قوانین آپارتمان نشینی
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه به دلیل ازدحام جمعیت مردم‌ به آپارتمان نشینی روی آورده‌‌اند. برای مثال در یک آپارتمان پنج طبقه پنج خانواده به صورت همزمان زندگی ‌‌می‌کنند. اما آپارتمان نشینی نیز قوانین بسیار زیادی دارد که ساکنین باید آن‌ها را رعایت کنند. در ادامه قصد داریم در مورد قوانین آپارتمان نشینی توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی دارای قوانین بسیار زیادی است و این قوانین به این دلیل وضع شده‌‌اند که ساکنین آپارتمان بتوانند با آرامش بیشتری زندگی کنند و هیچکدام حقوق دیگری را ضایع نکند. تمام قوانین آپارتمان نشینی در زیر شرح داده شده است:

پارکینگ

قبل از اینکه آپارتمان را اجاره کنید ‌‌می‌بایست بپرسید که حق استفاده از پارکینگ آن را دارید یا نه و اگر این حق به شما داده شود ‌‌می‌بایست حتما آن را در اجاره نامه ذکر کنید. طبق قانون هیچ کدام از ساکنین آپارتمان ‌‌نمی‌توانند از پارکینگ دیگری استفاده کنند و در صورت استفاده مالک پارکینگ ‌‌می‌تواند اجاره مدت زمانی که همسایه‌ها از پارکینگش استفاده کرده‌‌اند را مطالبه نماید و این کار هیچ گونه منع قانونی ندارد.

  • چنانچه فردی بدون کسب اجازه خودروی خود را در پارکینگ فرد دیگری قرار دهد و با وجود تذکر باز هم خودروی خود را از پارکینگ او خارج نکند صاحب پارکینگ ‌‌می‌تواند از او شکایت کند و او محکوم به مجازات حبس و جریمه نقدی ‌‌می‌شود.
  • هیچکدام از ساکنین آپارتمان ‌‌نمی‌توانند بدون کسب اجازه از تمام ساکنین در پارکینگ مراسم عروسی، عزا، تولد و… برگزار کند و اجازه این کار را نخواهد داشت و برای این کار ‌‌می‌بایست از تمام ساکنین رضایت بگیرند.
  • هیچکس حق ندارد در پارکینگ وسیله‌های خود را مثل میز، صندلی و… قرار دهد و نگهداری حیوان در پارکینگ نیز غیر مجاز ‌‌می‌باشد.

آسانسور و پشت بام

  • اگر آپارتمان دارای آسانسور باربری نباشد هیچکدام از ساکنین حق ندارند که برای جابه‌جایی وسایل خود از آسانسور نفر بری آپارتمان استفاده کنند و چنانچه این کار را انجام دهند و آسانسور آسیبی ببیند ‌‌می‌بایست تمام هزینه تعمیرات آن را به طور کامل پرداخت نمایند.
  • هیچکدام از ساکنین حق ندارند وسایل خود را بر روی پوشش عایق پشت بام قرار دهند و اگر این کار را انجام دهند و به عایق پشت بام آسیبی برسانند ‌‌می‌بایست هزینه تعمیر آن ‌را به عهده بگیرند.

راه پله و راه رو

  • یکی از مهم‌‌‌ترین قوانین آپارتمان نشینی تمیز نگه داشتن راه پله ‌‌می‌باشد. ساکنین ‌‌می‌بایست راه پله را بسیار تمیز نگه دارند و در آن زباله نیندازند‌. چنانچه یکی از ساکنین درون راه پله زباله بریزد و یا آن را کثیف کند ‌‌می‌بایست در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن آن را تمیز نماید.
  • طبق قانون هیچکدام از ساکنین حق ندارد در راه پله جا کفشی، سطل زباله و… قرار دهد و این کار غیر مجاز ‌‌می‌باشد.

قوانین مربوط به شارژ ساختمان در آپارتمان نشینی

شارژ ساختمان مواردی مثل دستمزد ماهیانه سرایدار، هزینه گاز، برق، آب، هزینه شوینده‌هایی که از آن‌ها برای تمیز کردن ساختمان استفاده ‌‌می‌شود و هزینه نگهداری از گیاهان داخل ساختمان را در بر می‌گیرد. در زیر تمام قوانین مربوط به شارژ ساختمان را شرح داده‌ایم:

  • چه کسی در واحد‌های ساختمان ساکن باشد چه نه صاحب یا مستاجر تمام واحد‌ها موظفند که هزینه شارژ ساختمان را بپردازند و اینکه کدام یک از آن‌ها این هزینه را پرداخت کند توافقی خواهد بود.
  • اگر جمعیت خانواده یکی از واحد‌ها زیاد‌‌‌تر شود آن واحد موظف است که هزینه شارژ بیشتری را نسبت به دیگر واحد‌ها پرداخت نماید.
  • اگر یکی از واحد‌های ساختمان هزینه شارژ را پرداخت نکند مدیر ساختمان ‌‌می‌تواند این موضوع را در مراجعه قضایی مطرح کند و خواهان مطالبه هزینه شارژ ساختمان از آن واحد شود. اما اگر فرد با این وجود نیز بازهم برای پرداخت شارژ ساختمان اقدام نکند مدیر ‌‌می‌تواند او را از دریافت امکانات ساختمان مثل استفاده از شوفاژ، آب، برق، گاز و… محروم نماید.
  • اگر فردی به قسمت‌های عمو‌‌می ‌ساختمان لطمه‌ای وارد کند موظف است که خسارت آن را پرداخت کند و این مبلغ ربطی به شارژ ساختمان ندارد.
  • هزینه شارژ ساختمان با توجه به مساحت هر واحد و جمعیت آن محاسبه ‌‌می‌شود اما تمامی واحد‌ها ‌‌می‌بایست هزینه‌های باغبان، آسانسور، سرایدار، نگهبان و… را به صورت مساوی پرداخت نمایند.

استفاده از مشاعات

مشاعات به بخش‌هایی از ساختمان گفته ‌‌می‌شود که در اجاره نامه هیچکدام از ساکنین ذکر ‌‌نمی‌شوند و در واقع مخصوص استفاده برای یک فرد خاص نیستند. مشاعات به راه پله، راه رو، حیاط، پارکینگ و… گفته ‌‌می‌شود که ‌همه ساکنین ‌‌می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند و هیچ یک نباید دیگری را از استفاده مشاعات محروم کند.

برخی قوانین کلی آپارتمان نشینی

  • اگر قصد دارید در خانه خود سینمای خانگی داشته باشید و یا موسیقی گوش دهید ‌‌می‌بایست خانه خود را عایق صدا کنید و نگذارید صدایی به طبقه بالا یا پایین شما برسد و ساکنین را مورد آزار قرار دهد.
  • اگر کودکی در آپارتمان زندگی ‌‌می‌کند ‌شما ‌‌نمی‌توانید به او بگویید که بازی نکند و یا‌ او را از انجام این کار منع کنید و به جای این کار ‌‌می‌بایست از پنجره‌های دوجداره استفاده نمایید تا صدای بازی کودکان باعث آزارتان نشود.
  • اگر ‌‌می‌خواهید خانه خود را تعمیر کنید بهتر است این کار را در روز‌های غیر تعطیل و در ساعات صبح و یا بعد از ظهر انجام دهید.
  • اگر دوست دارید از خدمات ساختمان که به صورت مشترک مابین شما و همسایگانتان ارائه ‌‌می‌شوند بیشتر استفاده کنید ‌‌می‌بایست حتما این موضوع را به مدیر ساختمان بگویید و برای پرداخت شارژ بیشتر اقدام کنید.
  • چنانچه قصد جا‌به‌جایی وسایلتان را دارید ‌‌می‌بایست در ساعاتی این ‌کار را انجام دهید که سرو صدای جابه‌جایی باعث آزار همسایگان نشود.

سوالات متدوال

قوانین ساختمان نشینی به چه دلیل وضع شده‌‌اند‌ ؟

برای آرامش بیشتر ساکنین آپارتمان.

آیا ریختن زباله در آپارتمان مجاز است‌ ؟

خیر.

اگر جمعیت واحدی بیشتر شود هزینه شارژ آن ‌واحد چگونه خواهد بود‌ ؟

بیشتر ‌‌می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قوا‌نین آپارتمان نشینی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قوا‌نین آپارتمان نشینی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

منبع : قوانین آپارتمان نشینی

 

 





:: برچسب‌ها: قوانین آپارتمان نشینی ,
:: بازدید از این مطلب : 478
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: