نوشته شده توسط : vakiel

نحوه شکایت از همسایه چگونه است؟ امروزه آپارتمان نشینی به یک امر خیلی رایج تبدیل شده است ولی متاسفانه به علت عدم رشد فرهنگ آپارتمان نشینی، ممکن است پیامدهای منفی فراوانی را با خود به همراه داشته باشد که بد‌ترین و شایع‌ترین حالت آن وجود همسایه مزاحم است. شاید تا به حال از اطرافیانتان شنیده باشید که کسی با همسایه خود مشکل داشته و برای وی مزاحمت ایجاد می‌کند. برای شکایت از همسایه مزاحم چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه به بررسی بهتر طریقه شکایت از همسایه مزاحم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نحوه شکایت از همسایه مزاحم

در مرحله اول به مدیر ساختمان و یا صاحب‌خانه موضوع را اطلاع دهید و شرح سوء رفتار همسایه خود را به وی بگویید، شاید با طرح ساده مساله یا نهایتا تذکر و اخطار مسئولین ساختمان مزاحمت تکرار نشود.
در صورت عدم توجه همسایه به اخطار‌ها، خود شخصاً موضوع را با وی در میان گذاشته و ابراز نا‌رضایتی کنید و به او بگویید که می‌توانید از او شکایت کنید.

لیستی از مزاحمت‌های همسایه‌تان تهیه نموده و آن را به مدیر ساختمان و دیگر همسایه‌ها دهید تا در صورت قبول داشتن مفاد لیست آن را امضا نمایند.

اولین گام شکایت در مراجع دادگستری تقدیم دادخواست است که به این دادخواست لیست رفتار‌های آزاردهنده و آسیب‌زای همسایه که توسط سایر همسایگان امضا شده باید منضم گردد. در این مرحله پرونده حقوقی به جریان می‌افتد یعنی شکایت ثبت می‌گردد و به همسایه نیز ابلاغ می‌شود که شکایتی علیه وی تنظیم گردیده و برای ارائه پاره‌ای از توضیحات باید نزد مقام قضایی حاضر شود و از خود دفاع نماید.

مصادیقی از آزار و اذیت همسایه

رفتار‌های پرخطر و آسیب‌زا دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. از فحاشی گرفته تا ایجاد مزاحمت فیزیکی و روانی برای همسایه‌ها، همگی از مصادیقی هستند که قابلیت پیگیری قضایی را برای فرد ایجاد می‌کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: شکایت از همسایه | برای شکایت از همسایه چه کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شرایط بازنشستگی چیست؟ در تمام کشور‌های دنیا یکی از ساز و کار‌های اصلی دولت برای ایجاد رفاه در سطح عمومی بیمه کردن افراد جامعه است. در کشور ایران نیز افراد می‌توانند به صورت ماهیانه مبلغی را به تامین اجتماعی پرداخت کنند و در مقابل در زمان پیری و کهن سالی یا هنگام ناتوانی مبلغی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت نمایند. اما دریافت بازنشستگی مشروط به وجود شرایط تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی است. در این مطلب شرایط بازنشستگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط بازنشستگی

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی برای اینکه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

  1. داشتن شرط سنی: یعنی اینکه به سنی که در قانون تعیین شده برسند.
  2. پرداخت حق بیمه به مدت قانونی.

وجود هر دو شرط یا حتی یکی از آن‌ها برای بازنشسته شدن فرد کافی است. یعنی اینکه یا به سنی برسد که در قانون گفته شده یا اینکه سال‌هایی که در قانون مشخص شده حق بیمه پرداخت کرده باشد.

شرط سنی برای بازنشستگی

در ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخص شده است. بر این اساس آقایان با رسیدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسیدن به سن 55 سال بازنشسته می‌شوند. البته افراد باید حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند تا بتوانند در این سن بازنشسته شود. این شرط سنی با توجه به نوع شغل فرد و وضعیت جسمانی او می‌تواند تغییر کند.

برای آشنایی بیشتر با تبصره های مربوط به سن بازنشستگی کلیک کنید.

مدت زمان پرداخت حق بیمه | شرایط بازنشستگی

در قانون تامین اجتماعی 10 سال حداقل و 35 سال حداکثر مدت زمان پرداخت بیمه است. آقایان با رسیدن به سن 50 سال و زنان با رسیدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سی سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگی

هرگاه که فرد شرایط لازم برای بازنشستگی را دارا باشد براساس سال‌های پرداخت حق بیمه به او حقوق می‌دهند. در صورتی که افراد سی سال حق بیمه داشته باشند بازنشستگی کامل را دریافت می‌کند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری برابر است با یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

شرایط بازنشستگی در ایران چیست ؟

دو شرط وجود دارد یکی رسیدن به سن بازنشستگی و دیگری پرداخت سال‌های قانونی حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

با توجه به نوع شغل و وضعیت شخص این سن متغیر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

فرمول محاسبه‌ میزان حقوق بازنشستگی چیست ؟

یک سی‌ام متوسط × سنوات پرداخت حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: شرایط بازنشستگی | آشنایی با آخرین مقررات و قوانین بازنشستگی کشوری ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چه اقداماتی در مقابل صدای همسایه مزاحم می توان کرد؟ تمام کسانی که در ساختمان‌های مجاور خانه ما زندگی ‌‌می‌کنند همسایگان ما هستند. همسایه‌ها نسبت به همدیگر دارای حقوق و تکالیفی هستند که ‌‌می‌بایست رعایت شوند. برای مثال هیچ همسایه‌ای حق ندارد با انجام کاری باعث آزار و اذیت همسایه خود شود. در ادامه قصد داریم در مورد مزاحمت صدای همسایه و راهکار مقابله با آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

زیاد بودن صدای همسایه مزاحم

همانطور که در بالا گفته شد همه همسایه‌ها نسبت به یکدیگر دارای تکالیفی هستند که باید به آن‌ها عمل نمایند. سرو صدا‌‌ کردن ‌‌می‌تواند باعث آزار و اذیت دیگران شود و آن‌ها را برنجاند. طبق قانون هیچ همسایه‌ای حق ندارد در روز‌های تعطیل از ساعت ۱۲ به بعد و در روزهای معمولی از ساعت ده به بعد به بهانه جشن ‌ایجاد سر و صدا کند و همسایه‌های دیگر را آزار دهد. طبق قانون هر همسایه‌ای که با ایجاد سرو صدا‌های نامتعارف باعث آزار و اذیت همسایه‌های دیگر شود ‌‌می‌توان علیه او در مراجع قضایی شکایت نمود. انواع سرو صدا به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • سر و صدای متعارف:

سر و صدای متعارف به سرو صدایی گفته ‌‌می‌شود که در صورت وجود شما حق شکایت کردن از همسایه خود را نخواهید داشت. برای مثال گریه نوزاد یک سروصدای متعارف است و چون به صورت عمدی ایجاد نمی‌شود امکان شکایت کردن نیز وجود ندارد.

  • سرو صدای نا‌متعارف:

سرو صدای نامتعارف به سرو صدایی گفته ‌‌می‌شود که به صورت عمدی ایجاد شود و در آن‌ صورت شما حق دارید از همسایه خود شکایت کنید. برای مثال اگر همسایه شما در نیمه شب جشن و مهمانی برپا کند و سرو صدا ایجاد کند شما را آزار داده و شما ‌‌می‌توانید نزد مراجع قضایی از او شکایت کنید.

پنج راهکار مقابله با همسایه پر سر و صدا

برای مقابله با صدای همسایه مزاحم راهکار‌هایی پیشنهاد می‌گردد که در زیر پنج‌ نمونه را بیان نموده‌ایم:

  • اولین راهکار این است که با همسایه خود به صورت دوستانه و مسالمت آمیز صحبت کنید و از او بخواهید که ایجاد سر و صدا نکند.
  • اگر در راهکار اول موفق نشدید بهتر است از مدیر ساختمان ‌بخواهید که جلسه‌ای بگذارد و همسایه آزار دهنده را با همسایه‌های معترض گرد هم جمع کند و همگی از همسایه آزار دهنده بخواهید که دیگر سر و صدایی ایجاد نکند.
  • راهکار سوم‌ اینگونه است که همسایگان معترض به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و اظهار نامه‌ای تهیه نمایند. همسایگان باید در اظهار نامه بنویسند که: آقا یا خانم…..شما با ایجاد سر و صدا باعث آزار همسایه‌ها شده‌اید، از شما خواهشمندیم که دیگر ایجاد سر و صدا نکنید وگرنه در مرجع صالح قضایی از شما شکایت خواهیم کرد.
  • در راهکار چهارم ‌‌می‌بایست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. اگر دیدید همسایه در نیمه شب جشن برپا کرده است با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و از پلیس بخواهید که به محل جشن برود و موضوع را بررسی کند.
  • اگر از هیچکدام از راهکار‌های بالا نتیجه نگرفتید به شورای حل اختلاف شهرتان مراجعه کنید و در آنجا دادخواستی مبنی بر دلایل اعتراضتان را تحویل دهید. در این راهکار شورای حل اختلاف دو طرف را فرا خوانده و اختلاف را حل خواهد کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار مقابله با سر و صدای همسایه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار مقابله با سر و صدای همسایه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

برای شکایت از همسایه پر سرو صدا ‌‌می‌توان با ۱۱۰ تماس گرفت ؟

بله در این مورد بهتر است در حین برپایی جشن یا مهمانی همسایه با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل فرمائید.

چرا نمی‌توان برای سرو صدای متعارف شکایت کرد ؟

زیرا سرو صدای متعارف به صورت عمدی و به قصد آزار ایجاد نمی‌شود.



:: برچسب‌ها: صدای همسایه مزاحم | پنج راهکار برای مقابله با همسایه پر سروصدا ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از کار افتادگی تحت چه شرایطی تایید می شود؟ همه‌‌‌ ما تا زمانی توانایی فعالیت و کار کردن را داریم و بعد از آن دیگر از کارافتاده و ناتوان می‌شویم. گاهی اوقات شخص به دلیل بیماری یا یک حادثه زودتر از زمانی که باید توان خود برای کار کردن را از دست می‌دهد. در این صورت می‌تواند از بیمه از کار افتادگی خود استفاده نماید تا بتواند مابقی عمر خود را تامین باشد. میزان مبلغ پرداختی به شخص بیمه شونده بر اساس فرمول معینی است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

از کار افتادگی

به طور کلی می‌توان در تعریف از کارافتادگی گفت که به معنای عدم توانایی و ناتوانی شخص کارگر برای ادامه فعالیت و کار خود است. این اتفاق ممکن است به دلیل حادثه‌‌‌ای باشد که در حین کار یا خارج از کار رخ داده است مانند اینکه کارگر هنگام کار در چاه سقوط کند یا اینکه به دلیل بیماری شخص باشد. این بیماری هم ممکن است به خاطر کار کردن در محیط نامناسب یا به خاطر عوامل دیگر باشد. به طور مثال ممکن است به دلیل کار کردن در کارگاه زیر زمینی شخص دچار بیماری تنفسی شده باشد یا اینکه بیماری مربوط به کار نباشد و فرد خودش بیماری قلبی داشته باشد. 

بیمه‌‌‌ از کار افتادگی و انواع آن

هر زمان که شخص دچار از کارافتادگی شود و این موضوع مورد تایید کمسیون پزشکی واقع گردد به طور ماهیانه مبلغی به عنوان بیمه‌‌‌ از کارافتادگی به فرد تعلق می‌گیرد. میزان مبلغ این بیمه بستگی به میزان و نوع از کارافتادگی دارد. از کار افتادگی بر اساس شدت به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  1. بیمه از کار افتادگی کلی: فرد قادر نباشد با انجام دادن کار سابق خود یا کاری جدید بیش‌تر از یک سوم از درآمد خود را کسب کند.
  2. بیمه از کارافتادگی جزئی: بیمه شده نتواند با انجام کار سابق خود یا کار جدیدی قسمتی از درآمد سابق خود را کسب کند.
  3. دریافت غرامت نقص مقطوع: این پول یکجا پرداخت می‌گردد. هدف آن هم جبران نمودن نقص عضو یا کاهش درآمد فرد است.

جدول درصد از کار افتادگی

بر اساس ماده‌‌‌ 70 قانون تامین اجتماعی نوع از کار افتادگی بر اساس میزان آسیب وارد شده به شرح زیر است:

الف/ از کار افتادگی کلی —— کاهش قدرت به میزان‌ 66 درصد و بیشتر.

ب/ از کار افتادگی جزئی —— توانایی انجام کار برا اثر حادثه ناشی از کار بین 33 تا 66 درصد افت نماید.

ج/ غرامت نقص عضو —— کاهش قدرت بین 10 تا 33 درصد ناشی از حوادث کار.

نحوه‌‌‌ دریافت بیمه‌‌‌ از کارافتادگی

شخصی که به هر جهت چه به دلیل بیماری و چه حوادث ناشی از کار دیگر نمی‌تواند کار کند می‌تواند وضعیت خود را اعلام کند. سپس وضعیت او در کمسیون پزشکی بررسی می‌شود. اگر فرد از کار افتاده باشد بر اساس میزان کاهش توانایی نوع از کار افتادگی او تعیین می‌شود و متناسب با آن مبلغی به عنوان بیمه به فرد تعلق می‌گیرد.

رای صادره از کمسیون پزشکی قابل اعتراض می‌باشد. در این صورت فرد نسبت به نوع از کارافتادگی و مبلغ بیمه اگر اعتراض داشته باشد می‌تواند نسبت به رای اعتراض کند و مجددا کمسیون تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی می‌کند.

فرمول محاسبه‌‌‌ از کار افتادگی

میزان مبلغ دریافتی بر اساس مواد 72 و 73 و 74 قانون تامین اجتماعی به شرح زیر است:

بیمه‌‌‌ از کارافتادگی کلی = یک سی‌ام 30/1 مزد یا متوسط حقوق بیمه شده × سنوات پرداخت حق بیمه.

شرط 1‌: این مبلغ از نصف دستمزد نمی‌تواند کمتر شود.

شرط 2: این مبلغ نباید از مجموع حقوق ماهانه او تجاوز نکند.

کمک مشروط: در صورتی که شخص دارای همسر یا فرزند باشد و مبلغ تعیین شده برای او از 60 درصد مزد یا حقوق متوسط کمتر باشد به مبلغ دریافتی او معادل ده درصد مستمری استحقاقی را اضافه می‌کنند. جمع مستمری و کمک دریافتی نباید از 60 درصد بیشتر شود.

بیمه‌‌‌ از کار افتادگی جزئی = درصد از کار ا‌فتادگی ضرب در مستمری استحقاقی از کار افتاد‌گی کلی.

غرامت نقص عضو = درصد از کار ا‌فتادگی ضرب در 36 ضرب در‌ مستمری استحقاقی از کار افتاد‌گی کلی‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص از کار ا‌فتاد‌گی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون از کار ا‌فتاد‌گی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

بیمه‌‌‌ از کارافتادگی چیست ؟

درصورتی که فرد بیمه شده توانایی کار کردن خود را از دست بدهد هر ماه مبلغی به او به عنوان بیمه‌‌‌ پرداخت می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

میزان بیمه‌‌‌ از کار افتادگی چه قدر است ؟

مبلغ دریافتی بیمه‌‌‌ از کارافتادگی بستگی به نوع از کارافتادگی دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: از کار افتادگی | جدول درصد از کارافتادگی – فرمول از کارافتادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت در کشورمان چیست؟ ورود و خروج از کشور از جمله مواردی است که به سادگی صورت نمی‌گیرد و برای آن قوانین بسیار زیادی وضع گردیده است. افراد به دلایلی همچون انجام کار، گردش و تفریح از کشور خارج می‌شوند. یکی از قوانینی که برای خروج از کشور الزامی می‌باشد دریافت پاسپورت است. در ادامه قصد داریم در مورد دریافت پاسپورت و مدارک مورد نیاز آن توضیحات مفصلی را خدمتتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل مهاجرت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

پاسپورت چیست‌ ؟

پاسپورت صورت کوچکی است که در آن مشخصات فردی که قرار است از کشور خارج‌ ‌شود ذکر گردیده است. پاسپورت به این دلیل که افراد بتوانند از راه‌های مجاز و قانونی از کشور خارج ‌شوند صادر می‌گردد. علاوه بر این پاسپورت صلاحیت فرد را نیز برای خروج از کشور ثابت می‌کند. برخی افراد مثل کسانی که بدهی‌های مالیاتی دارند یا ممنوع الخروج هستند نمی‌تواند پاسپورت دریافت کنند و با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که هر فرد دارای پاسپورت صلاحیت‌های لازم را برای خروج ‌از کشور دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت

برای دریافت پاسپورت فرد متقاضی می‌بایست مدارک شخصی خود را به پلیس 10+ تحویل دهد تا این مدارک در آنجا بررسی شده و برای او پاسپورت صادر گردد. مدارک مورد نیاز برای پاسپورت به شرح زیر می‌باشند:

  • مدارک مختص خانم‌ها:
  1. اجازه محضری همسر در صورت تاهل زن.
  2. برگه فوتی یا شناسنامه شوهر در صورتی که فوت کرده باشد.
  3. اجازه محضری پدر در صورتی که خانم به سن قانونی نرسیده باشد.
  • مدارک مختص آقایان:
  1. ارائه اصل کارت پایان خدمت.
  2. ارائه گواهی معافیت از خدمت.
  3. ارائه موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی.
  4. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل.

نکته: توجه داشته باشید که افراد بالای پنجاه سال نیاز به ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت نخواهند داشت.

  • مدارک مشترک میان خانم‌ها و آقایان:
  1. اصل شناسنامه و کارت ملی.
  2. ارائه آخرین گذرنامه در صورت وجود آن.

قوانین مربوط به عکس پاسپورت برای خانم‌ها و آقایان | مدارک لازم

امروزه در خود پایگاه پلیس به علاوه ده از شما عکسی مطابق با استانداردهای اسلامی و قانونی گرفته می‌شود. یعنی مانند سابق نیازی به ارائه عکس سه در چهار و تحویل آن ندارید.

صدور پاسپورت چقدر زمان می‌برد‌ ؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که صدور پاسپورت ماه‌ها زمان می‌برد که در این مورد باید بگوییم در گذشته صدور پاسپورت به یک الی دو ماه زمان نیاز داشت اما اکنون به محض ارائه مدارک به پلیس ۱۰+ پاسپورت ظرف ده روز صادر می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدا‌رک پاسپورت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدا‌رک پاسپورت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

پاسپورت به چه دلیل صادر می‌شود‌ ؟

دلیل اصلی صدور پاسپورت اثبات صلاحیت خروج از کشور برای شهروندان می‌باشد.

صدور پاسپورت چقدر زمان می‌برد‌ ؟

صدور پاسپورت حدود ده روز زمان خواهد برد.



:: برچسب‌ها: مدارک پاسپورت | اطلاعات و مدارک لازم برای دریافت پاسپورت و گذرنامه ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امر مختومه و اعتبار امر قضاوت شده چگونه تعیین می‌شود؟ روزانه حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌های ایران مطرح ‌‌‌‌‌می‌شود. قطعا برای رسیدگی و صدور رای در مورد این دعاوی زمان و هزینه‌ زیادی صرف ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌. پس زمانی که به یک دعوا به طور کامل رسیدگی ‌‌‌‌‌می‌شود و رای نهایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود لزومی به رسیدگی مجدد به همان دعوا وجود ندارد. در این مطلب به بررسی همین موضوع که در قانون اعتبار امر مختومه نام دارد ‌‌‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعتبار امر مختومه در دعاوی حقوقی

در ماده‌ 84 قانون آیین دادرسی مدنی مواردی مطرح شده است که بر اساس آن دعوا رد ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌. در بند ششم این ماده در مورد اعتبار امر قضاوت شده توضیح داده شده است.

بر اساس این ماده اگر در مورد دعوایی حکم قطعی صادر شده دوباره اصحاب دعوا و قائم مقام آن‌ها نمی‌توانند دوباره همان دعوا را مطرح کنند‌‌‌‌‌. به طور مثال آقای الف علیه آقای ب شکایت ‌‌‌‌‌می‌کند که در بیع دچار غبن فاحبش شده است. در مورد این دعوا حکم نهایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود. در این صورت آقای الف و آقای ب نمی‌توانند دوباره دعوای غبن فاحش را در مورد همان کالا و با همان اصحاب مطرح کنند.

موارد اجرای اعتبار امر قضاوت شده

این موضوع فقط در مورد آرای قطعی قابل اعمال است بنابراین چنانچه تصمیم گرفته شده ویژگی اداری داشته باشد نمی‌توان آن را به دلیل اعتبار امر قضاوت شده رد کرد. مراجعی که رای صادره از آن‌ها مشمول این موضوع ‌‌‌‌‌می‌شوند شامل مراجع قضایی عمومی‌‌‌‌‌، مراجع استثنایی مانند هیئت اختلاف شهرداری‌‌‌‌‌، یا مالیاتی‌‌‌‌‌، مراجع قضایی غیر دادگستری مانند اداره‌ ثبت و مراجع اداری استثنایی نیز ‌‌‌‌‌می‌شود.

شرایط تحقق اعتبار امر مختومه

1/ وحدت اصحاب دعوا‌‌‌‌‌: طرفین دعوا‌‌‌‌‌، نمایندگان‌‌‌‌‌، قائم مقام‌‌‌‌‌ آن‌ها‌‌‌‌‌ نمی‌توانند دعوا‌‌‌‌‌ را مجددا مطرح کنند.

2/ وحدت موضوع دو دعوا‌‌‌‌‌: اگر از نظر مادی و حقوقی دو موضوع عینا همان موضوع رای قبل باشد به طوری که شخص اثبات حق انکار شده یا انکار حق اثبات شده را بخواهد وحدت موضوع محقق ‌‌‌‌‌می‌شود. به طور مثال در دعوای اول فرد مالک شناخته نمی‌شود او هم تصمیم می‌گیرد تا همان دعوای مالکیت برای همان ملک را دوباره مطرح کند و مالکیتی را که در دعوای قبلی به او داده نشده است بگیرد.

3/ وحدت سبب دو دعوا: سبب به معنای رابطه‌ حقوقی است که به دلیل عمل یا واقعه‌ حقوقی یا بر مبنای قانون به وجود آمده است. به طور مثال در دعوای مالکیت ملک سبب دعوا عقد بیع بوده است.

عدم شمول اعتبار امر قضاوت شده در دعاوی حقوقی

در صورتی که از شرایط بالا یکی از آن‌ها نباشد نمی‌توان بر مبنای اعتبار امر مختوم قرار رد دعوا را صادر کرد. به طور مثال آقای الف بر علیه آقای ب دعوایی مطرح ‌‌‌‌‌می‌کند و ادعا می‌کند که آقای ب خانه‌ او را ب صورت فضولی معامله کرده است. رای نهایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود و آقای ب مبری ‌‌‌‌‌می‌شود.

در این صورت دوباره آقای الف نمی‌تواند دوباره همین دعوا را مطرح کند. اما اگر در مورد همین معامله و منزل همین دعوا را بر علیه آقای ج مطرح کند قابل استماع است‌‌‌‌‌. زیرا اصحاب دعوا متفاوت ‌‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتبار امر قضاوت شده در دعاوی حقوقی ‌‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص امر مختومه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون امر مختومه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اعتبار امر مختوم چیست ؟

موضوعی که در دادگاه رسیدگی و رای برای آن صادر شده دوباره نمی‌توان آن را مطرح کرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اثر اعتبار امر مختوم چیست ؟

عدم استماع دعوا و صدور قرار رد دعوا که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شرایط استناد به اعتبار امر قضاوت شده چیست ؟

برای استناد به این امر سه شرط وجود دارد‌‌‌‌‌. وحدت اصحاب دعوا و موضوع دعوا و سبب دعوا‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: امر مختومه | اعتبار امر قضاوت شده در دعاوی حقوقی – ایراد امر مختوم ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تمدید پاسپورت چه مراحلی دارد؟ سفر به کشور‌‌های خارجی از جمله مواردی است که برای افراد بسیار هیجان به همراه ‌می‌آورد و کمتر کسی است که نخواهد به خارج از کشور سفر کند. هرگاه فردی بخواهد برای سفر یا هر کار دیگری از کشور خارج بشود می‌بایست پاسپورت یا گذرنامه دریافت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد تمدید گذرنامه یا پاسپورت توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل مهاجرت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گذرنامه یا پاسپورت چیست و به چه منظور صادر ‌می‌شود‌ ؟

گذرنامه یا همان پاسپورت صورتی ‌می‌باشد که توسط پلیس 10+ صادر ‌می‌شود. در پاسپورت تمامی مشخصات‌‌ فرد ذکر گشته است و صلاحیت او برای خروج از کشور به اثبات رسیده است.‌‌ پاسپورت برای‌‌ همه افراد صادر ‌نمی‌شود و هر فرد برای اینکه بتواند پاسپورت بگیرد ‌می‌بایست صلاحیت کامل را دارا باشد. برای مثال فردی که بدهی‌‌های مالیاتی دارد ‌نمی‌تواند پاسپورت دریافت کند و برای دریافت پاسپورت ‌می‌بایست ابتدا تمام بدهی‌‌های خود را پرداخت کند.

تمدید پاسپورت و دلایل آن

همانطور که ‌می‌دانید پاسپورت به علت‌‌های مختلف ‌می‌بایست تمد‌ید شود. تمد‌ید پاسپورت به این معناست که فرد دوباره به پلیس 10+ مراجعه ‌می‌کند و پاسپورت جدیدی دریافت می‌نماید. دلایل تمد‌ید پاسپورت به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • در صورت تغییر نام شخص.
  • در صورت تمام شدن انقضای پاسپورت.
  • پر شدن صفحات پاسپورت.
  • در صورت وارد شدن آسیب فیزیکی به پاسپورت.
  • درخواست منفک نمودن نام فرزندان در پاسپورت.
  • گم شدن پاسپورت.

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت چیست‌ ؟

مدارک مورد نیاز برای تمد‌ید پاسپورت برای خانم‌‌ها و آقایان متفاوت ‌می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای خانم‌‌ها:

  1. اصل کارت ملی و شناسنامه.
  2. رضایت محضری همسر در صورت تاهل.
  3. رضایت پدر در صورت دارا نبودن سن قانونی.
  4. برگه فوت ‌همسر در صورت فوت او.

مدارک مورد نیاز برای آقایان:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی.
  2. کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم از خدمت که این مورد برای آقایان بالای پنجاه سال لازم نخواهد بود.

نحوه تمدید پاسپورت چگونه است‌ ؟

برای تمد‌ید پاسپورت فرد ‌می‌بایست برخی مراحل را به خوبی انجام دهد. در ابتدا ‌می‌بایست مدارک خود را به پلیس 10+ ارائه دهد. در مرحله بعد فرد ‌می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک شهرش مراجعه کند و فرم تمد‌ید پاسپورت خود را پر کرده و به پلیس +۱۰ تحویل دهد. فرد در پلیس +۱۰ حضور یافته و برای صدور پاسپورت جدید انگشت نگاری خواهد شد. پس از انگشت نگاری متقاضی ‌می‌بایست به دفتر پیشخوان دولت رجوع نموده و هزینه صدور پاسپورت را پرداخت کند. در مرحله آخر پاسپورت برای او صادر خواهد گردید و به دست او ‌می‌رسد.

تمدید پاسپورت چقدر زمان ‌می‌برد‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که‌ تمد‌ید پاسپورت چقدر زمان ‌می‌برد؟ که در این باره باید بگوییم پس از اینکه مراحل تمد‌ید را انجام دادید پاسپورت شما ظرف مدت یک هفته الی بیست روز از طریق پست به دست شما خواهد رسید و نیاز به مدت زمان زیادی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تمدید پاسپو‌رت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تمدید پا‌سپورت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اگر پاسپورت گم شود باید چه کار کرد‌ ؟

اگر پاسپورت گم شود ‌می‌بایست برای تمد‌ید آن اقدام نمود.

پاسپورت تمد‌ید شده در چه مدت زمانی صادر ‌می‌شود‌ ؟

پاسپورتی که تمد‌ید شده است ظرف مدت زمان یک هفته الی بیست روز صادر شده و به دست فرد خواهد رسید.



:: برچسب‌ها: تمدید پاسپورت | نحوه و مراحل دریافت گذرنامه جدید – مدارک مورد نیاز ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نحوه شکایت از شهرداری چگونه است؟ شهرداری‌ها یک نهاد عمومی و غیردولتی هستند. که اداره امور مربوط به شهر را بر عهده دارند. گاهی ممکن است مقامات یا مأمور شهرداری از دایره قانونی خارج گردند. و به جای خدمت رسانی به شهروندان موجب ورود زیان به آن‌ها شوند. در صورت بروز چنین رخدادهایی شهروندان زیان‌دیده حق دارند از شهرداری شکایت کنند. اما در ادامه این مطلب به مسئله شکایت‌از شهرداری و نحوه شکایت از این نهاد خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از شهرداری

شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی که وظیفه اداره امور شهر‌ها را دارند ایجاد گشتند. از جمله وظایف و اعمال شهرداری نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری، مدیریت و پاکیزگی معابر عمومی در شهر، صدور پروانه برای ساختمان‌سازی، دریافت عوارض، دفع زباله شهری و … است.در مواقعی ممکن است مأمورین شهرداری از دایره وظایف قانونی خود خارج شوند. و بدین ترتیب مجود ورود زیان به شهروندان گردند. شهروندان نیز در این شرایط از حق شکایت از شهرداری برخوردارند.

نحوه شکایت‌از شهرداری به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. همچنین امکان شکایت‌از شهرداری در مراجع مختلف وجود دارد. نحوه شکایت درواقع با توجه به مرجع انتخابی برای ثبت شکایت متفاوت خواهد بود. مراجع شکایت از شهرداری عبارت‌اند از دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری.

نحوه شکایت از شهرداری در مراجع مختلف

گفتیم که برای شکایت ازشهرداری مراجع مختلفی وجود دارند. که شما می‌توانید به یکی از آن‌ها مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت نمایید. اما نحوه شکایت در هر یک از این مراجع متفاوت خواهد بود. از جمله مراجع مهم برای شکایت از شهرداری شامل دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری می‌شوند.

دیوان عدالت اداری

اگر برای شکایت از شهرداری قصد مراجعه به دیوان عدالت اداری را دارید. خوب است بدانید که دو مورد از شکایات در این مرجع قابل طرح است. اول؛ شکایت از مأمورین یا مدیران شهرداری بابت اعمال خلاف قانون ایشان. دوم؛ شکایت جهت ابطال مصوباتی که خلاف قانون شهرداری است.

در مورد اول می‌توانید به عنوان زیان‌دیده دادخواست خود را در یکی از شعب دیوان عدالت اداری ثبت کنید و هزینه دادرسی را پرداخت نمایید. تا شکایت شما رسیدگی شود. رأی صادره نیز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی می‌باشد. در مورد دوم هر یک از شهروندان می‌توانند شکایت خود را ثبت نمایند. همچنین ملزم به پرداخت هزینه‌ای برای دادرسی نیستند.  این دسته از شکایات برای ابطال مصوبات در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بررسی می‌گردد.

شما می‌توانید برای ثبت شکایات خود به صورت غیرحضوری به سامانه ثبت درخواست دیوان عدالت اداری مراجعه نمایید. همین‌طور امکان پیگیر شکایت شما نیز از طریق همین سامانه مهیا است. از جمله موارد قابل طرح در دیوان عدالت اداری عبارت‌اند از اعتراض به رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری، اعتراض به ابطال بدون مجوز پروانه‌های صادره برای ساختمان. و اعتراض به عدم صدور پروانه با وجود اینکه شرایط و امکانات قانونی کاملاً فراهم است.

دادگاه کیفری

گاهی ممکن است عمل خلاف قانون شهرداری بر اساس قانون ایران جرم محسوب شود. یعنی آن عمل به عنوان جرم در قانون تعریف شود و برای آن جرم مجازات تعیین گردد. در چنین مواردی مثل تصرف عدوانی یک ملک توسط شهرداری، امکان شکایت در دادگاه‌های کیفری و دادسراها وجد دارد. برای ثبت شکایت در دادگاه کیفری می‌توانید از طریق سامانه ثبت درخواست قوه قضاییه که نام آن عدل ایران است اقدام نمایید. همچنین پیگیر شکایت شما از طریق همین سامانه قابل انجام است.

وزارت کشور

برای شکایت از شهرداری از طریق وزارت کشور می‌توانید از طریق سامانه وزارت کشور اقدام نمایید. و از این طریق درخواست خود را ثبت نمایید. ابتدا باید نشانی moi.ir را در مرورگر خود وارد نمایید. در صفحه اصلی سایت وارد بخش میز خدمت شوید. پیش از ثبت شکایت ابتدا باید در سایت ثبت‌نام نمایید.

پس از ثبت‌نام و دریافت رمز عبور و نام کاربری مجدد وارد سایت می‌شوید. در بخش رسیدگی به شکایات گزینه شکایات از خانواده وزارت کشور سپس واحدها و ستاد اجرایی را انتخاب نمایید.  حال فرم مربوطه را تکمیل و شکایت خود از شهرداری را ثبت کنید. سپس کد پیگیری شکایت از شهرداری حتماً از سامانه دریافت نمایید.

استانداری

جهت شکایت از شهرداری‌ها با از طریق استانداری ابتدا باید به استانداری که شهر مربوطه زیرمجموعه آن است مراجعه حضوری داشته باشید. در حال حاضر سامانه‌ای برای استانداری‌ها جهت شکایت از شهرداری ایجاد نگشته است. مرجع استانداری برخلاف دیوان عدالت اداری رأی صادر نمی‌کند. و تنها به تخلف انجام‌شده در شهرداری رسیدگی می‌کند.

انواع سامانه شکایت از شهرداری

برای شکایت از شهرداری سامانه‌های مختلفی در دسترس است. مهم‌ترین سامانه‌ها جهت شکایت ازشهرداری شامل این موارد است: اول؛ سامانه سجاد که مخصوص ثبت درخواست‌ها در دیوان عدالت اداری است. نشانی این سامانه sajed.divan-edalat.ir است. دوم؛ سامانه عدل ایران می‌باشد. که برای ثبت شکایات از شهرداری از طریق دفاتر خدمات قضایی و دادگاه‌های کیفری است. نشانی این سامانه adliran.ir است. سوم؛ سامانه وزارت کشور است که نشانی اینترنتی آن moi.ir می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

مراجع مختلف برای شکایت از شهرداری کدام‌اند ؟

برای شکایت از شهرداری مراجع مختلفی وجود دارند که از جمله مراجع مهم برای شکایت ازشهرداری شامل دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری می‌شوند.

سامانه‌های اینترنتی برای شکایت از شهرداری چیست ؟

برای شکایت ازشهرداری سامانه‌های مختلفی در دسترس است. که شامل سامانه سجاد، سامانه عدل ایران و سامانه وزارت کشور می‌شود.



:: برچسب‌ها: شکایت از شهرداری | نحوه طرح شکایت از شهرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خسارت عدم انجام تعهد چه زمانی تعیین می‌شود؟ بستن قرارداد از جمله مواردی می‌باشد که باعث ایجاد اعتماد بین طرفین می‌شود و آن‌ها را نسبت به موضوع قرارداد متعهد می‌نماید. قرارداد قوانین بسیار زیادی دارد که باید به آن‌ها توجه نمود. یکی از قوانین قرارداد انجام تعهد ذکر شده در آن می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

در همه قرارداد‌ها مدت زمانی ذکر می‌شود که‌ دو طرف قرارداد موظف هستند در آن‌ زمان وظایف خود را انجام دهند. برای مثال طبق قرارداد فروشنده موظف است که سه ماه دیگر چندین کالا را به دست خریدار برساند و چنانچه این کار را نکند می‌بایست به او خسارت پرداخت ‌نماید و خریدار از نظر قانونی حق مطالبه خسارت را خواهد داشت.

شرایط مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

برای مطالبه این خسارت می‌بایست دارای شرایطی بود تا دادگاه اجازه مطالبه این نوع خسارت را بدهد. شرایط مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد به شرح زیر می‌باشند.

 

خودداری مدیون از انجام تعهد

فردی که از او خسارت عد‌م انجام تعهد مطالبه می‌گردد می‌بایست از روی عمد تعهدش را به انجام نرسانیده باشد و زمان ایفای تعهد نیز سپری و انجام تعهد نافرجام مانده باشد.

برای مثال ممکن ‌است فردی تصادف کند و تصادف او باعث شود که در انجام تعهدش ناتوان ‌باشد که در این صورت او ملزم به‌ پرداخت خسارت نخواهد بود. اما اگر شخص بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی از انجام تعهد خود سر باز زند باید خسارت را به طرف مقابلش بپردازد.

وجود ضرر و رابطه سببیت

یکی از شرایط مطالبه خسارت عد‌م انجام تعهد وجود ضرر می‌باشد. چنانچه عد‌م انجام تعهد و یا دیر انجام دادن آن باعث ضرر و زیانی به طرف مقابل شود او می‌تواند خسارت دریافت کند.

برای مثال اگر فردی در قرارداد ذکر کند که در تاریخ…. مقداری میوه به سردخانه منتقل شود و این کار را به عهده طرف مقابلش در قرارداد بگذارد، در صورتی‌ که طرف‌مقابل میوه‌ها را به سرد خانه منتقل نکند و میوه‌ها خراب شود می‌بایست خسارت را بپردازد زیرا صاحب میوه‌ها زیان دیده است.

شخصی که زیان دیده است باید بتواند به دادگاه ثابت نماید که ضرری که به او تحمیل شده نتیجه عد‌م انجام تعهد فرد مقابلش است تا دادگاه خسارت او را وصول نماید.

رابطه سببیت یعنی ربط داشتن ورود ضرر به فعل یا ترک فعل شخص متعهد. مثلا اگر میوه‌های مذکور بر اثر سیل از بین برود کسی ضامن نیست ولی اگر شخص متعهد کوتاهی کرده باشد و میوه‌ها تلف شود او مسئول است.

مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چگونه است‌ ؟

برای مطالبه خسارت ناشی از عد‌م انجام تعهد فرد می‌بایست به دادگاه مراجعه نماید و دادخواستی را مبنی بر مطالبه خسارت ارائه‌ نماید. او می‌بایست در دادگاه ثابت ‌کند که به ‌او زیان ‌وارد شده است و فرد از روی عمد تعهدش را انجام نداده است. در صورتی که ‌فرد بتواند این‌ دو مورد را نزد دادگاه اثبات نماید دادگاه نیز شخصی که تعهدش را انجام نداده ملزم به پرداخت خسارت می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود. شما عزیزان‌ می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی از این مرکز حل پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت عد‌م انجام تعهد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت عد‌م انجام تعهد پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

خسارتی است که در صورت زیان دیدن افراد به خاطر عد‌م ‌انجام تعهد در قرارداد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اگر فرد به خاطر عدم انجام تعهد طرف مقابلش در قرارداد زیان ببیند می‌تواند خسارتی را مطالبه کند‌ ؟

بله.



:: برچسب‌ها: خسارت عدم انجام تعهد | مطالبه خسارت ناشی از عدم ایفای تعهد – شرایط – نحوه ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اجور معوقه را چطور زنده کنیم؟ وقتی افراد ‌‌می‌خواهند در منطقه‌ای ساکن شوند که خانه‌‌‌‌ای در آنجا ندارند ‌‌می‌بایست ملک افراد دیگر را اجاره نمایند. اما اجاره کردن خانه دیگران قوانین خاص خود را دارد که مستاجر و موجر ‌‌می‌بایست به این قوانین به خوبی توجه نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد اجور معوقه و نحوه مطالبه آن توسط صاحب ملک توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجاره به چه معناست‌‌‌‌ ؟

اجاره به معنای تحویل گرفتن ملک دیگران در ازای پرداخت اجاره بها به آن‌ها ‌‌می‌باشد. برای مثال ‌‌می‌توان خانه افراد را برای مدتی مشخص اجاره کرد و مبلغی را به عنوان اجاره بها به آن‌ها پرداخت نمود.

برای اجاره خانه ‌‌می‌بایست اجاره نامه‌‌‌‌ای تنظیم گردد تا هر دو ‌طرف این معامله به یکدیگر اعتماد کنند و از تعهد طرف مقابل خود مطمئن باشند. موجر و مستاجر تکالیف زیادی نسبت به هم دارند، برای مثال مستاجر موظف است که اجاره بها را در زمان مشخص بپردازد و موجر نیز ‌‌می‌بایست پس از اتمام مدت اجاره پول پیش را به مستاجر باز گرداند.

اجور معوقه به چه معناست‌‌‌‌ ؟

همان طور که در بالا گفته شد مستاجر ‌‌می‌بایست در ازای خانه‌‌‌‌ای که اجاره کرده است اجاره بها بپردازد. اما زمان پرداخت اجاره بها نیز بسیار مهم ‌‌می‌باشد، مستاجر ‌‌می‌بایست اجاره بها را در مدت زمان‌‌‌های مشخص شده در قرارداد پرداخت نماید و اگر از پرداخت آن‌ها خودداری ورزد به این اجاره‌‌‌های پرداخت نشده اجاره معوقه گفته ‌‌می‌شود.

در این صورت صاحب ملک ‌‌می‌تواند اجور معوقه را از مستاجر طلب نماید. طبق قانون مستاجر ‌‌می‌بایست اجور معوقه را به صاحب ملک پرداخت نماید تا صاحب ملک نیز پول پیش را به او بازگرداند. اما ممکن است در برخی موارد پول پیشی وجود نداشته باشد که در این صورت نیز مطالبه اجور معوقه امکان پذیر خواهد بود.

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه ‌‌می‌بایست با نحوه آن به خوبی آشنایی داشت تا بتوان اجاره‌‌‌های عقب افتاده را به راحتی طلب نمود. در ادامه نحوه مطالبه اجور معوقه را بر اساس مبلغ آن‌‌‌ها شرح داده‌‌‌‌ایم:

مطالبه اجاره معوقه تا بیست میلیون تومان

برای مطالبه اجاره معوقه تا بیست میلیون تومان صاحب ملک ‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف برود و درخواست مطالبه این اجور معوقه را بنماید. در این صورت شورای حل اختلاف مستاجر را ملزم به پرداخت تمام اجاره‌‌‌های عقب افتاده خود خواهد کرد.

مطالبه اجاره معوقه بیشتر از بیست میلیون تومان

اگر مبلغ اجاره معوقه بیش از بیست میلیون تومان باشد صاحب ملک ‌‌می‌بایست به دادگاه مراجعه نماید و طی دادخواستی خواهان وصول اجاره معوقه شود. در این صورت دادگاه اموال فرد را توقیف نموده و از اموال توقیف شده او اجاره معوقه را به صاحب ملک پرداخت خواهد نمود.

برای دریافت مشاوره از وکیل حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌می‌نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجور معوقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجور معوقه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اجاره یعنی چه‌‌‌‌ ؟

یعنی در اختیار داشتن ملک دیگران برای یک مدت زمان مشخص و پرداختن اجاره بها به آن‌‌‌ها در ازای بهره وری از ملک.

اجاره معوقه به چه نوع اجاره‌‌‌‌ای گفته ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

اجاره معوقه به اجاره‌‌‌هایی گفته ‌‌می‌شود که در زمان معین شده پرداخت نشده‌اند و عقب افتاده‌اند.

برای مطالبه اجور معوقه تا بیست میلیون تومان باید به کجا مراجعه کرد‌‌‌‌ ؟

‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود و اجور معوقه را مطالبه کرد.



:: برچسب‌ها: اجور معوقه | نحوه مطالبه اجاره بهای عقب افتاده ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قیم اتفاقی یعنی چه؟ در حقوق محجور فردی است که توانایی تصرف اموال و انجام اعمال حقوقی خود را ندارد. بر اساس قانون مدنی این افراد محجور که شامل افراد سفیه، صغیر و مجنون می‌شود. برای انجام امور حقوقی و مالی خود نیازمند یک سرپرست می‌باشند. این سرپرست در ابتدا پدر و جد پدری هستند و در نبود ایشان وصی تعیین‌شده می‌باشد. اما اگر محجور پدر یا جد پدری یا وصی نداشته باشد چه؟ در این شرایط برای محجور یک قیم تعیین می‌شود. یکی از انواع قیم، در اصطلاح حقوقی قیم اتفاقی است که در ادامه این متن به معرفی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

قیم اتفاقی کیست ؟

در قانون مدنی ایران و بر اساس ماده 1207، اشخاص محجور که شامل افراد صغیر، مجنون و سفیه می‌شوند به تصرف در اموال خود یا انجام امور حقوق مالیشان مجاز نیستند. بنابراین جهت رسیدگی به امور محجور ابتدا پدر و جد پدری پس از آن‌ها وصی تعیین‌شده و در نبود هیچ‌یک از موارد قبلی قیم مسئول است. پس در تعریف قیم می‌توانیم بگوییم قیم فردی است که در صورت نبود پدر یا جد پدری و وصی ایشان، از جانب مقام قضایی جهت رسیدگی به امور محجور نصب می‌شود.

شخص قیم مطابق ماده 1235 قانون مدنی در حدود اذن قانونی توانایی دخالت در امور محجور را دارد. یکی از انواع قیم، قیم اتفاقی است. قیم اتفاقی شخصی است که به‌صورت موقت توسط قانون‌گذار در شرایط و زمان خاص تعیین می‌شود. و این قیم همانند سایر انواع قیم مسئول رسیدگی به امور محجور است.

چرا قیم اتفاقی تعیین می‌شود ؟

گفتیم که در نبود پدر، جد پدری و وصی، رسیدگی به امور محجور توسط قیم که از جانب مقام قضایی تعیین می‌شود؛ انجام می‌گیرد. و یکی از انواع قیم، قیم اتفاقی است که در شرایط و زمان خاصی از طرف قانون‌گذار برای رسیدگی به امور محجور تعیین می‌شود. اما در چه شرایطی و به چه علت یک قیم اتفاقی تعیین می‌شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید به قانون مربوط به تعیین قیم اتفاقی مصوب در سال 1316 نگاه بیندازیم. در ماده‌واحده این قانون بیان می‌شود. هنگامی‌که تعقیب جرم نیازمند شکایت خصوصی از جانب متضرر باشد. و این متضرر یک محجور باشد که ولی یا قیم نداشته باشد. در این موارد قانون برای محجور یک قیم انتخاب می‌کند. و زمانی که حین انتخاب قیم ضرر و زیان به محجور وارد شود و این مدت انتخاب موجب فوت وقت گردد. آنگاه مدعی‌العموم ابتدا یک شخص را به‌صورت موقت به‌عنوان قیم انتخاب می‌کند که به این قیم موقت، قیم اتفاقی می‌گوییم.

بنابراین در تعریف کامل‌تری از قیم اتفاقی می‌توانیم بگوییم. نوعی از قیم که به‌صورت موقت و جهت جلوگیری از ورود ضرر و زیان به محجور و جلوگیری از فوت وقت توسط مدعی‌العموم تعیین می‌گردد. بر اساس این تعریف تعیین قیم اتفاقی دارای شرایط و ضوابط مخصوص به خود است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شرایط نصب قیم اتفاقی

نصب قیم اتفاقی شرایط و ضوابط خاصی دارد. که بر اساس این شرایط دادگاه اقدام به تعیین قیم می‌نماید. این شرایط بر اساس ماده‌واحده قانون مربوط به تعیین قیم اتفاقی عبارت‌اند از:

اول؛ در شرایطی که تعقیب جرم و مجرم نیازمند به شکایت متضرر است.

دوم؛ فرد متضرر از جرم صغیر یا محجور باشد.

سوم؛ صغیر موردنظر ما خود ولی، وصی یا قیم ندارد. یا اینکه ولی و قیم دارد اما همان ولی یا قیم در جرم مداخله داشتند.

چهارم؛ تعیین قیم به شکل عادی موجب  فوت وقت گردد. و یا موجب ورود ضرر و زیان به صغیر شود.

وظایف قیم اتفاقی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم قیم اتفاقی در مواردی نصب می‌شود که محجور به علت وقوع یک جرم متضرر شود. اما ولی و وصی و قیم نداشته باشد تا پیگیر شکایت شوند. لذا برای جلوگیری از فوت وقت قیم اتفاقی توسط دادستان نصب می‌گردد.

بنابراین یکی از وظایف قیم اتفاقی این است که در صورت مصلحت محجور به اقامه تعقیب جرم دستور نماید. البته در این خصوص ماده‌واحده قانون مربوط به تعیین قیم اتفاقی نکته‌ای بیان می‌دارد. که موارد ضروری پیش از نصب قیم اقدامات لازم و فوری از جانب دادستان برای حفظ و نگهداری مدارک و ادله جرم جهت تعقیب و پیگیری جرم انجام می‌شود. اما ادامه تعقیب جرم، درصورتی‌که قیم تشخیص دهد تعقیب جرم به مصلحت محجور است. و با شکایت و دستور قیم انجام می‌شود.

به‌جز نکته مذکور در خصوص وظیفه قیم برای پیگیری و شکایت از مجرم که به محجور ضرر رسانده است. سایر وظایف قیم اتفاقی همانند وظایف قیم معمولی است. که این وظایف معمول به‌طورکلی شامل اداره امور مالی و اموال و دارایی محجور، پیگیری و اداره امور قضایی محجور و… می‌شود.

 

عزل و نصب قیم اتفاقی

بر اساس ماده یک قانون راجع به تعیین قیم اتفاقی، نصب قیم اتفاقی به این صورت است. که مدعی‌العموم یا همان دادستان ابتدا شرایط و ضوابط لازم را احراز می‌نماید. سپس برای صغیر یا محجور قیم اتفاقی را تعیین می‌کند. بر اساس این ماده وظیفه دادستان است تا با نصب قیم اتفاقی برای محجور حقوق مالی و غیرمالی محجور را حفظ نماید.

با این توصیف نحوه نصب انواع دیگر قیم نیز همانند نصب قیم اتفاقی است. به عبارت دقیق‌تر در گام اول دادگاه باید حکم حجر فرد را صادر نماید و سپس در صورت وجود شرایط لازم برای محجور موردنظر قیم اتفاقی نصب نماید. قیم نیز بعد از ابلاغ حکم به او می‌تواند این وظیفه را قبول کند یا عدم قبول خود را به اطلاع دادستان برساند. و اگر در مهلت سه روز قیم قبول و عدم قبول را اطلاع ندهد دادستان شخص دیگری را جهت قیمومت انتخاب می‌کند.

اما در خصوص عزل قیم اتفاقی باید گفت دادگاه با دادخواست عزل قیم از جانب دادستان یا ذی‌نفع یا محجور می‌تواند. فرد قیم را به علت انجام برخی امور و یا اینکه برخی صفات لازم را از دست داد، از سمت قیم برکنار نماید. مسئله عزل قیم اتفاقی در قانون مدنی به‌تفصیل بیان می‌شود. برخی از علت‌های عزل قیم را بر اساس قانون در ادامه ذکر می‌کنیم.

علل عزل قیم‌اتفاقی مطابق قانون مدنی

قانون مدنی در مواد 1231، 1239، 1243، 1244، 1248، 1249 در خصوص عزل قیم اتفاقی بیان می‌دارد:

اول؛ اگر قیم خود به وضعی دچار شود که باید تحت ولایت یا قیمومت فرد دیگری باشد. یا مواردی که قیم مجنون یا فاقد رشد تشخیص داده شود.

دوم؛ وقتی قیم مرتکب جنایاتی شود همانند خیانت‌درامانت، اختلاس، کلاهبرداری، هتک ناموس یا اعمال منافی عفت و… و دادگاه با حکم قطعی قیم را محکوم سازد.

سوم؛ هنگامی‌که قیم اتفاقی ورشکسته گردد. یا اینکه او به فساد اخلاقی مشهور شود. و یا اینکه وی و خویشاوندان درجه‌یک او نسبت به محجور دعوایی داشته باشند.

چهارم؛ درصورتی‌که مشخص شود قیم با سوءنیت، اموال متعلق به محجور را جزء دارایی محجور قید نکند. و یا اینکه مشخص شود قیم از روی عمد موجب شد که مال محجور در صورت دارایی قید نگردد.

پنجم؛ بعد از اعلام دادستانی قیم باید جهت ارائه تضمین نزد دادستان برود. و عدم مراجعه او به مدعی‌العموم موجب عزل وی می‌شود.

ششم؛ درصورتی‌که مشخص شود قیم از صفت امانت برخوردار نیست و یا اینکه این صفت از وی سلب گردد.

هفتم؛ مواردی نیز ممکن است قیم به‌جز دلایل فوق مذکور به مجازات حبس محکوم گردد. و در این صورت از اداره امور مالی و غیرمالی محجور ناتوان بماند. همچنین در مواردی که عدم لیاقت قیم برای اداره امور محجور ثابت شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل دات کام می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمومت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قیمومت پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

قیم اتفاقی کیست ؟

از انواع قیم است که به‌صورت موقت و جهت جلوگیری از ورود ضرر و زیان به محجور و جلوگیری از فوت وقت توسط مدعی‌العموم تعیین می‌گردد.

وظایف قیم اتفاقی چیست ؟

یکی از وظایف قیم اتفاقی این است که در صورت مصلحت محجور به اقامه تعقیب جرم دستور نماید. سایر وظایف قیم اتفاقی همانند وظایف قیم معمولی شامل اداره امور مالی و اموال و دارایی محجور، پیگیری و اداره امور قضایی محجور و… می‌شود.



:: برچسب‌ها: قیم اتفاقی | نحوه تعیین قیم اتفاقی چگونه است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حدود اختیارات قیم چقدر است؟ انسان تا زمانی که به رشد کامل برسد و بالغ شود نیاز به یک مراقب و قیم دارد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مراقبت شامل ابعاد گسترده‌‌‌‌‌‌‌ای از زندگی فرزند انسان ‌‌‌‌‌‌می‌شود از جمله امور مالی‌‌‌‌‌‌. البته داشتن یک قیم فقط مخصوص زمان کودکی انسان نمی‌شود بلکه ممکن است شخص به سن قانونی برسد ولی باز هم محجور باشد و به دلایلی مانند جنون‌‌‌‌‌‌، سفاهت و… نیازمند قیم‌ باشد. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت اموال و دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌های شخص محجور به قیم سپرده ‌‌‌‌‌‌می‌شود و او موظف است تا وظیفه نگهداری و اداره اموال محجور را به خوبی و با دقت انجام دهد. برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه قیم وظائف خود را بداند و همین طور برای جلوگیری از تلف شدن اموال و دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌های محجور قانون حدود اختیارات او را مشخص کرده است. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی حدود اختیارات قیم ‌‌‌‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قیم کیست و قیومیت چیست ؟

قیم در لغت به معنای سرپرست‌‌‌‌‌‌ و حمایت کننده می‌باشد‌‌‌‌‌‌. در اصطلاح عامه قیم شخصی است که وظیفه اداره امور شخص محجور مانند کودک یا مجنون را بر عهده می‌گیرد.

قیمومت نیز به معنای بر عهده گرفتن امور شخص محجور ‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

در قانون مدنی کتاب دهم به طور کامل به حجر و قیمومیت پرداخته شده است. از جمیع تعاریف ارائه شده در قانون ‌‌‌‌‌‌می‌توان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نتیجه رسید که قیم شخصی است که دادگاه و مراجع قانونی در صورت نبودن ولی و وصی برای نگهداری و اداره اموال شخص محجور تعیین ‌‌‌‌‌‌می‌کنند. محجور شخصی است که اهلیت لازم برای تصرف در اموالش را ندارد.

حدود اختیارات قیم

با توجه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه قیم توسط مرجع قانونی تعیین ‌‌‌‌‌‌می‌شود، قانون نیز وظائف و اختیارات او را تعیین کرده است. هدف از تعیین قیم جلوگیری از تلف شدن مال شخص محجور است به همین خاطر قانون اختیارات او را مشخص کرده است تا شخص قیم از موقعیت خود نتواند سوء استفاده کند‌‌‌‌‌‌. ماده 1235 قانون مدنی وظائف قیم را عمدتا محدود به اموال و حقوق مالی فرد محجور می‌کند. در نتیجه معمولا قیم در مورد سایر مسائل شخصی و خانوادگی ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند اقدا‌‌‌‌‌‌می انجام دهد‌‌‌‌‌‌.

بر اساس آنچه که در فصل سوم از کتاب حجر و قیمومت قانون مدنی آمده است حدود اختیارات قیم در اموال محجور به شرح زیر است:

1/ اعمال اداری: کلیه فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که قیم مجاز است برای اداره کردن اموال محجور انجام دهد مانند بستن قرارداد برای تعمیر خانه.

2/ اعمال ناقله: مجموعه‌‌‌‌‌‌‌ای از فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌های قیم که سبب نقل و انتقال دائمی یا مدت دار اموال محجور به دیگری ‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌. مانند فروش ماشین که انتقال دائمی مال است‌‌‌‌‌‌ و اجاره خانه که انتقال مدت دار منافع مال است.

تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌ها زمانی نافذ و صحیح هستند که به نفع محجور باشد. به طور مثال قیم فقط زمانی ‌‌‌‌‌‌می‌تواند طلاهای محجور را بفروشد که بخواهد یک مال با ارزش‌تری بخرد یا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه نگه داشتن طلا باعث ضرر محجور ‌‌‌‌‌‌شود و صلاح در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باشد که طلا فروخته شود.

نظارت بر رعایت حدود اختیارات قیم

قیم ملزم است که همواره در تمام فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌های خود مصلحت محجور را در نظر بگیرد و در صورتی که بخواهد کاری بر خلاف منافع محجور نماید قانون با او برخورد ‌‌‌‌‌‌می‌کند. در قانون برای نظارت مدعی العموم بر اعمال قیم مواردی مطرح شده است از جمله:

1/ ارائه تضمین برای قیمومت: برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جلوگیری از اتلاف مال محجور بر اساس ماده 1243 قانون مدنی دادستان ‌‌‌‌‌‌می‌تواند از دادگاه تقاضا نماید تا از قیم تضمیناتی بگیرد.

2/ کسب اجازه دادستان در برخی از امور: انجام بسیاری از امور باید با اجازه دادستان صورت بگیرد و تا دادستان اجازه انجام کار ندهد قیم ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند کار را به ثمر برساند مانند قرض گرفتن برای محجور.

3/ ارائه گزارش به دادستان: ماده 1236 قانون مدنی قیم را مکلف کرده است تا پیش از هر اقدا‌‌‌‌‌‌می در ابتدا لیستی از تمام اموال و دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌های محجور ارائه دهد و داداستان یا نماینده او در مورد صحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این لیست تحقیق ‌‌‌‌‌‌کنند. البته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع به همین جا ختم ‌‌‌‌‌‌نمی‌شود بلکه بر اساس ماده 1244 قیم ملزم است حداقل سالی یکبار حساب تصدی خود را به دادستان بدهد و در غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت عزل می‌گردد.

موارد خارج از حدود اختیارات قیم

به طور کلی قیم اختیار انجام دادن کاری را که باعث ضرر یا تلف اموال محجور ‌‌‌‌‌‌می‌شود ندارد. اما در قانون به موارد زیر به طور خاص اشاره شده است:

1/ معامله با خود

قانون اجازه انجام هیچ گونه معامله محجور با خود قیم را ‌‌‌‌‌‌نمی‌دهد. بر اساس ماده 1240 قانون مدنی فرقی ندارد که قیم اموال مولی علیه را به خود منتقل کند یا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه از اموال خود چیزی را به مولی علیه انتقال دهد در هر دو صورت باطل است.

البته قیم ‌‌‌‌‌‌می‌تواند مال خود را به صورت رایگان به محجور ببخشد یا صلح کند ولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که بخواهد وجهی دریافت نماید باطل است زیرا احتمال ضر و زیان محجور وجود دارد.

2/ معامله‌‌‌‌‌‌‌ای که باعث مدیون شدن محجور شود

در ماده 1241 قانون مدنی ذکر شده است که قیم‌ ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند با اموال غیر منقول مولی علیه خود معامله‌‌‌‌‌‌‌ای کند که باعث شود در نتیجه آن مولی علیه مدیون گردد. رهن گذاشتن یا فروختن نیز شامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ماده ‌‌‌‌‌‌می‌شود.

برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ماده استثنائی نیز در نظر گرفته شده است آن هم زمانی که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این عمل با رعایت مصلحت و غبطه مولی علیه و همچنین با تصویب مدعی العموم انجام بگیرد.

3/ قرض یا وام گرفتن بدون ضرورت و احتیاج

قیم‌ فقط زمانی ‌‌‌‌‌‌می‌تواند قرض یا وام بگیرد که ضروری باشد یا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه نیاز باشد به طور مثال برای تعمیر خانه نیاز به پول هست و اگر خانه تعمیر نشود باعث از بین رفتن خانه ‌‌‌‌‌‌می‌شود. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت اگر نیاز به پول وجود دارد ‌‌‌‌‌‌می‌تواند قرض یا وام بگیرد.

در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینجا برای مواردی که ضرورت ندارد یا احتیاج نیست یک استثنا مطرح شده است‌‌‌‌‌‌ یعنی زمانی که مدعی العموم اجازه بدهد‌‌‌‌‌‌.

4/ ختم دعوا به صلح

بر اساس ماده 1242 قانون مدنی قیم دعوایی را که مربوط به مولی علیه ‌‌‌‌‌‌می‌شود ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند با صلح تمام کند مگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه مدعی العموم اجازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کار را بدهد. زیرا ممکن است که نتیجه دعوا مالی باشد به طور مثال دریافت دیه و شخص قیم‌ ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند کاری کند که باعث شود حق مالی مولی علیه ضایع شود.

به نظر ‌‌‌‌‌‌می‌رسد هر گونه عمل رایگان در خصوص اموال مولی علیه مانند صلح یا هبه باطل است مگر با اجازه مدعی العموم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد حدود اختیارات قیم‌ می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قیم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

حدود اختیارات قیم چیست ؟

قیم‌ حق اداره و تصرف در اموال و حقوق مالی مولی علیه خود را با رعایت مصلحت او دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

قیم‌ در چه زمانی اختیار تصرف در اموال محجور را ندارد ؟

زمانی که تصرفات او بر خلاف مصلحت محجور باشد و هر گونه تصرفی که سبب تلف اموال محجور شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: حدود اختیارات قیم | نظارت بر رعایت اختیارات قیم ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اجازه پدر برای کار کردن فرزند دختر و پسر چه تفاوت های دارد؟ اشتغال به کار و دستیابی به استقلال مالی و گاهی نیز زندگی مستقل، یکی از خواسته‌های مهم جوانان در دنیای امروز است. اما در مسیر زندگی مستقل و استقلال مالی یک سؤال مهم مخصوصاً برای دختران جوان به وجود می‌آید. که آیا برای اشتغال به کار نیاز به اجازه پدر وجود دارد؟  آیا بدون اجازه پدر کار کردن امکان‌پذیر نیست؟ در ادامه این مطلب و در این مقاله قصد داریم به این پرسش مهم پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجازه پدر برای کار کردن فرزند

یکی از پرسش‌های مهم به‌ویژه برای دختران جوان این است که آیا برای اشتغال به یک کار نیازمند دریافت اجازه از پدر هستیم؟ و بدون اجازه امکان قانونی نداریم تا فعالیت مالی داشته یا شاغل شویم؟ پیش از پاسخ به این پرسش باید بگوییم که سرپرستی و حضانت و تأمین نیازهای زندگی اعم از مالی و غیرمالی فرزندان، چه دختر و چه پسر تا سن 18 سالگی به عهده پدر و مادر است. با این اوصاف می‌توانیم اخذ اجازه از پدر برای اشتغال به کار توسط فرزندان را به دودسته تقسیم کنیم. فرزندان زیر 18 سال و فرزندان بالای 18 سال.

فرزندان زیر 18 سال

همان‌طور که می‌دانید بر اساس قانون ایران دختران و پسران زیر 18 سال حق تصرف در امور مالی خود را ندارند. یعنی فعالیت‌هایی که مربوط به حقوق مالی فرزندان زیر 18 سال می‌شود. مثل خریدوفروش ملک یا رسیدگی به ارث آن‌ها یا حتی مدیریت حساب بانکی و افتتاح حساب و هر فعالیت دیگر مالی. با توجه به سن کم و به جهت صلاح آن‌ها بر اساس قانون تحت مدیریت و رسیدگی والدین یا در نبود والدین وصی یا قیم است.

بنابراین اشتغال به یک شغل و کار برای فرزندان چه پسر و چه دختر که کمتر از 18 سال دارند؛ حتماً باید با نظر والدین باشد. و با اجازه و رضایت پدر و مادر این امکان وجود دارد تا شما به مشغول به کار شوید. اما پدر و مادر قادر هستند تا از فعالیت و اشتغال به کار فرزند خود در بیرون از خانه جلوگیری کنند. علاوه بر رضایت والدین محدودیت‌های دیگری نیز برای انجام فعالیت شغلی برای افراد زیر 18 سال وجود دارد. هرچند شاغل شدن در زیر سن 18 سال چندان مرسوم نیست. نوجوانان در این سن اغلب به تحصیل می‌پردازند. و وظیفه تأمین نیازهای مالی آن‌ها بر عهده پدر و مادر است.

فرزندان بالای 18 سال

با توجه به آنچه تاکنون گفتیم تأمین نیاز افراد زیر 18 سال بر اساس قانون به عهده والدین یا وصی و یا قیم است. و نوجوانان زیر 18 سال اجازه تصرف در حقوق مالی خود را ندارند. به طبع افراد تا 18 سالگی تحت پوشش و حمایت مالی قرار دارند و نیاز به کار ندارد. اما بعد از سن 18 سالگی با توجه به قانون ایران شما یک فرد رشید و مستقل در نظر گرفته خواهید شد. که توانایی تصرف در امور مالی خود را دارد. و می‌توانید بدون نیاز به اجازه پدر، شاغل شوید.

پرسش مهمی که در این مرحله به وجود می‌آید این است که آیا دختران نیز بعد از 18 سالگی رشید محسوب شده و می‌توانند استقلال مالی داشته باشند؟ مسئله عدم نیاز به اجازه پدر برای کار، هم برای فرزندان پسر و هم برای فرزندان دختر است. به عبارت دیگر شما چه پسر باشید چه دختر بعد از سن 18 سالگی بر اساس قانون ایران رشید محسوب می‌شوید و برای فعالیت‌های مالی و غیرمالی خود نیاز به اجازه پدر ندارید. البته تنها در مسئله ازدواج دختر باکره، حتی اگر بالای 18 سال سن داشته باشد بر اساس قانون اجازه پدر یا جد پدری لازم است. و در سایر موارد تفاوتی میان پسر رشید بالای 18 سال و دختر رشید بالای 18 سال از نظر قانون وجود ندارد.

اجازه پدر برای کار کردن از نگاه اخلاق و دین

پیش‌تر گفتیم که انسان بالغ بالای 18 سال چه دختر و چه پسر بر اساس قانون ایران رشید محسوب می‌شود و قانوناً در انجام امور مالی و غیرمالی خود نیاز به کسب اجازه از پدر و مادر ندارد. اما کسب اجازه برای انجام کار در نگاه جامعه و از نظر اخلاق و حتی دین چگونه است؟

بر اساس عرف جامعه اجازه از پدر برای کار بیشتر جنبه اخلاقی دارد. حتی از نگاه دینی نیز اذن پدر و مادر برای کارهایی که فرزند انجام می‌دهد شرط نمی‌باشد. و تنها در مورد ازدواج دختر باکره اذن پدر با جد پدری شرط شده است. البته بر اساس اصول اخلاقی و رعایت حقوق پدر و مادر از نگاه دین و اخلاق لازم است تا فرزند کاری را که موجب آزار پدر و مادر می‌شود انجام ندهد. و موجب نارضایتی آن‌ها نشود.

به عبارت دیگر در نگاه اخلاقی و دینی لازم نیست برای انجام کارها از پدر و مادر اجازه بگیرید. اما اگر والدین از روی دلسوزی و مهربانی و برای مصلحت فرزند خود او را از انجام کاری نهی نمایند. در این صورت اگر انجام آن کار موجب ناراحتی و اذیت پدر و مادر می‌شود فرزند باید آن کار را ترک کند. غیر از آنکه آن عمل یک عمل واجب مثل نماز و روزه و … باشد. می‌توانیم به نحوی دیگر بیان کنیم که کسب اجازه از پدر و مادر توسط فرزند در انجام امور مختلف لازم و واجب نیست. اما آزار و اذیت پدر و مادر حرام است. و این مسئله مربوط به سن خاصی نمی‌شود. تا زمانی که پدر و مادر در قید حیات هستند این حکم نیز پابرجاست.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا کسب اجازه برای اشتغال به کار برای فرزندان بالای 18 سال لازم است ؟

خیر؛ شما چه پسر باشید چه دختر باشید بعد از سن 18 سالگی بر اساس قانون ایران رشید محسوب می‌شوید و برای فعالیت‌های مالی و غیرمالی خود نیاز به اجازه پدر ندارید.

اجازه پدر برای اشتغال به کار از نظر عرف و دین چگونه است ؟

در عرف جامعه اجازه از پدر برای کار بیشتر جنبه اخلاقی دارد. اما از نگاه دینی نیز اذن پدر و مادر برای کارهایی که فرزند انجام می‌دهد شرط نمی‌باشد. هرچند اگر والدین از روی دلسوزی، فرزند را از کاری نهی کنند و انجام آن کار موجب اذیت والدین شود، فرزند باید انجام آن را ترک کند.



:: برچسب‌ها: اجازه پدر برای کار کردن فرزند دختر و پسر آیا لازم است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

منظور از استعفای قیم چیست؟ هرگاه سمتی به طور رسمی و قانونی به فردی اهدا ‌می‌گردد آن ‌فرد ‌می‌بایست در مقابل به خوبی به وظایف خود عمل کند. اما فرد ‌می‌تواند به دلایل مختلف از سمت خود استعفا دهد و یا اینکه سمت را پس از مدتی نپذیرد. در ادامه قصد داریم‌ در مورد استعفای قیم توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قیم کیست‌‌ ؟

قیم‌ به کسی گفته ‌می‌شود که توسط دادگاه انتخاب ‌می‌شود تا از فرد محجور حمایت کند و ‌نگذارد که حق و حقوقش ضایع شود. قیم اداره اموال محجور را به عهده دارد و تلاش ‌می‌کند تا از حق او دفاع نماید. در ابتدا اولیای هر فرد پدر و جد پدری او هستند اما ‌اگر این دو فوت کرده باشند دادگاه فردی صالح را به عنوان قیم برای فرد محجور انتخاب ‌می‌کند.

استعفای قیم

همانطور که در بالا گفته شد قیم توسط دادگاه انتخاب ‌می‌شود و او ‌می‌بایست به وظایف خود در قبال فرد محجور عمل نماید. اما در برخی موارد ممکن است قیم بخواهد که از سمت قیمی خود استعفا دهد که در این باره باید بگوییم قانونگذاران هیچ قانونی را در مورد استعفای قیم وضع نکرده‌اند اما اگر قیم بتواند اجازه دادگاه را دریافت کند ‌می‌تواند به راحتی از سمت‌ خود استعفا دهد.

توجه داشته باشید که قیم ‌می‌بایست صبر کند تا دادگاه به او اجازه استعفا دهد و در صورتی که پیش از اجازه دادگاه اداره اموال محجور را رها سازد و این کار او باعث زیان رساندن به فرد محجور شود ‌می‌بایست خسارت‌های وارد شده به او را بپردازد. برای مثال اگر استعفای قیم پس از ده روز توسط دادگاه تایید شود فرد در مدت زمان ده روز نیز هنوز قیم است و باید به وظایفش عمل کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعفا‌ی قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعفا‌‌ی قیم پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

قیم توسط چه کسی انتخاب ‌می‌شود‌‌ ؟

قیم توسط قاضی دادگاه انتخاب ‌می‌شود.

دلیل انتخاب قیم توسط دادگاه چیست‌‌ ؟

دلیل انتخاب قیم توسط دادگاه حمایت از فرد محجور ‌می‌باشد.

آیا قیم ‌می‌تواند از سمت خود استعفا بدهد‌‌ ؟

بله ‌می‌تواند با کسب اجازه از دادگاه استعفا بدهد.



:: برچسب‌ها: استعفای قیم | شرایط و آثار استعفای قیم چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

صلاحیت بهداشتی چیست؟ نحوه دریافت صلاحیت بهداشتی چگونه است؟ در مطلب پیش رو ابتدا به معرفی تاییدیه بهداشتی می‌پردازیم. و بعد به بررسی شرایط، مدارک و هزینه موردنیاز جهت صدور یا اصلاح و یا تمدید مجوز تاییدیه بهداشتی محل کسب‌وکار خواهیم پرداخت. در این خصوص می‌توانید از کارشناسان وکیل دات کام خدمات مشاوره ای و کارپردازی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

صلاحیت بهداشتی چیست ؟

افراد صنفی یا متقاضیان دریافت جواز کسب، جواز تأسیس یا مجوزهای بهره‌برداری، جهت صدور، تمدید یا انتقال هر یک از این مجوزها، نیازمند دریافت استعلام از برخی سازمان‌ها هستند. یکی از استعلام‌ها مربوط به مراکز بهداشتی درمانی شهر یا شهرستان محل کسب‌وکار می‌باشد. تأییدیه‌ای که مرکز درمانی بهداشتی محل کسب در پاسخ به استعلام متقاضی ارسال می‌نماید تاییدیه بهداشتی محل کسب نامیده می‌شود.

پس از درخواست استعلام متقاضی برای صدور صلاحیت پزشکی محل کسب، یک بازرس بهداشت محیط از جانب مرکز بهداشتی درمانی اقدام به بازدید از محل کسب می‌نماید. در صورتی که محل کسب مذکور از نظر بهداشتی به تائید بازرس برسد. آنگاه متقاضی باید مبلغ تعرفه مصوب بر اساس قانون بودجه کشور را پرداخت نماید. تا بعد از آن تأییدیه صلاحیت محل کسب برای متقاضی صادر گردد.

فرآیند صدور صلاحیت بهداشتی

در چگونگی فرآیند صدور صلاحیت بهداشتی باید گفت که این فرآیند صدور تلفیقی از عملیات غیرحضوری الکترونیک و حضوری می‌باشد. در روند الکترونیک و غیرحضوری فرد متقاضی می‌تواند به سامانه sameh.behdasht.gov.ir جهت استعلام از صلاحیت بهداشتی محل کسب خود مراجعه نماید. اما روند عملیات حضوری به این صورت است که ابتدا متقاضی جواز در درگاه ملی مجوزها درخواست داده و با مراجعه به دفاتر خدمات بهداشتی منطقه قرار دادی مبنی بر بازرسی از محل می‌بندند.

در مرحله سوم نیز همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم بازرسی بهداشتی از محل کسب است که توسط بازرس مرکز بهداشت انجام می‌شود. و با تائید بازرس و پس از پرداخت هزینه های لازم، استعلام اتحادیه مبنی بر صلاحیت یا عدم صلاحیت بهداشتی پاسخ داده می‌شود.

توجه: در زمان نوشتن این مقاله هنوز امکان درخواست الکتریکی متقاضی وجود ندارد، و متقاضی حتما باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات سلامت درخواست خود را تکمیل نماید.

دریافت صلاحیت بهداشتی طبق  قانون نظام صنفی برای کدام صنوف اجباری است؟

قانون نظام صنفی تمامی کسانی که متقاضی دریافت جواز کسب در حوزه مشاغل آرایشی، بهداشتی، خوردنی و آشامیدنی هستند. را ملزم می‌دارد تا برای صدور و تمدید و انتقال پروانه کسب از مرکز بهداشتی درمانی شهرستان اقدام به دریافت تاییدیه بهداشتی محل کسب نمایند. بر اساس این قانون مراحل دریافت صلاحیت بهداشتی به شرح زیر است.

اول؛ متقاضی باید با توجه به شرایط اعلامی در سایت درگاه ملی مجوزها واحدی را انتخاب کند.

دوم؛ سپس همزمان با ثبت درخواست جواز، به یکی از دفاتر خدمات سلامت مراجعه نماید و قراردادی مبنی بر صدور صلاحیت بهداشتی محل کسب ببندد.

سوم؛ مرکز بهداشت و درمان، بازرسی به محل کسب ارسال می‌کند. بازرس با وارسی واحد و مواد غذایی بر اساس چارچوب تعیین شده نظر خود را ارائه می‌دهد.

چهارم؛ در صورت نبود هیچ تخلف و مساله‌ای تاییدیه بهداشتی محل کسب توسط مرکز بهداشتی درمانی شهرستان تائید می‌شود و تأییدیه به صورت خودکار به سامانه مجوزها ارسال می‌گردد. البته باید توجه نمود که هزینه لازم جهت تأییدیه صلاحیت باید به دفاتر مربوطه پرداخت شود.

شرایط لازم برای صدور صلاحیت بهداشتی

بر اساس قانون نظام صنفی شرایط و صلاحیت لازم محل کسب و پروانه کسب جهت دریافت تأییدیه صلاحیت بهداشتی به شرح زیر است.

کلیه متصدیان و کارکنان کسب‌وکار مورد نظر باید دارای کارت معاینه پزشکی یا به عبارت دیگر کارت بهداشت باشند. همچنین کلیه این افراد مذکور باید گواهینامه معتبر دوره بهداشت عمومی از آموزشگاه بهداشت اصناف داشته باشند. و کارکنان و متصدیان موظف به استفاده از روپوش و لباس مناسب برای کار هستند.

محل کسب باید دارای انشعاب آب و فاضلاب باشد. و ساختمان محل کسب باید به شکلی باشد که شرایط بهسازی بهداشتی و ساختمانی با توجه به صنف مربوطه بلامانع باشد. همچنین در محل کلیه لوازم ایمنی مثل جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی تهیه و قرار گیرد.

تمامی فرآیند کاری واحد شغل مانند فرآیندهای تولید، نگهداری، عرضه و فروش محصولات مثل مواد غذایی یا خدمات بهداشتی مورد بررسی بازرس قرار می‌گیرد. و همه این موارد باید مطابق با مقررات بهداشتی انجام‌شده و بدون مانع باشند.

مدارک لازم برای بهداشت

متقاضی دریافت صلاحیت بهداشتی محل کسب باید مدارک لازم را تهیه نماید. این مدارک عبارت است از: تصویر کارت ملی، عکس پرسنلی. و کارت بهداشت کلیه کارکنان بخش‌های مختلف واحد شغلی خود شامل بخش تولید، توزیع، نگهداری، حمل‌ونقل و فروش را ارائه نماید.

هزینه و اعتبار مجوز صلاحیت بهداشتی محل کسب

مجوز صلاحیت بهداشتی محل کسب حداکثر تا سقف زمانی 30 روز بعد از درخواست و بررسی بازرس صادر می‌گردد. این مجوز دائمی نمی‌باشد. و دارای اعتبار حداکثر 36 ماهه است. اما همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم صدور مجوز تاییدیه بهداشتی نیازمند به پرداخت هزینه صدور آن می‌باشد. هزینه‌های صدور مجوز تاییده بهداشتی محل کسب با توجه به نوع محل کسب و رسته فعالیتی و متراژ آن‌ها متفاوت است. این هزینه مطابق با رسته فعالیت صنفی شما در حدود یک تا ده میلیون تومان می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مجوز صلاحیت بهداشتی چیست ؟

تأییدیه‌ای که مرکز درمانی بهداشتی محل کسب در پاسخ به استعلام متقاضی دریافت جواز کسب و سایر جوازهای شغلی ارسال می‌نماید صلاحیت بهداشتی محل کسب نامیده می‌شود.

مدت اعتبار و هزینه مجوز صلاحیت بهداشتی محل کسب چیست ؟

مجوز صلاحیت بهداشتی محل کسب دارای اعتبار 36 ماهه می‌باشد. و هزینه صدور مجوز بهداشتی با توجه به رسته فعالیت صنفی و متراژ متغیر بین یک میلیون تا ده میلیون تومان است.



:: برچسب‌ها: صلاحیت بهداشتی | نحوه دریافت صلاحیت بهداشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اخذ کارت بهداشت یا دریافت سیب سلامت از روش‌هایی است که سازمان‌های تولیدکننده مواد غذایی با دریافت آن‌ها نشان می‌دهند. محصولات غذایی تولیدشده توسط آن‌ها در سلامت کامل تولید و ارائه می‌شود. اما در میان این مجوزها سیب سلامت تنها به آن دسته از سازمان‌ها اهدا می‌شود که کلیه فاکتورهای سلامتی بر اساس سازمان غذا و دارو در محصولات آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی بیشتر سیب‌سلامت و نحوه دریافت این مجوز بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نشان سیب سلامت چیست ؟

سازمان غذا و دارو به برترین محصولاتی که تمامی فاکتورهای سلامتی در آن‌ها دیده می‌شود. نشان سیب‌سلامت را اعطا می‌کند. در میان تمام میوه‌ها، میوه سیب دارای ویژگی می‌باشد که سلامتی بدن را بیشتر می‌کند. بنابراین این میوه به عنوان نماد سازمان غذا و دارو انتخاب شد. نشان سلامت به رنگ آبی و سبز است. که سبز به عنوان سرزندگی و آبی به معنای آرامش می‌باشد. همچنین در طرح این سیب‌سلامت یک برگ سبز وجود دارد. که در واقع نمایانگر خط‌مشی سازمان غذا و دارو است. که این چهارچوب و خط‌مشی موجب ارتقا کیفیت محصولات غذایی می‌گردد.

در واقع نشان سیب‌سلامت حاکی از ایمنی و سلامت یک محصول می‌باشد. و تولیدکنندگان محصولات غذای اگر بخواهند این نشان را دریافت نمایند. ابتدا باید از سازمان بهداشت کشور مجوزهای مربوطه را اخذ نمایند. البته این نشان دائمی نیست. و مدت اعتبار این نشان معمولاً دو سال است. بنابراین تولیدکننده بعد از دو سال و اتمام اعتبار نشان سیب سلامت باید مراحل تمدید آن را طی نماید.

برای آشنایی با نحوه دریافت صلاحیت بهداشتی کلیک کنید.

نحوه دریافت سیب سلامت

سازمان غذا و دارو مسئول تأمین ایمنی محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی است. بنابراین بر اساس قوانین این سازمان همه مشاغلی که در راستای تولید محصولات غذایی، آرایشی بهداشتی و دارویی فعالیت می‌کنند. باید اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایند. این سازمان برای شرکت‌های سازنده محصولات پزشکی و دارویی نیز دارای چهارچوب و استاندارهایی است. و بر تمام این محصولات نظارت دارد.

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم مقررات سازمان غذا و دارو برای اعطا نشان سیب‌سلامت موجب ارتقا کیفیت محصولات می‌شود. اما تولیدکنندگان برای دریافت نشان سیب سلامت باید شرایط دریافت آن را برای خود ایجاد و همچنین مجوزهای لازم را دریافت کنند.

دریافت سیب‌سلامت شرایط و مراحل مختلفی دارد که تولیدکننده با طی این مراحل می‌تواند نشان سیب سلامت را اخذ کند. گام اول برای دریافت نشان سیب‌سلامت مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در این سامانه است. سامانه ttac.ir نشان سیب سلامت را برای کالاهای مختلف ارائه می‌نماید.

شرایط دریافت نشان سلامت

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد سازمان غذا و دارو برای اعطای نشان سیب‌سلامت از تولیدکنندگان انتظار دارد شرایط به خصوصی را ایجاد نمایند. در غیر این صورت این نشان را به تولیدکننده ارائه نمی‌کند. شرایط دریافت نشان سیب سلامت عبارت‌اند از:

اول؛ محصولات با دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان و به صورت استاندارد تولید گردند.

دوم؛ کلیه آیین‌نامه‌ها و اصول درج‌شده در گواهینامه‌های سازمان غذا و دارو هنگام تولید محصول رعایت شود. و از مواد خطرناکی نظیر اسیدهای چرب ترانس در محصول استفاده نگردد.

سوم؛ استفاده از نمک و روغن در محصولات به حداقلی‌ترین حالت ممکن باشد.

چهارم؛ از مواد اولیه یا افزودنی‌هایی در تولید محصول استفاده شود که موجب ارتقاء سلامت مصرف‌کنندگان باشد.

پنجم؛ در تولید محصول از سمومی مثل هورمون‌ها و سموم قارچی استفاده نشود.

ششم؛ محصولات تولیدشده دور از مواد شیمیایی باشند یا با کاهش میزان کربوهیدرات و چربی‌ها کالری این محصولات کاهش یابد.

هفتم؛ از ویتامین‌های مختلف به عنوان مکمل‌های غنی‌سازی بدن در تولید محصول مورد نظر استفاده شود.

هشتم؛ با تغییر فرمول در تولید محصول موجب ارتقاء کیفیت آن محصول و افزایش سلامت مصرف‌کننده شود.

نهم؛ از فنّاوری‌های مدرن و پیشرفته برای افزایش کیفیت در فرایند تولید محصولات استفاده شود.

مراحل دریافت سیب سلامت

اگر شما تولیدکننده‌ای هستید که متقاضی دریافت نشان سیب‌سلامت می‌باشید. پس از ایجاد شرایط لازم باید مراحل زیر را جهت دریافت نشان سیب سلامت طی نمایید.

ابتدا باید با توجه به حوزه کاری و فعالیت خود مجوزهای قانونی را دریافت نمایید. به عنوان مثال جوازهایی نظیر جواز تأسیس یا جواز کسب یا مجوزهای لازم از سازمان‌های صمت، کشاورزی و .. که برای راه‌اندازی فعالیت خود نیاز دارید.

در گام دوم شما باید اقدام به دریافت پروانه بهره‌برداری و بعد از آن پروانه تأسیس از سازمان غذا و دارو نمایید. همچنین باید جواز ساخت را از سازمانی که جواز تأسیس خود را از آن دریافت کردید، اخذ نمایید. شما می‌توانید یک مسئول فنی جهت مدیریت امور تولید انتخاب نمایید. تا به کمک او تمامی پروانه‌ها و جوازهای مربوطه را دریافت کنید.

مرحله بعدی ثبت برند شما است. در این مرحله شما باید برند خود ایجاد نمایید. سپس آن برند در سازمان ثبت شرکت‌ها به تائید و ثبت برسانید.

حال زمان ثبت‌نام و دریافت نشان سیب سلامت است. شما باید به سامانه تیتَک به نشانی ttac.ir مراجعه نمایید. و ثبت‌نام و سایر مراحل لازم برای دریافت نشان سیب‌سلامت را انجام دهید. البته در صورت تمایل می‌توانید مراحل دریافت نشان سیب سلامت را به صورت حضوری و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پیگیری کنید.

آخرین مرحله بازدید کارشناس بهداشت از محل تولید محصول است. کارشناس با بررسی محل کسب‌وکار باید به اطمینان برسد. که محل تولید کاملاً بهداشتی و ایمنی است و تولیدکننده نیز شرایط لازم را برای تولید محصول سالم و دریافت نشان سیب‌سلامت دارد.

پس از تائید کارشناس بهداشت مجوز سیب سلامت برای متقاضی صادر می‌گردد. که این موجز معمولاً یک تا دو سال اعتبار دارد. و بعد از انقضای مدت اعتبار دارنده باید آن را تمدید نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

سیب سلامت چیست ؟

سازمان غذا و دارو به برترین محصولاتی که تمامی فاکتورهای سلامتی در آن‌ها دیده می‌شود. نشان سیب سلامت را اعطا می‌کند.

نحوه دریافت سیب سلامت چگونه است ؟

برای دریافت نشان سیب سلامت می‌توانید با مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در این سامانه یا به صورت حضوری و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پیگیری کنید.



:: برچسب‌ها: سیب سلامت | سامانه دریافت سیب سلامت ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

انسان وقتی سخن ‌‌می‌گوید هر کلامیکه از دهانش خارج ‌‌می‌شود مانند تیری است که از کمان رها ‌‌می‌شود از جهت آنکه اثر خود را ‌‌می‌گذارد و غیر قابل بازگشت است‌‌. قطعا در تمام امور کلام دارای نقش کلیدی و مهمی است از جمله در امور حقوقی و دعاوی. تاثیر کلام در این امور تا حدی است که حتی یکی از ادله‌ اثبات دعوا شهادت و سخن شاهدانی است که از جریان واقعه مطلع بوده‌اند. اما گاهی پیش ‌‌می‌آید که شاهد حرفی را ‌‌می‌زند اما از گفته و شهادتی که داده باز‌‌می‌گردد. در این مطلب ‌‌می‌خواهیم رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پیامدهای آن را بررسی نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شهادت شهود در دادگاه

یکی از ادله ذکر شده در قانون شهادت ‌‌می‌باشد‌‌. شهادت به معنای نقل حادثه‌‌‌‌ای است که رخ داده و شاهد آن را با حواس پنج گانه خود دریافته است‌‌. مانند اینکه شخص دیده باشد که آقای الف مبلغ 20 میلیون تومان را به آقای ب قرض داده است.

شهادت شهود دارای اهمیت زیادی است چرا که در بسیاری از دعاوی تنها ادله‌‌‌ اثبات شهادتی است که مطرح ‌‌می‌شود و قاضی بر آن اساس رای صادر ‌‌می‌کند.

رجوع شاهد از شهادت

رجوع در لغت به معنی بازگشتن و برگشت است‌‌. رجوع از شهادت به معنای آن است که شاهد در دادگاه حاضر گردد و شهادت بدهد. اما بعدا بخشی یا تمام آنچه را که گفته است رد کند و از گفته‌‌‌ خود برگردد. به طوری که به دادگاه بگوید که شهادت دروغ داده است. این دروغگویی ممکن است از روی اشتباه و خطا باشد یا اینکه از روی تعمد دروغ گفته باشد.

اگر فرد از روی عمد دروغ گفته باشد ‌‌می‌شود شهادت دروغ‌‌. اما اگر از روی اشتباه و سهوا شهادت دروغ داده باشند و بعدا خود متوجه شود به معنای رجوع از شهادت است. این دو مورد هر کدام حکم متفاوتی دارند‌‌.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه قبل از صدور حکم و پیامدهای آن

شاهد در هر مرحله از رسیدگی ‌‌می‌تواند از شهادت خود برگردد. در صورتی که در طول جلسات رسیدگی و قبل از اینکه قاضی بخواهد حکم صادر نماید شاهد به هر نحو متوجه شود که شهادت او اشتباه بوده و این موضوع را به دادگاه اطلاع دهد در این صورت به شهادت ترتیب اثر داده ‌‌نمی‌شود.

به طور مثال آقای الف در دادگاه حاضر ‌‌می‌شود و شهادت ‌‌می‌دهد که آقای ب همسرش را طلاق داده است. اما بعد از مدتی متوجه ‌‌می‌شود که در این مورد اشتباه ‌‌می‌کرده است‌‌. پس نزد قاضی از شهادت خود باز‌‌می‌گردد و به قاضی ‌‌می‌گوید که در مورد طلاق آقای ب اشتباه کردم و شهادت خود را پس ‌‌می‌گیرم. در این صورت دیگر این شهادت تاثیری در رای دادگاه ندارد.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه بعد از صدور حکم و پیامدهای آن

در ماده‌‌‌ 1319 قانون مدنی به موضوع رجوع از شهادت پرداخته است‌‌. بر این اساس شهادتی که از آن رجوع شود برای دادگاه معتبر نیست‌‌. در نتیجه اگر هم حکمی بر مبنای این شهادت صادر شده باشد این حکم قابل تجدید نظر است‌‌. در این صورت اگر شاهد از شهادت خود رجوع کند شخص ‌‌می‌تواند از دادگاه تجدید نظر بخواهد که رای صادر شده در دادگاه بدوی را بررسی کند. در مرحله‌‌‌ بررسی مجدد مسئله شهادت بی‌‌‌اثر خواهد بود.

به طور مثال آقای الف در مورد اینکه مبلغ بیست میلیون تومان به آقای ب هبه شده است شهادت ‌‌می‌دهد و بر این اساس رای صادر ‌‌می‌گردد. سپس آقای الف مطرح ‌‌می‌کند که شهادت او اشتباه بوده‌‌ است. شخص متضرر ‌‌می‌تواند درخواست تجدید نظر در مورد رای صادره را بدهد و دیگر به این شهادت ترتیب اثر داده ‌‌نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پیامدهای آن ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رجوع شاهد از شهادت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رجوع شاهد از شهادت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

رجوع از شهادت به چه معناست ؟

منظور از رجوع کردن این است که شاهد به قاضی اعلام کند که شهادت او اشتباه بوده و خود شاهد بگوید که شهادت غلط داده‌‌ که این امر در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اثر رجوع از شهادت چیست ؟

شهادت مطرح شده بی‌‌‌اثر ‌‌می‌شود و ‌‌می‌توان درخواست تجدید نظر از حکم را داد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمان ‌‌می‌توان از شهادت رجوع کرد ؟

در هر مرحله شاهد ‌‌می‌تواند از شهادتی که داده رجوع کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پیامدهای قبل و بعد از صدور حکم ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اصل 34 قانون اساسی متضمن حق تمام مردم ایران برای دادخواهیست. ایشان می‌توانند برای دادخواهی به مراجع قضایی مراجعه نمایند و از مراجع قضایی و قانون حق خود را مطالبه نمایند. اما در مواردی این حق از فرد سلب می‌شود. یکی از این موارد سقوط دعواست. در این مطلب به بررسی سقوط دعوا می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سقوط دعوا

سقوط یا زوال در لغت به معنای از بین رفتن است. سقوط دعوا به معنای این است که شخص امکان طرح دعوا را ندارد. یعنی دعوا قبل از صدور حکم زایل گردد به طوری که انگار دیگر هیچ دعوایی وجود ندارد.

موارد سقوط دعوا

در صورت وجود هر یک از موارد زیر برای دعوا هیچ حکمی داده نمی‌شود و قرار سقوط دعوا صادر می‌گردد:

1/ صدور حکم قطعی. 

2/ زوال حق اصلی.

3/ استرداد دعوا.

1/ سقوط حکم قطعی: به معنای این است که از قبل برای این دعوا حکم قطعی صادر شده است و با توجه به اعتبار امر قضاوت شده نمی‌توان دوباره چنین دعوایی را در مراجع قضایی مطرح نمود.

2/ زوال حق اصلی: یعنی اینکه حقی که برای مطالبه‌‌ آن دعوا مطرح شده است از بین برود و وجود نداشته باشد در نتیجه نمی‌توان برای حقی که وجود ندارد دعوا مطرح کرد.

3/ استرداد دعوا: وقتی خواهانی که دعوا را مطرح کرده است به هر دلیلی از ادامه دادرسی منصرف شود و بخواهد دادخواست خود را پس بگیرد قرار سقوط دعوا صادر می‌شود. 

زوال حق اصلی و انواع آن

این که حق فردی از بین برود به معنای زوال است. بر اساس سبب و علتی که حق از بین می‌رود به دو دسته تقسیم می‌گردد.

الف/ زوال حق به صورت ارادی:‌ یعنی شخص محق به خواست و اراده‌‌ خود از حقش بگذرد. به طور مثال شخصی که داین است و باید مبلغ بیست میلیون تومان را دریافت کند از این حق خود می‌گذرد و اعلام می‌کند پول را نمی‌خواهد.

ب/ زوال حق به صورت قهری:‌ زمانی که اراده‌‌ صاحب حق در از بین رفتن این حق تاثیری نداشته باشد و یک عامل بیرونی و خارجی باعث از بین رفتن این حق بشود زوال به صورت قهری بوده است. به طور مثال پدری از فرزند خود طلبکار است و این پدر فوت می‌کند. در نتیجه فرزند هم مدیون است و چون از وراث پدر است داین هم محسوب می‌شود. در اینجا به طور قهری این حق گرفته شده و دعوا ساقط می‌گردد.

انواع استرداد دعوا

ماده‌‌ 107 قانون آئین دادرسی مدنی برای استرداد دعوا سه حالت بیان کرده است:‌

1/ قبل از اولین جلسه دادرسی.

2/ در حین جلسات دادرسی و در حالی که دعوا تمام نشده است.

3/ استرداد بعد از ختم مذاکرات اصحاب دعوا.

فقط در این حالت سوم است که قاضی قرار سقوط دعوا را صادر می‌نماید. این حالت فقط در صورتی ممکن است که یا خوانده راضی باشد یا اینکه خواهان به طور کلی از دعوای خود صرف نظرکند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سقوط دعوا می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سقوط دعو‌ا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سقوط دعو‌ا پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قرار سقوط دعوا چیست ؟

هرگاه که شخص حق مطرح کردن دعوا در مراجع قانونی را نداشته باشد قرار سقوط دعوا صادر می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه مواردی قرار سقوط دعوا صادر می‌شود ؟

در صورتی که حکم قطعی صادر شده باسد یا حق زائل شده باشد یا اینکه دعوا استرداد شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: سقوط دعوا | آثار و موارد سقوط دعوا چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعاده دادرسی با چه شرایط و روندی انجام می‌شود؟ بی‌شک یکی از ویژگی‌های اصلی آرای صادره از سوی محاکم قطعی و متقن بودن آن‌ها است. به خصوص زمانی که یک رای بعد از مرحله‌ بدوی در مرحله‌ تجدید نظر هم مورد تایید قرار ‌‌‌می‌گیرد. اما ممکن است به جهتی اشتباهی رخ دهد و باعث پایمال شدن حقوق فرد شود. با توجه به اینکه قانون گذار همواره به دنبال احقاق حقوق افراد جامعه است یک راه و روزنه برای بررسی مجدد آرا قطعی قرار داده است آن هم اعاده دادرسی ‌‌‌می‌باشد. در این مطلب به بررسی تقاضای اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر ‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعاده دادرسی و انواع آن

اعا‌ده در لغت به معنای از سر گرفتن و بازگردانیدن است. از نظر حقوقی اعا‌ده‌ دادرسی به معنای این است که دادرسی درباره‌ دعوایی که حکم قطعی آن صادر شده دوباره انجام شود. این موضوع فقط مخصوص آرا قطعی است.

با توجه به ماده‌ 432 قانون آئین دادرسی مدنی اعا‌ده دادرسی دارای دو نوع ‌‌‌می‌باشد:

  1. اصلی: عبارت است از اینکه فرد به طور مستقل درخواست اعا‌ده دادرسی بدهد.
  2. طاری: عبارت است از اینکه در جریان رسیدگی به دعوایی وقتی حکمی به عنوان دلیل ارائه ‌‌‌می‌شود کسی که حکم علیه او استفاده ‌‌‌می‌شود نسبت به آن حکم مورد استناد درخواست اعا‌ده دادرسی بدهد. به طور مثال یک رای علیه آقای ب صادر شده و حالا دوباره در دعوایی جدید علیه آقای ب استفاده ‌‌‌می‌شود.

تقاضای اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر

هرگاه رای قطعی صادر شود و شخص نسبت به آن اعتراض داشته باشد باید درخواست اعا‌ده‌ دادرسی بدهد. مرجع صالح برای رسیدگی به اعا‌ده‌ دادرسی همان مرجعی است که در مورد دعوا رای صادر کرده است. در نتیجه اگر مرجع تجدید نظر حکم قطعی را صادر کرده باشد تقاضای اعاده دادرسی باید به دادگاه تجدید نظر ارائه شود.

به طور مثال در دادگاه بدوی شیراز یک رای بر علیه آقای ب صادر ‌‌‌می‌شود. فرد به این رای اعتراض ‌‌‌می‌نماید‌‌‌. رای به دادگاه تجدیدنظر فرستاده ‌‌‌می‌شود و در آنجا قطعیت پیدا ‌‌‌می‌کند. آقای ب بعد از بررسی کردن موضوع متوجه ‌‌‌می‌شود که رای اشتباه بوده در نتیجه درخواست اعا‌ده‌ دادرسی خود را به دادگاه تجدیدنظر شیراز ‌‌‌می‌دهد.

دادخواست اعاده‌ دادرسی دادگاه تجدیدنظر

فرد باید دادخواستی را تنظیم نماید و در آن موارد زیر ذکر گردد:

  1. اطلاعات شخص درخواست دهنده و طرف او از جمله نام و نام خانوادگی.
  2. حکم تجدید نظری که مورد دادرسی مجدد قرار ‌‌‌می‌گیرد.
  3. مشخصات دادگاه تجدید نظر.
  4. جهتی که موجب دادخواست اعا‌ده دادرسی شده است.

جهات درخواست اعاده‌ دادرسی

بر اساس ماده‌ 426 قانون آئین دادرسی کیفری در صورت وجود جهات زیر شخص ‌‌‌می‌تواند درخواست اعا‌ده‌ دادرسی بدهد:

  1. موضوع حکم مورد ادعای خواهان نبوده.
  2. به میزان بیشتر از خواسته حکم صادر شده.
  3. تناقض در مفاد یک حکم به دلیل استناد به مواد یا اصول متعارض.
  4. دو دادگاه مختلف در خصوص یک پرونده مشخص با اصحاب دعوی یکسان آرای متعارض صادر نمایند.
  5. طرف مقابل حیله و تقلب به کار برد.
  6. حکم مستند به اسناد جعلی.
  7. دستیابی به مدارک و اسناد جدیدی مبنی بر حقانیت خواهان اعاده دادرسی.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد تقاضای اعا‌ده دادرسی در دادگاه تجدید نظر ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعاده دادرسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعاده دادرسی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اعا‌ده دادرسی در دادگاه تجدیدنظر یعنی چه ؟

عبارت است از درخواست برای بررسی مجدد رای قطعی صادر شده از سوی دادگاه تجدیدنظر‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مرجع صالح برای رسیدگی به تقاضای اعا‌ده دادرسی در دادگاه تجدید نظر کدام است ؟

مرجع صالح همان دادگاه تجدیدنظری است که رای قطعی را صادر کرده که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: اعاده دادرسی | شرایط و رند تقاضای اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حقوق شهروندی شامل چه چیزهایی است؟ شهروند به افرادی گفته می‌شود که ساکن‌ تمام شهر‌های یک کشور هستند و در واقع اجتماع آن کشور را تشکیل می‌دهند. تمام شهروندان دارای حقوق متفاوتی هستند و همگی می‌بایست به حقوق دیگری احترام بگذارند. در ادامه قصد داریم در خصوص منشور حقوق شهروندی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منشور حقوق شهروندی چیست ؟

حقوق شهر‌وندی به حقوقی گفته می‌شوند که افراد به اعتبار اینکه یک شهروند هستند دارا خواهند بود و دولت می‌بایست این حقوق را برای آنان به طور کامل حفظ نماید. منشور حقوق شهر‌وندی نیز صورت یا سندی است که در آن تمامی حقوق شهروندان کشور ذکر و به خوبی تعریف شده‌اند. حقوق شهر‌وندی بسیار متعدد می‌باشند و انواع مختلفی دارند.

 

انواع حقوق شهروندی در منشور یا همان سند حقوق شهروندی

همانطور که در بالا گفته شد همه شهروندان یک کشور دارای حقوق به خصوصی می‌باشند که ‌دولت وظیفه حفظ آن‌ها را دارد و می‌بایست از این حقوق دفاع کند. منشور حقوق شهر‌وندی نیز صورتی است که در آن حقوق شهر‌وندی ذکر گردیده‌اند. منشور حقوق شهر‌وندی در سال‌های قبل در قوانین حقوقی ایران موجود نبود اما هم اکنون این منشور در قوانین حقوقی ما ‌نیز موجود است. تمام موارد ذکر شده در منشور حقوق شهر‌وندی به شرح زیر می‌باشند.

  • هر فرد حق حیات دارد و می‌بایست باکیفیت زندگی کند.
  • تمامی شهروندان با یکدیگر برابرند و از کرامت برخوردارند.
  • همه شهروندان حق آزادی دارند و می‌بایست در امنیت به سر برند.
  • تمام شهروندان حق دارند که به صورت آزادانه اندیشه خود را بیان کنند.
  • شهروندان حق دارند که از فضای مجازی استفاده کنند.
  • هر شهروند دارای حریم خصوصی است و باید به حریم خصوصی او احترام گذاشت.
  • تمام شهروندان می‌توانند در راهپیمایی‌ها شرکت کنند.
  • هر شهروند می‌تواند به صورت آزادانه در شهر رفت و آمد کند و اقامت داشته باشد و جزو اتباع آن کشور به حساب بیاید.
  • تمامی شهروندان حق تشکیل خانواده دارند.
  • هر فرد حق دارد که دادخواهی کند و بخواهد که به آن ‌رسیدگی شود.
  • تمامی شهروندان حق مالکیت، حق اشتغال و حق دارا بودن مسکن را دارند.
  • هر فرد می‌تواند از آموزش و پرورش بهره ببرد.
  • همه شهروندان حق دارند که از محیط زیست سالم بهره مند باشند و در رفاه زندگی کنند.
  • اقتصاد کشور باید برای همه شهروندان شفاف باشد.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص منشور حقوق شهروندی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون منشور حقوق شهروندی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حقوق شهر‌وندی چیست ؟

به حقوقی که فرد به اعتبار شهروند بودنش دارا است حقوق شهر‌وندی گفته می‌شود.

منشور حقوق شهر‌وندی چیست ؟

سندی است که حقوق شهروندان در آن ذکر شده است.

آیا تمام شهروندان حق تشکیل خانواده دارند ؟

بله تمام شهروندان می‌توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند.



:: برچسب‌ها: حقوق شهروندی | منشور حقوق شهروندی – الزامات رعایت حقوق افراد جامعه ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()