مصرف مشروبات الکلی | مجازات، پیامد های آن
نوشته شده توسط : vakiel

مصرف مشروبات الکلی به نوعی از انواع اعتیاد محسوب می‌شود و از جنبه‌های متعددی می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد اما در این مقاله قصد داریم مصرف مشروبات الکلی را در قانون بررسی کنیم و با مجازات این جرم و همچنین تخفیف مجازات آن آشنا شویم. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که در آیه 219 سوره بقره در خصوص مصرف مشروبات الکلی و قمار به این نکته اشاره شده است که در انجام این دو امر گناه و زیان بزرگی وجود دارد و در واقع اینطور بیان شده است که گناه انجام این دو عمل از نفعشان بیشتر است.

 منبع : مصرف مشروبات الکلی | مجازات، پیامد های آن

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1-ماده 264 قانون مجازات| مصرف مشروبات الکلی

مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

برای ساده‌تر شدن این ماده از قانون مجازات به چند نکته باید اشاره کنیم، واژه تدخین به معنای دود کردن است و قانون گذار همان طور که بیان کرده است اهمیتی برای شکل مصرف کردن مشروبات الکلی قائل نیست چنانکه در قانون بیان شده است: کم بودن یا  زیاد بودن، جامد بودن یا مایع بودن خالص بودن یا مخلوط بودن به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. معنای عبارت حد در عالم حقوق گونه‌ای از مجازات است که شرع آن را تعیین می‌کند.

2-ماده 265 قانون مجازات| مصرف مشروبات الکلی

حد مصرف مسکر، 80 ضربه شلاق است. همان طور که در این ماده از قانون بیان شده است مجازات مصرف مشروبات الکلی 80 ضربه شلاق می باشد. این مجازات کم یا زیاد نمی‌شود و اگر شرایط اثباتی جرم فراهم باشد مجازات همواره مقدار ثابتی دارد. مگر اینکه مرتکب توبه کند و این توبه پذیرفته شود.

برای آشنایی با مفهوم توبه در قانون و شرایط آن مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

3 -ماده 266 قانون مجازات| مصرف مشروبات الکلی

غیر مسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر، محکوم به حد می‌شود.

تبصره: اگر مصرف مسکر توسط غیر مسلمان علنی نباشد لکن مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می‌گردد. در این ماده قانون گذار با پرداختن به این موضوع در خصوص مصرف مشروبات الکلی، به طور جزئی این مسئله را مورد بررسی قرار داده است.

4-ماده 701 قانون مجازات| مصرف مشروبات الکلی

هرکس متجاهراً و به نحو علنی در اماکن و معابر و مجامع عمومی مشروبات الکلی استعمال نماید، علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به دو تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می‌شود.

به بیان ساده‌تر باید به چند نکته اشاره کنیم، معنای واژه متجاهراً به طور آشکار و بی‌پرده کاری انجام دادن است. یعنی اگر کسی مشروبات الکلی  را در اماکن عمومی و محل‌هایی این چنینی مصرف کند هم حد شرعی شرب خمر و هم دو تا شش ماه حبس تعزیری برای او در نظر گرفته می‌شود.

5-ماده  702 قانون مجازات اسلامی| مصرف مشروبات الکلی

هرکس مشروبات الکلی را بسازد، یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگه داری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش ماه تا یک سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده محکوم می‌شود.

با توجه به متن ماده این نتیجه گرفته می‌شود که قانون گذار مجازات‌های سنگینی برای اعمال یاد شده در نظر گرفته است.

نتیجه

با توجه به شرع مقدس اسلام و با رجوع به آیات قرآن متوجه شدیم که مصرف شرب خمر در دین اسلام عملی می‌باشد که صراحتاً نهی شده است و در مواد قانونی برای این جرم و جرائم مرتبط با آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. هم چنین استعمال مشروبات الکلی اثرات مخرب جسمانی نیز دارد که نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود و در نهایت باز هم به این نکته اشاره می‌کنیم که مرتکب این جرم در صورتی که واجد شرایط باشد می‌تواند مشمول مقررات توبه گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مصرف مشروبات الکلی و مجازات آن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 




:: برچسب‌ها: مصرف مشروبات الکلی ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: