قصاص دوباره او نشوند حق درخواست قصاص عضو نیز از قاتل سلب خواهد گردید. اما اگر اولیای دم خواهان‌‌ اجرای دوباره حکم قصاص نفس شوند قاتل ‌‌می‌تواند قبل از اجرای حکم خواستار قصاص عضو آن‌ها شود‌‌ و پس از مرگش نیز خانواده‌اش ‌‌می‌توانند این حق را مطالبه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجر‌ای قصاص نفس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجر‌ای قصاص نفس پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

حکم قصاص نفس به چه دلیل صادر ‌‌می‌شود‌‌ ؟

هرگاه فردی از روی عمد دیگری را به قتل برساند حکم قصاص نفس برای او صادر ‌‌می‌شود.

اگر زن باردار به قصاص نفس محکوم شود‌ تکلیف چیست‌‌ ؟

اگر زن‌ باردار به قصاص نفس محکوم شود ‌‌می‌بایست اجرای حکم تا زمان فارغ شدن او به تعویق بیفتد.

 



:: برچسب‌ها: اجرای قصاص نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید عقد صلح چیست ؟ موضوع مورد بحث ما در این مقاله بررسی عقد صلح می‌باشد. فقها در فقه به عقد صلح انفع عقود یا سید العقود می‌گویند. به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد آن، صلح را می‌توان در معانی متفاوتی در نظر گرفت. به عنوان مثال کاربرد آن در خاتمه دادن به دعوا را می‌توان مورد نظر قرارداد و یا می‌توان از آن برای انجام معامله استفاده کرد. طرفین این عقد عبارتند از مصالح متصالح و موضوع صلح. در ادامه به بررسی ویژگی‌های عقد صلح و هم چنین شرایط انعقاد آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : عقد صلح چیست

ویژگی‌های عقد صلح | صلح چیست

در قانون مدنی این امکان وجود دارد که از قالب صلح برای انعقاد یک معامله استفاده شود یا به عبارت دیگر صلح ابتدایی محقق شود. صلح می‌تواند قائم مقام هر عقدی قرار بگیرد یا به عبارت دیگر هر عقدی می‌تواند در قالب صلح واقع شود اما باید به این نکته توجه داشت که در صورت تحقق چنین حالتی صرف نظر از نتیجه عقد آثار و احکام آن همان آثار و احکام این عقد است.

اگر بخواهیم این موضوع را ساده‌تر بیان کنیم باید موقعیتی را تصور کنیم که عقد بیع را در قالب صلح منعقد می‌کنیم. به این معنی که یک مال را در برابر یک عوض به تملیک دیگری در می‌آوریم اما از قالب صلح استفاده می‌کنیم. در این صورت نتیجه این عقد تملیک است که همان نتیجه عقد بیع می‌باشد اما آثار و احکام این عقد آثار و احکام عقد صلح است. به عنوان مثال حق شفعه در چنین عقدی راه ندارد.

عقد صلح‌ یک عقد لازم است حتی اگر یک عقد‌ جایز در قالب عقد صلح واقع بشود همچنان عقد ‌صلح یک عقد لازم باقی می‌ماند.

توصیه می‌کنیم مقاله صلح عمری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نمونه قرارداد صلح عمری را مطالعه نمایید.

شرایطی که برای انعقاد عقد صلح لازم است | صلح چیست

همانطور که پیشتر اشاره شد صلح از عقود است. بنابراین باید شرایط صحت معامله در خصوص صلح نیز رعایت شود. یکی از شرایط اساسی صحت معامله این است که طرفین عقد‌ باید هر دو قاصد باشند و هم چنین باید توجه کرد که عقد ‌صلح‌ از زمانی که منعقد می‌شود دارای اثر است.
یکی دیگر از شرایط اساسی صحت معاملات داشتن اهلیت است و ما می‌دانیم که اهلیت بر دو نوع است اهلیت تمتع و اهلیت استیفا. اهلیت تمتع اهلیت برخوردار شدن از یک حق است و اهلیت استیفا به معنی اجرا و اعمال آن حق است.

آثار عقد صلح

در تعریفی که از صلح ارائه شده است به این نکته اشاره شده که صلح هم می‌تواند منازعه موجود را رفع کند و هم می‌تواند از وقوع منازعه احتمالی در آینده جلوگیری کند. به عبارت دیگر دو شریک می‌توانند در خصوص منازعات احتمالی آینده با یکدیگر صلح کنند اما باید به این نکته توجه شود که منشا منازعات احتمالی آینده باید قبلاً شکل گرفته باشد.

ممکن است دعوایی مطرح شده باشد و طرف دعوا ادعای طرف مقابل را انکار کرده باشد و سپس در خصوص این دعوا صلح واقع شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر در ابتدا یک ادعا انکار شود سپس در خصوص آن صلح محقق شود در این صورت آیا این صلح در واقع اقرار به حق است یا خیر در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که این صلح به منزله اقرار نیست.

آثار صلح نسبت به ثالث

صلح نسبت به اشخاص ثالث نیز می‌تواند دارای آثاری باشد یکی از مصادیق آن همان حق شفعه است که پیشتر به آن اشاره شد و دیگر مصداق آن به این شرح است که ممکن است شخص الف پول را به شخص ب بدهد و به او بگوید از محل این پول تا زمانی که او در قید حیات است ماهانه مبلغی را به او بپردازد و زمانی که او از دنیا رفت این مبلغ را به ورثه او بپردازد. همانطور که در این مثال مشاهده می‌کنید این مثال مبنای بیمه عمر است که از مصادیق آثار ‌صلح نسبت به ثالث به شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صلح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صلح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: عقد صلح چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید خیارات حقوقی به چه معنا هستند و به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ خیارات جمع خیار بوده و به اختیاری گویند که به موجب قانون برای طرفین قرارداد در خصوص بر هم زدن و فسخ معامله داده شده است. پس خیارات به معنای همان اختیار فسخی است که در قانون وجود دارد. بنابراین وقتی که بند ( اسقاط کافه خیارات ) را امضاء کنید همه اختیارات فسخی که در قانون برای شما در نظر گرفته شده است از بین می‌رود. در ادامه به بررسی بیشتر انواع خیارات و معرفی آنان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : خیارات قانونی

انواع خیارات قانونی

انواع خیارات: خیار مجلس، حیوان، تأخیر ثمن، رؤیت و تخلف از وصف، غَبن، عیب، تدلیس، تبعض صفقه و خیار تخلف از شرط می‌باشد. در ادامه به بررسی انواع خیارات قانونی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله اسقاط کافه خیارات را مطالعه نمایید.

1 – خیار مجلس 

خیار مجلس ویژه عقد بیع است و در دیگر قراردادهای معاوضی راه ندارد. همان طور که از نام خیار مجلس پیداست این خیار مادام که طرفین عقد از جلسه وقوع عقد متفرق نشده‌اند باقی است و با ترک مجلس توسط هر کدام از طرفین عقد در حالی که با یکدیگر همراه باشند از بین نمی‌رود.

2 – خیار حیوان

طبق ماده 398 قانون مدنی اگر مبیع حیوان باشد مشتری تا سه روز از لحظه انعقاد عقد می‌تواند معامله را فسخ نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار حیوان را مطالعه نمایید.

3 – خیار شرط

این نوع خیار در متن قرارداد باید درج شود و به موجب آن یکی از طرفین یا هر دو یا شخص خارج از قرارداد اجازه دارند تا ظرف مدت مشخصی از معامله منصرف شوند و آن را برهم بزند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار شرط را مطالعه نمایید.

4 – خیار تاخیر ثمن 

مراد از تاخیر، تاخیر در تحویل دادن ثمن و مبیع به مدت سه روز از تاریخ عقد است و در مورد کسی است که مبادرت به بیع نموده، ولی ثمن را قبض نکرده و نیز مبیع را تحویل نداده و شرط تاخیر نیز قرار نداده است و معامله حال باشد، بایع پس از این سه روز می‌تواند معامله را فسخ نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تاخیر ثمن را مطالعه نمایید.

5 – خیار رویت و تخلف وصف

خیار رویت برای کسی ثابت است که مال را ندیده و آن را فقط با توصیف کردن خریده است. هم چنین هر گاه فردی به اتکای رویت پیشین، مالی را بخرد و بعد معلوم شود آن اوصاف را ندارد، اختیار فسخ خواهد داشت. البته تنها در صورتی خیار ثابت می‌شود که در طرف بایع، زیادتی، یا در طرف مشتری نقصی حاصل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خیار تخلف وصف و رویت کلیک کنید.

همچنین به این معناست که هر گاه یکی از طرفین عقد مقداری از کالا را دیده و بقیه را به وصف معامله کرده باشد، در صورت عدم مطابقت می‌تواند تمام کالا را برگرداند و نمی‌تواند معامله را تنها نسبت به مقداری که ندیده است فسخ نماید.

6 – خیار غبن 

مراد از غبن، در اینجا فروش یا خرید مال به غیر قیمت واقعی آن است. این خیار برای هر یک از بایع و مشتری در جایی که نسبت به قیمت جهل داشته باشد ثابت است. به شرط آن که تفاوت به گونه‌ای باشد که غالبا از آن مقدار غبن چشم پوشی نمی‌شود و نسبت به آن مسامحه صورت نمی‌گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار غبن را مطالعه نمایید.

7 – خیار عیب

عیب عبارت از زیاده یا نقصانی است که در اصل مال پدید می‌آید، خواه آن زیاده و نقصان عینی باشد و خواه در صفت باشد. در این حالت مشتری می‌تواند معامله را بر هم بزند یا ارش بگیرد. 

ارش مابه‌التفاوت مال سالم و معیوب است که باید به مشتری پرداخت شود.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار عیب را مطالعه نمایید.

8 – خیار تدلیس | انواع خیارات

تدلیس عبارت است از انجام کارهایی که سبب فریب طرف معامله بشود و اگر این فریب نباشد معامله منعقد نمی‌شود. طرفی که فریب خورده چه مشتری باشد چه بایع اختیار بر هم زدن معامله را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله تدلیس در ازدواج را مطالعه نمایید.

9 – خیار تبعض صفقه | انواع خیارات

خیار تبعض صفقه جایی موضوعیت پیدا می‌کند که عقد بیع نسبت به قسمتی از مبیع به جهتی از جهات صحیح نباشد. در این صورت مشتری می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا به نسبت قسمتی که قرارداد صحیح بوده آن را قبول کند و نسبت به قسمتی که بیع باطل گشته ثمن را بازگرداند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تبعض صفقه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : خیارات قانونی

 



:: برچسب‌ها: خیارات قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم بحث خیار رویت و تخلف از وصف می‌باشد. هنگامی که یک عقد منعقد می‌شود ممکن است خیاراتی در آن وجود داشته باشند که فلسفه وجود آن‌ها رفع ضرر می‌باشد. به عبارت دیگر آن‌ها به طور کامل احقاق حق می‌کنند. مثلا در ماده ۴۱۰ قانون مدنی اشاره شده است که گاهی اوقات ممکن است شخصی مالی را بخرد بدون آن که آن را مشاهده کرده باشد و تنها استناد کند به وصفی که از آن مال شده است اما بعد از این که مال را مشاهده کرد متوجه می‌شود که آنچه که وصف شده نسبت به آنچه که تسلیم شده تفاوت‌های بسیاری دارد. آنچه که بیان کردیم توضیحی از خیار تخلف از وصف و رویت بود. در ادامه به بررسی خیار رویت و تفاوت آن با خیار تخلف وصف و همچنین به بیان نکات این دو خیار می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد خیارات قانونی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

منبع : خیار تخلف وصف و رویت

 

خیار تخلف از وصف و رویت

همانطور که در مقدمه اشاره شد ممکن است یک شخص تنها از طریق وصفی که از یک مال انجام شده است اقدام به خرید آن مال بکند و باید این نکته را در نظر بگیرید که خریدار به هیچ وجه مالی که از آن صحبت می‌کنیم را مشاهده نکرده است و به وصفی که نسبت به آن مال انجام شده است اعتماد کرده است. بعد از اینکه مال به او تسلیم می‌شود متوجه می‌شود که اوصافی که از آن مال ذکر شده است در آن وجود ندارد.

به این ترتیب از این فقدان وصف متحمل ضرر و زیان شده است و برای اینکه احقاق حق انجام شود و ضرری که به او وارد شده است رفع شود برای او خیاری قرار داده شده که بتواند عقد را فسخ کند. باید توجه کنیم که این امکان وجود دارد که خریدار پایبند به همان عقد بماند و از حق فسخ خود استفاده نکند.

در ماده ۴۱۲ قانون مدنی بیان شده است که اگر مشتری قسمتی از مبیع یا به عبارت دیگر بعض مبیع را مشاهده کرده باشد و قسمت و بعض دیگر آن را از روی توصیف خریداری کرده باشد و دقیقا همان قسمتی از روی توصیف خریداری شده مطابق وصف انجام شده نباشد در این صورت مشتری این اختیار را دارد که یا تمام مبیع را رد کند و یا اینکه تمام آن را قبول کند. توجه کنید که مشتری نمی‌تواند مورد بیع را تجزیه کند به دلیل اینکه در این صورت تجزیه انجام شده موجب می‌شود تا به بایع ضرر وارد شود.

خیار وصف خیاری مشترک است

آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که خیار تخلف وصف هم برای بایع یعنی فروشنده می‌تواند قرار بگیرد و هم برای خریدار. پس می‌توان نتیجه گرفت که این خیار از جمله خیارات مشترک می‌باشد و مستند ما در بیان این نکته ماده ۴۱۱ قانون مدنی می‌باشد.

تفاوت خیار تخلف وصف با خیار تخلف از شرط صفت

خیار تخلف وصف و خیار تخلف از شرط صفت مجزا هستند. خیار تخلف از شرط صفت تقسیم می‌شود به سه گروه شرط فعل، شرط صفت و شرط نتیجه. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که یک صفت را در خصوص مبیع شرط کنیم و در صورتی که از این شرط تخلف شود خیار تخلف از شرط صفت ما محقق می‌شود. اما در خصوص خیار تخلف وصف شرطی گذاشته نمی‌شود بلکه تنها مبیع مورد نظر ما وصف می‌شود و بعد از اینکه به ما تسلیم می‌شود متوجه می‌شویم که در مبیع، وصف مورد نظر موجود نیست که در چنین حالتی تخلف وصف محقق شده است.

خیار رویت | خیار تخلف وصف و رویت

در ذیل خیار تخلف وصف خیار رویت مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر اگر طرفین یک عقد به اعتبار رویتی که سابقاً نسبت به یک مال داشته‌اند اقدام به خرید و فروش آن مال کنند و بعد از رویت و تسلیم خریدار متوجه شود که اوصافی که سابقاً مورد رویت او قرار گرفته بوده است اکنون دیگر در مبیع وجود ندارد. در این حالت او اختیار فسخ خواهد داشت بنابراین تفاوت این دو خیار از این قرار است که در خیار تخلف وصف مبیع به توصیف خریداری شده است و در خیار رویت مبیع با اعتماد به رویت سابق خریداری شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله اسقاط کافه خیارات را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

منبع : خیار تخلف وصف و رویت



:: برچسب‌ها: خیار تخلف وصف و رویت ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم بحث خیار رویت و تخلف از وصف می‌باشد. هنگامی که یک عقد منعقد می‌شود ممکن است خیاراتی در آن وجود داشته باشند که فلسفه وجود آن‌ها رفع ضرر می‌باشد. به عبارت دیگر آن‌ها به طور کامل احقاق حق می‌کنند. مثلا در ماده ۴۱۰ قانون مدنی اشاره شده است که گاهی اوقات ممکن است شخصی مالی را بخرد بدون آن که آن را مشاهده کرده باشد و تنها استناد کند به وصفی که از آن مال شده است اما بعد از این که مال را مشاهده کرد متوجه می‌شود که آنچه که وصف شده نسبت به آنچه که تسلیم شده تفاوت‌های بسیاری دارد. آنچه که بیان کردیم توضیحی از خیار تخلف از وصف و رویت بود. در ادامه به بررسی خیار رویت و تفاوت آن با خیار تخلف وصف و همچنین به بیان نکات این دو خیار می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد خیارات قانونی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 

خیار تخلف از وصف و رویت

همانطور که در مقدمه اشاره شد ممکن است یک شخص تنها از طریق وصفی که از یک مال انجام شده است اقدام به خرید آن مال بکند و باید این نکته را در نظر بگیرید که خریدار به هیچ وجه مالی که از آن صحبت می‌کنیم را مشاهده نکرده است و به وصفی که نسبت به آن مال انجام شده است اعتماد کرده است. بعد از اینکه مال به او تسلیم می‌شود متوجه می‌شود که اوصافی که از آن مال ذکر شده است در آن وجود ندارد.

به این ترتیب از این فقدان وصف متحمل ضرر و زیان شده است و برای اینکه احقاق حق انجام شود و ضرری که به او وارد شده است رفع شود برای او خیاری قرار داده شده که بتواند عقد را فسخ کند. باید توجه کنیم که این امکان وجود دارد که خریدار پایبند به همان عقد بماند و از حق فسخ خود استفاده نکند.

در ماده ۴۱۲ قانون مدنی بیان شده است که اگر مشتری قسمتی از مبیع یا به عبارت دیگر بعض مبیع را مشاهده کرده باشد و قسمت و بعض دیگر آن را از روی توصیف خریداری کرده باشد و دقیقا همان قسمتی از روی توصیف خریداری شده مطابق وصف انجام شده نباشد در این صورت مشتری این اختیار را دارد که یا تمام مبیع را رد کند و یا اینکه تمام آن را قبول کند. توجه کنید که مشتری نمی‌تواند مورد بیع را تجزیه کند به دلیل اینکه در این صورت تجزیه انجام شده موجب می‌شود تا به بایع ضرر وارد شود.

خیار وصف خیاری مشترک است

آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که خیار تخلف وصف هم برای بایع یعنی فروشنده می‌تواند قرار بگیرد و هم برای خریدار. پس می‌توان نتیجه گرفت که این خیار از جمله خیارات مشترک می‌باشد و مستند ما در بیان این نکته ماده ۴۱۱ قانون مدنی می‌باشد.

تفاوت خیار تخلف وصف با خیار تخلف از شرط صفت

خیار تخلف وصف و خیار تخلف از شرط صفت مجزا هستند. خیار تخلف از شرط صفت تقسیم می‌شود به سه گروه شرط فعل، شرط صفت و شرط نتیجه. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که یک صفت را در خصوص مبیع شرط کنیم و در صورتی که از این شرط تخلف شود خیار تخلف از شرط صفت ما محقق می‌شود. اما در خصوص خیار تخلف وصف شرطی گذاشته نمی‌شود بلکه تنها مبیع مورد نظر ما وصف می‌شود و بعد از اینکه به ما تسلیم می‌شود متوجه می‌شویم که در مبیع، وصف مورد نظر موجود نیست که در چنین حالتی تخلف وصف محقق شده است.

خیار رویت | خیار تخلف وصف و رویت

در ذیل خیار تخلف وصف خیار رویت مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر اگر طرفین یک عقد به اعتبار رویتی که سابقاً نسبت به یک مال داشته‌اند اقدام به خرید و فروش آن مال کنند و بعد از رویت و تسلیم خریدار متوجه شود که اوصافی که سابقاً مورد رویت او قرار گرفته بوده است اکنون دیگر در مبیع وجود ندارد. در این حالت او اختیار فسخ خواهد داشت بنابراین تفاوت این دو خیار از این قرار است که در خیار تخلف وصف مبیع به توصیف خریداری شده است و در خیار رویت مبیع با اعتماد به رویت سابق خریداری شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله اسقاط کافه خیارات را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: خیار تخلف وصف و رویت ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید خیارات حقوقی به چه معنا هستند و به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ خیارات جمع خیار بوده و به اختیاری گویند که به موجب قانون برای طرفین قرارداد در خصوص بر هم زدن و فسخ معامله داده شده است. پس خیارات به معنای همان اختیار فسخی است که در قانون وجود دارد. بنابراین وقتی که بند ( اسقاط کافه خیارات ) را امضاء کنید همه اختیارات فسخی که در قانون برای شما در نظر گرفته شده است از بین می‌رود. در ادامه به بررسی بیشتر انواع خیارات و معرفی آنان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

انواع خیارات قانونی

انواع خیارات: خیار مجلس، حیوان، تأخیر ثمن، رؤیت و تخلف از وصف، غَبن، عیب، تدلیس، تبعض صفقه و خیار تخلف از شرط می‌باشد. در ادامه به بررسی انواع خیارات قانونی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله اسقاط کافه خیارات را مطالعه نمایید.

1 – خیار مجلس 

خیار مجلس ویژه عقد بیع است و در دیگر قراردادهای معاوضی راه ندارد. همان طور که از نام خیار مجلس پیداست این خیار مادام که طرفین عقد از جلسه وقوع عقد متفرق نشده‌اند باقی است و با ترک مجلس توسط هر کدام از طرفین عقد در حالی که با یکدیگر همراه باشند از بین نمی‌رود.

2 – خیار حیوان

طبق ماده 398 قانون مدنی اگر مبیع حیوان باشد مشتری تا سه روز از لحظه انعقاد عقد می‌تواند معامله را فسخ نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار حیوان را مطالعه نمایید.

3 – خیار شرط

این نوع خیار در متن قرارداد باید درج شود و به موجب آن یکی از طرفین یا هر دو یا شخص خارج از قرارداد اجازه دارند تا ظرف مدت مشخصی از معامله منصرف شوند و آن را برهم بزند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار شرط را مطالعه نمایید.

4 – خیار تاخیر ثمن 

مراد از تاخیر، تاخیر در تحویل دادن ثمن و مبیع به مدت سه روز از تاریخ عقد است و در مورد کسی است که مبادرت به بیع نموده، ولی ثمن را قبض نکرده و نیز مبیع را تحویل نداده و شرط تاخیر نیز قرار نداده است و معامله حال باشد، بایع پس از این سه روز می‌تواند معامله را فسخ نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تاخیر ثمن را مطالعه نمایید.

5 – خیار رویت و تخلف وصف

خیار رویت برای کسی ثابت است که مال را ندیده و آن را فقط با توصیف کردن خریده است. هم چنین هر گاه فردی به اتکای رویت پیشین، مالی را بخرد و بعد معلوم شود آن اوصاف را ندارد، اختیار فسخ خواهد داشت. البته تنها در صورتی خیار ثابت می‌شود که در طرف بایع، زیادتی، یا در طرف مشتری نقصی حاصل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خیار تخلف وصف و رویت کلیک کنید.

همچنین به این معناست که هر گاه یکی از طرفین عقد مقداری از کالا را دیده و بقیه را به وصف معامله کرده باشد، در صورت عدم مطابقت می‌تواند تمام کالا را برگرداند و نمی‌تواند معامله را تنها نسبت به مقداری که ندیده است فسخ نماید.

6 – خیار غبن 

مراد از غبن، در اینجا فروش یا خرید مال به غیر قیمت واقعی آن است. این خیار برای هر یک از بایع و مشتری در جایی که نسبت به قیمت جهل داشته باشد ثابت است. به شرط آن که تفاوت به گونه‌ای باشد که غالبا از آن مقدار غبن چشم پوشی نمی‌شود و نسبت به آن مسامحه صورت نمی‌گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار غبن را مطالعه نمایید.

7 – خیار عیب

عیب عبارت از زیاده یا نقصانی است که در اصل مال پدید می‌آید، خواه آن زیاده و نقصان عینی باشد و خواه در صفت باشد. در این حالت مشتری می‌تواند معامله را بر هم بزند یا ارش بگیرد. 

ارش مابه‌التفاوت مال سالم و معیوب است که باید به مشتری پرداخت شود.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار عیب را مطالعه نمایید.

8 – خیار تدلیس | انواع خیارات

تدلیس عبارت است از انجام کارهایی که سبب فریب طرف معامله بشود و اگر این فریب نباشد معامله منعقد نمی‌شود. طرفی که فریب خورده چه مشتری باشد چه بایع اختیار بر هم زدن معامله را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله تدلیس در ازدواج را مطالعه نمایید.

9 – خیار تبعض صفقه | انواع خیارات

خیار تبعض صفقه جایی موضوعیت پیدا می‌کند که عقد بیع نسبت به قسمتی از مبیع به جهتی از جهات صحیح نباشد. در این صورت مشتری می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا به نسبت قسمتی که قرارداد صحیح بوده آن را قبول کند و نسبت به قسمتی که بیع باطل گشته ثمن را بازگرداند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تبعض صفقه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: خیارات قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد رهن یکی از عقود رایج میان مردم در جامعه می‌باشد. بنابراین دانستن مطالب و نکات مربوط به آن از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. به همین دلیل است که در این مقاله می‌خواهیم آن را مورد مطالعه قرار بدهیم. باید بدانیم که قانونگذار در مواد قانون مدنی به این موضوع اشاره کرده است و ما در بیان مطالب به این مواد استناد می‌کنیم. به طور کلی اگر نکات قانونی در خصوص اعمال حقوقی را بدانیم در این صورت بسیار محتاط هم عمل می‌کنیم. به عنوان مثال اگر طرف یکی از عقود قرار بگیریم دچار اشتباه نمی‌شویم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : رهن 

 تعریف

رهن در واقع وثیقه طلب اصلی است. شخصی به کسی بدهکار است و طلبکار برای اطمینان از دریافت طلب خود از بدهکار تقاضای رهن می‌کند تا اگر در موقع سر رسید طلب اصلی موفق به دریافت آن نشود با فروش مال مرهونه به طلب خود دست یابد.

توصیه می‌کنیم مقاله لازم یا جایز بودن عقد رهن را مطالعه نمایید.

طرفین عقد

راهن کسی است که رهن می‌سپارد مرتهن کسی است که آن را می‌گیرد و عین مرهونه مالی است که به رهن گذاشته می‌شود.

شرط صحت

قانون بیان می‌کند که شرط صحت عقد رهن این است که مالی که مورد رهن واقع شده باید به قبض مرتهن درآید یعنی در اختیار او قرار گیرد. در غیر این صورت عقدی که منعقد شده صحیح نمی‌باشد.

صفات مال مرهونه 

مال موقوفی نباشد

نکته‌ای که در ماده ۷۷۳ بیان شده است این می‌باشد که هر مالی که قابل نقل و انتقال قانونی نباشد نمی‌تواند عین مرهونه در نظر گرفته شود. به عنوان مثال مال موقوفه مالی است که قابل فروش نمی‌باشد یا به عبارت دیگر نمی‌توانیم آن را به دیگری انتقال بدهیم.

قابل قبض باشد | رهن

ماده ۷۷۴ قانون مدنی بیان کرده است که مال مرهون باید عین معین باشد. رهن دین و منفعت پذیرفته نیست. بر اساس آنچه در این ماده بیان شده است می‌توانیم بیان کنیم به دلیل اینکه در عقد رهن قبض شرط صحت می‌باشد مالی می‌تواند مورد رهن واقع شود که در خارج موجود باشد در این صورت قابل قبض می‌باشد.

تجزیه ناپذیری رهن

نکته دیگری که اشاره به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است این است که رهن در واقع تجزیه ناپذیر است. یعنی متعهد نمی‌تواند به نسبتی که بدهی اصلی را می‌پردازد رهن را خرد خرد آزاد کند. در توضیح باید بیان کنیم که با توجه به اینکه رهن تجزیه ناپذیر می‌باشد در صورتی که مرتهن راضی باشد که دین راهن به او تجزیه شود عقد صحیح است. این امکان وجود دارد که شخصی که راهن است قسمتی از دین خود را بدهد و در صورتی که مرتهن این امر را بپذیرد اشکالی پیش نمی‌آید.

منافع عین مرهونه

باید توجه کنیم که مال مرهون برای راهن است. بنابراین منافع مربوط به این مال نیز متعلق به راهن می‌باشد. در خصوص منافع یک مال باید بیان کنیم که منافع یا متصل هستند یا منفصل. وقتی می‌گوییم مال مرهون متعلق به شخص راهن می‌باشد و منافع آن نیز متعلق به او است منظورمان از منافع منافع متصل می‌باشد. چرا که این منافع قابل جدا شدن از عین مال نمی‌باشند. در صورتی که منافع منفصل را می‌توان از عین مال جدا کرد. بنابراین منافع منفصل جزء رهن محسوب نمی‌شود.

امکان فروش رهن

باید توجه کنیم که راهن نمی‌تواند هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد. سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که آیا راهن می‌تواند مال را به فروش برساند؟ نظراتی در این خصوص وجود دارد اما اگر بخواهیم نظر مشهور را بیان کنیم باید بگویم که اگر راهن به عنوان مالک عین مرهونه را بفروشد در این صورت عمل انجام شده با حق مرتهن منافات دارد و در واقع یک عمل غیر‌نافذ می‌باشد. نظرات مخالف این نظر هم وجود دارند اما در نهایت به یک رای وحدت رویه می‌رسیم که نظر مشهور را تایید می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نمونه قرارداد رهن خانه را مطالعه کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رهن و وثیقه املاک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وثیقه ملک و رهن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: رهن ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در شرع مقدس اسلام همواره بر همفکری و مشورت با یکدیگر تاکید شده است. پیامبر اسلام همواره برای تصمیمات مهم خود در امور کشورداری با اشخاص متخصص و کاردان مشورت ‌‌می‌کردند. در جامعه کنونی نیز لزوم همفکری و یاری مردم با دولت برای اداره‌‌‌‌‌ بهتر کشور احساس ‌می‌شود. همین احساس نیاز در طول تاریخ باعث شکل گیری شورا‌‌ها ‌‌‌‌‌شد. یکی از انواع شوراها، شورای بخش ‌می‌باشد که در این مطلب به بررسی شورای بخش و وظائف آن ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : شورای بخش

شورای بخش چیست ؟

از نظر اصطلاحی شورا به معنای گروهی از مردم است که با هم برای اداره امور هم فکری ‌می‌نمایند.

یک بخش از به هم پیوستن چند دهستان همجوار تشکیل ‌می‌شود که کوچک‌تر از شهرستان می‌باشد. شورای بخش به شکلی از شوراهای اسلا‌می ‌است که مردم یک بخش با هم آن را تشکیل ‌می‌دهند.

اعضای شورای اسلا‌می ‌بخش

بر اساس ماده‌‌‌‌‌ 5 قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات اسلا‌می ‌کشور، اعضای شورا باید از میان نمایندگان یا اعضای شورای روستایی همان بخش انتخاب شوند. نمایندگان و اعضای شورای روستا از قبل توسط خود مردم روستا انتخاب ‌می‌گردند. از هر روستای داخل در بخش باید حداقل یک نماینده در شورای بخش باشد.

اعضای شورای بخش پنج نفر هستند. شامل رئیس شورا که از میان سایر اعضا توسط خود آن‌‌‌ها انتخاب ‌می‌شود. معمولا مسن‌ترین شخص رئیس ‌می‌شود. نائب رئیس شورا که در صورت نبود رئیس وظیفه‌‌‌‌‌ ریاست شورا را بر عهده ‌‌می‌گیرد. یک منشی برای مدت دو سال و دو نماینده دیگر در شورای بخش به عنوان عضو اصلی و علی البدل شورا.

وظائف و اختیارات رئیس شورای بخش

در ماده‌‌‌‌‌ 9 آیین نامه داخلی شوراهای اسلا‌می‌ بخش رئیس دارای 11 وظیفه به شرح زیر است:

  • انجام امور اداری و مالی شورا.
  • مدیریت‌‌‌‌‌ جلسات و ایجاد نظم در آن‌ها.
  • دعوت از فرماندار، بخشدار، روسای دستگاه‌‌های اجرایی، سازمان‌‌های دولتی و نهاد‌‌ها و تشکل‌‌های دولتی و غیر دولتی و کلیه اشخاصی که حضور آن‌‌‌ها در جلسات الزا‌می‌ است.
  • دعوت نمودن از کلیه اعضا و تخس وظایف میان ایشان.
  • امضای کلیه مکاتبات ‌‌‌رسمی‌ شورا.
  • ابلاغ مصوبات شورا و نظارت و پیگیری بر انجام صحیح آن‌‌‌ها.
  • معرفی نماینده شورا به مسئولان اجرایی. این نماینده از بین اعضا انتخاب ‌می‌شود.
  • اعلام روز و ساعت جلسه بعدی.
  • ابلاغ کتبی اعتراضات و ایرادات اعضای شورا به مراجع ذیصلاح.
  • شرکت در جلسات ‌‌‌رسمی ‌سازمان‌‌ها و موسسات اعم از دولتی و غیر دولتی.
  • امضای احکام لازمه.

وظایف شورای اسلا‌می‌ بخش

علت اصلی شکل گیری شوراها همکاری مردم با دولت برای اداره‌‌‌‌‌ بخش است. در ماده‌‌‌‌‌ 79 قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات شوراهای اسلا‌می‌ کشور وظائف شورا مطرح شده است. از جمله:

1/ تقدیم طرح‌ها و پیشنهادات اصلاحی به مدیران اجرایی جهت رفع مشکلات موجود در بخش.

2/ نظارت بر عملکرد شوراهای روستا به منظور رعایت وظایف قانونی خود.

3/ ایجاد هماهنگی بین شوراهای روستایی در داخل بخش.

4/ در موارد عدم امکان طرح شکایت در مراجع قضایی، حل و فصل مشکلات روستاها یا شوراهایشان.

5/ سر و سامان بخشیدن به امور عمرانی بخش در مواردی که‌‌‌‌‌ شورای روستا اجازه مداخله ندارد.

6/ ترغیب مردم به شرکت و سرمایه گذاری در برنامه‌‌ها و طرح‌های مختلف.

7/ انجام وظائف و مسئولیت‌های شورای روستا در کلیه امکنه و روستاهایی که به هر دلیل شورای روستا ندارند.

8/ نظارت بر اجرای درست مصوبات شورا.

9/ نظارت و پیگیری اجرای طرح‌‌‌ها و پروژه‌‌های عمرانی بخش.

10/ تایید نمودن طرح‌‌‌های‌‌ هادی روستا‌‌ها و ارسالشان به مراجع ذیصلاح برای تصویب قطعی.

سوالات متداول

1/ چگونه ‌می‌توان عضو شورای بخش شد‌‌‌ ؟

اعضای شور‌ای اسلا‌می‌ بخش از میان نمایندگان و اعضای شور‌اهای روستا انتخاب ‌می‌شوند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

2/ وظایف شورای اسلا‌می‌ روستا چیست ‌‌‌‌‌؟

شوراها به طور کلی برای همکاری با دولت برای اداره‌‌‌‌‌ بهتر بخش یا روستا به وجود آمده‌اند. در قانون نیز وظائفی برای شوراها تعیین شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شورای اسلامی بخش، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شورای اسلامی بخش پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: شورای بخش ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع این مقاله عقد حواله می‌باشد. پیش از بیان هر نکته باید بیان کنیم که عقد حواله شبیه عقد ضمان است با یک سری تفاوت‌ها که حتماً باید به آن‌ها اشاره کنیم. در عقد ضمان اراده شخصی که مدیون است شرط نمی‌باشد و این در حالی است که در عقد حواله اراده مدیون مطرح است. به عبارت دیگر در خصوص عقد حواله باید بیان کنیم که سه اراده برای تحقق آن وجود دارد. اولین شخص مدیون اول می‌باشد که به آن محیل می‌گویند و دومین شخص یا به عبارتی مدیون دوم که محال‌علیه نام دارد می‌باشد. در آخر اراده شخص سوم، اراده طلبکار یا محال‌له (محتال) است. در ادامه به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : حواله 

مفهوم ساده عقد حواله

موقعیتی را تصور کنید که شخص الف به شخص ب بدهکار است و بدهی خودش را به شخص دیگری حواله می‌کند. در واقع به شخص ب می‌گوید که بدهی خودش را از آن شخص بگیرد. توجه کنید که شخص الف همان محیل و شخص ب محتال و همچنین شخص ج محال‌علیه نام دارد که هر کدام از این اشخاص با یکدیگر رابطه دارند. بررسی این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و ما در ادامه به نکات مربوط به آن اشاره می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد و قرارداد را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع عقد را مطالعه نمایید.

بررسی رابطه میان محیل و محتال

برای اینکه حواله از سوی یک شخص به شخص دیگر صحیح واقع شود حتماً باید شخصی که محیل واقع شده به شخصی که محتال واقع شده است بدهکار باشد.
حال اگر موقعیت به این شکل باشد که شخص محیل به شخص محتال بدهکار نباشد مطابق آنچه که قانونگذار بیان کرده است حواله محقق نمی‌شود. توجه کنید که آن چیزی که محقق شده است باطل نمی‌باشد بلکه تنها نکته این است که حواله در نظر گرفته نمی‌شود. آنچه که بیان کردیم مطابق ماده ۷۲۶ قانون مدنی می‌باشد.

بررسی رابطه محیل با محال‌علیه

موقعیتی را تصور کنید که شخص الف به شخص ب مبلغ صد هزار تومان بدهکار است و این در حالی است که شخص الف خودش مبلغ صد هزار تومان از شخص ج طلبکار است. به همین دلیل شخص الف به شخص ب می‌گوید که طلب خود را از شخص ج بگیرد. چراکه شخص ج به شخص الف همان مبلغی را بدهکار است که شخص الف به ب بدهکار می‌باشد. در صورت تحقق چنین موقعیتی شخص ج مختار است که چنین وضعیتی را بپذیرد یا خیر. حالت دیگری نیز ممکن است محقق شود این که شخص ج به شخص الف بدهکار نمی‌باشد. ولی به دلیل روابط اقتصادی که با وی دارد به او گفته است که در صورتی که طلبکار‌هایش به او مراجعه کردند بدهی را بپردازد. در این صورت هم امکان تحقق عقد حواله وجود دارد.

مواد قانونی مربوط به عقد حواله

در ماده ۷۳۲ قانون مدنی در خصوص عقد حواله بیان شده است که حواله عقدی لازم می‌باشد. طرفین عقد اعم از محیل و محتال و محال‌علیه نمی‌توانند آن را فسخ نمایند مگر در صورت تحقق ماده ۷۲۹ یا در مواردی که خیار فسخ شرط گشته باشد.
ماده ۷۲۹ قانون مدنی که از آن در ماده ۷۳۲ صحبت شده بود اشاره می‌کند که هر موقع در سر رسید حواله محال‌علیه معسر باشد و محتال از اعسار او اطلاع نداشته باشد، محتال مختار است حواله را فسخ نماید و به محیل رجوع نماید. برای این که مفهوم این ماده برای ما ملموس باشد باید بدانیم که منظور از معسر شخصی است که به سبب عدم توانایی مالی نمی‌تواند هزینه‌های مربوط به دادگاه و دیون خود را بپردازد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حواله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حواله پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: حواله ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع بحث ما در این مقاله عقدی است به نام عقد هبه. این عقد مانند سایر عقود نکات و مطالب مختص به خود دارد که پرداختن به آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. در این راستا ما به قانون مدنی نظر می‌کنیم و مواد آن را مستند تعاریفی قرار می‌دهیم که از این عقد صورت گرفته است. پیش از بیان هر نکته‌ای باید بدانیم که منظور ما از عقد هبه چه نوع عقدی است. منظور ما از این عقد در واقع این است که یک نفر مالش را به تملیک دیگری در می‌آورد آن هم به طور مجانی. در این صورت عقد محقق می‌شود. در ادامه مطالب و نکات دیگری را که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند بیان می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : هبه چیست

ماده قانونی در خصوص هبه

مطابق ماده ۷۹۵ قانون مدنی هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را به طور رایگان به ملکیت کس دیگری درآورد.

طرفین عقد

این عقد چه طرفینی دارد؟ یک طرف به نام واهب که مال را می‌بخشد و یک طرف به نام متهب که مال به او هدیه شده است و آنچه که مورد هبه واقع شده است عین موهوبه در نظر گرفته می‌شود.

چه نوع مالی می‌تواند موضوع هبه قرار بگیرد و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد ؟

منظور ما از اینکه چه نوع مالی می‌تواند موضوع حق قرار بگیرد این است که به عنوان مثال عین می‌تواند موضوع عقد واقع شود.

منفعت

موقعیتی را تصور کنید که شخص الف به شخص ب زمینش را هبه می‌کند. این امکان وجود دارد که منفعت یک مال مورد و موضوع هبه قرار بگیرد. به عنوان مثال شخص الف خانه‌اش را که عین است موضوع و مورد هبه قرار نمی‌دهد. بلکه منفعت خانه‌اش را موضوع هبه قرار می‌دهد. در این صورت حتماً باید مدت را مشخص کند به عبارت دیگر باید مشخص باشد که شخص تا چه مدت می‌تواند از منفعت استفاده کند.

رایگان بودن

این عقد یک عقد مجانی می‌باشد به همین دلیل کسانی که اهلیت ندارند مثل صغیر ممیز و سفیه می‌توانند آن را قبول کنند. شرط صحت هبه قبض است و در اینجا باید اشاره کنیم که صغیر ممیز و سفیه می‌توانند مال هدیه را قبول کنند در حالی که این امکان وجود ندارد که بتوانند قبض کنند و کسانی که باید این امر را انجام دهند در واقع نمایندگان آن‌ها می‌باشند.

این مطلب مطابق ماده ۷۹۹ قانون مدنی بیان شد متن قانون به این شرح است: در هبه به نفع صغیر یا مجنون یا سفیه ولی آنان باید مال را قبض نماید.
در خصوص مجنون و صغیر غیر ممیز باید بیان کنیم که برخلاف سفیه و صغیر ممیز آن‌ها حتی نمی‌توانند هبه را قبول کنند. بنابراین اشخاصی که قبول و قبض آن را انجام می‌دهند در واقع نمایندگان آن‌ها هستند و منظور ما از محجورین اشخاصی هستند که اهلیت ندارند.

هبه معوض

در ماده ۸۰۱ قانون مدنی بیان شده است که هبه ممکن است عوض داشته باشد. بنابراین واهب ممکن است شرط نماید که متهب مالی را به او مجانا ببخشد یا عمل مشروعی را مجاناً برای او یا دیگری انجام دهد. در توضیح این ماده باید اشاره کنیم که با وجود این که هبه یک عقد مجانی می‌باشد می‌توانیم برای آن شرط عوض قرار بدهیم. اگر بخواهیم این مفهوم را با توضیح مثالی ساده‌تر کنیم باید بگوییم که تصور کنید شخصی به شما خانه‌ای را می‌بخشد و هدیه می‌کند به این شرط که شما از فرزند او یک ماه نگهداری کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله رجوع هبه را مطالعه نمایید.

بررسی مبحث صدقه

صدقه را می‌توان به عنوان یک هبه در نظر گرفت که نسبت به شخص واهب لازم می‌باشد. منظور از لازم بودن این است که حق رجوع وجود ندارد. همانطور که در ماده ۸۰۷ به این موضوع اشاره شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: هبه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برات یکی از اسناد تجاری بوده که از نظر شکلی تابع مقررات مخصوص و سختی است. وجود این سند در دست دارنده نشان دهنده این موضوع است که او به میزان مبلغ مندرج در ورقه سند، از امضا کنندگان سند طلبکار می‌باشد. برات به عنوان وسیله پرداخت در زمان آینده می‌‌باشد. باید توجه داشت که این سند تجاری از چک و سفته کمتر رواج دارد. در ادامه به بررسی دقیق آن و نکات حقوقی مربوط به آن مطابق قانون تجارت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : برات چیست
 
تعریف

به شخصی که باید وجه برات را در سر رسید معین پرداخت بنماید، محال‌علیه و به کسی که باید وجه به او پرداخت گردد، دارنده گفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است که دارنده و صادر کننده آن یک نفر باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله اسناد تجاری را مطالعه نمایید.

مندرجات قانونی

طبق ماده ۲۲۳ قانون تجارت، برات علاوه بر امضا یا مهر باید شرایط ذیل را دارا باشد:

۱ – درج واژه برات در روی ورقه.

۲ – تاریخ تحریر و نگارش سند ( روز و ماه و سال ).

۳ – اسم شخصی که باید مبلغ آن را تادیه کند ( پرداخت بنماید ).

به شخصی که باید وجه مندرج در برات را پرداخت کند، براتگیر یا محال‌علیه گفته می‌شود. قید نام شخصی که به پرداخت مبلغ سند دعوت می‌شود، باید توسط صادرکننده انجام گیرد.
سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان برات را بر عهده چند براتگیر صادر کرد؟
چون که قانون ایران در این باره تصریحی نکرده است باید آن را صحیح دانست.

۴ – تعیین مبلغ.

۵ – تاریخ تادیه وجه سند.

تاریخ تادیه یا سر رسید برات، ممکن است به چهار صورت معین شود:
الف ) با درج یک روز معین در خود سند تجاری.
ب ) با درج مدت مشخصی از تاریخ صدور، برای مثال روی آن نوشته شود ظرف چهار ماه از تاریخ صدور.
ج ) با درج مدت معین از تاریخ رویت، مثل چهار ماه از تاریخ رویت.
د ) با درج این که پرداخت به رویت خواهد بود، به زبان ساده یعنی به محض ارائه، مبلغ مندرج در آن پرداخت شود.

۶ – مکان تادیه وجه سند تجاری.

مکان پرداخت برات ممکن است همان مکان صدور باشد.
در قانون تجارت ایران، مکان تادیه می‌تواند بانک براتگیر و یا هر محل دیگری باشد.

۷ – درج اسم فردی که برات در وجه یا حواله کرد او پرداخته می‌شود.

شخص مورد نظری که این سند تجاری در وجه یا حواله کرد او پرداخت می‌شود، می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

۸ – تصریح به اینکه نسخه چندم برات است.

برات می‌تواند در چند نسخه صادر شود اما صادر کننده ملزم به انجام این کار نیست.
صدور این سند تجاری در چند نسخه دارای فایده می‌باشد. اول این که در صورت مفقود شدن یکی از نسخ، نسخه دیگر را می‌توان به براتگیر داد و دوم این که بخاطر جلوگیری از مفقود شدن این سند تجاری، دارنده آن یکی از نسخ را برای براتگیر ارسال کرده و دیگری را نگه می‌دارد تا نسخه قبول شده به وی اعاده گردد.
قانون گذار تاکید می‌کند که باید در ورقه برات تصریح شود که نسخه موجود، نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است.

روش انتقال سند تجاری

۱ – انتقال از طریق قبض و اقباض

به این صورت انجام می‌گیرد که برات از طریق قبض و اقباض بدون امضاء و نوشتن چیزی منتقل می‌شود.
انتقال سندی که در وجه حامل باشد، از طریق قبض و اقباض صورت می‌گیرد.

۲ – انتقال برات از طریق ظهر‌نویسی

یعنی آنکه شخص از طریق امضاء پشت سند برات، آن را به دیگری منتقل می‌کند.
انتقال سند تجاری که در وجه شخص معینی صادر شده باشد، از طریق ظهر‌نویسی صورت می‌گیرد.

قبول و نکول

قبول برات عبارت است از تعهد براتگیر به این که وجه مندرج در آن را در سر وعده بپردازد. قبولی برات با امضاء یا مهر براتگیر تحقق پیدا می‌‌کند، به همین خاطر این سند تجاری باید به براتگیر ارائه شود.
شخص براتگیر ملزم به قبول سند تجاری نیست یعنی می‌تواند آن را قبول نکند حتی اگر که به شخص دارنده بدهکار باشد.
منظور از نکول، عدم قبول سند تجاری از سوی براتگیر می‌باشد.
یکی از آثار نکول، قبولی شخص ثالث می‌باشد.

قبولی برات شخص ثالث

طبق ماده ۲۳۹ قانون تجارت هر موقع براتی نکول بشود و اعتراض به عمل آید، شخص ثالثی می‌تواند آن را به نام برات دهنده یا یکی از ظهر‌نویس‌ها قبول نماید. قبولی شخص ثالث باید در اعتراض نامه قید شده و به امضای او برسد.
همچنین طبق ماده ۲۴۰ قانون تجارت پس از قبولی شخص ثالث نیز تا مبلغ سند پرداخت نگردیده، کلیه حقوقی که برای دارنده سند تجاری از نکول آن در مقابل برات دهنده و ظهرنویس‌ها در قانون برشمرده شده، محفوظ خواهد ماند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: برات چیست | تفاوت برات با سفته و چک دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برات یکی از اسناد تجاری بوده که از نظر شکلی تابع مقررات مخصوص و سختی است. وجود این سند در دست دارنده نشان دهنده این موضوع است که او به میزان مبلغ مندرج در ورقه سند، از امضا کنندگان سند طلبکار می‌باشد. برات به عنوان وسیله پرداخت در زمان آینده می‌‌باشد. باید توجه داشت که این سند تجاری از چک و سفته کمتر رواج دارد. در ادامه به بررسی دقیق آن و نکات حقوقی مربوط به آن مطابق قانون تجارت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : برات چیست
 
تعریف

به شخصی که باید وجه برات را در سر رسید معین پرداخت بنماید، محال‌علیه و به کسی که باید وجه به او پرداخت گردد، دارنده گفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است که دارنده و صادر کننده آن یک نفر باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله اسناد تجاری را مطالعه نمایید.

مندرجات قانونی

طبق ماده ۲۲۳ قانون تجارت، برات علاوه بر امضا یا مهر باید شرایط ذیل را دارا باشد:

۱ – درج واژه برات در روی ورقه.

۲ – تاریخ تحریر و نگارش سند ( روز و ماه و سال ).

۳ – اسم شخصی که باید مبلغ آن را تادیه کند ( پرداخت بنماید ).

به شخصی که باید وجه مندرج در برات را پرداخت کند، براتگیر یا محال‌علیه گفته می‌شود. قید نام شخصی که به پرداخت مبلغ سند دعوت می‌شود، باید توسط صادرکننده انجام گیرد.
سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان برات را بر عهده چند براتگیر صادر کرد؟
چون که قانون ایران در این باره تصریحی نکرده است باید آن را صحیح دانست.

۴ – تعیین مبلغ.

۵ – تاریخ تادیه وجه سند.

تاریخ تادیه یا سر رسید برات، ممکن است به چهار صورت معین شود:
الف ) با درج یک روز معین در خود سند تجاری.
ب ) با درج مدت مشخصی از تاریخ صدور، برای مثال روی آن نوشته شود ظرف چهار ماه از تاریخ صدور.
ج ) با درج مدت معین از تاریخ رویت، مثل چهار ماه از تاریخ رویت.
د ) با درج این که پرداخت به رویت خواهد بود، به زبان ساده یعنی به محض ارائه، مبلغ مندرج در آن پرداخت شود.

۶ – مکان تادیه وجه سند تجاری.

مکان پرداخت برات ممکن است همان مکان صدور باشد.
در قانون تجارت ایران، مکان تادیه می‌تواند بانک براتگیر و یا هر محل دیگری باشد.

۷ – درج اسم فردی که برات در وجه یا حواله کرد او پرداخته می‌شود.

شخص مورد نظری که این سند تجاری در وجه یا حواله کرد او پرداخت می‌شود، می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

۸ – تصریح به اینکه نسخه چندم برات است.

برات می‌تواند در چند نسخه صادر شود اما صادر کننده ملزم به انجام این کار نیست.
صدور این سند تجاری در چند نسخه دارای فایده می‌باشد. اول این که در صورت مفقود شدن یکی از نسخ، نسخه دیگر را می‌توان به براتگیر داد و دوم این که بخاطر جلوگیری از مفقود شدن این سند تجاری، دارنده آن یکی از نسخ را برای براتگیر ارسال کرده و دیگری را نگه می‌دارد تا نسخه قبول شده به وی اعاده گردد.
قانون گذار تاکید می‌کند که باید در ورقه برات تصریح شود که نسخه موجود، نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است.

روش انتقال سند تجاری

۱ – انتقال از طریق قبض و اقباض

به این صورت انجام می‌گیرد که برات از طریق قبض و اقباض بدون امضاء و نوشتن چیزی منتقل می‌شود.
انتقال سندی که در وجه حامل باشد، از طریق قبض و اقباض صورت می‌گیرد.

۲ – انتقال برات از طریق ظهر‌نویسی

یعنی آنکه شخص از طریق امضاء پشت سند برات، آن را به دیگری منتقل می‌کند.
انتقال سند تجاری که در وجه شخص معینی صادر شده باشد، از طریق ظهر‌نویسی صورت می‌گیرد.

قبول و نکول

قبول برات عبارت است از تعهد براتگیر به این که وجه مندرج در آن را در سر وعده بپردازد. قبولی برات با امضاء یا مهر براتگیر تحقق پیدا می‌‌کند، به همین خاطر این سند تجاری باید به براتگیر ارائه شود.
شخص براتگیر ملزم به قبول سند تجاری نیست یعنی می‌تواند آن را قبول نکند حتی اگر که به شخص دارنده بدهکار باشد.
منظور از نکول، عدم قبول سند تجاری از سوی براتگیر می‌باشد.
یکی از آثار نکول، قبولی شخص ثالث می‌باشد.

قبولی برات شخص ثالث

طبق ماده ۲۳۹ قانون تجارت هر موقع براتی نکول بشود و اعتراض به عمل آید، شخص ثالثی می‌تواند آن را به نام برات دهنده یا یکی از ظهر‌نویس‌ها قبول نماید. قبولی شخص ثالث باید در اعتراض نامه قید شده و به امضای او برسد.
همچنین طبق ماده ۲۴۰ قانون تجارت پس از قبولی شخص ثالث نیز تا مبلغ سند پرداخت نگردیده، کلیه حقوقی که برای دارنده سند تجاری از نکول آن در مقابل برات دهنده و ظهرنویس‌ها در قانون برشمرده شده، محفوظ خواهد ماند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: برات چیست | تفاوت برات با سفته و چک دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هر کشوری برای اینکه بتواند در عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی مختلف پیشرفت کند به کارگران جوان و نیرومند نیاز دارد. کارگران به عنوان نیروی محرک چرخ صنعت نقش آفرینی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کنند. اهمیت زیاد فعالیت کارگران و ستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی تاریخی که آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در طی سالیان طولانی کشیده‌اند باعث شده تا نیاز به یک اتحاد جهانی برای حمایت از آنان احساس شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ برای همین سازمانی شکل گرفت به نام سازمان بین المللی کار. در این مطلب سعی در بررسی این سازمان و ارکان آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سازمان بین المللی کار چیست ؟

نخستین بار در سال 1919 در نتیجه بحث‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی کنفرانس صلح پاریس ‌سازمان بین المللی کا‌‌ر (ILO) برای رسیدگی به امور مربوط به کار و کارگران تاسیس گردید. این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد. مقر آن در ژنو و کشور سوییس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ این سازمان نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی را برای بررسی و تصمیم گیری در خصوص امور کارگران و کارفرمایان تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌دهد.‌‌‌‌‌‌‌ در طول سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ کشورهای مختلفی عضو این سازمان شده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ ایران نیز از کشورهایی است که به این سازمان پیوسته است.

همچنین هر ساله در 8 اردیبشت به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی یک شعار را برای ایجاد توسعه پایدار مطرح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ شعار این سازمان برای سال 2020 ( سکوت را بشکن ) است.

ارکان سازمان بین المللی کار

این سازمان دارای یک اساسنامه است. بر اساس آنچه که در این اساسنامه آمده است ‌سازمان بین المللی کا‌ر دارای سه نهاد اصلی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از جمله:

1/ کنفرانس بین الملل کا‌ر.

2/ هیات مدیره.

3/ دفتر بین المللی کار.

کنفرانس سازمان بین المللی کار

این کنفرانس همانند قوه مقننه برای ‌سازمان بین المللی کا‌‌ر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد. از همین رو مهم‌ترین ارگان در سازمان ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ کنفرانس همگانی هر زمان که لازم باشد و حداقل یک بار در سال برای قانون گذاری در راستای حمایت از حقوق کارگران و یکسان سازی حقوق آنان تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد.

تقریبا تمام کشورهای عضو این سازمان عضو این کنفرانس نیز هستند. هر کشوری 4 نماینده برای شرکت در این کنفرانس معرفی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از بین این چهار نماینده 2 نفر از سوی دولت و 2 نفر از سوی کارگران و کارفرمایان کشور انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود. هر نماینده دارای حق رای و حق اظهار نظر مستقل است. یعنی در این کنفرانس هر کشور 4 حق رای دارد.

کلیه تصمیمات در کنفرانس بین المللی باید به تصویب حداقل دو سوم از نمایندگان حاضر برسد. تصمیمات این کنفرانس عمدتا در قالب مقاوله نامه عهدنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌، و توصیه نامه تصویب و منتشر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

از دیگر وظایف این سازمان علاوه بر قانونگذاری و تعیین خط سیاسی و اجتماعی کارگران ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توان به وظیفه پذیرش اعضای جدید و تصویب بودجه سازمان بین الملل کار اشاره کرد.

هیات مدیره یا شورای مدیریت سازمان بین الملل کار

این شورای مدیریت وظیفه تنظیم آیین نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی مربوط به چگونگی اداره کردن ‌سازمان بین ا‌لمللی کا‌ر را بر عهده دارد. این مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ باید به تصویب همایش برسد. در واقع این نهادی است برای اداره و مدیریت ‌سازمان بین ا‌لمللی کا‌ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌

بر اساس ماده 7 اساسنامه سازمان بین المللی کار شورای مدیریت دارای 56 نماینده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از این میان 28 نفر نمایندگان دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 14 نفر نمایندگان کارفرمایان و 14 نفر نمایندگان کارگران هستند. در راس این شورا رییس شورای مدیریت با دو نایب رئیس او قرار دارند که در واقع مدیر کل سازمان بین المللی کار هم هست. این رئیس با آرای حداکثری اعضای شورا انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

در میان اعضا باید حتما 10 نفر از نمایندگان دولتی کشورهای صنعتی مهم و 18 نماینده هم از سوی دیگر دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ باشد. همچنین حضور تعداد معینی نماینده زن نیز الزا‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌باشد.

دفتر بین المللی کا‌ر

سومین نهاد سازمان بین المللی کا‌ر دبیرخانه دائمی‌‌ سازمان با نام دفتر بین المللی کا‌ر مستقر در ژنو ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ این دفتر وظائف خود را زیر نظر شورای مدیریت و با توجه به اساسنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی سازمان انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌دهد. وظائف این دفتر به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد:

1/ دریافت و توزیع اطلاعات مربوط به تنظیم قوانین بین المللی در مورد شرایط کار کارگران و نظام کار.

2/ مطالعه مسائل کار و بررسی پیشنهادات برای ارائه به همایش بین المللی.

پژوهش در هر زمینه خاصی که همایش یا شورای مدیریت تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.

3/ تدوین و انتشار نشریات بین المللی مربوط به کار و صنعت به زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی که شورای مدیریت تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید.

به طور کلی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت این دفتر در محدوده وظائف و اختیاراتی که شورای مدیریت به او محول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید عمل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کند. مانند وظائفی که در مورد رعایت دقیق مقاوله نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ به دفتر بین المللی واگذار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

سوالات متداول

سازمان بین المللی کار چیست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌

سازمانی که برای تامین منافع کارگران و همچنین تنظیم مقررات در مورد روابط سه جانبه میان دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کارگر و کارفرما تشکیل شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ایران عضو سازمان بین المللی کار است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌

بله‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران هم عضو است.

ارکان سازمان بین المللی کا‌ر چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟‌

این سازمان دارای سه رکن اصلی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سازمان بین المللی کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سازمان بین المللی کار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: سازمان بین المللی کار ILO ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از زمان‌های قدیم معاملات زیادی بین افراد انجام می‌شده است بر همین اساس قانونگذار برای این گونه معاملات قالب مخصوص به آن را قرار داده است و هر کدام از قالب‌ها به صورت جداگانه شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که قانون‌گذار آن‌ها را ذکر کرده است. برای اطلاع از انواع عقد در قانون مدنی شرایط و قوانین مخصوص به آن مطالبی را قرارداده‌ایم که به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تعریف عقد

تعریف عقد

طبق قانون عقد عبارت است از تعهد یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر بر انجام یک امر مشخص.

تعریفی که قانون مدنی بیان داشته چند عیب مهم دارد از جمله اینکه چنین تعریفی ماهیت عقود معوض را بیان نمی‌کند و به گونه‌ای تنظیم شده است که ظاهرا در هر عقد تنها یکی از دو طرف تعهد می‌کند و دیگری می‌پذیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد و قرارداد را مطالعه نمایید.

اقسام عقد

در قانون مدنی عقود و معاملات به اقسام ذیل تقسیم می‌گردد:

عقود لازم در برابر جایز، خیاری، عقود منجز در برابر معلق، عقود معوض در برابر مجانی و عقود معین در برابر عقود نا‌معین.

برای هرکدام توضیح مختصری قرار داده‌ایم.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تشریفاتی و عقد رضایی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تملیکی و عهدی را مطالعه نمایید.

عقد لازم | انواع عقد

عقد لازم عقدی است که هیچکدام از دو طرف عقد حق فسخ آن را ندارند.

طبق ماده ۲۱۹ قانون مدنی عقود لازم تنها در دو صورت قابل انحلال هستند:

۱- در مواردی که قانون به موجب یکی از خیارات حق فسخ عقد را به یک طرف یا هر دوی آن‌ها داده باشد.

۲- در مواردی که دو طرف توافق به برهم زدن عقد بکنند. (اقاله)

عقد جایز

عقد جایز عقدی است که هر کدام از طرفین هر وقت بخواهد می‌تواند آن را فسخ کند.

برای برهم زدن عقد جایز نیاز به هیچ علت و سبب خاصی نیست.

فوت و جنون و سفه یکی از دو طرف موثر در انحلال عقد است.

عقد خیاری عقدی است که در آن برای هر دو طرف یا یکی از آن‌ها حق فسخ قرار داده شده است.

عقد خیاری از عقود لازم است زیرا در عقد جایز که طرفین می‌توانند هر زمان که اراده کنند عقد را برهم‌‌ بزنند صحبت از خیاری بودن آن معنی ندارد.

عقد منجز و معلق | انواع عقد

عقد منجز عقدی است که تاثیر آن موقوف به امر دیگری نباشد اما عقد معلق عقدی است که اثر آن موقوف به امر دیگری است تا پس‌ از وقوع شرط تحقق پیدا کند. مثلا شخص الف به شخص ب می‌گوید خانه‌ام را به تو فروختم مشروط بر‌ آنکه امروز باران بیاید، این عقد معلق است و واقع نمی‌شود مگر ‌اینکه امروز باران بیاید.

پس از تحقق شرط تعهد‌های نهایی دو طرف با تمام آثار حقوقی خود محقق می‌شود و صاحب حق می‌تواند از تمام مزایای آن استفاده کند.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد منجز و معلق را مطالعه نمایید.

عقد معوض و مجانی | انواع عقد

عقود معوض عقودی هستند که در آن، هر یک از دو طرف در برابر مالی که می‌دهد یا دینی که مسئول ادای آن می‌گردد، مال یا تعهد دیگری را برای خود تحصیل می‌کند.

در عقد معوض همیشه هر یک از دو طرف در عین حالی که از دیگری طلبکار است مدیون اون نیز هست.

عقد مجانی عقدی است که در آن یک یا چند شخص در‌ برابر یک یا چند‌ نفر دیگر تعهد به امری می‌کنند یا مالی را به رایگان می‌دهند مثل عقد هبه‌.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معوض و مجانی را مطالعه نمایید.

عقد معین و نامعین

عقد معین عقدی است که در قانون عنوان معینی دارد و قانون‌گذار شرایط و آثار آن را معین کرده است مثل عقد بیع، اجاره، هبه، قرض، ضمان و…

عقد نامعین عقدی است که در قانون عنوان و صورت خاصی ندارد و لذا شرایط و آثار آن طبق قواعد عمومی تعیین می‌شود مثل قرارداد مربوط به نشر کتاب، تبلیغ درباره کالای معین.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معین و نامعین را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع عقد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : تعریف عقد



:: برچسب‌ها: تعریف عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از آن جا که در آپارتمان نشینی گاهی اوقات، مکان‌هایی وجود دارد که همسایه‌ها در آن مشترک هستند و به صورت مشاع از آن استفاده می‌کنند بنابراین اگر خرابی در هر یک از قسمت‌های آن به وجود آید، همه افراد آن ساختمان باید جبران خسارت نمایند. ولی چون ممکن است عده از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند و نکات حقوقی در این زمینه را ندانند، ما در ادامه به بررسی نکات حقوقی در تعمیر و جبران خسارت خرابی در آپارتمان می‌پردازیم تا بتوانیم در این زمینه به شما عزیزان یاری رسانیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : خسارت ساختمان

جبران خسارات ناشی از خرابی لوله‌ها در آپارتمان

طبق بند ب ماده 4 آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، لوله‌های آب و فاضلاب از مشترکات ساختمان‌ها محسوب می‌شود و مسئولیت جبران خسارت خرابی ناشی از لوله‌ها و تاسیسات بر عهده کل اعضای ساختمان قرار می‌گیرد و همگی باید مشترکا جبران خسارت را بر عهده گیرند.

اما عده‌ای فکر می‌کنند که خرابی در لوله‌های هر واحد مربوط به همان آپارتمان بوده و تنها خود آن واحد باید جبران خسارت نماید، در حالی که طبق همان ماده‌ای که ذکر شد مسئولیت جبران خسارت مشترکا به عهده همه همسایه‌ها خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله هزینه ترکیدن لوله ساختمان را مطالعه نمایید.

تعمیر و جبران خسارت خرابی در ساختمان

طبق ماده 132 قانون مدنی کسی نمی‌تواند در ملک خود اعمالی انجام دهد که موجب ورود زیان به همسایه گردد مگر عملی که محدود و متعارف باشد و برای دفع خطر یا برطرف نمودن نیاز شخصی باشد.

خیلی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایه‌ها مشغول بازسازی واحد خود می‌باشد، اگر که این تعمیرات و بازسازی‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شد، خود مالک باید به دو نکته برای اینکه چرا به این کار پرداخته بیان کند.

اولین نکته آن است که بگوید این تعمیرات و بازسازی‌ها ضروری بوده به طوری که اگر این کار را انجام نمی‌داد امکان استفاده از حق مالکیت و راحتی او را از بین می‌برد.

دومین نکته این است که باید بگوید که انجام این تعمیرات و تبعات ناشی از آن برای همسایگان بیش از حد متعارف نیست. برای مثال سر و صدای زیادی که باعث از بین بردن آرامش همسایه‌ها بشود ندارد.

اگر که تعمیرات ساختمان باعث ایجاد مزاحمت‌هایی خارج از عرف برای همسایگان شود آن‌ها می‌توانند به دلیل ایجاد مزاحمت از او شکایت کنند و می‌توانند او را تحت عنوان جرم ایجاد مزاحمت مورد پیگیری قرار دهند.

توصیه می‌کنیم مقاله صدای همسایه مزاحم را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین را مطالعه نمایید

جبران ریزش و خسارت‌های احتمالی به ساختمان همسایه

گاهی اوقات نشتی و یا ترکیدگی لوله آب طبقه بالایی منجر به پوسیدگی و خرابی سقف طبقه پایین می‌شود. در این موارد اگر خسارات وارده ناشی از تقصیر طبقه بالایی باشد یعنی مثلا شیر آب را باز گذاشته و بر اثر جمع شدن آب این خرابی به طبقه پایین آسیب رسیده است در این صورت جبران خسارت بر عهده مالک طبقه بالا می‌باشد. اما در مواردی که طبقه بالا هم تقصیر نکرده باشد و نشت آب بر اثر خرابی و یا پوسیدگی باشد، در این حالت همه همسایه‌ها مشترکا مسئول هستند و باید جبران خسارت نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله پرداختن هزینه ساختمان را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مصاحبه و مطالبه خسارت ساختمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : خسارت ساختمان



:: برچسب‌ها: خسارت ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از آن جا که در آپارتمان نشینی گاهی اوقات، مکان‌هایی وجود دارد که همسایه‌ها در آن مشترک هستند و به صورت مشاع از آن استفاده می‌کنند بنابراین اگر خرابی در هر یک از قسمت‌های آن به وجود آید، همه افراد آن ساختمان باید جبران خسارت نمایند. ولی چون ممکن است عده از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند و نکات حقوقی در این زمینه را ندانند، ما در ادامه به بررسی نکات حقوقی در تعمیر و جبران خسارت خرابی در آپارتمان می‌پردازیم تا بتوانیم در این زمینه به شما عزیزان یاری رسانیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

جبران خسارات ناشی از خرابی لوله‌ها در آپارتمان

طبق بند ب ماده 4 آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، لوله‌های آب و فاضلاب از مشترکات ساختمان‌ها محسوب می‌شود و مسئولیت جبران خسارت خرابی ناشی از لوله‌ها و تاسیسات بر عهده کل اعضای ساختمان قرار می‌گیرد و همگی باید مشترکا جبران خسارت را بر عهده گیرند.

اما عده‌ای فکر می‌کنند که خرابی در لوله‌های هر واحد مربوط به همان آپارتمان بوده و تنها خود آن واحد باید جبران خسارت نماید، در حالی که طبق همان ماده‌ای که ذکر شد مسئولیت جبران خسارت مشترکا به عهده همه همسایه‌ها خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله هزینه ترکیدن لوله ساختمان را مطالعه نمایید.

تعمیر و جبران خسارت خرابی در ساختمان

طبق ماده 132 قانون مدنی کسی نمی‌تواند در ملک خود اعمالی انجام دهد که موجب ورود زیان به همسایه گردد مگر عملی که محدود و متعارف باشد و برای دفع خطر یا برطرف نمودن نیاز شخصی باشد.

خیلی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایه‌ها مشغول بازسازی واحد خود می‌باشد، اگر که این تعمیرات و بازسازی‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شد، خود مالک باید به دو نکته برای اینکه چرا به این کار پرداخته بیان کند.

اولین نکته آن است که بگوید این تعمیرات و بازسازی‌ها ضروری بوده به طوری که اگر این کار را انجام نمی‌داد امکان استفاده از حق مالکیت و راحتی او را از بین می‌برد.

دومین نکته این است که باید بگوید که انجام این تعمیرات و تبعات ناشی از آن برای همسایگان بیش از حد متعارف نیست. برای مثال سر و صدای زیادی که باعث از بین بردن آرامش همسایه‌ها بشود ندارد.

اگر که تعمیرات ساختمان باعث ایجاد مزاحمت‌هایی خارج از عرف برای همسایگان شود آن‌ها می‌توانند به دلیل ایجاد مزاحمت از او شکایت کنند و می‌توانند او را تحت عنوان جرم ایجاد مزاحمت مورد پیگیری قرار دهند.

توصیه می‌کنیم مقاله صدای همسایه مزاحم را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین را مطالعه نمایید

جبران ریزش و خسارت‌های احتمالی به ساختمان همسایه

گاهی اوقات نشتی و یا ترکیدگی لوله آب طبقه بالایی منجر به پوسیدگی و خرابی سقف طبقه پایین می‌شود. در این موارد اگر خسارات وارده ناشی از تقصیر طبقه بالایی باشد یعنی مثلا شیر آب را باز گذاشته و بر اثر جمع شدن آب این خرابی به طبقه پایین آسیب رسیده است در این صورت جبران خسارت بر عهده مالک طبقه بالا می‌باشد. اما در مواردی که طبقه بالا هم تقصیر نکرده باشد و نشت آب بر اثر خرابی و یا پوسیدگی باشد، در این حالت همه همسایه‌ها مشترکا مسئول هستند و باید جبران خسارت نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله پرداختن هزینه ساختمان را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مصاحبه و مطالبه خسارت ساختمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: خسارت ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از زمان‌های قدیم معاملات زیادی بین افراد انجام می‌شده است بر همین اساس قانونگذار برای این گونه معاملات قالب مخصوص به آن را قرار داده است و هر کدام از قالب‌ها به صورت جداگانه شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که قانون‌گذار آن‌ها را ذکر کرده است. برای اطلاع از انواع عقد در قانون مدنی شرایط و قوانین مخصوص به آن مطالبی را قرارداده‌ایم که به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : تعریف عقد

تعریف عقد

طبق قانون عقد عبارت است از تعهد یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر بر انجام یک امر مشخص.

تعریفی که قانون مدنی بیان داشته چند عیب مهم دارد از جمله اینکه چنین تعریفی ماهیت عقود معوض را بیان نمی‌کند و به گونه‌ای تنظیم شده است که ظاهرا در هر عقد تنها یکی از دو طرف تعهد می‌کند و دیگری می‌پذیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد و قرارداد را مطالعه نمایید.

اقسام عقد

در قانون مدنی عقود و معاملات به اقسام ذیل تقسیم می‌گردد:

عقود لازم در برابر جایز، خیاری، عقود منجز در برابر معلق، عقود معوض در برابر مجانی و عقود معین در برابر عقود نا‌معین.

برای هرکدام توضیح مختصری قرار داده‌ایم.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تشریفاتی و عقد رضایی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تملیکی و عهدی را مطالعه نمایید.

عقد لازم | انواع عقد

عقد لازم عقدی است که هیچکدام از دو طرف عقد حق فسخ آن را ندارند.

طبق ماده ۲۱۹ قانون مدنی عقود لازم تنها در دو صورت قابل انحلال هستند:

۱- در مواردی که قانون به موجب یکی از خیارات حق فسخ عقد را به یک طرف یا هر دوی آن‌ها داده باشد.

۲- در مواردی که دو طرف توافق به برهم زدن عقد بکنند. (اقاله)

عقد جایز

عقد جایز عقدی است که هر کدام از طرفین هر وقت بخواهد می‌تواند آن را فسخ کند.

برای برهم زدن عقد جایز نیاز به هیچ علت و سبب خاصی نیست.

فوت و جنون و سفه یکی از دو طرف موثر در انحلال عقد است.

عقد خیاری عقدی است که در آن برای هر دو طرف یا یکی از آن‌ها حق فسخ قرار داده شده است.

عقد خیاری از عقود لازم است زیرا در عقد جایز که طرفین می‌توانند هر زمان که اراده کنند عقد را برهم‌‌ بزنند صحبت از خیاری بودن آن معنی ندارد.

عقد منجز و معلق | انواع عقد

عقد منجز عقدی است که تاثیر آن موقوف به امر دیگری نباشد اما عقد معلق عقدی است که اثر آن موقوف به امر دیگری است تا پس‌ از وقوع شرط تحقق پیدا کند. مثلا شخص الف به شخص ب می‌گوید خانه‌ام را به تو فروختم مشروط بر‌ آنکه امروز باران بیاید، این عقد معلق است و واقع نمی‌شود مگر ‌اینکه امروز باران بیاید.

پس از تحقق شرط تعهد‌های نهایی دو طرف با تمام آثار حقوقی خود محقق می‌شود و صاحب حق می‌تواند از تمام مزایای آن استفاده کند.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد منجز و معلق را مطالعه نمایید.

عقد معوض و مجانی | انواع عقد

عقود معوض عقودی هستند که در آن، هر یک از دو طرف در برابر مالی که می‌دهد یا دینی که مسئول ادای آن می‌گردد، مال یا تعهد دیگری را برای خود تحصیل می‌کند.

در عقد معوض همیشه هر یک از دو طرف در عین حالی که از دیگری طلبکار است مدیون اون نیز هست.

عقد مجانی عقدی است که در آن یک یا چند شخص در‌ برابر یک یا چند‌ نفر دیگر تعهد به امری می‌کنند یا مالی را به رایگان می‌دهند مثل عقد هبه‌.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معوض و مجانی را مطالعه نمایید.

عقد معین و نامعین

عقد معین عقدی است که در قانون عنوان معینی دارد و قانون‌گذار شرایط و آثار آن را معین کرده است مثل عقد بیع، اجاره، هبه، قرض، ضمان و…

عقد نامعین عقدی است که در قانون عنوان و صورت خاصی ندارد و لذا شرایط و آثار آن طبق قواعد عمومی تعیین می‌شود مثل قرارداد مربوط به نشر کتاب، تبلیغ درباره کالای معین.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معین و نامعین را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع عقد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: تعریف عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 قطعا برای اثبات مالکیت هر چیز نیاز به سند ‌می‌باشد. سند مخصوص خانه یا املاک نیست. بلکه وسایل نقلیه مانند ماشین نیز سند دارند و اشخاص برای اثبات مالکیت خود باید سند ماشین را داشته باشند. گاهی خریدار ماشین را از کارخانه تحویل می‌گیرد و گاهی هم از شخص دیگری خریداری ‌می‌کند که در هر دو حالت این کار باید با سند انجام شود. وضعیت سند ماشینی که مورد معامله قرار می‌گیرد به روش‌های مختلف قابل استعلام است. در این مطلب به بررسی استعلام سند خودرو ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سند خودرو چیست ؟

هر خودرویی دارای دو سند است یکی سند تک برگی که از سوی دفاتر اسناد رسمی‌ ثبت ‌می‌گردد و دیگری سند سبز خودرو که توسط راهنمایی و رانندگی صادر ‌می‌شود. سند تک برگی در محضر تنظیم می‌گردد و در واقع از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک صادر ‌می‌شود.

سند برگ سبز که عموما بیشتر به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته شده است شامل اطلاعات خودرو مانند رنگ، نوع سوخت و… و همچنین اطلاعات مالک آن است. این سند توسط راهنمایی و رانندگی صادر ‌می‌شود و باید از طریق نیروی راهنمایی و رانندگی پیگیری گردد.

بهتر است که خریداران هر دو سند را به نام خود داشته باشند تا دیگر جای هیچ اشکالی نباشد.

استعلام سند خودرو

برای استعلا‌م سند خودرو ‌می‌توانید به سایت سایپا و ایران خودرو مراجعه نمایید و در داخل این سایت با وارد نمودن اطلاعات ماشین از جمله شماره شاسی، شماره فاکتور و تاریخ فاکتور نسبت به وضعیت سند استعلا‌م بگیرید. از این طریق ‌می‌توانید وضعیت سند خودرو مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

در صورتی که از طریق این دو سایت به نتیجه نرسیدید یک راه دیگر برای استعلا‌م وضعیت سند خودرو مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات ناجا ‌می‌باشد. از طریق این سامانه ‌می‌توانید مشاهده نمایید که آیا سند خودرو صادر شده است و یا اینکه در چه مرحله‌ای ‌می‌باشد.

استعلام قضایی سند خودرو

در صورتی که به قصد شکایت درخواست استعلا‌م سند خودرو دارید باید به همراه مدارک و مستندات خود به مراجع قضایی مراجعه نمایید. بعد از اینکه مدارک شما مورد تایید قرار گرفت دادگاه دستوری صادر ‌می‌نماید. سپس با استفاده از این دستور به راهنمایی و رانندگی رفته و در مورد خودرو و مالک آن استعلا‌م بگیرید.

سوالات متداول

چگونه سند خودرو را استعلام بگیریم ؟

از طریق سایت سایپا و ایران خودرو ‌می‌توانید در مورد سند خودرو استعلا‌م بگیرید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد استعلا‌م سند خودرو ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سند خودرو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام سند خودرو پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: استعلام سند خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سیستم قضایی ایران قضات نقش کلیدی دارند به طوری که می‌توان آن‌ها را از ستون‌های اصلی نظام حقوقی ایران دانست. همیشه قضات با وسواس خاصی انتخاب ‌می‌شوند و باید از گزینش‌های مختلفی عبور کنند. از همین رو در کنار تمام وظیفه‌هایی که برای یک قاضی مطرح شده است برای او امتیاز‌هایی نیز قرار داده شده است. یکی از این موارد اصل تغییر ناپذیری قضات ‌می‌باشد که در واقع یک امتیاز برای آن‌ها محسوب ‌می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی اصل تغییر ناپذیری قضات ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

استقلال دستگاه قضا

بر اساس آنچه که در قانون اساسی آمده است قوای سه گانه از هم مستقل هستند. در اصل 57 قانون اساسی به اصل تفکیک قوا پرداخته شده است‌. به این معنی که هیچ یک از قوا نمی‌توانند در امور قوای دیگر مداخله نمایند مثلا دولت نمی‌تواند در امور قوه قضائیه دخالت نماید. همچنین بر اساس اصل 164 قانون اساسی در قوه قضائیه قضات دارای استقلال هستند‌. در این ا‌صل به یک ویژگی دیگر برای قضات اشاره شده است و آن هم تغییر ناپذیر بودن آن‌ها است.

برای فهم بهتر تغییر ناپذیر بو‌دن قضات در ابتدا باید با ا‌صل 164 قانون اساسی آشنا شد. بر اساس این اصل قاضی را نمی‌توان از مقا‌می که دارد بدون محاکمه و اثبات جرم یا تخلفی که باعث انفصال از خدمت ‌می‌شود به صورت دائم یا موقت منفصل کرد. این نشان دهنده استقلال قاضی ‌می‌باشد.

اما در بخش دوم این اصل به تغییر ناپذیر بودن قضات پرداخته شده است و با توجه به این اصل این امکان وجود ندارد که محل خدمت یا سمت قاضی را تغییر داد.

اصل تغییر ناپذیری قضات

بر اساس آنچه که در اصل 164 قانون اساسی آمده است نمی‌توان بدون رضای قاضی محل خدمت یا سمت او را تغییر داد. مثلا نمی‌توان قاضی‌ای را که در دادگاه خانواده تهران خدمت می‌کند به دادگاه اردبیل فرستاد. این تغییر ناپذیری از این جهت است که امنیت شغلی قاضی تامین باشد. البته این اصل دارای استتثنائاتی نیز منطبق بر قانون هست.

استثنائات اصل تغییر ناپذیری قضات

اگر چه تغییر ناپذیری قضات یک اصل است که نمی‌توان بر خلاف آن عمل نمود اما دارای استثنائاتی ‌می‌باشد از جمله:

1/ با توجه به آنچه که در اصل 164 قانون اساسی آمده است اگر قاضی رضایت نداشته باشد نمی‌توان محل خدمت یا سمت او را تغییر داد. اما قطعا زمانی که خود قاضی به دلیل شخصی یا سایر دلایل قانونی بخواهد محل خدمت خود را تغییر دهد یا در سمت دیگری مشغول شود مانعی وجود ندارد. رسیدگی به این درخواست‌های قضات فقط یکبار در سال اتفاق ‌می‌افتد.

2/ در صورتی که تغییر قاضی به صلاح باشد ‌می‌توان بر خلاف اصل تغییر ناپذیری قضات سمت یا محل خدمت او را تغییر داد. البته این کار باید با تشریفات قانونی انجام شود‌. یعنی این تصمیمی است که فقط رئیس قوه قضائیه ‌می‌تواند اتخاذ نماید‌. سپس رئیس قوه قضائیه در مورد تصمیم خود با رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور درباره این موضوع مشورت ‌می‌نماید و تصمیم نهایی در مورد انتقال قاضی گرفته ‌می‌شود.

3/ نقل و انتقال دوره‌ای قاضی از دیگر استثنائات وارده بر این اصل ‌می‌باشد. این موضوع با حکم مقامات بالاتر و به موجب قانون نقل و انتقال قضات صورت می‌گیرد.

4/ در صورتی که قاضی مرتکب تخلف شده باشد پس از اثبات جرم قاضی این امکان وجود دارد که قاضی را از خدمت منفصل کنند یا اینکه سمت و محل خدمت او تغییر کند.

سوالات متداول

اصل تغییر نا‌پذیری قضات به چه معنا است ؟

این ا‌صل یعنی نمی‌توان محل خدمت یا سمت یک قاضی را تغییر داد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان محل قضاوت یک قاضی را به اجبار تغییر داد ؟

خیر چنین چیزی بر خلاف اصل تغییر ناپذیری قضات است‌ و البته دارای استثنائاتی ‌می‌باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اصل تغییر ناپذیری قضات و استثنائات آن ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌می‌ وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصل تغییر ناپذیری قضات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصل تغییر ناپذیری قضات پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: اصل تغییر ناپذیری قضات و استثنائات وارده بر آن ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم که ضمانت یا عقد ضمان را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم. به همین منظور ابتدا باید به قانون مراجعه کنیم و نظر قانون را در این مورد استخراج کنیم. اما پیش از آن باید بگویم که منظور از عقد ضمان عقدی است که میان شخص ضامن و شخصی که طلبکار می‌باشد منعقد می‌گردد و توجه کنید که شخص بدهکار دخالتی در این عقد ندارد. در ماده ۶۸۵ قانون مدنی بیان شده است که در ضمان موافقت مدیون یا مخالفت او با عقد ضمان ارزش حقوقی ندارد. منظور قانون‌گذار از کلمه موافقت در واقع اراده شخص بوده است. در ادامه به بررسی نکات عقد ضمان به طور جامع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

تعریف عقد ضمان مطابق ماده قانون مدنی | ضمانت

مطابق ماده ۶۸۴ قانون مدنی عقد ضمان یعنی اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری قرار گرفته، متعهد شود. متعهد را ضامن طلبکار اصلی را مضمون‌له و مدیون اولیه را مضمون‌‌عنه می‌گویند. همچنین در ماده ۶۹۸ بیان شده است که بعد از اینکه ضمان صحیحاً منعقد گشت پولی که عهده مضمون‌عنه بود تصفیه می‌گردد و همان بدهی بر ذمه ضامن قرار می‌گیرد و مسئول پرداخت بدهی اصلی به مضمون‌له می‌شود.

بررسی انواع ضمان

در واقع در خصوص ضمان دو دسته‌بندی در نظر گرفته شده است. اولی ضمان نقل ذمه و دومی ضمان ضم ذمه می‌باشد.

ضمان نقل ذمه

در ضمان نقل ذمه دینی که مربوط می‌شود به مدیون، از او به تمامی ضامن‌ها انتقال داده می‌شود. باید توجه کنیم که پخش شدن این دین می‌تواند به طور مساوی و یا نامساوی صورت بپذیرد. بنابراین شخصی که طلبکار واقع شده است می‌تواند به هر کدام از ضامن‌ها متناسب با سهمی که دارند رجوع کند و در این خصوص ما به ماده ۷۲۱ قانون مدنی استناد می‌کنیم.

ضمان ضم ذمه | ضمانت

در خصوص ضمان ضم ذمه موقعیت به این شکل است که شخصی که بدهکار واقع شده است از دینی که بر عهده او می‌باشد بری نمی‌شود. با توجه به اینکه تمام ضامنین مسئول می‌باشند طلبکار این امکان را دارد که کل دین را هر زمانی که بخواهد از هر کدام از ضامن‌ها طلب کند.

تفاوت

برای این که از این دو اصطلاح رفع ابهام کنیم باید بگوییم تفاوت این دو این است که در ضمان نقل ذمه، ذمه یا دین مدیون بری می‌شود و از آن پس دیگر ضامن است که دین دارد در واقع ضامن مدیون می‌شود.
اما در خصوص ضمان ضم ذمه مدیون همچنان باقی می‌ماند و در واقع ضامن به جای او قرار نمی‌گیرد بلکه در کنار او در نظر گرفته می‌شود. یعنی شخصی که طلبکار است از دو نفر می‌تواند طلبش را وصول کند یکی بدهکار دیگری ضامن او.

 

در خصوص اینکه ضمان چه نوع عقدی است باید بیان کنیم که عقد ضمان یک نوع عقد عهدی می‌باشد. در واقع آن چیزی که در عقد ضمان مورد نظر طرفین است یک تعهد می‌باشد و شخصی که این تعهد را می‌دهد ضامن نامیده می‌شود.

نکته‌ای که بسیار باید به آن توجه کرد این است که شخصی که به عنوان ضامن در نظر گرفته می‌شود حتماً باید اهلیت داشته باشد.

در ماده ۶۸۵ قانون مدنی همانطور که اشاره شد بیان شده است که در ضمان رضای مدیون اصلی شرط نمی‌باشد.

در ماده ۶۸۷ قانون مدنی بیان شده است که ضمانت از دیون محجور و میت صحیح است. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که چطور می‌توان ضامن شخص محجور شد؟ در پاسخ باید بیان کرد که مطابق ماده ۶۸۵ اراده شخصی که مدیون است در خصوص ضمان دخالتی ندارد. بنابراین اهمیتی ندارد که مدیون محجور است یا خیر. منظور ما از شخص محجور شخصی است که اهلیت ندارد. در خصوص شخصی که فوت کرده است نیز همانطور که اشاره شد ضامن شدن صحیح می‌باشد چراکه ترکه شخصی که فوت کرده است شخصیت حقوقی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: ضمانت | تعریف ضمانت ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اموال از لحاظ لغوی جمع کلمه مال می‌باشد  که به معنای ثروت است که در ادامه قصد داریم به بررسی حقوقی این عبارت بپردازیم. باید اشاره کنیم که در قانون هیچ تعریف بخصوصی راجع به مال ارائه نشده است اما با کمی دقت می‌توان ویژگی‌ها و نکاتی را در خصوص آن بیان کرد. با استناد به قانون مدنی، انواع اموال، به شش دسته تقسیم می‌شوند که در خصوص آن سخن خواهیم راند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

تقسیم اموال به اموال مادی و اموال غیر مادی

 
 
مالی که قابل رویت باشد مادی به شمار می‌آید مثل خانه، اتومبیل و … که در واقعیت وجود دارند. مالی که محسوس و قابل رویت نباشد و موجب ایجاد یک فایده مادی می‌شود غیر مادی به شمار می‌آید. مثل حق اختراع که وجود خارجی ندارد.
 

تقسیم اموال به اموال منقول و غیرمنقول

مبنای تقسیم‎‌بندی اموال به اموال منقول و غیر‌منقول قابلیت جابه‌جایی و نقل و انتقال آن‌ها می‌باشد. اموالی که قابلیت جابه‌جایی از مکانی، به مکان دیگر را داشته باشند اموال منقول و در مقابل اموالی که قابلیت جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر را ندارند اموال غیر‌منقول می‌نامند. اتومبیل یک مال منقول است و زمین یک مال غیر‌منقول.

توصیه می‌کنیم مقاله مال منقول را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مال غیرمنقول را مطالعه نمایید.

تقسیم‌بندی اموال به عین و منفعت

منظور از عین مالی است که بتوان آن را با حواس پنج‌گانه احساس کرد و منفعت مالی است که قابل لمس نمی‌باشد و نفع آن در عین وجود دارد. به عنوان مثال یک دست لباس به عنوان یک مال عینی در نظر گرفته می‌شود یا زمانی که شخصی خانه‌ای را اجاره می‌کند، در واقع مالک منافع عین مستاجره می‌شود به این معنی که او مالک آن ملک نمی‌شود بلکه می‌تواند از منافع آن ملک استفاده کند. بنابراین ملکی که اجاره داده می‌شود دو مالک دارد یکی مالک عین و دیگری مالک منفعت.

تقسیم‌بندی اموال به مال مفروز و مال مشاع

در خصوص این تقسیم‌بندی باید بیان کرد که مال مفروز به مالی گفته می‌شود که تنها یک نفر مالک کل مال می‌باشد و بالعکس مال مشاع مالی است که چند نفر مالک آن هستند و تمامی این مالکان در تمامی اجزاء مال با یکدیگر شریک می‌باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت ملک مشاع و مفروز را مطالعه نمایید.

تقسیم‌‌بندی اموال به مال مثلی و مال قیمی

منظور از مال مثلی مالی است که در جهان خارج مثل و مشابه آن، شایع و زیاد است و یا به عبارت دیگر می‌توان مشابه و مثل آن را به آسانی به دست آورد. اما در خصوص مال قیمی شرایط متفاوت است. مال قیمی مالی است که به ندرت مشابه آن یافت می‌شود. به عنوان مثال یک کتاب خطی یک مال قیمی به شمار می‌رود.

تقسیم‌بندی مال به مال مصرف شدنی و مال مصرف نشدنی

منظور از مال مصرف شدنی مالی است که با استفاده و مصرف، مستهلک می‌شود و از بین می‌رود در مقابل مال مصرف نشدنی مالی است که با استفاده، از بین نمی‌رود.

نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کرد این است که ملاکی که سبب تمایز مال مصرف شدنی و مال مصرف نشدنی است نوع استفاده و مصرف می‌باشد. برای اینکه منظور خود را به روشنی بیان کنیم باید موقعیتی را تصور کنید که یک خوراکی توسط شما مصرف می‌شود. در این صورت این خوراکی یک مال مصرف شدنی بوده است. اما اگر شما این خوراکی را برای گذاشتن در ویترین خریداری کرده باشید در این صورت دیگر مال مصرف شدنی محسوب نمی‌شود و در واقع یک مال مصرف نشدنی است.

بنابراین با توجه به این مثال متوجه می‌شویم که آن چیزی که سبب تشخیص مال مصرف شدنی از مال منصرف نشدنی می‌شود نوع مصرف آن مال است. این امکان وجود دارد که ما اطلاعی از نوع مصرف مال نداشته باشیم در این صورت باید به عرف مراجعه کنیم و ببینیم که در حالت متعارف، مال چگونه مصرف می‌شود. به عنوان مثال اگر ندانیم خوراکی‌ای که خریداری شده قابل استفاده و مصرف است یا تزئینی بوده، به عرف مراجعه می‌کنیم و همانطور که می‌دانید در عرف مصرف متعارف یک خوراکی به گونه‌ای است که آن را یک مال مصرف شدنی در نظر می‌گیرند.

تقسیم‌بندی مال به مالی که مالک دارد و مالی که مالک ندارد

در ابتدا باید بدانیم که اگر یک مال مالک داشته باشد در این صورت به آن مال ملک گفته می‌شود و اگر یک مال مالک نداشته باشد به آن مال مباح گفته می‌شود. اگر بخواهیم مباحات را مورد بررسی قرار دهیم باید بیان کنیم که مبنای تقسیم‌بندی مباحات این است که انسان می‌تواند مالک آن‌ها شود یا خیر. به عنوان مثال مباحاتی هستند که انسان می‌تواند مالک آن‌ها شود مثل اموال گم شده و در عین حال مباحاتی نیز وجود دارند که انسان نمی‌تواند مالک آن‌ها شود مثل اموال عمومی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اموال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اموال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: مال و اموال ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شاید برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که هنگام مراجعه به یکی از دستگاه‌های دولتی به مشکل بربخورند و احساس نارضایتی از آن سازمان مربوطه را داشته باشند، و یا حتی ممکن است این سازمان دولتی حق برخی اشخاص را پایمال کرده باشد. در این صورت شاید پیش خود فکر کنیم که چون شخص مقابل شما یک شرکت و یا سازمان دولتی است شما کاری را پیش نخواهید برد اما لازم است بدانیم دولت یک مرجع مخصوص برای رسیدگی به این نوع شکایات پیش‌بینی کرده است تا زمانی که شما از یک دستگاه دولتی شکایت دارید تنها به این مرجع مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید. دیوان عدالت اداری همان مرجع تخصصی است که به این نوع شکایات رسیدگی کرده و رای صادر می‌کند که در ادامه به نوع عملکرد  این سازمان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

منبع : دیوان عدالت اداری 

دیوان عدالت اداری

یکی از مراجع رسیدگی‌کننده به دعاوی مردم علیه دستگاه‌های دولتی و عمومی، دیوان عدالت اداری است که دارای اوصاف ذیل است:

۱. مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به موارد زیر است: الف) دستگاه‌های دولتی و عمومی.  

ب) پرسنل دستگاه‌های دولتی و عمومی. 

ج) آیین‌نامه‌ها و مصوبات دستگاه‌های دولتی و عمومی از حیث مخالفت با قانون یا شرع یا خروج از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده.

۲. تنها مرجع عمومی اداری است.

۳. شیوه رسیدگی در آن، تابع قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است.

ساختار دیوان عدالت اداری

بر اساس قوانین ساختار دیوان عدالت اداری دارای بخش های زیر است :

  • شعب دیوان عدالت اداری
  • هیات عمومی دیوان عدالت اداری
  • هیات تخصصی دیوان عدالت اداری
  • دفاتر استانی دیوان عدالت اداری

انواع شعب دیوان عدالت اداری | شکایت به دیوان

شعب دیوان بر دو قسم است:

شعب بدوی: هر شعبه بدوی دیوان، یک رییس یا دادرس علی‌البدل دارد و آرای صادره از این شعب قابل شکایت در شعب تجدیدنظر می‌باشد.

شعب تجدیدنظر: هر شعبه یک رییس و دو مستشار دارد. ملاک صدور رای، نظر اکثریت و آرای صادره از این شعب، قطعی می‌باشد.

صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری | شکایت به دیوان

صلاحیت این شعب عبارت است از رسیدگی به شکایات و اعتراضات افراد یا اشخاص حقوقی نسبت به:

۱. تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و ماموران آن‌ها.

۲. رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی مراجع اداری مثل هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با قانون.

۳. رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمین واحدها از حیث تضییع حقوق استخدامی.

قرار اناطه در دیوان | شکایت به دیوان

قرار اناطه وقتی صادر می‌شود که رسیدگی در دیوان منوط به صدور حکمی از مرجع قضایی دیگری بشود.

مراتب صدور قرار به طرفین ابلاغ می‌شود. ذی‌نفع یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطاریه دیوان فرصت دارد، نزد مرجع صالح طرح دعوا نماید و گواهی دفتر مرجع مزبور مبتنی بر طرح دعوا را، به دیوان تحویل دهد. در غیر این صورت دیوان به رسیدگی خود ادامه می‌دهد و تصمیم مقتضی را صادر می‌کند.

حتما بخوانید : سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری

فرایند طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

۱. رسیدگی، مستلزم تقدیم دادخواست می‌باشد.

۲. تاریخ ثبت دادخواست در دبیرخانه و یا سایت الکترونیکی و یا تسلیم آن به پست سفارشی و یا ارسال از طریق پست الکترونیکی یا دفاتر استانی دیوان، تاریخ طرح شکایت محسوب می‌شود.

۳. دبیرخانه دیوان یا دفاتر استانی آن، دادخواست دریافت شده را به‌ترتیب وصول، ثبت کرده و رسیدی مشتمل بر شماره و تاریخ ثبت، نام شاکی و طرف شکایت، به دادخواست‌دهنده می‌دهند.

۴. اگر موردی بیانگر طرح قبلی شکایت موجود باشد دبیرخانه دیوان مکلف است مشخصات آن‌ را به برگه دادخواست ضمیمه کند.

۵. دادخواست‌های ثبت شده توسط رییس دیوان یا معاون وی به شعب ارجاع می‌گردد.

رسیدگی در شعب دیوان عدالت اد‌اری

1. پس از ارجاع دادخواست به شعبه، مدیر دفتر شعبه مرجوع‌الیه، آن را از حیث شرایط شکلی بررسی می‌کند و در صورت کامل بودن دادخواست یا کامل شدن آن، بلافاصله دادخواست و ضمائم را به نظر قاضی شعبه می‌رساند.

2. اگر قاضی شعبه دیوان، اعتقاد به کامل بودن پرونده داشته باشد دستوری مبنی بر ارسال یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن، به طرف شکایت صادر می‌کند.

3. اگر محتوای شکایت حاوی مطالبی علیه شخص ثالث باشد این امر مانع رسیدگی شعبه به پرونده نیست.

4. موضوع شکایت باید صریح و منجز باشد. در صورت وجود ابهام به تشخیص شعبه، مراتب طی اخطاریه‌ای به شاکی اعلام می‌شود و شاکی مکلف است ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه، نسبت به رفع ابهام اقدام کند در غیر این ‌صورت، شعبه نسبت به قسمت مبهم قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیوان عدا‌لت اداری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت دادخواست و شکایت از سازمان های دولتی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : دیوان عدالت اداری 



:: برچسب‌ها: دیوان عدالت اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شاید برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که هنگام مراجعه به یکی از دستگاه‌های دولتی به مشکل بربخورند و احساس نارضایتی از آن سازمان مربوطه را داشته باشند، و یا حتی ممکن است این سازمان دولتی حق برخی اشخاص را پایمال کرده باشد. در این صورت شاید پیش خود فکر کنیم که چون شخص مقابل شما یک شرکت و یا سازمان دولتی است شما کاری را پیش نخواهید برد اما لازم است بدانیم دولت یک مرجع مخصوص برای رسیدگی به این نوع شکایات پیش‌بینی کرده است تا زمانی که شما از یک دستگاه دولتی شکایت دارید تنها به این مرجع مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید. دیوان عدالت اداری همان مرجع تخصصی است که به این نوع شکایات رسیدگی کرده و رای صادر می‌کند که در ادامه به نوع عملکرد  این سازمان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

دیوان عدالت اداری

یکی از مراجع رسیدگی‌کننده به دعاوی مردم علیه دستگاه‌های دولتی و عمومی، دیوان عدالت اداری است که دارای اوصاف ذیل است:

۱. مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به موارد زیر است: الف) دستگاه‌های دولتی و عمومی.  

ب) پرسنل دستگاه‌های دولتی و عمومی. 

ج) آیین‌نامه‌ها و مصوبات دستگاه‌های دولتی و عمومی از حیث مخالفت با قانون یا شرع یا خروج از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده.

۲. تنها مرجع عمومی اداری است.

۳. شیوه رسیدگی در آن، تابع قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است.

ساختار دیوان عدالت اداری

بر اساس قوانین ساختار دیوان عدالت اداری دارای بخش های زیر است :

  • شعب دیوان عدالت اداری
  • هیات عمومی دیوان عدالت اداری
  • هیات تخصصی دیوان عدالت اداری
  • دفاتر استانی دیوان عدالت اداری

انواع شعب دیوان عدالت اداری | شکایت به دیوان

شعب دیوان بر دو قسم است:

شعب بدوی: هر شعبه بدوی دیوان، یک رییس یا دادرس علی‌البدل دارد و آرای صادره از این شعب قابل شکایت در شعب تجدیدنظر می‌باشد.

شعب تجدیدنظر: هر شعبه یک رییس و دو مستشار دارد. ملاک صدور رای، نظر اکثریت و آرای صادره از این شعب، قطعی می‌باشد.

صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری | شکایت به دیوان

صلاحیت این شعب عبارت است از رسیدگی به شکایات و اعتراضات افراد یا اشخاص حقوقی نسبت به:

۱. تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و ماموران آن‌ها.

۲. رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی مراجع اداری مثل هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با قانون.

۳. رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمین واحدها از حیث تضییع حقوق استخدامی.

قرار اناطه در دیوان | شکایت به دیوان

قرار اناطه وقتی صادر می‌شود که رسیدگی در دیوان منوط به صدور حکمی از مرجع قضایی دیگری بشود.

مراتب صدور قرار به طرفین ابلاغ می‌شود. ذی‌نفع یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطاریه دیوان فرصت دارد، نزد مرجع صالح طرح دعوا نماید و گواهی دفتر مرجع مزبور مبتنی بر طرح دعوا را، به دیوان تحویل دهد. در غیر این صورت دیوان به رسیدگی خود ادامه می‌دهد و تصمیم مقتضی را صادر می‌کند.

حتما بخوانید : سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری

فرایند طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

۱. رسیدگی، مستلزم تقدیم دادخواست می‌باشد.

۲. تاریخ ثبت دادخواست در دبیرخانه و یا سایت الکترونیکی و یا تسلیم آن به پست سفارشی و یا ارسال از طریق پست الکترونیکی یا دفاتر استانی دیوان، تاریخ طرح شکایت محسوب می‌شود.

۳. دبیرخانه دیوان یا دفاتر استانی آن، دادخواست دریافت شده را به‌ترتیب وصول، ثبت کرده و رسیدی مشتمل بر شماره و تاریخ ثبت، نام شاکی و طرف شکایت، به دادخواست‌دهنده می‌دهند.

۴. اگر موردی بیانگر طرح قبلی شکایت موجود باشد دبیرخانه دیوان مکلف است مشخصات آن‌ را به برگه دادخواست ضمیمه کند.

۵. دادخواست‌های ثبت شده توسط رییس دیوان یا معاون وی به شعب ارجاع می‌گردد.

رسیدگی در شعب دیوان عدالت اد‌اری

1. پس از ارجاع دادخواست به شعبه، مدیر دفتر شعبه مرجوع‌الیه، آن را از حیث شرایط شکلی بررسی می‌کند و در صورت کامل بودن دادخواست یا کامل شدن آن، بلافاصله دادخواست و ضمائم را به نظر قاضی شعبه می‌رساند.

2. اگر قاضی شعبه دیوان، اعتقاد به کامل بودن پرونده داشته باشد دستوری مبنی بر ارسال یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن، به طرف شکایت صادر می‌کند.

3. اگر محتوای شکایت حاوی مطالبی علیه شخص ثالث باشد این امر مانع رسیدگی شعبه به پرونده نیست.

4. موضوع شکایت باید صریح و منجز باشد. در صورت وجود ابهام به تشخیص شعبه، مراتب طی اخطاریه‌ای به شاکی اعلام می‌شود و شاکی مکلف است ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه، نسبت به رفع ابهام اقدام کند در غیر این ‌صورت، شعبه نسبت به قسمت مبهم قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیوان عدا‌لت اداری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت دادخواست و شکایت از سازمان های دولتی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دیوان عدالت اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سیستم کیفری ایران فرآیند بررسی یک پرونده‌ کیفری از دادسرا شروع می‌شود. دادسرا نهادی است که تحقیق و بررسی در حیطه‌ اختیارات آن می‌باشد. دادسرا می‌تواند در همین راستا قرارهای مختلفی صادر کند یکی از این قرارهای صادره شده نیابت قضایی می‌باشد. در این مطلب به بررسی نیابت قضایی در امور کیفری می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

نیابت قضایی در امور کیفری

از نظر لغوی نیابت به معنای واگذاری به دیگری و جانشین نمودن می‌باشد. از نظر اصطلاحی نیابت قضایی به حالتی گفته می‌شود که یک مرجع قضایی به مرجع قضایی دیگری درخواست می‌دهد که در مورد پرونده در حوزه‌ خود تحقیقاتی را انجام دهد.

در قانون آیین دادرسی کیفری ماده‌ 119 به تعریف و شرایط نیابت قضایی پرداخته است. بر اساس این ماده زمانی که دادسرا نیاز به تحقیق در یک حوزه‌ قضایی دیگر دارد و یا به طور کلی هر اقدام دیگری خارج از حوزه‌ قضایی محل ماموریت بازپرس لازم شود، می‌تواند به بازپرس محل دیگر نیابت بدهد و تقاضا نماید تا تحقیق و بررسی در مورد موضوع را انجام دهد.

به طور مثال جرمی در استان همدان رخ می‌دهد. اما شاهد اصلی در استان تهران سکونت دارد و امکان حضور در استان همدان را ندارد در این صورت بازپرس همدان به بازپرس تهران نیابت می‌دهد تا اظهارات شاهد را ثبت نماید. زیرا قطعا بازپرس نمی‌تواند برای هر موضوع به حوزه‌ قضایی دیگر شخصا مراجعه نماید و در واقع برای تسریع در روند پرونده از بازپرس حوزه‌ قضایی دیگر کمک می‌گیرد.

موارد اعطای نیابت قضایی در امور کیفری

بر اساس مواد قانونی فقط در برخی از موارد می‌توان نیابت قضایی داد. این موارد در ماده‌ 119 قانون آیین دادرسی کیفری مطرح شده است که شامل:

1/ تحقیق از متهم.

2/ شنیدن شهادت شهود و مطلعان.

3/ معاینه‌ محل.

4/ بازرسی از اماکن و اشیا، جمع آوری آلات جرم.

5/ هر گونه اقدام دیگری که باید در خارج از حوزه‌ قضایی صورت بگیرد.

چگونگی اعطای نیابت قضایی در امور کیفری

هر زمان که نیاز به بررسی و تحقیقات در خارج از حوزه‌ ماموریت باشد بازپرس قرار نیابت قضایی صادر می‌کند. بازپرس موظف است تا اصل یا کپی اوراق مورد نیاز و همچنین موارد لازم برای پرونده را برای بازپرس محل مورد نظر بفرستد. بازپرس موظف است در طی نامه‌‌ای‌ به شکل دقیق موضوع و حدود نیابت قضایی را تعیین نماید. بازپرس می‌تواند در مورد بخشی یا تمام موضوع مدنظر نیابت بدهد. 

در حوزه قضایی هر بخش فقط رئیس یا دادرس علی البدل دادگاه می‌تواند نیابت قضایی را اعطا کند.

بازپرس در حدودی که به او نیابت داده شده اقدامات لازمه را انجام می‌دهد اوراق را تنظیم می‌کند و گزارش خود در رابطه با موضوع نیابت را تهیه نموده سپس به همراه مدارک و مستندات جمع آوری شده برای بازپرس نیابت دهنده ارسال می‌کند.

موارد عدم امکان اعطای نیابت قضایی

در سه مورد زیر امکان اعطای نیابت قضایی وجود ندارد. بر اساس تبصره‌ 2 ماده‌ 119 قانون آیین دادرسی کیفری موارد زیر در صورتی که مستند صدور رای باشند استماع آن توسط قاضی صادر کننده رای الزامی است و نمی‌توان نیابت قضایی داد:

1/ اقرار متهم.

2/ شهادت شهود.

3/ شهادت بر شهادت شهود.

در صورتی که حضور خود بازپرس در حوزه‌ قضایی دیگر ضروری باشد می‌تواند با استدلال به دادستان اظهار کند و با کسب نظر موافق او در حوزه‌ قضایی دیگر حاضر می‌شود و با هماهنگی با او و تحت نظر دادستان محل، ماموریت خود را انجام می‌دهد. ضابطان موظف هستند تا با بازپرس همکاری نمایند.

اعطای نیابت قضایی مجدد

در صورتی که نیاز به نیابت مجدد باشد بازپرس می‌تواند این کار را بکند. یعنی بازپرسی که به او نیابت داده شده است، نیاز دارد که برای اجرای تمام یا بخشی از مفاد نیابت به بازپرس دیگری در یک حوزه‌ دیگر نیابت اعطا کند.

بر اساس ماده 119 قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس دوم که به او نیابت داده شده است اوراق مورد نیاز برای انجام تحقیقات را به بازپرس دیگر ارسال می‌کند و موظف است که مراتب را به اطلاع بازپرس نیابت دهنده برساند.

به طور مثال پرونده‌ قتلی در استان تهران مطرح می‌شود، آلت جرم در استان شیراز یافت شده است. بازپرس تهران به بازپرس شیراز نیابت می‌دهد برای بررسی آلت جرم. از طرفی بازپرس شیراز برای انجام تحقیقات خود نیاز به کمک بازپرس اصفهان دارد. در این صورت بازپرس شیراز می‌تواند یک نیابت قضایی بدهد و باید این موضوع را به بازپرس تهران که نیابت اولیه را به او داده است اطلاع دهد.

قرار تامین در نیابت قضایی

بر اساس ماده‌ 120 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که روند پرونده به شکلی باشد که نیاز به صدور تامین باشد بازپرس نیابت دهنده می‌تواند همراه با نیابت قضایی نوع تامین را معین کند یا اینکه به بازپرس اختیار دهد تا طبق نظر خود نوع آن را تعیین نماید و اخذ نماید.

همچنین در مواردی که بازپرسی که به او نیابت داده است با توجه به دفاع متهم و ادله‌ موجود احساس نماید که تامین تعیین شده مناسب نیست و یا اینکه تامینی برای متهم مشخص نشده باشد با نظر خود تامین مناسب تعیین می‌کند.

بر اساس ماده 121 قانون آیین دادرسی کیفری اگر تامین تعیین شده سبب بازداشت متهم گردد پرونده برای دادستان محل اجرای نیابت فرستاده می‌شود تا در مورد این تامین نظر خود را اعلام نماید.

اگر متهم نسبت به این قرار اعتراض داشته باشد دادگاه صالح محل اجرای نیابت رسیدگی می‌کند.

سوالات متداول

نیابت قضایی چیست ؟

نیابت دادن به معنای این است که یک مرجع قضایی برای انجام یک امر نیاز به همکاری مرجع دیگری داشته باشد و از او تقاضا نماید تا کمک کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه مواردی نیابت قضایی داده می‌شود ؟

در مواردی که بازپرس نیاز دارد در محلی خارج از حوزه‌ قضایی خود فعالیت نماید می‌تواند به جای حضور نیابت قضایی بدهد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه به حوزه‌ قضایی دیگر نیابت داده می‌شود ؟

بازپرس در طی یک نامه موضوع نیابت و حدود آن را برای بازپرس حوزه قضایی ارسال می‌نماید و به او نیابت می‌دهد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد نیابت قضایی در امور کیفری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نیابت قضایی در امور کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نیابت قضایی در امور کیفری پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: نیابت قضایی در امور کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در عصر حاضر برخلاف گذشته شاهد تخصصی شدن فعالیت‌‌‌‌ها و تقسیم کار میان اقشار مختلف هستیم. در گذشته یک نفر ممکن بود چند کار را انجام دهد ولی امروزه هر شخص در یک زمینه تخصص دارد و فعالیت ‌‌‌می‌کند. از همین رو در جریان امور حقوقی پرونده، قاضی که قصد تصمیم گیری دارد اگر با موضوعی روبه‌رو شود که در آن زمینه اطلاعات کافی نداشته باشد به نظر کارشناس رجوع ‌‌‌می‌نماید. در این مطلب به بررسی دستمزد و تعرفه کارشناسان رسمی ‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

وظیفه کارشناسان رسمی دادگستری

در جریان یک پرونده اعم از حقوقی و کیفری ممکن است موضوعی پیش بیاید که نیاز به نظر یک شخص کارشناس داشته باشد. به طور مثال‌‌‌ در یک پرونده حقوقی نیاز است تا یک ملک قیمت گذاری شود‌‌‌. قاضی که در پرونده ‌‌‌می‌خواهد رای صادر کند قطعا از دانش حقوقی و قضایی بالایی برخوردار است اما در زمینه ملک دارای تخصصی نیست به همین دلیل برای اینکه بتواند با آگاهی کامل تصمیم بگیرد از یک کارشناس در زمینه املاک کمک ‌‌‌می‌گیرد. کارشناس با استفاده از دانش و تخصص خود ملک را قیمت گذاری ‌‌‌می‌کند. قاضی هم نظر کارشناس را ‌‌‌می‌پذیرد و رای مقتضی را با توجه به نظر کارشناس صادر ‌‌‌می‌کند.

در سیستم قضایی تعدادی کارشناس در زمینه‌‌‌‌های مختلف به استخدام قوه قضائیه در ‌‌‌می‌آیند و در هر زمینه‌‌‌‌ای که نیاز به نظر دادن باشد بعد از بررسی‌‌‌‌های لازمه نظر کارشناسی خود را ارائه ‌‌‌می‌دهند و قاضی از این نظر استفاده ‌‌‌می‌نماید. کارشناسان رسمی دادگستری همگی افرادی با تجربه و تخصص فراوان هستند.

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

برای محاسبه دستمزد کارشناس دادگستری ‌‌‌می‌توانید به سایت کارشناسان رسمی مراجعه نمایید و با وارد کردن مبلغی که باید مورد کارشناسی قرار بگیرد میزان دستمزد کارشناس به شما اعلام ‌‌‌می‌شود. دستمزد هر کارشناس با توجه به موضوع مورد بررسی متفاوت است و بر طبق تعرفه مصوب 1398 محاسبه ‌‌‌می‌گردد.

تعرفه دستمزد ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری

1/ تا پنجاه میلیون ریال یعنی پنج میلیون تومان به طور مقطوع 3000000 ریال معادل 300 هزار تومان است.

2/ از پنجاه میلیون و یک ریال تا صد و پنجاه میلیون ريال نسبت به مازاد 5/0 درصد.

3/ از صدو پنجاه میلیون و یک ريال تا دویست و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد 4/0 درصد.

4/ از دویست و پنجاه میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 3/0 درصد.

5/ از یک میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال نسبت به مازاد 125/0 درصد.

6/ از ده میلیارد و یک ریال تا صدو پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد 06/0 درصد.

7/ از صدو پنجاه میلیارد و یک ریال تا پانصد میلیارد ریال نسبت به مازاد 03/0 درصد.

8/ از پانصد میلیارد و یک ریال تا ششصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد 025/0 درصد.

9/ از ششصد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا یک هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد 015/0 درصد.

10/ از یک هزار میلیارد و یک ریال تا سه هزار میلیارد ریال نسبت به مازاد 012/0 درصد.

11/ از سه هزار میلیارد و یک ریال به بالا نسبت به مازاد 01/0 درصد.

حداکثر دستمزد بر اساس این ماده مبلغ 590000000 ریال معادل 59 میلیون تومان است.

حداقل دستمزد در مواردی که تعرفه تعیین نشده باشد و نیاز به مواقفت مرجع قضایی دارد 3000000 ریال معادل 300 هزار تومان است.

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری در امور کیفری

اگر موضوعی که باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار گیرد را نتوان با واحد پولی اندازه گرفت بر اساس تبصره یک ماده تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی مصوب 1389 با توجه به کمیت و کیفیت پرونده توسط همان مرجع تعیین ‌‌‌می‌گردد.

به عبارت دیگر اگرچه باید بر طبق تعرفه باشد اما در موارد خاص که با واحد مالی نمی‌توان دستمزد را محاسبه نمود مانند نظر کارشناسی در مورد علل جرم. مرجع قضایی با توجه به فعالیت‌‌‌‌هایی که کارشناس باید انجام دهد و میزان دشواری و پیچیدگی پرونده برای کارشناس دستمزدی را تعیین ‌‌‌می‌نماید.

تعرفه دستمزد کارشناسان مهندسی آب

الف) مقطوعاً ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال برای اندازه گیری آب و حق آب‌‌‌‌ها تا 50 لیتر در ثانیه.

مازاد بر ۵۰ لیتر در ثانیه تا ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه به ازاء هر لیتر ۲۰۰۰ ریال.

از ۱۰۰۰ لیتر به بالا به ازاء هر لیتر در ثانیه، ۸۰۰ ریال.

ب) دستمزد تعیین کیفیت شیمیایی و آلودگی آب با توجه به مسائل زیست محیطی در هر مورد ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال می‌باشد.

ج) دستمزد بررسی فنی و تعیین مشخصات سفره‌های سطحی و زیرزمینی آب از هر لحاظ مقطوعاً ۸,۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

د) تعیین نوع و‌‌‌ بررسی کیفیت حفاری چاه‌‌‌‌ها و قنوات و بهسازی چشمه‌ها، مقطوعاً ۷,۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

ه)‌‌‌ تعیین حریم کانال‌‌‌‌ها و نهر‌‌‌‌ها تا عرض بستر ۱۲ متر هر کیلومتر ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداقل ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

ی) حریم رودخانه و کانال‌‌‌‌های با عرض بیش از ۱۲ متر، از قرار هر کیلومتر ۴,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۵۰ میلیون ریال.

تعرفه دستمزد کارشناس رسمی وسائل نقلیه موتوری زمینی

۱ـ رسیدگی به اصالت خودرو‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ۲,۵۰۰.۰۰۰ ریال.

۲ـ رسیدگی به تصادفات‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال.

۳ـ اظهار نظر فنی تعیین تناژ و مدل‌‌‌ ‌‌‌ ۳,۰۰۰.۰۰۰‌‌‌ ریال.

تعرفه دستمزد کارشناس وسایل نقلیه دریایی و غواصی 

برای تصادف‌‌‌‌های دریای

الف) در صورت تصادم بین قایق‌های تفریحی و مسافربری در آب‌‌‌‌های داخلی: در هر مورد ۵,۰۰۰.۰۰۰ ریال.

ب) در صورت تصادم بین دو یا چند فروند شناور در دریا:

برای شناور‌‌‌‌های با ظرفیت بار کمتر از ۵۰۰ تن (ظرفیت ناخالص یا GT ) ۱۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر مورد؛

برای شناور‌‌‌‌های با ظرفیت بار بالاتر از ۵۰۰ تن (ظرفیت ناخالص یا GT ) ۲۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر مورد.

تعرفه دستمزد کارشناس رسمی معماری و ساختمان سازی

1/ دستمزد تطبیق نقشه‌‌‌‌های معماری یا سازه با وضعیت محل و بنا برای هر متر مربع مساحت زیربنا ۱۰,۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

2/ دستمزد تطبیق مشخصات قراردادی ساختمان‌ها با وضعیت محل و بنا برای هر متر مربع مساحت زیر بنا ۱۰,۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

3/ دستمزد تهیه نقشه‌های معماری و سازه یا گزارش فنی استحکام بنای ساختمان‌های موجود:

الف) معماری کلی هر متر مربع ۸,۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

ب) سازه هر مترمربع ۱۰,۰۰۰ ریال و حداقل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

ج)‌‌‌ گزارش فنی استحکام بنا هر مترمربع ۸,۰۰۰ و حداقل۴.۰۰۰.۰۰۰ و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

4/ دستمزد تشخیص زمین مسبوق به احیاء از نظر ساختمانی تا مساحت ۱۰۰۰ مترمربع ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای هر یک هزار مترمربع مـازاد، مبلـغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال اضافه ‌‌‌می‌گردد.

تعرفه دستمزد کارشناس رسمی رشته نقشه‌برداری، امور ثبتی و اطلاعات مکانی

1/ پیاده کردن محدوده پلاک ثبتی در نقشه و عکس هوایی دو حالت دارد:

الف ) اگر گذربند مشخص باشد:

تا ۱۰۰۰ مترمربع مقطوعاً ۴,۰۰۰.۰۰۰ ریال و نسبت به مازاد تا ۱۰ هکتار هر مترمربع ۴۰۰ ریال و از ۱۰ هکتار به بالا نسبت به مازاد هر مترمربع ۲۰۰ ریال و حداکثر ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

ب)‌‌‌ اگر گذربند مشخص نباشد:

تا ۱۰۰۰ مترمربع مقطوعاً ۱۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال و نسبت به مازاد تا ۱۰ هکتار هر متر مربع ۴۰۰ ریال و از ده هکتار به بالا نسبت به مازاد هر مترمربع ۲۰۰ ریال و حداکثر ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

در صورتیکه نیاز به تعیین مشخصات جغرافیائی ملک باشد، به ازاء هر نقطه مشخصات جغرافیائی ۵۰۰,۰۰۰ ریال اضافه می‌شود.

2/ حق‌الزحمه مطالعه پرونده ثبتی و تعیین محل پلاک مورد نظر در املاک تا ۱۰۰۰ مترمربع، حداقل ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال و نسبت به مـازاد تا ۵۰۰۰ متـرمربـع برای هـر متـرمربـع ۱۵۰۰ ریال و از ۵۰۰۰ مترمربع تا ۵۰۰۰۰ مترمربع نسبت به مازاد برای هر مترمربع ۸۰۰ ریال و از ۵۰۰۰۰ مترمربع به بالا نسبت به مازاد برای هر مترمربع ۴۰۰ ریال و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

3/ دستمزد نقشه‌برداری و تهیه نقشه موقعیت قنوات و مسیر انهار و کانال‌‌‌‌ها و رودخانه‌ها با مقیاس ۱/۱۰۰۰ به صورت پیمایش با تعیین محل چاه‌‌‌‌ها، حداقل ۵,۰۰۰.۰۰۰ ریال است 

تعرفه دستمزد کارشناسی رشته برنامه‌ریزی شهری

1/ حق‌الزحمه کارشناسی برنامه‌ریزی شهری در زمینه بررسی انطباق طرح‌های تفکیک اراضی شهری با ضوابط و مقررات شهرسازی:

طرح تفکیک با دو قطعه زمین، مبلغ ۱۵,۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

طرح تفکیک با ۳ تا ۱۰ قطعه زمین، مبلغ ۲,۰۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۲ قطعه؛

طرح تفکیک با بیش از ۱۰ قطعه زمین، مبلغ ۶۰۰,۰۰۰ ریال به ازاء هر قطعه مازاد بر۱۰ قطعه.

۲/ حق‌الزحمه برنامه‌ریزی شهری در زمینه بررسی انطباق کاربری اراضی شهری با طرح‌های توسعه شهری به شرح زیر می‌باشد:

کاربری یک یا دو قطعه زمین مجاور با یکدیگر مبلغ ۱۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

کاربری ۳ تا ۱۰ قطعه زمین مجاور با هم، مبلغ ۱,۵۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۲ قطعه؛

کاربری بیش از ۱۰ قطعه زمین مجاور با هم، مبلغ ۶۰۰,۰۰۰ ریال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۱۰ قطعه.

۳/ حق‌الزحمه برنامه‌ریزی شهری در زمینه بررسی انطباق شهری ساختمان‌‌‌‌ها به ضوابط و مقررات شهرسازی به شرح زیر می‌باشد:

ساختمان با یک یا دو واحد قابل تفکیک، مبلغ ۱۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال؛

ساختمان با ۳ تا ۱۰ واحد قابل تفکیک، مبلغ۱,۵۰۰.۰۰۰ ریال به ازاء هر واحد مازاد بر ۲ واحد؛

ساختمان با بیش از ۱۰ واحد قابل تفکیک، مبلغ ۶۰۰,۰۰۰ ریال به ازاء هر واحد مازاد بر ۱۰ واحد.

تعرفه دستمزد کارشناس مربوط به امور هنری

1/ دستمزد کارشناسی رشته تشخیص اصالت خط و امضاء و اثر انگشت در پرونده‌های غیر مالی و در هر مورد بررسی (هر مستند) حداقل ۴,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰ ریال است

2/‌‌‌ دستمزد کارشناسی مسائل فنی عکس و فیلم و اختلاف رنگ‌‌‌‌ها، شرایط نوری، کمپوزیسیون (ترکیب بندی)، پرسپکتیو، ظهور و چاپ حداقل ۴,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر مورد البته مستلزم توافق مقام قضایی است.

سایر تعرفه‌‌‌‌های دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

1/ تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی رشته فلزات‌‌‌ در مورد ملاک و مشخصات کیفی و عملکردی‌‌‌، حداقل ۱۰ میلیون ریال و حداکثر ۲۵,۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

2/ تعرفه دستمزد کارشناس در زمینه پزشکی، داروسازی و سم‌شناسی، مواد غذایی و مسمومیت‌‌‌‌های ناشی از آن با توجه به پیشنهاد کارشناس و موافقت مقام قضایی است که حداقـل ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر مورد می‌باشد.

3/ دستمزد کارشناس رسمی برای تعیین نفقه جاریه زوجه و اقارب در هر مورد حداقل ۲,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

4/ دستمزد کارشناس رشته آمار براساس نظر مقام قضایی در هر مورد حداقل ۳,۰۰۰.۰۰۰ ریال و حداکثر ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

5/‌‌‌ دستمزد کارشناس در امور ورزشی بدون موارد جرح یا فوتی برای هر مورد ۵,۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای موارد فوتی و یا جرحی حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

6/ دستمزد تشخیص اراضی (دایر و بایر و موات) تا مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، ۴,۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای هر هزار مترمربع مازاد ده درصد و بالاتر از یک هکتار، سه درصد به دستمزد فوق اضافه می‌گردد.

سوالات متداول

دستمزد کارشناس رسمی دادگستری چه قدر است ؟

میزان دستمزد کارشناس بر طبق تعرفه تعیین ‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در امور کیفری تعرفه کارشناس رسمی دادگستری چگونه محاسبه می‌شود ؟

بر اساس کیفیت و ماهیت پرونده دستمزد تعیین ‌‌‌می‌شود‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در صورت نبودن تعرفه دستمزد کارشناس چگونه تعیین ‌‌‌می‌شود ؟

با نظر خود کارشناس و تایید مقام قضایی با توجه به موضوع مورد بررسی دستمزد تعیین ‌‌‌می‌گردد که نباید کمتر از مبلغ 300 هزار تومان باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه کارشناسان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعرفه کارشناسان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: تعرفه کارشناسان رسمی دادگستری ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برای اقامه هر دعوایی خواهان آن دعوا می‌بایست ادعای خود را در قالب یک دادخواست به دادگاه صالح تقدیم کند. حال ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که نحوه نوشتن این دادخواست به چه شکل است که ما در ادامه به بررسی مفصل پاسخ این سوال می‌پردازیم. دادخواست یک سند عادی محسوب می‌شود و تعداد آن باید به تعداد خواندگان یک دعوا به اضافه یک نسخه باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

شرایط عمومی تقدیم دادخواست

شخص یا اشخاصی که دادخواست را تقدیم دادگاه می‌کنند می‌بایست شرایطی را داشته باشند. به عنوان مثال قانونگذار در قانون به سن اقامه دعوا اشاره کرده است و در این خصوص می‌توان بیان کرد که اشخاص در صورتی که عاقل و بالغ باشند و به عبارت دیگر محجور نباشند می‌توانند دعوا اقامه کنند. به زبان ساده‌تر اشخاصی که سفیه هستند نمی‌توانند امور مالی مربوط به خودشان را اداره کنند. سفیه کسی است که اهلیت و توانایی انجام امور مالی خود را ندارد. همچنین دادخواست می‌تواند از جانب ولی، ورثه، وکیل و قیم شخصی ارائه شود.

شرایط شکلی دادخواست

فارسی بودن

اولین شرط از این قرار است که زبان دادخواست باید زبان فارسی باشد. به عبارت دیگر اشخاص نمی‌توانند به زبان محلی خود اقدام به نوشتن دادخواست نمایند. زیرا اگر دادخواست به زبان فارسی نباشد اصلا دادخواست محسوب نمی‌شود.

برگه مخصوص دادخواست

لازم به ذکر است که شخصی که ادعای خود را در قالب دادخواست بیان می‌کند باید آن را بر روی برگه چاپی‌ای که برای این کار اختصاص داده شده است بنویسد. هر دعوایی که به مرجع قضایی برده می‌شود باید توسط برگه‌های مشخص تقدیم مقام صالح شود.

مشخصات خواهان | نوشتن دادخواست

شرط دیگر این است که در دادخواست باید نام و نام خانوادگی و محل اقامت شخص که ممکن است محل کار یا زندگی خواهان دعوا باشد به طور صریح در قسمت مشخصات خواهان نوشته شود. در غیر این صورت دادخواست رد می‌شود. پیشتر اشاره شد که دادخواست می‌تواند از سوی وکیل شخص خواهان به دادگاه تقدیم شود. اگر این اتفاق بیفتد مشخصات وکیل خواهان باید در برگه دادخواست ذکر شود و همچنین در صورتی که خواهان جزو اشخاص حقوقی باشد آدرسی که در ثبت شرکت‌ها از آن شرکت موجود هست در دادخواست باید درج شود. آدرس شرکتی در برگه دادخواست یادداشت می‌شود که در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد.

مشخصات خوانده | نوشتن دادخواست

مورد بعدی این است که باید مشخصات خوانده همچون مشخصات خواهان در برگه دادخواست در ستون خوانده نوشته شود مانند نام و نام خانوادگی و محل اقامت او. نکته قابل توجه اینجاست که اگر اقامتگاه خوانده مشخص نباشد دادرسی متوقف نمی‌شود بلکه در روزنامه آگهی می‌شود تا خوانده از آن دعوا مطلع شود.

تعیین و تقویم خواسته | نوشتن دادخواست

مهم‌ترین بخش یک دادخواست تعیین خواسته خواهان می‌باشد. به این نحو که خواهان باید خواسته خود را به صراحت در دادخواست مشخص کند. اگر این کار را انجام ندهد دادخواستی که نوشته شده است متوقف می‌شود و به خواهان اخطار داده می‌شود که دادخواست خود را اصلاح کند و اگر خواهان این کار را انجام ندهد دادخواست او در نهایت رد می‌شود و هر هزینه‌ای که از سوی او پرداخت شده است بی‌اثر می‌شود.

در تعیین خواسته ممکن است دادگاه در شرایطی به چند خواسته به صورت یکجا رسیدگی کند و این در حالتی است که دادگاه صلاحیت این کار را داشته باشد و همچنین خواسته‌ها با یک دیگر ارتباط کامل داشته باشند و اگر این ارتباط کامل میان آن‌ها وجود نداشته باشد به صورت تفکیک شده به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

در دعاوی که مالی هستند یا به عبارتی دیگر موضوع آن‌ها مال است علاوه بر تعیین خواسته، تعیین بهای خواسته نیز باید صورت بگیرد و این امر یک امر الزامی است. تقویم بهای خواسته در میزان هزینه دادرسی و مرجع صالح به رسیدگی اثر بسیار مهمی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دادخواست چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با نحوه ورود به سامانه اکترونیکی ثنا آشنا هستید ؟ در سال‌های اخیر، اوراق قضایی توسط قوه قضاییه صادر و مامور ابلاغ قوه قضاییه وظیفه ارسال آن را بر عهده داشت. اما قوه قضاییه طبق قانون آیین دادرسی کیفری سال 1392 این مسئولیت را بر عهده گرفت تا با به کار گرفتن از سامانه‌های الکترونیکی ارسال ابلاغیه الکترونیکی ثنا را انجام دهد و اوراق قضایی را به وسیله سامانه ثنا ابلاغ کند. در ادامه به بررسی چگونگی ورود به سامانه الکترونیکی ثنا می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

ابلاغ الکترونیکی از طریق سامانه ثنا

همانطور که در بالا توضیح داده شد با راه اندازی این سامانه همه مراجعین برای رسیدگی و دریافت اوراق قضایی موظف شدند به سامانه ثنا مراجعه کرده و از این طریق پیگیری کنند.

در سامانه ثنا همه ابلاغ‌های مربوط به افراد و پیوست‌های آن به حساب کاربری شخص مورد نظر فرستاده می‌شود.

ورود به سامانه الکترونیکی ثنا

ابتدا سامانه eblagh1.adliran.ir را در گول سرچ کنید. بعد مطابق تصویر زیر بر روی سایت کلیک کنید.

ورود-به-سامانه-الکتریکی-ثنا-۱

بعد از کلیک بر روی سایت و ورود به سامانه الکترونیکی ثنا برای مشاهده ابلاغیه باید در سامانه ثنا وارد شوید تا بتوانید از کارکرد‌های این سامانه بهره‌مند شوید.

مطابق شکل بالا پس از وارد شدن در سایت اگر که قبلا ثبت نام نموده باشید با وارد کردن مشخصات خود وارد صفحه کاربری خود می‌شوید و در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده باشید باید گزینه (( من در سایت ثبت نام نکرده‌ام )) را انتخاب کنید. 

در صورتی که در سامانه ثبت نام نکرده اید پس از انتخاب من در سایت ثبت نام نکرده ام، مطابق شکل زیر وارد صفحه جدیدی شده که با انتخاب گزینه شخص حقیقی ( افراد ) یا حقوقی ( موسسات و شرکت‌ها ) می‌توانید مراحل بعدی ثبت نام را انجام دهید.

ورد-به-سامانه-الکترونیکی-ثنا-3

در صورتی در فرایند ثبت نام با مشکل مواجه هستید، برای مشاهده راهنمای تصویری دقیق ثبت نام در سامانه الکترونیکی ثنا کلیک کنید. همچنین اگر قادر به دریافت و مشاهده ابلاغیه خود نیستید توصیه می کنیم مقاله نحوه مشاهده ابلاغیه سامانه ثنا را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورود به سامانه الکترونیکی ثنا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ثنا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: ورود به سامانه الکترونیکی ثنا ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مبحثی که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم مبحث قانون پیوند عضو شخص مرده به شخصی که زنده است می‌باشد. آن چیزی که باید در این مبحث مورد توجه قرار بدهیم این است که بدن انسان محترم است و هیچ کس این حق را ندارد که به جسم او آسیبی برساند. در دنیای امروز ممکن است عضوی از شخص مرده به شخصی که زنده است پیوند زده شود که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

ابتدا نگاه دین به این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم

یکی از صفاتی که خداوند برای انسان در نظر گرفته است کرامت او می‌باشد. به سبب کرامتی که انسان دارد از سایر آفریده‌های خداوند برتر می‌باشد. به همین دلیل است که مجاز نیست هیچ آسیبی به او وارد شود. قانونگذار به این موضوع توجه ویژه کرده است و فقط قصد داشته که نفس آدمی حفظ شود چراکه در آیه‌ای از قرآن بیان شده است که ( خویشتن را با دستان خود به هلاکت نیندازید ).

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که یکی از اهداف کلی دین برطرف کردن بلا و رفع ضرر از مردم می‌باشد.

به این علت که حرمت شخصی که زنده است نسبت به شخصی که فوت کرده است بیش‌تر می باشد هر گاه زن بارداری از دنیا برود به سبب اصلی که بیان شد برای نجات جنینی که در رحم او قرار گرفته است این امکان وجود دارد که رحم مادر شکافته شود و جنین از آن خارج گردد. پس می‌توان نتیجه گرفت در این فرض تنها راه نجات جنین این بوده است که رحم مادر شکافته شود. اگر تنها راه نجات یک بیمار پیوند اعضا از شخصی که مرده است باشد می‌توانیم این کار را انجام دهیم و به این استناد کنیم که از نظر عقلی مصلحت این است که سلامت شخصی که زنده است حفظ شود.

نگاه قانون به مبحث پیوند عضو شخص مرده به شخص زنده

پیش از هر نکته باید بیان کنیم برای این که عضوی از یک جسد قطع شود و به بیماری که به آن عضو نیاز دارد پیوند زده شود عضو مربوط به بانک مخصوصی انتقال داده می‌شود.

قانون در بسیاری از کشور‌ها این موضوع را پذیرفته است. در خصوص کشور‌های اسلامی نیز این موضوع به تدریج در حال پذیرش است. البته باید اشاره کرد که محدودیت‌هایی را در خصوص مبحث پیوند اعضا در این کشور‌ها مشاهده می‌کنیم در ایران نیز این موضوع به عنوان یک قانون به تصویب رسیده است.
همانطور که گفته شد در بعضی از کشورها برای پیوند اعضا از شخص مرده به شخص زنده شرایط و محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در ایران پیوند اعضا در شرایطی محقق می‌شود که بیمارستان مربوطه از وزارت بهداشت کسب اجازه کند و در این صورت مطابق نظر کارشناسان فرآیند پیوند اعضا را انجام دهند. باید توجه کنید که ممکن است شخصی که فوت شده است وصیت کرده باشد و یا این که ولی او رضایت داده باشد که اعضایش به دیگری پیوند بخورد.

در چه صورتی اعضای شخص مرده به شخص زنده پیوند می‌خورد ؟

به دلیل اینکه تعیین لحظه مرگ به منظور قطع عضو مربوطه و پیوند آن اهمیت بسزایی دارد باید در خصوص مرگ بیمار اطمینان حاصل شود. به همین دلیل است که مرگ مغزی را به عنوان یک مرگ قطعی در نظر گرفته‌اند. قانونگذار نیز این موضوع را پذیرفته است.
نکته حائز اهمیت این است که اشخاصی که به عنوان کارشناس باید مرگ مغزی شخص را تایید کنند نباید عضویت تیم‌های پیوند زننده را داشته باشند. این کار به این منظور صورت می‌گیرد که تبانی در این فرایند شکل نگیرد.

بهرحال رضایت ولی‌دم فرد متوفی یا مرگ مغزی شده برای پیوند اعضای او الزامی است حتی اگر خود فرد متوفی کارت‌های موسوم به رضایت به پیوند عضو در صورت مرگ برای خود تهیه کرده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیوند عضو از شخص مرده به زنده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کارت اهدا عضو و قوانین پیوند عضو شخص مرده به زنده پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: قوانین و ساز و کار پیوند عضو از شخص مرده به زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مجازات‌هایی که برای مجرمین تعیین گردیده است دیات می‌باشد.‌ دیات جمع انواع دیه‌ها بوده که مجرمین موظف به پرداخت آن‌ خواهند بود. هرگاه مجرمی باعث آسیب به اعضای بدن دیگری شود می‌بایست دیه او را بپردازد و تفاوتی ندارد ‌که مقدار آسیب چقدر است زیرا در هر صورت به نسبت مقدار آسیب به فرد قربانی دیه تعلق می‌گیرد. لب نیز یکی از اجزای بدن است که در صورت آسیب دیدگی می‌تواند شامل دیه شود. در برخی موارد ممکن است در یک حادثه یا دعوا و درگیری لب فرد قربانی پاره و شکافته شود که در این صورت به او مقدار دیه مشخصی تعلق خواهد گرفت. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه پارگی لب توضیحات کامل‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

آیا پارگی لب نیز می‌تواند شامل دیه شود‌‌‌‌ ؟

لب یکی از اجزای مهم در بدن به شمار می‌رود که برای صحبت کردن و غذا خوردن به انسان کمک می‌کند. لب علاوه بر کاربردی که برای انسان دارد در زیبایی چهره نیز بسیار تاثیرگذار بوده و همین دلیل باعث شده که سلامت این عضو برای همه افراد بسیار مهم باشد. در برخی موارد ممکن‌است در یک درگیری یا بروز حادثه‌‌ای این عضو مهم دچار پارگی شود که در این صورت شامل دیه خواهد شد و دیه آن براساس میزان جراحت معین می‌شود.

میزان دیه پارگی هر دو لب

همانطور که می‌دانید لب دارای دو بخش است که در بالا و پایین دهان قرار گرفته است. چنانچه هردو لب فرد دچار پارگی شود مجرم می‌بایست مقدار دیه‌‌ای که در قانون مجازات اسلامی تعیین گردیده است را به او بپردازد. مقدار دیه پارگی هردو لب به شرح زیر می‌باشد:

  • چنانچه هردو لب پاره شوند و دندان‌ها نمایان گردند مقدار دیه یک سوم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • اگر هردو لب دچار پارگی شوند اما بدون عیب درمان گردند مقدار دیه آن‌ها یک پنجم دیه کامل انسان است.

مقدار دیه پارگی یکی از دو لب

در برخی موارد نیز ممکن است یکی از لب‌ها دچار آسیب شود و لب دیگر سالم بماند که در این صورت مجرم موظف به پرداخت دیه لب آسیب دیده خواهد بود. مقدار دیه یکی از لب‌ها به شرح زیر است:

  • دیه پارگی یکی از لب‌ها معادل یک ‌ششم دیه کامل انسان‌ خواهد بود.
  • چنانچه یکی از لب‌ها دچار پارگی شود اما بدون عیب درمان شود دیه آن یک دهم دیه کامل انسان خواهد بود.

سوالات متداول

لب انسان دارای چند بخش است‌‌‌‌ ؟

لب دارای دو بخش است که هرکدام دیه مشخصی دارند و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در متن مقاله توضیحات کامل آمده است.

دیه پار‌گی هردو لب در صورت بهبودی بدون عیب چقدر است‌‌‌‌ ؟

در این صورت دیه آن‌ها معادل یک پنجم دیه کامل انسان خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

دیه پار‌گی یکی از لب‌ها در صورت درمان بدون عیب چقدر است‌‌‌‌ ؟

در این صورت دیه آن‌ها معادل یک‌ دهم دیه کامل انسان می‌باشد، برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه پارگی لب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پارگی لب پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دیه پارگی لب ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()