سامانه سها
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه یکی از اهداف اصلی و مهم قوه‌‌‌‌ قضائیه اجرای عدالت الکترونیک می‌‌‌‌باشد. در این راستا برای انجام امور قضایی از جمله ثبت دادخواست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌، ابلاغیه‌ها‌‌‌ و… سامانه‌ها‌‌‌ی مختلفی مانند ثنا‌‌‌‌‌، ساجد و… راه اندازی شده است. اما قطعا استفاده از این خدمات الکترونیک نیاز به راهنمایی و آموزش دارد. در این مطلب به بررسی سامانه‌‌‌‌ سها می‌‌‌‌پردازیم که این سامانه برای راهنمایی چگونگی انجام خدمات الکترونیک قضایی است.

 

منبع : سامانه سها

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سامانه سها یا سامانه هدایت الکترونیک

بخش زیادی از فعالیت‌ها‌‌‌ی قضایی مانند ثبت دادخواست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌، شکوائیه‌‌‌‌‌، ابلاغیه و… از طریق سامانه‌ها‌‌‌ی الکترونیک و از راه دور انجام می‌‌‌‌شود. اما بسیاری از افرادی که به هر دلیلی درگیر پرونده‌‌‌‌ قضایی هستند از چگونگی انجام فعالیت‌ها‌‌‌ی الکترونیکی مطلع نیستند. آن‌ها نمی‌‌‌‌دانند که چگونه باید کارهای خود را از راه دور و از طریق اینترنت انجام دهند. به همین دلیل قوه‌‌‌‌ قضائیه برای آشنایی اشخاص با چگونگی انجام فعالیت‌ها‌‌‌ی قضایی سامانه‌‌ای را با عنوان سها راه اندازی کرده است.

سها مخفف سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک است و همانطور که از نام آن مشخص است فقط صرفا برای آموزش و راهنمایی اشخاص است. اشخاص می‌‌‌‌توانند با مراجعه به این سامانه پاسخ سوالات خود در مورد امور حقوقی و قضایی را دریافت کنند.

همچنین در این سامانه به افراد آموزش داده می‌‌‌‌شود که چگونه از سایر خدمات قضایی الکترونیک استفاده نمایند. مطالب آموزشی حقوقی در این سامانه قرار داده شده است.

چگونگی دسترسی به سامانه سها

برای دسترسی به این سامانه در ابتدا از طریق یکی از موتورهای جستجو مانند google chrome‌‌‌‌‌ وارد سایت شوید. آدرس saha.eadl.ir را جستجو نمایید‌‌‌‌‌. سپس صفحه‌‌‌‌ اصلی برای شما باز می‌‌‌‌شود و می‌‌‌‌توانید از خدمات این سایت استفاده نمایید.

نحوه استفاده از سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک

این سامانه برای آموزش اشخاص بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی دارد. افراد می‌‌‌‌توانند در صفحه‌‌‌‌ اول در بخش جست و جو عنوان و عبارت مورد نظر خود را جست و جو نمایند و سپس تمام مطالب مربوط به آن برای افراد نمایش داده می‌‌‌‌شود. عکس

به طور مثال در بخش جست و جو عبارت پرداخت مهریه را وارد نمایید سپس تمام مطالب مرتبط نمایش داده می‌‌‌‌شود.

همچنین با انتخاب هر گزینه می‌‌‌‌توانید خدمات مربوط به آن را دریافت نمایید.

کاربرد سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک

هدف اصلی این سامانه آموزش است و دارای بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی برای آموزش و راهنمایی افراد دارد از جمله:

1/ معرفی مراجع قضایی و صلاحیت آن‌ها‌‌‌.

2/ فرآیند این رسیدگی.

3/ نشان دادن موقعیت مکانی حوزه‌ها‌‌‌ی قضایی.

4/ محتوای آموزشی.

5/ محاسبه‌‌‌‌ هزینه‌‌‌‌ دادرسی.

6/ محاسبه‌‌‌‌ تعرفه‌‌‌‌ خدمات.

7/ سوالات حقوقی: در این بخش می‌‌‌‌توانید سوالات سایر اشخاص و پاسخ‌ها‌‌‌ی داده شده به آن‌ها‌‌‌ را ببینید.

8/ مقالات حقوقی.

9/ جستجوی دفاتر خدمات قضایی: در این بخش می‌‌‌‌توانید آدرس و شماره تماس‌‌‌‌‌ دفتر خدمات قضایی در محدوده و آدرس مورد نظر خود را پیدا کنید.

10/ دعاوی حقوقی: در این بخش به تعریف دعوای حقوقی پرداخته شده است و همچنین توضیح و راهنمایی درباره‌‌‌‌ دعاوی حقوقی مانند دعاوی مربوط به عقود، معاملات‌‌‌‌‌، اسناد تجاری و… داده شده است.

12/ دعاوی کیفری: در این بخش هم دعوای کیفری تعریف شده و در مورد انواع آن مانند جرایم علیه اشخاص‌‌‌‌‌، جرایم علیه آسایش عمومی ‌‌‌‌و… توضیح داده شده است.

همچنین در صورتی که می‌‌‌‌خواهید به یکی از سامانه‌ها‌‌‌ی قضایی ابلاغ الکترونیک وارد شوید در انتهای صفحه لینک‌ها‌‌‌ی ورودی قرارداده شده که با انتخاب هر یک از آن‌ها وارد سامانه‌‌‌‌ مورد نظر خود می‌‌‌‌شوید.

سوالات متداول

سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک چیست ؟

سامانه‌‌ای است برای راهنمایی و آموزش افراد است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه به سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک وارد شویم ؟

باید آدرس saha.eadl.ir را جستجو کنید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه از سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک استفاده نماییم ؟

این سامانه دارای بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی است که با انتخاب هر بخش از خدمات آن می‌‌‌‌توانید استفاده نمایید و در بخش جست و جو با نوشتن موضوع مورد نظر خود می‌‌‌‌توانید مطالب مربوطه‌اش را ببینید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک می‌‌‌‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساما‌نه سها، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساما‌نه سها پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : سامانه سها

 





:: برچسب‌ها: سامانه سها ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: