نوشته شده توسط : vakiel

سریع ترین راه طلاق چیست ؟ همیشه به دوام ازدواج توصیه شده و طلاق امری نکوهیده به شمار می‌رود اما گاهی زندگی مشترک چنان غیر قابل تحمل می‌شود که زوجین تصمیم می‌گیرند هر چه زودتر به ازدواجشان پایان دهند و آن را منحل کنند. بنابراین زوجین ناراضی به دنبال راهی هستند تا مطابق قانون هرچه سریع‌تر از یکدیگر جدا شوند و طلاق بگیرند. همانطور که شنیده‌اید طلاق گرفتن آسان نیست و به طی کردن مراحل مختلفی نیاز دارد و پروسه‌ای نسبتا طولانی و زمان‌بر به شمار می‌رود. حال ما می‌خواهیم بدانیم سریع ترین راه منحل کردن ازدواج یا همان طلاق چیست و تحت چه شرایطی انجام می‌شود؟ برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سریع ترین راه طلاق | بررسی ساده‌ترین و بهترین راه‌های طلاق از همسر

طلاق چیست ؟

طلاق به معنی رها کردن و رها شدن است. بر اساس ماده ۱۱۲۰ ق. م طلاق یکی از راه‌های از بین بردن و منحل کردن عقد نکاح، به شمار می‌رود و مطابق ماده ۱۱۳۴ ق.م برای گرفتن طلاق، باید صیغه طلاق در حضور حداقل دو نفر مرد عادل خوانده شود و آن دو نفر صیغه طلاق را بشنوند تا طلاق صحیح واقع شود. طلاق دو قسم دارد، طلاق بائن و طلاق رجعی.

۱- طلاق رجعی: در این نوع طلاق زوج می‌تواند در مدت عده به عقد نکاح برگردد و حق رجوع دارد.

۲- طلاق بائن: در طلاق بائن، حق رجوعی برای مرد وجود ندارد و زن نیز بدون نگه داشتن عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. همچنین بازگشت مرد به زندگی مشترک نیازمند بسته شدن دوباره عقد نکاح میان زن و مرد است.

برای اطلاع از شروع دوازده گانه طلاق کلیک کنید.

انواع طلاق

۱- طلاق از طرف مرد: مطابق ماده ۱۱۳۳ ق.م مرد می‌تواند در هر زمانی، با مراجعه به دادگاه طلاق از همسرش را درخواست نماید البته این طلاق نیازمند شرایطی است که در قانون ذکر شده است مثل مراجعه به دادگاه خانواده، ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم سازش.

۲- طلاق از طرف زن: بر اساس تبصره‌های ماده ۱۱۳۳ ق.م زوجه نیز می‌تواند مطابق شرایط مقرر، تقاضای طلاق کند. شرایطی مثل استنکاف و عجز شوهر از دادن نفقه، عسر و جرح زندگی مشترک و تخلف از شروط ضمن عقد، موجب می‌شود که زن بتواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

۳- طلاق توافقی: طلاق توافقی بر اساس توافق زوجین صورت می‌گیرد. چنانچه زوجین بخواهند هرچه سریع‌تر بدون طی کردن مراحل طولانی طلاق، از یکدیگر جدا شوند طلاق توافقی راه مناسب و سریعی محسوب می‌شود.

سریع ترین راه طلاق | طلاق توافقی

طلاق توافقی رایج ترین، ساده‌ترین و همچنین سریع‌ترین راه طلاق به شمار می‌رود و همانطور که از نامش پیداست، این طلاق با توافق و رضایت زوجین صورت می‌گیرد. توافق زن و مرد در این طلاق، از بروز اختلافات و درگیری جلوگیری می‌کند و به روند رسیدگی مراحل طلاق در دادگاه سرعت می‌بخشد. در طلاق توافقی، رضایت و تفاهم زوجین درباره مهریه، حضانت فرزندان، نفقه، اجرت‌المثل و… اصل است و محترم شمرده می‌شود؛ بنابراین دادگاه، زوجین را برای حل اختلافات به داوری ارجاع نمی‌کند و در امور طلاق دخالتی ندارد. زوجین تنها جهت دریافت گواهی عدم امکان سازش بایستی به واحد مشاوره خانواده دادگاه مراجعه کنند و نظریه کتبی مشاوران را مبنی بر عدم سازش خود دریافت کنند.

آماده کردن مدارک برای سریع ترین راه طلاق

پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش، زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا با حضور در دفترخانه و جاری کردن صیغه طلاق، از یکدیگر جدا شوند؛ اما چنانچه زوجین در مهلت ۳ ماهه اقدام به طلاق نکنند، گواهی عدم امکان سازش باطل شده و مجددا باید دریافت شود. در هر صورت، جهت خواندن صیغ طلاق در دفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق، مدارک زیر مورد نیاز است:

۱- اصل عقدنامه یا سند ازدواج (در صورت نبود اصل سند، بایستی رونوشت آن از دفترخانه‌ای که عقد نکاح در آن واقع شده است، دریافت شود).

۲- کارت ملی زوجین یا کپی آن‌ها.

۳- گواهی عدم امکان سازش (از صدور آن بیش از ۳ ماه نگذشته باشد و باطل نشده باشد).

۴- توافقنامه کتبی زوجین درباره مسائل مالی و غیرمالی خود مانند حضانت، مهریه و…

۵- نظر کتبی واحد مشاوره خانواده.

۶- گواهی عدم بارداری زوجه.

۷- گواهی بکارت ( در صورت باکره بودن زن).

۸- وکالت نامه وکیل ( در صورتی که برای انجام طلاق به وکیل وکالت داده شده باشد).

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سریع ترین راه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سریع ترین راه طلاق پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سریع ترین راه طلاق | بررسی ساده‌ترین و بهترین راه‌های طلاق از همسر



:: برچسب‌ها: سریع ترین راه طلاق | بررسی ساده‌ترین و بهترین راه‌های طلاق از همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قراردادی که بسته می‌شود در صورت وجود شرایطی از بین می‌رود. برهم خوردن قرارداد و رفع آثار آن از ویژگی‌های معدوم گشتن قرارداد است اما باید بدانیم راه‌های متفاوتی برای از بین بردن قرارداد وجود دارد. انحلال قرارداد مسأله­‌ای است که به سبب آن قرارداد به هم می­‌خورد و کاملا با بطلان و تعلیق تفاوت دارد و هر کدام معنای خاصی را به همراه دارند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: انحلال قرارداد | موارد انحلال – تفاوت انحلال با بطلان و تعلیق در قرارداد

قرارداد چیست ؟

از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که می­‌توان به آن اشاره نمود همین قراردادها هستند که افراد در جامعه با آن سر و کار دارند.

عقد و قرارداد عبارت است از این که حداقل دو نفر بر ایجاد تعهدی تراضی کنند یا عمل حقوقی خاصی را دو طرفه یا چند طرفه به انجام برسانند. برای آشنایی با انواع شرایط در عقد و قرارداد کلیک کنید.

انحلال قرارداد به چه مفهومی است ؟

همان طور که مستحضر هستید انحلال به معنی بر هم زدن قرارداد است و این­که از ادامه و تداوم آن جلوگیری شود و اعتبار قرارداد و آثار حقوقی که دارا می­‌باشد نیز پایان یابد.

انحلال قرارداد در دو مرحله صورت می­‌گیرد که این مراحل در هرکدام از موارد انحلال قرارداد به صورت کاملا متمایز وجود دارند و شکل می­‌گیرند:

  1. انحلال مربوط به زمانی می­‌شود که طرفین برای انعقاد قرارداد تراضی و توافق دارند تا زمانی که به سبب به وجود آمدن یک علتی، طرفین تصمیم می­‌گیرند که قراردادشان را منحل نمایند.
  2. از زمانی که طرفین تصمیمشان را گرفته‌اند که انحلال محقق شود و موجب می­‌شوند که عهد و پیمان بر هم بخورد و قرارداد موجود در حکم باطل به شمار بیاید.

به این نکته بسیار توجه فرمایید که گفتیم در حکم باطل باشند یعنی مانند قرارداد باطل باشند، لازم به ذکر است که در علم حقوق، در حکم باطل با باطل کاملا تفاوت دارند.

اشکال انحلال

شایان ذکر است که انحلال در هر نوع عقد و قراردادی دارای اشکال مختلفی می­‌باشد که عبارت هستند از:

  1. فسخ قرارداد.
  2. انفساخ.
  3. تفاسخ یا همان اقاله.
  4. انقضا مدت قرارداد.
  5. بطلان عقد.
  6. بذل مدت در عقد نکاح موقت.

نکته: بذل مدت به معنی صرف نظر کردن زوج و یا شوهر از تمتع زوجه و یا زن در باقیمانده مدت نکاح منقطع می­‌باشد.

  1. فوت کردن یکی از متعاقدین.
  2. جلوگیری از انتفاع موضوع عقد.
  3. صوری بودن عقد موجود.
  4. فاسد بودن عقد.

همان­طور که متوجه شدید موارد فوق همگی اشکال گوناگونی از انحلال عقد و قرارداد می­‌باشند که با توجه به شرایط خاص به وجود می‌­آیند.

برای آشنایی با تفاوت های انحلال قرارداد با فسخ قرارداد کلیک کنید.

تفاوت انحلال قرارداد با بطلان آن

موضوعی که باید به آن بسیار توجه کنید این است که اصلا نباید انحلال قرارداد را با بطلان آن اشتباه بگیرید.

انحلال قرارداد و بطلان قراردادها دو موضوع کاملا متفاوت هستند و می­‌توان آن­‌ها را به صورت ذیل بیان نمود:

بطلان قرارداد به این معنا می­‌باشد که در هر زمانی که قرارداد باطل اعلام شود قرارداد از روز اول عقد آن، دارای هیچ­ گونه اعتباری نخواهد بود.

برای این موضوع مثالی را مطرح می­‌کنیم تا کاملا در این مورد شفاف سازی صورت بگیرد، تصور کنید قراردادی را در روز یک خرداد سال 99 بسته و منعقد نموده‌­ایم و در روز نه آذر سال 99 مشخص می­‌شود که این قرارداد ما شامل یکی از موارد بطلان قرارداد است، اثر قرارداد از همان روز یک خرداد از بین می­‌رود و انگار که اصلا این قرارداد بسته نشده است و اوضاع به قبل از عقد قرارداد باز می­‌گردد.

اما در مورد انحلال قرارداد به این شکل نیست و بعد از انعقاد قرارداد، عقد از زمانی که منحل شده است، بی‌اثر می­‌شود و دیگر به قبل از آن زمان سرایت پیدا نخواهد کرد.

به عنوان مثال شما یک قراردادی را در تاریخ بیست آبان منعقد می­‌کنید و در تاریخ سی آبان، تصمیم طرفین بر فسخ قرارداد می­‌شود.

در این حالت، قرارداد از بیستم تا سی آبان کاملا صحیح بوده است و از سی آبان با توافقی که بین طرفین قرارداد صورت گرفته، منحل شده است.

تفاوت انحلال قرارداد و تعلیق آن

لازم به ذکر است که میان انحلال قرارداد و تعلیق آن هم تفاوت­‌هایی وجود دارد.

تعلیق قرارداد در اصل در مواردی به کار برده می­‌شود که اجرای آن قرارداد بنا بر عللی خاص معلق شده است و می­‌تواند با از بین رفتن آن علل تعلیق، قرارداد به طور مجدد اثر خودش را پیدا نماید و دوباره اعتبار خودش را به دست آورد.

اما در مورد انحلال قرارداد به این صورت است که دقیقا از زمان و تاریخ انحلال آن، قرارداد دیگر هیچ نوع اثر حقوقی دارا نمی­‌باشد.

موارد و اسباب انحلال قرارداد

انحلال قرارداد یعنی عقدی به درستی منعقد گردیده است اما به خاطر وجود یک علت خاصی مورد اجرا قرار نمی­‌گیرد.

به عبارتی یعنی اینکه عقد قابلیت این را دارد که اجرا و کامل شود اما وجود یک سبب و یا علتی باعث شده است تا اجرای آن بی‌اثر بشود و در واقع می­‌توان گفت عقد منحل شده است.

موارد انحلال قرارداد را می­‌توان شامل فسخ، اقاله و انفساخ دانست که به سبب وجود آن­‌ها قرارداد منحل می­‌گردد.

وجود وکیل برای فسخ قرارداد و ابطال معامله

بعد از انعقاد یک قرارداد، راه‌ها و روش‌های گوناگونی وجود دارد که هم می‌توان به صورت یک طرفه یا با توافق هر دو طرف قرارداد و یا این که بدون نیاز به هیچ نوع توافق و اراده­‌ای، به صورت قهری، قرارداد مورد نظر را منحل نمود.

اگر بخواهیم به صورت عامیانه موضوع را بررسی نماییم به تمامی روش‌های انحلال قرارداد در زبان عامیانه، فسخ گفته می‌شود.

این در حالی است که فسخ یکی از راه‌­هایی است که با استفاده از آن، قرارداد منحل می­‌گردد و به دلیل وجود همین شرایط است که پیشنهاد می‌شود تا از بدو شروع کار و در هر مرحله کار، با وکیل در این رابطه مشورت نمایید تا بعدها دچار مشکلات نشوید و راحت­‌تر بتوانید آن­‌ها را حل نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انحلال قرارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انحلال قرارداد پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

انحلال قراداد به چه معناست ؟

انحلال قرارداد به معنی بر هم زدن آن می­‌باشد به طوری که از تداوم و ادامه آن جلوگیری شود و آثار حقوقی که دارا می­‌باشد هم پایان یابد.

بطلان قرارداد چه معنایی دارد ؟

بطلان قرارداد به این معنا می­‌باشد که از هر زمانی که قرارداد را باطل اعلام نمایند، آن قرارداد از روز اول عقد دارای هیچ­ گونه اعتباری نخواهد بود.

تعلیق قرارداد به چه شکل است ؟

در تعلیق قرارداد، اجرای آن قرارداد بنا بر علتی خاص معلق شده است و اگر آن علت رفع گردد، قرارداد می­‌تواند مجددا اعتبار خودش را به دست بیاورد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: انحلال قرارداد | موارد انحلال – تفاوت انحلال با بطلان و تعلیق در قرارداد



:: برچسب‌ها: انحلال قرارداد | موارد انحلال – تفاوت انحلال با بطلان و تعلیق در قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در شرع اسلام همواره در مورد اهمیت نطفه آدمی سخن گفته شده است. اهمیت موضوع تا بدان حد است که روایات و احادیث فراوانی در مورد چگونگی انعقاد نطفه‌ای حلال مطرح شده است. اما متاسفانه امروزه با آزاد شدن روابط بین زن و مرد شاهد آن هستیم که روابط جنسی خارج از چارچوب نکاح افزایش یافته که حاصل آن فرزندان نامشروع می‌باشد. از منظر قانون و شرع فرزندی که حاصل رابطه جنسی و آمیزش میان زن و مرد باشد در حالی که بین آن‌ها هیچ علقه زوجیتی وجود ندارد فرزند نامشروع یا ولد زنا است. تکلیف و حقوق فرزندی که به شکل نامشروع به دنیا آمده چیست؟ آیا چنین فرزندی ارث دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج

ارث فرزند نامشروع

پدر و مادر چنین کودکی عملی غیر قانونی انجام داده‌اند اما قطعا این طفل معصوم و بی‌گناه است. بی‌شک حالا این فرزند یک انسان است و باید مانند سایرین از حقوقی برخوردار باشد. یکی از انواع حقوق فرزند نامشروع مربوط به امور مالی است از جمله ارث بردن او از والدین خود.

بر اساس آن چه که در ماده 861 قانون مدنی آمده است موجب ارث بردن اشخاص از هم دو چیز است نسب و سبب. در مورد فرزند نامشروع قانون معتقد است که زنا مانع ایجاد نسب بین فرزند نامشروع و والدین است. به همین دلیل ولدزنا از والدین خود ارث نمی‌برد. از نظر قانونی برای ارث بردن باید نسبت خونی یا سببی باشد در حالی که فرزند نامشروع نسبتی مشروع با والدین خود ندارد پس ارث نمی‌برد.

ماده 884 قانون مدنی به صراحت تکلیف ارث فرزند نامشروع را مشخص کرده است. بر اساس این ماده ولدزنا نه از والدین خود نه از اقوام آنان هیچ ارثی نخواهد برد.

برای آشنایی با شرایط محرومیت از ارث کلیک کنید.

شرط ارث بردن فرزند نامشروع

با اینکه اصل این است که فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد اما در قسمت دوم ماده یک استثنا بیان شده است. در صورتی که طرفین یا یکی از آن‌ها نسبت به عمل زنا دچار اشتباه شده یا جاهل بوده باشد نسبت به آن طرف فرزند ارث می‌برد و بالعکس.

گاهی پیش می‌آید که یکی از طرفین زنا یا هر دو طرف نسبت به این که عمل زنا است دچار اشتباه می‌شوند یا اینکه جاهل هستند. یعنی نمی‌دانند که کار آن‌ها زنا است بلکه گمان می‌کنند مشروع است. به طور مثال زن و مردی که برای 6 ماه با هم صیغه بودند بدون توجه به زمان صیغه با هم رابطه برقرار می‌کنند در حالی که فکر می‌کنند هنوز زن و شوهر هستند اما در حقیقت مدت صیغه تمام شده است.

از منظر قانونی در این صورت فرزند متولد شده دارای نسبت با والدین خود است و از آن‌ها می‌تواند ارث ببرد زیرابه خاطر این شبهه در عمل زنا سبب ارث بردن ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: شروط تقسیم ارث پدر

البته فقط رابطه وراثت با آن طرفی برقرار می‌شود که دچار اشتباه شده است. در مثال بالا اگر مرد می‌دانسته و زن جاهل بوده که عمل زنا بوده است فرزند از مادر ارث می‌برد و اگر زن نسبت به زنا بودن مطلع بوده اما مرد دچار اشتباه شده از پدر ارث می‌برد. اگر دو طرف هم جاهل بوده‌اند که از دو طرف ارث می‌برد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند نا‌مشروع از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث فرزند نا‌مشروع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث فرزند نا‌مشروع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

خیر، فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد این موضوع در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

در صورت وجود شبهه و جهل نسبت به زنا که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج



:: برچسب‌ها: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در شرع اسلام همواره در مورد اهمیت نطفه آدمی سخن گفته شده است. اهمیت موضوع تا بدان حد است که روایات و احادیث فراوانی در مورد چگونگی انعقاد نطفه‌ای حلال مطرح شده است. اما متاسفانه امروزه با آزاد شدن روابط بین زن و مرد شاهد آن هستیم که روابط جنسی خارج از چارچوب نکاح افزایش یافته که حاصل آن فرزندان نامشروع می‌باشد. از منظر قانون و شرع فرزندی که حاصل رابطه جنسی و آمیزش میان زن و مرد باشد در حالی که بین آن‌ها هیچ علقه زوجیتی وجود ندارد فرزند نامشروع یا ولد زنا است. تکلیف و حقوق فرزندی که به شکل نامشروع به دنیا آمده چیست؟ آیا چنین فرزندی ارث دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج

ارث فرزند نامشروع

پدر و مادر چنین کودکی عملی غیر قانونی انجام داده‌اند اما قطعا این طفل معصوم و بی‌گناه است. بی‌شک حالا این فرزند یک انسان است و باید مانند سایرین از حقوقی برخوردار باشد. یکی از انواع حقوق فرزند نامشروع مربوط به امور مالی است از جمله ارث بردن او از والدین خود.

بر اساس آن چه که در ماده 861 قانون مدنی آمده است موجب ارث بردن اشخاص از هم دو چیز است نسب و سبب. در مورد فرزند نامشروع قانون معتقد است که زنا مانع ایجاد نسب بین فرزند نامشروع و والدین است. به همین دلیل ولدزنا از والدین خود ارث نمی‌برد. از نظر قانونی برای ارث بردن باید نسبت خونی یا سببی باشد در حالی که فرزند نامشروع نسبتی مشروع با والدین خود ندارد پس ارث نمی‌برد.

ماده 884 قانون مدنی به صراحت تکلیف ارث فرزند نامشروع را مشخص کرده است. بر اساس این ماده ولدزنا نه از والدین خود نه از اقوام آنان هیچ ارثی نخواهد برد.

برای آشنایی با شرایط محرومیت از ارث کلیک کنید.

شرط ارث بردن فرزند نامشروع

با اینکه اصل این است که فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد اما در قسمت دوم ماده یک استثنا بیان شده است. در صورتی که طرفین یا یکی از آن‌ها نسبت به عمل زنا دچار اشتباه شده یا جاهل بوده باشد نسبت به آن طرف فرزند ارث می‌برد و بالعکس.

گاهی پیش می‌آید که یکی از طرفین زنا یا هر دو طرف نسبت به این که عمل زنا است دچار اشتباه می‌شوند یا اینکه جاهل هستند. یعنی نمی‌دانند که کار آن‌ها زنا است بلکه گمان می‌کنند مشروع است. به طور مثال زن و مردی که برای 6 ماه با هم صیغه بودند بدون توجه به زمان صیغه با هم رابطه برقرار می‌کنند در حالی که فکر می‌کنند هنوز زن و شوهر هستند اما در حقیقت مدت صیغه تمام شده است.

از منظر قانونی در این صورت فرزند متولد شده دارای نسبت با والدین خود است و از آن‌ها می‌تواند ارث ببرد زیرابه خاطر این شبهه در عمل زنا سبب ارث بردن ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: شروط تقسیم ارث پدر

البته فقط رابطه وراثت با آن طرفی برقرار می‌شود که دچار اشتباه شده است. در مثال بالا اگر مرد می‌دانسته و زن جاهل بوده که عمل زنا بوده است فرزند از مادر ارث می‌برد و اگر زن نسبت به زنا بودن مطلع بوده اما مرد دچار اشتباه شده از پدر ارث می‌برد. اگر دو طرف هم جاهل بوده‌اند که از دو طرف ارث می‌برد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند نا‌مشروع از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث فرزند نا‌مشروع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث فرزند نا‌مشروع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

خیر، فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد این موضوع در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

در صورت وجود شبهه و جهل نسبت به زنا که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج



:: برچسب‌ها: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زندگی مشترک ممکن است به جدایی بکشد و در برخی از موارد زمانی که طرفین از همدیگر کراهت دارند یا به هر دلیلی امکان ادامه زندگی مشترک برای آن‌ها وجود ندارد با توافق یکدیگر از هم جدا می‌شوند که اصطلاحا به این نوع از جدایی طلاق توافقی می‌گویند. آنچه که در این جا قصد بررسی آن را داریم خود موضوع طلاق توافقی نیست بلکه رجوع کردن از طلاق توافقی است. با توجه اینکه در طلاق توافقی طرفین هر دو خواستار جدایی هستند سوال اصلی که مطرح است این می‌باشد که آیا امکان رجوع‌ازطلاق‌توافقی وجود دارد؟ آیا اراده شوهر برای رجوع از طلاق به تنهایی کافی است یا خیر؟ یا رجوع هم باید با توافق طرفین باشد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن

ماهیت طلاق توافقی

برای مشخص شدن این موضوع که آیا امکان رجوع از طلاق توافقی وجود دارد ابتدای امر باید بررسی کرد که ماهیت طلاق توافقی رجعی است یا بائن. در رابطه با این موضوع دو دیدگاه دیده می‌شود. به نظر گروهی ماهیت طلاق توافقی مانند طلاق مبارات است که طرفین از یکدیگر اکراه دارند پس نمی‌شود از آن رجوع کرد. اما نکته مهم این است که گاهی در طلاق‌توافقی اصلا مالی هبه نمی‌شود یا بذل مهریه وجود ندارد در حالی که در طلاق مبارات اصولا بذل مهر و هبه عوض وجود دارد. از نظر گروهی دیگر طلاق توافقی از اقسام طلاق رجعی است و امکان رجوع از آن وجود دارد اما نظر غالب بر بائن بودن آن است.

رجوع از طلاق توافقی

بعد از بررسی دو نظر می‌توان به این نتیجه رسید که طلاق توافقی اولا و بالذات رجعی است و امکان رجوع از آن وجود دارد. زیرا ممکن است که طرفین از هم جدا شوند و در مقابل مرد تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید و با اینکه از هم کراهت دارند اما نیازی نباشد تا زن عوضی را پرداخت کند. اما اگر شرایطی به وجود بیاید که در هنگام طلاق توافقی زن مجبور شود عوض بپردازد یا از مهریه خود بگذرد که در این صورت این طلاق توافقی زیر مجموعه طلاق مبارات قرار می‌گیرد.

د‌ر صورتی که طلا‌ق‌توافقی به شکل مبارات باشد با رعایت شرایط ر‌جوع د‌ر طلاق مبارات شوهر نمی‌تواند به زن خود رجوع کند مگر تحت یک استثنا. د‌ر طلاق مبارات فقط د‌ر صورتی حق ر‌جوع وجود دارد که عوض هبه شده یا مهریه بذل شده به زن برگردد. یعنی زن از بخشیدن مهریه‌ای که بذل کرده منصرف شود یا اینکه بخواهد آن عوضی را که هبه کرده است پس بگیرد. در این صورت طلاق قابل رجوع است.

چگونگی رجوع در طلاق توافقی

د‌ر صورت توافقی بودن شرایط ر‌‌جوع‌ازطلا‌‌ق همان گونه است که د‌ر قانون مطرح شده است یعنی باید د‌‌ر زمان عده زن باشد. مرد می‌تواند با کلام یا گفتار خود به همسرش رجوع‌کند و از او بخواهد که به زندگی برگردد.

ثبت رجوع در طلاق توافقی

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده رجوع از طلاق توافقی هم باید در دفترخانه‌ای که طلاق صورتجلسه شده است ثبت شود. مرد یک ماه فرصت برای ثبت دارد. در صورتی که طلاق توافقی از نوع رجعی بوده که به آسانی ثبت می‌گردد. اما اگر از نوع مبارات بوده است در ابتدا اثبات می‌گردد که زن از بذل مهریه پشیمان است یا اینکه عوضی را که داده پس گرفته است. بعد وقتی این موضوع ثابت شد حالا می‌توان رجوع‌ازطلاق را ثبت کرد. قطعا عدم ثبت واقعه رجوع سبب مجازات از سوی قانونگذار است.

عدم امکان رجوع از طلاق توافقی

موانع رجو‌ع از طلا‌ق‌توافقی همان است که ماده 1145 قانون مدنی به طور کلی برای طلاق مطرح نموده است. از جمله طلاق زن یائسه و طلاق قبل از نزدیکی به دلیل نداشتن عده و همچنین طلاق بعد از سه بار وصلت متوالی و طلاق خلع و مبارات که در این خصوص پیش از این گفته شده است که در چه صورت امکان رجوع وجود دارد. نکته: معمولا زنان در طلاق توافقی تمام یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشند تا روند طلاق تسریع و همچنین حق رجوع از مرد سلب گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در خصوص رجوع‌درطلاق توافقی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. وکیل دات کام پاسخگوی مشکلات حقوقی شما در سریع‌ترین زمان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌جوع د‌ر طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌جوع در طلاق تو‌افقی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا امکان رجوع از طلاق توافقی وجود دارد ؟

بله امکان رجوع هست اما طلاق توافقی عمدتا بائن است که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

چه کسی د‌ر طلاق توافقی باید رجوع کند ؟

در صورت رجعی بودن طلاق مرد رجوع می‌کند و در صورت بائن بودن مرد چنین حقی ندارد که د‌ر متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا د‌ر طلاق تو‌افقی باید رجوع از طلاق ثبت شود ؟

بله باید رجوع ثبت شود و مرد در صورت عدم ثبت مجازات می‌شود که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن



:: برچسب‌ها: رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هر امضایی که شما بر روی کاغذ می‌زنید قطعا اثراتی به دنبال دارد. این که انسان بدون هیچ آگاهی و یا بدون خواندن سند و برگه‌ای آن را امضا کند اشتباه محض است. گاهی انسان تحت تاثیر شرایط و جو اطراف شروطی را می‌پذیرد و حتی بدون آگاهی زیر این شروط را امضا می‌کند. یکی از این مواقع در هنگام ازدواج است. سر سفره عقد هر دو عروس و داماد به قدری خوشحال هستند که هر شرطی را بی‌چون و چرا امضا می‌کنند. در داخل عقدنامه بخشی مربوط به شروط دوازده گانه طلاق می‌باشد. در این مطلب به بررسی شروط ضمن عقد قباله ازدواج پرداخته‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک

شروط دوازده گانه طلاق

از سال 1360 در عقدنامه دو بند به شکل پیش فرض قرار گرفت که در هنگام عقد سردفتر ملزم به خواندن آن‌ها برای زوجین است. بعد از توضیح هر بند باید آن‌ها را به امضای زوجین برساند. در بند ب عقدنامه دوازده شرط مطرح شده است که در صورت وجود این شروط زوجه حق دارد تقاضای طلاق از شوهر را بکند. در ادامه هر یک از این شروط توضیح داده می‌شود. البته طرفین می‌توانند خارج از این موارد برای ازدواج خود شروطی را مطرح کنند.

برای آشنایی با نحوه درخواست طلاق کلیک کنید.

شرط اول از شروط دوازده گانه طلاق

یکی از حقوق مسلمی که زن در زندگی مشترک دارد حق دریافت نفقه از شوهر است. در شرط اول ذکر شده است که اگر شوهر به مدت 6 ماه حقوق مالی زوجه را پرداخت نکند و امکان اجبار او وجود نداشته باشد زن حق طلاق دارد. حقوق مالی زن که باید شوهر پرداخت کند نفقه، اجرت المثل و مهریه است. در صورتی که شوهر این حقوق را پرداخت نکند ابتدا دادگاه او را مجبور به پرداخت می‌کند و اگر چنین چیزی ممکن نباشد زن می‌تواند طلاق بگیرد.

شرط دوم از شروط دوازده گانه طلاق

بد رفتاری شوهر اگر به حدی برسد که برای زوجه غیر قابل تحمل شود این حق را برای زن ایجاد می‌کند که بتواند طلاق بگیرد. بر اساس ماده 1103 قانون مدنی زوجین ملزم به خوش رفتاری با یکدیگر هستند. قطعا حسن معاشرت معنای مختلفی برای هر کس دارد. بنابراین برای این که رفتار شوهر را حسن معاشرت دانست یا سوء رفتار باید به دو معیار عرف اجتماعی و شخصیت زوجه توجه کرد. در صورتی که شوهر رفتاری داشته باشد که از نظر عرف جامعه بد رفتاری باشد به طور مثال مدام اخم کند و اصلا مهربان نباشد یا اینکه با توجه به شخصیت زوجه در هنگام حرف زدن با همسرش از الفاظ نامناسب استقاده کند مصداق عدم رعایت حسن برخورد است. اگر این رفتارها به حدی برسد که غیر قابل تحمل باشند نه اینکه گاهی بخاطر شرایط خاص شوهر بداخلاقی کند، این حق برای زن ایجاد می‌شود که طلاق بگیرد.

شرط سوم از شروط دوازده گانه طلاق

هنگامی که شوهر یک بیماری خطرناک دارد و این بیماری قابل درمان نباشد و سلامتی زن را به خطر بیندازد زن می‌تواند برای حفظ جان طلاق بگیرد.

شرط چهارم

دیوانه بودن زوج این حق را برای زن ایجاد می‌کند که طلاق بگیرد. البته در ابتدای امر امکان فسخ نکاح وجود دارد ولی در صورتی که نکاح را نتوان فسخ کرد زن می‌تواند طلاق بگیرد. قطعا استفاده از واژه دیوانه نشان می‌دهد که هر گونه بیماری روانی شوهر باعث ایجاد حق طلاق برای زوجه می‌شود.

شرط پنجم

اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبرو و مصالح خانوادگی زن آسیب می‌زند. الزاما این شغل نباید خلاف قانون باشد. گاهی شغلی کاملا قانونی است اما با شان و آبروی زن مغایرت دارد. در این صورت دادگاه با بررسی موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن و سپس با بررسی شغل در صورت وجود مغایرت اجازه طلاق را به زن می‌دهد.

شرط ششم

در صورتی که شوهر مرتکب عملی شود و به دنبال آن به مجازات حبس 5 سال یا بیشتر محکوم شود و حکم مجازات نیز در حال اجرا باشد یعنی شوهر در حبس باشد و این حبس بیشتر از 5 سال طول بکشد زن ملزم به ادامه زندگی مشترک نیست. البته اگر شوهر محکومیت مالی داشته باشد و به خاطر ناتوانی از پرداخت محکوم‌به به 5 سال حبس شود یا اینکه به حبس و جزای نقدی محکوم شود که مجموعا باعث شود 5 سال یا بیشتر در حبس بماند حق طلاق برای زن ایجاد می‌گردد. آن چه اهمیت دارد محکوم به حبس بودن به مدت 5 سال و بیشتر است حالا هر دلیلی که داشته باشد و اینکه حکم در حال اجرا باشد نه این که در حال تعلیق باشد یا به هر دلیلی اجرای آن متوقف شده باشد.

شرط هفتم

اعتیاد شوهر به هر چیزی که به تشخیص دادگاه سبب شده باشد زندگی برای زن سخت شده باشد و حتی به سلامتی او آسیب وارد کند به طور مثال اعتیاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر. البته این جا چیزی درمورد دخانیاتی مانند سیگار و قلیان و… گفته نشده است زیرا از نظر عرفی سیگار کشیدن اعتیاد بسیار مضر نیست اما این امکان وجود دارد که در شرایطی خاص با صلاح دید دادگاه استعمال این دخانیات نیز ایجاد حق طلاق برای زوجه بکند.

شرط هشتم

در صورتی که زوج بدون هیچ عذر موجهی و بدون اطلاع دادن به مدت 6 ماه متوالی غیبت کند. البته این 6 ماه باید پشت سر هم باشد گاهی غیبت از 6 ماه هم بیشتر است اما چون متوالی نبوده مثلا گاهی شوهر برمی‌گشته یا خبری از خود می‌داده است حق طلاق ایجاد نمی‌کند.

شرط نهم

از دیگر مواردی که برای زن حق طلاق را ایجاد می‌کند محکومیت شوهر به مجازاتی است اعم از حدی یا تعزیری که مغایرت با شان و موقعیت زن دارد. قطعا تشخیص مغایرت داشتن یا نداشتن با دادگاه است.

شرط دهم

اگر بعد از گذشت 5 سال از زندگی مشترک مرد نتواند بچه‌دار شود زن می‌تواند طلاق بگیرد. این بچه‌دار نشدن می‌تواند به هر دلیلی باشد مثلا عقیم بودن مرد. فرقی در این که این مشکل از ابتدا بوده یا بعد از ازدواج به وجود آمده است نیست بلکه مهم آن است که بعد از 5 سال مرد نتواند بچه‌دار شود.

شرط یازدهم

در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و به مدت 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه اثری از او نباشد زن اجازه طلاق دارد. تفاوت مفقودالاثر شدن با غیبت شوهر در این است که اولا در غیبت باید 6 ماه متوالی صبر کرد تا زن بتواند طلاق بگیرد ولی مفقودالاثری حتی اگر یک ماه هم باشد کافی است. فقط باید اثبات گردد که مرد مفقودالاثر شده در این صورت زن می‌‌تواند اقدامات اولیه طلاق خود را انجام دهد. دوم در غیبت شوهر ملاک مدت زمان عدم مراجعه شوهر است که باید 6 ماه طول بکشد ولی در مفقودالاثری مهم زمان مراجعه زوجه به دادگاه است که از آن زمان باید 6 ماه را محاسبه کرد. ممکن است که شوهر 1 سال است که گم شده یا یک ماه، هیچ فرقی ندارد. مهم تاریخ مراجعه زن به دادگاه برای طلاق است.

شرط دوازدهم

آخرین شرط که در زندگی زناشویی زیاد پیش می‌آید ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول است که برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند.

برای آشنایی با شرایط رجوع از طلاق کلیک کنید.

استفاده از شروط دوازده گانه طلاق

با توجه به این که از نظر شرعی و قانونی حق طلاق با مرد است قانون گذار سعی کرده است تا با درج این شروط در عقدنامه از حقوق زن در زندگی مشترک دفاع کند تا زن مجبور به ادامه زندگی مشترک در حالی که برای او رنج‌آور است نشود. در صورت بروز هر یک از شروط بالا زن می‌تواند با ادله خود به دادگاه مراجعه نماید و طلاق بگیرد. البته اینکه زن در واقعیت در رویه قضایی تا چه حد می‌تواند حق خود را بگیرد موضوعی جداست. توصیه می‌شود حتما برای تسهیل در روند پرونده طلاق از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید. با استفاده از دانش یک وکیل خانواده مجرب می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر به خواسته خود برسید زیرا پرونده طلاقی که از سوی زن مطرح شود دارای پروسه‌ای پیچیده و طولانی است که وکلای وکیل دات کام به راحتی می‌توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شروط دوازده گانه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شروط دوازده گانه طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امضای تمام شروط دوازده گانه الزامی است ؟

خیر، طرفین هر شرطی را که بخواهند می‌توانند امضا کنند و هر کدام را که نمی‌خواهند می‌توانند رد کنند که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

آیا علاوه بر شروط دوازده گانه طلاق می‌توان شرط دیگری مطرح کرد ؟

بله، هر شرطی که طرفین بخواهند می‌توانند اضافه کنند که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک



:: برچسب‌ها: شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شروع زندگی مشترک را می‌توان شروع یکسری از حقوق و تکالیف برای زوجین دانست. هر کدام متعهد می‌شوند وظائفی را بر عهده بگیرند که بسیاری از این تکالیف را قطعا در دوران مجردی خود نداشتند. شرع و قانون حدود این وظائف را به وضوح مشخص کرده است. یکی از این وظائف مربوط به امور مالی در زندگی مشترک است که بر عهده مرد می‌باشد. مرد به عنوان رئیس خانواده باید خانواده خود را تامین کند. نفقه مصداق بارز یکی از وظائف مالی اصلی مرد در مقابل زوجه است وظیفه‌ای که قانون گذار در ماده 1106 قانون مدنی بر دوش مرد گذاشته است اما زمان پرداختن نفقه زن چه موقع است و چه شرایطی دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: زمان پرداختن نفقه زوجه | شرایط پرداختن نفقه همسر – بررسی زمان تعلق نفقه

نفقه و مصادیق آن

ماده 1107 قانون مدنی مصادیق نفقه را به عنوان نمونه مطرح کرده است. بر اساس این ماده مرد موظف است تا با توجه به موقعیت و وضعیت زن همه نیازهای او را برطرف کند از جمله نیاز به خوراک، لباس، مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان. حتی قانون گذار از نیازهای اساسی و اولیه فراتر رفته و مرد را موظف کرده در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته یا اینکه از انجام دادن کارها ناتوان است برای او خادم بگیرد.

البته همان طور که گفته شد آن چه در ماده بیان شده فقط از باب مثال است و انحصاری نیست. در نتیجه طرفین می‌توانند در مورد موارد دیگر با هم توافق کنند به طور مثال توافق برای تامین هزینه‌های تحصیل زوجه.

زمان پرداختن نفقه به زن

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی همین که عقد نکاح به درستی واقع شود رابطه زوجیت نیز بین طرفین ایجاد می‌شود. داشتن رابطه زوجیت شروع تکالیف و حقوق طرفین نسبت به یکدیگر است. در نتیجه به محض وقوع عقد زن مستحق دریافت نفقه است و می‌تواند نفقه خود را از شوهر مطالبه کند.

شرایط پرداختن نفقه زوجه

برای اینکه زن مستحق دریافت نفقه باشد دو شرط وجود دارد:

1/ عقد نکاح دائم: در ماده 1106 قانون مدنی فقط زمانی که عقد دائم بین طرفین باشد شوهر ملزم به پرداخت مهریه است. البته در ازدواج موقت می‌توان شرط کرد که مرد نفقه را پرداخت کند ولی از نظر قانونی در صورتی که از قبل توافق نشده باشد مرد وظیفه پرداخت نفقه زوجه در عقد موقت را ندارد.

2/ عدم نشوز زن: همان طور که مرد تکلیف به پرداخت نفقه دارد زن هم باید از شوهر خود تمکین کند. به محض وقوع عقد همان طور که زن حقوق مالی دارد باید متقابلا تکالیف زناشویی را نسبت به شوهر خود انجام بدهد. ماده 1108 قانون مدنی زنی را که تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نمی‌داند.

دریافت نفقه | زمان پرداختن نفقه زن

به محض وقوع عقد می‌توان نفقه را مطالبه کرد و در صورت استنکاف مرد از دادن نفقه زن می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای گرفتن حق خود اقدام نماید.

قطعا کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در مراحل گرفتن نفقه می‌تواند کمک بزرگی برای زوجه باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در خصوص نفقه و زمان پرداخت آن از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان پرداختن نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان پرداختن نفقه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد ؟

از زمان وقوع عقد نکاح که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

نفقه بر چه اساسی پرداخت می‌شود ؟

بر اساس وضعیت و موقعیت زوجه که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: زمان پرداختن نفقه زوجه | شرایط پرداختن نفقه همسر – بررسی زمان تعلق نفقه



:: برچسب‌ها: زمان پرداختن نفقه زوجه | شرایط پرداختن نفقه همسر – بررسی زمان تعلق نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ایجاد رفاه و تهیه لوازم زندگی فرزندان به عهده پدر آن‌هاست. به این لوازم و رفاه به اصطلاح نفقه می‌گویند و بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه شامل مسکن، پوشاک، خوراک و همچنین فراهم نمودن شرایط تحصیل و… می‌شود. بر اساس ماده ۱۱۱۹ ق.م چنانچه پدر فوت کند یا استطاعت مالی کافی جهت پرداخت نفقه نداشته باشد، نفقه فرزند به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می‌گیرد. زمانی که پدر با داشتن قدرت مالی کافی جهت پرداخت نفقه، از پرداخت آن سر باز زند، مادر فرزند می‌تواند نسبت به عدم پرداخت نفقه از سوی او اقامه دعوی کند و وی را ملزم به اجرای حکم دادگاه نماید. حال می‌خواهیم بدانیم برای مطالبه نفقه فرزند دادگاه صالح کدامست که می‌تواند به دادخواست مادر رسیدگی کند؟ برای کسب اطلاع درباره نفقه فرزند کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند | شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه

فرزند تا چه زمانی از نفقه بهره می‌برد ؟

لازم است بدانید همیشه پرداخت نفقه فرزند از طرف پدر الزامی نبوده و تحت شرایط خاصی نفقه‌ای به فرزند تعلق نمی‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم چه زمانی نفقه به فرزند تعلق می‌گیرد؟

الف) افراد ملزم به انفاق استطاعت مالی داشته باشند. بر اساس ماده ۱۱۹۸ ق.م زمانی فرد ملزم و مجبور به پرداخت نفقه است که از تمکن و قدرت مالی کافی برخوردار باشد و بابت پرداخت آن در مضیقه قرار نگیرد. تشخیص این امر با توجه به تعهدات و نحوه زندگی فرد و به عهده دادگاه است.

ب) فرد ذی نفع از نفقه، نیازمند و فقیر باشد. مطابق ماده ۱۱۹۷ ق.م زمانی به فرد نفقه تعلق می‌گیرد که تنگدست و محتاج باشد و نتواند مایحتاج خود را تهیه کند؛ بنابراین تا زمانی که مطابق قانون فرزند، شغلی ندارد و یا در حال تحصیل است، نفقه او بر عهده پدر است. البته نفقه فرزند دختر و پسر با هم تفاوت دارد؛ چنانچه:

الف) دختر تا زمانی که شغلی ندارد و مجرد است نفقه می‌گیرد اما چنانچه بعد از ازدواج و طلاق به خانه پدر برگردد واجب النفقه نخواهد بود.

ب) پسر تا ۲۰ سالگی و پس از آن چنانچه در حال تحصیل باشد، واجب النفقه است. البته باید توجه داشت که زمانی هزینه تحصیل جزو نفقه است که تحصیل واجب و ضروری باشد؛ در غیر این صورت پدر وظیفه‌ای در قبال پرداخت هزینه تحصیل ندارد.

در ضمن باید گفت که نفقه معوقه و گذشته به فرزند تعلق نمی‌گیرد و قابل درخواست نیست و تنها از زمان شکایت و اقامه دعوا نفقه حال و آینده محاسبه گردیده و به فرزند پرداخت می‌شود؛ به عنوان مثال نفقه پرداخت نشده سال‌های گذشته فرزند، قابل مطالبه نخواهد بود.

دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند

هنگامی که مادر نفقه فرزندش را مطالبه می‌کند، باید به چه دادگاهی رجوع کند و دادگاه صالح جهت رسیدگی به این امر چه دادگاهی است؟

بر اساس قانون، هر دادگاه از دو حیث قابل قابل بررسی است، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی.

منظور از صلاحیت ذاتی دادگاه شایستگی و صلاحیت آن جهت رسیدگی به نوع خاصی از دعاوی است که در این صورت دادگاه صالح جهت مطالبه نفقه، دادگاه خانواده است؛ بنابراین مادر برای اقامه دعوی و شکایت علیه پدر فرزندش باید به دادگاه خانواده رجوع کند.

از طرفی ما تعداد زیادی دادگاه خانواده در سطح کشور داریم؛ آیا مادر فرزند می‌تواند به هر دادگاهی جهت رسیدگی به پرونده کودک خود رجوع کند؟ در اینجا بحث صلاحیت محلی دادگاه به میان می‌آید، چون دادگاه صالح جهت درخواست نفقه، دادگاه محل اقامت پدر یا شخص مسئول پرداخت نفقه فرزند است؛ بنابراین مادر برای مطالبه نفقه خود، باید به دادگاه خانواده محل اقامت پدر فرزند خود مراجعه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند | شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه



:: برچسب‌ها: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند | شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از طلاق زوجین می‌بایست مشخص کنند که کدام یک از آن‌ها حضانت فرزندشان را به عهده بگیرد. چنانچه ایشان در تعیین سرپرست اختلاف نظر داشته باشند دادگاه با توجه به مصلحت فرزند شخص مناسب را انتخاب خواهد کرد. اما حضانت فرزند نیز روزی به پایان خواهد رسید و پدر و مادر پس از این مدت به لحاظ قانونی به عنوان سرپرست و مراقب فرزند شناخته نمی‌شوند. در ادامه توضیحاتی در خصوص پایان حضانت فرزند دختر و پسر ارائه خواهیم نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پایان حضانت فرزند دختر و پسر

حضانت فرزند

حضانت فرزند در واقع به معنای حمایت و مراقبت پدر و ‌مادر از او می‌باشد. دادگاه پس از طلاق حضانت فرزند را به یکی از والدین او‌ واگذار می‌کند‌. فردی که‌ به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود می‌بایست بسیار صالح باشد و مصلحت فرزند را بخواهد. مطابق قانون دختر و پسر از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر می‌باشند. پس از هفت سالگی نیز پسر تا سن ۱۵ سالگی و دختر تا سن ۹ سالگی تحت حضانت پدر خواهند بود. برای کسب اطلاع دقیق در مورد حضانت کلیک کنید.

پایان حضانت فرزند دختر و پسر

پایان حضانت دختر و پسر با رسیدن سن آن‌ها به ۹ و ۱۵سال فرا می‌رسد. پس از رسیدن آن‌ها به این سنین طبق قانون دختر و پسر دیگر بالغ و عاقل می‌باشند. فرزندان با رسیدن به این سن می‌توانند سرپرست خود را شخصا انتخاب نمایند. برای مثال دختر می‌تواند مادر را به عنوان سرپرست خود انتخاب کند و با او زندگی کند.

بیشتر بخوانید : سن قانونی تصمیم گیری حضانت

پس از پایان حضانت فرزند پدر و مادر می‌توانند حضانت دائمی آن‌ها را از دادگاه دریافت کنند ؟

چنانچه دختر یا پسر یکی والدین را به عنوان سرپرست خود انتخاب کند و بخواهد که‌ با او زندگی کند فرد انتخاب شده می‌تواند حضانت دائمی فرزندش را از دادگاه دریافت نماید اما این به این معنی نیست که والد دیگر از حقوقش محروم شود. او طبق قانون هر گاه که بخواهد قادر به دیدار با فرزند خود خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائم کلیک کنید.

فرزندان پس از رسیدن به سن 9 و 15 می‌توانند خودشان انتخاب کنند که با چه کسی زندگی کنند. همچنین چنانچه سرپرستی که طبق حکم قطعی دادگاه حضانت را گرفته صلاحیت خود را از دست بدهد می‌توان از وی سلب حضانت نمود. این مطلب تحت عنوان موانع حضانت مقاله‌ای جداگانه به خود اختصاص داده است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پایان حضانت فرزند دختر و پسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پایان حضانت فرزند دختر و پسر پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حضانت به چه معناست ؟

سرپرستی، مراقبت، تربیت و نگهداری از فرزند.

پایان حضانت دختر و پسر در چه سنی اتفاق می‌افتد ؟

پسر در سن ۱۵ سالگی و دختر در سن ۹ سالگی.

فرزندان از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت چه کسی هستند ؟

تحت حضانت مادر.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پایان حضانت فرزند دختر و پسر



:: برچسب‌ها: پایان حضانت فرزند دختر و پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج سرآغاز زندگی مشترک زن و مرد است. برای بستن صحیح عقد نکاح با فرد مورد نظر می‌بایست به برخی قوانین پای‌بند بود تا به راحتی بتوان با آن فرد ازدواج کرد. ازدواج برای دختران قوانینی دارد که یکی از این قوانین اجازه جد پدری برای ازدواج دختر می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را در این خصوص بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر | رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر

آیا دختر برای ازدواج نیازمند اجازه جد پدری می‌باشد ؟

مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون‌مدنی دختر باکره می‌بایست برای ا‌زدواج خود از پدر یا جد پد‌‌ری خود اجازه بگیرد. در اکثر موارد دختران با کسب اجازه از پدر خود برای ازدو‌اج اقدام می‌نمایند اما اگر پدر دختر فوت نموده باشد دختر در صورت دسترسی داشتن و در قید حیات بودن جد پد‌ر‌ی باید بر‌ای کسب ا‌جازه به ایشان مراجعه نماید. در صورتی که پدر نیز در قید حیات باشد اما به دختر اجازه ازدواج ندهد نیز دختر می‌تواند با کسب اجازه از جد پد‌ری خود (در صورت وجود و در قید حیات بودن) ازدواج کند.

برای آشنایی با شرایط لازم برای اجازه پدر برای ازدواج دختر کلیک کنید.

در چه صورت دختر می‌تواند بدون اجازه جد پدری برای ازدواج اقدام نماید ؟

در موارد زیادی قانون گذار به دختر اجازه می‌دهد که بدون کسب اجا‌زه از جد پدری برا‌ی ازدواج اقدام کند. در ادامه سه مورد اصلی ازدواج دختر بدون اذن جد پدری را بیان نموده‌ایم:

جنون و دیوانگی

در صورتی که جد پد‌ری دختر در سلامت عقلی نباشد و دچار جنون و دیوانگی شده باشد دختر می‌تواند بدون کسب اجازه از او ازدواج کند.

بیشتر بخوانید : ازدواج مجنون

عدم ارائه دلیل منطقی

در صورتی که جد پدری بدون دلیلی منطقی به دختر اجازه ازدواج ندهد دختر می‌تواند با دریافت اجازه از دادگاه برا‌ی ا‌زدواج اقدام کند.

در دسترس نبودن

چنانچه جد پدری دختر در دسترس نباشد و دختر نتواند برای کسب اجازه به او دسترسی پیدا کند قانون به او اجازه ازدواج می‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جازه جد پدر‌ی برای ا‌زدواج دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جازه جد پدر‌ی برای ا‌زدواج دختر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

در صورتی که پدر به دختر اجازه ازدواج ندهد دختر با دریافت اجازه از جد پدری قادر به ازدواج‌خواهد بود ؟

بله در صورتی که پدر یا جد پدری به دختر اجازه ازدواج دهند دختر می‌تواند برا‌‌ی ا‌زدواج اقدام کند و نیازی به اجازه هردوی آن‌ها نیست.

اگر جد پدری بدون دلیل به دختر اجازه ازدواج ندهد تکلیف چیست ؟

دختر می‌تواند با کسب اجازه از دادگاه بر‌ای ا‌زدواج اقدام کند.

جد پدری کیست ؟

جد پدری همان پدربزرگ پدری دختر است که می‌تواند به او اجازه ازدواج دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر | رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر



:: برچسب‌ها: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر | رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌دانید میلیون‌ها انسان بر روی کره زمین در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند که، هرکدام دارای نظر و عقیده متفاوتی می‌باشند. این تفاوت نظر و عقیده گاهی ممکن است باعث بروز اختلافاتی میان افراد یک جامعه شود و در نتیجه یک درگیری خشونت آمیز را به بار آورد. به همین دلیل قانونگذار درگیری، دعوا، مشاجره و… را صحیح ندانسته و در صورت وجود برخی شرایط این کار را به عنوان جرم بر شمرده است. جرم نزاع یکی از جرائمی است که توسط قانونگذار تعیین شده است و در واقع همان درگیری میان افراد می‌باشد در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه جرم نزاع چیست و چه عناصر و مجازاتی دارد توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نزاع چیست | تعریف و عناصر جرم نزاع و درگیری خیابانی

تعریف جرم نزاع در قانون چیست ؟

جرم نزاع یکی از جرائمی است که می‌تواند باعث آسیب مالی و جانی به یک یا چندین نفر شود. هر گاه دو یا چند نفر اقدام به مشاجره و دعوا با یکدیگر نمایند و یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار دهند، در واقع مرتکب جرم نزاع شده‌‌اند و مطابق قانون مجازات خواهند گردید.

جرم نزاع نیز مانند برخی جرائم دیگر برای تحقق نیاز به وجود سه عنصر مادی، قانونی و معنوی دارد که در این جرم هرکدام از آن‌ها تعریف جداگانه‌‌ای دارند. نکته حائز اهمیت در تحقق جرم نزاع این است که افراد به قصد آسیب به یکدیگر این عمل را مرتکب شده باشند. اما اگر فرد به طور نا خواسته و برای دفاع شخصی از خود این عمل را مرتکب شده باشد، در واقع مجرم شناخته نخواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله دفاع مشروع را مطالعه نمایید.

عناصر جرم نزاع چیست ؟

جرم نزاع نیز مانند اکثر جرائم دارای سه عنصر مادی، معنوی و قانونی است، که در صورت وجود آن‌ها می‌توان گفت جرم صورت گرفته است. این سه عنصر در زیر به طور کامل شرح داده شده‌‌اند:

  • عنصر مادی

عنصر مادی جرم نزاع یعنی فرد مرتکب عمل درگیری و ضرب و شتم شده باشد.

  • عنصر معنوی

عنصرمعنوی این جرم نیز به معنای این است که فرد به قصد نزاع و درگیری و آسیب به دیگران مرتکب این عمل شده باشد.

  • عنصر قانونی

عنصر قانونی به معنای جرم تلقی شدن عمل در قانون می‌باشد، که قانونگذار نزاع و درگیری را به عنوان جرم تلقی نموده است.

مجازات جرم نزاع در قانون چیست ؟

جرم نزاع در قانون مجازات مشخصی دارد. نزاع معمولا توسط چند نفر صورت می‌گیرد و قانونگذار برای همه شرکت کنندگان این جرم مجازات تعیین کرده است. مجازات جرم نزاع بر اساس میزان آسیب دیدگی در ضرب و شتم و برخی شرایط مجرمان تعیین می‌گردد. در زیر مجازات تعیین شده در قانون برای جرم نزاع ذکر گردیده است:

  • اگر نزاع باعث قتل یک انسان شود، همه شرکت کنندگان در این جرم به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند گشت.
  • چنانچه نزاع و درگیری باعث قطع یکی از اعضای بدن شخصی شود، مجازات مرتکبین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود.
  • اگر درگیری باعث ضرب و جرح افراد شود، مجرمین به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهند شد.

نکته: در برخی موارد که قاضی صلاح بداند، برخی از مرتکبین جرم نزاع به مجازات‌هایی مثل اعدام، قصاص، پرداخت دیه و… محکوم خواهند شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نزاع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نزاع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

مجازات نزاع منجر به قتل یک انسان چیست ؟

در این صورت مجازات مرتکبین مابین یک تا سه سال حبس خواهد بود.

عنصر قانونی جرم نزاع چیست ؟

عنصر قانونی جرم نزاع یعنی این عمل در قانون به عنوان جرم شناخته شده باشد، که قانونگذار نزاع را به عنوان جرم بر شمرده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نزاع چیست | تعریف و عناصر جرم نزاع و درگیری خیابانی



:: برچسب‌ها: نزاع چیست | تعریف و عناصر جرم نزاع و درگیری خیابانی ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در کشور ایران قانون گذار همواره در قانون به صراحت اعلام کرده است که افراد موظف هستند تا احوال شخصیه خود از جمله ولادت، ازدواج و طلاق را به طور رسمی ثبت کنند. حتی در صورت عدم ثبت این وقایع در قانون برای اشخاص خاطی مجازات نیز تعیین شده است. رجوع از طلاق از این قاعده مستثنی نیست و در صورت رجوع (بازگشت) مرد به همسرش باید این موضوع در دفاتر رسمی ثبت گردد. زمانی که حکم طلاق جاری می‌شود اصل بر جدایی و عدم پیوند نکاح بین طرفین است در نتیجه اگر به هم رجوع کرده باشند باید این موضوع ثبت گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت رجوع از طلاق | مجازات عدم ثبت رجوع – نمونه دادخواست رجوع از طلاق

رجوع از طلاق

بر اساس ماده 1148 قانون مدنی شوهر بعد از طلاق دادن همسرش می‌تواند در مدت معینی که عده نام دارد به زن و زندگی مشترکشان باز گردد. این حقی است که هیچ قرارداد و شرطی نمی‌تواند بر خلاف آن تنظیم شود و این حق را از شوهر بگیرد.

رجوع کردن به همسر از دو طریق فعلی و کلامی امکان دارد. بر اساس ماده 1149 قانون مدنی در صورتی که مرد بخواهد رجوع کند همین که لفظ یا کلامی را بگوید یا اینکه کاری انجام دهد که نشان دهنده درخواست او برای رجوع به همسرش است کافی می‌باشد و نیاز به خواندن صیغه نکاح نیست. البته نیت مرد مهم است و اینکه از این حرف یا عمل حتما باید قصد رجوع به همسر را داشته باشد نه چیز دیگری. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رجوع از طلاق کلیک کنید.

عدم امکان رجوع از طلاق

در برخی از موارد امکان رجوع برای شوهر وجود ندارد. ماده 1145 قانون مدنی به وضوح این موارد را مطرح کرده است. از جمله مواردی که امکان رجوع وجود ندارد:

1/ طلاق زن یائسه و زن قبل از نزدیکی است. به دلیل اینکه در این موارد اصلا عده وجود ندارد پس نمی‌توان رجوع کرد.

2/ طلاق خلع و مبارات.

3/ بعد از سه طلاق که بعد از سه وصلت متوالی بوده است. باید توجه داشت که این سه مورد وصلت حتما باید متوالی باشند یعنی بین این‌ها زن یا مرد با دیگری عقد نکرده باشند. همچنین این وصلت طرفین می‌تواند در قالب نکاح یا رجوع باشد.

علاوه بر این موارد یک مورد دیگر هم هست که در متن ماده نیامده است. زمانی که دادگاه حکم به طلاق را به درخواست زن داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند. زیرا در این جا زن بوده که درخواست جدایی داده و دادگاه هم پذیرفته است.

ثبت رجوع از طلاق

اگرچه قانون گذار تشریفات نکاح را برای رجوع از طلاق الزامی نمی‌داند اما این بدین معنی نیست که در رجوع از طلاق خواست شوهر به تنهایی کافی باشد.

شوهر برای اینکه به زن خود رجوع کند علاوه بر اینکه باید کلامی بگوید یا عملی بکند که نشانه تمایل او برای رجوع به زن است بعد از آن باید رجوع به زن را ثبت کند. در هنگام ثبت کردن رجوع نیاز به خواندن مجدد عقد نکاح نیست.

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده مرد تا یک ماه پس از رجوع به زن وقت دارد تا به دفترخانه‌ای که صورت جلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نماید و اعلام کند که به همسرش رجوع کرده است. سپس صورت جلسه طلاق ابطال می‌شود و طلاق ثبت نمی‌گردد.

البته توجه به این نکته مهم است که رجوع باید در زمان عده زن صورت بگیرد. اگر مرد بعد از مدت زمان عده زن به دفترخانه مراجعه کند باید اثبات نماید که رجوع در زمان عده بوده ولی حالا به دلایلی بعد از پایان زمان عده برای ثبت آمده است. مهم آن است معلوم گردد زمان رجوع در هنگام عده بوده است.

برای کسب اطلاعات درباره مدت زمان رجوع بعد از طلاق کلیک کنید.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

شوهر وظیفه ثبت ر‌جوع را دارد. اگر به هر دلیلی رجوع کند ولی این موضوع را ثبت نکند بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده زن می‌تواند از او شکایت کند. دادگاه علاوه بر اینکه شوهر را ملزم به ثبت ر‌جوع می‌کند او را به جزای نقدی درجه پنج یعنی مبلغ 80 تا 180 میلیون ریال یا حبس تعزیری درجه هفت یعنی 91 روز تا 6 ماه حبس محکوم می‌کند.

نمونه دادخواست رجوع از طلاق

اینجانب: …………………… فرزند آقای …………………. و نام مادر خانم ………………. دارای شناسنامه شماره: ……………….. صادره از: ………………. متولد: …………. ساکن: ……………………….. با سند ازدواج شماره ………… مورخ ….. تهران که زوجه خود بانو: …………… فرزند آقای ……………. متولد ……. ساکن نشانی ذکر شده را طبق طلاقنامه شماره ………………… مورخ …………. تنظیمی دفتر رسمی ثبت طلاق شمارۀ ………… مطلقه کرده بودم، به موجب این سند رسمی و بر اساس ماده 1148 قانون مدنی اعلام می‌دارم که در زمان عده یعنی در تاریخ …….. به زوجه توصیف شده خود رجوع کردم و دوباره با ایشان قصد زندگی مشترک دارم. اما به جهت عدم دسترسی به دفترخانه طلاق برای ثبت واقعه رجوع طی این سند با امضای زوجه و شاهدان رجوع خود از طلاق را اعلام می‌دارم.

تاریخ

محل امضاء زوج:

محل امضاء زوجه:

محل امضاء شاهد اول:

محل امضاء شاهد دوم:

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

وظیفه ثبت رجوع از طلاق با چه کسی است ؟

شوهر. در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت برای ثبت رجوع از طلاق وجود دارد ؟

تا یک ماه پس از رجوع به همسر برای ثبت فرصت وجود دارد که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا عدم ثبت رجوع از طلاق مجازات دارد ؟

بله. شوهر به جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت رجوع از طلاق | مجازات عدم ثبت رجوع – نمونه دادخواست رجوع از طلاق



:: برچسب‌ها: ثبت رجوع از طلاق | مجازات عدم ثبت رجوع – نمونه دادخواست رجوع از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره در میان احادیث امامان و کلام بزرگان بر وقف کردن تاکید شده است و از ثواب آن سخن به میان آمده است. حتی بسیاری از بزرگان وقف را باقی الصالحات دانسته‌اند که ثواب آن برای شخص حتی بعد از فوتش باقی می‌ماند. در این مطلب به بررسی مفهوم این امر پسندیده و ارکان آن از منظر حقوقی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: وقف | تعریف ارکان – ماهیت – طرفین عقد – ویژگی‌های اساسی – بطلان

وقف چیست ؟

در قانون مدنی ماده 55 و‌قف تعریف شده است. بر اساس این ماده و‌قف یعنی خود مال حبس و منافع آن در راه خدا صرف شود. به طور مثال شخصی خانه خود را و‌قف می‌کند. یعنی اینکه به شرط حفظ و باقی ماندن خانه امکان استفاده از آن برای سکونت یا هر استفاده متعارف دیگری در جهت رضای خدا وجود دارد.

حبس عین مال به این معنی است که ملک از دارایی‌های مالک جدا شود و مالک هیچ حق تصرفی در آن نداشته باشد. با توجه به ماده 55 قانون مدنی عین مال فقط قابل وقف است و کسی نمی‌تواند منفعت مالی یا دین را و‌قف کند.

ارکان وقف

و‌قف دارای سه رکن اساسی است:

1/ موقوفه: مالی که در راه خدا استفاده می‌شود. موقوفه شخصیت حقوقی مستقل دارد به طوری که نه متعلق به واقف است و نه موقوف علیه.

2/ واقف: شخصی که مال خود را در راه خدا و‌قف می‌کند.

3/ موقوف علیه: کسانی که مال برای آن‌ها و‌قف می‌شود. آن‌ها مالک موقوفه نیستند فقط می‌توانند از آن استفاده نمایند. اگر این افراد متعدد باشند به ایشان موقوف علیهم گویند.

چگونگی وقف کردن مال

از نظر شرعی و حقوقی وقف نیاز به ایجاب و قبول دارد. در ماده 56 قانون مدنی نیز گفته شده است که و‌قف زمانی اتفاق می‌افتد که فرد واقف با هر لفظی که با صراحت دلالت به و‌قف می‌کند ایجاب را بگوید و در مقابل کسانی که به نفع آن‌ها و‌قف کرده است یا قائم مقام قانونی آن‌ها این و‌قف را قبول کنند. در صورتی که و‌قف فقط برای عوام باشد همین که حاکم شرع قبول کند کافی است زیرا نمی‌توان از تک تک مردم قبول را گرفت.

ویژگی‌های اساسی ارکان وقف

ویژگی‌های موقوفه

مالی که مورد و‌قف قرار می‌گیرد باید دارای ویژگی‌هایی باشد از جمله:

1/ عین مال باشد: با توجه به اینکه در و‌قف عین باید باقی باشد و استفاده از منافع است در نتیجه آنچه و‌قف می‌شود عین مال است و نمی‌توان منافع و دین را وقف کرد.

2/ بقای عین مال: بر اساس ماده 58 قانون مدنی باید مالی و‌قف شود که در صورت استفاده از منافع آن عین مال باقی بماند. به طور مثال و‌قف میوه درست نیست زیرا با نفع بردن از آن یعنی خوردن آن عین و اصل آن‌ها از بین می‌رود و تمام می‌شود ولی وقف باغ میوه درست است.

3/ قابل قبض باشد: به دلیل اینکه یکی از شرایط اصلی در صحت و‌قف قبض مال وقفی است پس مالی که و‌قف می‌شود باید قابل تسلیم شدن باشد. بر اساس ماده 59 قانون مدنی و‌قف در صورتی امکان دارد که قبض صورت بگیرد. به طور مثال و‌قف کردن حیوانی که موجود نیست یا فرار کرده است درست نیست.

4/ منافع آن برای واقف باشد: شخص نمی‌تواند مالی را و‌قف کند در حالی که عین مال متعلق به اوست ولی منافع آن برای دیگریست. زیرا آنچه در و‌قف استفاده می‌شود منافع است.

البته بر اساس ماده 64 قانون مدنی اگر مالکیت منافع به صورت موقت به شخص دیگری داده شود وقف آن صحیح می‌باشد مانند خانه‌ای که در اجاره دیگری برای مدت یکسال می‌باشد. شخص می‌تواند خانه را و‌قف کند و بعد از یکسال که مدت اجاره تمام شد مال در راه خدا استفاده می‌شود.

5/ مالی که و‌قف می‌شود هم باید مشروعیت داشته باشد و هم بتوان از آن در جهت منافع مشروع استفاده کرد. به طور مثال شخص نمی‌تواند ابزار قمار را و‌قف کند.

ویژگی واقف

در ماده 57 قانون مدنی دو ویژگی عمده برای شخصی که مال را و‌قف کرده است بیان می‌کند از جمله:

1/ داشتن اهلیت: قطعا هر شخصی که قصد تصرف در مالی را دارد باید اهلیت لازم از جمله عقل و بلوغ و رشد را داشته باشد.

2/ مالکیت: هر گونه تصرف در اموال فقط در صورتی امکان دارد که فرد مالک آن مال باشد. اشخاص نمی‌توانند در اموال دیگران بدون اینکه اجازه داشته باشند تصرفاتی مانند و‌قف انجام دهند.

ویژگی موقوف علیهم

شخص یا اشخاصی که و‌قف برای آن‌ها صورت می‌گیرد باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

1/ موجود باشد: بر اساس ماده 69 قانون مدنی نمی‌توان به نفع شخصی که موجود نیست و مثلا مرده است مالی را و‌قف کرد. مگر اینکه در زمان استفاده از منافع موجود شود. مانند و‌قف بر شخصی که به مسافرت دور رفته اما برخواهد گشت.

2/ معین باشد: در ماده 71 قانون مدنی آمده است که و‌قف بر مجهول صحیح نیست. به طور مثال این درست نیست که واقف بگوید خانه‌ام را و‌قف یکی کردم. بلکه موقوف علیه باید مشخص باشد مثلا خانه‌ام را وقف شخص الف با مشخصات معلوم کردم.

بطلان وقف

بر اساس ماده 61 قانون مدنی بعد از اینکه مالی به شکل صحیح و‌قف شد امکان برهم زدن آن وجود ندارد و نمی‌توان در آن تغییری داد. اما با توجه به این که در و‌قف قبض مهم است و بر اساس ماده 59 وقف فقط زمانی محقق می‌شود که قبض صورت بگیرد. در صورتی که قبل از قبض موقوفه، واقف بمیرد و‌قف باطل می‌شود.

سوالات متداول

و‌قف چیست ؟

و‌قف عبارت است بقای عین مال در حالی که از منافع آن در راه خدا استفاده می‌شود و در مطلب به تفصیل این نهاد حقوقی اسلامی توضیح داده شده است.

آیا و‌قف منافع درست است ؟

خیر نمی‌توان منافع را و‌قف کرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا برای شخصی که نیست می‌توان و‌قف کرد ؟

و‌قف برای شخصی که وجود ندارد امکان ندارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌قف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون و‌قف پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: وقف | تعریف ارکان – ماهیت – طرفین عقد – ویژگی‌های اساسی – بطلان



:: برچسب‌ها: وقف | تعریف ارکان – ماهیت – طرفین عقد – ویژگی‌های اساسی – بطلان ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قرار‌ها در واقع نظر و رای مراجع قضایی می‌باشد. قرار‌ها انواع مختلفی داشته و در خصوص دعاوی مختلف صادر می‌شوند. برای مثال گاهی پیش می‌آید که دادخواستی در دادگاه فاقد اعتبار و باطل می‌شود. در این صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند. یکی از انواع قرار‌هایی که امروزه توسط دادگاه‌ها صادر می‌شود، قرار عدم صلاحیت می‌باشد. این قرار شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم در مورد قرار عدم صلاحیت توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم صلاحیت صادر شد یعنی چه

صلاحیت ذاتی و محلی دادگاه

دادگاه‌ها دارای صلاحیت‌های مختلفی می‌باشند. هر دادگاه در خصوص پرونده‌های متنوعی صلاحیت داشته و تنها می‌تواند در مورد آن‌ها اظهار نظر نماید. به توضیح ساده‌‌‌تر دادگاه‌ها صلاحیت رسیدگی به هر دعوایی را ندارند. مطابق نظر قانونگذار یک دادگاه برای اینکه بتواند به دعاوی مختلف رسیدگی کند، می‌بایست دارای دو نوع صلاحیت ذاتی و محلی باشد. صلاحیت ذاتی و محلی نیز در زیر شرح داده شده‌‌‌‌اند:

  • صلاحیت ذاتی

صلاحیت ذاتی یعنی پرونده با توجه به صلاحیت در یکی از دادگاه‌های حقوقی، کیفری و نظامی مطرح شده باشد. برای مثال دادگاه خانواده تنها به دعاوی خانوادگی مثل تمکین، نفقه، مهریه، حضانت و… رسیدگی می‌کند. دادگاه کیفری نیز وظیفه دارد به دعاوی مربوط به سرقت، کلاهبرداری و… رسیدگی کند. در نتیجه اگر خواهان دعوا را در دادگاهی که از این حیث مناسب است طرح نموده باشد، می‌توان گفت که آن دادگاه صلاحیت ذاتی رسیدگی به پرونده را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه نمایید.

  • صلاحیت محلی

دعوا می‌بایست در دادگاه شهری که صلاحیت رسیدگی به آن را دارد مطرح شده باشد. برای مثال خواهان موظف است که دعوای خود را در دادگاه محل زندگی خوانده طرح نماید و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند دعوا را در دادگاه شهر‌های دیگر طرح کند. در صورتی که پرونده در دادگاه محل صحیحی تشکیل شده باشد، می‌توان گفت که آن دادگاه صلاحیت محلی رسیدگی به پرونده را دارد‌.

صدور قرار عدم صلاحیت از طرف دادگاه

قرار عدم صلاحیت یکی از انواع قرار‌هایی است که دادگاه‌ها در‌ پی ‌بررسی پرونده‌ها صادر می‌نمایند. گاهی ممکن است پرونده‌‌ای در دادگاهی که فاقد صلاحیت ذاتی و محلی است تشکیل داده شود. در این صورت دادگاه با تشحیص اینکه صلاحیت رسیدگی به آن پرونده را ندارد، قرار عدم صلاحیت را صادر می‌نماید. در برخی موارد نیز ممکن است طرفین دعوا نسبت به عدم صلاحیت دادگاه اعتراض نمایند. در این صورت نیز دادگاه صلاحیت خود را ‌بررسی می‌کند، اگر دادگاه فاقد صلاحیت باشد در این مورد نیز قرار عدم صلاحیت خود را صادر خواهد کرد.

آثار صدور قرار عدم صلاحیت

صدور قرار عدم صلاحیت از طرف دادگاه می‌تواند آثار حقوقی زیادی را به همراه داشته باشد. صدور این قرار به معنای خاتمه دعوا نمی‌باشد. پس از صدور این قرار دادگاه پرونده را به مراجع قضایی صلاحیت دار می‌فرستد. مرجع قضایی دارای صلاحیت نیز از ابتدا شروع به رسیدگی پرونده و صدور حکم در خصوص آن خواهد کرد.

اما گاهی ممکن است با صدور این قرار اختلاف در صلاحیت به وجود بیاید‌. یعنی دادگاه صادر کننده قرار پرونده را برای دادگاه صلاحیت دار می‌فرستد، اما این دادگاه نیز خود را فاقد صلاحیت رسیدگی به آن می‌داند. در این صورت اختلاف در صلاحیت دادگاه‌ها توسط دیوان عالی کشور رفع خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم صلاحیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم صلاحیت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌ها باید دارای چند نوع صلاحیت باشد‌‌‌ ؟

دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌های مختلف می‌بایست دارای دو نوع صلاحیت ذاتی و محلی باشد.

اگر دادگاهی خود فاقد صلاحیت رسیدگی به یک پرونده بداند چه قراری صادر می‌کند‌‌‌ ؟

در این صورت دادگاه قرار عدم صلاحیت را صادر می‌نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم صلاحیت صادر شد یعنی چه



:: برچسب‌ها: عدم صلاحیت صادر شد یعنی چه ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م پرداخت نفقه و تهیه لوازم مورد نیاز زندگی فرزند بر عهده پدر است. چنانچه پدر در قید حیات نباشد یا به علت فقر و ناتوانی از پرداخت نفقه فرزند خود عاجز باشد، نفقه به ترتیب بر عهده جد پدری، مادر و جد مادری فرزند قرار می‌گیرد. مطابق ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه یعنی تهیه مسکن، پوشاک، خوراک و مایحتاج زندگی فرزند؛ همچنین در صورت لزوم تحصیل وی نیز نفقه محسوب می‌گردد. در صورتی که پدر از پرداخت نفقه امتناع ورزد، آیا مادر می‌تواند به نفع فرزند خود نفقه را از پدرش دریافت کند؟ نحوه تنظیم دادخواست مبنی بر مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر چگونه است؟ در این مقاله همچنین به ارائه نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | مندرجات الزامی آن

دادخواست نفقه فرزند از طرف مادر

همان طور که اشاره شد، نفقه فرزند بر عهده پدر است و در صورت سرپیچی و امتناع از پرداخت آن، پدر مجرم شناخته شده و طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده، به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود یا به عبارتی حبس از ۶ ماه تا دو سال. برای آن که فردی بتواند از حق خود در دادگاه دفاع کند و آن را مطالبه کند، باید اهلیت استیفا داشته باشد. شرط داشتن اهلیت استیفا، بلوغ، رشد و عقل است. یعنی فرزند باید عاقل، بالغ و رشید باشد تا بتواند حق خود را مطالبه کند. حال کودکی که اهلیت استیفا ندارد، چگونه نفقه خود را درخواست کند؟ بر اساس ماده ۶ قانون حمایت خانواده مادر کودک یا شخصی که حضانت وی را بر عهده دارد می‌تواند جهت مطالبه نفقه کودک اقامه دعوی کند؛ بنابراین مادر کودک صلاحیت درخواست نفقه را به نفع فرزند خود دارد. مادر با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست مورد نظر مبنی بر پرداخت نفقه، نفقه فرزند خود را مطالبه می‌کند. در زیر یک نمونه از دادخواست مطالبه نفقه توسط مادر را تنظیم کرده و نوشته‌ایم.

برای آشنایی کامل با نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر کلیک کنید.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

محل اقامت

شغل

نام پدر

نام خانوادگی

نام

مشخصات طرفین

—————–

——–

——–

——–

مادر

خواهان

——————

——–

———

——–

پدر

خوانده

——————

——–

———

———

مشخصات وکیل

وکیل یا نماینده قانونی

مطالبه نفقه فرزند

تعیین خواسته و بهای آن

شناسنامه مادر فرزند – حکم حضانت فرزند – کپی عقدنامه ازدواج – شهادت شهود

دلایل و منضمات دادخواست

با سلام، ریاست محترم دادگاه……….

 

اینجانب………. مطابق عقدنامه شماره………. مورخ………. با خوانده آقای………. به انعقاد ازدواج دائم در دفترخانه………. شهرستان………. اقدام کرده‌ایم. از این ازدواج تعداد………. فرزند پسر/ دختر به نام/ نام‌های………. حاصل شده است. بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م پرداخت نفقه فرزندان بر عهده پدرشان است اما ایشان با داشتن قدرت و استطاعت مالی کافی جهت پرداخت نفقه، از پرداخت آن از تاریخ………. امتناع ورزیده‌اند. از دادگاه محترم درخواست می‌کنم حکمی مبنی بر الزام پدر فرزندان به پرداخت نفقه آن‌ها، مستند بر ماده ۱۱۹۹ ق.م صادر نماید.

محل امضا ـ مهر ـ اثر انگشت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | مندرجات الزامی آن



:: برچسب‌ها: نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | مندرجات الزامی آن ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ازدواج و ایجاد حقوق و تکالیف متقابل برای زوجین، مرد موظف است علاوه بر پرداختن نفقه همسر خود، نفقه اولاد و فرزندان خود را نیز بپردازد. مطابق ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه شامل مسکن، پوشاک، خوراک و وسایل مورد نیاز فرزند است. گاهی نیز در صورت ضرورت، هزینه تحصیل نیز نفقه محسوب می‌شود. می‌دانیم که اصولا تامین نفقه فرزند با پدر می‌باشد اما گاهی نیز ممکن است پدر از استطاعت مالی برخوردار باشد ولی از پرداخت نفقه فرزند خود امتناع ورزد، در این صورت چه کسی می‌تواند نفقه کودک را درخواست کند؟ نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر به چه صورت است؟ در صورت عدم پرداخت نفقه چه ضمانت اجرایی برای پدر تعیین می‌گردد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | نحوه طلب نفقه طفل توسط مادر و پدر

مسئولیت نفقه فرزند

بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م نفقه فرزندان به عهده پدر آن‌هاست و در صورتی که پدر قدرت و استطاعت مالی کافی جهت پرداخت آن نداشته باشد، نفقه به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر، اجداد مادری و … قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند کلیک کنید.

نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

کودک یا فرزندی که هنوز به سن قانونی نرسیده است یا به عبارتی اهلیت استیفا ندارد، به تنهایی نمی‌تواند از حق خود دفاع کند و از آن بهره ببرد. چنان چه در ماده ۲۱۱ ق.م داریم، اهلیت به واسطه بلوغ، رشد و عقل ایجاد می‌شود؛ بنابراین چون کودک مطابق قانون بالغ، عاقل و رشید نیست اهلیت نداشته و معامله‌اش باطل است. از طرفی تصور می‌شود چون در این معامله و درخواست مادر کودک نفع و سودی نمی‌برد نمی‌تواند از طرف فرزند خود اقامه دعوی کند.

اما در این جا قانون دخالت کرده و در ماده ۶ قانون حمایت خانواده بیان می‌کند: مادر یا شخصی که حضانت کودک را بر عهده دارند، می‌توانند از طرف فرزند خود و به نیابت از او، جهت درخواست نفقه اقامه دعوی کنند (چنانچه فرزند دختر زیر ۹ سال و فرزند پسر زیر ۱۵ سال تمام داشته باشند). بنابراین هر گاه پدر طفل یا افراد مسئول که استطاعت مالی کافی برای پرداختن نفقه را دارند از پرداخت آن سرپیچی کنند، مادر کودک حق اقامه دعوا جهت درخواست نفقه کودک خود را دارد. البته باید توجه داشت که بر اساس ماده ۱۲۰۶ ق.م، فرزند یا مادر او فقط اجازه مطالبه و درخواست نفقه آینده و یا حال را نسبت به زمانی که شکایت کردند دارند و نفقه گذشته فرزند به او تعلق نخواهد گرفت.

برای تنظیم و مشاهده نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر کلیک کنید.

جرم ترک انفاق

هر گاه پدر نفقه فرزند خود را پرداخت نکند، مادر طفل به نیابت از فرزند خود درخواستی مبنی بر پرداخت نفقه به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده تحویل می‌دهد. پس از بررسی دادگاه و صدور حکم الزام به پرداخت نفقه، چنان چه پدر باز هم از دادن نفقه سر باز زند، مجرم شناخته شده و به جرم ترک انفاق، مجازات خواهد شد. بر اساس ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده: چنانچه فردی با داشتن قدرت و استطاعت مالی جهت پرداخت نفقه، از دادن آن امتناع ورزد به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌گردد یا به عبارتی به حبس شش ماه تا دو سال. البته چون شاکی این پرونده شاکی خصوصی است، با گذشت و بخشش شاکی تعقیب فرد و مجازات او در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف می‌شود.

مطالبه نفقه فرزند از طرف پدر علیه مادر

اگر پدر و اجداد پدری توان مالی برای پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشند بار پرداخت نفقه ابتدا بر دوش مادر و در صورت نداشتن توان مالی او بر دوش اجداد مادری قرار می‌گیرد. پس پدر می‌تواند دادخواستی مبنی بر الزام مادر یا اجداد مادری به پرداخت نفقه فرزند تهیه نماید و به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. البته پیروزی پدر در این دعوا منوط بر اثبات عدم توانایی مالی خود و اجداد پدری فرزند ( پدر و مادر خود) است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه فرزند بر عهده کیست ؟

نفقه فرزند بر عهده پدر اوست. در صورتی که پدر قادر به پرداخت آن نباشد یا فوت کرده باشد، نفقه به ترتیب به عهده جد پدری، مادر و جد مادری فرزند می‌باشد.

دختری که شاغل است و ماهانه درآمد دارد هم واجب النفقه محسوب می‌شود ؟

چنانچه دختر بالای ۱۸ سال سن داشته باشد و شاغل نیز باشد، واجب النفقه نیست و پرداخت نفقه به او به رضایت و خواست پدرش بستگی دارد.

همسرم نفقه فرزندم را از ۳ سال پیش پرداخت نکرده است، آیا می‌توانم کل مبلغ را از او مطالبه کنم ؟

خیر، از زمان اقامه دعوی و شکایت شما مبنی بر عدم پرداخت نفقه طفل، نفقه حال و آینده کودک بر عهده پدرش قرار می‌گیرد و نفقه گذشته را نمی‌توان مطالبه کرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | نحوه طلب نفقه طفل توسط مادر و پدر



:: برچسب‌ها: مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | نحوه طلب نفقه طفل توسط مادر و پدر ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در دین اسلام بارها در احادیث و روایات مختلف تاکید شده است تا از عجله در کارها پرهیز شود. امامان همواره دعوت به صبر و بردباری می‌کردند و از تصمیم گیری عجولانه در هنگام عصبانیت منع می‌کردند. گاهی پیش می‌آید که افراد در هنگام عصبانیت برای زندگی خود تصمیمی می‌گیرند که موجب پشیمانی آن‌ها می‌شود. حتی در مورد زندگی مشترک ممکن است زوجین تصمیم به جدایی و طلاق از یکدیگر بگیرند و بعد از جداشدن از این تصمیم خود پشیمان شوند. شرع مقدس و قانونگذار راه را در صورتی که زوجین از طلاق پشیمان شوند باز گذاشته است. در ادامه این مطلب به رجوع از طلاق می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رجوع از طلاق | بازگشتن به همسر پس از طلاق – انواع – شرایط رجوع

رجوع چیست ؟

رجوع در لغت به معنای بازگشتن به حالت قبل یا به کسی است. در فقه در ابواب مختلفی از کلمه رجوع استفاده شده است از جمله در مبحث طلاق. رجوع یعنی مرد خواهان بازگشت به زندگی مشترک با زن شود و در صورت رجوع، وضعیت به حالت قبل از طلاق برمی‌گردد، طلاق باطل می‌شود و زن و مرد دوباره همسر هم می‌شوند.

قانون مدنی در ماده 1143 طلاق را به دو دسته رجعی و باین تقسیم کرده است. اگرچه تعریف قانون تعریف جامع و کاملی از طلاق رجعی ارائه نداده است اما با توجه به ماده 1148 قانون مدنی می‌توان گفت طلاق رجعی به معنای این است که بعد از طلاق شوهر پشیمان شود و بخواهد مجددا با همسر خود زندگی کند. توصیه می کنیم مقاله مدت زمان رجوع از طلاق را مطالعه نمایید.

رجوع در طلاق بائن

ماده 1145 قانون مدنی موارد طلاق بائن را مطرح کرده است. بر اساس تعریف ماده، طلاق بائن طلاقی است که در آن ر‌جوع به هیچ صورت امکان پذیر نیست ا‌ز جمله در طلاق زن یائسه و طلاق قبل از نزدیکی (یعنی طلاق زوجه باکره). این نوع طلاق به این دلیل امکان رجوع ندارد که رجوع باید در هنگام عده زن صورت بگیرد و در این دو مورد زن عده‌ای ندارد. همچنین در سومین طلاق بعد از سه مرتبه وصلت کردن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق بائن کلیک کنید.

یک نوع دیگر طلاق خلع و مبارات است که در این دو مورد با رعایت شرایطی امکان ر‌جوع برای مرد وجود دارد.

رجوع در طلاق خلع و مبارات

قطعا تابه‌حال این جمله را زیاد شنیده‌اید که زن می‌گوید « مهرم حلال جانم آزاد » در واقع این عبارت اشاره به طلاق خلع دارد. این نوع از طلاق زمانی رخ می‌دهد که زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر دارد در مقابل بخشیدن مهریه و یا پرداختن وجهی به زوج از شوهرش جدا می‌شود.

در طلاق مبارات هر دو طرف از یکدیگر کراهت دارند که در این صورت هم زن مالی به مرد می‌بخشد تا رضایت به جدایی بدهد با این تفاوت که آنچه پرداخت می‌کند نباید بیشتر از میزان مهریه باشد.

در این دو مدل از طلاق امکان رجوع مرد وجود ندارد زیرا زن در مقابل طلاق به شوهر پول پرداخت کرده است مگر اینکه زن مالی را که پرداخت کرده طلب کند. در این صورت در زمان عده زن، اگر زوجه آن مالی را که هبه کرده است بخواهد پس بگیرد امکان رجوع وجود دارد.

شرایط رجوع از طلاق

برای اینکه شوهر بتواند از طلاق رجوع کند و دوباره زندگی مشترک را شروع کند شرایطی وجود دارد از جمله:

1/ رجوع شوهر: اگرچه دو طرف از یکدیگر جدا می‌شوند اما رجعت از طلاق یک ایقاع یک طرفه از سوی شوهر است یعنی فقط شوهر می‌تواند درخواست رجوع از طلاق و بازگشت به همسر را بدهد.

البته در صورتی که دادگاه به درخواست زن حکم به طلاق داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند حتی اگر طلاق رجعی باشد.

2/ در مدت عده: بر اساس ماده 1148 قانون مدنی ر‌جوع ا‌ز طلاق فقط در زمان عده امکان دارد. در صورت اتمام مدت زمان عده زن، مرد دیگر نمی‌تواند به همسرش رجوع کند.

3/ عدم نیاز به قرائت صیغه نکاح: اگر مرد بخواهد به همسر خود رجوع کند دیگر نیاز نیست که صیغه عقد نکاح مجددا بین زوجین خوانده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت رجوع از طلاق کلیک کنید.

انواع رجوع به همسر بعد از طلاق

برای اینکه مشخص شود مرد رجوع کرده است و می‌خواهد باز با همسرش زندگی کند 2 روش وجود دارد:

1/ رجوع فعلی. 2/ رجوع قولی یا کلامی.

1/ رجوع فعلی: همان طور که از نام آن مشخص است زمانی اتفاق می‌افتد که مرد کاری را انجام دهد که نشان دهنده تمایل او به زندگی مشترک است. به طور مثال هر خود را ببوسد یا در آغوش بگیرد یا حتی با او در یک مکان سکونت کند و آمیزش داشته باشد.

2/ طلاق قولی: بر اساس ماده 1149 قانون مدنی شوهر می‌تواند با کلام و لفظ از طلاق خود رجوع کند. یعنی کلامی بگوید که نشان می‌دهد می‌خواهد به زندگی سابق خود برگردد مثلا به زن بگوید « به تو برگشتم و تو زن من هستی ».

البته در انتهای ماده 1149 قانون مدنی به صراحت گفته شده است که مرد باید از لفظ و کار خود قصد و نیت رجوع داشته باشد یعنی اینکه مهم است مرد تمام این کارها را برای اینکه دوباره به همسرش رجوع کند انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رجوع در طلاق توافقی کلیک کنید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد رجوع به طلاق و دریافت مشاوره حقوقی از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. وکیل دات کام پاسخ گوی سوالات شما در خصوص رجوع از طلاق در سریع‌ترین زمان ممکن می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

آیا امکان رجوع بعد از طلاق وجود دارد ؟

بله. در صورت رعایت شرایط قانونی امکان رجوع به همسر است که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

تا چه زمانی می‌شود به همسر رجوع کرد ؟

تا زمان پایان یافتن عده زن که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

در هنگام رجعت باید باز صیغه عقد نکاح خوانده شود ؟

خیر نیازی به خواندن مجدد صیغه نیست که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رجوع از طلاق | بازگشتن به همسر پس از طلاق – انواع – شرایط رجوع



:: برچسب‌ها: رجوع از طلاق | بازگشتن به همسر پس از طلاق – انواع – شرایط رجوع ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی زن و مرد با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند قوانینی برای آن‌ها وضع می‌شود که هر دو باید از این قوانین تبعیت کنند. یکی از این قوانین محلی است که زن باید در آن اقامت داشته باشد. طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن موظف است که پس از عقد نکاح در منزل شوهر خود اقامت داشته باشد. اما در برخی موارد ممکن است که محل اقامتگاه زن منزل همسر او نباشد و زن مجاز به اقامت در محل زندگی دلخواه خود شود. این به این معنی است که زن می‌تواند با وجود شرایطی مسکن جداگانه داشته باشد و با همسر خود زندگی نکند. اما چه شرایطی می‌تواند به زن حق بدهد که در مسکن جداگانه‌ای زندگی کند؟ در ادامه به این مباحث و بررسی اقامتگاه زن شوهردار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اقامتگاه زن شوهردار | محل سکونت زن متأهل – استثنائات اقامتگاه زوجه

اقامتگاه زن شوهردار

چون طبق قانون مرد ریاست خانواده را دارد و معمولا زن و مرد بعد از ازدواج در منزل مشترک که توسط شوهر تهیه شده اقامت می‌گزینند اقامتگاه زن شوهردار خانه مرد و منزل مشترک است.

پیشنهاد می‌شود مقاله انواع تمکین زن را بخوانید.

استثنائات اقامتگاه زن شوهردار

همانطور که در مقدمه گفته شد در برخی موارد زن مجاز است که در خانه مرد سکونت نداشته باشد و به تبع آن اقامتگاهش دیگر خانه شوهر نباشد. در این موارد اقامتگاه زن محل سکونت دلخواهش است. مواردی که به زن اجازه سکونت در مسکن دیگر را می‌دهند به شرح زیر می‌باشند:

اقامتگاه نامعلوم

برخی مردان به واسطه شغل خود اقامتگاه معلومی ندارند و در این صورت دادگاه به زن اجازه می‌دهد که در خانه دیگری سکونت داشته باشد. طبق ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی چنانچه مرد در محل مشخصی ساکن نباشد زن می‌تواند با اجاره یا خرید مسکن جداگانه در جای دیگری اقامت داشته باشد. برای مثال مرد در تهران ساکن است اما زن در کرج اقامت دارد.

شرط عقد نکاح

چنانچه زن در حین عقد نکاح شرط کند که باید در محل جداگانه‌ای اقامت داشته باشد قانون نیز به او این اجازه را خواهد داد.

ضرر جسمی و زیان مالی

در صورتی که زن در خانه شوهر دچار زیان جسمی شود و یا از نظر مالی آسیبی ببیند می‌تواند با مراجعه به دادگاه و کسب اجازه از محکمه محل اقامت خود را جدا کند و خانه‌ای جداگانه داشته باشد.

اذن شوهر در تعیین اقامتگاه دلخواه زن شوهردار

چنانچه شوهر به زن اجازه دهد که در جای دیگری زندگی کند قانون نیز این حق را به او داده و زن می‌تواند محل اقامت خود را تغییر دهد.

اثبات عدم تمکین با تغییر اقامتگاه

چنانچه زن به دلایلی که در بالا ذکر شد اقامتگاه خود را تغییر دهد دادگاه او را به عدم تمکین از همسر محکوم نخواهد کرد اما اگر دلایل بالا را نداشته باشد در واقع از شوهر خود تمکین نکرده است و محکوم می‌شود.

اجبار مرد به سکونت در محل دلخواه زن

اگر ضمن عقد نکاح یا پس از آن مرد به زن حق تعیین سکونتگاه مشترک را بدهد مجبور به اقامت در محل دلخواه زن می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی پرونده خود را به نتیجه دلخواهتان برسانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقامتگاه زن شوهردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اقامتگاه زن شوهردار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اقامتگاه زن شوهردار | محل سکونت زن متأهل – استثنائات اقامتگاه زوجه



:: برچسب‌ها: اقامتگاه زن شوهردار | محل سکونت زن متأهل – استثنائات اقامتگاه زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ثبت ازدواج دائم ضرورت دارد؟ ازدواج دائم یکی از سنت‌های دیرینه در دین اسلام می‌باشد که بسیار به آن توصیه شده است. ازدواج دائم مزایای زیادی را برای زوجین به همراه می‌آورد و آرامش را به زندگی آن‌ها هدیه می‌کند. برای تشکیل خانواده و عقد نکاح زن و شوهر می‌بایست ازدواج دائم را به صورت رسمی در سیستم سراسری ثبت احوال ثبت کنند. ثبت ازدواج دائم الزامی می‌باشد و همه افراد موظف هستند که ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت نمایند. در ادامه به بررسی الزام ثبت نکاح و مجازات عدم ثبت آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید. توصیه می کنیم نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت ازدواج دائم

ثبت ازدواج دائم

طبق قانون مدنی و حمایت از خانواده بر اساس فقه شیعه، ثبت ازدواج و نکاح دائم یکی از مهم ترین اقدامات برای به رسمیت شناختن ازدواج زوجین است. طبق ماده 20 قانون حمایت از خانواده که در سال 1392 به ثبت رسیده، لزوم ثبت ازدواج دائم بر عهده مرد بوده و اهمیت این موضوع به حدی است که اگر خلاف این مساله روی دهد، برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

دلیل الزامی بودن ثبت ازدواج دائم

همانطور که می‌دانید قانونگذار زوج را ملزم نموده که ازدواج خود را ثبت نماید. دلایل زیادی برای ثبت ازدواج دائم وجود دارد که در ادامه به دو مورد اشاره شده است:

بیشتر بخوانید : تشریفات ثبت ازدواج دائم

طلاق

بسیاری از ازدواج‌های دائم به طلاق و جدایی ختم می‌شوند، اما اگر ازدواج به صورت رسمی ثبت نشده باشد هیچ دادگاهی برای طی کردن مراحل طلاق زوجین برگزار نمی‌شود چراکه ازدواج ثبت نشده است.

نفقه

اگر ازدواج دائمی ثبت شود و پس از ازدواج زن و مرد اختلاف داشته باشند و بخواهند از یکدیگر جدا شوند نفقه زن کاملا حفظ خواهد شد و زن می‌تواند با طی کردن مراحل قانونی نفقه خود را از همسرش دریافت کند. اما اگر ثبت ازدواج انجام نشده باشد زن حق استفاده از نفقه را نخواهد داشت.

به طور کلی ثبت نکردن ازدواج باعث بی‌نظمی خواهد شد و برای زوجین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین دلیل ثبت ازدواج دایم این است که اگر هر دعوایی در رابطه با ازدواج در دادگاه مطرح شود ابتدا باید رابطه زوجیت اثبات گردد و اثبات آن با تسلیم سند رسمی ازدواج میسر است.

ثبت نکردن ازدواج دائم چه مجازاتی دارد ؟

ثبت ازدواج دائمی به عهده مرد می‌باشد و مرد موظف است پس از عقد ازدواج خود را ثبت نماید. همچنین قانونگذار برای افرادی که ازدواج دائمی خود را ثبت نمی‌کنند مجازاتی را در نظر گرفته است که این مجازات به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مرد موظف به ثبت ازدواج دائمی می‌باشد و چنانچه از ثبت ازدواج خودداری کند قانون او را به حبس از سه تا شش ماه محکوم می‌نماید. علاوه بر این قانون فرد را موظف می‌کند که ازدواج خود را ثبت رسمی کند.

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت ازدواج

آیا می‌توان مجازات عدم ثبت ازدواج را جایگزین نمود ؟

قانونگذار این امکان را فراهم نموده است که افراد بتوانند به جای مجازات حبس جریمه نقدی بپردازند و مجازات خود را جایگزین کنند. جریمه نقدی عدم ثبت ازدواج دائمی از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال می‌باشد و با توجه به شرایط فرد متغیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و از خدمات مرکز وکیل دات کام بهره‌مند گردید. پذیرش انواع پرونده‌های حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی و مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدمات مرکز وکیل دات کام می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ازدواج دائمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ازدواج دائمی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت ازدواج دائم



:: برچسب‌ها: ثبت ازدواج دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تشریفات ثبت ازدواج دائم چیست؟ ازدواج دائم یک امر مقدس است که بسیار به آن توصیه شده است. قانوگذار ثبت ازدواج دائمی را الزامی دانسته پس زن و مرد موظف به ثبت ازدواج خود می‌باشند. اما تشریفات ثبت نکاح چه مواردی را در بر دارد؟ برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منیع: تشریفات ثبت ازدواج دائم – ملزومات ثبت واقعه نکاح در دفاتر رسمی ازدواج

تشریفات ثبت ازدواج دائم چیست ؟

برای ثبت ازدواج می‌بایست مراحل مختلفی طی شود و مدارکی ارائه گردد. این مراحل با توجه به شرایط افراد متفاوت خواهد بود. تشریفات ثبت ازدواج به شرح زیر می‌باشد:

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت ازدواج

شناسنامه

در مرحله اول می‌بایست هر دو طرف شناسنامه خود را به سردفتر تحویل دهند، سپس به پزشکی قانونی مراجعه نموده و پس از دریافت گواهی عدم اعتیاد آن را به سردفتر ارائه نمایند.

اذن پدر

دومین مرحله تشریفات ثبت نکاح اذن پدر می‌باشد، چنانچه دختری که باکره است بخواهد به عقد نکاح مردی درآید می‌بایست اذن پدر را اخذ نماید و به سردفتر ارائه کند. البته این فقط شامل دختری است که دوشیزه و باکره باشد و زنانی که یکبار ازدواج کرده باشند نیازی به این مورد نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج دائم

ازدواج دوم

چنانچه زنی که قبلا ازدواج کرده است بخواهد ازدواج بعدی خود را به ثبت برساند می‌بایست گواهی منحل شدن نکاح قبلی را به سردفتر ارائه نماید تا ازدواج او ثبت شود. همچنین اگر مردی بخواهد با وجود همسر اول خود دوباره ازدواج کند می‌بایست اذن همسر اول را دریافت کرده تا دادگاه به او اجازه ازدواج بدهد. البته این مورد اخیر مشروط بر آن است که مرد در قسمت شروط ضمن عقد بخشی را که ازدواج دوم وی را منوط به اذن زن اول نموده قبول و امضا کرده باشد.

مراحل ثبت ازدواج توسط سردفتر | تشریفات ثبت ازدواج دائم

وقتی زن و شوهر تمام مدارک لازم را به سردفتر ارائه می‌کنند سردفتر از یک فرد معتمد می‌خواهد که هویت زن و مرد را احراز کند و سپس سند ازدواج هر دو طرف در دفاتر مخصوص ثبت خواهد شد. پس از ثبت زن و مرد عقدنامه را امضا می‌کنند و تایید می‌کنند که نکاح آن‌ها ثبت رسمی شود.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تشریفات ثبت نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تشریفات ثبت نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منیع: تشریفات ثبت ازدواج دائم – ملزومات ثبت واقعه نکاح در دفاتر رسمی ازدواج



:: برچسب‌ها: تشریفات ثبت ازدواج دائم – ملزومات ثبت واقعه نکاح در دفاتر رسمی ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک امر مقدس می‌باشد که بسیار به آن توصیه شده است و از به گناه افتادن جوانان جلوگیری می‌کند. ازدواج کردن نیز دارای قوانینی می‌باشد که می‌بایست رعایت شوند و افراد ملزم به توجه به این قوانین هستند. یکی از قوانین ازدواج برای دختران اذن پدر می‌باشد که در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص بیان نموده‌ایم و همچنین نیاز یا عدم نیاز به اجازه پدر در ازدواج دوم دختر را مورد بررسی قرار داده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجازه پدر در ازدواج دوم دختر | بررسی لزوم قانونی اذن پدر برای ازدواج مجدد

اذن پدر در ازدواج دختر

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی چنانچه دختری باکره بخواهد به عقد نکاح مردی دربیاید می‌بایست اجازه پدر را دریافت کند تا دادگاه به او اجازه ازدواج دهد. حتی اگر دختر به سن قانونی رسیده باشد اما اگر اذن پدر را دریافت نکند حق ازدواج نخواهد داشت.

اما در مورد دخترانی که باکره نیستند و به عبارتی یک بار ازدواج کرده‌اند، این موضوع فرق دارد. اذن پدر تنها در مورد دختران باکره باید دریافت شود. اما اگر دختری بعد از ازدواج و طلاق همچنان باکره باشد، آیا باز هم به اذن پدر بعد ازدواج نیاز دارد؟ در ادامه به این سوال و سایر شرایطی که نیازمند اذن پدر در ازدواج دوم دختر هست را شرح داده‌ایم.

برای کسب اطلاع از شرایط صلب اذن پدر برای ازدواج دختر کلیک کنید.

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

در برخی موارد اذن پدر در ازدواج دوم دختر نیز الزامی می‌باشد و دختر با اینکه قبلا یکبار ازدواج کرده است اما باید از پدر در این زمینه اجازه بگیرد. چنانچه دختر ازدواج کند اما در مدت زمان عقد و پیش از وقوع رابطه زناشویی از همسرش جدا شود برای ازدواج بعدی خود نیازمند اذن پدر می‌باشد. این به این دلیل است که دختر هنوز باکره است، در صورتی که دختر ازدواج کند و رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد پس از طلاق برای ازدواج دوم خود نیازمند اذن پدر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : ثبت صیغه

در صورتی که پدر بدون هیچ دلیل منطقی به دختر برای ازدواج دوم اجازه ندهد تکلیف چیست ؟

چنانچه پدر بدون بیان دلیل منطقی به دخترش اجازه ازدواج دوم را ندهد دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه مرد مورد نظرش را معرفی کند و چنانچه دادگاه به او اجازه ازدواج دهد دیگر نیازی به اجازه پدر نخواهد بود.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جازه پدر در ا‌زدواج دوم د‌ختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جازه پدر د‌ر ازدواج دو‌م دختر پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اگر پدر هیچ دلیل منطقی برای عدم اجازه برای ازدواج دوم دختر نداشته باشد دختر می‌تواند بدون اذن او ازدواج کند ؟

بله. در این صورت دختر با کسب اجازه از دادگاه می‌تواند برای ازدواج خود اقدام کند.

در صورتی که دختر در حین عقد جدا شود و باکره باشد باز هم به اذن پدر برای ازدواج بعدی نیاز دارد ؟

بله. در این صورت د‌ختر می‌بایست برای ا‌زدواج دوم خود نیز از پدر ا‌جازه بگیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اذن پدر در ازدواج دختر می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجازه پدر در ازدواج دوم دختر | بررسی لزوم قانونی اذن پدر برای ازدواج مجدد



:: برچسب‌ها: اجازه پدر در ازدواج دوم دختر | بررسی لزوم قانونی اذن پدر برای ازدواج مجدد ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند و تلفن‌های همراه پیشرفته راه برای خیانت‌های مجازی از طریق چت بسیار بازتر شده است و افراد می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی به راحتی رابطه نامشروع برقرار کنند. در ادامه توضیحات کاملی را در خصوص اثبات خیانت همسر از طریق چت ارائه می‌نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اثبات خیانت از طریق چت | خیانت همسر از طریق تلگرام و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی

اثبات خیانت از طریق چت

گاهی ممکن است زن یا شوهر از طریق چت به یکدیگر خیانت کنند. این به این معناست که فرد خیانت کننده در پیامرسان‌ها با شخصی که به او محرم نیست ارتباط نامشروع برقرار می‌کند.

در صورتی که فرد متوجه شود که همسرش از طریق چت به او خیانت کرده است می‌تواند با شکایت در دادگاه خواهان مجازات او شود. البته ثابت کردن خیانت با ارائه چت‌های همسر بسیار مشکل است و در صورتی که مدرک کافی وجود نداشته باشد بهتر است از طرح شکایت در این مورد صرف نظر نمایید.

برای آشنایی با سایر راه های اثبات خیانت همسر کلیک کنید.

اثبات خیانت از طریق چت چگونه امکان پذیر است ؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که با گرفتن عکس و اسکرین شات از پیام‌های همسر که خیانت او را نشان می‌دهد می‌توانند در دادگاه نیز خیانت او را اثبات نمایند. اما در این باره باید بگوییم که اسکرین شات اعتبار قانونی ندارد و نمی‌تواند خیانت همسر را ثابت کند. برای اثبات خیانت از طریق چت می‌بایست به یکی از سه روش زیر عمل نمود:

پرینت چت‌های همسر

چنانچه فرد از طریق پیامرسان‌های داخلی اقدام به خیانت نموده باشد می‌توان با دسترسی به پرینت چت‌های او خیانت را اثبات نمود. البته گرفتن پرینت چت افراد فقط توسط دادگاه امکان پذیر می‌باشد. در صورتی که از فرد شکایت شود و او از طریق شبکه اجتماعی داخلی اقدام به خیانت نموده باشد دادگاه پرینت چت‌های او را گرفته و خیانت اثبات می‌شود.

دارا بودن شاهد

چنانچه در هنگام خیانت از راه چت‌ کردن دو نفر شاهد وجود داشته باشند و خیانت را دیده باشند می‌توانند در دادگاه علیه فرد شهادت دهند و خیانت او را ثابت کنند.

دسترسی داشتن به اطلاعات موبایل

چنانچه همسر در یک شبکه اجتماعی خارجی اقدام به خیانت نموده باشد و امکان گرفتن پرینت چت‌های او نباشد از یک راه دیگر نیز می‌توان خیانت او را ثابت کرد. چنانچه فرد پسورد و اطلاعات پیامرسان نصب شده در تلفن همسرش را در اختیار داشته باشد می‌تواند به چت‌ها دسترسی پیدا کند و از آن‌ها برای اثبات خیانت استفاده نماید.

برای آشنایی با راه های حقوقی مواجهه با خیانت همسر کلیک کنید.

در صورتی که مدارک کافی برای اثبات خیانت وجود نداشته باشد بهتر است از شکایت صرف نظر نمود زیرا اگر بعد از شکایت نتوانید مدارک کافی به دادگاه ارائه نمایید و خیانت را اثبات کنید به جرم افترا محکوم خواهید شد و شخص می‌تواند از شما در دادگاه شکایت نماید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثبا‌ت خیا‌نت ا‌ز طریق چت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثبا‌ت خیا‌نت ا‌ز طریق چت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

آیا خیانت از طریق چت جرم محسوب می‌شود ؟

بله جرم محسوب می‌شود و فرد خیانت کننده طبق قانون مجازات خواهد شد.

ا‌ثبات خیانت ا‌ز طریق چت با گرفتن پرینت چت‌ها امکان پذیر است ؟

بله

دارا بودن دو شاهد می‌تواند باعث اثبات خیانت شود ؟

بله در صورتی که هر دو نفر شاهد خیانت بوده باشند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اثبات خیانت از طریق چت | خیانت همسر از طریق تلگرام و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی



:: برچسب‌ها: اثبات خیانت از طریق چت | خیانت همسر از طریق تلگرام و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است؟ بر اساس قانون مدنی کشورمان، طلاق را می­‌توانیم به دو قسمت طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم نماییم. لازم به ذکر است که در طلاق بائن، به محض این­که صیغه طلاق جاری شد، زن و مرد از یکدیگر جدا می­‌شوند و تمام آثار نکاح میان آن دو اتمام می­‌یابد. اما در طلاق رجعی، مرد این فرصت را دارد تا در زمانی به نام عده، به زن رجوع نماید و مجددا با وی زندگی کند. حال در این میان سوالی که شاید ذهن خیلی از افراد را درگیر کند اینست که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر می­‌باشد؟ یا این­که می­‌توانیم به این صورت سوال خودمان را مطرح نماییم که تا چه مدت بعد از طلاق رجعی، مرد این امکان را دارد که به همسر خودش رجوع نماید؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مدت زمان رجوع بعد از طلاق | شرایط رجوع مرد پس از طلاق – تاثیر انواع طلاق بر امکان رجوع

عده طلاق چیست ؟

عده عبارت می‌­باشد از مدتی که تا زمان انقضای آن، زنی که عقد نکاح وی منحل گشته است، نخواهد توانست به عقد شوهر دیگری دربیاید. طلاق بائن عده ندارد و در طلاق رجعی شرایطی قرار داده شده است که مرد می­‌تواند در مدت زمان عده که سه طهر می­‌باشد، به زن خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را از سر گیرد گویی طلاقی رخ نداده است. برای کسب اطلاع کامل درباره عده طلاق کلیک کنید.

طلاق رجعی چیست ؟

همان­طور که می­‌دانید در ماده 1148 قانون مدنی به طور کامل، طلاق رجعی تعریف شده است. در این ماده موضوعی که بیان شده است به این شکل می­‌باشد که در طلاق رجعی، برای شوهر در مدت عده حق رجوع در نظر گرفته شده است. برای اطلاع کامل درباره طلاق رجعی کلیک کنید.

مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است ؟

همان طور که متوجه شدید و ما برایتان بیان نمودیم، رجوع از طلاق صرفا در طول مدتی که زن عده طلاق نگه داشته است، امکان پذیر می­‌باشد. برای دانستن این مورد که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چه مقدار است لازم می‌­باشد تا مدت زمان عده طلاق رجعی را مورد بررسی قرار بدهیم. ماده 1151 قانون مدنی بیان می­‌نماید که مدت زمان عده طلاق، سه طهر ( سه بار پاک شدن از عادت ماهانه) می‌باشد. در این شرایط اگر زنی وجود داشته باشد که بنا به شرایطی مانند بیماری عادت ماهیانه نمی­‌شود و به صورت عادی می­‌بایست عادت ماهیانه شود، باید مدت سه ماه را به صورت عده نگه دارد.

اگر در این زمان زنی وجود داشته باشد که باردار است، باید تا وضع حمل وی را به عنوان مدت عده در نظر گرفت. در مورد زن باردار وضع حمل ممکن است حتی کمتر یا بیشتر از سه ماه و یا به عبارتی سه طهر باشد. شایان ذکر است که به محض این­که مدت زمان عده زن به پایان برسد، دیگر مرد حق این­که بخواهد به زن رجوع نماید را نخواهد داشت. در واقع اگر بعد از اتمام مدت زمان رجوع، زوجین تصمیم بگیرند که به هم رجوع کنند و مجدد با هم زندگی کنند، لازم است تا به دفاتر ازدواج مراجعه کنند و عقد نکاح مجددی را انجام بدهند.

برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

شرایط رجوع بعد از طلاق رجعی چگونه است ؟

زمانی­ که مردی به زن خود رجوع می­‌نماید، تمامی آثار طلاق میان زن و مرد از بین خواهد رفت و این به این معنا می­‌باشد که طلاق به صورت کلی بی‌اثر می­‌شود و زن و مرد به طور مجدد به زوجیت یکدیگر در می‌آیند. البته لازم است بدانید که برای رجوع از طلاق یک سری شرایط مورد نیاز است که عبارت است از:

  1. رجوع به طور کلی به اراده و خواست مرد و یا شوهر بستگی دارد.
  2. رجوع از طریق هر حرف و یا عملی که از طرف مرد واقع شود و قصد وی را به رجوع بیان نماید و آن منظور را برساند، محقق می­‌شود.
  3. در رجوع از طلاق دیگر نیازی نیست که صیغه عقد مجدد خوانده و جاری شود.
  4. زمانی که مرد تصمیم به رجوع گرفت حتما باید این رجوع از طلاق مورد ثبت قرار بگیرد.
  5. زمانی که برای رجوع از طلاق در نظر گرفته شده است دقیقا برابر با عده‌ای است که زن می­‌بایست نگه دارد و در طول مدتی که زن عده طلاق دارد، امکان پذیر است.

طلاق مجدد بعد از رجوع | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

زمانی را تصور کنید که مردی زن خود را طلاق می­‌دهد و در زمان عده زن، به وی مراجعت می­‌کند و تصمیم می­‌گیرد که زندگی خود را با همسرش ادامه بدهد. در این میان و به صورت دوباره قبل از نزدیکی به وی او را طلاق می‌­دهد، در این صورت به نظر شما حکم عده زن به چه صورت است؟ پاسخی که به این پرسش می­‌توان داد این است که زن باید بعد از طلاق دومش، عده را مانند سابق ادامه بدهد و آن را کامل نماید.

شرایط رجوع بعد از طلاق بائن چگونه است ؟

همان طور که اظهار داشتیم در رجوع از طلاق رجعی، شوهر می‌­تواند در زمان عده به زن مراجعت کند و این مورد را نیز باید مورد ثبت قرار بدهد. در حالی که در طلاق بائن، زن و شوهر به صورت کامل از هم جدا می­‌شوند و شرایط رجوع وجود ندارد مگر این­که به صورت دوباره و مجدد، به عقد هم درآیند و تشریفات ازدواج می‌­بایست به طور کامل رعایت شود.

شرایط ازدواج مجدد با همسر سابق | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

گاهی نیز پیش می‌آید که شاهد این مسأله باشیم که زن و شوهری پس از طلاق مجددا تصمیم می­‌گیرند تا با یکدیگر ازدواج نمایند و این مورد در صورتی امکان پذیر است که تعداد طلاق آن­‌ها کمتر از سه باشد. در این صورت است که از لحاظ قانونی هیچ گونه منعی برای آن­‌ها در نظر گرفته نشده است. اما موردی که باید زوجین به آن توجه بسیاری داشته باشند این است که می­‌بایست قبل از عقد زیر نظر مشاور تمامی آثار روحی و روانی و احتمالاتی که برای شکست مجدد آن زندگی وجود دارد و همچنین شرایط موفقیت آن زندگی را به صورت کامل بررسی نمایند و سپس به این امر مبادرت ورزند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت زمان رجوع بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت زمان رجوع بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا پس از این­که زن طلاق رجعی گرفت باید عده نگه دارد ؟

پاسخ این سوال مثبت می­‌باشد و زن باید بر اساس شرایط عده نگه دارد مگر خانم‌هایی که عده طلاق ندارند.

مدت زمان عده بعد از طلاق رجعی چه مقدار است ؟

سه ظهر یا سه پاک شدن از عادت ماهیانه.

آیا مرد بعد از طلاق بائن امکان رجوع به همسرش را دارد ؟

پاسخ این سوال منفی می­‌باشد و در این نوع از طلاق مرد تنها می­‌تواند به صورت مجدد با همسر خود عقد نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مدت زمان رجوع بعد از طلاق | شرایط رجوع مرد پس از طلاق – تاثیر انواع طلاق بر امکان رجوع



:: برچسب‌ها: مدت زمان رجوع بعد از طلاق | شرایط رجوع مرد پس از طلاق – تاثیر انواع طلاق بر امکان رجوع ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قوانین در مورد مهریه زن خیانتکار چگونه است ؟ در طول سال هزاران مورد ازدواج در دفاتر به صورت رسمی ثبت می‌شود. اما برخی از این ازدواج‌ها به دلایل مختلف به طلاق ختم می‌شوند. یکی از دلایلی که ممکن است باعث طلاق شود خیانت زن می‌باشد. در برخی موارد دیده شده که زوجین به علت خیانت زن از یکدیگر جدا شده‌اند. اما سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مهریه زن خیانتکار

آیا به زنان خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی به زنان خیانتکار که رابطه نامشروع داشته‌اند مهریه تعلق می‌گیرد و خیانت نمی‌تواند مهریه زن را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق

دلیل تعلق مهریه به زن خیانتکار | مهریه زن خیانتکار

برخی از افراد تصور می‌کنند به زنان خیانت‌کار نباید مهریه تعلق بگیرد و آن‌ها مستحق دریافت مهریه نخواهند بود که در این باره باید بگوییم زنان خیانتکار نیز مستحق دریافت مهریه خود می‌باشند و مهریه زن خیانتکار حق مسلم آن‌هاست.

دلیل اینکه به این زنان مهریه تعلق می‌گیرد این است که زن و مرد در حین عقد مبلغ مهریه را تعیین می‌کنند و پس از عقد نکاح مهریه به زن تعلق گرفته است و باید به او پرداخت شود، پس خیانت نمی‌تواند حقی که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد را از بین ببرد.

آیا می‌توان به زن خیانتکار مهریه پرداخت نکرد ؟

همانطور که در بالا گفته شد مهریه حق مسلم زنان است و در صورت خیانت نیز به آن‌ها مهریه زن خیانتکار تعلق خواهد گرفت. اما در برخی موارد می‌توان مهریه زن را پرداخت نکرد.

همانطور که می‌دانید خیانت و رابطه نامشروع برای زن و مرد جرم به حساب می‌آید و شوهر می‌تواند با شکایت از او خواهان رسیدگی به پرونده رابطه نامشروع شود. اما زن و شوهر می‌توانند با یکدیگر توافق کنند‌ که در صورت شکایت نکردن مرد به علت رابطه نامشروع زن نیز مهریه خود را ببخشد و به صورت توافقی جدا شود.

بیشتر بخوانید : راهکارهای حقوقی مواجه با زن خیانتکار

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه و قوانین آن به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات‌کام مشاورین کاردان و مجربی را در اختیارتان قرار داده و به شما در حل پرونده حقوقی خود کمک می‌کند. از جمله خدمات این مرکز می‌توان به ارائه مشاوره آنلاین به مشتریان، حل پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه زن خیانتکار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهریه زن خیانتکار



:: برچسب‌ها: مهریه زن خیانتکار ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اینترنت یکی از بهترین و کارآمد‌‌‌ترین اختراعات بشر بوده، که امروزه به منبع درآمد بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده است. اما اینترنت نیز مانند هر اختراع دیگری معایبی دارد‌. یکی از معایب اینترنت این است که امکان وقوع جرم برای افراد در آن فراهم است و متاسفانه در حال حاضر شاهد وقوع کلاهبرداری‌های مختلف اینترنتی می‌باشیم. یکی از انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی فیشینگ می‌باشد، که قانونگذار برای آن مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص جرم فیشینگ یا کلاهبرداری اینترنتی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ)

فیشینگ ( کلاهبرداری اینترنتی)

فیشینگ یکی از انواع جرائمی است که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد. قانونگذار فیشینگ را جرم تلقی کرده و مجازات سختی را برای آن در نظر گرفته است. فیشینگ به معنای خالی کردن حساب افراد با به دست آوردن اطلاعات حساب بانکی آن‌ها، از طریق به کار بردن حیله و فریب می‌باشد. در این نوع جرم شخص مجرم یک صفحه پرداخت جعلی در بستر اینترنت ایجاد می‌کند تا قربانی اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد کند.

برای مثال فرد مجرم به افراد دیگر پیامی‌ مبنی بر برنده شدن آن‌ها در یک قرعه کشی ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد برای دریافت جایزه خود مبلغی پول بپردازند‌. سپس صفحه پرداخت جعلی را برایشان ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که اطلاعات حساب بانکی‌شان شامل شماره کارت، رمز دوم و… را وارد کنند.

حال اطلاعات حساب بانکی فرد را دریافت کرده و با استفاده از آن‌ها اقدام به برداشت وجه و خالی کردن حساب فرد قربانی خواهد کرد. این عمل قربانیان زیادی در جامعه داشته و به همین دلیل قانونگذار آن را جرم تلقی کرده و مرتکبین به شدت مجازات خواهند شد.

توصیه می‌کنیم مقاله کلاهبرداری را مطالعه نمایید.

مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ) چیست‌ ؟

جرم فیشینگ یکی از جرائمی است که قانونگذار برای آن مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. در این نوع جرم مجازات مجرم بر اساس شدت جرم و مبلغ برداشت شده از حساب تعیین می‌شود. مجازات جرم فیشینگ به قرار زیر است:

  • مطابق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌‌ای چنانچه فردی مرتکب جرم فیشینگ شود به حبس از ۱ تا ۵ سال و جزای نقدی از بیست میلیون تا صد میلیون ریال محکوم می‌شود. بنا به نظر قاضی ممکن است هم مجازات حبس و هم جریمه نقدی برای مجرم در نظر گرفته شود. همچنین مجرم موظف است که وجه دریافت شده از حساب قربانی را به او باز گرداند.

نحوه شکایت از جرم فیشینگ یا کلاهبرداری اینترنتی

برای شکایت از جرم فیشینگ می‌بایست برخی مراحل طی شوند. در مرحله اول شاکی باید به پلیس فتا در محل زندگی خود مراجعه کند و با توجه به شواهد و مستنداتی که در دست دارد اقدام به ثبت شکایت خود نماید. در این صورت مقام قضایی شکایت شما را ‌بررسی خواهد کرد و در خصوص آن رای صادر می‌کند. اگر شکایت شما صحیح باشد کار آگاهان پلیس فتا اقدام به تحقیق در مورد مجرم خواهند کرد.

در نتیجه حساب مجرم را پیدا خواهند کرد و در صورت وجود وجه ربوده شده در حساب او، آن را مسدود می‌کنند. البته راه‌های دیگری نیز برای طرح شکایت در این خصوص وجود دارد اما ساده‌‌‌ترین آن‌ها مراجعه به پلیس فتا می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فیشینگ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فیشینگ پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

برای شکایت از جرم فیشینگ باید به کدام مرجع قضایی رجوع نمود‌ ؟

برای شکایت از این جرم می‌بایست به پلیس فتا مراجعه نمود.

مجازات حبس جرم فیشینگ چقدر است‌ ؟

مجازات حبس جرم فیشینگ مابین یک تا پنج سال می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ)



:: برچسب‌ها: کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ) ,
:: بازدید از این مطلب : 729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ثبت صیغه امکان پذیر است؟ ازدواج موقت یا همان صیغه از جمله مواردی است که تنها در فقه شیعه وجود دارد. ازدواج موقت مقید به زمان است و با پایان آن مدت، ازدواج خاتمه می‌یابد. شاید برایتان سوال شود که آیا ازدواج موقت نیاز به ثبت رسمی دارد یا خیر. در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت صیغه

ثبت ازدواج موقت یا صیغه

ثبت ازدواج موقت برعکس ازدواج دائم الزامی نمی‌باشد و قانونگذار مرد را مکلف به ثبت این نوع ازدواج نمی‌کند. اما در برخی موارد ثبت ازدواج موقت نیز الزامی است. و مرد موظف است که آن را به صورت رسمی ثبت نماید.

بیشتر بخوانید : ازدواج با مرد زن شوهردار

در چه مواردی ثبت ازدواج موقت الزامی می‌باشد ؟

در برخی شرایط باید ازدواج موقت نیز ثبت رسمی شود. در زیر دو مورد از شرایطی که باعث الزامی شدن ثبت ازدواج موقت می‌شوند شرح داده شده است:

بیشتر بخوانید : ازدواج با دو خواهر هم زمان

باردار شدن زن

چنانچه زن و مرد به نکاح موقت یکدیگر دربیایند و زن در مدت زمانی که صیغه است باردار شود قانون مرد را موظف می‌داند که ازدواج را ثبت نماید.

لزوم ثبت در صورت حامله شدن زن به این دلیل است که بارداری و به دنیا ‌آمدن فرزند برای طفل حق و حقوقی ایجاد می‌کند مانند حضانت، نفقه، ارث و… پس در صورت بارداری زوجه ثبت ازدواج موقت کاملا ضروری خواهد بود. چنانچه جنین قبل از به دنیا آمدن سقط شود نیازی به ثبت ازدواج نخواهد بود.

شرط

اگر زن شرط کند که ازدواج او با مرد باید در دفاتر ثبت شود مرد موظف است که ازدواج را ثبت نماید.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج در قانونی مدنی

مجازات عدم ثبت نکاح موقت یا صیغه

در مواردی که ذکر شد قانون مرد را موظف به ثبت ازدواج دانسته است چنانچه مرد از ثبت آن خودداری کند مطابق قانون حمایت از خانواده مجازات می‌شود.

اگر در صورت بارداری و یا شرط زن برای ثبت ازدواج، مرد از انجام آن سر باز زند طبق قانون به پرداخت هشت تا هجده میلیون تومان جریمه نقدی و حبس از نود و یک روز تا شش ماه محکوم می‌شود.

بیشتر بخوانید : صحت ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نکاح موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نکاح موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت صیغه



:: برچسب‌ها: ثبت صیغه ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تعیین مهریه در عقد نکاح به صورت است؟ عقد نکاح به عقدی گفته می‌شود که طی آن زن و شوهر به صورت قانونی با یکدیگر متحد شده و پیمان ازدواج می‌بندند. در عقد نکاح قوانینی ذکر می‌شود که زن و شوهر را ملزم به انجام آن‌ها می‌کند. یکی از قوانین عقد نکاح تعیین و ‌پرداخت مهریه می‌باشد. مهریه حقی است که در حین عقد به زن تعلق می‌گیرد. اما میزان مهریه و تعیین آن چگونه انجام می‌گیرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تعیین مهریه در عقد نکاح | مشخص کردن مهر در ازدواج – شروط الزامی تعیین مهریه

تعیین مهریه در عقد نکاح دائم و موقت

در عقد موقت طبق قانون مرد و زن موظف به تعیین مهریه خواهند بود و باید مبلغی را به عنوان مهریه ذکر نمایند. چنانچه در عقد موقت مهریه تعیین نگردد عقد باطل خواهد بود و طبق قانون مدنی تعیین نکردن مهریه در عقد موقت مبطل عقد خواهد بود.

در نکاح دائم نیز افراد می‌توانند مبلغی را به عنوان مهریه تعیین کنند، اما در عقد دائم زن و شوهر ملزم به تعیین مهریه نخواهند بود و می‌توانند بدون تعیین مهریه نیز اقدام به عقد نکاح نمایند.

پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله مربوط به مهریه را بخوانید.

برای تعیین مهریه در عقد نکاح چه مواردی را باید رعایت نمود ؟

تعیین مهریه در هر دو عقد دائم و موقت امکان‌پذیر است، اما برای تعیین آن می‌بایست به قوانین توجه داشت. شرایط تعیین مهریه به صورت قانونی در زیر بیان شده است:

مالیت

مهریه‌ای که در عقد ازدواج تعیین می‌شود می‌بایست مالیت داشته باشد و برای زن منفعت اقتصادی به همراه بیاورد. برای مثال زن می‌تواند پول، سهام، زمین و… را به عنوان مهریه خود تعیین نماید‌.

قابلیت تملک

یکی دیگر از شرایط تعیین مهریه قابل تملک بودن آن است. این به این معناست چیزی که به عنوان مهریه تعیین می‌گردد می‌بایست در مالکیت مرد باشد و مرد این امکان را داشته باشد که آن را به زن انتقال دهد.

برای مثال اگر مهریه زمین باشد مرد موظف است که آن را به نام همسر خود بزند اما اگر مهریه میدان و یا یک خیابان باشد امکان انتقال آن به نام زن وجود نخواهد داشت.

معین بودن مهریه

از دیگر شرایط تعیین مهریه در عقد ازدواج معین و شناخته شدن آن می‌باشد. برای تعیین مهریه در عقد ازدواج می‌بایست کاملا مشخص نمود که مهریه چیست و چه مقدار است.

برای مثال اگر در حین عقد ذکر شود که مرد باید یک دوم زمین خود را به عنوان مهریه به زن بدهد می‌بایست تمام مشخصات زمین در سند ازدواج ذکر گردد. دلیل این امر آن است که ممکن است مرد چندین زمین داشته باشد و زمین‌ها از نظر ارزش مادی با یکدیگر متفاوت باشند.

ملک متعلق به زوج باشد

چنانچه زن و شوهر هر ملکی را به عنوان مهریه تعیین نمایند می‌بایست ملک در مالکیت مرد باشد و یا اینکه مرد با دارایی خود آن را خریداری نموده و به زن اهدا نماید. اگر بخواهیم این مورد را به طور ساده توضیح دهیم باید بگوییم که اگر مرد مالی را به سرقت ببرد این حق را نخواهد داشت که آن را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند.

آیا در قانون مدنی برای تعیین مهریه در عقد نکاح سقفی معین شده است ؟

برای تعیین مهریه هیچ گونه سقفی وجود ندارد و زن و شوهر می‌توانند هر مبلغی را به عنوان مهریه تعیین نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین مهر‌یه د‌ر عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعیین مهر‌یه د‌ر عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تعیین مهریه در عقد نکاح | مشخص کردن مهر در ازدواج – شروط الزامی تعیین مهریه



:: برچسب‌ها: تعیین مهریه در عقد نکاح | مشخص کردن مهر در ازدواج – شروط الزامی تعیین مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه چیست ؟ حقوق زن در جامعه همیشه مهم جلوه کرده است و نباید این تصور وجود داشته باشد که در عقد نکاح زوجه دارای هیچ حقی نبوده و تنها مسئول ایفای وظایف می‌باشد. در مقاله زیر قرار است به یکی از اصلی‌ترین حقوق زن یعنی حق حبس او در عقد نکاح اشاره شود و اینکه این حق به چه معنایی می‌باشد، شرایط استفاده از آن توسط زوجه به چه صورت است و حالت‌های مختلف مهریه چگونه می‌باشد و زن به چه صورت می‌تواند به این حق استناد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

حق حبس چیست ؟

حق حبس در عقد نکاح پیش بینی شده است و به وسیله آن زن می‌تواند از ایفای وظایفی که برای او تعریف شده است در مقابل شوهر سرپیچی کند. در مقابل مرد نیز در صورت پرداخت مهریه زن به او، باعث از بین رفتن این حق شده و زن باید به ایفای وظایف اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : حق حبس

حق حبس یک نوع حق عینی است و آن بدین معنی است که حق مستقیما ناظر به مال معینی است. با استفاده از حق حبس می‌توان راحت‌تر طلب را وصول کرد و در واقع با وجود این ابزار، یک نوع تضمین برای رسیدن به خواسته وجود دارد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح

تاثیر انواع مهریه در شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

به صورت کلی زن به محض وقوع عقد مالک مهر می‌شود اما بنا بر اصل آزادی قراردادها که نشانگر اراده و اختیار طرفین در تعیین شرایط غیر اساسی عقد است و در صورتی که به صحت عقد لطمه‌ای وارد نشود طرفین می‌توانند در زمان و مقدار و دیگر جزئیات تغییراتی ایجاد کنند. تعیین مهر هم از این امر مستثنی نیست و دو طرف عقد نکاح می‌توانند با توافق، پرداخت مهر را به تاخیر بیندازند و برای آن زمانی تعیین کنند.

بیشتر بخوانید : قانون مهریه

بدین ترتیب، پرداخت مهر به دو نوع حال (فوری) و موجل تقسیم می‌شود. در مهریه حال، زن به محض وقوع عقد نکاح مالک مهر می‌شود و فورا می‌تواند آن را مطالبه کند. اما در مهر موجل تا زمانی که اجل پرداخت نرسیده باشد زن حق مطالبه مهر را ندارد و مطابق شرط ماده 1085 نمی‌تواند به مطالبه مهر استناد کرده و به حق حبسش متوسل شود و از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع ورزد.

شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

برخورداری از این حق شرایطی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

1) مهریه زوجه باید حال باشد.

2) تا قبل از اخذ مهر زن به اراده خویش به ایفای وظایف نپرداخته باشد: زن بنا بر حق حبسی که دارد می‌تواند تا هنگامی که مهریه را دریافت ننموده از ایفای وظایف در مقابل همسرش امتناع کند. اما طبق ماده 1086 اگر زوجه با اراده و اختیار خودش قبل از مطالبه مهر از شوهر به ایفای وظایف اقدام کند، دیگر نمی‌تواند بعد از اقدام، به حق حبس استناد کند و اقدام به عدم تمکین تا زمان پرداخت مهر نماید.

البته همانطور که ذکر شد این اقدام به ایفای وظایف باید ارادی باشد و در صورتی که زن به اجبار و اکراه به ایفای وظایف اقدام کرده باشد، حق حبس همچنان باقیست و او می‌تواند به حقی که دارد استناد کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در صورتی که مطابق ماده، زن آگاهانه اقدام به ایفای وظایف کند، اگرچه حق حبس او ساقط خواهد شد اما این اقدام او لطمه‌ای به حق او برای مطالبه مهریه‌اش وارد نمی‌آورد و زن همچنان می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند.

باید این مسئله را مدنظر داشت که منظور از ایفای وظایف، لزوما وقوع نزدیکی بین زن و مرد نیست و همین که زوجه اراده خود را به تمکین اعلام نماید، حق حبس ساقط خواهد شد حتی اگر نزدیکی بین زوجین صورت نگرفته باشد.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

در صورت تقسیط مهریه حق حبس به چه صورت خواهد بود ؟

مطابق رای وحدت رویه شماره 708 هیئت عمومی دیوان عالی کشور مصوب 22/5/1387 در صورتی که مهریه توسط دادگاه تقسیط شود، زوجه می‌تواند تا زمان پرداخت آخرین قسط مهریه، به حق حبس استناد ورزد و از ایفای وظایفی که در مقابل همسر خود دارد، خودداری ورزد.

این نکته قابل توجه است که نباید تقسیط مهریه را با مهری که موجل است و زمانی برای پرداخت آن در نظر گرفته شده است یکی دانست. زیرا در مهر موجل زن حق استناد به حق حبس را ندارد و اصلا واجد شرایط برای استفاده از این حق نمی‌باشد در حالی که در مهریه تقسیط شده مطابق رای وحدت رویه ذکر شده زن تا زمان پرداخت آخرین قسط می‌تواند به حق حبس خودش استناد کند.

بیشتر بخوانید : قسط بندی مهریه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه



:: برچسب‌ها: شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مشاوره حقوقی خانواده چه کاربردی دارد ؟ خانواده جمع کسانی است که به یگدیگر از هر شخص دیگری نزدیک تر هستند و جامعه را تشکیل می دهند. تشکیل یک خانواده با ازدواج زن و مرد صورت گرفته و با به دنیا آمدن فرزندان خانواده بزرگ و بزرگ تر می شود. اما خانواده نیز دارای حقوق قانونی می باشد و قوانین زیادی در مورد خانواده وضع شده است. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق خانواده و مشاوره حقوقی خانواده توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره حقوقی خانواده | مشاوره خانواده حقوقی

حقوق خانواده از منظر مشاوره حقوقی خانواده

خانواده در قانون بسیار مهم شمرده شده است و حقوق زیادی برای آن‌در نظر گرفته شده است. در زیر چند مورد از مهمترین حقوق خانواده را نام برده ایم:

مهریه و نفقه

پس از ازدواج مرد موظف است که مهریه زن را به صورت‌یکجا یا قسطی به او پرداخت کند و می بایست مخارج زندگی زن را نیز تامین‌کند که به این‌مخارج نفقه گفته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهریه و نفقه کلیک کنید.

حضانت فرزند

چنانچه زن و مرد از یکدیگر طلاق بگیرند طبق قانون موظفند که حضانت فرزندان خود را به عهده بگیرند. پدر و مادر در سنین مختلفی حضانت کننده فرزند خود خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند و نفقه فرزند کلیک کنید.

طلاق رجعی

طلاق رجعی به طلاقی گفته می شود که طی انجام آن مرد می تواند در مدت زمانی که زن عده نگه می دارد به او رجوع نماید و به زندگی مشترک بازگردد. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

ناشزه بودن زن

به زنانی که از همسر خود تمکین نمی کنند ناشزه گفته می شود. این زنان در خانه شوهر سکونت نمی کنند و از برقراری رابطه جنسی نیز خودداری می نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد توصیه می کنیم بر روی لینک های زیر کلیک کنید :

تمکین و نشوز

انواع تمکین

حق حبس

 

فسخ نکاح

زن و‌ مرد پس از خوانده شدن عقد نکاح می توانند آن را فسخ نمایند ولی برای فسخ نکاح باید دلایل قانونی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

ثبت ازدواج

انواع نکاح

 

مشاورحقوقی خانواده کیست؟ | مشاوره حقوقی خانواده

مشاور حقوقی خانواده به کسی گفته می شود که در زمینه حقوق خانواده تحصیل کرده است و مدرک آکادمیک دارد. مشاور با اطلاعات فراوانی که در اختیار شما قرار می دهد می تواند مشکلات خانوادگی شمارا حل نماید و از بروز مشکلات جدید نیز خودداری کند. دریافت مشاوره خانواده از یک مشاور حقوقی کاردان بسیار اهمیت دارد، از آنجایی که او اطلاعات حقوقی کاملی دارد بهتر می تواند شما را راهنمایی کند و گره مشکلات خانوادگی تان را باز نماید.

 

دریافت مشاوره حقوقی خانواده به صورت تلفنی و حضوری

مشاوره حقوقی خانواده از دو طریق حضوری و تلفنی خدمت شما عزیزان ارائه داده می شود. در مشاوره حضوری افراد می توانند با حضور در دفتر مشاور و با پرداخت حق مشاوره از او یک مشاوره عالی و کامل دریافت نمایند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان از راه دور نیز مشاوره حقوقی خانواده دریافت کرد. در این مورد فرد می تواند به صورت تلفنی با مشاور خود صحبت نماید و در مورد حقوق خانواده و حل مشکلات آن از او راهنمایی دریافت کند.

در چه مواردی باید حتما از مشاور حقوقی خانواده کمک گرفت؟

در بعضی از موارد می بایست حتما از مشاور حقوقی خانواده کمک گرفت تا مشکل خانوادگی حل شده و مشکل دشوار تری پیش نیاید. برای مثال اگر مشکل خانوادگی حادی برایتان به وجود بیاید باید حتما از یک مشاور کاردان راهنمایی‌گرفته و از او درخواست کمک کنید. در برخی موارد مثل طلاق، پرداخت مهریه، حضانت فرزند،نفقه، نشوز زن و ….دریافت مشاوره بسیار اهمیت دارد و بهتر است که حتما از یک مشاور حقوقی خانواده کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. با مراجعه به این سایت می توانید به صورت تلفنی و حضوری مشاوره دریافت کنید و مشکلات‌خانوادگی خود را نیز حل نمایید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده های حقوقی خود یاری می نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره خانواده حقوقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشاوره حقوقی خانواده پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

پرداخت مهریه نیز جز حقوق خانواده به حساب می آید؟

بله

مشاور حقوقی خانواده کیست؟

کسی است که در زمینه حقوق خانواده تحصیل کرده است و اطلاعات زیادی دارد.

چرا دریافت مشاوره حقوقی خانواده اهمیت دارد؟

زیرا مشاور اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارد و بهتر می تواند ما را راهنمایی کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مشاوره حقوقی خانواده | مشاوره خانواده حقوقی



:: برچسب‌ها: مشاوره حقوقی خانواده | مشاوره خانواده حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه مراجع قضایی زیادی در سراسر کشور تاسیس شده‌‌‌‌اند‌ که هرکدام دارای صلاحیت مختلفی بوده و در مورد موضوعات مختلف رای صادر می‌کنند. آرایی که توسط این مراجع صادر می‌گردد با توجه به تحقیقات انجام گرفته و اطلاعات به دست آمده برای پرونده مورد نظر کاملا مناسب خواهد بود. اما با این وجود قانونگذار امکانی را فراهم آورده است تا افراد بتوانند نسبت به احکام صادره توسط مراجع قضایی نیز اعتراض کنند و درخواست تجدید نظر داشته باشند. یکی از مراجع قضایی که می‌توان نسبت به آرا صادره از طرف آن درخواست تجدید نظر داشت دیوان عدالت اداری می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص تجدید نظر خواهی رای در این مرجع قضایی و هزینه آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری و وظایف آن

‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری یک مرجع قضایی بوده که دارای صلاحیت متفاوتی نسبت به دیگر مراجع می‌باشد. در تمامی مراجع قضایی به موضوعات و شکایات مردم از یکدیگر رسیدگی می‌شود. اما گاهی ممکن است مردم از یک نهاد و موسسه دولتی یا ماموران آن شکایت داشته باشند.

از این رو قوه قضائیه به تاسیس ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری پرداخت تا به اینگونه شکایات رسیدگی کند. ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری وظیفه دارد که به شکایات مردم نسبت به نهاد‌ها‌ی دولتی یا ماموران آن‌ها‌ رسیدگی کند و در این مورد رای صادر نماید. این مرجع قضایی اولین بار توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده است و هم اکنون در تهران، قم و مشهد تشکیل می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با دیوان عدالت اداری کلیک کنید.

تجدید نظر خواهی آرای دیوان عدالت اداری

‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری کشور در خصوص شکایات مختلفی رای صادر می‌کند و این آرا با توجه به تحقیقات دقیق پرونده‌ها‌ صادر می‌گردند. اما قانونگذار امکان درخواست تجدید نظر خواهی به این احکام را نیز فراهم نموده است. چنانچه حکمی در این مرجع قضایی صادر شود و یکی از طرفین دعوا نسبت به آن اعتراض داشته باشد می‌تواند درخواست تجدید نظر خواهی خود را به این مرجع ارائه کند.

برای تجدید نظر خواهی نسبت به احکام صادره از ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری می‌بایست دادخواستی مبنی بر این موضوع را تنظیم نمود و به شعب تجدید نظر این مرکز قضایی ارائه کرد. نکته حائز اهمیت این است که افراد مقیم ایران تا بیست روز و افراد مقیم کشور‌ها‌ی دیگر تا دو ماه پس از صدور رای، مهلت دارند درخواست تجدید نظر خود را ارائه کنند. پس از گذشت این مدت زمان امکان تجدید نظر خواهی از حکم صادره وجود ندارد.

هزینه تجدید نظر خواهی از آرای دیوان عدالت اداری

برای اینکه افراد بتوانند نسبت به آرای صادره از طرف ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری درخواست تجدید نظر خواهی کنند می‌بایست برخی هزینه‌ها‌ را به این مرجع پرداخت نمایند. در واقع تجدید نظر خواهی شامل هزینه‌ها‌یی می‌شود که باید توسط فرد خواهان آن پرداخت شوند. در سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه هزینه تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری را تعیین نمود.

طبق قانون هزینه تجدید نظر در شعب بدوی ۱۰۰ هزار ریال و در شعب تجدید نظر ۲۰۰ هزار ریال می‌باشد. اما با توجه به نرخ تورم بانک مرکزی و قوه قضائیه هر سه سال یک بار این مبلغ را تعدیل می‌نمایند. آخرین هزینه تعیین شده برای تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری ۴۰۰ هزار ریال بوده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدید نظر دیوان عدالت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدید نظر دیوان عدالت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

هزینه تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری توسط کدام نهاد‌ها‌ تعیین می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

این هزینه توسط دستگاه قضا و بانک مرکزی با توجه به نرخ تورم تعیین می‌گردد.

آخرین هزینه تعیین شده برای تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

آخرین هزینه تعیین شده برای تجدید نظر خواهی در این مرجع ۴۰۰ هزار ریال می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری



:: برچسب‌ها: تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()