نوشته شده توسط : vakiel

همه افراد وقتی که ‌‌می‌خواهند چیزی بخرند و یا مالی را به نام دیگری انتقال دهند اقدام به انجام معامله و بستن قرارداد ‌‌می‌نمایند. انجام معامله و بستن قرارداد باعث ‌‌می‌شود که افراد ساده‌‌‌‌‌تر بتوانند کاری را که ‌‌می‌خواهند انجام دهند. اما در برخی موارد ممکن است طرفین از انجام معامله پشیمان شوند که در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص پشیمانی در معامله بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

معامله چیست‌‌ ؟

معامله عملی است که طی انجام آن افراد قراردادی را با یکدیگر امضا ‌‌می‌کنند و طبق آن قرارداد یکی از طرفین باید ملک یا هر چیز دیگری را که قید نموده است به شخص مقابلش بدهد و شخص مقابل نیز باید هزینه آن را بپردازد و یا در قبال آن کاری را به انجام برساند که در این مورد ‌‌می‌توان گفت معامله صورت گرفته است.

برای مثال فردی خانه‌اش را به دیگری ‌‌می‌فروشد و در قبال خانه مبلغی پول دریافت ‌‌می‌کند که در این مورد فرد معامله‌‌‌‌ای انجام داده است.

پشیمانی در معامله

با وجود اینکه انجام معامله باعث ‌‌می‌شود که افراد سریع‌‌‌‌‌تر به هدفشان برسند اما بازهم‌‌ ممکن است یکی یا هردوی طرفین از معامله پشیمان شوند که در این خصوص قانونگذاران قوانینی را در نظر گرفته‌اند که طبق آن‌‌‌ها ‌‌پشیما‌نی از معامله امکانپذیر ‌‌می‌شود و فرد ‌‌می‌تواند معامله را به هم بزند یا فسخ کند. مواردی که با وجود آن‌‌‌ها در صورت ‌‌پشیما‌نی ‌‌می‌توان معامله را فسخ کرد به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • تا زمانی که طرفین معامله در جلسه انجام معامله حضور دارند و هنوز جلسه را ترک نکرده‌اند ‌‌می‌توانند اظهار ‌‌پشیما‌نی کنند و معامله را به هم بزنند.
  • اگر در معامله مدت زمانی را برای ‌‌پشیما‌نی و به هم‌ زدن معامله در نظر گرفته باشند فردی که پشیمان شود ‌‌می‌تواند در آن مدت زمان معامله را بر هم بزند.
  • اگر فردی مالی را در معامله بخرد و پس از معامله متوجه شود که آن مال دارای عیب و ایراد‌‌‌هایی است که عمدا از او مخفی شده‌اند و از انجام معامله پشیمان شود ‌‌می‌تواند آن را بر هم بزند.
  • اگر یکی از طرفین در معامله مال مورد معامله را کم ارزش‌‌‌‌‌تر یا با ارزش‌‌‌‌‌تر جلوه دهد و با این کار باعث شود که طرف مقابلش هزینه بیشتری بپردازد و یا اینکه هزینه کمتری دریافت کند طرف مقابل در صورت ‌‌پشیما‌نی ‌‌می‌تواند معامله را فسخ کند.

سوالات متدوال

آیا برای انجام معامله قرارداد امضا ‌‌می‌شود‌‌ ؟

بله بستن قرارداد برای انجام معامله باعث تعهد بیشتر طرفین به این امر خواهد شد.

اگر فرد در جلسه انجام معامله پشیمان شود ‌‌می‌تواند آن را بر هم بزند‌‌ ؟

بله این کار ممکن خواهد بود و او ‌‌می‌تواند قبل از پایان جلسه اظهار ‌‌پشیما‌نی کند تا معامله فسخ گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پشیمانی در معامله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پشیمانی در معامله پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: پشیمانی در معامله ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد ممکن است مخاطب دعوا و یا به اصطلاح خوانده غایب باشد و در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور پیدا نکند. این وضعیت پیش آمده باعث می‌شود دادگاه برای احقاق حق افراد اقدام به صدور رای غیابی کند. سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر شخص غایب از حکم صادره مطلع شود در این صورت چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد؟ در این مورد شخص می‌تواند از حکم صادر شده در مهلت مقرر واخواهی کند که از انواع مختلف دعوا محسوب می‌گردد. در این مطلب سعی در توضیح دادن این احکام داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

واخواهی

به معنای اعتراض کردن به رای غیابی است. هرگاه علیه خوانده، حکم غیابی صادر شود او می‌تواند در همان دادگاه صادر‌کننده حکم به آن اعتراض کند. این اعتراض محکوم ‌علیه غایب به حکم غیابی را واخواهی می‌گویند.

آرای قابل واخواهی

۱.احکام غیابی صادره از دادگاه‌های نخستین: احکامی که دادگاه‌های بدوی در غیاب خوانده دعوا صادر می‌کنند قابل واخواهی هستند.

۲.آرای غیابی شورای حل اختلاف: احکام و قرارهای غیابی صادره از جانب قاضی شورای حل اختلاف قابل واخواهی هستند.

۳.احکام غیابی صادره از دادگاه تجدیدنظر: احکامی که دادگاه‌های تجدیدنظر در غیاب تجدیدنظر خوانده صادر می‌کنند قابل واخواهی است.

(باید توجه داشت قرارهای غیابی صادره از دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر قابل واخواهی نیستند. )

اصحاب واخواهی

همان اصحاب دعوای نخستین هستند. خوانده مرحله نخستین، واخواه و خواهان مرحله نخستین، واخوانده نام دارد.

درصورت فوت یا ورشکستگی هر یک از اصحاب دعوای اصلی، وراث در دعوای واخواهی دخالت خواهند کرد.

ممکن است برخی از محکوم‌علیهم غیابی، واخواهی کنند در این صورت رای فقط نسبت به ایشان قابل نقض است مگر اینکه رای قابل تجزیه نباشد که در این صورت نسبت به همه نقض می‌شود.

در واخواهی علاوه بر اصحاب دعوای نخستین، اشخاص ثالث نیز می‌توانند در قالب ورود ثالث و جلب ثالث وارد دعوا شوند. واخواه در صورت تمایل به جلب ثالث باید درخواست جلب را با دادخواست اعتراض همراه هم به دفتر دادگاه صادر‌کننده حکم غیابی تسلیم کند. واخوانده نیز حق دارد در اولین جلسه رسیدگی جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف ۳ روز دادخواست جلب ثالث را تقدیم دادگاه کند.

مهلت واخواهی

طبق قانون برای اشخاص داخل کشور ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۲ ماه از تاریخ ابلاغ حکم غیابی است.

مهلت واخواهی در صورت وجود عذر موجه

محکوم‌علیه غایب درصورت وجود عذر موجه می‌تواند پس از مهلت مقرر دادخواست بدهد و جهات عذر و دلیل موجه‌بودن آن را به دادگاه صادر‌کننده حکم غیابی تقدیم کند. دادگاه ابتدا ادعای او را بررسی می‌کند و در صورتی که عذر را موجه تشخیص دهد قرار قبولی دادخواست را صادر می‌کند که در این صورت اجرای حکم، اگر در حال انجام باشد متوقف می‌شود. چنانچه دادگاه عذر اعلام‌شده را موجه نداند قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.

عذر‌های موجه عبارتند از: ۱.بیماری سخت مانع حرکت ۲.فوت یکی از والدین یا فرزندان یا همسر ۳.حوادث قهری ۴.توقیف یا در حبس و زندان بودن.

این عذر‌ها در صورتی موجه هستند که در آخرین روز مهلت هم موجود باشند.

مهلت واخواهی در صورت ابلاغ قانونی حکم غیابی

محکوم‌علیه غایب در صورت ابلاغ قانونی حکم نیز نمی‌تواند خارج از مهلت مقرر واخواهی کند. اما اگر واخواه مدعی عدم‌اطلاع از مفاد رای باشد ضمن اثبات این ادعا، می‌تواند به‌صورت خارج از موعد، واخواهی کند. اگر قاضی این ادعا را صحیح بداند قرار قبولی را صادر می‌کند.

مهلت واخواهی در صورت فوت، حجر، ورشکستگی و…محکوم‌علیه

فوت، حجر و یا ورشکستگی محکوم‌علیه غایب و همچنین زوال سمت شخصی که به آن سمت در دادرسی دخالت داشته موجب ابلاغ مجدد رای و تمدید مهلت می‌شود.

آثار واخواهی

منظور از آثار، تاثیراتی است که رسیدگی بر اجرای حکم می‌گذارد. شامل دو اثر تعلیقی و انتقالی است که در پایین به طور کامل شرح داده شده است.

۱.اثر تعلیقی بر اجرای حکم

اثر تعلیقی یعنی معلق‌شدن اجرای حکم تا پایان مهلت واخواهی. صدور دستور اجرای حکم ممنوع است و اگر در مهلت مقرر واخواهی شده باشد دستور اجرای حکم تا روشن شدن نتیجه صادر نمی‌شود.

با پایان یافتن مهلت و عدم شکایت محکوم‌علیه غایب نسبت به حکم، به درخواست محکوم‌له باید دستور اجرای حکم صادر شود. اگر محکوم‌علیه غایب پس از مهلت مقرر با ادعای عذر موجه اقدام به واخواهی کند چنانچه قرار قبولی دادخواست مزبور صادر شود اجرای حکم متوقف می‌شود.

طبق قانون اگر در مهلت مقرر واخواهی صورت نگیرد اجرای حکم غیابی به درخواست محکوم‌له منوط به معرفی ضامن معتبر یا گرفتن تامین متناسب از محکوم‌له است مگر اینکه اجراییه یا دادنامه به محکوم‌علیه ابلاغ واقعی شده باشد.

۲.اثر انتقالی

اثر انتقالی به این مفهوم است که به وسیله واخواهی اختلاف از مرحله پیشین به مرحله جدید، تماما منتقل می‌شود. یعنی دادگاه مجددا باید رسیدگی و صدور رای کند.

۳.اثر واخواهی در خسارات ناشی از اجرای حکم

طبق قانون در صورتی که واخواهی پس از اجرای غیابی مطرح شود و حکم به نفع واخواه صادر شود واخوانده ملزم به جبران خسارت ناشی از اجرای حکم غیابی می‌گردد.

آیین دادرسی

آیین‌ دادرسی اشاره به تشریفات رسیدگی واخواهی در دادگاه دارد. شامل سه بخش شرایط دادخواست، حقوق واخواه و حقوق واخوانده می‌شود.

واخواه و واخوانده باید بدانند چه حقوق و تکالیفی بر عهده دارند تا حقی از آن‌ها ضایع نشود همچنین واخواه باید آگاه به شرایط تنظیم دادخواست باشد. زیرا وجود نقض در دادخواست می‌تواند منجر به صدور قرار رد دادخواست گردد.

شرایط دادخواست واخواهی

۱.در دادخواست باید نام و اقامتگاه واخواه و نماینده او و نام و اقامتگاه واخوانده درج شود.

۲.هزینه دادرسی باید پرداخت شود.

۳.تعداد نسخ دادخواست و ضمائم آن باید به تعداد واخواندگان بعلاوه یک نسخه باشد.

۴.درصورت نقص دادخواست، به نحو مقرر در مرحله بدوی، باید اخطار رفع نقص صادر و دادخواست تکمیل شود. درصورت عدم رفع نقص مدیر دفتر قرار رد دادخواست را صادر می‌کند. این قرار ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ یا الصاق به دیوار دادگاه قابل‌اعتراض در نزد رئیس شعبه است. این نظر قابل اعتراض مجدد نمی‌باشد.

حقوق واخواه

واخواه باید از همه حقوق دفاعی که خوانده در اولین جلسه دادرسی دارد بهره ببرد. این حقوق باید در دادخواست واخواهی اعمال شود پس واخواه می‌تواند عندالاقتضا به بهای خواسته اعتراض کند و یا سایر ایرادات را مطرح نماید.

حقوق و تکالیف واخوانده

حقوق واخوانده ترکیبی از حقوق خواهان مرحله بدوی و حقوق محکوم‌لهی است که طرف شکایت از حکم قرار گرفته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص واخواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون واخواهی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: واخواهی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد ممکن است مخاطب دعوا و یا به اصطلاح خوانده غایب باشد و در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور پیدا نکند. این وضعیت پیش آمده باعث می‌شود دادگاه برای احقاق حق افراد اقدام به صدور رای غیابی کند. سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر شخص غایب از حکم صادره مطلع شود در این صورت چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد؟ در این مورد شخص می‌تواند از حکم صادر شده در مهلت مقرر واخواهی کند که از انواع مختلف دعوا محسوب می‌گردد. در این مطلب سعی در توضیح دادن این احکام داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

واخواهی

به معنای اعتراض کردن به رای غیابی است. هرگاه علیه خوانده، حکم غیابی صادر شود او می‌تواند در همان دادگاه صادر‌کننده حکم به آن اعتراض کند. این اعتراض محکوم ‌علیه غایب به حکم غیابی را واخواهی می‌گویند.

آرای قابل واخواهی

۱.احکام غیابی صادره از دادگاه‌های نخستین: احکامی که دادگاه‌های بدوی در غیاب خوانده دعوا صادر می‌کنند قابل واخواهی هستند.

۲.آرای غیابی شورای حل اختلاف: احکام و قرارهای غیابی صادره از جانب قاضی شورای حل اختلاف قابل واخواهی هستند.

۳.احکام غیابی صادره از دادگاه تجدیدنظر: احکامی که دادگاه‌های تجدیدنظر در غیاب تجدیدنظر خوانده صادر می‌کنند قابل واخواهی است.

(باید توجه داشت قرارهای غیابی صادره از دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر قابل واخواهی نیستند. )

اصحاب واخواهی

همان اصحاب دعوای نخستین هستند. خوانده مرحله نخستین، واخواه و خواهان مرحله نخستین، واخوانده نام دارد.

درصورت فوت یا ورشکستگی هر یک از اصحاب دعوای اصلی، وراث در دعوای واخواهی دخالت خواهند کرد.

ممکن است برخی از محکوم‌علیهم غیابی، واخواهی کنند در این صورت رای فقط نسبت به ایشان قابل نقض است مگر اینکه رای قابل تجزیه نباشد که در این صورت نسبت به همه نقض می‌شود.

در واخواهی علاوه بر اصحاب دعوای نخستین، اشخاص ثالث نیز می‌توانند در قالب ورود ثالث و جلب ثالث وارد دعوا شوند. واخواه در صورت تمایل به جلب ثالث باید درخواست جلب را با دادخواست اعتراض همراه هم به دفتر دادگاه صادر‌کننده حکم غیابی تسلیم کند. واخوانده نیز حق دارد در اولین جلسه رسیدگی جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف ۳ روز دادخواست جلب ثالث را تقدیم دادگاه کند.

مهلت واخواهی

طبق قانون برای اشخاص داخل کشور ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۲ ماه از تاریخ ابلاغ حکم غیابی است.

مهلت واخواهی در صورت وجود عذر موجه

محکوم‌علیه غایب درصورت وجود عذر موجه می‌تواند پس از مهلت مقرر دادخواست بدهد و جهات عذر و دلیل موجه‌بودن آن را به دادگاه صادر‌کننده حکم غیابی تقدیم کند. دادگاه ابتدا ادعای او را بررسی می‌کند و در صورتی که عذر را موجه تشخیص دهد قرار قبولی دادخواست را صادر می‌کند که در این صورت اجرای حکم، اگر در حال انجام باشد متوقف می‌شود. چنانچه دادگاه عذر اعلام‌شده را موجه نداند قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.

عذر‌های موجه عبارتند از: ۱.بیماری سخت مانع حرکت ۲.فوت یکی از والدین یا فرزندان یا همسر ۳.حوادث قهری ۴.توقیف یا در حبس و زندان بودن.

این عذر‌ها در صورتی موجه هستند که در آخرین روز مهلت هم موجود باشند.

مهلت واخواهی در صورت ابلاغ قانونی حکم غیابی

محکوم‌علیه غایب در صورت ابلاغ قانونی حکم نیز نمی‌تواند خارج از مهلت مقرر واخواهی کند. اما اگر واخواه مدعی عدم‌اطلاع از مفاد رای باشد ضمن اثبات این ادعا، می‌تواند به‌صورت خارج از موعد، واخواهی کند. اگر قاضی این ادعا را صحیح بداند قرار قبولی را صادر می‌کند.

مهلت واخواهی در صورت فوت، حجر، ورشکستگی و…محکوم‌علیه

فوت، حجر و یا ورشکستگی محکوم‌علیه غایب و همچنین زوال سمت شخصی که به آن سمت در دادرسی دخالت داشته موجب ابلاغ مجدد رای و تمدید مهلت می‌شود.

آثار واخواهی

منظور از آثار، تاثیراتی است که رسیدگی بر اجرای حکم می‌گذارد. شامل دو اثر تعلیقی و انتقالی است که در پایین به طور کامل شرح داده شده است.

۱.اثر تعلیقی بر اجرای حکم

اثر تعلیقی یعنی معلق‌شدن اجرای حکم تا پایان مهلت واخواهی. صدور دستور اجرای حکم ممنوع است و اگر در مهلت مقرر واخواهی شده باشد دستور اجرای حکم تا روشن شدن نتیجه صادر نمی‌شود.

با پایان یافتن مهلت و عدم شکایت محکوم‌علیه غایب نسبت به حکم، به درخواست محکوم‌له باید دستور اجرای حکم صادر شود. اگر محکوم‌علیه غایب پس از مهلت مقرر با ادعای عذر موجه اقدام به واخواهی کند چنانچه قرار قبولی دادخواست مزبور صادر شود اجرای حکم متوقف می‌شود.

طبق قانون اگر در مهلت مقرر واخواهی صورت نگیرد اجرای حکم غیابی به درخواست محکوم‌له منوط به معرفی ضامن معتبر یا گرفتن تامین متناسب از محکوم‌له است مگر اینکه اجراییه یا دادنامه به محکوم‌علیه ابلاغ واقعی شده باشد.

۲.اثر انتقالی

اثر انتقالی به این مفهوم است که به وسیله واخواهی اختلاف از مرحله پیشین به مرحله جدید، تماما منتقل می‌شود. یعنی دادگاه مجددا باید رسیدگی و صدور رای کند.

۳.اثر واخواهی در خسارات ناشی از اجرای حکم

طبق قانون در صورتی که واخواهی پس از اجرای غیابی مطرح شود و حکم به نفع واخواه صادر شود واخوانده ملزم به جبران خسارت ناشی از اجرای حکم غیابی می‌گردد.

آیین دادرسی

آیین‌ دادرسی اشاره به تشریفات رسیدگی واخواهی در دادگاه دارد. شامل سه بخش شرایط دادخواست، حقوق واخواه و حقوق واخوانده می‌شود.

واخواه و واخوانده باید بدانند چه حقوق و تکالیفی بر عهده دارند تا حقی از آن‌ها ضایع نشود همچنین واخواه باید آگاه به شرایط تنظیم دادخواست باشد. زیرا وجود نقض در دادخواست می‌تواند منجر به صدور قرار رد دادخواست گردد.

شرایط دادخواست واخواهی

۱.در دادخواست باید نام و اقامتگاه واخواه و نماینده او و نام و اقامتگاه واخوانده درج شود.

۲.هزینه دادرسی باید پرداخت شود.

۳.تعداد نسخ دادخواست و ضمائم آن باید به تعداد واخواندگان بعلاوه یک نسخه باشد.

۴.درصورت نقص دادخواست، به نحو مقرر در مرحله بدوی، باید اخطار رفع نقص صادر و دادخواست تکمیل شود. درصورت عدم رفع نقص مدیر دفتر قرار رد دادخواست را صادر می‌کند. این قرار ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ یا الصاق به دیوار دادگاه قابل‌اعتراض در نزد رئیس شعبه است. این نظر قابل اعتراض مجدد نمی‌باشد.

حقوق واخواه

واخواه باید از همه حقوق دفاعی که خوانده در اولین جلسه دادرسی دارد بهره ببرد. این حقوق باید در دادخواست واخواهی اعمال شود پس واخواه می‌تواند عندالاقتضا به بهای خواسته اعتراض کند و یا سایر ایرادات را مطرح نماید.

حقوق و تکالیف واخوانده

حقوق واخوانده ترکیبی از حقوق خواهان مرحله بدوی و حقوق محکوم‌لهی است که طرف شکایت از حکم قرار گرفته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص واخواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون واخواهی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: واخواهی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد ممکن است مخاطب دعوا و یا به اصطلاح خوانده غایب باشد و در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور پیدا نکند. این وضعیت پیش آمده باعث می‌شود دادگاه برای احقاق حق افراد اقدام به صدور رای غیابی کند. سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر شخص غایب از حکم صادره مطلع شود در این صورت چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد؟ در این مورد شخص می‌تواند از حکم صادر شده در مهلت مقرر واخواهی کند که از انواع مختلف دعوا محسوب می‌گردد. در این مطلب سعی در توضیح دادن این احکام داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

واخواهی

به معنای اعتراض کردن به رای غیابی است. هرگاه علیه خوانده، حکم غیابی صادر شود او می‌تواند در همان دادگاه صادر‌کننده حکم به آن اعتراض کند. این اعتراض محکوم ‌علیه غایب به حکم غیابی را واخواهی می‌گویند.

آرای قابل واخواهی

۱.احکام غیابی صادره از دادگاه‌های نخستین: احکامی که دادگاه‌های بدوی در غیاب خوانده دعوا صادر می‌کنند قابل واخواهی هستند.

۲.آرای غیابی شورای حل اختلاف: احکام و قرارهای غیابی صادره از جانب قاضی شورای حل اختلاف قابل واخواهی هستند.

۳.احکام غیابی صادره از دادگاه تجدیدنظر: احکامی که دادگاه‌های تجدیدنظر در غیاب تجدیدنظر خوانده صادر می‌کنند قابل واخواهی است.

(باید توجه داشت قرارهای غیابی صادره از دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر قابل واخواهی نیستند. )

اصحاب واخواهی

همان اصحاب دعوای نخستین هستند. خوانده مرحله نخستین، واخواه و خواهان مرحله نخستین، واخوانده نام دارد.

درصورت فوت یا ورشکستگی هر یک از اصحاب دعوای اصلی، وراث در دعوای واخواهی دخالت خواهند کرد.

ممکن است برخی از محکوم‌علیهم غیابی، واخواهی کنند در این صورت رای فقط نسبت به ایشان قابل نقض است مگر اینکه رای قابل تجزیه نباشد که در این صورت نسبت به همه نقض می‌شود.

در واخواهی علاوه بر اصحاب دعوای نخستین، اشخاص ثالث نیز می‌توانند در قالب ورود ثالث و جلب ثالث وارد دعوا شوند. واخواه در صورت تمایل به جلب ثالث باید درخواست جلب را با دادخواست اعتراض همراه هم به دفتر دادگاه صادر‌کننده حکم غیابی تسلیم کند. واخوانده نیز حق دارد در اولین جلسه رسیدگی جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف ۳ روز دادخواست جلب ثالث را تقدیم دادگاه کند.

مهلت واخواهی

طبق قانون برای اشخاص داخل کشور ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۲ ماه از تاریخ ابلاغ حکم غیابی است.

مهلت واخواهی در صورت وجود عذر موجه

محکوم‌علیه غایب درصورت وجود عذر موجه می‌تواند پس از مهلت مقرر دادخواست بدهد و جهات عذر و دلیل موجه‌بودن آن را به دادگاه صادر‌کننده حکم غیابی تقدیم کند. دادگاه ابتدا ادعای او را بررسی می‌کند و در صورتی که عذر را موجه تشخیص دهد قرار قبولی دادخواست را صادر می‌کند که در این صورت اجرای حکم، اگر در حال انجام باشد متوقف می‌شود. چنانچه دادگاه عذر اعلام‌شده را موجه نداند قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.

عذر‌های موجه عبارتند از: ۱.بیماری سخت مانع حرکت ۲.فوت یکی از والدین یا فرزندان یا همسر ۳.حوادث قهری ۴.توقیف یا در حبس و زندان بودن.

این عذر‌ها در صورتی موجه هستند که در آخرین روز مهلت هم موجود باشند.

مهلت واخواهی در صورت ابلاغ قانونی حکم غیابی

محکوم‌علیه غایب در صورت ابلاغ قانونی حکم نیز نمی‌تواند خارج از مهلت مقرر واخواهی کند. اما اگر واخواه مدعی عدم‌اطلاع از مفاد رای باشد ضمن اثبات این ادعا، می‌تواند به‌صورت خارج از موعد، واخواهی کند. اگر قاضی این ادعا را صحیح بداند قرار قبولی را صادر می‌کند.

مهلت واخواهی در صورت فوت، حجر، ورشکستگی و…محکوم‌علیه

فوت، حجر و یا ورشکستگی محکوم‌علیه غایب و همچنین زوال سمت شخصی که به آن سمت در دادرسی دخالت داشته موجب ابلاغ مجدد رای و تمدید مهلت می‌شود.

آثار واخواهی

منظور از آثار، تاثیراتی است که رسیدگی بر اجرای حکم می‌گذارد. شامل دو اثر تعلیقی و انتقالی است که در پایین به طور کامل شرح داده شده است.

۱.اثر تعلیقی بر اجرای حکم

اثر تعلیقی یعنی معلق‌شدن اجرای حکم تا پایان مهلت واخواهی. صدور دستور اجرای حکم ممنوع است و اگر در مهلت مقرر واخواهی شده باشد دستور اجرای حکم تا روشن شدن نتیجه صادر نمی‌شود.

با پایان یافتن مهلت و عدم شکایت محکوم‌علیه غایب نسبت به حکم، به درخواست محکوم‌له باید دستور اجرای حکم صادر شود. اگر محکوم‌علیه غایب پس از مهلت مقرر با ادعای عذر موجه اقدام به واخواهی کند چنانچه قرار قبولی دادخواست مزبور صادر شود اجرای حکم متوقف می‌شود.

طبق قانون اگر در مهلت مقرر واخواهی صورت نگیرد اجرای حکم غیابی به درخواست محکوم‌له منوط به معرفی ضامن معتبر یا گرفتن تامین متناسب از محکوم‌له است مگر اینکه اجراییه یا دادنامه به محکوم‌علیه ابلاغ واقعی شده باشد.

۲.اثر انتقالی

اثر انتقالی به این مفهوم است که به وسیله واخواهی اختلاف از مرحله پیشین به مرحله جدید، تماما منتقل می‌شود. یعنی دادگاه مجددا باید رسیدگی و صدور رای کند.

۳.اثر واخواهی در خسارات ناشی از اجرای حکم

طبق قانون در صورتی که واخواهی پس از اجرای غیابی مطرح شود و حکم به نفع واخواه صادر شود واخوانده ملزم به جبران خسارت ناشی از اجرای حکم غیابی می‌گردد.

آیین دادرسی

آیین‌ دادرسی اشاره به تشریفات رسیدگی واخواهی در دادگاه دارد. شامل سه بخش شرایط دادخواست، حقوق واخواه و حقوق واخوانده می‌شود.

واخواه و واخوانده باید بدانند چه حقوق و تکالیفی بر عهده دارند تا حقی از آن‌ها ضایع نشود همچنین واخواه باید آگاه به شرایط تنظیم دادخواست باشد. زیرا وجود نقض در دادخواست می‌تواند منجر به صدور قرار رد دادخواست گردد.

شرایط دادخواست واخواهی

۱.در دادخواست باید نام و اقامتگاه واخواه و نماینده او و نام و اقامتگاه واخوانده درج شود.

۲.هزینه دادرسی باید پرداخت شود.

۳.تعداد نسخ دادخواست و ضمائم آن باید به تعداد واخواندگان بعلاوه یک نسخه باشد.

۴.درصورت نقص دادخواست، به نحو مقرر در مرحله بدوی، باید اخطار رفع نقص صادر و دادخواست تکمیل شود. درصورت عدم رفع نقص مدیر دفتر قرار رد دادخواست را صادر می‌کند. این قرار ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ یا الصاق به دیوار دادگاه قابل‌اعتراض در نزد رئیس شعبه است. این نظر قابل اعتراض مجدد نمی‌باشد.

حقوق واخواه

واخواه باید از همه حقوق دفاعی که خوانده در اولین جلسه دادرسی دارد بهره ببرد. این حقوق باید در دادخواست واخواهی اعمال شود پس واخواه می‌تواند عندالاقتضا به بهای خواسته اعتراض کند و یا سایر ایرادات را مطرح نماید.

حقوق و تکالیف واخوانده

حقوق واخوانده ترکیبی از حقوق خواهان مرحله بدوی و حقوق محکوم‌لهی است که طرف شکایت از حکم قرار گرفته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص واخواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون واخواهی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: واخواهی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عمر یک مدت زمان محدود است و میزان عمر هر فرد‌ با دیگری متفاوت خواهد بود. همه افراد سرانجام یک روز از دنیا می‌روند اما در برخی موارد ممکن است‌ فرد مفقودالاثر شود و هیچ نشانه‌ای از او وجود نداشته باشد. در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص صدور حکم موت فرضی خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

حکم موت فرضی به چه دلیلی صادر می‌شود‌‌ ؟

هرگاه فردی مفقودالاثر شود و هیچکس نداند که او زنده است یا مرده دادگاه می‌تواند حکم موت فرضی را صادر نماید. برای ‌صدو‌ر این ‌حکم می‌بایست حداقل سه سال از مفقودالاثر شدن فرد گذشته باشد و سه بار آگهی او منتشر شده باشد که اگر بازهم هیچ خبری از او نشد حکم موت فرضی صادر شود.

از آنجایی که فرد بعد از سه سال مفقودالاثری دیگر عموما زنده نیست حکم موت فرضی او توسط دادگاه صادر می‌شود تا بازماندگانش بتوانند از اموال به جا‌مانده از او استفاده نمایند و قوانین مربوط به او را نیز انجام دهند.

نمونه دادخواست صدور حکم موت فرضی

برای اینکه حکم موت فرضی فرد صادر شود می‌بایست خانواده او دادخواستی را مبنی بر ‌صدو‌ر این حکم به دادگاه ارائه کنند تا در صورت موافقت قاضی صادر گردد. نمونه دادخواست ‌صدو‌ر حکم موت فرضی به شرح زیر می‌باشد:

با سلام و احترام خدمت ریاست محترم دادگاه

اینجانب با آقا یا خانم ….. نسبت … دارم و با توجه با گذشت مدت زمان … از مفقودالاثر شدن او به استحضارتان می‌رسانم که هنوز هیچ نشانه و خبری از این فرد … دریافت نشده است. فلذا از قاضی محترم دادگاه خواستار ‌صدو‌ر حکم موت فرضی آقا یا خانم … می‌باشم.

با تشکر

سوالات متدوال

چند سال پس از مفقودالاثری حکم موت فرضی صادر می‌شود‌‌ ؟

سه سال پس از مفقود شدن این ‌حکم صادر خواهد‌ گردید.

چه کسانی می‌توانند دادخواست ‌صدو‌ر حکم موت فرضی را به دادگاه ارائه کنند‌‌ ؟

خانواده و بستگان فرد می‌توانند دادخواست ‌صدو‌ر حکم موت فرضی را به دادگاه ارائه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صدور حکم موت فرضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صدور حکم موت فرضی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: صدور حکم موت فرضی ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بعضی از افراد تصور می‌کنند که انجام معامله و بستن برخی قرارداد‌ها فقط مختص افراد عادی می‌باشد و دولت هیچگونه قراردادی را با سایر اشخاص نمی‌بندد که در این خصوص باید گفت دولت نیز برخی قرارداد‌ها را منعقد می‌کند تا بتواند وظایف خود را به انجام برساند. دولت از طریق برگزاری مناقصه یا مزایده اقدام به عقد قرارداد‌هایی می‌کند که به واسطه آن‌ها می‌تواند برخی امور کلان کشور را مدیریت کند. در ادامه قصد داریم در مورد مناقصه محدود توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مناقصه محدود چیست ؟

مناقصه در واقع به عقد قراردادی گفته می‌شود که طی انجام آن دولت فرد مناقصه گری را انتخاب می‌کند که کم‌ترین قیمت ممکن را به دولت پیشنهاد کند و در قبال دریافت مبلغی کالای‌های مورد نیاز دولت را تامین کند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مناقصه کلیک فرمایید.

اما شاید برایتان سوال شود که مناقصه محدود چیست؟ در این باره باید بگوییم مناقصه محدود به مناقصه‌‌ای گفته می‌شود که افراد مناقصه گر یا همان تامین کننده‌های کالا به صورت محدود انتخاب می‌شوند. برای مثال در این نوع مناقصه همه مناقصه گران نمی‌توانند اعلام آمادگی کنند و فقط دولت برخی از افراد که واجد شرایط خاصی باشند را انتخاب می‌کند.

برگزاری مناقصه محدود

برای برگزاری مناقصه محد‌ود سازمان دولتی مربوطه ابتدا چندین مناقصه گر را که صلاحیت و توانایی مالی تامین کالا‌ها یا انجام خدمت را داشته باشند انتخاب می‌کند. سپس این مناقصه گران باید فرمی را پر کنند و مشخصات خود را در فرم ذکر کنند و همچنین اعلام کنند که توانایی تهیه چه مقدار از کالا‌ها را با چه قیمتی دارند.

در مرحله بعد مامورین سازمان دولتی بهترین و تواناترین مناقصه گران را انتخاب می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که خدمت مربوطه را انجام دهند.

سوالات متداول

چند نوع مناقصه وجود دارد ؟

مناقصه محد‌ود و منا‌قصه عمومی دو نوع کلی مناقصه می‌باشند.

چرا سازمان‌های دولتی مناقصه برگزار می‌کنند ؟

علت برگزاری مناقصه توسط سازمان‌های دولتی تامین برخی کالا‌ها و یا عقد برخی قراردادها برای انجام بهینه امور می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص منا‌قصه محدود، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون منا‌قصه محدود پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: مناقصه محدود ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مجازات مجرمین امری مهم در قانون‌‌ کشور ما‌‌‌ می‌باشد و هر فردی که جرمی را مرتکب شود و مستحق مجازات باشد ‌‌می‌بایست به سزای عمل مجرمانه خود برسد. مجازات‌ها به چند دسته کلی حدود، تعزیر، دیات، قصاص و… تقسیم بندی ‌‌می‌شوند و قانونگذار برای اعمال هریک از آن‌ها شرایط خاصی را در نظر گرفته است. یکی از انواع مجازات در قانون ‌کشور ما ‌مجازات حدی بوده که ‌‌می‌توان آن‌‌ را از شدیدترین انواع مجازات برشمرد. در ادامه قصد داریم در خصوص انواع حد و شرایط اعمال آن‌ توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع :  انواع حد

مجازات حدی چیست ؟

مجا‌زات حدی نوعی مجا‌زات تعیین شده توسط قانونگذار ‌‌می‌باشد که با الگو گرفتن از متون معتبر اسلامی برای مجرمین در نظر گرفته شده و شرایط خاص خود را دارد. هدف از تعیین مجا‌زات حدی آسیب رساندن به مجرم نیست بلکه اصلی‌‌ترین دلیل تعیین آن بازدارندگی مجرم از ارتکاب جرم و تربیت نمودن او ‌‌می‌باشد. با توجه به این مسئله که میزان این مجا‌زات طبق کتاب قرآن و سایر متون معتبر تعیین گردیده است قانونگذار حق کمتر کردن مجا‌زات یا صرف نظر کلی از اعمال آن را نخواهد داشت. اگر بخواهیم یک توضیح کلی در خصوص این نوع مجا‌زات خدمتتان بیان نماییم ‌‌می‌بایست بگوییم مجا‌زات حدی مجا‌زاتی است که در مورد جرایم به خصوصی اعمال می‌شود و مقدار آن همیشه یکسان و لایتغیر می‌باشد.

انواع مجازات حد

مجا‌زات حدی انواع و قسام مختلفی دارد و با توجه به نوع جرمی که فرد مرتکب شده است در خصوص او اعمال خواهد شد. مجا‌زات حدی برای جرائم زیادی در نظر گرفته شده است و در خصوص هر جرم میزان آن متغیر است. انواع مجا‌زات حدی را با ذکر مثال در زیر بیان نموده‌ایم:

  • مجا‌زات حدی اعدام: برای مثال برای جرم زنا با محارم تعیین شده است.
  • مجا‌زات حدی شلاق: برای مثال در خصوص جرم شرب خمر یا همان نوشیدن ‌شراب اعمال ‌‌می‌گردد و میزان شلاق در مجا‌زات حدی از صد ضربه بیشتر نخواهد بود.
  • مجا‌زات حدی قطع نمودن انگشت و دست و پا: به عنوان مثال برای سارقینی که مرتکب جرم سرقت شده‌‌‌اند اعمال ‌‌می‌گردد.
  • مجا‌زات حدی تبعید: به عنوان مثال برای جرم محاربه اعمال ‌‌می‌شود.

شرایط اجرای مجازات حد | انواع حد

برای اجرای مجا‌زات حدی در خصوص مجرم ‌‌می‌بایست برخی شرایط مهیا باشد تا قاضی بتواند مجا‌زات را در خصوص او اعمال کند. این شرایط به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • مجرم ‌‌می‌بایست حتما عاقل و بالغ بوده و جرم را به صورت آگاهانه مرتکب جرم شده باشد.
  • مجرم باید از این مسئله که جرم او نه تنها مسئولیت کیفری دارد بلکه از نظر شرعی نیز عملی حرام است مطلع باشد.

نکته بسیار مهم: چنانچه متهم ادعا کند که جرم ارتکابی را از روی عمد انجام نداده است و آگاهی نداشته است یا اینکه به خاطر تحت فشار بودن در حین شکنجه به آن اعتراف کرده است اگر قاضی متوجه شود که ادعای او صحیح است بدون دارا بودن شاهد‌‌ و سوگند خوردن ادعای او را پذیرفته و مجا‌زات حدی در خصوص او اعمال نخواهد شد.

سوالات متداول

مجا‌زات‌های حدی بر اساس چه کتابی تعیین شده‌‌‌اند ؟

مجا‌زات‌های حدی با الگو گرفتن از کتاب الهی قرآن و سایر متون معتبر فقهی و اسلامی تعیین شده‌‌‌اند.

انواع مجا‌زات حدی شامل چه مواردی هستند ؟

مجا‌زات حدی شامل مواردی مثل اعدام،‌‌ قطع دست و پا، تبعید و… ‌‌می‌شوند که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع حد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع حد پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 


:: برچسب‌ها: انواع حد ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق یکی از عوامل آسیب زا در جامعه به حساب می‌آید که آسیب زیادی را به افراد وارد می‌نماید. طی انجام طلاق فرزندان و پدر و مادر دچار برخی مشکلات می‌شوند که ‌می‌توان آن‌ها را جزو پیامد‌های طلاق به حساب آورد. برای ثبت و انجام طلاق می‌بایست برخی مراحل قانونی را طی نمود که‌ اگر در این زمینه ‌از یک وکیل مجرب و کاردان کمک بگیرید می‌توانید بدون ‌هیچ مشکلی طلاق خود را ثبت‌ نمایید. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص خدمات بهترین وکیل طلاق خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

بهترین وکیل طلاق

وکیل طلاق فردی است که در زمینه طلاق و قوانین آن به خوبی تحصیل نموده است و اطلاعات زیادی دارد. برای اینکه بتوان سریع‌تر مراحل قانونی طلاق را انجام داد بهتر است از یک وکیل طلاق باتجربه در این زمینه کمک گرفت. وکیل به شما کمک می‌کند که پرونده خود را زودتر به نتیجه برسانید و تمام مشکلات مربوط به طلاقتان را از میان برمی‌دارد.

چرا باید از وکیل طلاق کمک بگیریم‌ ؟

کمک ‌گرفتن از وکیل در زمینه طلاق بسیار حائز اهمیت می‌باشد و بهتر است که قبل از طلاق با وکیلتان صحبت نموده و ‌از او بخواهید که شما را یاری‌ نماید. دلیل اینکه کمک گرفتن از وکیل در زمینه طلاق تا این اندازه مهم است این است که وکیل طلاق اطلاعات حقوقی بسیار بیشتری دارد و بهتر می‌تواند پرونده را به نتیجه دلخواهتان برساند.

مزایای استفاده از وکیل طلاق | بهترین وکیل طلاق

استفاده از وکیل طلاق دارای مزیت‌های زیادی می‌باشد که این مزیت‌ها به شرح زیر هستند:

حضور یافتن در دادگاه

ممکن است شما به علت دارا بودن ‌شغل و یا هر دلیل دیگری نتوانید در تمام جلسات دادگاه حضور یابید که در اینجا وکیل به جای شما در دادگاه حضور پیدا می‌کند و همچنین به جای شما صحبت خواهد نمود.

تسریع روند به نتیجه رساندن پرونده

ممکن است به نتیجه رسیدن پرونده طلاق مدت‌ها زمان ببرد اما اگر از یک وکیل طلاق کاردان و مجرب استفاده کنید اینگونه نخواهد بود و او پرونده را در مدت زمان کمتری به نتیجه دلخواهتان خواهد رساند.

جلوگیری از بروز مشکل | بهترین وکیل طلاق

وکیل پیش از اینکه‌ مانع یا مشکلی برای انجام مراحل قانونی طلاق پیش بیاید آن را از میان‌ برداشته و همچنین تمامی‌ جوانب طلاق را می‌سنجد تا در حل پرونده شما هیچ مشکلی به وجود نیاید.

سوالات متداول

وکیل طلاق کیست‌ ؟

شخصی که تحصیلات حقوقی و تجربه در زمینه طلاق دارد و می‌تواند افراد را در این زمینه راهنمایی کند.

چرا باید حتما ‌از وکیل طلاق کمک بگیریم‌ ؟

زیرا او اطلاعات حقوقی بیشتری دارد.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقی خود یاری می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت وکیل دات کام مشاوره طلاق دریافت نموده و از مشاورین این مرکز راهنمایی دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: بهترین وکیل طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سال‌های قدیم آپارتمان نشینی مانند امروز رواج نداشت و معمولا افراد در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کردند. اما امروزه با رواج آپارتمان نشینی در میان افراد شهر‌های زیادی پدید آمده‌اند و از آنجایی که هر چیز مشترکی باید دارای قوانین خاص خود باشد قانونگذاران برای آپارتمان‌ها نیز قوانینی را وضع نموده‌اند تا حقوق مالکین ضایع نگردد. در ادامه در مورد قانون تملک آپارتمانها توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

چرا در خصوص آپارتمان نشینی قوانین خاص وضع شده است‌‌ ؟

همانطور که همه ما می‌دانیم آپارتمان در واقع یک خانه مشترک برای چندین خانواده به حساب می‌آید و از آنجا که همه افراد نمی‌توانند به طور کامل با یکدیگر سازگاری داشته باشند قانونگذاران قوانینی را در خصوص آپارتمان نشینی وضع نموده‌اند تا با استفاده از این‌قوانین افراد ساکن در یک ‌ساختمان بتوانند بهتر با یکدیگر کنار آمده و حقوق یکدیگر را ضایع نکنند.

قانون تملک آپارتمانها چیست‌‌ ؟

قانون تملک آپارتمان‌ها برای اولین بار در سال ۱۳۴۳به تصویب رسیده است و در سال ۱۳۷۶ نیز تغییراتی در این قانون ایجاد گردیده است. قانون تملک آپارتمان‌ها دارای مواد مختلف می‌باشد که در هر ماده قواعدی برای آپارتمان نشینی ذکر شده است. مهم‌ترین مواد قانون تملک آپارتمان‌ها به شرح زیر می‌باشند:

ماده یک

  • در ماده اول قانونگذار ذکر نموده است که در هر آپارتمان دو بخش وجود دارد.‌ یکی از این بخش‌ها قسمت‌های اختصاصی می‌باشد و بخش دیگر نیز قسمت‌های مشترک ساختمان میان مالکین و ساکنین می‌باشد.

ماده دوم

  • در ماده دوم‌ قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است که بخش‌های اختصاصی هر ساختمان در واقع برای استفاده اختصاصی ساکنین یک واحد می‌باشند و ساکنین واحد‌های دیگر نمی‌توانند از بخش‌های اختصاصی واحد دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال هیچکس نمی‌تواند از سرویس بهداشتی و حمام واحد دیگر استفاده کند.

اما بخش‌های مشترک آپارتمان مختص استفاده ساکنین یک واحد خاص نیستند و در واقع تمام ساکنین واحد‌ها می‌توانند از این قسمت‌ها استفاده کنند. برای مثال نمای آپارتمان، اسکلت آپارتمان، حیاط آپارتمان، پشت بام و… جزو بخش‌های مشترک یک آپارتمان محسوب می‌شوند و ساکنین تمام واحد‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین در این ماده ذکر سده است که مالک آپارتمان نمی‌تواند یک واحد را بدون قسمت‌های مشترکش به کسی بفروشد و دیگر ساکنین نیز نمی‌تواند ساکنین واحد‌های دیگر را از استفاده نمودن از قسمت‌های مشترک منع نمایند.

ماده سوم و چهارم قانون تملک آپارتمانها

  • در ماده سوم و چهارم نیز مانند ماده دوم شرح داده شده است که هر خریدار اگر قسمت‌های اختصاصی آپارتمان را بخرد در واقع صاحب قسمت‌های مشترک نیز خواهد بود و مالک این حق را ندارد که او را از استفاده این قسمت‌ها منع کند. همچنین در ماده چهارم شرح داده شده است که در یک ساختمان ساکنین هر واحد به اندازه مساحت آن واحد ملزم به پرداخت هزینه‌های شارژ هستند و هر چقدر که در یک واحد ساکنین بیشتری ساکن باشند آن واحد باید هزینه بیشتری بپردازد.
  • در ماده پنجم قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است که برای اداره آپارتمان ساکنین می‌بایست تصمیماتی را اتخاذ کنند که با نظر اکثریت مالکینی که بیش از نصف قسمت اختصاصی ساختمان را در اختیار دارند این تصمیمات انجام می‌شود اما اگر تعداد مالکین بیش از سه نفر باشد آن‌ها می‌بایست برای آپارتمان یک مدیر لایق انتخاب کنند.
  • در ماده ششم ذکر شده است که هر گاه مالکین یک آپارتمان بیش از سه نفر باشند باید یک مجمع عمومی تشکیل دهند و از میان خود یک نفر را به عنوان مدیر ساختمان برگزینند و از او بخواهند که امور مربوط به ساختمان را انجام دهد و اقداماتی که به صلاح ساکنین است را انجام دهند.

سوالات متداول

چرا قانون تملک آپارتمان‌ها وضع شده است‌‌ ؟

این قانون برای حمایت از حقوق ساکنین آپارتمان وضع شده است.

ماده ششم قانون مالکین را موظف به انجام چه کاری کرده است‌‌ ؟

در ماده ششم قانون مالکین را موظف کرده است که برای آپارتمان خود مدیر انتخاب کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قا‌نون تملک آپارتمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قا‌نون تملک آپارتمان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: قانون تملک آپارتمانها ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شاید این جمله که سکوت علامت رضا است را شنیده باشیم. در مواقعی که افراد در حال معامله یا در مقابل در‌خواست دیگران سکوت اختیار می‌کنند، می‌گوییم پس شخص برای انجام اینکار و یا برای این درخواست رضایت دارد زیرا از قدیم می‌گفتند سکوت علامت رضا است. اما در قانون خلاف این اصل را مطرح کرده است و قانون مخالف عرف سخن می‌گوید، و در بسیاری از موارد سکوت را علامت رضا نمی‌داند و به آن ترتیب اثر نمی‌دهد. به راستی سکوت در حقوق چه معنا و ارزشی دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

اراده‌ باطنی و اراده‌ ظاهری | سکوت در حقوق

اراده‌ باطنی امری درونی است و به تنهایی اثری در حقوق ندارد. برای آنکه دو اراده با هم توافق کنند ناچارا باید اعلام شوند زیرا در صورتی دو طرف می‌توانند از نیت درونی یکدیگر آگاه شوند که قصدشان با وسایلی از قبیل لفظ و نوشته ابراز گردد.

بحث در این است که قانون ایران اراده باطنی را معتبر می‌داند یا اراده ظاهری را؟!

به طور کلی می‌توان بیان نمود که اراده ظاهری در حقوق اهمیت دارد و اراده باطنی چون در ذهن افراد است تا زمانی که به وسیله الفاظ ابراز نشود اثری ندارد. قانونگذار اراده ظاهری را ملاک قرار می‌دهد و اصل می‌داند.

اعلام صریح اراده | سکوت در حقوق

معمولا دو طرف اراده‌ خود را صراحتا اعلام می‌کنند. مرسوم است که دو طرف معامله گفتگو می‌کنند و پس از توافق درباره‌ شرایط عقد مدلول عقد انشا می‌شود ولی چون اثبات آن‌چه بر ‌آنان گذشته با شهادت‌ شهود دشوار است نتیجه‌ گفتگو‌های خود را با نوشتن ثبت می‌کنند.

اعلام صریح اراده با نوشته نیز امکان دارد زیرا نوشته نیز مثل صوت وسیله‌ عرفی انتقال معانی است پس دو طرف می‌توانند به وسیله نامه خصوصی یا اعلان در روزنامه یا پیام الکترونیکی با هم معامله کنند.

طبق ماده ۱۹۲ قانون مدنی در مواردی که طرفین یا یکی از آن‌ها نتواند با ادای کلمات اراده‌ خود را اعلام کند اشاره‌ای که قصد و رضای او را برساند کافی است.

این ماده در اصل مربوط به اشخاص گنگ و لال می‌شود که می‌توانند با اشاره مقصود خود را بیان کنند.

اعلام ضمنی اراده

به غیر از مواردی که قانون بیان صریح اراده را ضروری دانسته است اراده ممکن است به طور ضمنی اعلام شود.

اکثر حقوقدانان معتقدند هرگاه اعلام اراده به وسیله تلفظ و نوشته یا اعمالی که به طور معمول برای این منظور به کار می‌رود بیان اراده‌، صریح است ولی رضایتی که از سایر اعمال و وقایع استنباط شود غیرصریح است یعنی به هدف اعلام‌کننده تکیه دارند که باید به منظور معامله کردن باشد.

سکوت و بیان اراده

تا وقتی اراده شخص اعلام نشده هیچ‌کس از درون او آگاه نیست شخص ساکت وضع مبهمی دارد و به درستی نمی‌توان فهمید موافق قرارداد است یا مخالف آن، به خصوص زمانی که دو طرف قرارداد در یک مجلس نیستند این ابهام بیشتر حس می‌شود.

اثر سکوت را با توجه به اوضاع و احوال و شرایط موجود تفسیر می‌کنند نه اینکه به طور کلی یک تفسیر برای آن وجود داشته باشد.

مثال

در فرضی که تاجری پیشنهاد خرید کالایی را از اصفهان به شیراز بفرستد تا زمانی که به این پیشنهاد پاسخ داده نشده و موعد عرفی آن نیز نگذشته باشد هیچ نسبتی به تاجر شیرازی نمی‌توان داد، به همین علت قانون مدنی مستفاد از ماده ۲۴۹ سکوت را دلیل رضایت ندانسته است.

مستفاد از ماده ۵۰۱ قانون مدنی سکوت موجر در برابر مستاجری که پس از پایان مدت به سکونت خود ادامه می‌دهد نشانه‌ تراضی بر ادامه‌ وضع پیشین تلقی می‌شود.

در فرض دیگر اگر کسی سال‌های زیادی خریدار مجله‌ خاصی بوده است پس از پایان مدت قرارداد نسخه‌هایی را که برای او فرستاده می‌شود بگیرد، سکوت او نشانه‌ تمایل بر ادامه‌ خرید مجله است و نمی‌تواند از پرداختن قیمت آن‌ها خودداری کند.

هم در این فرض و هم در مستفاد ماده ۵۰۱ قانون مدنی سکوت دلیل بر رضایت قلمداد می‌شود اما در فرض اول سکوت دلیل نارضایتی است‌. پس همانطور که بیان شد تفسیر سکوت براساس اوضاع و احوال موجود متفاوت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در سکوت در حقوق ایران، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سکوت در حقوق ایران پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: سکوت در حقوق ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ممکن است این سوال ذهن ما را مشغول کند که اگر شخصی دعوایی را بدون اینکه واقعیت داشته باشد علیه ما طرح کند ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم!؟ آیا باید وقت و هزینه خود را بابت یک دعوای واهی صرف کنیم بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد!؟ قانونگذار برای این دست از دعاویی که واهی هستند راهکاری ارائه داده است و آن گرفتن تامین از خواهانی است که علیه شما طرح دعوا کرده‌است. در این صورت اگر خواهان در این دعوا شکست بخورد شما می‌توانید خسارت خود را از او بگیرید که در ادامه این مقاله به آن پرداخته‌ایم. آیا با فواید مشاوره تلفنی حقوقی در خصوص پاسخ به سئوالات حقوقی خود آشنایی دارید؟

 

منبع :  تامین دعوای واهی

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تامین دعوای واهی

تامینی است که از خواهان یک دعوای واهی به نحو امانت دریافت می‌شود تا در صورت شکست او در دعوا، خسارت دادرسی وارده به خوانده مانند حق‌الوکاله وکیل، هزینه ایاب و ذهاب و غیره، از محل آن جبران شود.

استثنائات قرار تامین دعوای واهی

در موارد ذیل چنین تامینی راه ندارد:

۱-دعاوی مستند به اسناد تجاری ( چک، سفته‌، برات ): قانونگذار در این خصوص از واخواست شدن و یا نشدن این اسناد سخن نگفته است پس در دعاویی مستند به اسناد واخواست نشده‌ فوق‌الذکر نیز این تامین راه ندارد.

۲- دعاویی مستند به اسناد رسمی.

۳- دعاویی علیه تاجر ورشکسته.

۴- مواردی که قانون امور حسبی مراجعه به دادگاه را مقرر داشته است. مانند درخواست صدور گواهی حصر وراثت، درخواست تحریر ترکه و…

پیشگیری از دعاویی ابتدایی

قانونگذار برای پیشگیری از دعاوی ایذایی، تدبیری اندیشیده که در رویه قضایی چندان استفاده نمی‌شود این تدابیر آن است که:

۱-اگر بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا، تاخیر در انجام تعهد یا ایذای طرف یا غرض‌ورزی بوده، دادگاه مکلف است در ضمن صدور حکم یا قرار، خواهان را به تادیه‌ سه برابر هزینه‌ دادرسی، به نفع دولت محکوم نماید.

۲- اجرای این مقرره مستلزم آن نیست که خوانده قبلا ایراد دعوای واهی کرده باشد چه خوانده ایراد دعوای واهی کرده‌ باشد و چه ایراد نکرده باشد دادگاه می‌تواند این مقرره را اعمال کند.

ذکر چند نکته در خصوص تامین دعوای واهی

۱- صدور این قرار منوط به ایراد دعوای واهی از جانب خوانده است.

۲- تامین دعوای واهی در خصوص دادخواست ضرر و زیانی که توسط شاکی کیفری برای جبران خسارت ناشی از جرم داده شده نیز، قابل اخذ است.

۳- این تامین در درخواست‌های مربوط به امور حسبی هم قابل اخذ است‌.

۴- مهلت این ایراد تا پایان جلسه اول دادرسی است.

۵- پذیرش این ایراد بستگی به نظر قاضی دارد.

۶- در صورت پذیرش این ایراد قرار تامین دعوای واهی صادر می‌شود.

۷- این قرار، قابل اعتراض و شکایت نیست.

۸- این تامین می‌تواند نقد و یا غیرنقد باشد.

۹- مهلت سپردن تامین بستگی به نظر قاضی دارد.

۱۰- در مهلت سپردن تامین، رسیدگی به دعوا، به موجب قرار توقیف دادرسی، متوقف می‌شود.

۱۱- در صورت عدم سپردن تامین در مهلت مقرر، به درخواست خوانده، قرار رد دادخواست صادر می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در تامین دعوای واهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تامین دعوای واهی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: تامین دعوای واهی ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آرایی که از دادگاه‌ها صادر می‌شود، حکم و قرار هستند ماهیت هر حکم دادگاه متفاوت از دیگری است و به تبع آن آثار متفاوتی نیز در پی خواهد داشت که در سرنوشت پرونده ما موثر خواهد بود. در ادامه به انواع احکام دادگاه‌‌ها می‌پردازیم و از اهمیت آن‌ها سخن خواهیم گفت.‌

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 منبع : حکم دادگاه ها چه انواعی

 

حکم دادگاه چیست

از نظر حقوقی به تصمیم قضایی دادگاه درخصوص یک پرونده که در قالب حکم یا قرار صادر می‌شود رای می‌گویند. پس حکم یک تصمیم قضایی محسوب می‌شود که در خصوص پرونده جاری در دادگاه صادر شده است و لازم‌الاجراست. حکم همیشه از مراجع دادگستری صادر می‌شود مثل دادگاه انقلاب و…

حکم دو ویژگی اساسی دارد:

۱.در ماهیت دعواست: یعنی قاضی به‌موجب صدور آن وارد ماهیت پرونده شده و در خصوص ماهیت پرونده نظر داده است.

۲.قاطع دعواست: یعنی باعث می‌شود که رسیدگی به پرونده در آن مرحله خاتمه پیدا کند.

با توجه به این دو ویژگی پس می‌توان گفت تصمیمات دیوان عالی کشور حکم نیست چون رسیدگی به ماهیت اختلاف صورت نمی‌گیرد.

اوصاف و آثار حکم دادگاه

۱.دارای قدرت اثباتی.

۲.موجب فراغ قاضی از رسیدگی می‌شود: با صدور حکم قاضی از رسیدگی به پرونده فارغ می‌شود چون رسیدگی ماهوی صورت گرفته و حکم صادر شده است.

۳.دارای اعتبار امر قضاوت شده است: یعنی بعد از صدور حکم قطعی، اقامه مجدد دعوا بین همان اصحاب ممنوع است.

۴.اصل نسبی بودن آرای محاکم: احکام صادره از دادگاه‌ها فقط می‌تواند طرفین پرونده را متعهد کند و نمی‌تواند برای اشخاص ثالث ایجاد تعهد کند.

۵.اصل قابل استناد بودن آرای محاکم: اثری که بواسطه یک حکم ایجاد می‌شود در برابر همه قابل استناد است. یعنی اشخاص ثالث هم مانند طرفین پرونده باید حکم صادره را به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارند.

۶.احکام صادره از دادگاه‌ها قابل اعتراض هستند.

۷.احکام قابل ابطال نیست: یعنی اعتراض و شکایت از احکام محدود به روش‌های مندرج در قانون است و نمی‌توان در هر زمانی درخواست ابطال رای دادگاه یا اعلام بطلان آن را مطرح کرد.

۸.احکام فصل خصومت می‌کنند: یعنی قاضی با ورود در ماهیت دعوا، مشخص می‌کند که آیا حق با خواهان هست یا خیر.

دسته‌بندی احکام دادگاه

احکامی که از دادگاه‌ها صادر می‌شود را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود:

حکم حضوری و غیابی | حکم دادگاه

طبق قانون حکم دادگاه حضوری است مگر اینکه خوانده دعوا یا وکیل او یا قائم مقام او یا نماینده قانونی او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نباشند و به‌طور کتبی دفاع نکرده باشد و یا اخطاریه، ابلاغ واقعی نشده باشد. بحثی که در اینجا مطرح می‌شود این است که باید بین فرضی که دعوا یک خوانده دارد با فرضی که دعوا چند خوانده دارد تفکیک قائل شد.

وقتی دعوا یک خوانده دارد انچه که معیار قرار گرفته به سادگی قابل تشخیص است چون خوانده دعوا یک نفر است اگر او در یکی از جلسات رسیدگی حاضر شود یا دفاع کتبی بکند یا اینکه ابلاغ واقعی صورت گیرد، حکم دادگاه حضوری است.

اما وقتی دعوا چند خوانده دارد این معیار به سادگی قابل تشخیص نیست چون با دو حالت مواجه می‌شویم:

حالت اول زمانی است که هریک از خواندگان یا در یک جلسه دادگاه حاضر شده یا یک لایحه برای دفاع از خود می‌فرستند و یا حتی دادخواست به آن‌ها ابلاغ واقعی شده است. در این صورت حکم نسبت به همه آن‌ها حضوری است.

حالت دوم زمانی است که فقط یکی از خواندگان در جلسه دادرسی حاضر شود یا لایحه‌ای برای دفاع از خود بفرستد یا اینکه دادخواست به او ابلاغ واقعی شده باشد. در این حالت حکم دادگاه نسبت به این خوانده حضوری و نسبت به سایر خواندگان غیابی محسوب می‌شود.

حکم قطعی و حکم غیر قطعی

اگر حکم صادره به هیچ یک از طرق عادی قابل شکایت نباشد طبق قانون حکم قطعی محسوب می‌شود. وگرنه حکم صادره غیرقطعی است.

طبق معیاری که قانون مشخص کرده همه احکام حضوری که از دادگاه عمومی یا انقلاب در دعاوی مالی با خواسته زیر۳میلیون ریال صادر می‌شود قطعی است چون غیر قابل واخواهی و تجدیدنظر است.

اگر حکم غیرقطعی بوده اما محکوم‌علیه در مهلت مقرر نسبت به آن واخواهی و یا تجدیدنظر نکرد حکم قطعیت می‌یابد.

حکم نهایی و حکم غیر نهایی

حکمی که قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور نباشد، نهایی محسوب می‌شود وگرنه حکم صادره غیر‌نهایی است.

با توجه به معیاری که قانون مشخص کرده حکمی که در دیوان عالی کشور ابرام شده و همچنین حکمی که از دادگاه تالی صادر شده (قابل فرجام خواهی نیست) نهایی است.

اگر حکم قابل فرجام باشد اما محکوم‌علیه در مهلت مقرر نسبت به آن درخواست فرجام نکند حکم نهایی می‌شود.

حکم لازم‌الاجرا و حکم غیر‌لازم‌الاجرا

حکم لازم‌الاجرا حکمی است که اگر محکوم‌علیه به مفاد آن عمل نکرد به درخواست محکوم‌له، مامورین اجرای احکام دادگستری درصورت لزوم با بکارگیری قوه قهریه مفاد آن را به محکوم‌علیه تحمیل می‌کنند. حکم غیرلازم‌الاجرا مقابل آن است. احکام قطعی، لازم‌الاجرا محسوب می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در حکم دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم دادگاه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: حکم دادگاه ها چه انواعی ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در صورتی که شخص از پرداخت هزینه‌های دادرسی ناتوان باشد در این‌صورت می‌تواند از دادگاه درخواست اعسار کند. زمانی که حکم دادگاه مبنی بر معسر بودن فرد صادر شود، از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف است و می‌تواند به حکم معسر بودن خود استناد کند. اما اعسار در برخی موارد استثنائاتی را شامل می‌شو‌د و همه اشخاص را در‌برنمی‌گیرد، در ادامه به آن می‌پردازیم. با مشاوره تلفنی حقوقی می‌توانید از جزئیات مسائل حقوقی خود آگاه شوید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : اعسار

تعریف

اعسار به معنای عدم تمکن مالی، عدم ملائت و عدم ایسار است.

 

اقسام اعسار

۱- اعسار از تادیه هزینه‌دادرسی: بدین معنی است که شخص دادخواست‌دهنده ادعا کند که از تادیه هزینه دادرسی دعوایی که طرح کرده است عاجز است، این دادخواست ممکن است دادخواست بدوی، واخواهی، تجدیدنظر یا… باشد.

۲- اعسار از تادیه محکوم‌به: بدین معنی است که شخصی که به تادیه وجه یا مالی محکوم شده، ادعا کند که از تادیه آن وجه یا مال عاجز است و تقاضای مهلت یا تقسیط کند.

 

اوصاف اعسار از هزینه دادرسی

۱-اثبات اعسار نیازمند طرح دعوا است این دعوا غیرمالی است.

۲- این دعوا قائم به شخص است.

۳- اعسار نهادی موقت است پس اگر مدعی معسر بودن محکوم‌له واقع شود و محکوم‌به وصول شود هزینه دادرسی از او دریافت می‌شود.

۴- معسر بودن ممکن است کلی یا جزئی باشد یعنی ممکن است شخص نسبت به تادیه بخشی از هزینه دادرسی یا محکوم‌به معاف شود.

۵- ملاک تشخیص، عدم کفایت دارایی برای پرداخت مبلغ (هزینه دادرسی یا محکوم‌به) یا عدم دسترسی به اموال است.

 

احکام طرح دعوای اعسار از هزینه دادرسی

۱- دعوای اعسار از هزینه‌دادرسی، می‌تواند به موجب دادخواست جداگانه یا همراه با دادخواست اصل دعوا، طرح شود.

۲- باتوجه به غیرمالی بودن دعاویی مبنی بر معسر بودن شخص، برای طرح دعوا باید هزینه دادرسی غیرمالی پرداخت شود‌.

۳- آرای صادره در خصوص معسر بودن با توجه به غیر‌مالی بودن، قابل تجدیدنظر است.

۴- آرای صادره در خصوص معسر بودن، قابل فرجام نیست.

۵- آرای صادره در خصوص اعسار از هزینه‌دادرسی، به تعبیر قانون همیشه حضوری است و در نتیجه قابل واخواهی نیست.

۶- خوانده این دعوا نیز، همان شخصی است که دعوای اصلی به طرفیت او طرح شده است.

۷- دلیل اثبات معسر بودن محدود به شهادت شهود نیست و می‌توان از سایر ادله مانند فیش حقوقی بهره برد اما اگر مدعی معسر بودن بخواهد این امر را با شهادت شهود اثبات کند به دو شاهد نیاز دارد‌.

۸- اگر دلیل اثبات هر دو نوع اعسار شهادت شهود باشد برخلاف سایر دعاویی ضمیمه کردن استشهادیه الزامی است.

۹- اعسار از هزینه‌دادرسی از تاجر پذیرفته نیست همچینین از اشخاص حقوقی ادعای معسر بودن مسموع نیست.

۱۰- نسبت به تاجر و اشخاص حقوقی، ورشکستگی جاری است و ورشکستگی جایگزین اعسار می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست اعسار را مطالعه نمایید.

 

آثاری که بر فرد معسر از پرداخت هزینه دادرسی بار می‌گردد

۱-شخص معسر از پرداخت هزینه دادرسی معاف است.

۲- شخص معسر می‌تواند از وکیل معاضدتی استفاده کند.

۳- شخص معسر از پرداخت هزینه‌ نشر آگهی برای ابلاغ اخطاریه‌ها به خوانده مجهول‌المکان، معاف است و این هزینه بر عهده دولت است.

۴- شخص معسر ممکن است به تشخیص دادگاه به طور کلی یا جزئی از پرداخت حق‌الزحمه کارشناس دادگستری معاف می‌شود، این معافیت قطعی نیست.

۵- شخص معسر از تودیع خسارت احتمالی برای صدور قرار تامین خواسته یا دستور موقت و همچینین از سپردن تامین دعوای واهی یا تامین اتباع بیگانه معاف نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در اعسار ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعسار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: اعسار ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعتراض ثالث چیست ؟ ممکن است دعوایی در دادگاه اقامه شده باشد و نسبت به آن رای صادر شود منتهی اجرای حکم، باعث تضییع حق شخص ثالثی که جزء اصحاب دعوا نبوده بشود. قانونگذار از طریق پیش بینی اعتراض شخص ثالث سعی کرده از این تضییع حق جلوگیری کند. این اعتراض تشریفات قانونی خودش را دارد که به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اعتراض ثالث

آرای قابل اعتراض ثالث

۱.آرای حقوقی دادگاه‌های عمومی، انقلاب و تجدیدنظر.

۲.آرای دیوان عدالت اداری.

۳.آرای داوری.

۴.تمام احکام و قرار‌ها.

اصحاب دعوای اعتراض ثالث

دو طرف دارد.

معترض

الف. معترض باید خارج دعوا باشد.

قانون مقرر کرده که اگر درخصوص دعوایی رای صادر شود که به حقوق شخصی خارج دعوا خللی وارد کند و آن شخص یا نماینده او در دادرسی‌ای که منتهی به رای شده است به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، حق اعتراض دارد.

دخالت اشخاص در دادرسی ممکن است اصالتا و یا توسط نمایندگان قانونی آن‌ها، به مفهوم اعم واژه باشد. پس اگر در دادرسی منتهی به صدور رای یکی از اصحاب دعوا از طریق وکیلش دخالت کرده، اصیل نمی‌تواند نسبت به آن رای اعتراض ثالث کند.

همچنین در مواردی که اشخاص حقوقی توسط نماینده خود در دادرسی دخالت داشته‌اند نمی‌توانند خود شخصا یا توسط نماینده به رای‌ای که در آن دادرسی صادر می‌شود اعتراض نمایند.

درعین حال دخالت شخص در دادرسی منتهی به صدور رای مانع اعتراض قائم مقام آن‌ها به رای مزبور می‌شود.

ب.معترض باید ذینفع باشد.

معترض باید در دعوای اعتراض شخص ثالث ذینفع باشد منتهی لازم نیست امکان زیان برای معترض قطعی و منجز باشد.

معترض‌علیه

طبق قانون، اعتراض باید به طرفیت محکوم‌له و محکوم‌علیه رای مورد اعتراض باشد. اشخاصی که در دعوای اصلی خواهان و خوانده بودند در دعوای اعتراض شخص ثالث بعنوان معترض‌علیه پرونده معرفی می‌شوند.

اقسام اعتراض

طبق قانون اعتراض شخص ثالث به دو قسم اصلی و طاری تقسیم می‌شود.

اعتراض ثالث اصلی

اگر شخص خارج دعوا رای‌ای را که در دعوای قبل صادر شده خلاف حقوق خود بداند می‌تواند به آن اعتراض بکند. این اعتراض به موجب دادخواستی که تقدیم دادگاه صادر کننده حکم قطعی می‌شود به عمل می‌آید.

اگر رای دارای چند جزء باشد و شخص خارج دعوا به یک جزء آن معترض باشد باید نام محکوم‌له و محکوم‌علیه همان قسمت از رای را بنویسد و درج نام محکوم‌له و محکوم‌علیه سایر قسمت‌های رای لازم نیست.

اعتراض ثالث طاری

اعتراض طاری (غیر اصلی) عبارت است از اعتراض یکی از طرفین دعوا به رایی که در دعوایی صادر شده و یکی از طرفین بدان استناد کرده است.

اعتراض ثالث طاری بدون تقدیم دادخواست و به موجب درخواست در دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی مطرح می‌شود.

این اعتراض محدودیت زمانی ندارد و ممکن است تا قبل از ختم رسیدگی به دعوای فعلی، صورت بگیرد. رسیدگی بدین اعتراض به این شکل صورت می‌گیرد که اگر دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی از دادگاه صادر کننده رای معترض‌عنه پایین‌تر نباشد، همین دادگاه به اعتراض هم رسیدگی می‌کند. البته به شرط آنکه صلاحیت ذاتی رسیدگی به این دعوا را داشته باشد.

اما اگر دادگاه فعلی از دادگاه صادر کننده رای معترض‌عنه پایین‌تر باشد در این صورت به معترض خارج دعوا ۲۰روز مهلت داده می‌شود تا دادخواست اعتراض خود را به دادگاه صادر کننده رای مورد اعتراض ثالث تقدیم کند و اگر دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی نتیجه آن اعتراض ثالث را در رای خود موثر بداند تا تعیین نتیجه اعتراض، رسیدگی خود را متوقف می‌کند. ( توجه داشته باشید که در این حالت، اعتراض ثالث طاری، نیازمند دادخواست و رعایت تشریفات و پرداخت هزینه دادرسی است. )

شرایط دادخواست اعتراض ثالث

در دادخواست اعتراض باید مفاد و شرایط زیر رعایت شود.

۱.درج نام و نام خانوادگی و محل اقامت معترض و نماینده او.

۲.درج نام و نام خانوادگی و محل اقامت معترض‌علیه.

۳.درج مشخصات رای مورد اعتراض.

۴.درج مشخصات دادگاه صادر کننده رای مورد اعتراض.

۵.درج سایر مشخصات دادخواست مثل هزینه دادرسی و…

ضمانت اجرای شرایط دادخواست اعتراض

اگر در دادخواست اعتراض شرایطی که گفتیم رعایت نشود با دو حالت مواجه‌ایم:

حالت اول

اگر نام، نام خانوادگی و اقامتگاه معترض یا نماینده او در دادخواست درج نشود قرار رد دادخواست توسط مدیر دفتر همان شعبه بدوی یا تجدیدنظر که اعتراض به آنجا تقدیم شده صادر می‌شود.

حالت دوم

اگر سایر شرایط اعتراض ثالث رعایت نشود مدیر دفتر دادگاه بدوی یا تجدیدنظر که اعتراض به آن جا تقدیم شده خطاب به معترض ثالث اخطار رفع نقص صادر و به او مهلت ۱۰روزه برای رفع نقص می‌دهد درصورت انقضای مهلت ۱۰روز و عدم رفع نقص مدیر دفتر قرار رد دادخواست اعتراض را صادر می‌کند. این قرار ظرف ۱۰روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض است.

آثار اعتراض شخص ثالث

دارای دو اثر است:

۱.اثر تعلیقی

طبق قانون اعتراض ثالث موجب تاخیر در اجرای حکم قطعی نمی‌شود پس اثر تعلیقی ندارد اما در مواردی که جبران ضرر و زیان ناشی از اجرای حکم ممکن نباشد دادگاه به درخواست معترض ثالث پس از گرفتن تامین مناسب، قرار تاخیر اجرای حکم را برای مدت معین صادر می‌کند. این قرار قابل اعتراض نیست.

۲.اثر انتقالی

اثر انتقالی یعنی دعوا با تمام جوانب حکمی و موضوعی خود مورد رسیدگی مجدد قرار بگیرد. اثر انتقالی این اعتراض به همان قسمت و جهتی محدود است که شخص معترض آن را خلاف حقوق خود دانسته است پس سایر قسمت‌ها و جهات رای بازبینی نمی‌شود.

رسیدگی و صدور رای

رسیدگی به اعتراض ثالث مثل رسیدگی در دادگاه بدوی است چه این اعتراض در دادگاه بدوی رسیدگی شود چه در دادگاه تجدیدنظر. در رسیدگی به این اعتراض تشکیل جلسه دادرسی و دعوت از طرفین الزامی است. اگر اعتراض پس از تشکیل جلسه وارد تشخیص داده شود، دادگاه حکم را نقض و حکم مقتضی صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در اعتراض ثالث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض ثالث پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: اعتراض ثالث ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله می‌خواهیم به جرایم تعزیری درجه هفت و هشت بپردازیم. در خصوص جرایم تعزیری درجه هفت و هشت باید بیان کنیم که اگر این دسته از جرائم تعزیری را از حیث شدت و میزان مجازات مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که این درجه از جرائم به نسبت سایر جرائم کم‌اهمیت در نظر گرفته می‌شوند. در طبقه‌بندی‌ای که از مجازات‌های تعزیری صورت گرفته است، جرائم تعزیری درجه هفت و هشت در پایین‌ترین رده واقع می‌شوند. در ادامه به بیان نکاتی در این خصوص می‌پردازیم و به نگاه جامعی از این موضوع دست پیدا می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

جرایم تعزیری درجه هفت و هشت

مطابق آنچه که در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 آمده است مجازات‌های تعزیری درجه هفت عبارتند از: حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال، شلاق از یازده تا سی ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه. همچنین در این ماده به مجازات‌های تعزیری درجه هشت نیز اشاره شده است که عباتند از: حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا ده میلیون ریال و شلاق تا ده ضربه.

آیا جرائم تعزیری درجه هفت و هشت در دادسرا مطرح می‌شوند ؟

جرایم تعزیری درجه هفت و هشت ابتدا در دادسرا مطرح می‌شوند تا تحقیقات مربوط به پرونده انجام شود ولی در خصوص جرائم تعزیری باید توجه کنیم که مطابق نظر قانون گذار پرونده‌هایی که به این جرایم مربوط می‌شوند به طور مستقیم در دادگاه رسیدگی می‌شوند. ممکن است که در خصوص چرایی این امر برای شما سوال ایجاد شود در پاسخ باید بیان کنیم که جرائم تعزیری درجه هفت و هشت همان طور که پیش‌تر اشاره شد از لحاظ شدت و میزان مجازات جرائم کم‌اهمیتی محسوب می‌شوند به همین دلیل است که قانون گذار با بیان این که پرونده‌های مربوط به جرائم تعزیری هفت و هشت به طور مستقیم باید در دادگاه مطرح شوند، قصد داشته است که هزینه و وقت دادگستری در دادسرا‌ها اختصاص پیدا کند به جرائمی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که مطابق قانون شورای حل اختلاف که در سال 1394 تصویب شده است و یک  قانون خاص به شمار می‌رود، رسیدگی به گروهی از جرائم توسط این مرجع اختصاصی قضایی انجام می‌شود.

اگر یک جرم مستلزم دو مجازات باشد که یکی از این مجازات‌ها تعزیری درجه هفت و هشت باشد تکلیف به چه صورت است ؟

موقعیتی را تصور کنید که یک جرم دو مجازات دارد یکی از آن‌ها دیه و دیگری تعزیری درجه هفت و هشت است. در صورت تحقق چنین موقعیتی باید به یک نکته توجه کنیم که قانون گذار به علت کم‌اهمیت بودن جرائم تعزیری درجه هفت و هشت از حیث شدت و میزان مجازات بیان کرده است که رسیدگی به آن‌ها به طور مستقیم در دادگاه انجام شود. در حالی که در موقعیتی که به عنوان مثال بیان شد جرمی که محقق شده کم‌اهمیت نیست و به دلیل اهمیتی که دارد برای آن دو مجازات در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر این جرم دیگر از نظر قانون گذار کم‌اهمیت نیست و به همین دلیل دادسرا تحقیقات مقدماتی را در خصوص این جرم انجام می‌دهد و در نهایت نیز بعد از صادر شدن کیفر خواست، رسیدگی توسط دادگاه انجام می‌شود.

از طرفی در صورت جلب رضایت شاکی خصوصی و سایر اقداماتی که بیانگر ندامت از ارتکاب جرم باشد در این جرایم به طور کلی می‎‌تواند سبب معافیت از کیفر یا تعلیق صدور حکم بشود که این موارد را به کیفیات مخففه مجازات می‌شناسیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرایم تعزیری درجه هفت و هشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم تعزیری درجه هفت و هشت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: جرایم تعزیری درجه هفت و هشت ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برقراری رابطه جنسی میان افراد نه ‌تنها برای بدن آن‌ها بسیار مفید است بلکه باعث تداوم نسل آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و فواید زیادی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. اما رابطه جنسی نیز ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در چارچوب خاص خود صورت‌ گیرد و در برخی مواقع رابطه جنسی به شکلی انجام ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که با عرف جامعه همخوانی ندارد و صحیح نیست. برای مثال لواط مردان نوعی رابطه جنسی خلاف عرف ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که از نظر دینی عملی حرام است. در ادامه قصد داریم در مورد مساحقه که به معنای برقراری رابطه جنسی میان زنان ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مساحقه چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد مساحقه‌‌‌‌‌‌‌ به برقراری رابطه جنسی میان زنان گفته‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. هرگاه دو زن اندام جنسی خود را بر روی یکدیگر قرار دهند و بخواهند که از این راه به لذت جنسی برسند ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه صورت گرفته است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه در قانون کشور ما جرم تلقی شده است و در دین اسلام نیز عملی قبیح ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه گناه بزرگی است و دین اسلام نیز آن را منع کرده است و از این رو در قوانین حقوقی کشور ما نیز برای آن مجازاتی تعیین گردیده است.

مجازات جرم مساحقه

همانطور که در بالا گفته شد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه جرم بزرگی است و مجازات سنگینی را نیز در پی خواهد داشت. مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه با توجه ‌به شرایط افراد و تعداد دفعات انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه تعیین ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. مجازات اصلی این جرم صد ضربه شلاق برای فاعلان آن می‌باشد.

اما‌ اگر بخواهیم به طور کلی مجازات این ‌جرم‌ را شرح دهیم باید بگوییم چنانچه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه به تعداد سه بار صورت بگیرد و ‌هر دو زن بار چهارم هم این‌ کار را تکرار کنند در صورتی ‌که‌ این‌ موضوع نزد دادگاه اثبات ‌شود آن‌ها به اعدام محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که باید به آن اشاره شود این است که هیچ تخفیفی برای مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه وجود ندارد و در هیچ‌ صورتی ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توان مجازات را تغییر داد.

نحوه اثبات مساحقه در دادگاه چگونه است ؟

برای اینکه ‌فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه کننده مجازات شود ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست حتما‌‌‌‌‌‌‌ در دادگاه اثبات شود که ‌او این عمل را انجام داده است. برای اثبات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه در دادگاه دو را اقرار‌‌‌‌‌‌‌ و شهادت وجود دارند که به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • اقرار

برای اثبات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه فرد مرتکب باید در حضور قاضی چهار بار اعلام کند که این عمل را انجام داده است و در این صورت جرم او اثبات خواهد شد. اما اگر فرد کمتر از چهار بار در دادگاه به انجام این‌ عمل اقرار کند قاضی او را به تحمل ۷۴َ ضربه شلاق محکوم‌ خواهد کرد.

  • شهادت

شهادت نیز یکی از راه‌‌‌‌‌‌‌‌های اثبات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست چهار شاهد مرد که ‌تمام‌ شرایط شهادت دادن‌ را دارند‌‌‌‌‌‌‌ و این عمل را به صورت حضوری دیده‌اند در دادگاه شهادت دهند تا جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه اثبات شود. اگر سه شاهد مرد و دو شاهد زن شهادت دهند نیز برای اثبات کافی خواهد بود.

شرایط شهادت برای اثبات جرم مساحقه

شاهدین ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در یک مدت زمان شهادت دهند و در غیر این صورت نه‌ تنها جرم اثبات ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود بلکه قاضی شاهد را به تحمل ۸۰ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. علاوه بر این اگر شاهدین در مورد خصوصیات مورد شهادت دچار اختلاف شوند جرم‌ اثبات ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود و در این مورد نیز قاضی شاهدین را به تحمل هشتاد ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید زیرا ممکن است شهادت آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها دروغ بوده باشد. شرط مهم دیگر نیز این است که شاهدین از وقوع جرم مطمئن باشند و آن را با چشم خود دیده باشند، در غیر این‌ صورت جرم ثابت نخواهد شد.

سوالات متداول

‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه به چه جر‌‌‌‌‌‌‌می ‌گفته ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

هرگاه دو زن با بر هم‌قرار دادن آلت تناسلی خود قصد لذت بردن جنسی را داشته باشند ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه صورت گرفته است که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر شاهدین برای اثبات جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه به صورت همزمان شهادت ندهند تکلیف چیست ؟

اگر شاهدین برای اثبات جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه به صورت همزمان شهادت ندهند نه تنها جرم ‌اثبات ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود بلکه شاهدین مجازات نیز خواهند شد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مساحقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مساحقه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: مساحقه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قبض انبار چیست ؟ انبار عمومی موسسه‌ای است بازرگانی که برای ارائه خدمات و قبول امانت و نگهداری مواد اولیه و تولیدات صنعتی و کشاورزی و کالا‌های صاحبان صنایع و کشاورزان و بازرگانان، با موافقت هیئت نظارت بر انبار‌‌های عمومی و با رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به صورت شرکت سهامی، تاسیس و بر طبق مقررات ایران به ثبت رسیده باشد. انبارهای عمومی در مقابل به امانت گرفتن کالا‌ها، سندی صادر می‌کنند که از دو قسمت قبض رسید و برگ وثیقه تشکیل شده که به قبض انبار موسوم است. در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قبض انبار

قبض انبار سندی است مشابه سفته که با امضای آن، بازرگان متعهد می‌گردد، مبلغی را در زمان معین به دارنده پرداخت کند. تفاوت این سند با سفته در آن می‌باشد که با امضای آن، متعهد به دارنده حق و اجازه می‌دهد در صورت عدم پرداخت به موقع مبلغ مندرج در آن، کالا‌های مندرج در سند را که در انبار عمومی یا نزد خود تاجر موجود می‌باشد، از طریق ثبت محل به نفع خود به فروش برساند و از حاصل آن، طلب خود را برداشت نماید.
در واقع قبض انبار وسیله ایجاد وثیقه به نفع دارنده سند است تا در صورت عدم پرداخت مبلغ تعهد شده بتواند بدهی خود را از محل آن وصول کند و همچنین برای اخذ وام توسط صاحب کالا به کار می‌رود.

پرداخت قبض

برگ‌ وثیقه متضمن موجودی است که با رسیدن آن، مبلغ مندرج در برگ باید پرداخت شود. اما دارنده قبض رسید می‌تواند تمام مبلغ مذکور در پشت برگ وثیقه را قبل از انقضای سر رسید وام پرداخت و عندالاقتضا در صندوق انبار عمومی تودیع و کالای خود را مسترد دارد.
وجود صندوق انبار عمومی باعث می‌شود که پرداخت مبلغ مندرج در قطع‌نامه آسان شود و در نتیجه، مالک کالا بتواند با پرداخت مبلغ مذکور کالا را آزاد کند و آن را به فروش برساند.

 

 

منبع : قبض انبار چیست

مفاد الزامی مشترک قبض انبار

قبض انبارها برای اینکه از اعتبار خوبی برخوردار شوند باید دارای ویژگی‌هایی باشند:

  1. محل انبار: مکان دقیق انبار و مشخصات آن باید به دقت نگارش شود.
  2. تاریخ صدور رسید: ذکر این تاریخ اهمیت زیادی از نظر حسابرسی و حقوقی دارد چراکه به آن استناد می‌شود. همچنین هر تعداد رسیدی که صادر شود باید به دقت مکتوب گردد.
  3. نوع نگهداری کالا و هزینه نگهداری آن: ذکر آن از نظر حقوقی و حسابداری اهمیت دارد تا حقوق و تکالیف هر طرف و ثمن معامله مشخص شود.
  4. امضای انباردار: برای اینکه سندی قابلیت استناد در دادگاه داشته باشد باید امضا شود. انباردار یا نماینده او باید قبض را امضا نمایند.
  5. پیش پرداخت و هزینه‌های مربوطه: نگارش این موارد برای گمرک و محاسبه هزینه‌های مالیاتی نیز اهمیت دارد.
  6. و…

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قبض انبار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قبض انبار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: قبض انبار چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جوامع امروز وجود افرادی که علم و مهارت لازم برای حل مشکلات قضایی و حقوقی را دارند لازم است. به همین دلیل در دانشگاه‌ها رشته‌ای به نام حقوق تعریف شده است و علاقه‌مندان می‌توانند در این رشته به تحصیل بپردازند. وکالت و وکیل دادگستری‌شدن امری ساده نیست بلکه شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد. وکلا معمولا حوزه‌های تخصصی خود را دارند از جمله وکیل خانواده، وکیل جزایی و کیفری، وکیل تجارت داخلی و خارجی، وکیل مالکیت فکری و … . در ادامه وکیل دادگستری را بهتر می‌شناسیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

 

وکیل

کسی است که از طرف شخص دیگری اعم از حقیقی و حقوقی به موجب عقد وکالت و در محدوده اختیاراتش قادر به دخالت در امور مالی و غیر‌مالی فرد موکل می‌شود.

وکالت

وکالت به معنی واگذار کردن اختیارات و در اصطلاح حقوقی مأمور کردن شخصی به عنوان نائب برای انجام امور موکل است.

محدوده وکالت

وکالت مطلق: یعنی ما شخصی را برای تمام امور خود اعم از مالی، غیر‌مالی، اداری وکیل خود نماییم و در این نوع وکالت، وکیل اختیار تام در خصوص امور موکل دارد.
وکالت مقید: مورد وکالت مشخص است و وکیل باید فقط در همان حوزه مشخص شده فعالیت کند مثل وکالت در طلاق.

وکالت در دعاوی

به موجب ماده 656 قانون مدنی: وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نماینده خود قرار می‌دهد مثل وکالت در فروش ماشین. اما هر شخصی نمی‌تواند به عنوان وکیل دادگستری در دعاوی حضور یابد.
قانون اساسی، انتخاب وکیل را به عنوان حق طرفین دعوا در همه دادگاه‌ها، مورد تایید قرار داده است. حق انتخاب وکیل در دادگاه‌ها و شیوه اعمال آن، شرایط وکیل، قرارداد وکالت، و انقضای وکالت به ترتیب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت نامه عادی چیست را مطالعه نمایید.

حق و تکلیف داشتن وکیل دادگستری و انتخاب آن

به موجب اصل 35 قانون اساسی طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی و استطاعت انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات مناسب جهت تعیین وکیل مهیا گردد.
بنابراین، دارا بودن وکیل و انتخاب آن، در تمام دعاوی اعم از حقوقی و کیفری و در تمام دادگاه‌ها اعم از حقوقی و کیفری حق اصحاب دعواست و نه تنها ممانعت از اعمال این حق، بلکه عدم حمایت در اعمال آن، مخالف قانون اساسی است. اشخاص، معمولا وکیل خود را شخصاً انتخاب می‌نمایند. چنین وکیلی را می توان وکیل قراردادی نامید.

وکیل معاضدتی | وکیل دادگستری

این تفکر که استفاده از خدمات وکیل، حتی‌الامکان با انتخاب اصحاب دعوا، حق آن‌ها در همه دادگاه‌هاست، موجب گردیده که ماده 31 قانون آیین دادرسی حق طرفین دعوا را در انتخاب و معرفی حداکثر دو نفر وکیل پیش‌بینی نماید.

اما چون ممکن است اشخاص ذی‌حقی، به علت عدم‌تمکن مالی نتوانند این حق را اعمال نمایند، به موجب ماده 24 قانون وکالت مصوب 1315 شمسی ((به کسانی که قدرت تأدیه حق الوکاله ندارند…))حق داده است که از کانون وکلا در این خصوص تقاضای معاضدت نمایند، که در این صورت با احراز این شرط و اینکه دعوا مربوط به شخص تقاضا‌کننده باشد، کانون مکلف به معرفی وکیل معاضدتی است.

به منظور فراهم‌آوردن این امکان که ماده 23 قانون مزبور، وکلای دادگستری را مکلف نموده که همه ساله در سه دعوای حقوقی به عنوان معاضدت قبول وکالت نمایند. به موجب ماده 513 قانون جدید معسر پس از اثبات اعسار، موقتا از پرداخت حق‌الوکاله معاف می‌شود.

وکیل تسخیری | وکیل دادگستری

در جرایم سنگینی چون اعدام قصاص رجم و حبس ابد چنانچه متهم قادر به اختیار وکیل نباشد دادگاه موظف است برای وی وکیل تسخیری بگیرد.

شرایط وکیل

شرایط وکیل را می‌توان به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم کرد.
شرایط عمومی: شرایطی که به موجب قانون مدنی هر وکیلی باید دارا باشد و اختصاص به وکیل دعاوی ندارد.
شرایط اختصاصی: وکلای طرفین،افزون بر شرایط عمومی باید دارای شرایطی باشند که قانون‌گذار برای وکالت در دادگاه‌ها مقرر نموده که همان شرایط اختصاصی است.
وکلای اصحاب دعوا باید از بین وکلای کانون وکلای دادگستری یا وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه انتخاب گردند و استفاده از نمایندگان حقوقی نیز در محدوده مشخص مجاز است.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

احراز وکالت

وکالت وکیل از موکل می‌بایست در نظر دادگاه محرز باشد. چون تمام اعمال و دفاعیات وکیل در حق موکل انجام می‌شود، وکالت وکیل باید اثبات شود.

معمولا وکلا فرم‌هایی از پیش تهیه‌شده دارند که موکل با امضای آن فرد را به وکالت خود بر می‌گزیند.
اگر وکالت در جلسه دادرسی داده شود، در این صورت مراتب در صورت جلسه قید و به امضای موکل می‌رسد. در این وکالت نیز، چنانچه موکل مایل باشد می‌تواند اختیاراتی را به وکیل خود بدهد. باید از دادگاه تقاضا نماید در صورت‌جلسه نوشته شود.
اگر وکالت‌نامه غیر‌رسمی در ایران تنظیم شده باشد صحت امضای موکل در وکالت نامه، ممکن است توسط خود وکیل دادگستری در همان وکالت‌نامه تایید شود.

چنانچه موکل در زندان باشد رییس زندان یا معاون وی باید امضاء، مهر یا اثر انگشت موکل را در وکالت‌نامه تصدیق نماید. سایر مراجع و مقامات رسمی مانند دفتر دادگاه، اداره ثبت، دفتر اسناد رسمی و… نیز در سایر موارد می‌توانند امضای موکل را تصدیق نمایند.
در صورتی که وکالت در خارج از ایران داده شده باشد باید به گواهی یکی از مامورین سیاسی یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران برسد. البته در صورتی که وکالت‌نامه به وسیله مامورین کشور‌های خارجی تنظیم شده باشد، در محاکم ایران معتبر خواهد بود.

حدود اختیارات وکیل دادگستری

به موجب قانون وکالت در دادگاه‌ها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی جز آنچه را که موکل صراحتا از حدود اختیارات وی خارج کرده می‌شود. به موجب قانون: (( سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء قابل توکیل به دیگری نمی‌باشد.))

امور زیر در خصوص اختیارات وکیل باید در وکالت‌نامه تصریح شود:
1)وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدید نظر، فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی
2)وکالت در مصالحه و سازش
3)وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند
4)وکالت در تعیین جاعل
5)وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور
6)وکالت در توکیل
7)وکالت در دعوای خسارت
8)وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث
9)وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث
10)وکالت در ادعای اعسار

پایان وکالت

برابر ماده 678 قانون مدنی وکالت به عزل موکل، استعفای وکیل، فوت یا جنون وکیل یا موکل زایل می‌شود .این حکم، وکالت در دعاوی را نیز در بر می‌گیرد. البته افزون بر راه های یاد‌شده، وکالت در دعاوی به راه های دیگر نیز ممکن است منتفی شود.

عزل وکیل

اگر موکل به دلیل عدم‌رضایت از وکیل خود، وی را عزل نماید، مکلف است مراتب را به دادگاه و وکیل معزول اطلاع دهد.
دادگاه پس از آگاهی از عزل وکیل، دیگر او را در امور راجع به دادرسی، وکیل نخواهد شناخت ولی تا قبل از آن اقدامات وکیل در حق موکل موثر خواهد بود.

استعفای وکیل

استعفای وکیل از راه‌های دیگر پایان وکالت است. استعفای وکیل موجب تأخیر دادرسی نخواهد شد، مگر اینکه دادگاه نیاز به توضیح وکیل داشته باشد.
در صورتی که وکیل استعفای خود را به آگاهی دادگاه برساند دادگاه به موکل اخطار می‌کند که شخصا یا توسط وکیل جدید، دادرسی را تعقیب نماید و دادرسی تا مراجعه موکل یا وکیل جدید حداکثر به مدت یک ماه متوقف می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل دادگستری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل دادگستری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: وکیل دادگستری کیست ,
:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون کار قانونی است که برای حمایت از کارگران و کارفرمایان به وجود آمده است و طبق این قانون به شورای عالی کار اختیاراتی داده شده تا از کارگران و کارفرمایان حمایت کند و حقوق آنان را حفظ نماید. در ادامه قصد داریم در مورد شورایعالی کار و وظایف این مرکز توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

شورایعالی کار چیست‌‌‌ ؟

شورای عالی کار یکی از انواع شوراهایی است که از چندین قانونگذار تشکیل ‌می‌شود و طبق قانون کار وظایفی را به عهده گرفته است. در قانون کار مواردی ذکر شده‌اند تا حقوق کارگران و کارفرمایان حفظ گردد و در قانون کار اجرای این موارد به عهده شورای عالی کار ‌می‌باشد.

وظایف شورایعالی کار چیست‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد شورای عالی کار دارای وظایف متعددی ‌می‌باشد و باید امور مربوط به قانون کار را به خوبی به انجام برساند. وظایف شورای عالی کار به شرح زیر ‌می‌باشند:

تعیین حداقل حقوق

  • یکی از وظایف شورای کار تعیین حداقل حقوق کارگران ‌می‌باشد، این شورا حقوق کارگران را بر اساس دو مورد زیر تعیین ‌می‌کند:

۱. حقوق کارگران با توجه به میزان تورم‌ سالانه تعیین ‌می‌شود و هر چقدر که نرخ تورم بالاتر برود شورای کار حقوق را به اندازه‌‌‌ای تنظیم ‌می‌کند که‌ مخارج خانواده را تامین کند.

۲. شورای کار حقوق کارگر را بر اساس توانایی جسمانی او و ویژگی‌‌های کاری که به او محول شده است تعیین ‌می‌کند. برای مثال افرادی که کار‌‌های دشوار و فنی‌تری را به انجام ‌می‌رسانند حقوق بیشتری برایشان تعیین خواهد شد.

سایر وظایف

  • از دیگر وظایف شورای عالی کار حمایت از کارگر و کارفرما ‌می‌باشد. برای مثال شورای عالی کار زنان را از انجام کار‌‌های دشوار و حمل بار بدون ابزار‌‌های مکانیکی منع ‌می‌کند و همچنین برای مردان نیز نوع و میزان چنین کارهایی را تعیین ‌می‌کند. شورای عالی کار مزد و حقوق کارگرانی مثل مغازه داران، صیادان و… را که میزان حقوقشان‌ به تعداد مشتری وابسته است نیز تایید و تصویب ‌می‌کند. طبق قانون ‌کار شورای عالی کار موظف است که دستورالعمل‌‌های پرداخت ‌وام از کارفرما به کارگر را نیز تصویب و اجرا کند. شورای عالی کار طبق پیشنهادی ‌می‌تواند به کارفرما حق فسخ قرارداد را بدهد، طبق قانون‌ اگر کارگر قوانین و مقررات کار را به خوبی انجام ندهد شورای عالی کار ‌می‌تواند به کارفرما اجازه فسخ قرارداد را بدهد.
  • یکی دیگر از وظایف شورای عالی کار تشکیل هیئت‌‌های حل اختلافات کارگر و کارفرما ‌می‌باشد. برای مثال اگر کارفرما و کارگر به مشکلی بربخورند شورای عالی کار هئیتی برای آن‌ها تشکیل ‌می‌دهد تا مشکلشان را برطرف کند.
  • شورای عالی کار ‌می‌تواند برخی کارفرمایان را از اجرای قانون کار معاف کند. برای مثال برخی از کارگاه‌‌ها که کمتر از ده نفر نیرو دارند توسط شورای عالی کار از اجرای قانون کار معاف ‌می‌شوند.

شورای عالی کار به تنهایی وظایف خود را انجام ‌می‌دهد‌‌‌ ؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود این است که شورای عالی کار برای انجام وظایفش از چه مرکزی کمک ‌می‌گیرد‌‌‌؟ که در این مورد باید بگوییم شورای عالی کار ابتدا کاری را که ‌می‌خواهد انجام دهد به هیئت وزیران پیشنهاد ‌می‌کند و سپس با کمک آن‌‌ها آن کار را به تصویب ‌می‌رساند.

سوالات متدوال

شورای عالی کار به چه دلیل تشکیل ‌می‌شود‌‌‌ ؟

شورای عالی کار برای حمایت از حقوق کارگر و کارفرما تشکیل داده شده است.

معافیت از قانون کار برای کارفرمایان توسط چه شورایی تصویب ‌می‌شود‌‌‌ ؟

معافیت از قانون کار توسط شورای عالی کار به تصویب ‌می‌رسد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وظایف شورای عالی کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وظایف شورای عالی کار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: شورایعالی کار ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سال‌های اخیر به علت افزایش شرکت‌ها و کارگاه‌های دارای کارگر در کشور قانونگذاران برای اینکه از اختلاف میان کارگر و کارفرما جلوگیری کنند قانونی به نام قانون کار به وجود آورده‌اند. قانون کار شرایط مختلفی را برای کارگر و کارفرما پیش بینی نموده است و یکی از این شرایط رفتن ‌به مرخصی توسط کارگر می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد مرخصی استحقاقی که یکی از انواع مرخصی در قانون کار است توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مرخصی استحقاقی چیست ؟‌

مرخصی ا‌ستحقاقی یکی از انواع مرخصی در قانون کار می‌باشد که شرایط خاص خود را دارد. این نوع مرخصی برای تفریحات و استراحت کارگران در نظر گرفته شده است و فرد در مدت زمان مرخصی‌اش دارای حقوق نیز می‌باشد. ‌مرخصی ا‌ستحقاقی کارگران برای هر یک سال کار یک ماه در نظر گرفته شده است. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مرخصی ا‌ستحقاقی شامل روز‌های جمعه نیز می‌شود اما روز‌های تعطیل دیگر در سال جزو مرخصی ا‌ستحقاقی نخواهند بود و در آن روز‌ها فرد می‌تواند باز هم به مرخصی برود.

ذخیره کردن مرخصی‌های استحقاقی

مرخصی‌های ا‌ستحقاقی یک ماه در سال می‌باشند که فرد می‌بایست از آن‌ها استفاده کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود که فرد به دلایل مختلف از مرخصی استفاده نمی‌کند و قصد دارد آن را ذخیره کند. حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان مرخصی ا‌ستحقاقی را ذخیره نمود؟ که در این باره باید بگوییم امکان ذخیره نمودن مرخصی ا‌ستحقاقی هست اما کارگر تنها می‌تواند نه روز مرخصی ا‌ستحقاقی خود را ذخیره کند و نمی‌تواند بیست و یک روز دیگر را ذخیره نماید.

نکته بسیار مهم: اگر کارگر تمام مرخصی‌های ا‌ستحقاقی خود را ذخیره کند و به مرخصی نرود می‌تواند حقوق کامل روز‌های مرخصی را دریافت کند اما در سال بعد بیشتر از نه روز مرخصی برای او ذخیره نخواهد شد و فرد دیگر نمی‌تواند از بیست و یک روز دیگر مرخصی‌اش استفاده کند. این به این دلیل است که کارگر از مرخصی‌هایش حتما استفاده کند و بتواند چند روزی را استراحت کند.

مرخصی استحقاقی کارگران فصلی چقدر است ؟‌

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان مرخصی ا‌ستحقاقی در هر یک سال کار یک ماه می‌باشد اما در برخی موارد دیده می‌شود که فرد یکسال کار نکرده است و فقط در برخی فصول سال کار کرده است که در این صورت مرخصی ا‌ستحقاقی او با توجه به ماه‌هایی که‌ کار کرده است محاسبه می‌شود. در هر ماه فرد می‌تواند دو و نیم روز مرخصی ا‌ستحقاقی دریافت کند. برای مثال اگر فرد به طور کلی شش ماه از سال را کار کرده باشد می‌تواند ۱۵ روز مرخصی ا‌ستحقاقی دریافت کند.

نکته: تمام روز‌های مرخصی ا‌ستحقاقی جزو سابقه کاری فرد به حساب می‌آیند.

سوالات متدوال

در هر ماه کارگر چند روز مرخصی ا‌ستحقاقی دارد ؟‌

در هر ماه فرد ۲ و نیم روز مرخصی ا‌ستحقاقی دارد.

چند روز از مرخصی‌های ا‌ستحقاقی قابل ذخیره کردن است ؟‌

تنها نه روز مرخصی ا‌ستحقاقی قابل ذخیره کردن است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی ا‌ستحقاقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی ا‌ستحقاقی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: مرخصی استحقاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله مورد نظر ما قرار گرفته است بررسی عقد وکالت می‌باشد. به همین منظور در ابتدا تعریف جامعی را که مطابق مواد قانون مدنی است در خصوص وکالت بیان می‌کنیم. مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی وکالت یک عقد می‌باشد و هنگامی که منعقد می‌شود یکی از طرفین برای انجام امری طرف دیگر عقد را به عنوان نایب خود تعیین می‌کند. باید توجه کنیم که منظور از انجام یک امر انجام دادن یک عمل حقوقی می‌باشد. منظور از عمل حقوقی عقد است یا ایقاع. در ادامه به بررسی نکات و مطالب بیشتری در خصوص عقد وکالت می‌پردازیم. در صورت نیاز به مشاوره تلفنی حقوقی با مشاوران متخصص ما تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : وکالت | تشکیل و انحلال

 

 

اعمال حقوقی‌ای که نمی‌توان برای انجام دادن آن‌ها به شخص دیگری وکالت داد

در خصوص بعضی از اعمال حقوقی نمی‌توان عقد وکالت را منعقد کرد به عنوان مثال در وصیت، به دلیل اینکه وصیت یک عمل حقوقی می‌باشد که قائم است بر شخص، وکالت مطرح نمی‌گردد. به عبارت دیگر هیچ کس نمی‌تواند به جای شخص دیگری وصیت کند و هر شخصی باید خودش وصیت کند.
همچنین اعمال حقوقی دیگری نیز وجود دارند که نمی‌توان انجام آن‌ها را به شخص دیگری واگذار کرد به عنوان مثال احیای اراضی موات. یعنی اگر شخصی می‌خواهد امر احیای اراضی موات را انجام دهد خودش باید اقدام به انجام این کار کند. البته باید اشاره کرد که در این مورد عمل حقوقی مورد نظر ما عملی است که رکن اصلی آن کار مادی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل دادگستری را مطالعه نمایید.

نکاتی در خصوص این عقد

عقد وکالت زمانی محقق می‌شود که وکیل آن را قبول کند.

حق‌الوکاله یا اجرت‌المثل ؟

عقد وکالت ممکن است در حالی منعقد شود که برای وکیل مبلغی را به عنوان اجرت در نظر گرفته باشند اما این یک اصل نیست بنابراین این امکان نیز وجود دارد که عقد وکالت مجانی محقق شود.

گاهی اوقات ممکن است که حق‌الوکاله‌ای که برای وکیل در نظر گرفته می‌شود مطابق قراردادی باشد که طرفین در خصوص آن توافق کرده‌اند. اما گاهی اوقات این امکان وجود دارد که طرفین روی مقدار مشخصی توافق نکرده باشند. در این صورت برای تعیین مقدار حق‌الوکاله باید به عرف نگاه کرد و اگر عرفی در این خصوص وجود نداشته باشد باید نگاه کنیم به اینکه در موقعیت‌های مشابه چه مقدار حق‌الوکاله در نظر گرفته می‌شود. در واقع برای وکیل اجرت‌المثل در نظر گرفته می‌شود.

راه‌های انحلال وکالت

شخصی که موکل واقع شده است این امکان را دارد که وکیل خود را عزل کند که در قانون از اصطلاح فسخ استفاده می‌شود. همچنین وکیل این امکان را دارد که خودش استعفا دهد که در این صورت وکیل قرارداد را فسخ کرده است. بنابراین متوجه می‌شویم که هر دوی وکیل و موکل می‌توانند قرارداد وکالت را فسخ کنند. زمانی که وکیل این کار را انجام می‌دهد فسخ او استعفا در نظر گرفته می‌شود. ولی زمانی که موکل این کار را انجام می‌دهد فسخ قرارداد عزل در نظر گرفته می‌شود.

همچنین اگر وکیل و یا موکل ‏فوت کنند یا اینکه مجنون شوند عقد وکالت منحل می‌شود. اما در خصوص سفیه شدن باید توجه کنیم که عقد وکالت به طور کلی و در اصل با سفیه شدن منحل می‌شود مگر در صورتی که وکالت در امور غیر مالی واقع شده باشد و یا اینکه وکالت در خصوص تملکات بلاعوض باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت در ازدواج را مطالعه نمایید.

اصطلاحاتی که در وکالت باید مورد توجه قرار بگیرد

اصطلاحی که در قرآن به آن پرداخته شده توکیل است. در خصوص اصطلاح توکیل باید بیان کرد که شخصی که به عنوان وکیل در نظر گرفته شده است شخص دیگری را به عنوان وکیل تعیین می‌کند. در این صورت دو وکیل وجود دارد. وکیل اول را موکل تعیین کرده وکیل دوم را وکیل اول. اما باید توجه کنید که زمانی وکیل می‌تواند وکیل دیگری را تعیین کند که در ضمن قرارداد وکالت به او این اجازه داده شده باشد. همچنین اصطلاح دیگر نیز وجود دارد و آن را تفویض می‌نامیم. در خصوص تفویض باید بیان کنیم که وکیل اول می‌تواند تمام اختیارات خودش را به وکیل دوم بدهد در این صورت عمل تفویض را انجام داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 


:: برچسب‌ها: وکالت | تشکیل و انحلال ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مبحثی که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار بدهیم مبحث انواع وصیت می‌باشد که قانون مدنی به طور صریح از آن نام برده است. اگر بخواهیم این عمل حقوقی را تعریف کنیم باید به چند نکته اشاره کنیم. نکته اول اینکه موضوع بحث ما یک واقعه حقوقی نمی‌باشد و یک عمل حقوقی است. این عمل حقوقی نیز به نوعی دارای آثار می‌باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که آثار آن معلق می‌باشد به فوت شخصی که آن را تنظیم کرده است. دانستن نکات و مطالب مربوط به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در ادامه به بررسی این مباحث می‌پردازیم و در این راستا به مواد قانون مدنی استناد می‌کنیم. برای بهره‌مندی از مشاوره حقوقی با مشاوران حقوقی تلفنی ما تماس حاصل نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : انواع وصیت کدامند

بررسی ارکان

اگر بخواهیم ارکان وصیت را مورد بررسی قرار بدهیم باید از موصی شروع کنیم. موصی شخصی است که به نفع دیگری وصیت را انجام می‌دهد و طرف دیگر موصی‌له است که وصیت به نفع او انجام می‌شود. رکن دیگر مالی است که مورد وصیت قرار می‌گیرد که به آن موصی‌به گفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله موصی له را مطالعه کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله اعتبار وصیت شفاهی را مطالعه نمایید.

تقسیم‌بندی انواع وصیت

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید به ماده ۸۲۵ قانون مدنی رجوع کنیم. در این ماده بیان شده است که وصیت دو نوع دارد: تملیکی و عهدی.
اما بعد از بررسی‌ها متوجه می‌شویم که می‌توان اقسام دیگری را نیز متصور شد. اما پیش از آن که به آن‌ها اشاره کنیم تقسیم‌بندی‌هایی را که قانون ارائه داده است مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وصیت تملیکی

در خصوص آن باید به ماده ۸۲۶ قانون مدنی رجوع کنیم. در این ماده بیان شده است که وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به صورت مجانی به ملکیت دیگری در آورد. وصیت‌کننده موصی، کسی که از وصیت تملیکی نفع می‌برد موصی‌له و به موضوع آن موصی‌به گویند.

در واقع اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم موضوع بحث ما که از آن صحبت می‌کنیم همان هبه می‌باشد. اما یک تفاوت بزرگ با هبه دارد آن هم این است که وصیت همان‌طور که گفته شد عمل حقوقی معلق به فوت شخص است. در حالی که در هبه هر دو طرف عقد زنده هستند.

وصیت عهدی

عبارت است از این که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا اعمال دیگری مأمور می‌کند. به کسی که به موجب وصیت عهدی به عنوان ولی صغیر نصب می‌شود وصی گویند.
همان طور که در ماده ۸۲۶ قانون مدنی اشاره شد وصیت عهدی را می‌توان در واقع همان عقد وکالت در نظر گرفت اما یک تفاوت با عقد وکالت دارد و آن هم این است که معلق به فوت شخص می‌باشد. باید توجه کنیم که در خصوص آن مطابق آنچه که در ماده ۸۳۴ آمده است نیازی نیست به اینکه قبول صورت بگیرد. در متن ماده ۸۳۴ آمده است که در وصیت عهدی قبول شرط نیست. لیکن وصی می‌تواند مادام که موصی زنده است وصایت را رد کند اگر قبل از فوت موصی رد نکرد بعد از آن حق رد ندارد اگرچه جاهل بر وصایت بوده باشد.

بررسی قبول و رد | انواع وصیت

وقتی از قبول و رد صحبت می‌کنیم منظور ما وصیت تملیکی است نه عهدی چرا که در خصوص وصیت عهدی همان طور که بیان شد نیازی به قبول وجود ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

بررسی رجوع | انواع وصیت

مطابق آنچه که در ماده ۸۳۸ قانون مدنی اشاره شد وصیت قابل رجوع می‌باشد. شخصی که به عنوان موصی در نظر گرفته شده است این امکان را دارد که از تصمیم خود رجوع کند و این اتفاق تحت هر شرایطی می‌تواند به خواست او محقق شود حتی اگر موصی حق رجوع خود را ساقط کند تاثیری در رجوع کردن او ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیتنامه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله محرومیت از ارث را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 


:: برچسب‌ها: انواع وصیت کدامند ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمی‌توان با قطعیت گفت آرائی که از دادگاه‌ها صادر می‌شود مطلقا صحیح و مطابق قانون و شرع هستند بلکه قضاتی وجود دارند که از روی غرض ورزی و یا بدون سوء‌نیت آرایی صادر می‌کنند که خلاف قانون و یا شرع است. بنابراین قانون برای حل مشکلاتی از این دست راه حل مخصوص به خود را قرار داده است. در صورت بروز چنین مشکلی اشخاص با فرجام خواهی از رای خود، خواستار بررسی مجدد رای و انطباق دادن رای با قانون و شرع هستند، دادگاه نیز موظف است به این امر ترتیب اثر دهد. فرجام خواهی خود از مبحث‌های پیچیده در قانون است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : فرجام خواهی

فرجام

از نظر حقوقی، تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجام با شرع و قانون تعریف شده است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت از رای‌ای که صادر شده در دیوان عالی کشور به این دلیل که با موازین شرعی یا مقررات قانونی مخالف است شکایت می‌شود.

با توجه به آن چه گفته شد فرجام‌خواهی رسیدگی شکلی است نه ماهوی چون دیوان وارد ماهیت دعوا نمی‌شود و فقط رای صادره را بررسی می‌کند در صورتی که رای صادره ایراد داشته باشد دیوان فقط رای را نقض می‌کند و رسیدگی مجدد را به دادگاه بدوی یا تجدیدنظر واگذار می‌کند.

آرای قابل فرجام

آرای قابل فرجام صادره از دادگاه تجدیدنظر

۱.احکام راجع به ازدواج و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف.

۲.قرار‌های ابطال دادخواست، رد دادخواست، عدم اهلیت یکی از طرفین، سقوط، رد و عدم استماع دعوا.

آرای قابل فرجام صادره از دادگاه بدوی

علاوه بر موارد گفته شده در بند قبلی:

۱.دعاوی که خواسته آن‌ها بیش از ۲۰میلیون ریال باشد.

۲. دعاوی راجع به ثلث، حبس و تولیت.

آرای صادره از دادگاه کیفری

طبق قانون آیین دادرسی کیفری در مواردی که رای دادگاه توام با محکومیت به پرداخت دیه، ارش یا ضرر و زیان است هرگاه یکی از جنبه‌های مزبور قابل‌فرجام باشد جنبه‌های دیگر رای نیز به تبع آن حسب مورد قابل‌فرجام است.

آرای غیر قابل فرجام خواهی

در برخی موارد حکم یا قراری که در شمار آرای قابل‌فرجام محسوب شده در یک پرونده قابلیت فرجام‌خواهی خود را از دست می‌دهد.

این موارد عبارتند از:

۱.آرای مستند به اقرار قاطع دعوا.

۲.آرای مستند به نظر یک یا چند کارشناس که طرفین کتبا رای ایشان را قاطع دعوا دانسته‌اند.

۳.آرای مستند به سوگند قاطع دعوا.

۴.آرایی که طرفین حق فرجام‌خواهی خود را نسبت به آن ساقط کرده باشند.

۵.آرایی که به موجب قوانین خاص غیرقابل‌فرجام می‌باشند.

جهات فرجام خواهی

۱.دادگاه صادر کننده رای صلاحیت ذاتی رسیدگی به موضوع را نداشته باشد.

۲.رای خلاف شرع و قانون صادر شده است.

۳.عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا اگر انقدر مهم باشد که رای را از اعتبار قانونی بیندازد.

۴.آرای مغایر با یکدیگر، بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد.

۵.تحقیقات انجام شده ناقص بوده و یا به دلایل و دفاعیات طرفین توجه نشده باشد.

۶.تعارض بین اسباب موجهه رای و منطوق رای.

۷.قاضی تفسیر نادرستی از قرارداد ارائه کرده باشد.

۸.عدم صحت مدارک و اسنادی که مبنای رای قرار گرفته ثابت شود.

مهلت فرجام خواهی

مهلت درخواست فرجام خواهی برای ساکنان ایران ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج ۲ماه است.

شرایط دادخواست فرجام | فرجام خواهی

شرایطی که در دادخواست فرجام باید رعایت شود از قرار ذیل است:

۱.ذکر نام و نام خانوادگی و اقامتگاه فرجام خواه و وکیل او.

۲.ذکر نام و نام خانوادگی و اقامتگاه فرجام خوانده.

۳.ذکر شماره رای مورد فرجام.

۴.ذکر شماره شعبه و نام دادگاه صادر کننده رای.

۵.ذکر تاریخ ابلاغ رای.

۶.ذکر ادله و منضمات دادخواست فرجام‌خواهی.

۷.ضمیمه کردن لایحه به دادخواست فرجام الزامی است.

۸.ضمیمه کردن تصویر دادنامه مورد اعتراض به دادخواست فرجام الزامی است.

۹.اگر دادخواست فرجام توسط نماینده محکوم‌علیه تقدیم شود نماینده باید تصویر سندی که سمت او را اثبات می‌کند به دادخواست فرجام منضم کند.

ضمانت اجرای شرایط دادخواست فرجام | فرجام خواهی

۱.اگر نقص دادخواست فرجام ناشی از عدم درج نام یا اقامتگاه فرجام خواه یا وکیل او باشد مدیر دفتر شعبه صادر کننده رای فرجام خواسته، دادخواست را تا پایان مهلت فرجام متوقف نگه می‌دارد اگر دادخواست فرجام تکمیل نشود قرار رد دادخواست فرجام صادر می‌شود. این قرار ظرف۲۰روز قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.

۲.اگر نقص دادخواست فرجام به دلیل عدم رعایت سایر شرایط باشد مدیر دفتر خطاب به دادخواست دهنده اخطار رفع نقص صادر و به او ۱۰روز مهلت می‌دهد. در صورت عدم رفع نقص قاضی قرار رد دادخواست را صادر می‌کند این قرار ظرف ۲۰روز قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.

رسیدگی در دیوان عالی کشور

پس از اینکه دادخواست فرجامی به دیوان عالی کشور آمد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت یا رای صادر شده ابرام ( تایید ) می‌گردد یا اینکه نقض می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دیوان عالی کشور چیست را مطالعه نمایید.

رای ابرام

شعبه دیوان عالی کشور پس از رسیدگی با نظر اکثریت اعضا، چنانچه رای صادره را مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده تشخیص دهد ضمن ابرام آن، پرونده را به دادگاه صادر کننده رای اعاده می‌کند.

ابرام رای ممکن است به این سبب باشد که به تشخیص دیوان عالی کشور، اعتراضات فرجام خواه در محدوده هیچ یک از موارد نقض جای نمی‌گیرد و موجب نقضی نیز در رای دیده نمی‌شود.

نقض رای و اقدامات پس از آن

در صورتی که دیوان عالی کشور پس از رسیدگی یکی از موجبات نقض را در رای فرجام خواسته ببیند رای را به شرح زیر نقض و به ترتیب آتی اقدام می‌کند:

۱.نقض رای به سبب عدم صلاحیت دادگاه.

در این وضعیت پرونده برای رسیدگی به مرجع صالح ارجاع می‌گردد.

۲.نقض قرار.

در صورتی که رای فرجام خواسته به صورت قرار بوده و نقض شود پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده قرار اعاده می گردد.

منظور از قرار در این مورد قرارهای قاطع دعوا است مثل قرار ابطال دادخواست.

۳.نقض حکم به علت نقص تحقیقات.

در این حالت دیوان عالی کشور مکلف است نواقص تحقیقات را به صورت یکجا و مشروح بنویسد و دادگاه مرجوع‌الیه نیز باید تحقیقات موردنظر دیوان عالی کشور را انجام داده و با در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به صدور رای شایسته کند.

۴.نقض رای به علت مغایرت با رای دیگر.

در صورتی که آرای مغایر صادر شده باشد رای جدید بی‌اعتبار بوده و به درخواست ذی نفع، بی‌اعتباری آن اعلام می‌شود. رای نخست نیز در صورت وجود هر یک از موارد نقض، نقض می‌گردد اعم از اینکه آرای مزبور از یک دادگاه یا دادگاه‌های متعدد صادر شده باشند.

۵.نقض رای به سایر جهات.

در صورتی که رای فرجام‌خواسته به عللی غیر از موارد یاد شده نقض گردد پرونده به شعبه دیگر از همان حوزه دادگاه صادر کننده رای نقض شده فرستاده می‌شود. اگر آن حوزه بیشتر از یک شعبه دادگاه نداشته باشد به نزدیک‌ترین دادگاه حوزه دیگر فرستاده می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرجام خواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرجام خواهی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: فرجام خواهی ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

گاهی ممکن است برای انجام امور خود دست به کاری بزنیم که باعث شود یک واقعه حقوقی اتفاق بیفتد و یا اینکه یک عمل حقوقی انجام دهیم. این دو مورد بسیار با هم تقاوت دارند. در ادامه قصد داریم در مورد عمل حقوقی و واقعه حقو‌قی توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

عمل حقوقی به چه اعمالی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

اعمال حقو‌قی به عملی گفته می‌شود که طی انجام آن‌ها شخص با دارا بودن اراده دست به انجام کاری ‌‌‌می‌زند که با این شرایط یک عمل حقو‌قی انجام گرفته شده است. برای انجام اعمال حقو‌قی افراد ‌‌‌می‌توانند با استفاده از اراده خود و یا به همراه اراده چند نفر دیگر کاری کنند که قانون آن را به عنوان اعمال حقو‌قی به حساب بیاورد. اعمال حقو‌قی به طور کلی شامل موارد زیر ‌‌‌می‌شوند:

عمل حقوقی با یک اراده

در اعمال حقو‌قی تک اراده‌ای در واقع یک فرد مرتکب عمل حقو‌قی ‌‌‌می‌شود. ‌برای مثال حق طلاق با مرد است و او به تنهایی تصمیم به طلاق ‌‌‌می‌گیرد که در اینجا مرد فقط با اراده خود مرتکب یک عمل حقو‌قی شده و طلاق گرفته است.

عمل حقوقی با چندین اراده

در اعمال حقو‌قی که با چند اراده انجام ‌‌‌می‌شوند دو یا چند نفر به صورت مشترک با هم تصمیم ‌‌‌می‌گیرند که مرتکب عملی شوند، برای مثال دو نفر قراردادی با یکدیگر امضا ‌‌‌می‌کنند که در این مورد عمل حقو‌قی با دو یا چند اراده صورت گرفته است.

وقایع حقوقی به چه وقایعی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

وقایع حقو‌قی وقایعی هستند که خارج از اراده افراد اتفاق ‌‌‌می‌افتند و فرد بدون دارا بودن اراده باعث اتفاق افتادن این وقایع ‌‌‌می‌شود. برای مثال مرگ یا تولد اشخاص وقایع حقوقی‌اند که خارج از اراده فرد اتفاق می‌افتند ولی دارای آثار حقوقی نیز می‌گردند.

سوالات متدوال

تفاوت اصلی اعمال حقو‌قی و وقایع حقو‌قی چیست‌‌‌ ؟

با اراده بودن فرد و بی‌اراده بودن او در انجام یک عمل.

اگر فرد خانه‌ای را اجاره کند عمل حقو‌قی انجام داده است‌‌‌ ؟

بله طبق توضیحات مقاله بستن قرارداد جزو اعمال حقو‌قی به حساب ‌‌‌می‌آید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعمال و وقایع حقوقی، به کانال تلگرام حقو‌قی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقو‌قی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقو‌قی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعمال و وقایع حقوقی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: عمل حقوقی و واقعه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اگر پرونده‌ای در دادگاه بدوی در جریان باشد و نسبت به آن حکمی صادر شود این حکم در مهلت مقرر قابل تجدید نظر‌ خواهی است. و خوانده اگر نسبت به آن حکم معترض باشد و ادعا کند به‌ هر دلیلی حکم صادره خلاف عدالت است می‌تواند از طریق تجدید نظر خواهی ادعای خود را اثبات کند. در واقع تجدید نظر خواهی از حکم یعنی اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی و درخواست رسیدگی مجدد به تمام یا بخشی از دعوا.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : تجدید نظر خواهی از حکم

آرای قابل تجدید نظر و غیرقابل تجدید نظر

بعضی از آرای صادره از دادگاه بدوی قابل تجدیدنظرخواهی هستند و بعضی خیر.

آرای قابل تجدید نظر

۱.احکام صادره در دعاوی مالی که خواسته یا ارزش آن بیشتر از ۳ میلیون ریال است.

۲.اگر در یک دادخواست، خواسته‌های متعدد درج شده باشد قابلیت تجدیدنظرخواهی نسبت به هر خواسته به‌صورت جداگانه باتوجه به نوع و بهای آن خواسته محاسبه می‌شود و مجموع آن‌ها حساب نمی‌شود.

۳.اگر دادگاه جزایی به تبع رسیدگی به امر کیفری به دادخواست حقوقی مبنی بر ضرر و زیان ناشی از جرم رسیدگی کند و درخصوص اصل مجرمیت و ضرر و زیان ناشی از جرم به ‌نحو توامان رای دهد چنانچه جنبه کیفری رای قابل تجدیدنظر باشد حکم صادره راجع به ضرر و زیان هم به تبع آن قابل تجدیدنظر است.

۴.کلیه‌ احکام صادره در دعاوی غیر مالی.

۵.اگر حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد حکم راجع به متفرعات دعوا مثل هزینه دادرسی هم قابل تجدیدنظر است.

۶.حکم عزل وصی یا قیم یا ضم امین، حکم حجر، بقای حجر، رد درخواست حجر، رد درخواست بقای حجر و رد درخواست رفع حجر قابل تجدیدنظر است.

۷.اگر حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد قرار قاطع صادر شده در آن دعوا هم قابل تجدیدنظر است.

توصیه می‌کنیم مقاله رای قابل تجدید نظر را مطالعه نمایید.

آرای غیرقابل تجدید نظر

۱.حکم مستند به اقرار در دادگاه.

۲.حکم مستند به رای کارشناس که طرفین کتبا رای کارشناس را قاطع دعوا قرار داده باشند.

۳.توافق طرفین در اسقاط حق تجدیدنظرخواهی.

اصحاب دعوا

اصحاب دعوای تجدید نظر همان اصحاب دعوای نخستین می‌باشند همچنین اشخاص ثالث هم ممکن است در دعوای تجدیدنظر ایفای نقش کنند.

تجدید نظرخواه | تجدید نظر خواهی از حکم

کسی است که در دعوای نخستین محکوم شده باشد.

فقط نسبت به آن قسمت از رای که علیه او صادر شده است می‌تواند تجدیدنظرخواهی کند.

تجدیدنظرخوانده | تجدید نظر خواهی از حکم

کسی است که رای به نفع او صادر شده است چه اصحاب دعوای اصلی بوده است چه بعنوان ثالث در مرحله نخستین وارد شده است.

مهلت تجدیدنظر

طبق قانون مهلت تجدیدنظر برای اشخاص مقیم ایران ۲۰روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۲ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است.

اگر محکوم‌علیهم متعدد باشند چنانچه حداقل یکی از آن‌ها مقیم خارج از کشور باشد مهلت تجدیدنظر برای همگی آن‌ها ۲ماه است.

در مواردی مهلت تجدیدنظر بیش از ۲۰روز یا ۲ماه خواهد بود این موارد عبارتند از:

۱.فوت، حجر، ورشکستگی محکوم‌علیه | تجدید نظر خواهی از حکم

اگر در مهلت تجدیدنظر شخصی که حق تجدیدنظرخواهی دارد فوت کند یا محجور یا ورشکسته شود رای باید مجددا به وراث او یا قیم او یا مدیر تصفیه او ابلاغ شود.

۲.زوال سمت نماینده | تجدید نظر خواهی از حکم

اگر سمت شخصی که حق اعتراض به رای داشته زائل شود رای مجددا به شخصی که دارای سمت شده یا به خود اصیل ابلاغ می‌شود.

۳.عذر تجدیدنظرخواه 

طبق قانون محکوم‌علیه می‌تواند در صورت وجود جهات عذرموجه دادخواست تجدیدنظر را پس از مهلت مقرر تقدیم کند.

جهات عذرموجه عبارتند از: ۱.بیماری مانع حرکت ۲. فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد ۳.حوادث قهری ۴.توقیف یا در حبس بودن.

ضمانت اجرای رعایت مهلت تجدیدنظر | تجدید نظر خواهی از حکم

اگر دادخواست تجدیدنظر خارج از مهلت قانونی تقدیم شود قرار رد دادخواست صادر می‌شود. این قرار ظرف ۲۰روز قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است؛ رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است.

آیین دادرسی تجدیدنظر و صدور رای

مرجع تجدیدنظر و تقدیم دادخواست

طبق قانون تجدیدنظرخواه باید دادخواست خود را به دفتر دادگاه صادرکننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آن جا محبوس است تسلیم کند.

مرجع تجدیدنظر آرای دادگاه‌های عمومی و انقلاب هر حوزه‌ای، دادگاه تجدیدنظر مرکز همان استان است.

اگر دادخواست به دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر یا دفتر بازداشتگاه تسلیم شده این مراجع باید دادخواست را پس از ثبت به دادگاه صادرکننده رای مرحله نخستین بفرستند.

تکلیف دادگاه صادرکننده رای نخستین

دادگاه صادرکننده رای نخستین در قبال دادخواست تجدیدنظر تکالیفی دارد که در حالات مختلف متفاوت است.

۱. حالتی که دادخواست خارج از مهلت مقرر تقدیم شده باشد: اگر دادخواست بدون اعلام عذرموجه خارج از مهلت تقدیم شده باشد یا عذری که اعلام کرده موجه نباشد قرار رد دادخواست صادر می‌شود اما اگر عذر اعلام شده موجه باشد قرار قبولی دادخواست صادر می‌شود.

۲. حالتی که دادخواست ناقص تقدیم شده باشد: اگر دادخواست شرایط قانونی لازم را نداشته باشد ناقص است و باید در مهلت مقرر رفع نقص صورت بگیرد.

۳. حالتی که دادخواست در مهلت مقرر و کامل تقدیم شده باشد: مدیر دفتر دادگاه صادرکننده رای نخستین باید ظرف ۲ روز یک نسخه از دادخواست و پیوست‌های آن را برای تجدیدنظرخوانده بفرستد تا ظرف ۱۰ روز با تقدیم لایحه پاسخ دهد، پس از پایان ۱۰ روز دفتر دادگاه پرونده را به مرجع تجدیدنظر می‌فرستد.

رسیدگی دادگاه تجدیدنظر

دادگاه تجدیدنظر از دو یا سه قاضی تشکیل می‌شود که هر رای را باید هر دو نفر امضا کنند.

الف. تصمیمات دادگاه تجدیدنظر در فرضی که دعوای تجدیدنظر قابل رسیدگی نباشد:

۱.برگشت دادن پرونده: در مواردی مثل وقتی که دادخواست تجدیدنظر ناقص باشد پرونده به دادگاه نخستین برگردانده می‌شود.

۲.اخطار رفع نقص و درصورت لزوم صدور قرار رد دعوای مرحله نخستین: اگر دادخواست دعوای نخستین ناقص باشد و دادگاه بدوی به آن توجه نکرده باشد دادگاه تجدیدنظر به دادخواست دهنده اخطار رفع نقص می‌دهد اگر اقدام نکرد دادگاه رای مرحله نخستین را فسخ و قرار رد دعوای مرحله نخستین را صادر می‌کند.

۳.صدور قرار عدم صلاحیت: اگر پرونده را به دادگاه تجدیدنظری که صالح نیست بفرستند آن دادگاه قرار عدم صلاحیت صادر کرده و پرونده را به دادگاه صالح می‌فرستد.

۴.صدور قرار رد دادخواست تجدیدنظر: وقتی دادخواست تجدیدنظر بدون عذرموجه خارج از مهلت قانونی تقدیم شود این قرار صادر می‌شود.

۵.صدور قرار رد دعوای تجدیدنظر: اگر سمت تجدیدنظرخواه محرز نباشد این قرار صادر می‌شود.

۶.صدور قرار عدم استماع دعوای تجدیدنظر: اگر رای تجدیدنظرخواسته به هر علتی قابل تجدیدنظر نباشد چنین قراری صادر می‌گردد.

ب. تصمیمات دادگاه در فرضی که دعوای تجدیدنظر قابل رسیدگی باشد:

۱.فسخ رای مرحله نخستین: دادگاه تجدیدنظر می‌تواند رای مرحله نخستین را فسخ کند.

۲.تایید رای مرحله نخستین: اگر دادگاه تجدیدنظر رای بدوی را بدون اشکال تشخیص بدهد آن را تایید می‌کند‌.

شکل رای تجدیدنظر

دادگاه تجدیدنظر مثل دادگاه بدوی ممکن است قرار یا حکم یا دستور صادر کند. در تمام مواردی که دادگاه تجدیدنظر رای قطعی صادر می‌کند این رای به‌صورت دادنامه درآمده و قضات آن را امضا می‌کنند سپس به اصحاب دعوا ابلاغ می‌شود.

رای صادره از دادگاه تجدیدنظر قطعی بوده و فقط در مواردی قابل فرجام است.

توصیه می‌کنیم مقاله فرجام خواهی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدیدنظر خواهی از حکم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظر خواهی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 


:: برچسب‌ها: تجدید نظر خواهی از حکم ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد افراد قصد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که معامله‌ای را با یکدیگر انجام دهند و یا مسئولیتی را به عهده بگیرند که در این موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانند از تنظیم عقد و قرارداد استفاده کنند تا بهتر به یکدیگر اعتماد نمایند و نسبت به تعهدات خود پایبندتر باشند. در ادامه قصد داریم مفهوم عقد و قرارداد را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

عقد و قرارداد به چه معناست ؟

شاید شما نیز بارها کلمه عقد را شنیده باشید ولی از مفهوم آن‌ در قوانین کشور اطلاعی نداشته باشید که در این باره باید بگوییم عقد نیز یک نوع قرارداد به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید که طی تنظیم آن افراد موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را به عهده بگیرند و اموری را انجام دهند. تنظیم عقد در موارد زیادی اتفاق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌افتد که این موارد شامل عقد بیع، عقد رهن، عقد مضاربه، عقد اجاره و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. عقد در قوانین کشور انواع مختلفی دارد و در شرایط مختلف تنظیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد. در ادامه انواع آن را‌ ذکر کرده‌ایم:

عقد تملیکی

در عقد تملیکی دو طرف موظف هستند که مالی را به دیگری بدهند و در عوض آن مال دیگری را دریافت نمایند. عقد تملیکی شامل عقود بیع، معاوضه، اجاره و…‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود.

عقد و قرارداد عهدی

در عقد عهدی یک طرف عقد ملزم به انجام کاری خواهد شد، عقد عهدی شامل عقودی مثل کفالت، حواله، ضمانت و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

عقد و قرارداد اذنی

عقد اذنی نیز یکی از انواع عقد به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید که در آن‌ هیچ کدام از طرفین ملزم به انجام کاری مشخص نیستند و صرف اذن و اجازه یک طرف جواز انجام اموری از جانب دیگریست. عقد اذنی شامل مواردی مثل وکالت، عاریه، ودیعه و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

مفهوم قرارداد چیست ؟

مفهوم قرارداد این است که دو طرف در قبال یکدیگر مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارند که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست آن‌ها را به خوبی انجام دهند. برای مثال در قرارداد یک طرف موظف به تحویل خانه‌اش به دیگری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و طرف مقابل نیز باید اجاره بهای آن خانه را پرداخت کند. عقد و قر‌ارد‌اد بسیار شبیه به هم هستند اما تنها موردی که آن‌ها را از یکدیگر متمایز ساخته است این است که عقد شامل موارد مشخصی مثل بیع، رهن و…‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود اما قرار‌دا‌د تما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می توافقات بین فردی را در بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

وجه مشترک عقد‌ و قرارداد چیست ؟

وجه مشترک میان عقد و قرا‌رداد تعهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد، این به این معنی است که در هر دو مورد عقد و قر‌ارداد هر دو طرف متعهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست به تعهدات خود پایبند بوده و وظایف خود را انجام دهند.

سوالات متداول

عقد به چه معناست ؟

عقد به این معنی است که دو یا چند نفر در قبال یکدیگر مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را به عهده گرفته و اموری را انجام خواهند داد.

وجه مشترک عقد و قرارداد چیست ؟

تعهد.

آیا قرارداد شامل تمام عقود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد و قر‌ارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد و قرار‌داد پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: عقد و قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حقوق مدنی با توجه به کاربرد امروزی آن در عرصه دعاوی، مسئولیت مدنی یا جبران خسارت می‌باشد. مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به دیگری ضرر و زیانی وارد آورد که رابطه قراردادی با او ندارد. به طور کلی در هر موردی که شخص موظف به جبران ضرر دیگری باشد می‌گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است. اگر کسی به شما ضرر مالی وارد کند می‌توانید علیه او دعوای مسئولیت مدنی اقامه نمایید. در ادامه به بررسی مسئولیت مدنی و بررسی مبنای آن و همچنین ارکان جبران خسارت مطابق قانون می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ارکان جبران خسارت یا مسئولیت مدنی

 

مبنای مسئولیت مدنی

در اکثر کشور‌ها نظریه تقصیر مبنای اصلی مسئولیت مدنی است، اگر چه در مواردی بر اساس نیاز‌ها و مصالح اجتماعی نظریه خطر یا مسئولیت بدون تقصیر مورد قبول قانون گذار واقع شده است.
در این جا به تفسیر دو نظریه تقصیر و خطر می‌پردازیم.

نظریه تقصیر

طبق این نظریه مسئولیت مدنی مبتنی بر تقصیر (اعم از عمدی یا غیر‌عمدی) است و فقط کسی را می‌توان مسئول شناخت که مرتکب تقصیر شده باشد و اثبات آن اصولا بر عهده زیان دیده است.
طرفداران این نظریه آن را با مفاهیم اخلاقی توجیه می‌کنند و می‌گویند محکوم کردن شخص، بی آن که تقصیری از او سر زده باشد، محکوم کردن بی‌گناه است که اخلاق آن را نمی‌پذیرد.

نظریه خطر

نظریه خطر دارای شکل‌ها و گونه‌های مختلف است:
۱ – برخی بر این نظرند که شخصی که از فعالیتی سود می‌برد، باید ضرر‌های ناشی از آن را هم تحمل کند و این امری طبیعی و موافق با اخلاق و عدالت است. این نظریه به نظریه خطر، معروف است.
مقصود از نفع، سود مالی و اقتصادی است و فعالیت اقتصادی سود آور موجب مسئولیت است، هر چند که تقصیری در میان نباشد.

بنابراین برای مطالبه خسارت اثبات تقصیر یا حتی فرض تقصیر لازم نیست و زیان دیده فقط باید ثابت کند که ضرر ناشی از فعالیت سود آور خوانده بوده است.

۲ – از آن جا که فعالیت انسان منحصر به فعالیت انتفاعی نیست و چه بسا ممکن است خسارت ناشی از فعالیت غیر‌انتفاعی (مانند رانندگی برای تفریح) باشد نظریه خطر، دارای قلمروی گسترده شد. این نظریه معروف به نظریه خطر مطلق یا خطر فعالیت است. طبق این نظریه، نفع اعم از نفع مادی یا معنوی است. بنابراین، راننده اتومبیل چه نفع مالی داشته باشد و چه برای تفریح رانندگی کند، در صورت ایراد خسارت به دیگری مسئول است، هرچند که مرتکب تقصیری نشده باشد یا تقصیر او را نتوان اثبات کرد.

ارکان جبران خسارت

ارکان جبران خسارت به معنای آن شرایط عمومی لازم برای به وجود آمدن مسئولیت برای جبران ضرر می‌باشد.
برای تحقق مسئولیت مدنی سه شرط لازم است که باید وجود داشته باشد:

۱ – ضرری که به خواهان وارد شده است 

در این جا به تعریف ضرر و شرایط ضرر قابل جبران می‌پردازیم.
همان طور که در بالا گفتیم ضرر، نخستین رکن تحقق جبران خسارت است. منظور از ضرر در معنای عرفی هر گونه صدمه مادی یا معنوی وارد به شخص می‌باشد.
نکته: هر ضرری موجب به وجود آمدن مسئولیت مدنی نمی‌شود، زیرا ضرر قابل جبران شرایطی دارد که آن شرایط عبارتند از:
1. مسلم باشد، نه احتمالی.
2. مستقیم باشد. 
3. شخصی باشد. 
4. ناشی از لطمه‌ای باشد که به حق شخص یا نفع مشروع او وارد شده است. 
5. قبلا جبران نشده باشد.
6. قابل پیش بینی باشد.

۲ – تقصیر | جبران خسارت

تعاریف متعددی از تقصیر وجود دارد که بهترین آن می‌تواند این باشد: تقصیر عبارت است از، تجاوز رفتار انسان از مقدار و میزان متعارف.
طبق ماده ۹۵۳ قانون مدنی تقصیر اعم است از تفریط و تعدی.
ماده ۹۵۱ قانون مدنی هم به تعریف تعدی و ماده ۹۵۲ قانون مدنی به تعریف تفریط پرداخته است.
تعدی به معنای تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف نسبت به مال یا حق دیگری می‌باشد و تفریط به معنای ترک عملی است که به موجب قرارداد یا متعارف برای حفظ مال غیر لازم است.
به عبارت دیگر و با توجه به این تعاریفی که گفته شد تقصیر عبارت است از انجام دادن عملی که شخص نباید مرتکب شود یا ترک عملی که شخص باید انجام دهد.

۳ – رابطه سببیت | جبران خسارت

رابطه سببیت به این معنا می‌باشد که تنها وجود خسارت و تقصیر برای تحقق مسئولیت مدنی کافی نیست بلکه باید رابطه سببیت بین خسارت یا ضرر وارده و تقصیر یا فعل زیانبار وجود داشته باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله مسئولیت مدنی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارکان جبران خسارت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جبران خسارت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: ارکان جبران خسارت یا مسئولیت مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وصیت قبل از فوت عمل پسندیده و مستحبی است که بسیار به آن توصیه شده است و باعث کاهش اختلافات ارث و میراثی می‌شود. وصیت دارای انواع و اقسام مختلفی می‌باشد که اگر بخواهیم اقسام وصیت را نام ببریم می‌بایست به وصیت عهدی و تملیکی اشاره کنیم. در ادامه در مورد وصیتنامه عهدی و تملیکی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

وصیتنامه چیست ؟

وصیت نامه به تصمیم فرد در خصوص اموالش پس از وفات گویند. فرد در وصیت نامه می‌تواند تا یک سوم اموالش را به هر کس که می‌خواهد ببخشد و کسی نمی‌تواند با این امر مخالفت کند.

انواع وصیتنامه

وصیت عموما به دو دسته تقسیم می‌شود که توضیحات آن در ادامه خواهد آمد.

وصیت عهدی

وصیت عهدی به وصیتی گفته می‌شود که طی آن فرد متوفی از شخص دیگری می‌خواهد که پس از مرگش امور مربوط به او را انجام دهد. برای مثال فرد متوفی از شخص قابل اعتمادش می‌خواهد که پس از مرگش از فرزندان او به خوبی مراقبت نماید که در اینجا وصیت عهدی صورت گرفته است.

اگر فردی که در وصیت باید امور را به انجام برساند در زمان حیات وصیت کننده اعلام‌ کند که این ‌کار را انجام ‌نمی‌دهد از نظر قانونی دیگر مسئولیتی ندارد اما اگر بعد از مرگ متوفی و با وجود پذیرش قبلی بخواهد که به وصیت او عمل نکند اجازه این کار را نخواهد داشت.

وصیت تملیکی | انواع وصیت

وصیت تملیکی به وصیتی گفته می‌شود که شخص وصیت کننده یکی از املاک خود را پس از مرگ به شخصی که تمایل دارد می‌بخشد. برای مثال پدر وصیت می‌کند که پس از مرگش خانه‌اش به نام پسرش شود که در این صورت وصیت تملیکی خواهد بود و برای پسر منفعت خواهد داشت.

در وصیت تملیکی شخص متوفی می‌تواند تا یک سوم اموال خود را وصیت کند اما اگر کل اموال را وصیت کند وارثین دیگر می‌توانند پس از مرگش با وصیت او مخالفت کنند. اگر شخص متوفی پیش از مرگش تمام اموال خود را وصیت کند و وارثین پس از مرگ او موافق این تصمیم باشند باید به وصیتش عمل کنند و اموالش را به کسی که وصیت کرده است تقدیم نمایند.

سوالات متداول

اقسام وصیت کدامند‌‌‌ ؟

اقسام وصیت دو نوع تملیکی و عهدی می‌باشند.

در وصیت تملیکی به صورت قانونی چه مقدار از اموال قابل وصیت است ؟

در این نوع وصیت به طور قانونی تا یک سوم اموال قابل وصیت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیتنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیتنامه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: وصیتنامه و انواع آن ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

انسان دارای حقوق فراوانی ‌‌می‌باشد که این حقوق با توجه به شرایطی که دارد به او تعلق خواهند ‌گرفت. حقوق افراد انواع مختلفی دارند و هر فرد ‌‌می‌بایست لیاقت خود را برای دریافت حقش به اثبات برساند. اهلیت در واقع باعث ‌‌می‌شود که افراد بتوانند از حقوق خود به بهترین شکل استفاده کنند. در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص اینکه اهلیت چیست ارائه داده‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اهلیت چیست ؟

هرگاه فردی دارای شایستگی و لیاقت دریافت حقی باشد و یا از نظر قانونی بتواند حقی را اجرا کند ‌‌می‌گویند که او دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت است. هر فرد دارای حقوق فراوانی ‌‌می‌باشد که قانون تا زمانی که او دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت نباشد به او اجازه استفاده از حقوقش و اجرای آن‌‌‌ها را ‌‌نمی‌دهد.

انواع اهلیت | اهلیت چیست

‌‌‌‌ا‌هلیت مطابق قانون دارای دو نوع تمتع و استیفا ‌‌می‌باشد که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. در ادامه ‌‌‌‌ا‌هلیت تمتع و استیفا را به طور کامل شرح داده‌‌‌‌ایم:

  • اهلیت تمتع:

هرگاه فردی به دنیا ‌‌می‌آید طبق قانون به او حقوقی تعلق ‌‌می‌گیرد و قانون ‌او را از زمان ‌تولد تا زمان مرگ شایسته دارا بودن این حق ‌‌می‌داند که به جمع این حقوق ‌‌‌‌ا‌هلیت تمتع گفته ‌‌می‌شود. برای مثال افراد از زمانی که متولد ‌‌می‌شوند تا رمان مرگ ‌‌می‌توانند ازدواج کنند، یعنی آن‌‌‌ها شایسته هستند تا تشکیل زندگی دهند که در اینجا ‌‌می‌توان گفت فرد دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت تمتع است.

  • اهلیت استیفا:

‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا به توانایی فرد برای اجرا کردن حقوقش گفته ‌‌می‌شود. برای مثال در ‌‌‌‌ا‌هلیت تمتع فرد اجازه ازدواج دارد اما اگر به سن قانونی نرسیده باشد ‌‌نمی‌تواند ازدواج کند و در این جا ‌‌می‌توان گفت که فرد ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا ندارد. قبول کردن تعهد را نیز ‌‌می‌توان جزو ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا قرار داد و هرگاه که فرد بتواند تعهدی را بپذیرد به این معناست که ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا دارد.

چرا افراد دارای اهلیت ‌‌می‌شوند‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌ا‌هلیت به افراد کمک ‌‌می‌کند که بتوانند به حق و حقوق خود برسند و لیاقت اجرای حقوق خود را داشته باشند. ‌برای مثال فردی که ‌‌‌‌ا‌هلیت تمتع دارد ‌‌می‌تواند صاحب ملکی شود و یا فردی که ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا دارد ‌‌می‌تواند ازدواج کند اما اگر ‌‌‌‌ا‌هلیت وجود نداشته باشد فرد ‌‌نمی‌تواند به حقوق خود برسد.

اگر فردی که دارای ا‌هلیت استیفا نیست حقی را اجرا کند تکلیف چیست‌‌‌‌ ؟

یکی از پرسش‌‌‌هایی که در مورد ‌‌‌‌ا‌هلیت در ذهن افراد به وجود ‌‌می‌آید این است که آیا فردی که ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا ندارد ‌‌می‌تواند حقوق ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا را اجرا کند‌‌‌‌؟ که در این باره باید بگوییم کسی که ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا ندارد در واقع ‌‌نمی‌تواند حقوق قانونی را اجرا نماید زیرا او به سن قانونی اجرای این حق نرسیده است.‌ برای مثال فردی که ‌‌می‌خواهد خانه‌‌‌‌ای را بخرد یا اینکه ازدواج کند باید دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت استیفا باشد و سن تعیین شده‌‌‌‌ای داشته باشد.

همچنین فرد محجور اهلیت استیفا ندارد. برای کسب اطلاع در خصوص مفهوم حجر و انواع آن کلیک نمایید.

سوالات متداول

‌‌‌‌ا‌هلیت به چه معناست‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌ا‌هلیت به لیاقت و توانایی فرد برای دریافت حقوق خود و اجرای آن‌ها گفته ‌‌می‌شود.

در صورت دارا بودن حق ازدواج فرد دارای چه ‌‌‌‌ا‌هلیتی است‌‌‌‌ ؟

در صورت دارا بودن حق ازدواج فرد دارای ‌‌‌‌ا‌هلیت تمتع است و ‌‌می‌تواند ازدواج کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌هلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌هلیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: اهلیت چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم بحث جلب متهم می‌باشد. در ماده ۱۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است در صورت عدم حضور متهم، وی را جلب می‌کنند. همچنین ماده دیگری که می‌توان در این راستا به آن استناد کرد ماده ۱۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که اصطلاح حقوقی جلب متهم از سایر اصطلاحات حقوقی مانند بازداشت متهم متفاوت می‌باشد. منظور قانون از جلب این است که متهم برای پاره‌ای توضیحات دستگیر شود. به عبارت دیگر زمانی که متهم جلب شود آزادی رفت و آمد از او سلب می‌گردد. در ادامه به بررسی مطالب و نکات بیشتری در این خصوص می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : جلب متهم

چه شرایطی برای جلب متهم لازم می‌باشد ؟

در درجه اول آن چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که ابتدا باید برای متهم احضاریه ابلاغ شود. اگر با وجود ابلاغیه او حضور پیدا نکند و همچنین عذر موجهی برای عدم حضور خودش نداشته باشد در این صورت است که شخص بازپرس یا دادیار پس از طی شدن مراحلی که ذکر شد دستور جلب صادر می‌نماید. ابتدا باید توجه کرد که عدم حضور با وجود عذر موجه است یا خیر. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که منظور از عذر موجه چه عذری می‌باشد؟
در پاسخ به این سوال باید به ماده ۱۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کنیم. در این ماده آمده است که متهم در صورت احضار باید حضور یابد مگر اینکه عذر موجهی داشته باشد.

مصادیق عذر موجه در قانون:
الف- احضاریه آنقدر دیر برسد که وقت تنگ شود و متهم زمان حضور پیدا نکند.
ب- بیماری متهم و یا نزدیکان درجه یک او مانند همسر یا فرزند.
پ-  فوت همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم.
ت- وقوع حوادث مهم از قبیل بیماری‌های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله.
ث- در حبس بودن متهم.
ج – سایر مواردی که بازپرس آن را عذر موجه تشخیص دهد.

متهم در سایر موارد می‌تواند از بازپرس بخواهد که تحقیقات به وقفه بیفتد. بازپرس یک بار می‌تواند به او مهلت دهد.

توصیه می‌کنیم مقاله احضار متهم را مطالعه فرمایید.

آیا امکان جلب متهم بدون احضار کردن وجود دارد ؟

پاسخ مثبت است. در پاسخ به این سوال باید به بیان این مطلب بپردازیم که در چه صورتی بدون اینکه متهم احضار گردد قانونگذار امکان جلب او را در نظر گرفته است. به همین منظور باید به ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کنیم. در این ماده شرایطی بیان شده که در صورت تحقق بازپرس می‌تواند بدون احضار متهم او را جلب نماید:
الف – جرایمی با مجازات قانونی سلب حیات، قطع عضو و یا حبس ابد.
ب – معین نبودن محل اقامت، محل کسب و یا شغل متهم. بازپرس نیز موفق به شناسایی این موارد نشود.
پ – در جرائم تعزیری درجه پنج و بالاتر در صورتی که امکان مخفی شدن و تبانی متهم قوی باشد. 
ت – افراد متهم به ارتکاب جرائم سازمان‌یافته و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی.

توصیه می‌کنیم مقاله آخرین دفاع متهم را مطالعه نمایید.

آیا در اختیار داشتن برگ جلب مجوز ورود به محل اقامتش می‌باشد یا خیر ؟

تبصره ۳ ماده ۱۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌کند که ماموران برای این که برگ جلب را به متهم ابلاغ کند و او را جلب کند باید او را بیابند و برای یافتن او باید به محل اقامتش بروند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم و بسیار حائز اهمیت است این است که برگه جلب به آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد که به محل اقامتش وارد بشوند و برای اینکه بتوانند به محل اقامتش ورود کند باید مجوز داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق متهم را مطالعه فرمایید.

اگر متهم متواری باشد فرایند جلب به چه صورت انجام می‌شود ؟

در صورت فراری بودن متهم بازپرس حکم جلب را صادر و در اختیار ظابطین دادگستری می‌گذارد تا هرجا متهم را یافتند دستگیرش کنند. ذکر این نکته مهم به نظر می‌رسد که اگر متهم خود را به مقام قضایی تحویل دهد و با آن‌ها همکاری نماید می‌تواند از دادگاه تقاضای تخفیف مجازات نماید.

جلب باید در چه زمانی انجام شود ؟

به طور کلی جلب متهم باید در روز انجام شود اما در موارد استثنایی در شب نیز امکان جلب وجود دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله بازجویی از متهم را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جلب متهم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جلب متهم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: جلب متهم ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه بازار بورس بسیار داغ است و افراد زیادی به فعالیت‌های بورسی علاقه‌مند شده‌اند و سعی در سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های موجود در بورس کرده‌اند. همانطور که می‌دانیم شرکت‌های مختلفی وجود دارند از جمله شرکت‌های تضامنی، با مسئولیت محدود و شرکت سهامی و…که هرکدام از آنان شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌تواند در سود و ضرر شما بسیار تاثیر‌گذار باشد. در این مطلب ما به شرکت‌ سهامی عام‌ پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : شرکت سهامی عام 

شرکت سهامی

شرکتی است که سرمایه آن به قطعات مساوی به نام سهم تقسیم گشته و مسئولیت صاحبان سهام در قبال بدهی‌های شرکت به اندازه مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. شرکت سهامی طبق قانون تجارت شرکت بازرگانی محسوب می‌شود، هرچند موضوع آن بازرگانی نباشد.

شرکت سهامی عام

یکی از اقسام شرکت‌های سهامی است که قسمتی از سرمایه اولیه آن توسط موسسین این شرکت تامین می‌شود و قسمت دیگر به عرضه عمومی گذاشته می‌شود تا توسط مردم تامین بشود. مردمی که سهام شرکت را خریداری می‌کنند در اصطلاح تجارتی پذیره‌نویس نام دارند و این عمل خرید سهام، پذیره‌نویسی نام دارد.

اوصاف اساسی شرکت سهامی عام

۱_ مسئولیت سهام‌داران در این شرکت به میزان سهامشان است.

۲_ در تصمیم‌گیری برای اداره این شرکت اکثریت آراء ملاک است منتهی منظور اکثریت سرمایه‌ای است. یعنی عده‌ایی از شرکا که بیش از نصف سرمایه شرکت را دارا هستند.

۳_ نقل و انتقال این نوع سهام بسیار ساده است.

۴_ برای تاسیس آن حداقل سرمایه تعیین شده ۵ میلیون ریال است.

آثار شخصیت حقوقی شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی شخصیتی مستقل از شرکا دارند آن‌ها خود دارای شخصیت حقوقی هستند. بنابراین آثاری بر این شخصیت حقوقی بار می‌شود که عبارتند از:

۱_ شرکت باید نام داشته باشد. عبارت (شرکت سهامی عام ) حتما باید قبل یا بعد از شرکت بیاید. وگرنه شرکت دیگر سهامی عام نخواهد بود و شرکت تضامنی محسوب خواهد شد.

۲_اقامتگاه شرکت که مرکز اصلی شرکت است در اساسنامه تعیین می‌شود و تغییر اقامتگاه چون به معنای تغییر اساسنامه است در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است.

۳_ تابعیت شرکت بستگی به اقامتگاه دارد، تابعیت تغییر نخواهد کرد مگر با رضایت همه.

۴_ سرمایه شرکت مستقل از سرمایه شرکا است و مخصوص خود شرکت است.

تشکیل شرکت سهامی عام

برای تشکیل شرکت ابتدا موسسین شرکت باید حداقل ۲۰٪ سرمایه شرکت را تعهد کرده و لااقل ۳۵٪ مبلغی که تعهد کرده‌اند را در حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس بسپارند. سپس مدارکی که باید به امضای همه آن‌ها رسیده باشد به مرجع ثبت شرکت‌ها تسلیم کنند.

پس از اینکه اداره ثبت شرکت‌ها اجازه پذیره‌نویسی داد و آن را مطابق با قانون دانست موسسین می‌توانند اعلامیه پذیره‌نویسی را در روزنامه‌ها و بانکی که تعهد سهام در آن است در معرض دید همگان قرار دهند. پس از آن افراد علاقه‌مند به بانک مراجعه کردند تعداد سهم مورد نظر را می‌خرند و برگه تعهد سهم را امضا می‌کنند و به هر میزان که سهام خریدند ۳۵٪ آن را همان لحظه پرداخت می‌کنند و ما‌بقی را متعهد می‌شوند.

امضای ورقه تعهد سهم در بانک به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی شرکت است.

ارکان تشکیل دهنده شرکت سهامی عام

۱-رکن تصمیم‌گیرنده (مجمع).

۲- رکن اداره‌کننده (هیات مدیره).

۳- رکن نظارت‌کننده (بازرسان).

انواع مجمع

مجامع در قانون پیش بینی شده‌اند تا مهم‌ترین تصمیمات شرکت اتخاذ گردد و جنبه قانونی بگیرد. البته مجامع انواعی دارند و باید شرایط خاصی برای تشکیل، رای دادن و تصمیم گیری در آن موجود باشد.

۱-مجمع موسس

ترکیب مجمع عمومی موسس بدین صورت است که باید حداقل کسانی که نصف سرمایه را تعهد کرده‌اند اعم از پذیره‌نویسان و موسسان حاضر شوند.

اگر در اولین جلسه این حدنصاب برای تشکیل مجمع حاضر نشدند  مجددا باید آگهی شود و در جلسه دوم باید حداقل یک سوم دارندگان سرمایه حاضر شوند‌.

حد نصاب تصمیم گیری دو سوم آرای حاضرین است اگر مجمع موسس بازهم به حدنصاب نرسید و تشکیل نشد شرکت منحل می‌شود چون اساس شرکت سهامی، مجمع موسس است.

صلاحیت و وظایف مجمع عمومی موسس

۱-احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت.

۲- تصویب آورده غیرنقد موسسین.

۳- تصویب اساسنامه شرکت.

۴- انتخاب یک روزنامه کثیر‌الانتشار برای درج آگهی‌های شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی.

۵- انتخاب اولین مدیران و بازرسان: آن‌ها باید کتبا قبول سمت کنند از تاریخ قبول کتبی سمت توسط آنان شرکت تشکیل شده محسوب می‌شود.

۲-مجمع عمومی عادی

مجمع عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و زمانیکه حداقل بیش از نصف سرمایه در جلسه حاضر شوند جلسه رسمیت می‌یابد و اگر جلسه اول به حد نصاب نرسید. جلسه دوم با حضور هر تعداد از سهامداران تشکیل می‌شود.

صلاحیت و وظایف مجمع عمومی عادی

۱-رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت.

۲- تصویب تقسیم سود و اندوخته بین سهام داران.

۳- تعیین مدیران و بازرسان.

۴-تعیین حق‌الزحمه اعضای هیات مدیره و پاداش آن‌ها.

۳-مجمع عمومی فوق‌العاده

این مجمع به موارد خاص رسیدگی می‌کند و جلسات این مجمع با حد نصاب حضور ٪۵۰+۱ نفر رسمیت می‌یابد.

اگر جلسه اول به حدنصاب نرسید جلسه دوم با حضور بیش از یک سوم رسمیت می‌یابد.

صلاحیت و وظایف

۱-تغییر در موارد اساسنامه.

۲-تغییر در سرمایه شرکت.

۳-انحلال شرکت قبل از موعد.

۴-ترتیب دادن سهام ممتاز.

۵-تغییر در امتیازات وابسته به سهام ممتاز.

۶-تصمیم راجع به انتشار اوراق قرضه. (امروزه انتشار اوراق قرضه به علت ربوی بودن ممنوع است.)

۷-تصمیم در خصوص تبدیل سهام بی‌نام به با نام و برعکس.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت سهامی عام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت سهامی عام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: شرکت سهامی عام ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ثروت و دارایی هر فرد از جمله مواردی است که باعث ‌‌می‌شود او در رفاه بیشتری زندگی کند و بتواند با استفاده از ثروتش بدهی‌‌‌ها یا هرگونه خسارتی که به او وارد شده است را پرداخت کند. اما در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که فرد توانایی پرداخت برخی موارد را ندارد و در واقع از نظر مالی در وضعیت خوبی نیست که در ادامه قصد داریم در مورد ثبت دادخواست اعسار توضیحات بیشتری را ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

چه کسی ‌‌می‌تواند دادخواست اعسار را به دادگاه ارائه کند ؟

در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که دادگاه حکمی را بر علیه فردی صادر ‌‌می‌کند و او باید مبلغی را به شاکی خود بپردازد و یا اینکه فرد شکایتی را در دادگاه انجام داده است که توانایی پرداخت هزینه دادرسی آن‌ را ندارد که در این صورت به فرد معسر گفته ‌‌می‌شود. معسر در واقع کسی است که توانایی مالی ندارد و یا اینکه مالش در دسترس او قرار ندارد که در این موارد قانونگذاران قوانین زیادی را وضع نموده‌اند.

یکی از این قوانین ثبت دادخواست اعسار ‌‌می‌باشد. فرد ‌‌می‌تواند در دادگاه اعلام کند که توانایی مالی برای پرداخت بدهی به شاکی و یا پرداخت هزینه دادرسی به دادگاه را ندارد که در این صورت هزینه برای او قسط بندی ‌‌می‌شود.

برای مثال فردی توانایی پرداخت مهریه به همسرش را ندارد و دادخواست اعسار خود را به ثبت ‌‌می‌رساند و دادگاه با توجه به شرایط مالی او ‌اگر در وضعیت خوبی به سر نبرد مهریه را برای او قسط بندی ‌‌می‌کند تا آسان‌‌‌‌‌تر بتواند آن ‌را پرداخت کند.

ثبت دادخواست اعسار

ثبت دادخواست اعسار با توجه به نوع اعسار تفاوت خواهد داشت و هر فرد معسر ‌‌می‌بایست با توجه به شرایط خود در زمان معینی دادخواست اعسارش را به ثبت برساند.‌‌ اگر فرد توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد ‌‌می‌بایست از زمان ارائه دادخواست تا پایان زمان رسیدگی به آن ‌دادخواستش را ثبت کند.

اما اگر فرد توانایی پرداخت بدهی‌اش را نداشته باشد بهتر است از زمانی که حکم بر علیه او صادر ‌‌می‌شود به دادگاه اعلام کند که معسر است و دادخواست اعسار خود را به ثبت برساند. همچنین دادگاه پس از صدور حکم به فرد معسر یک ماه مهلت ‌‌می‌دهد تا معسر بودن خود را اعلام نماید.

نکته مهم: چنانچه فردی معسر باشد ‌‌می‌بایست دو شاهد را به دادگاه معرفی کند و تمامی‌‌ اموال خود را به دادگاه اعلام نماید تا دادگاه دادخواست اعسارش را به ثبت برساند.

نمونه دادخواست اعسار

در زیر یک نمونه دادخواست اعسار را شرح داده‌‌‌‌ایم:

ریاست محترم مجتمع قضایی با سلام‌ و احترام

اینجانب … به استحضارتان ‌‌می‌رسانم که حکم صادره از دادگاه … بنده را محکوم ‌به پرداخت مبلغ … به فرد شاکی به نام … نموده است. اینجانب با توجه به عدم توانایی مالی برای پرداخت بدهی از ریاست محترم مجتمع قضایی خواستارم که با توجه به ماده ۵۰۹ قانون آیین دادرسی درخواست اعسار بنده را ثبت نمایند تا بتوانم بدهی خود را پرداخت کنم.

سوالات متداول

معسر کیست ؟

معسر به کسی گفته ‌‌می‌شود که توانایی‌ پرداخت بدهی به شاکی یا پرداخت هزینه‌‌‌های دادرسی خود را ندارد.

پس از صدور حکم دادگاه معسر تا چه مدتی ‌‌می‌تواند درخواست اعسارش را ثبت کند ؟

پس از صدور حکم دادگاه به معسر یک ماه مهلت ‌‌می‌دهد تا درخواست اعسارش را ثبت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت دا‌دخواست اعسار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت داد‌خواست اعسار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: دادخواست اعسار ,
:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اکثر افراد دوست دارند که ‌مال و اموالشان‌ پس از مرگ بین فرزندانشان تقسیم ‌شود. اما ممکن‌ است در این میان تمایل داشته باشند که به یکی از فرزندان ارث بیشتری بدهند که در این‌ صورت می‌توانند وصیت کنند. وصیت دارای ارکان به خصوصی می‌باشد که یکی از آن‌ها وجود موصی له می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد موصی له و برخی شرایط آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه کنید.

 

منبع : موصی له کیست

موصی له کیست ؟

هرگاه فردی وصیت کند که پس از مرگش بخشی یا کل اموال او به نام فردی دیگر شود، فردی که اموال به نام او می‌شود مو‌صی له نام دارد. به طور کلی هر فردی که وصیت به نفع او صورت گرفته باشد و مالی به او تعلق یابد مو‌صی له نام دارد. برای مثال پدر وصیت می‌کند که ماشینش پس از مرگ ‌به پسرش برسد که در این صورت پسر مو‌صی له خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت نامه را مطالعه نمایید.

شرایط موصی له چیست ؟

مو‌صی له نیز می‌بایست دارای شرایط به خصوصی باشد تا قانون او را بپذیرد. در زیر تمام شرایط مو‌صی له ذکر شده است:

  • مو‌صی له می‌بایست حتما وجود داشته باشد. یعنی هیچکس نمی‌تواند بگوید من وصیت می‌کنم که اموالم ‌به فرزندی که قرار است دو سال دیگر به دنیا بیاید برسد زیرا این فرزند وجود ندارد.
  • نوزادی که در شکم مادرش است نیز می‌تواند مو‌صی له باشد و برای مثال پدر و جد پدری او می‌توانند وصیت کنند که پس از مرگشان اموال آن‌ها به نوزاد برسد. البته در صورتی این اموال به نوزاد می‌رسد که زنده به دنیا بیاید.
  • چنانچه پدر و یا جد پدری و یا هر فرد دیگری وصیت کنند که اموالشان به نوزاد داخل شکم مادرش برسد اما نوزاد به صورت مجرمانه و عمدی سقط شود تمام اموال وصیت شده به ورثه نوزاد خواهد رسید.
  • اگر افرادی که به عنوان مو‌صی له تعیین شده باشند چندین نفر باشند تمام مال میان آن‌ها به صورت مساوی تقسیم می‌شود اما اگر وصیت کنند شرط کرده باشد که به یکی وارثین بیشتر یا کمتر مال داده شود همین طور خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

به شخصی که وصیت به نفع او است چه می‌گویند ؟

مو‌صی له.

می‌توان وصیت کرد که به نوزاد درون شکم مادرش مالی برسد ؟

بله در صورتی که نوزاد زنده به دنیا بیاید اموال وصیت شده متعلق به او خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موصی له، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موصی له پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: موصی له کیست ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خداوند زنان را خیلی دوست داشته است که موهبت الهی همچون مادر شدن را برای آن‌ها قرار داده است و بعضی‌ها خود را برای آن آماده می‌کنند. بحث ما این جا در رابطه با سقط جنین است. سقط جنین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله توسط خود مادر، در اثر تصادف یا ضرب و شتم، بر اثر مصرف داروی اشتباه و… در قانون سقط جنین جرم انگاری شده است و برای آن دیه قرار داده شده است. در ادامه با موارد آن بهتر آشنا می‌شویم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دیه سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای از زندگی جنین متولد نشده است. چنانچه جنین در اثر بیماری سخت مادر بمیرد یا بدون دخالت عامل انسانی مرده به دنیا آید دیه ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله دیه چیست را مطالعه نمایید.

فلسفه دیه سقط جنین

سقط جنین از جمله موضوعاتی است که پزشکان و حقوق‌دانان بسیاری همیشه با آن درگیر هستند. از نظر بسیاری از ادیان و از جمله اسلام این کار قتل نفس است. قانون ما آن را غیر‌قانونی و حتی خلاف شرع می‌د‌‌اند‌‌ و سقط جنین عمد‌‌ی را موجب مجازات دانسته است. از عواملی که باعث می‌شود خانمی اقدام به سقط غیرقانونی کند می‌توان به نا‌خواسته بودن حاملگی، شکست روش‌های جلوگیری از حاملگی، بارداری حاصل از روابط نا‌مشروع، تشخیص دیرهنگام بیماری‌های جنین (بعد از ۴ ماهگی) و… اشاره کرد. طبق قانون کشورمان هیچ پزشکی جز در مواردی که قانون کشور اجازه می‌دهد، نباید اقدام به عمل سقط کند. حتی اگر بداند با این کار به فرد کمک خواهد کرد، به هیچ وجه بر طبق قسم‌نامه‌های پزشکی اجازه این کار را ندارد و علاوه بر آن مجازات نیز خواهد شد.

سقط قانونی جنین قبل از چهار ماهگی

مواردی را هم مشاهده می کنیم که مادر مجبور به سقط جنین است گاه به علت در معرض خطر قرار گرفتن جان خودش و گاه به علت بیماری صعب العلاج جنین. در این موارد سقط پزشکی قانونی است البته همه این موارد باید توسط پزشکی قانونی احراز گردد.

بنابر قانون، سقط د‌‌رمانی تنها تا قبل از اتمام چهارماهگی امکان پذیر است و مجازاتی برای مادر و پزشک در پی ندارد.

مجازات سقط جنین عمدی در قانون مجازات اسلامی

جنایت عمد و غیر عمد علیه جنین

جنین در هر مرحله‌ای از رشد باشد دیه سقط جنین در جنایت عمد و شبه عمد بر عهده جانی است و در موارد خطای محض بر عاقله اوست. مثل اینکه کسی با علم به باردار بودن مادر ضربه‌ای به شکم او بزند.

قانونگذار برای سقط عمد‌‌ی جنین، هم مجازات تعزیری و هم پرد‌‌اخت د‌‌یه د‌‌ر نظر گرفته است. یعنی اگر کسی باعث سقط جنین د‌‌یگری شود‌‌ علاوه بر مجازات تعزیری که د‌‌ر قانون آمد‌‌ه موظف به پرد‌‌اخت د‌‌یه هم هست.

سقط جنین توسط مادر | دیه سقط جنین

هرگاه زنی جنین خود را سقط كند دیه آن را در هر مرحله‌ای كه باشد باید بپردازد و خود از آن دیه سهمی نمی‌برد. یعنی اگر خود مادر اقدام به سقط جنین نماید دیه آن به پدر جنین تعلق می‌گیرد.

سقط جنین به واسطه دادن ادویه و یا وسایل دیگر | دیه سقط جنین

چنانچه افرادی غیر از طبیب یا ماما یا داروفروش یا اشخاصی كه به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی امرار معاش می‌کنند، با دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردند به مجازات حبس از شش ماه یا یك سال و پرداخت دیه محكوم می‌گردند.

سقط جنین توسط طبیب و ماما یا داروفروش

هرگاه طبیب یا ماما یا داروفروش و یا اشخاصی كه به این عناوین شناخته می‌شوند، هرچند از نظر قانونی مجاز به مداخله در این حرفه‌ها نباشند، اقدام به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند مجازات آن‌ها حبس از دو تا پنج سال و پرداخت دیه است.

مشارکت د‌‌ر سقط جنین به عنوان معاون (فردی که به مجرم کمک می‌کند و در عمل مجرمانه او را یاری می‌کند) جرم سقط جنین قابل مجازات است. به این سبب قانون گذار کسانی را که به هر جهتی و هر عنوانی از قبیل ماما، دارو فروش یا اشخاص عادی در سقط جنین به مادر کمک می‌کنند را معاون جرم سقط جنین می‌داند و برای آن‌ها هم مجازات قرار داده است.

سقط جنین به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله

هر كس با علم به باردار بودن زن و به عمد به‌واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حبس از یك تا سه سال محكوم می‌شود. قصاص در این ماده در صورت ایراد صدمه به مادر اجرا می‌شود وگرنه سقط جنین قصاص ندارد.

سقط جنین جزو جرایمی است که جنبه عمومی دارد، در نتیجه رضایت زن باردار و همسرش در سقط، مانع پیگیری قانونی نخواهد شد.

دیه سقط جنین قبل از چهار ماهگی و بعد از آن

1. سقط جنین قبل از دمیده شدن روح، که فقها همه اعتقاد دارند چه عمل عمدی باشد چه غیرعمد، مجازات دیه دارد و قصاص ندارد.

2. سقط جنین پس از دمیده شدن روح، در این مورد هم فقها فرقی بین عمد و غیرعمد قائل نشده‌اند و حکم به دیه داده‌اند.

3. جنایت عمدی علیه جنین و مرگ او بعد از زنده متولد شدن، مجازات قصاص دارد.

دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است (یعنی پس از چهار ماهگی) اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد، نصف آن و اگر مشخص نباشد، سه‌ چهارم دیه کامل.

دیه جنین بر اساس مراحل مختلف رشد

دیه جنین پس از چهار ماهگی و دمیده شدن روح دیه انسان کامل است و بر حسب جنسیت جنین تعیین می‌شود.

دیه جنین قبل از تولد نسبت به مراحل مختلف رشد سنجیده می‌شود. از دو صدم دیه کامل انسان شروع می‌شود و به دیه کامل می‌رسد. بدیهی است هر چه نوزاد به ماه‌های پایانی بارداری نزدیک‌تر باشد دیه بیشتری دارد. مقدار دیه را قاضی با جلب نظر کارشناس تعیین می‌کند.

مادر در صورت سقط غیر‌قانونی باید دیه بدهد و مجازات تعزیری و حبس ندارد. همچنین مادر برای سقط جنین قصاص نمی‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه سقط جنین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه سقط جنین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: دیه سقط جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از دغدغه‌‌‌‌‌های اصلی انسان مربوط به امور معیشتی و اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. بسیاری از اشخاص با مشکلات مالی دست و پنجه نرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و برای کسب رزق حلال به سختی باید کار و تلاش کنند‌‌‌‌‌‌. اما متاسفانه در برخی از موارد افراد مغلوب شرایط بد اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و به دنبال آن دچار دردسرهای زیادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند به حدی که حتی نمی‌توانند نیاز‌‌‌‌‌های اساسی و اولیه زندگی خود را برطرف کنند‌‌‌‌‌‌. این وضعیت زمانی که اشخاص به دیگران بدهی داشته باشند تشدید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. قانون در این وضعیت افراد را معسر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند و برای آن قوانین و مقررات خاصی را وضع کرده است‌‌‌‌‌‌. در این مطلب به بررسی اینکه اعسار چیست و چه شرایطی دارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

اعسار چیست ؟

ریشه ا‌عسار کلمه عسر به معنای رنج و سختی است و از نظر لغوی ا‌عسار به معنای نیازمند شدن و تنگ دستی و قرار گیری در تنگنای مالی است.

از نظر فقهی ا‌عسار معادل افلاس است و حالتی است که در آن شخص به دلیل عدم دسترسی به اموال خود یا عدم کفایت اموال توان پرداخت بدهی‌‌‌‌‌های خود را ندارد.

در اصطلاح حقوقی ا‌عسار وضعیتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که در آن فرد به دلیل تنگدستی و مشکلات اقتصادی امکان پرداخت بدهی‌‌‌‌‌های خود را ندارد. این وضعیت مخصوص افراد عادی است نه تُجاری که مشغول کار تجاری هستند.

معسر چه کسی است ؟

معسر نیز از ریشه ا‌عسار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌. معسر فردی است که دارای اعسار است یعنی به دلیل تنگنای مالی و اقتصادی توان پرداخت دیون و خرج‌های مرسوم دادگاه را ندارد. در فقه به چنین شخصی مفلس نیز ‌‌‌‌‌‌می‌گویند.

بین معسر و ورشکسته تفاوت‌‌‌‌‌هایی وجود دارد از جمله اینکه ا‌عسار برای اشخاص عادی است ولی ورشکستگی برای تجار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. همچنین شخص معسر محجور نیست و می‌تواند در اموال خود تصرف کند اما این امکان برای ورشکسته وجود ندارد.

انواع اعسار چیست ؟

در یک تقسیم بندی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان ا‌عسار را به دو دسته تقسیم نمود: 1/ ا‌عسار مطلق 2/ ا‌عسار نسبی.

1/ ا‌عسار مطلق: حالتی است که در آن شخص به دلیل تنگدستی اصلا نمی‌تواند دیون خود یا هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی را پرداخت کند. در واقع شخص معسر هیچ پولی برای پرداخت کردن ندارد‌‌‌‌‌‌.

2/ ا‌عسار نسبی: در این حالت شخص دچار مشکل مالی و تنگدستی است به حدی که نمی‌تواند مبالغ یاد شده را به طور کامل پرداخت نماید اما ‌‌‌‌‌‌می‌تواند دیون یا هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی را به صورت اقساط و به تدریج پرداخت نماید.

راه‌‌‌‌‌های اثبات اعسار چیست ؟

قطعا به صرف این که اشخاص اعلام کنند که توانایی مالی ندارند به معنای تایید ا‌عسار آن‌ها نیست بلکه باید این موضوع اثبات گردد. برای اثبات این امر در قانون محکو‌‌‌‌‌‌میت‌‌‌‌‌های مالی دو راه مطرح شده است‌‌‌‌‌‌. اولا اقرار طلبکاران دوما دو شاهد عادل.

در صورتی که خود طلبکاران اعتراف نمایند که شخص بدهکار معسر است و توانایی پرداخت بدهی‌‌‌‌‌های خود را ندارد حکم ا‌عسار شخص ثابت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

از راه‌‌‌‌‌های دیگر راه‌‌‌‌‌های اثبات ا‌عسار شهادت دو شاهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌. این راه در سیستم قضایی برای اثبات ا‌عسار رایج‌ترین راه است و افراد با حاضر کردن دو شاهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند ا‌عسار خود را اثبات نمایند. البته این شهود باید اطلاع دقیق از اموال و دارایی‌‌‌‌‌ها و همین طور در مورد دیون شخص مدعی ا‌عسار داشته باشند. شهود باید منبع اطلاعات خود را مشخص کنند.

نکته: بهتر است که چهار شاهد داشته باشید و دو شاهد حداقل شهود لازم برای اثبات اعسار است.

دادخواست ا‌عسار چیست ؟

فردی که بدهی داشته باشد اما نتواند آن بدهی را پرداخت کند به طور مثال زوج توان پرداخت مهریه را نداشته باشد یا اینکه فرد توان پرداخت هزینه‌‌‌‌‌های لازم برای یک دادرسی مثل هزینه کارشناسی و‌‌‌‌‌‌… را نداشته باشد در این صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه دادخواستی ارائه دهد و در آن اعلام نماید که توانایی پرداخت دیون خود یا هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی را ندارد.

در این صورت فرد باید دلایل خود از جمله اسناد و مدارک مربوط به اموال و دارایی‌‌‌‌‌های خود و همچنین دیون خود را در دادگاه ارائه نماید. همچنین در جلسه دادگاه ا‌عسار باید شاهد‌‌‌‌‌ها حاضر شده و به ا‌عسار شخص شهادت دهند. در این صورت دادگاه با بررسی‌‌‌‌‌های همه جانبه بعد از اثبات اینکه شخص واقعا معسر است حکم به ا‌عسار او ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد و فرد از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی معاف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

در مورد دیون باید گفت همچنان بر ذمه شخص ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ماند اما به دلیل ا‌عسار دادگاه برای پرداخت آن با توجه به وضعیت فرد قسط بندی ‌‌‌‌‌‌می‌کند.

حکم صادره از سوی دادگاه در خصوص ا‌عسار قابل اعتراض ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد شما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید برای اعتراض به حکم ا‌عسار از مشاوره حقوقی وکلای وکیل دات کام استفاده نمایید.

سوالات متداول

ا‌عسار چیست ؟

ا‌عسار حالتی است که در آن شخص به دلیل عدم کفایت اموالش یا عدم دسترسی به آن‌‌‌‌‌ها توانایی پرداخت دیون خود را ندارد‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

معسر چه کسی است ؟

کسی که اموال او برای دیونش کفایت نمی‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

راه‌‌‌‌‌های اثبات ا‌عسار چیست ؟

اثبات ا‌عسار از طریق چهار شاهد امکان دارد‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در مورد دعوای ا‌عسار از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعسار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعسار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: اعسار چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم توهین در حقوق جزا از طریق کوچک کردن شخص با استفاده از کلمات و رفتاری که سوء ادب است محقق می‌شود. اگر بخواهیم مفهوم لغوی این کلمه را بررسی کنیم باید به واژه‌هایی مانند خوار کردن، ضعیف کردن و خفیف شمردن اشاره کنیم. در این مقاله، ما قصد داریم تا مطالب و نکاتی را در این خصوص بیان کنیم که دانستن آن‌ها موجب می‌شود تا عناصر این جرم و همچنین ضمانت اجراهای مربوط به آن را بشناسید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : توهین چیست

عناصر جرم

این جرم مانند سایر جرائم از سه عنصر تشکیل شده است: عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی که در ادامه به بررسی این سه عنصر می‌پردازیم.

عنصر قانونی

هنگامی که از عنصر قانونی این جرم صحبت می‌کنیم در واقع به دنبال پاسخ این سئوال هستیم که آیا قانون‌گذار آن را جرم انگاری کرده است یا خیر؟ و با توجه به اینکه در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی از جرم بودن این فعل صحبت شده است پاسخ این سئوال مثبت می‌باشد.

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، اگر موجب حد قذف نشود، مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی در پی خواهد داشت.

عنصر مادی

عنصر مادی به آن جنبه‌ای از جرم اشاره دارد که عینی و ملموس بوده و به معنای رفتار فیزیکی می‌باشد. رکن مادی جرایم توهین به صورت مشترک در تمام آن‌ها موجود است شامل گفتار مرتکب به شرط مشخص بودن طرف و موهن بودن (اهانت بار بودن مثل فحاشی به فرد خاصی در خیابان ) یا رفتار اهانت‌آمیز (انداختن آب دهان بر روی فردی) است.

عنصر معنوی

عنصر روانی به آن بخشی گفته می‌شود که عینی و ملموس نبوده و فقط در ذهن و روان مرتکب می‌گذرد. پس عنصر روانی به معنای قصد و هدف مرتکب از انجام این کار می‌باشد.

در توهین مشدد شخص مرتکب علاوه بر داشتن قصد اهانت باید شخصیت طرف توهین را بشناسد و از سمت و مقام او آگاهی داشته باشد وگرنه عمل او توهین ساده است.

مجازات توهین و انواع آن

الف – توهین ساده

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی دارد.

ب – توهین مشدد

هر کس با توجه به سمت یکی از روسای سه قوه یا معاونان رییس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین بکند به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌گردد.

تفاوت مهم توهین ساده و مشدد

توهین ساده از جرایم قابل گذشت است یعنی اگر شاکی خصوصی از شکایت خود صرف نظر کند محکوم مجازات نمی‌شود. اما توهین مشدد از جرایم غیر قابل گذشت است که جنبه عمومی دارد بنابراین گذشت شاکی خصوصی و سایر عوامل مخففه مجازات موجب سقوط مجازات نمی‌شود بلکه تنها می‌تواند عامل تخفیف مجازات باشد و مجرم همچنان مجازات می‌شود اما در مجازات او تخفیف می‌دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توهین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توهین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: توهین چیست؟ جرم توهین چه ارکان و انواعی دارد و چه مجازاتی در بر دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 در گذشته از چک به جای پرداخت وجه به صورت نقد استفاده می‌شده است. اما امروزه چون تاریخ صدور و پرداخت آن متفاوت هست همین باعث شده که مسئله‌ای به نام چک برگشتی به وجود بیاید. چک بلامحل به چکی گفته می‌شود که صدور آن به گونه‌ای است که بانک به یکی از علل قانونی از پرداخت وجه چک خودداری کند و یا عبارت است از این که دارنده چک هنگامی که آن را نزد بانک می‌برد تا آن را وصول کند با حساب خالی شخص صادر کننده رو به رو می‌شود، که در این حالت بانک گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند. در ادامه به بررسی شیوه‌های وصول چک برگشتی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : چک برگشتی

شیوه‌های وصول چک برگشتی

از سه طریق می‌توان چک برگشتی را پیگیری کرد: از طریق اداره ثبت، از طریق طرح شکایت کیفری، از طریق حقوقی.

الف – از طریق اداره ثبت

برای پیگیری چک از طریق اداره ثبت باید شرایطی وجود داشته باشد:

اول این که حتما مال غیرمنقولی به نام صاحب چک وجود داشته باشد.

و دوم این که فقط علیه صادر کننده چک این کار صورت می‌گیرد به زبان ساده‌تر یعنی به ضامن و ظهر‌نویس ربطی ندارد. و سوم پنج درصد مبلغ چک باید توسط دارنده چک پرداخت شود.

چهارم باید مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر کننده در بانک مطابقت داشته باشد.

و مورد آخر این است که چون چک از دارنده آن گرفته می‌شود دیگر پیگیری چک از طریق کیفری و حقوقی ممکن نیست.

ب – طرح شکایت کیفری وصول چک برگشتی

برای گرفتن گواهی عدم پرداخت چک باید 6 ماه از تاریخ سررسید چک گذشته باشد و هم چنین برای طرح شکایت کیفری باید 6 ماه از تاریخ گواهی عدم پرداخت چک گذشته باشد تا فرد بتواند شکایت کیفری مطرح کند. طرح شکایت کیفری تنها علیه صادر کننده چک امکان پذیر می‌باشد.

البته باید این نکته را هم بیان کنیم که همه چک‌ها از جنبه کیفری برخوردار نمی‌باشند بنابراین نمی‌توان همه چک‌ها را از این طریق پیگیری نمود.

چک‌هایی که بابت تضمین اجرای تعهد با قراردادی صادر شده باشد و هم چنین چک‌های سفید امضاء و یا چک بدون تاریخ و یا وعده‌دار، فاقد جنبه کیفری می‌باشند.

نکته بعدی این است که شکایت کیفری تنها علیه صادرکننده چک امکان‌پذیر می‌باشد.

مزایای شکایت کیفری بسیار است. اگر شرایط شکایت کیفری از چک برگشتی موجود باشد کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه وصول مبلغ چک است. چراکه زمان رسیدگی کوتاه‌تر است و نسبت به دعوای حقوقی بسیار کم هزینه‌تر است موجب مجازات صادر کننده چک نیز می‌شود و امکان وصول مبلغ نیز در این روش بالاست.

نحوه نگارش چک در قابلیت شکایت کیفری آن موثر است.

توصیه می‌کنیم مقاله چک کیفری را مطالعه نمایید.

ج – تقدیم دادخواست حقوقی

دارنده چک در هر صورت می‌تواند از این شیوه استفاده کند. در این شیوه باید به دادگاه رجوع کرده و دادخواست مربوطه را به دادگاه تقدیم کرد و از دادگاه تقاضای رسیدگی نمود.

در ادامه دادگاه برای دارنده چک نوبتی تعیین می‌کند. بعد از این که رای به نفع خواهان صادر شود احتمالا خوانده درخواست تجدید‌نظر می‌کند که اگر دلیل کافی نداشته باشد، همان رای بدوی دوباره تایید می‌شود. تمام مراحل انجام شده توسط  ابلاغیه به خواهان و خوانده ارسال می‌شود. بعد از آن برای حکم، اجرائیه صادر می‌شود. محکوم که همان خوانده می‌باشد تنها 10 روز فرصت دارد که حکم را اجرا کند وگرنه خواهان می‌تواند دادخواست توقیف اموال خوانده را بدهد.

اگر محکوم اموالی نداشته باشد می‌توان از دایره اجرای احکام درخواست صدور حکم جلب محکوم را خواست.

این روش هزینه‌بر و زمان‌بر است اما در صورتی که حکم به نفع خواهان صادر شود و قطعیت یابد می‌شود از طریق توقیف اموال محکوم به مبلغ چک دست یافت. مزیت این روش آن است که می‌تواند علاوه بر صادر کننده علیه ظهر‌نویس هم مطرح شود. واضح است که هر چه افراد درگیر در دعوا که مسئول پرداخت چک هستند بیشتر باشند امکان وصول مبلغ بالاتر می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک برگشتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون چک برگشتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: چک برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق قانون کشور ما نگهداری و‌ حمل برخی کالاها جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود. برای مثال هیچکس مجاز به نگهداری مواد مخدر نیست زیرا این مواد به بدن آسیب رسانده‌‌‌‌ و خرید و فروش آن‌‌‌‌‌‌ها نیز باعث بی نظ‌‌‌‌می ‌در جامعه ‌‌‌‌می‌شود. مشروبات الکلی نیز یکی از مواردی هستند که حمل ‌و نگهداری آن‌ها جرم‌ به حساب ‌‌‌‌می‌آید. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات حمل و‌ نگهداری هر گونه مشروب الکلی در ماشین توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مجازات جرم حمل و نگهداری مشروب الکلی

حمل و نگهداری مشروبات الکلی در هر شرایطی جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود و مجازات‌‌‌‌‌هایی را در پی دارد. علت تعیین مجازات از طرف‌‌‌‌ قانونگذار برای این جرم این است که حمل و نگهداری این مشروبات‌‌‌‌ معمولا برای فروش آن‌‌‌‌‌ها صورت ‌‌‌‌می‌گیرد و این کار علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن نظم در جامعه ‌‌‌‌می‌شود بلکه در صورت مصرف‌‌‌‌ مشروبات الکلی زیان‌‌‌‌‌های جبران ناپذیری به بدن افراد وارد ‌‌‌‌می‌شود.‌‌‌‌ مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی شامل سه مورد زیر ‌‌‌‌می‌شود که هر سه مورد نیز اجرا خواهند گردید:

  • جریمه نقدی به مقدار پنج برابر ارزش تجاری کالای ذکر شده
  • حبس به مدت شش ماه تا یک سال
  • شلاق تا ۷۴ ضربه

مجازات حمل و نگهداری مشروب الکلی در ماشین چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در اکثر موارد جرم حمل و نگهداری مشروبات الکی به واسطه استفاده از ماشین انجام ‌‌‌‌می‌شود زیرا در این صورت ارتکاب جرم برای مجرمین آسان‌‌‌‌‌‌‌تر است. اما قانونگذار برای حمل و ‌نگهداری مشروبات الکلی مجازات دیگری را در نظر گرفته است و این‌ مجازات علاوه بر موارد ذکر شده در بالا در خصوص مجرم اعمال ‌‌‌‌می‌شوند. مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

  • اگر حمل و نگهداری مشروبات الکلی با اطلاع صاحب ماشین انجام شده باشد ماشین به نفع دولت توقیف خواهد گردید.
  • چنانچه حمل و نگهداری مشروبات الکلی بدون اطلاع صاحب ماشین انجام گردد مجرم ‌‌‌‌می‌بایست معادل قیمت ماشین جریمه نقدی بپردازد.

نکته مهم: مجازات ذکر شده در بالا شامل حمل و نگهداری مشروبات الکلی با موتور نیز ‌‌‌‌می‌شوند.

چرا حمل و نگهداری هر گونه مشروب الکلی چه در ماشین و چه جای دیگر جرم است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

حمل و نگهداری مشروبات الکلی معمولا برای به مصرف رسیدن آن‌‌‌‌‌ها انجام ‌‌‌‌می‌شود. انسان با مصرف آن‌‌‌‌‌ها تعادل ذهنی خود را از دست ‌‌‌‌می‌دهد‌‌‌‌ و ممکن است دچار توهم شود. از دست دادن تعادل ذهنی ممکن است‌‌‌‌ باعث بی‌نظمی در جامعه شود. از این رو قانونگذار حمل و نگهداری مشروبات الکلی‌‌‌‌ را جرم تلقی کرده است و مجرمین طبق قانون مجازات خواهند شد.

سوالات متداول

مجازات حبس حمل و نگهداری مشروبات الکلی چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس این جرم از شش ماه تا یک سال خواهد بود.

اگر جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی با اطلاع صاحب ماشین انجام شود تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت خودرو به نفع دولت توقیف خواهد گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمل مشروب د‌ر ماشین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمل مشروب د‌ر ماشین پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: مشروب در ماشین ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در تمامی کشور‌‌‌‌های جهان قوانینی در خصوص برقراری رابطه جنسی میان افراد وضع گردیده است و تمام شهروندان یک کشور موظف هستند که به این قوانین احترام‌‌‌ بگذارند. با وجود اینکه در سنت‌‌‌‌های مختلف برقراری رابطه جنسی به شکل‌‌‌‌های مختلفی صورت ‌‌‌می‌گیرد اما از نظر قانون برقراری بعضی از روابط جنسی بسیار قبیح بوده و افراد مرتکب نیز مجازات خواهند شد. لواط نیز یکی از روابط جنسی میان افراد ‌‌‌می‌باشد که در ادامه توضیحات کامل‌تری را در خصوص اینکه لواط چیست و چه مجازاتی دارد خدمتتان ارائه نموده‌‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : لواط چیست

لواط چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد ‌‌‌‌‌لوا‌ط نیز یکی از روابط جنسی میان افراد است که علاوه بر نادرست بودن از نظر قانونی نیز بسیار منع شده است و فردی که مرتکب انجام این کار شود مجازات خواهد شد. هرگاه دو مرد اقدام به برقراری رابطه جنسی با یکدیگر نمایند ‌‌‌می‌توان گفت که ‌‌‌‌‌لوا‌ط صورت گرفته است. برای انجام ‌‌‌‌‌لوا‌ط ‌‌‌می‌بایست آلت یک مرد تا قسمت ختنه به داخل مقعد مرد دیگر فرو برود. نام دیگر این کار همجنسبازی مردان است که در دین اسلام گناه بزرگی شناخته شده است و قانون نیز با‌‌‌ ‌‌‌‌‌لوا‌ط کنندگان به شدت برخورد خواهد کرد. کسی که آلت خود را در پشت فرد دیگر فرو ‌‌‌می‌کند با عنوان فاعل ‌‌‌‌‌لوا‌ط و فردی که با او ‌‌‌‌‌لوا‌ط انجام ‌گرفته است با عنوان‌‌‌ مفعول ‌‌‌‌‌لوا‌ط شناخته ‌‌‌می‌شود.

نکته: ‌‌‌‌‌لوا‌ط با زنا تفاوت دارد زیرا ‌‌‌‌‌لوا‌ط ایجاد رابطه جنسی با مرد است ولی زنا ایجاد رابطه جنسی با زنان ‌‌‌می‌باشد.

حکم و مجازات لواط چیست ؟

در قوانین کشور ما به محض اینکه انجام ‌‌‌‌‌لوا‌ط در دادگاه تایید شود حکم ‌مجازات‌‌‌ ‌‌‌‌‌لوا‌ط کنندگان صادر ‌‌‌می‌شود و معمولا مجازات ‌بسیار سختی نیز شامل حالشان ‌‌‌می‌شود. چنانچه فاعل ‌‌‌‌‌لوا‌ط با وجود اکراه نمودن مفعول ‌‌‌‌‌لوا‌ط اقدام به انجام این عمل زشت با او نماید و همچنین اگر دارای همسری باشد که بتواند با او رابطه جنسی برقرار کند‌‌‌ در دادگاه به اعدام محکوم ‌‌‌می‌شود و اگر چنین نباشد نیز مجازات ‌او صد ضربه شلاق خواهد بود. مفعول ‌‌‌‌‌لوا‌ط نیز چه همسر داشته‌‌‌ باشد و چه نه به مجازات اعدام‌ محکوم‌‌‌‌ می‌گردد.

نکته بسیار مهم: چنانچه ‌‌‌‌‌لوا‌ط صورت بگیرد ‌‌‌‌‌لوا‌ط کنندگان عفو نشده‌‌‌ و در مجازات آن‌ها نیز تخفیفی داده ‌‌‌نمی‌شود و به محض اینکه در دادگاه‌‌‌ جرم آن‌ها اثبات شود طبق قانون مجازات خواهند شد.

نحوه اثبات لواط چگونه است‌‌‌‌‌ ؟

برای اینکه وقوع جرم ‌‌‌‌‌لوا‌ط در دادگاه اثبات شود ‌‌‌می‌بایست شرایطی وجود داشته باشد. نحوه اثبات ‌‌‌‌‌لوا‌ط به دو صورت زیر است:

  • اقرار

چنانچه فرد چهار بار اقرار کند که مرتکب جرم ‌‌‌‌‌لوا‌ط شده است و این موضوع را اعتراف کند جرم او به راحتی ثابت ‌‌‌می‌شود. اگر فرد کمتر از ۴ بار اقرار کند که مرتکب این جرم شده است مجازات او ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش ‌‌‌می‌باشد.

  • شهادت

شهادت نیز یکی از راه‌‌‌‌های اثبات ‌‌‌‌‌لوا‌ط ‌‌‌می‌باشد. چنانچه چهار مرد شهادت دهند که فرد مرتکب جرم ‌‌‌‌‌‌لوا‌ط شده است جرم او به آسانی ثابت ‌‌‌می‌شود. اما‌ نکته حائز اهمیت این است که هر چهار شاهد باید صحنه وقوع جرم ‌را دیده باشد تا شهادتشان در این مورد صحیح باشد.

سوالات متداول

‌‌‌‌‌لوا‌ط چیست‌‌‌‌‌ ؟

به برقراری رابطه جنسی میان مردان ‌‌‌‌‌لوا‌ط گویند که ‌توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات مفعول ‌‌‌‌‌‌لوا‌ط چیست‌‌‌‌‌ ؟

مجازات ‌مفعول ‌‌‌‌‌لوا‌ط اعدام ‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لواط، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون لواط پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: لواط چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون برای کارکنان شرکت‌ها، موسسات، کارگاه‌ها و تمام افرادی که تحت پوشش بیمه هستند شرایط مختلفی را تعیین کرده است. در قانون کار در خصوص بازنشستگی، از کار افتادگی، استعلاجی، دریافت مرخصی و هر عامل دیگری که به کارکنان مربوط می‌شود توضیحاتی ارائه شده است. تمام کارگران و کار فرمایان موظف هستند که از این قانون تبعیت کرده و به تمام موارد ذکر شده در آن به درستی عمل نمایند. در قانون کار کشور ما در خصوص بازنشستگی و از کار افتادگی نیز شرایط خاصی تعیین شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص بازنشستگی، از کار افتادگی و تفاوت این دو توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

از کار افتادگی چیست‌‌‌ ؟

حتما شما نیز کم و بیش واژه از کار افتادگی را شنیده‌‌اید، اما با مفهوم کلی آن به خوبی آشنایی ندارید. از کار افتادگی به معنای کاهش توان جسمانی کارگر می‌باشد، که باعث می‌شود نتواند به کار خود ادامه دهد. از کار افتادگی به دلیل وجود دو عامل مهم اتفاق می‌افتد. یکی از این عوامل کهولت سن کارگران می‌باشد. وقتی سن کارگر بالا می‌رود قطعا توان کاری او بسیار کاهش یافته و نمی‌تواند مانند سابق کار خود را انجام دهد.

عامل دیگری که باعث از کار افتادگی کارگران می‌شود بروز بیماری می‌باشد. ممکن است در حین کار کارگر دچار آسیب شود و یا به یک بیماری مبتلا شود. حال اگر هر کدام از این عوامل باعث از کار افتادگی کارگر شوند مطابق قانون می‌تواند از خدمات بیمه استفاده کند. یعنی دیگر نیازی نیست که فرد منتظر باشد تا به سن بازنشستگی برسد و می‌تواند از زمان از کار افتادگی خود تا پایان عمر حقوق مستمری از صندوق بیمه دریافت کند.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی توصیه می‌کنیم مقاله از کار افتادگی را مطالعه فرمایید.

معنای بازنشستگی | تفاوت با از کار افتادگی

بازنشستگی همانطور که از نامش مشخص است به معنای تمام شدن سن کاری کارگران می‌باشد. مطابق قانون کار هر فرد می‌بایست سی سال سابقه بیمه کاری داشته باشد تا بتواند از صندوق بیمه حقوق دریافت کند. اگر فردی دارای چنین سابقه‌‌ای باشد بازنشسته شده و می‌تواند حقوق مستمری خود را به صورت ماه به ماه دریافت نماید.

این سن برای انواع مشاغل مختلف بوده ولی سن بازنشستگی بیشتر مشاغل سی سال می‌باشد. شاید برایتان سوال شود که چرا این سن برای بازنشسته شدن افراد در قانون کار تعیین شده است؟ که پاسخ این پرسش بسیار ساده است. پس از سی کار سابقه کاری مسلما کارگر توان کاری بسیار کمی خواهد داشت و اگر هم بتواند کار کند مسلما مانند روز اول پر توان نمی‌باشد. پس بهترین سن برای بازنشستگی سی سال سابقه می‌باشد.

نکته حائز اهمیت این است که اگر فردی دارای سی سال سابقه کاری نباشد اما سن او به شصت سال برسد بازهم بازنشست خواهد شد اما حقوق مستمری او نسبت به دیگر افراد کمتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله شرایط بازنشستگی را مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله سن بازنشستگی را مطالعه فرمایید.

تفاوت بازنشستگی و از کار افتادگی

بازنشستگی و از کار افتادگی هر دو عواملی هستند که باعث می‌شوند کارگر توان کاری نداشته باشد و نتواند مانند سابق به کار خود ادامه دهد. این دو عامل با وجود اینکه بسیار به هم شباهت دارند دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. در زیر تفاوت بازنشستگی و از کار افتادگی را ذکر کرده‌ایم:

  • مطابق قانون کار اگر فردی بخواهد بازنشسته شود با توجه به شغلی که دارد می‌بایست مابین بیست تا سی سال سابقه داشته باشد. اما برای از کار افتادگی هیچ سن خاصی در نظر گرفته نشده است و هرگاه که فرد نتواند به کار خود ادامه دهد می‌تواند از خدمات بیمه برای از کار افتادگی خود استفاده کند.
  • محاسبه سوابق از کارافتادگی کارگران بسیار ساده‌‌‌تر بوده و اگر کارگری دارای حتی یک سال سابقه باشد نیز می‌تواند از خدمات استفاده کند. اما این مورد در خصوص بازنشستگی صدق نمی‌کند.
  • حقوق دریافتی بعد از از کار افتادگی با حقوق بازنشستگی تفاوت دارد و با توجه به نوع شغل کارگر ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

سوالات متداول

سابقه بیمه برای بازنشستگی قانونی افراد چقدر است‌‌‌ ؟

سابقه بیمه برای بازنشسته شدن هر فرد به صورت قانونی سی سال خواهد بود.

اگر فردی دارای یک سال سابقه بیمه باشد و از کار افتاده شود تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در این صورت فرد می‌تواند از خدمات و حقوق از کار افتادگی خود استفاده کند و سابقه کار کم نمی‌تواند مانع استفاده از خدمات بیمه توسط او شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت بازنشستگی با ازکارافتادگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت بازنشستگی با ازکارافتادگی پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 


:: برچسب‌ها: تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()