سند رسمی چیست
نوشته شده توسط : vakiel

اکثر ملک و املاک افراد دارای سند می‌باشند، سند در واقع صورتی است که نشان می‌دهد ملک به چه کسی تعلق دارد و دارای چه ویژگی‌هایی است. اسناد انواع مختلفی دارند. در ادامه قصد داریم در مورد سند رسمی توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : سند رسمی چیست

 

سند رسمی چیست ؟

سند ‌‌ر‌سمی یکی از انواع اسناد می‌باشد که برای املاک تنظیم می‌گردد. به سندی که در دفتر اسناد ‌‌ر‌سمی تنظیم شود سند ‌‌ر‌سمی می‌گویند زیرا به صورت ‌‌ر‌سمی به ثبت رسیده است. برای مثال صاحب خانه برای اینکه بتواند برای خانه‌اش سند تنظیم نماید به دفتر اسناد ‌‌ر‌سمی مراجعه می‌نماید و در آنجا سند ‌‌ر‌سمی خود را دریافت می‌دارد.

ارکان‌ تنظیم سند رسمی

برای اینکه سند ‌‌ر‌سمی به حساب بیاید و تنظیم آن از لحاظ قانونی اشکالی نداشته باشد می‌بایست به برخی ارکان آن ‌توجه نمود و آن‌ها را رعایت کرد. ارکان سند ‌‌ر‌سمی به شرح زیر می‌باشند:

دخالت مامور رسمی

سند ‌‌ر‌سمی می‌بایست حتما توسط یک مامور ‌‌ر‌سمی تنظیم گردد. مامور ‌‌ر‌سمی شخص ممتاز و دارای صلاحیتی است که قانون او را موظف کرده است که اسناد ‌‌ر‌سمی را تنظیم نماید. مامور ‌‌ر‌سمی می‌تواند یک مامور دولتی باشد و یا یک ‌مامور شخصی و این مورد هیچ تفاوتی در تنظیم سند ایجاد نمی‌کند.

صلاحیت مامور رسمی

صلاحیت نیز یکی از ارکان تنظیم سند ‌‌ر‌سمی می‌باشد.

مامور ‌‌ر‌سمی که برای تنظیم سند اقدام می‌کند می‌بایست حتما صلاحیت انجام این کار داشته باشد و در غیر این ‌صورت سندی که‌ توسط او‌ تنظیم‌‌ شده است دارای اعتبار نخواهد بود. برای مثال مامور ‌‌ر‌سمی نیروی انتظامی یا شهرداری ‌نمی‌تواند یک سند ‌‌ر‌سمی تنظیم کند زیرا صلاحیت این کار را ندارد و انجام این کار به عهده او نیست.

رعایت قوانین تنظیم سند

رعایت قوانین تنظیم سند نیز یکی ارکان تنظیم سند ‌‌ر‌سمی به حساب می‌آید. مامور ‌‌ر‌سمی می‌بایست تمامی قوانین مربوط به تنظیم سند را رعایت کند، برای مثال او می‌بایست حتما سند را امضا کند و امضای او به این معناست که مشخصات ملک که در سند نوشته شده‌اند واقعی هستند. چنانچه او سند را امضا نکند یکی از ارکان را انجام نداده است و سند ‌‌ر‌سمی به حساب نخواهد آمد.

سوالات متدوال

یک سند ‌‌ر‌سمی در کجا ثبت می‌شود ؟

سند ‌‌ر‌سمی در دفاتر ثبت اسناد ‌‌ر‌سمی به ثبت می‌رسد.

مامور ‌‌ر‌سمی می‌بایست سند را امضا‌ کند ؟

بله و در غیر این صورت سند ‌‌ر‌سمی به حساب نمی‌آید.

آیا مامورین ‌‌ر‌سمی نیروی انتظامی هم می‌توانند سند ‌‌ر‌سمی تنظیم کنند ؟

خیر زیرا صلاحیت انجام این‌ کار را ندارند و طبق قانون‌ انجام این کار به عهده آن‌ها نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سند رسمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سند رسمی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : سند رسمی چیست

 





:: برچسب‌ها: سند رسمی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 814
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: