نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم اسناد تجاری می‌باشد. پیش از بیان هر نکته و مطلبی در این خصوص باید به تعریف سند تجاری بپردازیم. در مواد قانونی بیان شده است که سند تجاری نوشته‌ای است که در مقام دفاع یا دعوا می‌توان به آن استناد کرد و همچنین این امکان وجود دارد که از طریق سند مواردی مثل عمل حقوقی و یا یک قرارداد و یا یک تعهد را اثبات کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

طبقه‌بندی اسناد

در خصوص اسناد طبقه‌بندی‌های متعددی وجود دارد یکی از این طبقه‌بندی‌ها تقسیم اسناد به اسناد عادی و رسمی می‌باشد و همان طور که گفته شد این طبقه‌بندی تنها طبقه‌بندی اسناد نیست. طبقه‌بندی‌ای که موضوع مورد بحث ماست تقسیم اسناد به اسناد تجاری و اسناد غیر‌تجاری می‌باشد.

بررسی اسناد رسمی و عادی

اگر بخواهیم تعریفی از این دو سند ارائه دهیم باید به تفاوت آن‌ها با یکدیگر اشاره کنیم چرا که در این صورت تعریف آن‌ها ملموس‌تر خواهد بود. تفاوتی که این دو سند با یکدیگر دارند از این قرار است که سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد و املاک تنظیم می‌شود ولی سند عادی را افراد عادی تنظیم می‌کنند. یعنی دفاتر ثبت اسناد و املاک برای تنظیم سند رسمی صلاحیت دارند و دقیقا مطابق مواد قانونی اقدام به تنظیم سند رسمی می‌کنند و این در حالی است که در خصوص سند عادی افراد عادی می‌توانند به تنظیم آن اقدام کنند. به این صورت که بدون هیچ گونه دخالتی از سوی ماموران رسمی در دفاتر املاک اسناد عادی مانند مبایعه‌نامه را تنظیم می‌کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله سند عادی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله سند رسمی را مطالعه نمایید.

بررسی اسناد تجاری و غیرتجاری

پیش از بیان هر مطلبی باید بیان کنیم که منظور از اسناد تجاری چه نوع سندی می‌باشد. منظور ما از اسناد تجاری اسنادی چک، برات و سفته می‌باشد. از این اسناد در روابط بازرگانی استفاده می‌شود. نکته بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کرد این است که در معنای خاص اسناد تجاری‌ای که مورد حمایت قانونگذار قرار می‌گیرد اوصاف و ویژگی‌های خاصی را دارند که در ادامه به بررسی اوصاف و ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی اسناد تجاری

اسناد تجاری در معنای خاص قابل نقل و انتقال می‌باشند

شخصی که دارنده سند تجاری است به سبب این ویژگی می‌تواند سند تجاری را در اختیار شخص دیگری قرار بدهد و این کار با سهولت انجام می‌شود.

شرایط شکلی خاص اسناد تجاری

اهمیت شرایط شکلی اسناد تجاری به این جهت است که اگر در تنظیم اسناد تجاری این شرایط رعایت نشود سند مذکور حمایت قانون را نخواهد داشت. همانطور که مشاهده می‌کنید اگر یک سری شرایط رعایت نشود سند مذکور همچنان سند باقی خواهد ماند و تنها ضمانت اجرا این خواهد بود که مانند اسناد تجاری که شرایط را رعایت می‌کنند مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرند.

در ادامه سفته را از لحاظ شرایط شکلی مورد بررسی قرار می‌دهیم. در خصوص سفته باید توجه کنیم که تاریخ صدور سفته تاریخ پرداخت آن و همچنین مبلغ باید تماماً به حروف نوشته شود. این یکی از شرایط شکلی در خصوص سفته بود که اگر رعایت نشود سفته دیگر سند تجاری محسوب نمی‌شود و مورد حمایت خاص قانون قرار نمی‌گیرد و از آن تنها به عنوان یک سند مدنی استفاده می‌شود.

اسناد تجاری از مزایای قانونی خاص برخوردارند

کسی که سند تجاری را در دست دارد در صورتی که بخواهد دعوایی را اقامه کند حق انتخاب دارد در خصوص دادگاه‌هایی که می‌تواند به آن‌ها مراجعه کند. همانطور که می‌دانیم شخصی که خواهان است یعنی شخصی که می‌خواهد دعوا را اقامه کند باید به دادگاه صالح رجوع کند. در خصوص اسناد تجاری این امتیاز برای دارندگان آن‌ها وجود دارد که می‌توانند به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کنند. منظور از خوانده شخصی است که دعوا قرار است بر علیه او اقامه شود. همچنین این امکان را دارند که به دادگاهی رجوع کنند که در محل ثبت سند واقع شده است. همچنین این امکان برای آن‌ها وجود دارد که به دادگاهی مراجعه کنند که گواهی عدم پرداخت در حوزه آن صادر گشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسناد تجاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد تجاری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: اسناد تجاری | انواع اسناد تجاری و کاربرد آنها ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از سری مراحلی که شخص باید در مسیر استخدام در دولت از سر گذرانده و سپری کند، ضوابط عمومی گزینش است. بر اساس این ضوابط، شخص واجد صلاحیت کافی جهت کار در بخش مورد نظر انتخاب می‌شود. از آن جایی که استخدام و گزینش در دولت باید به درستی و مطابق قانون انجام شود، ابتدا قانون گزینش معلمان، جهت استخدام معلمان تصویب شد که بعد‌ها‌ این قانون به تمامی کارمندان دولت تسری پیدا کرد و امروزه مبنای استخدام قرار گرفته است. در این مقاله به ذکر ضوابط عمومی گزینش و هم چنین افراد تحت نظارت این ضوابط می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : قانون گزینش

گزینش عمومی کارکنان دولت

مطابق ماده یک قانون گزینش، استخدام و گزینش معلمان و کلیه کارکنان آموزش و پرورش، مطابق و طبق فرمان امام خمینی و شرح ذکر شده در این ماده صورت می‌گیرد.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۵، قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به کارکنان بقیه سازمان‌ها‌، وزارت خانه‌ها‌، شرکت‌ها‌ و موسسات دولتی تسری یافت.

بر اساس این تسری، گزینش کارکنان تمامی وزارتخانه‌ها‌، سازمان‌ها‌، موسسات دولتی، شرکت‌ها‌ی ملی نفت و گاز و پتروشیمی، کلیه استانداری‌ها‌، سازمان صنایع ملی ایران، جمعیت هلال احمر، شهرداری‌ها‌، سازمان تامین اجتماعی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دفتر رئیس جمهور، دفتر رئیس قوه قضاییه، دفتر معاون رئیس جمهور، دیوان محاسبات کشور، اداره قوانین مجلس شورای اسلامی، دفتر هیئت دولت، اداره کل حقوقی، اداره کل قوانین و مقررات کشور، اداره کل امور مجلس، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران الزامیست.

همچنین گزینش بانک‌ها‌، شرکت‌ها‌، موسسات دولتی که طبق قانون باید نام آن‌ها‌ ذکر شود، شرکت‌ها‌ و موسسه‌ها‌یی که کل یا بخشی از بودجه آن‌ها‌ از بودجه عمومی فراهم می‌شود، کارکنانی که مامور فعالیت در دستگاه‌ها‌یی می‌شوند که تحت نظر قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش قرار ‌دارند یا به آن‌ها‌ منتقل می‌شوند و در آخر گزینش کلیه نهاد‌ها‌ی انقلاب اسلامی منطبق بر قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

قانون و ضوابط عمومی گزینش و استخدام

بر اساس ماده ۲ قانون گزینش، استخدام کارکنان آموز‌ش و پر‌ورش، مدرسه‌ها‌ی غیرا‌نتفاعی، سازمان‌ها‌ و شرکت‌ها‌ی پیرو مانند داوطلبین مرکزها و دانش‌سراهای تر‌‌بیت معلم، بورسیه شدگان داخلی و خارجی، اعزام ماموران ثابت، ماموران و منتقلان دیگر دستگاه‌ها‌ جهت مشاغل آموزشی و غیرآموزشی، علاوه بر اینکه به یک سری شروط اولیه استخدام مانند دارا بودن شایستگی و صلاحیت علمی، و هم چنین توانایی روحی و جسمی نیاز دارد، تابع یک سری اصول و شرایط عمومی و کلی گزینش اخلاقی، اعتقادی و سیاسی دیگر نیز به شرح زیر است:

۱- اعتقاد داشتن به دین روشنگر اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۲- التزام عملی نمودن به احکام دین اسلام.

۳- معتقد بودن به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور.

۴- مشهور نبودن به فساد اخلاقی و آشکار انجام دادن گناه.

۵- نداشتن سابقه در وابستگی به تشکیلات و طرفداری از حزب‌ها‌، سازمان‌ها‌ و گروه‌ها‌یی که مخالفت ‌آن‌ها‌ با قانون از سمت مقامات صالحه گزارش شده است یا می‌شود، مگر اینکه توبه کنند و توبه‌شان ثابت شود.

۶- نداشتن سابقه محکومیت کیفری موثر.

۷- نداشتن سابقه اعتیاد به مواد مخدر.

سایر نکات قانونی

قابل ذکر است که اقلیت‌ها‌ی مذهبی که در قانون اساسی تصریح شده‌اند نیز از لحاظ عملی و با رعایت و انجام قوانین و مقررات مربوط، تابع و مطیع شرایط خاصی هستند و نباید آشکارا احکام اصلی را نقض کنند.

همچنین بر اساس تبصره ۲ این ماده، استخدام ایثارگران در اولویت قرار دارد و هنگامی که استخدام و گزینش با محدود بودن ظرفیت و فراوانی متقاضیان مواجه باشد، ملاک‌ها‌یی که بر سایر ضوابط اولویت و تقدم دارند مانند مناطق محروم، فعالیت و شرکت در نهاد‌ها‌ی انقلاب، حضور در نماز جمعه، داشتن پوشش چادر برای خواهران برای گزینش اعمال می‌شود.

مطابق تبصره ۳ نیز تشخیص دادن بند ۵ مسئولیت وزارت اطلاعات و در بقیه موارد مسئولیت هیئت عالی گزینش است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون گزینش، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون گز‌ینش پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: قانون گزینش ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در همه ادارات دولتی و خصوصی دیده ‌می‌شود که برخی از کارمندان آن اداره دارای مقام‌ بالاتری هستند و اختیارات بیشتری دارند. این افراد در واقع دارای مدارک تحصیلی با رتبه‌های بالاتری ‌می‌باشند و از آنجا که تخصص‌های ارزشمندی دارند در اداره نیز صاحب اختیارات بیشتری هستند. اما در برخی موارد دیده ‌می‌شود که فرد دارای اختیار از پس تمام اموری که به او محول شده است شخصا بر ‌نمی‌آید که در این صورت قوانین به خصوصی برای او وضع خواهند گردید. در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص تفویض اختیار ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تفویض اختیار

تفویض اختیار چیست‌‌ ؟

شاید شما نیز بارها شنیده باشید که افراد ‌می‌توانند تفو‌یض اختیار کنند ولی ندانید که معنی اینکار چیست که در این مورد باید بگوییم هرگاه فردی اختیارات بسیار زیادی دارد امور بیشتری به او محول ‌می‌شود‌ ولی ممکن است نتواند تمام این امور را به تنهایی به انجام برساند که در این صورت قانون به او اجازه ‌می‌دهد بخشی از اختیارات خود را به معاون یا مشاور خود بدهد تا بتواند به تمام امور رسیدگی کند و آن‌ها را به سرانجام برساند که در این صورت ‌می‌گویند فرد تفو‌یض اختیار نموده است.

برای مثال یک وزیر وظیفه دارد که ‌تمام امور مربوط به وزارت خانه را به انجام برساند اما از آنجایی که انجام این امور توسط او ممکن نیست او بخشی از اختیارات خود را به معاون یا همکارانش ‌می‌دهد تا در انجام امور به او کمک کنند و در واقع تفو‌یض اختیار ‌می‌نماید.

شرایط صحت تفویض اختیار

برای اینکه تفو‌یض اختیار صحیح باشد و به درستی انجام گیرد فرد ‌می‌بایست شرایط آن را در نظر بگیرد و به خوبی به آن‌ها عمل کند. شرایط صحت تفو‌یض اختیار به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • فرد ‌می‌بایست تنها بخشی از اختیارات خود را به فرد دیگر بدهد و در صورتی که همه اختیاراتش را به فرد دیگر بدهد تفو‌یض اختیار نکرده است و این به معنای استعفای او تلقی ‌می‌شود.
  • فرد ‌نمی‌تواند اختیارات اساسی خود که فقط مختص جایگاه او هستند را به شخص دیگری محول کند، برای مثال یک رئیس جمهور ‌نمی‌تواند اداره امور کشور را به افراد دیگر واگذار نماید.
  • فرد ‌می‌بایست تفو‌یض اختیار را به صورت کتبی انجام دهد زیرا فردی که به او اختیارات داده ‌می‌شود در واقع دچار افزایش صلاحیت شده است و ‌می‌بایست حتما افزایش صلاحیت او به صورت کتبی انجام گیرد.

تفویض اختیار پس از فوت فرد

اگر فردی که اقدام به تفو‌یض اختیار نموده است فوت کند طبق قانون تمام اختیاراتی که به معاون یا همکارش واگذار کرده از او سلب ‌می‌شوند زیرا این اختیارات در صورت فوت فرد دیگر وجود ندارند و ‌می‌بایست جایگاه او به صورت قانونی به فرد دیگری برسد.

سوالات متداول

آیا ‌می‌توان تمام اختیارات را تفو‌یض نمود‌‌ ؟

خیر تنها بخشی از اختیارات قابل تفو‌یض هستند.

تفو‌یض اختیار به صورت کتبی انجام ‌می‌شود یا شفاهی‌‌ ؟

تفو‌یض اختیار حتما کتبی صورت ‌می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفو‌یض اختیار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفو‌یض اختیار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: تفویض اختیار ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سال‌های اخیر جرایم مرتبط با مواد مخدر رواج بیشتری یافته است. مواد مخدر به هر ماده خالص یا ترکیب شده‌ای گفته می‌شود که باعث اعتیاد و وابستگی افراد می‌شود، به همین دلیل مواد مخدر می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر روی بدن انسان بگذارد. قانون‌گذار همواره به منظور جلوگیری از افزایش جرایم مرتبط با مواد مخدر، برای مرتکبین مجازات‌هایی را پیش‌بینی کرده است. در ادامه به بررسی جریمه مصرف مواد مخدر و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

استعمال مواد مخدر

طبق ماده ۱ قانون مبارزه با مواد مخدر مصرف مواد مخدر به هر شکل و طریقی جرم محسوب شده مگر در مواردی که قانون استثنا نموده باشد.
منظور از مصرف مواد مخدر هر گونه عملی است که نتیجه‌اش ورود مواد مخدر به بدن می‌باشد. استعمال مواد مخدر به طرق مختلفی صورت می‌گیرد.
برای تحقق جرم استعمال مواد مخدر لازم نیست که این کار به دفعات و در طول زمان صورت گیرد، به همین دلیل با یک بار کشیدن مواد مخدر، جرم استعمال هم صورت می‌گیرد.

مجازات معتادان | جریمه مصرف مواد مخدر

معتادانی که اعتیاد را ترک یا درمان ننمایند مجرم هستند و معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان و متجاهر به اعتیادی که از تکالیف ناظر بر ترک اعتیاد تخلف نمایند، به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه محکوم می‌گردند.

استعمال مواد مخدر توسط افراد غیر معتاد | جریمه مصرف مواد مخدر

طبق ماده ۱۹ قانون مبارزه با مواد مخدر استعمال مواد مخدر توسط افراد غیر معتاد جرم محسوب شده و برای آن هم مجازات تعیین شده است. مرتکبین این جرم به بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی و یا به پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌گردند.

دایر و یا اداره کردن مکانی به منظور استعمال مواد مخدر یا روان گردان‌های صنعتی غیر‌دارویی

طبق ماده ۱۴ قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات مرتکبین پنج تا ده میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک تا دو سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی می‌باشد.
البته مجازات تکرار این جرم، دو تا چهار برابر مجازات بار اول خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات مصرف مواد مخدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات مصرف مواد مخدر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: جریمه مصرف مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه معاملات املاک یکی از معاملات پر ریسک و پر دردسر محسوب می‌شود. بیشتر پرونده‌های حاضر در دادگاه‌ها، دادسرا‌ها و مراکز قضایی مربوط به دعاوی ملکی می‌باشد. این دعاوی و پرونده‌ها می‌تواند ناشی از این باشد که فرد مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و یا ناشی از عدم آگاهی خریدار و فروشنده از قوانین و موازین حقوقی باشد. برای فهم آسان این مطالب و بررسی بیشتر راجع به موضوع دعوای ملکی و انواع آن در ادامه توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

دعوای ملکی

موضوع این گونه دعاوی مربوط به املاک است. دعاوی ملکی به سه دسته حقوقی و ثبتی و کیفری تقسیم می‌شود که به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی غالبا حقوقی هستند و برای اقامه دعوا باید به دادگاه حقوقی مراجعه و طبق قانون آیین دادرسی مدنی پیش برویم. در ادامه به بررسی انواع این دعاوی ملکی حقوقی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل ملکی را مطالعه نمایید.

الزام به تنظیم سند رسمی

وقتی که ملک غیر‌منقولی از شخصی به شخص دیگر به وسیله خرید و فروش و مانند آن منتقل می‌شود باید برای مالک جدید سند رسمی تنظیم شود، زیرا کسی مالک شناخته می‌شود که سند رسمی داشته باشد. گاهی اوقات برخی از فروشندگان ملک به دلایلی برای تنظیم سند حاضر نمی‌شوند که خود این موضوع موجب شکایت خریدار می‌شود.

دریافت و درخواست اجرت‌المثل | دعوای ملکی

این دعوی مربوط به تخلیه ملک توسط مستاجر در زمان مشخص است. در اینجا مبلغ معین شده به عنوان ضرر و زیان عدم تخلیه ملک که در اجاره‌نامه قید شده را می‌توان از این طریق پیگیری کرد.

ابطال قرارداد

این دعوی مربوط به زمانی است که مشکلی در قرارداد ملکی به وجود آمده که یکی از طرفین رضایت به ابطال آن ندارد ( یعنی یک طرف راضی نیست که معامله از بین برود ).

مطالبه سرقفلی و در اختیار داشتن حق کسب و پیشه

در قرارداد‌های سرقفلی که اتکا به مشتریان وفادار و خوش نام دارد، حق کسب و پیشه معین می‌شود. حالا اگر فرد بخواهد قرارداد را فسخ کند یا دستور به تخلیه ملک دهد باید این حق را برای مستاجر در نظر بگیرد.

از دیگر دعاوی ملکی حقوقی، دعاوی مربوط به الزام به دریافت صورت‌مجلس تفکیکی برای ساختمان‌هایی با واحد‌های مستقل و چندگانه، الزام به دریافت پایان کار، فسخ قراردادهایی که از نظر قانونی مشکل دارند، افزایش یا کاهش میزان اجاره‌بها بر اساس عرف جامعه می‌باشد.

دعاوی ملکی ثبتی | دعوای ملکی

حوزه و محدوده این گونه دعاوی را نمی‌توان خارج از دعاوی حقوقی دانست اما به دلیل اهمیت دعاوی ملکی ثبتی این دسته را جداگانه بیان می‌کنیم.

دعاوی ملکی ثبتی بیشتر مربوط به سند ملک می‌باشد بنابراین ماهیت اینگونه دعوا مربوط به حوزه اسناد و املاک است.

از انواع دعاوی ثبتی می‌توان به ابطال سند رسمی، ابطال سند مالکیت معارض، توقیف عملیات اجرایی در مراحل مختلف کار و افراز ملک، اجرای ثبت و مانند آن اشاره کرد.

دعاوی ملکی کیفری

این دعاوی مربوط به زمانی می‌باشد که هنگام معامله جرم هم اتفاق افتاده است. مرتکب با آگاهی و دانش کامل نسبت به مواد حقوقی و با علم براینکه عمل او جرم است این کار را انجام می دهد. تقریبا می‌توان گفت قاطبه دعاوی ملکی کیفری مربوط به کلاهبرداری و فروش مال غیر می‌باشد.

بنابراین ماهیت این گونه دعاوی مربوط به ارتکاب جرم توسط افراد می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کیفری را مطالعه نمایید.

از موارد دعاوی ملکی کیفری می‌توان جرم جعل کردن اسناد ملکی به منظور فریب و کلاهبرداری دیگران، فروش غیرقانونی اموال افراد به یک یا چند فرد دیگر، جرم استفاده و به کارگرفتن سند جعلی در رابطه با معاملات ملکی، خرید و فروش و معامله معارض، تحقق جرم کلاهبرداری در رابطه با خرید و فروش و معاملات ملک و مسکن و … را نام برد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای ملکی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دعوای ملکی ,
:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی به چه صورت است؟ و آیا می‌دانید که می‌توان به صورت غیر‌حضوری و بدون بیرون رفتن از خانه این کار را انجام داد؟ از ساده‌ترین روش‌ها برای پرداخت بیمه ممکن است این باشد که بدون حاضر شدن در شعب تامین اجتماعی بتوان این کار را انجام داد و بیمه را پرداخت کرد. ما در ادامه با چگونگی پرداخت این بیمه و روش‌های مختلف پرداخت آشنا می‌شویم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

بیمه تامین اجتماعی

در توضیح بیمه می‌توان اینطور گفت که می‌تواند یک تضمینی برای زندگی آتی افراد محسوب شود. یکی از سازمان‌های مهم بیمه، سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌باشد.

بیمه‌های تامین اجتماعی تقسیم می‌‌شود به بیمه اجباری، خویش فرما و بیمه‌های خاص و بیمه اجباری. همان طور که از اسم بیمه اجباری و بیمه خویش فرما پیداست، این دو با هم تفاوت دارند و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن دو در پرداخت بیمه توسط شخص و دولت می‌باشد.

بیمه شدگان اجباری به صورت شخصی بیمه خود را پرداخت نمی‌کنند بلکه کارفرمایان لیست بیمه را به صورت ماهانه برای آن‌ها رد می‌کنند.

نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی

پرداخت بیمه به چند صورت امکان‌پذیر است که در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

عابربانک‌ها

در این روش شما مجاز به مراجعه به یکی از دستگاه‌های عابربانک رفاه، ملی، صادرات، کشاورزی، ملت، تجارت و سپه می‌باشید. البته نحوه پرداخت حق بیمه در هر یک از این عابربانک‌ها تفاوت به خصوصی ندارد.

به کمک این روش شما تنها با استفاده از رمز اول بانکی خود قادر به پرداخت حق بیمه بدون نیاز به رمز پویا می‌باشید.

نکته‌ای که در اینجا لازم به ذکر است این است که اصلا مهم نیست که کارت بانکی شما مربوط به کدام بانک است زیرا همه کارت‌های عضو شتاب در عابربانک‌ها قابلیت پرداخت حق بیمه را دارند.

نکته بعدی این است که حتما دقت داشته باشید که شناسه پرداخت و مبلغ را درست وارد نمایید و در هنگام نوشتن شناسه پرداخت به هیچ وجه از خط فاصله استفاده نکنید.

در آخر برای اطمینان بیشتر از رسیدی که از بانک دریافت می‌کنید کپی بگیرید.

سایت بانک ملت

این روش یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پرداخت بیمه می‌باشد. برای این کار ابتدا وارد سایت بانک ملت شده و گزینه بانکداری الکترونیک را انتخاب کنید. پس از آن گزینه سامانه واریز وجوه به حساب سازمان‌ها را انتخاب نمایید و بعد سازمان تامین اجتماعی را انتخاب کنید.

در اینجا باید اطلاعاتی که از شما خواسته شده است را وارد کنید و بعد از آن وارد عملیات پرداخت شوید. در این قسمت عملیات پرداخت باید از رمز پویا یا همان رمز یک بار مصرف استفاده نمایید.

اطلاعات را وارد کرده و بعد از آن گزینه صحت اطلاعات تایید می‌گردد را انتخاب کرده و گزینه تایید را بزنید و بعد از آن وارد صفحه پرداخت الکترونیکی بانک ملت شوید.

استفاده از تلفن همراه

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌ها برای پرداخت بیمه استفاده از کد‌های دستوری می‌باشد. تنها باید کد مخصوص را وارد کرده و گزینه پرداخت الکترونیکی حق بیمه سازمان تامین اجتماعی را وارد کنید. پس از آن باید اطلاعات قبض را ثبت کرده و بعد با هر یک از کارت‌های عضو شتاب پرداخت خود را انجام دهید.

تلفن بانک رفاه | پرداخت بیمه تامین اجتماعی

در این روش شما به رمز پویا احتیاج دارید. با تلفن شماره تلفن بانک رفاه را شماره گیری نمایید. بعد از آن به راهنمایی‌های اپراتور گوش داده و کارهایی را که می‌گوید طبق درخواست خود انجام دهید. بعد از تمام کارها و پرداخت مبلغ بیمه، یک کد پیگیری برای شما خوانده می‌شود که حتما آن را یادداشت نمایید.

شعب سازمان تامین اجتماعی | پرداخت بیمه تامین اجتماعی

اگر به هر دلیلی نتوانستید با یک از روش‌های گفته شده حق بیمه خود را پرداخت کنید آخرین کار مراجعه به یکی از شعب سازمان‌های بیمه تامین اجتماعی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه تامین اجتماعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بیمه تامین اجتماعی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: پرداخت بیمه تامین اجتماعی | بررسی بهترین روش‌های پرداخت فیش بیمه ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در اموری مانند سرقت، خیانت در امانت، جعل، استفاده از سند مجعول و مواردی از این قبیل نیاز به اقامه دعوای کیفری می‌باشد. در این امور اشخاص به وکیل کیفری وکالت می‌دهند تا از آن‌ها دفاع کند. با توجه به اصل ۳۵ قانون اساسی طرفین یک دعوا در هر دادگاهی که باشند می‌توانند برای خودشان وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند امکانات برای آن‌ها فراهم می‌گردد که بتوانند وکیل داشته باشند و با توجه به این اصل می‌توانیم متوجه اهمیت نقش وکیل شویم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

وکیل کیفری کیست ؟

وکیل کیفری در واقع شخصی است که تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام رسانده و همچنین در آزمون کانون وکلا شرکت کرده و توانسته است پروانه معتبر وکالت را دریافت کند. این شخص به طور قطع باید در زمینه کیفری و جزایی تسلط داشته باشد و با قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری به طور کامل آشنایی داشته باشد. در واقع باید شغل وکالتش در زمینه جزایی و کیفری تمرکز داشته باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل پایه یک دادگستری را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های وکیل کیفری

ضمن تمام مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد باید به این نکته توجه کرد که وکلا برای اینکه بتوانند به بهترین شکل ممکن از موکلین خود در محاکم دفاع کنند باید سخنور متبحری باشند.
علاوه بر ضرورت وجود دانش در زمینه‌های یاد شده تجربه وکیل کیفری نیز اهمیت بسزایی دارد. به عبارت دیگر او باید بتواند در جهت احقاق حقوق موکل خود قوانین را به کار بگیرد. بنابراین اگر وکیل کیفری در این زمینه تخصص نداشته باشد ممکن است ضرر غیر‌قابل جبران مالی و جانی متوجه موکل بشود.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل ملکی را مطالعه نمایید.

تعداد وکلا در جرایم کیفری

مبحث تعداد وکلا در دعاوی کیفری به سبب آثار مهمی که به دنبال دارند توسط قانون‌گذار مورد توجه قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت این است که تعداد وکلای طرفین در مرحله رسیدگی در دادگاه می‌تواند به طور همزمان حداکثر سه وکیل باشد و اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که در جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری یک می‌باشد می‌توان حداکثر سه وکیل معرفی کرد و در مرحله تحقیقات مقدماتی تعداد وکلایی که می‌توانید معرفی کنید یک وکیل است.

دعاوی کیفری چیستند ؟

به دعوایی کیفری یا جزایی گویند که در عالم حقوق آن عمل جرم تلقی بشود و برای آن مجازات تعیین شده باشد مثل قتل.

رایج‌ترین دعاوی کیفری

دعاوی کیفری طیف گسترده‌ای را به خودشان اختصاص داده‌اند. اما در میان همه آن‌ها دعاوی کیفری شایعی وجود دارد به عنوان مثال دعوای خیانت در امانت، کلاهبرداری، فروش مال غیر، قتل اعم از قتل عمدی و غیرعمدی، سرقت اعم از سرقت تعزیری و سرقت حدی، دیه، ضرب و جرح، فوت و جراحات در اثر تصادفات رانندگی، تهدید، آدم‌ربایی، مزاحمت تلفنی، جرایم مواد مخدر و مشروبات الکلی، جرایمی در خصوص جعل و استفاده از سند مجعول و مواردی از این قبیل.

تفاوت وکیل در امور کیفری و امور حقوقی

وکالت در امور حقوقی و کیفری در خصوص شیوه و اصول وکالت مشابه یکدیگر می‌باشند اما از نظر قوانین و آیین دادرسی تفاوت‌هایی بنیادین بین این دو حوزه مشاهده می‌شود. به عنوان مثال مرحله تحقیقات مقدماتی، زمانی که با امور کیفری و جزایی رو به رو هستیم در دادسرا انجام می‌شود. به این ترتیب وکیل کیفری باید به دادسرا مراجعه کند ولی در خصوص امور حقوقی به این شکل نیست. به عبارت دیگر تحقیقات مقدماتی وجود ندارد. بنابراین وکیل کیفری با اشخاصی نظیر دادیار، دادستان، نماینده دادستان و سایر مقامات قضایی در ارتباط می‌باشد در حالی که در خصوص امور حقوقی وکیل در ارتباط با قاضی دادگاه و اجرای احکام است.

نکته

با توجه به نتایج پرونده‌های کیفری و تفاوت آن با پرونده‌های حقوقی می‌توان گفت که آثار احکام کیفری از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند. به طور مثال ما در پرونده‌های کیفری با محکومیت‌هایی مثل اعدام و شلاق و قطع عضو رو به رو هستیم در حالی که در پرونده‌های حقوقی چنین تصمیماتی گرفته نمی‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع دعوا پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: وکیل کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هر شهر یا روستایی برای اینکه بتوان کمبودها را جبران نمود و در جهت آبادانی آن منطقه قدم برداشت می‌بایست افرادی صالح را انتخاب کرد تا در این امور به اهالی روستا کمک کنند. این افراد نهادهایی را برای برنامه ریزی و هدایت بهتر امور ایجاد می‌کنند که هر کدام وظایف به خصوص خود را دارند. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را در خصوص شورای روستا ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : شورای روستا

شورای روستا

همانطور که‌ می‌دانید روستا به منطقه کوچکی گفته می‌شود که به آبادانی شهر نیست و همچنین‌ جمعیت کمتری دارد. از آنجایی که روستا امور زیادی دارد و باید برای آبادانی و رفع کمبود‌های آن‌ تلاش کرد انتخاباتی در آن برگزار می‌شود و مردم روستا چند نفر از افراد صالح را به عنوان ‌‌شو‌رای روستای خود انتخاب می‌کنند تا به تمام امور روستا رسیدگی کند.

تعداد نفرات ‌شو‌را با توجه به میران جمعیت آن روستا انتخاب می‌شود و برای روستاهایی که تا هزار و پانصد نفر جمعیت دارند سه ‌عضو و برای روستاهایی با بیشتر از ۱۵۰۰ نفر جمعیت پنج نفر به عنوان ‌اعضای شو‌را انتخاب خواهند گردید.

وظایف شورای روستا

‌‌شو‌رای روستا دارای وظایف متعددی است و می‌بایست به امور زیادی رسیدگی کند. در ادامه وظایف اصلی و مهم ‌‌شو‌رای روستا شرح داده شده است:

  • ‌‌شو‌رای روستا می‌بایست دقت کند که مقامات مربوطه تصمیمات اخذ شده را به خوبی انجام دهند.
  • ‌‌شو‌رای روستا باید برای رفع نیاز‌ها و کمبود‌های روستا تلاش کند و پیشنهاداتی ارائه نماید.
  • ‌‌شو‌رای روستا وظیفه دارد یک گردهمایی کلی تشکیل دهد و دوبار در سال به واسطه این‌گردهمایی نظرات مردم و پیشنهادات مقامات را دریافت کند.
  • ‌شو‌را باید به پروژه‌های در حال اجرا برای روستا نظارت کند و آن‌ها را به خوبی اجرا نماید.
  • ‌شو‌را می‌بایست با مقامات ذی ربط همکاری کند تا طراحی تاسیسات عمومی و ساخت ادارات در روستا به خوبی انجام‌ گیرد و امکانات رفاهی مردم روستا فراهم گردد.
  • یکی از وظایف ‌شو‌را امداد رسانی در مواقع بروز حوادث طبیعی یا غیر طبیعی می‌باشد. ‌شو‌را می‌بایست با کمک دهیاری در حین بروز حوادثی مثل سیل، زلزله، جنگ و… به اهالی روستا کمک کند.
  • تلاش کردن برای رفع اختلافات و دعاوی میان اهالی روستا.
  • ‌شو‌را باید برای برقراری نظم و امنیت در روستا با نیروی انتظامی همکاری نماید.
  • ‌شو‌را می‌بایست شکایات اهالی روستا را پیگیری نماید.
  • فراهم آوردن زمینه مشارکت مردم در ساخت کتابخانه، مراجع علمی، فرهنگی، درمانی و…
  • ‌شو‌را می‌بایست یک دهیار صالح را برای مدت چهار سال در روستا انتخاب کند.
  • توسعه اشتغال در روستا.
  • ‌شو‌را باید نظارت کافی بر بهره برداری از باغ‌ها و مزارع کشاورزی روستا داشته باشد.
  • ‌شو‌را می‌بایست بر اموال و دارایی‌های روستا نظارت کند و در حفظ ادارات عمرانی و تاسیسات عمومی کوشا باشد.

نکته مهم: اگر ‌عضو شو‌را فوت کند ما بین مردم دوباره انتخابات می‌شود و ‌‌فرد دیگری انتخاب شده و وظایف ‌‌عضو قبلی را به انجام می‌رساند.

سوالات متداول

چند نفر عضو ‌شو‌را برای روستاهای زیر ۱۵۰۰نفر انتخاب می‌شود ؟

برای روستاهایی که تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارند ۳ نفر ‌شو‌را انتخاب می‌شود.

حفظ دارایی و اموال مربوط به خزانه روستا وظیفه کیست ؟

حفظ دارایی‌های روستا به عهده ‌شو‌را می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شورای روستا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شورای روستا پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: شورای روستا ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون کار قانونی است که در سال‌های گذشته برای حمایت از کارگران و کارفرمایان وضع گردیده است. در قانون کار تمامی وظایف کارگران و کارفرمایان شرح داده شده است و قانون آن‌ها را موظف به انجام وظایف خود نموده است. در قانون کار تعریف به خصوصی نیز در باره کارگاه ذکر گردیده است که در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را در این باره خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : کارگاه در قانون کار

تعریف کارگاه در قانون کار

همه ما بارها و بارها نام ‌کا‌رگا‌ه را شنیده‌ایم و می‌دانیم که مفهوم ‌کا‌رگا‌ه چیست اما در قانون کار تعریف مختصری در مورد ‌کا‌رگا‌ه ذکر شده است که مفهوم آن را به خوبی شرح می‌دهد. در قانون کار آمده است ‌کا‌رگا‌ه محلی است که کارگران به درخواست کارفرمای خود در آنجا حاضر می‌شوند و اقدام به انجام کار می‌کنند. در واقع ‌کا‌رگا‌ه از نظر قانون کار محلی است ‌که برای انجام کار به آنجا وارد می‌شوند و در قانون کار کمترین تعداد‌ نیرو برای یک‌‌ کا‌رگا‌ه ده نفر در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که کارگاه‌هایی که کمتر از ده نفر نیرو دارند از شمول قانون کار خارجند.

مصادیق کارگاه در قانون کار

تعریف ‌کا‌رگا‌ه در قانون بسیار گسترده می‌باشد، در واقع ‌کا‌رگا‌ه تمام موسسات صنعتی، کشاورزی، مهندسی، ساختمانی و… را شامل می‌شود. طبق قانون کار تمامی قسمت‌های محل کار که توسط کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرند جزو ‌کا‌رگا‌ه به حساب می‌آیند. برای مثال نمازخانه، آبخوری، خوابگاه، ناهارخوری، حمام و… که در ‌کا‌رگا‌ه واقع هستند نیز جزو ‌کا‌رگا‌ه به حساب می‌آیند.

مدیریت کارگاه در قانون کار

مدیریت ‌کا‌رگا‌ه طبق قانون‌ کار توسط صاحب ‌کا‌رگا‌ه یا معاونش انجام می‌گیرد. آن‌ها می‌تواند ‌کا‌رگا‌ه را بفروشند و یا نوسازی کنند اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح است این است که باید در این صورت نیز امنیت شغلی کارگران را تامین نمایند. اگر صاحب ‌کا‌رگا‌ه فوت کند یا ‌کا‌رگا‌ه را بفروشد و یا هرکار دیگری انجام دهد موظف است امنیت کاری کارگران خود را حفظ کند و نگذارد که با هر گونه اتفاقی آن‌ها از کار بیکار شوند.

سوالات متداول

‌کا‌رگا‌ه از نظر قانون ‌کار چه تعریفی دارد‌ ؟

‌کا‌رگا‌ه از نظر قانون کار به محلی گفته می‌شود که کارگران بنا به درخواست کارفرمای خود در آن جا حضور می‌یابند و کار می‌کنند.

اگر صاحب ‌کا‌رگا‌ه فوت کند کارگران قطعی او شغل خود را از دست می‌دهند‌ ؟

خیر او موظف است که ‌امنیت شغلی کارگران را فراهم کند و در صورت فوت او نیز کارگران شغل خود را از دست نخواهند داد.

نمازخانه داخل ‌کا‌رگا‌ه نیز جزو ‌کا‌رگا‌ه محسوب می‌شود‌ ؟

بله هر محلی که داخل ‌کا‌رگا‌ه باشد و کارگران از آن استفاده کنند جزو ‌کا‌رگا‌ه به حساب می‌آید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کارگاه در قانون کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کارگاه در قانون کار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: کارگاه در قانون کار ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دعاوی ملکی دعاوی هستند نظیر دعوای الزام به تنظیم سند، دعوای الزام به ایفای تعهد، دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، رفع مزاحمت، تخلیه و مواردی از این قبیل. وکیلی که به این دعاوی رسیدگی می‌کند لازم است وکیل ملکی باشد به عبارت دیگر منشاء این گونه دعواها ارتباطی است که میان اموال غیرمنقول و انسان می‌باشد که هر کدام از آن‌ها روند قانونی مربوط به خودشان را دارند آن چیزی که اهمیت دارد دانش و تجربه وکیلی است که این پرونده را به دست می‌گیرد چرا که این دانش و تجربه سرنوشت پرونده را مشخص می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

منظور از ملک چیست ؟

دسته‌بندی‌های بسیاری در خصوص ملک مطرح شده است اما اکثر دعاوی ملکی در خصوص ملک مشاعی و مفروز می‌باشد.

ملک مشاعی

وقتی از ملک مشاعی صحبت می‌کنیم منظور ما ملکی است که مشترک است بین چند نفر. در واقع ملک مشاع بین مالکین است. به عبارت دیگر می‌توان گفت ملکی است که بیش از یک مالک داشته باشد و تمام آن مالکین در تمام جز به جز آن ملک نسبت به سهمی که دارند از حق مالکیت برخوردار باشند.

ملک مفروز

برخلاف ملک مشاعی منظور از ملک مفروز ملکی است که در مالکیت یک شخص قرار گرفته است اعم از اینکه آن شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

حقوق اشخاص در خصوص املاک

حقوقی که اشخاص در حوزه املاک دارند باید مورد توجه وکیل ملکی باشد. در واقع وکیل ملکی وظیفه دارد که به حقوق اشخاص در املاک تسلط داشته باشد تا بتواند از آن‌ها دفاع کند. در مواردی این حقوق مربوط می‌شوند به شخص مالک و در موارد دیگر مربوط می‌شوند به اشخاص ثالث.

حقوق شخص مالک

شخصی که مالک یک ملک است می‌تواند هر گونه تصرفی که می‌خواهد در ملکش انجام دهد. البته مالک باید به یک نکته توجه کند و آن هم این است که تصرف او نباید موجب شود که برای دیگری مزاحمت ایجاد کند. به عبارت دیگر تصرف او باید در حدود متعارف باشد در این صورت هیچ شخص ثالثی ضرر نمی‌کند و از طرفی هم تنها قانون می‌تواند مال را از تصرف مالک خارج کند.
اگر یک ملک شامل گیاهان و درخت‌هایی نیز باشد کلیه آن گیاهان و درخت‌ها که در آن ملک رشد کرده‌اند متعلق هستند به مالک. همچنین میوه‌های آن درختان نیز چنین وضعیتی دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله حق مالکیت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله اثبات مالکیت را مطالعه نمایید.

حقوق شخص ثالث

منظور ما از حقوق شخص ثالث حقوق آن شخص در ملک دیگری می‌باشد مانند حق وقف، حق ارتفاق، حق انتفاع و مواردی از این قبیل که می‌توان از آن‌ها به عنوان دعاوی شایع نیز یاد کرد.

خصوصیات وکیل ملکی

آن چیزی که در درجه اول اهمیت دارد دانش و تجربه شخص می‌باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تمام وکلای دادگستری می‌توانند در تمام پرونده‌های ثبتی، کیفری، حقوقی، ملکی و خانواده وارد شوند اما اگر در خصوص دعاوی مربوط به ملک به وکیل ملکی مراجعه کنید احتمال موفقیت آمیز بودن آن پرونده به نفع شما بیش‌تر خواهد بود. همچنین وکیل ملکی باید مسلط باشد به قوانین مربوط به ملک و همچنین مقررات حقوقی، کیفری و ثبتی امور املاک تا بتواند به بهترین نحو از موکلین خود دفاع کند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کیفری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

دعاوی رایج در خصوص ملک

تعدادی از دعاوی به سبب تکرار از دعاوی رایج در این حوزه محسوب می‌شوند که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

دعوای خلع ید | وکیل ملکی

تصور کنید که مالک یک ملک به شخص دیگری اجازه می‌دهد که در ملکش تصرف کند و قطعاً برای این تصرف مدتی را تعیین می‌کند. اگر بعد از پایان این مدت متصرف به طور غیرقانونی تصرف را ادامه دهد مالک می‌تواند از او شکایت کند و به این دعوی دعوای خلع ید می‌گویند.

دعوای تخلیه | وکیل ملکی

قرارداد اجاره قراردادی است که دارای مدت است. اگر بعد از پایان مدت مستأجر قراردادش را تمدید نکند و از طرفی ملک را نیز تخلیه نکند در این صورت مالک آن ملک می‌تواند به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک رفته و دعوای تخلیه را اقامه کند.

دعوای رفع مزاحمت | وکیل ملکی

دعوای رفع مزاحمت بین مالک یک ملک و شخصی است که در تصرف او ایجاد مزاحمت کرده است در این صورت مالک برای این‌که آن مزاحمت را رفع کند طرح دعوی می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که دعوای رفع مزاحمت در گروه دعاوی تصرف قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل ملکی و اراضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل ملکی و اراضی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: وکیل ملکی و اراضی ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

با شنیدن خیانت در امانت چه چیزی در ذهنتان نقش می‌بندد؟ این جرم یکی از رایج‌ترین جرایم در داسرا‌ها می‌باشد. معمولا در این زمانه افراد کمی پیدا می‌شوند که به فرد دیگری اعتماد کنند و بخواهند مال یا پول خود را نزد آن‌ها به امانت بگذارند. اما عده کمی هم هستند که اعتماد می‌کنند که گاهی این اعتماد موجب پشیمانی آن‌ها می‌گردد. در این موقعیت باید بدانیم که چه کاری باید انجام دهیم تا به حق خود برسیم و ما در ادامه به این مطلب می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

جرم خیانت در امانت

این جرم در زمره جرایمی قرار دارد که هم در قرآن و آیات و روایات و هم در قانون برای آن مجازات قرار داده‌اند.

خیانت به معنای پیمان‌شکنی و نقض عهد امانت‌داری می‌باشد و امانت در اصطلاح عبارت از مالی است که به وسیله مالک یا قائم مقام یا وکیل وی به شخص دیگری سپرده می‌شود.

خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای مجرم مجازات تعیین شده (حبس از شش ماه تا سه سال) مجرم خسارت زیان دیده را هم باید جبران نماید.

خیانت در امانت عبارت است از انجام اعمالی توسط امین بر روی مالی که به وی سپرده شده که اگر با سوء‌نیت امین همراه باشد برای وی مجازات در پی دارد. از مصادیق این اعمال که موجب مجازات امین می‌گردد می‌توان استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن را نام برد.

استعمال

به معنای استفاده کردن می‌باشد. فرض کنید کسی جواهراتش را به دوستش بسپارد تا از آن استفاده کند ولی آن دوست آن را به دیگران قرض دهد یا خودش استفاده کند.

تصاحب

امین ادعای مالکیت نماید یا با آن به مثابه مالک برخورد نماید.

اتلاف

تلف یا نابود کردن مال امانی، یکی دیگر از گونه‌های ارتکاب این جرم می‌باشد.

مفقود کردن

امین بدون این که مال امانی را تلف نماید، سبب عدم دسترسی مالک به آن مال شود.

مال در چه صورتی امانت محسوب می‌شود ؟

مهم‌ترین مسئله در ارتکاب یا عدم ارتکاب این جرم این است که ثابت شود مالی که تلف، تصاحب، استعمال یا مفقود شده است، پیش کسی به امانت گذاشته شده باشد و برای محرز شدن این عمل باید این را در نظر بگیریم که آن مال یا پول باید توسط مالک یا متصرفی که تصرفش قانونی و مشروع بوده به شخص امین سپرده باشد تا به تبع آن سپردن آن شخص نیز مشروع و قانونی بوده باشد.

هرگاه سارق، غاصب یا امثال آن مالی را به امین بسپرند و آن مال در نزد امین تلف، مفقود، استعمال و یا تلف شود، این جرم رخ نداده است.

همچنین باید در نظر داشت که برای امانت بودن مالی در نزد دیگری، اثبات سپردن مال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و اگر نتوان وصف سپردن مال را اثبات کرد، در واقع از اساس این جرم منتفی است و نمی‌توان آن را اثبات کرد.

قیاس خیانت در امانت با جرایم مشابه

جرم خیانت در امانت از جرایم مقید است. یعنی حتما باید جرم سبب نتیجه خاصی شود تا آن جرم از نظر قانونگذار ارتکاب یافته باشد. به همین جهت متضرر شدن مالک یا متصرف بر اثر جرم، لازمه تحقق این می‌باشد. اما جرم کلاهبرداری این گونه نیست و همیشه هم معطوف به نتیجه نیست، نتیجه جرم کلاهبرداری، بردن مال غیر است و در کلاهبرداری متهم با توسل به اقدامات متقلبانه، مال غیر را به دست می‌آورد. در صورتی که در جرم خیانت در امانت زیان دیده از جرم، با میل و رضای خود مال خود را در اختیار متهم می‌گذارد. تفاوت جرم خیانت در امانت با سرقت این است که در دزدی مرتکب مال غیر را به طور مخفی می‌رباید.

مجازات جرم خیانت در امانت

مجازات مرتکب جرم بر اساس ماده ۶۷۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، حبس از ۶ ماه تا سه سال است. همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون مجازات، برای سوء‌استفاده از سفید مهر یا سفید امضا، یک تا سه سال حبس تعیین کرده است.

شرایط اثبات جرم خیانت در امانت

جرایم دو دسته هستند مشهود و غیر مشهود. جرم مشهود یعنی در منظر عمومی یا در حضور مأمور اتفاق افتد پس به راحتی قابل تشخیص و اثبات است است. اما جرم غیر‌مشهود همچون خیانت در امانت کار را سخت می‌کند و حتی در مواردی در دادگاه هم نمی‌شود آن را اثبات کرد.

این موارد باید برای دادگاه محرز شود تا حکم به مجازات امین دهد:

1- مورد جرم خیانت در امانت مال باشد.

2- سپردن مال به امین: مال مورد امانت باید به وسیله مالک به امین سپرده بشود.
اثبات این جرم به اصل مال محدود نمی‌شود. بلکه حتی اگر وجه به دست آمده از فروش مال نیز به شخص امین تسلیم شود و نسبت به آن تصرفی انجام پذیرد نیز جرم محقق می‌شود.

3– سپرده شدن مال از طریق قانونی: منظور از متصرف شخصی است که مال را به شکلی در تصرف داشته باشد که بسته به شرایط تصرف، ید وی قانونی شناخته می‌شود.

4- تعلق مال به غیر: بدیهتا فرد نمی‌تواند در خصوص اموال خود مرتکب چنین جرمی شود. همانطور که می‌دانیم مالک حتی مختار است مال خودش را ویران کند.

نحوه تنظیم شکایت از جرم خیانت در امانت

ابتدا مالک باید اظهار‌نامه‌ای تنظیم نماید و امانت خود را در آن مطالبه کند. اگر امین خواسته وی را نپذیرفت و امانت را پس نداد می‌توان از طریق دادسرای صالح نسبت به شکایت از این جرم اقدام کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیانت در امانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیانت در امانت پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: خیانت در امانت ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم تا به بحث پیرامون وکیل پایه یک دادگستری بپردازیم. پیش از بیان هر مطلبی باید به معنای وکیل در لغت رجوع کنیم؛ وکیل شخصی است که توسط شخص حقیقی و یا حقوقی دیگری بعد از انعقاد عقد وکالت مأمور می‌شود تا کاری را انجام دهد. به عبارت دیگر وکیل بعد از انعقاد عقد وکالت به نمایندگی و به نیابت از اشخاص حقیقی و حقوقی در امور حقوقی از آن‌ها دفاع می‌کند.
مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طرفین دعوا در تمامی دادگاه‌ها از حق انتخاب وکیل برخوردار می‌باشند. همچنین این فرض نیز در نظر گرفته شده است که آن‌ها توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند که در این صورت امکانات تعیین وکیل برای آن‌ها فراهم می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

به چه شخصی وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند ؟

فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا هم تراز آن در حوزه علمیه این فرصت را دارند که در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت کنند و در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوند باید به مدت ۱۸ ماه دوره کارآموزی خود را سپری کنند و در آخر بعد از قبولی در آزمون اختبار که شامل دو مرحله کتبی و مصاحبه علمی شفاهی می‌باشد می‌توانند در مراسم تحلیف حضور پیدا کنند و بعد از اتیان سوگند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در نظر گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که این رقابت میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مذکور رقابت بسیار سختی می‌باشد. در ادامه به بیان انواع وکالت و اقسام مختلف آن می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

انواع وکلای پایه یک دادگستری

وکیل انتخابی

همان طور که پیش‌تر اشاره شد در قانون اساسی بیان شده است که اشخاص در تمامی دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل خود را دارند. به همین ترتیب وکیل انتخابی وکیلی است که شخص حقیقی و یا حقوقی او را انتخاب می‌کند تا به نیابت و نمایندگی از طرف آن‌ها در مراجع قضایی از حقوقشان دفاع کند.

وکیل تسخیری

موقعیتی را تصور کنید که یک دعوای کیفری در جریان می‌باشد و متهم این دعوا به دلایلی از جمله عدم استطاعت مالی و یا موارد دیگر نتواند برای خودش وکیل انتخاب کند. با توجه به اصل ۳۵ قانون اساسی حضور وکیل در فرایند رسیدگی و دادرسی ضروری می‌باشد بنابراین در صورت تحقق چنین موقعیتی بعد از اینکه دادگاه تشکیل جلسه دهد، از میان وکلای دادگستری به طور رایگان وکیلی برای متهم در نظر گرفته می‌شود به نام وکیل تسخیری تا بتواند در فرایند دادرسی از متهم دفاع کند.

وکیل معاضدتی | وکیل پایه یک

پیش‌تر اشاره کردیم که در دعاوی کیفری اشخاص در صورت عدم استطاعت مالی و یا امتناع از انتخاب وکیل با تشخیص دادگاه از وکیل تسخیری برای دفاع از حقوقشان بهره‌مند می‌شوند. راجع به وکیل معاضدتی باید اشاره کنیم که در صورت تحقق موقعیت مشابه در شرایطی که دعوای در حال رسیدگی یک دعوای حقوقی باشد و دادگاه تشخیص دهد که شخص در عسر و حرج قرار دارد و یا اینکه کمیسیون معاضدت کانون وکلا این تشخیص را دهد برای شخص وکیل معاضدتی تعیین می‌شود.

وکیل اتفاقی وکیل پایه یک است یا خیر؟

در خصوص این عنوان باید به این نکته اشاره کرد که بر خلاف سایر موارد که شخص، وکیل پایه یک دادگستری بود در اینجا با اشخاص تحصیل کرده در رشته حقوق رو به رو هستیم.
به عبارت دیگر اشخاصی که در این رشته تحصیل کرده‌اند در مواردی ممکن است پرونده یکی از نزدیکان را به دست بگیرند. در این صورت می‌توانند از کانون مزبور برای رسیدگی به آن مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرند و در این صورت به آن‌ها وکیل اتفاقی می‌گویند. در واقع این افراد در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند ولی شغلشان وکالت نیست یا هنوز وکیل نشده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل طلاق تهران را مطالعه نمایید.

قرارداد وکالت

همان طور که می‌دانید وکالت یک قرارداد است و برای اینکه این قرارداد بتواند اجرا شود باید شرایط اساسی صحت معاملات و قراردادها به طور کامل رعایت گردد که در ادامه به بررسی مواردی که باید به آن‌ها توجه شود می‌پردازیم.
هر دو طرف قرارداد باید با رضایت و قصد این قرارداد را امضا کنند ضمن اینکه اهلیت آن دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
با انعقاد عقد وکالت، وکیل به نیابت از موکل خود به امور حقوقی او رسیدگی می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که این اعمال باید نیابت پذیر باشند.
زمانی که یک وکیل مجوز وکالت خود را دریافت می‌کند در تمام امور می‌تواند وکالت کند منظور از تمام امور امور حقوقی و کیفری می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل پایه یک دادگستری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل پایه یک دادگستری پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: وکیل پایه یک دادگستری ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه تعداد‌ کارگران شرکت‌ها و کارگاه‌ها بسیار افزایش یافته است و کسب و کار‌ها رونق خوبی دارد. در سال‌های اخیر قانون گذاران برای اینکه بتوانند از کارگران و کارمندان حمایت کرده باشند قانون کار را وضع نموده‌اند. در این قانون انواع مرخصی ذکر شده است که یکی از آن‌ها مرخصی تحصیلی می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی را در این خصوص خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی در قانون کار

همانطور که در بالا گفته شد در قانون ‌کار چندین ‌نوع ‌مر‌خصی برای کارگران در نظر گرفته شده است که هر کدام با توجه به نوعشان تعداد روزهای مشخصی دارند. ‌مر‌خصی تحصیلی نیز یکی از انواع ‌مر‌خصی در قانون کار می‌باشد که کارگر می‌تواند از آن ‌در یک مدت زمان‌ طولانی استفاده کند. ‌مر‌خصی تحصیلی همانطور که از نامش پیداست برای ادامه تحصیل توسط کارگران اخذ می‌شود و هرگاه کارگری بخواهد مدرک تحصیلی‌اش را ارتقا دهد می‌تواند از این نوع ‌مر‌خصی استفاده کند.

مدت زمان ‌مر‌خصی تحصیلی دو سال می‌باشد اما اگر کارگر و کارفرما توافق کنند می‌شود این ‌مر‌خصی را تا دو سال دیگر نیز تمدید نمود. حال سوالی که ممکن ‌است ایجاد شود این است که آیا دریافت ‌مر‌خصی تحصیلی باعث فسخ قرارداد کار می‌شود؟ که در این مورد جواب منفی است و ‌مر‌خصی کار باعث فسخ قرارداد نمی‌شود بلکه باعث به تعلیق در آمدن قرارداد کار خواهد شد.

نحوه دریافت مرخصی کار

برای دریافت ‌مر‌خصی کار کارگر ابتدا می‌بایست این نوع ‌مر‌خصی را از کارفرمای خود اخذ کند. حال می‌بایست کارگر و کارفرما بر سر مدت زمان روز‌های ‌مر‌خصی توافق کنند و در صورت توافق شخص می‌تواند از ‌مر‌خصی استفاده کند. اما اگر کارفرما از ارائه ‌مر‌خصی تحصیلی توسط کارگر خودداری کند کارگر می‌تواند با مراجعه به اداره کار خواهان ‌رسیدگی به این موضوع شود و ‌مر‌خصی تحصیلی خود را دریافت کند زیرا اخذ این نوع ‌مر‌خصی از حقوق قانونی کارگر به حساب می‌آید و کارفرما نمی‌تواند او را از دریافت آن منع کند.

بازگشت به کار پس از دریافت مرخصی تحصیلی

همانطور که در بالا گفته شد دریافت ‌مر‌خصی تحصیلی باعث فسخ قرارداد کار نمی‌شود و تنها آن را به حالت تعلیق در می‌آورد پس در این صورت کارگر می‌تواند پس از اتمام روز‌های ‌مر‌خصی‌اش به سرکار بازگردد و کارفرما نیز موظف است که با بازگشت او موافقت کند و او را برای کار بپذیرد.

نکته بسیار مهم: ‌مر‌خصی تحصیلی با وجود اینکه حق کارگر است و هر زمان که‌ بخواهد می‌تواند آن ‌را دریافت کند اما مدت زمان آن جزو سابقه کاری فرد به حساب نمی‌آید و فرد برای اینکه بتواند سابقه کاری‌اش را ادامه دهد باید سرکار بازگردد. همچنین اگر کارفرما در مدت زمان دریافت ‌مر‌خصی تحصیلی فوت کند ولی شرکت‌ یا کارگاه‌ او پابرجا باشد وارثین می‌بایست کارگر را دوباره استخدام کنند.

سوالات متداول

‌مر‌خصی تحصیلی به چه دلیل دریافت می‌شود‌ ؟

‌مر‌خصی تحصیلی برای ادامه تحصیل توسط کارگر اخذ می‌گردد.

مدت زمان ‌مر‌خصی تحصیلی چقدر است‌ ؟

مدت زمان ‌مر‌خصی تحصیلی دو سال می‌باشد که در صورت توافق می‌توان آن را تا دو سال دیگر نیز تمدید کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی تحصیلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی تحصیلی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مرخصی تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در زندگی اجتماعی امروز نقش روابط انسانی غیر قابل انکار است. بی‌شک در جوامع کنونی افراد از هم جدا نیستند و اعمال و رفتار هر فرد از جامعه بر روی کل اجتماع تاثیر می‌گذارد. از همین رو برای داشتن جامعه‌ای شاد و سالم تمام مردم باید تلاش کنند و اقدامات فردی دیگر چاره ساز نخواهد بود. خوشبختانه مردم نیز متوجه شده‌‌اند که هر جامعه‌ای برای ترقی نیاز به همت جمعی دارد. به همین دلیل در سال‌‌‌‌های اخیر شاهد شکل گیری گروه‌‌‌‌ها و نهاد‌‌‌‌هایی از سوی مردم هستیم که هدف آن‌ها انجام امور داوطلبانه برای ‌ایجاد جامعه‌ای متعالی از هر جهت است. در‌ این مطلب سعی در آشنایی بیشتر با‌ این سازمان‌های مردم نهاد داریم که مخفف آن سمن نامیده می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : سمن یا سازمان مردم نهاد NGO

سمن یا سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد چیستند ؟

سمن مخفف سازمان مردم نهاد مرد‌‌‌‌می‌ می‌باشد. در طول تاریخ شاهد شکل گیری نهادهای مرد‌‌‌‌می‌ بسیاری بودیم. اولین نهاد مرد‌‌‌‌می ‌گسترده و مهم را ‌‌‌‌می‌توان صلیب سرخ جهانی دانست. نهادهای مرد‌‌‌‌می‌ یا ‌‌‌‌ان جی او (non governmental organization) سازمان‌‌‌‌هایی هستند متشکل از مردم جامعه برای انجام فعالیت‌‌‌‌های اجتماعی، اخلاقی، زیست محیطی و… که به شکل غیر انتفاعی و مستقل از دولت فعالیت می‌کنند.

از نظر اصطلاحی زمانی که مردم عادی جامعه به شکل داوطلبانه و مستقل از دولت با هم برای انجام دادن یک کار مفید جمع ‌‌‌‌می‌شوند سازمان مردم نهاد شکل گرفته است. اهداف‌ این سازمان انجام دادن فعالیت‌‌‌‌های اجتماعی و اخلاقی به منظور ارتقاء و رشد جامعه و همچنین برای افزایش رفاه عمو‌‌‌‌می‌ است.‌ این سازمان‌‌‌‌ها با پول خود مردم اداره ‌‌‌‌می‌شوند.

ویژگی‌‌‌‌های یک سمن

این سازمان‌‌‌‌ها دارای چند ویژگی عمده ‌‌‌‌می‌باشند از جمله:

1/ عضویت در آن‌ها به شکل داوطلبانه و اختیاری است.

2/ فعالیت‌ این سازمان‌‌‌‌ها به شکل غیر انتفاعی بوده یعنی برای کسب پول و سود کار انجام نمی‌دهند.

3/ در‌ این گونه نهاد‌‌‌‌ها رتبه بندی معمول بین اعضا وجود ندارد. در واقع رابطه افراد با هم به شکل افقی است و از نظر حقوقی همه با هم برابر هستند. یکی بر دیگری برتری ندارد.

4/ هیچ وابستگی به دولت یا سیاست ندارند.

5/ اهداف و فعالیت‌‌‌‌های‌ این سازمان‌‌‌‌ها با همفکری و مشورت تمام اعضا مشخص می‌گردد.

اهمیت سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد

قطعا در هر جامعه‌ای‌ این نهاد‌‌‌‌ها نقش کلیدی و مهمی‌ دارند. زیرا در یک جامعه مدنی پویا مردم در اداره کشور باید همکاری کنند و دولت به تنهایی نمی‌تواند عهده دار تمام امور مدنی باشد. از همین رو‌ این نهاد‌‌‌‌ها با فعالیت‌‌‌‌های خیرخواهانه خود نه تنها به مردم برای بهبود زندگی خود کمک ‌‌‌‌می‌کنند بلکه به یاری دولت نیز ‌‌‌‌می‌پردازند.‌ فعالیت این سازمان‌‌‌‌ها قطعا در کنار دولت در بخش‌‌‌‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی باعث رشد جامعه ‌‌‌‌می‌شوند.

نحوه ثبت سازمان مردم نهاد یا سمن NGO 

تمام اشخاص بالای 18 سال که تابعیت ‌ایرانی دارند در صورت نداشتن محکومیت کیفری موثر ‌‌‌‌می‌توانند سازمان مردم نهاد تاسیس نمایند. حداقل اعضا باید پنج نفر باشند که از میان آن‌ها دو نفر حتما باید در زمینه‌ای که مدنظر نهاد است مانند محیط زیست تخصص کامل داشته باشند.

برای تاسیس سازمان مردم نهاد باید با مدارک هویتی و سایر مدارک مورد نیاز به دفتر امور اجتماعی استانداری محل اقامت خود مراجعه نمایید. شما ‌‌‌‌می‌توانید در تمامی مراحل تاسیس سازمان خود از خدمات حقوقی وکلای وکیل دات کام بهره ببرید.

انواع سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد ‌ایران

در سرتاسر دنیا نهاد‌‌‌‌های مرد‌‌‌‌می‌ بسیاری وجود دارد. در ‌ایران نیز‌ این سازمان‌‌‌‌ها از مردم تشکیل شده و فعالیت ‌‌‌‌می‌کنند. فعالیت عمده ‌‌‌‌ان جی او‌‌‌‌های ‌ایران در زمینه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، حقوق خانواده، مذهبی، محیط زیست و… ‌‌‌‌می‌باشد. در زیر به چند مورد اشاره ‌‌‌‌می‌گردد:

  • گروه‌‌‌‌های سبز و جمعیت ترویج دوستی با طبیعت که در زمینه محیط زیست و حیوانات فعالیت ‌‌‌‌می‌کنند.
  • هلال احمر.
  • جوامع صنفی مانند جامعه مهندسان مشاور.
  • بنیاد 15 خرداد.
  • و…

چگونگی عضویت در سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد

ممکن است برای بسیاری از افراد‌ این سوال پیش بیاید که چگونه ‌‌‌‌می‌توان عضوی از یک ‌‌‌‌ان جی او شد. برای‌ این منظور شما باید در ابتدا سازمان مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد هم فرم عضویت در آن را تکمیل نموده و برای سازمان ارسال نمایید. قطعا‌ این سازمان‌‌‌‌ها اعضای جدید را ‌‌‌‌می‌پذیرند. حتی در برخی از مواقع خود آن‌ها طی اطلاعیه‌ای درخواست کمک و جذب داوطلب ‌‌‌‌می‌نمایند. اکثر‌ این سازمان‌‌‌‌ها در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی مانند‌ اینستاگرام دارای صفحه رسمی هستند.

شما ‌‌‌‌می‌توانید با یک جستجو ساده نهاد مرد‌‌‌‌می ‌مورد نظر خود را پیدا کرده و کمک‌‌‌‌های مالی و غیر مالی خود را انجام دهید. البته نباید‌ این نکته را فراموش کرد که برخی از افراد سودجو به نام نهاد مرد‌‌‌‌می‌ به اخذ پول و کلاهبرداری ‌‌‌‌می‌پردازند. پس در ابتدا قبل از هر اقدا‌‌‌‌می‌ درباره سازمان مورد نظر خود اطلاعات کسب کنید تا از قانونی بودن فعالیت آن‌ها مطلع گردید.

سوالات متداول

سازمان مردم نهاد چیست ؟

سازمان‌‌‌‌هایی متشکل از مردم برای انجام فعالیت‌‌‌‌های خیرخواهانه و داوطلبانه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه در ‌ایران عضو سازمان مردم نهاد شویم ؟

با پر کردن فرم عضویت در سایت سازمان مورد نظر خود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه ‌‌‌‌می‌توان یک سازمان مردم نهاد یا ‌‌‌‌ان جی او تشکیل داد ؟

از طریق مراجعه به دفتر امور اجتماعی استاندار که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد‌‌‌‌ می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌‌‌‌می‌ وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سمن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سمن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سمن یا سازمان مردم نهاد NGO ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جامه امروزی ما مشاغل مختلف و متنوعی وجود دارند که هرکدام با توجه به نوع خود جزو مشاغل سخت یا آسان قرار می‌گیرند. برخی مشاغل نیز در قانون کار جزو شغل‌های سخت و طاقت فرسا قرار گرفته‌اند و طبق قانون کارگرانی که به اینگونه کار‌ها اشتغال دارند دارای حقوقی می‌باشند و کارفرما می‌بایست به این حقوق آن‌ها احترام ‌بگذارد. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را در این خصوص خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مشاغل سخت و زیان آور

 

مشاغل سخت و زیان آور کدامند ؟

‌‌‌مشا‌غل زیادی در کشور جزو شغل‌های سخت و زیان آور به حساب می‌آیند و کارگران زیادی نیز به انجام کار‌های سخت مشغول می‌باشند. ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور شامل دو مورد زیر می‌شوند:

  • یک دسته از ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور شغل‌هایی هستند که در حین انجام آن‌ها به کارگر آسیب می‌رسد اما اگر کارگر نکات ایمنی و بهداشتی را حین کار رعایت کند دیگر به او آسیبی نمی‌رسد. برای مثال یک فرد جوشکار اگر در حین کار از عینک مخصوص استفاده کند دیگر آسیبی به چشم‌های او وارد نخواهد شد.
  • دسته دوم ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور کارهایی هستند که کارگر در حین آن‌ها آسیب می‌بیند و حتی اگر نکات ایمنی را رعایت کند نیز آسیب کمتر می‌شود اما بازهم کارگر از لحاظ روحی و جسمی لطمه می‌خورد. برای مثال فردی ‌که در معدن کار می‌کند اگر از کپسول اکسیژن استفاده کند آسیب کمتری به او وارد خواهد شد اما به مرور زمان عوامل فیزیکی و شیمیایی معدن برای جسم او ضرر و زیان‌هایی را در پی خواهند داشت.

ساعت کار ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور در روز شش ساعت می‌باشد و هیچ کارگری در این نوع ‌‌‌مشا‌غل نباید بیش از ۳۶ ساعت در هفته کار کند. همچنین هر کارگر قبل از انجام کار می‌بایست معاینه پزشکی شود و پزشک توانایی جسمانی او را برای انجام کار سخت و زیان آور تایید کند. فرد می‌بایست هر یک سال کار یک بار معاینه پزشکی شود تا از توانایی او اطمینان حاصل گردد.

بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

همانطور که می‌دانید افرادی که کارهای سخت و زیان آور را انجام می‌دهند زودتر از دیگر افراد بازنشسته می‌شوند و این به این‌ دلیل است که انجام کار سخت توسط کارگران باعث می‌شود که آن‌ها از لحاظ جسمانی سریع‌‌‌تر فرسوده شوند. برای اینکه کارگران ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور بتوانند بازنشسته شوند می‌بایست دارای شرایط زیر باشند:

  • اگر فرد دارای بیست سال سابقه کار سخت و زیان آور باشد می‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.
  • اگر پزشک قبل از رسیدن سن بازنشستگی فرد تشخیص دهد که او به علت انجام آن ‌کار فرسوده شده و دیگر قادر به کار نیست بازنشسته خواهد گردید.

میزان مرخصی مشاغل سخت و زیان آور

مرخصی برای تمام کارگران چهار هفته در سال در نظر گرفته شده است اما کارگرانی که به کار‌های سخت و زیان آور اشتغال دارند می‌توانند یک هفته بیشتر مرخصی دریافت کنند و طبق قانون آن‌ها می‌توانند هر شش ماه یک بار به مرخصی‌های شانزده روزه بروند.

نکته بسیار مهم: هرگاه شرکت یا کارگاهی تاسیس می‌شود اداره بیمه با کمک ‌بازرسین و پزشکان آن کارگاه را بررسی می‌کند و اگر کار در آن‌ کارگاه جزو ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور برای کارگران به حساب بیاید کارفرما موظف است که تجهیزات ایمنی و بهداشتی را برای کارگاه خود تهیه کند تا کارگران آسیب کمتری ببینند.

سوالات متداول

کار در معدن جزو کدام ‌‌‌مشا‌غل به حساب می‌آید ؟

کار در معدن جزو ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آوری محسوب می‌شود که اگر نکات ایمنی آن نیز رعایت شود آسیب کم می‌شود اما بازهم کارگر از لحاظ جسمی لطمه می‌خورد.

مدت زمان کار برای بازنشستگی کارگران ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور چقدر است ؟

مدت زمان کار برای ‌بازنشستگی ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور بیست سال می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشا‌غل سخت و زیان آور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشا‌غل سخت و زیان آور پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مشاغل سخت و زیان آور ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی عنوان وکیل مالیاتی بپردازیم؛ وقتی از چنین وکیلی صحبت می‌کنیم شخصی مورد نظر ما است که در هر دو حوزه مالی، حسابداری و حقوق تحصیل کرده و صاحب تجربه می‌باشد و منظور از حقوق به طور خاص قوانین مالیاتی می‌باشد. از نظر مالی و حسابداری این وکیل باید موجب شود تا سود به حداکثر برسد و در مقابل هزینه‌ها کاهش پیدا کند. از نظر حقوقی وکیل مالیاتی باید تمام تلاش خود را بکند تا دسترسی به این سود در مدت کوتاهی انجام شود. به عبارت دیگر سود در مدت کوتاه به حداکثر برسد. بنابراین کار چنین وکیلی بسیار پیچیده‌تر از یک وکیل حقوقی است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

ویژگی‌های وکیل مالیاتی

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد متوجه می‌شویم که وکیل مالیاتی باید در زمینه تخصص خود تجربیات و دانش بسیاری داشته باشد. همچنین او باید دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های حقوق و مالی و اقتصاد نیز باشد. این وکیل باید در زمینه مذاکرات تسلط کافی داشته باشد. به عبارت دیگر روابط عمومی بالای او موجب می‌شود تا بتواند مذاکرات بین طرفین را کنترل کند و در نهایت از بروز زیان جلوگیری نماید.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که بازاریابی و تبلیغات باید متناسب با شرکت باشد و در مواردی علی رغم هزینه‌های بسیار این تناسب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وکیل مالیاتی وظیفه دارد با بررسی تمام جوانب بازاریابی و تبلیغات متناسب با شرکت را ارائه دهد تا همانطور که اشاره شد از بروز زیان جلوگیری کند. چراکه این امر از نظر حقوقی و همچنین مالی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد.

همچنین این وکیل با تسلطی که بر روی قانون دارد می‌تواند مسیر پرونده‌ها را کوتاه کند. البته نکته حائز اهمیت این است که تجربه او نیز برای انجام این کار بسیار موثر می‌باشد.

با تمام این توضیحات در می‌یابیم که حضور این وکیل موجب می‌شود تا از بسیاری از زیان‌ها جلوگیری شود مانند پرداخت مالیات مضاعف.

وظائف وکیل مالیاتی

با توجه به اینکه وکیل مالیاتی با قوانین و آیین‌نامه‌های مالیاتی آشنایی دارد می‌تواند با توجه به دانش و تجربه خود موجب شود تا یک سازمان، مالیات کمتری را پرداخت کند. این امر در دو صورت تحقق پیدا می‌کند.

دادرسی مالیاتی

فرم اظهارنامه مالیاتی هر سال توسط کسانی که از صاحبان مشاغل محسوب می‌شوند به اداره مالیات ارسال می‌شود. در مواردی ممکن است مأمور ممیز مالیاتی تشخیص بدهد که فرم به درستی پر نشده است و مبلغ مالیات آن مبلغ اظهار شده نمی‌باشد. در صورت تحقق چنین موقعیتی وکیل مالیاتی باید پرونده را به دست بگیرد و در مراجع حل اختلاف حاضر شود و از اظهارنامه مالیاتی که به آن ایراداتی وارد شده است دفاع کند تا در نهایت موجب شود که همان مبلغ قید شده در اظهارنامه مالیاتی پرداخت گردد.

پشتیبانی مالیاتی

منظور از پشتیبانی مالیاتی این است که وکیل مالیاتی موکل خود را با کلیات آشنا کند. به عبارت دیگر قوانین مالیاتی دارای پیچیدگی‌هایی می‌باشد که این وکیل وظیفه دارد موکلین خود را در جریان آن‌ها قرار دهد. این امر در نهایت موجب می‌شود تا صورت‌های مالیاتی به صورت شفاف تنظیم شوند و حداقل مالیات پرداخت گردد.

در واقع پشتیبانی مالیاتی را می‌توان فرایندی دانست که وکیل مالیاتی اعمالی نظیر معرفی کردن راه‌های استفاده از معافیت‌های مالیاتی، نظارت کردن بر قرارداد‌هایی که توسط شرکت‌ها منعقد می‌شود و مواردی از این قبیل را انجام می‌دهد.

انواع مالیات

مالیات به دو گروه تقسیم می‌شود: مالیات مستقیم و مالیات غیر‌مستقیم. مالیات مستقیم توسط مأمورین مالیاتی به طور مستقیم از دارایی یا درآمد پرداخت‌کنندگان مالیات دریافت می‌گردد و مالیات غیرمستقیم مالیاتی است که از تمامی شهروندان اخذ می‌گردد بدون این که محسوس باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مالیاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل مالیاتی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: وکیل مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مباحث مهم حقوقی که موضوع بسیاری از پرونده‌های حقوقی می‌باشد مالکیت است. در بیشتر اوقات مالک کسی است که سند به نام او در دفتر املاک به ثبت رسیده است. مالکیت به رابطه میان شخص و مال گفته می‌شود که به موجب آن سایر افراد نمی‌توانند مال موردنظر را تصرف کرده و از آن استفاده کنند و در مقابل هم مالک می‌تواند بر اساس این رابطه، هر تصرف و هر کاری که خواست نسبت به مال خود انجام دهد. در ادامه به بررسی اثبات مالکیت و روش‌های آن و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

اثبات مالکیت

طبق ماده 22 قانون ثبت، ملک مطابق قانون در دفتر املاک باید به ثبت برسد. دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت گشته یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گشته و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا این که ملک مزبور از مالک رسمی به او ارث رسیده باشد مالک می‌پندارد.

اصولا این دعوا زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که اختلافی در مالکیت ایجاد شود و در چنین صورتی طرح دعوای مزبور لازم می‌گردد.

روش‌های اثبات مالکیت

1 – سند

یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات مالکیت، سند است. طبق قانون دولت فقط کسی را که مال مورد نظر مانند املاک به نام وی در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده است را به عنوان مالک می‌شناسد.

2 – شاهد

در برخی از مواقع می‌توان با استفاده از شاهد، مالکیت خود را بر اموال ثابت کرد. البته در صورتی که شهادت برای اثبات مالکیت طرح شود، نمی‌تواند مالکیت مدعی را در مقابل طرفی که دارای سند رسمی است، اثبات کند.

3 – تصرف

تصرف یا همان اماره ید، یکی دیگر از روش‌های اثبات مالکیت می‌باشد. اماره ید به این معناست شخصی که مالی را در اختیار دارد و مانند مالک با آن رفتار می‌نماید، مالک آن مال است مگر در صورتی که خلاف آن ثابت شود. برای مثال شخصی که کتابی در دست دارد و کسی آن را می‌بیند حتما می‌گوید که کتاب برای خود آن شخص است.

البته اماره ید جایی می‌تواند مطرح گردد که دلیل دیگری مانند سند مالکیت یا شاهدی وجود ندارد.

شرایط دعوای اثبات مالکیت

این دعوا یکی از دعاوی رایج در زمینه املاک بوده که برای طرح آن باید شرایطی وجود داشته باشد.

1 – وجود قرارداد کتبی یا شفاهی

کسی که خواهان دعوای اثبات مالکیت است باید قراردادی مبنی بر انتقال مالکیت یا ادله‌ای مبنی بر مالکیت ارائه نماید که در این مورد، خواهان ممکن است سند عادی ارائه کند تا قرارداد، مالکیتش را تایید کند. 

2 – اثبات اعتبار قرارداد

با اثبات وجود یک قرارداد ورق به نفع خواهان برمی‌گردد و ظاهرا مالک شناخته می‌شود مگر اینکه خوانده سند را مورد انکار یا تردید قرار دهد یا ادعای جعل نماید و اگر دلیلی بر بی‌اعتباری قرارداد ارائه کند خواهان باید پاسخ دهد وگرنه ممکن است دلایل خوانده پذیرفته شود و سند بی‌اعتبار گردد.

دادگاه صالح

برای اثبات مالکیت بر اساس نوع مال صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به این امر متفاوت خواهد بود.

اگر مال منقول باشد، دادگاه صالح برای رسیدگی، دادگاه محل اقامت مدعی‌علیه که مال منقول در تصرف اوست می‌باشد و اگر که مال غیر‌منقول بود، دادگاه محل وقوع مال غیر‌منقول صالح به رسیدگی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثبات مالکیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثبات مالکیت پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: اثبات مالکیت ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از میان دعاوی تصرف، دعوای تصرف عدوانی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد و مقررات در این خصوص، مقررات ویژه‌ای می‌باشد. در ادامه ابتدا دعوای تصرف عدوانی را مطابق قانون تعریف می‌کنیم و سپس این دعوا را با دعوای خلع ید و تخلیه ید مقایسه می‌کنیم. در تعریف اجمالی دعوای تصرف باید بیان کرد که دعوایی دعوای تصرف محسوب می‌شود که موضوع حق تصرفات قبلی‌ای باشد که خواهان انجام داده است. به زبان ساده‌تر تصرف عبارت است از این که مالی در اختیار شخصی باشد و او بتواند در مورد آن مال هر تصمیمی که بخواهد بگیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

تعریف

در ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی اشاره شده است که در دعوای تصرف عدوانی ادعای متصرف سابق بر این می‌باشد که شخص دیگری بدون رضایت او مال غیر‌منقولش را از تصرف وی خارج نموده است و به تصرف درآمدن مجدد آن مال را برای خودش درخواست می‌نماید.

ارکان دعاوی تصرف

تصرف سابق خواهان

آنچه در خصوص مبحث تصرف عدوانی مورد استناد خواهان قرار می‌گیرد عبارت است از تصرفات سابق خودش در خصوص مال مربوطه و از طریق انجام این فرایند ذی‌حق بودن خواهان اثبات می‌شود.

عدوانی بودن تصرف

خواهان ادعایش را به این صورت مطرح می‌کند که تصرفات شخص خوانده به شکل عدوانی انجام شده است. به زبان ساده‌تر ملک در تصرف شخص خوانده است و این در حالتی است که بدون رضایت خواهان این عمل صورت گرفته است. در واقع کلمه عدوانی در لغت به معنای قهر‌آمیز بودن می‌باشد.

تصرف عدوانی مسبوق بر تصرف خواهان نباشد

به زبان ساده یعنی ابتدا خواهان ملک را تصرف نموده باشد و بعد تصرف خوانده اتفاق افتاده باشد نه اینکه خوانده قبل از خواهان متصرف ملک بوده باشد.

نحوه رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی و سرانجام آن در صورت پیروزی یا شکست

دادگاه تنها یک سری از موارد را مورد توجه قرار می‌دهد آن هم این موضوع است که آیا خواهان سابقاً متصرف ملک مورد دعوا بوده است یا خیر؟ آیا خوانده ملک را از تصرف خواهان خارج کرده است یا خیر؟ و آیا این تصرف شخص خوانده به طور عدوانی انجام شده است یا خیر؟

پس از اینکه دادگاه موارد ذکر شده را محرز کرد یعنی مشخص شد که خواهان متصرف سابق بوده است و خوانده دعوا موضوع دعوا را از تصرف او خارج کرده است و همچنین تصرف خوانده به شکل عدوانی انجام شده است، خوانده محکوم می‌شود که از موضوع دعوا، تصرف عدوانی خود را رفع کند.

اگر خواهان بتواند ادعایش را در دادگاه اثبات کند، به عنوان مثال اگر مورد دعوا یک ملک باشد آن ملک از تصرف خوانده خارج می‌شود و به شخصی که سابقاً تصرف داشته یعنی خواهان برگردانده می‌شود.

در صورتی که موارد ذکر شده در دادگاه احراز نشود دادگاه مربوطه خواهان را به بی‌حقی محکوم می‌کند. در اینجا اهمیت ندارد که خواهان مالک مال باشد یا خیر.

اهمیت مالکیت در دعوای تصرف عدوانی

نکته جالب توجه اینجاست که مالک بودن یا نبودن شخص خواهان اهمیتی ندارد. در خصوص دعاوی تصرف عدوانی دادگاه وارد مباحثی مثل دلایل مالکیت نمی‌شود.
نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر شخصی در خصوص تصرف عدوانی دعوایی طرح کند و در این دعوا شکست بخورد و توسط دادگاه بی‌حق تشخیص داده شود این شکست خوردن مانعی در خصوص اقامه دعوای مالکیت ایجاد نمی‌کند و همان شخص می‌تواند دعوای مالکیت مطرح کند.
موضع‌گیری قانونگذار در خصوص دعوای تصرف به این صورت است که از شخص متصرف حمایت کرده است و این حمایت در برابر مالک هم همچنان برقرار می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را مطالعه نمایید.

دعوای تصرف عدوانی در مقایسه با دعوای خلع ید و دعوای تخلیه ید

محور رسیدگی به دعاوی تصرف از این قرار است که خواهان سابق بر خوانده بر موضوع دعوا تصرف داشته باشد و تصرفی که خوانده انجام داده است به شکل عدوانی صورت گرفته باشد، امّا در دعوای خلع ید آنچه که اهمیت دارد این است که شخص خواهان مالک باشد و ادله مناسب را ارائه دهد و هچنین باید اثبات شود که ید خوانده ید غاصبانه‌ای است.
دعوای تخلیه ید بحث متفاوتی دارد. این دعوا به این صورت است که خواهان مالک است و خوانده مالکیت او را می‌پذیرد. در مقابل خواهان قبول دارد که ید خوانده ید قانونی می‌باشد امّا ادعای خواهان این است که شکل تصرف خوانده بر ملک، بر خلاف قانون و قرارداد میان آن‌ها می‌باشد. دعوای خلع ید در مفهوم اعم شامل هر سه دعوای تصرف عدوانی، تخلیه ید و خلع ید در مفهوم اخص می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای تصرف عدوانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای تصرف عدوانی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

از میان دعاوی تصرف، دعوای تصرف عدوانی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد و مقررات در این خصوص، مقررات ویژه‌ای می‌باشد. در ادامه ابتدا دعوای تصرف عدوانی را مطابق قانون تعریف می‌کنیم و سپس این دعوا را با دعوای خلع ید و تخلیه ید مقایسه می‌کنیم. در تعریف اجمالی دعوای تصرف باید بیان کرد که دعوایی دعوای تصرف محسوب می‌شود که موضوع حق تصرفات قبلی‌ای باشد که خواهان انجام داده است. به زبان ساده‌تر تصرف عبارت است از این که مالی در اختیار شخصی باشد و او بتواند در مورد آن مال هر تصمیمی که بخواهد بگیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف

در ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی اشاره شده است که در دعوای تصرف عدوانی ادعای متصرف سابق بر این می‌باشد که شخص دیگری بدون رضایت او مال غیر‌منقولش را از تصرف وی خارج نموده است و به تصرف درآمدن مجدد آن مال را برای خودش درخواست می‌نماید.

ارکان دعاوی تصرف

تصرف سابق خواهان

آنچه در خصوص مبحث تصرف عدوانی مورد استناد خواهان قرار می‌گیرد عبارت است از تصرفات سابق خودش در خصوص مال مربوطه و از طریق انجام این فرایند ذی‌حق بودن خواهان اثبات می‌شود.

عدوانی بودن تصرف

خواهان ادعایش را به این صورت مطرح می‌کند که تصرفات شخص خوانده به شکل عدوانی انجام شده است. به زبان ساده‌تر ملک در تصرف شخص خوانده است و این در حالتی است که بدون رضایت خواهان این عمل صورت گرفته است. در واقع کلمه عدوانی در لغت به معنای قهر‌آمیز بودن می‌باشد.

تصرف عدوانی مسبوق بر تصرف خواهان نباشد

به زبان ساده یعنی ابتدا خواهان ملک را تصرف نموده باشد و بعد تصرف خوانده اتفاق افتاده باشد نه اینکه خوانده قبل از خواهان متصرف ملک بوده باشد.

نحوه رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی و سرانجام آن در صورت پیروزی یا شکست

دادگاه تنها یک سری از موارد را مورد توجه قرار می‌دهد آن هم این موضوع است که آیا خواهان سابقاً متصرف ملک مورد دعوا بوده است یا خیر؟ آیا خوانده ملک را از تصرف خواهان خارج کرده است یا خیر؟ و آیا این تصرف شخص خوانده به طور عدوانی انجام شده است یا خیر؟

پس از اینکه دادگاه موارد ذکر شده را محرز کرد یعنی مشخص شد که خواهان متصرف سابق بوده است و خوانده دعوا موضوع دعوا را از تصرف او خارج کرده است و همچنین تصرف خوانده به شکل عدوانی انجام شده است، خوانده محکوم می‌شود که از موضوع دعوا، تصرف عدوانی خود را رفع کند.

اگر خواهان بتواند ادعایش را در دادگاه اثبات کند، به عنوان مثال اگر مورد دعوا یک ملک باشد آن ملک از تصرف خوانده خارج می‌شود و به شخصی که سابقاً تصرف داشته یعنی خواهان برگردانده می‌شود.

در صورتی که موارد ذکر شده در دادگاه احراز نشود دادگاه مربوطه خواهان را به بی‌حقی محکوم می‌کند. در اینجا اهمیت ندارد که خواهان مالک مال باشد یا خیر.

اهمیت مالکیت در دعوای تصرف عدوانی

نکته جالب توجه اینجاست که مالک بودن یا نبودن شخص خواهان اهمیتی ندارد. در خصوص دعاوی تصرف عدوانی دادگاه وارد مباحثی مثل دلایل مالکیت نمی‌شود.
نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر شخصی در خصوص تصرف عدوانی دعوایی طرح کند و در این دعوا شکست بخورد و توسط دادگاه بی‌حق تشخیص داده شود این شکست خوردن مانعی در خصوص اقامه دعوای مالکیت ایجاد نمی‌کند و همان شخص می‌تواند دعوای مالکیت مطرح کند.
موضع‌گیری قانونگذار در خصوص دعوای تصرف به این صورت است که از شخص متصرف حمایت کرده است و این حمایت در برابر مالک هم همچنان برقرار می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را مطالعه نمایید.

دعوای تصرف عدوانی در مقایسه با دعوای خلع ید و دعوای تخلیه ید

محور رسیدگی به دعاوی تصرف از این قرار است که خواهان سابق بر خوانده بر موضوع دعوا تصرف داشته باشد و تصرفی که خوانده انجام داده است به شکل عدوانی صورت گرفته باشد، امّا در دعوای خلع ید آنچه که اهمیت دارد این است که شخص خواهان مالک باشد و ادله مناسب را ارائه دهد و هچنین باید اثبات شود که ید خوانده ید غاصبانه‌ای است.
دعوای تخلیه ید بحث متفاوتی دارد. این دعوا به این صورت است که خواهان مالک است و خوانده مالکیت او را می‌پذیرد. در مقابل خواهان قبول دارد که ید خوانده ید قانونی می‌باشد امّا ادعای خواهان این است که شکل تصرف خوانده بر ملک، بر خلاف قانون و قرارداد میان آن‌ها می‌باشد. دعوای خلع ید در مفهوم اعم شامل هر سه دعوای تصرف عدوانی، تخلیه ید و خلع ید در مفهوم اخص می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای تصرف عدوانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای تصرف عدوانی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دعوای تصرف عدوانی ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از جمله مسائل مهمی که طرفین بعد از طلاق با آن رو‌به‌رو می‌شوند، مسئله حضانت فرزند بعد از طلاق و ملاقات با آنان می‌باشد. مسئله طلاق نباید موجب شود که پدر یا مادر از حق ملاقات با فرزند خود محروم شوند. پس پدر یا مادر می‌توانند بعد از طلاق با فرزند خود ملاقات داشته باشند. در ادامه به بررسی موضوع ملاقات با فرزند و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

ملاقات با فرزند پس از طلاق

طبق ماده 1174 قانون مدنی، اگر به علت طلاق یا به هر جهت دیگر والدین طفل در یک منزل مشترک زندگی نکنند هر یک از پدر یا مادر که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقاتش با طفل محفوظ است. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف با دادگاه صالح می‌باشد.

نکات مهم ماده

از نکات مربوط به این ماده این است که هر کدام از پدر و مادر حق ملاقات با فرزند خود را خواهند داشت. طبق همین ماده‌ای که گفتیم هیچ کدام از پدر و مادر نمی‌توانند سبب جلوگیری از ملاقات با فرزند توسط دیگری شوند. به همین جهت است که نمی‌توان بدون اجازه طرف مقابل، فرزند را از کشور و یا از شهر خارج کرد مگر این که دادگاه طبق مصلحت طفل این اجازه را صادر کند.

بنابراین هر کدام از والدین حق دارند که در زمان‌های تعیین شده با کودک خود ملاقات داشته باشند و حتی فاسد بودن مادر یا پدر هم موجب عدم استحقاق او برای ملاقات با فرزند خود نمی‌باشد. البته در صورتی که ملاقات با پدر یا مادری که حضانت فرزند به عهده او نمی‌باشد برای کودک مضر باشد و دادگاه بر این امر واقف شود، می‌تواند سررسید زمان‌های ملاقات را طولانی‌تر کند.

در صورتی که کلا ملاقات با فرزند برای وی خوف جانی در بر داشته باشد، می‌توان با حکم دادگاه از دیدار فرزند با آن والدی که دچار چنین مشکلی هست، جلوگیری نمود.

طبق ماده در صورتی که پدر و مادر درباره تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند و سایر جزئیات مربوط به آن توافق نداشته باشند، تعیین این موارد با دادگاه می‌باشد.

هم چنین طبق ماده 663 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، کسی که طفلی که به وی سپرده شده است، در صورت مطالبه اشخاصی که قانونی این حق را دارند، نمی‌تواند از تحویل طفل امتناع ورزد، اگر چنین کند به مجازات از سه تا شش ماه حبس یا به پرداخت جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم می‌گردد.

بیشتر بخوانید :  جلوگیری از ملاقات فرزند 

موانع حضانت فرزند

در شرایطی حتی می‌توان از والدی که صلاحیت نگهداری از کودک را ندارد سلب حضانت نمود. در این صورت برای گرفتن حضانت فرزندتان باید از طربق اقامه دعوا در مرجع صالح اقدام نمایید.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی والدین است در صورت دارا بودن این شرایط می‌توان از وی سلب حضانت نمود:

1 – به الکل، مواد مخدر و قمار معتاد بودن.

2 – به فساد اخلاقی و فحشا مشهور گشتن.

3 – بیماری‌های روانی داشتن. پزشک آن را تشخیص می‌دهد.

4 – سوء استفاده کردن از فرزند یا مجبور نمودن وی به انجام مشاغل ضد‌اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی‌گری و قاچاق.

5 – ضرب و شتم کودک و رساندن آسیب به وی خارج از حد متعارف.

توصیه می‌کنیم مقاله موانع حضانت را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ملاقات فرزند پس از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ملاقات فرزند پس از طلاق پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: ملاقات فرزند پس از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما هر فرد می‌تواند کار کند و اشتغال داشته باشد اما برای کار کردن نیز قوانین خاصی وضع شده است. طبق قانون نوجوانان کشورمان نیز می‌توانند اشتغال داشته باشند اما قوانین کار برای آن‌ها بسیار متفاوت‌تر از بزرگسالان خواهد بود. به علت اینکه در گذشته از کودکان بهره کشی و استثمار می‌شد امروزه در کشور‌های جهان برای کار کردن نوجوانان قوانینی وضع و شرایطی در نظر گرفته شده تا از بروز چنین مواردی جلوگیری شود. در ادامه توضیحات مفصلی در این زمینه خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  کار نوجوانان در قانون کار

کار کردن نوجوانان در کشور

امروزه به علت شرایط اقتصادی و یا عوامل دیگر نوجوا‌نان زیادی دیده می‌شوند که اشتغال دارند و می‌بایست برای تامین مخارج زندگی خود کار کنند. کار کردن برای یک نوجوا‌نان مسلما بسیار سخت خواهد بود و او می‌بایست برای انجام کار یا ترک تحصیل کند و یا هم به کار کردن بپردازد و همزمان نیز تحصیل نماید. در قانون‌ کار کشور ما نیز برای انجام کار توسط نوجوا‌نان قوانین و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است تا از بهره کشی نوجوان توسط کارفرما جلوگیری شود. همچنین جلوی تحصیل نوجوان گرفته نشود.

شرایط انجام کار نوجوانان

برای اینکه نوجوا‌نان بتوانند کار کنند و اشتغال داشته باشند می‌بایست هم فرد نوجوان و هم کارفرمای او به برخی قوانین کار دقت نمایند و نوجوان نیز می‌بایست شرایط انجام کار را داشته باشد. شرایط کار نوجوا‌نان در زیر شرح داده شده است:

  • اگر یک نوجوان بخواهد کار کند می‌بایست بالای پانزده سال سن داشته باشد و طبق قانون نوجوا‌نان با سن کمتر از پانزده سال هنوز صغیر هستند و کار کردن برای آن‌ها ممنوع خواهد بود. سن نوجوان برای انجام کار می‌بایست از پانزده تا هجده سال باشد تا کار کردن برای او مجاز گردد.
  • نوجوانی که قرار است اشتغال داشته باشد می‌بایست دارای اهلیت باشد و اهلیت او از نظر قانونی به اثبات برسد. اهلیت به معنای رشد و تکامل کافی فرد برای بستن قرارداد کار می‌باشد.
  • شب کاری یا همان کار در شب برای تمامی نوجوا‌نان ممنوع می‌باشد. همچنین کارفرما مجاز نیست که از نوجوان بخواهد در انجام کار‌های سخت و طاقت فرسا به او کمک نماید. حمل بارهای سنگین بدون دستگاه‌های مکانیکی نیز برای نوجوان ممنوع می‌باشد.
  • نوجوانی که مشغول به اشتغال شده است می‌بایست سالی یک بار معاینه پزشکی شود. پزشک می‌بایست او را معاینه کند و تشخیص دهد که کار مناسب او است یا خیر که اگر مناسب نباشد کارفرما باید کار دیگری به او محول کند. در صورتی که کارفرما دارای کار دیگری برای او نباشد نوجوان دیگر نباید در آن جا کار کند.
  • ساعت کار نوجوا‌نان نیز باید از سایر کارگران کمتر باشد زیرا آن‌ها نیروی کار کمتری نسبت به سایرین دارند. طبق قانون کار هر نوجوان نیم ساعت کمتر از دیگر کارگران کار خواهد گرد.

بهره کشی از نوجوانان توسط کارفرما

در برخی موارد دیده می‌شود که کارفرما از نوجوان کار‌های سخت و طاقت فرسایی می‌کشد و یا از او می‌خواهد که در شب برایش کار انجام دهد که در صورت انجام این کارها از جانب کارگر نوجوان کارفرما به پرداخت جریمه نقدی و مدت مشخصی حبس محکوم می‌گردد. همچنین اگر نوجوان به میل خود بخواهد در سن کمتر از پانزده سال کار کند مسلما قانون او را از انجام این کار منع خواهد کرد.

سوالات متداول

سن نوجوا‌نان برای کار باید چقدر باشد‌‌‌ ؟

سن نوجوا‌نان برای انجام کار می‌بایست مابین پانزده تا هجده سال باشد.

آیا نوجوان می‌تواند در شب نیز کار کند‌‌‌ ؟

خیر کار در شب برای تمام نوجوا‌نان ممنوع می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کار نو‌جوانان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کار نو‌جوانان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: کار نوجوانان در قانون کار ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دیه از راهکار‌های قانون ما برای جبران زیان وارده به جسم و بدن انسان است. چه این جنایت منجر به قتل شود چه منجر به آسیب یکی از اعضای بدن شود دیه در بر خواهد داشت. کسی که مرتکب انواع جنایت علیه جسم افراد گردد به موجب قانون موظف به پرداخت دیه است. دیه هم مجازات و هم جبران خسارت وارده به افراد است.

اعضای مختلف بدن مقدار دیه‌های گوناگونی حسب اهمیت هر یک دارند. در برخی موارد دیه اعضای گوناگون به دقت و کامل نوشته شده در برخی موارد هم در قانون نوشته نشده اما نباید تصور کرد که آسیب به چنین اعضایی بدون عقوبت و پرداخت خسارت خواهد بود بلکه تعیین میزان آن بر عهده قاضی است که با نظر کارشناس آن را تعیین می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

دیه اختلال در تکلم| دیه اعضای بدن

درگیری که باعث به وجود آمدن صدمه و آسیب به اشخاص می‌شود با توجه به نوع ضربه می‌تواند باعث صدمات مختلفی بشود که از حیث نوع با یکدیگر متفاوت است. بنابراین دیه مخصوص به خود را دارد. صوت و گویایی یکی از مهم‌ترین توانایی‌های بشر است که اگر به آن آسیبی برسد تحت دیه اعضای بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد. شاید اثرات آسیب فورا آشکار نشود اما چنانچه اثبات شود که آسیب فعلی در اثر جنایت واقع شده است مشمول دیه قرار می‌گیرد‌.

۱.از بین بردن صوت به‌طور کامل به‌ گونه‌ای که شخص نتواند صدایش را به گوش سایر افراد برساند دیه کامل در بر دارد. اگرچه بتواند با سختی و زحمت زیاد صوتی را ایجاد کند.

۲.ازبین بردن کامل گویایی بدون قطع زبان، دیه کامل انسان را موجب می‌شود. از بین بردن قدرت ادای برخی از حروف به همان نسبت موجب دیه است. مثلا اگر فرد قدرت ادای یکی از کلمات را از دست دهد یک سی و دوم دیه فرد ثابت می‌شود.

۳.جنایتی که موجب پیدایش عیبی در گفتار یا ادای حروف شود و یا عیب موجود در آن را تشدید نماید ارش در پی دارد. (این مورد در واقع اشاره به اختلال تکلم دارد چون شخص در صحبت کردن خود دچار مشکل می‌شود که در اصطلاح پزشکی به آن، اختلال تکلم می‌گویند. )

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله دیه بویایی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله دیه بینی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله دیه گوش را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله دیه چشم را مطالعه نمایید.

دیه شکستگی | دیه اعضای مختلف

در شکستگی عضوی که دارای دیه مشخص در قانون است است اگر عضو شکسته پس از جنایت به‌گونه‌ای بدون عیب و نقص اصلاح شود، چهار بیست ‌و پنجم دیه آن عضو، پرداخت می‌شود. چنان‌چه با عیب و نقص اصلاح شود یا برای آن عضو در قانون دیه‌ای مقرر نشده باشد، ارش تعیین می‌شود. پس آن چه که مهم است بدون عیب اصلاح شدن عضو آسیب‌دیده است چون معیوب یا بدون عیب اصلاح شدن عضو در تعیین دیه موثر است.

اگر علاوه بر شکستگی عضو جراحتی هم ایجاد شده باشد دیه شکستگی با دیه اعضای بدن جمع می‌شود.

دیه کبودی | دیه اعضای بدن

برای اینکه اشخاص محق شناخته شوند و دیه به آنان تعلق بگیرد نیازی نیست حتما شکستگی و یا اتفاق شدیدی رخ دهد زیرا قانون حتی تغییر رنگ پوست را برای محق شدن اشخاص به گرفتن دیه کافی دانسته. تغییر رنگ پوست در واقع همان کبودی می‌باشد که میزان دیه و نوع آن را توضیح خواهیم داد.

دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می‌شود به شرح ذیل است :

الف. سیاه شدن پوست صورت، شش‌هزارم دیه کامل را در بر دارد. کبود شدن پوست صورت، سه‌هزارم دیه کامل را ثابت می‌کند و سرخ شدن پوست صورت، یک‌ونیم هزارم دیه کامل فرد را به دنبال خواهد داشت.

ب. تغییر رنگ پوست سایر اعضاء، نصف مقادیر مذکور در بند الف خواهد بود.

شاید یکی از دلایل اصلی اینکه قانون‌گذار بین پوست صورت و پوست سایر اعضای بدن تفاوت قائل شده است بحث زیبایی باشد. زیرا صورت شخص در معرض دید همگان قرار دارد و سیاه شدن یا کبود شدن رنگ پوستش در زیبایی شخص تاثیر منفی دارد اما سایر اعضای بدن مثل کمر در معرض دید همگان قرار ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه اعضای بدن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه اعضای بدن پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دیه اعضای بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شهرداری طرح‌های اجرایی مختلفی در سطح شهر پیاده می‌کند که طبعا نخستین نیاز آن ملک و زمین است. اما بعضی مواقع املاک در اختیارش، پاسخگوی اجرای تمامی طرح نیست. در این موارد شهرداری به تملک املاک شهروندان روی می‌آورد. قانونگذار هم برای جلوگیری از سوء استفاده خودسرانه شهرداری نسبت به تملک املاک خصوصی، بدون پرداخت حقوق مالکین راه شکایت را باز گذاشته است. در این صورت مالکین می‌توانند در مراجع صالح اقامه دعوا نمایند. در ادامه به بررسی تصرف زمین توسط شهرداری و مطالب مرتبط با آن و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری | قوانین تصرف زمین توسط شهرداری

نحوه تملک املاک و اراضی توسط شهرداری و نحوه تنظیم دادخواست جهت مطالبه بهای زمین | قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری

اگر شهرداری غاصبانه ملک را تصرف نموده باشد، مالک قانوناً با طرح دعوای خلع ید علیه شهرداری می‌تواند شهرداری را به خلع ید و قلع بنا و مستحدثات محکوم بنماید. با این حال رویه قضایی و آرای مراجع قضایی در این مورد نظر دیگری دارند و معتقدند زمانی که شهرداری ملک را به پارک خیابان یا کوچه مبدل می‌نماید، در حقیقت این ملک، تلف و ضایع شده است و طبق مباحث قانون مدنی در باب غصب، شهرداری محکوم است مبلغ ملکی را که تلف نموده پرداخت نماید.

طبق ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها مصوب سال 1370، مالک تنها قادر است قیمت ملک، زمین یا بنا را به نرخ روز با تقدیم دادخواست دریافت کند، در نتیجه امکان اینکه شهرداری را مجبور به انتقال ملک به مالک نمود وجود ندارد.

نحوه قیمت‌گذاری ملک تصرف شده توسط شهرداری | قرار گرفتن ملک در طرح

تبصره 1 ماده واحده قانون تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها بیان می‌دارد که پس از ارائه دادخواست و مدارک و مستندات قانونی، بهای زمین یا ملک توسط کارشناس مورد اطمینان ارزیابی می‌گردد. یکی از این کارشناسان به وسیله مالک، دیگری توسط شهرداری و سومین کارشناس نیز به انتخاب طرفین منصوب می‌گردد.

مطابق تبصره 2 ماده واحده فوق‌الذکر چنانچه در انتخاب نفر سوم بین طرفین توافقی به وجود نیاید، انتخاب کارشناس بر عهده دادگاه محل وقوع ملک قرار می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است در صورتی که محل وقوع ملک، کارشناس رسمی دادگستری نداشته باشد مطابق ماده 29 قانون کارشناس رسمی مصوب 1317 اقدامات مربوطه انجام می‌گردد.

تنظیم دادخواست مطالبه بهای زمین از شهرداری

مالک ملکی که زمین یا ملک او در طرح قرار داشته و به ملکیت شهرداری درآمده، باید برای مطالبه بهای زمین یا ملک خود، با خواسته مطالبه قیمت عادله زمین یا ملک، اقامه دعوا نماید. در این دادخواست باید مشخصات مالک در ستون خواهان و مشخصات شهرداری در ستون خوانده ذکر گردد.

مطالبه اجرت‌المثل زمان تصرف ملک توسط شهرداری

بر اساس رویه قضایی دادگاه‌ها شهرداری محکوم به پرداخت قیمت روز ملک یا زمین تصرف شده می‌گردد و پرداخت اجرت‌المثل در چنین پرونده‌هایی مرسوم نیست. دلیل آن این امر می‌باشد که بر اساس ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها، مالک تنها می‌تواند قیمت ملک خود را دریافت دارد نه چیزی بیشتر. چون طبق ماده ۳۲۳ قانون مدنی، در صورتی می‌توان مطالبه اجرت‌المثل نمود که تصرف به صورت غاصبانه انجام گردد؛ بنابراین باید در دادگاه صالح مشخص شود که این تصرف وصف غاصبانه داشته است یا خیر و پس از اثبات غاصبانه بودن تصرف در دادگاه، مالک حق دارد دادخواست مطالبه اجرت‌المثل به دادگاه تسلیم نماید.

همچنین مطابق رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور و نظر قانون مدنی شرط تحقق مسئولیت مدنی اثبات تقصیر است؛ بنابراین زمانی شهرداری محکوم به پرداخت اجرت‌المثل ایام تصرف می‌گردد که تقصیرش در امر تصرف ملک اشخاص محرز گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری | قوانین تصرف زمین توسط شهرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌می‌دانید حتی اگر افراد نتوانند خانه‌‌‌ای را خریداری کنند ‌می‌توانند با اجاره یا رهن آن در منطقه‌‌‌ای که تمایل دارند ساکن شوند. اما رهن خانه قوانین خاصی دارد که ‌می‌بایست به آن‌ها توجه نمود. یکی از این قوانین تنظیم قرارداد رهن خانه ‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را درباره نمونه قرارداد رهن خانه خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : نمونه قرارداد رهن خانه

رهن خانه به چه معنا ‌می‌باشد ؟

وقتی صاحب ملک بخواهد بدون اینکه خانه‌‌‌ای را به فروش برساند مبلغ زیادی پول به دست آورد ‌می‌تواند خانه را رهن دهد. در رهن خانه صاحب آن ‌می‌بایست در ازای دریافت مبلغ زیادی به عنوان پول پیش ملک خود را در اختیار مستاجر قرار دهد.

در این صورت مستاجر دیگر ملزم به پرداخت اجاره ماهانه نخواهد بود و همان پول پیشی که پرداخت کرده است برای اجاره خانه کافی خواهد بود. مبلغی که برای رهن خانه در نظر گرفته‌‌ می‌شود معمولا بالاتر خواهد بود. اما برای رهن خانه نیز ‌می‌بایست در املاک قراردادی را تنظیم نمود تا هر دو طرف بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند.

نمونه قرارداد رهن خانه

برای اینکه مستاجر و موجر در حین رهن خانه به تکالیف خود عمل نمایند قراردادی میان آن‌‌ها تنظیم ‌می‌شود. در قرارداد رهن خانه ‌می‌بایست تمام موارد زیر به خوبی ذکر شوند:

راهن

خانم یا آقای…… نام پدر….. شماره شناسنامه…… کدملی….. شماره تلفن ثابت یا همراه…. نشانی…..

مرتهن

خانم یا آقای…. نام پدر….. شماره شناسنامه…. کدملی…. شماره تلفن ثابت یا همراه….. نشانی…..

مورد رهن | نمونه قرارداد رهن خانه

یک دستگاه آپارتمان در منطقه…… با متراژ…. مترمربع و دارای انشعابات آب، برق، گاز و ….. در خیابان…. کوچه…. پلاک…. از طرف راهن…. به مرتهن‌…. در ازای دریافت مبلغ….. رهن داده شده است.

مال الرهانه

مبلغ….. به عنوان مال الرهانه به طور کامل به راهن پرداخت‌ شده است و راهن موظف است در تاریخ…. پس از پایان یافتن مدت رهن مال الرهانه را به مرتهن بازگرداند.

مدت قرارداد | نمونه قرارداد رهن خانه

مورد رهن با مشخصات…. از تاریخ…. تا تاریخ…. در اختیار مرتهن قرار گرفته است.

نسخه‌‌های قرارداد

از این قرارداد دو نمونه با اعتبار و یکسان تنظیم گردیده و به مرتهن و راهن تحویل داده شده است.

حل اختلاف | نمونه قرارداد رهن خانه

طبق این قرارداد راهن و مرتهن ‌می‌بایست پس از اتمام مدت رهن به توافق برسند و در غیر این صورت باید برای حل اختلاف خود به مراجعه قانونی مراجعه کنند.

شروط قرارداد

  • پس از رهن خانه راهن ‌نمی‌تواند هیچ تصرفی در آن داشته باشد و ملک در اختیار مرتهن خواهد بود تا مدت زمان رهن تمام شود.
  • راهن ‌می‌بایست پس از اتمام مدت رهن مال الرهانه یا همان پول پیش را به مرتهن بازگرداند و با پرداخت بخشی از آن ‌نمی‌تواند خواهان تخلیه ملک شود.
  • مرتهن ‌می‌بایست تمام هزینه آب، برق و گاز خود را در مدت زمان رهن به طور کامل پرداخت نماید و چنانچه از پرداخت این هزینه‌‌ها خودداری کند صاحب ملک ‌می‌تواند از طریق مراجع قانونی او را مکلف به انجام این کار کند.

برای تنظیم قرارداد رهن خانه ‌می‌بایست تمام موارد بالا را در آن‌ ذکر کرد تا یک قرارداد اصولی تنظیم شود.

سوالات متداول

رهن خانه به چه معناست ؟

رهن خانه به معنای در اختیار گرفتن خانه افراد دیگر در ازای مبلغ بیشتری نسبت به اجاره به آن‌ها ‌می‌باشد.

آیا در قرارداد رهن‌خانه مشخصات راهن و مرتهن نیز باید ذکر شود ؟

بله.

در قرارداد رهن خانه تاریخ رهن نیز تعیین ‌می‌شود ؟

بله تاریخ رهن تعیین شده و در قرارداد ذکر خواهد شد‌.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. از بهترین خدمات این مرکز ‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد رهن خانه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد رهن خانه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 


:: برچسب‌ها: نمونه قرارداد رهن خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی صاحبان املاک بخواهند بدون اینکه ملک‌ خود را بفروشند پول بیشتری به دست آورند ‌‌‌می‌توانند آن ملک را به راحتی رهن‌ دهند. در رهن ملک صاحب آن ‌‌‌می‌تواند مبلغ بیشتری را به عنوان پول پیش دریافت کند‌ اما ‌حق دریافت اجاره ماهیانه را ندارد. برای رهن املاک ‌‌‌می‌بایست قراردادی مابین هر دو طرف عقد بسته شود. عقد رهن از جمله مواردی است قوانین زیادی نسبت به آن وضع شده است. در ادامه قصد داریم در مورد لازم یا جایز بودن عقد رهن توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : لازم یا جایز بودن عقد رهن

لازم یا جایز بودن عقد به چه معناست‌‌‌ ؟

عقد لا‌زم و‌ جایز دو نوع عقدی ‌‌‌می‌باشند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه این دو نوع عقد را به خوبی شرح داده‌‌‌‌ایم:

عقد لازم

عقد لازم به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که افراد وقتی قرارداد را امضا ‌‌‌می‌کنند‌‌‌‌ نمی‌توانند به راحتی آن را فسخ کنند و برای فسخ قرارداد ‌‌‌می‌بایست دلایل منطقی و قانونی داشته باشند.

عقد جایز | لازم یا جایز بودن عقد رهن

عقد جا‌یز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طرفین بتوانند هرگاه که بخواهند آن‌ را فسخ نمایند و هر دو طرف ‌‌‌می‌توانند اقدام به فسخ آن ‌نمایند. در این مورد نیاز به ارائه دلایل قانونی نیز نخواهد بود و در صورت خواست حتی یک طرف عقد میان آن‌ها فسخ ‌‌‌می‌شود.

راهن و مرتهن | لازم یا جایز بودن عقد رهن

راهن کسی است که بدهکار است و مالی را به رهن می‌گذارد مرتهن طلبکار است و رهن نزد او گذاشته می‌شود تا در صورت لزوم از آن بهره ببرد.

عقد رهن لازم یا جایز | لازم یا جایز بودن عقد رهن

عقد رهن برای شخص مرتهن جایز است و برای راهن لازم به حساب ‌‌‌می‌آید. برای مثال مرتهن ‌‌‌می‌تواند هرگاه که بخواهد عقد رهن را فسخ نماید اما راهن ‌‌‌می‌بایست دین‌ خود را ادا کرده باشد تا بتواند این عقد را فسخ کند و در غیر این صورت حق فسخ این عقد را ندارد.

در چه مواردی عقد رهن برای راهن جایز است و او حق فسخ دارد‌‌‌ ؟

در صورتی که راهن دین خود را نسبت به مرتهن ادا کرده باشد و تمام تکالیف خود را انجام داده باشد عقد رهن برای او جایز به حساب ‌‌‌می‌آید و او حق فسخ آن را نیز خواهد داشت.

سوالات متدوال

عقد جایز یعنی چه‌‌‌ ؟

عقد جایز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طرفین طی انجام آن ‌‌‌می‌توانند هرگاه که بخواهند عقد را فسخ نمایند.

عقد لازم به چه معناست‌‌‌ ؟

در عقد لازم طرفین ‌‌‌نمی‌توانند عقد را فسخ کنند و ‌‌‌می‌بایست برای فسخ آن دلایل قانونی داشته باشند.

عقد رهن جایز است یا لازم‌‌‌ ؟

عقد رهن برای مرتهن جایز و برای راهن لازم می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لازم یا جایز بودن عقد رهن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون لازم یا جایز بودن عقد رهن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : لازم یا جایز بودن عقد رهن

 



:: برچسب‌ها: لازم یا جایز بودن عقد رهن ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی صاحبان املاک بخواهند بدون اینکه ملک‌ خود را بفروشند پول بیشتری به دست آورند ‌‌‌می‌توانند آن ملک را به راحتی رهن‌ دهند. در رهن ملک صاحب آن ‌‌‌می‌تواند مبلغ بیشتری را به عنوان پول پیش دریافت کند‌ اما ‌حق دریافت اجاره ماهیانه را ندارد. برای رهن املاک ‌‌‌می‌بایست قراردادی مابین هر دو طرف عقد بسته شود. عقد رهن از جمله مواردی است قوانین زیادی نسبت به آن وضع شده است. در ادامه قصد داریم در مورد لازم یا جایز بودن عقد رهن توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

لازم یا جایز بودن عقد به چه معناست‌‌‌ ؟

عقد لا‌زم و‌ جایز دو نوع عقدی ‌‌‌می‌باشند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه این دو نوع عقد را به خوبی شرح داده‌‌‌‌ایم:

عقد لازم

عقد لازم به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که افراد وقتی قرارداد را امضا ‌‌‌می‌کنند‌‌‌‌ نمی‌توانند به راحتی آن را فسخ کنند و برای فسخ قرارداد ‌‌‌می‌بایست دلایل منطقی و قانونی داشته باشند.

عقد جایز | لازم یا جایز بودن عقد رهن

عقد جا‌یز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طرفین بتوانند هرگاه که بخواهند آن‌ را فسخ نمایند و هر دو طرف ‌‌‌می‌توانند اقدام به فسخ آن ‌نمایند. در این مورد نیاز به ارائه دلایل قانونی نیز نخواهد بود و در صورت خواست حتی یک طرف عقد میان آن‌ها فسخ ‌‌‌می‌شود.

راهن و مرتهن | لازم یا جایز بودن عقد رهن

راهن کسی است که بدهکار است و مالی را به رهن می‌گذارد مرتهن طلبکار است و رهن نزد او گذاشته می‌شود تا در صورت لزوم از آن بهره ببرد.

عقد رهن لازم یا جایز | لازم یا جایز بودن عقد رهن

عقد رهن برای شخص مرتهن جایز است و برای راهن لازم به حساب ‌‌‌می‌آید. برای مثال مرتهن ‌‌‌می‌تواند هرگاه که بخواهد عقد رهن را فسخ نماید اما راهن ‌‌‌می‌بایست دین‌ خود را ادا کرده باشد تا بتواند این عقد را فسخ کند و در غیر این صورت حق فسخ این عقد را ندارد.

در چه مواردی عقد رهن برای راهن جایز است و او حق فسخ دارد‌‌‌ ؟

در صورتی که راهن دین خود را نسبت به مرتهن ادا کرده باشد و تمام تکالیف خود را انجام داده باشد عقد رهن برای او جایز به حساب ‌‌‌می‌آید و او حق فسخ آن را نیز خواهد داشت.

سوالات متدوال

عقد جایز یعنی چه‌‌‌ ؟

عقد جایز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طرفین طی انجام آن ‌‌‌می‌توانند هرگاه که بخواهند عقد را فسخ نمایند.

عقد لازم به چه معناست‌‌‌ ؟

در عقد لازم طرفین ‌‌‌نمی‌توانند عقد را فسخ کنند و ‌‌‌می‌بایست برای فسخ آن دلایل قانونی داشته باشند.

عقد رهن جایز است یا لازم‌‌‌ ؟

عقد رهن برای مرتهن جایز و برای راهن لازم می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لازم یا جایز بودن عقد رهن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون لازم یا جایز بودن عقد رهن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: لازم یا جایز بودن عقد رهن ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در ایران بخش عمده‌ای از درآمد مردم از طریق خرید و فروش کالا و خدمات تامین می‌شود. از نظر فقهی و قانونی عمل خرید و فروش کالا و خدمات اصطلاحا بیع گفته می‌شود. بیع خود انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن بیع معا‌طاتی است. معاطات در ابواب مختلف فقهی به کار رفته است مانند رهن معاطاتی. ما در این مطلب به بررسی معاطات در بیع یا همان بیع معاطاتی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : بیع معاطاتی

 

معاطات چیست ؟

معاطات در لغت به معنای به یکدیگر بخشیدن است. معاطات از نظر فقهی نوعی کلی از معامله است که بدون عقد صورت می‌گیرد. در بعضی از منابع هم معاطات را هر گونه معامله بدون ایجاب و قبول دانسته‌اند. از جمیع آن چه که در کتب گوناگون وجود دارد می‌توان به این نتیجه رسید که معاطات به معنای انجام هر گونه معامله‌ای بدون عقد نوشتاری مخصوص است اعم از این که لفظی گفته شود یا اینکه گفته نشود.

بیع معاطاتی

ماده 339 قانون مدنی به تعریف عقد بیع پرداخته است. در انتهای ماده گفته شده است که ممکن است بیع به شکل داد و ستد باشد. در اینجا منظور از داد و ستد همان بیع معا‌طا‌تی است. از نظر قانونی زمانی که خرید و فروش بدون عقد باشد داد و ستد محسوب می‌شود که نام دیگر آن بیع معا‌طا‌تی است.

خریدهای روزانه اشخاص از مغازه‌ها بیع معاطات است زیرا بدون اینکه صیغه ایجاب و قبول بخوانند فقط با اعمال خود داد و ستد می‌کنند. همانطور که در ماده 193 قانون مدنی آمده است اشخاص عملی را انجام می‌دهند که مبین قصد و رضا آن‌ها برای بیع است بدون اینکه هیچ ایجاب و قبولی صورت بگیرد مثلا فقط با قبض و اقباض. زمانی که شخصی برای خرید یک لباس به مغازه می‌رود فروشنده لباس را به فرد می‌دهد و در مقابل پول را می‌گیرد این کار مصداق بیع معا‌طا‌تی است. معامله در این جا فقط با قبض و اقباض است و هیچ ایجاب و قبولی نیست.

صحت بیع معاطاتی

از نظر شرعی بیع معا‌طاتی صحیح است. قانون گذار نیز در ماده 339 قانون مدنی بیع معا‌طاتی را پذیرفته است و از آن حمایت می‌کند. همچنین در ماده 194 قانون مدنی از عبارت « الفاظ، اشارات و اعمال » استفاده شده است که نشان می‌دهد خرید و فروش با عمل و بدون عقد را هم پذیرفته است. همانطور که در بسیاری از موارد در صورتی که معامله به شکل معاطاتی و بدون ایجاب و قبول باشد می‌توان در مراجع قانونی به آن استناد کرد و از این نوع داد و ستد حمایت شده است.

چگونگی بیع معاطاتی

در ماده 193 قانون مدنی چگونگی بیع معا‌طاتی توضیح داده شده است. بر اساس این ماده بیع معاطا‌تی با هر عملی که نشان دهنده قصد و رضایت طرفین برای انجام معامله باشد صورت می‌گیرد از جمله قبض و اقباض.

سوالات متداول

بیع معاطاتی چیست ؟

معامله‌ای که بدون ایجاب و قبول واقع می‌شود که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

آیا بیع معاطاتی صحیح است ؟

بله، ازنظر قانونی صحیح است که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد بیع معاطاتی و قوانین مربوط به آن می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیع معاطاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بیع معاطاتی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : بیع معاطاتی



:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در ایران بخش عمده‌ای از درآمد مردم از طریق خرید و فروش کالا و خدمات تامین می‌شود. از نظر فقهی و قانونی عمل خرید و فروش کالا و خدمات اصطلاحا بیع گفته می‌شود. بیع خود انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن بیع معا‌طاتی است. معاطات در ابواب مختلف فقهی به کار رفته است مانند رهن معاطاتی. ما در این مطلب به بررسی معاطات در بیع یا همان بیع معاطاتی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

معاطات چیست ؟

معاطات در لغت به معنای به یکدیگر بخشیدن است. معاطات از نظر فقهی نوعی کلی از معامله است که بدون عقد صورت می‌گیرد. در بعضی از منابع هم معاطات را هر گونه معامله بدون ایجاب و قبول دانسته‌اند. از جمیع آن چه که در کتب گوناگون وجود دارد می‌توان به این نتیجه رسید که معاطات به معنای انجام هر گونه معامله‌ای بدون عقد نوشتاری مخصوص است اعم از این که لفظی گفته شود یا اینکه گفته نشود.

بیع معاطاتی

ماده 339 قانون مدنی به تعریف عقد بیع پرداخته است. در انتهای ماده گفته شده است که ممکن است بیع به شکل داد و ستد باشد. در اینجا منظور از داد و ستد همان بیع معا‌طا‌تی است. از نظر قانونی زمانی که خرید و فروش بدون عقد باشد داد و ستد محسوب می‌شود که نام دیگر آن بیع معا‌طا‌تی است.

خریدهای روزانه اشخاص از مغازه‌ها بیع معاطات است زیرا بدون اینکه صیغه ایجاب و قبول بخوانند فقط با اعمال خود داد و ستد می‌کنند. همانطور که در ماده 193 قانون مدنی آمده است اشخاص عملی را انجام می‌دهند که مبین قصد و رضا آن‌ها برای بیع است بدون اینکه هیچ ایجاب و قبولی صورت بگیرد مثلا فقط با قبض و اقباض. زمانی که شخصی برای خرید یک لباس به مغازه می‌رود فروشنده لباس را به فرد می‌دهد و در مقابل پول را می‌گیرد این کار مصداق بیع معا‌طا‌تی است. معامله در این جا فقط با قبض و اقباض است و هیچ ایجاب و قبولی نیست.

صحت بیع معاطاتی

از نظر شرعی بیع معا‌طاتی صحیح است. قانون گذار نیز در ماده 339 قانون مدنی بیع معا‌طاتی را پذیرفته است و از آن حمایت می‌کند. همچنین در ماده 194 قانون مدنی از عبارت « الفاظ، اشارات و اعمال » استفاده شده است که نشان می‌دهد خرید و فروش با عمل و بدون عقد را هم پذیرفته است. همانطور که در بسیاری از موارد در صورتی که معامله به شکل معاطاتی و بدون ایجاب و قبول باشد می‌توان در مراجع قانونی به آن استناد کرد و از این نوع داد و ستد حمایت شده است.

چگونگی بیع معاطاتی

در ماده 193 قانون مدنی چگونگی بیع معا‌طاتی توضیح داده شده است. بر اساس این ماده بیع معاطا‌تی با هر عملی که نشان دهنده قصد و رضایت طرفین برای انجام معامله باشد صورت می‌گیرد از جمله قبض و اقباض.

سوالات متداول

بیع معاطاتی چیست ؟

معامله‌ای که بدون ایجاب و قبول واقع می‌شود که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

آیا بیع معاطاتی صحیح است ؟

بله، ازنظر قانونی صحیح است که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد بیع معاطاتی و قوانین مربوط به آن می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیع معاطاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بیع معاطاتی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: بیع معاطاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اقاله عقدی می­‌باشد که به موجب آن، عقدی را که در ابتدا بسته شده است می­‌توان زایل کرد اما این نهاد حقوقی در همه جا کاربرد ندارد و در مواردی قانونا امکان اعمال آن وجود ندارد برای مثال اقاله در عقد نکاح، وقف، ضمانت، ایقاع، اخبار و اقرار راه ندارد. در این مقاله ما را همراهی کنید تا با توضیحات مستثنیات اقاله آشنا شویم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

اقاله چیست ؟

همان­طور که مستحضر هستید، از آن­جایی که افراد معمولا با قصد و همچنین رضایت کامل خود قراردادی را می­‌بندند معمولا بر آن متعهد باقی می‌­مانند.

اما اگر بخواهیم دقیق‌­تر هم بررسی نماییم، گاهی شرایطی پیش می­‌آید که افراد بنا­­بر هر دلیلی امکان دارد که از انجام آن قرارداد پشیمان شوند، بر همین اساس نیز برای چنین شرایطی، مواردی نیز جهت انحلال قراردادها پیش بینی شده است.

در چنین شرایطی، قانون به هر دو طرف قرارداد یعنی متعاقدین، این اجازه را می­‌دهد که به قرارداد بسته شده خاتمه بدهند. یکی از این مواردی که بیان شد، همان اقاله و یا تفاسخ می­‌باشد.

اقاله را می­‌توان همان انحلال قرارداد نامید که با توافقی که میان دو طرف عقد است به وجود می­‌آید.

مستثنیات اقاله

اگر در حالت کلی بخواهیم قراردادها را بررسی نماییم، جالب است بدانید که با توجه به اصل حاکمیت اراده، هیچ­ گونه محدودیت قانونی برای دو اراده‌­ای که قرارداد را به وجود آورده‌­اند، جهت از بین بردن عقد وجود ندارد.

اما با توجه به حفظ نظم عمومی که در قانون پیش­ بینی شده است، انحلال برخی از قراردادها حتی اگر طرفین بر آن توافق هم داشته باشند، میسر نمی‌­باشد و به این عقود، عقود غیر ­قابل اقاله یا عقود اقاله‌ناپذیر می­‌گویند.

مستثنیات اقاله را می­‌توانیم به عقد نکاح، عقد ضمان و همچنین عقد وقف، ایقاع و اقاله اقرار و اخبار محدود نموده و آن‌­ها را در ادامه برایتان شرح بدهیم.

عقد نکاح از مستثنیات اقاله است ؟

ازدواج را می‌­توان از جمله عقودی به شمار آورد که اقاله را به هیچ وجه نمی‌پذیرد.

در واقع موضوع به این شکل است که اگر زن و شوهر تصمیمشان بر این باشد که از همدیگر جدا شوند، باید یک نوع سبب قانونی خاص را دارا باشند.

برهم زدن ازدواج محدود به موارد قانونیست و طرفین باید درخواست خودشان را حتی اگر قرار بر این است که طلاق قوافقی بگیرند، به دادگاه خانواده ارائه بدهند و شرایط قانونی که جهت طلاق تعیین شده است را بگذرانند.

یکی از این شرایط قانونی طلاق، دریافت گواهی عدم امکان سازش می­‌باشد و در نهایت با گذراندن مراحل فوق، می‌­توانند به ثبت طلاق اقدام نمایند.

بنابراین همان­طور که متوجه شدید، با صرف توافق کردن میان دو طرف عقد نکاح و اقاله عقدنامه، ازدواج به هم نمی­‌خورد و باید مراحل طلاق رعایت و انجام شوند.

عقد وقف در اقاله

عقد وقف را می­‌شود به این صورت تعریف نمود که عقدی می‌­باشد که بر اساس آن، یک فردی، مالی را به عنوان هدیه به دیگران می­‌دهد تا از آن مال استفاده نمایند.

افرادی که در این میان عقد وقف به نفع آن­‌ها شکل می­‌گیرد، موقوف علیهم می‌­گویند.

لازم است بدانید که یکی دیگر از مستثنیات اقاله، عقد وقف می­‌باشد و به این صورت است که طرفین قرارداد وقف قادر نمی­‌باشند با تراضی که میان واقف و موقوف علیهم اتفاق می­فتد، عقد وقف را منحل نمایند.

عقد ضمانت استثنای دیگر در اقاله

عقد ضمانت نوعی عقد می‌­باشد که در آن، ضامنی می­‌آید و دینی را که بر فرد دیگری است بر عهده می­‌گیرد.

اگر بخواهیم با ذکر مثال عقد ضمانت را توضیح بدهیم به این صورت است که، فرد الف به ب یک تعهد مالی دارد و در کنار این مورد، فرد ج تعهد مالی الف به ب را تضمین می­‌نماید.

در این حالتی که بیان شد، ج ضامن فرد الف است.

لازم به ذکر است که نحوه شکل گیری این عقد ضمانت به صورتی خاص می‌باشد. پذیرفتن این مورد که عقد ضمانت را بتوانیم با اقاله منحل نماییم، مشکل می­‌باشد و بر اساس این گفتار می­‌توانیم بگوییم که عقد ضمانت یک نوع عقد اقاله‌ناپذیر می­‌باشد.

ایقاع از دیگر مستثنیات اقاله

سوالی که در این جا می­‌توان مطرح نمود این است که آیا ایقاع را می­‌توان مورد اقاله قرار داد؟ و یا به عبارتی دیگر، آیا با استفاده از اقاله می‌توان ایقاع را به هم زد؟

پاسخی که باید به این پرسش داد، منفی می‌­باشد و ایقاع را نمی­‌توان اقاله کرد.

توضیح بیشتر در مورد ایقاع این است که ایقاع با اراده­ یک فرد به وجود می‌آید، در حالی که اقاله به اراده دو طرف نیازمند است.

بنابراین همان طور که مشاهده می‌­فرمایید، چیزی را که با اراده یک نفر به وجود آمده است را چگونه می­‌توان با اراده دو طرف از بین برد و به آن پایان داد؟!

اقرار و اخبار و شرایط اقاله­ آن­‌ها

اقرار و اخبار هم مانند ایقاع هستند و با اراده یک طرف به وجود می­‌آیند و همان مواردی که در رابطه با ایقاع بیان نمودیم در مورد این دو نیز حاکم است.

اقرار نوعی اخبار است نه انشا، بر این اساس فرد اقرارکننده چیزی را به وجود نمی‌­آورد که بتواند آن را اقاله نماید، زیرا فرد از یک امر پنهانی خبر می‌دهد و گفته‌هایش نیز بر آن دلالت دارند. اخبار هم به همین شکل می‌باشد و نمی­‌توان آن‌­ها را مورد اقاله قرار داد.

عناصر موجود در عقد اقاله کدامند ؟

  1. وجود یک عقد به عنوان عقد نخست: بر این اساس لازم است توضیح دهیم که اقاله، عقد دوم به شمار می­‌آید که موضوع آن را می­‌توان از بین بردن عقد نخست با توافق و تراضی دو طرف اعلام نماییم و بر طبق این تعاریف می­‌توان اظهار داشت که یکی از عناصر عقد اقاله، وجود عقد نخست می­‌باشد.
  2. عقدی که به عنوان عقد نخست شناسایی شده است می­‌بایست از عقود لازم باشد و یا این­که حداقل از یک طرف لازم باشد.
  3. وجود موردی به نام تراضی در این عقد لازم است به این صورت که، اسقاط تعهدات ناشی از عقد نخست به تراضی و توافق در عقد دوم یعنی همان اقاله انجام می‌پذیرد.

سوالات متداول

اقاله چیست ؟

اقاله عقدی می­‌باشد که موضوع آن، از بین بردن تمام و یا قسمتی از عقد نخست می‌­باشد که در آن رضایت و توافق و همچنین اراده طرفین شرط می‌باشد.

مستثنیات اقاله کدام‌­ها هستند ؟

عقد نکاح، عقد وقف، عقد ضمانت، ایقاع، اخبار و اقرار.

عناصر موجود در عقد اقاله کدامند ؟

وجود عقدی به عنوان عقد نخست، لازم بودن عقد نخست، وجود تراضی بین طرفین.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مستثنیات اقاله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مستثنیات اقاله پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مستثنیات اقاله ,
:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اکثر افراد دارای یک‌ قیم‌ قانونی ‌‌می‌باشند، قیم از فرد مراقبت ‌‌می‌کند و دارای صفات خوبی ‌‌می‌باشد که دادگاه قیم ‌بودن او را به مصلحت ‌فرد ‌‌می‌داند. اما در برخی موارد ممکن است که قیم عزل یا انعزال شود که در ادامه توضیحات مفیدی را در این‌باره بیان ‌نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : عزل قیم

قیم کیست و چرا انتخاب ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

قیم کسی است که انجام امور فرد محجور صغیر را به عهده دارد. برای مثال پدر ولی فرزند خود ‌‌می‌باشد. از آنجایی ‌که فرزند از لحاظ سنی هنوز کوچک است و به سن قانونی نرسیده است‌‌‌ نمی‌تواند امور مالی و قانونی خود را به تنهایی به انجام برساند که در این صورت قانون پدر یا جد پدری او را به عنوان ولی طفل می‌شناسد اما اگر این دو در قید حیات نباشند یا محجور و ناتوان شده باشند دادگاه فردی صالح را به قیمی فرد صغیر برخواهد گزید.

برای کسب اطلاع از حیطه وظایف قیم و توضیحات تکمیلی در این خصوص کلیک فرمایید.

موارد عزل و انعزال قیم

در برخی موارد نیز قیم ‌‌‌عز‌ل یا منعزل ‌‌می‌شود، یعنی او دیگر به صورت قانونی مسئولیتی نخواهد داشت و قیم فرد صغیر به حساب ‌‌نمی‌آید. در ادامه مواردی که باعث ‌‌‌عز‌ل و انعزال قیم ‌‌می‌شوند را شرح داده‌‌‌ایم:

موارد عزل قیم

  • اگر قیم مرتکب جنایت یا مواردی مثل خیانت در امانت، هتک ناموس، اختلاس، خیانت در امانت و… شود طبق قانون ‌‌‌عز‌ل خواهد شد.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم فرد امینی نیست و در امانت ‌خیانت ‌‌می‌کند دادگاه او را از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • اگر قیم به هر دلیلی مجبور شود که به حبس برود و نتواند امور فرد صغیر را انجام دهد از قیم بودن ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر قیم دچار ورشکستگی شود از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم لیاقت و توانایی اداره اموال فرد مجحور را ندارد دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • هر گاه قیم از عمد بخشی از اموال فرد مجحور را به حساب نیاورد و یا باعث خسارت به اموال او شود دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.

موارد انعزال قیم

  • اگر فرد قیم دچار جنون و دیوانگی شود و یا اینکه محجور شود و قادر به اداره اموال فرد صغیر نباشد انعزال خواهد شد.

نکته مهم: تفاوت انعزال و عزل قیم در این است که برای ‌‌‌عز‌ل قیم ‌‌می‌بایست دادگاه حتما رای بر ‌‌‌عز‌ل او دهد اما در صورت انعزال فرد نیازی نیست که دادگاه حتما رسیدگی کند و به محض اینکه او دچار جنون و دیوانگی شود دیگر قادر به انجام قیومیت خود نخواهد بود.

سوالات متداول

اگر قیم امانت دار نباشد ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر لیاقت قیم ‌بودن را ندارد.

اگر قیم به حبس برود ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر ‌‌نمی‌تواند اموال فرد محجور یا همان صغیر را اداره کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد عزل قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد عزل قیم پاسخ دهند.

 

اکثر افراد دارای یک‌ قیم‌ قانونی ‌‌می‌باشند، قیم از فرد مراقبت ‌‌می‌کند و دارای صفات خوبی ‌‌می‌باشد که دادگاه قیم ‌بودن او را به مصلحت ‌فرد ‌‌می‌داند. اما در برخی موارد ممکن است که قیم عزل یا انعزال شود که در ادامه توضیحات مفیدی را در این‌باره بیان ‌نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قیم کیست و چرا انتخاب ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

قیم کسی است که انجام امور فرد محجور صغیر را به عهده دارد. برای مثال پدر ولی فرزند خود ‌‌می‌باشد. از آنجایی ‌که فرزند از لحاظ سنی هنوز کوچک است و به سن قانونی نرسیده است‌‌‌ نمی‌تواند امور مالی و قانونی خود را به تنهایی به انجام برساند که در این صورت قانون پدر یا جد پدری او را به عنوان ولی طفل می‌شناسد اما اگر این دو در قید حیات نباشند یا محجور و ناتوان شده باشند دادگاه فردی صالح را به قیمی فرد صغیر برخواهد گزید.

برای کسب اطلاع از حیطه وظایف قیم و توضیحات تکمیلی در این خصوص کلیک فرمایید.

موارد عزل و انعزال قیم

در برخی موارد نیز قیم ‌‌‌عز‌ل یا منعزل ‌‌می‌شود، یعنی او دیگر به صورت قانونی مسئولیتی نخواهد داشت و قیم فرد صغیر به حساب ‌‌نمی‌آید. در ادامه مواردی که باعث ‌‌‌عز‌ل و انعزال قیم ‌‌می‌شوند را شرح داده‌‌‌ایم:

موارد عزل قیم

  • اگر قیم مرتکب جنایت یا مواردی مثل خیانت در امانت، هتک ناموس، اختلاس، خیانت در امانت و… شود طبق قانون ‌‌‌عز‌ل خواهد شد.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم فرد امینی نیست و در امانت ‌خیانت ‌‌می‌کند دادگاه او را از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • اگر قیم به هر دلیلی مجبور شود که به حبس برود و نتواند امور فرد صغیر را انجام دهد از قیم بودن ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر قیم دچار ورشکستگی شود از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم لیاقت و توانایی اداره اموال فرد مجحور را ندارد دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • هر گاه قیم از عمد بخشی از اموال فرد مجحور را به حساب نیاورد و یا باعث خسارت به اموال او شود دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.

موارد انعزال قیم

  • اگر فرد قیم دچار جنون و دیوانگی شود و یا اینکه محجور شود و قادر به اداره اموال فرد صغیر نباشد انعزال خواهد شد.

نکته مهم: تفاوت انعزال و عزل قیم در این است که برای ‌‌‌عز‌ل قیم ‌‌می‌بایست دادگاه حتما رای بر ‌‌‌عز‌ل او دهد اما در صورت انعزال فرد نیازی نیست که دادگاه حتما رسیدگی کند و به محض اینکه او دچار جنون و دیوانگی شود دیگر قادر به انجام قیومیت خود نخواهد بود.

سوالات متداول

اگر قیم امانت دار نباشد ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر لیاقت قیم ‌بودن را ندارد.

اگر قیم به حبس برود ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر ‌‌نمی‌تواند اموال فرد محجور یا همان صغیر را اداره کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد عزل قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد عزل قیم پاسخ دهند.

 

اکثر افراد دارای یک‌ قیم‌ قانونی ‌‌می‌باشند، قیم از فرد مراقبت ‌‌می‌کند و دارای صفات خوبی ‌‌می‌باشد که دادگاه قیم ‌بودن او را به مصلحت ‌فرد ‌‌می‌داند. اما در برخی موارد ممکن است که قیم عزل یا انعزال شود که در ادامه توضیحات مفیدی را در این‌باره بیان ‌نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قیم کیست و چرا انتخاب ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

قیم کسی است که انجام امور فرد محجور صغیر را به عهده دارد. برای مثال پدر ولی فرزند خود ‌‌می‌باشد. از آنجایی ‌که فرزند از لحاظ سنی هنوز کوچک است و به سن قانونی نرسیده است‌‌‌ نمی‌تواند امور مالی و قانونی خود را به تنهایی به انجام برساند که در این صورت قانون پدر یا جد پدری او را به عنوان ولی طفل می‌شناسد اما اگر این دو در قید حیات نباشند یا محجور و ناتوان شده باشند دادگاه فردی صالح را به قیمی فرد صغیر برخواهد گزید.

برای کسب اطلاع از حیطه وظایف قیم و توضیحات تکمیلی در این خصوص کلیک فرمایید.

موارد عزل و انعزال قیم

در برخی موارد نیز قیم ‌‌‌عز‌ل یا منعزل ‌‌می‌شود، یعنی او دیگر به صورت قانونی مسئولیتی نخواهد داشت و قیم فرد صغیر به حساب ‌‌نمی‌آید. در ادامه مواردی که باعث ‌‌‌عز‌ل و انعزال قیم ‌‌می‌شوند را شرح داده‌‌‌ایم:

موارد عزل قیم

  • اگر قیم مرتکب جنایت یا مواردی مثل خیانت در امانت، هتک ناموس، اختلاس، خیانت در امانت و… شود طبق قانون ‌‌‌عز‌ل خواهد شد.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم فرد امینی نیست و در امانت ‌خیانت ‌‌می‌کند دادگاه او را از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • اگر قیم به هر دلیلی مجبور شود که به حبس برود و نتواند امور فرد صغیر را انجام دهد از قیم بودن ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر قیم دچار ورشکستگی شود از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم لیاقت و توانایی اداره اموال فرد مجحور را ندارد دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • هر گاه قیم از عمد بخشی از اموال فرد مجحور را به حساب نیاورد و یا باعث خسارت به اموال او شود دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.

موارد انعزال قیم

  • اگر فرد قیم دچار جنون و دیوانگی شود و یا اینکه محجور شود و قادر به اداره اموال فرد صغیر نباشد انعزال خواهد شد.

نکته مهم: تفاوت انعزال و عزل قیم در این است که برای ‌‌‌عز‌ل قیم ‌‌می‌بایست دادگاه حتما رای بر ‌‌‌عز‌ل او دهد اما در صورت انعزال فرد نیازی نیست که دادگاه حتما رسیدگی کند و به محض اینکه او دچار جنون و دیوانگی شود دیگر قادر به انجام قیومیت خود نخواهد بود.

سوالات متداول

اگر قیم امانت دار نباشد ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر لیاقت قیم ‌بودن را ندارد.

اگر قیم به حبس برود ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر ‌‌نمی‌تواند اموال فرد محجور یا همان صغیر را اداره کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد عزل قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد عزل قیم پاسخ دهند.

اکثر افراد دارای یک‌ قیم‌ قانونی ‌‌می‌باشند، قیم از فرد مراقبت ‌‌می‌کند و دارای صفات خوبی ‌‌می‌باشد که دادگاه قیم ‌بودن او را به مصلحت ‌فرد ‌‌می‌داند. اما در برخی موارد ممکن است که قیم عزل یا انعزال شود که در ادامه توضیحات مفیدی را در این‌باره بیان ‌نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قیم کیست و چرا انتخاب ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

قیم کسی است که انجام امور فرد محجور صغیر را به عهده دارد. برای مثال پدر ولی فرزند خود ‌‌می‌باشد. از آنجایی ‌که فرزند از لحاظ سنی هنوز کوچک است و به سن قانونی نرسیده است‌‌‌ نمی‌تواند امور مالی و قانونی خود را به تنهایی به انجام برساند که در این صورت قانون پدر یا جد پدری او را به عنوان ولی طفل می‌شناسد اما اگر این دو در قید حیات نباشند یا محجور و ناتوان شده باشند دادگاه فردی صالح را به قیمی فرد صغیر برخواهد گزید.

برای کسب اطلاع از حیطه وظایف قیم و توضیحات تکمیلی در این خصوص کلیک فرمایید.

موارد عزل و انعزال قیم

در برخی موارد نیز قیم ‌‌‌عز‌ل یا منعزل ‌‌می‌شود، یعنی او دیگر به صورت قانونی مسئولیتی نخواهد داشت و قیم فرد صغیر به حساب ‌‌نمی‌آید. در ادامه مواردی که باعث ‌‌‌عز‌ل و انعزال قیم ‌‌می‌شوند را شرح داده‌‌‌ایم:

موارد عزل قیم

  • اگر قیم مرتکب جنایت یا مواردی مثل خیانت در امانت، هتک ناموس، اختلاس، خیانت در امانت و… شود طبق قانون ‌‌‌عز‌ل خواهد شد.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم فرد امینی نیست و در امانت ‌خیانت ‌‌می‌کند دادگاه او را از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • اگر قیم به هر دلیلی مجبور شود که به حبس برود و نتواند امور فرد صغیر را انجام دهد از قیم بودن ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر قیم دچار ورشکستگی شود از قیومیت ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود.
  • اگر به دادگاه ثابت شود که قیم لیاقت و توانایی اداره اموال فرد مجحور را ندارد دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.
  • هر گاه قیم از عمد بخشی از اموال فرد مجحور را به حساب نیاورد و یا باعث خسارت به اموال او شود دادگاه او را ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌کند.

موارد انعزال قیم

  • اگر فرد قیم دچار جنون و دیوانگی شود و یا اینکه محجور شود و قادر به اداره اموال فرد صغیر نباشد انعزال خواهد شد.

نکته مهم: تفاوت انعزال و عزل قیم در این است که برای ‌‌‌عز‌ل قیم ‌‌می‌بایست دادگاه حتما رای بر ‌‌‌عز‌ل او دهد اما در صورت انعزال فرد نیازی نیست که دادگاه حتما رسیدگی کند و به محض اینکه او دچار جنون و دیوانگی شود دیگر قادر به انجام قیومیت خود نخواهد بود.

سوالات متداول

اگر قیم امانت دار نباشد ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر لیاقت قیم ‌بودن را ندارد.

اگر قیم به حبس برود ‌‌‌عز‌ل ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله زیرا دیگر ‌‌نمی‌تواند اموال فرد محجور یا همان صغیر را اداره کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد عزل قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد عزل قیم پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: عزل قیم ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که قصد داریم آن را مورد بررسی قرار بدهیم مبحث اشتباه حقوقی می‌باشد. اگر بخواهیم اشتباه را از لحاظ لغوی بررسی کنیم باید بگوییم که اشتباه به معنی این است که شما در خصوص یک امر تصوری داشته‌اید که بعدا متوجه می‌‌شوید آن تصور تصوری خلاف واقع و غلط بوده است. به عنوان مثال شما تصور می‌کنید که شخصی برادر شما است و بعد متوجه می‌شوید که این طور نیست. در این مقاله ما قصد داریم که مبحث اشتباه را از طریق استناد کردن به قانون مدنی و مواد آن مورد بررسی قرار بدهیم. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای تخصصی ما تماس حاصل نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

بررسی مواد قانون مدنی در خصوص مبحث اشتباه حقوقی

در ماده ۱۹۹ قانون مدنی بیان شده است که رضای حاصل در نتیجه اشتباه یا اکراه معامله را از اعتبار می‌اندازد. در توضیح این ماده باید بیان کنیم که اگر رضایت یک شخص در نتیجه اشتباه او باشد معامله‌ای که انجام داده است نافذ نمی‌باشد.

جلو‌تر خواهیم دید که معاملات اشتباه گاهی سبب عدم نفوذ گاهی سبب بطلان و گاهی هم تأثیری در صحت معامله ندارند.

در چه صورتی اشتباه موجب بطلان عقد می گردد ؟

اشتباه در ماهیت عقد

اگر اشتباه در خصوص ماهیت عقد باشد در این صورت سبب بطلان عقد می‌گردد. به عنوان مثال موقعیتی را تصور کنید که طرفین در حال انعقاد معامله می‌باشند یکی از آن‌ها با این تصور که معامله‌ای که در حال انجام است بیع می‌باشد آن را قبول می‌کند و می‌گوید فروختم. در صورتی که طرف دیگر با این تصور که معامله در حال انجام اجاره می‌باشد معامله را قبول می‌کند. در صورت تحقق چنین موقعیتی طرفین در خصوص نوع عقد یا به عبارت دیگر ماهیت عقد در حال انعقاد اشتباه می‌کنند و چنین اشتباهی موجب می‌شود تا عقد باطل گردد. توضیحی که بیان کردیم در واقع مستندش ماده ۱۹۴ قانون مدنی می باشد.

اشتباه در مورد معامله

همچنین این امکان وجود دارد که اشتباه در خصوص مورد معامله واقع شود. مطابق ماده ۱۹۴ طرفین باید در خصوص مورد عقد یا مورد معامله با یکدیگر توافق داشته باشند. در واقع ایجاب و قبول آن‌ها باید مطابق یکدیگر باشد. تصور کنید در معامله‌ای که در حال انجام می‌باشد یکی از طرفین فکر می‌کند در حال خریدن خانه است در حالی که طرف دیگر تصور دارد که در حال فروش اتومبیل می‌باشد در این صورت عقد باطل می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط معامله صحیح کلیک کنید.

اشتباه در وصف

گاهی اوقات ممکن است که اشتباه در خصوص برخی ابعاد و اصاف موضوع معامله به وجود بیاید. در اینجا دو حالت ایجاد می‌شود: اگر وصف اساسی باشد و مورد معامله فاقد آن وصف باشد معامله باطل است مثل اینکه فرد ماشین مشکی بخرد ولی ماشین قرمز به او تحویل دهند.

مورد بعدی مختص اوصاف کم اهمیت‌تر است. اگر وصف خیلی مهم نباشد طرف معامله می‌تواند معامله را بر هم بزند یا همانطور بپذیرد.

اشتباه در شخصیت | اشتباه حقوقی

در ماده ۲۰۱ قانون مدنی اشاره شده است که اشتباه در شخص طرف معامله مانع درستی معامله نیست مگر در مواردی که شخصیت طرف معامله علت اصلی انعقاد عقد بوده است. در واقع این ماده به این نکته اشاره می‌کند که به طور کلی اگر در شخصیت طرف معامله اشتباهی به وجود بیاید در این صورت معامله همچنان صحیح باقی می‌ماند مگر در موردی که یک طرف معامله، معامله را به دلیل شخصیت طرف دیگر معامله منعقد کرده باشد. در این صورت چنین اشتباهی موجب می‌شود که به صحت معامله خلل وارد شود.
اغلب قرارداد‌ها بدون توجه به شخصیت طرف مقابل انجام می‌گردند اما عقودی هم وجود دارند که اساسا شخصیت افراد دلیل اصلی انعقاد آن‌هاست. به عنوان مثال می‌توان عقد نکاح را نمونه‌ای از این قبیل دانست. بنابراین اگر در اینگونه عقود اشتباه در خصوص شخصیت طرف معامله به وجود آید از موجبات بطلان معامله می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اشتباه حقوقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اشتباه حقوقی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: اشتباه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم به بحث احضار متهم بپردازیم و نکات و مطالب مهمی را در این خصوص بیان کنیم. در واقع این اولین اقدامی است که بازپرس نسبت به متهم انجام می‌دهد. هدف از احضار کردن متهم انجام تحقیقات راجع به او می‌باشد. همان طور که در ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است برای اینکه رسیدگی آغاز شود کافی است شاکی از حق شکایت خود استفاده کند اما صرفاً شکایت شاکی نمی تواند منجر به احضار گردد که در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

چه زمانی متهم احضار می‌گردد ؟

در مقدمه اشاره کردیم صرف این که شاکی از حق شکایت خود در خصوص یک شخص استفاده کند نمی‌تواند منجر به احضار گردد. در واقع زمانی متهم احضار می‌شود که اوضاع و احوال ظاهری پرونده و قرائن امکان ارتکاب عمل مجرمانه‌ای که به او نسبت داده شده است را تقویت کند. در این راستا به ماده ۱۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره می‌کنیم. در این ماده آمده است که بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام، کسی را به عنوان متهم احضار و یا جلب کند.
تخلف از این مقرره موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.

فرم‌های مخصوص احضاریه به چه شکل است؟

احضار کردن متهم به وسیله فرم‌های مخصوص احضاریه انجام می‌شود. ماده ۱۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرده است که احضار متهم نزد مقام قضایی با احضاریه عمل می‌آید. احضاریه دو نسخه دارد که یکی توسط متهم نگه داشته می‌شود و نسخه دیگر پس از امضا به مامور ابلاغ مسترد می‌گردد.
در خصوص فرم‌های مخصوص احضاریه ماده دیگری در قانون آیین دادرسی کیفری وجود دارد. در ماده ۱۷۰ این قانون مندرجات الزامی احضاریه شمرده شده است. در احضاریه باید مشخصات دقیق متهم، علت احضار ساعت تاریخ و مکان حضور به دقت منعکس شود. در نهایت احضاریه باید امضای مقام قضایی را داشته باشد.

در برخی جرایم منافی عفت علت احضار به دلیل حفظ آبروی متهم ذکر نمی‌شود. اما متهم بهرحال این حق را دارد که با مراجعه به مقام قضایی علت احضار را جویا شود.

احضاریه باید به چه کسی ابلاغ گردد ؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که احضاریه باید به شخص متهم ابلاغ شود.
حال این امکان وجود دارد که ابلاغ به بستگان شخص متهم و یا اشخاصی که مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، ابلاغ به آنها صحیح می‌باشد صورت گرفته باشد.
ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که اگر محل اقامت متهم مشخص نباشد چه اتفاقی می‌افتد در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که همانطور که ماده ۱۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرده است هرگاه ابلاغ احضاریه به فرد ممکن نباشد، ابلاغ از طریق یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به عمل می‌آید. در صورت عدم حضور متهم در این مرحله بازپرس می‌تواند دستور جلب متهم را صادر کند تا از او بازجویی شود.

نکته احضار متهم

اگر متهم با وجود ارتکاب جرم با حسن نیت به روشن شدن واقعیت پرونده کمک کند و به مقامات قضایی در کشف حقیقت مساعدت نماید، این اقدامات می‌تواند موجب تخفیف مجازات وی از جانب قاضی پرونده شود.

با وجود پیشرفتی که در روش‌های جدید ارتباطی وجود داشته است قانونگذار تلاش کرده است یکی از این روش‌ها استفاده کند. بنابراین می‌توانیم در این راستا به ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کنیم این ماده به این شرح است که استفاده از سامانه‌های (سیستم‌های) رایانه‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم تجویز شده است.
نباید فراموش کرد که این شیوه‌های ابلاغ و احضار در موازات شیوه‌های سنتی استفاده می‌شوند و ابلاغ ورقه‌های قضایی به متهم هنوز رواج دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص احضار متهم ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون احضار متهم پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: احضار متهم چگونه انجام می‌شود ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق آمار معمولا اکثر زوجین پس از ازدواج اقدام به فرزندآوری می‌کنند. اما برخی از زوجین نیز به دلایل بیولوژیکی و… صاحب فرزند نمی‌شوند و راه قانونی چنین افرادی پذیرفتن سرپرستی یک کودک است. در ادامه قصد داریم در مورد سرپرست کودکان توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

حکم سرپرستی کودکان ‌بی‌سرپرست و بد سرپرست | سرپرست

همانطور که می‌دانیم هر فرد پس از به دنیا آمدن نیاز به یک سرپرست صالح دارد که از او نگهداری نموده و نیاز‌هایش را برطرف نماید. اما در برخی موارد دیده می‌شود که پدر و مادر فرزند از دنیا می‌روند و یا اینکه ‌پدر و مادرش به علت ارتکاب جرم، اعتیاد و… مناسب سرپرستی او‌ نیستند که در این ‌صورت کودک ‌بی‌سرپرست یا بدسرپرست است و قاضی دادگاه طی حکمی سرپرستی او را به فردی صالح واگذار می‌کند.

طبق این ‌حکم زن و شوهری که تمایل به سرپرستی آن فرزند دارند می‌توانند این موضوع را به دادگاه اعلام نمایند و با موافقت دادگاه برای یک مدت موقتی سرپرستی آن فرزند را به عهده بگیرند. قاضی ابتدا برای یک مدت شش ماهه فرزند را به زن و شوهر متقاضی تحویل می‌دهد و اگر آن دو وظایف خود را در این شش ماه به خوبی انجام دادند می‌توانند سرپرستی کودک را به صورت دائمی دریافت کنند.

نحوه صدور حکم سرپرستی کودکان ‌بی‌سرپرست یا بد سرپرست

برای صدور حکم زن و شوهر متقاضی می‌بایست درخواست سرپرستی خود را به دادگاه تقدیم نمایند. قاضی درخواست آن‌ها را بررسی نموده و اگر درخواست صحیح بود و آن‌ها شرایط انجام این کار را داشتند با درخواست موافقت می‌کنند. برای صدور این حکم زن و شوهر می‌بایست اثبات کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل فرزند را تا سن‌ بلوغ او دارند و نیز باید اموالی را که دادگاه تعیین می‌کند به نام فرزندخوانده بزنند تا در صورت فوت والدین کودک دچار تنگدستی نشود.

همچنین برای صدور این حکم زن و شوهر می‌بایست به ثبت احوال مراجعه نموده و شناسنامه خود و فرزند را مجددا دریافت نمایند و در شناسنامه فرزند نام پدر و مادر را ذکر کنند تا پس از انجام این مراحل حکم سرپرستی توسط قاضی صادر گردد. در صورتی که زن و شوهر بتوانند در شش ماهه اول سرپرستی وظایف خود را به خوبی انجام دهند و در انجام مراحل بالا نیز موفق شوند علاوه بر اینکه حکم سرپرستی دریافت می‌کنند بلکه حتی می‌توانند به صورت دائم سرپرست آن‌ کودک شوند.

تکلیف حکم سرپرستی در صورت فوت زن و شوهر

چنانچه زن و شوهر پس از دریافت حکم سرپرستی موقت یا دائمی فوت کنند دادگاه این حکم ‌را برای زن و شوهر دیگری صادر می‌کند تا کودک بدون سرپرست باقی نماند. حتی اگر زن و شوهر دیگری برای سرپرستی آن کودک متقاضی نباشند دادگاه او را طی حکمی به بهزیستی منتقل می‌کند تا در آنجا از او مراقبت کنند.

برخی قوانین مهم سرپرستی کودک

  • در صورتی که زن و شوهر در شش ماه اول سرپرستی از این کار پشیمان شوند می‌توانند‌ کودک را تحویل دهند و این موضوع را اعلام نمایند.
  • اگر زن و شوهر متقاضی در شش ماهه اول سرپرستی در تربیت فرزند و تامین مخارج او به خوبی عمل نکنند قاضی حکم سرپرستی آن‌ها را فسخ نموده و به اشخاص دیگری واگذار می‌کند.

سوالات متدوال

علت صدور حکم سرپرستی کودک چیست‌ ؟

اگر کودکی بی‌سرپرست یا بد سرپرست باشد دادگاه حکم ‌سرپرستی او را صادر خواهد کرد.

اگر زن و شوهر متقاضی وظایف خود را در قبال کودک انجام ندهند تکلیف چیست‌ ؟

اگر زن و شوهر متقاضی وظایف خود را در رابطه با فرزند به انجام نرسانند حکم سرپرستی آن‌ها فسخ می‌شود. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرپرستی کودکان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سرپرستی کودکان پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سرپرست کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره آگاهی از مسائل حقوقی در هر معامله‌ای، موجب می‌شود که پس از انجام معامله برای هر دو طرف ( طرفین معامله ) مشکلات حقوقی دست و پاگیر که همواره حل و فصل آن‌ها نیاز به مراجعه به دادگاه و رفت و آمدهای بسیار دارد، از بین برود. آیا می‌دانید حق مالکانه به چه معناست؟ و حق مالکانه سر قفلی به چه صورت است؟ در ادامه به بررسی حق سرقفلی و همچنین اشاره به مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حق مالکیت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : حق سرقفلی

حق مالکانه و سرقفلی

سرقفلی، حقی است که متعلق به مستاجر یک ملک تجاری می‌باشد. به مبلغی که مستاجر هنگام انتقال سرقفلی و حق کسب برای گرفتن رضایت مالک به وی پرداخت می‌کند، حق مالکانه گفته می‌شود.

مبلغ حق مالکانه، مبنای عرفی دارد و در هیچ قانونی مبلغ خاصی تعیین نگردیده، لذا درصد آن نیز به شکل قطعی و مشخص نمی‌باشد و توافقی تعیین می‌شود.

حق مالکانه معمولاً از ۸ درصد تا ۱۵ درصد متغیر است. اما قیمت سرقفلی و حق مالکانه معکوس می‌باشد. بدین معنا که هر چه قیمت سرقفلی بالاتر باشد حق مالکانه کمتری تعلق می‌گیرد. به طور کلی حق مالکانه، از شهری به شهر دیگر و از ملکی به ملک دیگر متفاوت خواهد بود.

انتقال قطعی ملک با سرقفلی

در صورتی که مالک تصمیم داشته باشد که ملک خود را به شخص دیگری انتقال دهد، باید حقوق شما را به عنوان مستاجر و مالک سرقفلی پرداخت نماید.

سرقفلی به سه روش اختیاری، قهری و قضایی منتقل می‌گردد.

انتقال اختیاری: همانطور که از اسمش پیداست حق سرقفلی با میل و رضایت مالک آن منتقل می‌گردد.

انتقال قهری: در انتقال قهری این حق پس از فوت مالک سرقفلی به ورثه وی انتقال می‌یابد. پس سرقفلی به ارث می‌رسد.

انتقال قضایی: وقتی انتقال سرقفلی به موجب حکم دادگاه باشد به آن انتقال قضایی گویند

حق مالک از فروش سرقفلی

اگر مالک راضی به انتقال ملک نشود، مالک سرقفلی ( مستأجر ) می‌تواند با مراجعه به دادگاه درخواست صدور مجوز انتقال از مرجع قضایی بنماید و در صورتی که دادگاه وی را محق بداند دستور به انتقال سرقفلی می‌دهد.

همچنین در صورتی که مالک سرقفلی حق انتقال به غیر را کسب نموده باشد، لازم است به این موضوع دقت کند که آیا مدت اجاره‌اش منقضی گشته یا خیر؟ در صورت انقضای مدت، بهتر است ابتدائا از طریق مراجع قضایی علیه مالک، دعوای الزام به تنظیم اجاره‌نامه مطرح نماید و سپس اقدام به انتقال ملک بنماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق سرقفلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق سرقفلی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: حق سرقفلی ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اشتغال به معنای دارای شغل بودن و مشغول بودن به انجام کاری ‌می‌باشد. مشاغل موجود در ایران انواع مختلفی دارند و حقوق و مزایای هر کدام با توجه به نوع کار معین ‌می‌شود. اما انتخاب شغل در ایران نیز دارای قوانین خاص خود ‌می‌باشد و هر فرد ‌می‌بایست به قوانین انتخاب شغل توجه‌ نماید. در ادامه توضیحات مفصلی را در خصوص حق اشتغال آزاد خدمتتان ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

حق آزادی انتخاب شغل یا حق اشتغال چیست‌‌‌ ؟

در قانون اساسی جمهوری اسلا‌می ‌آمده است که هر فرد ‌می‌تواند هر شغلی را که دوست ‌می‌دارد انتخاب کند و طبق همین قانون دولت موظف است برای تمام افراد اشتغال زایی کند.

از آن جایی که اشتغال افراد باعث ‌می‌شود که بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند دولت به هر فرد اجازه داده است که شغل مورد نظر خود را انتخاب کند و افراد ‌می‌توانند با توجه به علاقه خود شاغل شوند.

موارد و مصادیق حق اشتغال

در قانون اساسی کشور در مورد حق آزادی انتخاب شغل به دو مورد زیر اشاره شده است:

  • هر فرد حق انتخاب شغل خود را دارد و افراد دیگر اجازه ندارند که او را از انجام شغلش باز دارند.
  • همه افراد ‌می‌توانند هر میزانی که بخواهند کار کنند و هیچکس حق ندارد برای آن‌‌ها میزان کار معین شده‌‌‌ای را در نظر بگیرد و آن‌ها را وادار کند که فقط به همان میزان کار کنند.

نکته مهم: چنانچه فردی دیگری را از انجام‌ شغل مورد علاقه‌اش بازدارد و یا اینکه او را وادار به انجام میزان کار معین شده توسط خودش کند در واقع مجرم است و طرف مقابل ‌می‌تواند در دادگاه از او شکایت کند.

در چه مواردی افراد ‌نمی‌توانند شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند‌‌‌ ؟

این صحیح است که هر فرد ‌می‌بایست شغل مورد علاقه خود را انتخاب کند و این کار از نظر قانون درست است اما‌ در برخی موارد نیز فرد ‌نمی‌تواند بعضی از مشاغل را انتخاب کند زیرا انتخاب این نوع شغل به صلاح مردم کشور نیست. در ادامه استثنائات انتخاب شغل را نام برده‌‌‌ایم:

  • چنانچه فردی بخواهد شغلی انتخاب کند که با دین اسلام‌ همخوانی نداشته باشد قانون‌ او را از انجام آن شغل منع خواهد کرد. برای مثال اگر فردی بخواهد به فروش مشروبات الکی و مواد مخدر بپردازد شغل او از نظر شرعی صحیح نیست و قانون‌ نیز آن ‌را نمی‌پذیرد.
  • اگر فردی بخواهد با اشتغال خود باعث شود که مصلحت مردم به خطر بیفتد قانون‌ او را از انجام شغلش بازمی‌دارد. برای مثال اگر فردی بخواهد زورگیری کند و نظم جامعه را بر هم زند قانون اجازه اشتغال در این مورد را به او ‌نمی‌دهد.
  • اگر فردی با اشتغال خود باعث ضایع شدن حقوق دیگران‌ شود نیز قانون او را از انجام فعالیتش بازمی‌دارد.‌ برای مثال اگر کسی به کلاهبرداری از مردم اشتغال داشته باشد در واقع حق مردم را ضایع کرده است و شغل او از نظر قانونی اشکال دارد.

نکته مهم: موارد نام برده شده در بالا شغل‌‌هایی هستند که چون به ضرر و زیان مردم ‌می‌انجامند قانون آن‌‌ها را ‌نمی‌پذیرد اما افراد ‌می‌توانند در مشاغلی مثل، معلمی، پزشکی، مهندسی، فروشندگی، کشاورزی، تبلیغات و… فعالیت داشته باشند و در واقع تا زمانی که این مشاغل با قوانین اسلام مغایرتی نداشته باشند هیچ اشکالی ندارند.

سوالات متدوال

قانون آزادی انتخاب شغل به چه دلیل وضع شده است‌‌‌ ؟

قانون انتخاب آزادی شغل به این دلیل وضع شده است که از حقوق مردم در جامعه دفاع شود.

آیا ‌می‌توان به صورت آزادانه شغل فروش موارد مخدر را انتخاب کرد‌‌‌ ؟

خیر زیرا این ‌شغل با قوانین اسلامی مغایرت دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق ا‌شتغال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق ا‌شتغال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: حق اشتغال ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله سعی داریم تا مبحث حق ارتفاق را مورد بررسی قرار دهیم. پیش از بیان هر نکته باید اشاره کنیم که در ماده ۹۳ قانون مدنی به تعریف این حق پرداخته شده است. اگر بخواهیم مطابق این ماده تعریفی را بیان کنیم باید بگویم که حق ارتفاق حقی است که برای یک شخص در ملک شخص دیگری ایجاد می‌شود. باید توجه کنیم که این تعریف علی رغم این که تعریف جامعی به شمار می‌رود شامل حق انتفاع حق شفعه و … نیز می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که این تعریف جامع است ولی مانع نیست و از این حیث باید به تعریفی که جامع و مانع است اشاره کنیم. در ادامه به بررسی تمام نکات حق ارتفاق و همچنین بیان تعریف صحیح آن می‌پردازیم. برای آشنایی با مفهوم کلاهبرداری و مجازات آن کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
منبع : حق ارتفاق 
 

تعریف جامع و مانع از حق ارتفاق

برای اینکه تعریف را به زبان خیلی ساده بیان کنیم باید تصور کنید که دو مال غیر‌منقول داریم ( منظور از مال غیر‌منقول مالی است که از جایی به جای دیگر قابل انتقال نباشد. ) و مالک یک مال نسبت به مال دیگری دارای حق می‌باشد. موضوعی که ما در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم همین حق می‌باشد که به آن حق ارتفاق می‌گویند. همانطور که اشاره شد حقوق ارتفاقی که از آن صحبت می‌کنیم قائم است به ملک. یعنی اینکه این حق برای کسی است که خودش مالک ملک باشد. بنابراین در این خصوص ما با دو ملک رو‌به‌رو هستیم که هر کدام از آن‌ها مالک جداگانه دارند. اگر شخصی مالک ملک نباشد مباحث حق ارتفاق در خصوص وی مطرح نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حق مالکیت کلیک کنید.

منابع حق ارتفاق

قرارداد

در ماده ۹۴ قانون مدنی بیان شده است که مالکان هر حقی که بخواهند می‌توانند در املاک خود به دیگری بدهند و در این مورد با محدودیتی مواجه نیستند. اگر منبع حق قرارداد باشد کیفیت و چند و چون حق تابع قرارداد خواهد بود.

بنابراین متوجه می‌شویم که یکی از منابع حقوق ارتفاق قرارداد است که به نوعی اولین منبع آن نیز به شمار می‌رود. در قرارداد صاحبان دو ملک ذکر می‌کنند که به دیگری این حق را اعطا کردند. به عنوان مثال یکی از مالکان به دیگری حق عبور از ملکش را می‌دهد. بنابراین در این مثال مالکی که حق عبور از ملک دیگری را دارد از حق ارتفاق برخوردار است. حال ممکن است بدون پرداخت پول و مجانی از این حق برخوردار شده باشد و یا اینکه هزینه برخورداری از آن را پرداخته باشد.

قانون

در ماده ۹۵ قانون مدنی بیان شده است که اگر زمین یا خانه کسی مجرای فاضلاب یا آب باران زمین یا خانه دیگری قرار گرفته باشد صاحب آن خانه یا زمین حق ندارد دیگری را از استیفای حقش منع کند مگر در صورتی که عدم استحقاق او اثبات گردد.
مطابق این قانون متوجه شدیم که منبع دوم حق ارتفاق قانون می‌باشد و مطابق قانون برای مالک یک ملک در صورت تحقق شرایطی که ذکر شد حق ارتفاق در نظر گرفته می‌شود.

نکاتی که باید در مبحث حق ارتفاق مورد توجه قرار بگیرد

این حق قائم به شخص نیست بلکه همانطور که بیان شد قائم به ملک است. در خصوص یک مال غیر‌منقول ایجاد می‌شود. بنابراین می‌توان بیان کرد که این حق به سبب مالکیت است که برای شخص ایجاد می‌شود.

نکته مهم که حتما باید به آن اشاره شود تفاوت میان حق و اذن است. شخصی که اذن را می‌دهد می‌تواند از اذن خود رجوع کند و نمی‌توان حق اذن را انتقال داد و قائم به شخص است. همچنین باید توجه کنیم که اگر اذن دهنده از دنیا برود اذن دیگر ارزشی ندارد. اگر اذن دهنده محجور شود شرایط به همین شکل است. در حالی که در مبحث حق هیچ‌کدام از این شرایط صدق نمی‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله دعوای تصرف عدوانی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق ارتفاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق ارتفاق پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: حق ارتفاق ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پدر و مادر می‌توانند هرگونه مالی که متعلق به آنان است را به فرزندان خود واگذار کنند و یا به عنوان ارث به آن‌ها هدیه نمایند. اهدا کردن اموال پدر و مادر قبل و بعد از مرگ دارای قوانین و شرایطی است که ‌بایست به آن بیشتر توجه نمود. در ادامه قصد داریم در مورد صلح عمری و نمونه قرارداد آن توضیحاتی را خدمتتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

صلح عمری چیست‌ ؟

صلح عمری به عملی گفته می‌شود که طی انجام آن شخص می‌تواند وصیت کند که پس از مرگش اموال یا املاک ‌او به شخص دیگری واگذار شوند. برای مثال پدر می‌تواند وصیت کند که وقتی فوت کرد خانه‌اش را به نام فرزندش کنند. اما در صلح عمری پدر می‌تواند تا زمانی که زنده است از منافع ملک خود استفاده کند ولی پس از فوت ملک به فرزندش واگذار شده و او می‌تواند هر تصرفی که بخواهد در آن ایجاد کند. برای انجام صلح عمری می‌بایست قراردادی را تنظیم نمود.

نمونه قرارداد صلح عمری

مصالح به نام…..به شماره شناسنامه…شماره تماس…..کدملی….شماره تلفن…فرزند…متولد…..

متصالح به نام…..به شماره شناسنامه…..شماره تماس….کدملی……شماره تلفن……فرزند….متولد…..

مورد مصالحه

شش دانگ یک خانه واقع در…..به نشانی……خیابان….به متراژ…. مترمربع…… دارای پلاک…. و….

عدم ممنوع المعامله بودن

در قرارداد باید ذکر شود که مصالح و متصالح از اشخاصی نیستند که ممنوع المعامله باشند.

هزینه مورد مصالح | نمونه قرارداد صلح عمری

هزینه‌های تعمیر و ….به عهده متصالح و هزینه‌های آب و برق و گاز به عهده مصالح است.

تعمیرات در نمونه قرارداد صلح عمری

مصالح می‌تواند بدون کسب اجاره از مصالح ملک را تعمیر کند.

اقرار

متصالحین می‌بایست اقرار کنند که در زمان حیات مصالح هیچ ادعایی در مورد منافع ملک نداشته باشند.

حل اختلاف

چنانچه هرگونه اختلافی در این مورد به وجود بیاید مصالح و متصالح می‌بایست به ….وکیل دادگستری رجوع کنند.

نکته: منظور از مصالح کسی است که مال را پس از فوتش به دیگری می‌بخشد و منظور از متصالح نیز شخصی است که مال را پس از فوت مصالح دریافت می‌کند.

سوالات متداول

در صلح عمری مصالح می‌تواند در زمان حیاتش از ملک استفاده کند‌ ؟

بله.

در دادخواست صلح عمری مشخصات متصالح نیز ذکر می‌شود‌ ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد صلح عمر‌ی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد صلح عمر‌ی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: نمونه قرارداد صلح عمری ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اجاره کردن اموال از صاحبان آن‌ها به امری طبیعی و قانونی تبدیل شده است و هر فرد ‌‌‌می‌تواند با مراجعه به املاک یا مراکز مربوطه مال یا ملک افراد دیگر را از آن‌ها اجاره نماید. اما فردی که مال دیگران را اجاره ‌‌‌می‌کند دارای حقوقی ‌‌‌می‌شود و ‌برابر همان حقوق ‌‌‌می‌بایست تکالیف خود را نیز به خوبی انجام دهد. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق و تکالیف مستاجر توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مستاجر کیست‌‌‌‌ ؟

مستاجر به کسی گفته ‌‌‌می‌شود که با پرداخت مبلغی اقدام به اجاره املاک افراد دیگر ‌‌‌می‌کند. مستاجر مبلغی را به عنوان اجاره بها به صاحب ملک ‌‌‌می‌پردازد و ملک را در قبال آن مبلغ از او اجاره ‌‌‌می‌نماید.

حقوق مستاجر کدامند‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد مستاجر در صورت اجاره نمودن مال دیگران دارای حقوقی ‌‌‌می‌شود که ‌‌‌‌می‌تواند از این حقوق به خوبی استفاده کند. حقوق مستاجر به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

اجاره دادن | حقوق مستاجر

هرگاه فردی ملکی را اجاره کند‌ طبق قانون ‌‌‌می‌تواند‌ ‌ملک ‌اجاره شده را به فرد دیگری اجاره دهد. اما اگر در اجاره نامه قید شده باشد که او حق انجام این‌کار را ندارد دیگر قادر به اجاره دادن ملک نخواهد بود‌.

تعمیر مال اجاره شده

اگر مالی که توسط مستاجر اجاره شده است نیاز به هرگونه تعمیری داشته باشد مستاجر ‌‌‌می‌تواند هزینه‌‌‌‌های تعمیر آن را از صاحب مال طلب نماید.

حق فسخ | حقوق مستاجر

اگر در زمان تعمیر مال مستاجر امکان استفاده از آن را نداشته باشد قانون به او اجازه فسخ اجاره را ‌‌‌می‌دهد.

دریافت پول پیش

هرگاه مدت زمان اجاره تمام شود مستاجر ‌‌‌می‌تواند پولی را که به عنوان پول پیش به صاحب مال پرداخت ‌نموده است را از او دریافت کند.

تکالیف مستاجر

مستاجر پس از اجاره مال ‌‌‌می‌بایست به تکالیف خود به خوبی عمل نماید. در ادامه تکالیف مستاجر شرح داده شده است:

پرداخت اجاره بهای ماهیانه

اگر در اجاره نامه قید شود که مستاجر باید اجاره ماهیانه به صاحب مال پرداخت کند او ‌‌‌می‌بایست طبق همین مورد در زمان‌‌‌‌های معین‌شده اجاره ماهیانه را به صاحب ملک پرداخت نماید.

مراقبت کردن از مال اجاره شده

مستاجر ‌‌‌می‌بایست مانند یک امانت دار از مالی که اجاره کرده است به خوبی مراقبت نماید و تا زمان تحویل آن را صحیح و سالم‌ نگه دارد. این مورد از تکالیف مستاجر به حساب ‌‌‌می‌آید و چنانچه مستاجر به مال آسیبی برساند و یا از آن استفاده نامتعارف کند صاحب مال ‌‌‌می‌تواند اجاره را فسخ کند.

سوالات متداول

مستاجر کیست‌‌‌‌ ؟

مستاجر به کسی گفته ‌‌‌می‌شود که با پرداخت اجاره بها اموال دیگران را اجاره ‌‌‌می‌نماید.

آیا هزینه تعمیر مال اجاره شده به عهده مستاجر ‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌ ؟

خیر صاحب ملک ‌‌‌می‌بایست این هزینه را پرداخت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق و تکالیف مستاجر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق و تکالیف مستاجر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: حقوق مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قرارداد اجاره یکی از انواع قراردادی است که امروزه نقش پر رنگی در جامعه دارد. گاهی اوقات پیش می‌آید که به علت بروز دلایلی مستاجر و یا موجر قبل از موعد بخواهند قرارداد را فسخ نمایند. اساسا اجاره کردن به معنای این است که شخصی منافع یک ملک خاصی را از فرد دیگر بخرد و در مقابل برای این تملک و بهره برداری مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به آن فرد بپردازد. در ادامه به بررسی چگونگی فسخ قرارداد اجاره و شرایط آن و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع :  فسخ اجاره
 
 
 

اجاره

در مقاله‌ای جداگانه به توضیح آن پرداخته‌ایم. اما به طور مختصر خریدن منفعت یک ملک از صاحب آن را اجاره گویند.

فسخ قرارداد اجاره

قرارداد اجاره یکی از عقود لازم بوده که موجر یا مستاجر قبل از انقضای مدت اجاره نمی‌تواند تقاضای فسخ آن را نماید. البته این قاعده زمانی مطرح می‌گردد که در قانون استثنا پیش بینی نشده است.

بنابراین در مواردی که قانون اجازه فسخ قرارداد را داده است، موجر یا مستاجر می‌تواند برای فسخ و تخلیه عین مستاجره تقاضای خود را ارائه نماید.

البته تا زمان اتمام موعد قرارداد نمی‌توان مستاجر را مجبور به تخلیه کرد مگر در مواردی که در قانون ذکر شده باشد یا این که در ضمن عقد اجاره در خصوص تخلیه زودتر از موعد توافق کرده باشند.

 فسخ قرارداد قبل از پایان موعد

خیار عیب | فسخ اجاره

طبق ماده 478 قانون مدنی، هرگاه روشن گردد عین مستاجره در زمان اجاره معیوب بوده است مستاجر مخیر است اجاره را فسخ نماید یا همانگونه که ملک را تحویل گرفته، اجاره را با تمام اجاره‌بها قبول کند. ولی اگر موجر عیب را مرتفع سازد به نحوی که به مستاجر زیانی وارد نگردد مستاجر حق فسخ نخواهد داشت. بنابراین هر زمانی که عیب باعث اخلال و یا ضرر به استفاده از ملک نشود، مستاجر حق خیار فسخ قرارداد اجاره را نخواهد داشت.

این نکته برای زمانی بود که عین مستاجره در زمان عقد معیوب باشد.

معیوب شدن عین مستاجره بعد از عقد و قبل از قبض آن

طبق قانون مدنی عیبی که بعد از عقد و قبل از تحویل گرفتن عین مستاجره ایجاد می‌گردد، به مستاجر حق بر هم زدن معامله را می‌دهد. در اینجا مستاجر آزادی انتخاب دارد که اجاره را فسخ کند و یا این که به همان نحو قبول نماید.

معیوب شدن عین مستاجره در مدت اجاره

اگر عیب در طول مدت اجاره ایجاد گردد مستاجر می‌تواند قرارداد را به نسبت مدت باقی مانده فسخ نماید.

بنابراین عقد اجاره در این صورت به اعتبار مدت به دو بخش تقسیم می‌شود که نسبت به مدت قبل از به وجود آمدن عیب صحیح و نسبت به مدت بعد از آن قابل فسخ می‌باشد. برای این که منافع قبل از پیدایش عیب سالم بوده و به وسیله مستاجر هم استفاده شده است پس صحیح می‌باشد و برای مدت بعد آن هم مستاجر می‌تواند برای جبران ضرری که به او وارد شده، عقد را فسخ نماید.

تخلف از شرایط و تلف مورد اجاره

در ماده 496 قانون مدنی آمده است که عقد اجاره به علت از بین رفتن عین مستاجره از تاریخ معدوم شدن باطل می‌گردد و نسبت به تخلف از شرایطی که بین موجر و مستاجر مقرر گشته حق فسخ از تاریخ تخلف ایجاد می‌شود.

مواردی که موجر می‌تواند حکم فسخ اجاره را از دادگاه درخواست کند

در ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 آمده است که در موارد زیر موجر می‌تواند صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه ملک را از دادگاه تقاضا نماید. دادگاه ضمن صدور حکم فسخ اجاره، دستور تخلیه مورد اجاره را نیز می‌دهد و این حکم علیه مستاجر و یا هر متصرفی اجرایی می‌شود و محل تخلیه می‌گردد.

1. محل به منظور کسب پیشه و تجارت اجاره داده شده اما مستاجر آن را به دیگری اجاره دهد.

2. در خصوص املاکی که به منظور کسب پیشه و تجارت خاصی اجاره داده می‌شوند اگر فرد شغل خود را عوض کند و به انجام شغل دیگری در آن ملک بپردازد.

3. تعدی یا تفریط مستاجر در مال‌الاجاره.

4. مستاجر مال‌الاجاره یا اجرت اجاره را نپردازد و ظرف ده روز قسط یا اقساط عقب افتاده را پرداخت ننماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ اجاره، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ اجاره پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: فسخ اجاره ,
:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید فرار از دین و معامله به قصد فرار از دین به چه معناست؟ نحوه احراز انگیزه در این معاملات به چه صورت است و این معامله چه تفاوتی با معامله صوری دارد؟ در ادامه به بررسی معامله به قصد فرار از دیون می‌پردازیم. برای اطلاع از شرایط معامله صحیح کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

تعریف فرار از دین و معامله به قصد فرار از دین

گاهی اوقات شخصی که محکوم به پرداخت دینی به کسی شده است برای فرار از دین، اقدام به انتقال صوری یا واقعی اموال خود به دیگری می‌کند.
برای مثال شخصی که همسرش مهریه خود را از وی مطالبه کرده و دادگاه هم نسبت به پرداخت آن توسط مرد حکم قطعی صادر کرده است، مرد مال خود را به دیگری منتقل کرده و یا حتی آن را می‌فروشد برای این که دین خود را نسبت به زن ادا نکند.
در این مورد زن می‌تواند علیه مرد به جرم معامله به قصد فرار از دیون اقدام به طرح دعوای کیفری کند.
طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از دیون به نحوی که باقی‌مانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری درجه شش یا جرای نقدی معادل نصف محکوم‌به، یا هر دو مجازات می‌باشد.

نحوه احراز انگیزه فرار از دین

فردی که انگیزه فرار از دین خود را دارد هر چند در صدد پوشاندن و مخفی نمودن آن است ولی این انگیزه می‌تواند به کمک قرائن و اوضاع و احوال و شرایطی کشف شود.
برای مثال می توان اشاره کرد به:
۱ – تقارن زمان معامله با موعد مطالبه طلب بستانکار. یعنی وقتی که موقع پرداخت مهریه زن است مرد مال خود را به دیگری می‌فروشد.
۲ – شخصیت طرف معامله، برای مثال مدیون اموال خود را به یکی از خویشاوندان خود یا یکی از دوستان صمیمی خود انتقال دهد.
۳ – فروختن مال به قیمتی ارزان‌تر از قیمت واقعی یا هبه کردن آن موقع ادای دین.
۴ – گواهی گواهان دایر بر اقرار مدیون در مورد وجود انگیزه فرار از دیون.

شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین

۱ – انتقال مال توسط مدیون.

۲ – نفع طلبکاران در اقامه دعوا.

۳ – طلب یا محکومیت مالی باید مسلم و قابل مطالبه باشد. یعنی برای مثال اصل طلب مورد دعوا نباشد و به موجب سند رسمی لازم‌الاجرا یا حکم قطعی دادگاه مطالبه شود. همچنین قابل مطالبه بودن یعنی برای مثال طلب حال باشد. طلبکار به موجب چکی که تاریخ وصول آن یک سال بعد است نمی‌تواند ادعای معامله فرار از دیون از جانب مدیون نماید چراکه طلب وی حال نبوده بنابراین قابل مطالبه نمی‌باشد.

۴ – ضرری بودن معامله

۵ – قصد فرار از دین

بطلان معامله صوری با قصد فرار از دیون

طبق ماده ۲۱۸ قانون مدنی اگر مشخص شود که معامله با قصد فرار از دین به طور صوری انجام شده آن معامله باطل است.

این ماده به لحاظ نگارشی و استدلالی مشکل دارد چرا که معامله به قصد فرار از دین با معامله صوری کاملاً متفاوت است و موجب ابهام و بی‌نظمی در فهم و اجرای این ماده می‌شود.
چرا که در معامله به قصد فرار از دین، معامله کننده یعنی مدیون، قصد انشای معامله را دارد و معامله به شکل صحیحی ایجاد می‌شود. منتها از آن جهت معامله می‌کند تا اموال خود را از دسترس طلبکاران خود خارج نماید. ولی در معامله صوری همانطور که از نامش پیداست اصولاً قصد انشای معامله وجود ندارد بلکه صرفاً صورتی از معامله ارائه می‌شود. بنابراین در معامله صوری هیچ گونه معامله‌ای واقع نمی‌شود.

پس جهت بطلان معامله صوری آن است که در واقع قصد انشا در آن وجود ندارد پس معامله‌ای در کار نیست. اما جهت بطلان معامله به قصد فرار از دین، انگیزه فرار مدیون و به دردسر انداختن وی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرار از دین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرار از دین پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: فرار از دین ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه دو فرد ‌‌‌می‌خواهند با یکدیگر معامله‌‌‌‌ای انجام دهند میان آن‌ها قراردادی بسته ‌‌‌می‌شود تا ‌بیشتر به هم اعتماد کنند و تعهد آن‌ها نسبت به معامله اثبات گردد. اما در برخی از این‌قرارداد‌‌‌‌ها اشکالاتی به وجود ‌‌‌می‌آید که ‌دادگاه حکم تعیین وجه التزام را صادر ‌‌‌می‌نماید. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص وجه التزام و نحوه تعیین آن‌خدمتتان ارائه دهیم،با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

وجه التزام چیست ؟

هرگاه دو فرد قصد معامله با یکدیگر را دارند ‌‌‌می‌بایست قراردادی را امضا کنند تا طبق آن‌ قرارداد هر کدام وظایف خود را به خوبی انجام دهند. اگر بخواهیم وجه التزام را با یک مثال ساده توضیح دهیم باید بگوییم‌‌‌‌ در قراردادی که برای اجاره خانه بسته ‌‌‌می‌شود صاحب خانه موظف است که در تاریخ تعیین شده خانه را به مستاجر تحویل دهد و مستاجر نیز موظف ‌‌‌می‌شود که پس از اتمام مدت زمان اجاره آن‌ را در تاریخ معین شده تخلیه نموده و به صاحبش بازگرداند. اما اگر صاحبخانه یا مستاجر تحویل خانه را به زمان دیرتری موکول کنند که در قرارداد ذکر نشده است ‌‌‌می‌بایست مبلغی را به طرف مقابل ‌به عنوان دیرکرد بپردازند.

این مبلغ به این دلیل به افراد پرداخت ‌‌‌می‌شود که آن‌‌‌‌ها از خانه یا هر مال دیگری در تاریخی که‌ در قرارداد ذکر نشده است استفاده کرده‌اند و مال در آن‌ تاریخ در اختیار شخص مقابل بوده است و آن مالی که به عنوان دیرکرد پرداخت ‌‌‌می‌شود در واقع همان و‌جه التزام ‌‌‌می‌باشد.

نحوه تعیین وجه التزام چگونه است‌‌‌ ؟

تعیین و‌جه التزام معمولا با توافق طرفین انجام ‌‌‌می‌شود، طرفین در قرارداد ذکر ‌‌‌می‌کنند که هر کدام در صورت تحویل ندادن مال ‌‌‌می‌بایست خسارتی را به عنوان دیرکرد پرداخت کنند و این موضوع در واقع باعث شده که افراد در تحویل مال‌‌‌‌ به طرف دیگر دیرکرد نداشته باشند. وجه التزام ‌‌‌می‌بایست حتما در قرارداد ذکر شود تا افراد به مشکل برنخورند. در ادامه نحوه شرح وجه التزام در قرارداد را بیان نموده‌‌‌‌ایم:

آقای….. و آقای….. طبق این قرارداد موظف هستند که وظایف خود را در این معامله‌‌‌‌ انجام دهند. آقای…. طبق این قرارداد ملزم ‌‌‌می‌باشد که خانه را در تاریخ …. به آقای ….. که صاحب ملک ‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌ تحویل دهد. چنانچه آقای…. از تحویل ملک به صاحبش‌‌‌‌ خودداری نماید ‌‌‌می‌بایست مبلغ…… را به عنوان دیرکرد روزانه‌‌‌‌ به او پرداخت نماید.

سوالات متداول

وجه التزام چیست‌‌‌ ؟

مبلغی که به عنوان دیر کرد در تحویل مال به افراد پرداخت ‌‌‌می‌شود.

تعیین وجه التزام به عهده چه کسی است‌‌‌ ؟

به عهده طرفین معامله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود. با مراجعه به این مرکز ‌‌‌می‌توانید به نتیجه رسیدن پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید و آن را به نتیجه دلخواه برسانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وجه التزام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وجه التزام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: وجه التزام ,
:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()