دادگاه کیفری
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه قانونگذار قوانینی را برای کشور طرح نموده است تا با اجرای دقیق آن‌ها‌ نظم در جامعه برقرار شود. همه ما می‌دانیم که در جامعه امروزی موظف به رعایت قوانین می‌باشیم و در صورتی که خلاف آن‌ها‌ مرتکب عملی شویم در واقع به عنوان مجرم شناخته خواهیم شد. با این وجود بسیاری از افراد مرتکب جرائم مختلفی می‌شوند و به همین دلیل در دادگاه کیفری مورد محاکمه قرار می‌گیرند. دادگاه‌ها‌یی که به اینگونه مسائل رسیدگی می‌کنند به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دادگاه‌ها‌ی کیفری توضیحات مفید و مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دادگاه کیفری

دادگاه کیفری چیست و به چه منظور تشکیل می‌گردد‌‌‌‌ ؟‌

دادگاه‌ها‌یی که در جامعه تشکیل می‌شوند به دو دسته حقوقی و ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ تقسیم بندی می‌شوند. دادگاه‌ها‌ی حقوقی بیشتر در خصوص مسائل حقوقی رای صادر می‌کنند. اما دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ بیشتر در خصوص موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ اظهار نظر کرده و احکام مربوطه را صادر می‌نمایند.

انجام برخی موارد در قانون به عنوان جرم برشمرده می‌شوند و برای مجرم مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد. به اینگونه موارد موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ گفته می‌شود که باید در دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ مطرح شوند. در واقع کیفر در لغت به معنای مجازات است. به عنوان مثال وقتی فردی شخص دیگری را به قتل می‌رساند به عنوان قاتل مجرم است و مطابق قانون مجازات او قصاص خواهد بود. حال اگر خانواده مقتول بخواهند نسبت به قاتل طرح دعوا کنند می‌بایست در دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ دعوای خود را مطرح نمایند.

صلاحیت دادگاه کیفری چیست‌‌‌‌ ؟‌

منظور از صلاحیت شایستگی یک مرجع قضایی برای رسیدگی به دعوا است. دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ نیز مطابق قانون در خصوص تمام موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ دارای صلاحیت بوده و می‌توانند رای صادر کنند. موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ به پرونده‌ها‌یی گفته می‌شود که شخصی در آن‌ها‌ مرتکب جرمی شده است و قانونگذار برای جرم او مجازاتی در نظر گرفته باشد.

دادگاه‌ها‌ی کیفری در خصوص تمامی موارد زیر دارای صلاحیت می‌باشند:

  • ضرب و شتم
  • قتل
  • سرقت
  • ترک نفقه
  • کلاهبرداری
  • مزاحمت تلفنی
  • توهین و …

دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ مطابق قانون شامل دادگاه اطفال، دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ 1، دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ ۲، دادگاه نظامی و دادگاه انقلاب می‌شوند که هرکدام دارای صلاحیت‌ها‌ی مشخصی می‌باشند.

نحوه طرح دعوا در دادگاه‌ها‌ی کیفری

افراد برای اینکه بتوانند در دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ طرح دعوا نمایند می‌بایست به دادسرای محل کشف یا وقوع جرم یا دادسرای محل زندگی خود و… مراجعه نمایند. سپس می‌بایست شکوائیه‌‌ای‌ را در این خصوص تنظیم نمایند و آن را به دادسرا ارائه کنند. دادسرا موضوع پرونده را بررسی خواهد کرد و تحقیقات خود را آغاز می‌کند. چنانچه مجرم بودن فرد اثبات نشود درخواست شاکی رد خواهد شد.

اما اگر با تحقیقاتی که انجام می‌شود مجرم بودن شخص احراز گردد دادسرا پرونده را به دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ صلاحیت دار ارسال می‌کند تا در آن جا برای مجرم مجازات تعیین شود و حکم قطعی صادر گردد.

سوالات متداول

آیا دادگاه اطفال یک دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ به حساب می‌آید‌‌‌‌ ؟‌

بله در دادگاه اطفال نیز پس از محاکمه برای کودکان و نوجوانان مجازاتی در نظر گرفته می‌شود و جزو دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ به حساب خواهد آمد.

برای رسیدگی به پرونده‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ باید به کدام مرجع قضایی رجوع کرد‌‌‌‌ ؟‌

برای رسیدگی به پرونده‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ می‌بایست به دادسرا رجوع نمود تا پس از بررسی، پرونده به دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ فرستاده شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه کیفری پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: دادگاه کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: