نمایندگی حقوقی
نوشته شده توسط : vakiel

نمایندگی حقوقی به مفهوم اعم را می‌توان به نمایندگی قانونی به معنای اخص، نمایندگی قضایی و نمایندگی قراردادی تقسیم نمود. باید توجه داشت در این مقاله بیشتر به انواع نمایندگی قانونی در اقامه دعوا و سایر اعمال و اقدامات قانونی در دادگاه و نه مطلق نمایندگی قانونی، پرداخته خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : نمایندگی حقوقی

نمایندگی به مفهوم اعم | نمایندگی حقوقی

در این نوع نمایندگی می‌توان به هر فردی که اهلیت انجام آن کار را داشته باشد اعطای نمایندگی نمود. مثلا وکالت در فروش خودرو یا خانه. در این نوع نمایندگی تخصص خاصی مدنظر نیست بلکه به هر فردی که اهلیت دارد می‌توان اعطای نمایندگی در هر امری نمود. مثلا اعطای نمایندگی برای ازدواج و…

نمایندگی قانونی به معنای اخص

نمایندگی قانونی به معنای اخص در مواردی است که نمایندگی نماینده از اصیل، در قانون به طور معین پیش‌بینی شده است. بنابراین اراده هیچ فردی در آن تاثیری ندارد؛ مانند نمایندگی پدر و جد پدری از فرزند که ولایت نامیده می‌شود.

بنابراین چنانچه شخصی به نمایندگی قانونی (به مفهوم اخص) از اصیل، اقامه دعوا نمود می‌بایست با ارائه دلایل لازم، سمت خود را اثبات نماید. در مورد ولی قهری، ارائه شناسنامه کافی است.

علاوه بر ولی خاص، می‌توان نمایندگی وزراء و روسای سازمان‌ها، موسسات و نهادهای انقلابی و… را به ترتیب از وزارتخانه، سازمان، موسسه، نهاد انقلابی و… نوعی نمایندگی قانونی به معنای اخص به شمار آورد. نمایندگی مدیر شرکت از شرکت نیز نمایندگی قانونی است، اگر چه تعیین شخص یا اشخاص معین به مدیریت شرکت به موجب قرارداد است.

نمایندگی قضائی | نمایندگی حقوقی

در نمایندگی قضائی، نمایندگی نماینده به موجب رای دادگاه تعیین و اعلام می‌گردد؛ مانند نمایندگی قیم از صغیر یا مجنون و همچنین امین جنین و امین غایب مفقود‌الاثر که در قانون امور حسبی آمده است.

انواع نمایندگی قراردادی در دعاوی

نمایندگی قراردادی در اقامه دعوا را باید به وکلای دادگستری، مشاوران پروانه‌دار مرکز مشاوران قوه قضاییه، نمایندگی حقوقی وزارتخانه‌ها منحصر نمود.

وکالت در دعاوی

کسانی که واجد شرایط وکالت در دعاوی باشند می‌توانند از جانب موکل خود اقدام به حضور در دعوا و دفاع نمایند. انتخاب وکیل هم حق و هم تکلیف است.

نخست) حق و تکلیف داشتن وکیل و انتخاب آن

این حق در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است بنابراین دارا بودن وکیل و انتخاب آن، در تمام دعاوی (اعم از حقوقی و کیفری) و در تمام دادگاه‌ها اعم از حقوقی و کیفری حق اصحاب دعواست و نه تنها ممانعت از اعمال این حق، بلکه عدم حمایت در اعمال آن، مخالف قانون اساسی است. اشخاص معمولا وکیل خود را شخصا انتخاب می‌نمایند. چنین وکیلی را می‌توان وکیل قراردادی نامید.

1- حق و تکلیف انتخاب وکیل در امور حقوقی

طرفین دعوای حقوقی حق دارند در دعاوی حقوقی نهایتا دو وکیل به دادگاه معرفی نمایند و چنانچه بضاعت مالی پرداخت حق‌الوکاله را نداشته باشند و آن را اثبات نمایند می‌توانند از وکلای معاضدتی استفاده کنند. قانون وکلا را مکلف نموده است که در سال سه پرونده معاضدتی را تقبل نمایند.

2- حق انتخاب وکیل در امور کیفری 

به هر متهمی حق داده شده است که از دادگاه تقاضا نماید که وکیلی برای او تعیین نماید. چنانچه دادگاه تشخیص دهد که متهم توانایی انتخاب وکیل را ندارد از بین وکلای حوزه قضائی و در صورت عدم امکان از نزدیک‌ترین حوزه مجاور، وکیلی برای متهم تعیین خواهد نمود و در صورتی که وکیل درخواست حق‌الوکاله نماید دادگاه حق‌الزحمه را متناسب با کار تعیین خواهد کرد.

شرایط وکیل | انواع نمایندگی حقوقی

شرایط وکیل را می‌توان به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی بخش نمود. شرایط عمومی شرایطی است که به موجب قانون مدنی هر وکیلی باید دارا باشد و اختصاص به وکیل دعاوی ندارد.

وکلای طرفین، افزون بر شرایط عمومی باید دارای شرایطی باشند که قانونگذار برای وکالت در دادگاه‌ها مقرر نموده است که همان شرایط اختصاصی است.

وکلای اصحاب دعوا باید از بین وکلای دادگستری یا وکلای مرکز مشاوران انتخاب گردند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل پایه یک دادگستری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوصنمایندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمایندگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : نمایندگی حقوقی





:: برچسب‌ها: نمایندگی حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: