جرایم قابل گذشت | تعریف – مصادیق – شرایط گذشت شاکی – نحوه گذشت
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما جرائم به طور کلی یا جنبه عمومی دارند و یا جنبه خصوصی و همین مسئله قابل گذشت بودن یا نبودن آن‌ها را مشخص می‌کند. جرائمی که ‌جنبه عمومی داشته باشند در دسته جرائم غیر قابل گذشت قرار می‌گیرند زیرا این نوع جرائم می‌توانند به جامعه آسیب وارد کنند. اما جرائمی که جنبه خصوصی داشته باشند تنها به یک ‌فرد ضرر و زیان وارد کرده‌‌‌‌اند و جزو دسته جرائم قابل گذشت قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم در خصوص جرایم قابل گذشت توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  جرایم قابل گذشت

 

 

جرم قابل گذشت چه نوع جرمی است‌‌‌‌ ؟

جرم قابل گذشت به جرمی گفته می‌شود که در آن‌ برای تعقیب مجرم نیاز به وجود شکایت یک شاکی خصوصی می‌باشد و در صورتی که هیچکس از مجرم شکایت نکرده باشد جرم مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. مهم‌‌‌ترین ویژگی جرائم ‌قابل گذشت که آن‌ها را از دیگر جرائم متمایز ساخته است این می‌باشد که قانونگذار در وقوع جرم قابل گذشت به فرد شاکی این حق را داده است که از جرم ‌گذشت کند و خواهان متوقف شدن تعقیب مجرم شود. در این نوع جرم هرگاه شاکی گذشت خود را اعلام کند دادگاه طبق نظر او پرونده را مختومه اعلام می‌نماید و پس از گذشت مجرم دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت. برای مثال زنی که از جرم ترک انفاق گذشت کند در واقع یک جرم قابل گذشت را بخشیده است.

شرایط گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت چیست‌‌‌‌ ؟

برای اینکه فرد شاکی بتواند از جرائم قابل گذشت فرد مجرم گذشت کند می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند تا گذشت او مورد تایید دادگاه قرار بگیرد و از اعتبار قانونی برخوردار شود. شرایط گذشت شاکی در جرائم قابل گذشت به شرح زیر می‌باشند:

  • گذشت شاکی می‌بایست به صورت صریح و واضح بیان شود و باید نشان دهد که قصد گذشت از جرم را دارد.
  • شاکی باید در اعلام گذشت خود از فعلی استفاده کند که منظور بر گذشته‌‌ای نزدیک داشته باشد، همانند فعل‌های مضارع و ماضی.
  • گذشت از جرم توسط شاکی نمی‌تواند به صورت شرطی انجام شود، برای مثال زن نمی‌تواند بگوید از مهریه خود گذشتم ولی همسرم باید در عوض خانه‌اش را به نام من بزند.
  • گذشت می‌تواند هم به صورت‌ کتبی و هم‌ به صورت شفاهی اعلام شود.

نحوه گذشت از جرایم قابل گذشت

برای گذشت شاکی از جرائم‌ قابل گذشت می‌بایست او به دادگاه رجوع نموده و در صورت وجود شرایط گذشت ‌نمودن ‌خود را از جرم اعلام کند. پس از اعلام گذشت توسط شاکی فرد مجرم بخشیده شده و دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت. برای مثال زن می‌تواند از جرم ترک انفاق همسر گذشت کند و برای گذشت حتما می‌بایست به دادگاه مراجعه کند که در این صورت مرد بخشیده شده و دیگر مورد تعقیب قرار نمی‌گیرد. البته برای گذشت از جرم حتما می‌بایست شرایط ذکر شده در بالا وجود داشته باشد.

قوانین مهم در خصوص گذشت شاکی از جرم قا‌بل گذشت

برای گذشت شاکی از یک جرم‌ قابل گذشت قوانینی وضع گردیده‌‌‌‌اند که می‌بایست به آن‌ها توجه ‌نمود. این‌ قوانین به شرح زیر می‌باشند:

  • چنانچه شاکی بعد از صادر شدن حکم گذشت خود را اعلام کند ادامه مجازات فرد مجرم لغو گردیده و پرونده مختومه اعلام می‌شود.
  • چنانچه تعداد شاکیان متعدد باشد حتی اگر یکی از آن‌ها از مجرم شکایت کند پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد اما برای گذشتن از جرم می‌بایست همه شاکیان گذشت خود را اعلام کنند تا تعقیب مجرم متوقف شود.
  • در صورتی که فرد متضرر از جرم از دنیا برود حق شکایت به خانواده او داده می‌شود و اگر خانواده از جرم گذشت کنند فرد مجرم دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت.
  • گذشت از جرایم قابل گذشت فقط می‌تواند مانع تعقیب کیفری فرد شود و جنبه کیفری جرم را متوقف سازد، به همین دلیل در صورت گذشت نیز جرم قابل پیگیری حقوقی می‌باشد و شاکی می‌تواند طرح دعوی حقوقی نماید.
  • در صورت گذشت شاکی از جرم قاضی می‌تواند با سنجیدن شرایط از گذشت او تنها برای تخفیف مجازات استفاده کند نه توقف کامل تعقیب مجرم که این مورد در دادگاه مشخص می‌شود. در جرایم غیر قابل گذشت گذشت شاکی تنها به عنوان عامل تخفیف مجازات مطرح است

سوالات متداول

جرم قابل گذشت نیاز به شاکی خصوصی دارد‌‌‌‌ ؟

بله در صورت وجود شاکی خصوصی این جرم قابل پیگیری خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

گذشت از جرم قابل گذشت را به چه روشی می‌توان اعلام ‌نمود‌‌‌‌ ؟

گذشت از جرم را می‌توان به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جر‌ایم قابل گذشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جر‌ایم قابل گذشت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع :  جرایم قابل گذشت

 

 





:: برچسب‌ها: جرایم قابل گذشت ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: