نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید قرارداد کار چیست و در این قرارداد چه چیزهایی نوشته می‌شود؟ این قرارداد بین کارگر و کارفرما تنظیم شده و باعث می‌شود که تعهدات آن‌ها نوشته شود و هیچکدام از آن‌ها نتوانند از این تعهدات تخطی کنند. نوشتن قرارداد کار اصول و قوانینی دارد که برای نوشتن قرارداد باید به این نکات توجه کرد و از آن‌ها در نوشتن بهره برد. در ادامه به بررسی یک نمونه از این قرارداد و بررسی مفاد الزامی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نمونه قرارداد کار | مفهوم

طبق ماده 7 قانون کار، به قرارداد کتبی یا شفاهی گفته می‌شود که به موجب آن کارگر موظف می‌شود کاری را در مدت موقت یا غیر موقت برای کارفرما در قبال دریافت حق‌السعی یا مزد انجام دهد.

قرارداد‌هایی که منعقد می‌شوند به موجب قانون می‌توانند از نوع تشریفاتی و یا رضایی باشند. همانطور که در تعریف قرارداد کار گفته شد، این قرارداد هم می‌تواند به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی باشد، بنابراین می‌توان این طور گفت که این قرارداد یک قرارداد رضایی بوده که بدون رعایت تشریفاتی به وجود می‌آید.

به زبان ساده به موجب این قرارداد، حقوق و مسئولیت‌های کارگر و کارفرما تعیین می‌شود. با انعقاد قرارداد، رابطه بین کارگر و کارفرما قطعیت و رسمیت پیدا می‌کند.

در قانون کار، کارگر شخص حقیقی یعنی انسان شناخته می‌شود ولی کارفرما می‌تواند شخص حقیقی و یا شخص حقوقی باشد، یعنی حتما لازم نیست که کارفرما یک انسان باشد.

نکته دیگری که در رابطه با این قرارداد می‌توان گفت این است که این قرارداد یک قرارداد معین است، یعنی شرایط و قوانین آن در چهارچوب قانون مشخص شده است. برای آشنایی بیشتر با قرارداد کار کلیک کنید.

نمونه قرارداد کار | شرایط صحت

هر قراردادی که منعقد می‌شود برای صحت آن طبق قانون باید 4 شرط اساسی داشته باشد:

1 . قصد و رضایت طرفین

این قرارداد نیز مانند سایر عقود باید با اراده و اختیار طرفین ( کارگر و کارفرما ) منعقد شود.

2 . اهلیت طرفین

3 . مشروعیت جهت قرارداد کار

یعنی عملی که قرار است کارگر انجام آن را به عهده بگیرد، باید مطابق شرع و قانون باشد.

4 . معلوم و معین بودن موضوع قرارداد کار

تعهدی که کارگر مسئول انجام آن شده است باید مشخص و معین باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله معامله صحیح را مطالعه نمایید.

نمونه قرارداد کار

در قراردادی که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود باید مشخصات و شرایطی ذکر شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

توصیه می‌کنیم مقاله حمایت از کارگر در قانون کار را مطالعه نمایید.

1. مشخصات طرفین

اولین چیزی که در قرارداد ذکر می‌شود، مشخصات طرفین می‌باشد. یعنی مشخصات کارگر و کارفرما باید به طور دقیق نوشته شود.

2. نوع قرارداد کار

باید نوع قرارداد مشخص شود، این که دائم، موقت یا به صورت کار معین است. در صورتی که از نوع موقت باشد، باید مدت آن هم ذکر شود.

3. نوع کار

سومین مورد نوع کار یا حرفه‌ای است که کارگر متعهد می‌شود که آن را انجام دهد، همچنین باید حجم کار هم نوشته شود.

4. محل انجام کار

5. تاریخ انعقاد قرارداد کار

6. مدت قرارداد

7. ساعات کار

تعیین ساعت کار با توافق طرفین صورت می‌گیرد، البته این ساعت نمی‌تواند بیشتر از میزانی که در قانون کار تعیین شده باشد.

8. حق السعی

9. حقوق و مزایا

10. بیمه

کارفرمایان طبق قانون کار موظف هستند کارگران خود را بر اساس بیمه تامین اجتماعی بیمه کنند.

11. عیدی و پاداش سالیانه

12. حق سنوات یا مزایای پایان کار

در صورت پایان قرارداد، کارفرما موظف است به کارگری که طبق قرارداد یک سال یا بیشتر، به انجام کار مشغول بوده، برای هر سال سابقه، مطابق آخرین مبلغ حقوقی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار که به آن حق سنوات هم گفته می‌شود، به کارگر پرداخت نماید.

13. شرایط فسخ قرارداد

طبق قانون کار، در قرارداد موقت و یا انجام کار معین کارگر و کارفرما هیچکدام به تنهایی حق فسخ قرارداد را ندارند.

14. سایر موضوعات

این قرارداد کار در 4 نسخه نوشته می‌شود.

در انتها کارگر و کارفرما باید قرارداد را امضا کنند.

برای دریافت خدمات وکیل کار کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیریدیا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: نمونه قرارداد کار سال 1401 ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با شرکت مختلط سهامی آشنایی دارید؟ قانون تجارت ایران شرکت‌های تجارتی را به 7 نوع تقسیم می‌نماید. طبق همین قانون این 7 نوع شرکت تجاری جهت انجام امور تجاری و کسب سود و تقسیم آن میان شرکا تشکیل می‌شوند. 7 نوع شرکت معرفی شده در قانون تجارت عبارت‌ از شرکت‌های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف می‌باشند. در ادامه این مطلب به معرفی شرکت مختلط سهامی که یکی از انواع هفت‌گانه شرکت‌های تجارتی می‌باشد خواهیم پرداخت. برای انجام امور مربوطه می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی چیست ؟

برخی از شرکت‌های تجاری وجود دارند که در آن‌ها دو نوع شراکت یا بیشتر موجود است. به عنوان مثال شراکت شرکای ضامن یا با مسئولیت محدود و یا سهامی در این شرکت وجود دارد. این‌گونه شرکت‌ها را شرکت مختلط می‌نامند. در شرکت‌های مختلط شرکا با توجه به نوع شراکتی که دارند دارای مسئولیت متفاوتی در قبال قروض شرکت می‌باشند. شرکت‌های مختلط نیز خود به دو نوع تقسیم می‌شود. این دو نوع شامل شرکت‌های مختلط‌سهامی و شرکت‌های مختلط غیرسهامی می‌شود.

شرکت‌های مختلط‌سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار می‌باشند. شرکای ضامن به شرکایی گفته می‌شود که سرمایه آن‌ها به صورت سهام نباشد. بلکه به صورت سهم‌الشرکه در نظر گرفته می‌شود. این شرکا به عنوان ضامن در بدهی‌های شرکت مسئول هستند. به عبارتی می‌توان گفت شرکای ضامن مسئول در پرداخت بدهی‌های مازاد سرمایه خود نیز هستند. اما شرکای سهامی به شرکایی گفته می‌شود که سرمایه اهدایی آن‌ها به شرکت به صورت سهام تقسیم بندی شده است. هر کدام از سهم‌ها نیز دارای ارزش یکسان هستند. سهامداران برخلاف شرکای ضامن تنها به میزان سرمایه اسمی سهام خود در قبال قروض و بدهی‌های شرکت مسئولیت خواهند داشت. برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.

تعریف شرکت مختلط سهامی در قانون تجارت

قانون تجارت ایران در ماده 162 باب سوم یعنی بخش شرکت‌های تجارتی، اقدام به ارائه تعریف از شرکت‌مختلط‌سهامی نموده است. در تعریف قانونی از شرکت‌های مختلط سهامی آمده است که: « شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکا سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.
شرکا سهامی کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمه در آمده و مسئولیت آن‌ها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند.

‌شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن‌ها در مقابل طلبکاران و روابط آن‌ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.»

یک نکته مهم قانونی در مورد شرکت‌های مختلط سهامی این است که در ثبت‌نام شرکت باید عبارت شرکت مختلط و یا نام یکی از شرکای ضامن در نام شرکت قید شود. ماده 163 قانون تجارت در این مورد بیان داشته که: « در اسم شرکت باید عبارت (‌شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.»

برای آشنایی بیشتر با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

نحوه مدیریت شرکت مختلط سهامی به چه صورت است ؟

با وجود این که شرکت‌های مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکت‌های مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن می‌باشد. علت منحصر بودن مدیریت شرکت به شرکای ضامن این است که این شرکا مسئول تعهدات اضافه بر سرمایه هستند بنابراین قاعدتاً نسبت به اداره شرکت و حفظ سرمایه دلسوزتر هستند. و از این جهت که شرکای ضامن مسئولیت ضمانتی دارند در عمل در اداره شرکت احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند.

از طرفی باید توجه نمود که معمولا شرکت‌های مختلط سهامی زمانی ایجاد می‌شوند که یک تاجر برای ادامه تجارت و حیات شرکت خود نیازمند سرمایه باشد. در چنین شرایطی است که تاجر برای رفع نیاز خود به سرمایه مالی سهامی منتشر می‌نماید تا افراد با خرید سهام در منافع شرکت شریک شوند و مسئولیت آن‌ها تنها تا اندازه سهام خودشان باشد. با توجه به این توضیحات تاجران یا شرکای ضامن حاضر نخواهند بود که مدیریت امور تجاری شرکت را که اکنون با فروش سهام به صورت مختلط سهامی درآمده به دست سهامداران بسپارند. چرا که سهامداران مسئولیت چندانی ندارند اما در مقابل آن‌ها، شرکای ضامن هستند که ضامن تمام بدهی شرکت خواهند بود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

شرکت مختلط سهامی چه شرکتی است ؟

شرکت‌های مختلط سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار می‌باشند.

مدیریت شرکت‌های مختلط سهامی برعهده کیست ؟

با وجود این که شرکت‌های مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکت‌های مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرکت مختلط سهامی



:: برچسب‌ها: شرکت مختلط سهامی ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که زن و مرد تصمیم می‌گیرند با هم یک زندگی مشترک را آغاز کنند، این تصمیم خود را در قالب یک قرارداد یعنی عقد نکاح در می‌آورند. این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهایی که بین دو نفر منعقد می‌شود دارای آثاری است و برای اشخاص حقوق و تکالیفی را ایجاد می‌کند. یکی از آثار مهم ازدواج الزام زوجین مبنی بر تمکین از یکدیگر است. در ادامه امکان اقامه دعوای الزام به تمکین شوهر را مطرح می‎کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دعوای الزام به تمکین شوهر

تمکین زوج |دعوای الزام به تمکین شوهر

تمکین به معنای انجام تکالیف زناشویی در برابر طرف مقابل است. تمکین یک تکلیف متقابل است و بر خلاف آنچه که در نظر عرف است شوهر نیز ملزم به تمکین می‌باشد. البته از نظر برخی تمکین برای شوهر معنایی ندارد و فقط در برابر تمکین زن مکلف به پرداخت نفقه است. البته این که تمکین را فقط مختص به زن بدانیم خالی از اشکال نیست چرا که مرد وظایفی همچون ریاست خانواده را بر عهده دارد، قطعا در صورتی که مرد از انجام وظایف خود در مورد خانواده و حسن معاشرت با همسر و خانواده خودداری کند در زندگی زناشویی خلل ایجاد می‌شود. پس می‌توان گفت زن نیز حق دارد تا از ابزار قانونی برای ملزم نمودن شوهر به انجام وظائف زناشویی استفاده کند.

بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

مصادیق تمکین زوج

از جمله وظائف زوج در برار زوجه به شرح زیر است:

الف) وظائف زناشویی.

ب) وظائف مالی.

الف) وظائف زناشویی: از جمله وظائفی که شوهر نسبت به زن دارد انجام تکالیف زناشویی است. در قانون در این مورد فقط به بیان عبارت حسن معاشرت در ماده 1103 بسنده شده است. این حسن معاشرت دو وجه را در بر می‌گیرد:

1/ اخلاق و رفتار درست نسبت به زن، حفظ شان و حرمت زن، توهین نکردن به زن.

2/ برقراری رابطه جنسی با زن، همبستر شدن با زوجه، برطرف کردن نیازهای جنسی زوجه.

ب) وظائف مالی: از آنجا که ریاست خانواده بر عهده شوهر است در نتیجه پرداخت هزینه زندگی با شوهر است. این هزینه‌ها در اصطلاح قانونی نفقه نامیده می‌شود. ماده 1106 به صراحت شوهر را ملزم به پرداخت نفقه می‌کند سپس در مواد بعدی مصادیق نفقه را بیان می‌دارد. بر اساس ماده 1107 زوج ملزم به برطرف کردن همه نیازهای عرفی زن از جمله مسکن، غذا، لباس، هزینه‌های درمانی و استخدام خادم به خاطر بیماری، ضعف و یا سایر دلایل است.

البته آنچه که در این ماده مطرح شده است جنبه انحصاری نداشته و ممکن است نسبت به زمان و عرف جامعه تغییر کند.

بیشتر بخوانید : انواع تمکین از جمله عام و خاص 

دعوای الزام به تمکین شوهر

زمانی که زوج به تکالیف قانونی خود عمل نکند ابزارهای قانونی برای زوجه وجود دارد. البته در رویه قضایی اقامه دعوای الزام به تمکین زوج از سوی زوجه خیلی معنایی ندارد و در صورت مطرح شدن رد می‌شود.

زوجه اگرچه نمی‌تواند دعوای الزام به تمکین را به طور مستقیم مطرح نماید اما راهکارهای دیگری وجود دارد. به طور مثال در خصوص عدم پرداخت نفقه زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه بدهد. در صورتی که مرد، همسرش را از اقامتگاه مشترک بیرون کند و زندگی مشترک خود با همسرش را ادامه ندهد، زن می‌تواند در قالب دادخواست جرم ترک انفاق از شوهر شکایت کند.

اگر مرد زندگی مشترک را بی هیچ دلیلی ترک کند زن می‌تواند ادعای عسر و حرج خود را مطرح کند و در این صورت دادگاه حق طلاق را به او می‌دهد.

می‌توان از بررسی آرای قضایی به این نتیجه رسید که طرح دعوای الزام به تمکین شوهر از سوی زوجه امکان ندارد و برای ملزم کردن زوج باید از راهکارهای دیگر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای الزام به تمکین شوهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ‌دعوای الزام به تمکین شوهر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دعوای الزام به تمکین شوهر



:: برچسب‌ها: دعوای الزام به تمکین شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جامعه امروزی نگهداری از حیوانات توسط افراد امری رایج است. آیا می‌دانید مسئولیت ناشی از مالکیت و مراقبت حیوان چیست؟ یعنی اگر حیوان به کسی یا چیزی آسیب بزند، چه کسی مسئول شناخته می‌شود؟ آیا از مواد قانونی مربوط به آن آگاه هستید؟ در ادامه به بررسی مسئولیت ناشی از مالکیت و نگاهداری حیوانات و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مسئولیت مراقبت از حیوانات

ضمان مالک و متصرف حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

ماده 334 قانون مدنی به این نکته اشاره کرده است که مسئولیت مالک یا متصرف حیوان محدود به مواردی است که در حفظ حیوان تقصیر کرده و احتیاط‌های لازم را به کار نبرده باشد.

این ماده مربوط و محدود به حیواناتی است که عرفا نگهداری می‌شوند مثل سگ و گربه وگرنه چنانچه فردی حیوانات خطرناکی مانند شیر و ببر را نگه دارد بدیهی است که جای چنین حیواناتی در محیط شهری نیست و باید مراقب و مالک را مسئول هر گونه ایجاد ضرر و زیان دانست.

نکته بعدی که در ضمن این ماده آمده است این می‌باشد که اگر حیوان به وسیله عمل شخصی تحریک شده و ضرر و آسیبی به بار آورده باشد، در این صورت شخصی که حیوان را تحریک کرده مسئول می‌باشد زیرا آن ضرری که به وجود آمده مستند به تقصیر آن شخص در تحریک حیوان است.

تقصیر در نگهداری حیوان سبب ایجاد مسئولیت قضایی

هر کس حیوانی را نگهداری می‌کند که احتمال حمله او می‌رود و همچنین فرد نگهدارنده توان مهار و حفظ او را ندارد، در صورت صدمه زدن حیوان به دیگری مسئول است. اما چنانچه مرتکب تقصیری نشده باشد مسئول نخواهد بود.

برای روشن شدن این مبحث مثالی می‌آوریم. برای مثال کسی که از سگ بزرگی که امکان حمله کردن او به دیگران می‌رود نگهداری می‌نماید نمی‌تواند به بهانه این که به طور متعارف خطر حمله حیوان آشکار بوده از مسئولیت شانه خالی کند و بگوید که من مسئولیتی ندارم. او همچنین نمی‌تواند به بهانه قدرت زیاد سگ و این که تمام تلاش خود را برای مهار حیوان کرده است از مسئولیت رهایی یابد چون همان طور که توضیح دادیم، صرف نگهداری از حیوان غیر متعارف تقصیر شمرده می‌شود.

وارد کردن صدمه توسط حیوان در منزل صاحب آن

فرض کنید فردی با کسب اجازه از صاحب ملکی یا هر کسی که حق تصرف ملک را دارد وارد آن ملک بشود. در این موقعیت اگر این فرد به وسیله حمله حیوانی که از قبل در ملک بوده یا بعدا آورده شده آسیب ببیند اجازه دهنده مسئول جبران خسارت است. البته اگر خود فرد مصدوم از خطرناکی حیوان آگاه باشد و اجازه دهنده آگاه نباشد یا توان دفع خطر را نداشته باشد اجازه دهنده بری می‌شود.

مسئولیت سوار حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

اگر کسی بر حیوانی سوار شود و آن را در معابر عمومی یا اماکن غیر مجازی متوقف کند در صورت تقصیر، مسئول جبران خسارت‌های وارده توسط حیوان است ولی اگر عنان حیوان در دست فرد دیگری باشد وی مسئول است.

این ماده با مبنای تقصیر سازگار است زیرا در ماده گفته شده که اگر حیوان در جای مجاز متوقف شده و بی‌احتیاطی به سوار حیوان منسوب نباشد، فرد دیگر ضامن نیست. این ماده با توجه به فقه تدوین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مراقبت از حیوان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مراقبت از حیوان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مسئولیت مراقبت از حیوانات



:: برچسب‌ها: مسئولیت مراقبت از حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده جواز کسب تولید شکلات در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه فروش شیرینی علاوه بر داشتن مهارت تولید شکلات باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب تولید شکلات را گرفت، می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب تولید شکلات

جواز کسب تولید شکلات را باید از کجا دریافت کرد؟

داشتن جواز برای شروع تولید و فروش هر نوع شیرینی ضروری و لازم است. این جواز از سوی اتحادیه صنف قنادان تهران واقع در خیابان کارگر جنویی صادر می‌شود. این جواز نشان دهنده تایید فنی متقاضی از سوی مراجع قانونی می‌باشد. لازم به ذکر است که اتحادیه قنادان تهران اقدام به صدور جواز کسب در رسته های زیر می‌‍کند. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

1 – قناد

2 – شيرينی فروش (سرد فروش)

3 – كافه قنادی

4 – كارگاه توليد شيرينی

5 – كيك يزدی پز

6 – پشمک سازی

7 – سوهان پزی

8 – فروشنده مواد و لوازم قنادی و تزئينات سفره عقد

9 – توليد زولبيا، باميه و گوش فيل

10 – توليد شكلات، كاكائو، كاک، يوخه سازی، گز، نوقا، اريس و قطاب سازی

11 – توليد پیراشكی و سوخاری

12 – کلوچه پزی

شرایط کسب جواز کسب تولید شکلات

الف: شرایط عمومی

شخصی که قصد دارد تا در عرصه قنادی فعالیت کند باید شرایط قانونی لازمه را دارا باشد. این شرایط به شرح زیر هستند:

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

1) داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2) داشتن شرط سنی لازم، حداقل سن قانونی متقاضی 18 سال می‌باشد.

3) داشتن سلامت جسمی. متقاضی باید حتما در شرایطی باشد که از لحاظ جسمی مشکلی برای انجام این کار نداشته باشد.

برای راه اندازی تولید شکلات و آبنبات چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای تسریع در روند کسب پروانه بهتر است متقاضی در هنگام مراجعه مدارک زیر را دارا باشد. جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

۲) گواهی صلاحیت فنی در حوزه تولید شکلات

۳) عکس سه در چهار متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوء پیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی هزینه عضویت به اتحادیه

۸) فیش واریز مبالغی که باید پیش از راه اندازی پرداخت شوند مانند شهرداری، بیمه ، دارایی

۹) فیش بانکی واریزی به حساب مجمع امور صنفی

۱۰) فیش پرداختی به حساب درآمدهای دولت

مراحل دریافت جواز کسب تولید شکلات

هر متقاضی که قصد دارد تا جواز تولید شکلات را کسب کند باید از طریق اتحادیه قنادان اقدام نماید. بخشی از این مراحل به صورت حضوری و برخی دیگر به صورت آنلاین می‌باشد. مراحل دریافت جواز کسب به ترتیب زیر می‌باشد:

۱/ ارسال درخواست جواز تولید شکلات و ابنبات از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. اتحادیه موظف هست درخواست‌های حضوری را نیز ترتیب اثر دهد. برای ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه قنادان از محل پخت و فروش شیرینی دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیط تولید شکلات از نظر تمیزی و بهداشت  و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییدیه پروانه کسب برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند.

جواز تولید شکلات در ابتدا به مدت یکسال و سپس برای مدت ۵ سال صادر می‌گردد.

گرفتن مجوز شکلات سازی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز تولید شکلات باید مبالغ زیر به حساب اتحادیه پرداخت شود:

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریا

حق عضویت سالیانه اتحادیه  3.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

گرفتن جواز کسب تولید شکلات چه مدت زمان می‌برد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز کسب در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف، اتحادیه قنادان موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. جهت تسریع در روند دریافت جواز می‌توانید از خدمات کارشناسی موسسه وکیل دات کام استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب تولید شکلات



:: برچسب‌ها: جواز کسب تولید شکلات ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تغییرات شرکت در هر زمانی ممکن است رخ دهد. ثبت رسمی و اعلام این تغییرات باید از طریق مراجع قانونی انجام شود. برای ثبت تغییرات شرکت می‌توانید به کمک کارشناسان مجموعه وکیل دات کام در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهید. مقصود از تغییرات شرکت، تصمیمات و تغییراتی می‌باشد که در مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده و یا در جلسات هیئت‌مدیره اتخاذ می‌شود. در ادامه این مطلب به نحوه ثبت تغییرات شرکت خواهیم پرداخت. برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تغییرات شرکت را چطور اعمال کنیم؟

تغییرات شرکت های تجاری

تغییراتی که در شرکت‌های تجاری به وجود می‌آید باید در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردد. این تغییرات ایجاد شده در شرکت‌های تجارتی انواع مختلفی دارد. که در این میان ثبت برخی از این تغییرات الزامی هستند.

انواع تغییرات در شرکت

انواع تغییرات در ثبت شرکت‌های تجاری عبارت‌اند از:

  • انحلال شرکت تجاری
  • افزایش سرمایه در شرکت تجاری
  • کاهش سرمایه در شرکت تجاری
  • تغییر، اضافه شدن یا کاهش در موضوع شرکت
  • ایجاد تغییر در محل و آدرس شرکت
  • تمدید نمودن مدت زمان شرکت تجاری
  • تشکیل شعبه جدید شرکت
  • تغییر افراد دارنده حق امضا در شرکت
  • خروج شرکا از شرکت یا تبدیل آن‌ها
  • انجام نقل و انتقال در سهام‌ موجود
  • اصلاح مواد اساسنامه شرکت تجاری
  • تعیین و تمدید بازرسین شرکت
  • مشخص کردن اعضای هیئت‌مدیره شرکت تجاری
  • انتصاب سمت هیئت‌مدیره شرکت
  • تغییر کردن نام شرکت

کدام تغییرات شرکت را باید ثبت کرد؟

  • اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه
  • تمدید نمودن مدت شرکت تجاری
  • انحلال شرکت تجاری حتی اگر انحلال شرکت به علت انقضای مدت شرکت رخ دهد
  • خروج شرکا از شرکت و یا تبدیل آن‌ شرکا به افراد دیگر
  • تغییر کردن نام شرکت
  • ثبت کردن تغییراتی که به مدیر و مدیران شرکت تجاری مربوط شود.

در صورتی که قصد دارید تغییرات شرکت تجاری را به ثبت برسانید باید صورت‌جلسه مربوط به هرکدام از این تغییرات را تکمیل نمایید. پس از نگارش و تکمیل صورت‌جلسه مربوطه باید در پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها و در بخش صورت‌جلسه تغییرات موارد لازم را وارد کنید. و بعد از آن فرم صورت‌جلسه را ارسال نمایید.

نحوه ثبت اینترنتی تغییرات شرکت‌های تجارتی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بعد از به پایان رسیدن امور مربوط به ثبت شرکت امکان ایجاد و اعمال تغییرات در شرکت وجود دارد. خواه این تغییرات توسط موسسان ایجاد گردد و خواه خود به خود به وجود بیاید در نهایت باید این تغییرات به ثبت برسد. جهت ثبت تغییرات شرکت باید ابتدا صورت‌جلسه‌ای در مورد همان تغییر مربوطه تنظیم شود. تمام صفحات صورت‌جلسه نیز باید توسط شرکای شرکت امضا گردد.

مرحله بعدی مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها با آدرس irsherkat.ssaa.ir می‌باشد و با مراجعه به سایت اطلاعات خواسته شده تکمیل شود. مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت را می‌بایست به اداره ثبت شرکت‌ها پست نمود. با پرداخت هزینه‌های قانونی به اداره ثبت آگهی تغییرات قابل دریافت است. در انتها متقاضی با پرداخت هزینه‌های روزنامه رسمی می‌تواند آگهی ثبت تغییرات شرکت را منتشر نماید.

مدارک لازم تغییرات

جهت ثبت تغییرات شرکت تجاری باید مدارکی تهیه گردد و به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود. این مدارک عبارت‌اند از:

  • ارائه مدارک شناسایی همه شرکا و شرکای جدید شرکت و کپی از آن.
  • مدارک شناسایی اشخاصی که از شرکت خارج گشتند.
  • لیست اسامی شرکا و میزان سرمایه یا سهام آن‌ها.
  • روزنامه آخرین تغییرات شرکت و هیئت‌مدیره و کپی از آن.
  • اساسنامه شرکت و کپی از آن.
  • در شرایطی که قرار است شرکت منحل گردد حضور همه شرکا و مدیر شرکت الزامی می‌باشد.
  • صورتجلسه تغییرات شرکت

مراحل اینترنتی ثبت

مراحل ثبت اینترنتی تغییرات شرکت به شرح زیر است:

  • ورود به پایگاه اینترنتی اداره ثبت‌شرکتها و بخش تنظیم صورت‌جلسه‌ها
  • انتخاب استان و واحد ثبتی مربوط به شرکت مورد نظر
  • تکمیل اطلاعات مربوط به شرکت
  • وارد کردن شناسه ملی یا شماره ثبت شرکت
  • انتخاب نوع شرکت ثبت شده
  • تعیین نوع صورت‌جلسه مورد نظر
  • مشخص نمودن تعداد اعضای حاضر در جلسه
  • وارد کردن مشخصات کامل کاربر (وارد کننده اطلاعات در سایت)
  • تعیین سمت شخص متقاضی
  • نوشتن تاریخ و ساعت شروع و پایان جلسه
  • انتخاب نوع تصمیم از لیست انواع تصمیمات در سایت
  • ثبت اسامی و سمت اشخاصی که در جلسه حضور داشته‌اند
  • وارد کردن شماره ملی کاربر
  • مشخص کردن سمت اشخاص در شرکت
  • تعیین روابط اشخاص حاضر در جلسه با یکدیگر
  • در پایان تایپ متن صورت‌جلسه

لازم به ذکر است اگر قصد دارید چندین تغییر در شرکت تجاری مدنظر خود اعمال نمایید باید برای هر یک از تغییرات صورت‌جلسه‌ای مجزا تهیه نمایید و برای هر یک از این صورت‌جلسه‌ها پذیرش جداگانه در نظر داشته باشید. صورت‌جلسه تنظیم شده باید با نوع شرکت تناسب داشته باشد. همچنین متن صورت‌جلسه نیز باید با متن صورت‌جلسه‌ای که به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد منطبق باشد. برای دریافت خدمات در این زمینه بر روی وکیل کار کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کدام تغییرات شرکت‌ها که ثبت آن‌ها در اداره ثبت الزامی می‌باشد ؟

اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه، تمدید نمودن مدت شرکت تجاری، انحلال شرکت تجاری حتی اگر انحلال شرکت به علت انقضای مدت شرکت رخ دهد، خروج شرکا از شرکت و یا تبدیل آن‌ شرکا به افراد دیگر، تغییر کردن نام شرکت و ثبت کردن تغییراتی که به مدیر و مدیران شرکت تجاری مربوط شود.

ثبت تغییرات شرکت‌ها به چه صورت انجام می‌شود ؟

ابتدا صورت‌جلسه‌ای در مورد همان تغییر مربوطه تنظیم و تمام صفحات صورت‌جلسه نیز باید توسط شرکای شرکت امضا گردد. مراحل بعدی مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها با آدرس irsherkat.ssaa.ir  ، ارسال مدارک لازم به اداره ثبت شرکت‌ها، پرداخت هزینه قانونی برای دریافت آگهی و انتشار در روزنامه رسمی می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تغییرات شرکت را چطور اعمال کنیم؟



:: برچسب‌ها: تغییرات شرکت را چطور اعمال کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اساسنامه شرکت چیست و چه مندرجاتی دارد؟ یک شرکت تجاری قراردادی است میان اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌واسطه‌‌ این قرارداد و با توجه به نوع آن شرکت، شرکا سود به‌دست‌آمده از سرمایه‌شان را میان خود تقسیم می‌کنند. تمام شرکت‌های تجاری مطابق قانون تجارت باید در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردند. ثبت یک شرکت قواعد و شرایط خاص خود را دارد. یکی از شرایط مهم و اولیه برای ثبت برخی شرکت‌های تجاری تنظیم اساسنامه‌‌ آن شرکت است. در این مقاله سعی در توضیح چیستی اساسنامه و کارکرد آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اساسنامه شرکت چیست

اساسنامه شرکت چیست ؟

در پاسخ به این سوال که اساسنامه شرکت چیست و مشتمل بر چه مواردی می باشد لازم است بگوییم اساسنامه‌شرکت یک سند است که به‌واسطه‌‌ این سند شخصیت حقوقی شرکت تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. درواقع مانند یک شناسنامه برای انسان اساسنامه‌نیز به شرکت هویت و اعتبار می‌بخشد. سند اساسنامه به سؤالات اساسی در مورد ماهیت یک شرکت پاسخ می‌دهد. مثلاً اینکه شرکت چگونه اداره می‌شود؟ و طرز کار شرکت چگونه است؟ سرمایه این شرکت چه قدر است؟ یا روابط میان شرکا را توصیف می‌نماید. می‌توان به‌طور خلاصه بیان کرد که اساسنامه هدف‌ها، وظایف شرکت و نحوه فعالیت آن را تشریح می‌کند.

تنظیم اساسنامه برای تمام شرکت‌های تجاری الزامی نیست. یعنی فقط برخی از شرکت‌های تجاری – در ماده 20 قانون تجارت از انواع آن‌ها نام‌برده شد – ازنظر قانون موظف به تنظیم اساسنامه می‌باشند. تهیه‌‌ اساسنامه صرفاً برای شرکت‌های سهامی (عام یا خاص) الزامی است. در بیان اهمیت اساسنامه برای شرکت‌های سهامی می‌توان گفت سند اساسنامه مهم‌ترین رکن این نوع شرکت است.

حال که با چیستی اساسنامه آشنا شدیم مندرجات آن را بررسی می‌کنیم و در می‌یابیم مندرجات الزامی اساسنامه چیست ؟

برای انجام امور ثبت شرکت با به صرفه ترین هزینه کلیک کنید.

مندرجات اساسنامه شرکت شامل چیست ؟

اساسنامه شرکت مشتمل بر چیست و چه مواردی را در بر می‌گیرد؟ اساسنامه شرکت سهامی در ابتدا نحوه روابط شرکا با یکدیگر را تعیین و تکلیف می‌کند. سپس محدوده اختیارات شرکا در مجمع عمومی شرکت و نیز حدود اختیار هیئت‌مدیره را مشخص می‌نماید. در کنار این‌ها وظایف بازرسان شرکت را نیز تعیین می‌کند. تعیین قواعد مربوط به نحوه انتخاب مدیران، تعداد مدیران و نحوه تعیین جانشین برای مدیران نیز با اساسنامه است.

علاوه بر تعیین تکلیف در مورد حدود اختیارات و روابط شرکا و بازرسان، سند اساسنامه سود و زیان شرکت و نحوه تقسیم کردن آن میان شرکا را تشریح می‌کند. یک اساسنامه بدون نقص حتی مدت تداوم و زمان انحلال شرکت سهامی را معین می‌کند. اساسنامه شرکت بر اساس نظر اعضای مؤسس شرکت و با رأی اکثریت سهامداران به تصویب می‌رسد.

بنابراین با چیستی مندرجات اساسنامه آشنایی اجمالی پیدا کردیم.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت

پس از تعریف چیستی اساسنامه نحوه تنظیم آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همان‌طور که گفتیم شرکت‌های سهامی چه عام باشند و چه خاص موظف به تنظیم اساسنامه هستند. این شرکت‌ها بدون تهیه اساسنامه ازنظر قانونی نمی‌توانند در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و در نتیجه نمی‌توانند به فعالیت تجاری بپردازند.

قسمتی از قانون تجارت با لایحه اصلاح مصوب 24/12/1347 توسط کمسیون خاص مشترک مجلسین، تغییر کرده است. در ماده 8 این لایحه 21 نکته که لازم است در اساسنامه ذکر شود آورده شده است.

ماده 8 لایحه اصلاح قانون تجارت

»طرح اساسنامه باید با قید تاریخ به امضاء مؤسسین رسیده و مشتمل بر مطالب زیر باشد:

  1. نام شرکت
  2. موضوع شرکت به‌طور صریح و منجر
  3. مدت شرکت
  4. مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن اگر تأسیس شعبه موردنظر باشد.
  5. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک.
  6. تعداد سهام بی‌نام و بانام و مبلغ اسمی آن‌ها و درصورتی‌که ایجاد سهام ممتاز موردنظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات اینگونه‌ سهام.
  7. تعیین مبلغ پرداخت‌شده هر سهم و نحوه مطالبه بقیه مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که به‌هرحال از پنج سال‌ متجاوز نخواهد بود.
  8. نحوه انتقال سهام بانام.
  9. طریقه تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام و بالعکس.
  10. در صورت پیش‌بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط و ترتیب آن.
  11. شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت.
  12. مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی.
  13. مقررات راجع به حدنصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آن‌ها.
  14. طریقه شور و اخذ رأی و اکثریت لازم برای معتبر بودن تصمیمات مجامع عمومی.
  15. تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت مأموریت آن‌ها و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفا می‌کنند یا محجور یا معزول یا به جهات قانونی ممنوع می‌گردند.
  16. تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران.
  17. تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بسپارند.
  18. قید این‌که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه انتخاب و مدت مأموریت بازرس.
  19. تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه.
  20. نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه امور آن.
  21. نحوه تغییر اساسنامه.«

تفاوت اساسنامه و شرکت‌نامه در چیست ؟

در این مقاله بیان شد که تنها شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص باید اساسنامه داشته باشند. اما سایر شرکت‌های تجاری برای تشکیل و توصیف شرکت خود چه می‌کنند؟ شرکت‌نامه هم مانند اساسنامه یک سند رسمی است و میان شرکا برای تشکیل یک شرکت تجاری تنظیم می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با شخصیت حقوقی کلیک کنید.

اما شرکت‌نامه مختص شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های نسبی و شرکت‌های با مسئولیت محدود است. البته شرکت تعاونی نیازی به شرکت‌نامه و اساسنامه ندارد. مطابق قانون تجارت ایران (ماده 197 این قانون) شرکت‌هایی که نیاز به شرکت‌نامه دارند موظف‌اند در ماه اول تشکیل شرکت، خلاصه‌ای از شرکت‌نامه را به وزارت دادگستری تسلیم کنند. این سند توسط اعضای مؤسس شرکت تنظیم می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

متداول

اساسنامه چیست ؟

اساسنامه شرکت یک سند است که به‌واسطه‌‌ این سند شخصیت حقوقی شرکت تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. و مانند یک شناسنامه برای انسان اساسنامه نیز به شرکت هویت و اعتبار می‌بخشد.

تنظیم اساسنامه برای چه شرکت‌هایی الزامی است ؟

شرکت‌های سهامی چه عام باشند و چه خاص موظف به تنظیم اساسنامه هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه اساسنامه شرکت چیست ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اساسنامه شرکت چیست پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اساسنامه شرکت چیست



:: برچسب‌ها: اساسنامه شرکت چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا امکان اثبات سرقت چک وجود دارد؟ سه چالش اصلی که مردم هنگام مبادله اسناد تجاری علی الخصوص چک با آن روبه‌رو هستند، مفقود شدن، سرقت و یا جعل چک است. سرقت چک، معضلات مهمی برای صادر‌کننده و یا ذی‌نفع آن ایجاد می‌کند. از این‌رو علاوه بر شکایت از سرقت چک، می‌بایست از طریق بانک دستور عدم پرداخت وجه چک هم صادر شود. امروزه می‌توان از طریق سامانه ساد24 نیز سرقت چک را اعلام کرد. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با قوانین مقاله چک چیست  را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اثبات سرقت چک با چه راه هایی امکان پذیر است؟

راه های اثبات سرقت چک و راه‌های

برای اثبات ‌‌‌‌سر‌قت چک لازم است دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه شود. آسان‌ترین راه اثبات ‌‌‌‌سر‌قت چک، اقرار متهم به انجام این عمل است. در غیر این صورت می‌توان ادله دیگری جهت اثبات ‌‌‌‌سر‌قت چک به دادگاه ارائه کرد.

عنوان مثال می‌توان از شهادت شهود جهت اثبات ‌‌‌‌سر‌قت استفاده کرد. این درصورتی‌ است که حداقل دو شاهد مرد و یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن در رابطه با ‌‌‌‌سر‌قت چک شهادت دهند. درنهایت با ارائه مدارک و ادله فنی و همچنین گزارش‌های پلیس باید علم قاضی به‌صورت متعارف در مورد ‌‌‌‌سر‌قت چک حاصل‌شده باشد.

امروزه با توجه به قانون جدید چک که از آذرماه سال 99 در حال اجراست، به ‌‌‌‌سر‌قت رفتن چک تقریباً بی‌معنی است. چراکه در سامانه صیاد اطلاعات متناظر چک وجود دارد و برگه فیزیکی آن صرفاً یک کپی است که بین افراد منتقل می‌شود. هرچند شرط احتیاط آن است که پس از ‌‌‌‌سر‌قت چک اقدامات لازم را انجام دهیم. برای اشنایی با خطرات مربوط به چک سرقتی کلیک کنید.

مراحل اعلام و اثبات سرقت چک

اولین گام پس از ‌‌‌‌سر‌قت یا مفقودی و یا جعل چک اعلام این موضوع به بانک صادرکننده چک است. صادرکننده چک و یا ذی‌نفع می‌بایست بلافاصله پس‌ازاین رخداد دستور عدم پرداخت چک را به بانک بدهند. بانک نیز پس از احراز هویت درخواست‌کننده به مدت یک هفته از پرداخت وجه چک ممانعت می‌کند. به عبارتی بانک، چک را مسدود می‌کند. امروزه با راه‌اندازی سامانه ساد24 می‌توان به‌صورت الکترونیکی اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک را به‌راحتی انجام داد.

خوب است بدانید که مطابق قانون چک، چک‌های تضمین‌شده و مسافرتی در صورت اعلام مفقودی و ‌‌‌‌سر‌قت قابل مسدود شدن نیستند. تنها راه جلوگیری از پرداخت وجه آن، ادعای جعل چک توسط محال‌علیه یا همان بانک صادرکننده است.

این مهلت یک‌هفته‌ای برای اقدام قضایی است. بنابراین در گام دوم، صادرکننده و یا ذی‌نفع باید در مدت مقرر به مرجع قضایی صالح مراجعه کند. پس از تشکیل پرونده و سایر تشریفات دادرسی گواهی عدم پرداخت وجه چک و گواهی شکایت کیفری ثبت‌شده را از مرجع قضایی دریافت و به بانک تحویل دهد. درصورتی‌که مدت‌زمان یک هفته به پایان برسد بانک موظف است به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت نماید.

مرجع قضایی صالح در شکایت چک سر‌قتی

هنگام طرح شکایت جهت مسدود کردن چک ‌‌‌‌سر‌قتی این نکته که مرجع قضایی صالح کدام است، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای ‌‌‌‌سر‌قت و همچنین جعل چک و سایر جرائم مربوط به چک، شاکی باید به دادسرا مراجعه و شکایت کیفری ثبت کند.

اما در خصوص مفقودی چک افراد صرفاً باید به‌منظور دریافت گواهی مفقودی به حوزه شورای حل اختلاف محل مراجعه می‌کنند. گاهی افراد پس از مفقود شدن چک در دادسرا اعلام ‌‌‌‌سر‌قت می‌کنند. این موضوع ممکن است تبعات کیفری سنگینی داشته باشد.برای آشنایی با نحوه پیگیری و اعلام مفقودی چک کلیک کنید.

جرم سرقت چک و مجازات آن

دزدیدن چک نیز مانند دزدیدن هر کالای دیگری جرم است و بر اساس قانون سارق با تعقیب کیفری و مجازات مواجه می‌شود. درصورتی‌که چک بدون رضایت صاحب آن و به‌صورت عمدی ربوده شود، جرم ‌‌‌‌سر‌قت چک اتفاق می‌افتد.

‌‌‌‌سر‌قت چک ممکن است به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد که مطابق قانون مجازات اسلامی مجازات سارقان هم با توجه به نوع ‌‌‌‌سر‌قت خواهد بود. درصورتی‌که چک از طریق سارق خیابانی دزدیده شود، متهم به مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین اگر چک ‌‌‌‌سر‌قت شده به شکل سفید امضا باشد، و مرتکب ‌‌‌‌سر‌قت از آن سوءاستفاده کند، به مجازات جرم سوءاستفاده از سند سفید مهر محکوم می‌شود. این مجازات شامل یک تا سه سال حبس می‌باشد. علاوه بر این‌ها، ممکن است پس از ‌‌‌‌سر‌قت چک جرم جعل نیز اتفاق بیفتد. به‌عنوان‌مثال مبلغ چک بیشتر شده باشد که در این صورت مرتکب علاوه بر جبران خسارت وارده به 6 ماه تا 2 سال حبس یا 3 تا 2 میلیون ریال جزای نقد محکوم می‌شود. برای آشنایی بیشتر با قوانین اسناد تجاری کلیک کنید.

اعلام سرقت چک به ‌دروغ و مجازات آن

اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به دروغ از حیله‌هایی است که ممکن است صادرکننده و یا ذی‌نفع چک انجام دهند تا بلکه به این روش بتوانند از زیر تعهدات خود شانه خالی کنند. قانون‌گذار با توجه به افزایش توسل افراد به اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به دروغ، این عمل را جرم انگاری کرد و برای آن مجازات تعیین نمود.

قانون‌گذار دربند دوم ماده 14 قانون صدور چک مجازات اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به‌دروغ را بیان می‌دارد. که مطابق آن دارنده چک می‌تواند علیه فردی که اعلام ‌‌‌‌سر‌قت کرده است، شکایت کند. در صورت اثبات حقانیت وی، فرد خطاکار محکوم‌به پرداخت کلیه خسارات وارد به دارنده چک می‌شود. همچنین با توجه به مبلغ مندرج در چک به مجازاتی نظیر حبس و ممنوعیت استفاده از دسته‌چک (مقررشده در ماده 7 همین قانون) محکوم می‌شود. جهت اطلاع از نحوه مطالبه چک سرقتی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مرجع قضایی صالح برای طرح شکایت ‌‌‌‌سر‌قت چک کدام است ؟

برای ‌‌‌‌سر‌قت و همچنین جعل چک و سایر جرائم مربوط به چک، شاکی باید به دادسرا مراجعه و شکایت کیفری ثبت کند.

آیا ‌‌‌‌سر‌قت چک مجازات حبس دارد ؟

بله مطابق با شرایط ‌‌‌‌سر‌قت و سوءاستفاده کردن یا نکردن از چک، امکان محکوم شدن به 6 ماه تا 5 سال زندان وجود دارد.

آیا اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به دروغ توسط مجازات دارد ؟

بله با در نظر گرفتن مبلغ چک مجازات حبس، ممنوعیت استفاده از دسته‌چک و پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده اعمال می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اثبات سرقت چک با چه راه هایی امکان پذیر است؟



:: برچسب‌ها: اثبات سرقت چک با چه راه هایی امکان پذیر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قیمت سفته در سال 1401 چقدر است ؟یکی از پر اهمیت‌ترین اسناد تجاری، سفته یا فته طلب بوده که نوعی تعهد به پرداخت می‌باشد. صادر کننده سفته به موجب سفته تعهد می‌کند که مبلغ معینی را به گیرنده سفته پرداخت نماید. اشخاص برای این که بتوانند سفته را خریداری و از آن استفاده نمایند باید بدانند که مبلغ و قیمت سفته چه مقدار می‌باشد؟ در ادامه به بررسی مبلغ خرید و قیمت سفته 1401 می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: قیمت سفته 1401

چگونگی تعیین قیمت سفته 1401

در واقع می‌توان گفت قیمت سفته را مجلس شورای اسلامی مشخص کرده و به تصویب می‌رساند. تا سال 1394 بدین منوال بود که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، شخصی که متقاضی سفته بود باید 3 هزار تومان به عنوان مبلغ سفته می‌داد. ولی از سال 1395 به بعد، قیمت و مبلغ سفته کاهش یافت.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته چیست را مطالعه نمایید.

مبلغ اسمی سفته

به طور کلی می‌توان گفت مبلغ اسمی سفته یعنی مبلغی که تا سقف آن می‌توان سفته را صادر کرد.

هر سفته مبلغ تعیین شده‌ای دارد که بر روی برگه نوشته شده است، برای مثال سفته تا مبلغ پنجاه میلیون ریال، که صادر کننده سفته تا این مبلغ می‌تواند سفته بدهد.

بنابراین می‌توان گفت که نرخ قیمت سفته به موجب مبلغ اسمی سفته متفاوت خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون سفته را مطالعه نمایید.

قیمت سفته 1401

در سال 1401 هم به این صورت است که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، متقاضی سفته 500 تومان باید پرداخت نماید. این کاهش قیمت سفته، مشکلات و چالش‌هایی را برای افرادی که با سفته سر و کار داشتند ایجاد کرد.

همان طور که در بالا توضیح دادیم نرخ سفته به موجب مبلغ اسمی سفته متفاوت است. یعنی هر چه قدر مبلغ اسمی سفته بالاتر برود (افزایش یابد ) مبلغ و قیمت سفته هم افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال چند مورد را ذکر می‌کنیم. اگر مبلغ اسمی سفته 1 میلیون تومان باشد، نرخ سفته 500 تومان خواهد بود.

اگر مبلغ اسمی سفته 1.5 میلیون تومان باشد، نرخ فروش سفته 750 تومان می‌باشد و اگر مبلغ اسمی سفته 2 میلیون تومان باشد، نرخ فروش 1000 تومان خواهد بود و بر همین اساس هرچه مبلغ اسمی افزایش یابد، نرخ سفته هم بالا خواهد رفت.

توصیه می‌کنیم مقاله دادگاه سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: قیمت سفته 1401



:: برچسب‌ها: قیمت سفته 1401 ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مغایرت یا اشتباه عمدی در امضای چک باعث عدم وصول چک در تاریخ مشخص شده خواهد شد. چک سندی تجاری معتبر در روابط اقتصادی است و نقش مهمی در مبادلات افراد ایفا می‌کند. به همین جهت قوانین خاص و اصولی دارد و استفاده‌کنندگان از این سند باید به همه اصول آشنا باشند. امضا چک و صحت داشتن آن نیز از مهم‌ترین ارکان چک است. یعنی صادرکننده با امضای خود بر روی چک ضمانت کننده پرداخت وجه چک می‌شود. برای دریافت پاسخ سوالات خود از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مغایرت امضای چک

مغایرت یا اشتباه در امضای چک

یکی از مواردی که موجب عدم وصول چک خواهد شد، مغایرت امضای صادرکننده چک با امضای روی چک است. وقتی چکی را جهت دریافت وجه آن به بانک ارائه می‌دهیم، کارمندان بانک امضای روی چک را با نمونه امضای ثبت‌شده موجود در بانک مطابقت می‌دهند. در صورت مغایرت امضا بانک از پرداخت وجه چک ممانعت می‌کند.

صاحب حساب یا همان صادرکننده چک حق ندارد خللی ایجاد نماید که چک در بانک وصول نگردد. ازآنجایی‌که امضا‌ی چک یکی از ارکان اصلی اعتبار چک است، در صورت اشتباه عمدی در درج ا‌مضا صادرکننده مسئولیت کیفری خواهد داشت. به این معنا که این اقدام مجازات کیفری نظیر حبس را به دنبال دارد. برای اشنایی بیشتر با قوانین مقاله چک چیست را بخوانید.

اقدامات لازم در صورت مغایرت امضای چک

همان‌طور که بیان شد، مطابقت نداشتن امضا صادرکننده طبق نمونه امضا موجود در بانک از دلایل عدم پرداخت چک است. اما سوال اینجاست که دارنده چک برای وصول آن چه می‌تواند بکند؟ در صورتی مغایرت داشتن امضا، درحالی‌که موجودی حساب کافی باشد، بانک موظف است چک را با قید دلیل “مغایرت امضا” و یا قید “نقص امضا” برگشت بزند و گواهی عدم پرداخت صادر کند.

اگر شما با چنین مشکلی مواجه شده‌اید پس از صدور گواهی عدم پرداخت به علت مغایرت امضا می‌توانید از مراجع قضایی حقوقی نسبت به اثبات ادعا و طلب خود اقدام کنید. درصورتی‌که تقلب صادرکننده نسبت به قید امضا غیرواقعی احراز شود، می‌توانید شکایت کیفری خود را مطرح کنید. برای آشنایی بیشتر با  چگونگی و مراتب برگشت زدن چک کلیک کنید.

انکار امضای چک و اثبات آن

چنانچه صادرکننده چک، امضای خود را در چکی که به دیگری داده است انکار نماید، طلبکار می‌تواند علیه وی شکایت کند. در صورت مغایرت امضا طلبکار باید در محضر دادگاه اصالت سند و انتساب سند به صادرکننده را اثبات کند. به‌این‌ترتیب کارشناس، امضای چک را با دیگر امضاهای صاحب چک تطابق می‌دهد. در اینجا دو حالت پیش می‌آید؛ 1-چند امضایی صاحب چک و 2- امضای اشتباه عمدی. پیشنهاد می‌شود برای درک میزان اعتبار اسناد تجاری کلیک کنید.

چند امضایی بودن صاحب چک

صادرکننده ممکن است دارای چند امضا باشد یعنی دارای دو نوع امضای رسمی و غیررسمی باشد. امضای ثبت‌شده در بانک که با امضای روی چک تطابق داده می‌شود همان امضای رسمی است. حال اگر صادرکننده از امضای غیررسمی خود برای چک استفاده کند و سپس دست به انکار امضا بزند طلبکار می‌تواند برای اثبات امضای چک توسط صاحب چک دلایل دیگری به دادگاه ارائه کند. ازجمله این دلایل می‌توان به معرفی شاهد، اقرار و… نام برد.

امضای اشتباه عمدی چک

در این مورد صاحب چک به‌عمد، امضای دیگری غیر از امضای خودش در چک درج می‌کند تا بتواند با انکار آن، از زیر بار تعهد پرداخت شانه خالی کند. اثبات امضای اشتباه چک عمدی بر عهده‌ طلبکار است. طلبکار باید با ارائه ادله مناسب به دادگاه، امضای چک را به صاحب آن منتسب کند و کارشناس نیز این مسئله را تائید نماید.

پیشگیری

کارشناسان توصیه می‌کنند برای آنکه کسی مدعی انکار امضای خود نشود –نه‌فقط در چک – علاوه بر امضا باید حتماً اثرانگشت و نام و نام خانوادگی توسط امضاکننده درج شود. چراکه ممکن است کسی سندی را با امضای معمول خود ثبت کند و بعد منکر امضا شود و در صورت شکایت هم این امضا با امضای رسمی منطبق نباشد و طلبکار نتواند حقانیت خود را اثبات کند.

قوانین مربوط به انکار امضای چک

قانون نسبت به چک قاطعیت زیادی دارد تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. ماده 3 قانون چک بیان می‌دارد که مسئولیت چک با صاحب آن است. حتی اگر امضا وی در صورت شکایت فردی تطابق نداشته باشد بازهم به جهت صدور چک بلامحل صاحب چک مسئول آن خواهد بود. طبق این ماده انکار امضا توسط صاحب چک امکان‌پذیر نخواهد بود. پس اگر امضا تطابق نداشته باشد، فرض قانون این است که حتماً صاحب چک عمدا اشتباه امضا کرده، که با امضای اصلی خودش متفاوت باشد و عدم تطابق مانع انتساب چک به صاحب آن نمی‌شود.

پس در حالت کلی امکان انکار امضا چک توسط صاحب آن وجود ندارد. در صورت انکار باید به دنبال اثبات این مسئله باشد. دادگاه ادعای تطابق نداشتن امضا را برای طرح شکایت از جانب صادرکننده چک استماع نمی‌کند. فقط درصورتی‌که صاحب چک ادعای سرقت، مفقودی و جعل چک را توسط فردی داشته باشد و یا فردی از چک امانتی او سوءاستفاده کرده باشد، می‌تواند در محاکم قضایی علیه سارق و جاعل اقامه دعوا کند.

مجازات مغایرت یا امضای اشتباه چک

در نظر اتفاقی، محاکم قضایی چک پرداخت نشدنی را به‌عنوان صدور چک بلامحل در نظر می‌گیرند. خواه پرداخت نشدن وجه چک به علت عدم موجودی باشد، خواه به دلیل تنظیم نامناسب چک که قابلیت پرداخت نداشته باشد. مثل عدم تطابق امضا روی چک با امضا صادرکننده. بنابراین اگر صادرکننده عمدا امضای چک اشتباه درج کند گویی چک بلامحل صادر کرده و مطابق ماده 7 قانون صدور چک قابل مجازات است. مجازات مطرح‌شده در ماده 7 قانون چک با توجه به مبلغ چک شامل حبس و ممنوعیت داشتن دسته‌چک می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا مغایرت امضای چک موجب عدم وصول وجه چک می‌شود ؟

بله در صورت مغایرت امضا بانک از پرداخت وجه چک ممانعت می‌کند.

آیا صادرکننده می‌تواند ادعای مغایرت امضای چک را مطرح کند ؟

خیر در حالت کلی امکان انکار امضا چک توسط صاحب آن وجود ندارد و در صورت انکار باید به دنبال اثبات این مسئله با مطرح کردن جعل و یا سرقت باشد.

آیا مغایرت امضا چک برای صادرکننده مجازات کیفری دارد ؟

بله چک با امضای مغایر، در حکم چک بلامحل است و صادرکننده مطابق ماده 7 قانون صدور چک قابل مجازات است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌مضا چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌مضا چک پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مغایرت امضای چک



:: برچسب‌ها: مغایرت امضای چک ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چک دارای ارزش مالی است. حال اگر دسته‌چک یا یک برگه از آن مفقود شود، چه باید کرد؟ طبیعی است اگر چک به دست فرد نادرستی بیفتد امکان سوءاستفاده از آن فراهم می‌شود. بنابراین صادر‌کننده در صورت گم‌شدن چک باید مراحل اعلام‌مفقودی چک را انجام دهد. دستور به بانک جهت عدم پرداخت وجه چک مفقودی، شکایت در مرجع قضایی صالح و دریافت گواهی مفقودی و تحویل این گواهی بانک مراحل اعلام مفقودی است. اگر دادگاه مفقودی بودن چک را احراز کند چک مفقودشده را ابطال خواهد کرد. حال در شرایطی نیز ممکن است قرار منع تعقیب برای چک مفقودی صادر شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای دریافت پاسخ سوالات خود از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: منع تعقیب چک مفقودی

قرار منع تعقیب برای چک مفقودی

صادر‌کننده چک باید جهت اعلام مفقودی در مرجع صالح قضایی شکایتی مبنی بر مفقودیت چک مطرح کند. حال اگر موضوع شکایت صادر‌کننده چک صرفاً اعلام مفقودی باشد؛ یعنی نه سرقت و نه خیانت‌درامانت و یا جرائم دیگر که نشان‌دهنده از سوء‌استفاده از چک باشد، جرمی رخ نداده است. بنابراین طبیعی است وقتی جرمی محقق نشده و نیز برای دادگاه متهمی شناسایی نشده است، دادگاه قرار منع تعقیب صادر کند. و این گواهی صرفاً به‌عنوان یک گواهی مفقودی اعتبار دارد.

چه زمانی قرار منع تعقیب برای چک مفقودی صادر می‌شود ؟

قرار منع تعقیب در دو حالت صادر می‌شود. اول اینکه عمل ارتکابی جرم نباشد. دوم آنکه عمل ارتکابی جرم باشد اما ادله کافی برای انتساب جرم ارتکابی به دست نیاید. یعنی دلایل ارائه‌شده به دادگاه برای اثبات اتهام کافی نباشد. برای آشنایی بیشتر با مراحل اعلام مفقودی چک کلیک کنید.

اقدامات لازم هنگام مفقودی چک

به‌عنوان صادرکننده و یا دارنده چک در صورت گم کردن چک باید مراحل اعلام مفقودی چک را انجام دهید. قدم اول؛ درخواست عدم پرداخت وجه چک به بانک است. پس از مراجعه به بانک صادر‌کننده و با تکمیل فرم مخصوص، به بانک دستور عدم پرداخت داده می‌شود. بانک نیز پس از احراز هویت چک را به مدت یک هفته مسدود می‌کند.

قدم دوم؛ مراجعه به مراجع قضایی صالح ظرف این‌یک هفته است. درصورتی‌که مبلغ چک مفقودی 20 میلیون تومان یا کمتر باشد و نیز وقوع جرمی مثل سرقت و جعل و… محرز نشده باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود. اگر مبلغ چک گمشده بالای 20 میلیون تومان باشد یا وقوع جرمی مثل سرقت و جعل و… مشخص گردد باید به دادسرای محل وقوع بانک افتتاح کننده حساب مراجعه و شکایت تنظیم گردد. پس از طی تشریفات قضایی دادگاه گواهی مفقودی چک را صادر می‌کند.

قدم سوم؛ ارائه گواهی صادرشده به بانک است. در اینجا صادر‌کننده یا ذی‌نفع چک باید گواهی مفقودی را به بانک ارائه دهد. برای ارائه این گواهی تنها یک هفته فرصت هست. اگر در این مدت‌زمان گواهی مفقودی به بانک ارائه نشود درصورتی‌که دارنده چک به بانک مراجعه کند، بانک موظف است وجه چک را به او بپردازد. اما اگر ظرف یک هفته گواهی به بانک ارائه شود، بانک تا زمان تعیین تکلیف پرونده، از پرداخت وجه چک خودداری می‌کند.

درحال حاضر برای استعلام مفقود شدن یا به سرقت رفتن چک سامانه‌ای ایجاد شده است. اگر چک شما به سرقت رفته و یا مفقود شده است، می توانید اطلاعات آن را در سامانه‌ موسوم به ساد24 ثبت نمایید.

درنهایت مرجع قضایی به موضوع مفقودی رسیدگی می‌کند و در صورت احراز مفقودی چک و وقوع جرم علاوه بر رسیدگی به جرم و تعقیب متهم، حکم بر بطلان چک مفقودی نیز صادر می‌کند.

اقرارنامه مفقودی چک

درصورتی‌که ذی‌نفع یا دارنده چک مدعی است که چک را گم‌کرده، به‌عنوان صادرکننده همراه با او به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و از او یک اقرارنامه بگیرید. در این اقرارنامه باید نوشته شود چک (با درج کردن شماره سریال آن و تاریخ آن و همچنین بانک عهده‌دار آن) را مفقود نمودم و هیچ گونه ادعایی در خصوص آن ندارم. این مرحله، علاوه بر مراحلی است که در بانک و مرجع قضایی باید طی کنید.

نحوه اثبات برای منع تعقیب مفقودی چک

برای اثبات مفقودی چک با توجه به شرایط خود می‌توانید از شهادت شهود، درصورتی‌که شاهدی برای مفقودی دارید و همچنین نشر آگهی در روزنامه‌های رسمی مبنی بر مفقود شدن چک، استفاده کنید.

در مواردی که چک شما براثر موارد مختلف نظیر آتش‌سوزی نابودشده است نیز می‌توانید از طریق اثبات مفقودی چک برای پس گرفتن دارایی‌های خود اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر مقاله چک چیست را بخوانید.

منع تعقیب چک مفقودی |مجازات اعلام دروغ مفقودی چک

مطابق قانون صدور چک، دارنده چک، می‌تواند علیه کسی که به بانک دستور عدم پرداخت داده شکایت کند. خواه آن شخص صادرکننده باشد یا ذی‌نفع چک. درصورتی‌که ثابت شود ادعای مفقودی دروغ بوده، با توجه به مبلغ چک مجازات تعیین می‌شود.

اگر مبلغ مندرج در چک کمتر از ده میلیون ریال باشد، مجازات حبس تا حداکثر 6 ماه اعمال می‌شود. مبلغ ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال، متهم به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. اگر مبلغ چک بیشتر از پنجاه میلیون ریال باشد، متهم به حبس یک سال تا دو سال و همچنین ممنوعیت از داشتن دسته‌چک به مدت دو سال محکوم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله اسناد تجاری را بخوانید.

درصورتی‌که در مورد چند چک مجزا این اتفاق افتاده باشد، و فرد به‌دروغ برای تمام آن‌ها اعلام مفقودی کند، مجموع مبلغ چک‌ها ملاک عمل دادگاه قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر مجازات گفته‌شده کسی که دستور عدم پرداخت داده موظف است، خسارت‌های وارده بر دارنده چک را جبران کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه زمانی برای چک مفقودی قرار منع تعقیب صادر می‌شود ؟

اگر موضوع شکایت صرفاً اعلام مفقودی چک باشد پس جرمی محقق نشده بنابراین دادگاه قرار منع تعقیب صادر کند و گواهی صادره، صرفاً به‌عنوان یک گواهی مفقودی اعتبار دارد.

مراحل اعلام مفقودی چک چیست ؟

سه‌گام؛ دستور عدم پرداخت وجه چک مفقودی به بانک، طرح شکایت در مرجع قضایی صالح و دریافت گواهی مفقودی و در نهایت ارائه گواهی مفقودی به بانک.

آیا اعلام دروغ مفقودی چک مجازات دارد ؟

بله، با توجه به رقم مندرج در چک مجازات حبس از 6ماه تا 2سال، ممنوعیت استفاده از دسته‌چک و همچنین جبران خسارت وارد بر دارنده چک را به همراه دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: منع تعقیب چک مفقودی



:: برچسب‌ها: منع تعقیب چک مفقودی ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک پیوند مقدس است. برای اینکه این پیوند مقدس پایدار باشد هر یک از طرفین باید وظائف و تکالیف خود را به درستی انجام دهد و در مقابل هر یک از طرفین از حقوقی نیز برخوردارند. برای داشتن یک زندگی زیبا و آرام هر کس باید تکلیف خود را نسبت به دیگری انجام دهد. اما اگر یکی از طرفین از انجام درست تکالیف خود طفره برود و حقوق دیگری را نادیده بگیرد در این صورت طرف مقابل باید چه راهی را در پیش بگیرد؟ اگر زوجه نیازهای جنسی شوهر را برطرف نکند آیا شوهر محکوم به تحمل کردن است؟ اگر زوج نفقه همسر خود را پرداخت نکند آیا زن باید در عسر و حرج زندگی کند؟ مسلما خیر. در ادامه به بررسی نحوه پیگیری دادخواست تمکین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نحوه پیگیری دادخواست تمکین

دعوای الزام به تمکین زوج | نحوه پیگیری دادخواست تمکین

اگر در دعوای تمکین زوج خواهان باشد و از زن خود شکایت داشته باشد باید دعوای خود را در قالب دادخواست مطرح کند. در اولین گام زوج به دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌نماید و دادخواست الزام به تمکین را تهیه می‌کند. زوج باید در این مرحله تمام مستندات و دلایل خود را مبنی بر عدم تمکین زوجه مطرح نماید. به طور مثال اگر زوجه منزل را بی‌اطلاع ترک کرده زوج می‌تواند مستنداتی را که دارد مانند استشهادیه محلی و… ضمیمه دادخواست نماید. در صورت وجود شاهد می‌توان از ایشان در جلسه دادگاه استفاده نمود.

پیش از هر اقدامی بهتر است که بدانید گاهی برای عدم تمکین از سوی زوجه، از نظر قانونی دلایل موجهی وجود دارد. به طور مثال علت ترک وظائف به دلیل بیماری یا عسر و حجر و… بوده است. در این صورت درخواست الزام به تمکین زن رد می‌شود و قانون از زن حمایت می‌نماید. در نتیجه بهترین روش این است که پیش از مطرح کردن درخواست خود از مشاوره حقوقی استفاده نموده و دلایل و مستندات محکمی جمع آوری نمایید.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

تمکین و نشوز

تمکین همان عمل به وظایف قانونی زوجین و نشوز حالتی است که در آن طرفین یعنی زوج یا زوجه به وظائف خود عمل نمی‌کنند. در صورتی که عدم تمکین صورت بگیرد به طور مثال شوهر نیاز جنسی زن را بر طرف نکند یا زن در امور زندگی مشترک ریاست شوهر را نپذیرد و از او پیروی نکند، حق الزام به تمکین برای طرف مقابل ایجاد می‌گردد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص تمکین و نشوز و انواع تمکین کلیک نمایید.

دعوای الزام به تمکین از جانب زوجه

زوجه از نظر قانونی نمی‌تواند دادخواستی با عنوان الزام به تمکین شوهر نزد دادگاه مطرح نماید. زن می‌تواند دادخواست خود را در قالب سایر عناوین مانند درخواست نفقه، عسر و حرج، طلاق و… ارائه دهد. سپس یکی از عناوین قانونی را برای دعوای خود برگزیند، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و مستندات خود را ضمیمه نماید.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین شوهر

اظهارنامه عدم تمکین

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی هر شخص می‌تواند در صورت سر رسید موعد مطالبه طلب، درخواست خود را نسبت به حقی که دارد در قالب اظهارنامه به طرف مقابل ابلاغ نماید. در اینجا توصیه می‌شود که شوهر پیش از ارائه دادخواست الزام به تمکین، اظهارنامه‌ای را مبنی بر این که خواهان تمکین و سازش از سوی زن است، به صورت رسمی برای زوجه ارسال نماید. وی می‌تواند با ارسال یک اظهارنامه زن را به بازگشت به زندگی مشترک و انجام وظایف زناشویی دعوت نماید. یکی از فواید عمده این اظهارنامه آن است که در مراحل دادرسی شوهر می‌تواند از آن به عنوان یک مدرک مبنی بر عدم تمکین زوجه استفاده نماید. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص اظهارنامه عدم تمکین زن کلیک کنید.

نحوه پیگیری دادخواست الزام به تمکین

پس از اینکه دادخواست از سوی شوهر مطرح گشت، در صورت پذیرش درخواست دادگاه صالح برای رسیدگی تعیین می‌گردد. در چنین موردی دادگاه صالح دادگاه خانواده محل سکونت زوجه می‌باشد.

مدارک مورد نیاز

1/ اصل سند ازدواج یا رونوشت

2/ شناسنامه و کارت ملی زوج

3/ اجاره‌نامه یا سند مالکیت منزل (برای اینکه مشخص باشد زوج اسباب و مکان مناسب را تهیه کرده)

4/ استشهادیه (مبنی بر ترک منزل مشترک توسط زوجه)

حکم صادره از دادگاه

پس از بررسی‌های کامل یا درخواست شوهر رد شده و زوجه ملزم به تمکین نیست یا اینکه حکم به الزام به تمکین صادر می‌گردد. پس از آنکه زوج اجرائیه الزام به تمکین را از دادگاه بدوی می‌گیرد زن باید تمکین نماید. ولی در این مورد هیچ قوه قاهره یا اجباری علیه زوجه اعمال نمی‌شود. اگر زن تمکین نکند در طی جلسه دادرسی و با حضور مددکار اجتماعی ناشزه بودن زن صورت جلسه می‌شود. شوهر می‌تواند از آثار نشوز زن مانند ازدواج مجدد و عدم پرداخت نفقه استفاده نماید.

هر دو طرف در صورتی که رای علیه آن‌ها باشد به مدت 20 روز پس از ابلاغ رای مهلت اعتراض و تجدیدنظرخواهی دارند.

نحوه پیگیری دادخواست تمکین از طریق سامانه ثنا

در حال حاضر شوهر می‌تواند درخواست الزام به تمکین را از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی پیگیری نماید.

ابتدا زوج باید وارد سامانه ثنا شود و مراحل اولیه ثبت نام خود را انجام دهد، سپس با حضور در یکی از دفاتر خدمات قضایی، مراحل احراز هویت شخص انجام می‌پذیرد. در انتها رمز عبور سامانه در اختیار شخص قرار می‌گیرد.

شوهر برای پیگیری درخواست خود باید به نشانی adliran.ir رجوع و اطلاعات خود را وارد کند. پس از دریافت یک رمز عبور موقت می‌تواند تمام دادخواست‌هایی که با شماره ملی شخص متقاضی در آن ثبت گردیده ببیند.

با وارد نمودن شماره ملی خود یا شماره پرونده الزام به تمکین، تمام ابلاغیه‌ها و اطلاعات مربوط به پرونده برای شوهر قابل رویت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پیگیری دادخواست تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پیگیری دادخواست تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نحوه پیگیری دادخواست تمکین



:: برچسب‌ها: نحوه پیگیری دادخواست تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مجوز تعمیر لوازم خانگی را چرا باید دریافت کرد؟ بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تمامی کسبه جهت انجام خرید و فروش ملزم به دریافت جواز کسب هستند. بر این اساس برای احداث یک واحد مغازه (حتی به صورت مجازی) باید از ارگان‌های مربوطه مجوزهای لازم را دریافت نمایید. برای صدور جواز تعمیرات لوازم خانگی نیز باید شرایطی را محیا کنید تا پس از طی مراتب اداری و پرداخت وجوه اتحادیه به شما جوازکسب تعلق گیرد. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مجوز تعمیر لوازم خانگی

مرجع صادر کننده مجوز تعمیر لوازم خانگی

اتحادیه تولید کنندگان و تعمیرکاران وسايل الكترومكانيكی شهرستان تهران مرجع صادر کننده جواز تعمیرات انواع دستگاه های صنعتی خانگی می‌باشد. این اتحادیه مجوز کسب و کارهای رسته های زیر را نیز صادر می‌نماید. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

1 – تعميركنندگان الكترو موتور، ژنراتور، پمپ آب، دينام جوشكاری (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

2 – توليد كنندگان و بازسازی دستگاههای الكتروموتور، ژنراتور (با حداقل مساحت لازم 30 متر مربع)

3 – توليد قطعات انواع دستگاه های صنعتی، خانگی (اطو، ريش تراش، ماكروفر، خوراكپزی، جاروبرقی)، (با حداقل مساحت لازم 18 متر مربع)

4 – تعمير انواع دستگاه هاي صنعتی، خانگی (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

5 – تعمير و خدمات دستگاه های گردنده (جاروبرقی، چرخ گوشت، پنكه، آب ميوه گيری خانگی و صنعتی) ، (با حداقل مساحت لازم 9 متر مربع)

6 – توليد و تعمير انواع كليد هاي هادی (با حداقل مساحت لازم 9 متر مربع)

7 – توليد و تعمير انواع تابلوهاي فشارقوي و ضعيف خازنها (با حداقل مساحت لازم 24 متر مربع)

8 – توليد و تعمير انواع ابزار صنعتي برقی (سنگ و دريل، كف ساب)، (با حداقل مساحت لازم 9 متر مربع)

9 – توليد و تعمير انواع دستگاه های ترانسفورماتور موتورهای كاهنده و افزاينده (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

10 – توليد و تعمير كاران انواع كوئلهای برقی (ولتاژ بالا) ، (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

11 – توليد و تعمير ريكتافاير (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

12 – دفتر كار براي كارگاه های توليدی (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

13 – خدمات فنی نصب و تعمير و نگهداری آسانسور (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

14- تولید و فروش قطعات یدکی انواع آسانسور، پله برقی و بالابر (با حداقل مساحت لازم 12 متر مربع)

دریافت مجوز تعمیر لوازم خانگی کوچک چه شرایطی دارد؟

برای اینکه شخص متقاضی بتواند جواز لازمه را کسب کند باید دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی را دارا باشد.

شرایط عمومی

۱- سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی (دارای اعتبار زمانی) یا دیگر عقود نافله (سرقفلی، هبه، وصیت تکمیلی، صلح در مقابل یا اجاره) یا ارائه قراردادهای منعقده فی مابین متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی محل کسب یا احراز مالکیت طبق عرف محل در روستاها (تنها واحدهای تجاری اداری می‌توانند درخواست جواز نمایند).

۲- دارا بودن گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده.

۳- گواهی گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط از مرکز آموزش اصناف یا مرکز مورد تایید کمیسیون نظارت (برای تهران کلاس‌ها آنلاین است).

۴- تصویر کامل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی

۵- تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معفیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن (دفترچه آماده خدمت بدون مهر غیبت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای متقاضیان پروانه کسب موقت بلامانع می‌باشد).
شرایط اختصاصی
1-فروش اقلامی که در حیطه کاری لوازم خانگی کوچک است
2-داشتن حداقل مساحت لازم 12 متر مربع
3-متقاضی در طبقات همكف، زيرزمين و اول می‌توانند فعاليت نمايند.
4-داشتن لوازم و اسباب كار طبق عرف و ضوابط اتحاديه.
5-داشتن وسايل ايمنی و حفاظتی طبق عرف اتحاديه.

مدارک مورد نیاز برای کسب جواز تعمیرات لوازم خانگی چیست؟

مدارک طی دو الی سه مرحله دریافت می‌شود. در قدم اول باید مدارک زیر را از طریق سامانه ایرانیان اصناف ارسال کنید. جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

  • سند ملکی محل فعالیت و یا اجاره نامه رسمی و یا مبایعه نامه به نام خود شخص متقاضی
  • در صورت نیاز به مجوز از شهرداری و یا سازمان‌های دولتی ارائه مجوز
  • ارائه کارت پایان خدمت برای آقایان یا معافیت دائم
  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • تعداد 3 قطعه عکس 4*3
  • دارا بودن یک خط تلفن همراه به نام متقاضی
  • تاییده کد پستی

در ادامه پس از تشکیل پرونده نزد اتحادیه مربوطه مدارک زیر نیز دریافت می‌شود؛

  • فیش پرداخت مبلغ تعیین شده به عنوان حق عضویت در واحد صنفی
  • ارائه کارت سلامت برای آن دسته از فعالیت هایی که در حوزه مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی باشد.
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • گواهی مربوط به ادراه اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی گذراندن 10 ساعت آموزش لازم
  • اگر رسته ای که انتخاب کردید، جزو رسته‌های فنی باشد، ارائه گواهی فنی حرفه‌ای از سازمان‌های مورد تایید الزامی می‌باشد.

توجه: بسیاری از اتحادیه ها با پیوستن به سیستم یکپارچه سازی سامانه ایرانیان اصناف اغلب استعلامات فوق را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور متقاضی انجام می‌دهند.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی (شرکت‌های) نیز می‌توانند جواز دریافت کنند، البته نام مدیر عامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره بر روی جواز درج می‌گردد که در صورت ایجاد تغییرات در شرکت، جواز نیز امکان انتقال و تغییرات را خواهد داشت. شخص حقوقی علاوه بر مدارک بالا (مربوط به مدیر عامل یا یکی از اعضای هیئت) بایدمدارک زیر را نیز تحویل دهد.

  • معرفی نامه برای مدیر عامل شرکت (یا یکی از اعضای هیئت مدیره)
  • کپی اساسنامه
  • آگهی تاسیس و آخرین تغییرات
  • ارائه فرم 45 مالیاتی

مراحل گرفتن جواز یا پروانه کسب تعمیر لوازم برقی خانگی چیست؟

۱) مراجعه به سایت اصناف به آدرسwww.iranianasnaf.ir و تکمیل پرسشنامه مربوط به عضویت در اتحادیه و دریافت کد تأییده. برای ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲) برگزاری کمسیون بازرسی با حضور متقاضی و درخواست اولین بازرسی
۳) انجام بازرسی و ارجاع مجدد با‌کمیسیون بدون حضور متقاضی و اعلام‌نتیجه به صورت کتبی به متقاضی

۴) انجام سوء پیشینه کیفری و آزمایش اعتیاد توسط متقاضی
۵) تکمیل پوشه تعیین صلاحیت و ارائه به متقاضی جهت تحویل به پلیس +۱۰
۶) دریافت پاسخ مثبت از اداره اماکن
۷) گذراندن دوره آموزشی مربوط به اتحادیه لوازم خانگی از طریق شرکت در کلاس‌ها و قبولی در امتحان
۸) اعلام نتیجه به متقاضی و ارائه فرم‌های نهایی صدور پروانه
۹) صدور پروانه‌ و اعلام به متقاضی جهت اخذ پروانه کسب

پس از ثبت و ارسال درخواست جواز، مرجع صادرکننده جواز موظف است حداکثر طی 15 روز پاسخ متقاضی مبنی بر رد یا قبولی تقاضای اوله را به صورت الکترونیکی یا کتبی اعلام نماید. توجه داشته باشید که عدم اعلام نتیجه در بازه زمانی مذکور به معنای پذیرش و یا نیاز به پیگیری حضوری است.

کسب مجوز تعمیر لوازم خانگی چه مدت زمان میبرد؟

متقاضی از زمان ارائه درخواست خود به مدت ۳ ماه زمان دارد تا کلیه مدارک را به سامانه مربوطه تسلیم نمایند. در مقابل هم اتحادیه لوازم خانگی باید ظرف مدت ۱۵ روز بعد از ثبت درخواست الکترونیکی پاسخ متقاضی را ارائه دهد. در نتیجه حداکثر زمان مورد نیاز برای کسب مجوز ۱۰۵ روز می‌باشد اما از طرفی اگر خود متقاضی زودتر مدارک را تحویل دهد کمتر از یک ماه می‌تواند پروانه کسب خود را دریافت کند.

مجوز تعمیر لوازم خانگی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز اشخاص باید حق عضویت خود را بپردازند. حق عضویت سالانه برای جواز لوازم خانگی ۴۲۰۰۰۰۰ریال و ورودیه سال اول۸۰۰۰۰۰۰ریال است؛ علاوه بر هزینه اولیه عضویت باید هزینه کلاس‌های آموزشی و امتحان اتحادیه نیز پرداخت گردد. به طور خلاصه هزینه‌هایی که اتحادیه جهت صدور جواز دریافت می‌کند به شرح ذیل است.

  • ورودیه اولیه 800 هزار تومان
  • حق عضویت سالانه 420 هزار تومان
  • حق صدور 203 هزار تومان
  • حق آموزش 80 هزار تومان
  • کارت اصناف 20 هزار تومان

خدمات موسسه حقوقی وکیل دات کام

تمامی متقاضیان جواز کسب می‌توانند با دریافت مشاوره و سپردن پرونده خود به وکلای موسسه وکیل دات کام با کمترین دردسر اقدام به دریافت جواز کسب نمایند. شما می‌توانید در مورد مدارک، نحوه اقدام برای جواز، شرایط لازم، ابعاد مالیاتی و سایر جوانب کسب و کار خود با کارشناسان حقوقی این موسسه مشورت کرده و خدمات دریافت کنید. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجوز تعمیر لوازم خانگی



:: برچسب‌ها: مجوز تعمیر لوازم خانگی ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ایا از تفاوت های اجاره نامه رسمی با کد رهگیری را با سایر انواع اجارنامه‌ها اطلاع دارید؟ اجاره‌نامه‌ها بدون در نظر گرفتن این‌که برای منزل یا مغازه نوشته می‌شوند به‌ طور کلی به سه دسته‌ی رسمی، بنگاهی و دستی تقسیم می‌شوند. اجاره‌نامه دستی، اجاره‌نامه‌ای است که بین موجر و مستأجر منعقد می‌شود و دو طرف برای نوشتن آن به بنگاه یا دفتر ثبت نمی‌روند. اما برای نوشتن اجاره‌نامه رسمی و بنگاهی دو طرف باید به دفتر ثبت یا بنگاه مراجعه نمایند. در ادامه مقاله به توضیح مختصر اجاره‌نامه بنگاهی و اعتبار آن می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با اصول نوشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجاره نامه رسمی با کد رهگیری

اجاره نامه رسمی و بنگاهی چیست ؟

اجاره‌نامه رسمی یا بنگاهی، به قرارداد اجاره‌ای می‌گویند که طرفین قرارداد – موجر و مستأجر – در بنگاه‌های مشاور املاک منعقد می‌نمایند. البته قرارداد اجاره‌نامه بنگاهی در فرم‌هایی از پیش تعیین شده که مورد تائید اتحادیه املاک نیز هست نوشته می‌شود. در این اجاره‌نامه‌ها نکات حقوقی رعایت می‌گردد و در نهایت مسئول بنگاه مشاور املاک قرارداد را مهر و امضا می‌کند. پس از نوشتن قرارداد اجاره در بنگاه طرفین می‌توانند یک نسخه از قرارداد را برای خود بگیرند.

اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری

قرارداد اجاره رسمی بنگاهی به دو نوع با کد رهگیری و بدون کد رهگیری تقسیم می‌شود. پس از پرداخت هزینه‌های لازم به همراه دریافت یک نسخه از اجاره‌نامه، طرفین می‌توانند یک کد ره‌گیری نیز برای قرارداد دریافت نمایند. اغلب موجرین به دریافت کد ره‌گیری تمایل ندارند و اجاره‌نامه بدون کد ره‌گیری را ترجیح می‌دهند. چرا که در صورت صدور کد رهگیری برای یک قرارداد، اداره مالیات موجر را ملزم به پرداخت مالیات بر اجاره ملک می‌نماید. مزیت اجاره‌نامه کد رهگیری دار این است که مالک نمی‌تواند ملک را هم‌زمان به چند نفر اجاره دهد.

اعتبار اجاره نامه رسمی بنگاه

غیر از اجاره نامه رسمی که بهترین گزینه برای بستن قرارداد اجاره است، دو نوع دستی و بنگاهی اجاره‌نامه نیز بر اساس قانون مدنی و از نظر دادگاه معتبر هستند. در ماده 10 قانون مدنی آمده است: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.»

برخی به اشتباه تصور می‌کنند اجاره‌نامه بنگاهی فقط در صورتی مشمول قوانین مربوط به روابط موجر و مستأجر می‌گردد که مهر و امضای مشاور املاک را دارا باشد. اما در حقیقت وجود امضای خود طرفین و دو شاهد مرد بالغ در قرارداد کافی است تا قرارداد بتواند از مزایای قانون بهره‌مند شود. برای آشنایی بیشتر با مفاد اجاره نامه دستی کلیک کنید.

بندها و نکات مهم اجاره نامه رسمی بنگاهی

غالباً اطلاعات و تجربه‌ی مشاور املاک در زمینهٔ مسائل حقوقی انعقاد قرارداد بیشتر از مردم عادی است. بنابراین قرارداد اجاره‌ای که در بنگاه و توسط مشاور املاک تنظیم گردد، نسبت به قرارداد اجاره دستی مطمئن‌تر است. لازم است مشاورین املاک تمامی شرایط و خواسته‌های موجر و مستأجر را با رعایت موارد حقوقی در قرارداد اجاره نگارش کنند.

به موارد زیر توجه کنید

موجر یا مستأجر  پیش از عقد قرارداد اجاره باید به این نکات مهم توجه نمایند:

  1. در نگارش جزئیات اجاره‌نامه دقت کنید.
  2. مشخص کردن زمان اجاره بسیار اهمیت دارد. اجاره‌نامه‌ها غالباً یک‌ساله هستند. طرفین می‌توانند با توافق مدت زمان را بیشتر یا کمتر کنند.
  3. مستأجر حق اجاره دادن ملک مورد اجاره را به شخص ثالث ندارد. البته در این صورت قرارداد اجاره فسخ نمی‌شود. مگر آن که موجر این شرط را در متن قرارداد قید کند.
  4. شرایط و کاربری ملک مورد اجاره باید در اجاره‌نامه مشخص شود و مستأجر حق ندارد آن را تغییر دهد.
  5. در صورتی که مستأجر بدون اجازه‌ی موجر تغییرات اساسی در ملک ایجاد نماید موجر می‌تواند هزینه‌ی ایجاد شده را نپردازد. اگر مستأجر ساخت‌وساز انجام دهد موجر حق دارد تخریب نماید که در این صورت مسئول پرداخت خسارت نیز مستأجر است.
  6. موجر اجازه ندارد در ملک تغییرات اساسی ایجاد کند که با شرایط استفاده مستأجر از ملک همخوانی نداشته باشد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد مستأجر می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.
  7. پرداخت هزینه‌های اساسی و هزینه تعمیرات اساسی مثل آبگرم کن و شوفاژ و.. بر عهده‌ موجر است. اما پرداخت هزینه تعمیرات جاری و روزمره بر عهده خود مستأجر می‌باشد.
  8. پس از پایان زمان تعیین شده، عقد اجاره ‌خود به خود لغو می‌شود. در صورت عدم تخلیه، مستأجر باید اجاره مدت زمان اضافی که ملک در تصرف او است را بپردازد.
  9. اگر هر یک از طرفین قرارداد فوت کنند اجاره‌نامه باطل نمی‌شود مگر آن‌‌که این شرط در قرارداد قید شود.
  10. هنگام انعقاد قرارداد اجاره حتماً باید دو شاهد نیز حضور داشته باشند و قرارداد را امضا نمایند.
  11. از قرارداد اجاره سه نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه برای مشاور املاک و دو نسخه‌ی دیگر برای طرفین قرارداد است.
  12. بهتر است مستأجر برای پرداخت اجاره رسید دریافت کند.
  13. در صورتی که مستأجر در موعد مقرر ملک را تخلیه نکند موجر می‌تواند جهت شکایت و دریافت حکم تخلیه به شورای حل اختلاف مراجعه نماید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اجاره نامه بنگاهی چه تفاوتی با اجاره نامه دستی دارد؟

اجاره نامه دستی، اجاره نامه ای است که بین موجر و مستاجر منعقد می شود، اما اجاره نامه بنگاهی به قرارداد اجاره ای می گویند که طرفین قرار داد – موجر و مستاجر – در بنگاه های مشاور املاک منعقد می نمایند.

مزیت اجاره نامه کدرهگیری دار چیست؟

مزیت اجاره نامه کد رهگیری دار این است که مالک نمی تواند ملک را همزمان به چند نفر اجاره دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجاره نامه رسمی با کد رهگیری



:: برچسب‌ها: اجاره نامه رسمی با کد رهگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از دیرباز یکی از رسوم رایج در هنگام ازدواج در بین ایرانیان دادن جهیزیه توسط دختر بوده است. در برخی از استان‌ها و شهرها جهزیه توسط پسر تهیه می‌گردد اما آنچه که عمدتا به ویژه در بین پایتخت نشینان رواج دارد دادن جهزیه از سوی خانواده دختر می‌باشد. هنگامی که زن و مرد قصد جدایی از یکدیگر را دارند یکی از مسایلی که مطرح می‌گردد مشکل جهزیه است. آنچه در اینجا بررسی می‌گردد موضوع استرداد جهزیه یا پس گرفتن جهاز با داشتن سیاهه و بدون داشتن آن است. برای آشنایی با نحوه شروع دعوای استرداد جهیزیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور

پس گرفتن و استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه یا فاکتور

در برخی از موارد خانواده عروس سیاهه و لیستی از وسایلی که خریداری کردند را فراهم می‌کنند. داماد لیست تهیه شده را امضا می‌کند که این نشان می‌دهد داماد پذیرفته که این وسایل از سوی عروس تهیه شده است. قطعا لیست جهیزیه بدون امضای مرد اعتباری ندارد و فقط هنگامی که مرد آن را امضا کند مانند هر سند عادی دیگری قابل استناد خواهد بود. همچنین برای اینکه این سند اعتبار بیشتری داشته باشد بهتر است دو نفر از اقوام و ترجیحا از اقوام داماد به عنوان شاهد آن را امضا کنند. دقت نمایید در هنگام تهیه سیاهه جزئیات دقیق وسایل قید گردد تا بعدا در هنگام استرداد مشکلی ایجاد نشود. به طور مثال یک تخته فرش دستبافت 9 متری زمینه سرمه‌ای.

گاهی سیاهه‌ای برای جهزیه وجود ندارد و تنها مدرک قابل استناد فاکتور خرید لوازم است که در این صورت به مراتب اثبات محق بودن عروس سخت‌تر می‌شود.

در صورت وجود سیاهه و یا فاکتور زوجه می‌تواند نزد دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف طرح دعوا و حق خود را دریافت کند. برای آشنایی بیشتر با قانون استرداد جهیزیه کلیک کنید.

مالکیت جهیزیه | استرداد جهزیه با داشتن سیاهه و بدون آن

از نظر عرفی جهزیه کلیه اسباب و لوازمی است که عمدتا از سوی دختر تهیه می‌گردد و به منزل شوهر فرستاده می‌شود. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که از نظر قانونی و شرعی تهیه لوازم زندگی مشترک با شوهر است و زن وظیفه‌ای برای تهیه لوازم ندارد. در نتیجه می‌توان گفت که زن تنها مالک وسایلی است که تهیه نموده و هر گاه که بخواهد می‌تواند آن‌ها را پس بگیرد. شوهر هیچ حق مالکیتی نسبت به جهیزیه زن ندارد و حتی مستهلک و به دنبال آن خراب شدن جهیزیه زن به مرور زمان هم خللی در مالکیت زن وارد نمی‌کند.

 پس گرفتن جهیزیه بدون سیاهه

اگر از همان ابتدا سیاهه‌ای تهیه نشده باشد یا اینکه به مرور زمان معدوم شده باشد زن می‌تواند برای استرداد جهاز خود از شهادت شهود استفاده نماید. اینکه شهادت شهود مورد پذیرش قرار بگیرد یا خیر بستگی به نظر قاضی دارد. گاهی قاضی شهادت را می‌پذیرد و به نفع زوجه حکم به استرداد جهیزیه صادر می‌نماید. گاهی هم شهادت را کافی نمی‌داند که در نتیجه زن حقی برای استرداد تمام جهیزیه نخواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور



:: برچسب‌ها: پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برای شروع یک زندگی مشترک علاوه بر مسکن، اسباب و لوازم زندگی نیز باید فراهم گردد. در عرف جامعه کنونی وظیفه تهیه این اسباب و لوازم که اصطلاحا به آن جهیزیه گفته می‌شود با عروس و خانواده او است. البته در برخی از مناطق این وظیفه بر دوش شوهر می‌باشد. تمام این وسایل برای زندگی مشترک است. هنگامی که یک زندگی به پایان می‌رسد قطعا زوجه این حق را دارد تا هر آنچه که برای این زندگی فراهم کرده پس بگیرد. در این مقاله به روش‌های استرداد جهیزیه می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با قانون استرداد جهزیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: استرداد جهیزیه و روش‌های آن

استرداد جهیزیه

با توجه به اینکه از نظر قانونی ( ماده 1107 قانون مدنی ) و شرعی برای شروع زندگی مشترک وظیفه تهیه اسباب و لوازم مورد نیاز با شوهر می‌باشد، زن هیچ وظیفه‌ای برای تهیه این وسایل ندارد. از این رو زن مالک جهزیه می‌باشد و هر گاه که بخواهد می‌تواند آن‌ها را پس بگیرد.

حتی اگر وسایل مستهلک و از کار افتاده باشند باز هم تاثیری در مالکیت زوجه ندارد، اما اگر یک وسیله جدید توسط مرد خریداری و جایگزین یکی از وسایل جهیزیه شود زن قطعا دیگر مالکیتی بر آن وسیله جایگزین ندارد.

دادخواست استرداد

زن می‌تواند برای استرداد جهزیه خود دادخواستی به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف ارائه دهد. زن باید در دادخواست خود تعیین خواسته و بهای آن را به دقت تعیین نماید چراکه قاضی به همان میزان درج شده در دادخواست ترتیب اثر می‌دهد. تقویم درست خواسته اهمیت بسیاری در تعیین مقدار هزینه دادرسی دارد. مثلا درج شود استرداد جهاز مقوم به …. ریال.

در این صورت باید پیش از هر چیز زن لیستی از جهیزیه ارائه دهد. اگر در ابتدا سیاهه‌ای تهیه شده باشد و یا اینکه فاکتوری موجود باشد قطعا روند پس گرفتن جهیزیه برای زوجه آسان‌تر خواهد شد.

البته این سیاهه قطعا باید به امضا داماد برسد و بدون امضا هیچ ارزش و اعتباری ندارد. در صورت امضا داماد یک سند عادی است اما برای اینکه تبدیل به یک سند رسمی شود باید در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم گردد. البته این رایج نیست که این سیاهه در دفترخانه تنظیم گردد و گواهی امضا داماد گرفته شود. قطعا سیاهه باید به طور دقیق و با جزئیات تهیه شود.

در صورتی که سیاهه‌ای موجود نباشد تنها راه برای زوجه استفاده کردن از شهادت شهود است. زوجه می‌تواند از شهادت اقوام و کسانی که در هنگام خرید جهیزیه حضور داشتند در دادگاه استفاده  کند. پذیرش شهادت بسته به نظر قاضی دادگاه دارد. ممکن است پذیرفته شود، ممکن است رد شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه دادخواست استرداد جهیزیه کلیک کنید.

نتیجه دعوای استرداد جهیزیه

در صورت اثبات صحت سیاهه و یا پذیرش شهادت، زوجه می‌تواند جهزیه خود را از خانه بیرون ببرد. زن می‌تواند تا صدور حکم قطعی از دادگاه درخواست صدور قرار تامین خواسته پیش از ابلاغ را بدهد، در این صورت اگر شوهر اسباب را بخواهد از خانه خارج کند زن می‌تواند مانع او شود.

در صورتی که تنها چیزی که زوجه در دست داشته باشد شهادت شهود باشد ممکن است قاضی درخواست زن را نپذیرد. در این صورت رویه قضایی به این صورت است که وسایلی که استفاده مردانه دارد برای شوهر و وسایلی که کاربرد زنانه دارد برای زوجه می‌شود.

حکم از سوی هر یک از طرفین که حکم علیه او باشد قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی در مدت 20 روز پس از ابلاغ می‌باشد. برای آشنایی با نحوه اعتراض به استرداد جهیزیه کلیک کنید.

اگر بدون حکم دادگاه قصد بردن اموال خود را دارید بهتر است شاهدانی همراه داشته باشید تا مشخص باشد چه چیزهایی را از منزل مشترک خارج کردید و بعدا به دخل و تصرف در اموال مرد متهم نگردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: استرداد جهیزیه و روش‌های آن



:: برچسب‌ها: استرداد جهیزیه و روش‌های آن ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه علی رغم تبلیغات گسترده و توصیه خانواده‌ها مبنی بر تشکیل خانواده و ازدواج نه تنها آمار ازدواج افزایش نیافته است بلکه با افزایش طلاق روبه‌رو هستیم. جدا شدن زوجین از یکدیگر هر چقدر با رضایت طرفین و توافق آن‌ها نیز صورت بگیرد باز هم بار منفی را بر روی روح و روان آن‌ها بر جای می‌گذارد. در اینجا قانونگذار حقوقی را برای طرفین به خصوص زن که پس از جدایی ممکن است پشتوانه مالی نداشته باشد در نظر می‌گیرد تا مشکلات اقتصادی علاوه بر فشار روانی ناشی از طلاق به او تحمیل نشود. یکی از این حقوق اجرت المثل است که در این مطلب به توضیح اجرت المثل طلاق توافقی می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل ایام زوجیت مبلغی است که مرد به زوجه (زن) بابت کارهایی که قانونا به عهده نداشته ولی انجام داده پرداخت می‌کند. این کارها کارهایی مانند آشپزی کردن نظافت منزل و… از این قبیل هستند.

مبلغ ثابت و معینی برای اجرت المثل وجود ندارد و کارشناس دادگاه با توجه به میزان کار زوجه سطح تحصیلات او اشتغالش و… مبلغ اجرت المثل را تعیین می‌کند. البته باید توجه داشت مواردی که قانونگذار از آن‌ها به عنوان تمکین یاد کرده است جزو وظایف شرعی و اصلی زوجه هستند و مستحق دریافت اجرت المثل نمی‌باشند بلکه خودداری از انجام آن‌ها و عدم تمکین ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. مواردی مانند حسن معاشرت تربیت فرزندان انجام وظایف زناشویی و… جزو وظایف اصلی زوجه محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید : اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل چیست ؟

اجرت المثل یعنی تعیین اجرت و دستمزد یک عمل با توجه به دستمزدی که دیگران از انجام همان کار می‌گیرند. به عنوان مثال برای تعیین مزد فردی که در روز دو وعده غذا می‌پزد همان مبلغی که یک آشپز در صورت پخت دو وعده غذا در روز می‌گیرد را در نظر می‌گیرند. اما در چه صورت اجرت المثل به انجام دهنده کار تعلق می‌گیرد؟

۱ـ آن کار را مجانی و رایگان انجام نداده باشد.

۲ـ آن کار را برای رضای خداوند و به قصد تبرع انجام نداده باشد.

نحوه دریافت اجرت المثل از دادگاه طلاق توافقفی

زوجه پس از مراجعه به دادگاه و نوشتن دادخواست مبنی بر دریافت اجرت المثل باید اثبات نماید که انجام کارهای منزل به دستور و درخواست همسرش بوده است و هیچ قصد تبرعی از انجام آن‌ها نداشته است. البته در این مرحله قانونگذار سختگیر نیست و تنها شهادت زن را برای اثبات کافی می‌داند. پس از شهادت زن قاضی دادگاه یک کارشناس رسمی دادگستری را مامور محاسبه میزان اجرت المثل او تعیین می‌کند. بعد از محاسبه مبلغ اجرت المثل دادگاه زوج را مسئول پرداخت آن محسوب می‌کند و زوج موظف می‌شود آن را به طور نقد یا در مواردی با رضایت قانونگذار به صورت قسطی بپردازد.

بیشتر بخوانید : دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل زن در طلاق توافقی چطور تعیین می شود؟

تا چند سال پیش اجر‌ت المثل تنها زمانی به زوجه تعلق می‌گرفت که زوجین در حال جدا شدن و طلاق بودند و حتما می‌بایست این درخواست طلاق از سوی زوج می‌بود. اما با توجه به قانون جدید زن هر زمان که بخواهد چه طلاق از سوی خودش باشد چه شوهرش و حتی در ایام زندگی مشترک با شوهرش نیز می‌تواند دریافت اجرت المثل را از دادگاه بخواهد.

بیشتر بخوانید : محاسبه اجرت المثل

درباره طلاق توافقی دادگاه تعیین مبلغ اجرت المثل را به عهده طرفین و توافق آن‌ها گذاشته است و زوجین می‌توانند با موافت یکدیگر هر مبلغی را در نظر بگیرند و در اینجا قانونگذار موظف است تصمیم آن‌ها را محترم بشمارد و از آن تبعیت کند. در صورتی که زوجین در طلاق توافقی با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند و یا زوج بخواهد از پرداخت اجرت المثل سرباز زند دادگاه می‌تواند با درخواست زوجه وارد عمل شده و میزان آن را تعیین کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل زن در طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل زن در طلاق توافقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجرت المثل زن در طلاق توافقی



:: برچسب‌ها: اجرت المثل زن در طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ثبت عقد نکاح به طور صحیح زوجین از حقوق و وظایفی در قبال هم برخوردار می‌شوند. گاهی این وظایف جزو وظایف و مسئولیت‌های اصلی است که در قانون به آن‌ها اشاره شده و انجام آن‌ها الزامی است و خودداری از انجام آن‌ها تخلف محسوب می‌شود (مسئولیت‌هایی که تمکین نامیده می‌شوند) و ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. گاهی برخی از این وظایف خارج از مسئولیت شرعی زوجین است و انجام آن‌ها مستحق دستمزد می‌باشد. یکی از این حقوق که صرفا برای زوجه تعریف شده حق اجرت المثل است که در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت چه زمانی قابل ارائه است؟

مطابق قانون مدنی اگر زوجه کارهایی را که در قانون به عنوان وظایف او شمرده نشده است و شرعا به عهده او نیست را انجام دهد مانند: پختن غذا تمیز کردن خانه و… برای او حق‌الزحمه‌ای به عنوان اجرت المثل در نظر گرفته می‌شود. زوجه هر زمان که بخواهد چه در حال زندگی مشترک با همسرش باشد و چه در حین انجام مراحل طلاق می‌تواند آن را از دادگاه مطالبه کند.

دو مورد در این خصوص باید اثبات گردد: انجام کار به دستور زوج و فقدان قصد انجام مجانی کارهای خانه. در این جا شهادت زن برای اثبات کفایت می‌کند مگر آنکه زوج (مرد) دلایل صریح و قابل قبولی در رد ادعای زن مطرح کند. دلایلی که ثابت کند زوجه ناشزه است سوء رفتار دارد و…

بیشتر بخوانید : اجرت المثل زن در طلاق توافقی 

اجرت المثل چیست ؟

اجرت به معمای پاداش و حق‌الزحمه انجام کار است. اجرت المثل که یک اصطلاح فقهی است و در ماده ۳۳۶ قانون مدنی به آن اشاره شده است عبارت است از: حق‌الزحمه و دستمزد کاری که عامل بدون قصد تبرع و غیر رایگان آن را انجام داده است.

پس اگر فردی کاری را مجانی و یا به نیت تبرع و رضای خداوند انجام داده باشد اجرت المثلی به او تعلق نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید : اجرت المثل ایام زوجیت

طریقه نوشتن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

در جدول زیر نمونه یک دادخواست از سوی زوجه جهت مطالبه اجرت المثل را مشاهده می‌کنید.

محل اقامت    شغل   نام پدر نام خانوادگی      نام مشخصات طرفین
        زوجه خواهان
            زوج خوانده
          وکیل یا نماینده قانونی
مطالبه محاسبه و دریافت اجرت المثل تعیین خواسته و بهای آن
کپی مصدق شناسنامه/ کپی مصدق عقدنامه دلایل و منضمات دادخواست (مدارک)
شرح دادخواست

 

ریاست دادگاه

با احترام اینجانب ……. به موجب عقدنامه…….. به مدت …. سال در عقد دائم با خوانده آقای……بوده‌ام. در سال‌های زندگی مشترک انجام امور منزل و نگهداری فرزندان و… به عهده من و به دستور همسرم بوده است و من هیچ گونه قصد تبرعی از انجام آن‌ها نداشته‌ام. از شما تقاضا دارم طبق نظر کارشناس مربوطه اقدام به محاسبه اجرت المثل اینجانب از تاریخ…….. تا ……… و الزام خوانده به پرداخت آن بنمایید.

امضا

پس از ارائه برگه دادخواست دادگاه یک کارشناس رسمی دادگستری را برای محاسبه میزان اجرت المثل تعیین می‌کند. مقدار اجرت المثل همیشه یکسان نیست و عواملی نظیر میزان تحصیلات زن، نحوه اشتغال او، کارهایی که انجام داده است و… باعث کم و زیاد شدن مبلغ آن می‌شود. پس از محاسبه اجرت المثل زوج موظف می‌شود آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید : مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت



:: برچسب‌ها: دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عده‌ای از مردم وقتی در زندگیشان دچار مشکل یا ناراحتی می‌شوند به جای اینکه عاقلانه راجع به آن فکر کنند و تصمیم درستی بگیرند به سمت دعا نویس‌ها و رمال‌ها رفته و از آن‌ها طلب کمک می‌کنند. فالگیری و رمالی از جمله جرایمی است که در شهرهای بزرگ معمولا رواج داشته و قانون گذار هم برای آن مجازاتی در نظر گرفته است. ما در ادامه به بررسی جرم دعانویس و رمال و همچنین بررسی چگونگی شکایت از ایشان و این که قانون گذار چه مجازاتی برای آن‌ها در نظر گرفته است می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شکایت از رمال و دعانویس

جرم رمالی و دعانویسی

چنانچه فردی با حیله و روش‌های متقلبانه ادعای داشتن اختیارات و توانایی‌های غیر واقع کند و افراد را از حوادث و اخبار واهی بترساند و از این طریق کسب مال کند کلاهبردار بوده و از یک تا هفت سال به حبس می‌افتد. چنین فردی باید هر مالی که کسب نموده به صاحبش پس دهد و علاوه بر آن، معادل همان مالی که کسب نموده باید به عنوان جزای نقدی بپردازد.

به طور کلی هر گاه کسی با تقلب و فریب مالی از کسی بگیرد کلاهبردار است که این امر غالبا شامل دعانویس و رمال هم می‌شود.

با توجه به مطالب اظهار شده اگر قاضی عمل رمالی را کلاهبردای به حساب آورد علاوه بر رد مال مجازات فرد یک تا 7 سال حبس و پرداخت جزای نقدی می‌باشد.

همچنین در قانون گفته شده که اگر کسی مالی را از راه غیر قانونی کسب نماید این مال تحصیل شده نامشروع بوده و مجازات دریافت آن از سه ماه تا 2 سال حبس می‌باشد.

بنابراین مجازات فرد رمال بستگی به تصمیم قاضی و مستندات پرونده دارد.

در تمام این مجازات‌ها فرد رمال باید مال دریافتی را به صاحب اصلی خود برگرداند.

رمالی به عنوان کلاهبرداری

برای این که رمالی عنوان کلاهبرداری داشته باشد وجود سه شرط لازم است:

شرط اول تقلب است. مجرم باید از اعمال و وسایل متقلبانه برای وقوع جرم مدد گیرد.

شرط دوم فریب خوردن قربانی می‌باشد که خود این مورد هم نکته‌ای دارد و آن این است که از شروط تحقق کلاهبرداری عدم آگاهی فرد بزه دیده از توسل به فریب و حیله از سوی مجرم است. چراکه جایی که فرد از نیرنگ و حیله رمال آگاه باشد یکی از ارکان کلاهبرداری معدوم گشته و دیگر این جرم کلاهبرداری نخواهد بود.

شرط سوم تعلق مال برده شده به دیگری می‌باشد. یعنی نتیجه این جرم باید این باشد که منجر به کسب مال دیگری شود.

برای آشنایی بیشتر با معنای کلاهبرداری کلیک کنید.

نتیجه شکایت از رمال و دعانویس

پس این فرد بسته به شرایط پرونده یا کلاهبردار شناخته و به مجازات کلاهبرداری محکوم می‌شود یا به تحصیل مال نامشروع محکوم و مجازات آن را می‌بیند.

چگونگی شکایت از رمال و دعانویس

پیگیری این جرم هم همانند دیگر جرایم از طریق ثبت شکایت در دادسرا انجام می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت ا‌ز رمال و دعانویس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ‌شکایت ا‌ز رمال و دعانویس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شکایت از رمال و دعانویس



:: برچسب‌ها: شکایت از رمال و دعانویس ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از تعرفه ثبت ازدواج و طلاق اطلاع دارید؟ از جمله عقودی هستند که الزاما باید در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق ثبت گردند و عدم ثبت آن‌ها به صورت قانونی جرم محسوب شده و موجب مجازات زوج (مرد) می‌گردد. همانطور که در قانون مجازات اسلامی آمده است: ثبت وقایع ازدواج طلاق و رجوع برای حفاظت از نسل و کیان خانواده اجباری است و چنانچه مرد اقدام به ازدواج دائم، طلاق و رجوع بدون ثبت آن‌ها در دفاتر رسمی نماید به مدت یک سال به حبس تعزیری محکوم می‌شود. حال می‌خواهیم بدانیم آیا ثبت ازدواج و طلاق رایگان صورت می‌گیرد یا نیازمند پرداخت هزینه طبق تعرفه می‌باشد؟ برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401

تعرفه دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق چگونه تعیین می شود؟

دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند و مدیریت خصوصی دارند. اما تنظیم قوانین مربوط به این دفاتر و همچنین انتخاب مدیران آن‌ها (سردفتران) زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و این سازمان بر عملکرد این دفاتر نظارت می‌کند.

همانطور که گفتیم این دفاتر به طور مستقل کار می‌کنند و حقوق بگیر نیستند. بنابراین به منظور تامین هزینه‌های کارمندان و پرداخت حقوق آنان به ازای ثبت وقایع مانند ازدواج، طلاق، رجوع و کلیه خدماتی که ارائه می‌دهند از مراجعه کنندگان حق‌الزحمه (حق‌التحریر) دریافت می‌کنند. تعرفه ثبت وقایع در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به واسطه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ می‌گردد و تجاوز از این مبالغ جرم محسوب شده و ضمانت اجرا برای این دفاتر به دنبال دارد. سردفتران موطفند این تعرفه‌ها را به گونه‌ای که در معرض دید مراجعه کنندگان باشد به دیوار یا محل مناسبی در دفاتر خود نصب کنند.

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت ازدواج 

تعرفه ثبت سند ازدواج و طلاق

در جدول زیر تعرفه ابلاغی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۹۹ را مشاهده می‌کنید که نسبت به آخرین ابلاغیه در این مورد که در سال ۹۴ منتشر گردیده بود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

انواع ثبت/ اقدامات تبعی تعرفه
۱- ثبت ازدواج ۴۰۰ هزار تومان
۲- ثبت طلاق رجعی ۵۰۰ هزار تومان
۳- ثبت طلاق بائن ۵۰۰ هزار تومان
۴- صورت جلسه طلاق رجعی ۱۵۰ هزار تومان
۵- صدور اجرائیه ۴۰ هزار تومان
۶- صدور اخطاریه و اطلاع نامه ۴۰ هزار تومان
۷- تهیه رونوشت از ثبت واقعه ازدواج و طلاق ۵۰ هزار تومان
۸- ثبت رجوع و رجوع به مابذل و بذل مدت و فسخ نکاح ۱۰۰ هزار تومان
۹- ابطال سند ازدواج و طلاق طبق حکم مرجع قضایی ۵۰ هزار تومان
۱۰- استعلام ۴۰ هزار تومان
۱۱- تنظیم و صدور هر برگ قبض ۲ هزار تومان

توجه: هزینه مربوط به خرید دفترچه اعلامیه و اوراق جزو این موارد هستند و به صورت جداگانه دریافت می‌گردند و به عهده مراجعه کننده می‌باشند.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

مزایای ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی

از مزایای ثبت این اسناد می‌توان به:

۱- اطمینان یافتن از صحت و درست بودن نکاح

۲- جلوگیری از بروز اختلافات ناشی از عدم ثبت این اسناد

۳- سهولت اثبات حقوق زوجین

۴- و… اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج در قانونی مدنی 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه ثبت ازدواج و طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعرفه ثبت ازدواج و طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401



:: برچسب‌ها: تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401 ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده مجوز تعمیر cng و سیستم های خودروهای گاز سوز برای همه شهرها یکی است. برای ورود به عرصه تعمیرات و ارائه خدمات خودروهای گاز سوز و cng علاوه بر داشتن مهارت رایانه ای باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب فروشگاه اینترنتی را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مجوز تعمیر cng

آیا گرفتن مجوز تعمیر cng و لوازم سوخت های گاز سوز است؟

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات پخت و عرضه در فروشگاه اینترنتی را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحاديه کشوری سوخت های جایگزین می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن مجوز تعمیر cng چقدر است؟

از طرف اتحادیه کشوری سوخت جایگزین بابت متراژ و نوع ملک به طور کلی در سه رسته زیر به همراه کد آیسیک مشخص شده است. برای دریافت این جواز حتما واحد یا کارگاه باید شرایط لازم را داشته باشد.

عناوین رسته صنفی حداقل متراژ کد آیسیک
1- تعمیر لوازم گازی خودروهای گازسوز (سیستم کم فشار) 35 502017
2- تعمیر سیستم خودروهای گازسوز (خدمات فنی) 200 343021
3- ارائه خدمات هیدرو استاتیک (مرکز آزمون تکمیلی) 200 15/502059

شرایط دریافت پروانه کسب تعمیر سیستم گازسوز و  cng

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی برای معرفی به اتحادیه

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی تعمیرگاه لوازم گازی خودروهای گازسوز

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) علامت اینماد

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

مراحل گرفتن مجوز برای تعمیرگاه سیستم خودروهای گاز سوز

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب فروشگاه اینترنتی باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب تعمیرات cng و جایگاه سوخت های جایگزین از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحاديه صنف آهن فروشان تهران تحویل گردد. برای ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل فروش دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مایحتاج روزانه مصرف کننده برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

توجه داشته باشید که تمام امور ثبت درخواست جواز این اتحادیه به صورت آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. بنابراین تمامی متقاضیان از شهرهایی غیر از تهران باید برای درخواست مجوز سیستم های گاز سوز و cng از طریق سامانه ایرانیان اصناف اقدام کنند. برای دریافت راهنمایی می‌توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

گرفتن مجوز تعمیر cng چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 2.500.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی تعمیرگاه سیستم خودروهای گازسوز چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب فروشگاه اینترنتی در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجوز تعمیر cng



:: برچسب‌ها: مجوز تعمیر cng ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون تجارت ۷ نوع شرکت را تعریف می‌کند. شرکت های سهامی یکی از این هفت نوع شرکت در ماده ۲۰ قانون تجارت می‌باشند. می‌توان گفت شرکت‌های‌سهامی رایج‌ترین شرکت‌ها در جهان به شمار می‌آیند. قانون‌گذار در قانون تجارت شرکت‌های‌سهامی، انواع آن و همچنین شرایط و ویژگی‌های تاسیس آن را به طور کامل تشریح می‌کند. طبق قانون تجارت شرکت‌سهامی به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شود. شرکت‌های سهامی مانند سایر شرکت‌های نامبرده در قانون جهت انجام امور تجاری تاسیس می‌شوند. ولی نحوه تشکیل، اداره، انحلال و حتی ورشکستگی آن با سایر شرکت‌های تعریف شده در قانون تجاری تفاوت دارد. در ادامه این مطلب به تعریف کامل شرکت‌سهامی و انواع آن می‌پردازیم. برای ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرکت سهامی چه مزایایی دارد؟

شرکت سهامی چیست ؟

در تعریف قانون شرکت‌سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به قسمت‌های مختلف و به صورت سهام تقسیم می‌گردد. هر یک از سهامداران نیز محدود به مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت دارند. نکته مهم در مورد شرکت‌های‌سهامی این است که این نوع شرکت‌ها ذاتاً شرکت بازرگانی محسوب می‌شوند. یعنی بر اساس قانون حتی اگر موضوع عملیات شرکت‌‌سهامی امور تجاری و بازرگانی نباشد بازهم شرکت‌سهامی به عنوان یک شرکت بازرگانی در نظر گرفته می‌شود. قانون تجارت شرکت‌های‌سهامی را به دو دسته سهامی‌عام و سهامی‌خاص تقسیم‌بندی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به شخص حقوقی کلیک کنید.

نکات دانستنی درباره شرکت‌های سهامی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد شرکت‌هایی سهامی این است که در این نوع از شرکت‌ها شخصیت شرکا چندان اهمیتی ندارد، بلکه نکته مهم و قابل اهمیت سرمایه و سهام شرکا می‌باشد. چرا که همان‌طور که گفتیم هر یک از شرکا به میزان سرمایه و سهام خود در قبال شرکت و یا طرف معامله شرکت مسئولیت دارد. سرمایه شرکت در شرکت‌های سهامی به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر قسمت را یک سهم می‌نامند. افراد می‌توانند به هر اندازه که می‌توانند سهم بخرند و به یکی از سهامداران و شرکای شرکت‌سهامی تبدیل شوند.

لازم به ذکر است که قانون تجارت در یک تقسیم بندی کلی سایر شرکت‌ها را در مقابل شرکت‌سهامی قرار می‌دهد. به این ترتیب که شرکت‌ها یا سهامی هستند و یا غیر سهامی و این شرکت‌های غیر سهامی شامل شرکت با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی می‌شوند. باید توجه نمود که موسسان تمامی شرکت‌های‌سهامی و غیرسهامی طبق قانون ملزم شده‌اند که در مرجع ثبت شرکت‌ها اقدام به ثبت شرکت تاسیس شده خود نمایند. البته نحوه ثبت و مدارک لازم برای ثبت شرکت‌های سهامی و غیرسهامی متفاوت است. برای انجام امور مربوط به شرکت ها می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

انواع شرکت‌های سهامی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم شرکت‌های سهامی بر اساس قانون به دو دسته شرکت‌های‌سهامی خاص و شرکت‌های‌سهامی عام تقسیم می‌شوند. در همین قانون هرکدام از این دو نوع شرکت‌سهامی به طور کامل تعریف شده‌اند. در ادامه به معرفی این دو دسته از شرکت‌های سهامی می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

شرکت سهامی عام

بنابراین طبق توضیحات ارائه شده شرکت‌های سهامی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شرکت‌های سهامی عام یکی از این دو دسته می‌باشد. سهامداران شرکت‌ سهامی عام همان‌طور که از نامش پیداست عموم مردم هستند. به عبارتی دیگر شرکت‌های سهامی عام شرکت‌هایی هستند که موسسان آن با فروش سهام شرکت به مردم سرمایه شرکت را تامین می‌نمایند. فروش سهام شرکت‌های سهامی عام به مردم در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود. یک نکته مهم در مورد این نوع شرکت این است که طبق قانون عنوان شرکت سهامی عام حتماً باید در نام این نوع از شرکت‌ها (قبل از اسم یا بعد از اسم شرکت) درج گردد.

شرکت سهامی خاص

نوع دوم شرکت‌های‌سهامی عبارت‌‌اند از شرکت‌های‌سهامی خاص. شرکت‌های سهامی‌خاص نیز در قانون تجارت به تفصیل تعریف شده است. این نوع از شرکت‌های‌سهامی برخلاف شرکت‌سهامی عام سرمایه خود را با فروش به مردم تامین نمی‌کند. بلکه طبق تعریف قانونی، سرمایه این شرکت تنها توسط موسسان آن تامین می‌شود. به همین دلیل این شرکت‌ها که سهامداران آن از عموم مردم نیستند و تمامی سهام توسط موسسان شرکت خریده می‌شود را شرکت سهامی‌خاص می‌نامند. لازم به ذکر است که تعداد شرکا در شرکت‌های سهامی‌خاص برای ثبت قانونی شرکت نباید کمتر از سه نفر باشد.

برای نام‌گذاری شرکت‌های‌سهامی خاص نیز باید توجه کرد که عنوان شرکت‌سهامی خاص حتماً باید در نام انتخابی برای شرکت درج شود. این عنوان می‌تواند بلافاصله، قبل یا بعد از اسم شرکت قید شود. برای

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرکت‌سهامی چیست ؟

در تعریف قانون شرکت‌سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به قسمت‌های مختلف و به صورت سهام تقسیم می‌گردد. هر یک از سهامداران نیز محدود به مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت دارند.

شرکت‌های سهامی به چند نوع تقسیم می‌شوند ؟

شرکت‌های‌سهامی بر اساس قانون به دو دسته خاص و عام تقسیم می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت شرکت‌سهامی عام و سهامی خاص چیست ؟

در شرکت‌های سهامی عام موسسان شرکت با فروش سهام به مردم سرمایه شرکت را تامین می‌نمایند اما در شرکت سهامی‌خاص، سرمایه این شرکت تنها توسط موسسان آن تامین می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرکت سهامی چه مزایایی دارد؟



:: برچسب‌ها: شرکت سهامی چه مزایایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قرارداد اجاره قراردادی است که بر اساس آن مالک مال یا موجر منافع ملک خود را در مدت مشخصی و با دریافت مبلغی به عنوان اجاره، به مستأجر می‌دهد. روابط موجر و مستأجر همواره با چالش‌های متفاوتی روبرو می‌باشد. یکی از این چالش‌ها عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر است. در ادامه این مقاله به توضیح این موضوع و راهکار‌ قانونی مواجهه با این مشکل می‌پردازیم. برای دریافت اطلاع از اقدامات لازم می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر

راهکار قانونی موجر در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر

یکی از مشکلات رایج و همیشگی میان روابط موجر و مستأجر مسئله پرداخت یا عدم پرداخت اجاره‌بها است. معمولاً طبق توافق موجر و مستأجر و بر اساس قرارداد اجاره مستأجر متعهد می‌شود ماهیانه مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر بدهد. گاهی اوقات ممکن است مستأجر برخلاف تعهد خود عمل نموده و اجاره‌بها را نپردازد. همواره برای مالکین این پرسش وجود دارد در صورت بروز چنین مشکلی چه راهکاری پیش روی آن‌ها وجود دارد؟ موجر می‌تواند با به‌کارگیری راهکار‌های قانونی با توجه به قانون روابط موجر و مستأجر برای احقاق حق خود اقدام نماید. برای کسب اطلاع درباره نحوه نوشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

عدم پرداخت اجاره و ارسال اخطاریه برای مستاجر

بر اساس بند 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر با توجه به این که قرارداد اجاره به صورت سند عادی یا به صورت سند رسمی باشد، اخطارنامه یا اظهارنامه برای مستأجر صادر می‌شود. به این صورت که اگر قرارداد اجاره سند عادی باشد موجر با مراجعه به دادگاه برای مستأجری که اجاره‌بها را پرداخت نکرده اخطارنامه ارسال می‌کند و در صورتی که قرارداد اجاره سند رسمی باشد موجر با مراجعه به دادگاه برای مستأجری که اجاره‌بهای ملک را پرداخت نکرده اظهارنامه می‌فرستد.

مهلت مستأجر برای پرداخت اجاره بعد از دریافت اخطارنامه یا اظهارنامه

پس از آن که اظهار‌نامه یا اخطارنامه به دست مستأجر رسید، وظیفه دارد طی ده روز اقساط عقب مانده خود را پرداخت نماید. حال اگر در این فرصت ده روزه باز هم مستأجر بدهی خود را پرداخت نکند، مالک می‌تواند از دادگاه وصول اجاره و همچنین تخلیه ملک را درخواست نماید. در این مرحله نیز درخواست موجر با در نظر گرفتن عادی یا رسمی بودن سند قرارداد اجاره بررسی می‌شود. یعنی مالک در صورتی که قرارداد اجاره رسمی باشد برای احقاق حق خود می‌تواند به دفترخانه یا اداره ثبت مراجعه کند و اگر قرارداد اجاره عادی باشد باید به دادسرا مراجعه نماید.

ممکن است مستأجر طی یک سال دو بار مرتکب چنین اشتباهی شود یعنی اجاره‌بهای ملک را پرداخت نکرده و پس از دریافت اظهارنامه یا اخطاریه اقدام به پرداخت کند. در این حالت اگر برای سومین بار مرتکب چنین عملی شود موجر می‌تواند مستقیماً درخواست تخلیه ملک دهد. و مستأجر نمی‌تواند در این شرایط از ارفاق قانونی استفاده کند.

ارفاق قانونی به مستأجر

برای ارفاق به مستأجر در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها شرایطی در نظر گرفته شده است. این شرایط به این شکل است که در صورتی که مستأجر بتواند تا قبل دستور تخلیه علاوه بر اقساط عقب مانده میزانی مبلغی نیز به عنوان خسارت بپردازد، دستور تخلیه صادر نمی‌شود. یعنی مستأجر پس از مهلت ده روزه و در مرحله‌ای که مالک اقدام به درخواست وصول اجاره‌بها و تخلیه ملک کرده است بتواند مبلغ اجاره عقب مانده و خسارت آن را پرداخت نماید. البته باید توجه داشت که مستأجر تنها یک بار می‌تواند از این ارفاق قانونی بهره ببرد.

ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1376

بند 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر در خصوص اقدام قانونی موجر در صورت عدم پرداخت اجاره می‌گوید: «در صورتی که مستأجر در مهلت مقرر در ماده ۶ این قانون از پرداخت مال‌الاجاره یا اجرت‌المثل خودداری نموده و با ابلاغ اخطار دفترخانه ‌تنظیم‌کننده سند اجاره یا اظهارنامه (‌در موردی که اجاره‌نامه عادی بوده یا اجاره‌نامه‌‌ای در بین نباشد) ظرف ده روز قسط یا اقساط عقب افتاده را نپردازد. ‌در این مورد اگر اجاره‌نامه رسمی باشد موجر می‌تواند از دفترخانه یا مجری ثبت صدور اجرائیه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را درخواست نماید. ‌

هر‌گاه پس از صدور اجرائیه مستأجر اجاره‌بهای عقب افتاده را تودیع کند اجرای ثبت تخلیه را متوقف می‌کند؛ ولی موجر می‌تواند به استناد تخلف‌ مستأجر از پرداخت اجاره‌بها از دادگاه درخواست تخلیه عین مستأجر را بنماید. ‌هر‌گاه اجاره‌نامه عادی بوده یا سند اجاره تنظیم نشده باشد موجر می‌تواند برای تخلیه عین مستأجره و وصول اجاره‌بها به دادگاه مراجعه کند. ‌در موارد فوق هر‌گاه مستأجر قبل از صدور حکم دادگاه اضافه بر اجاره‌بهای معوقه صدی بیست آن را به نفع موجر در صندوق دادگستری تودیع نماید حکم به تخلیه صادر نمی‌شود و مستأجر به پرداخت خسارت دادرسی محکوم و مبلغ تودیع شده نیز به موجر پرداخت می‌گردد، ولی هر مستأجر فقط ‌یک بار می‌تواند از این ارفاق استفاده کند، حکم دادگاه در موارد مذکور در این بند قطعی است.»

همچنین تبصره یک این ماده بیان می‌دارد:« ‌تبصره ۱- در صورتی که مستأجر دو بار ظرف یک سال در اثر اخطار یا اظهارنامه مذکور در بند ۹ این ماده اقدام به پرداخت اجاره‌بها کرده باشد و برای بار سوم اجاره‌بها را در موعد مقرر به موجر نپردازد و یا در صندوق ثبت تودیع ننماید موجر می‌تواند با تقدیم دادخواست مستقیماً از دادگاه ‌درخواست تخلیه عین مستأجر را نماید. حکم دادگاه در این مورد قطعی است.»

شرط حق تخلیه دریافت خسارت موجر در اجاره‌نامه

موجر و مستأجر می‌توانند برای قید شروطی در اجاره‌نامه با یکدیگر توافق کنند. یکی از این شروط می‌تواند حق تخلیه ملک توسط موجر در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها از جانب مستأجر باشد. همچنین می‌توان شرط کرد که در صورت عدم پرداخت اجاره و تخلیه پیش از موعد، موجر بتواند خسارات و اجاره‌بهای عقب مانده را از مبلغ رهن کم کند.

بنابراین با توجه به قید این شروط اگر مستأجر در موعد مقرر اجاره‌بها را پرداخت نکند موجر می‌تواند پیش از اتمام قرارداد اجاره ملک را تخلیه نماید و نیز از مبلغ رهن اجاره معوقه خود را برداشت کند. باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم ذکر این شروط در قرارداد موجر نمی‌تواند تخلیه پیش از موعد انجام دهد و خسارت خود را از رهن بردارد. برای آشنایی نحوه تخلیه ملک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها موجر در قدم اول باید چه اقدامی انجام دهد ؟

موجر باید به دادگاه مراجعه کرده و با توجه به این که قرارداد اجاره به صورت سند عادی یا به صورت سند رسمی باشد، اخطارنامه یا اظهارنامه برای مستأجر صادر می‌شود.

مهلت مستأجر بعد از دریافت اخطاریه یا اظهارنامه برای پرداخت اجاره‌بها چند روز است ؟

پس از آن که اظهار‌نامه یا اخطارنامه به دست مستأجر رسید، وظیفه دارد طی ده روز اقساط عقب مانده خود را پرداخت نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر



:: برچسب‌ها: عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نوشتن قرارداد اجاره نامه به سه صورت انجام می‌شود. اجاره نامه ها یا رسمی یا بنگاهی و یا دستی هستند. برای نوشتن دو نوع اول قرارداد اجاره طرفین قرارداد – موجر و مستأجر – باید به دفتر ثبت اسناد رسمی و بنگاه مراجعه کنند. طبیعتاً بهترین گزینه برای نوشتن قرارداد اجاره نوع رسمی آن است اما دو نوع دستی و بنگاهی نیز معتبر هستند. در ادامه مقاله به توضیح مختصر اجاره نامه دستی و اعتبار آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

متبع: اجاره نامه دستی

اجاره نامه دستی چیست ؟

گاهی ممکن است موجر و مستأجر با یکدیگر آشنا باشند یا نسبت فامیلی داشته باشند. در این صورت طرفین به جای مراجعه به بنگاه مشاور املاک خود به صورت دستی اقدام به نوشتن یک قرارداد اجاره می‌نمایند. در واقع طرفین قرارداد با در نظر گرفتن سابقه آشنایی با یکدیگر مراجعه به بنگاه و پرداخت هزینه را بیهوده می‌پندارند. به این اجاره‌نامه به امضای دو طرف نیز می‌رسد اجاره‌نامه دستی می‌گویند. برای آشنایی با معایب نداشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

رسمیت و اعتبار اجاره نامه دستی

طبق شرع اسلام هر نوشتاری که دو نفر بر روی آن توافق داشته باشند و آن را به امضا برسانند قرارداد محسوب می‌شود. قانون ایران نیز که مبتنی بر شرع است این مسئله را در ماده 10 قانون مدنی ذکر کرده است: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.» بنابراین اجاره‌نامه دستی به عنوان یک قرارداد پذیرفته می‌شود و در دعاوی دادگاهی معتبر است.

البته باید توجه داشت هنگام عقد یک قرارداد اگر موارد قانونی در آن رعایت نشود در صورتی بروز اختلاف میان دو طرف، دادگاه قرارداد دارای ایراد را مورد استناد قرار نمی‌دهد. بنابراین با وجود اینکه اجاره‌نامه دستی با امضای طرفین و دو شاهد و بدون رجوع به مشاور املاک معتبر می‌باشد ممکن است نتواند منافع طرفین قرارداد را در دعاوی دادگاه به خوبی حفظ کند.

نحوه نوشتن اجاره نامه دستی

نوشتن اجاره‌نامه دستی آسان نیست. اجاره‌نامه به عنوان یک قرارداد حقوقی جزئیات مهمی دارد که باید در نگارش آن رعایت شود. وقتی طرفین اقدام به نوشتن یک قرارداد اجاره می‌کنند در واقع می‌خواهند از مشکلات و اختلافات حقوقی میان موجر و مستأجر در آینده پیشگیری نمایند. با توجه به این نکته ممکن است اجاره نامه دستی به دلیل کمبود اطلاعات طرفین قرارداد، فاقد جزئیات مهم حقوقی باشد. در این صورت اجاره‌نامه دستی در عمل بی فایده است زیرا نمی‌تواند موارد حقوقی قرارداد را به خوبی پوشش دهد. بنابراین برای منعقد ساختن یک قرارداد اجاره به صورت دستی حتماً باید به نکات زیر توجه داشت:

  1. مشخصات طرفین قرارداد؛ احراز هویت طرفین قرارداد از نظر حقوقی بسیار اهمیت دارد و از طرفی بسیار مهم است مالکیت موجر احراز شود. بنابراین اطلاعات هویتی و مالکیتی را با جزئیات بنویسید و از کنار آن به آسانی عبور نکنید.
  2. موضوع یا مورد اجاره؛ نگارش دقیق مشخصات ملک مورد اجاره در متن قرارداد بسیار مهم است برای این کار لازم است اطلاعات ثبت شده در سند را ذکر کنید. نوشتن جزئیات ملک مورد اجاره از اختلافات آینده در استفاده از پارکینگ یا انباری جلوگیری می‌نماید.
  3. تعیین زمان اجاره؛ حتماً باید مدت قرارداد را در متن اجاره‌نامه مشخص کنید. قرارداد اجاره بدون تعیین زمانی برای پایان آن از نظر قانون دچار مشکل می‌شود.
  4. پرداخت اجاره‌بها و رهن؛ میزان اجاره‌بها و نحوه پرداخت آن باید در متن قرارداد ذکر شود. رهن کامل از نظر شرعی ایراد دارد بنابراین در صورت رهن کامل مبلغ اندکی را به عنوان اجاره‌بهای ماهانه مشخص می‌کنند.
  5. در پایان قرارداد می‌توانید به مواردی نظیر جریمه تاخیر در پرداخت اجاره‌بها، چک تخلیه و درج متعلقات ملک بپردازید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

اهمیت امضای اجاره‌نامه دستی

پس از اتمام نوشتن اجاره‌نامه هر دو طرف باید آن را امضا کنند. علاوه بر امضای طرفین قرارداد دو مرد عاقل و بالغ به عنوان شاهد نیز باید قرارداد مذکور را امضا نمایند. اجاره‌نامه بدون امضای شاهدین نیز از نظر قانونی معتبر می‌باشد اما اجاره‌نامه‌ی فاقد امضای شاهد در قانون روابط موجر مستأجر که در سال 1376 تصویب شده است، مشمول نمی‌گردد. لذا مهم‌ترین نکته در امضای اجاره‌نامه امضای شاهدین است.

قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1376 مراحل تخلیه ملک و اختلافات موجر و مستأجر در این زمینه را بسیار آسان می‌نماید. اگر اجاره‌نامه مشمول این قانون نشود طرفین نمی‌توانند برای حل اختلاف خود به شورای حل اختلاف مراجعه نمایند و مجبور خواهند شد برای رفع مشکل به دادگستری‌ها رجوع کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اجاره‌نامه دستی چیست ؟

هنگامی که طرفین با دلایلی مانند آشنایی با یکدیگر به جای مراجعه به بنگاه مشاور املاک به صورت دستی اقدام به نوشتن یک قرارداد اجاره نمایند و به امضا برسانند به آن اجاره‌نامه دستی می‌گویند.

آیا اجاره‌نامه دستی در دادگاه‌ها رسمیت دارد ؟

طبق ماده 10 قانون مدنی: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.» بنابراین اجاره‌نامه دستی به عنوان یک قرارداد پذیرفته می‌شود و در دعاوی دادگاهی معتبر است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

متبع: اجاره نامه دستی



:: برچسب‌ها: اجاره نامه دستی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ثبت نام یارانه برای زوجین پس از ازدواج و همینطور تولد فرزند جدید به صورت حضوری از طریق پلیس +10 امکان پذیر است. جاماندگان از دریافت یارانه نقدی نیز می‌توانند به منظور ثبت درخواست خود مبنی بر واریز مجدد یارانه به صورت غیرحضوری از طریق سایت معیشتی جاماندگان یارانه اقدام کنند. در صورتی که شما نیز در یکی از این گروه‌ها قرار دارید و مایل هستید برای ثبت نام یارانه اقدام کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت نام یارانه

ثبت نام یارانه

با شروع هدفمند سازی یارانه‌ها بسیاری از افراد و البته ثروتمندان جامعه از دریافت یارانه‌های نقدی محروم شدند و در واقع یارانه‌های کمک معیشتی برای آن‌ها واریز نمی‌شود.

بسیاری نیز به دلایل مختلف از جمله بروز اشتباه، یارانه‌های نقدی ماهانه را دریافت نمی‌کنند که می‌توانند متناسب با شرایطی که دارند از یکی از روش‌های حضوری و یا اینترنتی برای ثبت نام یارانه استفاده کنند. به عنوان مثال ثبت نام یارانه فرزند جدید و زوجین پس از ازدواج با ثبت نام جاماندگان از یارانه دارای شیوه‌های متفاوتی می‌باشد که لازم است افراد از مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با هر یک آشنا باشند.

نحوه ثبت‌نام یارانه به صورت حضوری

یارانه به عنوان کمک معیشتی از سوی دولت، به حساب سرپرست خانوار واریز می‌گردد که در ابتدا تمامی مردم ایران را شامل می‌شد. با گذشت سال‌ها و ارائه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها تغییرات بسیاری در میزان یارانه‌ و همینطور افراد مشمول دریافت آن ایجاد شده است.

بسیاری از افراد که در این سال‌ها از دریافت یارانه‌های نقدی محروم شده‌اند، به این وضعیت اعتراض دارند که می‌توانند برای ثبت تخلفات مالی دستگاه‌های دولتی به سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور، به نشانی اینترنتی ” www.dmk.ir” مراجعه کنند. اما برخی از افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده است، درخواست واریز مجدد یارانه خود را دارند. با توجه به افزایش درخواست مردم، دولت سامانه‌ای را برای رسیدگی به درخواست تمامی کسانی که به دلایل مختلف یارانه نمی‌گیرند، راه اندازی کرده است.

از ساده‌ترین روش‌ها برای ثبت نام یارانه، مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت و یا پلیس +10 می‌باشد. البته تکمیل فرم ثبت نام جاماندگان از این طریق، زمانی امکان پذیر است که دولت زمان ثبت نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی را اعلام کرده باشد. بنابراین اگر جزو جاماندگان از دریافت یارانه هستید، لازم است منتظر اخبار دولت مبنی بر ثبت نام جدید دریافت یارانه‌های نقدی باشید.

نحوه ثبت نام یارانه به روش غیر حضوری

به منظور رسیدگی به درخواست کسانی که از ثبت نام یارانه جامانده‌اند، سایت معیشتی جاماندگان با عنوان سامانه حمایت به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir  راه اندازی گردید و مردم می‌توانستند با مراجعه به این سامانه مراحل ثبت نام یارانه را به صورت غیرحضوری طی کنند. ثبت درخواست یارانه در این سامانه هم برای یارانه نقدی و هم یارانه بنزین امکان‌پذیر بود.

با افزایش درخواست‌های مردم مبنی بر دریافت یارانه، این سامانه پس از مدت زمان کوتاهی از سوی دولت غیرفعال گردید و در حال حاضر برای ثبت نام یارانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بنابراین در حال حاضر برای ثبت نام غیرحضوری یارانه روش جدیدی در نظر گرفته نشده است و لازم است تمامی جاماندگان از دریافت یارانه‌های نقدی منتظر اخبار جدید از سوی دولت باشند.

شرایط ثبت نام یارانه برای گروه‌های مختلف

گروه‌های مختلف با توجه به دلایل مختلفی از جمله ازدواج زوجین، فرزند جدید و همینطور جاماندن از دریافت یارانه، قصد ثبت نام یارانه را دارند که در ادامه به شرایط هر کدام اشاره کرده‌ایم:

1.جاماندگان ثبت نام یارانه

در سال اخیر درخواست افراد از سوی اقشار مختلف جامعه به منظور دریافت یارانه نقدی افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها شرایط لازم را برای کسانی که یارانه دریافت نمی‌کنند، اعلام نموده است.

بنابراین اگر از جاماندگان دریافت یارانه هستید و یا از کسانی می‌باشید که در دوره قبل ثبت نام یارانه، از دریافت این کمک معیشتی انصراف داده‌اید، می‌توانند به منظور دریافت مجدد یارانه، اقدام به ثبت درخواست خود از طریق سامانه‌هایی که به زودی از سوی دولت فعال می‌گردد، نمایید. زمان ثبت نام یارانه جاماندگان از دریافت این هزینه کمک معیشتی، به زودی و از طریق سایت سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها اعلام خواهد شد.

2.ثبت نام یارانه فرزند جدید

با توجه به گفته های رئیس مرکز آمار ایران، اطلاعات فرزند جدید از طریق ثبت احوال به منظور واریز یارانه، دریافت می‌شود و نیازی به اقدامات خاصی جهت برقراری یارانه فرزند جدید نیست. به همین دلیل سامانه مشخصی به منطور ثبت نام افراد جدید خانواده برای دریافت یارانه‌های نقدی معرفی نگردیده است.

لازم به ذکر است این موضوع زمانی صادق است و در صورتی به فرزند جدید یک خانواده یارانه تعلق می‌گیرد که خانواده او یارانه نقدی دریافت کنند. بنابراین خانواده‌هایی که مشمول دریافت یارانه نقدی نیستند، نمی‌توانند درخواستی مبنی بر دریافت یارانه فرزند جدید ثبت کنند.

با توجه به اعمال خودکار یارانه برای فرزند جدید، در صورتی که یارانه عضو جدید خانواده‌تان واریز نشد، می‌توانید برای ثبت درخواست اشتباه در پرداخت یارانه و ثبت نام یارانه فرزند جدید خود از طریق دفاتر پلیس +10 نزدیک به محل سکونت خود اقدام نمایید.

3.ثبت‌نام یارانه بعد از ازدواج

از سوالات رایج افراد این است که پس از ازدواج چگونه باید یارانه نقدی خود را از خانواده‌شان جدا کنند. اگر دختر و پسری قبل از ازدواج مشمول دریافت یارانه باشند، پس از ازدواج نیز می‌توانند یارانه نقدی را دریافت کنند. همینطور در صورت تغییر تعداد خانوار برای فرزند زوجین نیز یارانه تعلق خواهد گرفت.

بنابراین اگر مایل هستید یارانه خود را از خانواده‌تان جدا کنید تا یارانه نقدی شما و همسرتان به حساب سرپرست خانوار واریز شود و در صورت بچه‌دار شدن نیز او هم دارای یارانه نقدی باشد، لازم است اقدامات لازم برای جدا کردن یارانه خود را انجام دهید.

به منظور ثبت نام یارانه زوجین، سامانه‌ مردمی راه اندازی نشده است و برای اینکار باید به یکی از دفاتر پلیس +10 نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست اشخاص متقاضی دریافت یارانه پس از ازدواج، یارانه به حساب سرپرست خانواده زوج جوان واریز می‌گردد. لازم است اشاره کنیم که برای ثبت این درخواست به برخی مدارک شامل موارد زیر نیاز می‌باشد:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی پدران خانم و آقا
  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی خانم و آقا
  • اصل و کپی قباله ازدواج

4.ثبت نام یارانه برای واریز مجدد

در اردیبهشت ماه سال 1401 صد و سی و پنجمین و صد و سی و ششمین مرحله از واریز یارانه نقدی متناسب با دهک‌های مختلف مردم به حساب سرپرست خانوارها واریز گردید. با توجه به دهک بندی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت یارانه به حساب 23 میلیون سرپرست خانوار ایرانی انجام شده است.

برای دهک‌های اول تا سوم مبلغ 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ 300 هزار تومان به ازای هر نفر واریز شده است. این مرحله که متفاوت‌تر از مراحل قبلی است به منظور رفع فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی و همینطور بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی انجام شده است. مبالغ واریز شده طی این مرحله تا پیش از اعلام رسمی دولت قابل برداشت نمی‎‌باشد و با اعلام قیمت جدید کالاهای اساسی می‌توان از آن برای خرید اقلام مورد نیاز استفاده کرد.

با توجه به اینکه trx 72 میلیون نفر ایرانی مشمول دریافت یارانه‌های نقدی طی این مرحله شده‌اند، بسیاری از افراد از این وضعیت اعتراض دارند و می‌خواهند درخواست خود را مبنی بر دریافت مجدد یارانه ثبت کنند. در صورتی که شما نیز به دلایل مختلفی از دریافت یارانه‌های نقدی طی این مرحله محروم شده‌اید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید و یا با مرکز پاسخگویی تلفنی وزراتخانه نامبرده به شماره 0216369 تماس حاصل بفرمایید.

زمان ثبت نام یارانه برای واریز مجدد

ثبت نام یارانه این دسته از متقاضیان که جزو جاماندگان و یا منصرفان دوره قبل هستند، به زودی اعلام خواهد شد. به دستور رئیس جمهور، افرادی که به دلایل مختلف از دریافت یارانه‌های نقدی جامانده‌اند، پس از طی مراحل لازم و واجد الشرایط بودن می‌توانند همانند دیگر مشمولان دو دوره یارانه نقدی پرداخت شده را دریافت کنند.

لازم به ذکر است طی این مرحله از واریز یارانه‌های نقدی نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه 10 میلیون ریالی کمک معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانوار دریافت کننده این تسهیلات کسر گردیده است.

در نهایت پس از واریز این دو مرحله از یارانه‌های نقدی جدید، یارانه‌هایی که در دو تاریخ دهم و بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌گردید، قطع خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا امکان ثبت درخواست برای دریافت مجدد یارانه وجود دارد؟

خیر، تاکنون سامانه‌ای برای ثبت درخواست مبنی بر دریافت مجدد یارانه اعلام نشده است و به زودی از وب‌سایت هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام خواهد شد.

نحوه ثبت نام یارانه برای فرزندان جدید خانواده چگونه است؟

یارانه فرزندان جدید خانواده به صورت خودکار با دریافت اطلاعات از ثبت احوال برقرار می‌گردد؛ اما می‌توانید برای طی مراحل لازم به دفاتر پلیس +10 نیز مراجعه کنید.

برای ثبت نام یارانه زوجین بعد از ازدواج چه اقداماتی لازم است؟

زوجین برای دریافت یارانه پس از ازدواج باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +10 نزدیک به محل زندگی خود مراجعه کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت نام یارانه



:: برچسب‌ها: ثبت نام یارانه ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید شخصی که مرتکب عمل اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک شود چه مجازاتی دارد؟ آیا چنین قراردادی صحیح می‌باشد؟ برای مثال شخصی که ملکی را از دیگری اجاره کرده برود و آن ملک را به دیگری اجاره دهد، در این صورت آیا این قرارداد صحیح بوده و یا باطل است؟ در ادامه به بررسی موضوعات اجاره ملک بدون اجازه مالک پرداخته و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک توسط مستأجر یا شخص ثالث

قانون اجاره درباره اجاره دوباره ملک

طبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره عقدی است لازم که به موجب آن مستأجر منافع عین مستأجره را مالک می‌گردد، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مال مورد اجاره را عین مستأجره می‌نامند.

اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک

آیا مستأجر حق اجاره مجدد مالی را که خود اجاره کرده است دارد؟ آیا اجاره دوباره ملک توسط شخص ثالث امکان پذیر است؟
ما سه قانون درباره روابط مالک و مستأجر داریم که بسته به هر کدام از آن‌ها پاسخ به این سوال متفاوت است.

قرارداد‌های اجاره سال ۱۳۵۶

طبق ماده ۱۰ قانون روابط مستاجر و موجر مصوب سال ۱۳۵۶ مستأجر نمی‌تواند مالی را که اجاره کرده است به فرد دیگری اجاره دهد مگر اینکه مالک به صورت کتبی این اجازه را به مستأجر داده باشد، یعنی مالک به طور روشن و واضح این اجازه را به مستأجر داده باشد که او می‌تواند عین مستأجره را به فرد دیگری اجاره دهد.

قرارداد اجاره مشمول قانون مدنی

طبق قانون مدنی مستأجر علی‌الاصول حق دارد عین مستأجره را به دیگری اجاره دهد چرا که مالک منافع عین مستأجره است. اما این امر جزو قواعد آمره نیست و مالک اصلی می‌تواند ضمن قرارداد اجاره مستأجر را از اجاره مجدد ملک منع نماید. در صورت درج چنین شرطی در قرارداد مستأجر نمی‌تواند ملک را مجددا اجاره دهد.

قراردادهای اجاره سال ۱۳۷۶

در این قانون گفته شده که در مورد اینکه شخص مستأجر میتواند عین مستأجره را به شخص دیگری اجاره دهد یا خیر، طبق قانون مدنی عمل شود.
همانطور که از متن ماده دریافت می‌شود به متن قانون مدنی ارجاع داده شده است و در پاراگراف قبلی راجع به آن توضیحاتی ارائه شد.
بنابراین مستأجر می‌تواند این کار را انجام داده و عین مستأجره را به شخص دیگری اجاره دهد مگر این که در عقد اجاره ذکر شده باشد که مستأجر چنین اجازه‌ای نداشته یعنی مالک اجازه چنین کاری را به او نداده باشد.

اجاره خانه بدون اجازه مالک

اجاره یک خانه بدون اجازه مالک ممکن است به دو صورت اتفاق بیافتد. در یک حالت فرد اجاره دهنده خود مستأجر خانه است و ملک را مجدداً به شخص دیگر اجاره می‌دهد. در حالت دیگر فرد مستأجر خانه نیست و بدون اذن مالک خانه را به شخصی اجاره می‌دهد یا در اصطلاح مال غیر را اجاره می‌دهد. در ادامه به بررسی این دو حالت می‌پردازیم. درصورت نداشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

اجاره مال غیر

گاهی ممکن است فردی به دلیل منفعت‌طلبی، مال غیر را بدون اجازه‌ی مالک آن به شخص دیگری اجاره دهد. قانون این عمل را به عنوان مصداقی از انتقال مال غیر معرفی می‌کند و نیز این عمل را جرم می‌داند. خوب است بدانید حتی در حالتی که یک مال مشاع و چند مالک داشته باشد برای اجاره دادن آن همه شرکا باید راضی باشند. و تائید یک شریک برای اجاره مال مشاع کافی نیست. بنابراین وقتی شخص با علم به این که ملک متعلق به او نیست اما بدون اجازه‌ی مالک اصلی، ملک را اجاره بدهد، کلاهبردار به حساب می‌آید. در این صورت مجازات کلاهبرداری نیز شامل حال او می‌گردد.

اگر طرفین اجاره یعنی اجاره دهنده و اجاره گیرنده در امر اجاره مال غیر به این مسئله که ملک مال شخص دیگری است آگاه باشند، هر دو کلاهبردار محسوب می‌شوند. اما اگر یکی از طرفین به این موضوع آگاه نباشد، نمی‌توان او را کلاهبردار قلمداد کرد. البته باید توجه کرد آگاهی نداشتن به این که مالک شخص دیگری است موجب صحت قرارداد اجاره نیست. در این حالت که هر دو طرف یا یکی از آن‌ها آگاهی نداشته باشد، آن معامله را معامله فضولی می‌نامند. یعنی در صورتی که مالک اصلی اجازه دهد این قرارداد صحیح خواهد بود و اگر اجازه ندهد قرارداد فسخ خواهد شد.

پس در صورتی که شخصی (غیر از مستأجر) مال یا ملک دیگری را بدون اذن و اجازه صاحب مال یعنی مالک (یا مستأجر) به شخص دیگری اجاره دهد، با وجود اینکه می‌داند این مال یا ملک متعلق به دیگری است، آن فردی که این کار را انجام داده کلاهبردار به حساب آمده و به مجازات کلاهبرداری محکوم می‌شود.

سوءنیت اجاره دهنده

نکته‌ای که باعث تفاوت معامله فضولی با کلاهبرداری می‌شود، سوءنیت داشتن اجاره دهنده و اجاره گیرنده است. اگر این افراد سوءنیت داشته باشند یعنی می‌خواهند به طور غیرقانونی ملک دیگری را تصرف نمایند و به مالک اصلی ضرر برسانند. قانون در برخورد با جرم اجاره مال غیر، آن را غیرقابل گذشت تعریف می‌کند. به این معنی که حتی اگر مالک اصلی از شکایت دست بکشد باز هم متهم مجازات می‌شود. البته گذشت مالک از شکایت موجب ایجاد تخفیف در مجازات متهم می‌شود. با گذشت شاکی مجازات حبس تغییر نمی‌کند اما قانون‌گذار در جزای نقدی به متهم تخفیف می‌دهد.

یک نکته مهم این که ممکن است مالک مطلع شود که ملک وی توسط شخصی قرار است به مستأجر اجاره داده شود. حال اگر از این عمل جلوگیری نکند و این مسئله را به مستأجر اطلاع ندهد قانون مالک را به عنوان شریک جرم می‌شناسد. زیرا این عمل مالک موجب می‌شود شرایط برای انجام جرم کلاهبرداری توسط شخصی دیگری محیا شود. در این حالت مستأجر می‌تواند از هردو هم مالک و هم اجاره دهنده شکایت کند.

 

اجاره مال غیر | اجاره دوباره ملک توسط مستأجر بدون اجازه مالک

گاهی ممکن است مستأجر ملکی که در اجاره اوست را  بدون اجازه مالک به شخص دیگری اجاره دهد. در مواجهه با این اتفاق می‌توانیم سه قانون را بررسی کنیم. قانون قرارداد‌های اجاره مصوب سال 56 می‌گوید که مستأجر حق ندارد مال مورد اجاره را  مجدداً به شخص دیگری اجاره دهد. البته در صورتی که مالک در قرارداد اجاره اذن اجاره مجدد را به مستأجر داده باشد، این امکان برای مستأجر فراهم می‌شود. یعنی مالک به صورت کتبی و واضح در قرارداد بنویسد که مستأجر می‌تواند عین مستأجره را مجدداً به هر فردی که می‌خواهد اجاره دهد.

اما توضیح این مسئله در قانون مدنی به شکل دیگری آمده است. طبق این قانون مستأجر حق دارد عین مستأجره را به اجاره شخص دیگری دربیاورد. زیرا بر اساس قرارداد اجاره مستأجر مالک منافع ملک شده است. البته این مسئله جزء قواعد آمره به حساب نمی‌آید. بنابراین در صورتی که مالک اصلی در اجاره‌نامه  عدم اجاره مجدد توسط مستأجر را ذکر کند مانع انجام این عمل توسط مستأجر می‌شود.

قانون قرارداد اجاره در سال 76 نیز می‌گوید برای حل این مسئله باید بر اساس نظر قانون مدنی عمل کنیم. لذا همان‌طور که در قانون مدنی آمده است مستأجر حق اجاره مجدد عین مستأجره را دارد مگر آن که مالک اصلی در قرارداد اجاره اذن اجاره مجدد را به مستأجر ندهد. قانونی که امروزه دادگاه‌های ما اعمال می‌‌شود به همین صورت است. یعنی اگر مالک نمی‌خواهد مستأجر مال را به شخص دیگری اجاره دهد حتماً باید این نکته را در اجاره‌نامه ذکر کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استیفا از کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استیفا از کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اجاره مال غیر چه مجازاتی دارد ؟

اجاره مال غیر به عنوان کلاهبرداری شناخته می‌شود و مجازات حبس و جزای نقدی به دنبال دارد.

در صورتی که طرفین قرارداد اجاره اطلاع نداشته باشند که مال متعلق به شخص دیگری است مجازات می‌شوند ؟

خیر در این صورت نمی‌توان آن‌ها را کلاهبردار محسوب کرد ولی قرارداد اجاره به عنوان معامله فضولی در نظر گرفته می‌شود.

آیا مستأجر می‌تواند ملک مورد اجاره را مجدداً به شخص دیگری اجاره دهد ؟

بله طبق قانون می‌تواند مگر آن که مالک اصلی در قرارداد اجاره مستأجر را از این کار منع کرده باشد.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک توسط مستأجر یا شخص ثالث



:: برچسب‌ها: اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک توسط مستأجر یا شخص ثالث ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعتی در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه گاز های طبی و صنعتی علاوه بر داشتن مهارتهای لازم باید مجوزهای قانونی را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعتی را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعت

آیا گرفتن جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعتی الزامی است؟

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات شارژ و عرضه در گازهای طبی یا صنعتی را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحاديه کشوری گازهای طبی و صنعتی می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب گازهای طبی‌و صنعتی چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی تهران مجوز لازم برای 4 رسته زیر را با مساحت های ذکر شده صادر می‌‍کند.

1- خرده فروشی گازهای طبی و صنعتی (کد آیسیک 523871) 15 متر

2- شارژ گازهای صنعتی و فروش گازهای طبی (کد آیسیک 8/523879) 220 متر

3- شارژ سیلندرهای آتش­نشانی (کد آیسیک 2/523879) 30 متر

4- عمده فروشی گازهای طبی و صنعتی (514831) 45 متر

شرایط دریافت پروانه کسب فروش و‌شارژ گازهای طبی‌و صنعتی

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم

7- داشتن تاييديه سازمان آتش نشانی و استقرار در مكان سرپوشيده و نصب وسايل ايمنی، ضدحريق و هواكش الزامی است.

مدارک لازم برای راه اندازی مرکز فروش گازهای طبی‌و صنعتی

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) اسباب و لوازم کار مشتمل است بر:

  1. وسایل حفاظت فردی از قبیل دستکش‏کار، کفش ایمنی، لباس‏کار، کلاه ایمنی
  2. لاستیک ضربه گیر در محل تخلیه و بارگیری سیلندرها

7) تجهیزات و تأسیسات ایمنی، بهداشتی و انتظامی عبارت است از:

  1. وسایل اطفای حریق
  2. تفکیک محل نگهداری گازهای مختلف از یکدیگر
  3. حفاظ‏ برای نگهداری سیلندرها به تفکیک نوع گاز

8) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

مراحل گرفتن مجوز فروش و شارژ گازهای طبی و‌صنعتی

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعتی باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعتی از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحاديه صنف آهن فروشان تهران تحویل گردد. برای ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل فروش دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مایحتاج روزانه مصرف کننده برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز فروش و شارژ گازهای طبی‌و صنعتی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 8.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی فروش وشارژ گازهای طبی و صنعتی چه قدر زمان می‌برد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعتی در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعت



:: برچسب‌ها: جواز کسب فروش و شارژ گازهای طبی و صنعت ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ترخیص کالا از گمرک فرآیندی است که طی آن می‌توان با انجام عملیاتی کالاهایی را به کشور وارد ساخت. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که کالاهای اظهارشده به گمرک را برای واردکننده‌ی آن یا برای صادرکننده‌ی کالا آزاد می‌سازند. این فرایند معمولاً توسط شرکت ترخیص‌کالا یا ترخیص‌کار گمرک انجام می‌گیرد. در ادامه مقاله به توضیح فرآیند ترخیص کالا می‌پردازیم. برای دریافت خدمات در این زمینه می‌توانید از کمک‌های وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ترخیص کالا چیست

ترخیص کالا چیست ؟

عمل ترخیص‌کالا از گمرک در تجارت و در امر صادرات و واردات بسیار اهمیت دارد. ترخیص‌کالا یک فرآیند است که طی این فرآیند صاحب کالا یا نماینده‌ی وی بر اساس قوانین ترخیص، اعمالی جهت صادرات کالا یا واردات کالا انجام می‌دهند. قوانین زیادی برای ترخیص‌کالا وجود دارد که اداره گمرک کشور این قوانین را تعیین می‌نماید. عمل ترخیص‌کالا نیز باید در چهارچوب این قوانین انجام گیرد در غیر این صورت مجازات و جریمه‌های سنگین به دنبال دارد. در نهایت طبق این قوانین و با انجام تشریفات قانونی کالا از گمرک خارج می‌گردد. طی انجام فرآیند ترخیص کالا اقداماتی نظیر آماده سازی و ثبت مدارک و اسناد، پرداخت هزینه و ثبت پرداختی‌ها و.. انجام می‌گیرد.

ترخیص کالا از گمرک چگونه انجام می‌شود ؟

کالاها به وسیله باربری به گمرک فرستاده می‌شوند. این کالا‌ها را در گمرک به قسمت انباری می‌برند. فروشنده اسناد و مدارک کالا را ارسال می‌نماید و خریدار این اسناد و قبض ترخیص کالا را دریافت می‌کند. به وسیله‌ی قبض ترخیص، خریدار امکان خارج کردن کالا از گمرک را فراهم خواهد کرد. البته پیش از این که صاحب کالا در گمرک حضور پیدا کند یک سری تشریفات توسط ترخیص‌کار انجام می‌شود. بعد از این که اطلاعات لازم در سامانه اینترنتی گمرک ثبت شد، ترخیص‌کار با داشتن اسناد و وکالت‌نامه قانونی در گمرک حاضر شده و تشریفات قانونی را انجام می‌دهد. تشریفات قانونی گمرکی با توجه به کالاهای مختلف و اهداف کالا‌ها متفاوت خواهد بود.

اگر هنوز کارت بازرگانی ندارید، برای دریافت کارت بازرگانی خود کلیک کنید.

ترخیص‌کار و وظیفه او

یکی از اشخاصی است که در گمرک حضور می‌یابد ترخیص‌کار است. ترخیص‌کار با صاحب کالا قراردادی می‌بندد و طبق آن در گمرک حضور یافته و تشریفات لازم برای ترخیص‌کالا انجام می‌دهد. بنابراین وظیفه اصلی ترخیص‌کار خارج کردن کالا از گمرک است تا آن را به مقصدی که صاحب کالا اعلام کرده برساند.

انتخاب ترخیص‌کار برای ترخیص‌کالا از گمرک هم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و ترخیص‎‌کالا با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. البته مالک کالا باید توجه داشته باشد که ترخیص‌کار تجربه کافی و سطح علمی مناسبی برای انجام امور ترخیص کالا داشته باشد. زیرا دز صورتی که ترخیص‌کار تجربه و علم کافی نداشته باشد، صاحب کالا هزینه زیادی را متحمل خواهد شد.

نقش مهم ترخیص‌کار در ترخیص کالا

یک از کارهای ترخیص‌کار که جهت کاهش زمان و هزینه استخدام می‌شود، آماده سازی و ثبت مجوز‌های لازم برای ترخیص کالاست. که این امر با هماهنگی با صاحب کالا و پیش از ورود کالا به گمرک انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین مجوز‌ها می‌توان به مجوزی اشاره کرد که برای ثبت سفارش واردات کالا گرفته می‌شود. در قانون صراحتاً اعلام شده که پیش از آن که مجوز ثبت سفارش را دریافت نمایند نمی‌توان کالاها را وارد کشور کرد. بر این اساس شخص واردکننده بدون دریافت این مجوز از مراکز مربوطه نمی‌تواند کالا را از گمرک ترخیص و یا کالایی به کشور وارد نماید.

یک ترخیص‌کار با تجربه علاوه بر آماده سازی و ثبت مجوز برای ثبت سفارش، می‌تواند مجوز‌های جانبی دیگر را نیز محیا سازد. انجام ترخیص‌کالا مجوز‌های جانبی بر اساس نوع کالا‌ها نیز نیازمند است. مثلاً ممکن است برخی از کالا‌های خاص نیازمند دریافت مجوز از سازمانی خاص باشد. لذا در صورتی که ترخیص‌کار با تجربه باشد می‌تواند بر اساس نوع کالا تشخیص دهد به چه مجوزهایی نیاز دارد. در نهایت موجب می‌شود کالا در مدت زمان کوتاه‌تری و با صرف هزینه کمتری ترخیص شود.

هزینه ترخیص کالا

هزینه ترخیص‌کالا از گمرک شامل مبالغی نظیر هزینه‌های تخلیه بار، بارگیری، انبارداری، باربری، کارشناسی و تست استاندارد و… می‌شود. نرخ هزینه تمامی این بخش‌ها به صورت قانونی تصویب می‌شود و مقطوع است. به غیر از هزینه‌هایی که با تعرفه بندی گمرک باید پرداخت شود هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. برخی هزینه‌ها ممکن است توسط سازمان یا افرادی که دارای مسئولیت هستند و در حیطه ترخیص کالا اقداماتی انجام می‌دهند دریافت گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ترخیص کالا چیست ؟

ترخیص‌کالا فرآیندی است که طی آن صاحب کالا یا نماینده‌ی وی بر اساس قوانین ترخیص، اعمالی جهت صادرات کالا یا واردات کالا انجام می‌دهند.

ترخیص‌کار کیست ؟

ترخیص‌کار با صاحب کالا قراردادی می‌بندد و طبق آن در گمرک حضور یافته و تشریفات لازم برای ترخیص کالا انجام می‌دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ترخیص کالا چیست



:: برچسب‌ها: ترخیص کالا چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

واردات کالا در هر کشوری که انجام شود، یک عمل اقتصادی مهم و قابل توجه است. هر بازرگانی باید با مراحل ترخیص از گمرک ، واردات و قوانین آن آشنا باشد. آشنا نبودن با مراحل و قوانین واردات خسارات جبران‌ناپذیری به بازرگان وارد می‌کند. حتی موجب می‌شود کالای وارداتی را به عنوان کالای قاچاق شناسایی کنند. شناخت قوانین مربوط به ترخیص کالا از گمرک به تاجر و بازرگان کمک می‌کند که کالای خود را به بهترین روش ممکن و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرند. در ادامه مقاله به مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌پردازیم. برای دریافت خدمات در این زمینه می‌توانید از کمک‌های وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مراحل ترخیص از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

بعد از این که یک کالا با استفاده از وسایل باربری به گمرک  برسد، کالا‌ به انبار گمرک منتقل می‌شود. در مرحله بعدی فروشنده‌ی کالا اسناد و مدارک را ارسال می‌نماید. پس از آن خریدار با دریافت اسناد و مدارک و همچنین دریافت قبض ترخیص کالا باید شرایط خروج کالا را از گمرک محیا نماید. قبل از ای که صاحب کالا در گمرک حضور یابد باید یک سری تشریفات انجام بگیرد. بعد از این که اطلاعات لازم در سامانه اینترنتی گمرک ثبت شد، ترخیص کار با اسناد کامل و وکالت‌نامه قانونی حاضر می‌گردد. سپس تشریفات گمرکی انجام می‌شود. تشریفات گمرکی بر اساس تفاوت کالاها و تفاوت اهداف کالاها یکسان نخواهد بود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک یا تشریفات گمرکی چیست؟

به طور کلی ترخیص کالا از گمرک ده مرحله دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

  1. پرفرما و پکینگ لیست باید دریافت شود.
  2. اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی.
  3. کالاها بیمه می‌گردند و جهت بازرسی در مبدأ و مقصد هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.
  4. تشکیل پرونده، برای اختصاص ارز و حواله بانکی
  5. با شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ارتباط برقرار می‌گردد.
  6. اسناد حمل از شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دریافت می‌گردد.
  7. اسناد لازم تکمیل می‌گردد و پرونده تشکیل می‌شود.
  8. باید یک پیش‌نویس دور اظهاری تنظیم شود.
  9. کارشناسان فنی گمرک و بازرگانی دور اظهاری را مورد بررسی قرار می‌دهند و تائید می‌نمایند.
  10. دور اظهاری واردات

انواع مسیر گمرکی

در گمرک برای صرفه‌جویی کردن در زمان همچنین جهت مدیریت نیروها و جلوگیری از مشکلات پیش‌بینی نشده، سه مسیر متفاوت برای ترخیص کالا به وجود آورده‌اند. این سه مسیر با سه رنگ سبز، زرد و قرمز مشخص می‌گردد. تعیین هر یک از این مسیرها برای هر کالا به صورت کامپیوتری انجام می‌شود. البته عواملی نظیر نوع و تعرفه کالا، صاحب کالا، معامله انجام شده، اظهارکننده، کشور تولیدکننده یا صادرکننده کالا، ارزش کالا و… در تعیین این مسیر‌ها اثرگذار هستند. گاهی نیز ممکن است این مسیر به صورت تصادفی انتخاب شود.

مسیر سبز

در مسیر سبز کم‌ترین بررسی وجود دارد. کالاها نسبت به سایر مسیر‌ها با سرعت بیشتری از گمرک ترخیص می‌شوند. گاهی آن قدر سرعت ترخیص در مسیر سبز بالاست که طی کردن مراحل آن فقط چند ساعت وقت می‌برد. مراحل این مسیر شامل موارد زیر است:

  • تائید شدن نهایی
  • مراجعه به صندوق
  • گرفتن اجازه برای بارگیری
  • مراجعه به انبارداری
  • تشریفات گمرکی مربوط به درب خروجی

مراحل ترخیص از گمرک از مسیر زرد

در مسیر زرد مأمورین اسناد و اطلاعات کالاها را بررسی می‌کنند. البته در این مسیر کنترل فیزیکی وجود ندارد. بنابراین این مسیر نسبت به مسیر سبز کمی طولانی‌تر است. مراحل این مسیر شامل موارد زیر است:

  • کارشناس اسناد را بررسی می‌کند
  • مرحله آزمایشگاه
  • استاندارد ارزیابی می‌شود
  • تائید شدن نهایی
  • مراجعه به صندوق
  • گرفتن اجازه برای بارگیری
  • مراجعه به انبارداری
  • تشریفات گمرکی مربوط به درب خروجی

مسیر قرمز

سخت‌ترین و طولانی‌ترین مسیر، مسیر قرمز است. زیرا در این مسیر کالاها به طور کامل بررسی می‌شوند. اسناد و اطلاعات کالاها توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین این مرحله شامل ارزیابی فیزیکی نیز می‌شود. مراحل این مسیر شامل موارد زیر است:

  • کارشناسی اسناد و اطلاعات و کالا
  • مرحله آزمایشگاه
  • استاندارد ارزیابی می‌شود
  • بررسی مجدد کارشناسی
  • تائید شدن نهایی
  • مراجعه به صندوق
  • گرفتن اجازه برای بارگیری
  • مراجعه به انبارداری
  • تشریفات گمرکی مربوط به درب خروج

مدارک لازم برای طی مراحل اظهار و ترخیص کالا در گمرک

سه دسته مدرک وجود دارد که هنگام دریافت و ترخیص کالا از گمرک باید تهیه و تسلیم شود. مدارک مربوط به خود کالا، مدارک مربوط به صاحب کالا و مدارک به نماینده صاحب کالا که برای دریافت کالا در گمرک حضور می‌یابد.

مدارک مربوط به کالا

  • برگه‌ ترخیصیه
  • قبض دریافتی از انبار
  • بارنامه کالا
  • پیش فاکتور
  • برگه فاکتور
  • فهرست مربوط به عدل بندی
  • گواهی مبدأ و صادرکننده
  • ثبت کردن سفارش بازرگانی
  • برگه بیمه‌نامه
  • گواهی استاندار
  • برگه گواهی بازرسی که توسط شرکت‌های بازرسی صادر می‌گردد.
  • سایر مجوز‌های قانونی در زمینه‌های بهداشت، فرهنگ و ارشاد،استاندارد، انرژی اتمی و…

مدارک مربوط به صاحب کالا

  • نسخه اصلی کارت بازرگانی صاحب کالا
  • کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی صاحب کالا
  • اصل کارت ملی صاحب کالا
  • کپی از کارت ملی صاحب کالا

مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا

  • اصل کارت ملی نماینده
  • کپی کارت ملی نماینده
  • اصل وکالت‌نامه محضری صاحب کالا به نماینده
  • کپی از وکالت‌نامه مذکور
  • اصل برگه معرفی‌نامه جهت مراجعه به گمرک مربوطه
  • کپی برگه معرفی‌نامه جهت مراجعه به گمرک مربوطه
  • یک نسخه کپی از دفترچه بیمه
  • کپی از معرفی‌نامه نماینده

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مراحل ترخیص کالا از گمرک چند مرحله دارد ؟

به طور کلی ترخیص کالا از گمرک ده مرحله دارد که در متن مقاله به آن‌ها اشاره شد.

انواع مسیر در گمرک به چه منظور ایجاد شده است ؟

در گمرک برای صرفه‌جویی کردن در زمان همچنین جهت مدیریت نیروها و جلوگیری از مشکلات پیش‌بینی نشده، سه مسیر متفاوت برای ترخیص کالا به وجود آورده‌اند.

مسیر‌های موجود در گمرک چند دسته هستند ؟

سه مسیر که با سه رنگ سبز، زرد و قرمز مشخص می‌گردد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مراحل ترخیص از گمرک



:: برچسب‌ها: مراحل ترخیص از گمرک ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

استعلام جواز کسب یا پروانه کسب از طریق کد ملی ، شناسه صنفی و کد پستی از طریق سامان ایرانیان‌اصناف امکان پذیر است. بنابراین بدون نیاز به مراجعه به مراجع دولتی می‌توانید به صورت آنلاین از یکی از طرق ذکر شده اطلاعات مربوط به پروانه کسب مورد نظرتان را کسب کنید. در ادامه نحوه دریافت استعلام از پروانه کسب را ذکر کرده‌ایم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و کارشناسان با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: استعلام جواز کسب

استعلام جواز کسب

همانطور که گفته شد برای دریافت استعلام می‌توانید به سه روش اقدام کنید. برای استفاده از هر کدام از این روش ها ابتدا باید به سایت ایرانیان اصناف (iranianasnaf.ir) وارد شوید، در صفحه اصلی در جدول پیگیری می توانید گزینه های مربوطه به استعلامات را مشاهده نمایید. با کلیک بر روی هر کدام وارد صفحه مربوط به آن می‌شوید. جهت ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

استعلام پروانه کسب با کد ملی

بعد از وارد شدن به سامانه ایرانیان اصناف در همان صفحه اصلی بر روی گزینه استعلام پروانه برمبنای کد ملی کلیک کنید.

در صفحه جدید شخصیت (حقیقی یا حقوقی) را مشخص نمایید.

اگر شخصیت حقیقی هستید، کد ملی خود را و اگر شخصیت حقوقی هستید، شناسه ملی شرکت را وارد نمایید. سپس کد امنیتی را وارد کنید.

با کلیک بر روی دکمه ادامه تمامی پروانه های مرتبط با کد ملی (شناسه ملی) درج شده، نمایان می‌شود.

توجه: به غیر از ایرانیان، غیر ایرانیانی که اجازه کار دارند می‌توانند دارای پروانه کسب باشند. بنابراین در این قسمت با انتخاب ملیت غیر ایرانی و درج شماره پاسپورت اطلاعات پروانه کسب غیر ایرانیان نیز قابل مشاهده هست.

از آن جا که این سامانه فقط چند سال است که راه اندازی شده، برخی از پروانه هایی که 5 ساله یا ده ساله هستند، قابل استعلام گیری نبوده و برای کسب اطلاع باید به اتحادیه مربوطه مراجعه نمایید.

استعلام با کد پستی

دومین راه برای دریافت اطلاعات مربوط به پروانه کسب، به کمک کد پستی است. این روش بسیار اهمیت دارد، چرا که متقاضیان جواز بر روی یک کد پستی تنها تحت شرایطی می توانند دو یا تعداد بیشتری جواز بگیرند. بنابراین شما قبل از اقدام به ثبت درخواست جواز می‌توانید وضعیت کد پستی واحد مورد نظر را بررسی کنید. برای این کار وارد سامانه ایرانیان اصناف شده و بر روی گزینه استعلام واحد دارای پروانه با کد پستی کلیک کنید. در صفحه جدید در کادر بالایی کد پستی و در کادر پایین شماره امنیتی را وارد کنید. سپس دکمه ادامه را بزنید.

در صورتی که کد پستی دارای جواز ثبت شده باشد، اطلاعات واحد و مالک جواز نمایان خواهد شد.

استعلام و جستجوی شناسه صنفی

یکی دیگر از ابزارهای جستجو در سامانه ایرانیان اصناف، استعلام واحد بر مبنای شناسه صنفی است. شما با داشتن شناسه صنفی می‌تواند اطلاعات مربوط به واحد و مالکین آن کسب و کار را پیدا کنید. تنها کافی است وارد سامانه اصناف شده و در قیمت جستجوی شناسه صنفی اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

چه کسانی می تواند پروانه کسب را استعلام بگیرد؟

هر کسی می‌تواند با مراجعه به سامانه ایرانیان‌اصناف از طریق روش های ذکر شده، استعلامات مربوط به پروانه کسب را دریافت کند. از آن جا که جوازهای کسب برای کسبه و درج در واحد صنفی صادر می‌شود، بنابراین طی این استعلامات اطلاعاتی برای سوءاستفاده گران داده نمی‌شود. پس برای جلوگیری از سودجویان نیازی به تحویل مدارک نیست.

چه مدارکی برای گرفتن استعلام الزامی است؟

برای دریافت استعلام فقط کافی است کد ملی صاحب جواز را بدانید. داشتن کد پستی و یا شناسه صنفی برای گرفتن استعلام کافی هستند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و استعلام وضعیت جواز می توانید با متخصصین و کارشناسان با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: استعلام جواز کسب



:: برچسب‌ها: استعلام جواز کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون موجر و مستأجر را به تنظیم قرارداد اجاره مکتوب ملزم می‌نماید. اگر طرفین قرارداد اجاره بخواهند در روابط بین موجر و مستأجر و به طور کلی در مورد اجاره از حمایت‌های قانونی بهره‌مند شوند باید قرارداد اجاره مکتوب داشته باشند. ثبت یا تمدید اجاره نیز تنها با وجود قرارداد کتبی مشمول قانون می‌گردد. اما گاهی ممکن است طرفین اجاره به تنظیم قرارداد مکتوب مبادرت نکنند و صرفاً به صورت شفاهی اجاره را انجام دهند. با توجه به این که قانون از قرارداد شفاهی حمایت نمی‌کند، چه مشکلاتی برای طرفین اجاره ایجاد می‌شود؟ در ادامه مقاله به موضوع نداشتن قرارداد اجاره و اجاره شفاهی می‌پردازیم. برای آشنایی با نحوه نوشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نداشتن قرارداد اجاره

نداشتن قرارداد اجاره و اجاره شفاهی

گاهی طرفین قرارداد اجاره صرفاً به دلیل روابط دوستانه اقدام به مکتوب کردن قرارداد خود نمی‌کنند. شاید در ابتدای کار همه چیز خوب پیش برود اما ممکن است به تدریج مسائل کوچک به اختلافی بزرگ تبدیل شود. بنابراین طرفین به قرارداد شفاهی بین خودشان عمل نمی‌کنند و در این صورت بدون وجود قرارداد همه چیز سخت می‌شود. طبق قانون اجاره سال 1356 قرارداد شفاهی نیز در کنار قرارداد کتبی تحت حمایت قانون قرار داشت. اما امروزه بر اساس قانون اجاره مصوب سال 1376 قرارداد شفاهی اجاره مشمول قانون نمی‌شود و قرارداد کتبی الزامی است.

از مهم‌ترین مشکلاتی که قرارداد شفاهی ایجاد می‌کند عمل نکردن به وعده توسط مالک و مستأجر است در صورتی که قرارداد آن‌ها مشمول حمایت قانونی نیز نمی‌شود. برای مثال مالک مدعی شود که پولی رهن دریافتی از مستأجر از آنچه مستأجر ادعا می‌کند کمتر است. وقتی قرارداد اجاره مکتوب باشد در ابتدای امر موجر وعده‌هایی نظیر وعده تعمیرات را در قرارداد لحاظ می‌کند. اما وقتی قرارداد شفاهی است موجر به راحتی می‌تواند خلاف وعده خود عمل کند. مستأجر ممکن است ملک مورد اجاره را مجدداً اجاره دهد. طبق قانون مستأجر می‌تواند مال مورد اجاره را مجدد اجاره بدهد. مگر آن که موجر در قرارداد کتبی قید کند که مستأجر چنین اجازه‌ای ندارد. طبیعتاً قید کردن این امر در صورتی که قرارداد کتبی وجود ندارد امکان‌پذیر نیست. در نهایت موجر و مستأجر به دلیل نداشتن قرارداد کتبی اجاره در زمان مراجعه به دادگاه برای اختلاف پیش‌آمده در روابطشان دچار مشکل می‌شوند.

شرایط فسخ قرارداد شفاهی اجاره

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم قرارداد اجاره شفاهی‌ در دعاوی حقوقی قابل سندیت نیست. فسخ قرارداد اجاره بدون آن که کتباً ثبت شده باشد توسط موجر یا مستأجر اصلاً آسان نیست. کارشناسان حقوقی در توصیه‌های حقوقی خود جهت فسخ کردن قرارداد اجاره، به موجر یا مستأجر مراجعه به قرارداد کتبی اجاره را پیشنهاد می‌دهند. بنابراین موجر یا مستأجری که در هنگام شروع یک رابطه قراردادی اجاره‌ای آن را کتباً ثبت نکرده باشد برای فسخ قرارداد دچار مشکل می‌شود. مگر این که طرفین قرارداد برای اثبات ادعا‌های خود سند یا شاهدان دیگری نیز داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با نحوه فسخ اجاره کلیک کنید.

نداشتن قرارداد اجاره و شرایط تخلیه ملک

هنگام تخلیه ملک وقتی قرارداد کتبی اجاره وجود داشته باشد طرفین می‌توانند مسائل مالی و خسارات وارده و.. را به راحتی برطرف نمایند. اما با قرارداد شفاهی اجاره وقتی تخلیه ملک در حال انجام است، دریافت خسارت از مستأجر ممکن نیست. در قرارداد کتبی اجاره مالک می‌تواند خسارت‌های ناشی از تأخیر تخلیه را از مستأجر دریافت کند یا از مبلغ رهن مستأجر کم کند. حال اگر قرارداد اجاره شفاهی باشد از نظر قانونی مالک نمی‌تواند از مبلغ رهن مستأجر کم کند. در پایان باید گفت در صورت نبود قرارداد مکتوب برای اجاره گرفتن حکم تخلیه بی‌معنی است زیرا قرارداد شفاهی مشمول حمایت‌های قانونی نمی‌شود. برای گرفتن دستور تخلیه کلیک کنید.

مشکل تمدید اجاره بدون قرارداد چیست؟

گاهی ممکن است افراد قرارداد اولیه را به صورت مکتوب منعقد نمایند اما تمدید قرارداد را به صورت کتبی ثبت نکنند. در چنین شرایطی اگر میان طرفین قرارداد اختلافی ایجاد شود همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم احقاق حق بدون مدرک و سند اصلاً آسان نیست. نکته مهم در تمدید کردن اجاره به صورت شفاهی این است که گاهی ارائه اسنادی مثل یک پیامک می‌تواند به عنوان مدرکی جهت اثبات رضایت و تائید مالک در دادگاه‌ها استفاده شود.

تصور کنید یک قرارداد اجاره به صورت کتبی منعقد کردید. حالا پس از اتمام اعتبار قرارداد تصمیم به تمدید قرارداد دارید اما به دلایلی بدون ثبت یک قرارداد کتبی جدید و به صورت شفاهی اقدام به تمدید اجاره می‌کنید. اما مالک به وسیله یک پیامک تمدید قرارداد اجاره را تائید می‌کند و هزینه‌های اجاره و رهن برای قرارداد جدید را هم اعلام می‌نماید. در این صورت اگر دچار اختلاف بشوید می‌توانید از این پیامک به عنوان مدرک برای احقاق حق خود بهره ببرید.

علاوه بر آن اگر هنگام تمدید قرارداد اجاره به صورت شاهد یا شاهدانی حضور داشته باشند برای موجر و مستأجر کمک‌کننده هستند. مثلاً اگر دو نفر از تمدید قرارداد اجاره که به صورت شفاهی انجام شده مطلع باشند و همچنین به شهادت دادن در دادگاه رضایت دهند ادعای طرف مقابل رد می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا قرارداد شفاهی اجاره مشمول قانون می‌شود ؟

خیر در قانون اجاره سال 1356 قرارداد شفاهی تحت حمایت قانون قرار داشت اما امروز در قانون اجاره مصوب سال 1376 قرارداد شفاهی اجاره مشمول قانون نمی‌شود.

مهم‌ترین مشکلی که قرارداد شفاهی ایجاد می‌کند چیست ؟

از مهم‌ترین مشکلاتی که قرارداد شفاهی ایجاد می‌کند عمل نکردن به وعده توسط مالک و مستأجر است در صورتی که قرارداد آن‌ها مشمول حمایت قانونی نیز نمی‌شود.

منبع: نداشتن قرارداد اجاره



:: برچسب‌ها: نداشتن قرارداد اجاره ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 خرداد 1401 | نظرات ()