جرم تکدی گری
نوشته شده توسط : vakiel

آیا جرم تکدی گری در قانون تعریف شده است؟ کسانی که با فریب و برانگیختن حس ترحم مردم، چیزی از آن‌ها دریافت کنند مرتکب تکدی‌گری شده‌اند. متاسفانه در جامعه امروزی عمل تکدی گری بسیار شایع شده و می‌توان گفت دیگر تبدیل به یک امر عادی گشته است. در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که تکدی گری جرم است یا خیر و اگر جرم است مجازات آن چیست؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: جرم تکدی گری

جرم تکدی گری

افرادی که با فریب و برانگیختن حس ترحم مردم اقدام به دریافت وجه نقد از آن‌ها می‌نمایند، درواقع مرتکب به تکدی‌گری شده‌اند. عمل تکدی گری در جامعه امروزی به یک امر عادی تبدیل شده و بسیار شایع گشته است. اما آیا تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود؟

مطابق قانون ایران، قانون گذار عمل تکدی گری را جرم انگاری کرده است. به این معنی که در متن قانون این عمل را به عنوان یکی از جرائم معرفی نموده و برای جرم تکدی‌گری مجازات تعیین کرده است.

عناصر وقوع جرم تکدی گری

برای اینکه یک جرم محقق شود، عمل انجام شده باید دارای چند ویژگی باشد. به این ویژگی‌ها که موجب تحقق یک جرم می‌شود عنصر جرم می‌گوییم. عناصر جرم‌تکدی گری (مانند سایر جرائم) به چند دسته تقسیم می‌شود. که شامل عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی هستند. در ادامه عناصر جرم تکدی گری را شرح می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعریف جرم کلیک کنید.

عنصر قانونی

عنصر قانونی یک جرم به معنی متن قانون و ماده قانونی است که آن جرم را تعریف کرده باشد و مجازات آن جرم را نیز تعیین کرده باشد. تعریف جرم‌تکدی گری و مجازات این جرم در قانون مجازات اسلامی آمده است. ماده ۷۱۲ از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ که در باب پنجم تعزیرات قرار دارد، جرم تکدی گری را معرفی کرده است. بنابراین این ماده عنصر قانونی تکدی گری می باشد.

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، باب پنجم تعزیرات:《هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.》

عنصر مادی

عنصر مادی یک جرم به معنای وقوع یا انجام آن عمل توسط شخصی می‌باشد. یعنی یک فرد باید اقدام به عمل تکدی‌گری نماید و اگر این عمل مطابق با شرایط قانونی باشد، جرم تلقی می‌شود. برای تحقق عنصر مادی جرم‌تکدی‌گری باید توجه داشت که این جرم از جرائمی نیست که تنها با یکبار انجام دادن و به صورت آنی محقق گردد. به عبارتی برای اینکه جرم تکدی‌گری واقع شود باید استمرار داشته باشد. فردی که مرتکب تکدی گری می‌شود اگر به طور استمراری و چندین بار این عمل را انجام دهد آن وقت می‌توان گفت که جرم تکدی‌گری محقق شده است.

عنصر معنوی

عنصر معنوی یک جرم به قصد و اختیار فرد برای انجام آن عمل برمی‌گردد. به این معنی که اگر کسی مرتکب عمل تکدی‌گری شود برای اینکه بتوانیم این عمل را جرم تلقی کنیم فرد مرتکب باید قصد انجام تکدی‌گری را داشته باشد، برای انجام آن راضی و مختار باشد. با این اوصاف کودکانی که از نظر قانونی طفل صغیر یا غیر رشید محسوب می‌شوند و مرتکب عمل تکدی‌گری شوند را مجرم تلقی نمی‌کنیم.

مجازات جرم تکدی گری

در مطالب بالا اشاره کردیم که قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ جرم‌تکدی گری را معرفی نموده و مجازات آن را تعیین کرده است. طبق این قانون مجازات جرم تکدی‌گری، زندان از هفته تا سه ماه بسته به شرایط (مثلا تکرار جرم اتفاق افتاده باشد یا فرد برای اولین بار مرتکب آن شده و…) و با نظر قاضی متغیر خواهد بود. مجازات جرم تکدی گری، مجازات حبس در درجه هشت می‌باشد.

نکته دیگر در مجازات مرتکبین تکدی گری این است تشدید مجازات این جرم با توجه به یک شرط است. ممکن است فرد مرتکب توانایی مالی برای گذران زندگی داشته باشد، به عبارتی نیاز مالی نداشته باشد. اگر چنین فردی مرتکب تکدی‌گری شود علاوه بر مجازات حبس از یک تا سه ماه محکوم می شود، تمامی اموالی را که از طریق تکدی گری به دست آورده است به نفع دادگاه مصادره می‌شود.

برای آشنایی با مجارات تکرار جرم کلیک کنید.

تکدی گری و کلاهبرداری

جرم تکدی گری و جرم کلاهبرداری گاهی آنقدر به هم شبیه می‌شوند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت است. در بسیاری از موارد تشخیص این دو جرم از یکدیگر تحلیل حقوقی دقیقی لازم دارد. تشخیص این دو جرم از یکدیگر به این دلیل اهمیت دارد که بتوان مجازات مجرم را مطابق با جرم واقع شده تعیین کرد.

جرم کلاهبرداری زمانی واقع می‌شود که افراد با استفاده از وسایل و مانور متقلبانه مردم را فریب دهند تا مردم به خواست خود مال خود را به دیگری بدهند. بنابراین اگر با گفتن یک دروغ ساده کسی خود را در اختیار دیگری قرار بدهد نمی‌توان گفت که جرم کلاهبرداری واقع شده است و باید حتماً مانور متقلبانه انجام شود به صورتی که فریبخوردگی در اثر آن حاصل گردد.

حال تصور کنید یک شخصی با ظاهری آراسته سوار بر یک ماشین با مدل بالا و گران قیمت است. در صورتی که هم لباس‌ها و هم ماشین متعلق به شخص دیگری است. در این شرایط به بهانه‌ای از فرد دیگری تقاضای پول کند. بنابراین ممکن است فرد مقابل فریب ظاهر این شخص را بخورد و به او پول دهد. با تحلیل حقوقی می‌توان متوجه شد که این عمل جرم تکدی گری نمی‌باشد بلکه کلاهبرداری است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

جرم تکدی گری و مجازات آن چیست ؟
افرادی که با فریب و برانگیختن حس ترحم مردم اقدام به دریافت وجه نقد از آن‌ها می‌نمایند، درواقع مرتکب به تکدی‌گری شده‌اند. و مجازات آن از یک تا سه ماه حبس است.

اهمیت تشخیص جرم تکدی گری از جرم کلاهبرداری چیست ؟
تشخیص این دو جرم از یکدیگر به این دلیل اهمیت دارد که بتوان مجازات مجرم را مطابق با جرم واقع شده تعیین کرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم تکدی گری





:: برچسب‌ها: جرم تکدی گری ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: