حداقل سن قانونی ازدواج
نوشته شده توسط : vakiel

سن قانونی ازدواج مقوله‌ای است که در حال حاضر به دلیل مطرح شدن پدیده‌هایی مثل کودک همسری مورد  توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است؛ با توجه به جنبه‌های متعدد این موضوع، از قبیل جنبه‌های حقوقی، روانی و اجتماعی سعی داریم تا در این مقاله به بررسی عواملی بپردازیم که موجب می‌شوند تا اشخاص پیش از رسیدن به سن قانونی ازدواج کنند؛ همچنین در این راستا به قانون نیز استناد می‌کنیم و در جریان دیدگاه قانون گذار در این خصوص قرار می‌گیریم چرا که با توجه به آثار این پدیده نمی‌توان نسبت به آن بی‌اعتنا بود. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در ازدواج می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

سن قانونی ازدواج | استناد به ماده1041قانون مدنی

نظر قانون در خصوص سن قانونی ازدواج در طول سالیان تغییرات بسیاری را به خود دیده است و در نهایت به این صورت بیان شده است که ( عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. )  به زبان ساده‌تر، اگر سه شرط محقق شود برای نکاح دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال مانعی وجود ندارد و این سه شرط عبارتند از اذن ولی، شرط رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه صالح.

توصیه می کنیم مقاله دادگاه خانواده را مطالعه نمایید.

آیا اهمیت مسائل مادی همچون مهریه مهم تر از مسائلی مثل تشکیل خانواده و نکاح  است ؟

پسرانی که کمتر از 18 سال سن دارند برای نکاح  به اجازه پدرانشان نیازی ندارند ولی وقتی بحث مسائل مالی مانند مهریه مطرح می‌شود این اشخاص نیاز به ضمانت پدر دارند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اهمیت مسائل مالی مانند مهریه از تشکیل خانواده و ازدواج بیشتر در نظر گرفته شده است این در حالی است که خانواده از نخستین و مهم‌ترین عناصری است که تأثیر بسیاری بر جامعه می‌گذارد.

توصیه می‌کنیم مقاله توقیف اموال برای مهریه مطالعه نمایید.

سن قانونی ازدواج | کنوانسیون بین المللی حقوق کودک

همچنین، ماده یک کنوانسیون بین المللی حقوق کودک که دولت ایران از امضاء کنندگان آن می‌باشد افراد انسانی زیر 18 سال را کودک خطاب کرده است، ( مگر اینکه طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک، سن بلوغ کمتر تشخیص داده شود ) . با توجه به این دلایل و دلایل قابل تأمل دیگری فعالان اجتماعی و حقوقی در ایران تلاش می‌کنند تا اصلاحاتی در خصوص سن قانونی ازدواج صورت گیرد.

سن قانونی ازدواج | عوامل کودک همسری

1- فقر

در کنار عوامل متعدد کودک همسری، فقر را می‌توان از عوامل مهم و تاثیر گذار دانست؛ با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌های فقیر می‌توان به قطعیت گفت که آن‌ها از طریق ازدواج فرزندانشان می‌توانند با دریافت مهریه و شیر بها منفعت کسب کنند همچنین آن‌ها می توانند هزینه‌های خود را نیز کاهش بدهند به همین خاطر است که در موارد بسیاری کودکان خودشان را وادار به ازدواج در سنین خیلی پایین می‌کنند.

2- فساد اخلاقی در جامعه

در جوامعی که اصول اخلاقی مستحکمی حکم می‌کند، بارداری قبل از ازدواج باعث طرد شدن از خانواده می‌شود برای رهایی از این مسئله، خانواده‌ها بدون اینکه سن قانونی ازدواج را در نظر بگیرند  پدیده کودک همسری را می‌پذیرند تا به نوعی از فساد اخلاقی جلوگیری کنند.

3- جنگ

برخی از خانواده‌ها در موقعیت‌های بحرانی مانند جنگ برای اینکه از فرزندانشان در مقابل خطرات و تهدیدهایی مانند خشونت‌های جنسی که در جنگ‌ها رایج است محافظت کنند ازدواج کودکان خود را مناسب‌ترین راه حل می‌دانند.

4- سنت ها و رسوم

با توجه به سنت‌ها و رسومی که در اکثر جوامع راجع به ازدواج وجود دارد در مواردی مشاهده شده است که اشخاص، کودکان خود را از سنین پایین وادار به ازدواج می‌کنند بدون اینکه اثر مخرب این عمل را در نظر بگیرند.

سن قانونی ازدواج | پیامدها و نتایج کودک همسری

– آسیب پذیری در برابر سرطان دهانه رحم

– سقط جنین

– خشونت‌های فیزیکی ، احساسی و جنسی

– مشکلات متعدد نوزادان

– مشکلات در حین زایمان

– ایجاد پدیده کودک بیوگی

– ایجاد پدیده کودک مطلقه

-افسردگی

جمع بندی حداقل سن قانونی ازدواج در ایران

فعالان حقوقی و اجتماعی تلاش می‌کنند که اصلاحاتی در قانون در جهت افزایش حداقل سن قانونی ازدواج انجام شود، همچنین آگاهی طبقات مختلف جامعه در خصوص پیامدهای این امر باید افزایش داده شود تا خانواده‌ها متوجه باشند که با رضایت دادن به ازدواج فرزندانشان در سنین پایین و توجه نکردن به سن قانونی ازدواج، آن‌ها را در معرض چه آسیب‌هایی قرار می‌دهند . گروهی از افراد که از موافقین پدیده کودک همسری هستند بر این باورند که این ازدواج‌ها موجب افزایش جمعیت می‌شود و افزایش جمعیت برای جامعه ما حیاتی  است، در مقابل مخالفان کودک همسری معتقد هستند که باید شرایط ازدواج را برای گروه سنی بالاتر به عنوان مثال 18تا 40 سال  فراهم کرد و این در حالی است که در این گروه سنی افراد مجرد بسیاری در انتظار شرایط مطلوب برای ازدواج هستند و اینگونه مساله افزایش جمعیت نیز حل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حداقل سن ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حداقل سن ازدواج پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه ازدواج می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 




:: برچسب‌ها: حداقل سن قانونی ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: