فروش مال غیر
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی دو نفر ‌‌‌‌می‌خواهند که چیزی را در قبال چیز دیگر به یکدیگر بدهند در واقع با هم معامله کرده‌اند و هر فرد موظف است که هر چیزی را که مابه‌ازای معامله قرار داده است به طرف دیگر بپردازد. اما در برخی موارد ممکن است معاملات اشکالاتی داشته باشند و جرم فروش مال غیر در آن‌‌‌‌‌ها صورت بگیرد. در ادامه قصد داریم در مورد جرم فروش مال غیر توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

فروش مال غیر به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

‌فروش ما‌ل غیر یکی از جرائمی است که قانونگذار برای آن مجازاتی را در نظر گرفته است. در این نوع جرم شخص مجرم مال فرد دیگر را بدون ‌اجازه او به فروش ‌‌‌‌می‌رساند. برای مثال تصور کنید خانه‌‌‌‌‌‌ای دارید که کسی در آن‌ زندگی ‌‌‌‌نمی‌کند و فرد مجرم خانه شما را بدون اجازه شما اجاره ‌‌‌‌می‌دهد که در این صورت ‌فروش ما‌ل غیر صورت گرفته است و شما ‌‌‌‌می‌توانید مالکیت خود اعلام نمایید و از مجرم در دادسرا شکایت کنید. ‌فروش ما‌ل غیر در دو قالب فروش اموال منقول و غیر منقول صورت ‌‌‌‌می‌گیرد که با هم تفاوت‌‌‌‌‌هایی دارند.

فروش اموال منقول

مال منقول به مالی‌ گفته ‌‌‌‌می‌شود که اگر جابه‌جا شود آسیبی به آن ‌‌‌‌‌نمی‌رسد و از ارزش آن کم ‌‌‌‌نمی‌شود. برای مثال ساعت، لوازم قیمتی و طلا جزو اموال منقول به حساب آمده و مجرم ‌‌‌‌می‌تواند با سوء استفاده از آن‌‌‌‌‌ها مرتکب جرم‌‌ فروش ما‌ل غیر شود.

فروش اموال غیر منقول

مال غیر منقول به مالی گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ امکان جابه‌جایی آن وجود نداشته باشد، برای مثال خانه و زمین دو مال غیر منقول به حساب ‌‌‌‌می‌آیند که مجرم با سوء استفاده از این دو نوع مال نیز ‌‌‌‌می‌تواند مرتکب جرم ‌فروش ما‌ل غیر شود.

آیا در صورت وقوع جرم فروش مال غیر ممکن است مالک و خریدار نیز مجرم محسوب شوند‌‌‌‌‌‌ ؟

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم فقط شخصی که مرتکب ‌فروش ما‌ل غیر شده است (یعنی فروشنده) مجرم نیست و ممکن است مالک یا خریدار نیز مجرم به حساب بیایند. در ادامه چگونگی مجرم شناخته شدن مالک و خریدار شرح داده شده است:

مجرم شدن مالک

در برخی موارد دیده شده است که مالک نیز در ‌فروش ما‌ل غیر مجرم شناخته ‌‌‌‌می‌شود. اگر مالک متوجه شود که مالش بدون اجازه او معامله شده است ‌‌‌‌می‌بایست در مدت زمان یک ماه به دادگاه مراجعه نماید و مالکیت خود را اعلام کند و در غیر این صورت ممکن است دادگاه او را مجرم به حساب بیاورد. دلیل آن است که در برخی موارد مالک و فروشنده با هم هماهنگ هستند تا از خریدار کلاهبرداری کنند.

مجرم شدن خریدار

در این نوع جرم ممکن است خریدار نیز مجرم شناخته شود، اگر خریدار از وقوع جرم ‌فروش ما‌ل غیر اطلاعی نداشته باشد مجرم نیست اما ‌اگر از این جرم اطلاع داشته باشد و با وجود‌ مطلع بودن از عدم مالکیت فروشنده باز هم معامله را انجام ‌دهد مجرم است و دادگاه او را در جرم شریک ‌‌‌‌می‌داند. دلیلش آن است که ممکن است خریدار و فروشنده با هم تبانی کرده باشند تا از شخص مالک کلاهبرداری نمایند.

چگونه پس از پس از وقوع جرم فروش مال غیر مال را پس بگیریم‌‌‌‌‌‌ ؟

در صورتی که جرم ‌فروش ما‌ل غیر انجام شده باشد شاکی ‌‌‌‌می‌بایست به دادسرای کیفری مراجعه نماید و با طرح دعوا از دادسرا بخواهد که مال او را به او بازگرداند. شاکی ‌‌‌‌می‌بایست مدارک معتبری را به دادسرای کیفری ارائه کند تا جرم ‌اثبات گردد.

پس از اثبات جرم دادسرا مجرم را موظف ‌‌‌‌می‌کند که مال را به صاحبش بازگرداند که به این کار رد مال ‌‌‌‌می‌گویند.

مجازات جرم فروش مال غیر چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

جرم ‌فروش ما‌ل غیر از جمله جرائمی ‌است که قانونگذار برای آن مجازات سختی را در نظر گرفته است و از جرائم نابخشودنی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. حتی اگر شاکی نیز رضایت دهد باز هم مجرم در این نوع جرم مجازات خواهد شد. مجازات فردی که مرتکب ‌فروش ما‌ل غیر ‌‌‌‌می‌شود به شرح زیر است:

  • مجرم از یک ‌تا هفت سال به حبس محکوم ‌‌‌‌می‌شود.
  • مجرم ‌‌‌‌می‌بایست برابر مالی که ربوده است را به عنوان جریمه نقدی بپردازد.
  • مجرم باید مالی را که به فروش رسانیده به صاحبش بازگرداند.

سوالات متدوال

فروش مال غیر به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

وقتی شخصی مالی را بدون اجازه صاحبش به فروش برساند و یا از آن منفعتی دریافت کند که در واقع آن منفعت متعلق به صاحب مال است مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

مجازات حبس فروش مال غیر چقدر است‌‌‌‌‌‌ ؟

از یک تا هفت سال.

برای شکایت از مجر‌‌‌‌می که مرتکب فروش مال غیر شده است ‌‌‌‌می‌بایست به کجا رجوع کرد‌‌‌‌‌‌ ؟

به دادسرای کیفری.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش ما‌ل غیر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فروش ما‌ل غیر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 




:: برچسب‌ها: فروش مال غیر ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: