نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید به چه اسنادی در وجه حامل گفته می‌شود؟ آیا مقررات مربوط به آن را می‌دانید؟ در ادامه به بررسی این اسناد و مقررات حاکم بر آن و همچنین به توضیح مفقود شدن آن می‌پردازیم. قانون تجارت تعریف دقیقی از این اسناد ارائه نکرده است ولی اسناد در وجه حامل عبارتند از نوشته‌ای که به موجب آن امضا کننده متعهد می‌شود در وعده معین، مبلغ معینی را به دارنده سند پرداخت کند. رایج‌ترین سند در وجه حامل چک‌های در وجه حاملند اما به چک محدود نمی‌گردند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف

این اسناد یا در زمینه تجاری و یا در زمینه مدنی صادر می‌شوند. این موضوع هم با توجه به اینکه سند برای امور تجاری صادر شده باشد یا برای امور مدنی مشخص می‌شود.
سند در وجه حاملی را که تجار صادر می‌کنند تجارتی است. البته این مورد یک استثناء هم دارد و آن این است که ثابت شود سند مربوط به امور تجارتی نیست.

مقررات مربوط به سند در وجه حامل

اثبات مالکیت سند

طبق ماده ۳۲۰ قانون تجارت، دارنده هر سند در وجه حامل مالک است و حق مطالبه وجه آن را داراست مگر در صورت اثبات خلاف آن…
این ماده به این معناست که سند در وجه حامل، مانند اسناد تجاری دیگر، به خودی خود نماینده طلب است و دارنده‌ای که آن را در دست دارد، نیاز به اثبات وجود طلب به طریق دیگر ندارد و هرگاه شخص دیگری مدعی مالکیت سند باشد، باید خلاف آن را اثبات کند.

موعد پرداخت

پرداخت وجه سند باید در سر وعده باشد. یعنی موعدی که در خود سند برای پرداخت تعیین گشته است.

نقل و انتقال سند در وجه حامل

سند در وجه حامل از طریق قبض و اقباض منتقل می‌گردد و دارنده این سند حق دارد هنگام وعده وجه آن را از متعهد دریافت کند و متعهد نمی‌تواند به موجب ایراداتی که می‌توانست آن‌ها را علیه دارندگان قبلی مطرح کند، از پرداخت وجه سند به دارنده فعلی خودداری کند.

مفقود شدن سند در وجه حامل

گاهی اوقات ممکن است که سند در وجه حامل گم شود. قانون گذار برای جلوگیری از تضییع حقوق مالک واقعی سند مقرراتی را وضع کرده است.

الف – اسناد در وجه حامل دارای کوپن

این اسناد به دلیل اینکه در فواصل مختلف امکان پرداخت بهره به دارنده را داشته باشند، به همراه کوپن در اختیار دارنده قرار می‌گیرند.

مفقودی

طبق ماده ۳۲۲ قانون تجارت در صورت مفقودی سند در وجه حامل دارای کوپن (که این کوپن‌ها سند دریافت منفعت برای دارنده است) دارنده واقعی می‌تواند بطلان آن‌ها را از دادگاه تقاضا نماید.
بنابراین قانون گذار به مالک اجازه داده در صورت مفقود شدن ابطال آن‌ها را درخواست کند.

پیگیری دعوای ابطال سند مفقود شده

در محکمه خواهان باید با دلایل محکمه پسند تعلق اسناد به خود و همچنین مفقودی آن‌ها را اثبات کند. چنانچه صرفا برگه‌های کوپن مفقود شده باشد ارائه خود سند اصلی کفایت می‌کند.

مرحله اعلان در جراید

اگر دادگاه دلایل را پذیرفت و مالکیت خواهان بر اسناد مفقودی ثابت شد، محکمه دستور اعلان در جراید را می‌دهد تا به دارنده فعلی سند اخطار دهند. اگر از تاریخ انتشار اولین اعلان تا سه سال سند ابراز نشود دادگاه حکم به ابطال آن صادر می‌نماید.
این اخطار طبق ماده ۳۲۷ قانون تجارت باید سه دفعه در روزنامه رسمی منتشر شود.

سرانجام دعوا

 
طبق ماده ۳۲۸ قانون تجارت اگر پس از اعلان در روزنامه رسمی، سند مفقود ابراز شود، دادگاه به مدعی مهلت مناسبی داده، به او اخطار می‌کند که چنانچه تا پایان مهلت، دعوی خود را تعقیب و دلایلش را ارائه نکند، محکوم خواهد شد و سند به ابراز کننده آن مسترد خواهد گردید.
و در ماده ۳۲۹ قانون تجارت آمده که اگر در ظرف مدت مقرر در ماده ۳۲۴ و اعلان شده سند ابراز نشود، دادگاه آن را باطل اعلام خواهد کرد.
ابطال سند هم به وسیله درج در روزنامه رسمی و هر وسیله دیگری که دادگاه مقتضی بداند، به اطلاع عموم خواهد رسید.
پس از صدور حکم ابطال مدعی حق دارد صدور سند جدید را تقاضا کند اگر کوپن‌ها حال شده باشند وی حق مطالبه مبلغ آن را نیز خواهد داشت.

ب – اسناد دیگر در وجه حامل

طبق ماده ۳۳۲ قانون تجارت هر گاه سند گم شده از اسناد نام‌برده در ماده ۳۲۲ نباشد:
محمکه در صورت محق بودن مدعی، به تاریخ پرداخت سند می‌نگرد. اگر حال باشد دستور پرداخت آن را در صندوق دادگستری می‌دهد. اگر موعد‌دار باشد و موعد آن نیز رسیده باشد همین دستور را خواهد داد.

توصیه می‌کنیم مقاله برات را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسناد در وجه حامل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد در وجه حامل پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: اسناد در وجه حامل ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سفته یکی دیگر از اسناد تجاری است که در ادامه به توضیح درباره آن می‌پردازیم. سفته برای اولین بار در اروپا رواج یافت و از آن‌جا به سراسر دنیا صادر گشت. امروزه در کشور ما از این سند بیش از برات استفاده می‌شود. در واقع سندی است که بیشتر از برات و کمتر از چک کاربرد دارد و بعد از چک مهم‌ترین سند تجاری محسوب می‌شود. سفته سندی است که به موجب آن صادر کننده متعهد به پرداخت وجه درج شده در آن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسناد تجاری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : سفته چیست

تعریف

طبق ماده 307 قانون تجارت سفته یا همان فته طلب یک سند تجاری است. یعنی از حمایت‌های خاص قانون گذار برخوردار است. صدور این سند به معنای متعهد شدن فرد امضا کننده آن می‌باشد. متعهد باید در تاریخ مشخص یا به صورت حال مبلغ مندرج در سند را به فرد دارنده سند که حتی می‌تواند در وجه حامل باشد بپردازد. 

این سند تجاری باید به صورتی که قانون تجارت مقرر کرده است تنظیم شود. زیرا در غیر این صورت دارنده آن نمی‌تواند از مقررات مربوط به آن در قانون تجارت استفاده کند.
در سفته فقط دو نفر نقش دارند که متعهد و دارنده می‌باشند.

متعهد شخص مدیون است که باید مبلغ را پرداخت کند و دارنده منتفع سند یا طلبکار است که مبلغ را دریافت می‌کند.

مندرجات سفته

طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت فته طلب باید امضاء یا مهر داشته باشد و همچنین باید دارای تاریخ باشد. این شرایط لازمند ولی کافی نیستند. بنایراین قانون تجارت شرایط بیشتری را برمی‌شمارد:

۱ – مبلغی که باید تادیه شود با تمام حروف.

۲ – گیرنده وجه | سفته

گیرنده وجه شخصی است که سفته در وجه یا به حواله کرد او صادر می‌گردد، اما همان طور که گفته شد در این سند می‌توان نام کسی که سفته به نفع او صادر می‌شود را ذکر نکرد یعنی سفته را در وجه حامل صادر نمود.

۳ – تاریخ پرداخت

همان طور که در ماده هم آمده است ذکر تاریخ پرداخت در سفته ضروری است.
نکته: اگر در سفته تاریخ ذکر نشود، سند حال است.

قواعد کلی

به طور کلی عدم ذکر تاریخ در اسناد تجاری به ضرر صادر کننده آن تمام می‌شود. چرا که تعهد او حال می‌شود و به محض صدور سند مسئولیت پرداخت بر عهده او قرار می‌گیرد.

همچنین قانون کلی که بر تمام اسناد اعم از تجاری و غیر‌تجاری حاکم است این است که این اسناد بدون مهر یا امضا ارزشی ندارند. چرا که سند بدون مهر یا امضا قابلیت استناد به فرد خاصی ندارد. بنابراین اگر در سفته‌ای تمام مندرجات به درستی تکمیل شود اما امضا یا مهر نشود سند به طور کلی از درجه اعتبار ساقط است.

توصیه می‌کنیم مقاله برات را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: سفته چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مواد مخدر به موادی گفته ‌‌می‌شود که اعتیاد آور هستند و به جسم انسان نیز لطمه وارد ‌‌می‌کنند. تولید، فروش و… مواد مخدر توسط قانون منع شده است و این به دلیل زیان‌‌‌های جبران ناپذیر مواد مخدر بر روی مصرف کنندگان ‌‌می‌باشد. طبق قانون کشور ما‌ حمل مواد مخدر نیز جرم بزرگی به حساب ‌‌می‌آید و مجازات مخصوص به خود را دارد.‌‌ در ادامه قصد داریم در این مورد توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا حمل مو‌اد مخدر جرم تلقی ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

همانطور که گفته شد حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر نیز مانند فروش، تولید و… آن جرم تلقی ‌‌می‌شود. ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به جسم انسان ضرر ‌‌می‌رسانند و همین دلیل باعث شده است که خرید و فروش آن‌ها منع گردد. معمولا کسی که ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را حمل می‌کند قصد خرید و فروش آن را دارد. از این رو قانونگذار حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی را نیز در نظر گرفته است. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر با توجه میزان ‌‌‌‌‌موا‌دی که از مجرم ضبط ‌‌می‌شود تعیین خواهد شد و هرچقدر که میزان آن بیشتر باشد مجازات مجرم نیز سنگین‌‌‌‌‌تر خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از یک تا پنجاه گرم و از پنجاه گرم تا پانصد گرم

همانطور که گفته شد مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر بر حسب میزان ‌‌‌‌‌موا‌د ضبط شده از مجرم تعیین ‌‌می‌شود. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به اندازه یک تا ۵۰ گرم تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق خواهد بود. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به اندازه ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم نیز از پنج میلیون تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از پانصد گرم تا پنج‌‌ کیلو گرم و از پنج کیلو گرم تا بیست کیلو گرم

  • از 500 گرم تا 5 کیلو گرم 15000000 تا 60000000 ریال جریمه نقدی و 40 تا 74 ضربه شلاق و همچنین 2 تا 5 سال حبس.
  • از 5 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم نیز 60000000 تا 200000000 ریال جریمه نقدی،۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس.

نکته: در صورت‌ تکرار حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر بیش از پنج ‌کیلو گرم علاوه بر مجازات‌‌‌های گفته شده فرد به جای جریمه نقدی ‌‌می‌بایست تمام اموال ناشی از جرم را تسلیم‌ دولت نماید. در برخی موارد نیز فرد تا سه بار جرم خود را تکرار ‌‌می‌کند که در این صورت مجازات او ضبط اموال ناشی از جرم و اعدام خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از بیست کیلو گرم تا صد کیلوگرم و بیش از صد کیلو گرم

مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر‌‌ بیش از بیست کیلو‌گرم کمی سنگین‌‌‌‌‌تر خواهد بود. مجازات حمل بیست تا صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر شامل 60000000 تا 200000000 ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس خواهد بود که ‌با مجازات‌ حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر از 5 کیلو تا 20 کیلو‌‌ گرم‌ برابر است اما بابت هر یک کیلو اضافه مجرم ‌‌می‌بایست تا‌ 2000000 ریال جزای نقدی بپردازد. همچنین اگر مجرم جرم‌ را تکرار کند مجازات‌‌ او اعدام و ضبط اموال ناشی از جرم ‌خواهد بود. مجازات افرادی که بیش از صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را حمل کنند مانند مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر از بیست تا صد کیلو خواهد بود که تنها تفاوت آن این است که مجرم به حبس ابد نیز محکوم ‌‌می‌شود و علاوه‌‌ بر این اگر جرم را‌ تکرار کند به اعدام و مصادره اموال ناشی از جرم محکوم ‌‌می‌شود.

نکته: اگر نوجوانان با سن کمتر از ۲۸ سال مرتکب جرم حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر باشند مجازات نسبتا سبک‌‌‌‌‌تری خواهند داشت اما چون عمل آن‌‌‌ها جرم‌ بوده ‌‌نمی‌توانند از مجازات آن به طور کلی معاف شوند. لازم به ذکر است که قاضی برای تعیین مجازات ‌‌می‌بایست حتما از پزشکی قانونی تاییدیه رسیدن مجرم به بلوغ عقلانی را دریافت نماید و سپس اقدام به صدور حکم در این زمینه نماید.

سوالات متداول

آیا حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر جرم است‌‌‌ ؟

بله این کار جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فردی بیش از صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د ‌مخدر را حمل کند مجازات حبس او چقدر خواهد بود‌‌‌ ؟

در این صورت فرد‌‌ به حبس ابد محکوم ‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمل مواد مخدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمل مواد مخدر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: حمل مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی دو نفر ‌‌‌‌می‌خواهند که چیزی را در قبال چیز دیگر به یکدیگر بدهند در واقع با هم معامله کرده‌اند و هر فرد موظف است که هر چیزی را که مابه‌ازای معامله قرار داده است به طرف دیگر بپردازد. اما در برخی موارد ممکن است معاملات اشکالاتی داشته باشند و جرم فروش مال غیر در آن‌‌‌‌‌ها صورت بگیرد. در ادامه قصد داریم در مورد جرم فروش مال غیر توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

فروش مال غیر به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

‌فروش ما‌ل غیر یکی از جرائمی است که قانونگذار برای آن مجازاتی را در نظر گرفته است. در این نوع جرم شخص مجرم مال فرد دیگر را بدون ‌اجازه او به فروش ‌‌‌‌می‌رساند. برای مثال تصور کنید خانه‌‌‌‌‌‌ای دارید که کسی در آن‌ زندگی ‌‌‌‌نمی‌کند و فرد مجرم خانه شما را بدون اجازه شما اجاره ‌‌‌‌می‌دهد که در این صورت ‌فروش ما‌ل غیر صورت گرفته است و شما ‌‌‌‌می‌توانید مالکیت خود اعلام نمایید و از مجرم در دادسرا شکایت کنید. ‌فروش ما‌ل غیر در دو قالب فروش اموال منقول و غیر منقول صورت ‌‌‌‌می‌گیرد که با هم تفاوت‌‌‌‌‌هایی دارند.

فروش اموال منقول

مال منقول به مالی‌ گفته ‌‌‌‌می‌شود که اگر جابه‌جا شود آسیبی به آن ‌‌‌‌‌نمی‌رسد و از ارزش آن کم ‌‌‌‌نمی‌شود. برای مثال ساعت، لوازم قیمتی و طلا جزو اموال منقول به حساب آمده و مجرم ‌‌‌‌می‌تواند با سوء استفاده از آن‌‌‌‌‌ها مرتکب جرم‌‌ فروش ما‌ل غیر شود.

فروش اموال غیر منقول

مال غیر منقول به مالی گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ امکان جابه‌جایی آن وجود نداشته باشد، برای مثال خانه و زمین دو مال غیر منقول به حساب ‌‌‌‌می‌آیند که مجرم با سوء استفاده از این دو نوع مال نیز ‌‌‌‌می‌تواند مرتکب جرم ‌فروش ما‌ل غیر شود.

آیا در صورت وقوع جرم فروش مال غیر ممکن است مالک و خریدار نیز مجرم محسوب شوند‌‌‌‌‌‌ ؟

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم فقط شخصی که مرتکب ‌فروش ما‌ل غیر شده است (یعنی فروشنده) مجرم نیست و ممکن است مالک یا خریدار نیز مجرم به حساب بیایند. در ادامه چگونگی مجرم شناخته شدن مالک و خریدار شرح داده شده است:

مجرم شدن مالک

در برخی موارد دیده شده است که مالک نیز در ‌فروش ما‌ل غیر مجرم شناخته ‌‌‌‌می‌شود. اگر مالک متوجه شود که مالش بدون اجازه او معامله شده است ‌‌‌‌می‌بایست در مدت زمان یک ماه به دادگاه مراجعه نماید و مالکیت خود را اعلام کند و در غیر این صورت ممکن است دادگاه او را مجرم به حساب بیاورد. دلیل آن است که در برخی موارد مالک و فروشنده با هم هماهنگ هستند تا از خریدار کلاهبرداری کنند.

مجرم شدن خریدار

در این نوع جرم ممکن است خریدار نیز مجرم شناخته شود، اگر خریدار از وقوع جرم ‌فروش ما‌ل غیر اطلاعی نداشته باشد مجرم نیست اما ‌اگر از این جرم اطلاع داشته باشد و با وجود‌ مطلع بودن از عدم مالکیت فروشنده باز هم معامله را انجام ‌دهد مجرم است و دادگاه او را در جرم شریک ‌‌‌‌می‌داند. دلیلش آن است که ممکن است خریدار و فروشنده با هم تبانی کرده باشند تا از شخص مالک کلاهبرداری نمایند.

چگونه پس از پس از وقوع جرم فروش مال غیر مال را پس بگیریم‌‌‌‌‌‌ ؟

در صورتی که جرم ‌فروش ما‌ل غیر انجام شده باشد شاکی ‌‌‌‌می‌بایست به دادسرای کیفری مراجعه نماید و با طرح دعوا از دادسرا بخواهد که مال او را به او بازگرداند. شاکی ‌‌‌‌می‌بایست مدارک معتبری را به دادسرای کیفری ارائه کند تا جرم ‌اثبات گردد.

پس از اثبات جرم دادسرا مجرم را موظف ‌‌‌‌می‌کند که مال را به صاحبش بازگرداند که به این کار رد مال ‌‌‌‌می‌گویند.

مجازات جرم فروش مال غیر چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

جرم ‌فروش ما‌ل غیر از جمله جرائمی ‌است که قانونگذار برای آن مجازات سختی را در نظر گرفته است و از جرائم نابخشودنی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. حتی اگر شاکی نیز رضایت دهد باز هم مجرم در این نوع جرم مجازات خواهد شد. مجازات فردی که مرتکب ‌فروش ما‌ل غیر ‌‌‌‌می‌شود به شرح زیر است:

  • مجرم از یک ‌تا هفت سال به حبس محکوم ‌‌‌‌می‌شود.
  • مجرم ‌‌‌‌می‌بایست برابر مالی که ربوده است را به عنوان جریمه نقدی بپردازد.
  • مجرم باید مالی را که به فروش رسانیده به صاحبش بازگرداند.

سوالات متدوال

فروش مال غیر به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

وقتی شخصی مالی را بدون اجازه صاحبش به فروش برساند و یا از آن منفعتی دریافت کند که در واقع آن منفعت متعلق به صاحب مال است مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

مجازات حبس فروش مال غیر چقدر است‌‌‌‌‌‌ ؟

از یک تا هفت سال.

برای شکایت از مجر‌‌‌‌می که مرتکب فروش مال غیر شده است ‌‌‌‌می‌بایست به کجا رجوع کرد‌‌‌‌‌‌ ؟

به دادسرای کیفری.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش ما‌ل غیر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فروش ما‌ل غیر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 


:: برچسب‌ها: فروش مال غیر ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از انواع شرکت‌های تجاری، شرکت نسبی است و همانطور که از نام این شرکت مشخص است مسئولیت اشخاص در این شرکت به نسبت سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. یکی از مزایای شرکت نسبی این است که دیون شرکت ابتدائا باید از خود شرکت مطالبه شود نه سرمایه اشخاص، به همین جهت این نوع شرکت برای سرمایه گذاری بسیار مفید و سودآور است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : شرکت نسبی

تعریف و اوصاف اساسی شرکت نسبی

شرکت نسبی بین دو یا چند شریک به منظور امور تجارتی تشکیل می‌گردد که در آن، درصورتی که دارایی شرکت در زمان انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده مسئول تادیه دیون شرکت می‌باشد.

از اوصاف اساسی این شرکت می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱.هر شریک به نسبت سهم‌الشرکه‌اش در قبال تمام دیون شرکت مسئول است.

۲.برای تاسیس آن حداقل سرمایه‌ای تعیین نشده است.

۳.نقل و انتقال سهم‌الشرکه با رای همه شرکا ممکن است.

۴.تعداد شرکا حداقل ۲شخص ( حقوقی، حقیقی ) است.

مسئولیت هر شریک در شرکت سهامی

قبل از انحلال شرکت دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود اما بعد از انحلال اگر دارایی شرکت برای تادیه دیونش کافی نباشد هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که با خود به شرکت آورده مسئول تادیه بخشی از دیون است هرچند مبلغی که او باید بپردازد از میزان سرمایه‌ای که او با خود به شرکت آورده بیشتر شود. مثلا اگر ده درصد سرمایه شرکت را تهیه کرده باید ده درصد دیون شرکت پس از انحلال را نیز بپردازد.

اسم شرکت

۱.در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت نسبی ) درج شود.

۲.اسم شرکت باید متضمن حداقل نام یکی از شرکا باشد.

زمان تشکیل

شرکت نسبی زمانی تشکیل می‌شود که:

۱.تمام سرمایه نقدی پرداخت شود.

۲.تمام سرمایه غیرنقدی تقویم شده باشد.

۳.تشکیل شرکت نسبی منوط به ثبت نیست و قبل از ثبت تشکیل می‌شود.

مدیران در شرکت نسبی

۱.تعداد مدیران: ممکن است یک یا چند نفر باشد.

۲.انتخاب مدیران: ممکن است از بین شرکا یا خارج از شرکا باشد.

۳.مدت مدیریت: ممکن است محدود یا نامحدود باشد.

شیوه اخذ تصمیمات

در این خصوص قانون ساکت است و فقط در موارد خاصی اتفاق‌آرای شرکا را برای تصمیم گیری ضروری دانسته است. این موارد عبارتند از:

۱.انتقال سهم‌الشرکه هر شریک به شریک دیگر.

۲.اقدام یکی از شرکا به تجارتی از نوع تجارت شرکت یا ورود او به عنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکتی دیگر.

۳.یکی از موارد انحلال شرکت رضایت تمام شرکاست.

۴.درصورت فوت یا حجر یکی از شرکا بقای شرکت موقوف به رضایت سایر شرکاست.

رابطه طلبکاران با شرکت نسبی و شرکای شرکت نسبی

قبل از انحلال 

مطالبه دیون شرکت از خود شرکت صورت خواهد گرفت.

بعد از انحلال

 اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد طلبکاران می‌توانند بابت طلب خود به شرکای شرکت مراجعه کنند و از هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند بخشی از دیون را مطالبه کنند.

رابطه طلبکاران شرکت با طلبکاران شرکا

درصورت انحلال شرکت نسبی، اموال شرکت ابتدا به مصرف تادیه دیون خود شرکت می‌رسد و قبل از تادیه دیون خود شرکت، طلبکاران شخصی خود شرکا حقی بر آن اموال ندارند اما اگر دارایی شرکت کفاف دیون را نکند طلبکاران شرکت می‌توانند به شرکا رجوع کنند و دراین صورت طلبکاران شرکت و طلبکاران شخصی خود شرکا حق تقدمی بر یکدیگر ندارند.

تهاتر در شرکت نسبی

اگر شخصی مدیون شرکت است و درعین حال از یکی از شرکا طلبکار باشد چه قبل از انحلال و چه بعد از انحلال نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

اگر شخصی طلبکار از شرکت و درعین حال مدیون یکی از شرکا باشد:

۱.قبل از انحلال، نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

۲.بعد از انحلال، اگر طلبی که طلبکار از شرکت دارد وصول نشود می‌تواند در برابر شریک به تهاتر استناد کند توجه داشته باشید که شخص نمی‌تواند در ابتدا به تهاتر استناد کند بلکه اول باید طلب خود را از شرکت وصول کند و اگر طلب او وصول نشد به تهاتر استناد کند.

حقوق طلبکاران شخصی شرکا

طلبکاران شخصی شرکا:

۱.نمی‌توانند طلب خود را از دارایی شرکت وصول کنند.

۲.می‌توانند طلب خود را از سهمی که مدیونشان از منافع شرکت دارد وصول کنند.

۳.می‌توانند طلب خود را از سهمی که درصورت انحلال شرکت به مدیون آن‌ها تعلق می‌گیرد وصول کنند.

تاثیر انتقال سهم‌الشرکه در مسئولیت شرکا

اگر پس از آن که شرکت نسبی تشکیل می‌شود کسی به عنوان شریک به شرکت بپیوندد نسبت به دیونی که قبل از ورود او به شرکت حاصل شده نیز با دیگر شرکا به نسبت سهم‌الشرکه‌اش مسئولیت نسبی دارد.

اگر برخلاف این ترتیب بین شرکا قراری گذاشته شده باشد این قرار دربرابر ثالث غیرقابل استناد است اما در رابطه بین خود شرکا قابل استناد است.

انحلال شرکت نسبی

طبق قانون تجارت انحلال شرکت نسبی به موجب موارد زیر رخ می‌دهد:

۱.وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده باشد و آن موضوع را به پایان رسانده یا انجام آن غیرممکن شده باشد.

۲.وقتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده باشد و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه قبل از انقضا تمدید شود.

۳.درصورت ورشکستگی.

۴.درصورت تصمیم تمام شرکا.

۵.اگر یکی از شرکا انحلال شرکت را تقاضا کند.

۶.درصورت فسخ شرکت توسط یکی از شرکا.

۷.درصورت ورشکستگی یکی از شرکا.

۸.درصورت درخواست طلبکاران یکی از شرکا.

۹.درصورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت تضامنی را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت با مسئولیت محدود را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت مدنی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت نسبی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت نسبی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: شرکت نسبی ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به دیگری ضرر و زیانی وارد آورد که رابطه قراردادی با او ندارد. در هر مورد که شخصی موظف به جبران ضرر دیگری باشد می‌گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است‌. بنابراین آن فردی که ضامن است باید جبران خسارت کند. در ادامه به بررسی راه‌های جبران خسارت و بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

دعوای مسئولیت مدنی

در بیشتر موارد، مسئول خسارت، بدون اقامه دعوی به جبران خسارت اقدام نمی‌کند و به همین دلیل زیان دیده باید اقامه دعوای مسئولیت مدنی کند.
این دعوا بسته به شرایط و نوعی که دارد می‌تواند در دادگاه کیفری و در دادگاه حقوقی رسیدگی شود. اگر فعل زیانبار، جرم کیفری باشد در دادگاه کیفری و اگر فعل زیانبار عنوان مجرمانه نداشته باشد، در دادگاه حقوقی رسیدگی می‌شود.
نکته: طبق بند الف ماده ۹ قانون شورا‌های حل اختلاف اگر خسارت وارده کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال باشد شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوای مسئولیت مدنی را خواهد داشت.

خواهان دعوای مسئولیت مدنی

دعوای مسئولیت مدنی باید از سوی زیان دیده اقامه شود زیرا طبق ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی، اقامه دعوا از سوی کسی که ذی نفع دعوی نیست یعنی از این طرح دعوا نفعی به او نمی‌رسد، پذیرفته نمی‌شود.

خوانده دعوای مسئولیت مدنی

خوانده دعوای مسئولیت مدنی شخصی است که باید جبران خسارت کند.
اگر مسئول حادثه فوت کرده باشد، می‌توان علیه ورثه او که قائم مقام قانونی فرد محسوب می‌شوند، دعوای مسئولیت را اقامه کرد.

راه‌های جبران خسارت

راه‌های جبران خسارت عبارتند از جبران عینی ( اعاده وضع سابق ) و دادن معادل، که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال و شرایط معین می‌کند که شیوه و طریقه جبران خسارت به کدام یک از این موارد می‌باشد.

الف – جبران عینی

بهترین شیوه برای جبران خسارت آن است که وضع زیان دیده کاملاً به حالت پیش از ورود ضرر بازگردانده شود. در جبران عینی ضرر کاملاً محو می‌شود و به همین دلیل این شیوه بر دیگر شیوه‌ها ارجحیت دارد.
برای مثال اگر کسی خانه‌ای را خراب کند، دادگاه می‌تواند به بازسازی خانه حکم دهد و از این طریق وضع را به حالت سابق بازگرداند.
البته در خسارت‌های معنوی و بدنی امکان بازگرداندن وضع پیشین وجود ندارد اما در خسارت‌های مالی اجرای این شیوه ممکن است.

ب – دادن معادل

یکی دیگر از راه‌های جبران خسارت دادن معادل می‌باشد در این موارد باید معادل آنچه که بر اثر فعل یا ترک فعل مسئول حادثه از دارایی زیان دیده خارج و یا کم شده است به دارایی او وارد شود، که این معادل می‌تواند به دو صورت انجام پذیرد: جبران نقدی و جبران غیر نقدی خسارت.

جبران نقدی خسارت

اصل بر این است که در جبران نقدی خسارت، غرامت به صورت یکجا و فوری پرداخت شود اما دادگاه می‌تواند به لحاظ وضع مالی مسئول زیان، به پرداخت خسارت به صورت قسطی حکم کند.
همچنین جبران نقدی خسارت ممکن است به صورت پرداخت مستمری باشد، در این نوع از پرداخت مبلغ کل و تعداد پرداخت‌ها مشخص نیست و ممکن است تعهد به پرداخت مستمری تا پایان عمر زیان‌دیده باقی بماند.

جبران غیرنقدی خسارت

جبران غیرنقدی خسارت به این معناست که می‌توان مثل مال را تسلیم کرد که در این صورت دیگر نوبت به پرداخت قیمت نخواهد بود زیرا مثل مال، صفات نوعی آن را دارد. البته مثل همه اموال وجود ندارد و دادن مثل آن همیشه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله خسارت تاخیر را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله خسارت عدم انجام تعهد را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مدنی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: مسئولیت مدنی یا جبران خسارت ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقود و معاملاتی که در جامعه واقع می‌شوند هر کدام بسته به نوعی که دارند دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند. اما در همه معاملات شرایط اساسی صحت معامله مشترک بوده و همه آن‌ها باید دارای شرایط ذکر شده در قانون باشند تا صحیح محسوب شوند. در ادامه به بررسی شرایط اساسی صحت معامله و بررسی هر کدام از آن‌ها طبق قانون مدنی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با فرار از معامله یا دین و مجازاتش کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط عقود و معامله صحیح

برای عقود و معاملات دو دسته شرایط وجود دارد:

۱ – شرایط عمومی که در هر عقد، صرف نظر از نوع آن باید موجود باشد وگرنه عقد معتبر نخواهد بود.
۲ – شرایط اختصاصی که در عقود مختلف متفاوت است.

انواع عقود از حیث تاثیر وجود و عدم شرایط اساسی

۱ – عقد صحیح و نافذ | معامله صحیح

عقد صحیح و نافذ آن عقدی است که علاوه بر شرایط اختصاصی خود دارای تمام شرایط اساسی صحت معاملات می‌باشد. این عقد تمام آثار حقوقی خود را ایجاد می‌کند.

۲ – عقد باطل | معامله صحیح

عقد باطل عقدی است که فاقد بعضی از شرایط اساسی صحت معامله بوده مانند عقدی که مورد معامله مبهم باشد.

۳ – عقد غیر‌نافذ

عقد غیر‌نافذ به عقدی گفته می‌شود که فاقد بعضی از شرایط باشد. مانند عقدی که مکره واقع می‌سازد که به علت نبود رضایت، غیر‌نافذ است.
عقد غیر‌نافذ باطل نیست ولی موثر و معتبر هم نمی‌باشد و در حالت عدم نفوذ هیچ گونه اثر حقوقی هم ندارد. دلیل این که می‌گوییم عقد غیر‌نافذ باطل نیست این است که این عقد می‌تواند با رضایت بعدی کسی که رضایت او شرط صحت عقد است کامل شده و آثار حقوقی خود را ایجاد کند.

شرایط اساسی صحت معامله

طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی برای صحت هر معامله شرایط ذیل باید وجود داشته باشد:

۱- قصد و رضای طرفین.

۲ – طرفین معامله باید اهلیت داشته باشند.

۳ – موضوع معامله معین باشد.

۴ – انگیزه و جهت معامله مشروع و قانونی باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله مشخصات مورد معامله را مطالعه فرمایید.

الف) قصد طرفین و رضا

قصد و رضا از یکدیگر قابل تفکیک هستند. زیرا آثار آن دو و فقدان آن‌ها با هم متفاوت است.
منظور از رضا تمایلی است که پس از سنجش سود و زیان ناشی از بستن قرارداد در فرد ایجاد می‌شود. اگر اکراهی صورت گیرد و رضای فرد مخدوش گردد عقد غیر‌نافذ است. پس این مرحله قبل از تصمیم‌گیری است.
اما قصد به معنای همان تصمیمی است که شخص پس از رضایت به انجام معامله می‌گیرد که به انعقاد قرارداد منجر می‌شود. در واقع قصد راجع به مرحله اجرای تصمیم است. بنابراین رضا قبل از قصد می‌باشد.
در صورت فقدان قصد، عقد باطل است و هرگز قابل اصلاح و تنفیذ نمی‌باشد اما عقدی که فاقد رضا باشد غیر نافذ بوده که با تنفیذ بعدی کاملاً معتبر خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله معامله فضولی را مطالعه فرمایید.

ب) اهلیت طرفین

اهلیت در لغت به معنای شایستگی بوده و در اصطلاح حقوقی به معنای شایستگی شخص برای این که فرد بتواند صاحب اموال شود و یا در اموال خود تصرف کند. اهلیت به دو دسته تقسیم می‌شود: اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء.

اهلیت تمتع

اهلیت تمتع به معنای شایستگی شخص برای دارا بودن حق است که هر انسان زنده از این نوع اهلیت تمتع برخوردار خواهد بود.
طبق ماده ۹۵۶ قانون مدنی اهلیت برای دارا بودن حقوق با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می‌شود.

اهلیت استیفاء

اهلیت استیفا به معنای شایستگی فرد برای اجرای حقوق مدنی است.
در ماده ۹۵۸ قانون مدنی گفته شده هر انسان بهره‌مند از حقوق مدنی خواهد بود اما اجرای آن منوط است به داشتن اهلیت استیفاء.

ج) موضوع معین مورد معامله

مورد معامله عبارت است از مال یا عملی که هر یک از طرفین، تعهد تسلیم یا ایفای آن را می‌کنند. این مال باید معین باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله اشتباه در موضوع معامله را مطالعه نمایید.

د) مشروع بودن جهت معامله

به جهت معامله هدف معامله نیز گفته می‌شود. انگیزه عبارت است از هدفی که معامله کننده از تشکیل عقد در سر می‌پروراند برای مثال شخصی خانه خود را می‌فروشد تا خانه بزرگتری بخرد.
پس یکی از شرایط صحت معامله این است که جهت معامله مشروع باشد. طبق ماده ۲۱۷ قانون مدنی در معامله لازم نیست که جهت آن تصریح شود ولی اگر تصریح شده باشد باید مشروع باشد و الا معامله باطل است.

شرایط مورد معامله

۱ – مالیت داشتن

یکی از شرایط مورد معامله این است که مورد معامله مالیت داشته باشد یعنی دارای ارزش اقتصادی باشد. طبق ماده ۲۱۵ قانون مدنی معامله نسبت به چیزی که مالیت ندارد باطل است.

۲ – منفعت عقلایی داشتن | معامله صحیح

شرط دیگری که مورد معامله باید داشته باشد دارای منفعت عقلایی بودن است. یعنی مورد معامله باید منفعتی داشته باشد که عقلای جامعه استفاده از آن را تجویز می‌‌کنند.
البته اینکه تشخیص دهیم یک مورد معامله منفعت عقلایی دارد یا خیر، تابع معیار‌ها و ضوابط زمان و مکان می‌باشد.

۳ – منفعت مشروع داشتن | معامله صحیح

گاهی اوقات ممکن است قانون استفاده از اشیایی را که دارای منافع عقلایی بوده به علت و جهتی فقط برای طبقه خاصی مجاز دانسته و برای دیگران ممنوع تلقی کرده است. برای مثال افراد نظامی می‌توانند از مواد منفجره استفاده کنند ولی این استفاده برای افراد عادی ممنوع است.

۴ – مقدور بودن تسلیم | معامله صحیح

مقدور بودن تسلیم مورد معامله به معنای این است که کسی وقتی شیء را مورد معامله قرار می‌دهد باید بتواند آن را به طرف دیگر تسلیم کرده وگرنه معامله باطل خواهد بود. برای مثال کسی نمی‌تواند پرنده‌ای را که پریده است به دیگری بفروشد.

توصیه می‌کنیم مقاله بطلان معامله را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معامله صحیح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط معامله صحیح پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: شرایط انجام معامله صحیح ,
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همه زنان و مردان در اجتماع به طور ناخودآگاه با یکدیگر ارتباط برقرار ‌‌‌‌‌‌می‌نمایند اما این ارتباط ‌‌‌‌‌‌می‌بایست در حدی باشد که آن‌‌‌‌‌‌‌ها را به گناه نیندازد. برای مثال زنی که با راننده خودرویی خود صحبت‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌می‌کند ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی حدود را رعایت کند تا به گناه نیفتد و رابطه آن‌‌‌‌‌‌‌ها نامتعارف به حساب نیاید. زنا یک رابطه غیر متعارف است که افراد را به گناه ‌‌‌‌‌‌می‌اندازد. در ادامه قصد داریم در مورد زنای غیر محصنه توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 

زنا به چه عملی گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود‌ ؟

هرگاه زن و مردی که میان آن‌‌‌‌‌‌‌ها پیوند ازدواجی نیست با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند مرتکب زنا شده‌اند. زنا از دیدگاه دینی گناه محسوب ‌‌‌‌‌‌می‌شود و قانونگذار نیز آن را جرم به حساب آورده است. زنا انواع مختلفی دارد و چنانچه فردی مرتکب زنا شود طبق قانون مجازات خواهد شد.

زنای غیر محصنه چیست‌ ؟

‌زنای غیر محصنه یکی از انواع زنا ‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات مشخصی تعیین گردیده است. هرگاه زن و مردی که دارای همسر نبوده و‌‌‌‌‌‌ مجرد باشند اقدام به برقراری رابطه جنسی با یکدیگر نمایند مرتکب ‌زنای غیر محصنه شده‌اند. در زیر سه مورد مختلف را شرح داده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم تا مفهوم ‌زنای غیر محصنه را بهتر درک نمایید:

  • هرگاه زن و مردی که همسر ندارند زنا کنند ‌زنای آن‌ها جزو ‌زنای غیر محصنه خواهد بود.
  • چنانچه زن و مردی مرتکب زنا شوند و زن متاهل باشد و مرد مجرد، ‌زنای مرد مجرد غیر محصنه خواهد بود و ‌زنای زن که متاهل است محصنه به حساب ‌‌‌‌‌‌می‌آید.
  • اگر زن و مرد مرتکب زنا شوند و متاهل بوده باشند ‌زنای آن‌‌‌‌‌‌‌ها غیر محصنه نیست و محصنه به حساب ‌‌‌‌‌‌می‌آید.

مجازات زنای غیر محصنه

در قانون کشور ما برای ‌زنای محصنه مجازاتی تعریف شده است که به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

چنانچه فردی مرتکب ‌زنای غیر محصنه شده باشد و تمام شرایط مجازات او نیز وجود داشته باشد دادگاه او را به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌‌می‌کند و این مجازات از انواع مجازات‌‌‌‌‌‌‌های حدی به حساب ‌‌‌‌‌‌می‌آید.

شرایط اعمال مجازات زنای غیر محصنه چیست‌ ؟

همانطور که ‌گفتیم مجازات ‌زنای غیر محصنه از نوع حدی بوده و برای اعمال چنین مجازاتی ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی شرایط موجود باشند. شرایط اعمال مجازات ‌زنای غیرمحصنه به شرح زیر است:

  • فرد زنا کننده ‌‌‌‌‌‌می‌بایست بالغ باشد.
  • فرد باید از اینکه عمل او حرام و غیرقانونی است مطلع باشد.
  • مجرم باید با اراده خود این عمل را مرتکب شده باشد.
  • خود مجرم باید چهار بار اقرار کند یا چهار شاهد مرد که خود در صحنه جرم بوده‌اند و جرم را با ادراک خود دریافته‌اند علیه مجرم شهادت دهند.

سوالات متداول

زنای غیر محصنه به چه عملی گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود‌ ؟

هرگاه زن یا مرد مجردی با جنس مخالف خود که با او پیوند ازدواج ندارد رابطه جنسی برقرار کند مرتکب ‌زنای غیرمحصنه شده است.

مجازات ‌زنای غیر محصنه چیست‌ ؟

مجازات ‌زنای غیر محصنه‌‌‌‌‌‌ ۱۰۰ ضربه شلاق ‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ز‌نای غیر محصنه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ز‌نای غیر محصنه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: زنای غیر محصنه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های تحقیقات مقدماتی را در قانون آیین دادرسی کیفری بررسی کنیم. پیش از بیان هر نکته باید اشاره کنیم که قانون آیین دادرسی کیفری در کشور ما از یک نظام دادرسی الگو نگرفته است بلکه نظام‌های دادرسی مختلف را الگوی خود قرار داده است و در واقع از آن‌ها الهام گرفته است. به عنوان مثال موضوع مورد بحث ما یعنی تحقیقات مقدماتی ویژگی‌هایی دارد نشان می‌دهد از نظام تفتیشی الهام گرفته است. به عنوان مثال تحقیقات مقدماتی مانند نظام تفتیشی به طور غیر‌علنی و محرمانه انجام می‌شود. همچنین از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به کتبی بودن نیز اشاره کرد که در ادامه به بررسی مفصل این ویژگی‌ها می‌پردازیم و نکاتی را در این خصوص بیان می‌کنیم.

نکته: هر جا در این مقاله واژه “تحقیقات” به کار رفته است منظور تحقیقات مقدماتی است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

بررسی ویژگی غیر‌علنی بودن تحقیقات مقدماتی

در اصل ۱۶۵ قانون اساسی آمده است که: علی‌الاصول محاکمات باید علنی باشند یعنی حضور افراد در آن مجاز شمرده می‌شود مگر اینکه دادگاه علنی بودن آن را موجب تشویش اذهان عمومی و مخالف عفت عمومی بداند. همچنین طرفین می‌توانند تقاضا کنند که دادگاه غیر علنی باشد.
در واقع این اصل از قانون اساسی این نکته را بیان می‌کند که جلسات رسیدگی دادگاه به طور علنی برگزار می‌شود و این در حالی است که اساسا تحقیقات غیرعلنی هستند. غیرعلنی بودن تحقیقات به این معنا است که افرادی به غیر از شخص شاکی و شخص متهم و وکلای این دو شخص همچنین کارشناس مربوطه و شاهدانی که مربوط به این موضوع هستند سایر افراد نمی‌توانند در جلساتی که برای تحقیقات مقدماتی برگزار می‌شود شرکت کنند.

حال ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که علت غیر علنی بودن جلسات تحقیقات مقدماتی چه چیزی می‌باشد؟ در پاسخ باید بیان کرد که در صورتی که جلسات تحقیقات به طور علنی برگزار شود افکار عمومی جامعه تحقیقات را مورد هجمه و فشار قرار می‌دهند و این امکان وجود دارد که تحقیقات مقدماتی از مسیر خودش منحرف شود.

بررسی ویژگی محرمانه بودن تحقیقات

پیش از هر نکته باید بیان کنیم که محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی به این معنا می‌باشد که اطلاعات مربوط به تحقیقات انتشار پیدا نکند و مستند این ویژگی ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد. در این ماده بیان شده است که:
تحقیقات مقدماتی محرمانه انجام می‌شود مگر در مواردی که قانون استثنا نموده است. کلیه اشخاص دخیل در مرحله تحقیقات مقدماتی ملزم به حفظ اسرار پرونده هستند و در صورت افشای اطلاعات، به جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای محکوم می‌گردند.
البته در خصوص برخی جرائم می‌توان اطلاعات محدودی را در اختیار عموم قرار داد. به عنوان مثال در جرایم خشونت‌باری که جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادند به منظور آگاهی بخشی در جهت تنویر افکار عمومی و همچنین جلوگیری از رواج یافتن اطلاعات نادرست اطلاعات محدودی را در اختیار عموم قرار می‌دهند.

بررسی ویژگی کتبی بودن تحقیقات مقدماتی

در قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که متهم باید به سوالات مطروحه کتبا با دست خط خود پاسخ دهد مگر اینکه از این حق خود صرف نظر کند.
بنابراین با توجه به مواد قانون آیین دادرسی کیفری متوجه می‌شویم که بدیهی است فرایند تحقیقات مقدماتی به طور مکتوب انجام شود.

بررسی ویژگی غیر‌ترافعی بودن تحقیقات مقدماتی

منظور ما از غیر‌ترافعی بودن تحقیقات مقدماتی این است که طرفین با یک‌دیگر رویارویی نداشته باشند و تحقیقات مربوط به آن‌ها به طور جداگانه انجام شود. در واقع طرفین از شرایط مساوی در جریان تحقیقات برخوردار می‌باشند. در این راستا به ماده ۱۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری استناد می‌کنیم که بیان می‌کند: تحقیقات از متهم و شاکی انفرادی به عمل می‌آید مگر در دعاوی قابل گذشت که امکان صلح طرفین با مذاکره دو جانبه مهیا باشد. بازپرس موظف است در صورت امکان میان طرفین صلح و سازش برقرار کند و زمینه میانجی‌گری را فراهم کند. 

باید توجه کنیم که مسیر به سمتی است که تمام حقوق متهم تا حد امکان تامین شود به عنوان مثال این حق به او داده می‌شود که از نظر کارشناس استفاده کند و یا به نظر او اعتراض کند و همچنین حق وکیل داشتن نیز برای او در نظر گرفته شده است و سایر حقوقی که شکایت را به سمت ترافعی شدن هدایت می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحقیقات مقدماتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تحقیقات مقدماتی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: تحقیقات مقدماتی ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم جرایمی را مورد بررسی قرار بدهیم که مستقیماً در دادسرا برای انجام تحقیقات مقدماتی مطرح می‌شوند. مطابق آنچه که قانون گذار بیان کرده است مجرمین این جرایم به دادگاه سپرده می‌شوند تا در دادگاه به آن‌ها رسیدگی بشود. ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که چرا برخلاف سایر جرایم که تحقیقات مقدماتی آن‌ها در دادسرا انجام می‌شود تحقیقات مربوط به جرایم منافی عفت و همچنین رسیدگی به آن‌ها هر دو در دادگاه انجام می‌شود. در ادامه تلاش می‌کنیم تا شما پاسخ خود را به طور کامل و جامع بیابید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

تعریف جرایم منافی عفت

با وجود این که روابط نا‌مشروع و اعمال منافی عفت مورد جرم انگاری واقع شده‌اند ولی تعریفی از جرایم منافی عفت در قانون نیامده است. با این وجود باید اشاره کنیم که قانون به بیان مصادیق این جرایم پرداخته است به عنوان مثال زنا یا رابطه نامشروع، لواط، مساحقه، قوادی و قذف از مصادیق جرائم منافی عفت می‌باشند و باید بیان کنیم که این گروه از جرائم مستوجب حد می‌باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت زنا و رابطه نامشروع را مطالعه نمایید

بیان برخی مصادیق از زبان قانون

منظور از جرائم منافی عفت در قانون، جرائم جنسی حدی است همچنین جرائم رابطه نا‌مشروع تعزیری مواردی مانند تقبیل و مضاجعه را در بر می‌گیرد.
نکته‌ای که باید در خصوص به آن توجه کنیم این است که جرایم منافی عفت تقسیم می‌شوند به جرایم حدی و جرایم تعزیری. از جرایم حدی بیشتر سخن خواهیم گفت و منظور ما از جرایم تعزیری مثل تقبیل و مضاجعه می‌باشد. اگر بخواهیم از این واژگان ابهام را رفع کنیم باید بگوییم که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای در آغوش گرفتن می‌باشد. در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آمده است که هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده مجازات می‌شود. در مقاله‌ای جدا به بررسی زنا و رابطه نا‌مشروع پرداخته‌ایم.

روش‌های اثبات این جرایم به چه نحو می‌باشد ؟

راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‎ها برخی از این جرایم مثل زنا را در دادگاه اثبات کنید عبارتند از: اقرار، شهادت شهود و علم قاضی.
در خصوص لواط نیز باید بیان کنیم که راه‌های اثباتش مشابه راه‌های اثبات زنا است. یعنی همان شهادت شهود و اقرار و علم قاضی. نکته حائز اهمیت در خصوص لواط این است که شهادت زنان به تنهایی یا به ضمیمه مرد، آن را ثابت نمی‌كند.

آنچه که در خصوص مساحقه باید به آن توجه کنیم این است که راه‌های اثبات آن در دادگاه دقیقا مشابه راه‌های اثبات لواط در دادگاه می‌باشد.
قوادی نیز از دیگر جرایم منافی عفت می‌باشد. در خصوص روش اثبات آن در دادگاه باید بیان کنیم که از طریق دو بار اقرار کردن و یا شهادت دو مرد می‌توان این جرم را در دادگاه اثبات کرد.

قذف

با دو بار اقرار یا با شهادت دو مرد اثبات می‌گردد. البته در قذف شهادت زنان ارزش اثباتی ندارد.

از دیگر جرایم منافی عفت مستوجب حد قذف می‌باشد. این جرم را می‌توان از طریق دو بار اقرار یا شهادت دو مرد عادل اثبات نمود. نکته حائز اهمیت اینجاست که شهادت زنان مورد قبول واقع نمی‌گردد.

بررسی دلیل طرح مستقیم جرائم منافی عفت در دادگاه‌ها 

همانطور که در مقدمه اشاره شد جرائم منافی عفت در گروه جرایمی قرار دارند که به طور مستقیم برای رسیدگی در دادگاه مطرح می‌شوند بدون اینکه هیچ گونه تحقیقی در دادسرا انجام شود. دلیل انجام چنین اقدامی این است که اگر این جرائم برملا شوند و در نهایت اثبات گردند می‌تواند یک کار زشت را ترویج کنند یا موجب ریخته شدن آبروی افراد شوند. همچنین در متن ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که هر گونه تحقیق در خصوص این جرایم ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص صحیح نیست، مگر در مواردی خاص.

موارد مجاز پرسش و تحقیق در خصوص جرایم منافی عفت

1. اگر جرم در مرئی و منظر عام واقع اتفاق افتاده باشد.

2. جرم دارای شاکی باشد یا به عنف (زور) یا سازمان یافته ارتکاب یافته است.

تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال پرونده توسط مقام قضائی انجام می‌پذیرد.
پس تنها در این موارد می‌توان تعقیب و تحقیق را انجام داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرایم منافی عفت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم منافی عفت پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: جرایم منافی عفت ,
:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه دادگاه‌های عمومی زیادی در سطح شهر‌ها فعالیت می‌کنند که هر کدام دارای صلاحیت‌های خاصی می‌باشند. این دادگاه‌ها در خصوص دعاوی مختلف اظهار نظر کرده و رای صادر می‌نمایند. دادگاه‌ها معمولا دارای صلاحیت‌های مشخصی هستند و گاهی ممکن است برای صدور رای در برخی دعاوی اختیاری نداشته باشند. یکی از دادگاه‌هایی که در سال‌های اخیر تاسیس شده است و صلاحیت‌های مختلفی دارد دادگاه خانواده می‌باشد. دادگاه خانواده سازمان و ساختار کاملا متفاوتی نسبت به دیگر دادگاه‌ها دارد. در ادامه قصد داریم در مورد دادگاه خانواده طلاق، سازمان و ساختار آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دادگاه طلاق

دادگاه خانواده طلاق چیست ؟

امروزه دادگاه‌های زیادی در سراسر کشور تاسیس شده‌اند که در حوزه امور قضایی فعالیت کرده و به حل مشکلات مردم می‌پردازند. تعداد شکایات و پرونده‌هایی که در این دادگاه‌ها تشکیل می‌شود بسیار زیاد بوده و رسیدگی به همه این شکایات ماه‌ها زمان می‌برد. از این رو قانونگذار تصمیم گرفت برخی از دادگاه‌های عمومی را دارای صلاحیت‌های مشخصی کند تا در بررسی این شکایات به دادگاه‌های دیگر کمک کنند. یکی از انواع این دادگاه‌ها، دادگاه خانواده می‌باشد که در خصوص امور مربوط به خانواده به شکایات رسیدگی می‌کند. دادگاه خانواده برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرد و امروزه در تمام شهرستان‌ها نیز دادگاه خانواده تاسیس گردیده است. دادگاه‌های خانواده به تمامی امور حقوقی خانوادگی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، طلاق و… رسیدگی می‌کنند. اصلی‌‌‌ترین دلیلی که باعث شد قانونگذار تصمیم به تاسیس دادگاه خانواده بگیرد کمک به دیگر دادگاه‌های عمومی برای رسیدگی سریع‌‌‌تر به شکایات مردم بود.

سازمان دادگاه خانواده طلاق چگونه تعریف شده است ؟

دادگاه خانواده دارای سازمان و ساختار جداگانه‌‌ای نسبت به دیگر مراجع قضایی می‌باشد. سازمان این دادگاه توسط قانون حمایت خانواده تعریف گردیده است و تا حدود زیادی نیز به آن عمل شده است. مطابق قانون حمایت از خانواده سازمان دادگاه خانواده به این شرح می‌باشد:

  • در سال ۱۳۷۶قانونگذار به موجب ماده اول قانون حمایت خانواده قوه قضاییه را مکلف نمود که در مدت زمان سه سال به تشکیل دادگاه‌های خانواده در سراسر کشور بپردازد. قوه قضاییه در این مدت زمان در اکثر شهرستان‌ها به تشکیل دادگاه خانواده پرداخته و این امر هنوز ادامه دارد. به موجب این قانون چنانچه هنوز در شهرستانی دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد دادگاه عمومی خانواده می‌تواند وظایف را بر عهده بگیرد و به عنوان دادگاه خانواده عهده دار صدور رای در خصوص دعاوی مربوط به این دادگاه خواهد بود.

ساختار دادگاه خانواده طلاق چگونه است ؟

ساختار دادگاه مطابق قانون مشابه برخی دادگاه‌های دیگر می‌باشد اما قانونگذار تمهیدات دیگری را نیز در نظر گرفته است که مطابق آن‌ها ساختار این دادگاه نیز متفاوت خواهد بود. در زیر ساختار دادگاه خانواده به صورت صریح و شفاف بیان گردیده است:

  • دادگاه خانواده می‌بایست دارای یک رئیس علی البدل باشد و تمام قضاتی که در این مرجع قضایی مشغول به کار هستند می‌بایست متاهل باشند. قضات دادگاه خانواده می‌بایست حداقل ۴ سال سابقه کاری در زمینه قضایی داشته باشند. برای رسیدگی به احکام می‌بایست مشاور قضایی زن حضور داشته باشد و رئیس دادگاه با دریافت نظرات و مشورت با او احکام را صادر می‌کند. مشاور قضایی زن سه روز پس از خاتمه دعوای طرح شده موظف است به صورت کتبی نظر خود را اعلام کند. قاضی انشا کننده حکم مطابق قانون موظف است به نظرات مشاور زن اشاره کند و در صورتی که مخالفتی با نظر او داشته باشد با ذکر دلیل این موضوع را بیان کند. مطابق تبصره‌های دیگر این قانون رئیس قوه قضاییه مکلف می‌باشد که تا حداکثر پنج سال به تامین مشاور قضایی زن در دادگاه‌های خانواده بپردازد و تا زمانی که این کار انجام نشده است می‌تواند از مشاوران قضایی مرد نیز کمک بگیرد.

سوالات متداول

قضات دادگاه‌های خانواده باید دارای چه شرایطی باشند ؟

قضات این دادگاه می‌بایست متاهل بوده و دارای ۴ سال سابقه کاری قضایی باشند.

قوه قضاییه تا چه مدت زمانی موظف به تشکیل دادگاه خانواده در سراسر کشور می‌باشد ؟

دادگاه خانواده تا مدت زمان سه سال مشغول به انجام این امر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه خانواده طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه خانواده طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

 منبع : دادگاه طلاق



:: برچسب‌ها: دادگاه طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 523
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه دادگاه‌های عمومی زیادی در سطح شهر‌ها فعالیت می‌کنند که هر کدام دارای صلاحیت‌های خاصی می‌باشند. این دادگاه‌ها در خصوص دعاوی مختلف اظهار نظر کرده و رای صادر می‌نمایند. دادگاه‌ها معمولا دارای صلاحیت‌های مشخصی هستند و گاهی ممکن است برای صدور رای در برخی دعاوی اختیاری نداشته باشند. یکی از دادگاه‌هایی که در سال‌های اخیر تاسیس شده است و صلاحیت‌های مختلفی دارد دادگاه خانواده می‌باشد. دادگاه خانواده سازمان و ساختار کاملا متفاوتی نسبت به دیگر دادگاه‌ها دارد. در ادامه قصد داریم در مورد دادگاه خانواده طلاق، سازمان و ساختار آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دادگاه طلاق

دادگاه خانواده طلاق چیست ؟

امروزه دادگاه‌های زیادی در سراسر کشور تاسیس شده‌اند که در حوزه امور قضایی فعالیت کرده و به حل مشکلات مردم می‌پردازند. تعداد شکایات و پرونده‌هایی که در این دادگاه‌ها تشکیل می‌شود بسیار زیاد بوده و رسیدگی به همه این شکایات ماه‌ها زمان می‌برد. از این رو قانونگذار تصمیم گرفت برخی از دادگاه‌های عمومی را دارای صلاحیت‌های مشخصی کند تا در بررسی این شکایات به دادگاه‌های دیگر کمک کنند. یکی از انواع این دادگاه‌ها، دادگاه خانواده می‌باشد که در خصوص امور مربوط به خانواده به شکایات رسیدگی می‌کند. دادگاه خانواده برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرد و امروزه در تمام شهرستان‌ها نیز دادگاه خانواده تاسیس گردیده است. دادگاه‌های خانواده به تمامی امور حقوقی خانوادگی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، طلاق و… رسیدگی می‌کنند. اصلی‌‌‌ترین دلیلی که باعث شد قانونگذار تصمیم به تاسیس دادگاه خانواده بگیرد کمک به دیگر دادگاه‌های عمومی برای رسیدگی سریع‌‌‌تر به شکایات مردم بود.

سازمان دادگاه خانواده طلاق چگونه تعریف شده است ؟

دادگاه خانواده دارای سازمان و ساختار جداگانه‌‌ای نسبت به دیگر مراجع قضایی می‌باشد. سازمان این دادگاه توسط قانون حمایت خانواده تعریف گردیده است و تا حدود زیادی نیز به آن عمل شده است. مطابق قانون حمایت از خانواده سازمان دادگاه خانواده به این شرح می‌باشد:

  • در سال ۱۳۷۶قانونگذار به موجب ماده اول قانون حمایت خانواده قوه قضاییه را مکلف نمود که در مدت زمان سه سال به تشکیل دادگاه‌های خانواده در سراسر کشور بپردازد. قوه قضاییه در این مدت زمان در اکثر شهرستان‌ها به تشکیل دادگاه خانواده پرداخته و این امر هنوز ادامه دارد. به موجب این قانون چنانچه هنوز در شهرستانی دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد دادگاه عمومی خانواده می‌تواند وظایف را بر عهده بگیرد و به عنوان دادگاه خانواده عهده دار صدور رای در خصوص دعاوی مربوط به این دادگاه خواهد بود.

ساختار دادگاه خانواده طلاق چگونه است ؟

ساختار دادگاه مطابق قانون مشابه برخی دادگاه‌های دیگر می‌باشد اما قانونگذار تمهیدات دیگری را نیز در نظر گرفته است که مطابق آن‌ها ساختار این دادگاه نیز متفاوت خواهد بود. در زیر ساختار دادگاه خانواده به صورت صریح و شفاف بیان گردیده است:

  • دادگاه خانواده می‌بایست دارای یک رئیس علی البدل باشد و تمام قضاتی که در این مرجع قضایی مشغول به کار هستند می‌بایست متاهل باشند. قضات دادگاه خانواده می‌بایست حداقل ۴ سال سابقه کاری در زمینه قضایی داشته باشند. برای رسیدگی به احکام می‌بایست مشاور قضایی زن حضور داشته باشد و رئیس دادگاه با دریافت نظرات و مشورت با او احکام را صادر می‌کند. مشاور قضایی زن سه روز پس از خاتمه دعوای طرح شده موظف است به صورت کتبی نظر خود را اعلام کند. قاضی انشا کننده حکم مطابق قانون موظف است به نظرات مشاور زن اشاره کند و در صورتی که مخالفتی با نظر او داشته باشد با ذکر دلیل این موضوع را بیان کند. مطابق تبصره‌های دیگر این قانون رئیس قوه قضاییه مکلف می‌باشد که تا حداکثر پنج سال به تامین مشاور قضایی زن در دادگاه‌های خانواده بپردازد و تا زمانی که این کار انجام نشده است می‌تواند از مشاوران قضایی مرد نیز کمک بگیرد.

سوالات متداول

قضات دادگاه‌های خانواده باید دارای چه شرایطی باشند ؟

قضات این دادگاه می‌بایست متاهل بوده و دارای ۴ سال سابقه کاری قضایی باشند.

قوه قضاییه تا چه مدت زمانی موظف به تشکیل دادگاه خانواده در سراسر کشور می‌باشد ؟

دادگاه خانواده تا مدت زمان سه سال مشغول به انجام این امر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه خانواده طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه خانواده طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: دادگاه طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تفاوت‌هایی در فرایند دادرسی نسبت به زمان‌های گذشته به وجود آمده است. یکی از این تفاوت‌ها مربوط می‌شود به حقوقی که برای متهم در جریان دادرسی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال حق برخورداری از وکیل مدافع یکی از این حقوق می‌باشد. در واقع این امکان برای متهم در نظر گرفته شده است که در فرایند تحقیقات مقدماتی حق این را داشته باشد که برای خودش وکیل مدافع تعیین کند. اسناد حقوق بشر را می‌توان شروعی برای این تحولات در نظر گرفت که همه این تلاش‌ها به این خاطر است که یک دادرسی منصفانه انجام شود و حقوق بشر در دستگاه قضایی مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع و همچنین بیان نکات آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع : حقوق متهم

متن قانون در خصوص حق برخورداری از وکیل مدافع

در ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که:
متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی، می‌توند با یک نفر وکیل دادگستری در مرجع قضایی حاضر شود. این حق باید پیش از شروع تحقیق به درستی و جوری که متوجه شود به وی گفته شود. اگر متهم احضار شود این حق در برگه احضاریه نوشته و به او ابلاغ می‌گردد. وکیل می‌تواند پس از کسب اطلاع از اتهام موکل هر مطلبی که برای دفاع از وی و حقیقت لازم بداند بیان نماید. اظهارات وکیل در صورت مجلس درج خواهد شد.

مجازات عدم تفهیم حق انتخاب وکیل | حقوق متهم

اگر مقام قضایی متهم را از داشتن وکیل منع نماید به مجازات انتظامی درجه هشت و چنانچه این حق را به نحو مطلوب به اطلاع متهم نرساند مجازات انتظامی درجه سه در انتظار وی خواهد بود.

وظیفه بازپرس در تفهیم حق | حقوق متهم

همانطور که در ماده قانون آمده است متوجه می‌شویم که حق برخورداری از وکیل مدافع اهمیت بسیاری دارد که حتماً باید توسط بازپرس به اطلاع متهم برسد. در واقع برگه احضاریه‌ای که به دست متهم می‌رسد از مندرجاتی تشکیل شده است که شامل حق برخورداری از وکیل مدافع نیز می‌شود. همچنین بازپرس نمی‌تواند حق برخورداری از وکیل مدافع را از شخص متهم سلب کند و اگر این کار را انجام بدهد مرتکب تخلف انتظامی شده است.

وظیفه وکیل مدافع | حقوق متهم

وکیل مدافع متهم از این حق برخوردار است که از زمانی که تحقیقات مقدماتی شروع شد از متهم خود در برابر اتهامی که به او نسبت داده شده است دفاع کند. همانطور که در ماده ۳۴۶ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است این امکان وجود دارد که متهم به جای یک وکیل چند وکیل داشته باشد. متن ماده ۳۴۶ قانو ن آیین دادرسی کیفری به این شرح است که: در تمام امور کیفری، طرفین می‌توانند وکیل یا وکلای مدافع خود را تعیین و اسامی آن‎ها را به دادگاه بدهند. در صورتی که فرد چند وکیل انتخاب نموده باشد حضور یکی از آنان برای جلسه رسیدگی در دادگاه کفایت می‌کند.
در غیر جرائم مربوط به دادگاه کیفری یک سقف تعداد وکلای انتخابی توسط متهم حداکثر دو وکیل است.

تعیین وکیل تسخیری برای متهم

در جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد تعیین شده، اگر متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی نکند، بازپرس دستور به تعیین وکیل تسخیری برای متهم می‌دهد.

در خصوص وکیل تسخیری باید بیان کنیم که اگر متهم مرتکب جرائمی شده باشد که مجازات این جرائم سلب حیات یا حبس ابد است و او در مرحله تحقیقات مقدماتی برای خودش وکیل تعیین نکرده باشد در این صورت بازپرس است که برای او وکیل تعیین می‌کند که به این وکیل، وکیل تسخیری گفته می‌شود.
در مرحله تحقیقات مقدماتی جرایمی که مربوط می‌شود به اقدامات علیه امنیت داخلی یا خارجی و یا جرائمی که سازمان یافته هستند هر دو طرف دعوا وکیل یا وکلای خودشان را از میان وکلایی انتخاب می‌کنند که وکلای رسمی دادگستری باشند و همچنین توسط رئیس قوه قضاییه تایید شده باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق متهم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق متهم پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: حقوق متهم ,
:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هر مرکز قضایی فردی وجود دارد که به عنوان دادرس از حقوق مردم دفاع ‌‌‌‌‌می‌کند و مسئله پیش آمده میان آن‌ها را حل ‌‌‌‌‌می‌کند. این فرد معمولا قاضی آن مرکز قضایی خواهد بود. دادرس طبیعتا به تمام امور حقوقی تسلط دارد و اطلاعات زیادی در این زمینه دارد. اما گاهی پیش ‌‌‌‌‌می‌آید که با وجود عالم بودن دادرس ‌‌‌‌‌می‌بایست رسیدگی به دعوا را متوقف و‌‌‌‌‌ دادرسی را به فرد دیگری محول کند که به این عمل رد دادرس گفته ‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص ایراد رد دادرس و مهلت آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : مهلت ایراد رد دادرس

رد دادرس به چه معناست‌‌‌‌ ؟

افراد برای دفاع از حقوق خود علیه فردی که حق آن‌ها نادیده گرفته است در دادگاه طرح دعوا ‌‌‌‌‌می‌نمایند. فردی که موظف است به دعوای آن‌ها رسیدگی کند قاضی و دادرس دادگاه ‌‌‌‌‌می‌باشد. قاضی ‌‌‌‌‌می‌بایست به صورت کاملا عادلانه این کار را انجام دهد و حقوق هردو طرف دعوا را در نظر بگیرد. اما گاهی مواردی وجود دارد که بیم ‌‌‌‌‌می‌رود قاضی قضاوت عادلانه‌‌ای نداشته باشد و حقوق یکی از صاحبان دعوا را نادیده بگیرد. در این صورت هرکدام از طرفین دعوا ‌‌‌‌‌می‌توانند رد‌‌‌‌‌ دادرس را از مرجع قضایی خواستار شوند. طی رد‌‌‌‌‌ دادرس فرد دیگری به جای او عمل دادرسی را انجام ‌‌‌‌‌می‌دهد و او ‌‌‌‌‌می‌بایست از انجام این کار خودداری کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

موارد رد دادرس در امور حقوقی | مهلت طرح ایراد رد دادرس

رد دادرس در امور حقوقی نمی‌تواند بدون دلیل اتفاق بیفتد و حتما باید یکی از ایراداتی که ‌قانونگذار معین کرده است در خصوص قاضی وجود داشته باشد. ایراداتی که قانونگذار در صورت وجود آن‌ها رد دادرس یا قاضی را جایز ‌‌‌‌‌می‌داند به شرح زیر ‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • چنانچه قاضی با یکی از طرفین دعوا دارای قرابت سببی و نسبی تا درجه‌ سوم ‌باشد طرف دیگر دعوا ‌‌‌‌‌‌می‌تواند رد دادرس را درخواست نماید.
  • در صورتی که قاضی قیم یا مخدوم یکی از صاحبان دعوا باشد و یا اینکه یکی از صاحبان دعوا همسر، متکفل امور دادرس یا مباشر او باشند رد دادرس جایز است و طرف مقابل ‌‌‌‌‌می‌تواند این کار را انجام دهد.
  • اگر دادرس یا فرزند و همسر او از یکی از طرفین دعوا ارث ببرد و وارث او باشند ‌‌‌‌‌می‌توان درخواست رد دادرس را بیان نمود.
  • اگر دادرس از موضوعی که مطرح گردیده است نفع شخصی ببرند و برای وی منفعت داشته باشد ‌‌‌‌‌می‌توان رد دادرس را از مرجع قضایی خواستار شد.
  • چنانچه قاضی در گذشته به عنوان کارشناس، داور و یا دادرس در خصوص پرونده نظر خود را بیان ‌کرده باشد ‌‌‌‌‌می‌توان رد او را خواستار شد.
  • اگر میان یکی از طرفین دعوا، همسر او و فرزندش با دادرس هرگونه دعوایی وجود داشته باشد و یا در گذشته چنین دعوایی میان آن‌ها وجود داشته باشد و از تاریخ صادر شدن حکم قطعی هنوز ۲ سال نگذشته باشد ‌‌‌‌‌می‌توان رد دادرس را خواستار شد.

مهلت طرح کردن ایراد رد دادرس تا چه زمانی است‌‌‌‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که تا چه زمانی ‌‌‌‌‌می‌توان ایراد را مطرح نمود و رد دادرس را خواستار شد؟ که در این خصوص ‌‌‌‌‌می‌بایست بگوییم برای رد دادرس فرد تا پایان جلسه اول دادرسی مهلت دارد و ‌‌‌‌‌می‌بایست تا همان مدت زمان این مسئله را مطرح کند. اما گاهی ممکن است ایراد رد دادرس تا پایان جلسه اول دادرسی وجود نداشته باشد و پس از پایان آن جلسه ‌به وجود بیاید که در این صورت فرد بازهم ‌‌‌‌‌می‌تواند رد دادرس را خواستار شود.

سوالات متداول

اگر رد دادرس اتفاق بیفتد تکلیف دادرس چیست‌‌‌‌ ؟

در این صورت دادرس ‌‌‌‌‌می‌بایست دادرسی پرونده را به فرد دیگری محول کند.

مهلت طرح ایراد رد دادرس چقدر است‌‌‌‌ ؟

مهلت طرح ایراد رد دادرس تا پایان جلسه دادرسی اول خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت ایراد رد دادرس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت ایراد رد دادرس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مهلت ایراد رد دادرس ,
:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در کشور ما آمار طلاق بالا رفته است و این مسئله دلایل متعددی دارد. طلاق یک عامل به شدت آسیب زا در جامعه می‌باشد که می‌تواند بنیان خانواده را نابود سازد. هرگاه زوجین می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند می‌بایست با توجه به شرایط خود به دادگاه خانواده رجوع نموده و طلاق خود را ثبت نمایند. طلاق نیز مانند هر امر حقوقی دیگری انواع مختلفی دارد. برای مثال طلاق توافقی یکی از انواع طلاق‌هایی است که در صورت توافق زوج و زوجه صورت می‌گیرد. اما مسئله مهم‌‌‌تر این است که اگر افراد مقیم خارج از کشور باشند نحوه طلاق آن‌ها کاملا متفاوت خواهد بود. طلاق در خارج از کشور قوانینی دارد که اکثر افراد جامعه از آن‌ها مطلع نیستند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص طلاق در خارج از کشور توضیحات مفید و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : طلاق خارج از کشور

طلاق در خارج از کشور

مطابق قانون هرگاه زوج و زوجه قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند اصطلاحا می‌بایست از یکدیگر طلا‌ق بگیرند. طلا‌ق قوانین زیادی دارد که باید زوج و زوجه کاملا به آن‌ها توجه داشته باشند. طلا‌ق در داخل کشور مراحل مختلفی دارد و پس از طی برخی مراحل قانونی انجام می‌گیرد. اما طلا‌ق در خارج از کشور کاملا متفاوت است و می‌بایست هرکدام از زوجین مطابق قانون مراحلی را به انجام برسانند، تا بتوانند از یکدیگر جدا شوند.

همانطور که می‌دانید ایرانیان زیادی مقیم کشور‌های خارجی می‌باشند و در ایران زندگی نمی‌کنند. حال اگر یک زوج ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند بخواهند از یکدیگر جدا شوند باید چه مراحلی را طی کنند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. شما چه در داخل کشور ساکن باشید و چه مقیم کشور‌های دیگر باشید می‌بایست طلا‌ق خود را با توجه به قوانین ایران به ثبت برسانید.

این یعنی اگر شما در خارج از کشور از همسر خود جدا شوید و طلا‌قتان بر اساس قوانین ایران صورت نگرفته باشد قابل قبول نبوده و در ایران به ثبت نمی‌رسد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

مراحل طلاق خارج از کشور

برای اینکه زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور بتوانند از یکدیگر طلا‌ق بگیرند می‌بایست مراحل زیر را به انجام برسانند:

  • ابتدا باید زوج و زوجه به کنسولگری، سفارت و… ایران در خارج از کشور مراجعه کنند.
  • سپس می‌بایست از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور خارجی مدارک خود را به همراه یک وکالتنامه طلا‌ق برای وکیلشان در ایران ارسال کنند.
  • وکیل با در دست داشتن آن مدارک و وکالتنامه به دادگاه رجوع می‌نماید و حکم طلا‌ق را اخذ خواهد کرد. سپس طلا‌ق را در محضر به ثبت رسمی‌ خواهد رساند.
  • در مرحله آخر وکیل شناسنامه‌های مهر خورده زوجین را به همراه طلا‌قنامه برایشان ارسال خواهد نمود و طلا‌ق آن‌ها به طور رسمی ثبت خواهد گردید.

نکته: برای طلا‌ق در خارج از کشور روش‌های مختلفی وجود دارد، اما بهترین روش ارسال وکالتنامه برای وکیل در ایران می‌باشد که در بالا به آن پرداخته‌‌ایم.

برای دریافت مشاوره طلاق مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

برای کسب اطلاع در خصوص طلاق توافقی مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

عدم توافق زوج یا زوجه برای طلاق در خارج از کشور

طلا‌ق در خارج از کشور حالت‌های مختلفی دارد. توضیحاتی که در بالا ارائه شد در صورتی عملی خواهند شد که طلا‌ق به صورت توافقی انجام گیرد. اما گاهی ممکن است طلا‌ق توافقی نبوده و برخی مشکلات دیگر نیز در خارج از کشور وجود داشته باشند. در زیر نحوه طلا‌ق غیر توافقی در خارج از کشور را شرح داده‌‌ایم:

  • موافق نبودن زوجه یا زوجه

در برخی موارد ممکن است زوجه با طلا‌ق موافق نبوده باشد و زوج در خواست طلا‌ق داده باشد. در این صورت زوج برای اینکه بتواند در خارج از کشور از همسرش جدا شود می‌بایست به همراه وکالتنامه دلایل موجه قانونی نیز داشته باشد. این مورد در خصوص عدم توافق زوج نیز صدق می‌کند و اگر زوج نیز موافق طلا‌ق نباشد زوجه می‌بایست دلایل خود را به وکیلش اعلام نماید و آن‌ها را به اثبات برساند.

برای کسب اطلاع در خصوص دعاوی طلاق طرح شده از جانب مرد و زن و مراحل آن مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

اگر یکی از زوجین در ایران و دیگری مقیم خارج از کشو‌ر باشد طلا‌ق چگونه انجام می‌گیرد ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که زوج یا زوجه در ایران ساکن هستند. برای مثال زوج در ایران و زوجه در یک کشور دیگر ساکن است. اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد برای طلا‌ق یکی از حالات زیر به وجود خواهد آمد:

  • درخواست طلاق در داخل کشور

اگر فردی که در ایران ساکن است بخواهد از همسرش که مقیم یک کشور دیگر است طلا‌ق بگیرد می‌بایست به دادگاه رجوع نموده و با ارائه دلایل و مدارک کافی رای طلا‌ق را دریافت کند. در این صورت ابلاغیه‌‌ای برای همسر فرد که در خارج از کشور ساکن است ارسال می‌شود و با طی شدن برخی مراحل طلا‌ق ثبت رسمی می‌شود.

  • درخواست طلاق در خارج از کشور

اگر فردی که همسرش در داخل کشور ساکن است و خود مقیم یکی از کشور‌های خارجی است بخواهد از او جدا شود می‌بایست قبل از هر کاری به کنسولگری یا سفارت ایران رجوع کند. در مرحله بعد باید وکالتنامه طلا‌ق را برای وکیلش ارسال کند و در صورت عدم وجود موانع قانونی و… طلا‌ق او به ثبت خواهد رسید.

نکته: مدت زمان طلا‌ق در خارج از کشور ممکن است کمی طولانی‌‌‌تر باشد و مابین سه ماه تا یک سال زمان می‌برد.

سوالات متداول

طلا‌ق در خارج از کشور با رعایت چه قوانینی انجام می‌گیرد ؟

طلا‌ق در خارج از کشور با توجه به قوانین ایران انجام خواهد گرفت.

مدت زمان مورد نیاز برای طلا‌ق در خارج از کشور چقدر است ؟

این موضوع کاملا بستگی به نوع طلا‌ق دارد و مابین سه ماه تا یک سال زمان خواهد برد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق خارج از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق خارج از کشور پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: طلاق خارج از کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که متهم وارد فرایند دادرسی می‌شود مراحلی را پشت سر می‌گذارد که هر کدام از این مراحل بر اساس اصول خاصی و با رعایت شرایط مشخصی انجام می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم به مرحله‌ای بپردازیم که بر پایه اصل برائت انجام می‌شود و آن هم اخذ آخرین دفاع از متهم می‌باشد. همان طور که گفته شد این فرایند هم مانند سایر فرایند‌ها در نظام دادرسی ویژگی‌هایی دارد که ما در این مقاله به بیان آن‌ها می‌پردازیم در این راستا به مواد قانون آیین دادرسی کیفری نیز استناد می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آخرین دفاع متهم در چه زمان و کجا اخذ می‌گردد؟

پیش از بیان هر نکته‌ای باید به زمان این دفاع از متهم اشاره کنیم. در واقع قبل از اینکه در خصوص متهم قرار نهایی صادر شود آخرین دفاع از او اخذ می‌گردد. به عبارت دیگر هنگامی که کار بازپرس با بازجویی از متهم به اتمام رسید قبل از اینکه هرگونه قرار نهایی در خصوص اتهام وارده به متهم صادر شود متهم این فرصت را دارد تا آخرین دفاع خود را ارائه کند حال ممکن است که بازجویی بازپرس از شخص متهم در چندین جلسه انجام شود.

پس این مرحله در دادسرا و قبل از دادگاه صورت می‌گیرد و آخرین اقدام بازپرس است.

مبنای اخذ آخرین دفاع 

اصلی که حق آخرین دفاع را توجیه می‌کند اصل برائت است. در واقع حقی که به متهم داده می‌شود به این خاطر است که بعد از این که شاکی اظهاراتش را بیان کرد او فرصت داشته باشد تا به عنوان فرد مظنون به ارتکاب جرم، هر آنچه که برای دفاع از خودش در مقابل اتهاماتی که شاکی به او وارد کرده است بیان کند. باید توجه کنیم که علاوه بر اظهارات شاکی اظهارات شهود نیز ممکن است شنیده شود و در این صورت متهم می‌تواند در خصوص اظهارات تمام اشخاصی که مدعی هستند او جرمی را انجام داده است دفاعیات خود را ارائه دهد به همین خاطر است که مبنای این حق اصل برائت در نظر گرفته می‌شود.

استناد به مواد قانون 

طبق مفاد ماده 262 قانون آیین دادرسی کیفری متوجه می‌شویم که بعد از اتمام تحقیقات در خصوص پرونده و در صورتی که اظهارات شهود و شاکی این شک را ایجاد کند که جرمی توسط متهم انجام شده است در این صورت است که بازپرس به خود متهم و یا وکیل او اعلام می‌کند که آخرین دفاع را ارائه دهند و در صورتی که دفاعیات متهم در جهت مشخص شدن حقیقت تاثیر داشته باشد بازپرس باید به این امر رسیدگی کند.

اخذ آخرین دفاع بیانگر نظر مثبت بازپرس است یا نظر منفی وی؟

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا اخذ آخرین دفاع از متهم همیشه ضرورت دارد یا خیر برای پاسخ دادن به این سوال باید بیان کنیم که در صورتی که تمام دلایل و اظهارات بازپرس را به سمتی هدایت کند که متوجه شود شخصی که به اتهام وارد شده بی‌گناه می‌باشد دیگر ضرورت ندارد از شخصی که به او اتهام وارد شده آخرین دفاع اخذ شود.
نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که زمانی شخص متهم یا وکیل او ابلاغیه دریافت می‌کنند مبنی بر اینکه بازپرس برای متهم حق این دفاع را قائل شده است که بازپرس نظرش این باشد که قرار جلب به دادرسی صادر کند و در این صورت است که دفاعیاتی که متهم بیان می‌کند از اهمیت ویژه و تعیین‌کننده‌ای برخوردار می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله جلب متهم را مطالعه فرمایید.

آیا بازپرس می‌تواند این دفاع را از وکیل اخذ کند ؟

برای پاسخ به این سوال باید به ماده ۲۶۲ و ۲۶۳ اشاره کنیم مطابق این مواد از قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس می‌تواند آخرین دفاع متهم را از وکیل وی اخذ کند. در واقع در صورت تحقق چنین موقعیتی متهم می‌تواند در جهت بیان آخرین دفاعش شخصا حضور نیابد. به عبارت دیگر بازپرس نمی‌تواند به متهم بگوید که برای اخذ آخرین دفاع شخصاً خودش باید حضور داشته باشد. در صورتی که وکیل برای بیان آخرین دفاع حضور یابد بازپرس دفاعیاتش را می‌شنود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آخرین دفاع متهم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دفاع از متهم پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: آخرین دفاع متهم ,
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زمانی مرجع قضایی می‌تواند تحقیقات مقدماتی را در خصوص اتهام وارده به شخص انجام دهد که در واقع صلاحیت انجام این کار را داشته باشد. به عبارت دیگر یک مرجع قضایی در حوزه قضایی که در آن واقع شده است صلاحیت دارد اقدامات تحقیقاتی را تحت عنوان تحقیقات مقدماتی انجام دهد. همچنین ضابطان نیز در همان حدود حوزه قضایی مشخص و معین می‌توانند ماموریت خود را انجام دهند و خارج از آن اختیاری ندارند و نمی‌توان به آن‌ها دستور انجام ماموریت را خارج از حوزه قضایی داد. اما در این مقاله قصد داریم این حالت را که نامش نیابت قضایی است، بررسی کنیم. در این نیابت به منظور تکمیل تحقیقات مقدماتی باید خارج از حوزه قضایی اقدامات تحقیقی انجام شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

نیابت قضایی چیست و در چه صورتی محقق می‌شود ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید موقعیتی را تصور کنید که برای تکمیل تحقیقات مقدماتی در خصوص یک اتهام باید از حوزه قضایی خارج شد و تحقیقات را خارج از حوزه قضایی صالح ادامه داد. به عنوان مثال می‌توان تحقیقات محلی را نمونه‌ای از این موارد دانست در این صورت مرجع قضایی صالح به مرجع قضایی که خارج از حوزه قضایی می‌باشد نمایندگی می‌دهد تا اقدامات مربوطه را انجام دهد به این فرآیند نیابت قضایی گفته می‌شود. مرجع قضایی ابتدایی نمایندگی را به مرجع قضایی دیگر می‌دهد.

طرفین نیابت قضایی | این نیابت در چه صورت محقق می‌گردد؟

در واقع مرجع قضایی که ابتدا نمایندگی را به مرجع قضایی دیگر می‌دهد نیابت دهنده نام دارم و مرجع قضایی که به نیابت از مرجع قضایی اول اقدامات تحقیقاتی را انجام می‌دهد نایب نام می‌گیرد.

باید توجه کنید که اعطای نیابت توسط یک مرجع به مرجع دیگر تنها در خصوص تحقیقات و اقدامات مربوط به آن انجام می‌شود. بیان نظر نهایی در خصوص پرونده توسط بازپرسی صورت می‎‌گیرد که صلاحیت رسیدگی به اتهام را دارد. به دلیل اینکه مطابق نظریه مشورتی رسیدگی به اصل اتهام در صلاحیت مرجع نیابت دهنده است. بنا‌بر‌این اظهار نظر در خصوص ماهیت اتهام و احراز بزهکاری یا بی‌گناهی فرد یا افراد، اظهار نظر در مورد مجرمیت یا منع تعقیب متهم، در صلاحیت دادگاه مجری نیابت نبوده و در صلاحیت مرجع نیابت دهنده می‌باشد و امر اظهار نظر قابل تفویض نمی‌باشد.

بررسی نظر قانون آیین دادرسی کیفری در خصوصی این موضوع 

این قانون اظهار می‌دارد: هرگاه تحقیق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاینه محل، بازرسی از منازل و اماکن و اشیاء، جمع‌آوری آلات جرم و به طور کلی هر اقدام دیگری خارج از حوزه قضایی محل مأموریت بازپرس ضروری تشخیص داده شود، وی با صدور قرار نیابت قضایی مطابق مقررات قانونی و شرح دقیق موارد مورد نیاز پرونده و الصاق مدارک، انجام آن‌ها را از بازپرس محل، درخواست می‌نماید. این بازپرس در حدود مفاد نیابت اعطائی، موضوع نیابت را انجام می‌دهد و اوراق تنظیمی را پس از امضاء به همراه سایر مدارک به دست آمده نزد مرجع نیابت‌دهنده می‌فرستد و در صورتی که اجرای تمام یا بخشی از مفاد نیابت، مربوط به حوزه قضایی دیگری باشد، اوراق را برای اجرای نیابت به مرجع مزبور ارسال و مراتب را به بازپرس نیابت‌دهنده اعلام می‌دارد.

نکات مهم

۱-‌ انجام نیابت قضایی در حوزه قضایی بخش به‌عهده رییس یا دادرس علی‌البدل دادگاه آن محل قرار می‌گیرد.

۲- در مواردی که اقرار متهم و یا شهادت شاهد و یا شهادت بر شهادت شاهد، مستند رأی دادگاه قرار گیرد، استماع آن توسط قاضی صادرکننده رأی ضروری می‌باشد.

حقوق متهم در صورتی‌که نیابت محقق شود به چه صورت می‌باشد ؟

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که پس از اعطای نیابت به مرجع قضایی دیگری متهم شرایطش به این شکل می‌شود که از تمام حقوقی که در مقابل مرجع قضایی اول برخوردار بود در مقابل مرجع قضایی که به نیابت از مرجع قضایی دیگر تحقیقات را انجام می‌دهد نیز برخوردار است.

همچنین در خصوص نیابت قضایی می‌توانیم به ماده ۱۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کنیم. در این ماده آمده است که بازپرس حین صدور نیابت می‌تواند میزان تأمین را نیز تعیین کند یا اینکه تعیین آن را به مرجع نایب واگذار کند. مرجع نایب نیز اگر تأمین را کافی نداند یا آن را سنگین بداند می‌تواند تغییرش دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نبات قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نبات قضایی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: نیابت قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه با توجه به افزایش قمیت‌ها افراد زیادی به اجاره نشینی روی آورده‌اند اما همان طور که اجاره نشینی فوایدی دارد از طرفی هم می‌تواند باعث دردسر اشخاص شود. به این صورت که پس از اتمام مدت عقد اجاره کماکان مستاجر در ملک هست و حاضر به تخلیه آن نمی‌شود. در قانون به روابط بین موجر و مستاجر پرداخته شده است و یکی از این موضوعات گرفتن دستور تخلیه در صورت امتناع اشخاص از تخلیه ملک است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : دستور تخلیه 

 

اجاره

در قانون مدنی ایران به موجب اجاره ملکی مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌گردد.

اجاره دهنده را موجر، اجاره کننده را مستاجر، مورد اجاره را عین مستاجره می‌نامند.

قرارداد اجاره هم به صورت عادی هم به صورت رسمی تنظیم می‌شود. در قرارداد‌های عادی باید دو نفر شاهد قرارداد را امضا کنند تا در دادگاه سندیت داشته باشد و بتوان به آن استناد کرد.

توصیه می‌کنیم قرارداد اجاره را مطالعه فرمایید.

شرایط گرفتن دستور تخلیه

۱.اتمام مدت اجاره.

۲.عدم پرداخت اجاره بها بیش از ۳ماه.

۳.تخلف از شرط عدم انتقال مال مورد اجاره به غیر. ( یعنی در قرارداد شرط شده مستاجر نمی‌تواند مال مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد اما مستاجر شرط را رعایت نکند.)

۴.استفاده از مال مورد اجاره برای موارد غیرمشروع و غیرقانونی مثل اینکه مستاجر مال مورد اجاره را محل فساد قرار دهد.

نحوه گرفتن دستور تخلیه

اگر قرارداد اجاره رسمی باشد برای تخلیه باید به اداره ثبت رفت و درخواست صدور اجراییه از دفتر خانه به عمل آید. دفترخانه پس از صدور، اوراق اجراییه را در مدت ۲۴ ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک ارسال کرده و آن اداره ظرف ۲۴ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغیه اقدام می‌کند.

مامور اجرا مکلف است ظرف ۴۸ ساعت اجراییه را به مستاجر ابلاغ کند.

مستاجر نیز موظف است ظرف ۳روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام کند.

اگر قرارداد اجاره عادی باشد بسته به اینکه مال مورد اجاره مسکونی است یا تجاری است موجر باید به شورای حل اختلاف یا دادگاه رجوع کرده و دادخواست دستور تخلیه پر کند. دستور تخلیه‌ای که شورا صادر می‌کند پس از صدور ظرف ۲۴ ساعت به مستاجر به ابلاغ می‌شود و او از زمان ابلاغ ۳روز فرصت دارد تا ملک را تخلیه کند.

چنانچه مبلغ یا سندی از جانب مستاجر نزد شخص موجر است موجر باید آن را به دایره اجرا تسلیم کند تا حکم اجرا شود. این موضوع هم برای قرارداد رسمی و هم برای قرارداد عادی صدق می‌کند.

درصورتی که موجر مدعی است مستاجر به او یا ملک مورد اجاره خسارتی زده است نمی تواند خسارت را از پیش پرداخت مستاجر کم کند و باید برای رسیدن به حق خود شکایت جداگانه‌ای مطرح کند.

اگر در زمان اجرای دستور تخلیه به دلیل وقوع حوادث غیر‌مترقبه مستاجر قادر به تخلیه مورد اجاره نباشد و تقاضای مهلت کند مرجع قضایی با دادن مهلت به مستاجر برای یک نوبت و به مدت حداکثر یک ماه موافقت خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل را مطالعه فرمایید

ویژگی‌های مثبت  دستور تخلیه

۱.سرعت بالای صدور و اجرای دستور.

۲.هزینه طرح دستور تخلیه پایین است.

۳.برای صدور این دستور نیازی به حضور مستاجر در شورای حل اختلاف نیست.

اعتراض به دستور

این دستور برخلاف حکم تخلیه قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی نیست. طبق قانون در صورتی که دستور تخلیه مورد اجاره صادر شود و مستاجر نسبت به اصالت قرارداد مستند دستور تخلیه، شکایتی داشته باشد و یا مدعی تمدید قرارداد اجاره باشد باید شکایت خود را به دادگاه عمومی محل وقوع مال مورد اجاره تقدیم کند.

اعلام شکایت مانع اجرای دستور نمی‌شود مگر اینکه دادگاه شکایت مستاجر را مستند بداند. در این حالت پس از اخذ تامین متناسب با ضرر و زیان احتمالی موجر، قرار توقف عملیات اجرای تخلیه را صادر خواهد کرد.

توقف عملیات اجرایی این دستور امری مشکل است چون پس از ابلاغ دستور تخلیه به مستاجر، او باید ظرف ۳روز تخلیه کند وگرنه مامور اجرا، عین مستاجره را تخلیه می‌کند. لذا بعید است که مستاجر ظرف ۳ روز دادخواست خود را به دادگاه بدهد و دادگاه هم در همان ۳روز تشکیل جلسه بدهد. پس بهترین راه حل اقدام از طریق دادرسی فوری است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دستور تخلیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دستور تخلیه پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

 

منبع : دستور تخلیه 



:: برچسب‌ها: دستور تخلیه ,
:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه با توجه به افزایش قمیت‌ها افراد زیادی به اجاره نشینی روی آورده‌اند اما همان طور که اجاره نشینی فوایدی دارد از طرفی هم می‌تواند باعث دردسر اشخاص شود. به این صورت که پس از اتمام مدت عقد اجاره کماکان مستاجر در ملک هست و حاضر به تخلیه آن نمی‌شود. در قانون به روابط بین موجر و مستاجر پرداخته شده است و یکی از این موضوعات گرفتن دستور تخلیه در صورت امتناع اشخاص از تخلیه ملک است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : دستور تخلیه 
 

اجاره

در قانون مدنی ایران به موجب اجاره ملکی مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌گردد.

اجاره دهنده را موجر، اجاره کننده را مستاجر، مورد اجاره را عین مستاجره می‌نامند.

قرارداد اجاره هم به صورت عادی هم به صورت رسمی تنظیم می‌شود. در قرارداد‌های عادی باید دو نفر شاهد قرارداد را امضا کنند تا در دادگاه سندیت داشته باشد و بتوان به آن استناد کرد.

توصیه می‌کنیم قرارداد اجاره را مطالعه فرمایید.

شرایط گرفتن دستور تخلیه

۱.اتمام مدت اجاره.

۲.عدم پرداخت اجاره بها بیش از ۳ماه.

۳.تخلف از شرط عدم انتقال مال مورد اجاره به غیر. ( یعنی در قرارداد شرط شده مستاجر نمی‌تواند مال مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد اما مستاجر شرط را رعایت نکند.)

۴.استفاده از مال مورد اجاره برای موارد غیرمشروع و غیرقانونی مثل اینکه مستاجر مال مورد اجاره را محل فساد قرار دهد.

نحوه گرفتن دستور تخلیه

اگر قرارداد اجاره رسمی باشد برای تخلیه باید به اداره ثبت رفت و درخواست صدور اجراییه از دفتر خانه به عمل آید. دفترخانه پس از صدور، اوراق اجراییه را در مدت ۲۴ ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک ارسال کرده و آن اداره ظرف ۲۴ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغیه اقدام می‌کند.

مامور اجرا مکلف است ظرف ۴۸ ساعت اجراییه را به مستاجر ابلاغ کند.

مستاجر نیز موظف است ظرف ۳روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام کند.

اگر قرارداد اجاره عادی باشد بسته به اینکه مال مورد اجاره مسکونی است یا تجاری است موجر باید به شورای حل اختلاف یا دادگاه رجوع کرده و دادخواست دستور تخلیه پر کند. دستور تخلیه‌ای که شورا صادر می‌کند پس از صدور ظرف ۲۴ ساعت به مستاجر به ابلاغ می‌شود و او از زمان ابلاغ ۳روز فرصت دارد تا ملک را تخلیه کند.

چنانچه مبلغ یا سندی از جانب مستاجر نزد شخص موجر است موجر باید آن را به دایره اجرا تسلیم کند تا حکم اجرا شود. این موضوع هم برای قرارداد رسمی و هم برای قرارداد عادی صدق می‌کند.

درصورتی که موجر مدعی است مستاجر به او یا ملک مورد اجاره خسارتی زده است نمی تواند خسارت را از پیش پرداخت مستاجر کم کند و باید برای رسیدن به حق خود شکایت جداگانه‌ای مطرح کند.

اگر در زمان اجرای دستور تخلیه به دلیل وقوع حوادث غیر‌مترقبه مستاجر قادر به تخلیه مورد اجاره نباشد و تقاضای مهلت کند مرجع قضایی با دادن مهلت به مستاجر برای یک نوبت و به مدت حداکثر یک ماه موافقت خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل را مطالعه فرمایید

ویژگی‌های مثبت  دستور تخلیه

۱.سرعت بالای صدور و اجرای دستور.

۲.هزینه طرح دستور تخلیه پایین است.

۳.برای صدور این دستور نیازی به حضور مستاجر در شورای حل اختلاف نیست.

اعتراض به دستور

این دستور برخلاف حکم تخلیه قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی نیست. طبق قانون در صورتی که دستور تخلیه مورد اجاره صادر شود و مستاجر نسبت به اصالت قرارداد مستند دستور تخلیه، شکایتی داشته باشد و یا مدعی تمدید قرارداد اجاره باشد باید شکایت خود را به دادگاه عمومی محل وقوع مال مورد اجاره تقدیم کند.

اعلام شکایت مانع اجرای دستور نمی‌شود مگر اینکه دادگاه شکایت مستاجر را مستند بداند. در این حالت پس از اخذ تامین متناسب با ضرر و زیان احتمالی موجر، قرار توقف عملیات اجرای تخلیه را صادر خواهد کرد.

توقف عملیات اجرایی این دستور امری مشکل است چون پس از ابلاغ دستور تخلیه به مستاجر، او باید ظرف ۳روز تخلیه کند وگرنه مامور اجرا، عین مستاجره را تخلیه می‌کند. لذا بعید است که مستاجر ظرف ۳ روز دادخواست خود را به دادگاه بدهد و دادگاه هم در همان ۳روز تشکیل جلسه بدهد. پس بهترین راه حل اقدام از طریق دادرسی فوری است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دستور تخلیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دستور تخلیه پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دستور تخلیه ,
:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همه افراد دارای حق و حقوقی در جامعه ‌‌‌می‌باشند که هیچ کس ‌‌‌نمی‌تواند آن‌‌‌‌ها را از این حقوق محروم کند. یکی از حقوق افراد در جامعه طرح دعوا و درخواست دادرسی ‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی احساس کند فرد دیگر روی حقوق او پا گذاشته است ‌‌‌می‌تواند علیه او طرح دعوا نماید و به مراجع قضایی رجوع کند تا مشکل به وجود آمده حل گردد. اما گاهی این حق به دلیل وجود برخی شرایط از فرد سلب ‌‌‌می‌شود. عدم اهلیت یکی از مواردی است که ‌‌‌می‌تواند حق اقامه دعوا را از افراد سلب کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص مهلت ایراد عدم اهلیت توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مهلت ایراد عدم اهلیت

ایراد عدم اهلیت به چه معناست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که همه ما ‌‌‌می‌دانیم در هر دعوا دو فرد با عنوان‌های خوانده و خواهان وجود دارند که در دادگاه در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. یکی از شروطی که قانونگذار برای اقامه دعوا و یا دفاع از خود در دعاوی مختلف تعیین کرده است اهلیت افراد ‌‌‌می‌باشد. فرد ‌‌‌می‌بایست برای اقامه دعوا و یا دفاع از خود در یک دعوا دارای اهلیت باشد. اهلیت به این معناست که فرد عاقل و بالغ باشد، مجنون نباشد، سفیه نباشد و بتواند امور مالی خود را به انجام برساند. چنانچه فردی دارای اهلیت نباشد طرف مقابلش ‌‌‌می‌تواند به این مورد ایراد بگیرد تا دعوا متوقف گردد که به این ایراد، ایراد عدم اهلیت گفته ‌‌‌می‌شود. چنانچه خوانده دارای اهلیت نباشد خواهان ‌‌‌می‌تواند به‌‌‌‌ عدم اهلیت او ایراد بگیرد و همچنین برعکس این موضوع نیز ‌‌‌می‌تواند اتفاق بیفتد، یعنی خواهان نیز ‌‌‌می‌تواند به عدم اهلیت خوانده ایراد وارد بگیرد.

مهلت طرح ایراد عدم اهلیت

برای اینکه خوانده یا خواهان بتوانند به عدم اهلیت طرف مقابلشان ایراد وارد کنند ‌‌‌می‌بایست در مدت زمان مشخص شده توسط قانونگذار این کار را انجام دهند. این مدت زمان تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود و هرکدام از طرفین که مایل باشند ‌‌‌می‌توانند در این مدت زمان به عدم اهلیت طرف مقابل خود ایراد وارد کنند اما بعد از پایان جلسه اول دادرسی این کار امکانپذیر نخواهد بود.

طرح ایراد عدم اهلیت بعد از اولین جلسه دادرسی

با وجود اینکه ‌‌‌نمی‌توان بعد از اولین جلسه دادرسی ایراد عدم اهلیت را بیان نمود اما قانونگذار موردی را در نظر گرفته است که در صورت وجود آن فرد ‌‌‌می‌تواند بعد از پایان اولین جلسه دادرسی نیز این کار را انجام دهد. مطابق قانون چنانچه عدم اهلیت خوانده یا خواهان قبل از اولین جلسه دادرسی اتفاق نیفتاده باشد و بعد از اولین جلسه آن‌‌‌‌ها فاقد اهلیت شوند طرف مقابل ‌‌‌می‌تواند ایراد خود را وارد کند. به عنوان مثال فردی قبل از پایان اولین جلسه دادرسی مجنون نیست اما بعد از پایان آن دچار جنون ‌‌‌می‌شود که در این صورت طرف مقابل ‌‌‌می‌تواند پس از اولین جلسه دادرسی نیز ایراد عدم اهلیت خود را وارد کند.

سوالات متداول

اگر فرد دچار جنون باشد فاقد اهلیت است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جنون یکی از مواردی است که انسان را فاقد اهلیت خواهد کرد.

مهلت طرح ایراد عدم اهلیت چقدر است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مهلت طرح ایراد عدم اهلیت تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت ا‌یراد عدم اهلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت ا‌یراد عدم اهلیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مهلت ایراد عدم اهلیت ,
:: بازدید از این مطلب : 485
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه میزان شکایات و تشکیل پرونده در دادگاه‌ها بسیار بیشتر از سال‌های قبل شده است و می‌توان گفت که میزان طرح دعوا در مراجع قضایی رو به افزایش است. برای طرح دعوا دو فرد با عنوان‌های خوانده و خواهان وجود دارند که در دادگاه در مقابل یکدیگر خواهند بود و هرکدام می‌توانند از خود دفاع کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که افراد برای طرح دعوا و همچنین دفاع نمودن از خود در خصوص یک دعوا در مراجع قضایی می‌بایست حتما دارای اهلیت باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده

ایراد عدم اهلیت چیست‌‌‌‌ ؟

فردی که از دیگری در دادگاه شکایت می‌کند و یا می‌خواهد در مقابل طرح شکایت دیگری در دادگاه از خود دفاع کند می‌بایست حتما دارای اهلیت باشد. ‌‌‌‌ا‌هلیت به این معناست که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد و بتواند تمامی امور مالی خود را بدون کمک و سرپرستی دیگران انجام دهد، سفیه نباشد و همچنین دچار جنون نیز نشده باشد. چنانچه یکی از طرفین دعوا دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نباشد طرف دیگر می‌تواند به عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت او ایراد وارد کند که در این صورت شرایط برای هردوی آن‌ها تغییر می‌کند.

ایراد عدم اهلیت خواهان

خواهان کسی است که دعوا را در دادگاه طرح کرده است. هرگاه فردی از دیگری در دادگاه شکایت کند و خواهان برخورد قانونی با او شود خواهان نام می‌گیرد. حال در برخی موارد خواهان دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نیست که در این صورت خوانده می‌تواند به عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت او ایراد وارد نماید. خوانده می‌تواند تا پایان اولین جلسه دادرسی ایراد عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت خود را در دادگاه مطرح کند و چنانچه ایراد عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت به خواهان وارد گردد می‌بایست خواهان از ادامه دعوا امتناع کرده و فرد دیگری به نیابت از او دعوا را ادامه دهد. این فرد قیم یا ولی محجور است.

ایراد عدم اهلیت خوانده

خوانده کسی است که در دادگاه از او شکایت شده است. چنانچه فردی در دادگاه علیه شخص دیگر شکایت کند آن شخص به عنوان خوانده شناخته می‌شود. اما گاهی پیش می‌آید که خوانده دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نیست و هنوز به بلوغ کافی برای دفاع از خود در دادگاه نرسیده است و ‌‌‌‌ا‌هلیت ندارد. در این صورت خواهان می‌تواند به عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت خوانده ایراد وارد نماید. چنانچه خواهان ایراد عدم ‌‌‌‌ا‌هلیت را نسبت به خوانده در دادگاه طرح نماید خوانده موظف است که از ادامه دعوا و دفاع از خود امتناع کند و این‌کار را به ولی یا قیم خود بسپارد.

سوالات متداول

‌‌‌‌ا‌هلیت به چه معناست‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌ا‌هلیت به این معناست که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد، سفیه و مجنون و… نباشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

خواهان کیست‌‌‌‌ ؟

خواهان به کسی گفته می‌شود که اقدام‌ به طرح دعوا در دادگاه می‌کند.

خوانده چه کسی است‌‌‌‌ ؟

خوانده به فردی گفته می‌شود که در دادگاه علیه او طرح دعوا شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایراد عدم اهلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایراد عدم اهلیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 


:: برچسب‌ها: ایراد عدم اهلیت خواهان و خوانده ,
:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تمامی مردان به سن مشمولیت می‌رسند اما در این میان تعدادی از آنان شامل قانون معافیت از سربازی می‌شوند. بسیاری از افراد در صدد به دست آوردن این فرصت‌اند تا بتوانند به سربازی نروند. اطلاع از قوانین و راه‌های به دست آوردن این فرصت به شما این امکان را می‌دهد تا به طور قانونی از حقوق خود بهره‌مند شوید. با توجه به تغییر قوانین در چند سال اخیر در ادامه شرایط و قوانین مربوط به معافیت را به طور کامل شرح داده‌ایم. برای آشنایی با مجازات سرباز فراری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معافیت سربازی به چه معناست!؟

به معنای بخشیده شدن و رها شدن شخص از سربازی است. معافیت می‌تواند اینگونه باشد که شخص به صورت کلی از سربازی معاف خواهد شد. اما بعضی از معافیت‌ها می‌تواند فقط به صورت موقت باشد و یا آن معافیت برای انجام ندادن یک سری از فعالیت‌ها باشد.

نکته: فرار از سربازی می‌تواند عواقب بدی به دنبال بیاورد که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

انواع معافیت سربازی

معافیت با توجه به قوانین و شرایط خود به چند دسته تقسیم می‌شود.

۱- معافیت تحصیلی

اگر شخص در حین تحصیل باشد از رفتن به خدمت به صورت موقت معاف خواهد بود. معافیت تحصیلی خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) معافیت دانش آموزی: اگر فرد در حال تحصیل در مدارس باشد او از سربازی معاف خواهد بود و حداکثر این معافیت تا سن 20 سالگی است.

ب) معافیت دانشجویی: پس از ورود به دانشگاه افراد معافیت تحصیلی به صورت موقت دارند اما این به معنای این نیست که تا هر سالی دانشجو باشید از سربازی معاف هستید بلکه قواعد و قوانین خاص خود را دارد که به شرح آن می‌پردازیم:

افرادی که در مقطع کاردانی هستند 2/5 سال حق استفاده از معافیت تحصیلی را دارند و در مقطع کارشناسی ناپیوسته 3 سال و کارشناسی پیوسته 5 سال حق استفاده از معافیت دارند و در کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال و کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال و در مقطع دکتری پزشکی پیوسته 8 سال و دکتری تخصصی ناپیوسته 6 سال حق استفاده از معافیت تحصیلی را دارند.

۲- معافیت طلاب

طلاب نیز مانند دانش آموزان و دانشجویان تا زمانی که در حال تحصیل در حوزه علمیه هستند از معافیت تحصیلی برخوردارند و در صورتی که تحصیل آن‌ها تمام شده باشد و یا اخراج و یا رها کرده باشند باید حداکثر به مدت 1 سال خود را به مسئولین برای رفتن به سربازی معرفی کنند.

۳- معافیت کفالت

الف) کفالت پدر: در صورتی که پدر مسن باشد با توجه به شرایطی می‌شود از سربازی معاف شد. در صورتی که فرد تنها فرزند خانواده باشد و یا در صورت داشتن برادری که سن او زیر 18 سال باشد و پدر نیز بالای 70 سال سن داشته باشد و یا مبتلا به بیماری باشد که کمسیون پزشکی آن را تایید کرده باشد می‌توانند از معافیت استفاده کنند.

ب) کفالت مادر: اگر شوهر مادر فرد فوت کرده باشد و یا طلاق گرفته باشد فرد می‌تواند از معافیت استفاده کند. حتی اگر مادر ازدواج مجدد کند در صورتی که نا‌پدری فرد بالای 70 سال سن داشته باشد و یا بیماری داشته که مورد تایید کمسیون پزشکی باشد می‌تواند از معافیت استفاده کند.

ج) کفالت مادربزرگ و پدربزرگ: در صورتی که این افراد هیچ فرزندی نداشته باشند و فرزند آن‌ها فوت کرده باشد شخص می‌تواند از معافیت استفاده کند.

۴- معافیت پزشکی | معافیت سربازی

در صورتی که فرد از یک بیماری رنج ببرد می‌تواند از معافیت استفاده کند. البته باید به تایید کمسیون پزشکی برسد. اگر این بیماری فقط برای مدتی کوتاه باشد و آن قابل درمان باشد او به طور موقت از سربازی معاف خواهد شد و بعد از رفع بیماری باید به سربازی برود. ولی اگر بیماری دائمی باشد پس او به صورت دائمی معاف خواهد شد. انواع بیماری‌هایی که می‌تواند باعث معافیت شود: بیماری‌های اعصاب و روان، افسردگی، سل ریه، نقص عضو، بیماری‌های پوستی و…

۵- معافیت از رزم | معافیت سربازی

می‌توان گفت معافیت از رزم جزء معافیت‌های پزشکی است با این تفاوت که در معافیت پزشکی به صورت دائم و یا موقت شخص معاف می‌شود ولی در معافیت از رزم شخص از سربازی معاف نخواهد شد. در واقع به سربازی فرستاده می‌شود اما برحسب بیماری که به خاطر آن معاف از رزم شده وظیفه‌ای به او می‌دهند مثلا اگر کسی به خاطر دست خود معاف شده باشد از شرکت در رزمایش‌ها و استفاده از سلاح منع می‌شود و کار‌های دیگری به او سپرده می‌شود.

کدام معافیت بهتر است و کدام بدتر؟

معافیت تحصیلی

اگر شخص معافیت تحصیلی داشته باشد این یک نوع معافیت موقت است و بعد از تمام شدن تحصیل به سربازی فرستاده می‌شود و خدمت خود را باید تمام کند پس این معافیت می‌تواند به سود افراد باشد.

داشتن معافیت از کفالت

شخص به صورت دائم از رفتن به سربازی معاف خواهد شد ولی در صورتی که در کشور جنگ شود شخص ملزم به رفتن به سربازی است. باید بدانیم که این معافیت تاثیری در استخدام شدن افراد در مشاغل دولتی ندارد و مانعی نیست.

معافیت پزشکی

در صورت داشتن معافیت پزشکی به صورت دائم با توجه به بیماری که بخاطر آن معاف شده‌اند به استخدام آن شغل در نهاد‌های دولتی درنمی‌آیند مثلا اگر دست شما مشکل داشته باشد در مشاغل فنی استخدام نمی‌شوید و اگر بینایی شما مشکل داشته باشد در مشاغل رایانه‌ای و یا مشاغلی که با این مورد در ارتباط است استخدام نخواهید شد ولی مانع استخدام فرد در سایر حرفه‌ها نمی‌شود.

معافیت از رزم

شاید بد‌ترین نوع معافیت؛ معافیت از رزم باشد زیرا شما به طور کامل باید به سربازی بروید و 2 سال خدمت را بگذرانید و با این حال که شما سربازی رفته‌اید ولی باز هم بخاطر مشکلی که برای آن معاف از رزم شده‌اید نمی‌توانید در آن زمینه در مشاغل دولتی استخدام شوید پس چه بهتر که از این معافیت استفاده نکنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معافیت سربازی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قوانین چک پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: معافیت سربازی ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق قانون هرگاه پرونده‌‌‌‌ای در دادگاه‌‌‌ها تشکیل ‌‌می‌شود قاضی موظف به بررسی آن و صدور حکم ‌‌می‌باشد. احکام صادره از طرف قاضی انواع‌‌ و اقسام‌ مختلفی دارند و در خصوص هرجرمی حکم متفاوتی صادر ‌‌می‌شود. برای مثال اگر قتلی صورت بگیرد قاضی در صورت وجود برخی شرایط حکم قصاص قاتل را صادر ‌‌می‌کند. یکی از‌‌ احکامی که توسط دادگاه‌‌‌ها صادر ‌‌می‌شود احکام غیابی ‌‌می‌باشند.‌ در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص حکم غیابی و اعتبار آن‌‌‌ها توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم و شما را با این نوع حکم بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

منبع : اعتبار حکم غیابی

حکم غیابی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

حکم‌ غیابی یکی از انواع احکامی است که در دادگاه‌‌‌ها صادر ‌‌می‌شود. حکم غیابی همانطور که از نامش مشخص است به گونه‌ای صادر ‌‌می‌شود که یکی از طرفین دعوا در دادگاه غایب است و حضور ندارد.‌‌ طی صدور چنین حکمی ممکن است یکی از طرفین محکوم شود. به توضیح ساده‌‌‌‌‌تر ‌‌می‌توان گفت که همه احکام حضوری هستند اما اگر برخی شرایط وجود داشته باشند حکم غیابی به حساب ‌‌می‌آید. شرایطی که باعث ‌‌می‌شوند یک حکم غیابی به حساب بیاید به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

چنانچه فرد خوانده یا وکیل و نماینده‌اش در حین صدور حکم‌ در دادگاه غایب باشد‌‌ و حضور نداشته باشد و فرد خوانده به صورت کتبی نیز هیچ دفاعی از خود نکرده باشد و همچنین‌‌ صدور حکم نیز به صورت رسمی به خوانده ابلاغ نشده باشد حکم غیابی به حساب ‌‌می‌آید.

اعتبار حکم غیابی

همانطور که‌ گفتیم احکام غیابی به حکم‌‌‌هایی گفته ‌‌می‌شود که در حین صدور خوانده غایب است و حتی ممکن است محکوم شود. حال سوالی که ممکن است پیش بیاید این ‌‌می‌باشد که اعتبار احکام غیابی چقدر است؟‌‌ در پاسخ به این پرسش ‌‌می‌بایست بگوییم احکام غیابی از اعتبار زیادی برخوردار‌‌ هستند و قابلیت اجرا شدن را دارند. برخی از افراد تصور ‌‌می‌کنند که به دلیل غایب بودن خوانده در حین صدور احکام غیابی‌‌ این نوع‌‌ احکام دارای اعتبار زیادی نیستند که در این باره باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است و اکثر احکام غیابی صادر شده در دادگاه‌‌‌ها به اجرا در ‌‌می‌آیند.

آیا ‌‌می‌توان با وجود معتبر بودن احکام غیابی به آن اعتراض کرد‌‌‌‌‌‌ ؟

با وجود اینکه احکام غیابی بسیار معتبر هستند و قابلیت به اجرا در آمدن را دارند اما چون خوانده در حین صدور آن‌‌‌ها غایب است و نتوانسته هیچگونه دفاعی از خود کند قانونگذار به او این اجازه را ‌‌می‌دهد که نسبت به حکم غیابی اعتراض کند. برای اعتراض به این نوع احکام روش‌‌‌های مختلفی وجود دارد که خوانده ‌‌می‌تواند با استفاده از آن‌‌‌ها اعتراض خود را بیان کند. یکی از این روش‌‌‌ها واخواهی ‌‌می‌باشد که ‌‌می‌بایست تا بیست روز پس از صدور حکم غیابی انجام گیرد.

سوالات متداول

اگر خوانده در حین صدور حکم غایب باشد حکم صادره از کدام نوع احکام به حساب ‌‌می‌آید‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت حکم صادره جزو احکام غیابی خواهد بود.

اعتبار احکام غیابی چقدر است‌‌‌‌‌‌ ؟

احکام غیابی از اعتبار بسیار زیادی برخوردار هستند و حتی قابلیت به اجرا در آمدن را نیز دارند که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار حکم غیابی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتبار حکم غیابی پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

منبع : اعتبار حکم غیابی

 

 


:: برچسب‌ها: اعتبار حکم غیابی ,
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همه ما ‌‌‌‌می‌توانیم در دادگاه علیه افرادی که حقوقمان را نادیده گرفته‌اند شکایت کنیم و همچنین این اجازه را نیز داریم که اگر فردی در مراجع قضایی علیه ما طرح دعوا نمود پاسخ دعوای او را بدهیم و از خود دفاع کنیم. حتی ‌‌‌‌می‌توانیم‌ از دیگران نیز در برخی موارد در خصوص دعاوی دفاع کنیم.‌‌‌‌ اما‌ گاهی ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که امکان دفاع در دادگاه و همچنین طرح دعوا وجود نداشته باشد. یکی از این شرایط عدم ‌‌ا‌حراز سمت است. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص ایراد عدم احراز سمت و‌ مهلت طرح آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم،با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ایراد عدم احراز سمت

ایراد عدم احراز سمت چیست‌‌ ؟

مطابق قانون هر فرد ‌‌‌‌می‌تواند تنها در خصوص حقوق خود در دادگاه از افراد دیگر شکایت نماید و همچنین تنها ‌‌‌‌می‌تواند در دعاوی مربوط به خودش اقدام به دفاع از خود کند. اما گاهی پیش ‌‌‌‌می‌آید که فردی برای افراد دیگر طرح دعوا ‌‌‌‌می‌کند و یا به جای افراد دیگر در دعوا از آن‌ها دفاع ‌‌‌‌می‌کند که در این صورت رسیدگی به دادخواست او ادامه ‌‌‌‌نمی‌یابد و او ‌‌‌‌می‌بایست از انجام این کار امتناع نماید. افراد تنها در صورتی ‌‌‌‌می‌توانند از شخص دیگری در دعوا دفاع کنند یا برای دفاع از حقوق او طرح دعوا کنند که وکیل، قیم، نماینده و… او باشند و در این خصوص مدرک نیز داشته باشند. فرد برای این کار ‌‌‌‌می‌بایست مدارکی مبنی بر وکالت، نمایندگی یا قیمومت شخص دیگر را در حین ارائه دادخواست به دادگاه ارائه کند تا بتواند برای او طرح دعوا نماید و یا از او در دادگاه دفاع کند.

چنانچه فردی وکیل و نماینده و… دیگری نباشد اما در دادگاه برای او طرح دعوا کند یا از او در خصوص دعوای دیگری دفاع نماید ‌‌‌‌می‌توان گفت که او ‌‌ا‌حراز سمت نشده است و نباید این کار را انجام دهد. در این صورت طرف مقابل او در دادگاه ‌‌‌‌می‌تواند به عدم ‌‌ا‌حراز سمت‌‌‌‌ او اعتراض کند. پس ‌‌‌‌می‌توان نتیجه گرفت که اگر کسی بدون اینکه وکیل و نماینده دیگری باشد در دادگاه از او دفاع کند یا از جانب او طرح دعوا کند ‌‌ا‌حراز سمت نشده و طرف مقابل دعوا ‌‌‌‌می‌تواند به عدم ‌‌سمت او ایراد وارد کند.

مهلت طرح ایراد عدم احراز سمت چقدر است‌‌ ؟

همانطور که گفتیم اگر فردی وکیل، قیم و نماینده دیگری نباشد ‌‌‌‌نمی‌تواند برای او علیه دیگران طرح دعوا کند یا به دعوای دیگران در خصوص او پاسخ دهد و در صورتی که این کار را انجام دهد طرف مقابل چه خوانده باشد و چه خواهان ‌‌‌‌می‌تواند عدم سمت او را در دادگاه مطرح کند. برای مطرح کردن این موضوع و ایراد به عدم ‌‌ا‌حراز سمت قانونگذار مدت زمان مشخصی را در نظر گرفته است که ‌‌‌‌می‌بایست حتما در آن مدت زمان ایراد وارد گردد و در غیر این صورت ‌‌‌‌نمی‌توان این مسئله را مطرح نمود. مهلت طرح ایراد عدم ‌‌ا‌حراز سمت تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود.

طرح ایراد عدم احراز سمت بعد از پایان اولین جلسه دادرسی

طرح نمودن ایراد عدم ‌‌ا‌حراز سمت ‌‌‌‌می‌بایست حتما تا پایان اولین جلسه دادرسی صورت بگیرد اما در صورت وجود برخی شرایط افراد ‌‌‌‌می‌توانند این کار را بعد از پایان اولین جلسه دادرسی نیز به انجام برسانند. چنانچه فرد قبل از پایان اولین جلسه دادرسی ‌‌ا‌حراز سمت شود و نماینده شخصی باشد که برای او طرح دعوا کرده است اما بعد از پایان اولین جلسه دادرسی دیگر نماینده او نباشد طرف مقابل ‌‌‌‌می‌تواند در آن زمان نیز ایراد عدم ‌‌ا‌حراز سمت را وارد کند و در این مورد اشکالی ندارد که جلسه اول دادرسی به پایان رسیده است.

سوالات متداول

اگر فرد وکیل، نماینده و… شخص دیگر نباشد ‌‌‌‌می‌تواند از او در مقابل دعوای دیگران دفاع کند‌‌ ؟

خیر زیرا سمتی در خصوص او ندارد.

مهلت طرح ایراد عدم ‌‌ا‌حراز سمت چقدر است‌‌ ؟

مهلت طرح ایراد عدم ‌‌ا‌حراز سمت تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایراد عدم احراز سمت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایراد عدم احراز سمت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

منبع : ایراد عدم احراز سمت

 


:: برچسب‌ها: ایراد عدم احراز سمت ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از اسناد تجاری که امروزه خیلی بیشتر از برات و سفته کاربرد دارد چک است. چک به عنوان رایج‌ترین سند تجاری مورد استفاده در معاملات تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل قانون‌گذار مقررات دقیقی برای حمایت از دارنده این سند تجاری وضع کرده تا از رواج چک بلا‌محل جلوگیری کند و روابط اقتصادی مختل نشود. همچنین چک کیفری از حمایت ویژه‌ای برخوردار گشته است. در ادامه به بررسی جرم صدور چک بلا‌محل و چگونگی نحوه پیگیری آن و هم چنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با اسناد تجاری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع : چک کیفری

تعریف چک | چک کیفری

در قانون تجارت ماده 310 چک این گونه تعریف شده است؛ چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادر‌کننده وجوهی را که نزد محال‌علیه دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید و یا به زبان ساده‌تر چک عبارت است از سندی لازم‌الاجرا که به موجب آن صادر‌کننده به بانک محال‌علیه دستور می‌دهد تا وجوه موجود وی نزد آن بانک را کلا یا بعضا مسترد کند و به دارنده چک بپردازد. پس از ارائه تعریف چک به بررسی طرفین آن می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با چک چیست و نحوه صحیح نوشتن چک کلیک کنید.

طرفین چک | چک کیفری

آن کسی که چک را امضاء می‌کند و به کسی‌می دهد تا وجهی به وی پرداخت شود، صادر کننده چک می‌گویند و آن کسی که چک در وجه او نوشته می‌شود دارنده چک گویند. پس دارنده چک اعم از کسی است که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او پشت‌نویسی شده یا حامل چک (در مورد چک‌های در وجه حامل) یا قائم‌مقام قانونی آنان. محال‌علیه هم بانکی است که مبلغ را می‌پردازد. مثلا بانک سامان.

تعریف چک بلا‌محل

چک بلامحل به چکی گفته می‌شود که بانک به یکی از علل قانونی از پرداخت وجه آن خودداری کند. علل عدم پرداخت وجه چک متعددند مثلا این‌که دارنده چک هنگامی که آن را نزد بانک می‌برد تا آن را وصول کند با حساب خالی شخص صادر‌کننده رو به رو می‌شود یا به علت عدم مطابقت امضا چک با نمونه امضای موجود فرد صادر‌کننده نزد بانک از پرداخت سر باز زند. در این حالات بانک گواهی عدم‌پرداخت صادر می‌کند. برای آشنایی با بیشتر با چک برگشتی کلیک کنید.

پیگیری چک

پیگیری چک برگشتی از سه راه امکان‌پذیر است:

الف ) مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک 

اداره ثبت جایی دارد به نام واحد اجرا که باید به آن جا مراجعه نمود تا با توقیف اموال صادر‌کننده و فروش آن مبلغ چک از محل آن برداشت شود.

البته مراجعه به اداره ثبت چند ایراد هم دارد، اول این که باید حتما مال غیر‌منقولی به نام صادرکننده وجود داشته باشد و دوم این که مراجعه به اداره ثبت هزینه بالایی دارد. در اداره ثبت لاشه چک نیز دریافت می‌‌شود که از معایب این شیوه به حساب می‌رود چرا‌که دارنده آن بدون داشتن لاشه چک از شکایت کیفری محروم می‌گردد.

ب ) طرح دادخواست حقوقی ( مدنی ) نزد دادگاه مدنی

از ایرادات طرح دادخواست حقوقی هم می‌توان به هزینه بالای آن و زمان‌بر بودن روند آن اشاره کرد.

ج ) طرح شکایت کیفری

یکی از پر طرفدار‌ترین راه‌ها برای پیگیری چک بلا‌محل طرح شکایت کیفری است که هم هزینه کمتری دارد و هم روند پیگیری آن زمان کمتری می‌برد. البته باید به یک نکته اشاره کرد که آن هم این است که برای طرح شکایت کیفری باید چک جنبه کیفری داشته باشد.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که چک در چه صورتی جنبه  کیفری دارد؟

جنبه کیفری چک

در این موارد چک جنبه کیفری خواهد داشت:

  1. گواهی عدم‌پرداخت چک توسط بانک صادر شود، به علت نبود یا کمبود پول در حساب یا مسدود بودن حساب خود صادر کننده دستور عدم‌پرداخت دهد، تنظیم چک به شکل نادرست مثل خط‌خوردگی در چک یا مغایرت مبلغ حروف و عدد باهم و یا عدم مطابقت امضاء.
  2. چک بابت تضمین اجرای تعهد یا قراردادی صادر نشده باشد. 
  3. چک سفید امضاء نباشد. یعنی صادر‌کننده صرفا آن را امضا ننموده باشد تا دارنده به دلخواه خود مبلغی در آن بنویسد.
  4. چک وعده دار نباشد. چکی که حال نیست نمی‌تواند مبنای شکایت کیفری قرار گیرد.

باید توجه نمود که جرم صدور چک بلامحل قابل‌گذشت در همه مراحل آن می‌باشد یعنی بدون شکایت دارنده چک قابل تعقیب و پیگیری نیست و چنانچه در هر مرحله از دادرسی شاکی رضایت دهد رسیدگی متوقف می‌شود.

نکات مهم شکلی

1 – رعایت مهلت‌های قانونی: یعنی دارنده آن باید به فاصله 6 ماه از تاریخ سررسید چک به بانک مراجعه کند و گواهی عدم‌پرداخت بگیرد. هم چنین برای طرح شکایت کیفری باید 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم‌پرداخت چک گذشته باشد تا فرد بتواند شکایت کیفری مطرح کند.

2 – در جرم صدور چک بلا‌محل، شاکی باید اولین ارائه‌کننده چک به بانک باشد و متشکی‌عنه صادر‌کننده چک می‌باشد نه صاحب حساب.

3 – دادسرا و دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم همان محلی است که گواهی عدم‌پرداخت بانک در آن جا صادر شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قوانین چک پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: چک کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کارفرمایان بسیاری هستند که از نا‌آگاهی کارگران خود سوء‌استفاده می‌کنند و آن‌ها را از حقوق خود محروم می‌کنند اما در این رابطه یک قانون مختص به کارفرما و کارگر وجود دارد که در آن کارگر را مورد حمایت ویژه خود قرار داده و امتیازات زیادی برای او در نظر گرفته است که اطلاع داشتن در این زمینه باعث می‌شود کارگر از حقوق خود آگاه شود و آن‌ها را به درستی مطالبه کند. کارگران پس از آگاهی نسبی از حق و حقوق خود می‌توانند راه‌های شکایت از کارفرما را فرا گیرند. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از کارفرما بابت حقوق معوقه

همان طور که گفتیم در قانون کار به روابط بین کارگر و کارفرما پرداخته است و تمام حقوق و مزایای کارگر از جمله مرخصی‌ها، حق بیمه، عیدی، پاداش، حق مسکن، دستمزد و غیره را بررسی و آن‌ها را به عنوان حقوق و مزایای کارگر در مقابل کارفرما تعیین کرده است.

اگر کارفرما از دادن حقوق کارگر استنکاف کند کارگر می‌تواند به اداره کار مراجعه کرده و از کارفرما بابت نپرداختن این حقوق شکایت کند.

ماهیت قواعد مندرج در قانون کار

قانون کار جزء قوانین آمره است یعنی توافق خلاف آن باطل است پس حتی اگر کارگر و کارفرما توافق کنند که به طور مثال کارگر بیمه نشود و غیره، این توافق‌ها باطل است و کارگر فقط کافی است که رابطه کاری خود با کارفرما را اثبات کند در این صورت تمام حقوق و مزایای مشخص شده در قانون کار به او پرداخت خواهد شد و حتی اگر قرارداد کاری شما به صورت شفاهی باشد و آن را به صورت کتبی تنظیم نکرده باشید باز هم با اثبات رابطه کارگر با کارفرما می‌توانید حقوق مختص به خود را دریافت کنید.

گاهی اوقات کارفرما برای سوء‌استفاده در حین کار، کارگر را مجبور به امضای نامه ثبتی که مبنی بر پرداخت تمام حقوق و مزایا است می‌کند اما در حقیقت حقوق پرداخت شده با نامه ثبتی مطابق نیست.

حال بعضی از کارگران با تصور اینکه این اسناد را امضا کرده و به گونه‌ای علیه خود اقدام کرده‌اند پس کاری از پیش نخواهند برد تسلیم کارفرما می‌شوند و اقدامی بابت حقوق‌هایی که دریافت نکرده‌اند نمی‌کنند. اما باید بدانیم که قانون کار در اینجا نیز کارگر را مورد حمایت خود قرار داده است و طبق رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری که در این زمینه گفته است صرف گرفتن رسید از کارگر توسط کارفرما ارزش قانونی ندارد و کارفرما باید با اسناد بانکی یا واریز فیش حقوق و مزایا ثابت کند که حقوق کارگر را پرداخته است پس اگر شما رسیدی مبنی بر پرداخت تمام حقوق و مزایا خود امضا کرده‌اید اما در واقع چیزی دریافت نکرده و یا کمتر از حقوق خود به شما پرداخت شده باشد می‌توانید بابت آن از کارفرمای خود شکایت کرده و حقوق باقی مانده خود را از او مطالبه کنید.

 

شکایت از کارفرما بابت بیمه

حق بیمه یکی از حقوق مشخص شده در قانون کار است که برای کارگر در نظر گرفته شده است و کارفرما موظف است در پایان هر ماه حق بیمه کارگر را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

بیمه کارگر از این جهت که در پایان زمان مشخص شده توسط سازمان تامین اجتماعی شخص بازنشسته می‌شود و حقوق دریافت می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورت نپرداختن بیمه توسط کارفرما قانون کار علاوه بر اینکه کارفرما را ملزم به دادن حق بیمه معوقه می‌کند، عدم پرداخت بیمه را جرم تلقی کرده و خاطی را به جریمه نقدی معادل ۲تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه مجازات خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله حق بیمه کارگر را مطالعه فرمایید.

 

فرایند شکایت ا‌ز کارفرما

ابتدا باید به اداره کار مربوطه بروید و فرم‌های مربوط به شکایت را پر کنید و در این قسمت شما باید علت شکایت خود از کارفرما را ذکر کنید لازم به ذکر است که در خود این فرم‌ها حقوق مشخصه کارگر نوشته شده است و شما با خواندن آن می‌توانید از حقوق خود آگاه شوید.

اگر حق بیمه برای شما رد می‌شده به واحد ارجاع رفته و نامه‌ای برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید. در این صورت تمام سوابق بیمه شما را تحویلتان خواهند داد و شما باید آن را همراه فرم شکایت به قسمت مربوطه بدهید.

ابتدا جلسه سازش بین کارگر و کارفرما برگزار می‌شود و اگر در این جلسه مشکلات شما حل نشد و یا حتی کارفرمای شما حضور پیدا نکرد شکایت شما به هیئت تشخیص بدوی ارجاع خواهد شد و با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه داده‌اید و یا با فرستادن بازرسان به محل کارتان صحت ادعای شما را مورد بررسی قرار خواهند داد و رای مربوطه را صادر خواهند کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله تعلیق قرارداد کار را مطالعه نمایید.

 

مهلت شکایت از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما مهلت مشخصی در قانون ندارد و مشمول مرور زمان نمی‌شود. یعنی هر زمان که کارگر بخواهد می‌تواند از کارفرمای خود شکایت کند ولی از جهت باقی ماندن و دسترسی آسان به اطلاعات راجع به کارگر پیشنهاد می‎‌شود هرچه زودتر اقدام به شکایت بکنید تا از این جهت به مشکلی برنخورید.

حتی بعد از فوت کارگر ورثه او می‎‌توانند بابت حقوق و مزایای کارگر از کارفرما شکایت کنند و حقوق مربوط به متوفی را دریافت کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله منع کار اجباری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت از کارفرما، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از کارفرما پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: شکایت از کارفرما ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ موضوع اصلی این مقاله می‌باشد. ما تصمیم گرفته‌ایم در اینجا به بررسی این موضوع و همچنین موضوعات مرتبط با آن بپردازیم. معمولا همه ساله تقویم سال که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین تعیین میزان دستمزد همه اقشار جامعه می‌باشد. به همین سبب یک سری بخشنامه و موارد مشابه آن برای تنظیم میزان دستمزد سال جدید صادر می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : حداقل دستمزد ۱۴۰۰

حداقل حقوق در سال ۱۴۰۰ چقدر می‌باشد ؟

همانطور که گفتیم مطابق مقررات قانون بودجه بندی کشور ما نمایندگان مجلس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به تصویب رسانده‌‌‌‌اند. معمولا تعیین میزان حقوق و مزایای کارکنان دولت و کارگران نیز از جمله مواردی هست که در این لایحه به آن اشاره می‌گردد. ما قصد داریم در اینجا به تصمیمات دولت و نمایندگان مجلس درباره حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ بپردازیم.

متاسفانه با توجه به اقتصاد نابسامان کشور و گرانی‌های پی درپی شرایط زندگی مخصوصا برای اقشار کم درآمد جامعه نظیر کارمندان و کارگران بسیار سخت شده است. بنابراین تعیین مناسب حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ نسبت به دیگر سال‌ها از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد.
افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۰ مطابق با مصوبه‌های مجلس و دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل با افزایش ضریب ریالی بالا رفته است. به طور کلی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد به حقوق سابق افزوده شده و حداقل حقوق در سال جدید حدود سه میلیون و پانصد هزار تومان تعیین گردیده است.

تفاوت افزایش حقوق در سال  ۹۹ و ۱۴۰۰

از آنجایی که در سال 98 نرخ رشد تورم تا حدودی کمتر از 99 بود درصد افزایش حقوق 99 نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر بوده است. به نحوی که در سال ۹۹ کارکنان دولت و بازنشستگان حدود ۱۵ درصد افزایش حقوق نسبت به قبل داشته‌‌‌‌اند. این در حالی هست که در سال ۱۴۰۰ این رقم با افزایش تقریبا یک و نیم برابری همراه بود و به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در سال ۹۹ حداقل حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت حدود دو میلیون هشتصد هزار تومان بوده است. اما همانطور که گفتیم این رقم در حال حاضر، یعنی سال ۱۴۰۰ به سه و نیم میلیون افزایش یافته است.
همچنین مبلغ ماهیانه سنوات از یک میلیون ریال در سال ۹۹ به یک میلیون چهارصد هزار ریال افزایش یافته است.

معافیت مالیاتی حقوق در سال ۱۴۰۰ به چه صورت هست ؟

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معافیت مالیاتی حقوق نیز نسبت به درآمد سالانه اقشار مختلف جامعه تعیین شده است. مطابق با لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افرادی که به طور سالانه دارای میانگین درآمدی بالای ۴۸ میلیون تومان هستند موظف به پرداخت مالیات می‌باشند.
همچنین افراد دارای حقوق ۴ میلیون به بالا نیز موظف به پرداخت مالیات بر حقوق به دولت می‌باشند.
باید متذکر شد که میزان پرداخت مالیات همه مشمولین مالیات بر حقوق به یک ‌‌‌‌اندازه نمی‌باشد. بلکه با افزایش پلکانی حقوق و درآمد میزان مالیات بر حقوق نیز به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. همانطور که از موارد ذکر شده مشخص هست کارگران و کارمندان دولتی که حقوق زیر ۴ میلیون در ماه دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات بر حقوق معاف می‌باشند.

تعیین میزان دستمزد در حیطه وظایف چه نهادی می‌باشد ؟

مناسب دیدیم که به معرفی نهادهایی که در تعیین میزان افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولتی و غیر دولتی دخیل هستند نیز بپردازیم.

قوانین حاکم بر بودجه بندی در کشور ما به نحوی هست که ابتدا بودجه هر سال توسط نهادهای دولتی که تحت ریاست رئیس جمهور قرار دارد بررسی می‌شود. سپس بودجه تعیین شده از طرف دفتر دولت به مجلس فرستاده می‌شود که در آنجا بررسی‌های لازم بر روی آن جهت تصویب صورت می‌گیرد.

اما تعیین میزان دستمزد حقوق بگیران، و کارگران در حیطه وظایف شورای عالی کار و وزارت مربوطه قرار دارد. این شورا معمولا در روزهای پایانی هر سال تصمیمات لازم را طی جلساتی جهت افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای سال آینده اتخاذ می‌کنند. پس از گذراندن مراحل قانونی و قطعی شدن، تصمیمات شورا به روش‌های مقرر شده در قانون به اطلاع عموم می‌رسد.

آیا حداقل دستمزد تعیین شده در سال ۱۴۰۰ کفاف زندگی مردم را می‌دهد ؟

پاسخ به این سوال کاملا منفی هست. بی‌شک همه ما می‌دانیم درآمد ماهیانه ۳ و نیم میلیون تومان با توجه به اقتصاد حال حاضر کشور مبلغی هست که واقعاً جوابگوی خرج و مخارج زندگی نیست. از آنجایی که اقشار کم درآمد جامعه، که غالب و اکثریت مستاجر هستند با این مبلغ حتی فقط پول کرایه منزل خود را با توجه به گرانی و افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند فراهم کنند چه به برسد به دیگر خرج و مخارج روزمره زندگی.

بنابراین لازم هست که دولتمردان به راه حل‌های اساسی جهت رفع مشکلات اقتصادی جامعه بیندیشند تا فشار اقتصادی حاکم بر جامعه، که بیشتر بر دوش اقشار ضعیف و متوسط است، ریشه کن گردد.
امیدواریم با کمک مسئولین و لطف و عنایت خداوند مردم کشورمان بتوانند از نظر اقتصادی به آرامش و ثبات لازم دست یابند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حداقل دستمزد ۱۴۰۰، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حداقل دستمزد ۱۴۰۰ پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: حداقل دستمزد ۱۴۰۰ ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جامعه امروزی زنان نقش بسیار پررنگ‌تری از قبل ایفا می‌کنند و زنان جامعه ما پا به پای مردان در تمام عرصه‌ها حضور دارند. در مشاغل و حرفه‌های مختلف با توجه به تفاوتی که زنان دارند شرایط و قوانین مخصوص به آن‌ها نیز در نظر گرفته شده است. یکی از این تفاوت‌ها بارداری در بانوان است که با توجه به شرایط ویژه خود باید سرکار نیز بروند، بنابراین قانون با توجه به این شرایط ویژه یک سری قوانین وضع کرده است که با وضعیت آن‌ها همسو‌تر است. این قوانین موسوم به مرخصی زایمان هستند.

متاسفانه بسیاری از زنان شاغل اطلاعات کافی در این مورد ندارند و به همین دلیل کارفرمایان آن‌ها از ارائه خدمات ویژه و قوانین خاص برای آن‌ها خودداری کرده و حتی ممکن است کارفرمایان قانون را به نفع خود تحریف کرده و برای کارمندان خود بازگو کنند. افرادی که اطلاعات کمی دراین باره دارند اصل را بر صداقت کارفرما می‌گذارند و از حقوق خود غافل می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم حقوق و مزایای زنان باردار را بررسی و توضیح دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مرخصی زایمان

زنان شاغل در صورت باردار شدن می‌توانند مرخصی بگیرند و از مزایایی که قانون برای آن‌ها مشخص کرده است استفاده کنند این مرخصی ۹ ماه است که به زنان باردار تعلق می‌گیرد و نیمی از این مرخصی را باید قبل از بارداری و نیمی دیگر را بعد از بارداری استفاده کنند. یعنی نمی‌توانند بعد از زایمان ۹ ماه مرخصی بگیرند بلکه این ۹ ماه بین دوره بارداری و زایمان تقسیم می‌شود. مرخصی بارداری جزء سوابق کاری زن محسوب می‌شود و حقوق ایام مرخصی نیز به شما تعلق خواهد گرفت.

امتناع کارفرما از پذیرش مجدد زن به شغل

پس از پایان مرخصی کارفرما موظف است شخص را به کار سابق خود بازگرداند و در صورتی که کارفرما از این کار امتناع ورزد می‌توانید از او شکایت  کرده و دراین صورت دادگاه او را ملزم می‌کند تا شما را به کار سابق خود برگرداند و اگر باز هم از انجام دادن این کار خودداری کرد شما می‌توانید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید جهت گرفتن بیمه بیکاری و سازمان تامین اجتماعی با توجه به سابقه پرداخت بیمه شما و‌ در نظر گرفتن سایر شرایط، بیمه بیکاری برای شما رد خواهد کرد. علاوه بر مواردی که گفته شد، اگر شغل خانم بارداری به تشخیص پزشک برای سلامتی‌اش مضر باشد کارفرما موظف است بدون کم کردن حقوق او، کاری آسان‌تر و متناسب با وضعیت او، به وی بسپارد. و نیز زنانی که مرخصی زایمان استفاده می‌کنند به آنان کمک هزینه بارداری تعلق خواهد گرفت.

شرایط استفاده از کمک هزینه مرخصی زایمان

به زنان بارداری تعلق خواهد گرفت که یکسال قبل از زایمان خود حق بیمه ۶۰ روز کاری خود را به بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد و زمانی که می‌خواهند این مرخصی را استفاده کنند مشغول کار باشند و بعد از گرفتن مرخصی بر سر کار نباشند و در جایی مشغول کار نباشند.

این کمک هزینه، فرزندان اول تا سوم را در برمی‌گیرد و فرزند چهارم به بعد مستحق گرفتن مرخصی زایمان و کمک هزینه آن نخواهد بود مگر اینکه ثابت کند فرزندان قبلی او فوت شده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط مرخصی گرفتن را مطالعه فرمایید.

نحوه محاسبه کمک هزینه بارداری (حقوق ایام مرخصی)

میزان کمک هزینه بارداری مساوی است با مدت زمان مرخصی ضرب در معادل دو سوم میانگین دستمزد روزانه در ۹۰ روز قبل از مرخصی (یعنی حقوق ۳ ماهه آخر) این کمک هزینه از روز اول مرخصی حساب می‌شود و برای کسانی که زایمان طبیعی داشته‌اند مبلغ 1/500/00 ریال و افرادی که سزارین انجام داده‌اند مبلغ 20/000/000 ریال در نظر گرفته شده است و فقط تا دو فرزند را شامل می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله مرخصی کارگر را مطالعه فرمایید.

مدارک مورد نیاز برای کمک هزینه بارداری

۱_ کپی شناسنامه فرزند.

۲_دفترچه بیمه درمانی.

۳_ اصل گواهی پزشک یا بیمارستان.

۴_ شخص جزء بیمه‌شدگان که مشمول دریافت غرامت دستمزد در ایام بارداری‌اند بشود.

۵_خلاصه پرونده ترخیص.

مرخصی استعلاجی قبل از زایمان

زنان باردار قبل از استفاده از مرخصی زایمان می‌توانند مانند تمام کارمندان از مرخصی استعلاجی استفاده کنند و این مرخصی استعلاجی هیچ ارتباطی با مرخصی زایمان ندارد و جدای از همدیگر هستند. در صورتی که پزشک، به خانم باردار استراحت بدهد زن باردار می‌تواند با ارائه گواهی پزشک مرخصی استعلاجی بگیرد. مرخصی استعلاجی نباید بیشتر از ۱۵ روز در سال باشد. اما اگر شما به مرخصی بیشتر از ۱۵ روز و کمتر از ۶۰ روز نیاز داشته باشید باید پزشک مورد اعتماد سازمان تامین اجتماعی تایید کند و اگر مرخصی مورد نیاز بیشتر از ۶۰ روز باشد باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد. زمانی که شما در مرخصی استعلاجی هستید به شما حقوق پرداخت خواهد شد و جزء سوابق کار و بیمه شما محسوب خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله مرخصی استعلاجی را مطالعه نمایید.

شرایط شیر دهی بعد از مرخصی

بعد از اتمام مرخصی زایمان کارفرما موظف است کارمند را به شغل قبلی خود بازگرداند و زنان بعد از مرخصی حق شیردهی به فرزندان خود را دارند به این صورت که تا قبل از ۲ سالگی کودک، مادر می‌تواند بعد از هر ۳ ساعت نیم ساعت برای شیردهی برود و زمانی که برای شیردهی می‌رود جزء ساعات کاری او محسوب خواهد شد.

مرخصی زایمان برای پدران

علاوه بر اینکه زنان باردار هنگام زایمان می‌توانند به مرخصی بروند، قانون برای پدران نیز مرخصی در نظر گرفته است که طبق بند ب ماده ۱۱۸ لایحه برنامه ۶ توسعه تمام مردان شاغل که صاحب فرزند می‌شوند از ۳ روز مرخصی تشویقی برخوردار هستند.

حقوق مربوط به رحم اجاره‌ای

در صورتی که زن مشکل در رحم خود داشته باشد قادر به باردار شدن و حمل جنین نخواهد بود به همین علت جنین از طریق عمل تخمک گیری از زن و شوهر به وجود خواهد آمد و آن را در رحم زنی دیگر قرار خواهند داد‌. جنینی که متولد می‌شود از نظر قانونی و شرعی متعلق به زن و شوهر است و کسی که جنین را حمل کرده فقط در حکم حامل جنین است و مادر فرزند نخواهد بود.

اما سوالی که در این باره به وجود خواهد آمد این است که آیا به مادری که جنین را باردار نبوده مرخصی تعلق خواهد گرفت؟ و شخصی که حامل فرزند بوده است می‌تواند از مرخصی استفاده کند؟

مرخصی زایمان ۹ ماه است که نیمی از آن را باید در زمان بارداری و نیم دیگر آن را در زمان شیردهی استفاده کرد. پس کسی که رحم اجاره کرده است مرخصی زمان شیردهی به او تعلق می‌گیرد و کسی که فرزند را باردار است مرخصی زایمان را می‌تواند استفاده کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی زایمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی زایمان پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: مرخصی زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌دانید قاضی دادگاه وظیفه دارد تمامی پرونده‌ها را بررسی کند و در خصوص آن‌ها حکمی را صادر کند. قاضی با تکیه بر علم و‌ دانایی خود احکام را صادر می‌کند و‌ تمام تلاش خود را می‌کند تا مناسب‌ترین و صحیح‌ترین‌حکم موجود را در خصوص پرونده ‌مورد نظر صادر کند. اما‌ گاهی ممکن است صدور برخی احکام برای خوانده یا خواهان ضرر و زیانی را به همراه داشته باشد و باعث از بین رفتن حقوق آن‌ها بشود که در این صورت می‌توانند از قاضی بخواهند که در حکم خود تجدید نظر کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص تجدید نظر و آرای قابل تجدید نظر توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  رای قابل تجدید نظر

تجدید نظر از رای صادر شده به چه معناست‌‌ ؟

مقامات قضایی تمام تلاش خود را می‌کنند که با استفاده از علم خود صحیح‌ترین رای را در خصوص پرونده‌های مختلف صادر کنند. اما گاهی ممکن است یکی از طرفین دعوا نسبت به حکم اعتراض داشته باشد که می‌تواند با ارائه دادخواست تجدید نظراز قاضی دادگاه بخواهد در رای خود تجدید نظر کند. ارائه درخواست تجدید نظر خواهی تنها در خصوص احکامی ممکن است که به صورت غیابی صادر نشده باشند. در واقع درخواست تجدید نظر خواهی یک روش اعتراض به احکام صادر شده از طرف دادگاه به شمار می‌رود. هرگاه خوانده یا خواهان این دادخواست را برای دادگاه بفرستند قاضی دادخواست را بررسی کرده و در صورتی که دلایل فرد دادخواست دهنده موجه باشد و شرایط تجدید نظر نیز وجود داشته باشد در حکم خود تجدید نظر خواهد کرد.

رای قابل تجدید نظر

آرای صادره از طرف دادگاه‌های در واقع به احکامی گفته می‌شود که توسط قاضی صادر شده‌‌اند. برخی افراد تصور می‌کنند که می‌توان نسبت به تمامی احکام صادره از طرف قاضی درخواست تجدید نظر نمود که در این باره باید بگوییم که این تصور صحیح نبوده و تنها برخی از آرای صادره از طرف دادگاه‌های قابل تجدید نظر می‌باشند. آرای قابل تجدید نظر به شرح زیر هستند:

  • تمامی آرای صادر شده مربوط به دعاوی غیر مالی قابل تجدید نظر هستند.
  • اگر در دعوای مالی که ارزش مال مطالبه شده از طرف خواهان بیش از سه میلیون ریال باشد حکمی صادر شود طبق قانون قابل تجدید نظر می‌باشد.

قرار‌های قابل تجدید نظر کدامند‌‌ ؟

قرار‌ها نیز از جمله آرای صادره از طرف دادگاه‌ها به شمار می‌روند.

برخی از قرار‌ها نیز قابل تجدید نظر هستند. قرار‌های قابل تجدید نظر به شرح زیر می‌باشند:

  • قرار ابطال دادخواست
  • قرار رد دعوا
  • قرار رد دادخواست
  • قرار سقوط دعوا
  • قرار استماع دعوا
  • قرار عدم اهلیت خوانده یا خواهان

سوالات متداول

تجدید نظر خواهی چیست‌‌ ؟

تجدید نظر خواهی یکی از روش‌های اعتراض به آرای دادگاه می‌باشد.

آیا می‌توان برای آرای غیابی نیز درخواست تجدید نظر نمود‌‌ ؟

خیر تجدید نظر خواهی تنها در خصوص آرایی که غیابی صادر نشده باشند موثر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رای قابل تجدید نظر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رای قابل تجدید نظر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: رای قابل تجدید نظر ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی که سن ما به 18 سالگی می‌رسد مسیر جدیدی در زندگی ما باز می‌شود. بعد از این سن بعضی افراد دانشگاه قبول می‌شوند و در این مسیر قرار می‌گیرند، بعضی‌ها مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند اما یک مسیری وجود دارد که همیشه جلوی راه پسرها قرار می‌گیرد و هرچقدر هم که مانع بر سر این راه بگذارند مثل دانشگاه رفتن و… در آخر باید وارد این راه بشوند. عده‌ای سرباز فراری می‌شوند که عواقبی ناخوشایند به دنبال دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

علل و عوامل فرار از سربازی | سرباز فراری

برای خیلی از افراد ممکن است سربازی وحشت‌آورترین قسمت زندگیشان باشد. تصوری که تقریبا همه ما از سربازی داریم این است که سربازی یک محیط سخت، با نظم و انضباط خشک ، خشن، اختیار نداشتن از خود و … است. همین مقدار کافی است تا اشخاص از رفتن به سربازی سر باز زنند و آن را هدر دادن عمر خود بدانند البته که بعضی افراد آن را یک وظیفه می‌دانند اما عده‌ای نمی‌توانند سربازی رفتن را تحمل کنند. عوامل بسیاری موجب فرار مردان از سربازی می‌شود.

عواقب فرار از سربازی | سرباز فراری

در ماده 60 قانون نیرو‌های مسلح عواقب فرار کردن از سربازی را ذکر کرده است با وجود اینکه می‌دانیم خدمت سربازی به علت شرایط سختی که در پادگان‌ها وجود دارد بسیار طاقت فرسا است اما فرار کردن راه حل خوبی برای این مسئله نیست چون سختی کار را دو چندان می‌کند و سرباز به جای گذراندن 2 سال خدمت مجبور خواهد شد 3 سال به عنوان اضافه خدمت به سربازی برود و حتی ممکن است به حبس محکوم شود، مجازاتی که قانون برای افراد فراری در نظر گرفته است به این شرح است:

فرار از سربازی برای مرتبه اول

اگر سرباز برای بار اول از سربازی فرار کند به ازای هر 60 روز 3 ماه غیبت می‌خورد و اگر این غیبت طولانی باشد ممکن است 1 سال هم اضافه خدمت بخورد. و همینطور مجازات شدید‌‌تر حبس نیز در نظر گرفته شده است و سربازان فراری ممکن است به 2 تا 6 ماه حبس محکوم شوند. در صورتی که سرباز از کاری که کرده پشیمان شده باشد می‌توانند مجازات او را به جزای نقدی تغییر دهند.

در صورتی که شما کارمند اداره دولتی هستید و سرباز همان جا شده باشید مثل سپاه و اقدام به فرار از سربازی کنید اگر شخصا خودتان را معرفی کنید به مدت 3 تا 6 ماه از ترفیع یافتن محروم می‌شوید و یا به 2 تا 6 ماه حبس ممکن است محکوم شوید ولی اگر دستگیر شوید به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم و یا 6 ماه تا 2 سال از ترفیع محروم می‌شوید. البته این در صورتی است که غیبت شما از 6 ماه نگذشته باشد وگرنه از کار خود اخراج خواهید شد.

فرار از خدمت برای مرتبه دوم

قانون برای فرار از سربازی برای دومین بار قوانین سخت‌تری در نظر گرفته است و سربازانی که برای بار دوم فرار می‌کنند به حبس از 2 ماه تا 6 ماه محکوم می‌شوند.

توصیه می‌کنیم مقاله معافیت از سربازی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرباز فراری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سرباز فراری پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: سرباز فراری چه حکمی ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی دعوایی در دادگاه مطرح می‌کنید باید منتظر برگه‌هایی از طرف دادگاه باشید که به آن‌ها اوراق ابلاغیه می‌گویند. ابلاغ یکی از قسمت‌های مهم دعوا است زیرا ابلاغ شما را در جریان پرونده خودتان قرار خواهد داد با در دست داشتن برگه ابلاغیه شما در صورتی که خوانده دعوا باشید (یعنی کسی که علیه او دعوا طرح شده.) می‌توانید دلیل این ابلاغ را در خود برگه ابلاغیه ببینید و حتی ضمانت عدم حضور شما در دادگاه نیز در همین برگه به شما تذکر داده شده است. این ابلاغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پس بهتر است آن را نادیده نگیرید و به مطالعه راجع به این موضوع بپردازید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : مشاهده ابلاغیه

شیوه‌های مشاهده ابلاغ اوراق قضایی

ابلاغ واقعی | ابلاغیه

یعنی اوراق قضایی مستقیما تحویل مخاطب می‌گردد و از او رسید گرفته شود. موارد مختلف ابلاغ واقعی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

اگر محل اقامت مخاطب خارج از حوزه قضایی دادگاه ابلاغ کننده بود طبق ماده ۷۷ آیین دادرسی مدنی باید دفتر ابلاغ کننده از دفتر ابلاغ محل اقامت مخاطب بخواهد که اوراق به او ابلاغ شود.

اگر مخاطب در زندان یا بازداشتگاه باشد اوراق توسط اداره زندان به مخاطب ابلاغ می‌شود.

اگر مخاطب کارمند دولت یا موسسات عمومی یا شرکت‌های دولتی باشد اوراق به کارگزینی مربوطه ارسال می‌شود و ابلاغ توسط کارگزینی یا رئیس کارمند صورت می‌گیرد.

اگر مخاطب خارج از کشور باشد ابلاغ از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور صورت می‌گیرد.

وقتی‌ مخاطب خانم است اگر در منزل شوهر ساکن است ابلاغ به آنجا صورت میگیرد وگرنه حسب مورد به منزل شخصی یا محل کارش ابلاغ می‌شود‌.

اگر مخاطب وکیل داشت ابلاغ به وکیل او صورت می‌گیرد.

ابلاغ قانونی | ابلاغیه

یعنی اوراق مستقیما تحویل مخاطب نمی‌شود مثلا به بستگان او تحویل می‌دهند.

ابلاغ برای اشخاص حقیقی و حقوقی | ابلاغیه

الف) ابلاغ واقعی به اشخاص حقیقی

ابلاغ اوراق در آدرس تعیین شده در دادخواست به مخاطب یک نوع ابلاغ واقعی است اگر ابلاغ در آدرسی غیر از آدرس تعیین شده بود مخاطب می‌تواند از گرفتن اوراق امتناع کند. گاهی ممکن است مخاطب صغیر یا مجنون باشد در این شرایط ابلاغ به ولی و یا قیم ایشان صورت می‌گیرد.

ب) ابلاغ قانونی به شخص حقیقی | ابلاغیه

ممکن است مامور ابلاغ به آدرس تعیین شده مراجعه کند اما مخاطب در آنجا حضور نداشته باشد در این صورت مامور می‌تواند اوراق را به بستگان تحویل داده یا مجددا مراجعه کند این ابلاغ قانونی است.

مواردی که ابلاغ قانونی صورت می‌گیرد

۱-امتناع مخاطب از قبول اوراق در آدرس اعلام شده. رویه بدین شکل است که اخطاریه در محل ابلاغ الصاق میشود و سایر اوراق به دادگاه برگردانده می‌شود تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ است.

امتناع مخاطب از قبول اوراق در آدرسی غیر از آدرس اعلام شده هیچ ایرادی ندارد چون او موظف به قبول اوراق در سایر آدرس‌ها نیست‌.

۲- ابلاغ به بستگان یا خادمین مخاطب در آدرس تعیین شده: ابلاغ به بستگانی صحیح است که سن و وضعیت ظاهری ایشان برای درک اهمیت اوراق کافی باشد. ابلاغ به بستگان و خادمین در سایر آدرس‌ها باطل است. ابلاغ به دوستان و همسایه چون جزء بستگان محسوب نمی‌شود، باطل است.

۳-ابلاغ به منشی وکیل.

۴-ابلاغ به سرایدار ساختمان.

۵-ابلاغ به مخاطب مجهول‌المکان: از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار. (مخصوص شخص حقیقی است)

۶- ابلاغ به مخاطبان غیر‌محصور یعنی خوانده دعوا بیش از یک نفر و غیر قابل شمارش است. مثلا اقامه دعوا علیه اهالی یک منطقه. در این حالت علاوه بر نشر آگهی باید یک نسخه از اوراق به یکی از مخاطبان ابلاغ شود مثلا به مسجد منطقه ابلاغ شود.

ابلاغ واقعی به اشخاص حقوقی

الف)ابلاغ به شخص حقوقی دولتی و عمومی، طبق ماده ۷۵ ایین دادرسی مدنی اوراق به رئیس دفتر مرجع مخاطب یا قائم مقام او ابلاغ می‌شود.

ب)ابلاغ به شخص حقوقی خصوصی، اوراق به مدیر عامل یا قائم مقام یا دارندگان حق امضا ابلاغ می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که اگر شخص حقوقی ورشکسته شده باشد ابلاغ اوراق حسب مورد به اداره تصفیه یا مدیر تصفیه ‌صورت می‌گیرد.

ابلاغ قانونی به شخص حقوقی

الف) ابلاغ به شخص حقوقی دولتی و عمومی، در صورت امتناع رئیس دفتر یا قائم مقام او مراتب در برگ اخطاریه قید و تمام اوراق اعاده می‌شود. این گزارش به منزله ابلاغ قانونی است.

ب) ابلاغ به شخص حقوقی خصوصی، اگر مدیر عامل و قائم مقام و دارندگان حق امضا همگی از اخذ اوراق امتناع کنند اوراق اعاده می‌شود و این به منزله ابلاغ قانونی است.

اگر افراد نامبرده در محل حاضر نباشند ابلاغ به مسئول دفتر شرکت صورت میگیرد این ابلاغ قانونی است اگر مسئول دفتر امتناع کرد اوراق اعاده می‌شود این ابلاغ قانونی محسوب می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله رای سامانه ثنا را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار نهایی سامانه ثنا را مطالعه فرمایید.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

در گذشته ابلاغ به صورت فیزیکی و با دو روشی که گفته شد انجام می‌شد اما‌ امروزه ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی و با ثبت نام در سامانه ثنا انجام می‌شود.

اطلاعات ثبت شده در ثنا از قبیل آدرس و شماره تلفن سابقه قضایی محسوب می‌شود.

زمانیکه ابلاغ در ثنا صورت می‌گیرد چه رویت شود و چه نشود ابلاغ صورت گرفته است منتهی رویت آن‌ها به منزله ابلاغ واقعی و عدم رویت آن‌ها استنکاف از قبول اوراق قضایی محسوب می‌شود. لذا نوعی ابلاغ قانونی محسوب می‌گردد. در ابلاغ الکترونیکی مخاطب در صورتی می‌تواند اظهار بی‌اطلاعی کند که ثابت کند به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه‌ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

توصیه می‌کنیم مقاله ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شماره پرونده سامانه ثنا را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابلاغیه اوراق قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشاهده ابلاغیه سامانه ثنا پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

منبع : مشاهده ابلاغیه

 

وقتی دعوایی در دادگاه مطرح می‌کنید باید منتظر برگه‌هایی از طرف دادگاه باشید که به آن‌ها اوراق ابلاغیه می‌گویند. ابلاغ یکی از قسمت‌های مهم دعوا است زیرا ابلاغ شما را در جریان پرونده خودتان قرار خواهد داد با در دست داشتن برگه ابلاغیه شما در صورتی که خوانده دعوا باشید (یعنی کسی که علیه او دعوا طرح شده.) می‌توانید دلیل این ابلاغ را در خود برگه ابلاغیه ببینید و حتی ضمانت عدم حضور شما در دادگاه نیز در همین برگه به شما تذکر داده شده است. این ابلاغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پس بهتر است آن را نادیده نگیرید و به مطالعه راجع به این موضوع بپردازید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : مشاهده ابلاغیه

شیوه‌های مشاهده ابلاغ اوراق قضایی

ابلاغ واقعی | ابلاغیه

یعنی اوراق قضایی مستقیما تحویل مخاطب می‌گردد و از او رسید گرفته شود. موارد مختلف ابلاغ واقعی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

اگر محل اقامت مخاطب خارج از حوزه قضایی دادگاه ابلاغ کننده بود طبق ماده ۷۷ آیین دادرسی مدنی باید دفتر ابلاغ کننده از دفتر ابلاغ محل اقامت مخاطب بخواهد که اوراق به او ابلاغ شود.

اگر مخاطب در زندان یا بازداشتگاه باشد اوراق توسط اداره زندان به مخاطب ابلاغ می‌شود.

اگر مخاطب کارمند دولت یا موسسات عمومی یا شرکت‌های دولتی باشد اوراق به کارگزینی مربوطه ارسال می‌شود و ابلاغ توسط کارگزینی یا رئیس کارمند صورت می‌گیرد.

اگر مخاطب خارج از کشور باشد ابلاغ از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور صورت می‌گیرد.

وقتی‌ مخاطب خانم است اگر در منزل شوهر ساکن است ابلاغ به آنجا صورت میگیرد وگرنه حسب مورد به منزل شخصی یا محل کارش ابلاغ می‌شود‌.

اگر مخاطب وکیل داشت ابلاغ به وکیل او صورت می‌گیرد.

ابلاغ قانونی | ابلاغیه

یعنی اوراق مستقیما تحویل مخاطب نمی‌شود مثلا به بستگان او تحویل می‌دهند.

ابلاغ برای اشخاص حقیقی و حقوقی | ابلاغیه

الف) ابلاغ واقعی به اشخاص حقیقی

ابلاغ اوراق در آدرس تعیین شده در دادخواست به مخاطب یک نوع ابلاغ واقعی است اگر ابلاغ در آدرسی غیر از آدرس تعیین شده بود مخاطب می‌تواند از گرفتن اوراق امتناع کند. گاهی ممکن است مخاطب صغیر یا مجنون باشد در این شرایط ابلاغ به ولی و یا قیم ایشان صورت می‌گیرد.

ب) ابلاغ قانونی به شخص حقیقی | ابلاغیه

ممکن است مامور ابلاغ به آدرس تعیین شده مراجعه کند اما مخاطب در آنجا حضور نداشته باشد در این صورت مامور می‌تواند اوراق را به بستگان تحویل داده یا مجددا مراجعه کند این ابلاغ قانونی است.

مواردی که ابلاغ قانونی صورت می‌گیرد

۱-امتناع مخاطب از قبول اوراق در آدرس اعلام شده. رویه بدین شکل است که اخطاریه در محل ابلاغ الصاق میشود و سایر اوراق به دادگاه برگردانده می‌شود تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ است.

امتناع مخاطب از قبول اوراق در آدرسی غیر از آدرس اعلام شده هیچ ایرادی ندارد چون او موظف به قبول اوراق در سایر آدرس‌ها نیست‌.

۲- ابلاغ به بستگان یا خادمین مخاطب در آدرس تعیین شده: ابلاغ به بستگانی صحیح است که سن و وضعیت ظاهری ایشان برای درک اهمیت اوراق کافی باشد. ابلاغ به بستگان و خادمین در سایر آدرس‌ها باطل است. ابلاغ به دوستان و همسایه چون جزء بستگان محسوب نمی‌شود، باطل است.

۳-ابلاغ به منشی وکیل.

۴-ابلاغ به سرایدار ساختمان.

۵-ابلاغ به مخاطب مجهول‌المکان: از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار. (مخصوص شخص حقیقی است)

۶- ابلاغ به مخاطبان غیر‌محصور یعنی خوانده دعوا بیش از یک نفر و غیر قابل شمارش است. مثلا اقامه دعوا علیه اهالی یک منطقه. در این حالت علاوه بر نشر آگهی باید یک نسخه از اوراق به یکی از مخاطبان ابلاغ شود مثلا به مسجد منطقه ابلاغ شود.

ابلاغ واقعی به اشخاص حقوقی

الف)ابلاغ به شخص حقوقی دولتی و عمومی، طبق ماده ۷۵ ایین دادرسی مدنی اوراق به رئیس دفتر مرجع مخاطب یا قائم مقام او ابلاغ می‌شود.

ب)ابلاغ به شخص حقوقی خصوصی، اوراق به مدیر عامل یا قائم مقام یا دارندگان حق امضا ابلاغ می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که اگر شخص حقوقی ورشکسته شده باشد ابلاغ اوراق حسب مورد به اداره تصفیه یا مدیر تصفیه ‌صورت می‌گیرد.

ابلاغ قانونی به شخص حقوقی

الف) ابلاغ به شخص حقوقی دولتی و عمومی، در صورت امتناع رئیس دفتر یا قائم مقام او مراتب در برگ اخطاریه قید و تمام اوراق اعاده می‌شود. این گزارش به منزله ابلاغ قانونی است.

ب) ابلاغ به شخص حقوقی خصوصی، اگر مدیر عامل و قائم مقام و دارندگان حق امضا همگی از اخذ اوراق امتناع کنند اوراق اعاده می‌شود و این به منزله ابلاغ قانونی است.

اگر افراد نامبرده در محل حاضر نباشند ابلاغ به مسئول دفتر شرکت صورت میگیرد این ابلاغ قانونی است اگر مسئول دفتر امتناع کرد اوراق اعاده می‌شود این ابلاغ قانونی محسوب می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله رای سامانه ثنا را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار نهایی سامانه ثنا را مطالعه فرمایید.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

در گذشته ابلاغ به صورت فیزیکی و با دو روشی که گفته شد انجام می‌شد اما‌ امروزه ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی و با ثبت نام در سامانه ثنا انجام می‌شود.

اطلاعات ثبت شده در ثنا از قبیل آدرس و شماره تلفن سابقه قضایی محسوب می‌شود.

زمانیکه ابلاغ در ثنا صورت می‌گیرد چه رویت شود و چه نشود ابلاغ صورت گرفته است منتهی رویت آن‌ها به منزله ابلاغ واقعی و عدم رویت آن‌ها استنکاف از قبول اوراق قضایی محسوب می‌شود. لذا نوعی ابلاغ قانونی محسوب می‌گردد. در ابلاغ الکترونیکی مخاطب در صورتی می‌تواند اظهار بی‌اطلاعی کند که ثابت کند به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه‌ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

توصیه می‌کنیم مقاله ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شماره پرونده سامانه ثنا را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابلاغیه اوراق قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشاهده ابلاغیه سامانه ثنا پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

منبع : مشاهده ابلاغیه



:: برچسب‌ها: مشاهده ابلاغیه ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

با پایان زندگی مشترک بین زن و مرد تمام رشته‌‌‌‌‌های میان آن‌ها از هم گسسته می‌شود. با طلاق گرفتن، زوجین از منظر شرعی و قانونی به هم نامحرم می‌شوند و دیگر الزامی به انجام تکالیف و وظائف زناشویی در برابر طرف مقابل ندارند. اما‌‌‌‌ این امری غیر قابل انکار است که زمانی میان این دو‌‌‌‌‌، پیوندی برقرار بوده و با هم نسبت داشته‌اند. از همین رو سوال پیش می‌آید که وجود رابطه زناشویی در گذشته می‌تواند در حقوق مالی زوجین نسبت به هم در آینده اثر بگذارد؟ یکی از حقوق مالی که زوجین پیش از طلاق دارند حق ارث بردن از یکدیگر است اما بعد از طلاق تکلیف ارث بردن طرفین از یکدیگر چیست؟ در‌‌‌‌ اینجا به بررسی اثر گذاری طلاق بر روی ارث بردن زوجین از یکدیگر می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : ارث بعد از طلاق

ارث بردن زوجین

بر اساس ماده 940 قانون مدنی در صورتی که بین زن مرد رابطه زوجیت دائمی برقرار باشد و موانع ارث بردن وجود نداشته باشد می‌توانند از هم ارث ببرند. میزان سهم الارث زوجین هم در قانون به وضوح تعیین شده است.

ارث بردن زوجین بعد از طلاق

اینکه زوجین بعد از طلاق هم می‌توانند از هم ارث ببرند یا نه بستگی به نوع طلاق دارد. در صورتی که طلاق زوجین بائن بوده باشد زوجین در صورت فوت طرف مقابل از هم هیچ ارثی نمی‌برند. اما در صورتی که طلاق رجعی بوده باشد امکان ارث بردن وجود دارد.

اما ارث بردن در طلاق رجعی نیز دارای شرایطی است که باید رعایت شود. بر اساس ماده 943 قانون مدنی هنگامی که شوهر از زن خود با طلاق رجعی جدا شود هر یک از طرفین اگر در مدت زمان عده بمیرند دیگری از او ارث می‌برد. در صورتی که مدت زمان عده پایان بیاید در صورت فوت یک طرف‌‌‌‌‌، به همسر او هیچ ارثی تعلق نمی‌گیرد. پس در طلاق رجعی آنچه اهمیت دارد زمان مرگ است. به طور مثال زن و مردی طلاق رجعی گرفته‌اند. مرد قبل از پایان زمان عده زن فوت می‌کند. در ‌‌‌‌اینجا زن ارث می‌برد. اما اگر عده تمام شود و بعد مرد فوت کند زن هیچ ارثی نمی‌برد.

ارث بردن زن از شوهر بعد از طلاق

آنچه گفته شد برای هر دو زوجین قابل اجرا است اما حالتی وجود دارد که فقط سبب ارث بردن زن از شوهر می‌شود. بر اساس ماده 944 قانون مدنی اگر شوهر در حالت مرض زن خود را طلاق بدهد و ظرف یکسال بمیرد زن از مرد ارث می‌برد حتی اگر طلاق بائن باشد. در اینجا نیازی نیست که حتما طلاق رجعی باشد بلکه یک استثنا برای طلاق بائن مطرح شده است.

با توجه به صراحت ماده این استثنا فقط برای ارث بردن زن از شوهر خود است و حالت برعکس آن وجود ندارد.

شرایط ارث بردن در طلاق در حال مرض

برای اینکه زن از شوهر خود که او را در حالت مرض طلاق داده است ارث ببرد باید شرایطی رعایت گردد. از جمله شرایط زیر:

1/ شوهر زن را در حالت مرض و بیماری طلاق داده باشد.

2/ بیماری که در مدت آن طلاق رخ داده است باید متصل به مرگ باشد. یعنی اگر مرد مریض باشد ولی شفا پیدا کند ارث زن منتفی می‌شود. حتی اگر بعدا دوباره به آن بیماری مبتلا شود باز هم زن ارثی نمی‌برد. بلکه بیماری باید متصل به مرگ باشد و بین آن بهبود و شفایی نباشد.

3/ مرگ به علت آن بیماری باشد. اگر شوهر به دلیل دیگری فوت کند زن ارث نمی‌برد. به طور مثال مرد مبتلا به بیماری است ولی در اثر تصادف می‌میرد یا هر دلیل دیگری سبب مرگ شوهر می‌شود در‌‌‌‌ اینجا زن هیچ ارثی نمی‌برد.

4/ در ظرف یکسال بمیرد. اگر یکسال از طلاق بگذرد و در‌‌‌‌ این مدت شوهر به خاطر بیماری فوت نکند زن ارث نمی‌برد بلکه باید در مدت یکسال بعد از طلاق بمیرد. اگر مرد پس از پایان یکسال فوت کند هیچ ارثی به زن نمی‌رسد.

5/ زن نباید شوهر کرده باشد.

سوالات متداول

آیا زن و شوهر بعد از طلاق از هم ارث می‌برند ؟

در صورتی که طلاق رجعی باشد با رعایت شرایط قانونی از هم ارث می‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا زن می‌تواند از شوهر خود بعد از طلاق ارث ببرد ؟

بله در طلاق رجعی و بائن زن می‌تواند از شوهر فوت شده خود ارث ببرد البته با رعایت شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و دریافت مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن زوجین بعد از طلاق با گروه مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن زوجین بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن زوجین بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: ارث بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بهترین مرکز مشاوره طلاق اراک کدام است ؟ طلاق یک عامل آسیب زا می باشد که می تواند به زنان و‌مردان ‌آسیب های روحی جدی وارد کند. اما به هر حال ممکن است زن ‌و ‌شوهر به هر دلیلی مجبور به جدایی و طلاق شوند که در این صورت دریافت مشاوره طلاق کاملا الزامی می باشد و بهتر است که حتما مشاوره دریافت کنند. اگر به دنبال دریافت مشاوره طلاق در اراک هستید می توانید با مشاوران حقوقی خانواده مرکز وکیل دات کام تماس بگیرید. در ادامه توضیحاتی در مورد روند و قوانین طلاق داده شده است. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  مشاوره طلاق اراک

طلاق چیست؟

طلاق به معنای جدایی زن و شوهر از یکدیگر می باشد. زن و شوهر به دلایل مختلف می توانند از یکدیگر جدا شوند و این طلاق می توان طلاق توافقی یا غیر توافقی باشد.  اما طلاق نیز قوانین مربوط به خود را دارد که زنان و مردان باید به آن قوانین توجه فرمایند. برای کسب اطلاعات دقیق از مشاوره طلاق کلیک کنید.

مشاوره طلاق چیست و در آن چه موضوعاتی مورد برسی قرار می گیرد؟

مشاوره طلاق در واقع به معنای دریافت راهنمایی از یک مشاور کاردان و با تجربه در زمینه حقوقی طلاق می باشد. وقتی قصد دارید از همسر خود جدا شوید می بایست الزاما از یک مشاور راهنمایی دریافت کنید تا بتوانید آسان تر طلاق خود را ثبت کنید و پرونده خود را سریع تر به نتیجه برسانید.

مشاور طلاق کسی است که در زمینه های مختلف که در روند طلاق با آن روبرو می شوید اطلاعات کافی داشته باشد. از جمله مهمترین مسائلی که تا امروز مراجعان ما با آن درگیر بودند می توان به موارد زیر اشاره داشت :

فردی که ‌قصد طلاق دارد می بایست به برخی ‌قوانین حقوقی آن توجه‌ نماید تا بتواند به آسانی طلاق بگیرد در غیر این صورت قطعا با بسیاری از مشکلات در روند طلاق روبرو می شوند.

نفقه

نفقه یکی از حقوق زن در حین عقد نکاح می باشد که شامل مخارج زندگی او‌ست و مرد می بایست آن ‌را پرداخت کند‌. در زمانی که زوجین تصمیم‌ به جدایی داشته باشند مرد باید نفقه های عقب افتاده زن و همچنین نفقه فرزندش را پرداخت نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن کلیک کنید.

حضانت فرزند

وقتی زن و ‌شوهر قصد طلاق از یکدیگر را داشته‌ باشند باید هر دو در یک مدت زمان معین حضانت‌ فرزندشان را به عهده بگیرند. پس از طلاق حضانت دختر از زمان تولد تا هفت سالگی با عهده مادر و از زمان هفت سالگی تا نه سالگی به عهده پدرش خواهد بود. حضانت پسر نیز از زمان تولد تا هفت سالگی با مادر و از هفت سالگی تا پانزده سالگی به عهده پدرش خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق کلیک کنید.

حق طلاق

برای انجام طلاق می بایست به حق طلاق نیز توجه نمود. طبق قانون حق طلاق با مرد است و او می تواند هرگاه که بخواهد همسرش را طلاق دهد ولی اگر زن در حین عقد حق طلاق را از مرد سلب کند‌ برای طلاق دیگر به اجازه او نیازی نیست و زن می تواند طلاق خود را بدون اجازه شوهرش نیز ثبت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حق طلاق کلیک کنید.

پرداخت مهریه

مهریه یکی از حقوق زنان است که در حین عقد به آن ها تعلق خواهد گرفت. مرد در حین ‌طلاق اگر این حق را پرداخت نکرده باشد ‌موظف است که مهریه زن ‌را به طور کامل به او پرداخت نماید. حتی اگر زن ‌مهریه نیز تعیین ‌نکرده باشد، مستحق دریافت مهرالمثل در حین ‌طلاق خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

نحوه دریافت مشاوره طلاق اراک

دریافت مشاوره طلاق در اراک بسیار ساده و آسان می باشد. شما می توانید به صورت حضوری و تلفنی مشاوره طلاق را دریافت ‌نمایید. در روش اول می بایست به دفتر مشاوره رجوع کرده و وقت مشاوره بگیرید و سپس در همان دفتر به صورت حضوری با مشاور خود صحبت نموده و یک مشاوره عالی و کامل دریافت کنید. اما در مورد دوم می توانید با مرکز مشاوره تماس گرفته و به صورت تلفنی با مشاور صحبت کنید و مشاوره دریافت نمایید.

چرا دریافت مشاوره پیش از طلاق تا این حد اهمیت دارد؟

همانطور که می دانید پیش از طلاق دریافت مشاوره در این خصوص بهترین کاری است که زن و شوهر می توانند انجام دهند. دریافت مشاوره طلاق از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مشاور فرد را از تمام جوانب طلاق آگاه نموده و با اطلاعاتی که دارد به او کمک می نماید تا طلاقش با سرعت بیشتری انجام گیرد و به همین دلیل است که دریافت مشاوره طلاق تا این اندازه با اهمیت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سریع ترین روش های طلاق کلیک کنید.

مرکز مشاوره طلاق اراک وکیل دات کام

مرکز مشاوره طلاق اراک وکیل دات کام با بهرمندی از کادری مجرب آماده است تا پاسخ گویی تمامی سوالات شما در مورد مسائل و مشکلات مختلف طلاق باشد. همچنین در صورت تمایل می توانید پرونده های طلاق خود را به این مرکز بسپارید.

سوالات متدوال در مورد مشاوره طلاق اراک

در ادامه پر تکرارترین سوالاتی که در جلسات مشاوره طلاق اراک با آن روبرو شدیم را پاسخ داده ایم :

طلاق چیست؟

طلاق به معنای جدایی زن و شوهر می باشد.

در مشاوره طلاق چه‌مواردی برسی می شود؟

حضانت فرزند، مهریه و ….مورد برسی قرار می گیرند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 


:: برچسب‌ها: مشاوره طلاق اراک ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید به چه رابطه‌ای نا‌مشروع می‌گویند؟ زنا به چه رابطه‌ای گفته می‌شود؟ آیا چیزی راجع به آن دیده یا شنیده‌اید؟ روابط افراد به خصوص زن و مرد همیشه یکی از چالش برانگیز‌ترین موضوعات در جامعه ما می‌باشد. رابطه نامشروع از جمله جرائمی است که قانون‌گذار ایران در فصل هجدهم قانون مجازات اسلامی، موضوع بحث جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی ماده 637 را به آن اختصاص داده است. جرم رابطه نا‌مشروع و زنا، یکی از شناخته‌شده‌ترین جرم‌ها در مراجع قضایی و بین مردم است. از آنجا که این جرم با آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است. ما در این مقاله به بررسی جرم رابطه نا‌مشروع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

رابطه نا‌مشروع

اگر روابط بین مرد و زنی که به سن بلوغ رسیده‌اند از طریق شرعی آن یعنی عقد ازدواج نباشد، نا‌مشروع است. ماده 637 قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع را این گونه تعریف کرده است که هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (هم‌بستر شدن، با هم خوابیدن) شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.

جرم زنا

به معنای دخول آلت مرد تا ختنه‌گاه در اندام تناسلی زن یا دبر اوست. اگر جرم با چهار شاهد مرد یا چهار‌بار اقرار زنا‌کار اثبات شود موجب صد ضربه شلاق خواهد بود. این رابطه بدیهتاً باید بین زن و مردی باشد که ازدواج نکرده‌اند.

زنای محصنه

چنانچه فردی که همسر داشته باشد و همسر وی در دسترس باشد و بتواند با وی آمیزش کند مرتکب زنا شود محکوم به مجازات سنگسار خواهد شد. البته باید شرایط اثباتی آن همچون زنا فراهم باشد.

برای آشنایی بیشتر با این جرم توصیه می‌کنیم مقاله زنای محصنه را مطالعه نمایید.

مجازات رابطه نا‌مشروع و زنا

چنانچه جرم زنا با ادله شرعی آن اثبات شود موجب صد ضربه شلاق است. اما اگر با ادله شرعی اثبات نشود مجازات آن کمتر خواهد بود.

قانون‌گذار با ذکر هر عملی به غیر زنا، دامنه جرم رابطه نامشروع را بسیار گسترده کرده است. این اعمال می‌تواند از راه رفتن در خیابان، نشستن در کافی‌شاپ و اتومبیل تا در آغوش‌گرفتن و بوسیدن را شامل شود. بنابراین دست قاضی در صدور حکم رابطه نامشروع باز است که البته به این موضوع ایرادات زیادی وارد است.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

از آن‌جا که انجام هرگونه عملی میان زن و مرد بدون علقه زوجیت در تعارض با عفت عمومی جامعه تلقی می‌شود، رابطه نا‌مشروع محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد. رابطه نا‌مشروع به معنای رابطه جنسی کامل نیست و معاشرت میان دو نفر نیز گاهاً رابطه نا‌مشروع تلقی می‌شود.
ولی زنا، به معنای داشتن رابطه جنسی کامل و عمل دخول میان زن و مرد می‌باشد که این مورد با رابطه نا‌مشروع متفاوت است.

تفاوت رابطه نا‌مشروع و تجاوز

در رابطه نامشروع و زنا عنصر رضایت وجود دارد بنابر‌این هر دو طرف آن مجازات می‌شوند اما چنانچه عنصر رضایت از میان رود رابطه نا‌مشروع تبدیل به تجاوز می‌گردد و در صورت اثبات، برای متجاوز مجازات اعدام در پی خواهد داشت و کسی که مورد تجاوز واقع شده از مجازات بری خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجاوز کلیک کنید.

غیرقابل گذشت بودن رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع، جنبه عمومی دارد و مدعی‌العموم (دادستان) بدون شکایت شاکی نیز می تواند رسیدگی را به جریان بیندازد. جرم رابطه نامشروع چون موجب برهم زدن نظم جامعه تلقی می‌شود، جزء جرایم غیرقابل گذشت می‌باشد و در صورتیکه شاکی خصوصی نداشته باشد و یا رضایت بدهد، مجازات فرد از بین نمی‌رود. بلکه رضایت تنها می‌تواند از علل مخففه جرم شود و صرفا در مقدار مجازات تخفیف داده شود.

نحوه ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع

طبق تقسیم‌بندی آیین دادرسی کیفری نحوه ثبت شکایت از جرم رابطه نامشروع در تهران از سایر شهرستان‌ها متفاوت است. شکایت از جرم رابطه نامشروع در شهرستانها باید در دادسرای عمومی ثبت شود و در تهران در دادسرای ارشاد تهران ثبت می‌شود. بعد از ثبت شکایت رسیدگی و تحقیق درباره جرم آغاز می‌شود و در صورت احراز جرم، پرونده به دادسرای ارشاد ارسال می‌شود.

اثبات جرم رابطه نا‌مشروع

در چنین پرونده‌هایی علم قاضی بسیار مهم است و اهمیت دارد. تشخیص رابطه نامشروع با توجه به اقرار طرفین، گزارش پلیس، شهادت شهود و وجود مدارکی که نشان دهنده رابطه غیر‌عرف باشد انجام می‌شود. در این مورد فیلم و عکس به عنوان ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شوند و فقط می‌توان از آن به عنوان یک اماره استفاده کرد.

رابطه نامشروع و مهریه

آیا به زن متاهلی که مرتکب جرم رابطه نامشروع شده است مهریه تعلق می‌گیرد؟ تعهد مالی شوهر شرعی در پرداخت مهریه، به فرض داشتن رابطه نامشروع زن شوهردار، از بین نمی‌رود. اگر زن رابطه نامشروع انجام بدهد و یا حتی رابطه جنسی وی با مردان دیگر ثابت شود، باز هم مهریه به او تعلق می‌گیرد. یعنی اگر مردی به خاطر رابطه نامشروع زنش بخواهد او را طلاق دهد، باید مهریه او را بدهد. فرار از پرداخت مهریه همسر تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست. موارد عدم استحقاق مهریه زن، فقط اثبات جنون زوج در زمان وقوع عقد نکاح و یا تدلیس (فریب) توسط زوجه و اثبات آن در صلاحیت دادگاه صالح است. مقصود از دادگاه صالح دادگاهی است که از نظر قانون می‌تواند به موضوع دعوا رسیدگی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی مشاوره طلاق کلیک کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه زن خیانتکار را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رابطه نامشروغ و زنا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رابطه نامشروغ و زنا پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: تفاوت زنا و رابطه نا‌مشروع ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

احتمالا شما هم واژه محرومیت از ارث را شنیده‌اید که پدر به فرزند خود می‌گوید از ارث محرومت می‌کنم. اما آیا این جمله دارای ارزش قانونی می‌باشد؟ گاهی اوقات ممکن است پدری تصمیم بگیرد که همه اموال خود را به یک فرزند بدهد و یا حتی یک فرزند را از ارث خود محروم کند. در ادامه طبق قانون به بررسی این که آیا چنین کاری ممکن است یا خیر می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انحصار وراثت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تقسیم‌بندی اموال از طریق وصیت

طبق قانون مدنی تا زمانی که شخصی زنده است می‌تواند در اموال خود هر گونه دخل و تصرفی انجام دهد و هر تصمیمی که می خواهد راجع به اموال و دارایی‌های خود بگیرد اما همین که شخص فوت کند تصمیم گیری در مورد اموال بر عهده وارثان شخص متوفی می‌باشد. مگر این که شخص متوفی در زمان حیات خود از طریق وصیت در مورد اموال و دارایی‌های خود تصمیمی گرفته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عدم انحصار وراثت کلیک کنید.

همان طور که می‌دانید وصیت شخص متوفی تا میزان یک سوم از اموالش پذیرفته است و وصیت در مورد بیشتر از آن نیازمند رضایت بقیه وراث می‌باشد.

بنابراین اگر شخصی در وصیت برای بیش از یک سوم اموالش تصمیمی بگیرد وارثان به راحتی می‌توانند آن را بی‌اثر کنند.

تعیین میزان ثلث دارایی‌های متوفی طبق ماده 845 قانون مدنی به اعتبار دارایی موصی در حین وفات او می‌باشد نه به اعتبار دارایی او در حین وصیت.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

محرومیت از ارث

طبق ماده 837 قانون مدنی اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند وصیت مزبور در آن مورد از اعتبار ساقط است.

بنابراین محرومیت از ارث تا میزان یک سوم از دارایی‌های شخص متوفی امکان پذیر می‌باشد و در واقع محرومیت وراث از کل اموال طبق قانون مدنی صحیح نمی‌باشد.

محرومیت‌های قانونی از ارث

طبق مطالب گفته شده هیچ پدری به طور کلی حق محروم کردن وراث از ارث را ندارد ولی طبق قانون 5 دسته از افراد از آن محروم می‌باشند

قتل عمد | محرومیت از ارث

دسته اول کسی است که مورث خود را عمداً به قتل می‌رساند، در این مورد وارث از ارث محروم می‌گردد. بنابراین قتل عمد مانع دخل و تصرف در اموال متوفی می‌باشد. اعم از این که قتل شخصا توسط خود وی انجام شود، به تنهایی یا با شرکت دیگری مورث خود را بکشد یا سبب قتل او شود مثلا با اطلاع از ناراحتی قلبی او، او را شدیداً بترساند.

کفر

دسته دوم به این صورت است که شخص کافر از مسلمان ارث نمی‌برد.

طبق ماده 881 مکرر قانون مدنی کافر از مسلمان ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری، فرد مسلمانی هم باشد، وراث کافر نمی‌توانند هیچ دخل و تصرفی در اموال متوفی بکنند، اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر وارث مسلمان باشند.

ولد زنا

دسته سوم محرومیت فرزندی می‌باشد که از طریق رابطه نا‌مشروع متولد شده است، متولد زنا از پدر و مادر خود ارث نمی‌برد. اما اگر رابطه نا‌مشروع که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از والدین کودک زنا باشد و نسبت به دیگری به علت اکراه یا شبهه زنا نباشد طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می‌برد و بالعکس.

توصیه می‌کنیم مقاله ارث فرزند نامشروع را مطالعه نمایید.

لعان بین زن و شوهر

دسته چهارم در مورد لعان بین زن و شوهر است. اگر زن و شوهری با شرایطی که در فقه و قانون مقرر شده یکدیگر را لعان کنند از ارث بردن از هم محروم می‌گردند.

لعان پدر بر فرزند | محرومیت از ارث

دسته آخر در مورد فرزندی است که به واسطه لعان از سوی پدرش نفی ولد می‌شود، در این صورت فرزند و پدر از ارث هم محروم می‌شوند. البته اگر پدر لعان خود را پس بگیرد، در این صورت فرزند می ‌تواند از پدرش ارث ببرد ولی بازهم پدر از فرزندش ارث نخواهد بود.

نکته : طبق قانون اگر فرزندی زودتر از والدین خود فوت کند، ورثه آن فرزند از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود ارث نمی‌برند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محرومیت از ارث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محرومیت از ارث پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: محرومیت از ارث امکان‌پذیر است ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه با توجه به رشد سریع اینترنت و خدمات آنلاین آن، فروشگاه‌های اینترنتی از اقبال ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. فروشگاه‌های اینترنتی هر کدام در زمینه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند مانند دیجی کالا که نام یکی از وبگاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران محسوب می‌شود و روزانه بیش از دو میلیون بازدید‌کننده دارد و سهم بالایی از بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده است. از مزایای فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان سهولت در خرید و صرفه‌جویی در وقت و… را نام برد. با توجه به نکات مثبت در خرید‌های اینترنتی لکن امروزه کلاهبرداری ‌های اینترنتی نیز بسیار رواج پیدا کرده است و آگاه‌سازی افراد در رابطه با راه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی امری مهم است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی

در این مقاله ما به توضیح نحوه شکایت از فروشگاه‌ اینترنتی می‌پردازیم که به سه صورت است:
1. شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیکی

2. شکایت از طریق پلیس فتا

3. شکایت از طریق مرجع قضایی

توصیه می‌کنیم مقاله کلاهبرداری را مطالعه فرمایید.

نماد اعتبار الکترونیکی

نماد اعتبار الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت، معدن، تجارت) به عنوان تأییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نماد اعتبار الکترونیکی کلیک کنید.
نماد اعتبار الکترونیکی نشانه‌ای است که منحصراً توسط یک نهاد یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کار‌های مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت، پیشگیری از وقوع جرایم اینترنتی و صلاحیت آن‌ها اعطا می‌گردد. این نماد پس از بررسی وبگاه (وب سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک آن (حقیقی یا حقوقی) برای مدت یکسال صادر می‌گردد.
همچنین نخستین قسمتی است که در هر سایت تجاری باید مورد بررسی قرار گیرد.
نماد اعتماد الکترونيکي به صورت يک علامت در سايت‌هايي قرار خواهد گرفت که از نظر قانوني فعاليت آن‌ها مورد‌ تأييد قرار گرفته است.

شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیکی | شکایت از فروشگاه اینترنتی

اگر فروشگاهی که از آنجا خرید نموده‌اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، کافیست شما به سایت HTTPS://ENAMAD.IR مراجعه نمایید سپس روی ایکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید پس از ثبت شکایات خود می‌توانید مشکل خود را پیگیری کنید.

پلیس فتا | شکایت از فروشگاه اینترنتی

پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا که یک واحد تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود وظیفه دارد تا از ایجاد فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان یافته رایانه‌ای، موارد ضد اخلاقی و مخصوصا تجاوز به حریم خصوصی افراد جلوگیری کند یا در صورت تحقق جرم با آن مبارزه کند. همچنین دسترسی غیر‌‌مجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، استفاده غیر‌مجاز از پهنای باند بین‌المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی و…. از جمله موضوعاتی است که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیشینگ ( کلاهبرداری اینترنتی ) کلیک کنید.

شکایت از طریق پلیس فتا | شکایت از فروشگاه اینترنتی

پس یکی دیگر از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، شکایت از طریق پلیس فتاست. راجع به پلیس فتا در بالا توضیح کامل دادیم. پلیس فتا، پلیس فضای سایبری است.
اگر شما در خرید اینترنتی حود دچار مشکل شدید و سایت طرف حساب شما جواب درستی به پیگیری شما نداد، می‌توانید به پلیس فتا اعلام شکایت کنید. برای انجام این کار به صفحه گزارش تخلف فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه نمایید و پس از تکمیل فرم مشکل خود را پیگیری کنید.

یکی دیگر از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، شکایت از طریق مرجع قضایی است.

مرجع قضایی

مقصود پیگیری حقوقی و شکایت از فروشگاه اینترنتی نزد دادگاه صالح است که معمولا افراد به دلیل پیچیده‌بودن، هزینه‌بر بودن و وقت‌گیر بودن از آن صرف‌نظر می‌کنند.

شکایت از طریق مرجع قضایی

در این روش کسی که شاکی است باید با داشتن یک سری مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و پیام‌های مبادله شده بین خود و…. به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در شهرستان مراجعه نماید و شکایت خود را مطرح نماید.
دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی در تهران، دادسرای رسانه است که مسئول رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت از فروشگاه اینترنتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از فروشگاه اینترنتی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: شکایت از فروشگاه اینترنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چک یک واژه آشنا برای همه افراد است به این صورت که حداقل یک نفر از اعضای هر خانواده دارای دسته‌چک است. در گذشته این سند تجاری تنها مخصوص تجار بوده است که با آن معاملات تجاری انجام می‌دادند. اما امروزه بسیاری از افراد از این سند تجاری استفاده می‌کنند. در صورت استفاده صحیح از آن بسیار مفید و سودمند است و از دردسرهای زیادی جلوگیری می‌کند. اما به همین اندازه می تواند اشخاص را دچار مشکلات زیادی بکند. در ادامه سعی کرده‌ایم به تعریف و مزایای قانونی آن بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع " چک چیست

تعریف 

چک برگه‌ای چاپی است که توسط بانک‌ها چاپ و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. صادر‌کننده آن را به شخصی می‌دهد که از او طلبکار است تا با ارائه آن به بانک طلب را از حساب او بردارد.

رسیدگی به کلیه شکایات مربوط به آن در دادسرا و دادگاه تا خاتمه دادرسی، فوری و خارج از نوبت انجام می‌پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چک برگشتی کلیک کنید.

صدور چک پرداخت نشدنی قابل تعقیب کیفری است و می‌توان ضمن طرح شکایت کیفری با ارائه درخواست وصول مبلغ مندرج در آن، با تشریفات کمتر و سریعتر و کم‌هزینه‌تر به مبلغ چک رسید. نحوه صحیح نوشتن چک نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

طرح شکایت کیفری

برای طرح شکایت کیفری دارنده این سند تجاری با رجوع به دادسرا اقدام به طرح شکایت از صادرکننده بخاطر صدور چک غیرقابل پرداخت می‌کند. صدور چک غیرقابل پرداخت، طبق قانون عنوان کیفری دارد و قابل مجازات است.

ابتدا باید دارنده با رجوع به دادسرا خواستار تعقیب کیفری صادرکننده شود. پس از انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا و صدور کیفرخواست، دادگاه کیفری برای شخصی که اقدام به صدور چک پرداخت نشدنی کرده است مجازات مقرر می‌کند. دارنده برای مطالبه مبلغ چک و خساراتی که به او وارد شده است باید دادخواستی تنظیم کرده و آن را به همان دادگاه کیفری تقدیم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چک کیفری کلیک کنید.

 

چک‌های قابل شکایت کیفری

شروط زیادی در این امر دخیل هستند برای مثال باید حال باشد یعنی به محض دریافت قابل وصول باشد و به تاریخ مثلا یک سال بعد نباشد. نباید سفید امضا باشد. در روی چک شروطی برای پرداخت مبلغ آن ذکر نشده باشد. که جلو‌تر به وصف دقیق آن‌ها می‌پردازیم.

 

مشتکی‌عنه در شکایت صدور چک پرداخت نشدنی

بحث این است که با در دست داشتن چک علیه چه اشخاصی می‌توان طرح شکایت کیفری کرد؟؟؟

۱.فقط علیه صادرکننده می‌توان طرح شکایت کیفری کرد زیرا ضامنان و ظهرنویسان فقط مسئولیت حقوقی دارند.

۲.اگر چکی به نمایندگی از جانب شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد هم صادرکننده و هم صاحب حساب متضامنا مسئول پرداخت وجه هستند اما فقط می‌توان علیه نماینده طرح شکایت کیفری کرد. مگر اینکه آن نماینده ثابت کند عدم پرداخت مستند به عمل صاحب حساب بوده است.

۳.اگر صادرکننده فوت کند وراث او به دلیل اصل شخصی بودن مجازات‌ها مسئولیت کیفری ندارند.

 

وظایف دارنده برای طرح شکایت کیفری

برای آنکه دارنده بتواند علیه صادرکننده طرح شکایت کیفری کند باید وظایفی را رعایت کند که به شرح ذیل است:

۱.دارنده باید ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ صدور چک اقدام به اخذ گواهی عدم پرداخت کند.

۲.دارنده باید ظرف مدت ۶ماه از اخذ گواهی عدم پرداخت اقدام به طرح شکایت کیفری کند.

 

شاکی در طرح شکایت

شخصی می‌تواند برای طرح شکایت کیفری اقدام کند که:

اولا دارنده باشد.

ثانیا گواهی عدم پرداخت الزاما به نام او باید باشد.

ثالثا برای اولین بار چک را به بانک ارائه کرده باشد.

کسی که چک پس از برگشت از بانک به وی منتقل شده حق شکایت کیفری ندارد مگر آنکه انتقال به واسطه ارث باشد.

 

چک‌های فاقد وصف کیفری

برخی از چک‌ها قابلیت شکایت کیفری ندارند و فقط می‌توان نسبت به آن‌ها اقدام به اقامه دعوای حقوقی یا درخواست اجرا از اداره ثبت اسناد کرد.

این چک‌ها از قرار ذیل هستند:

۱. سفید امضا

۲. بدون تاریخ

۳. مشروط: اگر در متن چک وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد یا آنکه بدون قید در متن ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده است.

۴. تضمینی: اگر در متن چک قید شده باشد که بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است یا آنکه بدون قید در متن، ثابت شود که بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

۵. وعده‌دار: اگر تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن آن باشد.

فرض براین است که چک در همان تاریخ مندرج در متن آن صادر شده است مگر خلاف آن اثبات شود.

۶.چکی که بابت معاملات نامشروع مثل بهره ربوی صادر شده باشد.

 

مجازات صدور چک پرداخت نشدنی

۱.اگر مبلغ آن کمتر از ۱۰میلیون ریال باشد: حبس تا حداکثر ۶ماه.

۲.اگر مبلغ آن بین ۱۰میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال باشد: ۶ماه تا ۱سال حبس.

۳.اگر مبلغ آن بیشتر از ۵۰ میلیون ریال باشد: حبس از ۱سال تا ۲سال و ممنوعیت داشتن دسته چک برای ۲سال.

 

تعدد جرم صدور چک پرداخت نشدنی

اگر شخصی اقدام به صدور چند چک پرداخت نشدنی بکند بخاطر صدور هر یک مجازات جداگانه تعیین نمی‌شود بلکه مجموع مبالغ مندرج در متون آن‌ها ملاک تعیین مجازات شخص است.

 

تعلیق مجازات

مجازات تعیین شده درمورد صدور چک پرداخت نشدنی قابل تعلیق است اما اگر صاحب حساب با علم به مسدود بودن حساب اقدام به صدور چک بکند مجازات قابل تعلیق نیست.

 

قرارهای تامین کیفری در جرم صدور چک پرداخت نشدنی

مرجع رسیدگی کننده در این جرم یکی از قرارهای ذیل را صادر می‌کند:

۱.قرار کفالت.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار کفالت را مطالعه نمایید.

۲.قرار وثیقه.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار وثیقه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد تجاری پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: چک چیست ؟ ارکان و انواع چک بانکی | قوانین چک را بشناسید ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جهیزیه به اموالی گفته می‌شود که در هنگام ازدواج، خانواده دختر به وی هدیه می‌دهند تا با خود به خانه شوهر ببرد. جهیزیه‌دادن از سوی خانواده عروس، برگرفته از یک سنت و عرف دیرینه ایرانیان است. در قانون مدنی، تعریفی از جهیز یا جهیزیه و ماهیت حقوقی آن نیامده است. زن برای آوردن جهیزیه هیچ تکلیف شرعی و قانونی ندارد با این وجود در اکثر خانواده‌ها به صورت یک سنت الزام‌آور اجتماعی، رایج است که در حد توانایی، تمام یا قسمتی از وسایل مورد نیاز زندگی آینده دختر توسط خانواده وی تأمین شود تا علاوه بر استفاده خود، شوهر نیز از آن استفاده کند. اما آیا می‌دانید که فروش جهیزیه توسط مرد جرم است و مجازات دارد؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به توضیح جرم فروش جهیزیه توسط شوهر بپردازیم و نکات حقوقی مربوط به آن را هم بیان کنیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

جهیزیه در ملکیت زن

جهیزیه از اموال شخصی زوجه محسوب می‌شود که بعد از ازدواج، آن را به منزل مشترک خود با زوج منتقل می‌کند. به عبارت ساده‌تر جهیزیه مال زن است و تنها خود او حق هرگونه دخل و تصرفی نسبت به مال خود را دارد. مگر اینکه زن خودش به شخص دیگری برای انجام معاملات یا هر نوع تصرفی در اموالش، به دیگری وکالت داده باشد. بنابراین زن حق دارد این اموال را از زندگی مشترک خارج کند زیرا این اموال به او اختصاص دارد و هر مالکی حق هر گونه دخل و تصرف نسبت به مایملک خود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تقسیم اموال بعد از طلاق کلیک کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله روش‌های استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

تهیه سیاهه

بهتر است قبل از آغاز زندگی مشترک و قبل از انتقال جهیزیه به منزل شوهر، لیستی به نام سیاهه نوشته و از جهیزیه صورت‌برداری کنید تا خاطر‌جمع باشید که در صورت نیاز می‌توانید یک مدرک معتبر به دادگاه ارائه کنید. در سیاهه ذکر می‌شود که مثلا یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و… به عنوان جهیزیه تهیه شده است.
این سیاهه تا زمانی که به امضای زوج نرسد و دو نفر هم به عنوان شاهد زیر آن را امضا نکنند، اعتبار ندارد. اگر سیاهه در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود، این مسأله حکم سند رسمی را پیدا می‌کند و اعتبار بیشتری خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم مقاله استرداد جهیزیه با و بدون سیاهه را مطالعه نمایید.

شوهر تا چه زمانی امکان استفاده از جهیزیه را دارد ؟

این اموال به زن تعلق دارد و شوهر فقط تا زمان بقای زندگی مشترک حق استفاده از این اموال را دارد یعنی اینکه شوهر در زمان زندگی مشترک، فقط حق استفاده از منافع این اموال را دارد. پس از طلاق نیز به محض مطالبه زن موظف به برگرداندن آن است.

ضمانت شوهر در صورت خرابی یا تلف جهیزیه

شوهر مسئول خرابی، گم‌شدن یا از بین رفتن هیچ یک از اموال زن نیست مگر اینکه ثابت شود عمداً باعث از بین رفتن آن‌ها شده است. پس اگر مرد در استفاده از این وسایل عمداً به آن‌ها آسیب برساند و آن‌ها را بشکند، همسر وی می تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت، از همسر خود شکایت کیفری کند.

استرداد جهیزیه توسط زوجه | فروش جهیزیه توسط مرد

عین و منفعت اموال جهیزیه متعلق به زوجه است که با آغاز زندگی مشترک، در ید زوج نیز قرار می‌گیرد چون به طور معمول و عرفی، شوهر مسئول تهیه مسکن مشترک برای زندگی مشترک است و جهیزیه نیز به این منزل منتقل می‌شود به همین دلیل در صورت انحلال عقد نکاح، زوجه می‌تواند خواهان استرداد جهیزیه شود.
کلاً با انحلال عقد نکاح، زوج دیگر حق استفاده از جهیزیه را ندارد و قانوناً و شرعاً مکلف به استرداد آن است.

فروش جهیزیه توسط مرد

طبق قانون شوهر اجازه فروش جهیزیه زن را ندارد و شوهر هم تنها تا زمان بقای زندگی مشترک حق استفاده از این اموال را دارد. اگر خواستید از شوهری که جهیزیه را فروخته است شکایت کنید، عنوان مناسب برای این شکایت فروش مال غیر خواهد بود. اگر برابر حکم دادگاه شوهر با فروش جهیزیه به عنوان فروش مال غیر محکوم شود علاوه بر مجازات مقرر در خصوص کلاهبرداری مکلف است عین مال یا در صورت نبودن عین مال، مثل (شبیه به آن مال) یا قیمت (هزینه) آن را به زوجه مسترد کند و برای این امر نیازی به تقدیم دادخواست حقوقی نیست.

تعیین دادگاه در خصوص جرم فروش جهیزیه توسط مرد

حالا اگر زن بخواهد با شکایت کیفری موضوع فروش مال غیر را پیگیری کند باید در دادسرای محل وقوع جرم یعنی دادسرایی که جهیزیه در آن حوزه به فروش رفته شکایت کند و اگر بخواهد با تقدیم دادخواست حقوقی اقامه دعوی کند باید دادخواست استرداد جهیزیه را در دادگاه محل اقامت زوج طرح و اقامه کند.
دادخواست: کسی که در دعاوی حقوقی، مدعی حقی باشد باید خواسته و ادعای خود را در دادخواست؛ یعنی فرم مخصوصی که به همین منظور چاپ شده است و در دادگستری‌ها (قسمت تمبر و اوراق قضایی) عرضه می‌شود، بنویسد.
برای تعیین دادگاه صالح، اگر جهیزیه زیر 20 میلیون تومان باشد دادخواست باید به شورای حل اختلاف ارائه شود در غیر این صورت دادخواست در صلاحیت دادگاه خانواده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش جهیزیه توسط مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجهیزیه پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: فروش جهیزیه توسط مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شاید تا به حال چیزی راجع به دیه اعضای مختلف بدن شنیده باشید. در ادامه توضیحی راجع به دیه داده‌ایم. ممکن است در خانواده خود و یا در اطرافیانتان کسی باشد که درگیر مسئله محاسبه دیه باشد. در بدن انسان گردن عضو بسیار مهمی است که اگر این عضو بدن دچار آسیب شود ادامه زندگی با سختی مواجه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح دیه شکستگی گردن همراه کج‌شدگی، دیه شکستگی گردن بدون کج‌شدگی و دیه ناقص‌شدن گردن بپردازیم. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع : دیه گردن

دیه چیست ؟

دیه مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی (جنایت به معنای وارد کردن هرگونه صدمه به تمامیت جسمانی افراد است که کیفری شرعی، مانند قصاص یا دیه دارد.) بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر شده است. دیه در لغت به معنای خون‌بهاست. تعریف و توضیح دیه در ماده 448 قانون مجازات اسلامی آمده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه و نحوه تعیین میزان آن کلیک کنید.

مجازات اصلی جنایت غیرعمدی، دیه است. دیه حق خصوصی افراد است و حکم به پرداخت دیه مستلزم درخواست مجنی‌علیه (یعنی آنکه بر او جنایت رفته یا کسی که جرمی به ضرر او واقع شده است) یا اولیای دم (یعنی صاحبان خون مجنی‌علیه: کسانی که در صورت فوت مجنی‌علیه از وی ارث می‌برند غیر از زوج و زوجه.) و افرادی که دیه را به ارث می برند، است.

دیه انسان چقدر است ؟

دیه کامل انسان رقم ثابتی نیست و مقدار آن هر ساله توسط سخنگوی قوه قضاییه اعلام می‌شود. دیه سال 1400 یک مرد مسلمان در ماه‌های غیر‌حرام 480 میلیون و در ماه‌های حرام 640 میلیون است و دیه زن نیز به نسبت آن محاسبه می‌گردد.

ماه‌های حرام: ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب.

به طور کلی قاعده دیه اعضای فرد و زوج بدن به این صورت است: از بین بردن هر کدام از اعضای فرد دیه کامل انسان و هردو عضو از اعضای زوج، دیه کامل دارد. خواه عضو مزبور از اعضای داخلی بدن باشد خواه از اعضای ظاهری مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد. مثلا از بین‌بردن دو چشم چون اعضای زوج است دیه کامل دارد اما اگر یک چشم کسی از بین رود نصف دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

گردن: قسمتی از بدن مهره‌دارانی مانند انسان است که سر و سینه را از هم جدا می‌کند.

دیه شکستن گردن همراه با کج‌شدگی

به این مورد در ماده 626 قانون مجازات اسلامی پرداخت شده است: کج‌شدن و خمیدگی گردن در اثر شکستگی در صورت عدم‌بهبودی و باقی‌ماندن این حالت موجب دیه کامل و در صورت بهبودی و زوال حالت خمیدگی و کج‌شدگی موجب ارش است.

پس دیه کج‌شدن و خمیدگی گردن در اثر شکستگی به دو صورت است: 1_در صورت عدم‌بهبودی و باقی‌ماندن این حالت موجب دیه کامل است.

2_در صورت بهبودی و زوال حالت خمیدگی و کج‌شدگی موجب ارش است.

ارش: ارش نوعی دیه است که در قانون از قبل تعیین نشده است یعنی قاضی با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی مقدار آن را با توجه به میزان ورود صدمه مشخص می‌کند. 

توصیه می‌کنیم مقاله ارش چیست را مطالعه نمایید.

دیه شکستگی گردن بدون کج‌شدن

گاهی اوقات گردن فردی می‌شکند بدون اینکه موجب کج‌شدگی و خمیدگی آن شود، که این موجب ارش است.

پس طبق ماده 627 قانون مجازات اسلامی: شکستگی گردن بدون کج‌شدن و خمیدگی آن موجب ارش است.

تعریف ارش در ماده 449 قانون مجازات اسلامی آمده است که در بالا توضیح آن را گفتیم.

دیه ناقص‌شدن گردن

مهم‌ترین نکته‌ای که در این جا باید بدانیم این است که دیه ناقص‌شدن گردن، ارش است.

ماده 628 قانون مجازات اسلامی: جنایتی که بر گردن واقع می‌شود و مانع فرو‌بردن یا جویدن غذا و یا نقص آن و یا مانع حرکت گردن شود سبب تعلق ارش به آن جنایت می‌گردد. پس دیه نقص گردن ارش است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه گردن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: دیه گردن ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در دادگاه‌ها یکی از رایج‌ترین پرونده‌های موجود، پرونده‌های مربوط به طلاق است. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که زمانی اتفاق می‌افتد که زن و شوهر بنا به هر دلیلی به این نتیجه می‌رسند که دیگر قادر به زندگی مشترک با هم نیستند بنابراین با رضایت دوجانبه تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند.

برای طلاق توافقی زن و شوهر باید در رابطه با کلیه مسائلی که مربوط به زندگی مشترکشان می‌شود با یکدیگر به تفاهم و توفق برسند این مسائل از قبیل حضانت فرزندان، نفقه زوجه و فرزندان، مهریه، جهیزیه و… است. این مواردی که زن و شوهر در آن تفاهم دارند برای دادگاه قابل قبول است و در گواهی عدم امکان سازشی که از طرف دادگاه صادر می‌شود، این موارد ذکر می‌شود. در هرکدام از این موارد اگر زن و شوهر باهم توافق نداشته باشند گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه صادر نمی‌شود. ما در این مقاله به بررسی طلاق توافقی و شرایط آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

توافق در مورد حضانت فرزندان

طبق ماده 1169 قانون مدنی برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا زندگی می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

تبصره این ماده می‌گوید که بعد از هفت سالگی در صورت وجود اختلاف، حضانت فرزند با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه تعیین می‌شود. یعنی در صورتی که مصلحت طفل ایجاب کند که بعد از سن هفت سالگی هنوز هم با مادر باشد دادگاه بدان رای می‌دهد.

در طلاق توافقی والدین با توافق می‌توانند وضعیت حضانت طفل را مشخص کنند.

به شما توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند دختر را مطالعه فرمایید.

به شما توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند پسر را مطالعه نمایید.

برای آشنایی با شرایط سلب حضانت از پدر مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

برای آشنایی با شرایط سلب حضانت از مادر مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد ملاقات فرزندان

طبق ماده 1174 قانون مدنی در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر بین پدر و مادر طفل مفارقت باشد و با هم زندگی نکنند هر یک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت او نمی‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با محکمه (دادگاه) است. پس هر پدر و مادری حق ملاقات فرند خود را دارد.

این قرار ملاقات‌ها می‌تواند در توافق‌نامه طلاق توافقی معین شود.

توصیه می‌کنیم مقاله ملاقات فرزند بعد از طلاق را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد نفقه فرزندان

طبق ماده 1199 قانون مدنی، نفقه فرزندان بر عهده پدر است و وظیفه و تکلیف پدر است که نفقه فرزندان را حتی اگر حضانت و سرپرستی آن‌ها با مادر باشد بپردازد.

اما گاهی اوقات مادر برای به دست آوردن حضانت فرزندان پرداخت نفقه را خود به عهده می‌گیرد.

برای آشنایی با نحوه مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

توافق در مورد جهیزیه

جهیزیه از اموال شخصی زوجه محسوب می‌شود که زن بعد از ازدواج، به منزل مشترک خود و شوهرش منتقل می‌کند به زبان ساده‌تر جهیزیه مال زن است و مالک آن محسوب می‌شود پس هر مالکی هم نسبت به مایملک خود حق هرگونه تصرفی دارد. بنابراین تعیین تکلیف در مورد جهیزیه برای صدور گواهی عدم امکان سازش و انجام طلاق توافقی لازم است.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله روش‌های استرداد جهیزیه را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد مهریه

به عبارتی مهریه حق زن است و زن هر وقت که بخواهد می تواند آن را طلب کند.

توافق در مورد مهریه می‌تواند به این صورت باشد که مثلا زن تمام یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشد یا این که قید کند که هیچ بخشی از آن را نمی‌بخشد و تمام مهریه خود را می‌خواهد.

معمولا زن برای به دست آوردن امتیازاتی مثل حضانت فرزندان خود قسمتی یا تمام مهریه خود را می‌بخشد. همه چیز در این مورد باید به طور دقیق و بدون ابهام در توافق‌نامه نوشته شود.

توصیه می‌کنیم مقاله طلاق در صورت بخشیدن مهریه را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون مهریه را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد نفقه

نفقه در قانون مدنی به معنی تامین نیاز‌های شناخته‌شده و عرف معمول زن است.

در توافق‌نامه‌ای که برای طلاق توافقی نوشته می‌شود باید ذکر شود که آیا نفقه‌ای در ایام زوجیت مانده است که شوهر پرداخت نکرده است و یا خیر و اگر مانده مقدار و شرایط پرداخت آن هم باید تعیین شده باشد.

در تمام این مواردی که ذکر شد چنانچه زن و شوهر به توافق نرسند، دادگاه از صادر کردن گواهی عدم امکان سازش خودداری خواهد کرد و در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی میسر نخواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله مطالبه نفقه را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با قواعد نفقه مقاله نفقه زن را مطالعه فرمایید.

جلسات مشاوره طلاق توافقی

طلاق توافقی نیاز به مراجعه به مراکز مشاوره دارد که این جلسات بین 45 تا 60 روز طول می‌کشد. مراجعه به مراکز مشاوره باید قبل از دادخواست طلاق توافقی صورت بگیرد. زوجین باید بعد از تمام شدن جلسات مشاوره برگه مشاوره را به دفتر خدمات قضایی بدهند و بعد از آن می‌توانند دادخواست طلاق دهند.

دادگاه صالح برای طلاق توافقی

طبق بند 9 ماده 4 قانون حمایت خانواده، رسیدگی به طلاق از جمله طلاق توافقی در صلاحیت دادگاه خانواده است.

مراحل طلاق توافقی

زن و شوهر بعد از توافق در مورد مواردی که در بالا گفته شد باید به همراه یکدیگر به یکی از دفاتر خدمات قضایی بروند و دادخواست طلاق توافقی را ثبت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق توافقی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

 

 



:: برچسب‌ها: طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()