طلاق | آشنایی با انواع – اقسام – آثار – بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف
نوشته شده توسط : vakiel

 

ازدواج یک امر مقدس و بسیار پسندیده است که ادیان نیز آن را توصیه نموده‌‌اند. ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌تواند سبب آرامش و پیشرفت انسان‌ها شود اما متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها امروزه به دلایل مختلف به طلاق ختم می‌شوند و زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص ‌‌‌طلاق و انواع آن ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

طلاق

 آشنایی با انواع و اقسام طلاق

 آثار طلاق

  بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف طلاق

 

 

 

طلاق چیست ؟

‌‌‌طلا‌ق به معنای جدایی زن و شوهر از یکدیگر است، زن و مرد می‌توانند در صورت عدم سازش و تفاهم از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق مراحل مختلفی دارد که می‌بایست زوجین آن‌ها را طی نمایند تا ‌‌‌طلا‌قشان به صورت رسمی ثبت شود. ‌‌‌طلا‌ق نیز قوانین خاص خود را دارد و زوجین می‌بایست به قوانین آن توجه نمایند. در حین ‌‌‌طلا‌ق زن و مرد تایید می‌کنند که دیگر به یکدیگر محرم نخواهند بود و از هم جدا شده‌‌اند اما قانونگذار به آن‌ها اجازه ازدواج مجدد نیز می‌دهد و چنانچه زن و مرد از ‌‌‌طلا‌ق پشیمان شوند می‌توانند دوباره با یکدیگر ازدواج کنند.

انواع طلاق

‌‌‌طلا‌ق انواع مختلفی دارد و در هر نوع ‌‌‌طلا‌ق می‌بایست مراحل متفاوتی طی شود تا دادگاه ‌‌‌طلا‌ق را ثبت کند و زن و مرد بتوانند از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق در سه نوع توافقی، ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن و ‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد وجود دارد که در هر سه مورد با رعایت قوانین زن و مرد می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. این‌ سه نوع ‌‌‌طلا‌ق به طور کامل در زیر شرح داده شده‌‌اند:

‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد

طبق قانون مرد می‌تواند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد و زن نمی‌تواند در این مورد مانع از ‌‌‌طلا‌ق شود. در این نوع ‌‌‌طلا‌ق مرد می‌بایست به دادگاه اثبات نماید که امکان سازش میان او و همسرش وجود ندارد و گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کند. پس از دریافت این‌ گواهی مرد اجازه دارد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد اما می‌بایست قبل از ‌‌‌طلا‌ق تمام حق و حقوق او را پرداخت کند. مرد می‌بایست حقوق زن را همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل و… به زن پرداخت کند تا بتواند او را ‌‌‌طلا‌ق دهد.

‌‌‌طلا‌ق از طرف زن

زن برای ارائه دادخواست ‌‌‌طلا‌ق به دادگاه می‌بایست دلایل منطقی و قانونی  داشته باشد. دلایل قانونی که به زن حق ‌‌‌طلا‌ق می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • اگر زوج به بیش از پنج سال حبس محکوم شده باشد.
  • چنانچه مرد دچار یک بیماری صعب العلاج مبتلا شود.
  • چنانچه مرد بعد از گذشت پنج سال در بارور کردن زن ناتوان باشد.
  • اگر مرد شش ماه زندگی مشترک را ترک کند و‌ یا مفقودالاثر شده باشد.
  • چنانچه زوج اعتیاد داشته باشد و اعتیاد او خللی به زندگی مشترک وارد کند.
  • اگر مرد زن را کتک بزند و او را مورد ضرب و شتم قرار دهد.
  • و…

اگر زن یکی از موارد بالا را به دادگاه اثبات کند نیازی به گواهی عدم سازش نخواهد داشت و می‌تواند به راحتی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد اما اگر موارد بالا موجود نباشند زن نمی‌تواند طلاق بگیرد. برای همین غالبا به زنان توصیه می‌گردد که در هنگام ازدواج حق طلاق را اخذ نمایند. ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن پنج الی شش ماه زمان می‌برد.

‌‌‌طلا‌ق توافقی

در ‌‌‌طلا‌ق توافقی همان طور که از نامش مشخص است می‌بایست زن و مرد برای ‌‌‌طلا‌ق با یکدیگر توافق کنند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد و در ازای آن حضانت فرزند را از همسر دریافت کند و سپس به صورت توافقی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد. از آن جایی که حق ‌‌‌طلا‌ق با مرد است زن می‌تواند با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن مرد را راضی به ‌‌‌طلا‌ق کند که به این موارد ‌‌‌طلا‌ق توافقی گفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند.

فنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجلس خبر‌‌گان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

طلاق

 آشنایی با انواع و اقسام طلاق

 آثار طلاق

  بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف طلاق

  • ۹۹/۰۹/۲۹
  • پویا عبدی
 




:: برچسب‌ها: طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: