مرخصی استحقاقی
نوشته شده توسط : vakiel

در سال‌های اخیر به علت افزایش شرکت‌ها و کارگاه‌های دارای کارگر در کشور قانونگذاران برای اینکه از اختلاف میان کارگر و کارفرما جلوگیری کنند قانونی به نام قانون کار به وجود آورده‌اند. قانون کار شرایط مختلفی را برای کارگر و کارفرما پیش بینی نموده است و یکی از این شرایط رفتن ‌به مرخصی توسط کارگر می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد مرخصی استحقاقی که یکی از انواع مرخصی در قانون کار است توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مرخصی استحقاقی چیست ؟‌

مرخصی ا‌ستحقاقی یکی از انواع مرخصی در قانون کار می‌باشد که شرایط خاص خود را دارد. این نوع مرخصی برای تفریحات و استراحت کارگران در نظر گرفته شده است و فرد در مدت زمان مرخصی‌اش دارای حقوق نیز می‌باشد. ‌مرخصی ا‌ستحقاقی کارگران برای هر یک سال کار یک ماه در نظر گرفته شده است. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مرخصی ا‌ستحقاقی شامل روز‌های جمعه نیز می‌شود اما روز‌های تعطیل دیگر در سال جزو مرخصی ا‌ستحقاقی نخواهند بود و در آن روز‌ها فرد می‌تواند باز هم به مرخصی برود.

ذخیره کردن مرخصی‌های استحقاقی

مرخصی‌های ا‌ستحقاقی یک ماه در سال می‌باشند که فرد می‌بایست از آن‌ها استفاده کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود که فرد به دلایل مختلف از مرخصی استفاده نمی‌کند و قصد دارد آن را ذخیره کند. حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان مرخصی ا‌ستحقاقی را ذخیره نمود؟ که در این باره باید بگوییم امکان ذخیره نمودن مرخصی ا‌ستحقاقی هست اما کارگر تنها می‌تواند نه روز مرخصی ا‌ستحقاقی خود را ذخیره کند و نمی‌تواند بیست و یک روز دیگر را ذخیره نماید.

نکته بسیار مهم: اگر کارگر تمام مرخصی‌های ا‌ستحقاقی خود را ذخیره کند و به مرخصی نرود می‌تواند حقوق کامل روز‌های مرخصی را دریافت کند اما در سال بعد بیشتر از نه روز مرخصی برای او ذخیره نخواهد شد و فرد دیگر نمی‌تواند از بیست و یک روز دیگر مرخصی‌اش استفاده کند. این به این دلیل است که کارگر از مرخصی‌هایش حتما استفاده کند و بتواند چند روزی را استراحت کند.

مرخصی استحقاقی کارگران فصلی چقدر است ؟‌

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان مرخصی ا‌ستحقاقی در هر یک سال کار یک ماه می‌باشد اما در برخی موارد دیده می‌شود که فرد یکسال کار نکرده است و فقط در برخی فصول سال کار کرده است که در این صورت مرخصی ا‌ستحقاقی او با توجه به ماه‌هایی که‌ کار کرده است محاسبه می‌شود. در هر ماه فرد می‌تواند دو و نیم روز مرخصی ا‌ستحقاقی دریافت کند. برای مثال اگر فرد به طور کلی شش ماه از سال را کار کرده باشد می‌تواند ۱۵ روز مرخصی ا‌ستحقاقی دریافت کند.

نکته: تمام روز‌های مرخصی ا‌ستحقاقی جزو سابقه کاری فرد به حساب می‌آیند.

سوالات متدوال

در هر ماه کارگر چند روز مرخصی ا‌ستحقاقی دارد ؟‌

در هر ماه فرد ۲ و نیم روز مرخصی ا‌ستحقاقی دارد.

چند روز از مرخصی‌های ا‌ستحقاقی قابل ذخیره کردن است ؟‌

تنها نه روز مرخصی ا‌ستحقاقی قابل ذخیره کردن است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی ا‌ستحقاقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی ا‌ستحقاقی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: مرخصی استحقاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: