مناقصه عمومی | نحوه برگزاری – شرایط شرکت در مناقصات عمومی
نوشته شده توسط : vakiel

همان طور که مستحضر هستید، سازمان‌‌‌‌‌ها و اداراتی که دولتی ‌‌‌‌می‌باشند برای تأمین تما‌‌‌‌می کالاها و خدماتی که نیاز دارند، ‌‌‌‌می‌بایست مناقصه برگزار نمایند. مناقصه‌‌‌‌‌‌ای که در آن به تما‌‌‌‌می شهروندان فرصت داده ‌‌‌‌می‌شود تا با شرایط یکسان در آن شرکت کنند مناقصه عمومی نامیده ‌‌‌‌می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

منبع:

مناقصه عمومی

نحوه برگزاری

شرایط شرکت در مناقصات عمومیم

 

 

مناقصه چیست ؟

برای تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این واژه نیز ‌‌‌‌می‌توانیم بر حسب قانون برگزاری مناقصات و قانون محاسبات عمومی، مناقصه را به عنوان یک فرآیند رقابتی بدانیم که با استفاده از آن، دولت و سازمان‌‌‌‌‌هایی که به دولت وابسته هستند،‌ اشیا و کالاها و همچنین خدماتی را که به آن نیاز دارند با نازل‌ترین قیمت خریداری ‌‌‌‌می‌نمایند.

البته نکته‌‌‌‌‌‌ای در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نوع از روش خریداری وجود دارد که لازم است بدانید این است که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نوع از رقابت، فردی به عنوان پیروز معرفی ‌‌‌‌می‌گردد که کمترین بهای کالا و یا خدمات را پیشنهاد داده باشد و باید قیمت متناسب باشد.

مناقصه نیز به دلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که با کمترین قیمت انجام ‌‌‌‌می‌گیرد، با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نام خوانده ‌‌‌‌می‌شود.

درست در نقطه مقابل مناقصه، ترتیباتی با عنوان مزایده قرار داده شده است که بر اساس آن، دولت تما‌‌‌‌می کالاهای مازاد خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش ‌‌‌‌می‌رساند و بنابر همین دلایل است که آن را مزایده ‌‌‌‌می‌خوانند.

انواع مناقصه به چه صورت هستند ؟

مناقصات را از نظر مراحل بررسی و روش دعوت مناقصه گران به دو دسته تقسیم ‌‌‌‌می‌نمایند که آن‌‌‌‌‌ها را ‌‌‌‌می‌توان به شرح ذیل بیان نمود.

از نظر مراحل بررسی به دو دسته تک مرحله‌‌‌‌‌‌ای و دو مرحله‌‌‌‌‌‌ای تقسیم ‌‌‌‌می‌شوند.

همچنین از نظر روش دعوت مناقصه گران هم دو دسته مناقصه عمو‌‌‌‌می و مناقصه محدود وجود دارد.

مناقصه عمومی چه نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌ای است ؟

لازم به ذکر است که برای برگزاری مناقصات به روش درست و اصولی، قانونی تحت عنوان قانون برگزاری مناقصات تنظیم شده است.

در ماده 4‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این قانون بیان شده است که مناقصه محدود، به مناقصه‌‌‌‌‌‌ای گفته ‌‌‌‌می‌شود که در آن سازمان مربوطه تشخیص ‌‌‌‌می‌دهد که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مناقصه ‌‌‌‌می‌بایست میان تنها تعدادی از مناقصه گران و یا پیمانکارانی که قبلا سازمان، صلاحیت آن‌‌‌‌‌ها را تأیید کرده است انجام شود.

اما در مناقصه عمومی، از طریق یک آگهی که به صورت عمو‌‌‌‌می می‌باشد به تما‌‌‌‌می مناقصه گران، فراخوان مناقصه داده ‌‌‌‌می‌شود.

مناقصه عمو‌‌‌‌می را در واقع ‌‌‌‌می‌توان به عنوان یک مسابقه در نظر گرفت که در آن انجام یک عمل خاص و یا خرید یک نوع کالا که مورد نیاز دولت ‌‌‌‌می‌باشد به وسیله اعلان عمو‌‌‌‌می به تما‌‌‌‌می داوطلبانی که به صورت احتمالی پیمانکار ‌‌‌‌می‌باشند، ابلاغ می‌گردد تا سرانجام یک نفر به عنوان برنده اعلام شود.

برنده مناقصه فردی ‌‌‌‌می‌باشد که کمترین قیمت را پیشنهاد داده است و سرانجام دولت با وی قرارداد مذکور را ‌‌‌‌می‌بندد و انجام امور و وظایف محوله به وی سپرده ‌‌‌‌می‌شود.

برگزاری مناقصه عمومی به چه شکلی است ؟

شایان ذکر است که جهت برگزاری مناقصات عمومی، لازم است تا اطلاع رسانی به صورت کاملا دقیق در خصوص مناقصات صورت بگیرد.

طبق قانون برگزاری مناقصات تما‌‌‌‌می مواردی را که ‌‌‌‌می‌بایست در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این فرآیند رعایت شوند بیان نموده است. برگزاری مناقصات عمو‌‌‌‌می نیازمند فراخوان مناقصه عمو‌‌‌‌می‌‌‌‌ می‌باشد که در دو تا سه نوبت و آن هم حداقل در یکی از روزنامه‌‌‌‌‌های کثیرالانتشار کشوری و یا استانی (استان مربوط به محل برگزاری مناقصه) منتشر می‌گردد.

مناقصه گزار علاوه بر موارد بالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اجازه را دارد تا از طریق سایر رسانه‌‌‌‌‌ها مانند رسانه‌‌‌‌‌های گروهی و ارتباط جمعی و یا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که از طریق شبکه‌‌‌‌‌های اطلاع رسانی، فراخوان خودش را منتشر نماید.

علاوه بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مواردی که بیان شدند مطابق با قانون برگزاری مناقصات، دولت موظف ‌‌‌‌می‌باشد تا بانک اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات را‌‌‌‌‌‌ ایجاد کند.

از طریق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این پایگاه و بانک اطلاعاتی تما‌‌‌‌می اطلاعاتی که در زمینه مناقصات و ترک آن‌‌‌‌‌ها وجود دارد، از طریق شبکه ملی اطلاع رسانی مناقصات در اختیار عموم افراد قرار خواهد گرفت.

شرایط شرکت در مناقصه عمومی چگونه است ؟

معمولا برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که فردی بتواند در مناقصات شرکت نماید، ‌‌‌‌می‌بایست یک سری شرایط را دارا باشد که ‌‌‌‌می‌توان آن‌‌‌‌‌ها را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت بیان کرد:

  1. دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل برای فرد شرکت کننده در مناقصه.
  2. داشتن تخصص‌‌‌‌‌های لازم و توانایی انجام کار، همچنین وجود تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای انجام کار.
  3. وجود توانایی مالی و فنی کافی به منظور اجرای موضوعی که برایش قرارداد بسته ‌‌‌‌می‌شود.
  4. توانایی ارائه ضمانت نامه معتبر به منظور اجرای درست و به موقع کار محوله.
  5. دارا بودن شناسه ملی و شماره اقتصادی برای مجموعه‌‌‌‌‌‌ای که در مناقصه شرکت نموده است.
  6. قابلیت انطباق موضوع مناقصه با موضوعی که شرکت در آن حیطه فعالیت دارد و در اساسنامه‌اش هم ذکر شده است.
  7. ارائه دادن آگهی تأسیس شرکت و آخرین آگهی تغییراتی که در شرکت به وجود آمده است.
  8. مراجع ذی صلاح نیز باید متناسب با موضوعی که مناقصه دارد، یک گواهی صلاحیت معتبر با درج اعتبار زمانی مناسب و به اندازه، ارائه بدهند.

این نکته را نیز مد نظر قرار بدهید که با توجه به هر نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌ای، امکان دارد که شرایط شرکت در آن مناقصه نیز کمی متفاوت باشد.

در واقع هر مناقصه‌‌‌‌‌‌ای متناسب با موضوعی که دارد، شرایطی را برای افراد در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد و آن را به کار ‌‌‌‌می‌بندد.

سوالات متداول

1. برگزاری مناقصه عمو‌‌‌‌می بر اساس قانون به چه معنی ‌‌‌‌می‌باشد ؟

به مناقصه‌‌‌‌‌‌ای که عموم مناقصه گران اجازه دارند تا در آن شرکت کنند، به عنوان مناقصه عمو‌‌‌‌می شناخته ‌‌‌‌می‌شود و اصول برگزاری آن زیر نظر قانون برگزاری مناقصات بررسی ‌‌‌‌می‌گردد.

2. مناقصات عمو‌‌‌‌می به چه صورتی به اطلاع عموم افراد ‌‌‌‌می‌رسند ؟

بر حسب قانون، دولت مکلف شده است تا تما‌‌‌‌می اطلاعاتی که در رابطه با مناقصات وجود دارند، در یک پایگاه جامع مورد انتشار قرار بدهد و عموم افراد را از آن‌‌‌‌‌ها مطلع سازد.

3. مخاطبین مناقصه عمو‌‌‌‌می چه افرادی هستند ؟

عموم مردم که به عنوان پیمانکار مورد شناسایی قرار ‌‌‌‌می‌گیرند،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این امکان را دارا هستند تا بتوانند در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مناقصه شرکت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مناقصه عمومی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مناقصه عمومی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

مناقصه عمومی

نحوه برگزاری

شرایط شرکت در مناقصات عمومیم





:: برچسب‌ها: مناقصه عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: