جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی
نوشته شده توسط : vakiel

جرایم علیه امنیت | جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

به طور کلی جرایم علیه امنیت جرایمی هستند که امنیت ملی و حاکمیت دولت را خدشه‌دار می‌کنند.
در بحث جرایم علیه امنیت، قانون مجازات اسلامی در مواد مختلف فصل حدود و تعزیرات، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور را احصاء نموده است.
جرایم علیه امنیت خارجی، جرایمی هستند که استقلال و تمامیت ارضی کشور را تحت تاثیر قرار داده و مخدوش می‌سازند، مثل جاسوسی برای دول بیگانه. ولی جرایم علیه امنیت داخلی به هرج و مرج و از بین رفتن امنیت داخلی کشور منتهی می‌شوند و مستقیما با تمامیت ارضی و استقلال کشور ارتباط پیدا نمی‌کنند، برای مثال تحریک مردم به کشتار از این دسته جرایم می‌باشند.

مهم ترین جرایم علیه امنیت در ایران | جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

محاربه، افساد فی الارض، بغی و قیام مسلحانه، جاسوسی، تبلیغ علیه نظام یا به نفع گروه های مخالف نظام، برهم زدن امنیت از طریق سرقت و راهزنی و قاچاق، تشکیل یا اداره یا عضویت در دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور، تحریک به عصیان، تهدید به بمب‌گذاری وسایل نقلیه و یا تهدید به قصد محاربه که شامل تخریب جنگل‌ها و مراتع، اتلاف و سوزاندن اسناد دولتی و . . . می‌باشد.

جرایم علیه آسایش عمومی 

جرایمی هستند که اعتماد عمومی را خدشه دار کرده، جو نا‌امنی و بی‌اعتمادی ایجاد می‌نمایند.
برای مثال جرایمی نظیر جعل و تزویر، اعتماد عمومی را نسبت به صحت اسناد و اوراق بهادار و اسکناس که از بنیان‌های اقتصادی یک جامعه هستند را از بین می‌برند.
مهم‌ترین مصادیق جرایم علیه آسایش عمومی جعل، تزویر و قلب سکه می‌باشد.
از مصادیق جعل در قانون مجازات اسلامی می‌توان به جعل احکام، امضاء، مهر یا فرمان و یا دستخط مقامات دولتی، جعل اسکناس و اوراق بهادار، جعل مدارک تحصیلی و . . . اشاره کرد و از مصادیق قلب سکه می توان ساختن یا وارد‌ کردن یا ترویج سکه تقلبی طلا و نقره نام برد.
بنابراین در حوزه جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی از جرایمی صحبت می‌شود که مستقیما با امنیت ملی یا آسایش عمومی در ارتباط هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شورای حل اختلاف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شورای حل اختلاف پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع « جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی




:: برچسب‌ها: جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: