نوشته شده توسط : vakiel

پس از طلاق زوجین می‌بایست مشخص کنند که کدام یک از آن‌ها حضانت فرزندشان را به عهده بگیرد. چنانچه ایشان در تعیین سرپرست اختلاف نظر داشته باشند دادگاه با توجه به مصلحت فرزند شخص مناسب را انتخاب خواهد کرد. اما حضانت فرزند نیز روزی به پایان خواهد رسید و پدر و مادر پس از این مدت به لحاظ قانونی به عنوان سرپرست و مراقب فرزند شناخته نمی‌شوند. در ادامه توضیحاتی در خصوص پایان حضانت دختر و پسر ارائه خواهیم نمود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

پایان حضانت فرزند دختر و پسر

پایان حضانت فرزند دختر

پایان حضانت فرزند پسر

 

 

 

 

حضانت فرزند

حضانت فرزند در واقع به معنای حمایت و مراقبت پدر و ‌مادر از او می‌باشد. دادگاه پس از طلاق حضانت فرزند را به یکی از والدین او‌ واگذار می‌کند‌. فردی که‌ به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود می‌بایست بسیار صالح باشد و مصلحت فرزند را بخواهد. مطابق قانون دختر و پسر از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر می‌باشند. پس از هفت سالگی نیز پسر تا سن ۱۵ سالگی و دختر تا سن ۹ سالگی تحت حضانت پدر خواهند بود.

پایان حضانت فرزند دختر و پسر

پایان حضانت دختر و پسر با رسیدن سن آن‌ها به ۹ و ۱۵سال فرا می‌رسد. پس از رسیدن آن‌ها به این سنین طبق قانون دختر و پسر دیگر بالغ و عاقل می‌باشند. فرزندان با رسیدن به این سن می‌توانند سرپرست خود را شخصا انتخاب نمایند. برای مثال دختر می‌تواند مادر را به عنوان سرپرست خود انتخاب کند و با او زندگی کند.

پس از پایان حضانت فرزند پدر و مادر می‌توانند حضانت دائمی آن‌ها را از دادگاه دریافت کنند ؟

چنانچه دختر یا پسر یکی والدین را به عنوان سرپرست خود انتخاب کند و بخواهد که‌ با او زندگی کند فرد انتخاب شده می‌تواند حضانت دائمی فرزندش را از دادگاه دریافت نماید اما این به این معنی نیست که والد دیگر از حقوقش محروم شود. او طبق قانون هر گاه که بخواهد قادر به دیدار با فرزند خود خواهد بود.

فرزندان پس از رسیدن به سن 9 و 15 می‌توانند خودشان انتخاب کنند که با چه کسی زندگی کنند. همچنین چنانچه سرپرستی که طبق حکم قطعی دادگاه حضانت را گرفته صلاحیت خود را از دست بدهد می‌توان از وی سلب حضانت نمود. این مطلب تحت عنوان موانع حضانت مقاله‌ای جداگانه به خود اختصاص داده است.

سوالات متدوال

حضانت به چه معناست ؟

سرپرستی، مراقبت، تربیت و نگهداری از فرزند.

پایان حضانت دختر و پسر در چه سنی اتفاق می‌افتد ؟

پسر در سن ۱۵ سالگی و دختر در سن ۹ سالگی.

فرزندان از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت چه کسی هستند ؟

تحت حضانت مادر.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پایان حضانت فرزند دختر و پسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پایان حضانت فرزند دختر و پسر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : پایان حضانت فرزند



:: برچسب‌ها: پایان حضانت فرزند دختر و پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ایجاد رفاه و تهیه لوازم زندگی فرزندان به عهده پدر آن‌هاست. به این لوازم و رفاه به اصطلاح نفقه می‌گویند و بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه شامل مسکن، پوشاک، خوراک و همچنین فراهم نمودن شرایط تحصیل و… می‌شود. بر اساس ماده ۱۱۱۹ ق.م چنانچه پدر فوت کند یا استطاعت مالی کافی جهت پرداخت نفقه نداشته باشد، نفقه فرزند به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می‌گیرد. زمانی که پدر با داشتن قدرت مالی کافی جهت پرداخت نفقه، از پرداخت آن سر باز زند، مادر فرزند می‌تواند نسبت به عدم پرداخت نفقه از سوی او اقامه دعوی کند و وی را ملزم به اجرای حکم دادگاه نماید. حال می‌خواهیم بدانیم برای مطالبه نفقه فرزند دادگاه صالح کدامست که می‌تواند به دادخواست مادر رسیدگی کند؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند

شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه

 

 

 

فرزند تا چه زمانی از نفقه بهره می‌برد ؟

لازم است بدانید همیشه پرداخت نفقه فرزند از طرف پدر الزامی نبوده و تحت شرایط خاصی نفقه‌ای به فرزند تعلق نمی‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم چه زمانی نفقه به فرزند تعلق می‌گیرد؟

الف) افراد ملزم به انفاق استطاعت مالی داشته باشند. بر اساس ماده ۱۱۹۸ ق.م زمانی فرد ملزم و مجبور به پرداخت نفقه است که از تمکن و قدرت مالی کافی برخوردار باشد و بابت پرداخت آن در مضیقه قرار نگیرد. تشخیص این امر با توجه به تعهدات و نحوه زندگی فرد و به عهده دادگاه است.

ب) فرد ذی نفع از نفقه، نیازمند و فقیر باشد. مطابق ماده ۱۱۹۷ ق.م زمانی به فرد نفقه تعلق می‌گیرد که تنگدست و محتاج باشد و نتواند مایحتاج خود را تهیه کند؛ بنابراین تا زمانی که مطابق قانون فرزند، شغلی ندارد و یا در حال تحصیل است، نفقه او بر عهده پدر است. البته نفقه فرزند دختر و پسر با هم تفاوت دارد؛ چنانچه:

الف) دختر تا زمانی که شغلی ندارد و مجرد است نفقه می‌گیرد اما چنانچه بعد از ازدواج و طلاق به خانه پدر برگردد واجب النفقه نخواهد بود.

ب) پسر تا ۲۰ سالگی و پس از آن چنانچه در حال تحصیل باشد، واجب النفقه است. البته باید توجه داشت که زمانی هزینه تحصیل جزو نفقه است که تحصیل واجب و ضروری باشد؛ در غیر این صورت پدر وظیفه‌ای در قبال پرداخت هزینه تحصیل ندارد.

در ضمن باید گفت که نفقه معوقه و گذشته به فرزند تعلق نمی‌گیرد و قابل درخواست نیست و تنها از زمان شکایت و اقامه دعوا نفقه حال و آینده محاسبه گردیده و به فرزند پرداخت می‌شود؛ به عنوان مثال نفقه پرداخت نشده سال‌های گذشته فرزند، قابل مطالبه نخواهد بود.

دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند

هنگامی که مادر نفقه فرزندش را مطالبه می‌کند، باید به چه دادگاهی رجوع کند و دادگاه صالح جهت رسیدگی به این امر چه دادگاهی است؟

بر اساس قانون، هر دادگاه از دو حیث قابل قابل بررسی است، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی.

منظور از صلاحیت ذاتی دادگاه شایستگی و صلاحیت آن جهت رسیدگی به نوع خاصی از دعاوی است که در این صورت دادگاه صالح جهت مطالبه نفقه، دادگاه خانواده است؛ بنابراین مادر برای اقامه دعوی و شکایت علیه پدر فرزندش باید به دادگاه خانواده رجوع کند.

از طرفی ما تعداد زیادی دادگاه خانواده در سطح کشور داریم؛ آیا مادر فرزند می‌تواند به هر دادگاهی جهت رسیدگی به پرونده کودک خود رجوع کند؟ در اینجا بحث صلاحیت محلی دادگاه به میان می‌آید، چون دادگاه صالح جهت درخواست نفقه، دادگاه محل اقامت پدر یا شخص مسئول پرداخت نفقه فرزند است؛ بنابراین مادر برای مطالبه نفقه خود، باید به دادگاه خانواده محل اقامت پدر فرزند خود مراجعه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : 

دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند



:: برچسب‌ها: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شروع زندگی مشترک را می‌توان شروع یکسری از حقوق و تکالیف برای زوجین دانست. هر کدام متعهد می‌شوند وظائفی را بر عهده بگیرند که بسیاری از این تکالیف را قطعا در دوران مجردی خود نداشتند. شرع و قانون حدود این وظائف را به وضوح مشخص کرده است. یکی از این وظائف مربوط به امور مالی در زندگی مشترک است که بر عهده مرد می‌باشد. مرد به عنوان رئیس خانواده باید خانواده خود را تامین کند. نفقه مصداق بارز یکی از وظائف مالی اصلی مرد در مقابل زوجه است وظیفه‌ای که قانون گذار در ماده 1106 قانون مدنی بر دوش مرد گذاشته است اما زمان پرداختن نفقه زن چه موقع است و چه شرایطی دارد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

زمان پرداختن نفقه زوجه

شرایط پرداختن نفقه همسر

 

 

 

نفقه و مصادیق آن

ماده 1107 قانون مدنی مصادیق نفقه را به عنوان نمونه مطرح کرده است. بر اساس این ماده مرد موظف است تا با توجه به موقعیت و وضعیت زن همه نیازهای او را برطرف کند از جمله نیاز به خوراک، لباس، مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان. حتی قانون گذار از نیازهای اساسی و اولیه فراتر رفته و مرد را موظف کرده در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته یا اینکه از انجام دادن کارها ناتوان است برای او خادم بگیرد.

البته همان طور که گفته شد آن چه در ماده بیان شده فقط از باب مثال است و انحصاری نیست. در نتیجه طرفین می‌توانند در مورد موارد دیگر با هم توافق کنند به طور مثال توافق برای تامین هزینه‌های تحصیل زوجه.

زمان پرداختن نفقه به زن

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی همین که عقد نکاح به درستی واقع شود رابطه زوجیت نیز بین طرفین ایجاد می‌شود. داشتن رابطه زوجیت شروع تکالیف و حقوق طرفین نسبت به یکدیگر است. در نتیجه به محض وقوع عقد زن مستحق دریافت نفقه است و می‌تواند نفقه خود را از شوهر مطالبه کند.

شرایط پرداختن نفقه زوجه

برای اینکه زن مستحق دریافت نفقه باشد دو شرط وجود دارد:

1/ عقد نکاح دائم: در ماده 1106 قانون مدنی فقط زمانی که عقد دائم بین طرفین باشد شوهر ملزم به پرداخت مهریه است. البته در ازدواج موقت می‌توان شرط کرد که مرد نفقه را پرداخت کند ولی از نظر قانونی در صورتی که از قبل توافق نشده باشد مرد وظیفه پرداخت نفقه زوجه در عقد موقت را ندارد.

2/ عدم نشوز زن: همان طور که مرد تکلیف به پرداخت نفقه دارد زن هم باید از شوهر خود تمکین کند. به محض وقوع عقد همان طور که زن حقوق مالی دارد باید متقابلا تکالیف زناشویی را نسبت به شوهر خود انجام بدهد. ماده 1108 قانون مدنی زنی را که تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نمی‌داند.

دریافت نفقه | زمان پرداختن نفقه زن

به محض وقوع عقد می‌توان نفقه را مطالبه کرد و در صورت استنکاف مرد از دادن نفقه زن می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای گرفتن حق خود اقدام نماید.

قطعا کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در مراحل گرفتن نفقه می‌تواند کمک بزرگی برای زوجه باشد.

سوالات متداول

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد ؟

از زمان وقوع عقد نکاح که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

نفقه بر چه اساسی پرداخت می‌شود ؟

بر اساس وضعیت و موقعیت زوجه که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در خصوص نفقه و زمان پرداخت آن از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان پرداختن نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان پرداختن نفقه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : زمان پرداختن نفقه زوجه



:: برچسب‌ها: زمان پرداختن نفقه زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 876
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در کشور ایران قانون گذار همواره در قانون به صراحت اعلام کرده است که افراد موظف هستند تا احوال شخصیه خود از جمله ولادت، ازدواج و طلاق را به طور رسمی ثبت کنند. حتی در صورت عدم ثبت این وقایع در قانون برای اشخاص خاطی مجازات نیز تعیین شده است. رجوع از طلاق از این قاعده مستثنی نیست و در صورت رجوع (بازگشت) مرد به همسرش باید این موضوع در دفاتر رسمی ثبت گردد. زمانی که حکم طلاق جاری می‌شود اصل بر جدایی و عدم پیوند نکاح بین طرفین است در نتیجه اگر به هم رجوع کرده باشند باید این موضوع ثبت گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

ثبت رجوع از طلاق

مجازات عدم ثبت رجوع

 

 

 

 

رجوع از طلاق

بر اساس ماده 1148 قانون مدنی شوهر بعد از طلاق دادن همسرش می‌تواند در مدت معینی که عده نام دارد به زن و زندگی مشترکشان باز گردد. این حقی است که هیچ قرارداد و شرطی نمی‌تواند بر خلاف آن تنظیم شود و این حق را از شوهر بگیرد.

رجوع کردن به همسر از دو طریق فعلی و کلامی امکان دارد. بر اساس ماده 1149 قانون مدنی در صورتی که مرد بخواهد رجوع کند همین که لفظ یا کلامی را بگوید یا اینکه کاری انجام دهد که نشان دهنده درخواست او برای رجوع به همسرش است کافی می‌باشد و نیاز به خواندن صیغه نکاح نیست. البته نیت مرد مهم است و اینکه از این حرف یا عمل حتما باید قصد رجوع به همسر را داشته باشد نه چیز دیگری.

عدم امکان رجوع از طلاق

در برخی از موارد امکان رجوع برای شوهر وجود ندارد. ماده 1145 قانون مدنی به وضوح این موارد را مطرح کرده است. از جمله مواردی که امکان رجوع وجود ندارد:

1/ طلاق زن یائسه و زن قبل از نزدیکی است. به دلیل اینکه در این موارد اصلا عده وجود ندارد پس نمی‌توان رجوع کرد.

2/ طلاق خلع و مبارات.

3/ بعد از سه طلاق که بعد از سه وصلت متوالی بوده است. باید توجه داشت که این سه مورد وصلت حتما باید متوالی باشند یعنی بین این‌ها زن یا مرد با دیگری عقد نکرده باشند. همچنین این وصلت طرفین می‌تواند در قالب نکاح یا رجوع باشد.

علاوه بر این موارد یک مورد دیگر هم هست که در متن ماده نیامده است. زمانی که دادگاه حکم به طلاق را به درخواست زن داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند. زیرا در این جا زن بوده که درخواست جدایی داده و دادگاه هم پذیرفته است.

 ثبت رجوع از طلاق

اگرچه قانون گذار تشریفات نکاح را برای رجوع از طلاق الزامی نمی‌داند اما این بدین معنی نیست که در رجوع از طلاق خواست شوهر به تنهایی کافی باشد.

شوهر برای اینکه به زن خود رجوع کند علاوه بر اینکه باید کلامی بگوید یا عملی بکند که نشانه تمایل او برای رجوع به زن است بعد از آن باید رجوع به زن را ثبت کند. در هنگام ثبت کردن رجوع نیاز به خواندن مجدد عقد نکاح نیست.

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده مرد تا یک ماه پس از رجوع به زن وقت دارد تا به دفترخانه‌ای که صورت جلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نماید و اعلام کند که به همسرش رجوع کرده است. سپس صورت جلسه طلاق ابطال می‌شود و طلاق ثبت نمی‌گردد.

البته توجه به این نکته مهم است که رجوع باید در زمان عده زن صورت بگیرد. اگر مرد بعد از مدت زمان عده زن به دفترخانه مراجعه کند باید اثبات نماید که رجوع در زمان عده بوده ولی حالا به دلایلی بعد از پایان زمان عده برای ثبت آمده است. مهم آن است معلوم گردد زمان رجوع در هنگام عده بوده است.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

شوهر وظیفه ثبت ر‌جوع را دارد. اگر به هر دلیلی رجوع کند ولی این موضوع را ثبت نکند بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده زن می‌تواند از او شکایت کند. دادگاه علاوه بر اینکه شوهر را ملزم به ثبت ر‌جوع می‌کند او را به جزای نقدی درجه پنج یعنی مبلغ 80 تا 180 میلیون ریال یا حبس تعزیری درجه هفت یعنی 91 روز تا 6 ماه حبس محکوم می‌کند.

 نمونه دادخواست رجوع از طلاق

اینجانب: …………………… فرزند آقای …………………. و نام مادر خانم ………………. دارای شناسنامه شماره: ………………..  صادره از: ………………. متولد: …………. ساکن: ……………………….. با سند ازدواج شماره ………… مورخ  ….. تهران که زوجه خود بانو: …………… فرزند آقای ……………. متولد ……. ساکن نشانی ذکر شده را طبق طلاقنامه شماره ………………… مورخ …………. تنظیمی دفتر رسمی ثبت طلاق شمارۀ ………… مطلقه کرده بودم، به موجب این سند رسمی و بر اساس ماده 1148 قانون مدنی اعلام می‌دارم که در زمان عده یعنی در تاریخ …….. به زوجه توصیف شده خود رجوع کردم و دوباره با ایشان قصد زندگی مشترک دارم. اما به جهت عدم دسترسی به دفترخانه طلاق برای ثبت واقعه رجوع طی این سند با امضای زوجه و شاهدان رجوع خود از طلاق را اعلام می‌دارم.

تاریخ

محل امضاء زوج:

محل امضاء زوجه:

محل امضاء شاهد اول:

محل امضاء شاهد دوم:

سوالات متداول

وظیفه ثبت رجوع از طلاق با چه کسی است ؟

شوهر. در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت برای ثبت رجوع از طلاق وجود دارد ؟

تا یک ماه پس از رجوع به همسر برای ثبت فرصت وجود دارد که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا عدم ثبت رجوع از طلاق مجازات دارد ؟

بله. شوهر به جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : ثبت رجوع از طلاق



:: برچسب‌ها: ثبت رجوع از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 603
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج سرآغاز زندگی مشترک زن و مرد است. برای بستن صحیح عقد نکاح با فرد مورد نظر می‌بایست به برخی قوانین پای‌بند بود تا به راحتی بتوان با آن فرد ازدواج کرد. ازدواج برای دختران قوانینی دارد که یکی از این قوانین اجازه جد پدری برای ازدواج دختر می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را در این خصوص بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

اجازه جد پدری برای ازدواج دختر

رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر

 

 

 

 

آیا دختر برای ازدواج نیازمند اجازه جد پدری می‌باشد ؟

مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون‌مدنی دختر باکره می‌بایست برای ا‌زدواج خود از پدر یا جد پد‌‌ری خود اجازه بگیرد. در اکثر موارد دختران با کسب اجازه از پدر خود برای ازدو‌اج اقدام می‌نمایند اما اگر پدر دختر فوت نموده باشد دختر در صورت دسترسی داشتن و در قید حیات بودن جد پد‌ر‌ی باید بر‌ای کسب ا‌جازه به ایشان مراجعه نماید. در صورتی که پدر نیز در قید حیات باشد اما به دختر اجازه ازدواج ندهد نیز دختر می‌تواند با کسب اجازه از جد پد‌ری خود (در صورت وجود و در قید حیات بودن) ازدواج کند.

در چه صورت دختر می‌تواند بدون اجازه جد پدری برای ازدواج اقدام نماید ؟

در موارد زیادی قانون گذار به دختر اجازه می‌دهد که بدون کسب اجا‌زه از جد پدری برا‌ی ازدواج اقدام کند. در ادامه سه مورد اصلی ازدواج دختر بدون اذن جد پدری را بیان نموده‌ایم:

جنون و دیوانگی

در صورتی که جد پد‌ری دختر در سلامت عقلی نباشد و دچار جنون و دیوانگی شده باشد دختر می‌تواند بدون کسب اجازه از او ازدواج کند.

عدم ارائه دلیل منطقی

در صورتی که جد پدری بدون دلیلی منطقی به دختر اجازه ازدواج ندهد دختر می‌تواند با دریافت اجازه از دادگاه برا‌ی ا‌زدواج اقدام کند.

در دسترس نبودن

چنانچه جد پدری دختر در دسترس نباشد و دختر نتواند برای کسب اجازه به او دسترسی پیدا کند قانون به او اجازه ازدواج می‌دهد.

سوالات متداول

در صورتی که پدر به دختر اجازه ازدواج ندهد دختر با دریافت اجازه از جد پدری قادر به ازدواج‌خواهد بود ؟

بله در صورتی که پدر یا جد پدری به دختر اجازه ازدواج دهند دختر می‌تواند برا‌‌ی ا‌زدواج اقدام کند و نیازی به اجازه هردوی آن‌ها نیست.

اگر جد پدری بدون دلیل به دختر اجازه ازدواج ندهد تکلیف چیست ؟

دختر می‌تواند با کسب اجازه از دادگاه بر‌ای ا‌زدواج اقدام کند.

جد پدری کیست ؟

جد پدری همان پدربزرگ پدری دختر است که می‌تواند به او اجازه ازدواج دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جازه جد پدر‌ی برای ا‌زدواج دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جازه جد پدر‌ی برای ا‌زدواج دختر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع  : اجازه جد پدری برای ازدواج دختر



:: برچسب‌ها: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق مبانی اسلامی و قانون ما این وظیفه مردان بوده است که ریاست خانه و خانواده را بر عهده بگیرند. قطعا زمانی که مرد را به عنوان رییس خانواده می‌دانند همانطور که برای او حقوقی وجود دارد تکالیفی نیز بر دوش او قرار می‌گیرد. یکی از این تکالیف، وظیفه مرد برای تامین نیازهای مالی خانواده است. در این مطلب به بررسی میزان نفقه می‌پردازیم که پرداخت آن یکی از عمده‌ترین وظایف مالی مرد است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع 

میزان نفقه

مبلغ نفقه زن

 

 

 

تعریف

در لغت نفقه به معنای هزینه و خرج هرروزه است. در اصطلاح حقوقی به معنای هزینه کردن برای برطرف شدن کلیه نیازهای متعارف و متناسب یک شخص است. اگر بخواهیم یک تعریف عامیانه از نفقه بکنیم می‌توان گفت این امر پول دادن به دیگری مثل فرزند، همسر و یا هر شخص دیگری است که مستحق دریافت آن می‌باشد برای رفع کردن نیازهای مادی او.

در قانون سه نوع نفقه شناخته شده است: نفقه اقارب، زوجه و زندانی.

نفقه زوجه

بر مبنای ماده 1107 نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب یا وضعیت زن است از جمله لباس ، غذا و… در نتیجه مبلغی که مرد به عنوان نفقه می‌پردازد دستمزدی برای کارهای خانه که زن انجام می‌دهد نیست. بلکه پرداخت پول برای رفع نیازهای شخصی زن است.

مصادیق نفقه زوجه

در ماده 1107 قانون مدنی برای نمونه چند مورد را برای نفقه مطرح کرده است اما این موارد حصری نیستند و فقط به عنوان مثال مطرح شده‌اند. همان طور که در ابتدای ماده مطرح شده است ممکن است زن نیازهای متعارف و متناسب دیگری داشته باشد که خارج از موارد مطرح شده در ماده باشد یا اینکه زوجین در رابطه با موارد دیگری با هم توافق کنند. اما آنچه در ماده آمده است شامل:

1/ مسکن.

2/ البسه.

3/ غذا.

4/ اثاث منزل: اگر چه در عرف زوجه به خانه شوهر جهزیه و لوازم زندگی را می‌برد اما در واقع زوجه وظیفه‌ای برای تامین اثاث زندگی ندارد.

5/ هزینه‌های درمانی و بهداشتی: هزینه‌هایی که زن برای نظافت و تمیزی خود نیاز دارد نیز باید پرداخت شود. به طور مثال در قدیم که هر خانه حمام شخصی نداشت مرد موظف بود هزینه‌هایی که زن برای رفتن به حمام عمومی دارد را پرداخت کند.

6/ خادم در حالتی که زن عادت به خدمتکار دارد و یا به خاطر نقص یا بیماری نیاز به خادم پیدا کرده است.

تاثیر وضعیت و موقعیت زن در میزان نفقه

برای تعیین نفقه شان و موقعیت زن از اهمیت زیادی برخوردار است. اما به نظر می‌رسد آنچه که معیار تعیین میزان نفقه قرار می‌گیرد موقعیتی است که زن در خانه پدری داشته است. البته از نظر برخی از جمله دکتر کاتوزیان منظور از وضعیت زن، وضع او در زندگی خانواده تشکیل شده از شوهر و خود زن است.

اما می‌توان در پاسخ دلایلی برای رد این حرف بیان کرد. اولا اگر منظور وضعیت در خانه شوهر باشد دیگر استفاده از عبارت «متناسب با وضعیت زن» بی‌معنی می‌شود. چرا که اگر بخواهیم وضعیت او در زندگی خانوادگی با شوهر را در نظر بگیریم مثل این می‌شود که وضعیت مالی شوهر را ملاک قرار بدهیم چرا که به هر حال وضع زندگی زناشویی بستگی به درآمد مرد دارد. در نتیجه اصلا وضعیت زن در زندگی زناشویی معنایی پیدا نمی‌کند که بتوان بر اساس آن میزان نفقه را تعیین کرد.

دوما در انتها برای تعیین خادم از «به عادت» استفاده کرده است که این نشان می‌دهد قانون گذار بیشتر به وضعیتی که زن در دوران مجردی داشته توجه می‌کند. اگر وضع زن در زندگی مشترک معنا داشت باید می‌گفت اگر که مرد بتواند خادم بگیرد. در حالی که عادت زن را ملاک قرار داده است.

میزان نفقه زوجه

در قانون برای میزان نفقه مبلغی مشخص نکرده است. به طور مثال نمی‌توان گفت که به تمام زن‌ها مبلغ یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد. بلکه بر اساس آن چه در ماده 1107 قانون مدنی مطرح شده میزان نفقه هر زن با توجه به شان و وضعیت او متفاوت است. ممکن است نفقه یک زن یک میلیون تومان باشد در حالی که ممکن است برای زن دیگری این مبلغ دو میلیون تومان برآورد شود. پس این امر بستگی به زوجه دارد.

محاسبه مبلغ و میزان نفقه

در صورتی که طرفین نتوانند در خصوص مبلغ نفقه با هم توافق کنند دادگاه شخصی را به عنوان کارشناس مشخص می‌کند تا میزان آن را محاسبه کند.

کارشناس با تحقیق در مورد زوجه یک مبلغ متعارف را برای پرداخت ماهیانه به دادگاه اعلام می‌کند. در اعلام نظر، کارشناس مربوطه به مواردی مانند وضعیت مالی و اجتماعی خانواده زوجه، عرف محل زندگی زوجین، تحصیلات زوجه، شغل زوجه در صورت شاغل بودن، نیازهایی که زوجه دارد، سن زوجه و وضعیت کلی زوجه توجه می‌کند. البته قطعا وضعیت مالی مرد و درآمد او نیز مورد مدنظر کارشناس قرار می‌گیرد. با بررسی همه جوانب کارشناس تعیین می‌کند که عرفا نفقه یک زن با این ویژگی‌ها چه قدر است و یک مبلغی مثلا 500 هزار تومان را برای آن زن در نظر می‌گیرد.

زوجه در صورتی که بخواهد میزان نفقه خود را بداند فقط یک راه وجود دارد آن هم مراجعه به دادگاه و دریافت نظر کارشناس است. قطعا داشتن یک وکیل در تمام مراحل این دعوا هم باعث سرعت بخشیدن به پرونده و هم محاسبه دقیق‌تر مبلغ می‌شود. شما می‌توانید از وکلای وکیل دات کام برای طی آسان و مطمئن این روند کمک بگیرید.

عدم استحقاق نفقه

زن چنانچه تمکین نکند از دریافت نفقه محروم می‌شود. این سرپیچی زن اعم از این است که نیازهای جنسی مرد را برطرف نکند یا در زندگی از او تبعیت نکند مثلا منزل را ترک کند یا با مرد بد رفتاری کند.

سوالات متداول

چه کسی میزان نفقه زن را تعیین می‌کند ؟

ابتدا زوجین می‌توانند توافق کنند در غیر این صورت با نظر کارشناس است که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

ملاک محاسبه نفقه زن چیست ؟

وضعیت و موقعیت اجتماعی زوجه که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

میزان نفقه زن چه قدر است ؟

نفقه هر زن با دیگری فرق دارد و کارشناس بعد از بررسی مبلغ دقیق را مشخص می‌کند که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ به سوالات مربوط به نفقه زن و میزان آن می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن و میزان آن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن و میزان آن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : مبلغ نفقه زن



:: برچسب‌ها: میزان نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 618
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره در میان احادیث امامان و کلام بزرگان بر وقف کردن تاکید شده است و از ثواب آن سخن به میان آمده است. حتی بسیاری از بزرگان وقف را باقی الصالحات دانسته‌اند که ثواب آن برای شخص حتی بعد از فوتش باقی می‌ماند. در این مطلب به بررسی مفهوم این امر پسندیده و ارکان آن از منظر حقوقی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

وقف

 

 

 

 

وقف چیست ؟

در قانون مدنی ماده 55 و‌قف تعریف شده است. بر اساس این ماده و‌قف یعنی خود مال حبس و منافع آن در راه خدا صرف شود. به طور مثال شخصی خانه خود را و‌قف می‌کند. یعنی اینکه به شرط حفظ و باقی ماندن خانه امکان استفاده از آن برای سکونت یا هر استفاده متعارف دیگری در جهت رضای خدا وجود دارد.

حبس عین مال به این معنی است که ملک از دارایی‌های مالک جدا شود و مالک هیچ حق تصرفی در آن نداشته باشد. با توجه به ماده 55 قانون مدنی عین مال فقط قابل وقف است و کسی نمی‌تواند منفعت مالی یا دین را و‌قف کند.  

ارکان وقف

و‌قف دارای سه رکن اساسی است:

1/ موقوفه: مالی که در راه خدا استفاده می‌شود. موقوفه شخصیت حقوقی مستقل دارد به طوری که نه متعلق به واقف است و نه موقوف علیه.

2/ واقف: شخصی که مال خود را در راه خدا و‌قف می‌کند.

3/ موقوف علیه: کسانی که مال برای آن‌ها و‌قف می‌شود. آن‌ها مالک موقوفه نیستند فقط می‌توانند از آن استفاده نمایند. اگر این افراد متعدد باشند به ایشان موقوف علیهم گویند.

چگونگی وقف کردن مال

از نظر شرعی و حقوقی وقف نیاز به ایجاب و قبول دارد. در ماده 56 قانون مدنی نیز گفته شده است که و‌قف زمانی اتفاق می‌افتد که فرد واقف با هر لفظی که با صراحت دلالت به و‌قف می‌کند ایجاب را بگوید و در مقابل کسانی که به نفع آن‌ها و‌قف کرده است یا قائم مقام قانونی آن‌ها این و‌قف را قبول کنند. در صورتی که و‌قف فقط برای عوام باشد همین که حاکم شرع قبول کند کافی است زیرا نمی‌توان از تک تک مردم قبول را گرفت.

ویژگی‌های اساسی ارکان وقف

ویژگی‌های موقوفه

مالی که مورد و‌قف قرار می‌گیرد باید دارای ویژگی‌هایی باشد از جمله:

1/ عین مال باشد: با توجه به اینکه در و‌قف عین باید باقی باشد و استفاده از منافع است در نتیجه آنچه و‌قف می‌شود عین مال است و نمی‌توان منافع و دین را وقف کرد.

2/ بقای عین مال: بر اساس ماده 58 قانون مدنی باید مالی و‌قف شود که در صورت استفاده از منافع آن عین مال باقی بماند. به طور مثال و‌قف میوه درست نیست زیرا با نفع بردن از آن یعنی خوردن آن عین و اصل آن‌ها از بین می‌رود و تمام می‌شود ولی وقف باغ میوه درست است.

3/ قابل قبض باشد: به دلیل اینکه یکی از شرایط اصلی در صحت و‌قف قبض مال وقفی است پس مالی که و‌قف می‌شود باید قابل تسلیم شدن باشد. بر اساس ماده 59 قانون مدنی و‌قف در صورتی امکان دارد که قبض صورت بگیرد. به طور مثال و‌قف کردن حیوانی که موجود نیست یا فرار کرده است درست نیست.

4/ منافع آن برای واقف باشد: شخص نمی‌تواند مالی را و‌قف کند در حالی که عین مال متعلق به اوست ولی منافع آن برای دیگریست. زیرا آنچه در و‌قف استفاده می‌شود منافع است.

البته بر اساس ماده 64 قانون مدنی اگر مالکیت منافع به صورت موقت به شخص دیگری داده شود وقف آن صحیح می‌باشد مانند خانه‌ای که در اجاره دیگری برای مدت یکسال می‌باشد. شخص می‌تواند خانه را و‌قف کند و بعد از یکسال که مدت اجاره تمام شد مال در راه خدا استفاده می‌شود.

5/ مالی که و‌قف می‌شود هم باید مشروعیت داشته باشد و هم بتوان از آن در جهت منافع مشروع استفاده کرد. به طور مثال شخص نمی‌تواند ابزار قمار را و‌قف کند.

ویژگی واقف

در ماده 57 قانون مدنی دو ویژگی عمده برای شخصی که مال را و‌قف کرده است بیان می‌کند از جمله:

1/ داشتن اهلیت: قطعا هر شخصی که قصد تصرف در مالی را دارد باید اهلیت لازم از جمله عقل و بلوغ و رشد را داشته باشد.

2/ مالکیت: هر گونه تصرف در اموال فقط در صورتی امکان دارد که فرد مالک آن مال باشد. اشخاص نمی‌توانند در اموال دیگران بدون اینکه اجازه داشته باشند تصرفاتی مانند و‌قف انجام دهند.

ویژگی موقوف علیهم

شخص یا اشخاصی که و‌قف برای آن‌ها صورت می‌گیرد باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

1/ موجود باشد: بر اساس ماده 69 قانون مدنی نمی‌توان به نفع شخصی که موجود نیست و مثلا مرده است مالی را و‌قف کرد. مگر اینکه در زمان استفاده از منافع موجود شود. مانند و‌قف بر شخصی که به مسافرت دور رفته اما برخواهد گشت.

2/ معین باشد: در ماده 71 قانون مدنی آمده است که و‌قف بر مجهول صحیح نیست. به طور مثال این درست نیست که واقف بگوید خانه‌ام را و‌قف یکی کردم. بلکه موقوف علیه باید مشخص باشد مثلا خانه‌ام را وقف شخص الف با مشخصات معلوم کردم.

بطلان وقف

بر اساس ماده 61 قانون مدنی بعد از اینکه مالی به شکل صحیح و‌قف شد امکان برهم زدن آن وجود ندارد و نمی‌توان در آن تغییری داد. اما با توجه به این که در و‌قف قبض مهم است و بر اساس ماده 59 وقف فقط زمانی محقق می‌شود که قبض صورت بگیرد. در صورتی که قبل از قبض موقوفه، واقف بمیرد و‌قف باطل می‌شود.

سوالات متداول

و‌قف چیست ؟

و‌قف عبارت است بقای عین مال در حالی که از منافع آن در راه خدا استفاده می‌شود و در مطلب به تفصیل این نهاد حقوقی اسلامی توضیح داده شده است.

آیا و‌قف منافع درست است ؟

خیر نمی‌توان منافع را و‌قف کرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا برای شخصی که نیست می‌توان و‌قف کرد ؟

و‌قف برای شخصی که وجود ندارد امکان ندارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌قف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون و‌قف پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع « وقف



:: برچسب‌ها: وقف ,
:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ازدواج مرد می‌بایست نفقه را که حق قانونی زن است به او پرداخت نماید. یکی از وظایف مرد پرداخت نفقه به زن بوده و در صورت عدم پرداخت زن می‌تواند برای مطالبه این حق خود از مرد شکایت نماید. اما مبلغ نفقه با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیحات مفیدی را در خصوص مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مبلغ نفقه زن در سال ۹۹

عوامل موثر در تعیین و محاسبه نفقه در سال ۹۹

 

 

 

نفقه زن چیست ؟

وقتی زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند مرد موظف می‌شود که در قبال انجام وظایف زن به او نفقه پرداخت کند. نفقه در واقع حقی است که برای تامین نیازهای ضروری زن به او پرداخت می‌شود. برای مثال در صورت بیمار بودن زن، مرد می‌بایست هزینه‌های درمان او را پرداخت کند که به این کار پرداخت نفقه به زن گفته می‌شود. برای دریافت توضیحات تکمیلی در خصوص نفقه زن کلیک نمایید.

مبلغ نفقه زن در سال ۹۹

در قوانین ما هیچ گونه مبلغ مشخصی برای نفقه تعیین نشده است و نفقه هر زن با زن دیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال نفقه هر زن بر اساس سن، تحصیلات و… تعیین می‌شود اما در سال ۹۹ اگر بخواهیم نرخ نفقه زن را اعلام نماییم باید بگوییم که نفقه زن در سال ۹۹ با توجه به نرخ تورم معین می‌شود.

نحوه محاسبه مبلغ نفقه زن در سال ۹۹

زن برای دریافت نفقه باید به دادگاه برود و دادگاه پس از احراز مسائلی برای تعیین مبلغ آن قرار کارشناسی صادر می‌کند.

محاسبه میزان نفقه زن در سال ۹۹ با توجه به عوامل متفاوتی صورت می‌گیرد. دادگاه و یا شورای حل اختلاف وظیفه دارند که نفقه را محاسبه نمایند. قاضی دادگاه سطح خانوادگی، سن و سایر شرایط زن را می‌سنجد و با سنجش این موارد متوجه می‌شود که زن با وجود تورم در سال ۹۹ به چه مبلغی برای تامین نیازهای زندگی خود نیاز دارد. هر چقدر که نرخ تورم در سال ۹۹ بالاتر باشد مبلغ نفقه نیز بالاتر‌ خواهد‌ بود. دادگاه تمام مخارج زندگی زن را مانند مخارج خوراک، پوشاک و درمان او را جمع بندی می‌کند و بر اساس آن‌ها مبلغ نفقه او نیز تعیین می‌شود.

سوالات متدوال

نفقه زن شامل چه مواردی می‌شود ؟

نفقه زن شامل مخارج درمانی، خوراکی، پوشاک و… می‌شود.

آیا برای محاسبه نفقه زن در سال ۹۹ به نرخ تورم نیز توجه می‌شود ؟

بله نرخ تورم در سال ۹۹ یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده مبلغ نفقه خواهد بود.

آیا سطح خانوادگی زن برای تعیین نفقه در سال ۹۹ یک ملاک است ؟

در سال ۹۹ نیز مانند سال‌های دیگر سطح خانوادگی زن تعیین کننده نفقه او خواهد بود زیرا سطح خانوادگی هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و ممکن است در مخارج زندگی او نیز تاثیر گذار باشد و مخارج او را کمتر یا بیشتر کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید. سایت وکیل دات کام از معتبرترین سایت‌هایی می‌باشد که در زمینه‌های حقوقی فعالیت می‌کند. از بهترین خدمات مرکز وکیل دات کام می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مبلغ نفقه ز‌ن در سال ۹۹، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ نفقه ز‌ن در سال ۹۹ پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : مبلغ نفقه زن در سال ۹۹



:: برچسب‌ها: مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ ,
:: بازدید از این مطلب : 632
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ازدواج و ایجاد حقوق و تکالیف متقابل برای زوجین، مرد موظف است علاوه بر پرداختن نفقه همسر خود، نفقه اولاد و فرزندان خود را نیز بپردازد. مطابق ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه شامل مسکن، پوشاک، خوراک و وسایل مورد نیاز فرزند است. گاهی نیز در صورت ضرورت، هزینه تحصیل نیز نفقه محسوب می‌شود. می‌دانیم که اصولا تامین نفقه فرزند با پدر می‌باشد اما گاهی نیز ممکن است پدر از استطاعت مالی برخوردار باشد ولی از پرداخت نفقه فرزند خود امتناع ورزد، در این صورت چه کسی می‌تواند نفقه کودک را درخواست کند؟ نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر به چه صورت است؟ در صورت عدم پرداخت نفقه چه ضمانت اجرایی برای پدر تعیین می‌گردد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

نحوه طلب نفقه طفل توسط مادر و پدر

 

 

 

مسئولیت نفقه فرزند

بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م نفقه فرزندان به عهده پدر آن‌هاست و در صورتی که پدر قدرت و استطاعت مالی کافی جهت پرداخت آن نداشته باشد، نفقه به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر، اجداد مادری و … قرار می‌گیرد.

نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

کودک یا فرزندی که هنوز به سن قانونی نرسیده است یا به عبارتی اهلیت استیفا ندارد، به تنهایی نمی‌تواند از حق خود دفاع کند و از آن بهره ببرد. چنان چه در ماده ۲۱۱ ق.م داریم، اهلیت به واسطه بلوغ، رشد و عقل ایجاد می‌شود؛ بنابراین چون کودک مطابق قانون بالغ، عاقل و رشید نیست اهلیت نداشته و معامله‌اش باطل است. از طرفی تصور می‌شود چون در این معامله و درخواست مادر کودک نفع و سودی نمی‌برد نمی‌تواند از طرف فرزند خود اقامه دعوی کند.

اما در این جا قانون دخالت کرده و در ماده ۶ قانون حمایت خانواده بیان می‌کند: مادر یا شخصی که حضانت کودک را بر عهده دارند، می‌توانند از طرف فرزند خود و به نیابت از او، جهت درخواست نفقه اقامه دعوی کنند (چنانچه فرزند دختر زیر ۹ سال و فرزند پسر زیر ۱۵ سال تمام داشته باشند). بنابراین هر گاه پدر طفل یا افراد مسئول که استطاعت مالی کافی برای پرداختن نفقه را دارند از پرداخت آن سرپیچی کنند، مادر کودک حق اقامه دعوا جهت درخواست نفقه کودک خود را دارد. البته باید توجه داشت که بر اساس ماده ۱۲۰۶ ق.م، فرزند یا مادر او فقط اجازه مطالبه و درخواست نفقه آینده و یا حال را نسبت به زمانی که شکایت کردند دارند و نفقه گذشته فرزند به او تعلق نخواهد گرفت.

جرم ترک انفاق

هر گاه پدر نفقه فرزند خود را پرداخت نکند، مادر طفل به نیابت از فرزند خود درخواستی مبنی بر پرداخت نفقه به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده تحویل می‌دهد. پس از بررسی دادگاه و صدور حکم الزام به پرداخت نفقه، چنان چه پدر باز هم از دادن نفقه سر باز زند، مجرم شناخته شده و به جرم ترک انفاق، مجازات خواهد شد. بر اساس ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده: چنانچه فردی با داشتن قدرت و استطاعت مالی جهت پرداخت نفقه، از دادن آن امتناع ورزد به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌گردد یا به عبارتی به حبس شش ماه تا دو سال. البته چون شاکی این پرونده شاکی خصوصی است، با گذشت و بخشش شاکی تعقیب فرد و مجازات او در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف می‌شود.

مطالبه نفقه فرزند از طرف پدر علیه مادر

اگر پدر و اجداد پدری توان مالی برای پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشند بار پرداخت نفقه ابتدا بر دوش مادر و در صورت نداشتن توان مالی او بر دوش اجداد مادری قرار می‌گیرد. پس پدر می‌تواند دادخواستی مبنی بر الزام مادر یا اجداد مادری به پرداخت نفقه فرزند تهیه نماید و به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. البته پیروزی پدر در این دعوا منوط بر اثبات عدم توانایی مالی خود و اجداد پدری فرزند ( پدر و مادر خود) است.

سوالات متداول

نفقه فرزند بر عهده کیست ؟

نفقه فرزند بر عهده پدر اوست. در صورتی که پدر قادر به پرداخت آن نباشد یا فوت کرده باشد، نفقه به ترتیب به عهده جد پدری، مادر و جد مادری فرزند می‌باشد.

دختری که شاغل است و ماهانه درآمد دارد هم واجب النفقه محسوب می‌شود ؟

چنانچه دختر بالای ۱۸ سال سن داشته باشد و شاغل نیز باشد، واجب النفقه نیست و پرداخت نفقه به او به رضایت و خواست پدرش بستگی دارد.

همسرم نفقه فرزندم را از ۳ سال پیش پرداخت نکرده است، آیا می‌توانم کل مبلغ را از او مطالبه کنم ؟

خیر، از زمان اقامه دعوی و شکایت شما مبنی بر عدم پرداخت نفقه طفل، نفقه حال و آینده کودک بر عهده پدرش قرار می‌گیرد و نفقه گذشته را نمی‌توان مطالبه کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر



:: برچسب‌ها: مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج دائم یکی از سنت‌های دیرینه در دین اسلام می‌باشد که بسیار به آن توصیه شده است. ازدواج دائم مزایای زیادی را برای زوجین به همراه می‌آورد و آرامش را به زندگی آن‌ها هدیه می‌کند. برای تشکیل خانواده و عقد نکاح زن و شوهر می‌بایست ازدواج دائم را به صورت رسمی در سیستم سراسری ثبت احوال ثبت کنند. ثبت ازدواج دائم الزامی می‌باشد و همه افراد موظف هستند که ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت نمایند. در ادامه به بررسی الزام ثبت نکاح و مجازات عدم ثبت آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

ثبت ازدواج دائم

 

 

 

 

 

 

 

اذن پدر در ازدواج دختر

دلیل الزامی بودن ثبت ازدواج دائم

همانطور که می‌دانید قانوگذار زوج را ملزم نموده که ازدواج خود را ثبت نماید. دلایل زیادی برای ثبت ازدواج دائم وجود دارد که در ادامه به دو مورد اشاره شده است:

طلاق

بسیاری از ازدواج‌های دائم به طلاق و جدایی ختم می‌شوند، اما اگر ازدواج به صورت رسمی ثبت نشده باشد هیچ دادگاهی برای طی کردن مراحل طلاق زوجین برگزار نمی‌شود چراکه ازدواج ثبت نشده است.

نفقه

اگر ازدواج دائمی ثبت شود و پس از ازدواج زن و مرد اختلاف داشته باشند و بخواهند از یکدیگر جدا شوند نفقه زن کاملا حفظ خواهد شد و زن می‌تواند با طی کردن مراحل قانونی نفقه خود را از همسرش دریافت کند. اما اگر ثبت ازدواج انجام نشده باشد زن حق استفاده از نفقه را نخواهد داشت.

به طور کلی ثبت نکردن ازدواج باعث بی‌نظمی خواهد شد و برای زوجین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین دلیل ثبت ازدواج دایم این است که اگر هر دعوایی در رابطه با ازدواج در دادگاه مطرح شود ابتدا باید رابطه زوجیت اثبات گردد و اثبات آن با تسلیم سند رسمی ازدواج میسر است.

ثبت نکردن ازدواج دائم چه مجازاتی دارد ؟

ثبت ازدواج دائمی به عهده مرد می‌باشد و مرد موظف است پس از عقد ازدواج خود را ثبت نماید. همچنین قانونگذار برای افرادی که ازدواج دائمی خود را ثبت نمی‌کنند مجازاتی را در نظر گرفته است که این مجازات به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مرد موظف به ثبت ازدواج دائمی می‌باشد و چنانچه از ثبت ازدواج خودداری کند قانون او را به حبس از سه تا شش ماه محکوم می‌نماید. علاوه بر این قانون فرد را موظف می‌کند که ازدواج خود را ثبت رسمی کند.

آیا می‌توان مجازات عدم ثبت ازدواج را جایگزین نمود ؟

قانونگذار این امکان را فراهم نموده است که افراد بتوانند به جای مجازات حبس جریمه نقدی بپردازند و مجازات خود را جایگزین کنند. جریمه نقدی عدم ثبت ازدواج دائمی از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال می‌باشد و با توجه به شرایط فرد متغیر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و از خدمات مرکز وکیل دات کام بهره‌مند گردید. پذیرش انواع پرونده‌های حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی و مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدمات مرکز وکیل دات کام می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ازدواج دائمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ازدواج دائمی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع : ثبت ازدواج دائم



:: برچسب‌ها: ثبت ازدواج دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 557
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی زن و مرد با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند قوانینی برای آن‌ها وضع می‌شود که هر دو باید از این قوانین تبعیت کنند. یکی از این قوانین محلی است که زن باید در آن اقامت داشته باشد. طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن موظف است که پس از عقد نکاح در منزل شوهر خود اقامت داشته باشد. اما در برخی موارد ممکن است که محل اقامتگاه زن منزل همسر او نباشد و زن مجاز به اقامت در محل زندگی دلخواه خود شود. این به این معنی است که زن می‌تواند با وجود شرایطی مسکن جداگانه داشته باشد و با همسر خود زندگی نکند. اما چه شرایطی می‌تواند به زن حق بدهد که در مسکن جداگانه‌ای زندگی کند؟ در ادامه به این مباحث و بررسی اقامتگاه زن شوهردار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

اقامتگاه زن شوهردار

محل سکونت زن متأهل

 

 

 

 

 

اذن پدر در ازدواج دختر

اقامتگاه زن شوهردار

چون طبق قانون مرد ریاست خانواده را دارد و معمولا زن و مرد بعد از ازدواج در منزل مشترک که توسط شوهر تهیه شده اقامت می‌گزینند اقامتگاه زن شوهردار خانه مرد و منزل مشترک است.

استثنائات اقامتگاه زن شوهردار

همانطور که در مقدمه گفته شد در برخی موارد زن مجاز است که در خانه مرد سکونت نداشته باشد و به تبع آن اقامتگاهش دیگر خانه شوهر نباشد. در این موارد اقامتگاه زن محل سکونت دلخواهش است. مواردی که به زن اجازه سکونت در مسکن دیگر را می‌دهند به شرح زیر می‌باشند:

اقامتگاه نامعلوم

برخی مردان به واسطه شغل خود اقامتگاه معلومی ندارند و در این صورت دادگاه به زن اجازه می‌دهد که در خانه دیگری سکونت داشته باشد. طبق ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی چنانچه مرد در محل مشخصی ساکن نباشد زن می‌تواند با اجاره یا خرید مسکن جداگانه در جای دیگری اقامت داشته باشد. برای مثال مرد در تهران ساکن است اما زن در کرج اقامت دارد.

شرط عقد نکاح

چنانچه زن در حین عقد نکاح شرط کند که باید در محل جداگانه‌ای اقامت داشته باشد قانون نیز به او این اجازه را خواهد داد.

ضرر جسمی و زیان مالی

در صورتی که زن در خانه شوهر دچار زیان جسمی شود و یا از نظر مالی آسیبی ببیند می‌تواند با مراجعه به دادگاه و کسب اجازه از محکمه محل اقامت خود را جدا کند و خانه‌ای جداگانه داشته باشد.

اذن شوهر در تعیین اقامتگاه دلخواه زن شوهردار

چنانچه شوهر به زن اجازه دهد که در جای دیگری زندگی کند قانون نیز این حق را به او داده و زن می‌تواند محل اقامت خود را تغییر دهد.

اثبات عدم تمکین با تغییر اقامتگاه

چنانچه زن به دلایلی که در بالا ذکر شد اقامتگاه خود را تغییر دهد دادگاه او را به عدم تمکین از همسر محکوم نخواهد کرد اما اگر دلایل بالا را نداشته باشد در واقع از شوهر خود تمکین نکرده است و محکوم می‌شود.

اجبار مرد به سکونت در محل دلخواه زن

اگر ضمن عقد نکاح یا پس از آن مرد به زن حق تعیین سکونتگاه مشترک را بدهد مجبور به اقامت در محل دلخواه زن می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و با دریافت مشاوره حضوری و تلفنی پرونده خود را به نتیجه دلخواهتان برسانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقامتگاه زن شوهردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اقامتگاه زن شوهردار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : اقامتگاه زن شوهردار



:: برچسب‌ها: اقامتگاه زن شوهردار ,
:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در دین اسلام بارها در احادیث و روایات مختلف تاکید شده است تا از عجله در کارها پرهیز شود. امامان همواره دعوت به صبر و بردباری می‌کردند و از تصمیم گیری عجولانه در هنگام عصبانیت منع می‌کردند. گاهی پیش می‌آید که افراد در هنگام عصبانیت برای زندگی خود تصمیمی می‌گیرند که موجب پشیمانی آن‌ها می‌شود. حتی در مورد زندگی مشترک ممکن است زوجین تصمیم به جدایی و طلاق از یکدیگر بگیرند و بعد از جداشدن از این تصمیم خود پشیمان شوند. شرع مقدس و قانونگذار راه را در صورتی که زوجین از طلاق پشیمان شوند باز گذاشته است. در ادامه این مطلب به رجوع از طلاق می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

رجوع از طلاق

بازگشتن به همسر پس از طلاق

 

 

 

رجوع چیست ؟

رجوع در لغت به معنای بازگشتن به حالت قبل یا به کسی است. در فقه در ابواب مختلفی از کلمه رجوع استفاده شده است از جمله در مبحث طلاق. رجوع یعنی مرد خواهان بازگشت به زندگی مشترک با زن شود و در صورت رجوع، وضعیت به حالت قبل از طلاق برمی‌گردد، طلاق باطل می‌شود و زن و مرد دوباره همسر هم می‌شوند.

قانون مدنی در ماده 1143 طلاق را به دو دسته رجعی و باین تقسیم کرده است. اگرچه تعریف قانون تعریف جامع و کاملی از طلاق رجعی ارائه نداده است اما با توجه به ماده 1148 قانون مدنی می‌توان گفت طلاق رجعی به معنای این است که بعد از طلاق شوهر پشیمان شود و بخواهد مجددا با همسر خود زندگی کند.

رجوع در طلاق بائن

ماده 1145 قانون مدنی موارد طلاق بائن را مطرح کرده است. بر اساس تعریف ماده، طلاق بائن طلاقی است که در آن ر‌جوع به هیچ صورت امکان پذیر نیست ا‌ز جمله در طلاق زن یائسه و طلاق قبل از نزدیکی (یعنی طلاق زوجه باکره). این نوع طلاق به این دلیل امکان رجوع ندارد که رجوع باید در هنگام عده زن صورت بگیرد و در این دو مورد زن عده‌ای ندارد. همچنین در سومین طلاق بعد از سه مرتبه وصلت کردن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد.

یک نوع دیگر طلاق خلع و مبارات است که در این دو مورد با رعایت شرایطی امکان ر‌جوع برای مرد وجود دارد.

رجوع در طلاق خلع و مبارات

قطعا تابه‌حال این جمله را زیاد شنیده‌اید که زن می‌گوید « مهرم حلال جانم آزاد » در واقع این عبارت اشاره به طلاق خلع دارد. این نوع از طلاق زمانی رخ می‌دهد که زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر دارد در مقابل بخشیدن مهریه و یا پرداختن وجهی به زوج از شوهرش جدا می‌شود.

در طلاق مبارات هر دو طرف از یکدیگر کراهت دارند که در این صورت هم زن مالی به مرد می‌بخشد تا رضایت به جدایی بدهد با این تفاوت که آنچه پرداخت می‌کند نباید بیشتر از میزان مهریه باشد.

در این دو مدل از طلاق امکان رجوع مرد وجود ندارد زیرا زن در مقابل طلاق به شوهر پول پرداخت کرده است مگر اینکه زن مالی را که پرداخت کرده طلب کند. در این صورت در زمان عده زن، اگر زوجه آن مالی را که هبه کرده است بخواهد پس بگیرد امکان رجوع وجود دارد.

شرایط رجوع از طلاق

برای اینکه شوهر بتواند از طلاق رجوع کند و دوباره زندگی مشترک را شروع کند شرایطی وجود دارد از جمله:

1/ رجوع شوهر: اگرچه دو طرف از یکدیگر جدا می‌شوند اما رجعت از طلاق یک ایقاع یک طرفه از سوی شوهر است یعنی فقط شوهر می‌تواند درخواست رجوع از طلاق و بازگشت به همسر را بدهد.

البته در صورتی که دادگاه به درخواست زن حکم به طلاق داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند حتی اگر طلاق رجعی باشد.

2/ در مدت عده: بر اساس ماده 1148 قانون مدنی ر‌جوع ا‌ز طلاق فقط در زمان عده امکان دارد. در صورت اتمام مدت زمان عده زن، مرد دیگر نمی‌تواند به همسرش رجوع کند.

3/ عدم نیاز به قرائت صیغه نکاح: اگر مرد بخواهد به همسر خود رجوع کند دیگر نیاز نیست که صیغه عقد نکاح مجددا بین زوجین خوانده شود.

انواع رجوع به همسر بعد از طلاق

برای اینکه مشخص شود مرد رجوع کرده است و می‌خواهد باز با همسرش زندگی کند 2 روش وجود دارد:

1/ رجوع فعلی. 2/ رجوع قولی یا کلامی.

1/ رجوع فعلی: همان طور که از نام آن مشخص است زمانی اتفاق می‌افتد که مرد کاری را انجام دهد که نشان دهنده تمایل او به زندگی مشترک است. به طور مثال همسر خود را ببوسد یا در آغوش بگیرد یا حتی با او در یک مکان سکونت کند و آمیزش داشته باشد.

2/ طلاق قولی: بر اساس ماده 1149 قانون مدنی شوهر می‌تواند با کلام و لفظ از طلاق خود رجوع کند. یعنی کلامی بگوید که نشان می‌دهد می‌خواهد به زندگی سابق خود برگردد مثلا به زن بگوید « به تو برگشتم و تو زن من هستی ».

البته در انتهای ماده 1149 قانون مدنی به صراحت گفته شده است که مرد باید از لفظ و کار خود قصد و نیت رجوع داشته باشد یعنی اینکه مهم است مرد تمام این کارها را برای اینکه دوباره به همسرش رجوع کند انجام دهد.

سوالات متداول

آیا امکان رجوع بعد از طلاق وجود دارد ؟

بله. در صورت رعایت شرایط قانونی امکان رجوع به همسر است که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

تا چه زمانی می‌شود به همسر رجوع کرد ؟

تا زمان پایان یافتن عده زن که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

در هنگام رجعت باید باز صیغه عقد نکاح خوانده شود ؟

خیر نیازی به خواندن مجدد صیغه نیست که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد رجوع به طلاق و دریافت مشاوره حقوقی از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. وکیل دات کام پاسخ گوی سوالات شما در خصوص رجوع از طلاق در سریع‌ترین زمان ممکن می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : رجوع از طلاق



:: برچسب‌ها: رجوع از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 512
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند و تلفن‌های همراه پیشرفته راه برای خیانت‌های مجازی از طریق چت بسیار بازتر شده است و افراد می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی به راحتی رابطه نامشروع برقرار کنند. در ادامه توضیحات کاملی را در خصوص اثبات خیانت همسر از طریق چت ارائه می‌نماییم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اثبات خیانت از طریق چت

اثبات خیانت از طریق چت به چه معناست ؟

گاهی ممکن است زن یا شوهر از طریق چت به یکدیگر خیانت کنند. این به این معناست که فرد خیانت کننده در پیامرسان‌ها با شخصی که به او محرم نیست ارتباط نامشروع برقرار می‌کند.

در صورتی که فرد متوجه شود که همسرش از طریق چت به او خیانت کرده است می‌تواند با شکایت در دادگاه خواهان مجازات او شود. البته ثابت کردن خیانت با ارائه چت‌های همسر بسیار مشکل است و در صورتی که مدرک کافی وجود نداشته باشد بهتر است از طرح شکایت در این مورد صرف نظر نمایید.

اثبات خیانت از طریق چت چگونه امکان پذیر است ؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که با گرفتن عکس و اسکرین شات از پیام‌های همسر که خیانت او را نشان می‌دهد می‌توانند در دادگاه نیز خیانت او را اثبات نمایند. اما در این باره باید بگوییم که اسکرین شات اعتبار قانونی ندارد و نمی‌تواند خیانت همسر را ثابت کند. برای اثبات خیانت از طریق چت می‌بایست به یکی از سه روش زیر عمل نمود:

پرینت چت‌های همسر

چنانچه فرد از طریق پیامرسان‌های داخلی اقدام به خیانت نموده باشد می‌توان با دسترسی به پرینت چت‌های او خیانت را اثبات نمود. البته گرفتن پرینت چت افراد فقط توسط دادگاه امکان پذیر می‌باشد. در صورتی که از فرد شکایت شود و او از طریق شبکه اجتماعی داخلی اقدام به خیانت نموده باشد دادگاه پرینت چت‌های او را گرفته و خیانت اثبات می‌شود.

دارا بودن شاهد

چنانچه در هنگام خیانت از راه چت‌ کردن دو نفر شاهد وجود داشته باشند و خیانت را دیده باشند می‌توانند در دادگاه علیه فرد شهادت دهند و خیانت او را ثابت کنند.

دسترسی داشتن به اطلاعات موبایل

چنانچه همسر در یک شبکه اجتماعی خارجی اقدام به خیانت نموده باشد و امکان گرفتن پرینت چت‌های او نباشد از یک راه دیگر نیز می‌توان خیانت او را ثابت کرد. چنانچه فرد پسورد و اطلاعات پیامرسان نصب شده در تلفن همسرش را در اختیار داشته باشد می‌تواند به چت‌ها دسترسی پیدا کند و از آن‌ها برای اثبات خیانت استفاده نماید.

در صورتی که مدارک کافی برای اثبات خیانت وجود نداشته باشد بهتر است از شکایت صرف نظر نمود زیرا اگر بعد از شکایت نتوانید مدارک کافی به دادگاه ارائه نمایید و خیانت را اثبات کنید به جرم افترا محکوم خواهید شد و شخص می‌تواند از شما در دادگاه شکایت نماید.

سوالات متدوال

آیا خیانت از طریق چت جرم محسوب می‌شود ؟

بله جرم محسوب می‌شود و فرد خیانت کننده طبق قانون مجازات خواهد شد.

ا‌ثبات خیانت ا‌ز طریق چت با گرفتن پرینت چت‌ها امکان پذیر است ؟

بله.

دارا بودن دو شاهد می‌تواند باعث اثبات خیانت شود ؟

بله در صورتی که هر دو نفر شاهد خیانت بوده باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثبا‌ت خیا‌نت ا‌ز طریق چت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثبا‌ت خیا‌نت ا‌ز طریق چت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : اثبات خیانت از طریق چت



:: برچسب‌ها: اثبات خیانت از طریق چت ,
:: بازدید از این مطلب : 569
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک امر مقدس می‌باشد که بسیار به آن توصیه شده است و از به گناه افتادن جوانان جلوگیری می‌کند. ازدواج کردن نیز دارای قوانینی می‌باشد که می‌بایست رعایت شوند و افراد ملزم به توجه به این قوانین هستند. یکی از قوانین ازدواج برای دختران اذن پدر می‌باشد که در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص بیان نموده‌ایم و همچنین نیاز یا عدم نیاز به اجازه پدر در ازدواج دوم دختر را مورد بررسی قرار داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

 

 

 

اذن پدر در ازدواج دختر

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی چنانچه دختری باکره بخواهد به عقد نکاح مردی دربیاید می‌بایست اجازه پدر را دریافت کند تا دادگاه به او اجازه ازدواج دهد. حتی اگر دختر به سن قانونی رسیده باشد اما اگر اذن پدر را دریافت نکند حق ازدواج نخواهد داشت.

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

در برخی موارد اذن پدر در ازدواج دوم دختر نیز الزامی می‌باشد و دختر با اینکه قبلا یکبار ازدواج کرده است اما باید از پدر در این زمینه اجازه بگیرد. چنانچه دختر ازدواج کند اما در مدت زمان عقد و پیش از وقوع رابطه زناشویی از همسرش جدا شود برای ازدواج بعدی خود نیازمند اذن پدر می‌باشد. این به این دلیل است که دختر هنوز باکره است، در صورتی که دختر ازدواج کند و رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد پس از طلاق برای ازدواج دوم خود نیازمند اذن پدر نخواهد بود.

در صورتی که پدر بدون هیچ دلیل منطقی به دختر برای ازدواج دوم اجازه ندهد تکلیف چیست ؟

چنانچه پدر بدون بیان دلیل منطقی به دخترش اجازه ازدواج دوم را ندهد دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه مرد مورد نظرش را معرفی کند و چنانچه دادگاه به او اجازه ازدواج دهد دیگر نیازی به اجازه پدر نخواهد بود.

سوالات متداول

اگر پدر هیچ دلیل منطقی برای عدم اجازه برای ازدواج دوم دختر نداشته باشد دختر می‌تواند بدون اذن او ازدواج کند ؟

بله. در این صورت دختر با کسب اجازه از دادگاه می‌تواند برای ازدواج خود اقدام کند.

در صورتی که دختر در حین عقد جدا شود و باکره باشد باز هم به اذن پدر برای ازدواج بعدی نیاز دارد ؟

بله. در این صورت د‌ختر می‌بایست برای ا‌زدواج دوم خود نیز از پدر ا‌جازه بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اذن پدر در ازدواج دختر می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جازه پدر در ا‌زدواج دوم د‌ختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جازه پدر د‌ر ازدواج دو‌م دختر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : اجازه پدر در ازدواج دوم دختر



:: برچسب‌ها: اجازه پدر در ازدواج دوم دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 514
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج دائم یک امر مقدس است که بسیار به آن توصیه شده است. قانوگذار ثبت ازدواج دائمی را الزامی دانسته پس زن و مرد موظف به ثبت ازدواج خود می‌باشند. اما تشریفات ثبت نکاح چه مواردی را در بر دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

تشریفات ثبت ازدواج دائم

 

 

 

اذن پدر در ازدواج دختر

تشریفات ثبت ازدواج دائم چیست ؟

برای ثبت ازدواج می‌بایست مراحل مختلفی طی شود و مدارکی ارائه گردد. این مراحل با توجه به شرایط افراد متفاوت خواهد بود. تشریفات ثبت ازدواج به شرح زیر می‌باشد:

شناسنامه

در مرحله اول می‌بایست هر دو طرف شناسنامه خود را به سردفتر تحویل دهند، سپس به پزشکی قانونی مراجعه نموده و پس از دریافت گواهی عدم اعتیاد آن را به سردفتر ارائه نمایند.

اذن پدر

دومین مرحله تشریفات ثبت نکاح اذن پدر می‌باشد، چنانچه دختری که باکره است بخواهد به عقد نکاح مردی درآید می‌بایست اذن پدر را اخذ نماید و به سردفتر ارائه کند. البته این فقط شامل دختری است که دوشیزه و باکره باشد و زنانی که یکبار ازدواج کرده باشند نیازی به این مورد نخواهند داشت.

ازدواج دوم

چنانچه زنی که قبلا ازدواج کرده است بخواهد ازدواج بعدی خود را به ثبت برساند می‌بایست گواهی منحل شدن نکاح قبلی را به سردفتر ارائه نماید تا ازدواج او ثبت شود. همچنین اگر مردی بخواهد با وجود همسر اول خود دوباره ازدواج کند می‌بایست اذن همسر اول را دریافت کرده تا دادگاه به او اجازه ازدواج بدهد. البته این مورد اخیر مشروط بر آن است که مرد در قسمت شروط ضمن عقد بخشی را که ازدواج دوم وی را منوط به اذن زن اول نموده قبول و امضا کرده باشد.

مراحل ثبت ازدواج توسط سردفتر | تشریفات ثبت ازدواج دائم

وقتی زن و شوهر تمام مدارک لازم را به سردفتر ارائه می‌کنند سردفتر از یک فرد معتمد می‌خواهد که هویت زن و مرد را احراز کند و سپس سند ازدواج هر دو طرف در دفاتر مخصوص ثبت خواهد شد. پس از ثبت زن و مرد عقدنامه را امضا می‌کنند و تایید می‌کنند که نکاح آن‌ها ثبت رسمی شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تشریفات ثبت نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تشریفات ثبت نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : تشریفات ثبت ازدواج دائم



:: برچسب‌ها: تشریفات ثبت ازدواج دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 589
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بر اساس قانون مدنی کشورمان، طلاق را می­‌توانیم به دو قسمت طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم نماییم. لازم به ذکر است که در طلاق بائن، به محض این­که صیغه طلاق جاری شد، زن و مرد از یکدیگر جدا می­‌شوند و تمام آثار نکاح میان آن دو اتمام می­‌یابد. اما در طلاق رجعی، مرد این فرصت را دارد تا در زمانی به نام عده، به زن رجوع نماید و مجددا با وی زندگی کند. حال در این میان سوالی که شاید ذهن خیلی از افراد را درگیر کند اینست که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر می­‌باشد؟ یا این­که می­‌توانیم به این صورت سوال خودمان را مطرح نماییم که تا چه مدت بعد از طلاق رجعی، مرد این امکان را دارد که به همسر خودش رجوع نماید؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مدت زمان رجوع بعد از طلاق

شرایط رجوع مرد پس از طلاق

 

 

 

 

 

عده طلاق چیست ؟

عده عبارت می‌­باشد از مدتی که تا زمان انقضای آن، زنی که عقد نکاح وی منحل گشته است، نخواهد توانست به عقد شوهر دیگری دربیاید. طلاق بائن عده ندارد و در طلاق رجعی شرایطی قرار داده شده است که مرد می­‌تواند در مدت زمان عده که سه طهر می­‌باشد، به زن خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را از سر گیرد گویی طلاقی رخ نداده است.

طلاق رجعی چیست ؟

همان­طور که می­‌دانید در ماده 1148 قانون مدنی به طور کامل، طلاق رجعی تعریف شده است. در این ماده موضوعی که بیان شده است به این شکل می­‌باشد که در طلاق رجعی، برای شوهر در مدت عده حق رجوع در نظر گرفته شده است.

مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است ؟

همان طور که متوجه شدید و ما برایتان بیان نمودیم، رجوع از طلاق صرفا در طول مدتی که زن عده طلاق نگه داشته است، امکان پذیر می­‌باشد. برای دانستن این مورد که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چه مقدار است لازم می‌­باشد تا مدت زمان عده طلاق رجعی را مورد بررسی قرار بدهیم. ماده 1151 قانون مدنی بیان می­‌نماید که مدت زمان عده طلاق، سه طهر ( سه بار پاک شدن از عادت ماهانه) می‌باشد. در این شرایط اگر زنی وجود داشته باشد که بنا به شرایطی مانند بیماری عادت ماهیانه نمی­‌شود و به صورت عادی می­‌بایست عادت ماهیانه شود، باید مدت سه ماه را به صورت عده نگه دارد. اگر در این زمان زنی وجود داشته باشد که باردار است، باید تا وضع حمل وی را به عنوان مدت عده در نظر گرفت. در مورد زن باردار وضع حمل ممکن است حتی کمتر یا بیشتر از سه ماه و یا به عبارتی سه طهر باشد. شایان ذکر است که به محض این­که مدت زمان عده زن به پایان برسد، دیگر مرد حق این­که بخواهد به زن رجوع نماید را نخواهد داشت. در واقع اگر بعد از اتمام مدت زمان رجوع، زوجین تصمیم بگیرند که به هم رجوع کنند و مجدد با هم زندگی کنند، لازم است تا به دفاتر ازدواج مراجعه کنند و عقد نکاح مجددی را انجام بدهند.

شرایط رجوع بعد از طلاق رجعی چگونه است ؟

زمانی­ که مردی به زن خود رجوع می­‌نماید، تمامی آثار طلاق میان زن و مرد از بین خواهد رفت و این به این معنا می­‌باشد که طلاق به صورت کلی بی‌اثر می­‌شود و زن و مرد به طور مجدد به زوجیت یکدیگر در می‌آیند. البته لازم است بدانید که برای رجوع از طلاق یک سری شرایط مورد نیاز است که عبارت است از:

  1. رجوع به طور کلی به اراده و خواست مرد و یا شوهر بستگی دارد.
  2. رجوع از طریق هر حرف و یا عملی که از طرف مرد واقع شود و قصد وی را به رجوع بیان نماید و آن منظور را برساند، محقق می­‌شود.
  3. در رجوع از طلاق دیگر نیازی نیست که صیغه عقد مجدد خوانده و جاری شود.
  4. زمانی که مرد تصمیم به رجوع گرفت حتما باید این رجوع از طلاق مورد ثبت قرار بگیرد.
  5. زمانی که برای رجوع از طلاق در نظر گرفته شده است دقیقا برابر با عده‌ای است که زن می­‌بایست نگه دارد و در طول مدتی که زن عده طلاق دارد، امکان پذیر است.

طلاق مجدد بعد از رجوع | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

زمانی را تصور کنید که مردی زن خود را طلاق می­‌دهد و در زمان عده زن، به وی مراجعت می­‌کند و تصمیم می­‌گیرد که زندگی خود را با همسرش ادامه بدهد. در این میان و به صورت دوباره قبل از نزدیکی به وی او را طلاق می‌­دهد، در این صورت به نظر شما حکم عده زن به چه صورت است؟ پاسخی که به این پرسش می­‌توان داد این است که زن باید بعد از طلاق دومش، عده را مانند سابق ادامه بدهد و آن را کامل نماید.

شرایط رجوع بعد از طلاق بائن چگونه است ؟

همان طور که اظهار داشتیم در رجوع از طلاق رجعی، شوهر می‌­تواند در زمان عده به زن مراجعت کند و این مورد را نیز باید مورد ثبت قرار بدهد. در حالی که در طلاق بائن، زن و شوهر به صورت کامل از هم جدا می­‌شوند و شرایط رجوع وجود ندارد مگر این­که به صورت دوباره و مجدد، به عقد هم درآیند و تشریفات ازدواج می‌­بایست به طور کامل رعایت شود.

شرایط ازدواج مجدد با همسر سابق | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

گاهی نیز پیش می‌آید که شاهد این مسأله باشیم که زن و شوهری پس از طلاق مجددا تصمیم می­‌گیرند تا با یکدیگر ازدواج نمایند و این مورد در صورتی امکان پذیر است که تعداد طلاق آن­‌ها کمتر از سه باشد. در این صورت است که از لحاظ قانونی هیچ گونه منعی برای آن­‌ها در نظر گرفته نشده است. اما موردی که باید زوجین به آن توجه بسیاری داشته باشند این است که می­‌بایست قبل از عقد زیر نظر مشاور تمامی آثار روحی و روانی و احتمالاتی که برای شکست مجدد آن زندگی وجود دارد و همچنین شرایط موفقیت آن زندگی را به صورت کامل بررسی نمایند و سپس به این امر مبادرت ورزند.

سوالات متداول

آیا پس از این­که زن طلاق رجعی گرفت باید عده نگه دارد ؟

پاسخ این سوال مثبت می­‌باشد و زن باید بر اساس شرایط عده نگه دارد مگر خانم‌هایی که عده طلاق ندارند.

مدت زمان عده بعد از طلاق رجعی چه مقدار است ؟

سه طهر یا سه پاک شدن از عادت ماهیانه.

آیا مرد بعد از طلاق بائن امکان رجوع به همسرش را دارد ؟

پاسخ این سوال منفی می­‌باشد و در این نوع از طلاق مرد تنها می­‌تواند به صورت مجدد با همسر خود عقد نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت زمان رجوع بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت زمان رجوع بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : مدت زمان رجوع بعد از طلاق



:: برچسب‌ها: مدت زمان رجوع بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در طول سال هزاران مورد ازدواج در دفاتر به صورت رسمی ثبت می‌شود. اما برخی از این ازدواج‌ها به دلایل مختلف به طلاق ختم می‌شوند. یکی از دلایلی که ممکن است باعث طلاق شود خیانت زن می‌باشد. در برخی موارد دیده شده که زوجین به علت خیانت زن از یکدیگر جدا شده‌اند. اما سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مهریه زن خیانتکار

بررسی تعلق یا عدم تعلق مهریه در صورت خیانت زن

 

 

 

آیا به زنان خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی به زنان خیانتکار که رابطه نامشروع داشته‌اند مهریه تعلق می‌گیرد و خیانت نمی‌تواند مهریه زن را از بین ببرد.

دلیل تعلق مهریه به زن خیانتکار

برخی از افراد تصور می‌کنند به زنان خیانت‌کار نباید مهریه تعلق بگیرد و آن‌ها مستحق دریافت مهریه نخواهند بود که در این باره باید بگوییم زنان خیانتکار نیز مستحق دریافت مهریه خود می‌باشند و مهریه حق مسلم آن‌هاست.

دلیل اینکه به این زنان مهریه تعلق می‌گیرد این است که زن و مرد در حین عقد مبلغ مهریه را تعیین می‌کنند و پس از عقد نکاح مهریه به زن تعلق گرفته است و باید به او پرداخت شود، پس خیانت نمی‌تواند حقی که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد را از بین ببرد.

آیا می‌توان به زن خیانتکار مهریه پرداخت نکرد ؟

همانطور که در بالا گفته شد مهریه حق مسلم زنان است و در صورت خیانت نیز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. اما در برخی موارد می‌توان مهریه را به زن پرداخت نکرد.

همانطور که می‌دانید خیانت و رابطه نامشروع برای زن و مرد جرم به حساب می‌آید و شوهر می‌تواند با شکایت از او خواهان رسیدگی به پرونده رابطه نامشروع شود. اما زن و شوهر می‌توانند با یکدیگر توافق کنند‌ که در صورت شکایت نکردن مرد به علت رابطه نامشروع زن نیز مهریه خود را ببخشد و به صورت توافقی جدا شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه و قوانین آن به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات‌کام مشاورین کاردان و مجربی را در اختیارتان قرار داده و به شما در حل پرونده حقوقی خود کمک می‌کند. از جمله خدمات این مرکز می‌توان به ارائه مشاوره آنلاین به مشتریان، حل پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره تلفنی و حضوری اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه زن خیانتکار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه زن خیانتکار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : مهریه زن خیانتکار



:: برچسب‌ها: مهریه زن خیانتکار ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مهریه زن خیانتکار

بررسی تعلق یا عدم تعلق مهریه در صورت خیانت زن

 

 

 

آیا به زنان خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی به زنان خیانتکار که رابطه نامشروع داشته‌اند مهریه تعلق می‌گیرد و خیانت نمی‌تواند مهریه زن را از بین ببرد.

دلیل تعلق مهریه به زن خیانتکار

برخی از افراد تصور می‌کنند به زنان خیانت‌کار نباید مهریه تعلق بگیرد و آن‌ها مستحق دریافت مهریه نخواهند بود که در این باره باید بگوییم زنان خیانتکار نیز مستحق دریافت مهریه خود می‌باشند و مهریه حق مسلم آن‌هاست.

دلیل اینکه به این زنان مهریه تعلق می‌گیرد این است که زن و مرد در حین عقد مبلغ مهریه را تعیین می‌کنند و پس از عقد نکاح مهریه به زن تعلق گرفته است و باید به او پرداخت شود، پس خیانت نمی‌تواند حقی که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد را از بین ببرد.

آیا می‌توان به زن خیانتکار مهریه پرداخت نکرد ؟

همانطور که در بالا گفته شد مهریه حق مسلم زنان است و در صورت خیانت نیز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. اما در برخی موارد می‌توان مهریه را به زن پرداخت نکرد.

همانطور که می‌دانید خیانت و رابطه نامشروع برای زن و مرد جرم به حساب می‌آید و شوهر می‌تواند با شکایت از او خواهان رسیدگی به پرونده رابطه نامشروع شود. اما زن و شوهر می‌توانند با یکدیگر توافق کنند‌ که در صورت شکایت نکردن مرد به علت رابطه نامشروع زن نیز مهریه خود را ببخشد و به صورت توافقی جدا شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه و قوانین آن به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات‌کام مشاورین کاردان و مجربی را در اختیارتان قرار داده و به شما در حل پرونده حقوقی خود کمک می‌کند. از جمله خدمات این مرکز می‌توان به ارائه مشاوره آنلاین به مشتریان، حل پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره تلفنی و حضوری اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه زن خیانتکار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه زن خیانتکار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

شماره تماس وکیل دات کام

 



:: برچسب‌ها: مهریه زن خیانتکار ,
:: بازدید از این مطلب : 564
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حقوق زن در جامعه همیشه مهم جلوه کرده است و نباید این تصور وجود داشته باشد که در عقد نکاح زوجه دارای هیچ حقی نبوده و تنها مسئول ایفای وظایف می‌باشد. در مقاله زیر قرار است به یکی از اصلی‌ترین حقوق زن یعنی حق حبس او در عقد نکاح اشاره شود و اینکه این حق به چه معنایی می‌باشد، شرایط استفاده از آن توسط زوجه به چه صورت است و حالت‌های مختلف مهریه چگونه می‌باشد و زن به چه صورت می‌تواند به این حق استناد کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

 

 

 

 

حق حبس چیست ؟

حق حبس در عقد نکاح پیش بینی شده است و به وسیله آن زن می‌تواند از ایفای وظایفی که برای او تعریف شده است در مقابل شوهر سرپیچی کند. در مقابل مرد نیز در صورت پرداخت مهریه زن به او، باعث از بین رفتن این حق شده و زن باید به ایفای وظایف اقدام نماید.

حق حبس یک نوع حق عینی است و آن بدین معنی است که حق مستقیما ناظر به مال معینی است. با استفاده از حق حبس می‌توان راحت‌تر طلب را وصول کرد و در واقع با وجود این ابزار، یک نوع تضمین برای رسیدن به خواسته وجود دارد.

تاثیر انواع مهریه در شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

به صورت کلی زن به محض وقوع عقد مالک مهر می‌شود اما بنا بر اصل آزادی قراردادها که نشانگر اراده و اختیار طرفین در تعیین شرایط غیر اساسی عقد است و در صورتی که به صحت عقد لطمه‌ای وارد نشود طرفین می‌توانند در زمان و مقدار و دیگر جزئیات تغییراتی ایجاد کنند. تعیین مهر هم از این امر مستثنی نیست و دو طرف عقد نکاح می‌توانند با توافق، پرداخت مهر را به تاخیر بیندازند و برای آن زمانی تعیین کنند.

بدین ترتیب، پرداخت مهر به دو نوع حال (فوری) و موجل تقسیم می‌شود. در مهریه حال، زن به محض وقوع عقد نکاح مالک مهر می‌شود و فورا می‌تواند آن را مطالبه کند. اما در مهر موجل تا زمانی که اجل پرداخت نرسیده باشد زن حق مطالبه مهر را ندارد و مطابق شرط ماده 1085 نمی‌تواند به مطالبه مهر استناد کرده و به حق حبسش متوسل شود و از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع ورزد.

شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

برخورداری از این حق شرایطی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

1) مهریه زوجه باید حال باشد.

2) تا قبل از اخذ مهر زن به اراده خویش به ایفای وظایف نپرداخته باشد: زن بنا بر حق حبسی که دارد می‌تواند تا هنگامی که مهریه را دریافت ننموده از ایفای وظایف در مقابل همسرش امتناع کند. اما طبق ماده 1086 اگر زوجه با اراده و اختیار خودش قبل از مطالبه مهر از شوهر به ایفای وظایف اقدام کند، دیگر نمی‌تواند بعد از اقدام، به حق حبس استناد کند و اقدام به عدم تمکین تا زمان پرداخت مهر نماید.

البته همانطور که ذکر شد این اقدام به ایفای وظایف باید ارادی باشد و در صورتی که زن به اجبار و اکراه به ایفای وظایف اقدام کرده باشد، حق حبس همچنان باقیست و او می‌تواند به حقی که دارد استناد کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در صورتی که مطابق ماده، زن آگاهانه اقدام به ایفای وظایف کند، اگرچه حق حبس او ساقط خواهد شد اما این اقدام او لطمه‌ای به حق او برای مطالبه مهریه‌اش وارد نمی‌آورد و زن همچنان می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند.

باید این مسئله را مدنظر داشت که منظور از ایفای وظایف، لزوما وقوع نزدیکی بین زن و مرد نیست و همین که زوجه اراده خود را به تمکین اعلام نماید، حق حبس ساقط خواهد شد حتی اگر نزدیکی بین زوجین صورت نگرفته باشد.

در صورت تقسیط مهریه حق حبس به چه صورت خواهد بود ؟

مطابق رای وحدت رویه شماره 708 هیئت عمومی دیوان عالی کشور مصوب 22/5/1387 در صورتی که مهریه توسط دادگاه تقسیط شود، زوجه می‌تواند تا زمان پرداخت آخرین قسط مهریه، به حق حبس استناد ورزد و از ایفای وظایفی که در مقابل همسر خود دارد، خودداری ورزد.

این نکته قابل توجه است که نباید تقسیط مهریه را با مهری که موجل است و زمانی برای پرداخت آن در نظر گرفته شده است یکی دانست. زیرا در مهر موجل زن حق استناد به حق حبس را ندارد و اصلا واجد شرایط برای استفاده از این حق نمی‌باشد در حالی که در مهریه تقسیط شده مطابق رای وحدت رویه ذکر شده زن تا زمان پرداخت آخرین قسط می‌تواند به حق حبس خودش استناد کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه



:: برچسب‌ها: شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مشاوره حقوقی خانواده چه کاربردی دارد ؟ خانواده جمع کسانی است که به یگدیگر از هر شخص دیگری نزدیک تر هستند و جامعه  را تشکیل می دهند. تشکیل یک خانواده با ازدواج زن و مرد صورت گرفته و با به دنیا آمدن فرزندان خانواده بزرگ و بزرگ تر می شود. اما خانواده نیز دارای حقوق قانونی می باشد و قوانین زیادی در مورد خانواده وضع شده است. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق خانواده و مشاوره حقوقی خانواده توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره خانواده حقوقی

 

 

 

حقوق خانواده چیست | مشاوره حقوقی خانواده

خانواده در قانون بسیار مهم شمرده شده است و حقوق زیادی برای آن‌در نظر گرفته شده است.  در زیر چند مورد از مهمترین حقوق خانواده را نام برده ایم:

مهریه و نفقه

پس از ازدواج مرد موظف است که مهریه زن را به صورت‌یکجا یا قسطی به او پرداخت کند و می بایست مخارج زندگی زن را نیز تامین‌کند که به این‌مخارج نفقه گفته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهریه و نفقه کلیک کنید.

حضانت فرزند

چنانچه زن و مرد از یکدیگر طلاق بگیرند طبق قانون موظفند که حضانت فرزندان خود را به عهده بگیرند. پدر و مادر در سنین مختلفی حضانت کننده فرزند خود خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند و نفقه فرزند کلیک کنید.

طلاق رجعی

طلاق رجعی به طلاقی گفته می شود که طی انجام آن مرد می تواند در مدت زمانی که زن عده نگه می دارد به او رجوع نماید و به زندگی مشترک بازگردد. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

ناشزه بودن زن

به زنانی که از همسر خود تمکین نمی کنند ناشزه گفته می شود. این زنان در خانه شوهر سکونت نمی کنند و از برقراری رابطه جنسی نیز خودداری می نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد توصیه می کنیم بر روی لینک های زیر کلیک کنید :

تمکین و نشوز

انواع تمکین

حق حبس

 

فسخ نکاح

زن و‌ مرد پس از خوانده شدن عقد نکاح می توانند آن را فسخ نمایند ولی برای فسخ نکاح باید دلایل قانونی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

ثبت ازدواج

انواع نکاح

 

مشاورحقوقی خانواده کیست؟ | مشاوره حقوقی خانواده

مشاور حقوقی خانواده به کسی گفته می شود که در زمینه حقوق خانواده تحصیل کرده است و مدرک آکادمیک دارد. مشاور با اطلاعات فراوانی که در اختیار شما قرار می دهد می تواند مشکلات خانوادگی شمارا حل نماید و از بروز مشکلات جدید نیز خودداری کند. دریافت مشاوره خانواده از یک مشاور حقوقی کاردان بسیار اهمیت دارد، از آنجایی که او اطلاعات حقوقی کاملی دارد بهتر می تواند شما را راهنمایی کند و گره مشکلات خانوادگی تان را باز نماید.

 

دریافت مشاوره حقوقی خانواده به صورت تلفنی و حضوری

مشاوره حقوقی خانواده از دو طریق حضوری و تلفنی خدمت شما عزیزان ارائه داده می شود. در مشاوره حضوری افراد می توانند با حضور در دفتر مشاور و با پرداخت حق مشاوره از او یک مشاوره عالی و کامل دریافت نمایند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان از راه دور نیز مشاوره حقوقی خانواده دریافت کرد. در این مورد فرد می تواند به صورت تلفنی با مشاور خود صحبت نماید و در مورد حقوق خانواده و حل مشکلات آن از او راهنمایی دریافت کند.

در چه مواردی باید حتما از مشاور حقوقی خانواده کمک گرفت؟

در بعضی از موارد می بایست حتما از مشاور حقوقی خانواده کمک گرفت تا مشکل خانوادگی حل شده و مشکل دشوار تری پیش نیاید. برای مثال اگر مشکل خانوادگی حادی برایتان به وجود بیاید باید حتما از یک مشاور کاردان راهنمایی‌گرفته و از او درخواست کمک کنید. در برخی موارد مثل طلاق، پرداخت مهریه، حضانت فرزند،نفقه، نشوز زن و ….دریافت مشاوره بسیار اهمیت دارد و بهتر است که حتما از یک مشاور حقوقی خانواده کمک بگیرید.

سوالات متدوال

پرداخت مهریه نیز جز حقوق خانواده به حساب می آید؟

بله

مشاور حقوقی خانواده کیست؟

کسی است که در زمینه حقوق خانواده تحصیل کرده است و اطلاعات زیادی دارد.

چرا دریافت مشاوره حقوقی خانواده اهمیت دارد؟

زیرا مشاور اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارد و بهتر می تواند ما را راهنمایی کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. با مراجعه به این سایت می توانید به صورت تلفنی و حضوری مشاوره دریافت کنید و مشکلات‌خانوادگی خود را نیز حل نمایید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده های حقوقی خود یاری می نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره خانواده حقوقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشاوره حقوقی خانواده پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : مشاوره حقوقی خانواده



:: برچسب‌ها: مشاوره حقوقی خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد نکاح به عقدی گفته می‌شود که طی آن زن و شوهر به صورت قانونی با یکدیگر متحد شده و پیمان ازدواج می‌بندند. در عقد نکاح قوانینی ذکر می‌شود که زن و شوهر را ملزم به انجام آن‌ها می‌کند. یکی از قوانین عقد نکاح تعیین و ‌پرداخت مهریه می‌باشد. مهریه حقی است که در حین عقد به زن تعلق می‌گیرد. اما میزان مهریه و تعیین آن چگونه انجام می‌گیرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

تعیین مهریه در عقد نکاح

مشخص کردن مهر در ازدواج

 

 

 

 

 

تعیین مهریه در عقد نکاح دائم و موقت چگونه است ؟

در عقد موقت طبق قانون مرد و زن موظف به تعیین مهریه خواهند بود و باید مبلغی را به عنوان مهریه ذکر نمایند. چنانچه در عقد موقت مهریه تعیین نگردد عقد باطل خواهد بود و طبق قانون مدنی تعیین نکردن مهریه در عقد موقت مبطل عقد خواهد بود.

در نکاح دائم نیز افراد می‌توانند مبلغی را به عنوان مهریه تعیین کنند، اما در عقد دائم زن و شوهر ملزم به تعیین مهریه نخواهند بود و می‌توانند بدون تعیین مهریه نیز اقدام به عقد نکاح نمایند.

برای تعیین مهریه در عقد نکاح چه مواردی را باید رعایت نمود ؟

تعیین مهریه در هر دو عقد دائم و موقت امکان‌پذیر است، اما برای تعیین آن می‌بایست به قوانین توجه داشت. شرایط تعیین مهریه به صورت قانونی در زیر بیان شده است:

مالیت

مهریه‌ای که در عقد ازدواج تعیین می‌شود می‌بایست مالیت داشته باشد و برای زن منفعت اقتصادی به همراه بیاورد. برای مثال زن می‌تواند پول، سهام، زمین و… را به عنوان مهریه خود تعیین نماید‌.

قابلیت تملک

یکی دیگر از شرایط تعیین مهریه قابل تملک بودن آن است. این به این معناست چیزی که به عنوان مهریه تعیین می‌گردد می‌بایست در مالکیت مرد باشد و مرد این امکان را داشته باشد که آن را به زن انتقال دهد.

برای مثال اگر مهریه زمین باشد مرد موظف است که آن را به نام همسر خود بزند اما اگر مهریه میدان و یا یک خیابان باشد امکان انتقال آن به نام زن وجود نخواهد داشت.

معین بودن مهریه

از دیگر شرایط تعیین مهریه در عقد ازدواج معین و شناخته شدن آن می‌باشد. برای تعیین مهریه در عقد ازدواج می‌بایست کاملا مشخص نمود که مهریه چیست و چه مقدار است.

برای مثال اگر در حین عقد ذکر شود که مرد باید یک دوم زمین خود را به عنوان مهریه به زن بدهد می‌بایست تمام مشخصات زمین در سند ازدواج ذکر گردد. دلیل این امر آن است که ممکن است مرد چندین زمین داشته باشد و زمین‌ها از نظر ارزش مادی با یکدیگر متفاوت باشند.

ملک متعلق به زوج باشد

چنانچه زن و شوهر هر ملکی را به عنوان مهریه تعیین نمایند می‌بایست ملک در مالکیت مرد باشد و یا اینکه مرد با دارایی خود آن را خریداری نموده و به زن اهدا نماید. اگر بخواهیم این مورد را به طور ساده توضیح دهیم باید بگوییم که اگر مرد مالی را به سرقت ببرد این حق را نخواهد داشت که آن را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند.

 آیا در قانون مدنی برای تعیین مهریه در عقد نکاح سقفی معین شده است ؟

برای تعیین مهریه هیچ گونه سقفی وجود ندارد و زن و شوهر می‌توانند هر مبلغی را به عنوان مهریه تعیین نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین مهر‌یه د‌ر عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعیین مهر‌یه د‌ر عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : تعیین مهریه در عقد نکاح



:: برچسب‌ها: تعیین مهریه در عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در اصطلاحات فقهی و حقوقی یک اصطلاح به نام حق حبس وجود دارد بدین معنا که یکی از طرفین عقد اجازه امتناع از انجام تعهد خود را دارا می‌باشد تا زمانی که طرف مقابل عقد به تعهد خود عمل کند. حال می‌خواهیم بدانیم در زندگی زوجین نیز این اصطلاح کاربرد دارد یا خیر؟ آیا زوجه‌ای که مهریه عندالاستطاعه دارد می‌تواند از تمکین خودداری کند در حالی که ضمانت اجرایی به دنبال او نباشد و وی به عدم تمکین متهم نگردد؟ قانون تا چه حد این اجازه را به زوجه می‌دهد که از انجام وظایف خود امتناع ورزد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

 

حق حبس زوجه

بر اساس ماده ۱۰۸۵ ق.م زوجه می‌تواند تا زمانیکه مهریه‌اش را به طور کامل دریافت نکرده است از ادای وظایف خود و تمکین در برابر همسرش خودداری نماید و این عدم تمکین زن موجب ضایع و مسقط شدن حقوق او مانند حق نفقه نخواهد شد. در مدت استفاده زن از حق حبس زوج ملزم به پرداخت نفقه می‌باشد و نمی‌تواند او را به عدم تمکین متهم سازد.

شرایط استفاده از حق حبس

زوجه برای اینکه بتواند از حق حبس خود استفاده نماید باید مهریه‌اش حال باشد. یعنی برای پرداخت آن از سوی زوج زمان و مهلتی تعیین نشده باشد (مهریه موجل نباشد) و اینکه مطابق ماده ۱۰۸۶ ق.م ملاک استفاده از این حق، عدم تمکین زن ولو یک بار در مقابل شوهر است که معنای آن سر باز زدن از رابطه زناشویی است و زن تا وقتی که این وظایف زناشویی را ادا نکرده است می‌تواند از حق حبس‌اش استفاده نماید و اگر حتی یک بار به ادای وظایف زوجیت اقدام کرده باشد استحقاق اعمال حق حبس از وی سلب خواهد شد.

آیا حق حبس در مهریه عندالاستطاعه نیز به زوجه تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۵ ق.م زمانی حق حبس به زن تعلق خواهد گرفت که مهریه‌اش حال باشد و زمان و مهلتی برای دریافت آن مشخص نشده باشد. سوالی که در این بحث مطرح می‌شود این است که مهریه عندالاستطاعه که به قدرت و توان مالی مرد مربوط می‌شود نیز مهریه حال محسوب خواهد شد یا خیر؟

طبق قانون مدنی و رویه قضایی در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه و توافق زوجین بر پرداخت مهریه در زمان استطاعت مالی مرد دیگر حق حبس به زن تعلق نخواهد گرفت و زن تنها زمانی از این حق بهره‌مند می‌شود که مهریه‌اش عندالمطالبه باشد و هر زمان که اراده کند بتواند همسرش را به پرداخت آن ملزم بنماید.

پس زن در صورتی که مهریه عندالاستطاعه داشته باشد مجاز به اعمال حق حبس نیست و در صورت عدم ایفای وظایف زناشویی ناشزه تلقی و آثار نشوز بر وی بار می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس در مهریه عندالاستطاعه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس در مهریه عندالاستطاعه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : حق حبس در مهریه عندالاستطاعه



:: برچسب‌ها: حق حبس در مهریه عندالاستطاعه ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

واژه تمکین در قانون مدنی تعریف نشده است اما به صورت کلی تمکین را می‌توان به اقدام زن برای ادای وظایف قانونی در مقابل شوهر معنی کرد. تمکین بیشتر در مورد زن به کار می‌رود و معمولا در خصوص مرد کاربرد عملی ندارد. هر چند تمکین از وظایف مشترک زوجین برشمرده شده است. تمکین به دو صورت تمکین عام و خاص تقسیم می‌شود. تمکین عام به ادای وظایف به صورت کلی معنی می‌شود و تمکین خاص صرفا ناظر به اطاعت زن از مرد در حیطه مسایل جنسی در قالب عرف می‌باشد. برای کسب اطلاعات جامع در خصوص تمکین و مصادیق آن کلیک نمایید. در این مقاله به طور خاص به بررسی تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

تجدید نظرخواهی از حکم الزام به تمکین

 

تمکین زوجه در برابر زوج

مطابق قانون زوجه موظف به تمکین در برابر زوج می‌باشد و اگر زوجه بدون دلایلی که در قانون و عرف وجود دارد از تمکین سر باز بزند، زوج می‌تواند به دادگاه محل اقامت خوانده که زوجه می‌باشد مراجعه کرده و دادخواست الزام به تمکین زن را اقامه نماید. اقامه این دعوا از طریق ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، توسط زوج امکان پذیر است. این دادخواست در دادگاه خانواده بررسی می‌شود و بعد از احراز موجه یا غیر موجه بودن دلایل عدم تمکین به نفع زوج یا زوجه حکم داده می‌شود. مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، رای صادره از دادگاه بدوی، قابل تجدیدنظرخواهی از سوی محکوم علیه ظرف بیست روز می‌باشد.

تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین از سوی مرد و زن

در تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین، چنانچه رای بدوی علیه زن باشد وی می‌تواند از مهلت بیست روزه خود استفاده کند و درخواست تجدیدنظر کند. پرونده پس از طی مراحل قانونی به مجتمع قضایی دادگاه‌های تجدیدنظر ارسال می‌شود. پس از ثبت پرونده در مجتمع قضایی محاکم تجدیدنظر، پرونده به یکی از شعب دادگاه‌ها ارسال می‌شود. در پایان دادگاه تجدیدنظر بعد از بررسی اینکه آیا دلایل زوجه برای عدم تمکین موجه بوده است یا خیر به نقض رای دادگاه بدوی یا ابرام و تایید آن اقدام می‌نماید.

چنانچه رای دادگاه بدوی علیه مرد باشد یعنی دعوای الزام به تمکین او رد شود وی نیز با طی مراحل بالا می‌تواند از این حکم تجدیدنظرخواهی نماید. او باید نشوز زن و فقدان علل موجهه عدم تمکین را در دادگاه تجدیدنظر اثبات کند تا در دعوا پیروز گردد.

دلایل موجه زن برای عدم پیروی از زوج و عدم تمکین

زن باید اصولا در همه زمینه‌ها از مرد تمکین نماید اما مطابق قانون زوجه در برخی موارد می‌تواند از تمکین امتناع کند و با این حال هم مشمول نفقه شود و هم ناشزه محسوب نشود. در این موارد که در ذیل بررسی خواهند شد زوج در صورت درخواست الزام به تمکین با رد دادخواست خود روبه‌رو خواهد شد.

1) ماده 1127 قانون مدنی: ابتلای مرد به یکی از امراض مقاربتی یا جنسی. در صورتی که زوج بعد از عقد دچار یکی از انواع مریضی‌های مقاربتی شود، زوجه می‌تواند از او تمکین جنسی نکرده و از نزدیکی با او امتناع کند. در این حال زن می‌تواند از حق دریافت نفقه همچنان بهره مند گردد.

2) ماده 1085 قانون مدنی: حق حبس زن. زوجه در صورت حال بودن مهریه می‌تواند تا زمانی که مهریه به او پرداخت نشده از ایفای وظایفی که شرعا و قانونا بر عهده دارد امتناع ورزد. این عدم تمکین می‌تواند هم تمکین عام و هم تمکین خاص را در بر بگیرد.

3) در صورتی که مرد نتواند نفقه زوجه را بپردازد.

4) زوجه ثابت کند که عدم تمکین او به علت سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج می‌باشد.

5) اگر زوج شرایط اولیه زندگی در شان زن را فراهم نکرده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : تجدید نظرخواهی از حکم الزام به تمکین



:: برچسب‌ها: تجدید نظرخواهی از حکم الزام به تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مهرالمثل زن یکی از موارد مهم در قانون مدنی می­‌باشد که بیان کننده­ یکی از مهم‌ترین حقوق زن در ازدواج است. همان­طور که می­‌دانید در قانون مدنی ما، برای زن چیزی به نام مهریه تعیین شده است که به انواع و اقسام گوناگونی تقسیم می­‌شود و از مهم‌ترین آن‌ها می­‌توانیم به مهرالمثل اشاره کنیم. در این مقاله به توضیح مهرالمثل زن و نحوه تعیین آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

نحوه تعیین مهرالمثل زن

تعیین مهرالمثل زن

 

 

 

 

مهرالمثل چیست و چه شرایطی برای تعیین آن وجود دارد ؟

زمانی که زوجین در حین عقد نکاح بنابر دلایلی که خودشان می­‌دانند نوع مهریه و میزانش را تعیین ننموده باشند و بین زوجین رابطه­ زناشویی واقع شده باشد، به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد.

در واقع این مهرالمثل را قانون برای زن تعیین کرده است تا بتواند حق خودش را بگیرد.

همان طور که توضیح دادیم در این مورد، مهرالمثل در واقع همان مهریه می‌باشد که به صورت توافقی میان زوجین تعیین نشده است و قانون آن را مشخص می­‌نماید و شوهر موظف به پرداخت آن می‌شود.

موردی که می­‌توانیم آن را به شما توصیه کنیم این است که تا جایی که امکان دارد حتما در عقد نکاح، نوع مهریه و میزان آن را تعیین نمایید تا بعدا به مشکلاتی از این قبیل برخورد ننمایید.

درست است که در عقد نکاح دائم لازم نیست میزان مهریه به صورت رسمی اعلام شود اما برای پیشگیری از مشکلات آتی، تعیین آن می­‌تواند به شما کمک زیادی در این زمینه نماید و روند طی شدن پرونده را تسریع بخشد.

مواردی که بر اساس قانون مدنی برای زن مهرالمثل تعیین می‌­شود کدامند ؟

موضوعی که باید به آن توجه بسیاری کنید این است که الزام تعیین میزان مهریه در عقد موقت و صیغه وجود دارد و در عقد نکاح دائمی که میان زوجین بسته می­‌شود هیچ­گونه الزامی وجود ندارد که میزان مهریه را معین نمایند.

البته از لحاظ عرفی اگر بخواهیم بررسی نماییم، میزان مهریه در عقدنامه به صورت کامل و با جزییات ذکر می­‌گردد.

شرایطی هم وجود دارد که زن و شوهر مهرالمسمی یعنی همان مهریه­ را معین کرده‌اند اما بنابر دلایل قانونی باطل گردیده است که در این حالت قانون برای زن مهرالمثل در نظر می­‌گیرد.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که عقد نکاحی که میان زن و مرد بسته شده است باطل اعلام گردد و زن اطلاعی از بابت باطل شدن آن نداشته باشد و برای زن هم هیچ نوع مهریه‌ای تعیین نشده باشد، در این صورت نیز برای زن مهرالمثل در نظر گرفته می‌­شود.

همان طور که متوجه شدید، مهرالمثل زمانی موضوعیت پیدا می­‌کند که مهریه‌ای تعیین نشده باشد و یا مهریه­ تعیین شده باطل اعلام شود و در این میان رابطه­ زناشویی هم شکل گرفته باشد. در صورت تحقق این شروط زن مستحق دریافت مهرالمثل می­‌شود.

ممکن است مهریه مجهول و یا از نظر قانونی هیچ گونه مالیتی نداشته و یا در زمان استعلام آن، ملک غیر باشد که در صورت مجهول بودن و یا عدم مالیت داشتن، به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد و در حالتی که ملک غیر باشد، مثل یا قیمت آن ملک به زن تعلق می­‌گیرد مگر در صورتی که صاحب آن ملک اجازه بدهد که زن، ملک را تصاحب نماید.

نحوه تعیین مهرالمثل زن

در قانون مدنی ماده‌ای به طور کامل به این مورد اختصاص داده شده است و به این شکل بیان می­‌کند که در زمان تعیین مهرالمثل برای زن باید حال او از نظر شرافت خانوادگی و سایر صفات و عوامل تأثیرگذار در این ماده بررسی شود تا بتوان میزان مهرالمثل او را اعلام نمود.

در اصل مهرالمثل زن مقدار ثابتی ندارد که بتوانیم بگوییم فلان مبلغ یا فلان مقدار می­‌بایست پرداخت شود.

نکته‌ای که بیان آن حائز اهمیت است این می­‌باشد که توافق زوجین و یا رضایت مرد در خصوص تعیین مهرالمثل منتفی می­‌باشد و چنین چیزی ممکن نیست و مهرالمثل بر اساس شرایط عرفی و اجتماعی نام برده شده تعیین می­‌گردد.

برای دریافت مهرالمثل هم کافیست که زن به دادگاه مراجعه نماید و دادخواستی که حاوی درخواست تعیین مهرالمثل است را تقدیم نماید، پس از تأیید و بررسی کارشناس، مقدار مهرالمثل تعیین می­‌شود و حکم پرداخت آن نیز صادر می­‌گردد.

عوامل موثر در نحوه تعیین میزان مهرالمثل زن

عواملی مانند سن فرد، مشخصات ظاهری وی، وضعیت و شرایط تحصیلی او، اینکه از نظر شغلی در چه جایگاهی قرار گرفته است و در نهایت شرایط خانوادگی زن در میزان مهرالمثل تأثیرگذار است و برای تعیین میزان آن تمامی جوانب فوق بررسی می­‌گردد.

در نهایت این موارد را با مهریه سایر اشخاصی که به عنوان دوست و فامیل و خویشاوند و غیره هستند، مقایسه می‌­نمایند و مهرالمثلی برای فرد در نظر گرفته می­‌شود.

مهرالمثل برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می­‌کنند با آن‌هایی که در شهرهای کوچک و یا در روستاها ساکن هستند فرق دارد و میزان آن‌ها یکی نمی­‌باشد.

همچنین می­‌توان اذعان داشت که مهرالمثل زنی که تحصیلات عالیه دارد با زنی که هیچ نوع مدرک تحصیلی ندارد و یا تحصیلات پایینی دارد، متفاوت است و به شکل‌های گوناگونی تعیین می­‌گردد.

نکته مهم: تعلق مهرالمثل منوط به وقوع رابطه زناشویی است.

سوالات متداول

مهرالمثل زن در قانون و حقوق چه معنایی دارد ؟

مهرالمثل در واقع نوعی مهریه می­‌باشد که ضمن عق نکاح تعیین نشده است و شرایط و ویژگی‌هایی که زن دارد در تعیین میزان آن اثرگذار است. دادگاه مهرالمثل را تعیین می‌کند.

مقدار مهرالمثل به چه میزان است ؟

مهرالمثل هر زنی با زن دیگر متفاوت است و بنابر میزان تحصیلات، سن و شرایط خانوادگی و اجتماعی وی تعیین می­‌شود و مبلغ مشخصی ندارد.

شرط تعلق مهریه به زن چیست ؟

تنها در صورتی به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد که رابطه­ زناشویی میان آن‌ها صورت گرفته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تعیین مهرالمثل زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تعیین مهرالمثل زن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : نحوه تعیین مهرالمثل زن



:: برچسب‌ها: نحوه تعیین مهرالمثل زن ,
:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بر اساس ماده ۱۱۰۲ ق.م پس از برقراری صحیح عقد نکاح میان زن و مرد، حقوق و تکالیفی برای هر یک از آن‌ها در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود که به انجام آن تکالیف تمکین گویند. به عنوان مثال زن موظف است در منزل و اقامتگاه شوهر سکونت گزیند و در مقابل زوج موظف به پرداخت نفقه به وی می‌باشد. گاهی اوقات زن و شوهر بنا به وجود شرایطی خاص مجبور به ترک منزل و اقامتگاه می‌شوند و کانون خانواده را بر هم می‌زنند. حال می‌خواهیم بدانیم پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن چیست و در صورت اثبات عدم تمکین چه عواقب و ضمانت اجراهایی به دنبال او خواهد بود؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : پیامد های قانونی ترک منزل توسط زن

عواقب ترک خانه توسط زوجه

 

ترک منزل توسط زن

ماده ۱۰۰۵ ق.م بیان می‌کند که محل اقامت زن شوهردار منزل و محل اقامت شوهرش است. یکی از مواردی که قانون مدنی برای تمکین زن نام برده است سکونت و اقامت گزیدن در محل اقامتگاه شوهر است و در صورت خروج بدون دلیل و غیر موجه زن از اقامتگاه و انتخاب اقامتگاه جداگانه، عدم تمکین ایجاد می‌شود و زن ناشزه نام می‌گیرد. اما در موارد زیر اجازه خروج از اقامتگاه شوهر به زن داده می‌شود و عدم تمکین وی ضمانت اجرایی در پی نخواهد داشت:

۱- هرگاه زن و مرد ضمن عقد نکاح شرط کنند که زن بتواند مسکن و اقامتگاه جداگانه داشته باشد.

۲- زمانی که زن با رضایت زوج و همچنین اجازه محکمه مسکن جداگانه انتخاب کند. پس در صورت رضایت مرد خروج زن از اقامتگاه موجب نشوز او نشده و او استحقاق دریافت نفقه را دارد.

۳- زمانی که اقامت گزیدن زن در منزل به همراه شوهرش خوف ضرر به دنبال داشته باشد؛ (ضرر بدنی، مالی و شرافتی) در این صورت زن می‌تواند مطابق قانون و برای فرار از ضرر اقامتگاه جداگانه اختیار کند. در این صورت نیز پرداخت نفقه ادامه دارد و به عهده شوهر می‌باشد.

عواقب و پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

اگر ترک منزل فاقد وجاهت قانونی باشد برای برقراری عدالت ضمانت اجراهایی به دنبال زن خواهد بود که به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۱- عدم استحقاق دریافت نفقه: نفقه عبارت است زن تامین نیازهای متعارف و درخور زن مانند مسکن، غذا، لباس و هزینه‌های متفرقه لازم برای زندگی که در صورت خروج زن از اقامتگاه و اثبات عدم تمکین وی، حق دریافت آن از زن سلب و شوهر از پرداخت آن معاف خواهد شد.

۲- عدم استحقاق تصنیف دارایی مرد هنگام طلاق: یکی از حقوقی که قانون برای زن درنظر گرفته است حق دریافت نصف اموال و دارایی مرد هنگام طلاق است؛ البته این حق زمانی ایجاد می‌شود که طلاق از سوی زوج درخواست شده باشد و همچنین زوجه به عدم تمکین و نشوز متهم نشده باشد. همانطور که می‌دانیم خروج غیرموجه زن از اقامتگاه شوهر عدم تمکین محسوب شده و حق دریافت تصنیف اموال مرد را از او سلب می‌کند.

۳- دریافت حکم مجوز ازدواج دوم توسط مرد: در صورت خروج زن از اقامتگاه و عدم تمکین عام و خاص و ادا نکرن وظایف زناشویی قاضی دادگاه به مرد اجازه ازدواج دوم مطابق قانون را می‌دهد و در صورت ادامه عدم تمکین از طرف زن، اعتراض وی در این مورد بلااثر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : پیامد های قانونی ترک منزل توسط زن



:: برچسب‌ها: عواقب ترک خانه توسط زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از امور مهم در زندگی مشترک مبحث حضانت فرزندان است. این موضوع زمانی اهمیت اصلی خود را نشان می‌دهد که زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند. حین طلاق این سوال مطرح می‌شود که سرپرستی فرزند با چه کسی است؟ کتاب هشتم از قانون مدنی به موضوع اولاد و نسب پرداخته است و بسیاری از ابهامات مربوط به حضانت را رفع نموده است. اما گاهی پروسه طلاق زمان زیادی طول می‌کشد. حال تکلیف حضانت کودک در این مدت زمان چیست؟ در این مطلب به بررسی حضانت موقت فرزند می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : حضانت موقت

حضانت موقت فرزند

 

 

 

حضانت چیست ؟

حضانت یک کلمه عربی از ریشه « حضن » است. این کلمه به معنای در کنار گرفتن کودک، پرورش دادن و پرستاری کردن از اوست. در اصطلاح قانونی به معنای نگهداری و مراقبت مادی و معنوی از طفل توسط شخص یا اشخاصی است که قانون تعیین می‌کند.

دستور موقت

دستور موقت محدود به موارد فوری است و به این معناست که شخص ذی نفع از دادگاه بخواهد تا زمان صدور حکم قطعی و نهایی، دستوری را صادر کند که در ضمن آن دستور منافع شخص تامین شود. اعتبار این دستور تا هنگام صدور رای است. به این اقدام دادرسی فوری هم گفته می‌شود چرا که دادگاه بدون ورود به ماهیت پرونده و بدون رعایت تشریفات قانونی به دلیل فوریت، حکمی موقتی را صادر می‌کند.

حضانت موقت فرزند

در مبحث حضانت بر اساس قانون حمایت از خانواده طرفین دعوا یا یکی از آن‌ها می‌تواند تا قبل از ورود به ماهیت دعوا از دادگاه بخواهد که در مورد نگهداری کودک، هزینه‌های نگهداری و نفقه زن دستورات لازمه را صادر نماید. به طور مثال زوجین قصد طلاق و جدایی دارند. در این صورت مادر می‌تواند درخواست کند که دادگاه تا قبل از صدور رای در خصوص طلاق و حضانت فرزند، در طی یک دستور امکان حضانت از فرزند را به مادر بدهد. پیش بینی قانون در خصوص این امر به این جهت است که گاهی طی شدن مراحل طلاق و صدور رای در خصوص حضانت فرزند بسیار زمان می‌برد. برای اینکه کودک در این مدت زمان بلاتکلیف نباشد و از نظر روحی و جسمی آسیب نبیند دادگاه موضوع حضانت که دارای فوریت است را موقتا و با یک دستور برطرف می‌کند.

مراحل درخواست حضانت موقت فرزند

رای در خصوص حضانت فرزند معمولا در آخرین مرحله از پرونده جدایی یا طلاق صادر می‌شود. در این صورت اگر طرفین در مورد نگهداری فرزند با یکدیگر به توافق نرسند می‌توانند از دادگاه درخواست نمایند تا در این خصوص دستور موقتی صادر کند تا حکم نهایی صادر بشود. زوج یا زوجه هر کدام که خواهان نگهداری طفل هستند در همان ابتدای امر در دادخواست اولیه، نگهداری موقت از فرزند را می‌توانند مطرح کنند. اما اگر در دادخواستی که به دادگاه ارائه داده‌اند در مورد حضانت موقت کودک درخواستی نکرده باشند و در طی جلسات دادگاه به طور مثال بعد از جلسه اول یا دوم بخواهند حضانت کودک را بگیرند می‌توانند از قاضی همان دادگاهی که دادخواست اولیه را به او ارائه کرده‌اند بخواهند تا بر اساس ماده 310 آیین دادرسی مدنی و ماده 20 قانون حمایت از خانواده دستور موقت برای نگهداری کودک صادر کند که موقتا کودک نزد مادر یا پدر بماند. مرجع صالح برای صدور دستور موقت و رسیدگی به اعتراض به دستور موقت همان دادگاه خانواده‌ای است که به دعوای اصلی رسیدگی می‌کند.

مهلت دستور حضانت موقت

بر اساس ماده 7 حمایت از خانواده اعتبار این دستور موقت 6 ماه است. اگر بعد از گذشت 6 ماه دادگاه تصمیم نهایی را صادر نکند دستور موقت در خصوص حضانت لغو می‌شود و از آن رفع اثر می‌گردد. در این صورت طرفین می‌توانند مجددا درخواست صدور دستور موقت بدهند تا دادگاه با بررسی مجدد در صورت نیاز دوباره دستور موقت حضانت فرزند را صادر کند.

اعتراض به دستور موقت حضانت

بعد از صدور دستور موقت این دستور به طرفین ابلاغ می‌شود. از تاریخ ابلاغ به مدت 10 روز برای شخصی که دستور علیه او است حق اعتراض وجود دارد. به اعتراض در جلسه اول رسیدگی به دعوای اصلی پرداخته می‌شود.

تضاد دستور موقت با رای نهایی

هیچ تضمینی وجود ندارد که رای دادگاه موافق مفاد دستور موقت باشد. اگر در دستور موقت دادگاه حضانت را به مادر بدهد دلیلی محسوب نمی‌شود که در رای نهایی نیز حضانت به مادر داده شود. ممکن است بین دستور موقت و رای دادگاه تضاد وجود داشته باشد. به طور مثال دادگاه خانواده طی دستور موقت حکم به حضانت موقت مادر بدهد اما پس از صدور رای نهایی حضانت فرزند را به پدر بدهد.

سوالات متداول

آیا دستور موقت به معنای اعطای همیشگی حضانت است ؟

خیر. گاهی بین دستور و رای نهایی در خصوص حضانت تفاوت وجود دارد.

چه کسی دستور حضانت موقت را صادر می‌کند ؟

دادگاه خانواده‌ای که دادخواست اصلی در آن مطرح شده است.

اعتبار دستور موقت چند مدت است ؟

دستور موقت حضانت فرزند 6 ماه مهلت دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص حضانت فرزند از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت مو‌قت فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت مو‌قت فرزند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : حضانت موقت

 

شماره تماس وکیل دات کام



:: برچسب‌ها: حضانت موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در فرهنگ بسیاری از کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی بعد از عقد زوجه مهریه خود را دریافت می‌کند. اما در ایران این روند به شکل دیگری است. علیرغم اینکه مهریه حق شرعی و قانونی زن است و باید بعد از عقد به زن پرداخت شود اما در فرهنگ ایران رایج است که زن هنگام طلاق مهریه خود را دریافت کند. اگر یک زن از شوهر خود مهریه را طلب کند این کار به معنای پایان دادن به زندگی مشترک است و در اکثر مواقع شوهر دیگر تمایلی به ادامه زندگی با همسر خود ندارد. اما زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را دریافت کند بدون اینکه طلاق بگیرد. در این مقاله به موضوع گرفتن مهریه توسط زوجه در زمانی که هنوز با همسر خود زندگی مشترک دارد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : گرفتن مهریه بدون طلاق از شوهر

گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک

 

 

 

گرفتن مهریه با و بدون طلاق

مهریه حق قطعی زن است که هیچ امری نمی‌تواند آن را از او سلب کند. به موجب ماده 1082 قانون مدنی زن بلافاصله بعد از عقد می‌تواند مهریه خود را از شوهر طلب کند. ناشزه بودن، خیانت، روابط نامشروع و… هیچ کدام موجب زوال حق مهریه نخواهد بود. فقط در صورتی که زن با درخواست خود مهریه را ببخشد این حق از او ساقط می‌شود. پس زن قبل و بعد از طلاق و در هر صورت مستحق مهریه است.

گرفتن مهریه بدون طلاق

زن می‌تواند در زمان اقامت در منزل شوهر مهریه خود را طلب نماید. طلب کردن مهریه از مصادیق عدم تمکین نیست. پس شوهر نمی‌تواند به صرف اینکه زن مهریه خود را طلب کرده است از زن بر مبنای عدم تمکین و نشوز شکایت کند.

برای دریافت مهریه دو طریق وجود دارد : 1/ اداره ثبت.  2/ دادگاه.

1/ اداره ثبت: دراین روش زوجه با مراجعه به دفترخانه‌ای که عقد در آن جا ثبت شده است مهریه خود را مطالبه می‌کند. از دفترخانه اجرائیه دریافت مهریه صادر می‌شود. زن با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه می‌کند و از اموال شوهر مهریه را دریافت می‌کند.

2/ دادگاه: زوجه ابتدا دادخواست خود را تنظیم می‌کند و در دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ارائه می‌دهد. سپس دادگاه در مورد مهریه زن تصمیم می‌گیرد.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند. بهتر است برای انتخاب راه بهتر از مشاوره یک وکیل استفاده نمایید.

نحوه محاسبه مهریه

زن مستحق دریافت تمام مهریه است و مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود. در صورتی که زوجه در دوران عقد با شوهر خود نزدیکی نکرده باشد نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. در صورت داشتن رابطه زناشویی تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

اگر زن درخواست مهریه بدهد اما بخواهد زندگی مشترک را ادامه دهد در صورت داشتن رابطه زناشویی تمام مهر به او پرداخت می‌گردد. در صورت باکره بودن و نداشتن نزدیکی باز هم تمام مهر به او تعلق می‌گیرد زیرا زندگی مشترک ادامه دارد و در ادامه زندگی با شوهر رابطه خواهد داشت در نتیجه باید تمام مهر را بگیرد. اگر زوجه باکره بعد از دریافت کامل مهر به هر دلیلی به زندگی مشترک ادامه ندهد و با شوهر رابطه زناشویی برقرار نکند شوهر می‌تواند نصف مهریه را از زن پس بگیرد.

سوالات متداول

آیا گرفتن مهریه بدون طلاق ممکن است ؟

بله، مهریه حق زن است و هر زمان بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند.

چگونه بدون طلاق مهریه را دریافت کنید ؟

به طور کلی روند دریافت مهریه از دو طریق اداره ثبت و دادگاه است.

آیا درخواست گرفتن مهریه بدون طلاق از مصادیق عدم تمکین است ؟

خیر، زن با درخواست مهریه ناشزه محسوب نمی‌شود و مطالبه مهریه حق قانونی زن است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد دریافت مهریه بدون طلاق از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. برای یافتن پاسخ سوالاتتان در مورد دریافت مهریه با مشاوران ما در وکیل دات کام در ارتباط باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت مهریه بدون طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت مهریه بدون طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : گرفتن مهریه بدون طلاق از شوهر



:: برچسب‌ها: گرفتن مهریه بدون طلاق از شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 563
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هنگام عقد نکاح حقی به زن تعلق می‌گیرد که مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود، این حق مهریه نام گرفته است و میزان آن با توافق طرفین معین می‌شود. اما مهریه نیز انواع مختلفی دارد و هر کدام بر اساس شرایط و موافقت زن و مرد تعیین می‌شوند. در ادامه انواع مهریه را نام برده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

انواع مهریه

 

 

 

مهریه چیست ؟

وقتی زن و مرد با یکدیگر عقد می‌کنند مرد موظف است که حقی را به عنوان مهریه به زن‌ پرداخت کند. مهریه توسط زن و مرد معین می‌شود و زن می‌تواند هر لحظه که بخواهد آن را مطالبه کند.

انواع مهریه کدامند ؟

مهریه همه زنان یکسان نیست و مقدار آن بر اساس توافق زوجین تعیین و در پرداخت و محاسبه آن شرایطی لحاظ می‌گردد که شرح آن خواهد آمد. مهریه افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و مبلغ مهریه در شرایطی که خودشان آن را مشخص نکرده باشند توسط قانونگذار معین می‌شود. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشد:

مهرالمسمی یا همان مهریه عرفی

مهرالمسمی یکی از انواع مهریه می‌باشد که همان نوعیست که مردم و عرف آن را می‌شناسند و در این نوع مهر زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه تعیین می‌کنند و قانونگذار مرد را موظف می‌داند که مهریه را به زن پرداخت کند. در این نوع مهریه زن می‌تواند مهریه خود را در حین عقد و یا بعد از عقد دریافت نماید. قانونگذار در صورت مطالبه زن مدتی به مرد فرصت می‌دهد که مهریه را به طور کامل به او پرداخت کند و میزان مهریه نیز با توجه به شرایط زن پرداخت می‌شود. برای مثال اگر زن باکره باشد مهریه او نصف خواهد شد اما اگر رابطه زناشویی انجام گرفته باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود. شرایط مرد نیز در نحوه پرداخت موثر است مثلا اگر مرد توان مالی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد برای او قسط بندی می‌کنند.

مهرالمثل | انواع مهریه

مهرالمثل یکی از انواع مهریه است که بر اساس ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی معین شده است. در این ماده ذکر شده است که چنانچه در حین عقد مهریه تعیین نشود و مرد پس از انجام رابطه زناشویی بخواهد زن را طلاق دهد زن مستحق دریافت مهرالمثل خواهد شد. مهرالمثل در واقع مهریه‌ای است که قانونگذاران برای زن تعیین خواهند کرد. اما میزان مهریه با توجه به شرایط زن متفاوت خواهد بود. منظور از شرایط زن میزان تحصیلات او، سن، سطح خانوادگی و… او می‌باشد که دادگاه با سنجیدن این شرایط مرد را ملزم به پرداخت مهرالمثل می‌کند.

مهرالمتعه | انواع مهریه

مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی چنانچه مهریه در حین عقد تعیین نشده باشد و مرد بخواهد قبل از انجام رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست حقی را به نام مهرالمتعه به زن پرداخت نماید. مهرالمتعه بر اساس شرایط مرد در نظر گرفته می‌شود، برای مثال اگر مرد دارای شرایط مالی خوبی باشد مهرالمتعه بیشتر و اگر دارای شرایط متوسطی باشد مهرالمتعه کمتر خواهد بود. نکته: مهریه از لحاظ زمان پرداخت نیز به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که شرح آن در مقاله‌هایی جداگانه آمده است برای مشاهده کلیک نمایید.

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حقی مالی که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد.

انواع مهریه کدامند ؟

مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه.

چنانچه مهر تعیین نشده باشد زن از دریافت مهریه محروم می‌شود ؟

خیر زن مستحق دریافت مهرالمثل و یا مهرالمتعه خواهد شد‌. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مهریه و نحوه پرداخت آن به سایت وکیل دادکام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دادکام خدمات حقوقی زیادی را از جمله مشاوره تلفنی و حضوری در خدمت شما عزیزان قرار می‌دهد و شما را در حل پرونده حقوقی خود یاری می‌نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : 

انواع مهریه



:: برچسب‌ها: انواع مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از امور مهم که در زمان پایان زندگی مشترک به آن پرداخته می‌شود موضوع حضانت و سرپرستی فرزند است. گاهی زوجین در خصوص حضانت فرزند با هم توافق می‌کنند و تصمیم لازم را در مفاد طلاق توافقی خود مشخص می‌کنند. اما در برخی موارد طرفین در مورد حضانت و سرپرستی کودک نمی‌توانند با هم توافق کنند در این زمان است که پای قانون به میان می‌آید و تصمیم مقتضی را در این خصوص می‌گیرد. دادگاه با بررسی تمام جوانب در خصوص اینکه فرزند نزد چه کسی باید بماند تصمیم می‌گیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حضانت فرزند در طلاق توافقی

تعیین تکلیف حضانت طفل در طلاق توافقی

 

 

 

 

تعیین تکلیف حضانت فرزند در غیر طلاق توافقی توسط  دادگاه

حضانت با ولایت متفاوت است. حضانت صرفا شامل نگهداری و پرورش فرزند است و ناظر بر حمایت و تربیت جسمی و روانی کودک است.

حضانت مانند یک تیغ دو لبه است که از نظر قانونی حق و تکلیف پدر و مادر است. از این جهت تکلیف است که والدین موظف به سرپرستی از فرزند خود هستند و نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند. از سوی دیگر یک حق است که قانون برای والدین قائل شده است. هر یک از والدین این حق را دارند که فرزند خود را سرپرستی کنند.

قانون وضعیت حضانت را برای فرزند تا هفت سالگی و بعد از آن تا رسیدن به سن بلوغ شرعی مشخص کرده است. در دادگاه نیز بر همین مبنا رای صادر می‌شود. اما آنچه که مقدم بر همه چیز است مصحلت کودک است. گاهی ممکن است دادگاه تصمیم متفاوتی را که به مصلحت کودک است بگیرد.

به طور مثال اگرچه تا 7 سالگی کودک مادر در اولویت حضانت است ولی اگر دادگاه بررسی کند و متوجه وجود موانعی در حضانت مادر شود ( به طور مثال فحشا و فساد اخلاقی مادر ) در این صورت حضانت از مادر گرفته می‌شود. یا اگر بعد از هفت سالگی برای دادگاه آشکار شود که پدر صلاحیت حضانت از فرزند را به خاطر اعتیاد به مواد یا مشروبات الکلی ندارد باز هم حضانت را به مادر می‌دهد نه پدر. یعنی در این صورت حتی بعد از بلوغ هم حضانت با مادر خواهد بود.

در مقاله‌ای جداگانه به بررسی کامل موانع حضانت که موجب سلب حضانت حتی پس از حکم دادگاه و یا با وجود توافق پرداخته‌ایم.

حضانت فرزند قبل از بلوغ

در هنگام طلاق برای تعیین تکلیف وضعیت حضانت فرزند دادگاه تصمیم مقتضی را می‌گیرد. بر اساس ماده 1169 قانون مدنی در حضانت کودک تا 7 سالگی مادر در اولویت است. در این امر فرقی میان دختر و پسر نیست. در اولویت بودن مادر به این معنی است که در صورتی که موانع حضانت وجود نداشته باشد دادگاه فرزند را به مادر می‌سپارد.

نکته: سن بلوغ شرعی در دختران نه سال و در پسرا پانزده سال است.

بعد از گذشت 7 سال تا رسیدن به بلوغ شرعی پدر حضانت فرزندان را به عهده می‌گیرد. در دختران از 7 سالگی تا نه سالگی و در پسران از هفت تا 15 سالگی یعنی همان سن بلوغ شرعی حضانت با پدر است.

حضانت فرزند بعد از بلوغ

در صورتی که کودک به سن بلوغ برسد دیگر حضانت معنایی ندارد. بعد از بلوغ این خود فرزند است که تصمیم می‌گیرد تا با کدام یک از والدین خود زندگی کند. اما بعد از بلوغ موضوع ولایت و قیمومت مطرح می‌شود. تا رسیدن فرزند به سن قانونی 18 سال، پدر یا جد پدری نسبت به فرزند حق ولایت دارند که این متفاوت با حضانت است.

گرفتن حق حضانت فرزند در طلاق توافقی

زمانی که طرفین با توافق از یکدیگر جدا می‌شوند در رابطه با امور مهم مانند مهریه و حضانت فرزند از قبل با هم توافق می‌کنند. از همین رو در هنگام طلاق توافقی دادگاه در مورد حضانت فرزند دخالت نمی‌کند و حضانت بر اساس توافق طرفین مشخص می‌شود. در طلاق توافقی با اینکه حضانت طبق توافق طرفین است اما باید تصمیم بر اساس منافع و مصلحت فرزند باشد. اگر این توافق بر خلاف مصلحت کودک باشد دادگاه می‌تواند توافق را نپذیرد و تصمیمی که به صلاح کودک است اتخاذ کند.

هر زمان که موانع حضانت برای والدین به وجود بیاید حتی بعد از صدور رای نهایی در خصوص حضانت طرف مقابل می‌تواند مدارک خود را ارائه دهد و بر خلاف توافق حضانت فرزند را بگیرد.

این توافق می‌تواند حتی بر خلاف قانون باشد. به طور مثال اگرچه تا قبل از 7 سالگی مادر اولویت دارد اما زوجین می‌توانند حضانت فرزند را حتی تا قبل از 7 سالگی به پدر اختصاص دهند. یا می‌توانند بر خلاف قانون حضانت را بعد از 7 سال تا رسیدن به سن بلوغ باز هم به مادر بدهند.

 سوالات متداول

مادر تا چند سالگی حق حضانت فرزند را دارد ؟

تا سن 7 سالگی فرزند حضانت با مادر است.

در طلاق توافقی حضانت فرزند با چه کسی است ؟

بر اساس توافق طرفین در مورد حضانت تصمیم گرفته می‌شود.

حضانت بر فرزند تا چند سالگی است ؟

تا رسیدن به سن بلوغ شرعی والدین در مورد حضانت فرزند تصمیم می‌گیرند. بعد از بلوغ شرعی خود فرزند تصمیم می‌گیرد با کدام والد خود زندگی کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند در طلاق توافقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : حضانت فرزند در طلاق توافقی



:: برچسب‌ها: حضانت فرزند در طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد موقت ازدواجی است که در فقه شیعه موجود بوده و قواعد خاصی دارد و بارزترین ویژگی آن موقتی بودنش است. در عقد موقت نیز مهریه وجود دارد و مرد موظف خواهد بود که مهریه زن را در نکاح موقت بپردازد. در ادامه توضیحات کاملی را در خصوص مهریه در صیغه یا همان عقد موقت ‌برایتان ‌بیان ‌نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مهریه صیغه

مهر در عقد موقت

 

 

 

 

 

 

تعیین مهریه در صیغه یا عقد موقت و میزان آن

مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی در عقد موقت تعیین مهریه الزامیست و معین نکردن آن باعث ابطال عقد می‌شود. میزان مهریه در عقد موقت هیچگونه سقفی ندارد و با توجه به توافق طرفین معین خواهد شد.

آیا زن در صیغه (عقد موقت) مستحق دریافت مهرالمثل و یا مهرالمتعه می‌شود ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر زن در عقد موقت شامل این دو نوع مهریه نخواهد شد زیرا این دو نوع مهریه در عقد دائم در صورتی به زن تعلق می‌گیرند که مهریه تعیین نشده باشد اما در عقد موقت اگر مهر تعیین نشود عقد باطل است.

عدم برقراری رابطه زناشویی در صیغه (عقد موقت) می‌تواند مهریه را از بین ببرد ؟

چنانچه مرد در عقد موقت پیش از وقوع رابطه زناشویی بخواهد از زن جدا شود مهریه به هیچ عنوان از بین نخواهد رفت و مرد موظف است که مهریه را کامل بپردازد.

در صورت فوت زن تکلیف مهریه چگونه است ؟

چنانچه زن در حین عقد موقت فوت کند مهریه او از بین نرفته و وارثین می‌توانند مهریه را از همسرش مطالبه کنند.

سولات متداول

زن در عقد موقت مستحق مهریه می‌شود ؟

بله عدم تعیین مهریه در عقد موقت سبب بطلان آن می‌شود.

میزان مهریه در عقد موقت چقدر است ؟

میزان مهریه در عقد موقت با توجه به توافق طرفین معین می‌شود.

فوت زن می‌تواند باعث از بین رفتن مهریه شود ؟

خیر در صورت فوت زن وارثین می‌توانند مهریه را از مرد طلب نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه صیغه یا عقد موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه صیغه یا عقد موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : مهریه صیغهمهریه صیغه



:: برچسب‌ها: مهریه صیغه ,
:: بازدید از این مطلب : 968
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج با زن متاهل و شوهردار از منظر اخلاق، قانون و شرع به شدت منع شده و مورد نکوهش واقع شده است. از نظر شرعی بر اساس آیه ۲۴ سوره نساء، نکاح با زن شوهردار حرام است. ازدواج با زن متاهل به دور از اخلاق حسنه است و موجب اختلاط نسل و از بین رفتن کانون خانواده می‌گردد و در قانون مدنی ما به عنوان یکی از موارد منع نکاح معرفی شده است. حال در این بحث به حرمت نکاح با زن شوهردار از نظر قانون کشورمان و انواع ضمانت اجراها و مجازات‌های پیش بینی شده برای آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

ازدواج با زن شوهردار

مجازات ازدواج با زن شوهردار

 

 

 

 

 

 

ازدواج با زن شوهردار

همانطور که اشاره شد نکاح با زن شوهردار و یا زنی که در عده به سر می‌برد ممنوع است و مطابق قانون مجازات اسلامی، برای زن، مرد و شخصی که آن‌ها را به عقد یکدیگر درآورده است مجازات تعیین می‌شود. ازدواج چه دائم و چه موقت (صیغه محرمیت) با زنی که شوهر دارد و یا در عده طلاق یا فوت همسر خود به سر می‌برد، ممنوع و باطل است و هیچ راهی برای پابرجا ماندن این نکاح وجود ندارد.

نکاح با زن شوهردار و زنی که در عده است، در هر صورت سبب بطلان نکاح و آگاه یا جاهل بودن مرد و زن به حرمت این نکاح، ضمانت اجراهای متفاوتی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

ضمانت اجرا و مجازات ازدواج با زن شوهردار

بسته به اطلاع یا عدم اطلاع ایشان از حرمت نکاح با زن شوهردار دو دسته مجازات پیش بینی گشته است:

الف) ضمانت اجرا و مجازات آگاه بودن از حرمت نکاح

بر اساس ماده ۱۰۵۰ ق.م چنانچه مردی با آگاهی از ممنوع بودن و حرمت داشتن نکاح با زن شوهردار و اطلاع داشتن از وضعیت تاهل یا در عده بودن او، با او عقد کند، عقد باطل و زن تا ابد بر او حرام می‌شود. بنابراین اگر مرد بداند زن شوهر دارد و نکاح با زن متاهل ممنوع و حرام بوده اما با این وجود با وی عقد کند، عقد نکاح آن‌ها باطل می‌شود و آن دو تا ابد بر یکدیگر حرام می‌گردند.

مجازات تعیین شده این مورد برای ۳ نفر ( زن، مرد و یا شخص ثالثی که آن دو را عقد نماید) در ماده ۶۴۳ و ۶۴۴ قانون مجازات اسلامی بدین شرح آمده است:

۱- مجازات عاقد مطلع از متاهل بودن زن:

  • حبس از ۶ ماه تا سه سال.
  • ۳ تا ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی.
  • ۷۴ ضربه شلاق.
  • ممنوعیت همیشگی از تصدی دفتر ازدواج و طلاق و یا اسناد رسمی.

۲- مجازات زن شوهردار و مرد آگاه از حرمت نکاح در صورتی که منجر به مواقعه (رابطه زناشویی) نگردد:

  • حبس از ۶ ماه تا دو سال.
  • ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی.

۳- مجازات زن شوهردار و مرد آگاه به حرمت نکاح و برقرارشدن رابطه زناشویی:

حکم ازدواج زن شوهردار و مرد و برقراری رابطه زناشویی، در صورت اطلاع آنان از حرمت نکاح و باطل بودن عقدشان، در حکم زنای محصن و محصنه می‌باشد و یکی از مجازات‌های زیر را در برمی‌گیرد:

  • رجم یا سنگسار.
  • اعدام.
  • ۱۰۰ ضربه شلاق.

ب) ضمانت اجرا و مجازات آگاه نبودن از حرمت نکاح

بر اساس ماده ۱۰۵۱ ق.م در صورتی که زن شوهردار و مردی نسبت به حرمت ازدواجشان جاهل و ناآگاه باشند و رابطه زناشویی نیز میان آن دو صورت نگرفته باشد، عقد آن‌ها باطل ولی موجب حرمت ابدی بین آن دو نمی‌گردد. بنابراین در صورت جدا شدن زن از همسرش و یا گذراندن مدت عده، وی می‌تواند دوباره با آن مرد ازدواج کند.

اما در صورت جاهل بودن زن و مرد نسبت به حرمت این نکاح و برقراری رابطه زناشویی عقد باطل و موجب حرمت ابدی میان آن دو می‌گردد.

سوالات متداول

 ازدواج با زن شوهردار صحیح است ؟

خیر، در شرع و قانون نکاح با زن متاهل ممنوع است و مجازات در پی دارد.

آیا می‌شود زن شوهردار را با خواندن صیغه محرمیت به عقد موقت خود درآورد ؟

خیر، ازدواج با زن متاهل چه دائم و چه موقت حرام و ممنوع است.

راه حلی برای ازدواج با زن شوهردار ارائه شده است ؟

خیر، هیچ راه حل و راه دور زدنی برای این ممنوعیت وجود ندارد.

مجازات ازدواج با زن شوهردار چیست ؟

در صورت آگاه بودن زن و مرد به ممنوع بودن این ازدواج، سنگسار یا اعدام و  یا شلاق به عنوان مجازات در نظر گرفته می‌شود.

شما می‌توانید جهت حل پرونده‌های حقوقی خود، مشاوره حقوقی تلفنی و کسب اطلاعات حقوقی از کارشناسان و مشاوران مرکز حقوقی وکیل دات کام کمک بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نکاح با زن شوهردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نکاح با زن شوهردار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع : 

ازدواج با زن شوهردار



:: برچسب‌ها: ازدواج با زن شوهردار ,
:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی زن و شوهر به عقد یکدیگر در می‌آیند علیرغم نفقه حق دیگری نیز به زن تعلق گرفته می‌شود که مهریه نام دارد‌. زن مالک مهریه است و‌ می‌تواند آن را دریافت کند و یا اینکه ببخشد. در ادامه توضیحات کاملی را درباره بخشیدن مهریه، مراحل و عواقب آن بیان نموده‌ایم با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

بخشیدن مهریه 

مراحل بخشیدن مهریه

 

 

 

 

 

مهریه چیست و چرا قانون آن را جزو حقوق قابل بخشش قرار داده است ؟

مهریه حقی است که به صورت توافقی در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و مرد مکلف می‌شود که آن را به زن پرداخت کند. میزان مهریه با توجه به توافق و شرایط زن و مرد معین می‌شود. از آن جایی که مهریه حق مسلم زن است قانون به او اجازه داده که هر گونه تصرفی که بخواهد در آن ایجاد کند.

برای مثال قانون به زن این حق را می‌دهد که مهریه خود را بخشد و یا آن را دریافت کند. در بعضی از زوجین دیده شده است که زن مهریه را به همسرش می‌بخشد و از دریافت آن صرف نظر می‌کند تا روند طلاق را سهولت بخشد، حضانت فرزندان را بگیرد و…

مراحل بخشیدن مهریه

برای بخشش مهریه می‌بایست زن برخی مراحل را طی کند تا بتواند به صورت رسمی و قانونی مهریه خود را ببخشد. مهریه به دو روش قابل بخشش خواهد بود، دو روش بخشش مهریه به شرح زیر می‌باشند:

بخشش به صورت دست نوشته

در این روش زن می‌تواند روی یک برگه کاغذ ذکر کند که مهریه خود را به طور کامل دریافت کرده است و یا آن را بخشیده است و سپس زیر نوشته خود را امضا و اثر انگشت بزند و برگه را به مرد تحویل دهد. در این نوع بخشش زن دیگر قادر نخواهد بود که اقرار به بخشش مهریه را انکار کند و پس از طلاق نیز دیگر مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.

بخشش به صورت رسمی

در این روش زن می‌بایست با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد از دفتردار بخواهد که سندی را تنظیم کند و در آن سند ذکر کند که زن مهریه خود را بخشیده است و از دریافت آن صرف نظر می‌کند. در این صورت مهریه به صورت رسمی و قانونی بخشیده می‌شود و زن دیگر نمی‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

برای بخشیدن مهریه به صورت رسمی چه مدارکی مورد نیاز می‌باشد ؟

برای بخشش مهریه در دفاتر ثبت اسناد شناسنامه زن و مرد و همچنین سند ازدواج آن‌ها مورد نیاز می‌باشد. زن می‌بایست یک نوشته کتبی و یا شفاهی از اذن پدر برای بخشش مهریه را به دفاتر ثبت اسناد ارائه نماید تا دفتردار سند بخشش مهریه او را تنظیم کند.

سولات متداول

آیا زن پس از اقرار به بخشش مهریه بازهم می‌تواند آن را مطالبه کند ؟

خیر مهریه دیگر قابل مطالبه نخواهد بود.

بخشش کتبی مانند یک سند رسمی زن را از دریافت مهریه باز می‌دارد ؟

بله زیرا در بخشش کتبی زن رضایت خود را از بخشش مهریه اعلام نموده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بخشیدن مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بخشیدن مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : بخشیدن مهریه 



:: برچسب‌ها: بخشیدن مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 517
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید تمکین به چه معناست و در صورت عدم تمکین زن با چه پیامدها و آثاری مواجه می‌شود؟ زن و شوهر به محض وقوع عقد در مقابل یکدیگر وظایفی را بر عهده می‌گیرند که یکی از آثار ازدواج تمکین می‌باشد. تمکین به معنای اطاعت از یکدیگر می‌باشد. درست است که مرد هم باید از زن تمکین کند ولی لغت تمکین بیشتر در مورد زن به کار برده می‌شود. اما آیا عدم تمکین جرم است که مجازات در بر داشته باشد؟ در ادامه به بررسی مجازات عدم تمکین زن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

مجازات عدم تمکین زن

آثار حقوقی عدم تمکین زن پیش و پس از طلاق

آثار حقوقی عدم تمکین زن

 

 

 

تمکین

تمکین خود به دو دسته تمکین عام و تمکین خاص تقسیم می‌شود. تمکین عام به معنای اطاعت از همسر در زندگی مشترک و تمکین خاص به معنای تامین نیازهای جنسی مرد می‌باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مفهوم تمکین و انواع آن کیک نمایید.

عدم تمکین

عدم تمکین به معنای انجام ندادن و عدم ایفای هر یک از وظایف و تکالیف میان زن و شوهر می‌باشد. برای مثال خروج از منزل مشترک توسط زن بدون اجازه شوهر.

در اصطلاح حقوقی و فقهی به زنی که در امور کلی زندگی مشترک و روابط زناشویی از همسر خود اطاعت نکند، ناشزه می‌گویند.

عدم تمکین از جانب زن پیامدهایی داشته که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مجازات عدم تمکین زن

لغت مجازات برای عدم تمکین زن درست نیست زیرا عدم تمکین از سوی زن جرم نیست تا مجازات داشته باشد و در واقع باید گفته شود پیامدها و آثار حقوقی عدم تمکین زن چیست؟

اولین مورد این است که زن بدون وجود مانع مشروع و قانونی از تمکین در برابر زوج خودداری کند. این بدین معناست که زن بدون عذر موجه تمکین نکرده و این امر هم برای دادگاه ثابت شود، در این صورت حق نفقه وی ساقط خواهد شد.

دومین مورد، پس از گذشت مدتی از عدم تمکین زن بدون عذر موجه، مرد می‌تواند به دادگاه رجوع کرده و صدور اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه خواستار شود.

سومین مورد، زن در صورت عدم تمکین پس از طلاق از برخی حقوق مالی خود مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف دارایی‌های مرد محروم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات عد‌م تمکین زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات عد‌م تمکین زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : مجازات عدم تمکین زن



:: برچسب‌ها: مجازات عدم تمکین زن ,
:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هنگام عقد نکاح حقوق معینی به زن و مرد تعلق می‌گیرد، یکی از حقوقی که حین عقد به زن تعلق می‌گیرد مهریه است. پس از عقد نکاح مرد موظف است که مهر‌یه همسر خود را در صورت مطالبه به طور کامل به او پرداخت کند. مهر‌یه یا صداق که به آن مهر هم می‌گویند باید شرایطی را دارا باشد. اما دریافت مهر‌یه چگونه است و چند نوع مهر داریم؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم و به بررسی کامل ماهیت مهر و مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : مهریه

 

مهریه چیست ؟

مهریه یکی از حقوقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد، میزان آن با توافق طرفین معین می‌شود و پرداخت کننده مهر نیز مرد می‌باشد. زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه این حق خود را مطالبه کند.

مهر باید مالیت داشته یا به عبارتی ارزش اقتصادی داشته باشد و همچنین مال مرد باشد تا بتواند آن را به زن پرداخت بکند.

مهریه افراد مختلف چگونه محاسبه و پرداخت می‌شود ؟

همانطور که می‌دانید مهر افراد با یکدیگر یکی نیست و هر فرد بر اساس خواسته خود و توافق با مرد مهر را تعیین می‌کند. از طرفی برخی وضعیت‌ها در میزان پرداخت مهر اثر می‌گذارد اما اصولا مهر به محض عقد مال زن می‌شود و در صورت عندالمطالبه بودن زن حق مطالبه آن را حین عقد خواهد داشت. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که به بررسی مفصل آن‌ها در مقالاتی جداگانه پرداخته‌ایم. حال میزان پرداخت مهریه زنان با شرایط مختلف را در زیر بیان می‌نماییم:

مهر زنان باکره

چنانچه زن به عقد نکاح مردی درآید و پس از عقد مرد بخواهد قبل از وقوع رابطه زناشویی او را طلاق دهد می‌بایست نصف میزان مهر زن را به او پرداخت کند. برای مثال اگر مهریه زن ۱۰۰ میلیون تومان باشد قانونگذار مرد را موظف به پرداخت ۵۰ میلیون تومان می‌کند.

مهر زن پس از وقوع رابطه زناشویی

چنانچه پس از وقوع رابطه زناشویی مرد قصد طلاق زن را داشته باشد طبق قانون می‌بایست تمام مهر او را پرداخت کند.

مهر زن خیانتکار

بر خلاف تصور عموم به زن خیانتکار نیز مهریه تعلق می‌گیرد و طبق قانون مرد موظف است که مهریه را پرداخت کند. این به این دلیل است که مهریه در حین عقد به زن تعلق گرفته است و انجام عمل ناشایست خیانت پس از عقد نمی‌تواند مهر زن را از بین ببرد.

اگر مهریه در حین عقد تعیین نشده باشد زن از دریافت آن محروم می‌شود ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خیر چنانچه زن و مرد در حین عقد مهریه‌ای تعیین نکنند و مرد قصد طلاق زن را داشته باشد مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی زن مستحق دریافت مهرالمثل و مهرالمتعه می‌شود.

اگر زن باکره باشد و مهری تعیین نکرده باشد قانون بر اساس وضعیت مالی مرد حقی را به عنوان مهرالمتعه به او پرداخت می‌نماید اما اگر زن باکره نباشد مهرالمثل دریافت خواهد کرد. مهرالمثل نیز با توجه به شرایط زن تعیین می‌شود.

پرداخت مهر چگونه است ؟

پرداخت مهریه به‌گونه‌ای انجام می‌شود که مرد توانایی پرداخت را داشته باشد. برای مثال دادگاه مهریه زن را قسط بندی می‌کند و مرد را موظف می‌نماید که در مدت زمان معین شده قسط مهریه را به زن پرداخت کند.

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حقی که در حین عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد.

اگر مهر تعیین نشود و تقاضای طلاق شود زن مستحق دریافت آن نیست ؟

در این صورت زن مستحق دریافت مهرالمثل یا مهرالمتعه می‌شود.

زنان خیانتکار مهر ندارند ؟

مهریه زنان خیانتکار به طور کامل پرداخت می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره تلفنی به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده حقوقی خود یاری می‌نماید و به شما کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهر‌یه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهر‌یه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : مهریه



:: برچسب‌ها: مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

فرزندان میوه درخت زندگی هستند. مادر و پدر وظیفه نگهداری و مراقب از این میوه را بر عهده دارند. قانون مدنی نیز در کتاب هشتم، باب دوم از ماده 1168 تا 1179 این قانون به موضوع حضانت و نگهداری از فرزند پرداخته است. بر اساس این قانون نگهداری از طفل یک حق و تکلیف برای والدین است. حضانت حقی است که والدین برای نگهداری از فرزند خود در برابر سایرین دارند. از سوی دیگر تکلیف نگهداری از فرزند را نیز دارند و نمی‌توانند این تکلیف را از خود ساقط کنند. والدین در برابر اعمال فرزند خود مسئول هستند. در این مطلب به بررسی حضانت فرزند در زمان زندگی مشترک و قبل از طلاق می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع ؛ 

حضانت فرزند قبل از طلاق

تکلیف قانونی والدین بر حضانت طفل

 

 

حضانت فرزند قبل از طلاق

بر اساس 1168 قانون مدنی نگاهداری طفل با ابوین یعنی مادر و پدر کودک است. در نتیجه می‌توان گفت که پدر و مادر تا زمانی که طفل به سن بلوغ شرعی برد مشترکا وظیفه نگهداری از طفل را به عهده دارند. این حقی است که قانون به والدین داده است و فقط خود قانون است که می‌تواند این حق را از آن‌ها بگیرد. اگرچه والدین از کودک نگهداری می‌کنند اما بر اساس ماده 1175 قانون مدنی در صورت وجود یک علت قانونی امکان گرفتن حضانت از پدر و مادر وجود دارد.

مصلحت و آسایش فرزند مقدم بر حق حضانت والدین است. از همین رو بر اساس ماده 41 قانون حمایت از خانواده اگر مراجع قانونی به هر طریقی متوجه شوند که موانع حضانت فرزند وجود دارد و والدین کودک یا یکی از آن‌ها صلاحیت نگهداری از کودک را ندارند می‌تواند در مورد حضانت کودک تصمیم مقتضی را بگیرد و حضانت طفل را به شخصی که شایستگی دارد بسپارد یا اینکه برای والدین یک ناظر تعیین نماید.

در مقاله‌ای مفصلا به موانع حضانت که سبب گرفتن طفل از والدین او می‌شود پرداخته‌ایم.

عدم پذیرش حضانت فرزند

همانطور که گفته شد بر اساس ماده 1168 قانون مدنی حضانت هم حق است هم تکلیف. وقتی که قانون تکلیف نگهداری از فرزند را بر عهده والدین گذاشته است اگر پدر و مادر این تکلیف را انجام ندهند قطعا با آن‌ها برخورد می‌شود.

بر اساس ماده 1172 قانون مدنی زمانی که والدین از نگهداری طفل امتناع کنند و وظیفه حضانت را انجام ندهد دادگاه در ابتدا طرفین را ملزم به نگهداری از کودک می‌کند. اگر ملزم کردن والدین امکان نداشته باشد دادگاه حضانت را به شخص دیگری که صلاحیت دارد می‌دهد. اما حتی اگر حضانت به شخص دیگری سپرده شود باز هم والدین وظیفه دارند تا هزینه‌های فرزند را تامین کنند. هزینه‌های فرزند در ابتدا با پدر است در صورتی که پدر فوت کرده باشد هزینه‌ها با مادر است.

همچنین در ماده 40 قانون حمایت از خانواده گفته شده است در صورت امتناع از نگهداری فرزند دادگاه این حق را دارد که تا زمان صدور و اجرای حکم، شخصی که مسئولیت حضانت را داشته در بازداشت نگه دارد. دستور به حبس فقط زمانی امکان دارد که شخص از روی لجبازی یا بدون هیچ دلیل قانونی و منطقی از نگهداری فرزند امتناع کرده باشد. اگر او به یک دلیل موجه از فرزند نگهداری نکند امکان حبس کردنش وجود ندارد.

مدت زمان حضانت فرزند قبل از طلاق

در رابطه با اینکه حضانت والدین نسبت به فرزند تا چه زمان است دو نظر وجود دارد. گروهی معتقد هستند که حضانت از فرزند تا زمان بلوغ شرعی یعنی در دختران 9 سال تمام و در پسران 15 سال تمام معنا دارد و بعد از آن دیگر والدین وظیفه نگهداری ندارند. گروهی دیگر معتقد هستند که حضانت باید تا رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سال ادامه پیدا کند.

به نظر می‌رسد که از جمیع این نظرات می‌توان متوجه شد که حضانت تا زمان بلوغ شرعی قطعا ادامه دارد و بعد از آن به وضعیت کودک بستگی دارد که آیا رشید شده است یا نه. در صورت عدم توانایی کودک قطعا حضانت فرزند تا 18 سالگی ادامه می‌یابد. معمولا هیچ یک از والدین به خصوص در ایران فرزند خود را تا زمانی که توانایی مستقل شدن داشته باشد رها نمی‌کنند. فقط قانون آن‌ها را تا رسیدن فرزند به سن مشخص ملزم به مواظبت می‌کند اما این بدان معنا نیست که بعد از این سن والدین فرزند خود را رها می‌کنند.

البته باید به این نکته توجه کرد که حضانت با ولایت متفاوت است. حضانت به معنای سرپرستی و تربیت فرزند است اما ولایت حقی است برای پدر یا جد پدری که تا رسیدن به سن قانونی برای آنان وجود دارد. ولایت شامل پرداخت نفقه و دخالت در تصمیم گیری‌های مهم از جمله ازدواج و امور مالی می‌باشد.

سوالات متداول

حضانت فرزند قبل از طلاق با چه کسی است ؟

حضانت فرزند مشترکا وظیفه پدر و مادر با هم است.

آیا می‌توان حضانت را از والدین گرفت ؟

بله. دادگاه در صورتی که لازم باشد می‌تواند حضانت را از والدین بگیرد.

حضانت تا چه سنی ادامه دارد ؟

تا رسیدن فرزند به سن بلوغ شرعی و بعد از آن بستگی به وضعیت فرزند دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند قبل از طلاق و دریافت پاسخ سوالات خود می‌توانید با مشاوران ما در وکیل دات کام در ارتباط باشد و از مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. گروه وکیل دات کام در سریع‌ترین زمان به تمام سوالات شما در مورد حضانت فرزند قبل از طلاق پاسخ می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند قبل از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند قبل از طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : حضانت فرزند قبل از طلاق



:: برچسب‌ها: حضانت فرزند قبل از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

در ایران بر خلاف بسیاری از کشورها میان عقد ازدواج و زندگی مشترک فاصله وجود دارد. در اکثر کشورهای مسلمان بعد از عقد نکاح طرفین زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. اما در ایران در بیشتر مواقع طرفین عقد می‌کنند اما بعد از مدتی و گاهی حتی بعد از چند سال زندگی مشترک را با هم شروع می‌کنند. در این مدت زن و شوهر هر کدام جدا از هم زندگی می‌کنند. اما این جدا بودن سبب نمی‌شود تا تکلیف و وظائف خود را در مقابل یکدیگر انجام ندهند. همانطور که زن باید از شوهر خود تمکین کند حتی اگر به سبب رسوم با شوهر خود در یک مسکن نباشد شوهر هم باید تکالیف خود در برابر زن را انجام دهد. در این جا به یکی از وظائف مالی شوهر یعنی نفقه در دوران عقد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

نفقه در دوران عقد

نفقه در عقد

 

 

نفقه زوجه در دوران عقد

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی به محض وقوع صحیح عقد نکاح رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود و طرفین باید وظائف و تکالیف خود را انجام دهند. در نتیجه مرد موظف است تا نفقه همسر خود را حتی اگر در ایام عقد باشد بپردازد.

حق حبس و نفقه

زوجه که در دوران عقد است و زندگی مشترک را با شوهر خود شروع نکرده است در صورتی که با مرد رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید. یعنی اعلام نماید که تا مهریه خود را دریافت نکرده است از شوهر تمکین نمی‌کند و رابطه برقرار نمی‌کند. در این صورت باز هم به زن نفقه تعلق می‌گیرد. یعنی مرد باید مهریه و نفقه زن را بدهد و زن هم می‌تواند تمکین نکند البته مشروط به اینکه قبلا رابطه جنسی با شوهر نداشته باشد.

میزان نفقه زن در دوران عقد

اگر چه اینکه زن با همسر خود مشترکا زندگی می‌کند یا نه تاثیری در اصل پرداخت نفقه ندارد اما در تعیین میزان آن تاثیر دارد. کارشناس در کنار بررسی تمام مسائل از جمله موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه، اینکه طرفین در دوران عقد هستند را هم در نظر می‌گیرد.

عدم استحقاق نفقه در دوران عقد

در دو صورت است که به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و اینکه در دوران عقد باشند یا زندگی مشترک تفاوتی ایجاد نمی‌کند. از جمله:

1/ در عقد موقت: نفقه فقط مخصوص عقد دائم است. در عقد موقت شوهر هیچ وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه ندارد مگر اینکه بر خلاف این امر با یکدیگر توافق کرده باشند.

2/ عدم تمکین و نشوز زن: با توجه به ماده 1102 قانون مدنی با صحت عقد نکاح طرفین باید وظائف خود را کامل انجام دهند. همانطور که مرد باید نفقه بدهد زن هم باید در مقابل شوهر خود تمکین کند. حتی اگر در زندگی مشترک با هم نباشند ولی زن ملزم است در صورت مهیا بودن شرایط از شوهر تمکین کند.

زن فقط در صورتی که حق حبس داشته باشد می‌تواند هم نفقه بگیرد و هم تمکین نکند ولی در غیر این صورت ملزم به تمکین است.

سوالات متداول

نفقه زن دوران عقد با چه کسی است ؟

شوهر زن باید مخارج او را بدهد.

میزان نفقه زن در دوران عقد چه قدر است ؟

نفقه هر زن با توجه به موقعیت خانوادگی و اجتماعی او فرق دارد و بسته به نظر کارشناس میزان آن تعیین می‌شود.

می‌توانید برای یافتن پاسخ سوالات خود در خصوص نفقه زن در هنگام عقد از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه در ایام عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه د‌ر ایام عقد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : نفقه در دوران عقد



:: برچسب‌ها: نفقه در دوران عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق نوعی ایقاع، با تشریفات خاص به شمار می‌رود که برای پایان دادن به زندگی مشترک و از بین بردن آثار ازدواج انجام می‌گیرد. با توجه به این که درخواست طلاق از سوی مرد، زن یا به صورت توافقی مطرح می‌گردد روند خاصی طی می‌شود. حین بررسی دعوای طلاق، ممکن است دادگاه گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادر کند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی گواهی عدم امکان سازش و چه زمانی حکم طلاق صادر می‌شود و تفاوت این دو در چیست؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

تفاوت گواهی عدم سازش و حکم طلاق

 

 

تعریف گواهی عدم امکان سازش و مراحل دریافت

گواهی عدم امکان سازش، نشان دهنده این است که زوجین با یکدیگر سازش و همکاری ندارند و امکان زندگی مشترک آن‌ها وجود ندارد و مجوز طلاق را به طرفین می‌دهد. در سه صورت دادگاه به صدور گواهی عدم سازش، اقدام می‌کند.

۱) طلاق از طرف مرد درخواست شده باشد. هنگامی که مرد تصمیم به جدا شدن از همسر خود و طلاق از او می‌گیرد، نخست باید با مراجعه به دادگاه گواهی عدم امکان سازش دریافت کند و سپس با ارائه این گواهی به دفتر ثبت ازدواج و طلاق اقدام به طلاق کند.

۲) طلاق، توافقی و با رضایت طرفین درخواست شده باشد هنگامی که زن و مرد، هر دو بر جدایی و طلاق رضایت داشته باشند با مراجعه به دادگاه و بررسی مرکز مشاوره، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌گردد.

۳) طلاق از طرف زن درخواست شده باشد؛ البته زمانی که حق طلاق برای زن، در ضمن عقد نکاح درج شده باشد.

جهت اخذ گواهی عدم سازش پس از درخواست طلاق، دادگاه پس از بررسی پرونده، زوجین را به مراکز مشاوره خانواده می‌فرستد. مشاوران و داوران دادگاه خانواده (که معمولا افراد نزدیک و آشنای زوجین هستند) در صورت تایید حل نشدن اختلاف میان زوجین و امکان پذیر نبودن سازش آن دو، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کنند؛ البته داوران باید حداقل دو بار در مدتی که دادگاه تعیین می‌کند طرفین را احضار کرده و با آن‌ها در مورد اختلافشان صحبت کنند.

حکم طلاق چیست ؟

حکم طلاق هنگامی صادر می‌شود که زن بدون داشتن حق طلاق که در ضمن عقد ثبت می‌شود، درخواست طلاق داده باشد. یعنی زوجه در هنگام ازدواج، وکالت در طلاق را از شوهرش دریافت نکرده باشد و این حق به زن داده نشده باشد. برای گرفتن طلاق از سوی زن، زوجه باید یکی از مواردی را که در قانون به آن‌ها اشاره شده است را به اثبات برساند: مانند تخلف زوج از شروط درج شده در ضمن عقد نکاح، استنکاف و عجز شوهر در پرداخت نفقه و یا همراه شدن زندگی مشترک با عسر و حرج برای زن.

با اثبات موارد فوق، دادگاه پس از بررسی‌های لازم و قبول اظهارات زوجه، حکم طلاق را صادر می‌کند.

تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

۱) مدت اعتبار گواهی عدم سازش سه ماه از تاریخ ابلاغ آن است و در صورت ارائه ندادن آن به دفتر ثبت ازدواج و طلاق، از اعتبار ساقط می‌شود. اما مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه از تاریخ ابلاغ رای نهایی است.

۲) در صورت صدور گواهی عدم سازش، طلاق صورت نمی‌گیرد و زوجین در مدت سه ماهه اعتبار این گواهی، می‌توانند آن را به دفترخانه تحویل دهند و طلاق بگیرند و در صورت انصراف به زندگی خود ادامه دهند. اما حکم طلاق به منزله دستور دادگاه به جداشدن زوجین از یکدیگر است.

۳) در صدور گواهی عدم امکان سازش، دادگاه دخالتی در ماهیت دعوا نمی‌کند و با ارجاع زوجین به داوری، تنها قصد دارد تصمیم زوجین به طلاق را تایید کند اما هنگام صدور حکم طلاق با بررسی همه جانبه موضوع طلاق و رسیدگی به پرونده و ماهیت دعوا در نهایت حکم طلاق را صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق



:: برچسب‌ها: تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 541
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ازدواج و بسته شدن عقد نکاح،‌ حقوق و تکالیفی بر عهده زوجین قرار می‌گیرد. به عنوان مثال زوجه ملزم به تمکین از شوهر خود است و در مقابل زوج موظف است به زن نفقه بپردازد. بر اساس بند اول شروط عقدنامه نیز، چنانچه مردی از پرداخت نفقه به مدت شش ماه، به هر دلیلی خودداری کند و امکان الزام او به پرداخت آن نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح، طلاق از شوهرش را درخواست کند. حال در این بحث به توضیح اینکه نفقه چیست، آیا بعد از طلاق هم به زن تعلق می‌گیرد و ضمانت اجرای عدم پرداخت آن چگونه است می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

نفقه بعد از طلاق

نفقه بعد طلاق

نفقه پس از طلاق

 

 

 

 

نفقه چیست ؟

یکی از حقوقی که زوجه پس از بسته شدن عقد نکاح از آن بهره‌مند می‌شود حق دریافت نفقه است. بر اساس ماده ۱۱۰۷ ق.م نفقه، نیازهای معمول و متداول و همچنین متناسب و در شان زن است؛ مانند مسکن، لباس، غذا، اثاثیه منزل و هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان و همچنین هزینه مستخدمی که به دلیل عرف و عادت و یا به علت نقص و بیماری زن در خانه کار می‌کند.

قانونگذار در ماده ۱۱۰۶ ق.م تنها به لزوم پرداخت نفقه در ازدواج دائم اشاره کرده است؛ بنابراین به عبارتی پرداخت نفقه در ازدواج موقتی الزامی نیست.

پرداخت نفقه بعد از طلاق

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، پس از ازدواج، زن و مرد حقوق و تکالیف متقابلی خواهند داشت. پرداخت نفقه نیز در مقابل تمکین زن از شوهرش است؛ بنابراین بعد از طلاق و جدا‌ شدن زوجین از یکدیگر و به تبع عدم تمکین زن، زوج دیگر مسئولیتی در قبال پرداخت نفقه به زن نخواهد داشت و تنها به پرداخت نفقه فرزندان خود ملزم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۰۹ ق.م مرد در دو صورت بعد از طلاق هم ملزم به پرداخت نفقه است:

۱- زن در عده طلاق رجعیه به سر برد: اگر طلاق از نوع رجعیه باشد و همچنین به علت نشوز زن نیز صورت نگرفته باشد، پرداخت نفقه تا پایان یافتن زمان عده طلاق بر عهده مرد است.

۲- باردار بودن زن: چنانچه پس از طلاق یا فسخ نکاح، زن از همسر خود باردار باشد تا زمان وضع حمل زن، پرداخت نفقه او بر عهده مرد است.

مطابق این ماده در زمان عده فسخ نکاح و طلاق بائن و در صورت باردار نبودن زن در این مدت، هیچ نفقه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه بعد از طلاق

در صورت عدم پرداخت نفقه ضمانت اجراها و مجازات‌های زیر برای مرد تعیین می‌شود:

۱- الزام و محکوم کردن زوج به پرداخت نفقه: بر اساس ماده ۱۱۱۱ ق.م در صورت استنکاف و خودداری زوج از پرداخت نفقه، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح دریافت نفقه را مطالبه کند. در این حالت دادگاه میزان نفقه را تعیین و شوهر را به پرداخت آن ملزم می‌کند.

۲- اجبار زوج به طلاق: چنانچه دادگاه نتواند زوج را به پرداخت نفقه محکوم کند، بر اساس ماده ۱۱۲۹ ق.م در صورتی که مرد از پرداخت نفقه سرباز زند یا به دلیل نداشتن قدرت مالی قادر به پرداخت آن نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کند و داداگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند.

۳- حبس زوج: بر اساس ماده ۶۴۲ ق.م.ا چنانچه مردی با داشتن توان مالی و همچنین تمکین همسر، از پرداخت نفقه او خودداری کند، به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌شود.

نفقه در طلاق توافقی

با توجه به خلعی بودن طلاق توافقی، در زمان عده نفقه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛‌ اما همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد و ممکن است زوجین توافق کنند که پس از طلاق نیز زن نفقه دریافت کند.

سوالات متداول

آیا بعد از طلاق هم باید نفقه بدهم ؟

در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد تا پایان عده طلاق، شما ملزم به پرداخت نفقه هستید.

در عده طلاق بائن یا فسخ نکاح حق دریافت نفقه دارم ؟

خیر، در عده فسخ نکاح و همچنین طلاق بائن نفقه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد.

در صورت باردار بودن از همسرم بعد از طلاق نیز حق دریافت نفقه  را دارم ؟

بله؛ تا زمان وضع حمل همسر سابق شما ملزم به پرداخت نفقه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نفقه بعد از طلاق



:: برچسب‌ها: نفقه بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی زن و شوهر با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند در برابر یکدیگر متعهد هستند و می‌بایست برخی قوانین را رعایت کنند.‌ یکی از این قوانین خیانت نکردن به همسر و عدم ایجاد رابطه نامشروع می‌باشد. امروزه بسیار دیده می‌شود که زوجین به دلیل برقراری رابطه نامشروع توسط طرف مقابل به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق دارند. اما طلاق به خاطر خیانت زن و ‌مرد چگونه است و چه قوانینی دارد؟ در ادامه توضیحات مفصلی را در این باره بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

راه‌های اثبات خیانت همسر در دادگاه

طلاق به خاطر خیانت

گرفتن حق طلاق در صورت خیانت

 

 

طلاق به خاطر خیانت

موارد زیادی وجود دارند که از نظر قانون مدنی رابطه نامشروع بوده و فرد می‌تواند به این دلیل از همسرش جدا شود. مواردی که به فرد حق طلاق می‌دهند به شرح زیر می‌باشند:

خیانت مرد

چنانچه مرد با وجود همسر اقدام به عقد دائم با یک زن دیگر کند و یا او را صیغه کند بدون اینکه از همسرش اجازه بگیرد و یا اذن دادگاه را دریافت نماید، کار او تخلف محسوب شده و زن می‌تواند با ارائه دادخواستی خواهان طلاق خود شود.

البته این در صورتی است که زن بتواند خیانت مرد را با ارائه مدارک منطقی به دادگاه اثبات کند و در غیر این صورت با درخواست طلاق او موافقت نخواهد شد.

خیانت زن

چنانچه زن با فرد دیگری به جز شوهر اقدام‌ به برقراری رابطه نامشروع کند خیانت کرده است و مرد می‌تواند اقدام به طلاق نماید‌.

توجه نمایید که در قانون ما طلاق حق یکجانبه مرد بوده و اصولا مرد با مراجعه به دادگاه می‌تواند طلاق بگیرد. اما اگر این طلاق به دلیل سوء رفتار زن نباشد مرد باید تمام حق و حقوق قانونی او را ادا کند.

اثبات خیانت و گرفتن حق طلاق به خاطر خیانت همسر

برای اثبات خیانت می‌بایست مدارکی در دست داشت تا بتوان با ارائه آن‌ها به دادگاه طلاق گرفت. برای مثال اگر مرد زنی را به عقد دائم خود در آورد می‌توان با رجوع به دفتری که ازدواج او در آن ثبت شده است خیانت را اثبات کرد.

اگر عقد موقت باشد نیز با رجوع با دفاتری که عقد نکاح در آنجا صورت گرفته است خیانت اثبات می‌شود. برای اثبات خیانت زن و مرد همچنین می‌توان با استفاده از مدارکی مثل عکس، پرینت تلفن و یا چت و ارائه آن‌ها به دادگاه خیانت را اثبات نموده و طلاق گرفت.

تکلیف مهریه در طلاق به علت خیانت چگونه است ؟

مهریه حقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق خواهد گرفت و خیانت باعث از بین رفتن آن نمی‌شود، در این صورت مرد موظف است مهریه را با وجود خیانت به طور کامل به همسر خود پرداخت نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و با دریافت مشاوره از نتیجه پرونده حقوقی خود مطلع شوید. مرکز وکیل دات کام خدمات حقوقی زیادی را از جمله ارائه مشاوره حقوقی و حل انواع پرونده به مشتریان ارائه می‌نماید و کمک می‌کند تا پرونده شما نتیجه دلخواه را داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به خاطر خیانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به خاطر خیانت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : طلاق به خاطر خیانت



:: برچسب‌ها: راه‌های اثبات خیانت همسر در دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از انجام مراحل طلاق و جدا شدن زوجین از یکدیگر، زن موظف است مدت زمانی را که در قانون تعیین شده است صبر کند و سپس برای ازدواج مجدد اقدام نماید. به این مدت که زن اجازه ازدواج مجدد ندارد عده گویند؛ که در قانون برای پیشگیری از اختلاط نسل، زمان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است و ممکن است برای هر یک از انواع طلاق متفاوت باشد. حال به توضیح اینکه عده چیست و چه زمانی رعایت آن لازم نیست و همچنین به بررسی زنانی که عده طلاق ندارند می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 زنان بدون عده

زنانی که عده طلاق ندارند

 

 

 

عده چیست ؟

بر اساس ماده ۱۱۵۰ ق.م، عده عبارت از مدتیست که زن تا پایان آن، پس از منحل شدن عقد نکاح خود ( به دلایل مختلف )، نمی‌تواند مجددا ازدواج کند. انواع عده عبارتند از: عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت و عده وفات.

بنابراین نگه داشتن عده الزامی است و عدم رعایت آن جرم محسوب شده و ضمانت اجرا و مجازات‌هایی را به دنبال دارد از جمله:

۱- باطل شدن نکاح و حرمت ابدی در صورت آگاه بودن زوج به در عده بودن زن.

۲- محکومیت عاقد و زن و مرد آگاه از حرمت نکاح در زمان عده به حبس تعزیری یا جزای نقدی یا شلاق، در صورتی که نکاح به رابطه زناشویی منجر نشده باشد.

۳- محکومیت زن و مرد، در حالی که به حرمت نکاح در ایام عده آگاهند به سنگسار یا اعدام یا ۱۰۰ ضربه شلاق،‌ در صورتی که این نکاح به رابطه زناشویی منجر شده باشد.

۴- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار نشدن رابطه زناشویی، عقد باطل ولی موجب حرمت ابدی میان آن دو نمی‌شود.

۵- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار شدن رابطه زناشویی، عقد باطل و موجب حرمت ابدی میان آن دو می‌شود.

عده طلاق چیست ؟

پس از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید برای پیشگیری از اختلاط نسل مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کند و پس از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن زمان عده الزامی است؛ اما طلاق بائن مانند طلاق یائسه و طلاق قبل از نزدیکی، از احکام خاصی برخوردارند که موجب می‌شوند این نوع طلاق عده نداشته باشد.

نکته: طلاق رجعی طلاقی است که مرد طی مدت خاصی بعد از طلاق حق بازگشت به زندگی مشترک را دارد اما در طلاق بائن مرد چنین حقی را ندارد.

نکته: عده وفات چهار ماه و ده روز و عده طلاق سه ماه است.

زنانی که عده طلاق ندارند

مطابق ماده ۱۱۵۵ ق.م، دختر باکره و زن یائسه عده طلاق و همچنین عده فسخ نکاح ندارند؛ اما هر دو موظف به نگه داشتن عده وفات در صورت فوت همسر خود هستند.

۱- زنان یائسه: زنان یائسه، سن باردار شدن را گذرانده و امکان بارداری ندارند؛ بنابراین قانون و شرع در این مورد نگران اختلاط نسل نیست و عده طلاق برای زنان یائسه مشخص نکرده است. زن یائسه تنها عده وفات دارد. عده وطی به شبهه و عده طلاق موقت نیز در خصوص ایشان منتفی است.

۲- دختر باکره: چنانچه رابطه زناشویی میان زوجین صورت نگرفته باشد امکان بارداری و اختلاط نسل نیز وجود ندارد؛ بنابراین طلاق دختر دوشیزه و باکره نیز عده ندارد. طلاق در دوران عقد نیز در صورت عدم ایجاد رابطه زناشویی، عده نخواهد داشت. دوشیزه عده وفات دارد.

۳- زوجه صغیره: مطابق شرع و نظر فقهای امامیه و نه قانون، طلاق دختر نابالغ و دختری که به دلیل داشتن سن کم احتمال بارداری نداشته باشد، از نوع بائن و بدون عده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنانی که عده طلاق ندارند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زنانی که عده طلاق ندارند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع :  زنان بدون عده



:: برچسب‌ها: زنان بدون عده ,
:: بازدید از این مطلب : 672
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 آبان 1399 | نظرات ()