قتل در تصادف رانندگی
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه پیشرفت علم باعث شده است انسان‌‌ها امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشند و بتوانند بسیار آسان‌تر به انجام امور خود بپردازند. برای مثال با اختراع خودرو انسان ‌می‌تواند با سرعت در محلی که ‌می‌خواهد حاضر شود اما پیشرفت علم همیشه هم خوشایند و مفید نیست و ‌می‌تواند به انسان زیان‌‌هایی را وارد کند که جبران ناپذیر هستند. تصادفات رانندگی یکی از همین زیان‌‌ها ‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد قتل در تصادف رانندگی و مجازات آن توضیحاتی‌ را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : قتل در تصادف رانندگی

 

 

 

قتل در تصادف رانندگی

امروزه تصادفات رانندگی با افزایش چشمگیری مواجه شده است و به یک معضل برای جامعه تبدیل شده است. تصادفات رانندگی علاوه بر خسارت‌‌های مالی که بر جا ‌می‌گذارد ‌می‌تواند خسارت جانی نیز داشته باشد و حتی در برخی موارد باعث مرگ افراد ‌می‌شود. قتل افراد در تصادفات رانندگی در اکثر مواردی که تصادف سختی اتفاق می‌افتد پیش ‌می‌آید.

اکثر افراد تصور ‌می‌کنند که ‌اگر در تصادف رانندگی فردی توسط دیگری به قتل برسد مجازات فرد قاتل قصاص خواهد بود اما در این‌باره باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است و قتل در تصادفات رانندگی در دسته قتل‌‌های غیر عمد قرار می‌گیرد و مجازات آن‌ به جای قصاص پرداخت دیه خواهد بود. در زیر چند نمونه از دلیل مرگ افراد در تصادفات رانندگی بیان شده است:

  • بی‌مهارتی راننده.
  • ‌‌‌بی‌احتیاطی و ‌‌‌بی‌مبالاتی.
  • رعایت نکردن قوانین و مقررات رانندگی.

اگر قتل در تصادف رانندگی به علت سبقت غیر مجاز، سرعت و به طور کلی تخلف راننده باشد باز در دسته قتل‌‌های غیر عمد قرار ‌می‌گیرد زیرا فرد قصد رعایت نکردن قواعد رانندگی را داشته است اما قصد قتل فرد مقتول را نداشته و مجازات او نیز قصاص نخواهد بود. حتی اگر راننده دارای گواهینامه نباشد نیز قتل غیر عمد محسوب ‌نمی‌شود.

مجازات قتل در تصادف رانندگی چیست ؟

با وجود اینکه قتل در تصادفات رانندگی جزو قتل‌‌های غیر عمد محسوب ‌می‌شود اما چون در هر حال جرم به حساب ‌می‌آید و معمولا به علت رعایت نکردن قوانین رانندگی اتفاق ‌می‌افتد قانونگذار مجازاتی را برای آن‌ وضع نموده است. مجازات قتل در تصادفات رانندگی به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • شش ماه تا سه سال حبس.
  • پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم.

مجازات قتل در تصادفات رانندگی موارد بالا ‌می‌باشد و اگر اولیای دم مقتول دیه را از مجرم مطالبه کنند او موظف به پرداخت آن خواهد بود. البته اولیای دم ‌می‌توانند دیه را به او ببخشند اما بخشش آن‌‌ها باعث تبرئه شدن مجرم ‌نمی‌شود زیرا جرم‌ او جنبه عمومی دارد و باید مجازات شود.

بخشش اولیای دم و تخفیف در مجازات مجرم

همانطور که در بالا گفته شد اگر اولیای دم مجرم را ببخشند بازهم او مجازات ‌می‌شود زیرا جرمی که مرتکب شده است جنبه عمومی دارد اما اگر اولیای دم مجرم را ببخشند ‌می‌توانند باعث تخفیف در مجازات مجرم شوند.‌ برای مثال در صورت بخشش اولیای دم قاضی ‌می‌تواند مجازات حبس مجرم را تقلیل دهد.

سوالات متداول

مجازات قتل در تصادفات رانندگی قصاص است ؟

خیر قتل در تصادفات رانندگی جزو قتل‌‌های غیر عمد به حساب ‌می‌آید و مجازات آن نیز قصاص نخواهد بود.

اگر فرد بدون ‌دارا بودن گواهینامه در تصادف رانندگی مرتکب قتل شود مجازات او چیست ؟

در این‌ صورت بازهم جرم فرد غیر عمدی تلقی ‌می‌شود و مجازات او حبس و پرداخت دیه خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قتل در تصا‌دفات رانندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قتل در تصا‌دفات رانندگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

منبع : قتل در تصادف رانندگی





:: برچسب‌ها: قتل در تصادف رانندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: