نوشته شده توسط : vakiel

اعتبار کپی سند رسمی چقدر است؟ از دیرباز تا کنون مردم برای اثبات مالکیت خود سند تنظیم می‌کردند. این اسناد در قدیم فقط یک نسخه اصلی داشت که مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما به مرور زمان اشخاص از سندی که داشتند رونوشت و کپی تهیه کردند تا در صورتی که سند اصلی در دسترس نبود بتوانند از آن استفاده کنند. ولی میزان اعتبار کپی سند رسمی چقدر است؟ این سوالی است که در این مطلب سعی در پاسخ دادن به آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کپی سند و انواع آن

سند به معنای نوشته‌‌ای است جهت اثبات مالکیت فرد بر مالی. کپی سند به معنای این است که از روی سند اصلی یک نسخه‌‌ دیگر تهیه کنند مانند همان نسخه‌‌ اصلی بدون اینکه در آن تغییری ایجاد شود. اسناد دو نوع هستند:

  1. سند رسمی: اسنادی که از سوی مامور رسمی دارای صلاحیت برای نگارش و تهیه سند مربوطه، با رعایت تمام قوانین نوشته می‌شوند اسناد رسمی گویند.
  2. اسناد عادی: در مقابل سند رسمی سند عادی وجود دارد. هر سندی که یکی از شرایط بالا را نداشته باشد و در واقع به وسیله‌‌ اشخاص عادی تهیه شده باشد نه مامور رسمی سند عادی است.

اعتبار کپی سند رسمی

معتبر بودن سند رسمی مورد پذیرش عموم و مراجع قضایی است و کپی که از روی این سند گرفته می‌شود هم در صورت وجود شرایط قانونی معتبر خواهد بود. بر اساس ماده‌‌ 74 قانون ثبت اسناد کپی در صورتی که با ثبت دفتر یکسان باشند به معنای اصل بودن است و همان ارزش سند اصلی را دارد. در صورتی که شخص به هر دلیلی دسترسی به سند اصلی نداشته باشد می‌تواند کپی آن را برابر با اصل کند و از کپی سند استفاده نماید.

شرایط اعتبار کپی سند رسمی

قانون برای کپی سند رسمی نیز اعتبار قائل است ولی به شرط اینکه شخص به دفتر ثبت مراجعه نماید و از آن یک گواهی برابر اصل بگیرد. این کار فقط باید توسط دفتر ثبت انجام شود و گواهی دادگاه یا بخشداری برای کپی سند به منزله‌‌ برابر اصل کردن نیست.

در صورتی که مفاد سند کپی گرفته شده مطابق با آنچه که در دفتر ثبت شده باشد به فرد گواهی داده می‌شود که در آن قید شده است کپی برابر با اصل است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتبار کپی سند رسمی می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار کپی سند رسمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتبار کپی سند رسمی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا کپی سند رسمی اعتبار دارد ؟

بله، در صورتی که مراحل قانونی آن انجام شود این کپی سند معتبر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اعتبا‌ر کپی سند رسمی چه میزان است ؟

اگر کپی سند برابر اصل شود دارای همان اعتبا‌ر سند رسمی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه مرجعی باید کپی سند را تایید کند ؟

فقط دفتر ثبت می‌تواند گواهی کند کپی برابر با سند است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: اعتبار کپی سند رسمی | اعتبار کپی برابر اصل – ارزش رونوشت سند رسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تعویق صدور حکم تحت چه شرایطی رخ می‌دهد؟ در سیستم قانون گذاری نوین یکی از اهداف اصلی قانون گذار تادیب و تربیت مجرمین است و بیشتر از آنکه به دنبال تنبیه کردن مجرم باشد به دنبال هدایت او است. در راستای این امر در قانون جدید قضات مجاز هستند که در صورت وجود شرایط قانونی صدور حکم را تا زمان مقتضی به تعویق بیندازند تا شاید از این طریق اسباب اصلاح شخص مجرم فراهم گردد. در این مطلب سعی در بررسی ابعاد قرار تعویق صدور حکم داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرار تعویق صدور حکم

از نظر لغوی تعویق به معنای به تاخیر انداختن و انجام دادن در یک زمان دیگر است. در اصطلاح حقوقی به تعویق انداختن صدور حکم به معنای این است که شخص مجرم دستگیر و در دادگاه حاضر شده و مجرم بودن او نیز برای دادگاه محرز است. اما دادگاه در هنگامی که می‌تواند حکم صادر کند این کار را انجام نمی‌دهد و صدور حکم را به تاخیر می‌اندازد.

به طور مثال آقای ب مرتکب جرم شده است و جرم او هم اثبات شده است. بعد از گذشت چند جلسه زمان آن رسیده که قاضی حکم مجازات او را صادر کند. اما قاضی پرونده با توجه به شرایط هیچ حکمی صادر نمی‌کند و به جای آن اعلام می‌کند که فعلا آقای ب مجازات نمی‌شود و حکم او را یک سال دیگر صادر خواهم کرد. به این عمل تعویق صدور حکم یا به تاخیر انداختن صدور حکم می‌گویند.

انواع قرار تعویق صدور حکم

بر اساس ماده‌‌ 41 قانون مجازات اسلامی این آزادی و تعویق در صدور حکم دو حالت دارد:

1/ تعویق ساده: در این حالت شخص مرتکب فقط تعهد می‌دهد در مدت زمانی که صدور حکم او به تعویق افتاده است مرتکب جرم نشود. گاهی جرم ارتکابی خفیف است و خود قاضی هم از حالات و رفتار مجرم متوجه می‌شود که دیگر مرتکب جرم در آینده نخواهد شد به همین دلیل فقط از او یک تعهد کتبی می‌گیرد. به این حالت تعویق صدور حکم ساده گویند.

2/ تعویق مراقبتی: در صورتی که قاضی از رفتار مرتکب متوجه شود که علاوه بر تعهد کتبی نیاز است که مراقبت بیشتری از مرتکب شود در کنار شرایط تعویق ساده مرتکب ملزم است تا دستور‌ها و تدابیری را نیز انجام دهد.

در صورتی که مرتکب این تدابیر و دستورات دادگاه را به درستی انجام ندهد قاضی می‌تواند تا یک بار به میزان نصف مدت تعیین شده را به قرار تعویق اضافه کند یا اینکه حکم محکومیت صادر نماید.

تدابیر قرار تعویق مراقبتی

در صورتی که دادن تعهد کتبی به تنهایی کافی نباشد قاضی می‌تواند مرتکب را مجبور کند تا کارهای زیر را هم انجام دهد:

1/ حضور به موقع در زمان و مکانی که از سوی مددکار اجتماعی یا مقام قضایی تعیین می‌شود. به طور مثال مرتکب ملزم است هر پنج شنبه ساعت 9 صبح در پاسگاه محل حاضر شود.

2/ ارائه‌‌ اسناد و مدارک و اطلاعاتی که باعث می‌شود مدد کار اجتماعی راحت‌تر بتواند بر اجرای تعهدات توسط مرتکب نظارت کند. به طور مثال مرتکب در حال انجام کارهایی که متعهد شده عکس بگیرد و به مددکار اجتماعی بدهد.

3/ هرگونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جابه‌جایی را باید در مدت کمتر از 15 روز به شکل یک گزارش به مددکار اجتماعی ارائه بدهد.

4/ اجازه گرفتن از مقام قضائی برای مسافرت کردن به خارج از کشور.

قاضی می‌تواند در کنار این تدابیر مطرح شده یک یا چند تدبیر معاضدتی دیگر مانند معرفی به نهادهای دولتی برای مجرم در نظر بگیرد.

دستور‌های قرار تعویق مراقبتی

بر اساس ماده‌‌ 43 قانون مجازات اسلامی در صورتی که در زندگی شخصی و خانوادگی مجرم مشکل عمده‌‌ای ایجاد نشود قاضی می‌تواند با عنایت به جرم، ویژگی‌های مرتکب و شرایط زندگی‌اش، مجرم را به یک یا چند مورد از دستور‌های زیر ملزم کند:

1/ یادگیری یک مهارت و حرفه یا اشتغال به حرفه‌‌ای خاص.

2/ الزام به اقامت یا عدم اقامت در مکان معین.

3/ درمان کردن بیماری یا ترک اعتیاد.

4/ الزام به پرداختن نفقه‌‌ افرادی که واجب النفقه هستند مانند همسر و فرزند.

5/ جلوگیری از رانندگی کردن تمام یا برخی از وسایل نقلیه‌‌ موتوری.

6/ جلوگیری از فعالیت در حرفه‌‌ای که با جرم ارتکابی مرتبط باشد یا حتی استفاده از وسایلی که در آن موثر است.

7/ ممنوعیت از ارتباط با سایر عوامل جرم مانند شرکای جرم یا معاونان یا هر شخص دیگری با حکم دادگاه مانند بزه دیده‌ای که از عمل مجرم آسیب دیده است.

8/ گذراندن دوره یا دوره‌های آموزشی خاص برای یادگیری مهارت‌های دینی، فرهنگی و…

شرایط صدور قرار تعویق صدور حکم

قطعا برای اینکه حکم مجرم به تعویق بیفتد باید شرایطی وجود داشته باشد. در ماده‌‌ 40 قانون مجازات اسلامی فقط می‌توان برای جرایم موجب تعزیر درجه شش تا هشت قرار تعویق صدور حکم صادر نمود. بعد از اینکه مجرمیت متهم ثابت شد قاضی وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق مجرم و شرایطی که در آن فرد مرتکب جرم شده را بررسی می‌کند. در صورت وجود سه شرط زیر صدور حکم را از شش ماه تا دو سال به تاخیر می‌اندازد:

1/ وجود عواملی که بر اساس آن می‌توان مجازات را تخفیف داد. مانند گذشت شاکی.

2/ قاضی پیش بینی کند که مرتکب اصلاح خواهد شد.

3/ جبران ضرر و زیان‌های وارد شده بر بزه دیده یا حداقل تلاش برای جبران.

4/ نداشتن سابقه‌‌ کیفری موثر: سابقه ارتکاب جرمی‌ که فرد را از حقوق اجتماعی محروم می‌کند سابقه‌‌ کیفری موثر می‌نامند.

لغو قرار تعویق صدور حکم

این قرار در صورتی که مجرم در مدت زمان اجرای قرار تعویق مرتکب جرم شود باطل می‌گردد. جرائمی که سبب ابطال می‌شود از قبیل قصاص، حد، جنایت‌های عمدی و جرائم تعزیری درجه‌‌ هفت می‌باشند.

مجرم اگر این جرائم را در مدت قرار انجام دهد، قرار لغو می‌شود و قاضی حکم محکومیت را صادر می‌کند.

پایان مدت زمان قرار تعویق صدور حکم

در صورتی که مدت زمان اجرای قرار به پایان برسد به طور مثال دادگاه اعلام کرده باشد که صدور حکم بعد از یکسال انجام می‌شود و این یکسال تمام شود بر اساس ماده‌‌ 45 قانون مجازات اسلامی قاضی با توجه به موارد زیر یا حکم محکومیت صادر می‌کند یا این که مجرم از کیفر معاف می‌شود:

1/ میزان پایبندی مرتکب به انجام تدابیر و دستورهای صادر شده‌‌ دادگاه.

2/ گزارش مددکار اجتماعی در مورد مرتکب.

3/ مشاهده وضعیت کنونی مرتکب بعد از گذشتن زمان قرار تعویق.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد قرار تعویق صدور حکم، شرایط و انواع آن می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعویق صدور حکم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعویق صدور حکم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قرار تعویق صدور حکم چیست ؟

این قرار یعنی اینکه قاضی با اینکه می‌تواند حکم صادر کند ولی از انجام این کار خودداری نماید و صدور حکم را در زمان دیگری انجام دهد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

قرار تعویق صدور حکم چند نوع است ؟

دارای دو نوع است. یکی ساده و یکی هم مراقبتی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه جرائمی قرار تعویق صدور حکم صادر می‌شود ؟‌

جرایم تعزیری درجه‌‌ 6 تا هشت در صورت وجود شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: تعویق صدور حکم | شرایط صدور انواع قرار تعویق حکم چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کار زن در قانون چطور تعریف شده است؟ زنان امروزه درصد بالایی از کارگران را تشکیل می‌دهند و در واقع می‌توان گفت که تعداد زنان کارگر در جامعه رو به افزایش است. زنان به علت‌های مختلفی کار می‌کنند و سعی می‌کنند از این راه مایحتاج زندگی خود را تامین کنند. اما کار برای زن نیز دارای قوانینی می‌باشد که باید به آن توجه نمود. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کار کردن زنان

طبق آمار امروزه حدود چهل درصد کارگران در کشور را زنان تشکیل می‌دهند. برای زنان در جامعه شغل‌های مختلفی وجود دارد، برای مثال هر زن می‌تواند به عنوان آرایشگر، خیاط، فروشنده و… اشتغال داشته باشد. در قانون کار برای اینکه از زنان حمایت شود و از آسیب به آن‌ها در حین کار جلوگیری شود قوانینی در نظر گرفته شده است. البته این قوانین مربوط به کارگران و کارمندان زنی می‌باشد که مشمولین قانون کار هستند.

شرایط و مقررات کار زن در قانون

همانطور که در بالا گفته شد برای اینکه زنان بتوانند در جامعه آسان‌تر کار کنند و در حین کار آسیب نبینند قانون کار برای آن‌ها مقرراتی را در نظر گرفته است. شرایط و مقررات کار برای زنان به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر زن باردار باشد می‌تواند از مرخصی زایمان بهره ببرد. پس از فارغ شدن نیز زن می‌تواند به سر کار خود بازگردد و کارفرما موظف به پذیرش او خواهد بود. زن در مدت مرخصی بارداری و زایمان دارای حقوق خواهد بود و مدت زمان مرخصی نیز جزو سابقه کاری او محسوب خواهد شد.
  • کارفرما حق ندارد به زنان کار‌های سخت و طاقت فرسا را محول کند. برای مثال زن نباید در حین کار وسایل سنگین را بلند کند و برای این‌کار باید از دستگاه‌های مخصوص مکانیکی کمک بگیرد.
  • زنی که شیرده باشد و دارای نوزاد باشد می‌تواند در هر سه ساعت کار نیم ساعت را به فرزند خود شیر بدهد و کارفرما حق ندارد او را از انجام این کار منع کند.
  • چنانچه در کارگاه یا شرکتی تعداد زیادی زن دارای نوزاد و کودکان خردسال کار کنند کارفرما موظف است که محلی را برای نگهداری از فرزندان آن‌ها در حین کار راه اندازی کند.

نکته: اگر کارفرما از اجرای قوانین بالا خودداری کند مجرم شناخته شده و مستحق مجازات و پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کار زنان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کار زنان پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا زنان شاغل در حین بارداری و زایمان می‌توانند به مرخصی بروند ؟

بله زنان شاغل در صورت باردار بودن می‌توانند تا زمان زایمان و فارغ شدن تحت شرایطی به مرخصی بروند.

اگر کارفرما زنان را به انجام کار‌های سخت وادار کند تکلیف چیست ؟

در این صورت زنان باید این عمل او را به اداره کار گزارش نمایند که در این صورت مجرم شناخته می‌شود و مستحق مجازات خواهد بود.



:: برچسب‌ها: کار زن در قانون | شرایط کار زنان و ممنوعیت اشتغال زن در کارهای سخت ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دعوای اعتراض ثالث چه شرایطی دارد؟ هدف اصلی قانون گذار و مراجع قضایی این است که از حقوق قانونی افراد جامعه دفاع شود و اگر به دلیل حکم یا رای‌ای که از مرجع قانونی صادر می‌شود حقی پایمال گردد شخص متضرر می‌تواند به این امر اعتراض کند. مانند اعتراض شخص ثالث نسبت به رای دادگاه. اما برای اینکه فردی بتواند اعتراض نماید شرایطی لازم است. در این مطلب به بررسی شرایط دعوای اعتراض ثالث می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعتراض شخص ثالث و انواع آن

در ماده‌ 417 آیین دادرسی مدنی اعتراض شخص ثالث تعریف شده است. در صورتی که یک رای صادر شود و به موجب آن به حق شخصی به غیر از اصحاب دعوا خللی وارد گردد آن فرد می‌تواند اعتراض نماید. این اعتراض دارای انواعی است از جمله:

1/ شخص ثالث اصلی: اعتراض شخص ثالث نسبت به رای یا حکمی که حق او را پایمال می‌کند.

2/ شخص ثالث طاری: در صورتی که در دعوا یکی از اصحاب دعوا برای دفاع از خود به یک رای که در دادگاهی دیگر صادر شده استناد کند طرف دیگر دعوا می‌تواند نسبت به این موضوع اعتراض کند. یعنی به اینکه فرد به رای صادره از دادگاه دیگری استناد کرده اعتراض کند.

شرایط اعتراض شخص ثالث

با توجه به تعریفی که در ماده‌ 417 قانون آیین دادرسی مدنی برای اعتراض ثالث ذکر شده است می‌توان گفت برای این اعتراض دو شرط مهم وجود دارد:

1/ عدم حضور شخص ثالث در جلسات دادگاه به عنوان اصحاب دعوا.

2/ ذی نفع بودن معترض.

عدم حضور شخص ثالث

اولین شرط و مهم‌ترین شرط این است که شخص ثالث یا نماینده او در دادگاه حضور نداشته باشد و برای این موضوع باید به موارد زیر توجه نمود:

1/ عدم حضور به عنوان اصحاب دعوا: شخص ثالث نباید حضور داشته باشد یا اگر حاضر می‌شود به عنوان اصحاب دعوا نباشد. به طور مثال آقای الف به عنوان خوانده در جلسه دادگاه حضور پیدا می‌کند در این صورت نمی‌تواند بعدا به عنوان شخص ثالث اعتراض نماید.

این که شخص با چه عنوانی در دادگاه حاضر شود دارای اهمیت است اگر فقط به عنوان تماشاچی حاضر شود نمی‌توان او را از اصحاب دعوا دانست. ولی اگر به عنوان خوانده، خواهان، وارد ثالث و مجلوب ثالث در دعوا حاضر شود جزو اصحاب دعوا محسوب است.

2/ دادرسی منتهی به رای: اینکه شخص در کدام جلسه حاضر نباشد نیز دارای اهمیت است. یک دعوا ممکن است دارای چند جلسه دادرسی باشد ولی آنچه که ملاک است عدم حضور در جلسه دادرسی است که در آن رسیدگی انجام و رای صادر می‌شود.

ذی نفع بودن شخص ثالث

در صورتی فرد ثالث می‌تواند اعتراض کند که به سبب رای به او ضرری برسد و حق او پایمال شده باشد. این زیان می‌تواند فعلی و منجز باشد یا اینکه محتمل. به عبارت دیگر این ضروری نیست که ضرر و زیان به صورت قطعی اتفاق بیفتد بلکه همین که احتمال آن وجود داشته باشد کافی است.

حضور ثالث در دعوا

شرکت نمودن شخص ثالث یا نماینده‌ او در جلسه دادرسی مانع از استماع دعوای اعتراض است. در این راستا می‌توان گفت که وکیل، ولی، قیم، مدیر شرکت، وزیر وزارت خانه و… می‌توانند به جای خود شخص حاضر شوند. این امر حضور محسوب می‌گردد. همچنین در مورد شخص حقوقی مدیر شرکت و مدیر تصفیه اگر در دادرسی حضور داشته باشند حق اعتراض ثالث از شخص حقوقی گرفته می‌شود.

همچنین آگاهی یا عدم آگاهی فرد در مورد جلسه دادگاه مانع از مطرح کردن دعوای اعتراض شخص ثالث نیست. به فرض مثال آقای ب از جلسه دادرسی میان الف و ج اطلاع دارد ولی در آن شرکت نمی‌کند. با این حال آقای ب در صورت وجود شرایط می‌تواند اعتراض کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد شرایط دعوای اعتراض ثالث می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای اعتراض ثالث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای اعتراض ثالث پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

در چه صورت شخص ثالث می‌تواند به رای اعتراض کند ؟

اگر در جلسه دادرسی حضور نداشته باشد و رای باعث ضرر او شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چطور از شخص ثالث حق اعتراض گرفته می‌شود ؟

در صورت حضور خود شخص یا نماینده او در جلسه دادگاه حق اعتراض از شخص ثالث ساقط می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: دعوای اعتراض ثالث | شرایط اقامه این دعوا – موارد – آثار – احکام قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم اهانت به رهبری چیست؟ کشور ما ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 حکومت جمهوری اسلامی روی کار آمد. پس از تصویب قانون اساسی مقام رهبری ابتدا به آیت‌الله خمینی سپرده شد. در حال حاضر و با فوت آیت‌الله خمینی مقام رهبری جامعه با تصمیم مجلس خبرگان رهبری بر عهده آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارد. پرسش ما این است که آیا اهانت به مقام رهبری جرم است؟ و اگر توهین به رهبری جرم است مجازات آن چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به موضوع اهانت به رهبری و مجازات آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اهانت به رهبری چیست ؟

در سال 1357 با وقوع انقلاب اسلامی در کشور ما ایران، حکومت جمهوری اسلامی ایران روی کار آمد و قانون اساسی خود را تصویب نمود. بر اساس قانون اساسی ایران، در سیستم حکومتی مقامی تحت عنوان مقام رهبری در نظر گرفته شد. که در ابتدای انقلاب آیت‌الله خمینی مسئولیت رهبری جامعه را بر عهده داشت. و در حال حاضر بعد از فوت ایشان آیت‌الله خامنه‌ای مقام رهبری را بر عهده دارند. این مقام هم از نظر سیاسی و هم از نظر مذهبی در جامعه و عرف جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل و با توجه به اهمیت این جایگاه قانون‌گذار مقرراتی را جهت جلوگیری از هتک حرمت به این مقام پیش‌بینی نمود.

بدین ترتیب بر اساس قانون ایران اقدام به هتک حرمت یا اهانت به مقام رهبری با عواقب قانونی همراه است. و در صورتی که فردی به صورت آشکارا و گسترده به نحوی اقدام به توهین به این مقام نماید با پیگرد قانونی رو‌به‌رو خواهد شد. از آنجایی که توهین به رهبری بر اساس قانون مجازات اسلامی دارای مجازات می‌باشد. پس می‌توانیم این عمل را یک جرم خطاب نماییم.

مجازات اهانت به رهبری

پیش‌تر اشاره کردیم که مقام رهبری در جامعه عرفی و سیاسی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. و با توجه به جایگاه ویژه مقام رهبری از بعد سیاسی و مذهبی در جامعه قانون‌گذار اقدام به تعیین مقرراتی در خصوص اهانت به مقام رهبری نمود. این مقررات با هدف جلوگیری از هتک حرمت و اهانت به مقام رهبری این عمل را یک جرم تلقی نمود و برای آن مجازات تعیین کرد.

پیش از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید. که در سیستم حقوقی ایران عملی جرم تلقی می‌شود. که معمولا براساس قانون مجازات اسلامی ایران برای آن عمل مجازات تعیین‌شده باشد. با توجه به اینکه اهانت به رهبری نیز بر اساس قانون مجازات اسلامی دارای مجازات تعزیری است. این اقدام اهانت به مقام رهبری نیز یک جرم تلقی می‌شود. قانون مجازات اسلامی در ماده 514 خود جرم و مجازات توهین به مقام رهبری را تشریح می‌نماید.

مجازات توهین به رهبری در قانون مجازات اسلامی

جرم و مجازات توهین به رهبری در ماده 514 قانون مجازات اسلامی به این شرح آمده است:« هر کس به حضرت امام خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی رضوان‌الله علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء اهانت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» بنابراین قانون مجازات اسلامی مجازات توهین به مقام رهبری را حبس تعیین نموده است. مدت این مجازات با توجه به جرم انجام‌شده و تصمیم قاضی پرونده از 6ماه تا دو سال حبس متغیر است.

جرم اهانت به رهبری با توهین مستقیم یا غیر مستقیم

یکی از نکات مهم ماده 514 قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم اهانت به رهبری این است. با توجه به این بخش از جمله «…به نحوی از انحاء اهانت نماید…» در این ماده می‌توانیم اینگونه برداشت کنیم. که توهین و اهانت به مقام رهبری چه یک توهین مستقیم باشد و چه توهین و اهانتی غیرمستقیم باشد. یا حتی اگر براساس شوخی و طنز این توهین نسبت به مقام رهبری انجام شود. باز هم به عنوان جرم تلقی می‌شود و مشمول مجازات تعیین‌شده در ماده 514 قانون مجازات اسلامی می‌شود.

جرم اهانت به رهبری با جنبه عمومی

همان‌طور که در مطالب بالا ذکر شد قانون مجازات اسلامی توهین به رهبری را جرم انگاری کرده است. و برای این مجرم مجازات حبس از 6 ماه تا دو سال را تعیین نمود. اما نکته قابل توجه برای جرم اهانت به رهبری جنبه عمومی این جرم است. مقصود از جنبه عمومی جرم این است که حتی بدون وجود شاکی خصوصی و تنها با پیگیری مدعی‌العموم یا همان دادستانی این جرم قابل پیگیری و مجازات است. تفاوتی ندارد که مرتکب جرم اهانت به رهبری ایرانی یا خارجی باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا اهانت به رهبری جرم است ؟

با توجه به اینکه اهانت به رهبری نیز بر اساس قانون مجازات اسلامی دارای مجازات تعزیری است. این اقدام اهانت به مقام رهبری نیز یک جرم تلقی می‌شود.

مجازات جرم اهانت به رهبری چیست ؟

قانون مجازات اسلامی مجازات توهین به مقام رهبری را حبس تعیین نموده است. مدت این مجازات با توجه به جرم انجام‌شده و تصمیم قاضی پرونده از 6ماه تا دو سال حبس متغیر است.

منبع: جرم اهانت به رهبری | مجازات و بخشودگی توهین به رهبری



:: برچسب‌ها: جرم اهانت به رهبری | مجازات و بخشودگی توهین به رهبری ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

محرومیت از حقوق اجتماعی چه زمانی رخ می‌دهد؟ تمام افرادی که در اجتماع زندگی می‌کنند دارای حقوق و ظائفی هستند. این حق طبیعی افراد است که در جامعه از امتیازها و مزایای اجتماعی به عنوان فردی از جامعه بهره‌مند شوند. اما وقتی که شخصی مرتکب جرم ‌‌می‌شود و نظم جامعه را برهم ‌‌می‌زند در مقابل هم قانون برای مجازات او را از حقوق اجتماعی محروم ‌‌می‌نماید. در این مطلب سعی در بررسی مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

محرومیت از حقوق اجتماعی

تمام افرادی که در یک اجتماع زندگی ‌‌می‌کنند همانطور که دارای وظائفی هستند در مقابل از حقوقی هم برخوردار ‌‌می‌باشند‌‌. حقوقی که افراد در جامعه دارند حقوق اجتماعی نامیده ‌‌می‌شود‌‌. به عبارت دیگر حقوق اجتماعی مجموعه‌‌‌‌ای از امتیازهایی است که دولت‌‌‌ها و جامعه به افراد ‌‌می‌دهند مانند بهداشت‌‌، امنیت‌‌، مسکن‌‌، تامین اجتماعی‌‌، آزادی و…

اما زمانی که فردی نظم اجتماع را مختل ‌‌می‌کند و وظائف خود در مقابل جامعه را به درستی انجام ‌‌نمی‌دهد جامعه هم او را تنبیه ‌‌می‌کند‌‌. یکی از مصادیق تنبیه که در قانون مجازات جدید مصوب 1392 به چشم ‌‌می‌خورد محرومیت افراد مجرم از حقوق اجتماعی است‌‌. محروم شدن از حقوق اجتماعی به معنای آن است که فرد برای همیشه یا مدت زمان مشخصی ‌‌نمی‌تواند از امتیازهایی که قبلا جامعه به او داده است استفاده کند.

محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید

یکی از نوآوری‌‌‌های قانون مجازات جدید محروم کردن افراد مجرم از حقوق اجتماعی است. این محرومیت در بعضی از موارد مجازات اصلی برای جرم ارتکابی است و در بعضی از موارد هم اثر تبعی مجازات است یعنی خود مجازات نیست بلکه به دنبال مجازات ‌‌می‌آید.

ماده‌‌‌‌ 26 قانون مجازات اسلامی لیستی از مشاغل و عناوین را مطرح کرده است که اشخاص هنگامی که از نظر قانونی محرومیت اجتماعی دارند ‌‌نمی‌توانند این کارها را انجام دهند. در برخی از موارد فرد با توجه به جرم ارتکابی بین 2 تا 7 سال محروم ‌‌می‌شود و در برخی از موارد مانند ریاست جمهوری فرد برای همیشه محروم ‌‌می‌گردد.

مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید

در صورتی که جرم از مواردی باشد که باعث محرومیت اجتماعی ‌‌می‌شود فرد مجرم ‌‌نمی‌تواند کارهای زیر را انجام دهد:

 1/ نامزد شدن برای ریاست جمهوری‌‌، مجلس خبرگان رهبری‌‌، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا.

2/ عضو شدن در شورای نگهبان‌‌، هیات دولت یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت رئیس جمهور.

3/ ریاست قوه‌‌‌‌ قضائیه‌‌، دادستانی کل کشور و ریاست دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور.

4/ عضویت در کلیه‌‌‌‌ انجمن‌‌‌ها‌‌، احزاب و شوراها و جمعیت‌‌‌ها چه به موجب قانون و چه با رای مردم.

5/ عضویت در هیات منصفه‌‌، امنا و شوراهای حل اختلاف.

6/ مدیر مسئول یا سردبیر رسانه‌‌‌های جمعی مانند مجله و روزنامه.

7/ استخدام و اشتغال در دستگاه‌‌‌های حکومتی از جمله قوای سه گانه و کلیه‌‌‌‌ شرکت‌‌‌ها و سازمان‌‌‌های وابسته به آن‌‌، صدا و سیما‌‌، نیروهای مسلح مانند ارتش و سپاه‌‌، سایر نهاد‌‌‌هایی که تحت نظارت رهبری‌‌، شهرداری‌‌‌ها و هر گونه موسسه‌‌‌‌ای که مامور انجام خدمات عمومی هستند و دستگاه‌‌‌هایی که برای اینکه مشمول قانون شوند نیاز به ذکر نام دارند.

8/ وکیل رسمی دادگستری‌‌، سردفتر و دفتریار دفاتر اسناد رسمی‌‌، ازدواج و طلاق.

9/ قیم‌‌، متولی‌‌، ناظر یا مسئول موقوفات عام.

10/ داور و کارشناس در مراجع رسمی مانند دادگستری.

11/ استفاده از نشان‌‌‌های دولتی مانند سرهنگ و یا عناوین افتخاری.

12/ تاسیس، مدیریت یا عضویت در هیات مدیره‌‌‌‌ شرکت‌‌‌های تعاونی‌‌، خصوصی و دولتی‌‌. همچنینی ثبت کردن نام تجاری یا ثبت موسسه آموزشی پژوهشی‌‌، فرهنگی و علمی.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محرومیت از حقوق اجتماعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محرومیت از حقوق اجتماعی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

محرومیت از حقوق اجتماعی یعنی چه ؟‌‌‌

وضعیتی است که در آن‌‌ فرد نمی‌تواند حقوق و امتیازهایی که قبلا در جامعه داشته مانند تصدی شغل دولتی را داشته باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مدت زمان محرومیت از حقوق اجتماعی چه قدر است ؟‌‌‌

مدت زمان آن بستگی به جرم ارتکابی دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی چیست ؟‌‌‌

به طور کلی ‌‌می‌توان گفت که فرد از اشتغال در دستگاه‌‌‌های دولتی و مراکز وابسته به آن محروم ‌‌می‌شود ولی در ماده‌‌‌‌ 26 قانون مجازات اسلامی مصادیق به طور کامل گفته شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

منبع: محرومیت از حقوق اجتماعی | مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید



:: برچسب‌ها: محرومیت از حقوق اجتماعی | مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حکم موت فرضی چیست؟ همه انسان‌ها می‌دانند که ‌وجود آن‌ها در دنیا موقتی است و روزی می‌میرند و مرگ زندگی آن‌ها را خاتمه می‌دهد. اما در برخی موارد ممکن است فرد مفقودالاثر شود و ورثه او ندانند که او زنده است یا مرده که در این‌صورت قوانین به خصوصی در مورد او اعمال خواهد گردید که نهایتا منجر به صدور حکم موت فرضی می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

صدور حکم موت فرضی

هرگاه فردی مفقودالاثر شود و سه سال از مفقود بودن او بگذرد و هیچ کس از او خبری نداشته باشد معمولا می‌توان گفت که این شخص دیگر زنده نیست و از دنیا رفته است که در این صورت حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر می‌شود. این حکم به این دلیل صادر می‌شود که وارثین بتوانند از اموال فرد مفقود شده بهره مند شوند و بتوان به صورت رسمی فوت ‌او را اعلام‌ کرد. دادگاه برای صدور این حکم ابتدا تحقیقاتی را انجام می‌دهد و از فوت فرد مطمئن می‌شود.

تشریفات صدور حکم موت فرضی

برای صدور این نوع حکم می‌بایست ورثه ابتدا به دادگاه مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی را به دادگاه ارائه کرده و دلایل خود را برای صدور این حکم بیان کنند.

در مرحله بعد دادگاه سه بار آگهی فرد مفقود شده را انتشار می‌دهد و تحقیقات می‌کند تا مطمئن شود که او واقعا فوت نموده است و سپس حکم موت ‌‌فر‌ضی را صادر خواهد کرد.

اگر فردی که حکم موت فرضی او صادر شده است بازگردد تکلیف چیست ؟

در صورتی که حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر شود و او پس از مدتی بازگردد این حکم توسط دادگاه باطل می‌شود زیرا حکم موت ‌‌فر‌ضی در واقع یک حکم قطعی نیست و به دلیل اینکه فرد مدت زمان طولانی مفقود شده است صادر می‌شود پس اگر فرد زنده باشد و بازگردد این حکم باطل خواهد گردید.

اما از اعمالی که به حکم دادگاه انجام شده رفع اثر نمی‌شود برای مثال حکم طلاق زن باطل نمی‌شود یا ارثی که تقسیم شده و دیگر موجود نیست بازگردانده نمی‌شود.

صدور حکم موت فرضی به صورت خودکار انجام می‌شود ؟

حکم موت ‌‌فر‌ضی افراد به صورت خودکار صورت نمی‌گیرد و دادگاه این کار را بدون درخواست بازماندگان فرد انجام نمی‌دهد. حتی در صورتی که بازماندگان دادخواست صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی را به دادگاه ارائه دهند بازهم دادگاه در مورد فرد بسیار تحقیق خواهد کرد و تقریبا مطمئن می‌شود که او دیگر زنده نیست.

دلیل صدور حکم مو‌ت فر‌ضی

قبل از اینکه قانون صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی وضع شود بازماندگان افرادی که مفقود الاثر می‌شدند تا مدت‌ها منتظر می‌ماندند تا از فرد خبری شود و اموال او دست نخورده باقی می‌ماند و این قانون‌ نیز برای رهایی از سردرگمی بازماندگان وضع ‌‌‌گردیده است. طبق این قانون وقتی حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر شود بازماندگان می‌توانند تکلیف اموال فرد را بعد از سه سال مشخص کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم موت فرضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم موت فرضی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی چند سال بعد از مفقود الاثر شدن فرد انجام می‌گیرد ؟

سه تا سال بعد از مفقود شدن فرد در صورتی که هیچ خبری از او نباشد این ‌حکم صادر می‌شود.

دادگاه برای اینکه از فوت فرد مطمئن‌ شود چه می‌کند ؟

سه بار آگهی او را منتشر می‌کند تا افرادی که از او خبر دارند به دادگاه مراجعه کنند.



:: برچسب‌ها: حکم موت فرضی | شرایط در صورت برگشت فرد ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اگرچه همه‌‌‌‌ ما در یک اجتماع و با هم زندگی ‌‌‌می‌کنیم ولی هرکس دارای حریم خصوصی است مانند عکس‌‌‌‌ها و تصاویر شخصی و خانوادگی‌‌‌. بی‌شک باید به حریم خصوصی هر شخص احترام گذاشته شود‌‌‌. موضوع احترام به حریم خصوصی افراد آنقدر دارای اهمیت است که حتی در قانون به آن اشاره شده و هرکس که بخواهد به حریم خصوصی دیگری تجاوز کند به طور مثال عکس‌‌‌‌های خانوادگی و خصوصی شخصی را منتشر کند مجرم بوده و باید مجازات شود. این مطلب جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن را بررسی ‌‌‌می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انتشار عکس و فیلم خصوصی

همه‌‌‌‌ ما دارای تصاویر و فیلم‌‌‌‌هایی هستیم که در آن‌‌‌‌ها لحظات خانوادگی ما ثبت شده است‌‌‌. این تصاویر ‌‌‌می‌تواند به صورت چاپی باشد یا اینکه به شکل داده‌‌‌‌های یارانه‌‌‌‌‌ای. اگر شخصی تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی دیگری را پخش کند مرتکب جرم شده است.

به این جرم در قانون جرائم رایانه‌ای پرداخته شده است اگر چه همه‌‌‌‌ تصاویر به شکل داده‌‌‌‌های رایانه‌ای نیستند ولی با توجه به این که در زمان حاضر عمده‌‌‌‌ تصاویر و فیلم‌‌‌‌ها در ابزار الکترونیکی ذخیره ‌‌‌می‌شوند و حتی از طریق اینترنت و ابزار رایانه‌‌‌‌‌ای منتشر ‌‌‌می‌گردد به این جرم در قانون جرائم یارانه‌‌‌‌‌ای پرداخته شده است.

شرایط تحقق جرم انتشار عکس و تصاویر شخصی

بر اساس ماده‌‌‌‌ 16 قانون جرائم رایانه‌‌‌‌‌ای انتشار این تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی در صورت وجود دو شرط زیر جرم محسوب ‌‌‌می‌گردد:

1/ بدون رضایت شخص باشد.

2/ انتشار تصاویر و فیلم‌ها جزو مواردی نباشد که قانون اجازه داده است.

 

تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی

این که عکس و فیلم‌‌‌‌های خصوصی یک نفر پخش شود از دو بعد جرم انگاری شده است. یکی اینکه فردی واقعا این تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی را منتشر کند حتی بدون اینکه به قربانی از قبل خبر دهد‌‌‌. یک بعد دیگر از این جرم زمانی است که فرد تصاویر و فیلم‌‌‌‌ها منتشر ‌‌‌نمی‌کند بلکه فقط دیگری را تهدید ‌‌‌می‌کند که این کار را انجام ‌‌‌می‌دهد.

به طور مثال آقای الف عکس‌‌‌‌های مهمانی خانوادگی خانم ج را به دست ‌‌‌می‌آورد. او این عکس‌‌‌‌ها را در فضای مجازی پخش ‌‌‌می‌کند یا این که فقط خانم ج را تهدید ‌‌‌می‌کند که اگر به او 20 میلیون تومان ندهد این عکس‌‌‌‌ها را پخش خواهد کرد. هر دوی این موارد جرم هستند‌‌‌.

مجازات انتشار تصاویر و فیلم‌‌‌‌های خصوصی

در ماده‌‌‌‌ 745 قانون تعزیرات و یا ماده‌‌‌‌ 16 جرایم رایانه‌‌‌‌‌ای به مجازات این جرم اشاره شده است‌‌‌. بر اساس این قانون اشخاصی که با استفاده از ابزار الکترونیکی مانند اینترنت تصاویر و فیلم‌‌‌‌های خانوادگی‌‌‌، شخصی و اسرار افراد را منتشر کنند و یا در اختیار دیگران قرار دهند به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال معادل 500 هزار تومان تا چهل میلیون ریال معادل 4 میلیون تومان محکوم ‌‌‌می‌گردند. در صورت لزوم قاضی ‌‌‌می‌تواند هم حکم به حبس و هم جزای نقدی هر دو با هم بدهد.

مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم‌‌‌‌های خصوصی

در صورتی که فرد دیگری را تهدید به انجام این کار کند و در مقابل از او فعل یا ترک فعلی یا پول و مالی را بخواهد بر اساس ماده‌‌‌‌ 669 قانون تعزیرات به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم ‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم انتشار عکس و فیلم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم انتشار عکس و فیلم پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

در چه صورتی انتشار تصاویر شخص افراد جرم است ؟

اگر تصاویر و فیلم دیگران بدون رضایت شخص و در غیر از موارد قانونی پخش گردد جرم ‌‌‌می‌باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مجازات انتشار تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی چیست ؟

مجرم به جزای نقدی یا حبس یا هر دو محکوم ‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی | تهدید به انتشار، مجازات پخش و مجازات تهدید ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از اولین و مهم‌ترین مراحل تشکیل و ثبت یک شرکت انتخاب اسم شرکت است. اسم شرکت از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در رونق کسب‌وکار و گسترش تجارت تأثیر می‌گذارد. اما امروزه مراحل انتخاب اسم شرکت و ثبت آن به صورت قانونی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. انجام مراحل لازم و قانونی جهت انتخاب اسم شرکت برای تمامی متقاضیانی که قصد ثبت شرکتی را دارند یکسان است. و همه ملزم به رعایت قانون هستند. در ادامه این مطلب به موضوع انتخاب اسم شرکت و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انتخاب اسم برای شرکت

اسم یک شرکت برخلاف تصور احتمالی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک اسم مناسب می‌تواند در مسیر تجارت شرکت بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل در هنگام انتخاب یک اسم برای شرکت باید دقت کافی به خرج دهید. معمولاً افرادی که در ابتدای کار برای انتخاب اسم شرکت توجه کافی نداشته‌اند. در ادامه مسیر تجارت با پشیمانی‌های مواجه می‌شوند. برای انتخاب اسم شرکت باید به چند نکته اساسی توجه داشت.

نکته اول و مهم در انتخاب اسم شرکت این است که اسم مناسب نباید تکراری باشد یا مشابه داشته باشد. نام یک شرکت باید منحصربه‌فرد و خاص همان شرکت و متمایز از اسم دیگر شرکت‌ها باشد. یعنی اسم انتخابی نباید از قبل توسط شرکت دیگری ثبت‌شده باشد. در این صورت امکان انتخاب آن نام و ثبت قانونی نام امکان‌پذیر نیست. وقتی از تمایز نام شرکت از عناوین سایر شرکت‌ها می‌گوییم. مقصودمان نام اصلی است نه اینکه صرفاً اسم تکراری را با کلماتی مثل گستر، نوین، شرق و … ترکیب نماییم. و تصور کنیم نام متمایز برای شرکت خود انتخاب کردیم.

علاوه بر تمایز اسم انتخابی برای شرکت باید توجه داشته باشید نام موردنظر تا حد امکان حتی به اسم سایر شرکت‌ها تشابه هم نداشته باشد. یک اسم باید حداقل از به کلمه خاص ترکیب گردد که مشابه این ترکیب در سایر شرکت‌ها وجود نداشته باشد. در گذشته انتخاب اسامی یک سیلابی برای شرکت‌ها امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر اسم مناسب برای شرکت باید در کمترین حالت سه سیلابی انتخاب شود.

شرایط انتخاب اسم مناسب برای شرکت

گفتیم که یک اسم مناسب برای یک شرکت تجاری بسیار در موفقیت آن شرکت تأثیرگذار است. اسمی که برای شرکت انتخاب می‌شود باید هم معرف و هم متمایزکننده کالاها یا خدمات شرکت موردنظر باشد. یعنی افراد با مشاهده اسم شرکت بتوانند کالا یا خدمات آن را به یاد آورند یا تشخیص دهند. یکی از دلایلی که نباید اسم یکسان یا مشابه با سایر شرکت‌ها داشت همین تشخیص مشتری در تعیین کالا و خدمات یک شرکت است.

برای انتخاب یک اسم برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند اسم خبری انتخاب نمایید. چراکه معتقدند باید به وسیله اسم به مشتری اعلام نمود که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌نماید. اما برخی دیگر از کارشناسان نیز انتخاب اسم انتزاعی یا ابداعی را بهتر می‌دانند. زیرا معتقدند اسامی ابداعی و انتزاعی بیشتر در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و این به نوعی باعث تبلیغات و جذب مشتری بیشتر به صورت ناخودآگاه می‌شود.

هرچند اسم یک شرکت بسیار مهم است. اما اگر به دنبال آن بازاریابی قوی و یا استراتژی مناسب جهت پیشبرد فعالیت تجاری وجود نداشته باشد. منطقی است که اسم به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. فرایند انتخاب اسم برای یک شرکت پیچیده است. از طرفی انتخاب اسم مناسب از اولین قوانین برای ثبت قانونی یک شرکت است. به عبارتی یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت انتخاب اسم است لذا اهمیت بالایی دارد. اما ویژگی‌ها و شرایط یک اسم مناسب برای شرکت به شرح زیر است.

ویژگی‌های ضروری و لازم برای نام شرکت

اسم لاتین انتخاب نکنید نام شرکت باید از واژگانی با ریشه فارسی انتخاب شود. از آنجا که نمی‌توانید از برخی اسامی استفاده کنید می‌توانید معادل آن را به کار ببرید مثل واژه آپارتمان که معادل آن کاشانه می‌شود.تنها در صورتی که واژه موردنظر معادل فارسی نداشته باشد از قانون ممنوعیت اسم لاتین مستثنا می‌شود. همچنین اسم باید مطابق شئون اسلامی انتخاب شود.

اگر قصد استفاده از اعداد در اسم را دارید به عدد را به صورت حروفی در اسم استفاده کنید. شما نمی‌توانید از حروف مخفف برای نام شرکت استفاده کنید. استفاده از واژه‌هایی نظیر تجاری، حقوقی، بازرگانی و … در اسم شرکت به عنوان جزئی از نام شرکت محسوب نمی‌شود. چرا که اصلی تحت عنوان تشابه نام‌ها رعایت شود.

نام یک شرکت باید خاص باشد مثل نام یک فرد یا یک مکان جغرافیایی که آن را جمع نمی‌بندند. از واژه‌هایی نظیر شاهد، ایثارگران  و… که مربوط به بنیاد شهید و اسامی مخصوص سازمان‌های دولتی پرهیز کنید. برای استفاده از برخی واژه‌ها مانند گمرک، تشکل، ارشاد، کانون و … نیازمند به دریافت مجوز قانونی از مراجع ذی‌صلاح دارید. همچنین اجازه استفاده از اسامی افراد مشهور مثل دانشمندان یا شاعران معاصر را ندارید. از آنجا که نام انتخابی نباید تکراری باشد می‌توانید با مراجعه به سایت sherkat.ssaa.ir نام انتخابی خود را چک کنید تا مشابه نداشته باشد.

شرکت‌هایی که تعاونی هستند همچنین مؤسسات غیرتجاری برای ثبت نام شرکت ملزم به پرداخت هزینه نمی‌شوند. همچنین شرکت‌های تعاونی موظف‌اند نام انتخابی را طی یک نامه، به وزارت تعاون ارسال نمایند. و شرکت‌های نسبی، تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی نیز باید مطابق مواد 117، 141، 162 و 184 قانون تجارت در انتخاب اسم عمل نمایند.

 

مراحل انتخاب و ثبت اسم برای شرکت

گفتیم که یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت انتخاب اسم مناسب است. وقتی مطابق شرایط ذکرشده نام مناسب شرکت را انتخاب نمودید. یکی از سهامداران یا مؤسسان شرکت و یا وکیل شرکت با ارائه وکالت‌نامه می‌تواند اسم انتخاب‌شده را ثبت نماید. انتخاب و ثبت اسم شرکت به صورت قانونی به وسیله سامانه ثبت شرکت انجام می‌پذیرد. به این صورت که هنگام طی مراحل ثبت شرکت باید 5 نام پیشنهادی را نیز ارائه نمایید. این 5 اسم انتخابی را به ترتیب اولویت در سایت قرار دهید تا کارشناسان متوجه اولویت‌های شما شوند.

معمولاً سه روز طول می‌کشد تا کارشناسی بر روی اسامی پیشنهادی شما انجام شود و نتیجه اعلام گردد. در صورتی که اسامی پیشنهادی شما تعارضی داشته باشد. کارشناس با ذکر دلیل رد آن اسامی را به اطلاع شما می‌رساند. و از شما تقاضا می‌شود تا اسامی دیگری پیشنهاد دهید.

اگر شما به رد اسامی اعتراض دارید می‌توانید یک فرم اعتراضی به مرجع مربوطه در ثبت اسم شرکت‌ها ارائه نمایید. اگر اعتراض رد شد می‌توانید مجدداً با تکمیل فرم اعتراض مخصوص به سازمان ثبت شرکت‌ها اعتراض نمایید. درنهایت مسئول تعیین نام در سازمان ثبت شرکت‌ها از فرهنگستان زبان فارسی نظرخواهی می‌نماید. و نتیجه نهایی را به شما اعلام می‌کند.

اعتبار اسم‌های تائید شده که شرکت آن‌ها به ثبت رسد و در روزنامه رسمی آگهی آن درج گردد بدون محدودیت است. در صورتی که شرکت به ثبت نرسد و در روزنامه آگهی نگردد اعتبار اسم تائید شده سه ماه از تاریخ تائید اسم است. در شرکت‌های سهامی عام نیز این مدت سه‌ماهه به 6 ماه یعنی از زمان تشکیل مجمع عمومی افزایش می‌یابد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اهمیت انتخاب اسم برای شرکت چیست ؟

اسم یک شرکت برخلاف تصور احتمالی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک اسم مناسب می‌تواند در مسیر تجارت شرکت بسیار تأثیرگذار باشد.

آیا اسم مناسب برای شرکت به تنهایی برای موفقیت تجاری شرکت کفی است ؟

خیر، اما اگر به دنبال اسم مناسب، بازاریابی قوی و یا استراتژی مناسب جهت پیشبرد فعالیت تجاری وجود نداشته باشد. منطقی است که اسم به تنهایی نمی‌تواند موفق شود.



:: برچسب‌ها: اسم برای شرکت | راهنمای کامل انتخاب اسم شرکت ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آزمون اصناف چیست؟ اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل را دارید. از مهم‌ترین اقدامات شما برای قانونی سازی کسب‌وکارتان دریافت پروانه کسب مربوط به رسته شغلی خود از اتحادیه اصناف است. اما دریافت جواز یا پروانه کسب مراحل و مقدماتی دارد. که متقاضی باید این مراحل را بگذراند. از جمله این مراحل شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و آزمون اصناف است که بعد از دوره آموزشی برگزار می‌شود. پس از شرکت در آزمون و قبولی در آن، اجازه صدور جواز کسب برای متقاضی داده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به آزمون اصناف و قوانین پیرامون آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آزمون اصناف چیست ؟

همه ساله جهت ورود به اتحادیه صنفی کشور آزمونی معروف تحت عنوان امتحان اصناف در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود. هر اتحادیه صنفی برای حمایت از افرادی که وارد صنف می‌شود و همچنین حمایت از مشتریان آن‌ها مجوز قانونی برای افراد صنفی خود به نام پروانه کسب صادر می‌نمایند. به عبارتی افراد برای ورود به یک صنف و راه‌اندازی یک کسب‌وکار به صورت قانونی باید این جواز یا پروانه کسب را دریافت نمایند.

متقاضیان دریافت جواز کسب ابتدا باید مراحلی را نظیر شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی بگذرانند. در انتهای دوره‌های آموزشی امتحان اصناف برگزار می‌گردد. تا سطح دانش متقاضی سنجیده شود. گواهی پایان دوره و قبولی در آزمون اصناف یکی از مدارک مهم برای صدور جواز کسب متقاضی است.

 

نحوه برگزاری ارزشیابی یا آزمون اصناف

پیش‌تر اشاره کردیم که اگر شما قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید یکی از اقدامات اولیه و مهم شما دریافت پروانه کسب از صنف مورد نظرتان است. و اما دریافت این پروانه دارای مراحلی است که از جمله مراحل مهم آن دوره‌های آموزشی و آزمون اصناف می‌باشد. به این صورت که متقاضی ابتدا باید در دوره‌های آموزشی و ضروری اتحادیه اصناف شرکت نماید.

سپس آزمون اصناف بعد از پایان دوره‌های آموزشی در تمام شهرهای کشور برگزار می‌شود. محل و زمان برگزاری ارزشیابی به صورت کتبی به متقاضیان اعلام می‌گردد. و در صورت امکان محل و زمان برگزاری آزمون توسط پیام کوتاه یا پست الکترونیک نیز به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود. اما شیوه ارزشیابی و طرح سؤالات در امتحان اصناف به دو صورت انجام می‌شود.

برای افراد باسواد آزمون پایان دوره اصناف به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. اما این آزمون برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی اجرا می‌گردد.  پس از اینکه متقاضی دریافت جواز کسب در دوره‌های آموزشی شرکت نمود و با موفقیت آزمون اصناف را پشت سر گذاشت. یک گواهینامه تحت عنوان گواهینامه پایان دوره  به او تعلق می‌گیرد.

گواهینامه پایان دوره چیست ؟

هنگامی که شما به عنوان متقاضی دریافت جواز کسب در دوره‌های آموزشی ضروری اتاق اصناف شرکت کردید. و پس از پایان دوره‌های آموزشی موفق به قبولی در آزمون اصناف شدید. یک گواهینامه پایان دوره به شما اعطا می‌شود. گواهینامه‌های پایان دوره دارای طراحی یکسانی هستند. که توسط دبیرخانه هیئت عالی نظارت و با همکاری اتاق اصناف ایران طراحی شدند. و برای تمامی اتحادیه‌های اصناف در سراسر ایران ارسال می‌گردند.

گواهینامه‌های پایان دوره دائمی نیستند و دارای مدت اعتبار می‌باشند. معمولاً این گواهینامه‌ها دارای 5 سال اعتبار هستند. نکته قابل توجه در خصوص گواهینامه‌های پایان دوره این است. که در طول این 5 سال مدت اعتبار گواهینامه در صورت تغییر رسته شغلی و یا در صورت جابه‌جایی واحد صنفی، دارنده گواهینامه نیاز به شرکت مجدد در دوره آموزشی و آزمون اصناف ندارد. و این گواهینامه در هر رسته شغلی برای دارنده آن معتبر و قابل استفاده است. همچنین گواهی که توسط مرکز آموزش صادر می‌شود برای تمام اتحادیه‌ها در سراسر کشور ایران اعتبار دارد.

سرفصل‌های دوره آموزش و آزمون اصناف

همان‌طور که گفتیم آزمون اصناف بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی و به عنوان سنجش متقاضی در پایان این دوره‌ها برگزار می‌گردد. بنابراین در اینجا پرسش مطرح می‌شود که سرفصل‌های دروس دوره‌های آموزشی در چه حوزه‌ای می‌‌باشد؟ و به دنبال آن سرفصل‌های امتحان اصناف چیست ؟

دوره‌های آموزشی اصناف که به صورت دروس الزامی برای متقاضیان دریافت جواز کسب ارائه می‌شود. شامل 9 سرفصل می‌گردد. این 9 سرفصل عبارت‌اند از: قانون و مقررات نظام صنفی، مشتری مداری، فقه بازار، خریدوفروش الکترونیکی، قوانین و مقررات مالیاتی. قانون و مقررات شهرداری، قانون و مقررات کار و تأمین اجتماعی، قانون و مقررات نیروی انتظامی و درنهایت قانون و مقررات بهداشت. همه این سرفصل‌ها در مجموع حدود 24 ساعت به صورت کلاس و دوره آموزش ارائه می‌شوند.

در پایان دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های مذکور آزمون اصناف برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌گردد. امتحان اصناف مطابق با همین سرفصل‌های ارائه‌شده در دوره آموزشی طراحی و برای متقاضیان برقرار می‌شود. پس از قبولی در آزمون اصناف همان‌طور که اشاره کردیم یک گواهینامه پایان دوره برای شرکت‌کننده صادر می‌شود. که این گواهینامه از مدارک و اسناد مهم جهت صدور جواز کسب می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آزمون اصناف چیست ؟

همه ساله جهت ورود به اتحادیه صنفی کشور آزمونی معروف تحت عنوان آزمون اصناف در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود.

نحوه برگزاری امتحان اصناف برای افراد باسواد و بی‌سواد به چه صورت است ؟

برای افراد باسواد آزمون پایان دوره اصناف به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. اما این آزمون برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی اجرا می‌گردد.



:: برچسب‌ها: آزمون اصناف ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

منظور از عقد معلق و عقد منجز چیست؟ عقد به بسته شدن قرارداد و قبول تمام مواردی که داخل آن‌ ذکر شده است گفته ‌‌‌می‌شود.‌ در قوانین ما عقود مختلفی هستند که هر کدام با توجه به شرایط افراد و نیاز آن‌‌‌‌ها تعیین ‌‌‌می‌شوند‌. برای مثال در قانون کشور ما عقد نکاح برای ازدواج و عقد بیع برای خرید و فروش انجام ‌‌‌می‌شود و هر کدام قوانین خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم در مورد عقد معلق و عقد منجز توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عقد منجز چیست‌‌‌‌‌ ؟

طبق ماده ۱۸۹ عقد منجز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طی انجام آن افراد به محض اینکه قرارداد ‌‌‌می‌نویسند موظف به انجام کاری ‌‌‌می‌شود و ‌‌‌می‌بایست حتما آن ‌کار را انجام دهند. برای مثال شخصی در عقد منجز ‌‌‌می‌گوید که پس از بسته شدن قرارداد خانه‌اش را به نام طرف مقابلش ‌‌‌می‌زند و در قبال خانه مبلغی پول دریافت ‌‌‌می‌کند‌ که در این صورت ‌اگر عقد امضا شود ‌‌‌می‌بایست خانه‌اش را به نام طرف مقابل زده و در عوض پول دریافت کند.

عقد معلق به چه عقدی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

عقد معلق نیز یکی از انواع عقود در قانون کشور ما ‌‌‌می‌باشد که قوانین مربوط به خود را دارد. در عقد معلق طرفین ‌‌‌می‌توانند انجام کاری را به بعدها موکول کنند. برای مثال در عقد ذکر ‌‌‌می‌کنند که اگر فردی در آزمون دکترا قبول شود برای او اتومبیل ‌‌‌می‌خرند که در این صورت فردی که قرار است اتومبیل بخرد نیاز نیست که اتومبیل را بلافاصله بعد از عقد به طرف مقابل بدهد و ‌‌‌می‌بایست صبر نماید تا او در آزمون دکترا قبول شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد معلق و منجز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد معلق و منجز پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

عقد منجز چیست‌‌‌‌‌ ؟

عقد منجز عقدی است که پس از بسته شدن آن بلافاصله افراد موظف به انجام کاری ‌‌‌می‌شوند.

تفاوت عقد منجز و عقد معلق چیست‌‌‌‌‌ ؟

عقد منجز عقدی است که بلافاصله پس از بسته شدن قرارداد افراد باید کاری را انجام دهند اما در عقد معلق اینگونه نخواهد بود و افراد ‌‌‌می‌توانند انجام کار را به روز‌‌‌‌های بعد موکول کنند.



:: برچسب‌ها: عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی درباره عقد معلق و منجز ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ثبت نام لاتاری برای دریافت گرین کارت آمریکا آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. برنامه قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت هرسال برگزار می‌شود. شاید شما هم از علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه و امتحان شانس خود برای مهاجرت از این طریق به آمریکا باشید. شما برای شرکت در برنامه قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت باید ابتدا در لاتاری ثبت‌نام نمایید. در ادامه این مطلب به ثبت نام در لاتاری و شرایط آن می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ثبت نام در لاتاری گرین کارت آمریکا

لاتاری گرین کارت آمریکا آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش برای مهاجرت به آمریکاست. قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت آمریکا به‌عنوان یک برنامه مهاجرتی هرسال برگزار می‌شود. این برنامه توسط اداره مهاجرت آمریکا و برای حفظ تنوع نژادی مهاجرین آمریکا انجام می‌گیرد. کشور ایران با 7 درصد سهمیه سالانه از کل ویزاهایی که اداره مهاجرت آمریکا هرسال برای لاتاری در نظر می‌گیرد؛ بیشترین سهم را در میان سایر کشورهای مجاز برای شرکت در لاتاری دارد.

افراد متقاضی مهاجرت به آمریکا با ثبت‌نام در این برنامه و پیروزی در این قرعه‌کشی اجازه اقامت دائم یا همان گرین کارت کشور آمریکا را کسب می‌کنند. بنابراین گام اول برای متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی لاتاری ثبت‌نام است.

خبر خوب اینکه شما برای ثبت نام در لاتاری نیاز به شرایط ویژه‌ای ندارید. به عبارتی تقریباً همه افراد حتی بدون تحصیلات عالیه و موقعیت شغلی و اجتماعی عالی می‌توانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام نمایند. برندگان هر دوره از قرعه‌کشی لاتاری آمریکا می‌توانند همراه خانواده خود به کشور آمریکا مهاجرت کنند.

طبق قانون آمریکا خانواده شامل همسر و تمام فرزندان مجرد زیر 21 سال می‌شود. برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا اقامت دائم در این کشور را کسب می‌نمایند. همچنین همانند شهروندان آمریکایی از حقوق و مزایای شهروندی نظیر اجازه کار در امریکا، افتتاح حساب بانکی، تحصیل و … بهره‌مند می‌شوند.

مراحل و مدارک موردنیاز ثبت نام لاتاری

در مطالب بالا اشاره کردیم لاتاری گرین کارت که توسط یک قرعه‌کشی میان متقاضیان به برندگان تعلق می‌گیرد؛ هرسال برگزار می‌شود. اگر شما قصد مهاجرت به آمریکا را دارید و می‌خواهید از راه دریافت گرین کارت لاتاری اقدام نمایید. ابتدا باید در این برنامه ثبت‌نام کنید. شما می‌توانید برای ثبت‌نام در لاتاری که هرسال به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد به سایت رسمی لاتاری مراجعه نمایید.

البته مؤسساتی نیز وجود دارد که با دریافت هزینه ثبت‌نام را برای شما انجام می‌دهند. پس از آن ثبت‌نام در قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت شامل دو مرحله کلی می‌شود. این دو مرحله عبارت‌ از تکمیل فرم مشخصات، بارگذاری عکس مخصوص لاتاری  است.

اول؛ تکمیل فرم مشخصات ثبت‌نام لاتاری است که متقاضی باید در این فرم اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس و مواردی از این دست وارد نماید. که به اطلاعات شناسایی و هویتی افراد مربوط می‌شود. علاوه بر اطلاعات فرد متقاضی، اطلاعات خانواده و زیرمجموعه‌ها او نیز باید به همین ترتیب وارد گردد. همان‌طور که گفتیم خانواده و زیرمجموعه متقاضی شامل همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال می‌شود.

دوم؛  بارگذاری عکس مخصوص لاتاری است. که می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین بخش ثبت نام لاتاری همین بخش عکس مخصوص لاتاری و بارگذاری آن است. چرا که عکس لاتاری قوانین و شرایط خاصی دارد. همان‌طور که تکمیل اطلاعات اعضای خانواده نیز باید انجام گیرد. عکس تمام افراد زیرمجموعه متقاضی نیز باید به همین ترتیب با شرایط قانونی لاتاری بارگذاری شود.

مدارک موردنیاز ثبت نام لاتاری

شما برای ثبت‌نام در لاتاری به مدارک خاصی نیاز ندارید. تنها مدرک موردنیاز برای ثبت‌نام در لاتاری عکس مخصوص لاتاری است. که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این عکس‌برداری برای این عکس باید شرایط و قوانین خاصی رعایت شود. در صورت عدم رعایت شرایط قانونی لاتاری برای عکس از قرعه‌کشی کنار گذاشته می‌شوید.

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم عکس متقاضی اصلی و هم زیرمجموعه یا همان خانواده متقاضی، برای ثبت‌نام در لاتاری باید تهیه شود. مجدداً تأکید می‌کنیم که تمامی این عکس‌ها باید مطابق شرایط خاص و قانون مربوط به عکس‌های لاتاری باشد.

به یک نکته توجه نمایید، باوجود اینکه در مرحله ثبت‌نام نیازی به مدرک نیست. اما اگر شما از قرعه‌کشی لاتاری، برنده خارج شوید. باید جهت ادامه مراحل و دریافت گرین کارت مدارکی تهیه نمایید. که این مدارک باید با اطلاعات واردشده در زمان ثبت‌نام همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت ویزا و گرین کارت به شما تعلق نمی‌گیرد. پس توجه کنید که در زمان ثبت‌نام با دقت تمام اطلاعات خود را وارد نمایید.

شرایط مدرک تحصیلی و شرایط سنی ثبت نام در لاتاری

در مطالب بالا اشاره کردیم که هر فردی با هر شرایط سنی و تحصیلاتی می‌تواند در قرعه‌کشی لاتاری ثبت‌نام کند. اما باید توجه داشته باشید که برای همین شرایط نیز یک حداقلی وجود دارد. حداقل مدرک تحصیلی برای ثبت نام در لاتاری دیپلم است. یعنی شما باید حداقل دارای مدرک دیپلم باشید تا بتوانید در لاتاری ثبت‌نام کنید.

البته اگر شما دیپلم ندارید به‌عنوان جایگزین باید دو سال سابقه کار تخصصی که در 5 سال گذشته قابل استناد باشد؛ داشته باشید. جالب است بدانید حتی اگر مدرک زبان و آشنایی با زبان انگلیسی نداشته باشید هم می‌توانید در لاتاری ثبت‌نام کنید.

در مورد حداقل شرایط سنی افرادی که به‌عنوان متقاضی اصلی ثبت‌نام می‌کنند باید بگوییم. همه افراد در هر سنی می‌توانند ثبت‌نام کنند اما معمولاً افراد زیر 18 سال که مدرک دیپلم ندارند و همچنین بعید است که 2 سال سابقه کار تخصصی داشته باشند. بنابراین حتی اگر در لاتاری ثبت‌نام کنند امکان صدور ویزا و گرین کارت لاتاری برای ایشان وجود ندارد. البته افراد زیر 18 سال به‌عنوان خانواده و زیرمجموعه پدر یا مادرشان قابل ثبت‌نام هستند.

ثبت‌نام تک شانسه، دوشانسه و سه شانسه

قرعه‌کشی لاتاری هرسال برگزار می‌شود و هر کس اجازه دارد تنها یک‌بار در سال ثبت‌نام نماید. در غیر این صورت به‌صورت خودکار توسط سیستم تمام ثبت‌نام‌هایش پاک می‌شود. بنابراین هر فرد در یک سال یک شانس برای لاتاری دارد. اما در شرایط خاصی شما می‌توانید در سال دو یا سه شانس داشته باشید. به این ترتیب ثبت‌نام‌های لاتاری به تک شانسه، دوشانسه و سه شانسه تقسیم می‌شود.

ثبت‌نام تک شانسه برای هر یک از افراد مجرد بالای 18 سال است. که به‌صورت مستقل در لاتاری ثبت‌نام می‌کنند. و تنها یک‌بار اجازه ثبت‌نام دارند. ثبت‌نام دو شانسه مربوط به متأهلین است. به این صورت که یک‌بار مرد به‌عنوان متقاضی اصلی همسر خود را به‌عنوان زیرمجموعه ثبت‌نام می‌کند و یک‌بار زن به‌عنوان متقاضی اصلی شوهر خود را به‌عنوان زیرمجموعه ثبت‌نام می‌نماید.

توجه داشته باشید افراد متأهل حتماً باید همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود را به‌عنوان زیرمجموعه ثبت‌نام کنند. اگرنه شانس خود را از دست می‌دهند. ثبت‌نام سه شانسه نیز مربوط به افراد مجرد بین 18 تا 21 سال می‌شود. چرا که این افراد هم می‌توانند به‌صورت مستقل ثبت‌نام نمایند. و هم به‌عنوان زیرمجموعه پدر و مادر خود که در مجموعه سه شانس در سال خواهند داشت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا به چه صورت انجام می‌شود ؟

شما می‌توانید برای ثبت نام در لاتاری که هرسال به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد به سایت رسمی لاتاری مراجعه نمایید.

مراحل و مدارک موردنیاز ثبت نام در لاتاری چیست ؟

ثبت نام در لاتاری شامل دو مرحله کلی می‌شود. این دو مرحله عبارت‌ از تکمیل فرم مشخصات، بارگذاری عکس مخصوص لاتاری  است. و تنها مدرک موردنیاز برای ثبت نام لاتاری عکس مخصوص لاتاری است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

منبع: ثبت نام لاتاری | زمان و چگونگی ثبت نام لاتاری



:: برچسب‌ها: ثبت نام لاتاری | زمان و چگونگی ثبت نام لاتاری ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک امر مقدس و بسیار پسندیده است که ادیان نیز آن را توصیه نموده‌‌اند. ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌تواند سبب آرامش و پیشرفت انسان‌ها شود اما متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها امروزه به دلایل مختلف به طلاق ختم می‌شوند و زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص ‌‌‌طلاق و انواع آن ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق چیست ؟

‌‌‌طلا‌ق به معنای جدایی زن و شوهر از یکدیگر است، زن و مرد می‌توانند در صورت عدم سازش و تفاهم از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق مراحل مختلفی دارد که می‌بایست زوجین آن‌ها را طی نمایند تا ‌‌‌طلا‌قشان به صورت رسمی ثبت شود. ‌‌‌طلا‌ق نیز قوانین خاص خود را دارد و زوجین می‌بایست به قوانین آن توجه نمایند. در حین ‌‌‌طلا‌ق زن و مرد تایید می‌کنند که دیگر به یکدیگر محرم نخواهند بود و از هم جدا شده‌‌اند اما قانونگذار به آن‌ها اجازه ازدواج مجدد نیز می‌دهد و چنانچه زن و مرد از ‌‌‌طلا‌ق پشیمان شوند می‌توانند دوباره با یکدیگر ازدواج کنند.

انواع طلاق

‌‌‌طلا‌ق انواع مختلفی دارد و در هر نوع ‌‌‌طلا‌ق می‌بایست مراحل متفاوتی طی شود تا دادگاه ‌‌‌طلا‌ق را ثبت کند و زن و مرد بتوانند از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق در سه نوع توافقی، ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن و ‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد وجود دارد که در هر سه مورد با رعایت قوانین زن و مرد می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. این‌ سه نوع ‌‌‌طلا‌ق به طور کامل در زیر شرح داده شده‌‌اند:

‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد

طبق قانون مرد می‌تواند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد و زن نمی‌تواند در این مورد مانع از ‌‌‌طلا‌ق شود. در این نوع ‌‌‌طلا‌ق مرد می‌بایست به دادگاه اثبات نماید که امکان سازش میان او و همسرش وجود ندارد و گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کند. پس از دریافت این‌ گواهی مرد اجازه دارد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد اما می‌بایست قبل از ‌‌‌طلا‌ق تمام حق و حقوق او را پرداخت کند. مرد می‌بایست حقوق زن را همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل و… به زن پرداخت کند تا بتواند او را ‌‌‌طلا‌ق دهد.

‌‌‌طلا‌ق از طرف زن

زن برای ارائه دادخواست ‌‌‌طلا‌ق به دادگاه می‌بایست دلایل منطقی و قانونی  داشته باشد. دلایل قانونی که به زن حق ‌‌‌طلا‌ق می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • اگر زوج به بیش از پنج سال حبس محکوم شده باشد.
  • چنانچه مرد دچار یک بیماری صعب العلاج مبتلا شود.
  • چنانچه مرد بعد از گذشت پنج سال در بارور کردن زن ناتوان باشد.
  • اگر مرد شش ماه زندگی مشترک را ترک کند و‌ یا مفقودالاثر شده باشد.
  • چنانچه زوج اعتیاد داشته باشد و اعتیاد او خللی به زندگی مشترک وارد کند.
  • اگر مرد زن را کتک بزند و او را مورد ضرب و شتم قرار دهد.
  • و…

اگر زن یکی از موارد بالا را به دادگاه اثبات کند نیازی به گواهی عدم سازش نخواهد داشت و می‌تواند به راحتی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد اما اگر موارد بالا موجود نباشند زن نمی‌تواند طلاق بگیرد. برای همین غالبا به زنان توصیه می‌گردد که در هنگام ازدواج حق طلاق را اخذ نمایند. ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن پنج الی شش ماه زمان می‌برد.

‌‌‌طلا‌ق توافقی

در ‌‌‌طلا‌ق توافقی همان طور که از نامش مشخص است می‌بایست زن و مرد برای ‌‌‌طلا‌ق با یکدیگر توافق کنند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد و در ازای آن حضانت فرزند را از همسر دریافت کند و سپس به صورت توافقی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد. از آن جایی که حق ‌‌‌طلا‌ق با مرد است زن می‌تواند با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن مرد را راضی به ‌‌‌طلا‌ق کند که به این موارد ‌‌‌طلا‌ق توافقی گفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: طلاق | آشنایی با انواع و اقسام طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق غیر مدخوله و فوری چه شرایطی باید داشته باشد؟ وقتی زن و شوهر پس از عقد نکاح متوجه شوند که امکان سازش با یکدیگر را ندارند و ‌‌‌‌‌نمی‌توانند در کنار هم زندگی کنند ‌‌‌‌می‌توانند به صورت قانونی از هم جدا شوند که به این کار طلاق گفته ‌‌‌‌می‌شود. طلاق انواع مختلفی دارد و زن و شوهر ‌‌‌‌می‌بایست مراحل قانونی آن را طی نمایند تا بتوانند از هم جدا شوند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص طلاق غیر مدخوله خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق بائن چیست ؟

طلاق بائن یکی از انواع طلاق ‌‌‌‌می‌باشد که قوانین متفاوتی برای آن وضع شده است. در طلاق بائن‌ مرد ‌‌‌‌‌نمی‌تواند در مدت عده به زن رجوع کند و یا به زندگی مشترک ادامه دهد و‌ در صورتی که از طلاق پشیمان شده باشد ‌‌‌‌می‌بایست دوباره با زن عقد کند تا قانون به او اجازه دهد که به زندگی مشترک را با همسر خود ادامه دهد.

طلاق غیر مدخوله جزو طلاق‌های بائن است یا رجعی ؟

از آن جایی که در طلاق غیرمدخوله زن هنوز باکره است طلاق او جزو طلاق‌های بائن به حساب آمده و طلاق رجعی نیست زیرا مرد ‌‌‌‌‌نمی‌تواند در مدت زمان عده به زن رجوع نماید.

طلاق غیر مدخوله

طلاق غیر مد‌خوله قوانین متفاوتی نسبت به دیگر انواع طلاق دارد و زن و شوهر بایست به این قوانین توجه کنند. در طلاق غیر مد‌خوله زن و شوهر هنوز اقدام به برقراری رابطه زناشویی نکرده‌‌اند و زن هنوز باکره است. فرقی ‌‌‌‌‌نمی‌کند که آن‌ها در دوران عقد باشند و یا عروسی کرده باشند و همین که زن باکره باشد طلاق او بائن غیر مد‌خوله به حساب ‌‌‌‌می‌آید. همچنین مرد نیز در طلاق غیر مدخوله حق رجوع به زن را در مدت عده نخواهد داشت.

مدت زمان عده در طلاق غیر مدخوله

قانونگذار هیچ مدت زمانی را برای عده طلاق غیر مد‌خوله در نظر ‌‌‌‌‌نمی‌گیرد و زن پس از طلاق بائن ملزم به نگه داشتن عده نخواهد بود. زن ‌‌‌‌می‌تواند بلافاصله پس از طلاق غیر مدخوله با مرد دیگری ازدواج کند و این کار نیز هیچ گونه منع فانونی ندارد.

مهریه زن غیر مدخوله

او مستحق نصف مهریه است. خانم هایی که در دادخواست خود طلاق غیر مدخوله می‌دهند، نمی‌توانند تمام مهریه را مطالبه بکنند. بلکه تنها نصف مهریه برای آن ها در نظر گرفته می‌شود. برای دریافت مشاوره طلاق می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق بائن غیر مد‌خوله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق بائن غیر مد‌خوله پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

طلاق بائن چیست ؟

طلاق بائن به طلاقی گفته ‌‌‌‌می‌شود که مرد ‌‌‌‌‌نمی‌تواند در مدت عده به زن رجوع نماید.

آیا طلاق بائن عده دارد ؟

خیر هیچ مدت زمانی برای عده طلاق بائن در نظر گرفته نشده است.



:: برچسب‌ها: طلاق غیر مدخوله | حقوق مالی زن در طلاق پیش از رابطه زناشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج مجدد بعد از طلاق شامل چه قوانینی می‌شود؟ یکی از مهم‌ترین عقدهای قانونی و حقوقی و پرکاربردترین آن‌ها عقد ازدواج است. که آیین مخصوص به آن بر اساس شرع در قانون ایران پیش‌بینی‌شده است. اما گاهی ممکن از زن و مرد با طلاق به این رابطه و عقد ازدواج پایان دهند. یکی از مسائل مهم بعد از طلاق مسئله ازدواج مجدد است. شرایط ازدواج مجدد مخصوصاً برای خانم‌ها چیست؟ در صورت وجود فرزند چطور؟ همچنین بازگشت مجدد زوجین به هم چگونه خواهد بود؟ در ادامه این مطلب به ازدواج مجدد بعد از طلاق می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ازدواج مجدد بعد از طلاق چگونه خواهد بود ؟

از مهم‌ترین دغدغه‌های به خصوص بانوان پس از طلاق مسئله ازدواج مجدد آن‌ها است. به جز مسئله عده طلاق برای بانوان باقی موانع قانونی ازدواج مجدد زن و مرد همان موانع قانونی در ازدواج اول است. شرایط ازدواج مجدد مانند ازدواج اول شامل اهلیت طرفین، یعنی زن و مرد عاقل و بالغ و رشید باشند. عدم اکراه وجود رضایت زن و مرد در ازدواج مجدد خودشان می‌شود.

دو طرف ازدواج باید از موانع نکاح خالی باشند. یکی از مهم‌ترین موانع نکاح بانوان در ازدواج مجدد عده طلاق است. یعنی زن پس از اجرای صیغه طلاق نمی‌تواند تا سه طهر یا سه ماه ازدواج نماید. باقی موانع نکاح نیز برای زن و مرد مشترک است. زن و مرد نباید در حالت احرام باشند. زوج جدید با یکدیگر قرابت نداشته باشند یعنی در خط عمودی خویشاوندی و محرمیت یکدیگر قرار نگیرند. زن شوهر نداشته باشد و زن و مرد کافر نباشند. به این ترتیب این موارد شرایط ازدواج بعد طلاق را شامل می‌شود.

یک نکته مهم دیگر در خصوص ازدواج مجدد زن پس از طلاق این است. که معمولاً در اولین ازدواج دختر باکره اجازه پدر یا جد پدری لازم است. مگر در مواردی که پدر یا جد پدری بدون عذر موجه جلوی ازدواج دختر را بگیرند که با اجازه دادگاه عقد انجام می‌شود. اما در ازدواج مجدد پس از طلاق نیاز به اذن پدر نیست. مگر در صورتی که دختر همچنان باکره باشد که اذن پدر جهت ازدواج مجدد لازم است.

ازدواج مجدد بعد از طلاق با همسر سابق

در بخش قبل گفتیم که شرایط ازدواج مجدد با فرد جدید چندان با شرایط ازدواج اول متفاوت نیست. تنها تفاوت این است که زن باید پیش از ازدواج مجدد با فرد جدید عده طلاق نگه دارد. در مواردی که زن بعد از طلاق نیز باکره است باید اذن پدر را نیز دریافت کند. با رعایت این شرایط ازدواج مجدد با فرد جدید برای زن و مرد به راحتی امکان‌پذیر است. طرفین با مدارک شناسایی و مراجعه به دفترخانه ثبت ازدواج و اجرای صیغه عقد تعیین مهریه می‌توانند مجدداً ازدواج کنند.

اما گاهی ممکن است زن و مرد بعد از طلاق پشیمان شوند و قصد بازگشت به ازدواج سابق خود را داشته باشند. در این صورت دو امکان به وجود می‌آید. اولین مورد ازدواج مجدد در زمان عده طلاق در صورتی که طلاق رجعی باشد. و دومین مورد ازدواج مجدد بعد از پایان مدت عده طلاق زن است.

ازدواج مجدد با همسر سابق در مدت عده

در طلاق‌های رجعی یا طلاق‌هایی که بر اساس قانون وجود شرایطی امکان رجوع وجود داشته باشد. هنگامی که زن و مرد پیش از پایان مدت عده یعنی در همان عده سه‌ماهه بعد از اجرای صیغه طلاق به یکدیگر بازگردند. و به عبارتی رجوع نمایند. دیگر نیاز به مراجعه به دفترخانه و صیغه ازدواج و تعیین مهریه نیست. و بر اساس قانون و شرع زن و مرد مجدد به یکدیگر محرم می‌شوند. در این صورت وظیفه قانونی زوج این است که رجوع خود را تا حداکثر یک ماه بعد از تاریخ رجوع به دفترخانه اعلام نمایند. تا به صورت قانونی ازدواج مجدد آن‌ها پس از طلاق ثبت شود.

ازدواج مجدد با همسر سابق بعد از مدت عده

گفتیم که زن بعد از اجرای صیغه طلاق باید به مدت سه ماه عده نگه دارد. در صورتی که طلاق رجعی بود همسر سابق می‌تواند در مدت عده رجوع نماید و ازدواج را بدون اجرای مجدد تشریفات از سر بگیرند. اما هنگامی که این مدت عده به پایان برسد. امکان رجوع قانونی و شرعی وجود ندارد. بنابراین برای ازدواج مجدد با همسر سابق پس از پایان مدت عده باید تشریفات قانونی مجدداً انجام گیرد. یعنی باید به دفترخانه مراجعه و با تعیین مهریه جدید در حضور شاهدان قانونی، صیغه عقد جاری گردد. تا بدین ترتیب ازدواج با همسر سابق صورت پذیرد.

مدت عده طلاق چه قدر است ؟

در مطالب بالا اشاره کردیم که بر اساس قانون زنان بعد از طلاق موظف هستند که بعد از اجرای صیغه طلاق تا سه طهر یا سه ماه عده نگهدارند. و ازدواج مجدد زن در مدت عده ممنوع است. اما آیا این مدت عده برای همه زنان یکسان است؟

بر اساس قانون مدنی در ماده 1155، نگهداشت عده برای برخی از زنان الزامی نیست. زنانی که باکره باشند یا عبارتی در زمان ازدواج با همسر خود نزدیکی نکرده باشند. همچنین زنانی که یائسه باشند. این افراد الزام به رعایت عده طلاق نیستند. بنابراین زنان باکره و یائسه بدون نگهداشت عده طلاق می‌توانند بلافاصله مجدداً ازدواج نمایند. اما باقی زنان غیر باکره و غیر یائسه باید بعد از طلاق حداقل سه ماه یا همان سه طهر صبر نمایند و بعدازآن ازدواج داشته باشند.

ازدواج مجدد زن و حضانت فرزند

بسیاری از زنانی که در ازدواج اول خود دارای فرزند هستند بعد از طلاق و جهت ازدواج مجدد مهم‌ترین پرسش ایشان تعیین تکلیف حضانت فرزند است. معمولاً مادران می‌خواهند بدانند در صورت ازدواج مجدد آیا حضانت فرزند را از دست می‌دهند یا خیر؟

همان‌طور که در این مقاله مطرح کردیم ازدواج مجدد برای زنان پس از طلاق مانع قانونی خاصی ندارد. این عدم وجود مانع در خصوص زنانی که فرزند دارند نیز صدق می‌کند. اما در خصوص حضانت فرزند باید بگوییم. معمولاً حضانت فرزندان بعد طلاق با پدران است. اما گاهی مادر حضانت فرزند را بعد از طلاق دریافت می‌کند. حال بر اساس قانون در صورتی که مادر ازدواج مجدد نماید. و پدر فرزند زنده باشد و نیز همچنان صلاحیت نگهداری و حضانت طفل را داشته باشد. آنگاه حضانت مادر سلب و حضانت کودک به پدرش سپرده می‌شود.

اما مادر می‌تواند با استفاده از ماده 45 قانون حمایت خانواده که به مسئله مصلحت کودک در خصوص صدور احکام حقوقی برای او می‌پردازد. قاضی را به نحوی متقاعد نماید. که ازدواج مجدد مادر و زندگی کودک با همسر جدید مادر خلاف مصلحت طفل نخواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

شرایط ازدواج بعد از طلاق چیست ؟

به جز مسئله عده طلاق برای بانوان باقی موانع قانونی ازدواج مجدد زن و مرد همان موانع قانونی در ازدواج اول است.

آیا حضانت مادر بعد از ازدواج مجدد وی سلب می‌شود ؟

بر اساس قانون ازدواج مجدد مادر در صورتی که پدر فرزند زنده و دارای صلاحیت است، یکی از موارد سلب حضانت از مادر خواهد بود. مگر در مواردی که با استناد به ماده 45 قانون حمایت خانواده، قاضی متقاعد شود ازدواج مجدد مادر خلاف مصلحت طفل نیست.



:: برچسب‌ها: ازدواج مجدد بعد از طلاق | شرایط ازدواج مجدد با همسر سابق ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آثار طلاق رجعی چیست؟ طلاق یک عامل آسیب زا در جامعه می‌باشد که زوجین می‌بایست تا حد امکان سعی کنند که از طلاق گرفتن صرف نظر نمایند. اما برخی اوقات عدم سازش میان زوج و زوجه باعث می‌شود که آن‌ها تنها راه چاره را در طلاق ببیند و برای طلاق خود اقدام کنند. طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن طلاق رجعی می‌باشد. در ادامه قصد داریم‌ در مورد آثار طلاق رجعی توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق رجعی چیست‌‌‌‌ ؟

طلاق رجعی به طلاقی گفته می‌شود که مرد بتواند در مدت زمان عده به زندگی مشترک بازگردد و بدون‌‌‌ اینکه دوباره با زن عقد کند به زندگی با او ادامه دهد. در‌‌‌ این نوع طلاق مرد می‌تواند تا قبل از‌‌‌ اینکه مدت زمان عده تمام شود در صورت پشیمانی از طلاق به زندگی بازگردد و در مدت عده زن هنوز به عنوان همسر مرد محسوب شده و دادگاه آن‌ها را زن و شوهر به حساب می‌آورد.

آثار طلاق رجعی شامل چه مواردی می‌شوند‌‌‌‌ ؟

طلاق رجعی نیز مانند سایر طلاق‌ها دارای آثاری است و زن در‌‌‌ این نوع طلاق از برخی امتیازات بهره مند می‌شود. آثار طلاق رجعی به شرح زیر می‌باشند:

سکونت | آثار طلاق رجعی

در طلاق رجعی زن در مدت زمان عده می‌تواند در منزل شوهر سکونت داشته باشد و مرد موظف است که امکان سکونت او را فراهم آورد.‌‌‌ چراکه در‌‌‌ این نوع طلاق در مدت زمان عده زن هنوز هم به عنوان زوجه شناخته  می‌شود و همسر مرد به شمار می‌رود.

نفقه | آثار طلاق رجعی

یکی دیگر از آثار طلاق رجعی پرداخت نفقه می‌باشد و در‌‌‌ این نوع طلاق زن در مدت زمان عده مستحق دریافت نفقه خواهد بود. در‌‌‌ این نوع طلاق مرد موظف است که نفقه زن را در مدت زمان عده به او پرداخت کند و زن نیز حق مطالبه آن را خواهد داشت.

ارث بردن از یکدیگر

در طلاق رجعی اگر زن و یا مرد در طول مدت زمان عده فوت شوند از یکدیگر ارث می‌برند. برای مثال اگر مرد قبل از تمام شدن مدت زمان عده فوت کند زن از اموال به جامانده او ارث خواهد برد و می‌تواند آن را مطالبه نماید.

در چه صورتی زن حق دریافت نفقه در طلاق رجعی را ندارد‌‌‌‌ ؟

در صورتی که زن ناشزه باشد و این امر در دادگاه اثبات شود حتی اگر طلاق هم از نوع رجعی باشد زن در مدت زمان عده مستحق دریافت نفقه نیست و نمی‌تواند آن را مطالبه کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌‌‌ این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقی خود یاری می‌نماید. از جمله خدمات‌‌‌ این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آثار طلاق رجعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون آثار طلاق رجعی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

طلاق رجعی چیست‌‌‌‌ ؟

طلاق رجعی به طلاقی گفته می‌شود که مرد در آن اجازه بازگشت به زندگی مشترک را تا قبل از تمام شدن مدت عده زن دارد و می‌تواند دوباره با او زندگی کند.

آیا زن در مدت زمان عده در طلاق رجعی مستحق دریافت نفقه است‌‌‌‌ ؟

بله او می‌تواند نفقه‌اش را در مدت زمان عده از شوهر مطالبه کند.

در چه صورت در مدت عده طلاق رجعی زن مستحق دریافت نفقه نیست‌‌‌‌ ؟

در صورتی که زن ناشزه باشد و در دادگاه این قضیه ثابت شود.



:: برچسب‌ها: آثار طلاق رجعی | بررسی احکام و قوانین طلاق رجعی – حقوق مدت عده زن ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تعلیق قرارداد کار با چه روندی انجام می‌شود؟ از گذشته تا کنون افرادی که دارای شرکت‌ یا کارگاه ‌می‌باشند از کارگران کمک می‌گیرند تا بتوانند تولیدات خود را سریع‌تر انجام دهند. از آن جایی که قانون برای کارفرمایان و کارگران احترام بسیار زیادی قائل است قوانینی را برای آن‌ها وضع نموده است تا حقوق هر دو حفظ شود. یکی از این قوانین تعلیق قرارداد کار ‌می‌باشد که در ادامه در خصوص این مورد توضیحات بیشتری را ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرارداد کار و تعلیق آن

همان طور که ‌همه ما ‌می‌دانیم رابطه ‌‌‌کا‌رفرما و ‌‌‌کا‌رگر این گونه است که ‌‌‌کا‌رگر در عوض انجام ‌‌‌کا‌ر برای ‌‌‌کا‌رفرما از او حقوق مشخصی را دریافت ‌می‌کند. اما برای اینکه ‌‌‌کا‌رفرما‌‌ و ‌‌‌کا‌رگر نسبت به تعهدات خود پایبند باشند ‌می‌بایست قراردادی را با موضوع قرارداد ‌‌‌کا‌ر امضا کنند تا بتوانند بهتر به یکدیگر اعتماد کنند و حقوقشان حفظ شود.

این قرارداد در صورت وجود برخی شرایط به حالت تعلیق در ‌می‌آید، تعلیق این قرارداد به این‌ معنی است که ‌‌‌کا‌رگر تا یک مدت زمان خاص برای ‌‌‌کا‌رفرما ‌‌‌کا‌ر ‌‌‌نمی‌کند و پس از گذشت آن مدت زمان ‌می‌تواند دوباره به سر ‌‌‌کا‌ر برگردد.

موارد تعلیق قرارداد کار

همان طور که در بالا گفته شد برخی موارد باعث به تعلیق در آمدن قرارداد ‌‌‌کا‌ر ‌می‌شوند که این موارد را در زیر شرح داده‌‌‌ایم:

  • چنانچه یک حادثه طبیعی مانند سیل، زلزله و… پیش بیاید و ‌‌‌کا‌رگران نتوانند در ‌‌‌کا‌رگاه یا شرکت ‌‌‌کا‌ر کنند قرارداد‌‌‌ کا‌ر به حالت تعلیق در ‌می‌آید و هرگاه که ‌‌‌کا‌رگاه به حالت اول بازگشت ‌‌‌کا‌رگران ‌می‌توانند به سر ‌‌‌کا‌ر بازگردند.
  • اگر کارگر در حین ‌‌‌کا‌ر دچار بیماری شود قرارداد به حالت تعلیق در ‌می‌آید و فرد ‌می‌تواند پس از بهبود بیماری‌اش دوباره به سر کار بازگردد.
  • در قرارداد ‌‌‌کا‌ر زنان در صورتی که زن باردار باشد قرارداد ‌‌‌کا‌ر به حالت تعلیق در می‌آید و زن ‌می‌بایست برای بازگشت به سر‌‌‌ کا‌ر خود تا زمان وضع حملش صبر کند.
  • هرگاه افراد ‌‌‌کا‌رگر بخواهند تحصیل کنند و به دانش خود بیفزایند قرارداد ‌‌‌کا‌ر به حالت تعلیق در آمده و پس از اتمام تحصیل فرد ‌می‌تواند دوباره به ‌‌‌کا‌ر خود بازگردد.
  • اگر مردان بخواهند که برای انجام خدمت وظیفه ‌‌‌کا‌ر خود را ترک کنند باز هم قرارداد ‌‌‌کا‌ر به حالت تعلیق در ‌می‌آید و پس از پایان مدت زمان خدمت وظیفه فرد ‌می‌تواند دوباره برای ‌‌‌کا‌رفرما ‌‌‌کا‌ر کند.

اگر فردی بدون هیچگونه دلیل موجه کار خود را ترک کند قرارداد کار به حالت تعلیق در ‌می‌آید ؟

در صورتی که فردی بدون هیچگونه دلیل موجه و قانونی ‌‌‌کا‌ر خود را ترک کند قرارداد ‌‌‌کا‌ر او به حالت تعلیق در ‌‌‌نمی‌آید و ‌‌‌کا‌رفرما ‌می‌تواند‌ قرارداد را فسخ کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعلیق قرارداد کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعلیق قرارداد کار پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

در صورت بارداری قرارداد ‌‌‌کا‌ر تا چه زمانی به حالت تعلیق در ‌می‌آید ؟

در صورت بارداری زنان قرارداد ‌‌‌کا‌ر تا زمان وضع حمل به حالت تعلیق در ‌می‌آید.

اگر کارگران دچار بیماری شوند تکلیف قرارداد ‌‌‌کا‌ر چیست ؟

در این‌صورت قرارداد ‌‌‌کا‌ر تا زمان بهبود فرد به حالت تعلیق در ‌می‌آید.



:: برچسب‌ها: تعلیق قرارداد کار | موارد تعلیق – دلایل – آثار – وضعیت کارگر در زمان تعلیق ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قولنامه بدون سند چقدر اعتبار دارد؟ خرید و فروش زمین امروزه بسیار بیشتر از قبل شده است و زمین‌هایی که به فروش ‌‌می‌رسند انواع مختلفی دارند. اکثر زمین‌ها دارای سند رسمی ‌‌می‌باشند اما در برخی موارد نیز دیده ‌‌می‌شود که زمین سند ندارد و به صورت قولنامه‌ای به فروش ‌‌می‌رسد. در ادامه قصد داریم در مورد قولنامه زمین‌ بدون سند توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا قولنامه زمین بدون سند درست است ؟

همانطور که در بالا گفته شد در بعضی از موارد دیده ‌‌می‌شود که زمین ‌دارای سند نیست ‌و خریدار مجبور است که آن‌ را به صورت قولنامه‌ای خریداری کند. یکی از پرسش‌هایی که در این موارد ممکن است در ذهن خریداران پیش بیاید این هست که آیا خرید زمین به صورت قولنامه‌ای کار درستی است یا خیر؟ که در این‌باره باید بگوییم قولنامه زمین بدون سند هیچگونه اشکال قانونی ندارد و افراد ‌‌می‌توانند زمین‌های بدون سند را به صورت قولنامه‌ای معامله کنند.

اما از آنجایی که زمین قولنامه‌ای نسبت به زمین‌های سند دار از اعتبار‌ قانونی کمتری برخوردار است ‌‌می‌بایست خریدار در حین قولنامه کردن آن بسیار احتیاط کند. خریدار زمین‌های قولنامه‌ای ‌‌می‌بایست قبل از خرید زمین‌ به نکات زیر دقت نماید:

  • خریدار ‌‌می‌بایست ابتدا دقت کند دفتر املاکی که به آن مراجعه کرده است مجوز قانونی داشته باشد و معتبر باشد.
  • خریدار ‌‌می‌بایست دقت کند که فروشنده زمین محجور نباشد. محجور به کسی گفته ‌‌می‌شود که نمی‌تواند امور شخصی خود را بدون ‌کمک‌ دیگران انجام دهد و قادر به فروش زمین نیز نخواهد بود.
  • اگر زمین ارثی باشد خریدار باید از وجود گواهی انحصار وراثت آن ‌اطمینان پیدا کند.
  • خریدار قبل از خرید زمین قولنامه‌ای باید مطمئن شود که زمین رهن داده نشده است و وثیقه نیست.
  • قبل از خرید زمین ‌‌می‌بایست مشخصات آن را چک نمود و مطمئن شد که مشخصاتی که در قولنامه ذکر شده‌اند در واقع همان مشخصات واقعی زمین هستند.
  • باید حتما کد رهگیری زمین را بررسی نمود و مطمئن‌ شد که زمین به شخص دیگری فروخته نشده است.
  • خریدار باید دقت کند که زمین مشاعی نباشد یعنی در ملکیت چند نفر به صورت مشترک و همزمان نباشد.
  • قبل از خرید این نوع زمین باید نوع ‌کاربری آن را نیز بررسی نمود.
  • خریدار باید مطمئن شود که زمین مدعی خصوصی ندارد.

در قولنامه زمین چه مواردی ذکر ‌‌می‌شوند ؟

در قولنامه زمین ‌‌می‌بایست برخی موارد حتما ذکر شوند تا هر دو طرف خریدار و فروشنده نسبت به قولنامه متعهدتر باشند. مواردی که در قولنامه ذکر ‌‌می‌شوند به شرح زیر هستند.

  • مشخصات و نوع قرارداد.
  • موضوع قرارداد.
  • طرفین قرارداد.
  • تعیین قیمت زمین و نوع پرداخت هزینه زمین توسط خریدار.
  • ذکر کلیه آثار قرارداد.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قولنامه بدون سند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قولنامه بدون سند پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

‌‌می‌توان زمین بدون سند را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرد ؟

بله این کار هیچگونه منع قانونی ندارد.

در قولنامه مشخصات زمین نیز باید ذکر شود ؟

بله تما‌‌می ‌مشخصات زمین از جمله متراژ، موقعیت مکانی و… باید در قرارداد ذکر شوند.



:: برچسب‌ها: قولنامه بدون سند | نکاتی در خرید و فروش زمین بدون سند ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق خلع و مبارات به چه معناست؟ یک زوج هرگز در آغاز زندگی مشترک به فکر جدایی و طلاق نیستند. اما گاهی آن‌قدر زندگی فراز و نشیب دارد که ادامه زندگی مشترک را برای زن و شوهر دشوار می‌نماید. بنابراین در این موارد زوجین تصمیم می‌گیرند که به زندگی مشترک خود پایان دهند. اما روش‌های مختلفی برای پایان زندگی مشترک و اجرای طلاق در قانون ایران وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد معرفی یکی از انواع طلاق را به نام طلاق خلع و مبارات داریم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق خلع و مبارات چیست ؟

مقصود از طلاق در معنای کلی خود، جدایی یک زوج و پایان یک زندگی مشترک است. در قانون ایران با توجه به فرد درخواست دهنده طلاق و یا امکان رجوع یا عدم امکان رجوع، طلاق به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود. یک از انواع طلاق‌هایی که در قانون ایران تعریف‌شده است طلاق‌های خلع و مبارات است. طلاق‌خلع و مبارات به کراهت و عدم علاقه زن نسبت به شوهر و یا عدم علاقه هر دو طرف به یکدیگر اشاره دارد. این طلاق‌ها با شرایط و احکام خاص به خود در زمانی انجام می‌گیرند که زن دیگر به شوهرش علاقه نداشته باشد. و یا هر دو طرف نسبت به هم کراهت داشته باشند.

طلاق خلع و مبارات در تقسیم‌بندی طلاق رجعی و بائن

گفتیم که یکی از انواع طلاق در ایران طلاق‌های خلع ومبارات هستند. اما آیا می‌توانیم طلاق‌خلع و مبارات را در زیرمجموعه‌های طلاق‌های بائن و رجعی جای دهیم؟ مقصود از طلاق رجعی، طلاقی است که بعد از اجرای صیغه طلاق شوهر می‌تواند تا پیش از اتمام عده طلاق زن به او رجوع نماید. و بدین ترتیب ازدواجشان از سر گرفته شود. و طلاق انجام نشود.و مقصود از طلاق بائن طلاقی است که بعد از اجرای طلاق امکان بازگشت زن و شوهر به یکدیگر وجود ندارد.

حال بر اساس ماده 1145، طلاق‌ها خلع و مبارات در صورتی که زمانی که زن به عوض یا همان فدیه خود رجوع نکند. از انواع طلاق بائن محسوب می‌شوند. با توصیف ماده 1145 درمی‌یابیم که اگر در این نوع طلاق زن به عوض یا فدیه خود رجوع کند طلاق از انواع طلاق رجعی خواهد بود. برای درک مفهوم طلاق خلع و مبارات و همچنین مقصود ماده 1145 مدنی باید به دو ماده بعدی همین قانون رجوع کنیم.

تعریف طلاق خلع و مبارات در قانون مدنی

در ماده 1146 قانون مدنی طلاق‌خلع چنین تعریف می‌شود که:« طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد. اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.»

همچنین در ماده بعدی همین قانون یعنی ماده 1147 طلاق مبارات چنین تعریف می‌شود:« طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.» در ادامه با توجه به این دو ماده از قانون مدنی طلاق خلع و مبارات را تشریح می‌کنیم.

طلاق خلع

همان‌طور که در ماده 1146 قانون مدنی ذکر شد. مقصود از طلاق خلع آن است که حکم طلاق به علت کراهت زن به صورت یک طرفه از شوهرش صادر شود. به این معنی که زن دیگر شوهر خود را دوست ندارد و حتی از او بدش می‌آید. بنابراین حاضر است برای طلاق مالی را که در اصطلاح حقوقی به آن فدیه می‌گویند به شوهرش بدهد. حال ممکن است مال مهریه باشد یا معادل مهریه و یا اینکه بیشتر یا کمتر از آن باشد.

در رویه قضایی طلاق‌های توافقی همان طلاق‌ِخلع محسوب می‌شوند. یعنی دادگاه برای صدور حکم طلاق در طلاق‌های توافقی نوع آن را طلاق خلع درج می‌نماید. اما یکی از قواعد مهم در طلاقِ خلع امکان رجوع زن به فدیه قبل از اتمام زمان عده طلاق است. یعنی زن می‌تواند به فدیه‌ای که برای صدور طلاق به شوهرش بخشید. پیش از آن‌که عده طلاقش پایان یابد رجوع نموده و آن مال را درخواست کند.

در صورت رجوع به فدیه شوهر نیز حق رجوع از طلاق را خواهد داشت. و اگر پیش از اتمام عده طلاق رجوع خود را اعلام نمایند زن و شوهر مجدداً به هم محرم می‌گردند. یعنی بد.ن نیاز به قرائت مجدد صیغه عقد زن و مرد به صورت قانونی و شرعی مجدد باهم زوج خواهند شد. البته باید این رجوع را نیز ثبت قانونی نمایند.

طلاق مبارات

بر اساس ماده 1147 طلاق مبارات آن است که کراهت زن و شوهر از یکدیگر دوطرفه باشد. در این نوع از طلاق فدیه‌ای که زن درازای طلاق به شوهرش بذل می‌کند. نمی‌تواند بیش از میزان مهریه باشد. اگر عوض بیش از مهریه باشد  آنگاه طلاق مبارات صحیح است. اما مرد مالک مازاد مال نخواهد شد.

در طلاق مبارات نیز مانند طلاق خلع احکام رجوع به فدیه و ازدواج وجود دارد. بنابراین در صورت رجوع زن به فدیه می‌توانیم بگوییم که طلاق از انواع طلاق رجعی است. و در صورت عدم رجوع زن به فدیه می‌توانیم بگوییم طلاق از انواع بائن است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق رجعی و با‌ئن پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

طلاق خلع و مبارات چیست ؟

مقصود از طلاق خلع آن است که حکم طلاق به علت کراهت زن به صورت یک طرفه از شوهرش صادر شود. و طلاق مبارات آن است که کراهت زن و شوهر از یکدیگر دوطرفه باشد.

طلاق خلع و مبارات در تقسیم‌بندی رجعی و بائن چگونه قرار می‌گیرند ؟

در صورتی که زمانی که زن به عوض یا همان فدیه خود رجوع نکند طلاق بائن اگر زن به عوض یا فدیه خود رجوع کند طلاق رجعی خواهد بود.



:: برچسب‌ها: طلاق خلع و مبارات چیست | شرایط برگشت در طلاق خلع ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مقدار وصیت اموال چقدر تعیین شده است؟ هرگاه فردی فوت می‌کند طبق قانون هر اموالی که از او باقی مانده باشد به ورثه‌اش تعلق خواهد داشت و به عنوان ارث به آن‌ها پرداخت خواهد شد. اما در برخی موارد دیده شده است که افراد وصیت می‌کنند که مقدار مشخصی از اموالشان پس از مرگ به یکی از فرزندانشان برسد که در ادامه در این مورد توضیحات مختصری را بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وصیت اموال و مقدار مجاز برای وصیت

طبق قانون افراد می‌توانند قبل از مرگ‌ وصیت کنند که پس از مرگشان بخشی از اموال آن‌ها به یکی از فرزندانشان که توسط خودشان انتخاب شده است برسد. طبق قانون هر فرد می‌تواند یک‌ سوم اموال خود را پیش از مرگ وصیت کند.

برای مثال اگر سرمایه او صد و پنجاه میلیون تومان باشد او می‌تواند پنجاه میلیون تومان را وصیت کند و طبق وصیت او وارث موظف هستند که پس از فوتش یک سوم را به همان فرزند پرداخت کنند.

وصیت اموال بیش از یک سوم

چنانچه فردی وصیت کند که بیش از یک سوم‌ و یا تمام اموالش پس از مرگ ‌به یکی از ورثه او تعلق یابد طبق قانون اگر دیگر وارثین ‌با این امر موافق نباشند این کار انجام نمی‌گیرد و تنها یک سوم اموالش به فردی که انتخاب کرده است خواهد رسید.

اگر بعضی از وارثین با این وصیت که بیش از یک سوم اموال متوفاست موافق باشند و برخی نیز مخالف، در این صورت از میزان سهم الارث وارثین موافق کسر می‌شود و افراد مخالف نیز می‌توانند رضایت ندهند که در این صورت مالی از سهم ایشان کم نمی‌شود.

نکته مهم: فرزندی که یک سوم ‌اموال برای او وصیت شده است می‌تواند علاوه بر یک سوم اموال میزان ارث قانونی خود را نیز دریافت کند.

وصیت اموال تا مقدار یک سوم یا بیش از آن در چه صورتی اجرا می‌شود ؟

وصیت اموال تا یک سوم‌ یا بیش از یک سوم در صورتی اجرا می‌شود که هزینه‌های کفن و دفن و تمام بدهی‌های فرد متوفی پرداخت شده باشد و سپس این وصیت نیز بنا بر نظر موافق یا مخالف وراث دیگر اجرا خواهد گردید.

سوالات متدوال

اگر وصیت شود که کل اموال به یکی از فرزندان تعلق گیرد اما فرزندان دیگر رضایت ندهند تکلیف چیست ؟

در این صورت تنها یک سوم اموال به فرزند انتخاب شده تعلق خواهد گرفت.

میزان وصیت اموال به ط‌ور قانونی چقدر است ؟

میزان وصیت اموال به صورت قانونی یک سوم می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مقد‌ار وصیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مقد‌ار وصیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 



:: برچسب‌ها: مقدار وصیت اموال | سقف مجاز وصیت – میزان اموال – وصیت تا یک سوم ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

محرومیت از حقوق اجتماعی چه زمانی رخ می‌دهد؟ تمام افرادی که در اجتماع زندگی می‌کنند دارای حقوق و ظائفی هستند. این حق طبیعی افراد است که در جامعه از امتیازها و مزایای اجتماعی به عنوان فردی از جامعه بهره‌مند شوند. اما وقتی که شخصی مرتکب جرم ‌‌می‌شود و نظم جامعه را برهم ‌‌می‌زند در مقابل هم قانون برای مجازات او را از حقوق اجتماعی محروم ‌‌می‌نماید. در این مطلب سعی در بررسی مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

محرومیت از حقوق اجتماعی

تمام افرادی که در یک اجتماع زندگی ‌‌می‌کنند همانطور که دارای وظائفی هستند در مقابل از حقوقی هم برخوردار ‌‌می‌باشند‌‌. حقوقی که افراد در جامعه دارند حقوق اجتماعی نامیده ‌‌می‌شود‌‌. به عبارت دیگر حقوق اجتماعی مجموعه‌‌‌‌ای از امتیازهایی است که دولت‌‌‌ها و جامعه به افراد ‌‌می‌دهند مانند بهداشت‌‌، امنیت‌‌، مسکن‌‌، تامین اجتماعی‌‌، آزادی و…

اما زمانی که فردی نظم اجتماع را مختل ‌‌می‌کند و وظائف خود در مقابل جامعه را به درستی انجام ‌‌نمی‌دهد جامعه هم او را تنبیه ‌‌می‌کند‌‌. یکی از مصادیق تنبیه که در قانون مجازات جدید مصوب 1392 به چشم ‌‌می‌خورد محرومیت افراد مجرم از حقوق اجتماعی است‌‌. محروم شدن از حقوق اجتماعی به معنای آن است که فرد برای همیشه یا مدت زمان مشخصی ‌‌نمی‌تواند از امتیازهایی که قبلا جامعه به او داده است استفاده کند.

محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید

یکی از نوآوری‌‌‌های قانون مجازات جدید محروم کردن افراد مجرم از حقوق اجتماعی است. این محرومیت در بعضی از موارد مجازات اصلی برای جرم ارتکابی است و در بعضی از موارد هم اثر تبعی مجازات است یعنی خود مجازات نیست بلکه به دنبال مجازات ‌‌می‌آید.

ماده‌‌‌‌ 26 قانون مجازات اسلامی لیستی از مشاغل و عناوین را مطرح کرده است که اشخاص هنگامی که از نظر قانونی محرومیت اجتماعی دارند ‌‌نمی‌توانند این کارها را انجام دهند. در برخی از موارد فرد با توجه به جرم ارتکابی بین 2 تا 7 سال محروم ‌‌می‌شود و در برخی از موارد مانند ریاست جمهوری فرد برای همیشه محروم ‌‌می‌گردد.

مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید

در صورتی که جرم از مواردی باشد که باعث محرومیت اجتماعی ‌‌می‌شود فرد مجرم ‌‌نمی‌تواند کارهای زیر را انجام دهد:

 1/ نامزد شدن برای ریاست جمهوری‌‌، مجلس خبرگان رهبری‌‌، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا.

2/ عضو شدن در شورای نگهبان‌‌، هیات دولت یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت رئیس جمهور.

3/ ریاست قوه‌‌‌‌ قضائیه‌‌، دادستانی کل کشور و ریاست دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور.

4/ عضویت در کلیه‌‌‌‌ انجمن‌‌‌ها‌‌، احزاب و شوراها و جمعیت‌‌‌ها چه به موجب قانون و چه با رای مردم.

5/ عضویت در هیات منصفه‌‌، امنا و شوراهای حل اختلاف.

6/ مدیر مسئول یا سردبیر رسانه‌‌‌های جمعی مانند مجله و روزنامه.

7/ استخدام و اشتغال در دستگاه‌‌‌های حکومتی از جمله قوای سه گانه و کلیه‌‌‌‌ شرکت‌‌‌ها و سازمان‌‌‌های وابسته به آن‌‌، صدا و سیما‌‌، نیروهای مسلح مانند ارتش و سپاه‌‌، سایر نهاد‌‌‌هایی که تحت نظارت رهبری‌‌، شهرداری‌‌‌ها و هر گونه موسسه‌‌‌‌ای که مامور انجام خدمات عمومی هستند و دستگاه‌‌‌هایی که برای اینکه مشمول قانون شوند نیاز به ذکر نام دارند.

8/ وکیل رسمی دادگستری‌‌، سردفتر و دفتریار دفاتر اسناد رسمی‌‌، ازدواج و طلاق.

9/ قیم‌‌، متولی‌‌، ناظر یا مسئول موقوفات عام.

10/ داور و کارشناس در مراجع رسمی مانند دادگستری.

11/ استفاده از نشان‌‌‌های دولتی مانند سرهنگ و یا عناوین افتخاری.

12/ تاسیس، مدیریت یا عضویت در هیات مدیره‌‌‌‌ شرکت‌‌‌های تعاونی‌‌، خصوصی و دولتی‌‌. همچنینی ثبت کردن نام تجاری یا ثبت موسسه آموزشی پژوهشی‌‌، فرهنگی و علمی.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محرومیت از حقوق اجتماعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محرومیت از حقوق اجتماعی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

محرومیت از حقوق اجتماعی یعنی چه ؟‌‌‌

وضعیتی است که در آن‌‌ فرد نمی‌تواند حقوق و امتیازهایی که قبلا در جامعه داشته مانند تصدی شغل دولتی را داشته باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مدت زمان محرومیت از حقوق اجتماعی چه قدر است ؟‌‌‌

مدت زمان آن بستگی به جرم ارتکابی دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی چیست ؟‌‌‌

به طور کلی ‌‌می‌توان گفت که فرد از اشتغال در دستگاه‌‌‌های دولتی و مراکز وابسته به آن محروم ‌‌می‌شود ولی در ماده‌‌‌‌ 26 قانون مجازات اسلامی مصادیق به طور کامل گفته شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: محرومیت از حقوق اجتماعی | مصادیق محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مبایعه نامه چیست؟ وقتی دو فرد ‌‌می‌خواهند با یکدیگر معامله‌‌ای انجام دهند ‌‌می‌بایست با هم قراردادی را امضا کنند تا آن ‌معامله اعتبار قانونی داشته باشد. مبایعه نامه نیز یکی از اسناد یا قرارداد‌هایی است که به همین منظور تنظیم ‌‌می‌گردد. در ادامه توضیحات مختصری را در مورد مبایعه نامه خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مبایعه نامه چیست | موارد مندرج – تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی – ضمانت اجرا

مبایعه نامه چیست‌‌‌ ؟

مبایعه ‌‌‌نامه در واقع همان قولنامه ‌‌می‌باشد، طی تنظیم مبایعه ‌‌‌نامه یا همان بیع ‌‌‌نامه دو فرد موظف ‌‌می‌شوند که اموال خود را با یکدیگر معاوضه کنند و در این میان یکی از افراد مال خود را ‌‌می‌فروشد و در عوض آن مبلغی را از طرف مقابلش دریافت ‌‌می‌کند. پس مبایعه ‌‌‌نامه سندی است که طی تنظیم آن مال افراد به فروش خواهد رسید.

مبایعه نامه چه نوع سندی است‌‌‌ ؟

مبایعه ‌‌‌نامه یک سند عادی به حساب ‌‌می‌آید، در این نوع سند دو فرد با یکدیگر عهد ‌‌می‌کنند که یکی از آن‌ها مالی را خریداری کند و دیگری مالی را به فروش برساند و همچنین این سند توسط همان دو نفر تنظیم ‌‌می‌گردد. شاید برایتان سوال شود که چرا مبایعه ‌‌‌نامه یک سند عادی است که این مورد باید بگوییم مبایعه ‌‌‌نامه توسط طرفین تنظیم ‌‌می‌شود و توسط مامور رسمی تنظیم نخواهد شد و به همین علت است که ‌‌می‌گویند مبایعه ‌‌‌نامه یک سند عادی است.

در مبایعه نامه چه مواردی ذکر ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

در مبایعه ‌‌‌نامه تمام مشخصات هر دو طرف و مشخصات مال مورد معامله ذکر ‌‌می‌شود. برای مثال در این سند مشخصات هر دو طرف مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و… ذکر ‌‌می‌شود. همچنین در این سند اگر مال یک خانه باشد مشخصات آن مثل موقعیت مکانی، انشعابات، متراژ، سال ساخت، هزینه آن و… در سند ذکر ‌‌می‌شود.

طی تنظیم مبایعه نا‌مه اگر یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکند تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که با وجود تنظیم مبایعه ‌‌‌نامه باز هم برخی افراد به تعهد خود عمل ‌‌نمی‌کنند. برای مثال فردی خانه‌اش را به دیگری ‌‌می‌فروشد ولی طرف مقابل هزینه خانه را به او پرداخت ‌‌نمی‌کند. یا برعکس مالک که هزینه خانه را دریافت کرده است برای انتقال سند به نام خریدار حضور پیدا ‌‌نمی‌کند.

در تمام این موارد ‌‌می‌توان از طریق دادگاه به موضوع رسیدگی کرد و از آنجایی که مبایعه ‌‌‌نامه دارای اعتبار قانونی زیادی است افراد ‌‌می‌توانند با مراجعه به دادگاه از حق و حقوق خود دفاع نمایند. با مراجعه به دادگاه قاضی پرونده را رسیدگی نموده و فرد را به انجام تعهدش الزام ‌‌می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مبایعه نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مبایعه نامه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

مبایعه ‌‌‌نامه یک سند عادی است یا رسمی‌‌‌ ؟

مبایعه ‌‌‌نامه یک سند رسمی نیست زیرا توسط مامور رسمی تنظیم ‌‌نمی‌شود.

در مبایعه ‌‌‌نامه کدام یک از مشخصات طرفین ذکر ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

در مبایعه ‌‌‌نامه تمام مشخصات کلی طرفین مثل نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و… ذکر ‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آورده شده است.



:: برچسب‌ها: مبایعه نامه چیست | موارد مندرج – تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی – ضمانت اجرا ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خرید خانه بدون سند امکان پذیر است ؟ معمولا اکثر املاک دارای یک‌ سند رسمی ‌می‌باشند که ‌این ‌سند ثابت ‌می‌کند ملک متعلق به آن‌‌هاست و درون سند مشخصات ملک نیز قید ‌می‌شود. وجود سند باعث ‌می‌شود اعتبار ملک ‌بالاتر برود. در ادامه قصد داریم در مورد خرید بدون سند توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: خرید بدون سند | نکات الزامی هنگام معامله خانه بدون سند

خرید خانه بدون سند درست است ؟

در برخی موارد‌ دیده شده است که خانه‌‌های فاقد سند به علت اینکه سند ندارند بسیار ارزان‌‌‌تر از خانه‌‌های دارای سند هستند که همین باعث وسوسه شدن خریدار و‌‌‌ ترغیب او به خرید این نوع خانه‌‌ها ‌می‌شود.

اما ‌سوالی که ممکن ‌است در ذهن اکثر افراد به وجود بیاید این است که خانه بدون ‌سند بخرم‌ یا نه؟ که در پاسخ به این ‌پرسش باید بگوییم خرید خانه بدون سند منع و اشکال قانونی ندارد. شما مجاز هستید که خانه قولنامه‌‌‌‌‌ای و بدون سند نیز خریداری کنید. اما در برخی موارد ممکن است که خرید چنین خانه‌‌هایی باعث فریب خوردن شما و ضرر و زیان شود. برای مثال ممکن است فردی که خانه‌اش سند ندارد به صورت همزمان خانه را با چند نفر قولنامه کند که در این‌ صورت آن چند نفر فریب خورده‌‌‌‌اند.

چگونه در خرید خانه بدون سند امکان فریب و سوء استفاده را از بین ببریم ؟

برای اینکه در خر‌ید خانه قولنامه و بدون سند فریب نخورید قبل از خر‌ید به شهرداری مراجعه کرده و استعلام خانه را بگیرید. این استعلام به شما کمک ‌می‌کند تا بدانید آیا خانه قبلا به شخص دیگری فروخته شده است یا نه و تمام بدهی‌‌های مربوط به خانه نیز به شما اطلاع داده ‌می‌شود.

توصیه ‌می‌شود که افراد بیشتر سعی کنند خانه‌‌های دارای سند را خریداری کنند اما در بعضی از موارد که فرد ‌می‌بایست یک خانه قولنامه‌‌‌‌‌ای را خریداری کند باید حتما از شهرداری استعلام بگیرد و اطمینان پیدا کند که با خرید چنین خانه‌‌‌‌‌ای فریب ‌نمی‌خورد و از او کلاهبرداری ‌نمی‌شود.

سند دار کردن خانه بدون سند

اگر به هر دلیلی خانه‌‌‌‌‌ای بدون سند را خریداری نمودید ‌می‌توانید هرگاه که بخواهید آن را سنددار کنید. برای سنددار کردن‌خانه‌‌های قولنامه‌‌‌‌‌ای ‌می‌بایست به هیئت حل اختلاف شهرتان مراجعه نموده و خواهان صدور سند برای خانه خود شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خرید بدون سند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خرید خانه بدون سند پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

خرید بدون سند امکانپذیر است ؟

بله این کار هیچ منع و اشکال قانونی در پی نخواهد داشت اما باید بسیار در این موارد احتیاط کرد.

برای استعلام خانه‌‌های بدون سند به چه مرکزی باید مراجعه نمود ؟

برای استعلام خانه‌‌های بدون سند ‌می‌بایست به شهرداری مراجعه کرد.



:: برچسب‌ها: خرید بدون سند | نکات الزامی هنگام معامله خانه بدون سند ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد معوض و عقد مجانی یعنی چه؟ شاید شما نیز در طول زندگی قرارداد‌‌هایی را امضا کرده‌‌‌اید و یا با کسی اقدام به انعقاد عقد نموده‌‌‌اید. عقد به این دلیل انجام ‌می‌گیرد که افراد به تعهداتشان در معامله‌، ازدواج و یا هرچیز دیگری پایبند باشند و بتوانند به همدیگر اعتماد کامل داشته باشند. در ادامه قصد داریم در مورد دو نوع عقد مجانی و معوض توضیحاتی را بیان نماییم و شما را با این دو نوع عقد بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض چیست‌‌ ؟

عقد معو‌ض به عقدی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن افراد مال خود را با مال دیگری تعویض ‌می‌نمایند. برای مثال فردی خانه‌اش را به دیگری ‌می‌دهد و در قبال خانه‌اش مبلغی پول دریافت ‌می‌کند که در این‌ صورت عقد معوض صورت گرفته است و آن‌ها اموال خود را با هم تعویض نموده‌‌‌‌اند.

در این عقود دو موضوع معامله در مقابل همند مثلا ماشینی به مبلغ سیصد میلیون تومان فروخته می‌شود. در این جا سیصد میلیون تومان عوض آن ماشین است و در ازای کسب مالکیت آن پرداخت می‌شود.

عقد مجانی به چه عقدی‌گفته ‌می‌شود‌‌ ؟

عقد مجانی به عقدی گفته ‌می‌شود که یکی از طرفین در آن موظف است مالی را بپردازد و یا کاری را انجام دهد اما طرف مقابل موظف به انجام کار یا پرداخت هیچ گونه مالی نخواهد بود. برای مثال شخصی خانه‌اش را به عنوان هبه به فرد دیگر اهدا ‌می‌کند اما هیچ پولی در قبال خانه از او ‌نمی‌گیرد که در این مورد ‌می‌توان گفت عقد مجانی صورت گرفته است.

در واقع در این گونه عقود ممکن است منتفع از عقد پول یا مالی هم بپردازد ولی این پول در ازای آن مال دریافتی قرار نمی‌گیرد. مثلا پدری خانه‌ای را به فرزندش می‌بخشد و در مقابل از فرزند می‌خواهد یک میلیون تومان در راه خدا به فقرا بدهد. این عقد مجانی است چرا که موضوع آن یعنی یک خانه و یک میلیون تومان در برابر هم قرار نمی‌گیرند.

تفاوت عقد معوض و عقد مجانی

عقد معو‌ض و عقد مجانی دارای دو تفاوت مهم ‌می‌باشند که آن‌‌ها را از یکدیگر متمایز ساخته است. دو تفاوت این دو نوع عقد به شرح زیر ‌می‌باشد:

الزام به انجام تعهد

در عقد معوض فردی ‌می‌بایست مال خود را به دیگری بدهد و در قبال آن ‌فرد متعهد ‌می‌شود که‌ کاری را برای او ‌انجام دهد و یا مال دیگری را به تحویل دهد اما در عقد مجانی فقط یکی از طرفین متعهد به انجام‌ کاری ‌می‌شود و هیچ تعهدی برای طرف دیگر عقد وجود ندارد.

وجود عوض

در عقد معوض عوض وجود دارد یعنی کسی چیزی به دیگری ‌می‌دهد و در قبال آن چیزی دریافت ‌می‌کند اما در عقد مجانی تنها یکی از طرفین مالی را به دیگری ‌می‌دهد یا کاری را برای او به انجام ‌می‌رساند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد معوض‌ و عقد مجانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد معوض‌ و عقد مجانی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

عقد معوض چگونه عقدی است‌‌ ؟

عقد معوض به عقدی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن فردی مالی را به دیگری ‌می‌دهد و در قبال آن چیزی دریافت ‌می‌کند.

عقد مجانی چیست‌‌ ؟

عقد مجانی عقدی است که طی انجام آن‌ تنها یک‌طرف عقد موظف است کاری را برای دیگری انجام دهد یا مالی را به او بدهد.

تفاوت عقد مجانی و معوض چیست‌‌ ؟

وجود عوض و الزام به انجام تعهد که در متن مقاله مفصلا بدان پرداخته شده است.



:: برچسب‌ها: عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کد آیسیک چیست؟ کلمه آیسیک یا ISIC مخفف عبارت انگلیسی سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع (International Standard Industrial Classification) است. به عبارتی این کد یک روش برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی است. که توسط اداره مالیات برای مشاغل و اصناف مختلف از آن استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی کد آیسیک و روش دریافت آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: کد آیسیک چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

معرفی کد آیسیک

آیسیک یا ISIC اختصار از عبارت International Standard Industrial Classification و به معنی سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع است. اداره مالیات از این کد برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی مشاغل و اصناف مختلف استفاده می‌کند. با استفاده از کد آیسیک مشاغل و اصناف بر اساس نوع فعالیت و با روشی دقیق تقسیم‌بندی می‌گردند. مثلاً ازجمله تقسیم‌بندی‌های کد آیسیک می‌توانیم به خرده‌فروشان، بسته‌بندی مواد غذایی، تولید پوشاک، کشاورزی، بیمه، ماشین‌آلات و دستگاه برقی، کشتار طیور، تأسیسات برقی ساختمان و … اشاره کنیم.

اهمیت کد آیسیک

درخواست برای دریافت جواز کسب، یا تمدید جواز کسب و همچنین ثبت‌نام مالیاتی صاحبان مشاغل همگی نیاز به دریافت کد آیسیک دارند. عملکرد این کد برای دریافت پروانه بهره برداری، جواز کسب و ثبت‌نام مالیاتی این است که ماهیت شغل شما را برای اداره مالیات تعریف نماید. اداره مالیات نیز با توجه به ماهیت تعریف‌شده از شغل شما توسط کد آیسیک اقدام به تعیین ضریب مالیات شما می‌نماید.

توجه داشته باشید که درصد مالیات اصناف و مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل دریافت این کد و همچنین اینتاکد (روش دیگر طبقه‌بندی اصناف) برای تعیین میزان مالیات صاحبان مشاغل بسیار اهمیت دارد. از طرفی ممکن است برخی افراد در چند صنف مختلف فعالیت داشته باشند.

مثلاً برخی ممکن است هم در صنف فروش لوازم برقی و هم در صنف تعمیرات لوازم برقی فعالیت داشته باشند. بدین ترتیب جهت تعیین مالیات این افراد نیازمند کد آیسیک هستیم. چرا که ضریب مالیاتی این دو صنف با وجود تشابه به هم؛ متفاوت است.

دریافت کد آیسیک

پیش‌تر اشاره کردیم که کدآیسیک ماهیت شغل شما را برای اداره مالیات مشخص می‌کند. تا اداره مالیات بتوانند بر اساس ضریب مالیت مختص به هر شغل، میزان مالیات شما را تعیین نماید. اما در این قسمت پرسش ما این است که چگونه می‌توانیم کد آیسیک را دریافت کنیم.

نحوه دریافت

جهت دریافت کد آیسیک ابتدا به سایت my.tax.gov.ir مراجعه نمایید. و در صفحه اول سایت از قسمت منو فهرست مربوط به پرونده‌های مالیاتی را انتخاب نمایید. بعد از آن بر روی گزینه پرونده عملکرد و ارزش‌افزوده کلیک نمایید.

در گام بعد قسمت پرونده‌های درامد، پرونده مالیاتی مربوط به خود را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه جزئیات پرونده کلیک نمایید. صفحه جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید در این صفحه گزینه به‌روزرسانی و تکمیل ثبت‌نام را انتخاب نمایید.

بدین ترتیب یک صفحه جدید در سایت به نشانی  register.tax.gov.irبازمی‌گردد. در این صفحه از قسمت منو گزینه ویرایش اطلاعات ثبت‌نام را برگزینید. حال در تب فعالیت‌ها و قسمت لیست فعالیت‌ها بر اساس استاندارد آیسیک 5، باید روی گزینه افزودن فعالیت جدید کلیک نمایید.

در مراحل پایانی قسمت نوع فعالیت را انتخاب کنید. سپس مطابق با فعالیت شغلی خود مثلاً تولیدی یا خدمات و سرمایه‌گذاری یا توزیع و بازرگانی گزینه موردنظر را انتخاب نمایید. و درنهایت در بخش ISIC می‌توانید کد آیسیک مربوط به شغل خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید اگر چند فعالیت شغلی دارید همه آن‌ها را به طور جداگانه و به عنوان فعالیت جدید در سایت اضافه نمایید.

کد آیسیک در مشاغل مختلف

همان‌طور که گفتیم اداره مالیات با استفاده از کدآسیک مشاغل مختلف را دسته‌بندی می‌نماید. لیست کامل این مشاغل در سامانه مالیات قابل‌مشاهده است. طبیعتاً کد آیسیک در مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به معرفی برخی از کدهای مربوط به مشاغل می‌پردازیم.

فروشگاه اینترنتی

یکی از دغدغه‌های همیشگی متقاضیان راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی بحث تعیین مالیات آن‌هاست. فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند برای دریافت و ثبت کد آیسیک خود به روش زیر اقدام نمایند.

ابتدا باید مراحلی که در قسمت دریافت کد آیسیک و نحوه دریافت توضیح دادیم را انجام دهید. سپس در قسمت نوع فعالیت گزینه خدمات و سرمایه‌گذاری را انتخاب نمایید. حال در قسمت ISIC گزینه G عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و … را برگزینید. و در ادامه با توجه به نوع فروشگاه اینترنتی خود، گزینه مربوطه را در دسته‌بندی‌های موجود انتخاب نمایید.

نظام مهندسی

برای دریافت کد آیسیک نظام مهندسی ابتدا مراحل ذکرشده در قسمت دریافت کد آیسیک را طی نمایید. در قسمت نوع فعالیت بخش خدمات و سرمایه‌گذاری را برگزینید. سپس در قسمت ISIC باید گزینه  K مستغلات اجاره و فعالیت‌های کسب‌وکار را انتخاب کنید. در این قسمت با یک سری زیرمجموعه مواجه می‌شوید که باید به ترتیب زیرمجموعه K74 سایر فعالیت‌های کسب‌وکار، K742 فعالیت‌های معماری و مهندسی و سایر فعالیت‌های فنی، K7421 فعالیت‌های معماری، مهندسی و مشاوره فنی مربوط به آن و… را انتخاب نمایید.

در قسمت زیرمجموعه‌ها قسمت مربوط به فعالیت‌های مختلف نظام مهندسی نمایان است. که زیرمجموعه K7421058 در خصوص فعالیت‌های مربوط به نظارت بر ساخت ساختمان است. سپس در بخش شرح فعالیت باید عنوان دقیق پروانه اشتغال خود در حرفه مهندسی به عنوان مثال مهندس ناظر عمران را بنویسید. و در بخش درصد فعالیت نیز میزان درصدی که درامد فرد تأمین می‌شود عدد لازم بنویسید.‌

کارشناس رسمی دادگستری

در قسمت دریافت کد در همین مقاله روش دریافت کد آیسیک را توضیح دادیم. ابتدا این مراحل ذکرشده را انجام دهید. سپس در بخش نوع فعالین گزینه خدمات و سرمایه‌گذاری را انتخاب نمایید. حال در بخش ISIC گزینه K که مستغلات و اجاره فعالیت‌های کسب‌وکار است را انتخاب کنید. همان‌طور که در بخش نظام مهندسی گفتیم در این بخش با زیرمجموعه‌هایی مواجه می‌شوید که باید بدین ترتیب k74 سایر فعالیت‌های کسب‌وکار،K741  فعالیت‌های حقوقی، حسابداری، دفترداری، حسابرسی،K7411  فعالیت‌های خدمات حقوقی و درنهایتK7411015  کارشناس رسمی دادگستری؛ جلو بروید.

سپس در این قسمت کادر شرح فعالیت را با عبارت کارشناس رسمی دادگستری پر کنید. سپس در قسمت درصد فعالیت با توجه به مقدار درصدی که درآمد فرد تأمین می‌شود عدد مربوط را درج کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کد آیسیک چیست ؟

آیسیک یا ISIC اختصار از عبارت International Standard Industrial Classification و به معنی سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع است. اداره مالیات از این کد برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی مشاغل و اصناف مختلف استفاده می‌کند

اهمیت دریافت کد آیسیک چیست ؟

درخواست برای دریافت جواز کسب، یا تمدید جواز کسب و همچنین ثبت‌نام مالیاتی صاحبان مشاغل همگی نیاز به دریافت کدآیسیک دارند. اداره مالیات نیز با توجه به ماهیت تعریف‌شده از شغل شما توسط کد آیسیک اقدام به تعیین ضریب مالیات شما می‌نماید.



:: برچسب‌ها: کد آیسیک چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آذر 1402 | نظرات ()