جرم جعل امضای متوفی
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از جرائمی‌‌‌‌ که از سال‌‌‌‌‌ها قبل در جامعه رواج ‌داشته است جرم جعل نام دارد. از انواع جرم جعل ‌‌‌‌می‌توان به جعل اسناد، جعل گواهی و… اشاره نمود. جعل امضا نیز مانند دیگر موارد جرم به حساب آمده و شامل مجازات ‌‌‌‌می‌شود. قانونگذاران حساسیت زیادی نسبت به این نوع جرم نشان داده‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در صورت وجود برخی شرایط‌‌‌‌ برای مجرمین مجازاتی را در نظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم جعل امضای متوفی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : جرم جعل امضای متوفی

جرم جعل امضای متوفی چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

به فردی که جرم جعل امضا را انجام ‌‌‌‌می‌دهد جاعل ‌‌‌‌می‌گویند. جاعل‌‌‌‌ در صورتی که امضای فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی را بدون کسب اجازه از او و به منظور تقلب جعل نماید مجرم به حساب آمده و طبق قانون‌ مجازات خواهد شد. برای مثال اگر یکی از وراث ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی یا افراد دیگر امضای او را به منظور تصرف خانه و زمین جعل نماید و این‌ کار او باعث ضرر وراث یا افراد دیگر شود جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی‌‌‌‌ صورت گرفته است و جاعل به سزای عمل خود خواهد رسید.

در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی به این شکل بیان ‌شده است:‌‌‌‌ استفاده نمودن از مهر دیگران‌ بدون‌ کسب اجازه از آن‌ها و به منظور تقلب، سیاه کردن، قلم ‌بردن، خراشیدن تاریخ سند، الصاق یک نوشته به نوشته دیگر، ساختن نوشته یا سند به نام ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی، ساختن مهر و امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی همگی مصداق جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی ‌‌‌‌می‌باشند و شامل مجازات تعیین شده توسط قانون خواهند شد.

شرایط تحقق جرم جعل امضای متوفی

برای تحقق جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی نیاز به وجود سه عنصر است که در صورت موجود بودن‌‌‌‌ آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌توان گفت جرم جعل امضا ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی تحقق یافته است. این سه عنصر به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

  • عنصر مادی: جرم جعل امضا صورت گرفته باشد.
  • عنصر معنوی: جاعل به هدف و قصد تقلب و ضرر رساندن به دیگران این جرم را مرتکب شده باشد.
  • عنصر قانونی: عمل ارتکابی توسط او جرم محسوب شود. برای مثال اگر جاعل سندی را با امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی جعل کند که باعث ضرر افراد زنده نشود جرم جعل امضا ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی صورت نگرفته است.

در صورت وجود عناصر بالا ‌‌‌‌می‌توان گفت جرم جعل امضا محقق شده است.

مجازات جرم جعل امضا چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که گفتیم قانونگذار برای جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی مجازات خاصی را در نظر گرفته که به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

  • چنانچه جاعل اسناد غیر رسمی را جعل نموده باشد طبق قانون مجازات اسلامی علاوه بر جبران و پرداخت خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال و به پرداخت جریمه نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سوالات متداول

برای تحقق جرم جعل امضا ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی نیاز به وجود چند عنصر ‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

برای تحقق این جرم نیاز به وجود سه عنصر ‌‌‌‌می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات حبس جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس این جرم مابین شش ماه تا دو سال است که با توجه به میزان جرم تعیین ‌‌‌‌می‌شود.

جریمه نقدی جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

جریمه نقدی ارتکاب این جرم ما بین سه تا دوازده میلیون‌‌‌‌ ریال است که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم جعل امضای متوفی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم جعل امضای متوفی پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: جرم جعل امضای متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: