بنچاق | ویژگی‌ها – تفاوت بنچاق با سند رسمی – ارزش حقوقی بنچاق
نوشته شده توسط : vakiel

 

از دیرباز یکی از دغدغه‌‌‌‌های اصلی بشر مسکن و داشتن سرپناه بوده است. با گسترش یکجا نشینی موضوع مالکیت نیز مطرح گردید. از همین رو انسان برای مشخص کردن مالکیت خود بر زمین و ملکی که در آن سکونت می‌کند سندهایی را تنظیم نمود تا مالکیت خود را تثبیت کند و به سایرین نشان دهد. از سندهای اولیه‌‌‌‌ای که در مورد مالکیت بر املاک تنظیم گردیده ‌‌‌‌بنچا‌ق ‌‌‌می‌باشد. ‌‌‌‌بنچا‌ق سندی بوده است که توسط اشخاصی که سواد داشته‌اند تالیف می‌گشته و مالکیت شخص را اثبات می‌کرده است. در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی بنچاق و تفاوت آن با سند ‌‌‌می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع:

بنچاق

 ویژگی‌ها و

تفاوت بنچاق با سند رسمی

 ارزش حقوقی بنچاق

 

 

بنچاق چیست ؟

بنچه یا ‌‌‌‌بنچا‌ق واژه‌‌‌‌ای است با ریشه‌‌‌‌ای ترکی به معنای سند. ‌‌‌‌بنچا‌ق از نظر حقوقی سندی است راجع به مالکیت یا نقل و انتقال قبلی یک مال‌‌‌‌. سندی قدیمی که در آن مالکیت اشخاص بر مال مشخص می‌گردد‌‌‌‌. ‌‌‌‌بنچا‌ق در دوره زمانی قبل از قانون ثبت و بعد از آن دو معنای مختلف دارد.

‌‌‌‌بنچا‌ق قبل از قانون ثبت: یک سند عادی بوده است که توسط کاتبین و اشخاص باسواد تنظیم می‌گردید و توسط علما و معتمدین مهر و امضا می‌گشت. در‌‌‌‌‌‌‌ این اسناد ثبت می‌شد که ملکی با مشخصات معلوم به نام چه شخصی است.‌‌‌‌‌‌‌ این اسناد برای اثبات مالکیت کاربرد داشته است.

‌‌‌‌بنچا‌ق بعد از قانون ثبت: بعد از‌‌‌‌‌‌‌ این که قانون ثبت به تصویب رسید شکل کاربرد ‌‌‌‌بنچا‌ق نیز تغییر کرد. امروزه در دفاتر اسناد رسمی بعد از‌‌‌‌‌‌‌ اینکه نقل و انتقال ملک صورت گرفت در داخل ‌‌‌‌بنچا‌ق جزئیات ملک از جمله آب‌‌‌‌، برق‌‌‌‌، تلفن و‌‌‌‌… ثبت می‌گردد. در ‌‌‌‌بنچا‌ق چیزهایی ثبت ‌‌‌می‌شود که در داخل سند نیست و در واقع خلاصه‌ای از اطلاعات ملک و سند ‌‌‌می‌باشد. امروزه به ‌‌‌‌بنچا‌ق برگ معاملات تک برگی نیز گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌.

البته امروزه هنوز هم در روستا‌‌‌‌ها ‌‌‌‌بنچا‌ق به صورت سنتی و قدیمی آن تنظیم می‌گردد. به طوری که اشخاص در معامله زمین در یک روستا یا دهات ‌‌‌‌بنچا‌ق ملک را تعیین می‌کنند و‌‌‌‌‌‌‌ این سند به امضای کدخدا یا دهیاری و اعضای آن و چند شاهد ‌‌‌می‌رسد.

اعتبار ‌‌‌‌بنچاق تا چه میزان است ؟

‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌هایی که از قدیم تنظیم شده‌اند معتبر ‌‌‌می‌باشند و قابل تبدیل به سند رسمی هستند و از‌‌‌‌‌‌‌ این نظر نزد مراجع قانونی در مورد مالکیت دارنده آن قابل استناد است. ‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌های امروزی نیز به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه در دفاتر اسناد رسمی به ثبت ‌‌‌می‌رسند دارای اعتبار هستند به حدی که قابل انکار یا تردید نمی‌باشند.

برای فهم‌‌‌‌‌‌‌ اینکه یک ‌‌‌‌بنچا‌ق اصلی است و دارای اعتبار ‌‌‌می‌باشد یا خیر ‌‌‌می‌توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید. بعد از یک استعلام به شما در مورد اصل بودن یا میزان اعتبار آن اطلاع داده ‌‌‌می‌شود.

تفاوت بنچاق با سند رسمی

با یک نگاه کلی ‌‌‌می‌توان تفاوت‌‌‌‌هایی میان ‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌هایی که امروزه در دفاتر رسمی ثبت ‌‌‌می‌شود با اسناد رسمی پیدا کرد. اگرچه هر دو به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم ‌‌‌می‌گردند یک سند رسمی می‌باشند ولی دارای تفاوت‌‌‌‌هایی نیز هستند.

‌‌‌‌بنچا‌ق سندی است در مورد ملک که در آن اطلاعات و جزئیات ملک ثبت ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌. اما سند‌‌‌‌های معاملاتی اسنادی هستند حاوی اطلاعات خریدار و فروشنده که در آن انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار ثبت می‌گردد.

سوالات متداول

‌‌‌‌بنچا‌ق چیست ؟

‌‌‌‌بنچا‌ق دارای دو معنی متفاوت در دوره قبل از قانون ثبت و بعد از قانون ثبت است. امروزه سندی است که جزئیات ملک در آن ثبت ‌‌‌می‌گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چطور متوجه شویم ‌‌‌‌بنچا‌ق دارای اعتبار است ؟

‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌ها دارای اعتبار هستند و اصل بودن آن از طریق استعلام در دفترخانه مشخص ‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تفاوت ‌‌‌‌بنچا‌ق با سند در چیست ؟

سند یا ‌‌‌‌بنچا‌ق در اطلاعاتی که در آن ثبت ‌‌‌می‌شود با هم متفاوت هستند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ‌‌‌‌بنچا‌ق و تفاوت آن با سند می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بنچاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بنچاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کاممنبع:

بنچاق

 ویژگی‌ها و

تفاوت بنچاق با سند رسمی

 ارزش حقوقی بنچاق





:: برچسب‌ها: بنچاق ,
:: بازدید از این مطلب : 487
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: