انواع وصیت کدامند
نوشته شده توسط : vakiel

مبحثی که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار بدهیم مبحث انواع وصیت می‌باشد که قانون مدنی به طور صریح از آن نام برده است. اگر بخواهیم این عمل حقوقی را تعریف کنیم باید به چند نکته اشاره کنیم. نکته اول اینکه موضوع بحث ما یک واقعه حقوقی نمی‌باشد و یک عمل حقوقی است. این عمل حقوقی نیز به نوعی دارای آثار می‌باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که آثار آن معلق می‌باشد به فوت شخصی که آن را تنظیم کرده است. دانستن نکات و مطالب مربوط به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در ادامه به بررسی این مباحث می‌پردازیم و در این راستا به مواد قانون مدنی استناد می‌کنیم. برای بهره‌مندی از مشاوره حقوقی با مشاوران حقوقی تلفنی ما تماس حاصل نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : انواع وصیت کدامند

بررسی ارکان

اگر بخواهیم ارکان وصیت را مورد بررسی قرار بدهیم باید از موصی شروع کنیم. موصی شخصی است که به نفع دیگری وصیت را انجام می‌دهد و طرف دیگر موصی‌له است که وصیت به نفع او انجام می‌شود. رکن دیگر مالی است که مورد وصیت قرار می‌گیرد که به آن موصی‌به گفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله موصی له را مطالعه کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله اعتبار وصیت شفاهی را مطالعه نمایید.

تقسیم‌بندی انواع وصیت

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید به ماده ۸۲۵ قانون مدنی رجوع کنیم. در این ماده بیان شده است که وصیت دو نوع دارد: تملیکی و عهدی.
اما بعد از بررسی‌ها متوجه می‌شویم که می‌توان اقسام دیگری را نیز متصور شد. اما پیش از آن که به آن‌ها اشاره کنیم تقسیم‌بندی‌هایی را که قانون ارائه داده است مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وصیت تملیکی

در خصوص آن باید به ماده ۸۲۶ قانون مدنی رجوع کنیم. در این ماده بیان شده است که وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به صورت مجانی به ملکیت دیگری در آورد. وصیت‌کننده موصی، کسی که از وصیت تملیکی نفع می‌برد موصی‌له و به موضوع آن موصی‌به گویند.

در واقع اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم موضوع بحث ما که از آن صحبت می‌کنیم همان هبه می‌باشد. اما یک تفاوت بزرگ با هبه دارد آن هم این است که وصیت همان‌طور که گفته شد عمل حقوقی معلق به فوت شخص است. در حالی که در هبه هر دو طرف عقد زنده هستند.

وصیت عهدی

عبارت است از این که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا اعمال دیگری مأمور می‌کند. به کسی که به موجب وصیت عهدی به عنوان ولی صغیر نصب می‌شود وصی گویند.
همان طور که در ماده ۸۲۶ قانون مدنی اشاره شد وصیت عهدی را می‌توان در واقع همان عقد وکالت در نظر گرفت اما یک تفاوت با عقد وکالت دارد و آن هم این است که معلق به فوت شخص می‌باشد. باید توجه کنیم که در خصوص آن مطابق آنچه که در ماده ۸۳۴ آمده است نیازی نیست به اینکه قبول صورت بگیرد. در متن ماده ۸۳۴ آمده است که در وصیت عهدی قبول شرط نیست. لیکن وصی می‌تواند مادام که موصی زنده است وصایت را رد کند اگر قبل از فوت موصی رد نکرد بعد از آن حق رد ندارد اگرچه جاهل بر وصایت بوده باشد.

بررسی قبول و رد | انواع وصیت

وقتی از قبول و رد صحبت می‌کنیم منظور ما وصیت تملیکی است نه عهدی چرا که در خصوص وصیت عهدی همان طور که بیان شد نیازی به قبول وجود ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

بررسی رجوع | انواع وصیت

مطابق آنچه که در ماده ۸۳۸ قانون مدنی اشاره شد وصیت قابل رجوع می‌باشد. شخصی که به عنوان موصی در نظر گرفته شده است این امکان را دارد که از تصمیم خود رجوع کند و این اتفاق تحت هر شرایطی می‌تواند به خواست او محقق شود حتی اگر موصی حق رجوع خود را ساقط کند تاثیری در رجوع کردن او ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیتنامه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله محرومیت از ارث را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 




:: برچسب‌ها: انواع وصیت کدامند ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: