اعسار چیست
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از دغدغه‌‌‌‌‌های اصلی انسان مربوط به امور معیشتی و اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. بسیاری از اشخاص با مشکلات مالی دست و پنجه نرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و برای کسب رزق حلال به سختی باید کار و تلاش کنند‌‌‌‌‌‌. اما متاسفانه در برخی از موارد افراد مغلوب شرایط بد اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و به دنبال آن دچار دردسرهای زیادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند به حدی که حتی نمی‌توانند نیاز‌‌‌‌‌های اساسی و اولیه زندگی خود را برطرف کنند‌‌‌‌‌‌. این وضعیت زمانی که اشخاص به دیگران بدهی داشته باشند تشدید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. قانون در این وضعیت افراد را معسر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند و برای آن قوانین و مقررات خاصی را وضع کرده است‌‌‌‌‌‌. در این مطلب به بررسی اینکه اعسار چیست و چه شرایطی دارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

اعسار چیست ؟

ریشه ا‌عسار کلمه عسر به معنای رنج و سختی است و از نظر لغوی ا‌عسار به معنای نیازمند شدن و تنگ دستی و قرار گیری در تنگنای مالی است.

از نظر فقهی ا‌عسار معادل افلاس است و حالتی است که در آن شخص به دلیل عدم دسترسی به اموال خود یا عدم کفایت اموال توان پرداخت بدهی‌‌‌‌‌های خود را ندارد.

در اصطلاح حقوقی ا‌عسار وضعیتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که در آن فرد به دلیل تنگدستی و مشکلات اقتصادی امکان پرداخت بدهی‌‌‌‌‌های خود را ندارد. این وضعیت مخصوص افراد عادی است نه تُجاری که مشغول کار تجاری هستند.

معسر چه کسی است ؟

معسر نیز از ریشه ا‌عسار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌. معسر فردی است که دارای اعسار است یعنی به دلیل تنگنای مالی و اقتصادی توان پرداخت دیون و خرج‌های مرسوم دادگاه را ندارد. در فقه به چنین شخصی مفلس نیز ‌‌‌‌‌‌می‌گویند.

بین معسر و ورشکسته تفاوت‌‌‌‌‌هایی وجود دارد از جمله اینکه ا‌عسار برای اشخاص عادی است ولی ورشکستگی برای تجار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. همچنین شخص معسر محجور نیست و می‌تواند در اموال خود تصرف کند اما این امکان برای ورشکسته وجود ندارد.

انواع اعسار چیست ؟

در یک تقسیم بندی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان ا‌عسار را به دو دسته تقسیم نمود: 1/ ا‌عسار مطلق 2/ ا‌عسار نسبی.

1/ ا‌عسار مطلق: حالتی است که در آن شخص به دلیل تنگدستی اصلا نمی‌تواند دیون خود یا هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی را پرداخت کند. در واقع شخص معسر هیچ پولی برای پرداخت کردن ندارد‌‌‌‌‌‌.

2/ ا‌عسار نسبی: در این حالت شخص دچار مشکل مالی و تنگدستی است به حدی که نمی‌تواند مبالغ یاد شده را به طور کامل پرداخت نماید اما ‌‌‌‌‌‌می‌تواند دیون یا هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی را به صورت اقساط و به تدریج پرداخت نماید.

راه‌‌‌‌‌های اثبات اعسار چیست ؟

قطعا به صرف این که اشخاص اعلام کنند که توانایی مالی ندارند به معنای تایید ا‌عسار آن‌ها نیست بلکه باید این موضوع اثبات گردد. برای اثبات این امر در قانون محکو‌‌‌‌‌‌میت‌‌‌‌‌های مالی دو راه مطرح شده است‌‌‌‌‌‌. اولا اقرار طلبکاران دوما دو شاهد عادل.

در صورتی که خود طلبکاران اعتراف نمایند که شخص بدهکار معسر است و توانایی پرداخت بدهی‌‌‌‌‌های خود را ندارد حکم ا‌عسار شخص ثابت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

از راه‌‌‌‌‌های دیگر راه‌‌‌‌‌های اثبات ا‌عسار شهادت دو شاهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌. این راه در سیستم قضایی برای اثبات ا‌عسار رایج‌ترین راه است و افراد با حاضر کردن دو شاهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند ا‌عسار خود را اثبات نمایند. البته این شهود باید اطلاع دقیق از اموال و دارایی‌‌‌‌‌ها و همین طور در مورد دیون شخص مدعی ا‌عسار داشته باشند. شهود باید منبع اطلاعات خود را مشخص کنند.

نکته: بهتر است که چهار شاهد داشته باشید و دو شاهد حداقل شهود لازم برای اثبات اعسار است.

دادخواست ا‌عسار چیست ؟

فردی که بدهی داشته باشد اما نتواند آن بدهی را پرداخت کند به طور مثال زوج توان پرداخت مهریه را نداشته باشد یا اینکه فرد توان پرداخت هزینه‌‌‌‌‌های لازم برای یک دادرسی مثل هزینه کارشناسی و‌‌‌‌‌‌… را نداشته باشد در این صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه دادخواستی ارائه دهد و در آن اعلام نماید که توانایی پرداخت دیون خود یا هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی را ندارد.

در این صورت فرد باید دلایل خود از جمله اسناد و مدارک مربوط به اموال و دارایی‌‌‌‌‌های خود و همچنین دیون خود را در دادگاه ارائه نماید. همچنین در جلسه دادگاه ا‌عسار باید شاهد‌‌‌‌‌ها حاضر شده و به ا‌عسار شخص شهادت دهند. در این صورت دادگاه با بررسی‌‌‌‌‌های همه جانبه بعد از اثبات اینکه شخص واقعا معسر است حکم به ا‌عسار او ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد و فرد از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌های دادرسی معاف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

در مورد دیون باید گفت همچنان بر ذمه شخص ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ماند اما به دلیل ا‌عسار دادگاه برای پرداخت آن با توجه به وضعیت فرد قسط بندی ‌‌‌‌‌‌می‌کند.

حکم صادره از سوی دادگاه در خصوص ا‌عسار قابل اعتراض ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد شما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید برای اعتراض به حکم ا‌عسار از مشاوره حقوقی وکلای وکیل دات کام استفاده نمایید.

سوالات متداول

ا‌عسار چیست ؟

ا‌عسار حالتی است که در آن شخص به دلیل عدم کفایت اموالش یا عدم دسترسی به آن‌‌‌‌‌ها توانایی پرداخت دیون خود را ندارد‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

معسر چه کسی است ؟

کسی که اموال او برای دیونش کفایت نمی‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

راه‌‌‌‌‌های اثبات ا‌عسار چیست ؟

اثبات ا‌عسار از طریق چهار شاهد امکان دارد‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در مورد دعوای ا‌عسار از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعسار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعسار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: اعسار چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: