نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مباحث مهم در نکاح اعم از دائم و موقت مهریه است. مهریه مال یا تعهدی است که مرد در قبال ازدواج یا نزدیکی به زن می‌دهد. معمولا در بین ایرانیان مهریه بحث بسیار رایجی است و جزو آداب و رسوم خانواده‌ها محسوب می‌گردد. بعضی از زوجین ممکن است در ابتدای ازدواج به دلیل هیجانات بین خودشان مهریه را سنگین تعیین نمایند و در آینده زمانی که به مشکل خوردند دچار دردسر شوند؛ زوج برای پرداخت و زوجه برای دریافت مهریه. مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل دریافت می‌باشد. بر خلاف تصور عام که فکر می‌کنند فقط هنگام طلاق می‌شود آن را خواستار شد. در حالی که مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل مطالبه است. مهریه تقسیم می‌شود به مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه، که در ادامه به بررسی مهریه عندالمطالبه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مهریه عندالمطالبه

نحوه اجرا گذاشتن مهریه عندالمطالبه

اجرا گذاشتن مهریه عند المطالبه

 

مهریه

 مهریه: مالی است که مرد در قبال ازدواج به زن منتقل می‌کند یا یک تعهد مالی است که مرد در قبال زن متقبل می‌شود.

مهریه اصولا جنبه توافقی دارد و طرفین در زمان انعقاد عقد نکاح میزان آن را بین خود تعیین می‌کنند.

اما مواردی هم وجود دارد که مهریه خارج از توفق طرفین مطرح می‌شود مثلا اگر عقد دائم بدون مهریه منعقد و نزدیکی واقع شود، مرد موظف به پرداخت مهر المثل خواهد بود.

انواع مهریه

مهر المثل، مهر المسمی، مهر المتعه از انواع مهریه هستند.

در سال‌های اخیر دو نوع دیگر از جمله مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه نیز اضافه شده است.

مهریه عندالمطالبه

این نوع مهریه نوعی است که در آن زوجه هر زمان که بخواهد و اراده کند زوج باید مهریه را به او بپردازد در غیر این صورت زوجه می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند و تمکین نکند.

زوجه می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از سوی زوج از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه وی حال باشد مثلا عندالمطالبه باشد.

این امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد و این امکان امتناع از ایفای وظایف زناشویی را حق حبس می‌نامند.

اگر زن قبل از دریافت مهریه به اختیار خود به انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد اقدام کرد دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده نمایند. با این وجود حقی که برای مطالبه مهریه دارد پابرجاست.

پس اگر زن قبل دریافت مهریه با شوهر نزدیکی نمود حق حبس وی زایل می‌گردد و دیگر نمی‌تواند برای دریافت کامل مهریه از ایفای وظایف همسری سر باز زند.

مهریه عندالاستطاعه

یعنی مهریه‎ای که در صورت دارایی و استطاعت مالی مرد پرداخت می‌شود و فوری و حال نیست.

دادخواست اعسار مهریه عندالمطالبه

در مواردی که درخواست طلاق از سوی مرد است مرد باید به طور کامل مهریه را به زن پرداخت کند اما زمانی که مرد توان پرداخت مهریه به طور تمام و کمال را ندارد می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار بدهد و دادگاه پس از انجام بررسی‌های لازمه و قبول درخواست اعسار مرد، مهریه را قسط بندی می‌نمایند و مرد آن را به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.

تا زمانی که تکلیف دادخواست اعسار مرد مشخص نشود، زن نمی‌تواند حکم جلب او را بگیرد.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد هم مرد می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط بدهد، دادگاه پس از بررسی تصمیم به قبول یا رد آن می‌گیرد و در صورتی که مرد مال و اموالی نداشته باشد دادخواست اعسار پذیرفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه عندالمطالبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه عندالمطالبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : مهریه عندالمطالبه



:: برچسب‌ها: مهریه عندالمطالبه ,
:: بازدید از این مطلب : 611
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نامزدی در نتیجه خواستگاری مرد و موافقت زن محقق می‌شود و نوعی توافق و قرارداد بین آن‌ها محسوب می‌شود. موضوع نامزدی توافق بر ازدواج است. پس در نامزدی زن و مرد توافق می‌کنند که با یکدیگر ازدواج کنند. بنابراین نامزدی نکاح محسوب نمی‌شود و فاقد آثار نکاح  می‌باشد و هیچ گونه الزامی برای ازدواج هم محسوب نمی‌شود. ما در ادامه به بررسی جایگاه نامزدی در حقوق مدنی ایران و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن مطابق قانون مدنی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

نامزدی

خسارت ناشی از بهم خوردن نامزدی

احکام و آثار نامزدی

آثار نامزدی

تکلیف هدایا دوران نامزدی

 

 

ماهیت نامزدی

همانطور که در بالا توضیح دادیم نامزدی ازدواج تلقی نمی‌شود. نامزدی به دو صورت می‌تواند صورت گیرد: در مورد اول طرفین عقد نکاح در مورد تمام شرایط آن از جمله مهریه و شروط ضمن عقد نکاح و سایر موارد به توافق و تفاهم رسیده‌اند و زمان اجرای عقد نکاح را به زمان معینی موکول کرده‌اند که بتوانند مقدمات انجام آن را فراهم کنند، مورد دوم زمانی است که طرفین به ازدواج با همدیگر توافق کرده‌اند ولی هنوز در مورد جزئیات مهریه و شروط ضمن عقد به تفاهم نرسیده‌اند.
قانونگذار از نامزدی به عنوان وعده ازدواج نام برده که فاقد الزام حقوقی است.

قانونگذار در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی آورده است که وعده ازدواج یا همان نامزدی ایجاد زوجیت نمی‌نماید هر چند تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گشته پرداخت شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده باشد می‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارت نماید.

نکته: آیا می‌توان از زنی که توسط دیگری نامزد شده خواستگاری و با او ازدواج کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، هر چند چنین عملی از دیدگاه اخلاقی و عرفی ناپسند است ولی از نظر قانونی خواستگاری از چنین زنی منع حقوقی ندارد و بالطبع ازدواج با چنین زنی هم بدون اشکال است.

خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی

تا اینجا فهمیدیم که نامزدی بین زن و مرد رابطه زوجیت ایجاد نمی‌کند بلکه حتی آن‌ها را به انجام ازدواج هم متعهد نمی‌کند. حال سوال اینجاست که اگر به دلایلی نامزدی از بین رفت و طرف دیگر هم از این اتفاق ضرر ببیند آیا خسارت وارده قابل مطالبه است؟

قاعده کلی این است که زمانی که امری از جهت قانونی مجاز باشد و در اثر انجام این امر قانونی به دیگران خسارت وارد شود اصولاً انجام دهنده مسئول خسارت وارده نیست. حال قانونگذار در مورد نامزدی همین نظر را دارد یعنی وقتی آن را مجاز اعلام کرده است زن یا مرد نمی‌تواند از طرفی که نامزدی را برهم زده تقاضای مطالبه خسارت کند. ماده ۳۵ ۱۰ قانون مدنی را که راجع به نامزدی بود در بالا توضیح دادیم. پس در قانون هم این مورد تصریح شده است.

نکته مهمی که در این ماده آمده به کاربردن صرف امتناع است. یعنی اینکه اگر خسارت تنها به دلیل خودداری از ازدواج باشد قابل مطالبه نیست ولی اگر خسارت دلایل دیگری هم داشته باشد آن خسارات در جای خود قابل مطالبه است و شخصی که ضرر دیده است می‌تواند خسارت آن را مطالبه کند.

هدایای نا‌مزدی

طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی هر یک از نامزدها می‌تواند در صورت منتفی شدن وصلت هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او به دلیل ایجاد وصلت هبه نموده مطالبه کند. اگر این هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

خسارت معنوی

چنانچه یکی از نامزدها سبب آسیب روحی و روانی به دیگری شود طبق قانون این خسارت قابل مطالبه به نظر می‌رسد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نامزدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نامزدی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : خسارت ناشی از بهم خوردن نامزدی



:: برچسب‌ها: خسارت ناشی از بهم خوردن نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 617
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

توبه مفهومی است که از شرع برداشت شده است و در لغت به معنای ابراز پشیمانی می‌باشد. حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که نقش توبه‌ را در سقوط  و تخفیف مجازات بررسی کنیم و پیش از اینکه وارد جزئیات این بحث بشویم باید بیان کنیم که زمان اظهار ‌توبه‌ و نوع جرائمی که شخص مرتکب می‌شود و مواردی از این قبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه به بررسی توبه در قانون خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برا کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید 

 قانون توبه

قانون توبه مجرم

شرایط توبه در قانون 

تحفیف و معافیت از مجازات با توبه 

 

جرایم مشمول توبه

جرائم ارتکابی از سوی مجرم در دو گروه حدی و تعزیری قرار دارد و در صورتی که توبه‌ توسط مجرم محقق شود هر گروه سرنوشت متفاوتی خواهند داشت.
مجازات‌ جرائم حدی در شرع تعیین شده است و مجازات‌ جرائم تعزیری در قانون.
بنابراین شخص مجرم که مرتکب هر یک از جرائم حدی و یا تعزیری شده است می‌تواند در شرایطی توبه‌ کند و مجازاتش را مشمول تخفیف یا اسقاط نماید.

تخفیف مجازات و معافیت از کیفر با توبه

مطابق قانون مجازات اسلامی اگر شخص متهم قبل از این که دستگیر شود و قبل از اینکه جرمش اثبات گردد توبه کند در این صورت مجازات از بین خواهد رفت.
لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم اگر جرایم حدی با اقرار ثابت شده باشند در صورتی که شخص مجرم بعد از اثبات جرم توبه‌ کند و قاضی نیز توبه‌ او را احراز نماید در این صورت مجازات حد ساقط می‌گردد.
اما در خصوص جرائم تعزیری در صورتی که مجازات درجه پنج تا درجه یک باشد و مجرم از جرمی که انجام داده است توبه‌ کند قاضی می‌تواند در مجازات او تخفیف قائل شود.
اما در مجازات‌های درجه ۶ تا درجه ۸ به سبب اینکه مجازات‌های سبک‌تری هستند در حالتی که شخص مجرم توبه کند موجب می‌شود تا مجازاتش از بین برود.

به طور خلاصه اگر جرم ارتکابی جزء جرائم تعزیری باشد باید به درجه جرائم توجه کنیم. اگر جرم درجه شش، هفت و هشت باشد و شخصی که مرتکب جرم شده است توبه‌ کند و صحت توبه‌ او و سایر شرایط برای قاضی احراز شود در این صورت توبه سبب سقوط مجازت است و اگر جرم ارتکابی در درجه‌هایی غیر از موارد ذکر شده قرار داشته باشد توبه سبب تخفیف مجازات می شود نه سقوط آن.

جرائمی که مشمول توبه‌ نمی‌شوند

همان طور که در مقدمه اشاره شد تعدادی از جرائم هستند که مشمول توبه‌ نمی‌شوند به عنوان مثال جرائمی که مستوجب قصاص و دیه هستند. اگر بخواهیم علتی برای این امر در نظر بگیریم باید بیان کنیم که این جرائم، جرائمی هستند که مربوط به حق‌الناس می‌باشند و به همین دلیل مجازاتشان از طریق اظهار توبه‌ ساقط نمی‌شود.

حد قذف هم شرایط مشابهی دارد و از آن دسته از جرائم محسوب می‌شود که حتی اگر شخص مرتکب توبه‌ کند مجازاتش ساقط نمی‌شود.

حد محاربه زمانی مشمول توبه‌ می‌شود که شخص قبل از دستگیر شدن توبه‌ کند. تنها در این صورت است که توبه‌ سبب سقوط مجازات می‌شود.

در بحث حدود زمانی توبه‌ اثر دارد که قبل از اثبات جرم و قبل از قطعی شدن حکم توبه‌ اظهار شود یعنی تنها در این صورت است که مجازات ساقط می‌شود.

ممکن است این سوال مطرح شود که در بحث حدود اگر بعد از اثبات جرم و بعد از صدور حکم قطعی توبه اظهار شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این توبه دارای اثر است یا خیر؟

اگر جرم جزو حدود باشد و بعد از اثبات جرم شخص مرتکب اظهار توبه‌ کند تنها در صورتی توبه دارای اثر می‌شود که جرمی که از آن صحبت می‌کنیم از طریق اقرار خود متهم اثبات شده باشد. در این صورت دیگر احراز صحت توبه و سایر شرایط توسط قاضی انجام نمی‌شود بلکه دادگاه درخواستی را مطرح می‌کند و رئیس قوه قضائیه این درخواست را به عالی‌ترین مقام رسمی کشور یعنی رهبری پیشنهاد می‌کند و کسی که این عفو را اعمال می‌کند شخص رهبری است.

تعزیرات منصوص شرعی | قانون توبه

نکته قابل ذکر این است که توبه شامل جرائم تعزیری منصوص شرعی نمی‌شود.

در خصوص جرایم تعزیری با دو استثنا روبه‌رو هستیم. استثناء اول مربوط می‌شود به تعزیرات منصوص شرعی که در این مورد توبه شخص مجرم اثری نخواهد داشت و منظور ما از تعزیرات منصوص شرعی جرایمی است که بدون اینکه در گروه جرائم حدی قرار بگیرند نصوص شرعی آن‌ها را قابل تعزیر دانسته‌اند. همچنین اگر جرم تعزیری مشمول قاعده تکرار شود توبه موثر نخواهد بود.

توبه باید نزد چه مقامی اظهار شود ؟

این امکان وجود دارد که شخصی که مرتکب یک جرم می‌شود در دادسرا و یا نزد مامور نیروی انتظامی و بازپرس اظهار ندامت و پشیمانی یا توبه کند باید توجه کنیم که توبه تنها زمانی می‌تواند دارای اثر باشد که نزد قاضی و در دادگاه اظهار شود در غیر این صورت اثری ندارد.

زمانی که توبه نزد قاضی و در دادگاه اظهار می‌شود قاضی وظیفه دارد که صحت آن را احراز کند و مطمئن شود که این توبه بیان کننده ندامت و پشیمانی شخص است تنها در این صورت است که توبه موجب سقوط مجازات می‌شود.

اعتراض دادستان| قانون توبه

شخص دادستان می‌تواند به تصمیم قاضی در خصوص پذیرش توبه از شخصی که مرتکب جرم شده است اعتراض کند به عبارت دیگر ممکن است قاضی صحت توبه شخص مرتکب را احراز کند و پذیرش توبه او موجب سقوط مجازات شود اما دادستان به تصمیم قاضی اعتراض داشته باشد در این صورت او می‌تواند اعتراض خود را در مرجع تجدیدنظر بیان کند.

فلسفه چنین اختیاری برای دادستان محدود کردن اختیارات قاضی در این خصوص است. به عبارت دیگر اگر این اختیار مطلق برای قاضی در نظر گرفته می‌شد و هیچ کسی هم حق اعتراض به تصمیم قاضی را نداشت ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود.

همچنین گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شخصی به دروغ اظهار توبه و ندامت از جرم ارتکابی کرده باشد. اگر ظاهری بودن توبه احراز شود و جرمی که واقع شده تعزیری باشد در این صورت حداکثر مجازات برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : قانون توبه



:: برچسب‌ها: شرایط قوانین توبه در قانون ,
:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در بررسی ابتدایی این عنوان پیش از هر نکته‌ای معنای لغوی آن را بررسی می‌کنیم. عفو در معنای لغوی به معنی ساقط کردن عذاب است. در معنای حقوقی وقتی شخصی مرتکب جرم می‌شود متناسب با جرم ارتکابی برای او مجازات تعیین می‌شود، حال گاهی این مجرم مشمول عفو‌ مجازات می‌شود که در ادامه به بررسی انواع آن و شرایط تحقق آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : درخواست عفو 

 

انواع عفو

عفو‌ در یک تقسیم‌بندی تقسیم می‌شود به عفو‌ عمومی و عفو‌ خصوصی.

عفو‌ عمومی

در متن قانون به صراحت اشاره شده است که مبنای اعطای عفو‌ عمومی قانون است و از این طریق می‌توان این نکته را برداشت کرد که قوه مقننه یعنی قوه‌ای از میان قوای سه گانه که وظیفه قانون گذاری دارد در خصوص اعطای عفو‌ عمومی صلاحیت دارد.

این عفو‌ در خصوص اشخاصی اعمال می‌شود که جزء متهمین یا محکومین باشند.

این عفو در شرایطی است که وضعیت جامعه وضعیت ملتهبی است و برای آرام کردن شرایط اشخاصی را مشمول این عفو می‌کنند مانند وقوع انقلاب در یک کشور.

این عفو‌ به گروه خاصی از مجرمین اعطا نمی‌گردد و معمولا قشر وسیعی را در بر می‌گیرد.

عفو عمومی شامل مرتکبینی مثل مباشرت و معاون نیز می‌شود. همچنین این نوع از‌ عفو علاوه بر اینکه شامل مجازات‌های اصلی می‌شود، مجازات‌های تبعی و تکمیلی را نیز در بر می‌گیرد. لازم به ذکر است که مجازات‌های تبعی در حکم ذکر نمی‌شوند.

وقتی عفو‌ عمومی شامل حال کسی باشد تمام مجازات‌های اصلی، تبعی و تکمیلی از سجل کیفری او پاک می‌شوند.

اگر عفو عمومی زمانی شامل حال شخص شود که هنوز تعقیب صورت نگرفته باشد دیگر امکان تعقیب وجود ندارد و اگر بعد از صدور حکم قطعی باشد محکومیت او زایل می‌شود و باقیمانده مجازاتش اجرا نمی‌شود.

اگر شخصی یک بار مشمول عفو‌ عمومی شود و دوباره مرتکب جرمی شود در جرم بعدی این شخص دیگر شامل قاعده تکرار نمی‌شود. در این خصوص باید بیان کرد که در عفو‌ خصوصی شخص در شرایط مذکور شامل این قاعده می‌شود.

عفو خصوصی

در عفو‌ خصوصی باید اشاره کرد که پیشنهاد آن را رئیس قوه قضائیه به مقام رهبری می‌دهد و پس از اینکه مقام رهبری این پیشنهاد را تایید کردند اعمال می‌شود.

این نوع از عفو‌ شامل اشخاصی که متهم هستند نمی‌شود بلکه این عفو اختصاص به افرادی دارد که محکوم شده‌اند.

این نوع از عفو تنها نسبت به شخص معین است و اگر جرم یک شخص معاونت در جرم باشد مشمول این نوع از عفو نمی‌شود.

بر اساس متن صریح قانون در اصل 110 مقامی که حق اعطای عفو خصوصی را دارد مقام رهبری است.

این عفو‌ مجازات‌های تبعی و تکمیلی را زایل نمی‌کند بلکه تنها اختصاص به مجازات‌های اصلی دارد و اجرای آن را متوقف می‌سازد.

قصاص و دیات

جرائمی که در خصوص قصاص و دیات است متضمن نفع و حق افرادی است که این حق زمانی محقق می‌شود که مجازات مربوطه اعمال شود. حال ممکن است به جهات و دلایلی بخشش ذی حق دعوا شامل حال مجرم شود ولی به هیچ عنوان مجازات این شخص مشمول عفو نمی‌شود.

شرایط اشخاصی که مشمول عفو خصوصی می‌شوند

یکی از شرایطی که باید برای شامل شدن عفو خصوصی وجود داشته باشد این است که شخص محکوم شاکی خصوصی نداشته باشد و یا اگر هم دارد رضایت او را گرفته باشد، همچنین او باید مدتی از دوران محکومیتش را سپری کرده باشد.

مناسبت‌هایی که عفو خصوصی را به دنبال دارند

1ـ ولادت‌ حضرت رسول اکرم «ص» ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول.
2ـ مبعث‌ حضرت رسول اکرم «ص» ۲۷ رجب.
3ـ ولادت‌ حضرت امیرالمؤمنین «ع» ۱۳رجب.
4ـ ولادت‌ حضرت فاطمه‌ زهرا «س» ویژه‌ عفو محکومین نسوان ۲۰ جمادی الثانی.
5ـ ولادت حضرت امام حسین «ع» ۳ شعبان.
6ـ ولادت حضرت قائم «عج» ۱۵ شعبان.
7ـ عید سعید فطر، اول شوال.

8- عید سعید قربان، ۱۰ ذی‌حجه.
9ـ عیدسعید غدیر، ۱۸ ذی‌حجه.
10ـ سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۲۲ بهمن.
11ـ عید نوروز، اول فروردین.
12ـ سال‌روز جمهوری اسلامی، ۱۲ فروردین.
13ـ سال‌روز حماسه فتح خرمشهر ویژه‌ عفو محکومین نیرو‌های مسلح، ۳ خرداد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عفو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عفو پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : درخواست عفو 



:: برچسب‌ها: درخواست عفو ,
:: بازدید از این مطلب : 592
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرور زمان در یک تعریف کلی به معنای سپری شدن مدت زمان مشخصی است که بعد از گذشت آن مدت، شخصی که مرتکب جرم شده است دیگر قابلیت تعقیب شدن ندارد. مرور زمان سه نوع دارد که در جای مقتضی به آن خواهیم پرداخت. از نتایج آن می‌توان خاطر نشان کرد که شاکی بعد از پایان این مدت دیگر نمی‌تواند از حق شکایت کیفری خودش استفاده کند. در ادامه به بررسی انواع موارد مرور زمان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع‌: مرور زمان کیفری 

 

مرور‌ زمان شکایت

مبدا مرور زمان شکایت از زمانی است که بزه دیده از وقوع جرم مطلع می‌شود. از این زمان تا یک سال بزه دیده حق شکایت کیفری دارد و بعد از اتمام این مدت دیگر این حق برای بزه دیده در نظر گرفته نمی‌شود. حال اگر بزه دیده فوت کند این حق به ورثه او به ارث می‌رسد و مدت آن هم شش ماه است. در موردی ممکن است شخص بزه دیده یعنی شخصی که به دلیل وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است تحت تسلط شخصی باشد که جرم را مرتکب شده است در این حالت زمانی که سلطه رفع شود مرور زمان جاری می‌شود و مرور زمان شکایت در جرائم قابل گذشت اثر دارد.

مرور‌ زمان تعقیب | مرور زمان کیفری

مرور زمان تعقیب یعنی جرمی اتفاق افتد و مواعد مرور زمان مندرج در قانون را طی کند در حالی‌که طی زمان مزبور تحت هیچ گونه پیگرد و رسیدگی قضایی واقع نشده باشد. مبدا مرور زمان تعقیب زمانی است که جرم محقق می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که جرم کشف شده باشد یا خیر و همچنین تفاوتی نمی‌کند که بزه دیده از وقوع جرم مطلع باشد یا خیر. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که جرم واقع شده باشد. از این زمان مرور زمان آغاز می‌شود و طول این مدت به درجه جرائم بستگی دارد. مدت مرور‌ زمان تعقیب در جرایم درجه یک تا سه پانزده سال، درجه چهار و پنج و شش به ترتیب ده و هفت و پنج سال و درجه هفت و هشت سه سال است. بعد از پایان این مدت‌هایی که بیان شد متهم دیگر قابلیت تعقیب شدن ندارد.

اگر جرم مرکب باشد مرور‌ زمان وقتی آغاز می‌شود که آخرین رکن تشکیل دهنده جرم محقق شود و اگر جرم مستمر باشد مبدا مرور‌ زمان تاریخ خاتمه استمرار عمل است.

مرور زمان صدور حکم

یک پرونده باید در طول مدت معینی به صدور حکم منتهی شود. اگر این اتفاق نیفتد بعد از پایان مدت قید شده در قانون، امکان صدور حکم در خصوص آن پرونده وجود ندارد. مبدا مرور زمان صدور حکم زمانی است که آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی انجام می‌شود و طول این زمان مشابه مرور زمان تعقیب می‌باشد. این طول برای جرایم درجه یک تا سه پانزده سال، درجه چهار و پنج و شش به ترتیب ده و هفت و پنج سال و درجه هفت و هشت سه سال می‌باشد.

مرور زمان اجرای مجازات

حکمی که صادر می‌شود باید اجرا گردد. چنانچه حکم کیفری که از آن به عنوان مجازات یاد می‌شود در مدتی که قانون تعیین کرده اجرا نگردد دیگر قابلیت اجرایی ندارد. از زمانی که در خصوص پرونده‌ای حکم صادر می‌شود و این حکم قطعیت پیدا می‌کند مرور‌‌ زمان مجازات آغاز می‌شود. منظور از قطعیت یافتن حکم این است: مدتی که برای تجدیدنظر خواهی در نظر گرفته شده است به پایان برسد. بعد از پایان مدتی که در قانون برای آن در نظر گرفته شده است دیگر آن حکم قطعی لازم‌الاجرا قابلیت اجرایی شدن را از دست می‌دهد. طول مدت بیان شده با درجه جرائم ارتباط دارد. جرایم درجه یک تا سه بیست سال، درجه چهار و پنج و شش به ترتیب پانزده و ده و هفت سال و درجه هفت و هشت پنج سال مدت مرور زمان دارد.

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که اجرای مجازات آغاز شود ولی مانعی وجود داشته باشد که این اجرا متوقف شود. به عنوان مثال جنون ایجاد شود. در این صورت مرور زمان جدیدی از زمان توقف اجرا آغاز می‌شود که اگر این مدت به پایان برسد و مانع رفع نشود مجازات دیگر قابلیت اجرایی شدن ندارد. همچنین اگر مشخص شود که شخص مرتکب از روی عمد مانعی را ایجاد کرده باشد تا مجازات اجرا نشود مشمول مرور‌ زمان نخواهد شد.

جرایمی که مشمول این قاعده نمی‌شوند | مرور زمان کیفری

باید به این نکته مهم اشاره کنیم که مرور زمان در بعضی از جرائم وجود ندارد به عنوان مثال در جرائم اقتصادی و جرائمی که موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر هستند و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی همچنین جرائمی که مستوجب قصاص و دیه هستند به علاوه جرائم منصوص شرعی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرور‌ زمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرور‌ زمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع‌: مرور زمان کیفری 



:: برچسب‌ها: مرور زمان کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در زندگی روزمره برای حل و پیگیری مسائل ادارای خود حتما به سازمان‌های اداری مختلفی مراجعه نموده‌اید. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چه اصول و قواعد مشترکی بر این نهاد‌ها حاکم است؟ شما با آگاهی از این اصول علاوه بر این‌که می‌توانید امور خود را به نحو موثر‌تری در این ادارات دنبال کنید، به عنوان یک شهروند از حق و حقوق قانونی خود اطلاع پیدا می‌کنید و می‌توانید آن را از نهاد مربوطه مطالبه و پیگیری نمایید. در این مقاله به بررسی اصول حاکم بر سازمان های اداری پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اصول سازمان های اداری

 

تعیین قلمرو مطالعه اصول حاکم بر سازمان های اداری

سازمان‌های اداری مجموعه پیچیده‌ای را در بر می‌گیرد که شامل تعدادی اشخاص حقوقی است که دارای مشخصات متنوعی هستند. دولت نه تنها یک نهاد سیاسی است و از این لحاظ موضوع مطالعه حقوق اساسی است، بلکه در راس سازمان اداری نیز قرار می‌گیرد. وظائف و حدود اختیارات مقامات عالی اداری که در راس سازمان اداری قرار دارند موضوع مطالعه حقوق اساسی است.

در حقوق اداری تشکیلات اداری زیر نظر مجموعه دولت به عنوان قوه مجریه و وظائف اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سازمان‌های اداری زیر مجموعه دولت، مرکب است از نهادهای ملی و واحدهای محلی و اشخاص حقوقی که انجام وظیفه خاصی به موجب قانون به آن‌ها محول شده است. همچنین تعدادی نهادهای تخصصی که ماموریت خاصی را بر عهده دارند، ولی از نظر ساختاری هم اشخاص حقوقی حقوق عمومی را در برمی‌گیرد و هم اشخاصی که ماهیتا اشخاص حقوق خصوصی به حساب می‌آیند و وصف حقوق خصوصی دارند ولی به موجب قانون انجام وظائف عمومی را بر عهده دارند و از این لحاظ پاره‌ای اعمال حاکمیتی به آن‌ها تفویض شده است که همه آن‌ها را می‌توان تحت عنوان نهادهای تخصصی گرد آورد.

اصول حقوقی حاکم بر سازمان های اداری

1) اصل حاکمیت قانون بر اداره

اصل قانونی بودن، از مفاهیم اساسی و ریشه‌ای حقوق عمومی است. در نهضت حقوق اساسی (دستور گرایی) یکی از اهداف اصلی این بوده است که قدرت دولت در یک کانال یا چهارچوب مشخصی اعمال گردد. اعمال و رفتار زمامداران بر اساس همین معیارها سنجیده می‌گردد و افراد طبق همین قواعد به اداره امور می‌پردازند. اداره امور کشور نباید بر مبنای خودخواهی و سلیقه‌های شخصی باشد. در حقوق اداری نیز اصل قانونی بودن بدین مفهوم است که سازمان‌های اداری و مقامات آن باید به ضابطه‌های قانونی احترام بگذارند و اعمال و تصمیمات خود را بر بنیاد موازین قانونی اتخاذ کنند و یا انجام دهند. دولت‌های خودکامه خود را مقید به هیچ قاعده و مقررات و ضوابط قانونی از پیش تعیین شده نمی‌دانستند، اما این اصل (اصل قانونی بودن) با رشد دموکراسی در جهان شکل گرفت.

نتایج اصل حاکمیت قانون

اعمال اصل حاکمیت قانون چند نتیجه دارد:

  1. اداره نمی‌تواند دست به انجام عملی بزند که مغایر با قانون باشد و هر گونه عمل حقوقی اداره که مغایر با قانون باشد غیرقانونی و باطل تلقی می‌شود. می‌توان اضافه کرد که اصل قانونی بودن تصمیمات دستگاه اداری این نتیجه را هم به دست می‌دهد که دستگاه دولتی و مقامات اداری تا جایی که قانون‌گذار به آن‌ها اجازه داده است صلاحیت اتخاذ تصمیم و انجام اعمال را دارند. بنابراین نمی‌توان از موارد ابهام و سکوت یا نقض قانون استفاده نمود و امری را در صلاحیت دستگاه دولتی قرار داد. دستگاه‌های دولتی تنها در مواردی که قانون تصریح کرده دارای صلاحیت هستند. سکوت قانون به منزله عدم صلاحیت دستگاه دولتی نسبت به یک امر است، مگر اینکه بتوان از روح قوانین، حق و تکلیف دستگاه اداری را استنباط کرد.
  2. اعمال اداری ماهیت حقوقی یافته و حقوق و تکالیفی که در نتیجه این اعمال برای افراد خصوصی و اداری ایجاد می‌شود، ضمانت اجرای حقوقی پیدا می‌کنند. یعنی اگر اداره‌ای حکمی بر خلاف قانون اجرا کند امکان شکایت برای ابطال آن در مرجع قضایی صالح وجود دارد.

ضمانت اجرای اصل حاکمیت قانون

الف) ضمانت اجرای اداری

در نظام اداری بر بنیاد سلسه مراتب اداری مقامات مافوق مکلف هستند بر زیر دستان خود نظارت داشته باشند و عدم رعایت قوانین توسط آن‌ها را کنترل کنند و از طریق قدرت اداری خود مقامات زیر دست را ملزم به رعایت قوانین کنند. اگر در جایی تصمیم آن‌ها بر خلاف قانون است آن را ابطال یا اصلاح نمایند.

ب) ضمانت اجرای قضائی

اگر اصل قانونی بودن تصمیمات اداری رعایت نشود و علیه آن مقام یا سازمان شکایت شود و مرجع قضائی آن سازمان را یا ملزم به رعایت قانون می‌کند یا به لحاظ عدم رعایت قانون تحت تعقیب قرار می‌دهد. در ایران از یک طرف محاکم دادگستری به عنوان مرجع تظلمات قرار دارند که نسبت به آن جنبه از اعمال و رفتار دستگاه اداری و مقامات اداری که قابل تعقیب جزایی است رسیدگی می‌کنند و از این بعد می‌توان علیه آن‌ها به لحاظ نقض قوانین که جنبه تخلف یا جرم داشته باشد شکایت نمود.

2) اصل سلسله مراتب اداری | اصول سازمان های اداری

رابطه فرمانبری و فرمانبرداری در علوم اداری و حقوق اداری با اصطلاح سلسه مراتب اداری شناخته می‌شود. سلسله مراتب اداری یکی از گونه‌های سازمان یافته روابط اجتماعی است که نمونه کهن و روشن آن را می‌توان در سازمان‌های نظامی مشاهده نمود. طبق این اصل هر ماموری که تحت نظر مامور دیگری انجام وظیفه می‌کند، مکلف به اطاعت از اوامر مافوق خود هست. به همین ترتیب هر ماموری بر زیر دستان خود حق فرماندهی از جمله صدور دستور و تصمیمات و نظارت دارد.

نظام سلسله مراتب اداری که از آن تحت عنوان نظام تبعیت یا پله‌ای نیز یاد می‌کنند، نخست ناظر بر ماموران و حاکمان آن‌ها بود. اما این اصل در حقوق اداری ناظر بر سازمان‌های اداری کشور نیز هست، یعنی سازمان مرکزی بر کلیه اعمال حقوقی و اجرای واحدهای نظام متمرکز، ریاست و نظارت دارد.

برای مثال اداره کل استان تابع نهاد وزارتخانه در مرکز است. دولت نیز به عنوان بالاترین واحد سازمان اداری کشور بر کلیه اجزاء خود نظارت و حاکمیت سلسله مراتبی دارد و این مقتضای حاکمیت دولت است که هدف سلسله مراتب اداری را برقرار کند. بنابراین در بالاترین سطح نظام سلسله مراتب اداری کشور، رئیس کشور، رئیس دولت و هیات دولت و وزراء قرار دارند.

برای سلسله مراتب اداری محاسنی مانند هماهنگی و یگانگی تصمیمات اداری، ساده شدن فرماندهی و اجرای تصمیمات آن‌ها و معایبی مانند اطاعت کورکورانه از مافوق، کم شدن احساس مسئولیت و عدم استقلال کارمندان را می‌توان نام برد.

3) شخصیت حقوقی سازمان‌های اداری

اشخاص به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. در حقوق عمومی به ویژه حقوق اداری، اشخاص حقوقی بیشتر مورد بحث هستند چون مقامات عمومی و دستگاه‌های اداری به اعتبار داشتن شخصیت حقوقی موضوع حق و تکلیف قرار می‌گیرند. به عنوان مثال رئیس جمهور ایران به اعتبار شخصیت حقوقی این نهاد موضوع بحث قرار می‌گیرد.

در حقوق عمومی شخصیت حقوقی مسئولان در تفکیک مسئولیت میان متصدیان و مسئولیت دستگاه اداری دارای اهمیت است و در صورتی که مفهوم شخصیت حقوقی وجود داشته باشد، تفکیک مسئولیت بین دستگاه اداری و کارمندان موضوعیت پیدا می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول سازمان‌های اداری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصول سازمان‌های اداری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : اصول سازمان های اداری



:: برچسب‌ها: اصول سازمان های اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بعد از ورشکسته شدن تاجر، در جریان پروسه تصفیه طلبکاران ممکن است به تاجر ارفاق کنند و یا به عبارت دیگر به او شانس دوباره‌ای بدهند. یعنی به او اجازه بدهند که تجارت خودش را ادامه دهد تا از طریق آن تجارت بتواند بدهی طلبکاران را به ایشان پرداخت کند. نکته حائز اهمیت این است که طلبکاران زمانی اقدام به انجام چنین کاری می‌کنند که به شخص تاجر اعتماد داشته باشند. همچنین این احتمال را نیز در نظر می‌گیرند که در جریان پروسه تصفیه نتوانند به تمام پول خود دست پیدا کنند به همین خاطر است که اقدام به انعقاد قرارداد ارفاقی با وی می‌کنند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این قرارداد و وضعیت موافقان و مخالفان آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : قرارداد ارفاقی

 

ویژگی‌های قرارداد‌ ارفاقی

هر قراردادی که منعقد می‌شود بالطبع ویژگی‌هایی را نیز داراست. در خصوص قرارداد‌ ارفاقی باید به یک سری نکات اشاره کنیم که از جمله ویژگی‌های مهم این قرارداد به حساب می‌آیند. به عنوان مثال می‌توان از اختیاری بودن این قرارداد آغاز کرد. به عبارت دیگر طلبکاران این اختیار را دارند که در جریان پروسه تصفیه همانطور که پیشتر بیان شد اقدام به انعقاد قرارداد ارفاقی کنند. یعنی هیچ اجباری در این خصوص بر آن‌ها وارد نمی‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که قرارداد‌ ارفاقی یک قرارداد دو جانبه است. یعنی هر دو، هم طلبکار و هم تاجر باید موافق انعقاد قرارداد‌ ارفاقی باشند. قرارداد‌ ارفاقی در گروه عقود جمعی قرار می‌گیرد. یعنی عقودی که با اکثریت آرا منعقد می‌شود و نسبت به تمام طرفین لازم‌الاجرا می‌باشد. شاید برای شما در خصوص تعداد این اکثریت ابهاماتی وجود داشته باشد. در این خصوص باید بیان کنیم که اگر طلبکارانی که سه چهارم طلب را دارند با انعقاد قرارداد‌ ارفاقی موافقت داشته باشند و همچنین تاجر نیز موافق انعقاد چنین قراردادی باشد در این صورت است که قرارداد‌ ارفاقی منعقد می‌شود. باید توجه کنیم که تعداد طلبکاران ملاک نیست بلکه سه چهارم کل مبلغ بدهی ملاک است.

وضعیت مخالفان انعقاد قرارداد ارفاقی

همان‌طور که پیشتر اشاره شد اکثریت سه چهارم طلبکاران باید موافق انعقاد قرارداد ارفاقی باشند تا قرارداد مزبور منعقد شود. باید توجه کنیم که ممکن است یک چهارم از طلبکاران یا کمتر مخالف انعقاد قرارداد ارفاقی باشند. این یک چهارم ۱۰ روز مهلت دارند که به سه چهارم موافقین ملحق شوند. در غیر این صورت از نظر شخص قانون گذار اثر قرارداد ارفاقی نسبت به مخالفین و موافقین آن متفاوت است. به عبارت دیگر کسانی که مخالف هستند به نحوی با آن‌ها رفتار می‌شود که گویا پروسه تصفیه به هیچ وجه متوقف نشده است.

در واقع مخالفین هر میزانی را که در حال حاضر به ایشان تعلق می‌گیرد دریافت می‌نمایند. سپس قرارداد ارفاقی تمام و کمال اجرا می‌شود و بعد از اجرای کامل قرارداد‌ ارفاقی می‌توانند سراغ مابقی طلبشان را بگیرند. پس مشاهده می‌کنیم که با تاخیر به طلبشان می‌رسند.

وضعیت موافقین انعقاد قرارداد ارفاقی

در ابتدا باید بیان کنیم که پرداخت طلب موافقان انعقاد قرارداد‌ ارفاقی طبق قرارداد‌ ‌ارفاقی صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال ممکن است مفاد قرارداد به‌گونه‌ای باشد که بیان شده باشد ماهی فلان مقدار پرداخت می‌شود یا این که بعد از گذشت فلان ماه کل پول پرداخت می‌شود. باید توجه کنیم که تا زمانی‌که قرارداد‌ ارفاقی اجرا نشده است به عبارت دیگر تا زمانی که پول پرداخت نشده است گروهی که مخالف انعقاد قرارداد‌ ارفاقی بودند حق مطالبه مبلغ جداگانه‌ای را ندارند بلکه در اینجا موافقین قرارداد‌ ارفاقی اولویت دارند. ممکن است آن‌ها به کل پول خود برسند و همچنین این امکان وجود دارد که تاجر دوباره ورشکسته شود که در این صورت این ورشکستگی ورشکستگی ثانویه نامیده می‌شود.

بدیهی است موافقین در صورتی از مزایای قرارداد‌ ارفاقی بهره‌مند خواهند شد که موافق صرف باقی نمانند و اقدام به انعقاد قرارداد نمایند. چراکه در طی مذاکرات قرارداد‌ ارفاقی ممکن است شرایطی پیش آید که مورد قبول طرفین نباشد فلذا وارد قرارداد نشوند. پس آنچه که مهم است توافق طلبکاران موافق بر سر مفاد قرارداد‌ ارفاقی است تا این توافق منجر به قرارداد شود.

قرارداد ارفاقی چگونه از بین می‌رود ؟

در صورتی که طلبکاران مخالفتی داشته باشند یک هفته مهلت اعتراض دارند و موضوع این اعتراض هم عدم رعایت تشریفات می‌باشد. همچنین قرارداد‌‌ ارفاقی ممکن است باطل شود آن هم در دو حالت. حالت اول اینکه تاجر به ورشکستگی به تقلب محکوم شود و حالت دوم این که این امکان وجود دارد که قرارداد‌ ارفاقی فسخ شود. برای مثال در خصوص قرارداد ارفاقی می‌توان موارد ذیل را نام برد: تاجر به مفاد قرارداد عمل نکرده باشد، طلبکاران قرارداد‌ ارفاقی را فصل کرده باشند و همان‌طور که به آن اشاره شد تاجر مجدداً ورشکسته شود که به این ورشکستگی ورشکستگی ثانویه می‌گویند در صورت بروز چنین مواردی پروسه تصفیه آغاز می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد‌ ارفاقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرارداد‌ ارفاقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : قرارداد ارفاقی



:: برچسب‌ها: قرارداد ارفاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 611
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که شکایت خود را در مرجع دادگستری مطرح می‌کنیم، در صورتی که مرجع اشتباه را انتخاب کرده باشیم دادگاه قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند، ممکن است این سوال مطرح شود که صلاحیت ذاتی چیست؟ و زمانی که نتوانید به این سوال خود پاسخ دهید باز هم در طرح دعوای خود دچار مشکل می‌شوید. در این مقاله به این سوال پاسخ داده‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » صلاحیت ذاتی

 

صلاحیت

صلاحیت به‌معنای اهلیت مرجع رسیدگی‌کننده برای رسیدگی به امور قضایی است.

صلاحیت به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱.صلاحیت ذاتی.

۲.صلاحیت نسبی.

 

صلاحیت ذاتی

صلاحیت یک مرجع از سه حیث، صلاحیت ذاتی نام دارد به‌عبارت دیگر، صلاحیت ذاتی دارای سه مولفه است:

۱.صنف ( قضایی یا اداری ).

۲.نوع ( عمومی یا اختصاصی ).

۳.درجه ( بدوی یا تجدیدنظر ).

تقسیم‌بندی مراجع از حیث صنف

از این حیث، به دو دسته قضایی و اداری تقسیم می‌شوند:

۱.مراجع قضایی: مراجعی هستند که به اختلاف ناشی از روابط و حقوق خصوصی فی‌مابین مردم رسیدگی می‌کنند مثل دادگاه عمومی.

۲.مراجع اداری: مراجعی هستند که به تظلمات مردم از دولت یا به اختلافات فی‌مابین مردم و دولت یا نهادهای عمومی درصورتی که اختلاف ناشی از اعمال حاکمیت باشد رسیدگی می‌کنند. مواردی مانند دریافت مالیات، دریافت عوارض گمرک و…. در شمار اعمال حاکمیت‌اند.

تقسیم‌بندی مراجع از حیث نوع

از این حیث، مراجع به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند:

۱.مراجع عمومی: مراجعی هستند که صلاحیت رسیدگی به تمام دعاوی و اختلافات مربوطه را دارند به‌جز آن چه به‌موجب سایر قوانین در صلاحیت سایر مراجع قرار گرفته است.

۲.مراجع اختصاصی: مراجعی هستند که فقط صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی را دارند که صراحتا طبق قانون در صلاحیت ایشان قرار گرفته است.

دراین خصوص توجه داشته باشید که:

الف. مراجع رسیدگی‌کننده به دعاوی حقوقی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

ب. مراجع رسیدگی‌کننده به امور کیفری نیز به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

ج. مراجع اداری نیز به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

تقسیم‌بندی مراجع از حیث درجه

مراجع رسیدگی‌کننده به دعاوی و اختلافات، دارای سلسله مراتبی هستند که این سلسله مراتب باید رعایت شود؛ از این حیث، مراجع رسیدگی‌کننده به تالی و عالی تقسیم می‌شوند. دراین خصوص توجه داشته باشید که:

۱. برای مثال، شورای حل اختلاف و محاکم عمومی، مرجع تالی و دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور، مرجع عالی هستند.

۲. در مراجع اداری و غیردادگستری نیز این تقسیم‌بندی وجود دارد. برای مثال در مقام رسیدگی به اختلافات ناشی از روابط کار، هیات تشخیص اداره کار، مرجع تالی و هیات حل اختلاف اداره کار، مرجع عالی است.

۳. تا وقتی که به ماهیت دعوایی در مرجع پایین‌تر رسیدگی نشده، رسیدگی به آن دعوا در مرجع بالاتر ممکن نیست.

 

احکام صلاحیت ذاتی

۱. قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی، عطف‌بماسبق می‌شود و با توجه به اثر فوری این مقررات، شامل دعاوی مطروحه نیز می‌شود.

۲. این قواعد، آمره است پس اصحاب دعاوی نمی‌توانند با توافق صریح یا ضمنی، دعوای مطروحه را به مراجع فاقد صلاحیت ذاتی واگذار کنند.

۳. مرجعی که دعوا در آن‌جا مطرح می‌شود اگر فاقد صلاحیت ذاتی باشد مکلف است حتی بدون ایراد از جانب شخص ذی‌نفع، از رسیدگی خودداری کند و قرار عدم صلاحیت صادر کند زیرا قواعد صلاحیت ذاتی جزء قواعد آمره است.

۴. اگر رای از مرجعی که فاقد صلاحیت ذاتی است صادر شود، در مرحله تجدیدنظر یا فرجام، مرجع رسیدگی‌کننده رای صادره را نقض می‌کند حتی اگر در مرحله بدوی به آن اعتراض نشده باشد.

۵. صحیح است که طرفین می‌توانند حق تجدیدنظرخواهی را از خود سلب کنند و همچنین محکوم‌علیه می‌تواند اقدام به تجدیدنظر نکند اما طرفین نمی‌توانند دادگاه تجدیدنظر را مرجع بدوی رسیدگی به اختلافات خود قرار دهند. اگر طرفین با توافق یکدیگر مقرر کنند که دعوا ابتدا در مرحله تجدیدنظر مطرح شور دراین‌صورت، دادگاه قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صلاحیت ذاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صلاحیت ذاتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع » صلاحیت ذاتی



:: برچسب‌ها: صلاحیت ذاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

احتمالا لفظ پرونده مختومه را شنیده‌اید. مبحثی که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد بحث اعتبار امر مختوم احکام و قرارهای صادره از دادگاه و دادسرا می‌باشد. به عبارت دیگر قصد داریم به سوالاتی از این قبیل که آرای صادره باید متضمن چه ویژگی‌هایی باشد تا بتوان اعتبار امر مختوم را برای آن‌ها در نظر گرفت؟ پاسخ دهیم. اعتبار امر مختوم آرای صادره کیفری موجب می‌شود که یک شخص به عنوان متهم مجددا مورد تعقیب و محاکمه واقع نشود. در این خصوص باید قائل به تفکیک شویم بین احکامی که از دادگاه صادر می‌شوند و قرارهایی که از دادسرا صادر می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » پرونده مختومه

 

اعتبار امر مختومه

به این معنا که اگر موضوعی در دادگاه طرح و رسیدگی شود و این رسیدگی منجر به صدور حکمی قطعی شود امکان طرح مجدد همان دعوا با همان موضوع و همان طرفین دعوا دیگر وجود نخواهد داشت. این امر هم در دعاوی حقوقی هم کیفری جاری است.

احکام دادگاه‌ها | پرونده مختومه

هنگامی که یک دادگاه صالح حکمی را در خصوص یک پرونده صادر می‌کند مدت زمانی برای تجدیدنظر خواهی پیش‌بینی شده است که بعد از پایان این مدت تجدیدنظر خواهی، حکم صادر شده از دادگاه قطعی می‌شود. فرقی نمی‌کند که حکم برائت صادر و قطعی شده باشد یا حکم محکومیت. در هر دو صورت اعتبار امر مختوم جاری است. اما باید توجه کرد که وحدت سه مورد در خصوص پرونده‌ای که سابقا در خصوص آن حکم صاده شده است و پرونده فعلی اهمیت دارد و اگر این وحدت وجود نداشته باشد اعتبار امر مختوم جاری نمی‌شود این سه مورد عبارتند از:

وحدت اصحاب دعوی

وحدت اصحاب دعوی به این معنی است که خوانده یک دعوا یا شخص متهم و خواهان دعوا یا شاکی در هر دو پرونده یکی باشند. مثلا اگر احمد علیه علی به جرم دزدی ماشین پرایدش شکایت کند و جرم اثبات نشود و حکم قطعی برائت به نفع علی صادر شود احمد نمی‌تواند دوباره دعوای سرقت ماشین پرایدش را علیه علی تنظیم نماید.

وحدت سبب دعوی

سبب دعوا دلیلی است که بر پایه آن دعوایی مطرح می‌گردد. مثلا کسی با در دست داشتن قرارداد اجاره از مستاجر طلب اجور معوقه می‌کند ولی مستاجر در دادگاه ثابت می‌کند که تمامی اجور را پرداخته است و دادگاه حکم بر بی‌حقی موجر صادر می‌کند. موجر دوباره بر اساس قرارداد اجاره نمی‌تواند اجور معوقه‌ای که پرداخت آن اثبات شده را از همان مستاجر طلب کند. در اینجا قرارداد اجاره سبب دعواست.

وحدت موضوع دعوی | پرونده مختومه

هر دعوایی که اقامه می‌شود دارای یک موضوع است. برای این که اعتبار امر مختوم به یک حکم تعلق بگیرد این موضوع باید در هر دو دعوی واحد باشد. مثلا احمد علیه علی به سبب قرارداد بیع دعوای تسلیم ماشین پراید اقامه می‌کند و در این دعوا حکم علیه احمد صادر می‌شود. دیگر احمد نمی‌تواند به موجب قرارداد پیشین علیه علی دعوای تسلیم ماشین پراید اقامه کند.

ماشین پراید در این مثال موضوع دعواست.

قرارهای صادره از دادسرا

پیشتر به مساله اعتبار امر مختوم در خصوص احکام دادگاه پرداختیم و در ادامه قصد داریم تا قرارهایی که از دادسرا صادر می‌شوند را مورد توجه قرار بدهیم.

قرار‌هایی که دادسرا صادر می‌کند را به دو گروه تفکیک می‌کنیم، قرارهای موقوفی تعقیب و قرارهای منع تعقیب. این تفکیک یک علت مهم دارد به عبارت دیگر قرار‌هایی که در گروه قرار‌های موقوفی تعقیب هستند اعتبار امر مختوم دارند اما قرار‌هایی که در گروه قرار‌های منع تعقیب هستند وضعیت متفاوتی دارند.

اگر دلیل صادر شدن قرارهای منع تعقیب جرم نبودن عملی باشد که ارتکاب یافته است پس از این که قطعی می‌شوند اعتبار امر مختوم دارند ولی اگر دلیل صادر شدن قرارهای منع تعقیب فقدان ادله و دلیل برای انتساب بزه باشد در این صورت این قرارها اعتبار امر مختوم ندارند و زمانی ممکن است دلیل جدید در این خصوص کشف شود که در این صورت اگر دادستان موافقت کند این امکان به وجود می‌آید که رسیدگی مجدد در این خصوص ادامه پیدا کند چراکه پیشتر اشاره شد، دلیل صادر شدن قرار منع تعقیب در فرض بیان شده فقدان ادله بوده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پرونده مختومه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پرونده مختومه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » پرونده مختومه

 


:: برچسب‌ها: پرونده مختومه ,
:: بازدید از این مطلب : 656
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خیار عیب از جمله خیارات قانونی به شمار می‌رود. خیارات متضمن حقوقی برای طرفین معامله هستند تا طرفین در صورت تمایل از آن استفاده نموده و از تضییع حقوق خود جلوگیری نمایند. یکی از این خیارات خیار عیب است. این خیار دو راه پیش روی دارنده آن می‌گذارد: دریافت ارش یا فسخ معامله. در ادامه به بررسی بیشتر این خیار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : خیار عیب

 

تعریف

موضوع مورد بحث ما خیار عیب می‌باشد که در ماده ۴۲۲ قانون مدنی تعریف آن بیان شده است. طبق این تعریف اگر بعد از انجام معامله و انعقاد عقد متوجه شویم که مبیع معیوب هست یا به عبارت دیگر عیبی را در آن بیابیم در این صورت مشتری اختیار دارد میان دو موضع یکی را برگزیند: برهم زدن معامله، یا قبول مبیع معیوب و دریافت ارش.

در توضیح باید گفت مشتری می‌تواند مبیع را بپذیرد حتی اگر معیوب باشد و به خاطر عیبی که در آن وجود دارد مطالبه ارش کند و ارش عبارت است از تفاوت قیمت سالم و معیوب و یا اینکه می‌تواند به دلیل وجود عیب معامله را فسخ کند و پایبند به چنین معامله‌ای نباشد. همانطور که مشاهده می‌کنیم در صورت وجود عیب در مبیع دو راهکار پیش روی ماست یکی فسخ معامله و دیگری پذیرش معامله و دریافت ارش که در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این دو راه می‌پردازیم.

در خصوص خیار عیب باید بیان کنیم که این خیار از جمله خیاراتی است که اعمال آن فوریت دارد به زبان ساده‌تر زمانی که مشتری متوجه می‌شود مبیع معیوب است فوراً باید خیار خود را اعمال کند. در غیر این صورت خیاری برای او متصور نیست و خیار او در واقع ساقط می‌شود.

ملاک نقص مبیع

سوالی که ممکن است برای همه ایجاد شود این است که چه نقصی به عنوان عیب در قانون در نظر گرفته شده است و در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که همه چیز بر اساس عرف و عادت تعیین می‌شود ممکن است در زمان و مکان‌های مختلف قضاوت عرفی متفاوت باشد.

همچنین باید توجه کنیم زمانی که عقدی منعقد می‌شود هدف از انعقاد آن این است که مالکیت برای مشتری ایجاد شود و بدیهی است که این مالکیت در خصوص یک مال سالم باید تحقق پیدا کند. بنابراین اگر بیعی منعقد شد و سپس معلوم شد که مبیع معیوب است در این صورت بایع (فروشنده) تعهد خود را به درستی انجام نداده است و مشتری متحمل ضرری شده است که برای جبران آن حق فسخ برای او در نظر گرفته می‌شود. همچنین او می‌تواند پایبند بماند و ارش مطالبه کند. در این صورت هم جبران خسارت او ملاک قرار داده شده است.

نحوه محاسبه ارش یا همان تفاوت قیمت سالم و معیوب

برای اینکه نحوه محاسبه ارش را بیان کنیم باید بدانیم که برای محاسبه آن دو موقعیت قابل تصور می‌باشد: یکی این است که اگر قیمت یک کالا در صورتی که سالم باشد برابر قیمت آن کالا در زمان انعقاد عقد باشد ارش به این نحو محاسبه می‌شود که قیمت معیوب آن کالا را به دست می‌آوریم و تفاوت این دو قیمت را ارش می نامیم.
موقعیت دیگر به این شکل است که قیمت کالا در صورتی که سالم باشد بیشتر یا کمتر از قیمت آن کالا در زمان انعقاد عقد بیع باشد. در این حالت نسبت می‌گیریم بین قیمت کالا در حالتی که معیوب است و قیمت آن در حالتی که سالم است و حاصل این نسبت را از ثمن کسر می‌کنیم و آنچه را که باقی می‌ماند به عنوان ارش در نظر می‌گیریم.

شرایط خیار عیب

در ماده ۴۲۳ قانون مدنی اشاره شده است که خیار عیب زمانی ایجاد می‌شود که عیب در مبیع در زمان انعقاد عقد وجود داشته باشد. باید توجه شود عیبی که از آن صحبت می‌کنیم باید از مشتری مخفی مانده باشد. به عبارت دیگر زمانی ما می‌گوییم که عیب از مشتری مخفی بوده است که مشتری از وجود آن آگاهی نداشته باشد. به این دلیل که ممکن است عیب ظاهراً مشخص باشد اما مشتری از وجود آن آگاه نباشد بنابراین تنها ملاک ما آگاه نبودن مشتری از وجود عیب در زمان انعقاد عقد می‌باشد.

سقوط خیار عیب

ممکن است بایع در زمان انعقاد عقد خودش را از اموری که مربوط به مبیع است مبرا کرده باشد. در واقع مسئولیت خودش را در خصوص مبیع ساقط کرده باشد. در این صورت اگر در مبیع عیبی یافت شود مشتری دیگر نمی‌تواند به بایع مراجعه کند. زیرا او در زمان انعقاد عقد بیع مسئولیت را از خودش بری کرده است. همچنین ممکن است که در زمان انعقاد عقد بایع ذکر کرده باشد که در خصوص یک نوع عیب خاص مسئولیت را از خودش سلب می‌کند اگر چنین اتفاقی افتاد در سایر موارد که بایع مسئول است و می‌توان به او مراجعه کرد و خسارت را از او مطالبه نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات قانونی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات قانونی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : خیار عیب



:: برچسب‌ها: خیار عیب ,
:: بازدید از این مطلب : 579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خیار عیب از جمله خیارات قانونی به شمار می‌رود. خیارات متضمن حقوقی برای طرفین معامله هستند تا طرفین در صورت تمایل از آن استفاده نموده و از تضییع حقوق خود جلوگیری نمایند. یکی از این خیارات خیار عیب است. این خیار دو راه پیش روی دارنده آن می‌گذارد: دریافت ارش یا فسخ معامله. در ادامه به بررسی بیشتر این خیار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : خیار عیب

 

تعریف

موضوع مورد بحث ما خیار عیب می‌باشد که در ماده ۴۲۲ قانون مدنی تعریف آن بیان شده است. طبق این تعریف اگر بعد از انجام معامله و انعقاد عقد متوجه شویم که مبیع معیوب هست یا به عبارت دیگر عیبی را در آن بیابیم در این صورت مشتری اختیار دارد میان دو موضع یکی را برگزیند: برهم زدن معامله، یا قبول مبیع معیوب و دریافت ارش.

در توضیح باید گفت مشتری می‌تواند مبیع را بپذیرد حتی اگر معیوب باشد و به خاطر عیبی که در آن وجود دارد مطالبه ارش کند و ارش عبارت است از تفاوت قیمت سالم و معیوب و یا اینکه می‌تواند به دلیل وجود عیب معامله را فسخ کند و پایبند به چنین معامله‌ای نباشد. همانطور که مشاهده می‌کنیم در صورت وجود عیب در مبیع دو راهکار پیش روی ماست یکی فسخ معامله و دیگری پذیرش معامله و دریافت ارش که در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این دو راه می‌پردازیم.

در خصوص خیار عیب باید بیان کنیم که این خیار از جمله خیاراتی است که اعمال آن فوریت دارد به زبان ساده‌تر زمانی که مشتری متوجه می‌شود مبیع معیوب است فوراً باید خیار خود را اعمال کند. در غیر این صورت خیاری برای او متصور نیست و خیار او در واقع ساقط می‌شود.

ملاک نقص مبیع

سوالی که ممکن است برای همه ایجاد شود این است که چه نقصی به عنوان عیب در قانون در نظر گرفته شده است و در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که همه چیز بر اساس عرف و عادت تعیین می‌شود ممکن است در زمان و مکان‌های مختلف قضاوت عرفی متفاوت باشد.

همچنین باید توجه کنیم زمانی که عقدی منعقد می‌شود هدف از انعقاد آن این است که مالکیت برای مشتری ایجاد شود و بدیهی است که این مالکیت در خصوص یک مال سالم باید تحقق پیدا کند. بنابراین اگر بیعی منعقد شد و سپس معلوم شد که مبیع معیوب است در این صورت بایع (فروشنده) تعهد خود را به درستی انجام نداده است و مشتری متحمل ضرری شده است که برای جبران آن حق فسخ برای او در نظر گرفته می‌شود. همچنین او می‌تواند پایبند بماند و ارش مطالبه کند. در این صورت هم جبران خسارت او ملاک قرار داده شده است.

نحوه محاسبه ارش یا همان تفاوت قیمت سالم و معیوب

برای اینکه نحوه محاسبه ارش را بیان کنیم باید بدانیم که برای محاسبه آن دو موقعیت قابل تصور می‌باشد: یکی این است که اگر قیمت یک کالا در صورتی که سالم باشد برابر قیمت آن کالا در زمان انعقاد عقد باشد ارش به این نحو محاسبه می‌شود که قیمت معیوب آن کالا را به دست می‌آوریم و تفاوت این دو قیمت را ارش می نامیم.
موقعیت دیگر به این شکل است که قیمت کالا در صورتی که سالم باشد بیشتر یا کمتر از قیمت آن کالا در زمان انعقاد عقد بیع باشد. در این حالت نسبت می‌گیریم بین قیمت کالا در حالتی که معیوب است و قیمت آن در حالتی که سالم است و حاصل این نسبت را از ثمن کسر می‌کنیم و آنچه را که باقی می‌ماند به عنوان ارش در نظر می‌گیریم.

شرایط خیار عیب

در ماده ۴۲۳ قانون مدنی اشاره شده است که خیار عیب زمانی ایجاد می‌شود که عیب در مبیع در زمان انعقاد عقد وجود داشته باشد. باید توجه شود عیبی که از آن صحبت می‌کنیم باید از مشتری مخفی مانده باشد. به عبارت دیگر زمانی ما می‌گوییم که عیب از مشتری مخفی بوده است که مشتری از وجود آن آگاهی نداشته باشد. به این دلیل که ممکن است عیب ظاهراً مشخص باشد اما مشتری از وجود آن آگاه نباشد بنابراین تنها ملاک ما آگاه نبودن مشتری از وجود عیب در زمان انعقاد عقد می‌باشد.

سقوط خیار عیب

ممکن است بایع در زمان انعقاد عقد خودش را از اموری که مربوط به مبیع است مبرا کرده باشد. در واقع مسئولیت خودش را در خصوص مبیع ساقط کرده باشد. در این صورت اگر در مبیع عیبی یافت شود مشتری دیگر نمی‌تواند به بایع مراجعه کند. زیرا او در زمان انعقاد عقد بیع مسئولیت را از خودش بری کرده است. همچنین ممکن است که در زمان انعقاد عقد بایع ذکر کرده باشد که در خصوص یک نوع عیب خاص مسئولیت را از خودش سلب می‌کند اگر چنین اتفاقی افتاد در سایر موارد که بایع مسئول است و می‌توان به او مراجعه کرد و خسارت را از او مطالبه نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات قانونی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات قانونی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : خیار عیب



:: برچسب‌ها: خیار عیب ,
:: بازدید از این مطلب : 579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مشکلاتی که در دعاوی کارگران علیه کارفرما برای کارگران به وجود می‌آید اثبات رابطه کار میان کارگر و کارفرما می‌باشد. اثبات این رابطه با کارگر می‌باشد. اما آیا می‌دانید اثبات این رابطه به چه صورت است و چگونه شکل می‌گیرد؟ در ادامه به بررسی راه‌های اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : رابطه کاری

 

راه‌های اثبات رابطه کار میان کارگر و کارفرما

1 – بیمه 

ماده 148 قانون کار کارفرمایان را موظف به بیمه نمودن کارگران تحت امر خود می‌داند. در دادگاه‌ها پرداخت حق بیمه و واریز نمودن آن مهم‌ترین و قوی‌ترین دلیل اثبات رابطه کار میان کارگر و کارفرما تلقی می‌شود.

2 – قرارداد | رابطه کار

وجود قرارداد کتبی معتبر بین کارفرما و کارگر دلیل بسیار مهمی برای اثبات رابطه کار به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که قانونا و طبق تبصره ماده 10 قانون کار کارقرما موظف است نسخه‌ای از قرارداد را به کارگر تحویل دهد اما در عمل خیلی از کارفرمایان از تحویل آن به کارگر امتناع می‌ورزند که موجب بروز مشکلاتی برای کارگران در اثبات وجود رابطه کار یا مزایایی بالاتر از قانون می‌گردد. اما چنانچه نسخه‌ای از قرارداد کار را در دست دارید مهم‌ترین و ساده‌ترین راه اثبات رابطه کار ارائه آن به دادگاه است.

3 – اقرار کارفرما | رابطه کار

اقرار به حقی در هر مرحله‌ای مهم و اساسی است. چنانچه کارفرما تصدیق نماید که فردی کارگر وی بوده این اقرار موثر و مهم است. دادگاه می‌تواند بر مبنای اقرار کارفرما وجود رابطه کار را استنباط نماید. 

4 – واریز حقوق

واریز حقوق به شکل منظم نیز دلیل مهمی برای اثبات رابطه کارگری کارفرمایی است. شما با در دست داشتن پرینتی از واریزی‌های حساب بانکی خود که نشانگر واریز مبلغ مشخص ماهانه از سوی کارفرماست می‌توانید رابطه کاری خود را به اثبات برسانید.

5 – تحقیق محلی یا بازرسی

در صورت در دست نداشتن مدرک خاصی کارگر می‎تواند از دادگاه تقاضای انجام تحقیق محلی نماید. در این مورد بازرسی انتخاب و به محل کار فرستاده می‌شود تا از کارفرما و سایر افراد پرس و جو کند.

6 – سایر راه‌های اثبات رابطه کارگر و کارفرما

روش‌هایی که در موارد قبل ذکر شد از قدرت اثباتی بیشتری برخوردارند اما راه‌های فرعی دیگری هم برای اثبات رابطه کار هست هر چند که یقین‌آور نیستند. مواردی از قبیل وجود کارت ورود و خروج، نامه‌های درخواست مرخصی و توافق کارفرما، نامه‌های نمایندگی کارگر از طرف شرکت و مواردی از این دست که نشانه و بیانگر وجود رابطه کارگری کارفرمایی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثبات رابطه کارگری کارفرمایی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : رابطه کاری

 


:: برچسب‌ها: رابطه کاری ,
:: بازدید از این مطلب : 563
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بحث ورشکستگی تاجر جنبه‌های متعددی دارد که یکی از آنان تاثیراتی است که بر جامعه می‌گذارد که به نوع خود تاثیر مهمی محسوب می‌شود. به عنوان مثال باید در نظر بگیریم که کار تجاری تاجر بر نظم اقتصادی جامعه بسیار اثرگذار است و وقتی تاجر ورشکسته می‌شود این نظم در جامعه مختل می‌شود. این اخلال به میزانی اهمیت دارد که تحت شرایطی مستوجب مجازات در نظر گرفته شده است. لازم است بدانیم که حقوقدانان در خصوص انواع ورشکستگی تقسیم‌بندی‌هایی ارائه کرده‌اند: ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقلب و به تقصیر. باید بدانیم که امور مدنی و پروسه تصفیه در سه نوع نام برده شده مشابه است و همچنین فراموش نکنید که هر دو نوع ورشکستگی به تقلب و تقصیر جرم هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نکات این بحث می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ورشکستگی به تقصیر و تقلب

 

بررسی نکات مربوط به ورشکستگی به تقصیر

ابتدا و پیش از هر نکته‌ای باید بدانیم که ورشکستگی به تقصیر خفیف‌تر از ورشکستگی به تقلب است و بالطبع به میزان کمتری نظم جامعه را مختل می‌کند.
ورشکستگی به تقصیر تقسیم می‌شود به دو گروه تقصیر امکانی و تقصیر اجباری. تفاوتی که موجب این تفکیک و تمایز شده است از این قرار است که در ورشکستگی به تقصیر امکانی مطابق ماده ۵۴۲ قانون تجارت، قاضی از سوی قانونگذار صاحب این اختیار شده است که ورشکسته را مجازات کند یا نکند، اما در ورشکستگی به تقصیر اجباری مطابق ماده ۵۴۱ قانون تجارت قاضی نسبت به مجازات کردن تاجر ورشکسته تکلیف دارد و مکلف است که این کار را انجام دهد و به هیچ وجه اثری از اختیار قاضی در این خصوص نیست.

ورشکستگی به تقصیر اجباری

در صورت تحقق مواردی، قانون تاجر را ورشکسته به تقصیر اجباری می‌داند. به عنوان مثال زمانی که تاجر پول نزول می‌کند یا زمانی که اصل تساوی میان طلبکارانش را رعایت نمی‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که تاجر اقدام به انعقاد قراردادها و یا انجام معاملاتی بکند که موهوم و یا غیر متعارف باشند آن هم در حالتی که سود آن‌ها کاملا احتمالی می‌باشد.

تقصیر امکانی

در ذیل این عنوان ما مواردی را بررسی می‌کنیم که در صورت تحقق آن‌ها فرد ورشکسته به تقصیر امکانی تلقی می‌شود. به عنوان مثال ممکن است تاجر به طور بلاعوض ضامن شخص دیگری شده باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که در فرصت معین شده خود را به دادگاه معرفی نکند و دفتر خود را ارائه ندهد و یا حتی اسناد و مدارک را هم ارائه نکند. لازم ذکر کنیم که این مدت معین ۳۰ روز می‌باشد.

بررسی نکات مربوط به ورشکستگی به تقلب

تفاوتی که میان تقصیر و تقلب وجود دارد همانطور که پیشتر اشاره شد موجب می‌شود که ورشکسته به تقصیر مجازات خفیف‌تری نسبت به ورشکسته به تقلب تحمل نماید. در ادامه مواردی را بررسی می‌کنیم که در صورت تحقق آن‌ها تاجر ورشکسته به تقلب شناخته می‌شود. به عنوان مثال ممکن که تاجر دفتر خود را مفقود کرده باشد و یا این که دارایی خود را مخفی نموده باشد و یا حتی این مورد نیز امکان دارد که از طریق انجام معاملات صوری اموال خود را به بستگانش منتقل کرده باشد. در مواردی نیز مشاهده شده است که تاجر خود را به میزانی که مدیون نیست مدیون تلقی کرده باشد.

افراد دیگری که می‌توانند علاوه بر تاجر ورشکسته مجرم تلقی شوند

تحت این عنوان نکاتی را در خصوص افرادی غیر از تاجر بیان می‌کنیم که با تاجر ورشکسته تبانی می‌کنند تا به طلبکاران ضرر برسانند و جرمشان را به شکل اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم. به عنوان مثال اشخاصی ممکن است به نفع تاجر ورشکسته تمام دارایی منقول یا غیرمنقول تاجر و یا قسمتی از آن را از بین ببرند و یا مخفی کنند و یا این که پیش خودشان نگه دارند و این نکته را در نظر بگیرید که آن‌ها عالما به نفع تاجر چنین کاری را انجام می‌دهند. همچنین ممکن است که اشخاصی با اسم شخص دیگری تجارت کنند و در نهایت تجارت آنها منتهی به ورشکستگی به تقلب شود که این مورد هم در قانون جرم انگاری شده است و مواردی از این قبیل که قانون آن‌ها را مورد توجه خود قرار داده است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورشکستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ورشکستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : ورشکستگی به تقصیر و تقلب



:: برچسب‌ها: ورشکستگی به تقصیر و تقلب ,
:: بازدید از این مطلب : 555
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پیش قرارداد همانطور که از اسمش پیداست مرحله‌ای قبل از قرارداد اصلی است اما نباید آن را بی‌اثر دانست. همانظور که از لفظش پیداست عنوان قرارداد را یدک می‌کشد بنابراین می‌توان این گونه تصور کرد که پیش قرارداد عهدی الزام آور است تا طرفین را پای قرارداد اصلی بنشاند. در ادامه به ارائه تعریف و آثار آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع « پیش قرارداد

 

 



:: برچسب‌ها: پیش قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 595
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زمانی که معامله‌ای انجام می‌دهید اگر عیب یا نقصی در مبیع شما وجود داشته باشد شاید گمان کنید دیگر هیچ راهی وجود نخواهد داشت و به شما ضرر غیر‌قابل جبرانی وارد شده است. اما قانونگذار راه‌های مختلفی برای فسخ معامله پیش‌بینی کرده است حتی اگر ضرری متوجه شما نشده باشد باز هم ممکن است با عنصر قانونی انفساخ مواجه بشوید که معامله را بدون اراده طرفین برهم می‌زند. در ادامه به این نوع از فسخ قرارداد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : انفساخ

 

 



:: برچسب‌ها: انفساخ ,
:: بازدید از این مطلب : 776
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع مورد بحث در این مقاله بروکر می‌باشد. اگر بخواهیم معنای لغوی بروکر را بررسی کنیم باید به واسطه بودن در معاملات بازرگانی اشاره کنیم. در معنای اصطلاحی نیز بروکر در واقع یک کارگزاری است که به عنوان یک واسطه میان خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان آن را به عنوان یک نهاد مالی غیر بانکی در نظر گرفت. در واقع می‌توان گفت که بروکر خریداران و فروشندگان را به یکدیگر وصل می‌کند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا این واسطه‌گری بروکر نفعی برای کارگزار دارد یا خیر؟ که در پاسخ باید اشاره کنیم که برای هر خرید و فروشی توسط بروکر کارمزد دریافت می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : بروکر چیست 

 

 



:: برچسب‌ها: بروکر چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 622
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید اظهارنامه مالیاتی چیست و اشخاص حقیقی (تجار) و اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) برای ارسال این اظهارنامه باید به چه صورت اقدام کنند؟ تجار و شرکت‌های تجاری موظف هستند هر ساله میزان درآمد خود را به موجب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. سازمان امور مالیاتی هم به موجب این اظهارنامه، مالیات را مشخص می‌کند. سازمان امور مالیاتی نرم افزاری به صورت جداگانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان نرم افزار اظهارنامه مالیاتی راه اندازی کرده است. در ادامه به چگونگی دانلود این نرم افزار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » نرافزار اظهارنامه مالیاتی 99

 

دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

همانطور که در بالا توضیح دادیم این نرم افزار به صورت مجزا برای اشخاص حقیقی و حقوقی موجود می‌باشد.

نرم افزار اظهارنامه اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود ابتدا باید در سامانه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی ثبت نام کنند، به این صورت که ثبت نام در این سامانه شرط اساسی برای ارسال اظهارنامه می‌باشد.

بنابراین بعد از ثبت نام در این سامانه باید فرم پیش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کامل شده و پس از آن اطلاعات خواسته شده در نرم افزار اظهارنامه تکمیل و ثبت شود.

***  برای دانلود نرم افزار اضهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی کلیک کنید  ***

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اطلاعات ثبت نامی بر اساس آن اطلاعاتی که شخص در زمان ثبت نام در سامانه الکترونیک وارد کرده است می‌باشد، در خصوص اشتباه در این اطلاعات، ویرایش آن‌ها باید از طریق این سامانه صورت بگیرد.

توجه کنید که شرکا هم لازم نیست هر کدام به صورت جداگانه اقدام به ثبت اظهارنامه کنند، زیرا در مورد واحدهای شراکتی ثبت و ارسال یک اظهارنامه کافی است.

 

نرم افزار اظهار نامه اشخاص حقوقی

در مورد اشخاص حقوقی هم ابتدا باید ثبت نام در سامانه صورت بگیرد و پس از آن می توانند از طریق نرم افزار، اظهارنامه مالیاتی خود را به ثبت برسانند و قبض مالیاتی هم به همین صورت صادر خواهد شد.

***  برای دانلود نرم افزار اضهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی کلیک کنید  ***

 

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی املاک

بعد از ثبت نام در سامانه و می توانید از طریق نرم افزار مالیاتی املاک، اظهارنامه مالیاتی خود را به ثبت برسانید و قبض هم به همین صورت برای شما صادر می گردد

***  برای دانلود نرم افزار اضهارنامه مالیاتی املاک کلیک کنید  ***

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اظهارنامه مالیاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اظهارنامه مالیاتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » نرافزار اظهارنامه مالیاتی 99

 


:: برچسب‌ها: نرافزار اظهارنامه مالیاتی 99 ,
:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

با سامانه تصمیم طلاق آشنا هستید؟ طلاق یکی از راه‌های پایان دادن به زندگی زناشویی بوده که امروزه برای این کار یک سامانه‌ای به نام سامانه تصمیم طلاق راه اندازی شده است. این سامانه به منظور محدود کردن طلاق در مواقع غیر ضروری می‌باشد. با ثبت نام در این سامانه، زن و شوهر به مراکز مشاوره رفته و در آنجا راهنمایی می‌شوند. در ادامه به بررسی سامانه تصمیم طلاق و چگونگی ثبت نام در آن می‌پردازیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : سامانه تصمیم طلاق

 

سامانه تصمیم طلاق

امروزه با گسترش و بالا رفتن آمار طلاق در کشور، سامانه‌ای راه اندازی شده است که با مراجعه زوجین به مراکز مشاوره و مددکاری درصدد است که ایشان را از طلاق منصرف کند.

از این سامانه برای طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی استفاده می‌شود.

بنابراین کسانی که خواستار طلاق هستند باید با مراجعه به سامانه تصمیم طلاق نوبت گیری کرده و در زمان تعیین شده به مراکز مشاوره و مددکاری رجوع کنند. اگر زن و شوهر پس از مراجعه به این مراکز باز هم به سازش نرسیدند، پرونده طلاق به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی فرستاده می‌شود.

نکته‌ای که باید در اینجا در نظر گرفت این است که قاضی بدون مراجعه به جلسات مشاوره حکم طلاق زوجین را صادر نمی‌کند، بنابراین بهتر است که خود ابتدا در این سامانه رفته و درخواست طلاق را ثبت نمایید و بعد به جلسات مشاوره هدایت شوید.

نحوه ثبت درخواست نوبت دهی

ثبت درخواست نوبت دهی در سامانه تصمیم طلاق مراحلی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

مراحل ثبت

در مرحله اول سامانه تصمیم را در مرورگر جستجو کرده و بعد روی آن کلیک نمایید.

 

پس از وارد شدن یک نقشه ایران برای شما نشان داده می‌شود که باید در این قسمت محل سکونت خود را وارد نمایید. 

 

پس از کلیک کردن صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که در اینجا باید مشخصات اولیه زن و مرد ( زوجین ) را ثبت کنید. 

 

بعد از ثبت شدن مشخصات اولیه زوجین، باید از بین گزینه‌های موجود مرکز مشاوره مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

 

در مرحله بعد باید تاریخ و زمان مناسب برای حضور خودتان در مرکز مشاوره را انتخاب نموده و بعد گزینه تایید را بزنید. 

 

توجه کنید که به هنگام حضور در مرکز مشاوره باید مدارک شناسایی خود را حتما به همراه داشته باشید. 

 

پس از این مرحله، صفحه جدیدی باز شده که باید اطلاعات و ساعت زمان مشاوره را تایید کنید. در اینجا به شما کد رهگیری داده می‌شود که باید آن را ذخیره کنید.

 

پس از اتمام این کار و ثبت درخواست شما، برای شما نوبتی تعیین می‌شود، همانطور که در بالا توضیح دادیم با در دست داشتن مدارک شناسایی به مرکز جامع مراقبت از خانواده تعیین شده به همراه همسر خود مراجعه کنید. پس از آن پرونده طلاق به یکی از مراکز مشاوره فرستاده می‌شود.

اگر که مشاوره نتیجه مثبت داد و موجب سازش بین زوجین شد پرونده طلاق بایگانی می‌گردد، در غیر این صورت پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع داده می‌شود تا مراحل بعدی طلاق طی شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه تصمیم طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه تصمیم طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : سامانه تصمیم طلاق



:: برچسب‌ها: سامانه تصمیم طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 609
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تهاتر یکی از اسباب سقوط تعهد می‌باشد و این به معنای این است که به موجب آن، دو تعهد که در آن یکی طلبکار است و دیگری بدهکار، از بین می‌رود. در اصطلاح حقوقی تهاتر یعنی سقوط تعهد به موجب بدهکار بودن دو طرف معامله به یکدیگر که خود به سه دسته تقسیم می‌شود و برای این که  محقق بشود شرایطی لازم است که در ادامه به بررسی آن‌ها طبق قانون می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » تهاتر 

 

تعریف 

طبق ماده 294 قانون مدنی وقتی دو نفر به یکدیگر مدیون باشند تحت شرایطی این دیون سر به سر می‌شود و از بین می‌رود.

تهاتر به سه دسته تقسیم می‌گردد: قهری، قراردادی و قضایی.

تهاتر قهری

در مورد ماده 294 قانون مدنی، تهاتر قهری است و بدون آن که دو طرف مدیون در این موضوع توافق نمایند اتفاق می‌افتد. بنابراین به محض این که دو نفر در مقابل یکدیگر در آن واحد مدیون باشند هر دو دین به هر اندازه که ممکن باشد سر به سر می‌شود و طرفین به مقدار آن در مقابل یکدیگر دیگر هیچ تعهدی ندارند.

به زبان ساده‌تر هرگاه دو نفر با شرایط یکسان در مقابل هم بدهکار باشند، بدون این که با هم توافق نمایند و بدون اراده هر کدام از آنان، تهاتر واقع می‌شود و آن دو دیگر نسبت به هم مدیون نیستند، به همین دلیل به آن تهاتر قهری می‌گویند.

البته برای به تحقق تهاتر شرایطی لازم است که حتما باید وجود داشته باشد.

شرایط تهاتر قهری

الف – طبق ماده 296 قانون مدنی، موضوع دو تعهد باید هم جنس باشند، زیرا اگر جنس آن‌ها با هم اختلاف داشته باشد تهاتر حاصل نمی‌گردد. برای مثال هر دو دین باید وجه نقد باشند. در صورتی که دو دین با هم اختلاف داشته باشند، طرفین می‌توانند با توافق و رضایت، جنس یکی از دیون را از جنس دین دیگر کرده و به این صورت زمینه وقوع تهاتر را حاصل سازند.

ب – طبق ماده 296 قانون مدنی، زمان تادیه دو دین هم باید یکی باشد.

ج – مکان تادیه دیون هم باید یکی باشد، زیرا اگر مکان تادیه دیون مکان‌های مختلفی باشد ارزش آن‌ها نیز با هم فرق خواهد داشت و در این صورت دیون سر به سر نمی‌شوند.

البته ممکن است طرفیت با توافق یکدیگر قید مکان را حذف کرده و یا مکان یکی از آن دو دین را به مکان دیگر تبدیل کنند، که در این صورت تهاتر حاصل می‌شود.

د – باید هر دو دین آزاد باشند. یعنی اگر یکی از دیون توسط مقامات صالحه مورد بازداشت قانونی قرار بگیرد، سر به سر نمی‌شوند.

ه – شرط دیگر این است که موضوع هر دو تعهد کلی فی‌الذمه باشد برای مثال ده تن گندم کلی. بنابراین در صورتی که موضوع یکی از دیون عین خارجی باشد این دیون در مقابل هم سر به سر نمی‌شوند.

و – باید هر دو دین مسلم باشند تا تهاتر رخ دهد و در صورتی که یکی از آن دو دین مورد تردید و اختلاف باشد سر به سر نمی‌گردند.

تهاتر قراردادی

این نوع تهاتر با دخالت اراده طرفین حاصل می‌شود. البته باید این نکته را هم بیان کرد که در تهاتر قراردادی باید دو دین از لحاظ جنس یا زمان اجرای تعهد و یا مکان آن اختلاف داشته باشد تا با دخالت طرفین این تهاتر به وجود آید.

ماده 298 قانون مدنی راجع به اختلاف دیون در مکان اجرای تعهد این چنین می‌گوید که، اگر فقط محل تادیه دیون مختلف باشد تهاتر زمانی به وجود می‌آید که مابه‌التفاوت حمل و نقل کالا پرداخت شود تا تفاوتی در مخارج وجود نداشته باشد. یعنی باید برای تبدیل مکان یک تعهد به مکان تعهد دیگر باید مخارج مربوطه تادیه شود.

تهاترقضایی

در شرایط تهاتر قهری گفتیم که دیون باید مسلم باشند و نباید تردیدی وجود داشته باشد. حال تهاتر قضایی هنگامی رخ می‌دهد که یکی از دیون مورد تردید و اختلاف‌نظر باشد، که در این صورت دادگاه راجع به دین مورد تردید و اختلاف رسیدگی‌های لازم را انجام داده و در صورت احراز آن، رای به صاف شدن دو دین تا حد امکان را می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع دعوا پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » تهاتر 



:: برچسب‌ها: تهاتر ,
:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم فسخ قرارداد می‌باشد. معنای لغوی فسخ زایل کردن است. در اصطلاح حقوقی منظور از فسخ کردن یک قرارداد، پایان دادن حقوقی به آن است که توسط یک شخص ثالث و یا یکی از طرفین قرارداد انجام می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فسخ اختصاص به عقودی دارد که لازم هستند. در قانون مدنی به انواع خیارها برای فسخ معامله اشاره شده است. منظور از خیار حقی است که برای طرفین برای به هم زدن یک معامله به رسمیت شناخته می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » فسخ قرارداد

 

حق فسخ چگونه ایجاد می‌شود ؟

دو طرف یک قرارداد می‌توانند در قرارداد حق فسخ پیش بینی نمایند. آن‌ها می‌توانند ضمن همان عقد یا خارج از آن عقد این حق را برای خودشان و یا یک شخص ثالث در نظر بگیرند به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که اختیار فسخ معامله را در یک مدت معین برای طرفین و یا ثالث در نظر بگیرند.
در مواردی نیز این امکان وجود دارد که قانون حق فسخ را برای اشخاص در نظر بگیرد به عنوان مثال موقعیتی را تصور کنید که ضرری به طور ناخواسته از قرارداد حاصل شود در این صورت قانون این حق را به شخص متضرر می‌دهد که قرارداد را فسخ کند.

در خصوص حق فسخ قرارداد چند حالت قابل تصور است ؟

دو حالت را می‌توان برای حق فسخ در نظر گرفت. حالت اول مربوط به زمانی است که برای حق فسخ در قرارداد مدت تعیین می‌شود و حالت دوم مربوط به زمانی است که برای حق فسخ در قرارداد مدت تعیین نمی‌شود. مشخص است که در حالت اول طرفین در مدت تعیین شده باید برای اعمال حق خود اقدام کنند و زمانی که این مدت به پایان برسد دیگر چنین حقی برای طرفین وجود نخواهد داشت. اما در خصوص حالت دوم باید به این نکته اشاره کنیم: با وجود این که در قرارداد برای حق فسخ مدت نظر گرفته نمی‌شود آن چیزی که مد نظر قرار می‌گیرد مدت زمان عرفی است و این عرف در زمان و مکان متفاوت مشابه نمی‌باشد.

انواع خیارات فسخ معامله

خیار عیب

موقعیتی را تصور کنید که ایرادی در خصوص مورد معامله وجود داشته باشد در این صورت خیاری که در اینجا مطرح می‌شود خیار عیب است.

خیار تخلف شرط | فسخ قرارداد

خیار تخلف از شرط اختصاص به موقعیتی دارد که یکی از طرفین مطابق آن‌چه که قول داده است اقدام ننماید در این صورت طرف مقابل این اختیار را دارد که از حق فسخ خود استفاده کند.

خیار غبن | فسخ قرارداد

در صورتی که یکی از طرفین توسط طرف دیگر فریب خورده باشد می‌تواند با استناد به خیار غبن قرارداد را بر هم بزند.

خیار تدلیس | فسخ قرارداد

همچنین اگر یکی از طرفین تلاش کند تا مورد معامله را از آن چیزی که هست بهتر نشان دهد طرف مقابل با استناد به خیار تدلیس می‌تواند قرارداد را به هم بزند.

خیار شرط

خیار شرط اختصاص به مواردی دارد که طرفین در قرارداد شرط کرده باشند که در مدت معین حق فسخ دارند.

خیار مجلس | فسخ قرارداد

همچنین در صورتی که هیچکدام از طرفین از جلسه‌ای که قرارداد در آن منعقد شده است خارج نشده باشند در این صورت می‌توانند با استناد به خیار مجلس از حق فسخ خود استفاده کنند.

خیار شرکت

حال موقعیتی را تصور کنید که فروشنده مالی را به مشتری بفروشد و بعداً معلوم گردد که بخشی از مورد معامله متعلق به فروشنده نیست بلکه در مالکیت شخص دیگری قرار داشته است. در این شرایط اگر کسی که مالکیت آن بخش از مال فروخته شده را دارد همکاری نکند شخص خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند و در صورتی که خریدار در برابر مورد معامله به فروشنده عوضی را بدهد که بخشی از آن به خودش تعلق دارد و بخشی دیگر متعلق به مالک دیگر است در این صورت فروشنده نیز این حق را دارد که قرارداد را به هم بزند و به این خیار، خیار شرکت می‌گویند.

خیار تعذر تسلیم

اگر فروشنده مورد معامله را به خریدار بفروشد و نتواند آن را به خریدار تحویل دهد در این صورت شخص مشتری این امکان را دارد که معامله را به هم بزند و به خیار تعذر تسلیم استناد کند.

خیار حیوان

در صورتی که آن چیزی که مورد معامله واقع شده است یک حیوان باشد تا ۳ روز امکان فسخ معامله برقرار است و این خیار، خیار حیوان نامیده می‌شود.

خیار تاخیر ثمن

موقعیتی را تصور کنید که شخص خریدار مورد معامله را خریداری کرده است و تا سه روز مبلغی بابت آن پرداخت نکرده باشد در مقابل شخص فروشنده نیز مورد معامله را به او تحویل نداده است در این صورت فروشنده می تواند از حق فسخ استفاده کند و به این خیار، خیار تاخیر گفته می‌شود.

خیار رویت

خیار رویت در صورتی برای طرفین قابل استفاده است که فروشنده در خصوص مورد معامله خصوصیاتی را بیان کرده باشد که بعداً مشخص شود صحیح نبوده است در این صورت مشتری می‌تواند قرارداد را به هم بزند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ قرارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ قرار‌داد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » فسخ قرارداد



:: برچسب‌ها: فسخ قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 860
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اشتباه در موضوع معامله چیست ؟ معاملات زیادی در سطح جهان رخ می‌دهد و هر کشوری قوانین و مقررات خاص برای معاملات خود دارد. در ایران نیز قوانین و مقرراتی وضع شده است که بر معاملات حاکم است. یکی از اتفاقاتی که در معاملات ممکن است رخ بدهد اشتباه است. این امر ممکن است حق فسخ قرارداد را به شخص بدهد و یا به طور کلی معامله به هم بخورد. در این مقاله به اشتباه و آثار حقوقی آن پرداخته‌ایم‌.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » اشتباه در موضوع معامله

 



:: برچسب‌ها: اشتباه در موضوع معامله ,
:: بازدید از این مطلب : 704
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه افراد با توجه به افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل حقوقی سعی در به کاربردن ترفندها و روش‌های مختلف دارند تا پرونده‌ خود را به بهترین نحو ممکن به سمت پیروزی ببرند. به همین علت برای جلوگیری از ایجاد مشکلات متعدد از وکیل استفاده می‌کنند. زیرا او تجربه و دانش کافی در خصوص پرونده‌های مختلف را دارد. اما وکلا اختیار تام ندارند و حتی از انجام برخی کارها ممنوع هستند. ما در این مقاله به حدود اختیارات وکیل پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اختیارات وکیل در وکالت نامه 

 

 



:: برچسب‌ها: اختیارات وکیل در وکالت نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 619
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد پیش‌آمده است که قاضی دادگستری با یکی از طرفین روابط فامیلی و یا غیره دارد. شاید برای شخص بی‌اهمیت باشد و یا گمان کند کاری نمی‌تواند انجام دهد و اتفاقی است که افتاده است. اما باید بدانیم در قانون مبحثی با عنوان جهات رد دادرس وجود دارد. در این صورت اگر قاضی یکی از موارد مندرج را دارا باشد نباید رسیدگی کند و قرار عدم استماع دعوا را صادر کند و از رسیدگی خودداری کند. در ادامه به این دست از موارد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : رد دادرس

 

ایراد رد دادرس

طبق قانون قاضی باید بی‌طرف باشد و در صورت وجود یک سری شرایط خاص می‌توان ایراد رد دادرس گرفت. در صورت صحیح بودن ایراد مطروحه دادرس رد می‌شود و اقدامات بعدی طبق فرایندی که قانون بیان داشته انجام می‌گیرد.

۱- این ایراد ضامن حفظ بی‌طرفی قاضی است.

۲- ایرادی دو‌ طرفه است که هم از جانب خواهان و هم از جانب خوانده مطرح می‌شود.

۳- ایراد رد دادرس جنبه امری دارد. یعنی حتی اگر طرفین ایراد نکنند باز هم قاضی باید در صورت جهات رد دادرس از رسیدگی امتناع کند.

۴- جهات رد جنبه‌ حصری دارد.

۵- اگر تا پایان جلسه اول دادرسی ایراد رد بیان شود قاضی مکلف است قبل از ورود در ماهیت نسبت به آن اظهار‌نظر کند. یعنی اگر آن را وارد می‌داند از رسیدگی امتناع کرده و در صورت عدم قبول این ایراد با درج در صورت مجلس آن را رد کند.

۶- اگر ایراد رد خارج از مهلت بیان شود و قاضی آن را وارد بداند به دلیل ماهیت امری قضیه، نباید رسیدگی را ادامه دهد اما اگر آن را وارد نداند نیاز نیست که جدای از ماهیت به ایراد مزبور پاسخ دهد.

۷- اگر در جریان رسیدگی یکی از موجبات رد دادرس حادث شود باز هم قاضی مکلف به صدور قرار امتناع از رسیدگی است.

۸- در ایراد رد دادرس ملاک عمل، زمان رسیدگی است نه زمان تقدیم دادخواست.

۹- تشخیص وجود یا عدم وجود جهات رد دادرس با خود قاضی است نه سایر مقامات.

۱۰- اگر قاضی برخلاف وجود جهات رد دادرس به پرونده رسیدگی کند این امر موجب نقض رای در تجدید‌نظر یا فرجام است.

جهات رد

۱- وجود قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه بین قاضی با یکی از اصحاب دعوا.

۲- قاضی قیم و یا رئیس یکی از طرفین باشد و یا یکی از طرفین، مباشر یا متکفل امور قاضی یا همسر او باشد. البته باید توجه داشت که دوستی قاضی با یکی از طرفین از موجبات رد دادرس نیست.

۳- قاضی یا همسر یا فرزند او وارث یکی از اصحاب دعوا باشد.

۴- قاضی سابقا در موضوع دعوای اقامه شده به عنوان دادرس یا داور یا کارشناس یا گواه اظهار‌نظر کرده باشد.

۵- بین قاضی و یکی از طرفین یا همسر یا فرزند او دعوای حقوقی یا جزایی در جریان باشد یا در سابق وجود داشته است.

۶- قاضی یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در موضوع مطروحه باشند.

 

قضات مشمول رد دادرس

ایراد رد راجع به قضات ذیل اعمال می‌شود:

۱-قضات دادگاه‌های عمومی.

۲- قضات دادگاه‌های انقلاب.

۳- قضات دادگاه‌های تجدید‌نظر.

۴- قضات دیوان عدالت اداری.

۵- قضات دادگاه خانواده.

۶- قضات شورای حل اختلاف.

 

تکلیف پرونده قضایی در صورت وجود جهات رد

در این صورت قاضی قرار امتناع از رسیدگی صادر می‌کند و به شرح ذیل اقدام می‌شود:

۱-اگر شعبه مزبور دادرس علی‌البدل داشته باشد: رسیدگی به عهده‌ دادرس علی‌البدل است.

۲- اگر شعبه مزبور دادرس علی‌البدل نداشته باشد: پرونده برای ارجاع به شعبه دیگر به نزد رئیس حوزه قضایی ارسال می‌شود.

۳- اگر حوزه قضایی شعبه‌ دیگری نداشته‌ باشد: پرونده به نزدیک‌ترین دادگاه هم عرض از حوزه‌های قضایی مجاور فرستاده می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : رد دادرس



:: برچسب‌ها: رد دادرس ,
:: بازدید از این مطلب : 749
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قیمت سفته در سال 99 چقدر است ؟یکی از پر اهمیت‌ترین اسناد تجاری، سفته یا فته طلب بوده که نوعی تعهد به پرداخت می‌باشد. صادر کننده سفته به موجب سفته تعهد می‌کند که مبلغ معینی را به گیرنده سفته پرداخت نماید. اشخاص برای این که بتوانند سفته را خریداری و از آن استفاده نمایند باید بدانند که مبلغ و قیمت سفته چه مقدار می‌باشد؟ در ادامه به بررسی مبلغ خرید و قیمت سفته ۹۹ می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : قیمت سفته 99 

 

چگونگی تعیین قیمت سفته ۹۹

در واقع می‌توان گفت قیمت سفته را مجلس شورای اسلامی مشخص کرده و به تصویب می‌رساند. تا سال 1394 بدین منوال بود که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، شخصی که متقاضی سفته بود باید 3 هزار تومان به عنوان مبلغ سفته می‌داد. ولی از سال 1395 به بعد، قیمت و مبلغ سفته کاهش یافت.

مبلغ اسمی سفته

به طور کلی می‌توان گفت مبلغ اسمی سفته یعنی مبلغی که تا سقف آن می‌توان سفته را صادر کرد.

هر سفته مبلغ تعیین شده‌ای دارد که بر روی برگه نوشته شده است، برای مثال سفته تا مبلغ پنجاه میلیون ریال، که صادر کننده سفته تا این مبلغ می‌تواند سفته بدهد.

بنابراین می‌توان گفت که نرخ قیمت سفته به موجب مبلغ اسمی سفته متفاوت خواهد بود.

قیمت سفته 99

در سال 99 هم به این صورت است که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، متقاضی سفته 500 تومان باید پرداخت نماید. این کاهش قیمت سفته، مشکلات و چالش‌هایی را برای افرادی که با سفته سر و کار داشتند ایجاد کرد.

همان طور که در بالا توضیح دادیم نرخ سفته به موجب مبلغ اسمی سفته متفاوت است. یعنی هر چه قدر مبلغ اسمی سفته بالاتر برود (افزایش یابد ) مبلغ و قیمت سفته هم افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال چند مورد را ذکر می‌کنیم. اگر مبلغ اسمی سفته 1 میلیون تومان باشد، نرخ سفته 500 تومان خواهد بود.

اگر مبلغ اسمی سفته 1.5 میلیون تومان باشد، نرخ فروش سفته 750 تومان می‌باشد و اگر مبلغ اسمی سفته 2 میلیون تومان باشد، نرخ فروش 1000 تومان خواهد بود و بر همین اساس هرچه مبلغ اسمی افزایش یابد، نرخ سفته هم بالا خواهد رفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : قیمت سفته 99 



:: برچسب‌ها: قیمت سفته 99 ,
:: بازدید از این مطلب : 606
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانونگذار برای حمایت از بانوان مهر یا صداق را در نظر گرفته است و طبق قانون مهریه به محض وقوع عقد، به ملکیت زن در می‌آید و مرد در صورت درخواست زن موظف به پرداخت آن است. اما در صورتی که مرد از پرداخت مهریه استنکاف کند زن می‌تواند طی یک دادخواست حقوقی از دادگاه درخواست مطالبه مهریه خود را از مرد بنماید و روند قانونی آن را پیش بگیرد. دادخواست مهریه یک مرحله مقدماتی است که نحوه نگارش آن بسیار مهم است در این مقاله به بررسی نمونه‌هایی از دادخواست مهریه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : دادخواست مهریه

 



:: برچسب‌ها: دادخواست مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 649
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شاید زمانی که در مورد مالکیت فکری و معنوی صحبت می‌شود شما دچار سردرگمی و ابهام بشوید، که چه مفهومی دارد!؟ منظور از حق مالکیت فکری و معنوی چیست!؟ در این مقاله به این بحث پرداخته شده است که یک نوع حمایت قانونگذار از ذهن و تفکر برتر جوانان و اشخاصی است که دارای استعداد هستند. قانونگذار این دسته افراد را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است. در صورتی که به شرایط مقرر در قانون نسبت به این دست افراد عمل نشود قانونگذار برای آن ضمانت اجرا قرار داده است زیرا می‌دانیم که حقوق زمانی ارزش دارد که ضمانت اجرا داشته باشد. در ادامه‌ مطالب به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » مالکیت معنوی یا فکری چیست

 

تعریف حق

امتیازی است که قانون برای رفع نیاز‌های مادی و یا معنوی انسان به او اعطا می‌کند‌. مانند حق ازدواج که یک نوع نیاز معنوی است.

تعریف حق مالکیت

برای رفع نیاز مادی انسان در نظر گرفته شده است به طور مثال این کتاب برای من است.

تعریف حق مالکیت معنوی

حق مالکیت نسبت به تراوشات ذهنی و ابتکارات انسان است که از لحاظ مادی نیز دارای ارزش اقتصادی است. مثل کتابی که نویسنده آن را تالیف می‌کند. پدید‌آورنده علاوه بر حقوق مالی از حقوق معنوی اثر خود بهره‌مند می‌گردد که گاهاً ارزش آن از حقوق مادی بیشتر است.

مالکیت معنوی یا فکری در مقابل مالکیت جسمی و مادی قرار می‌گیرد به این صورت که مالکیت جسمی، شی یا مالی است که وجود خارجی ندارد بلکه حاصل تراوشات فکری و ذهنی افراد است و قانونگذار از این خلاقیت منحصر به فرد افراد حمایت ویژه‌ای کرده است.

مالکیت فکری یک دارایی نامحسوس و بسیار مهم است که سوءاستفاده از آن به راحتی ممکن است. بنابراین مالکیت فکر باید به صورت فیزیکی بروز و ظهور پیدا کند، مانند کتاب که حاصل تراوشات ذهنی نویسنده‌ آن است یا اختراع یک وسیله، در صورتی مورد حمایت قانونگذار قرار خواهد گرفت که شخص وسیله‌ای خلاقانه اختراع کند. در این صورت قانونگذار از این اختراع حمایت خواهد کرد اما صرف اینکه شخص ایده‌ای در ذهن خود دارد مورد حمایت واقع نشده است.

اشخاص برخوردار از حق مالکیت فکری

۱- خود شخص آن را به وجود آورده باشد یعنی آن را خلق کرده باشد.

۲- مالک علامت تجاری خود باشد.

۳- اگر مالک واقعی و خالق بِرَند یا اختراع نیست باید مالکیت فکری را از خالق آن خریداری کرده باشد.

ویژگی مالکیت معنوی

۱- مالک آن شخص است و متعلق به فرد یا کسب و کار است.

۲- در مواردی قابل نقل و انتقال است.

۳- می‌تواند دارای مالکان متعدد باشد و بیشتر از یک مالک داشته باشد.

تقسیم‌بندی مالکیت معنوی

مالکیت فکری به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱- مالکیت صنعتی

یکی از شاخه‌های حقوق تجارت است که خود شامل چند مورد است.

الف) ثبت ورقه‌ اختراع:

به مخترع یک حق منحصر به فردی می‌دهد که هیچ شخصی امکان استفاده متعارض با اختراع را ندارد بلکه مخترع یک حق انحصاری دارد.

این حق اختراع باید مطابق مقررات به ثبت برسد.

حق ثبت اختراع در قانون ثبت تعریف شده‌است که: مطابق ماده‌ ۱ اختراعات و اکتشافات محصول فکر شخص یا اشخاص است که برای نخستین بار فرآیند خاصی را ارائه می‌کند و به حل مشکلی در یک حرفه، فن، صنعت و غیره می‌پردازد.

ب)علامت تجاری:

تصویر یا کلمه و یا صدا است که نام و برند شرکت را به نمایش می‌گذارد و این نشان تجارتی محصول یا خدمات شرکت را به نمایش می‌گذارد.

این علامت، کالا و خدمات شرکت را از سایر شرکت‌های دیگر متمایز می‌کند.

علامت در واقع هر نشانی است که قابل رویت باشد و بتواند کالا یا خدمات شخص حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر متمایز کند. البته این حق انحصاری باید مطابق قانون به ثبت رسیده باشد تا یک حق انحصاری محسوب شود.

ج) اسرار تجارتی:

همان‌گونه که از نام آن مشخص است، اسرار تجارتی هر نوع از اطلاعات ارزشمندی است که عموم افراد آن را نمی‌دانند و در صورت فاش شدن آن از ارزش اقتصادی‌اش کاسته می‌شود.

مطابق ماده ۶۵ قانون تجارت الکترونیکی: اسرار تجارتی شامل پیامی است که اطلاعات، الگو‌ها و فرمول‌ها، برنامه‌ها، تالیف منتشر نشده، داد و ستد و فنون و طرح‌های تجارتی و امثالهم را در بر دارد که به صورت مستقل دارای ارزش اقتصادی است و در اختیار عموم قرار ندارد و برای حفظ و حراست آن تلاش می‌شود.

۲- کپی رایت

حمایت از خلاقیت‌های اشخاص مثل نوشته، کتاب، و غیره است که منحصر به آن‌ها است را پوشش می‌دهد.

هر شخصی که قسمتی یا تمام اثر متعلق به فردی را که قانون از آن حمایت نموده، به نام خود و یا حتی به نام شخص پدیدآورنده بدون اجازه او عامدا و یا عالما به نام فردی غیر از ناشر آن پخش کند، به حبس تادیبی از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مالکیت معنوی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مالکیت معنوی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » مالکیت معنوی یا فکری چیست



:: برچسب‌ها: مالکیت معنوی یا فکری چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با وکیل کار آشنا هستید و می‌دانید وکیل اداره کار چه وظایفی بر عهده دارد؟ گاهی اوقات برخی از کارفرمایانی که از قوانین و مقررات اداره کار اطلاعی ندارند و با آن‌ها آشنا نیستند در مواردی حقوق کارگران را زیر پا می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بعضی از کارگران با کارفرمایان خود دارند عدم پرداخت حقوق می‌باشد که همین موضوع موجب به وجود آمدن دعوی حقوقی بین آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی وکیل اداره کار و شرایط کارگر و کارفرما می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وکیل کار

 

وکیل اداره کار

همانطور که در بالا توضیح دادیم برخی از کارفرمایان حقوق کارگران خود را رعایت نکرده و همین باعث به وجود آمدن دعوی بین آن‌ها می‌شود. در این صورت وکیل اداره کار، نماینده قانونی کارگری که تقاضای وکیل کرده می‌شود و نسبت به گرفتن حق موکل خود (کارگر متقاضی) اقدام می‌کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که کارگر و کارفرما می‌توانند در مورد موضوعی که با هم اختلاف دارند، به توافق و تفاهم برسند ولی در صورتی که این توافق حاصل نشود، کارگر اقدام به شکایت نسبت به کارفرمای خود می‌کند و این جاست که وجود قرارداد کتبی کار بسیار ضروری می‌باشد، زیر اگر قرارداد کار بین کارگر و کارفرما تنظیم شده باشد، کارگر می‌تواند به راحتی رابطه کارگری و کارفرمایی خود را اثبات نماید.

در این زمان وکیل کار با شناختی که از قوانین و مقررات مربوط به قانون کار دارد می‌تواند کمک زیادی به کارگر کرده و او را در این زمینه همراهی نماید.

ویژگی وکیل کار

همانطور که بالاتر گفته شد بیشتر دعاوی کار مربوط به عدم پرداخت حقوق از جانب کارفرماست ولی تمام دعاوی کارگری و کارفرمایی به این موضوع محدود نمی‌شود. کارگر از حقوق مختلفی برخوردار است مثل حق سنوات، عیدی، اضافه کار، حق مرخصی و… که تمامی این موارد در قانون برشمرده شده و تکلیف قانونی کارفرما رعایت و پرداخت آن‌هاست. مشورت نمودن با وکیل کار مجرب و متخصص در این زمینه باعث می‌شود از حقوق مختلفی که در قانون برای شما به عنوان کارگر شناخته شده بهره‌مند شوید و از تضییع حقوق خود جلوگیری نمایید.

قرارداد کار

قرارداد کار طبق ماده 7 قانون کار، به قرارداد کتبی یا شفاهی گفته می‌شود که بین کارگر و کارفرما منعقد شده و کارگر در قبال حق‌السعی که از کارفرما دریافت می‌کند متعهد می‌شود که کاری را به مدت موقت یا غیرموقت انجام دهد.

کارگر

کارگر به کسی گفته می‌شود که در قبال حق‌السعی که از کارفرما دریافت می‌کند، انجام کاری را بر عهده می‌گیرد.

کارگر موظف است زمانی که در کارگاهی مشغول به کار شد، بر اساس درخواست‌های کارفرما وظایف خود را انجام دهد.

کارگاه به مکانی گفته می‌شود که کارگر به خواسته کارفرما در آنجا کار می‌کند.

کارفرما

کارفرما به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که کارگر به موجب درخواست او کاری را در قبال دریافت حق‌السعی انجام می‌دهد.  

طبق قانون کار، مدیران و مسئولانی که عهده‌دار کارگاه‌ها هستند، نماینده کارفرما محسوب شده و مسئولیت تعهداتی که این مسئولان و مدیران در برابر کارگر دارند، با کارفرما می‌باشد.

شرایط صحت قرارداد کار

طبق قانون هر قراردادی که منعقد می‌شود برای صحت آن 4 شرط باید موجود باشد:

1 . قصد و رضایت طرفین.

2 . اهلیت طرفین.

3 . مشروعیت جهت قرارداد.

عملی که قرار است کارگر انجام دهد باید مطابق شرع و قانون باشد.

4 . معلوم و معین بودن موضوع قرارداد.

این به این معناست که عملی که کارگر مسئول انجام آن است باید معین و مشخص باشد.

مرجع حل اختلاف کارگر و کارفرما | وکیل کار

طبق قانون کار هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف می‌توانند دعاوی و اختلافات شخصی بین کارگر و کارفرما را رسیدگی نمایند. در صورت به توافق نرسیدن دو طرف، نهایتا دادگاهی که مستقر در اداره کار است به موضوع رسیدگی کرده و حکم مقتضی قضایی را صادر می‌کند. از آن جا که این نهاد قضایی است و حکم آن لازم‌الاجراست وجود یک وکیل مجرب در این مرحله ضروری به نظر می‌رسد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعاوی کارگری کارفرمایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعاوی کارگری کارفرمایی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : وکیل کار



:: برچسب‌ها: وکیل کار ,
:: بازدید از این مطلب : 933
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دعوای خلع ید و تخلیه ید با هم شباهت‌های زیادی دارند اما در اصل با هم متفاوت می‌باشند و کافی است که هر یک از این خواسته‌ها را به جای دیگری در دادخواست عنوان کنید تا با قرار عدم استماع دعوا مواجه شوید و هزینه‌ای که بابت دادرسی پرداخت کرده‌اید از بین برود. در این مقاله به انواع مختلف نمونه دادخواست خلع ید پرداخته شده است و تفاوت خلع ید با تخلیه ید بیان شده است. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دادخواست خلع ید

 

 

تفاوت خلع ید با تخلیه ید

همان‌طور که گفته شده ابتدا خلع ید با تخلیه ید بسیار مشابه یکدیگر هستند و تفاوتی با هم نمی‌کنند و این اشتباه منجر به این می‌شود که این دو را به جای یکدیگر در دادخواست استفاده کنیم و باعث قرار رد دعوای خود شویم.

منشاء دعوای خلع ید غصب است و هیچ قراردادی بین مالک و متصرف منعقد نشده است. اما در تخلیه ید قرارداد اجاره موجود می‌باشد و زمانی که مدت اجاره ملک تمام شود و مستاجر از تخلیه ملک امتناع نماید مالک می‌‌تواند دعوای تخلیه ید را مطرح کند که در آن مالکیت عین ملک نیز شرط نیست همین که مالک منافع باشیم کفایت می‌کند.

بنابراین وقتی تصرف خوانده مستند به قرارداد باشد دعوایی که مطرح می‌شود دعوای تخلیه ید است نه خلع ید.

نمونه دادخواست خلع ید خوانده با دستور موقت

با عرض سلام احتراماً به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب مالک قانونی شش دانگ یک باب منزل مسکونی/ یک باب آپارتمان به مساحت . . . . . . متر مربع واقع در . . . ‌. . . . به شماره پلاک ثبتی . . . . ‌. . . . بخش . . . . . . . می‌باشم.

خوانده محترم بدون اذن و رضایت اینجانب اقدام به تصرف غاصبانه پلاک ثبتی مذکوره کرده است و از تحویل آن به بنده امتناع می‌کند.

لازم به ذکر است که با وجود مراجعه مکرر و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره . . . . . . . تاریخ. . . . . . . خوانده به ادامه تصرف غاصبانه خود اصرار دارد.

ضمناً برای اثبات ادعای خود به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر منع خوانده به انجام تصرفات در ملک مذکور را از محضر دادگاه تقاضا دارم.

بدواً به جهت جلوگیری از تضییع یا تفریط خواسته و احداث بنا، اصدار قرار دستور موقت مبنی بر منع خوانده به انجام تصرفات در ملک مذکور را از محضر دادگاه تقاضا می‌نمایم.

فلذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۳۰، ۳۱، ۳۰۸، ۳۱۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸، ۵۱۹، ۳۱۰ الی ۳۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته، مورد استدعاست‌.

با تشکر

امضا و نام و نام خانوادگی

نمونه دادخواست خلع ید، قلع و قمع بنا

ریاست محترم دادگاه عمومی . . . . ‌.

با ابلاغ سلام

احتراماً اینجانب . . . ..  به استحضار عالی می‌رساند:

خوانده دعوی آقا/خانم . . . . . . . در زمان غیبت اینجانب . . . . . . . . یک قطعه زمین به پلاک ثبتی . . . . . ‌ . . را تصرف نموده و در آن احداث بنا نموده است. این تصرف به نحو عدوان بوده و مراجعات مکرر بنده جهت تحویل ملک و رفع تصرف تاثیری نداشته است. ضمناً ملک مذکور به هیچ وجه مشمول ضوابط زمین شهری نبوده جهت آن گواهی عمران نیز صادر شده است.

لذا تقاضای صدور قرار تامین خواسته حسب ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی را دارم. و ضمناً در صورت احراز صحت ادعا و اقرار خوانده به تصرفات با جلب نظر کارشناس، صدور حکم بر الزام خوانده بر خلع ید و رفع تصرف عدوانی از ملک این جانب به همراه خسارت دادرسی وارده استدعا می‌شود.

با تشکر

نام و نام‌خانوادگی

امضا

نمونه دادخواست خلع ید و مطالبه اجرت‌المثل

با عرض سلام احتراماً به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب مالک قانونی شش دانگ یک باب منزل مسکونی/ یک باب آپارتمان به مساحت . . . . . . متر مربع واقع در . . . ‌. . . . به شماره پلاک ثبتی . . . . ‌. . . . بخش . . . . . . . می‌باشم.

خوانده محترم بدون اذن و رضایت اینجانب اقدام به تصرف غاصبانه پلاک ثبتی مذکوره کرده است و از تحویل آن به بنده امتناع می‌کند.

لازم به ذکر است که با وجود مراجعه مکرر و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره . . . . . . . تاریخ. . . . . . . خوانده به ادامه تصرف غاصبانه خود اصرار دارد.

همچنین برای اثبات ادعای خود و تعیین اجرت المثل زمان تصرف از تاریخ . . . . . الی . . . . . به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد می‌نماید.

فلذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۳۰،۳۱، ۳۰۸و ۳۱۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته، مورد استدعاست.

با تشکر

امضا خواهان

نمونه دادخواست خلع ید به انضمام مطالبه کلیه خسارات

ریاست محترم دادگاه عمومی . . . . . . . .

با ابلاغ سلام

احتراماً اینجانب . . . . . .  به استحضار می‌رساند:

به موجب سند مالکیت شماره . . . . . .  ، . . . . . . دانگ پلاک ثبتی  . . . . . /. . . . . بخش “شماره و نام شهرستان” واقع در نشانی . . . . . . . .  متعلق به اینجانب می‌باشد با توجه به اینکه خوانده/خواندگان بدون اذن و اجازه اینجانب پلاک ثبتی مذکور را در تصرف غاصبانه خود گرفته و با وصف مراجعات مکرر از رفع تصرف غاصبانه‌ خود و تحویل آن به اینجانب امتناع می‌نماید فلذا با تقدیم این دادخواست مستندات به ماده ۳۰۸و ۳۱۱ قانون مدنی صدور حکم به خلع ید غاصبانه خوانده/خواندگان جزء پلاک ثبتی فوق الذکر به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعا است.

در صورت لزوم برای اثبات ادعای خود به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد می‌گردد.

با تشدید احترام

نام و نام خانوادگی

امضا/اثر انگشت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خلع ید، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خلع ید پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : دادخواست خلع ید 



:: برچسب‌ها: دادخواست خلع ید ,
:: بازدید از این مطلب : 523
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دادسرا یک نهاد قضایی است که رسیدگی ابتدایی به جرایم و مسائل کیفری را بر عهده دارد. یعنی اغلب جرایم قبل از طرح در دادگاه در دادسرا رسیدگی می‌شوند. چراکه در بسیاری موارد نیاز به تحقیق و بررسی جرایم وجود دارد تا با تکمیل پرونده به دادگاه فرستاده شود. این نهاد فارق از اینکه در چه کشوری هستیم و چه احکامی بر آن حاکم است، در همه‌ کشورها یک سری ویژگی مشترک دارد اما این ویژگی‌ها در همه‌ کشور‌ها به صورت یکسان رعایت نمی‌شود. در این مقاله به ویژگی‌های دادسرا‌ پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : دادسرا | وظایف و انواع آن

 

ویژگی دادسرا‌ها

۱- سلسه مراتب

قضات دادسرا تحت ریاست مقام بالاتر خود می‌باشند، یک رئیس وجود دارد و بقیه مرئوس هستند.

دادسرا در معنای خاص خود شامل دادستان، دادیار و معاونان می‌شود و در معنای عام بازپرس را هم در بر می‌گیرد. دادیار هم به نوعی معاون دادستان است بنابراین رعایت سلسله مراتب بین دادیار و دادستان وجود دارد و هر چه که دادستان می‌گوید دادیار باید گوش دهد. به عبارتی کلیه قرارهایی که دادیار صادر می‌کند باید به تایید و موافقت دادستان برسد و نظر دادستان ارجحیت دارد.

ممکن است وقتی دادیار برای دفاع از کیفرخواست می‌رود، نظر شخصی دادیار مخالف کیفرخواست باشد یعنی با توجه به ادله و مدارک موجود به نظر شخصی خودش این شخص باید تبرئه می‌شده است (قرار منع تعقیب برایش صادر می‌شده است) اما در اینجا نمی‌تواند نظر شخصی‌اش را بگوید، چون به جانشینی دادستان رفته و فقط باید دفاع کند و نظر دادستان را اعلام کند. در خصوص دادستان و بازپرس باید رابطه سلسله مراتبی وجود داشته باشد، چون دادستان مقام تعقیب است و طرف دعوا محسوب می‌شود. بازپرس مقام تحقیق است و باید ادله را اعم از اینکه له متهم است یا علیه او، جمع‌آوری کند و به عنوان یک شخص بی‌طرف کشف حقیقت کند. بنابراین ما قاعده استقلال مقام تعقیب از مقام تحقیق را داریم. همانطور که در ماده ۲۶۹ آیین دادرسی کیفری جلوه‌ای از همین استقلال را داریم.

مثال

فرض کنید بازپرس قرار منع تعقیب متهم را خطاب به دادستان صادر می‌کند، اگر وی موافق بود که هیچ اگر مخالف بود پرونده و قرار را مجدداً به بازپرس ارجاع می‌دهد. اگر بازپرس مجدداً بر نظر خود اصرار کرد در این صورت بین بازپرس و دادستان اختلاف به وجود می‌آید. در اینجا استقلال شان حکم می‌کند که یک مقام بالاتر حل اختلاف کند، بنابراین پرونده را به دادگاهی که این دادسرا در معیت آن فعالیت می‌کند می‌فرستند. دادگاه یکی از این دو نظر نظر دادستان یا بازپرس را می‌پذیرد و بدین صورت حل اختلاف می‌شود.

فرض کنید جرمی مثل قتل عمد در آران و بیدگل اتفاق بیفتد. تحقیقات مقدماتی را در دادسرای آران و بیدگل انجام می‌دهند و رسیدگی در دادگاه کیفری یک کاشان انجام می‌شود. فرض کنید بازپرس قرار منع تعقیب صادر کند و نظر دادستان قرار جلب به دادرسی باشد در این صورت حل اختلاف این دو مرجع با دادگاهی است که دادسرای آران و بیدگل در معیت آن است.

نکته: میان دادسرای کل و دادسرای شهرستان رابطه سلسله مراتبی وجود ندارد.

۲- استقلال دادسرا

نهاد تعقیب، دعوای عمومی را به نیابت از جامعه انجام می‌دهد؛ بنابراین تحت تاثیر جامعه و اشخاص دیگر نخواهد بود.

در برابر شاکی، متهم و دادگاه کیفری این استقلال قابل بررسی است.

دادسرا نسبت به دادگاه مستقل است، یعنی دادگاه موظف است فقط به جرایمی رسیدگی کند که در کیفرخواست آمده بنابراین اگر دادگاه در حین رسیدگی جرمی را کشف کند که به جرم اول ارتباطی ندارد باید به دادستان اطلاع دهد و خودش حق رسیدگی ندارد چون تشخیص اینکه اصل تعقیب انجام شود یا نه با دادسرا است.

دادسرا نسبت به شاکی و متهم مستقل است، شاکی فقط حق شکایت دارد ولی اینکه چه اشخاصی تعقیب شوند و  چه قراری صادر شود، چه تامینی اتخاذ شود و چه دلیلی جمع‌آوری شود بر عهده دادسرا است و شاکی حق دخالت ندارد؛ به طور طبیعی متهم نیز حق ندارد بگوید چه تحقیقی از من بکنید و چه تحقیقی انجام ندهید.

۳- وحدت دادسرا

دادسرا، وقتی به عنوان نماینده جامعه محسوب می‌شود که هر کدام از مقامات هر تصمیمی بگیرند این تصمیم منتسب به کل دادسرا باشد.

به طور مثال اگر یک بازپرسی قرار منع تعقیب صادر کرد و دادستان هم تایید کرد، این تصمیم کل دادسرا محسوب می‌شود.

ممکن است تعقیب را یک مقام شروع کند، تحقیق را یک مقام دیگر انجام دهد، ادامه تعقیب را کسی دیگر انجام دهد، قرار را یک مقام دیگری صادر کند و در دادگاه شخص دیگری دفاع کند؛ درست است که افراد متعددی در این تعقیب و تحقیق دخالت داشتند اما همه به نام دادسرا نوشته می‌شود که به آن وحدت دادسرا گفته می‌شود.

۴- قابلیت رد دادرس

چنانچه جهات رد دادرس وجود داشته باشد مقامات دادسرا قابل رد هستند به طور مثال بازپرس اگر با یکی از طرفین نسبت داشته باشد قابل رد است.

۵- عدم مسئولیت دادسرا

عدم مسئولیت به این معناست که در برابر اقداماتی که دادسرا انجام می‌دهد از نظر حقوقی و کیفری هیچ مسئولیتی ندارد، چون اقداماتش از روی سوءنیت نیست البته این عدم مسئولیت ارتباطی با تقصیر قضات دادسرا یا خسارتی که به متهم وارد می‌شود ندارد.

فرض کنید متهم یک مدتی در بازداشتگاه باشد و بعد از آن برای او قرار منع تعقیب صادر شود یا در دادگاه برائت حاصل کند، اینجا متهم نمی‌تواند علیه کل نهاد دادسرا شکایت کند که بی‌دلیل من را بازداشت کردند یا به من اتهام زدند. علیه دادسرا نمی‌شود اقدامی کرد و این همان عدم مسئولیت دادسرا است. اما اگر مقامات دادسرا مرتکب تقصیر شوند قابل تعقیب هستند چه از نظر حقوقی و چه از نظر کیفری باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادسرا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادسرا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : دادسرا | وظایف و انواع آن



:: برچسب‌ها: دادسرا | وظایف و انواع آن ,
:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در آخر هر دعوایی که طرح می‌شود یک برنده و یک بازنده وجود دارد که ممکن است شخصی که محق شناخته شده، به او خسارتی نیز وارد شده باشد. بر اساس اینکه شخصی که محق شناخته شده خواهان دعوا یا خوانده دعوا باشد، طریقه‌ مطالبه خسارت متفاوت است و قانونگذار برای هر کدام طرق خاصی را مطرح و مشخص کرده است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » مطالبه خسارت

 

مطالبه خسارت

دو نوع مطالبه‌ خسارت قابل بررسی است:

۱- مطالبه‌ خسارت توسط خواهان از خوانده.

۲- مطالبه‌ خسارت توسط خوانده از خواهان.

اقسام خسارات قابل مطالبه توسط خواهان از خوانده

خساراتی که خواهان از خوانده می‌تواند طلب کند بدین شرح می‌باشد:

۱- خسارت عدم انجام تعهد یا خسارت تاخیر انجام تعهد: خسارت عدم انجام تعهد، مخصوص حالتی است که تعهد در موعد مقرر انجام نشده و در حال حاضر هم قابل اجرا نباشد.

خسارت تاخیر انجام تعهد مخصوص حالتی است که تعهد در موعد مقرر انجام نشده اما همچنان قابل اجراست.

۲- خسارت دادرسی: منظور خساراتی است که دارای دو شرط باشد:

الف) مربوط به دادرسی باشد.

ب) برای اثبات دعوا لازم باشد مثل حق‌الوکاله وکیل، هزینه ایاب و ذهاب شهود و…

۳- اجرت‌المثل مال خواهان که خوانده آن را تسلیم نکرده یا با تاخیر تسلیم کرده باشد مثل حق‌الوکاله وکیل، هزینه ایاب وذهاب شهود و…

خسارات قابل مطالبه توسط خوانده از خواهان

خوانده فقط می‌تواند خسارات دادرسی را از خواهان مطالبه کند مثل حق‌الوکاله وکیل، هزینه دادرسی واخواهی و تجدیدنظر و‌…

طریقه‌ مطالبه خسارت توسط خواهان از خوانده

خواهان می‌تواند خسارت وارده را از سه طریق ذیل مطالبه کند:

۱- همراه با دادخواست دعوای اصلی: بدین نحو که در ردیف مربوط به خواسته یا در قسمت شرح دادخواست یا آن که در هر دو قسمت دادخواست، خسارات را مطالبه کند.

۲- در جریان رسیدگی به دعوا: در جریان رسیدگی به دعوای اصلی، خسارات نیز به صورت کتبی یا شفاهی مطالبه می‌شود.

۳- در قالب دادخواست جداگانه: بدین نحو که خواهان پس از پیروزی در اصل دعوا و قطعیت رای صادره، جهت مطالبه خسارات خود علیه خوانده‌ای که شکست خورده دادخواست بدهد.

شرط مطالبه خسارت توسط خواهان از خوانده

شرط مطالبه خسارت این است که خسارت از تقصیر خوانده حاصل شده باشد. پس اگر شخص ثالث مقصر باشد خواهان نمی‌تواند خسارات خود را از خوانده طلب کند.

طریقه‌ مطالبه خسارت توسط خوانده از خواهان

۱- ضمن دادخواست واخواهی یا تجدیدنظر خسارات را مطالبه کند.

۲- در جریان رسیدگی به دعوا مطالبه خسارت کند تا دادگاه در صورت شکست خواهان در دعوا، نسبت به خسارات نیز به صورت توام با اصل دعوا اقدام به صدور حکم کند.

۳- بعد از ختم رسیدگی به دعوا و در قالب دادخواست جداگانه، خسارات خود را مطالبه کند.

شرط مطالبه خسارت توسط خوانده از خواهان

قانونگذار شرط مطالبه خسارت خوانده از خواهان را چنین قرارداده است که خواهان عمدا و با علم به بر حق نبودن خود، اقدام به طرح دعوا کند در غیر این صورت خواهان موظف به پرداخت خسارت به خوانده نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلب خسارت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلب خسارت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » مطالبه خسارت



:: برچسب‌ها: مطالبه خسارت ,
:: بازدید از این مطلب : 683
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در دادگاه‌های عمومی با حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی روبه‌رو هستیم که هر کدام از این پرونده‌ها موضوع‌ خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید بهترین روش و رسیدگی در پرونده خود را داشته باشید بهتر است به وکیل متخصص این امر مراجعه کنید. دعاوی خانوادگی بیشترین حجم پرونده‌ها را شامل می‌شود و برای اینکه بتوانید در دعاوی خانوادگی که دعوای نفقه، مطالبه مهر و… را شامل می‌شود موفق و پیروز شوید، بهتر است به وکیل خانواده مراجعه کنید. در این مقاله به وکیل خانواده پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » وکیل خانواده

 

حقوق خانواده

علم حقوق به شاخه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. از جمله حقوق خانواده، حقوق تجارت، حقوق مدنی و‌…. هر کدام از این شاخه‌های حقوقی به طور اختصاصی به بررسی یکسری موضوعات خاص می‌پردازند.

حقوق خانواده به صورت اختصاصی به دعاوی حقوقی خانوادگی می‌پردازد که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ جایگاه خانواده است.

بسیاری از دعاوی حقوقی بیشتر شامل دعاوی خانوادگی از جمله مهریه، نفقه، تمکین و… می‌شود. بنابراین باید برای بهترین رسیدگی در دعاوی خود به متخصص مربوطه آن مراجعه کنید زیرا وکیل خانواده با توجه به سابقه‌ای که در این امر تخصصی دارد از مهارت بیشتر و دقیق‌تری برخوردار است.

وکیل خانواده

امروزه بسیاری از اشخاص برای حل پرونده‌های خانوادگی خود به یک وکیل خانواده و متخصص در این امر مراجعه می‌کنند. زیرا این نوع از پرونده‌ را نباید نزد هر وکیل با تخصص متفرقه برد.

البته باید بگوییم وکیل خانواده به دو معنی به کار برده می‌شود:

۱- زمانی است که یک وکیل طی یک قرارداد مشخص با حقوق معین تمام پرونده‌های حقوقی از جمله خانوادگی، قضایی، کیفری، در یک خانواده اتفاق می‌افتد را حل و فصل می‌کند. وکیل خانوادگی در تمام جریان حقوقی اعضای خانواده است.

۲- وکیلی است که به صورت مستمر در دادگاه خانواده، پرونده‌های حقوقی مربوط به خانواده از جمله طلاق، نفقه و… را به عهده گرفته و به صورت تخصصی در این زمینه تجربه کسب کرده است.

منظور ما به طور خاص مورد دوم است. یافتن وکیل مجرب خانواده امری حیاتی است زیرا تنها داشتن اطلاعات حقوقی کافی نیست و ممکن است یک وکیل بی‌تجربه موکلش را به راحتی به سوی شکست هدایت کند.

وکیل خانواده در مرحله‌ اول باید طرفین را به صلح و سازش دعوت کند و در صورتی که طرفین به این امر رضایت ندادند اقامه‌ دعوا کند. در واقع طرح دعوا آخرین اقدام و راه‌حل برای یک وکیل خانواده است.

با توجه به اینکه وکیل خانواده متخصص دعاوی خانوادگی است روند رسیدگی به پرونده حقوقی را با پیشرفت قابل توجهی مواجه می‌کند.

وکیل خانواده علاوه بر اینکه رسیدگی به دعاوی حقوقی شما را بر عهده دارد وظیفه مشاوره را نیز بر عهده دارد و در حین پیشبرد پرونده موکل خود را در جریان پرونده قرار می‌دهد و مشاوره حقوقی لازم را نیز در اختیار او قرار می‌دهد.

مهم‌ترین دعاوی خانوادگی

درخواست نفقه

مرد باید در صورت تمکین زن، خرج زندگی زن را بدهد و در صورتی که نفقه زن را نپردازد زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و نفقه گذشته و حال خود را درخواست نماید.

نفقه یک حق قانونی برای زن است و قانونگذار از او حمایت خواهد کرد. نفقه‌ زن یک طلب ممتاز است یعنی نسبت به سایر طلبکاران فرد مدیون ارجحیت دارد.

درخواست مهریه | وکیل خانواده

به محض وقوع عقد زن مالک نیمی از مهر می‌شود و بعد از وقوع نزدیکی زن مالک تمام مهر می‌شود و هر زمانی که درخواست کند مرد موظف است تمام مهر او را بپردازد و در صورتی که از این امر امتناع ورزد با ضمانت اجرای قانون در این زمینه مواجه خواهد شد.

در صورتی که پرونده خود را به یک وکیل خانواده سپرده باشید برای پیگیری پرونده خود از زمان طرح دادخواست تا مرحله اجرا حکم نیازی به حضور موکل نیست و تمام این مراحل را وکیل به تنهایی می‌تواند انجام دهد بدون اینکه موکل وقت خود را از دست بدهد. تنها در صورتی حضور موکل ضروری است که در ابلاغ حضور موکل لازم و ضروری عنوان شده باشد و این موضوع در ابلاغیه قید شده باشد.

دعاوی خانوادگی که در صلاحیت دادگاه خانواده است

طبق ماده ۴ قانون حمایت از خانواده رسیدگی به امور زیر در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد:

ازدواج دائم، ازدواج موقت، اجازه پدر و جد پدری در ازدواج، خسارت‌های ناشی از بر هم خوردن نامزدی، ازدواج مجدد، شروط مندرج در ضمن عقد ازدواج، نفقه، نفقه اقارب، اجرت‌المثل ایام زوجیت، تمکین نشوز، طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ، بذل مدت، حضانت فرزند و ملاقات او، نسب، رشد، حجر و رفع آن، قیمومیت، ولایت قهری، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجورین، امور راجع‌به غایب مفقودالاثر، سرپرستی کودکان بی‌سرپرست، تغییر جنسیت، اهدا جنین، جهیزیه، وصیت و امور مربوط به آن.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل خانواده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل خانواده پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » وکیل خانواده



:: برچسب‌ها: وکیل خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 564
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد پیش آمده است که شخصی حقوق مربوط به شما را پایمال کرده‌است و شما می‌خواهید اقامه دعوا علیه این فرد کنید. اما با توجه به طولانی بودن روند رسیدگی، این ترس را خواهید داشت که اگر شخص به این اقدام خود ادامه دهد به شما ضرری وارد می‌شود که ممکن است دیگر غیرقابل جبران باشد. برای این امر قانونگذار ابزاری پیش‌بینی کرده است که شخص می‌تواند از طریق درخواست دستور موقت از دادگاه حتی قبل از طرح دعوا، به طریق قانونی از اقدامات فرد جلوگیری کند اما این نهاد‌ قانونی ویژگی‌های به‌خصوصی دارد که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : دستور موقت یا دادرسی فوری

 

دستور موقت (دادرسی فوری)

اگر شخصی در خصوص موضوعی طرح دعوا کند تا صدور رای به نفع او و قطعیت رای صادره و در نتیجه اجرای رای، روندی چند ماهه یا گاهاً چند ساله به طول می‌انجامد ممکن است خوانده برای ایجاد مانع بر سر راه خواهان و جلوگیری از احقاق حق خواهان، به انواع روش‌های به ظاهر قانونی متوسل شود یا آن که در جریان رسیدگی، از جانب خوانده یا ثالث اتفاقی افتد که این اتفاق، اجرای رای‌ای را که در آینده به نفع خواهان صادر می‌شود، غیر‌ممکن یا بی‌فایده سازد. در این حالت خواهان برای جلوگیری از این رویداد از دادگاه تقاضای صدور دستور موقت می‌کند تا با صدور آن، حقوق خود را که به موجب رای آتی دادگاه رسمیت می‌یابد محفوظ نگاه دارد.

اوصاف دستور موقت

۱- موضوع دستور‌ موقت می‌تواند توقیف مال، انجام عمل یا امتناع از انجام عمل باشد.

۲- موضوع دستور‌ موقت نمی‌تواند با خواسته دعوا یکسان باشد، موضوع دستور‌ موقت راجع به امور فرعی و تبعی دعواست.

۳- دستور‌ موقت اقدامی موقتی است و نمی‌تواند متضمن امری دائمی مثل تنظیم سند و… باشد بلکه باید در مورد امور موقتی مثل توقیف موقت و… باشد.

آثار این دستور

۱- ممنوعیت نقل و انتقال اموال توقیفی: هرگونه نقل و انتقالی مانند انتقال قطعی و شرطی و رهنی نسبت به مال توقیف شده باطل است.

پس از توقیف نمی‌توان هیچ گونه دخل و تصرفی در آن مال نمود تا به محکوم له ضرری رساند. مگر اینکه خود محکوم له شخصا آن را تنفیذ نماید.

۲- دستور‌ موقت، حتی اگر مبنی بر توقیف مال و منع هر گونه نقل و انتقال مالی باشد نسبت به آن مال ایجاد حق تقدم نمی‌کند.

۳- صدور دستور‌ موقت، تاثیری در اصل دعوا ندارد یعنی ممکن است علی‌رغم صدور این قرار از سوی قاضی، خواهان در اصل دعوا محکوم به بی‌‌حقی بشود و یا برعکس آن.

شرایط صدور دستور موقت

۱- این قرار در تمام دعاوی قابل صدور است چه مالی و چه غیر مالی باشد.

۲- تقاضای دستور‌ موقت از جانب ثالثی که به نفع خواهان ورود ثالث کرده نیز امکان پذیر است.

۳- برای صدور دستور‌ موقت باید تعهد مورد ادعای خواهان، حال باشد.

۴- شرایط طرح دعوا مثل اهلیت، سمت، نفع و… باید در دادخواست دستور موقت رعایت شود در غیر این‌صورت قرار رد دادخواست صادر می‌شود.

۵- صدور دستور موقت، منوط به احراز فوریت امر توسط دادگاه است.

سپردن تامین (تودیع خسارت احتمالی)

همیشه صدور دستور موقت مشروط به سپردن تامین توسط خواهان می‌باشد. سپردن این تامین برای این است که اگر خواهان در اصل دعوا ذی‌حق شناخته نشود خساراتی که به‌واسطه دستور موقت به خوانده وارد شده، جبران شود.

اعتراض به دستور موقت

۱- اعتراض به قرار: قبول دستور موقت یا رد آن، از جانب هیچ یک از طرفین در دادگاه صادرکننده قرار، قابل اعتراض نیست.

۲- تجدیدنظر خواهی:  صدور دستور موقت یا رد آن، همراه با اصل دعوا قابل تجدیدنظر می‌باشد اما به طور مستقل قابل تجدید‌نظر نمی‌باشد.

۳- فرجام خواهی: صدور دستور موقت یا رد آن قابل فرجام نیست چه به طور مستقل و چه همراه با اصل دعوا.

۴- دستور‌ موقت قابل اعاده دادرسی نیست اما می‌تواند مورد اعتراض ثالث واقع شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دستور موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دستور موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : دستور موقت یا دادرسی فوری



:: برچسب‌ها: دستور موقت یا دادرسی فوری ,
:: بازدید از این مطلب : 598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقودی که بین طرفین منعقد می‌شوند به جهات مختلفی قابل فسخ هستند. یکی از جهات خیارات است. مانند خیار شرط، خیار مجلس، خیار حیوان و غیره تمام این خیارات باعث فسخ معامله می‌شوند. اما خیار شرط یک تفاوت اصلی و اساسی با سایر خیارات دارد، و آن این است که خیار شرط اختیار فسخ معامله است که این اختیار ناشی از توافق طرفین است، در واقع این خیار را طرفین معامله به وجود می‌آورند اما سایر خیارات به حکم قانون به وجود می‌آیند و توافق طرفین تاثیری در این خیارات ندارد. در این مقاله خیار شرط که با سایر خیارات متفاوت است را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » خیار شرط

 

تعریف

دو طرف عقد می‌توانند ضمن عقد شرطی کنند که طبق آن مشروط‌‌‌ له برای مدتی حق فسخ عقد را پیدا می‌کند.

خیار شرط بر خلاف سایر خیارات به شخص ثالث نیز تعلق می‌گیرد بدون اینکه صاحب خیار قائم مقام یا نماینده یکی از دو طرف متقابل در قرارداد باشد.

لزوم تعیین مدت خیار

شرط خیار در صورتی درست است که مدت آن معین باشد وگرنه هم شرط خیار و هم بیع باطل می‌باشد.

طبق قانون اگر دو طرف آغاز مدت خیار را معین نکنند ابتدای آن از تاریخ وقوع عقد محسوب می‌شود.

مهلت خیار ممکن است پس از انعقاد قرارداد معین شود و در اصطلاح فقیهان منفصل از عقد باشد.

قلمرو خیار شرط

طبق قانون تمام خیارات برای همه‌ معاملات می‌تواند ذکر شود به غیر از خیار مجلس و خیار حیوان و خیار تاخیر ثمن که مخصوص بیع هستند. از این حکم عام می‌توان نتیجه گرفت که خیار‌ شرط برای همه‌ معاملات قابل استفاده است و مشکلی از این جهت ندارد.

تفاوت خیار شرط با خیار تخلف از شرط

خیار‌ شرط حقی است که در قالب شرط ضمن عقد لازم می‌آید و آن را متزلزل می‌کند و برای مدتی اختیار بر هم زدن عقد را به مشروط له می‌دهد. ولی در خیار تخلف از شرط، فرض این است که متعهد به التزام خود وفا نمی‌کند و اجبار او نیز میسر نمی‌شود یا معلوم می‌گردد که مورد معامله وصف مورد نظر را ندارد یا انجام دادن شرط ممتنع می‌شود آن‌گاه طرفی که شرط به سود اوست و راهی برای رفع ضرر ندارد حق فسخ عقد را پیدا می‌کند.

تفاوت خیار شرط و شرط فاسخ

دو طرف می‌توانند شرط کنند که قرارداد پس از مدتی پایان یابد یا در اثر رویداد ویژه‌ای خود به خود منحل شود، شرط اخیر را می‌توان شرط انفساخ نامید که به خیار‌ شرط شباهت دارد.

برای مثال در اجاره‌ نامه‌ای شرط می‌شود که انتقال شغل اداری مستاجر به شهرستان یا بازگشت فرزند موجر به تهران، سبب انفساخ عقد است.

این رویداد‌ها ممکن است برخلاف میل و تصمیم دو طرف رخ دهد و عقد را منحل کند به همین دلیل نباید آن را با شرط‌ خیار که فسخ را منوط به انشای عمل حقوقی از سوی مشروط له می‌کند اشتباه گرفت.

در شرط انفساخ هر دو طرف به توافق می‌رسند که در صورت تحقق امری قرارداد خودبه‌خود منحل گردد. یعنی اگر شرایط فراهم شد عقد بدون دخالت هیچ یک از طرفین کان لم یکن می‌شود. اما در خیار‌ شرط باید مشروط له اراده خود را ابراز دارد تا عقد به هم بخورد و خود‌به‌خود عقد از میان نمی‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات قانونی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات قانونی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع » خیار شرط



:: برچسب‌ها: خیار شرط ,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرگ پایان سرنوشت تمام انسان‌هاست و در آخر تمام افراد به این مرحله خواهند رسید. مرگ به دلیل اینکه یک واقعه حقوقی است، قانون برای آن آثار و تبعاتی را مشخص کرده است. یکی از آن‌ها ارث مادر است. همانطور که پس از فوت پدر خانواده به فرزندان ارث تعلق می‌گیرد و باید بین آن‌ها تقسیم شود، پس از فوت مادر نیز در صورت وجود اموال، این دارایی‌ها بین فرزندان تقسیم می‌شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم پس از ذکر طبقات ارث تمام مباحث مربوط به ارث مادر را ذکر کنیم و به آن بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ارث مادر

 

طبقات ارث

قانونگذار برای ارث طبقاتی مشخص کرده است و طبق آن محق شدن شخص در اینکه آیا ارث خواهد برد یا خیر را نشان می‌دهد.

خویشاوندان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

خویشاوندان نسبی: کسانی هستند که با یکدیگر از طریق ولادت مستقیم ( مثل رابطه دختر با مادر یا پدر خود) و یا با واسطه ( رابطه دو برادر بایکدیگر ) خویشاوند شده‌اند.

خویشاوندان سببی: رابطه‌ای که بین دو نفر از طریق ازدواج به وجود آمده باشد، مثل رابطه عروس با پدر شوهر و یا رابطه زوجیت.

طبقه اول وراث نسبی: که خود نیز به دو قسمت تقسیم می‌شود:

درجه اول: پدر، مادر، فرزندان.

درجه دوم: اولاد اولاد.

در صورتی که فردی در درجه اول زنده باشد به درجه دوم ارثی تعلق نخواهد گرفت.

طبقه دوم:

درجه اول: اجداد و برادر و خواهر.

درجه دوم: فرزندان خواهر و برادر و جد و جده (یعنی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها)

طبقه سوم:

درجه اول: اعمام (عموها)، عمات ( عمه‌ها)، اخوال (دایی‌ها) و خالات (خاله‌ها)

درجه دوم: فرزندان درجه اول.

در صورتی که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نخواهد رسید و همینطور اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، درجه دوم ارث نخواهد برد.

اگر شخصی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او با وجود اینکه جزء خویشاوندان سببی است قطعا کنار سایر طبقه‌ها ارث خواهد برد.

 

تقسیم ارث مادر بین فرزندان و شوهر

در صورتی که زنی فوت شود و تنها همسر داشته باشد تمام اموال او به همسرش تعلق خواهد گرفت. اما اگر فرزندی داشته باشد این اموال بین فرزندان و شوهر او تقسیم می‌شود. اگر پدر و مادر شخص متوفی زنده باشند به این دلیل که پدر و مادر همراه فرزند در درجه اول از طبقه اول هستند تمام این افراد ارث خواهند برد و هیچ کدام مانع ارث بری دیگری نمی‌شود.

همسر نیز با وجود اینکه جزو وراث سببی است اما در صورت حیات سهم او نیز با وجود سایر طبقات محفوظ خواهد بود.

در صورتی که زن فوت کند و به غیر از همسر خود دارای فرزند باشد همسر او یک چهارم اموال زن را به ارث خواهد برد.

فرزندان نیز در صورتی که پدر نیز فوت شده باشد اگر فرزند تنها باشد ( یعنی پدر و مادر متوفی نیز زنده نباشند و خواهر و یا برادری نیز نداشته باشد) تمام اموال به او منتقل می‌شود.

اما اگر دو فرزند دختر و یا دو پسر داشته باشد اموال به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

اما اگر یک فرزند دختر و یک فرزند پسر باشد پسر دو برابر دختر ارث خواهد برد.

سهم‌الارث مادر و پدر متوفی، اگر فرزند نیز باشد به آن‌ها یک ششم اموال تعلق خواهد گرفت. اما اگر متوفی فرزند نداشته باشد یک سوم به آنان تعلق می‌گیرد.

تقسیم طلای مادر

در بسیاری از مناطق عرف بر آن است که طلای مادر به دختر ارث می‌رسد و پسر هیچ سهمی در آن نخواهد داشت. اما قانون به صورت دیگری در این مورد اظهار نظر کرده است که پسر نیز همانند دختر در طلاهای موجود از مادر ارث خواهد برد و اگر مادر وصیت کرده باشد که طلاهای موجود برای دختران خود باشد و پسران حقی در آن نداشته باشند این وصیت تنها در مورد یک سوم طلاها مورد قبول است و مابقی طلاها طبق قانون بین دختران و پسران تقسیم خواهد شد.

تقسیم ارث مادر در زمان حیات او

هر شخصی می‌تواند در زمان حیات خود اموال خود را تقسیم کند و در واقع وصیت کند اما قانونگذار اشخاص را محدود به تعیین تکلیف در خصوص یک سوم از اموال خود کرده است. در واقع قانونگذار بیان کرده است افراد تا یک سوم اموال خود را می‌توانند وصیت کنند اما بیشتر از آن را نمی‌توانند بلکه مابقی باید طبق قانون تقسیم شود.

در اینجا قانونگذار سعی در حمایت از تمام وراث کرده است و برای تمام آنان از طریق قانون حقی قائل شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : ارث مادر

 


:: برچسب‌ها: ارث مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

گاهاً پیش آمده است که یک شخص خارجی و به اصطلاح حقوقی یک شخص بیگانه علیه یک شخص ایرانی اقامه دعوا کرده باشد اما نگرانی که در این مورد پیش می‌آید این است که اگر شخص خارجی فقط برای اتلاف وقت این کار را انجام داده باشد یا برای ایجاد یک دعوای واهی علیه خوانده ایرانی این امر را ترتیب داده باشد تکلیف چیست!؟ در این مقاله به پاسخ قانونگذار به این پرسش و این نوع از تامین که از اتباع بیگانه گرفته می‌شود و استثنائات این امر پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » تامین اتباع بیگانه

تامین دعوای اتباع بیگانه

اگر خواهان خارجی، علیه خوانده ایرانی طرح دعوا کند ممکن است به درخواست خوانده، تامینی از خواهان به نحو امانت دریافت شود تا در صورت شکست او در دعوا، خسارات دادرسی وارده به خوانده مثل حق‌الوکاله وکیل، هزینه ایاب و ذهاب و… از محل آن جبران شود.

استثنائات قرار تامین دعوای بیگانگان

در موارد ذیل چنین تامینی راه ندارد:

۱- دعاوی مستند به اسناد تجاری (چک، سفته، برات): قانونگذار در این خصوص از واخواست شدن یا نشدن این اسناد سخن نگفته است پس در دعاوی مستند به اسناد واخواست نشده فوق نیز، تامین دعوای اتباع بیگانه راه ندارد.

۲- دعاوی مستند به اسناد رسمی.

۳- در دعاوی متقابل.

۴- در مورادی که بر اثر آگهی رسمی اقامه می‌شود: یعنی در مواردی که به موجب نشر آگهی در روزنامه، از اشخاص دعوت می‌شود که دعوای خود را اقامه کنند مثل اعتراض به ثبت ملک.

۵- در صورت رفتار متقابل: یعنی اگر در کشور متبوع آن خواهان خارجی، اتباع ایران به هر ترتیبی از سپردن تامین معاف باشند‌.

اوصاف تامین دعوای اتباع بیگانه

۱-اگر در جریان دادرسی، تابعیت ایرانی خواهان سلب شود و او تغییر تابعیت بدهد باز هم ایراد دعوای اتباع بیگانه امکان پذیر است.

۲- اگر در جریان رسیدگی خواهان خارجی تابعیت ایرانی کسب کند این تامین منتفی شده و به او بازگردانده می‌شود.

۳- این تامین از وارد ثالث خارجی نیز قابل اخذ است.

۴- تامین دعوای اتباع بیگانه در خصوص دادخواست ضرر و زیانی که توسط شاکی خارجی برای جبران خسارت ناشی از جرم داده شده نیز قابل اخذ است.

۵- ایراد دعوای اتباع بیگانه منوط به درخواست خوانده است. قاضی نمی‌تواند راسا چنین تامینی مقرر کند.

۶- مهلت این ایراد تا پایان جلسه اول دادرسی است. البته اگر در جریان دادرسی خواهان تابعیت خارجی کسب کند خوانده ایرانی می‌تواند در اولین جلسه بعد از کسب تابعیت، تقاضای تامین کند‌.

۷- در صورت خارجی بودن خواهان و ایرانی بودن خوانده قاضی ملزم به پذیرش ایراد است و باید قرار مقتضی را صادر کند.

۸- این قرار، قابل شکایت و اعتراض نیست.

۹- میزان تامین بسته به نظر قاضی است البته میزان آن باید معادل هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل در مرحله بدوی تعیین شود‌.

۱۰- میزان تامین در طول دادرسی از طرف قاضی قابل افزایش است اما قابل کاهش نیست. در افزایش میزان تامین نیز تا قبل از آن که خواهان مبلغ مازاد تامین را پرداخت نکند دادرسی متوقف می‌ماند.

۱۱- مهلت سپردن تامین به نظر قاضی بستگی دارد.

۱۲- در مهلت سپردن تامین، رسیدگی به دعوا به موجب قرار توقیف دادرسی متوقف می‌شود.

۱۳- در صورت عدم سپردن تامین در مهلت مقرر، به درخواست خوانده قرار رد دادخواست صادر می‌شود.

نکته

اگر در جریان رسیدگی، موجبات معافیت از تامین دعوای اتباع بیگانه منتفی شود به درخواست خوانده ایرانی از خواهان خارجی تامین اخذ می‌شود. برای مثال فرض کنید دعوای مطروحه شخص خارجی علیه یک خوانده ایرانی، یک دعوای متقابل باشد، دعوای متقابل از سپردن تامین معاف است حال اگر به دلیلی دعوای اصلی ساقط شود، دعوای متقابل به عنوان یک دعوای اصلی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد در این صورت خوانده ایرانی می‌تواند تقاضای تامین کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تامین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع تامین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیریدیا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع » تامین اتباع بیگانه



:: برچسب‌ها: تامین اتباع بیگانه ,
:: بازدید از این مطلب : 953
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مزاحمت تلفنی پدیده‌ای است که برای همه‌ اشخاص اتفاق افتاده است. اما با وجود اینکه باعث آشفتگی و درگیری ذهنی و آزار و اذیت اشخاص می‌شود هیچ پیگیری در این مورد نمی‌کنیم و همین امر باعث شده است که این اتفاق روزبه‌روز افزایش پیدا کند. در صورتی که اگر جدی‌تر به این امر رسیدگی می‌کردیم تعداد این افراد کاهش پیدا می‌کرد. مزاحمت تلفنی توسط قانون جرم شناخته شده است که در این مقاله به این نوع جرم و مجازات مزاحم تلفنی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » مزاحمت تلفنی | نحوه شکایت از مزاحم تلفنی و مجازات 

 

 



:: برچسب‌ها: مزاحمت تلفنی | نحوه شکایت از مزاحم تلفنی و مجازات ,
:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تامین خواسته به این معنا است که خواهان دعوا می‌تواند از همان ابتدا از دادگاه برای خواسته‌ خود تامین بگیرد تا در صورتی که محق شناخته شد به راحتی بتواند خواسته خود را دریافت کند و به این‌صورت از فروش و مخفی شدن مال خود توسط خوانده جلوگیری کند. در این مقاله به بررسی اعتراض به قرار تامین خواسته پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اعتراض به تامین خواسته

 

 



:: برچسب‌ها: اعتراض به تامین خواسته ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ابتدایی‌ترین مرحله‌ رسیدگی به دعوایی طرح دادخواست است که هنگام نوشتن آن علاوه بر سردرگمی که برای افراد به وجود می‌آید شرایط ویژه و تشریفات خاصی نیز وجود دارد که باید حتما رعایت شود. این شرایط و ویژگی‌ها در صورت عدم رعایت، دعوای شما را در همان مرحله‌ ابتدایی متوقف می‌کند. بنابراین نحوه‌ نوشتن دادخواست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع « سازش

 

تعریف

شیوه رسمی طرح دعوا در محاکم دادگستری برای رسیدگی به امور حقوقی دادخواست نام دارد. برای طرح دعوا به موجب دادخواست باید شرایط و تشریفات خاصی رعایت شود.

آثار دادخواست

این آثار از قرار ذیل است:

۱- اگر کامل باشد، دادگاه را مکلف به رسیدگی می‌کند.

۲- خوانده را مکلف به پاسخ می‌کند.

۳- با توجه به اینکه بر اساس ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی تاریخ آغاز محاسبه خسارت تاخیر تادیه وجه رایج، از تاریخ مطالبه وجه توسط طلبکار است. اگر طلبکار قبل از طرح دعوا، از طریقی مثل اظهارنامه، طلب پولی خود را مطالبه نکرده باشد، تاریخ تقدیم دادخواست به منزله تاریخ مطالبه بوده و مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه خواهد بود.

۴- در امور حقوقی قبل از دادخواست شخص ذی نفع‌، رسیدگی ممکن نیست. دادخواست محدوده‌ عمل دادگاه را تعیین می‌کند و دادگاه نمی‌تواتد به موضوعی فراتر از مفاد مندرج در آن رسیدگی کند.

۵- زمان تقدیم دادخواست، زمان تشخیص قابلیت پذیرش دعوا است.

۶- زمان تقدیم دادخواست، زمان تشخیص صلاحیت محلی است.

شخص دادخواست دهنده

شخصی که اقدام به طرح دعوایی می‌کند باید در شمار یکی از اشخاص ذیل باشد:

۱- شخص اصیل(ذی نفع) باشد: یعنی شخصی که مستقیما از نتیجه دعوا متاثر می‌شود.

۲- قائم مقام اصیل باشد: یعنی شخصی که به جانشینی شخص دیگری، دارای حقوق و تکالیفی می‌شود مثل وراث.

۳- نماینده اصیل باشد: نمایندگی، رابطه‌ای حقوقی بین نماینده و اصیل است که طبق آن نماینده به نام اصیل و برای او، اقدام به طرح دعوا و دفاع از حقوق اصیل می‌کند.

شرایط دادخواست

شرایط دادخواست بر سه قسم است:

۱- شرایط اساسی: یعنی شرایطی که ضمانت اجرای آن‌ها در قانون نیامده است.

۲- شرایط غیر‌قابل جبران: یعنی شرایطی که ضمانت اجرای آن‌ها، صدور فوری قرار رد دادخواست است.

۳- شرایط قابل جبران: یعنی شرایطی که ضمانت اجرای آن‌ها، اخطار رفع نقص و سپس در صورت عدم رفع نقص در مهلت قانونی، صدور قرار رد دادخواست است‌.

شرایط اساسی

۱- تنظیم داد‌خواست به شکل کتبی

۲- تنظیم داد‌خواست به شکل چاپی مخصوص

۳- تنظیم داد‌خواست به زبان فارسی

۴- امضا یا اثر ‌انگشت دادخواست‌دهنده

شرایط غیر‌قابل جبران

۱-نام و نام‌خانوادگی خواهان یا نماینده او

۲- اقامتگاه خواهان یا نماینده او

شرایط قابل جبران

۱- عدم الصاق تمبر به دادخواست و پیوست‌های آن

۲- نام و نام خانوادگی و محل اقامت خوانده

۳- درج خواسته و بهای خواسته

۴- تعهدات و جهات استحقاق خواهان

۵- درخواست‌های خواهان از دادگاه

۶- وسایل اثبات دعوا، اعم از ادله یا امارات

۷- ضمیمه شدن ترجمه رسمی اسناد غیر قابل جبران

۸- ضمیمه شدن تصویر برگه مثبت سمت

۹- ضمیمه شدن تصویر مستندات

۱۰- به تعداد کافی نسخه داد‌خواست و ضمائم آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون داد‌خواست پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیریدیا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع « سازش



:: برچسب‌ها: سازش ,
:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ابتدایی‌ترین مرحله‌ رسیدگی به دعوایی طرح دادخواست است که هنگام نوشتن آن علاوه بر سردرگمی که برای افراد به وجود می‌آید شرایط ویژه و تشریفات خاصی نیز وجود دارد که باید حتما رعایت شود. این شرایط و ویژگی‌ها در صورت عدم رعایت، دعوای شما را در همان مرحله‌ ابتدایی متوقف می‌کند. بنابراین نحوه‌ نوشتن دادخواست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع « سازش

 

تعریف

شیوه رسمی طرح دعوا در محاکم دادگستری برای رسیدگی به امور حقوقی دادخواست نام دارد. برای طرح دعوا به موجب دادخواست باید شرایط و تشریفات خاصی رعایت شود.

آثار دادخواست

این آثار از قرار ذیل است:

۱- اگر کامل باشد، دادگاه را مکلف به رسیدگی می‌کند.

۲- خوانده را مکلف به پاسخ می‌کند.

۳- با توجه به اینکه بر اساس ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی تاریخ آغاز محاسبه خسارت تاخیر تادیه وجه رایج، از تاریخ مطالبه وجه توسط طلبکار است. اگر طلبکار قبل از طرح دعوا، از طریقی مثل اظهارنامه، طلب پولی خود را مطالبه نکرده باشد، تاریخ تقدیم دادخواست به منزله تاریخ مطالبه بوده و مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه خواهد بود.

۴- در امور حقوقی قبل از دادخواست شخص ذی نفع‌، رسیدگی ممکن نیست. دادخواست محدوده‌ عمل دادگاه را تعیین می‌کند و دادگاه نمی‌تواتد به موضوعی فراتر از مفاد مندرج در آن رسیدگی کند.

۵- زمان تقدیم دادخواست، زمان تشخیص قابلیت پذیرش دعوا است.

۶- زمان تقدیم دادخواست، زمان تشخیص صلاحیت محلی است.

شخص دادخواست دهنده

شخصی که اقدام به طرح دعوایی می‌کند باید در شمار یکی از اشخاص ذیل باشد:

۱- شخص اصیل(ذی نفع) باشد: یعنی شخصی که مستقیما از نتیجه دعوا متاثر می‌شود.

۲- قائم مقام اصیل باشد: یعنی شخصی که به جانشینی شخص دیگری، دارای حقوق و تکالیفی می‌شود مثل وراث.

۳- نماینده اصیل باشد: نمایندگی، رابطه‌ای حقوقی بین نماینده و اصیل است که طبق آن نماینده به نام اصیل و برای او، اقدام به طرح دعوا و دفاع از حقوق اصیل می‌کند.

شرایط دادخواست

شرایط دادخواست بر سه قسم است:

۱- شرایط اساسی: یعنی شرایطی که ضمانت اجرای آن‌ها در قانون نیامده است.

۲- شرایط غیر‌قابل جبران: یعنی شرایطی که ضمانت اجرای آن‌ها، صدور فوری قرار رد دادخواست است.

۳- شرایط قابل جبران: یعنی شرایطی که ضمانت اجرای آن‌ها، اخطار رفع نقص و سپس در صورت عدم رفع نقص در مهلت قانونی، صدور قرار رد دادخواست است‌.

شرایط اساسی

۱- تنظیم داد‌خواست به شکل کتبی

۲- تنظیم داد‌خواست به شکل چاپی مخصوص

۳- تنظیم داد‌خواست به زبان فارسی

۴- امضا یا اثر ‌انگشت دادخواست‌دهنده

شرایط غیر‌قابل جبران

۱-نام و نام‌خانوادگی خواهان یا نماینده او

۲- اقامتگاه خواهان یا نماینده او

شرایط قابل جبران

۱- عدم الصاق تمبر به دادخواست و پیوست‌های آن

۲- نام و نام خانوادگی و محل اقامت خوانده

۳- درج خواسته و بهای خواسته

۴- تعهدات و جهات استحقاق خواهان

۵- درخواست‌های خواهان از دادگاه

۶- وسایل اثبات دعوا، اعم از ادله یا امارات

۷- ضمیمه شدن ترجمه رسمی اسناد غیر قابل جبران

۸- ضمیمه شدن تصویر برگه مثبت سمت

۹- ضمیمه شدن تصویر مستندات

۱۰- به تعداد کافی نسخه داد‌خواست و ضمائم آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون داد‌خواست پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیریدیا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع « سازش



:: برچسب‌ها: سازش ,
:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه جرم جعل یکی از جرائم معروف است که کمتر کسی است که از این جرم آگاهی نداشته باشد، اما بسیاری از ما گمان می‌کنیم که جعل فقط شامل جعل اسناد رسمی و مهم است که مشمول مجازات قانونی می‌شود. اما باید بدانیم که قانونگذار دایره‌ جرم جعل را گسترش داده است و به این صورت که دست بردن در مدارک تحصیلی و یا گواهی پزشکی ساده نیز جرم جعل محسوب می‌شود و مجازات کیفری در پی دارد. در این مقاله به جعل مدرک تحصیلی پرداخته‌ایم و مجازات مقرر در قانون را بازگو کرده‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : جعل مدرک تحصیلی

 

جعل مدرک تحصیلی

جرم جعل یکی از پیچیده‌ترین جرائم در حقوق کیفری اختصاصی است و از معدود جرائمی است که در دکترین تعریف دارد. ظاهرا ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی در مقام تعریف از جعل است اما این ماده مصادیق جرم جعل را بیان کرده است اما این جرم را تعریف‌ نکرده است.

جعل عبارت است از دگرگون کردن حقیقت در وسایل اعلام اراده با قابلیت اضرار به دیگری. یکی از مصادیق جرم جعل که به طور خاص توسط قانونگذار جرم انگاری شده، جعل مدارک تحصیلی است.

مجازات جعل مدرک تحصیلی

مطابق ماده‌ ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی یا ریزنمرات تحصیلی دانشگاه‌های داخلی و یا خارج از کشور یا ارزش‌نامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند و یا با آگاهی و عالم به جعلی بودن آن‌ها را مورد استفاده قرار بدهد، علاوه براینکه باید خسارت وارد شده را جبران کند به حبس از ۱تا ۳ سال محکوم می‌شود.

ظاهر این ماده نشان می‌دهد که جعل مدارکی مشمول آن می‌شود که از سوی موسسات آموزش عالی داخلی و یا خارجی صادر شده باشد، بنابراین جعل مدارک مربوط به مراحل تحصیلی پائین‌تر یا حوزه علمیه مشمول این ماده نمی‌شود. بلکه این عمل یک جرم جعل موضوع ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی که برای جعل اسناد عادی است را شامل می‌شود.

تشدید مجازات جعل مدرک

در پایان ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی دیده می‌شود که قانونگذار برخورد شدید‌تری را با کارکنان دولت در نظر گرفته است.

طبق بند آخر این ماده، اگر مرتکب یکی از کارکنان سازمان‌ها و یا موسسات وابسته به دولت و یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد و به‌گونه‌ای این افراد در امر جعل و یا استفاده از سند مجعول شرکت داشته باشند به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.

تشدید در این ماده زمانی استفاده می‌شود که کارمند دولت با سوء‌استفاده از سمت خود به جعل این مدارک یا استفاده از آن‌ها دست زند وگرنه دلیلی وجود ندارد که با یک کارمند ساده شهرداری به دلیل شرکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاهی ( که هیچ ارتباطی با سمت وی ندارد ) برخورد شدید و سختی شود.

 

تخفیف یا معافیت کیفر از جعل مدرک تحصیلی

طبق ماده ۵۳۱ قانون مجازات اسلامی، افرادی که مرتکب جرم جعل از جمله جعل مدارک تحصیلی شده باشند هرگاه قبل از تعقیب کیفری، به جرم خود اقرار کنند و در صورت وجود سایر مرتکبین، آن‌ها را معرفی کنند و یا بعد از تعقیب امکان دستگیری آن‌ها را برای دولت فراهم کنند در مجازات آن‌ها تخفیف قائل خواهند شد و یا به صورت کلی از مجازات معاف خواهند شد.

 

مجازات استفاده کننده از جعل مدارک تحصیلی

در صورتی که اشخاص مدارک تحصیلی را جعل کنند به مجازات مقرر در قانون، محکوم می‌شوند. اما علاوه بر اینکه قانونگذار جعل مدارک تحصیلی را جرم‌انگاری کرده است، استفاده از این مدارک جعلی را نیز جرم تلقی کرده و برای آن مجازات مستقلی قرار داده است.

طبق این ماده‌ قانونی در صورتی که شخص از اسناد مجعول استفاده کند به عنوان یک جرم مستقل قابل تعقیب است و به مجازات ۲ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌شود.

 

جرم مقید و مطلق

جرم مقید: جرمی است که تحقق آن منوط به ایجاد نتیجه‌ای باشد. در واقع این نتیجه را قانونگذار یکی از عناصر تشکیل دهنده‌ جرم می‌داند به این دسته از جرائم که وقوع جرم منوط به تحقق نتیجه است جرم مقید می‌گویند.

جرم مطلق: فعل یا ترک فعلی که انجام شده است مطلقا جرم است و نیازی به تحقق نتیجه نیست و قانونگذار آن را به صورت مستقل جرم انگاری کرده است.

جرم جعل: یک جرم مقید نیست اما مطلق نیز نیست بلکه یک جرم بینابین است که باید قابلیت ضرر داشته باشد در واقع چیزی کمتر از مقید بودن اما بیشتر از مطلق بودن.

 

انواع جعل

جعل به دو دسته جعل مادی و جعل مفادی تقسیم می‌گردد:

جعل مادی: مرتکب در این نوع جعل صلاحیت ایجاد آن وسیله‌ اعلام اراده ( مثل سند و نوشته ) را ندارد ولی آن را به وجود می‌آورد. مثل اینکه شخص دانشجو کلمه‌ای را در مدرک خود حذف کند یا اضافه کند و امثال این‌ها که جعل مادی محسوب می‌شود.

جعل مفادی: در این نوع جعل شخص صلاحیت به وجود آوردن سند را دارد اما به صورت اشتباه به کار می‌برد و آن را ایجاد می‌کند. به طور مثال اگر قاضی دادگاهی به فرد مورد نظر بگوید اتهام خود را قبول داری و شخص بگوید خیر اما قاضی باتوجه به سمتی که دارد بنویسد قبول دارد، در این صورت جعل مفادی رخ داده است.

جعل مفادی در هر شغلی ممکن است اتفاق بیفتد.

قانونگذار مجازات جعل مفادی و مادی را برابر دانسته است در صورتی که جعل مفادی باید مجازات بیشتری نسبت به جعل مادی داشته باشد، زیرا در جعل مفادی شخص صلاحیت امری را دارد اما خلاف آن عمل می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل مدرک تحصیلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل مدرک تحصیلی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : جعل مدرک تحصیلی



:: برچسب‌ها: جعل مدرک تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 592
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()