عقد و قرارداد
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد افراد قصد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که معامله‌ای را با یکدیگر انجام دهند و یا مسئولیتی را به عهده بگیرند که در این موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانند از تنظیم عقد و قرارداد استفاده کنند تا بهتر به یکدیگر اعتماد نمایند و نسبت به تعهدات خود پایبندتر باشند. در ادامه قصد داریم مفهوم عقد و قرارداد را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

عقد و قرارداد به چه معناست ؟

شاید شما نیز بارها کلمه عقد را شنیده باشید ولی از مفهوم آن‌ در قوانین کشور اطلاعی نداشته باشید که در این باره باید بگوییم عقد نیز یک نوع قرارداد به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید که طی تنظیم آن افراد موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را به عهده بگیرند و اموری را انجام دهند. تنظیم عقد در موارد زیادی اتفاق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌افتد که این موارد شامل عقد بیع، عقد رهن، عقد مضاربه، عقد اجاره و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. عقد در قوانین کشور انواع مختلفی دارد و در شرایط مختلف تنظیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد. در ادامه انواع آن را‌ ذکر کرده‌ایم:

عقد تملیکی

در عقد تملیکی دو طرف موظف هستند که مالی را به دیگری بدهند و در عوض آن مال دیگری را دریافت نمایند. عقد تملیکی شامل عقود بیع، معاوضه، اجاره و…‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود.

عقد و قرارداد عهدی

در عقد عهدی یک طرف عقد ملزم به انجام کاری خواهد شد، عقد عهدی شامل عقودی مثل کفالت، حواله، ضمانت و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

عقد و قرارداد اذنی

عقد اذنی نیز یکی از انواع عقد به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید که در آن‌ هیچ کدام از طرفین ملزم به انجام کاری مشخص نیستند و صرف اذن و اجازه یک طرف جواز انجام اموری از جانب دیگریست. عقد اذنی شامل مواردی مثل وکالت، عاریه، ودیعه و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

مفهوم قرارداد چیست ؟

مفهوم قرارداد این است که دو طرف در قبال یکدیگر مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارند که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست آن‌ها را به خوبی انجام دهند. برای مثال در قرارداد یک طرف موظف به تحویل خانه‌اش به دیگری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و طرف مقابل نیز باید اجاره بهای آن خانه را پرداخت کند. عقد و قر‌ارد‌اد بسیار شبیه به هم هستند اما تنها موردی که آن‌ها را از یکدیگر متمایز ساخته است این است که عقد شامل موارد مشخصی مثل بیع، رهن و…‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود اما قرار‌دا‌د تما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می توافقات بین فردی را در بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

وجه مشترک عقد‌ و قرارداد چیست ؟

وجه مشترک میان عقد و قرا‌رداد تعهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد، این به این معنی است که در هر دو مورد عقد و قر‌ارداد هر دو طرف متعهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست به تعهدات خود پایبند بوده و وظایف خود را انجام دهند.

سوالات متداول

عقد به چه معناست ؟

عقد به این معنی است که دو یا چند نفر در قبال یکدیگر مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را به عهده گرفته و اموری را انجام خواهند داد.

وجه مشترک عقد و قرارداد چیست ؟

تعهد.

آیا قرارداد شامل تمام عقود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد و قر‌ارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد و قرار‌داد پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: عقد و قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: