حق حبس زوجه در عقد نکاح
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از اهداف ازدواج و تشکیل زندگی مشترک برخورداری از لذت حلال جنسی بین طرفین است. در عقد نکاح زن اجازه تمتع جنسی را به مرد می‌دهد. در مقابل مرد موظف می‌شود تا مبلغی را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند. اما گاهی پیش می‌آید که مرد این وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. در مقابل نیز زن نیازی نیست تا وظیفه زناشویی خود را انجام دهد و می‌تواند تا زمان دریافت مهریه به طور کامل اجازه رابطه زناشویی به همسر خود ندهد. این حق در اصطلاح حقوقی حق حبس زوجه در عقد نکاح نامیده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق و حق حبس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق حبس زوجه در عقد نکاح

از عقد نکاح تا عروسی

در ایران ازدواج دارای مراحل مختلفی است که به مرور زمان از تعداد این مراسم و مراحل کاسته شده است. در گذشته از زمانی که دو طرف قصد ازدواج داشتند تا هنگامی که در منزل مشترک سکونت پیدا کنند مراسم مختلفی برگزار می‌شد. اکنون از تعداد این تشریفات کاسته شده است اما در اغلب موارد دو طرف با یکدیگر عقد می‌کنند سپس بعد از گذشت مدت زمانی زندگی مشترک خود را شروع می‌نمایند.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج

اما آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در واقع بلافاصله بعد از جاری شدن عقد دو طرف زن و شوهر محسوب می‌شوند و از نظر شرعی تفاوتی با زوجینی که در یک منزل زندگی می‌کنند ندارند. این تمایز قائل شدن فقط از جهت فرهنگی است. وقتی طرفین عقد می‌کنند شرع و قانون همه حقوق و وظایف زوجین و عقد نکاح را بر ایشان بار می‌کند. حتی به زن در دوران عقد نفقه نیز تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در ازدواج دوم

حق حبس زوجه در عقد نکاح در دوران عقد و پس از عروسی

از نظر شرعی و قانونی بلافاصله بعد از جاری شدن خطبه عقد مهریه بر ذمه زوج قرار می‌گیرد. زوج باید مهریه را در صورت درخواست زن به وی پرداخت نماید. در نتیجه به تبع این وظیفه، زوجه می‌تواند از همان ابتدا و در دوران عقد از حق حبس استفاده کند و تمتع جنسی را منوط به پرداخت کامل مهریه بکند.

در واقع زندگی کردن در منزل مشترک و گرفتن مراسم ازدواج هیچ تاثیری در حق حبس زوجه ندارد. زن بلافاصله بعد از عقد می‌تواند از حق حبس استفاده کند و تنها چیزی که این حق را برای او ساقط می‌کند تمکین کردن زن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : شرایط استفاده از حق حبس

گاهی زوجین عقد می‌کنند و زن به برقراری رابطه جنسی رضایت می‌دهد در این صورت زوجه دیگر حق حبس ندارد. گاهی طرفین با هم عقد می‌کنند ولی رابطه جنسی ندارند. در اینجا زوجه می‌تواند از حق حبس استفاده کند. حتی بعد از برگزاری مراسم عروسی نیز طرفین اگر رابطه نداشته باشند حق حبس برای زوجه باقی می‌ماند.

پس می‌توان گفت که زن در مرحله عقد نیز می‌تواند درخواست خود مبنی بر اعمال حق حبس را به دادگاه ارائه دهد. آنچه در دادگاه برای اعمال حق حبس مدنظر قرار می‌گیرد تمکین کردن یا نکردن زوجه است. این که زوجین در چه مرحله‌ای از زندگی مشترک هستند فقط تشریفاتی است که از نظر عرف اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس زوجه در عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس زوجه در عقد نکاح پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق حبس زوجه در عقد نکاح





:: برچسب‌ها: حق حبس زوجه در عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: