اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی
نوشته شده توسط : vakiel

بحث امروز در خصوص اصول حاکم بر استخدام می‌باشد. نظام استخدامی در صورتی قابل قبول است که دارای اصولی باشد و این اصول به طور کامل بر آن حاکم باشد. در ادامه به بررسی مفصل این موضوع می‌پردازیم. آنچه بیش از همه اصول اهمیت دارد اصل حاکمیت قانون است ولی اصول دیگر نیز بر این نظام استخدامی حاکم هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی

اصل برابری فرصت شغلی

در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر کس حق دارد با تساوی شرایط به مشاغل عمومی کشور خود دست یابد. همچنین در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بیان شده است که تساوی فرصت برای هر کسی باید فراهم باشد که بتواند در خدمت خود به مدارج و مناسب عالی ارتقا یابد بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظات دیگری جز طول خدمت و لیاقت فردی. مواردی که ذکر گشت به عنوان حق هر کس بیان شده است. مطابق مواردی که بیان شد در می‌یابیم که در جامعه مشاغل عمومی وجود دارد و این مشاغل عمومی متعلق به تمام افرادی است که در جامعه حضور دارند فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب آن‌ها و تمام این افراد باید در دستیابی به این مشاغل فرصتی برابر داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان های اداری را مطالعه نمایید.

اصل حقوق مساوی برای کار مساوی | اصول حاکم بر استخدام

این اصل موجب از بین رفتن تبعیض می‌گردد. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی اجرت مساوی دریافت نمایند. اگر این اصل رعایت نشود تفاوت میان حقوق و مزایا بسیار زیاد خواهد شد.

اصل شایسته سالاری

هدف یک جامعه در خصوص یک نظام اداری این است که آن نظام به کارآمدی و شایستگی نزدیک شود و این امر زمانی محقق می‌شود که آن نظام اداری بتواند افرادی را که دارای لیاقت و شایستگی هستند به عنوان مثال نخبگان را جذب کند. به همین منظور نظام اداری باید ملاک‌های مناسبی را برای جذب افراد در نظر بگیرد. به عنوان مثال تخصص داشتن و برخوردار بودن از خلاقیت از جمله این ملاک‌ها می‌باشد.

اصل وجود امنیت شغلی | اصول حام بر استخدام

داشتن امنیت شغلی به این معنا می‌باشد که شخصی که مشغول به اشتغال در یک سمت می‌باشد باید از ثبات سمت خود اطمینان داشته باشد. در این صورت شخص دارای امنیت شغلی می‌باشد. وجود امنیت شغلی یکی از ملاک‌هایی است که افراد شایسته و متخصص به عنوان ملاک انتخاب یک شغل در نظر می‌گیرند.

اصل تامین رفاه کارکنان دولت

یک نظام اداری در یک جامعه زمانی به شایسته سالاری و کارآمدی نزدیک می‌شود که به تامین نیازهای متعارف کارکنان خود بپردازد. اگر این کار را انجام ندهد ممکن است در شرایطی فساد اداری محقق شود. وقتی از نیازهای متعارف صحبت می‌کنیم منظور ما علاوه بر وجود حقوق منصفانه برای هر شخص و خانواده او، وجود استراحت و فراغت نیز می‌باشد. به طور کلی منظور تمام نیازهای متعارف یک شخص است.

اصل حق دفاع از حقوق شغلی | اصول حاکم بر استخدام

داشتن یک شغل و همچنین داشتن حقوق معین برای یک شخص کافی نمی‌باشد. آن چیزی که این ترکیب را کامل می‌کند این است که شخص بتواند از حقوق خود دفاع کند. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر شخص حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه نیز شرکت کند. همچنین در میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی این امر مورد تاکید قرار گرفته است و این حق را دارای  هیچ محدودیتی ندانسته است مگر در صورتی که بر اساس قانون یک جامعه دموکرات برای مصالح امنیت ملی یا نظم عمومی یا حفظ حقوق و آزادی‌های افراد دیگر ضرورت داشته باشد.

همچنین در این خصوص باید به حق اعتصاب اشاره کنیم که برای همه افراد محترم شمرده شده است. این نکته حائز اهمیت است که حق اعتصاب مشروط است به رعایت مقررات کشور مربوطه.

اصل انضباط اداری | اصول حاکم بر استخدام

تا اینجا اصولی را بیان کردیم که به نفع مستخدمین عمل می‌کردند. آنچه اهمیت دارد این است که وجود این اصول به این معنی نمی‌باشد که مستخدمین می‌توانند انضباط اداری را زیر پا بگذارند بلکه در یک نظام اداری کارآمد مستخدمین انضباط اداری را رعایت می‌کنند.

اصل استمرار و توسعه آموزش کارکنان

نظام اداری شایسته نظامی است که کارکنان خود را مطابق متدهای روز آموزش دهد و یافته‌های جدید را در اختیار آنان قرار دهد. در این صورت نظام اداری به کارآمدی خاصی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حالات استخدامی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول حاکم بر استخدام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصول حاکم بر استخدام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: