جلوگیری از ملاقات فرزند | ضمانت اجرای ممانعت از دیدار فرزند – حکم و مجازات
نوشته شده توسط : vakiel

پس از طلاق به انتخاب دادگاه یکی از والدین حضانت فرزند را بر عهده ‌‌‌می‌گیرد. او وظیفه دارد که نیاز‌‌‌‌های فرزندش را برطرف نموده و از او مراقبت نماید. اما در بعضی موارد دیده شده که والد ‌‌‌سرپرست مشکلاتی را برای والد دیگر به وجود ‌‌‌می‌آورد که فقط از طریق قانون قابل حل خواهند بود. در ادامه قصد داریم در مورد جلوگیری از ملاقات فرزند توضیحاتی را بیان کنیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع:

جلوگیری از ملاقات فرزند 

ضمانت اجرای ممانعت از دیدار فرزند

حکم و مجازات

 

 

 

‌‌‌جلوگیری از ملاقات با فرزند توسط ‌‌‌سرپرست

وقتی شخصی عهده دار حضانت فرزند خود ‌‌‌می‌شود وظیفه دارد که از فرزند مراقبت نماید و مانع از دیدار والد دیگر با فرزند نشود. طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی والد ‌‌‌سرپرست ‌‌‌نمی‌تواند مانع دیدار والد دیگر با فرزندش شود. دادگاه در حین طلاق معین ‌‌‌می‌کند که در یک مدت زمان مشخص والد دیگر حق دیدار با فرزند را دارد و والد ‌‌‌سرپرست ‌‌‌نمی‌تواند از‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مورد جلوگیری کند.

برای مثال دادگاه معین ‌‌‌می‌کند که والد دیگر ‌‌‌می‌تواند روز‌‌‌‌های آخر هفته فرزند خود را ملاقات کند و والد ‌‌‌سرپرست نیز موظف است که‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این قانون را رعایت کند. طبق‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این قانون فرد ‌‌‌سرپرست اجازه ندارد فرزند را برای زندگی به شهر دیگری ببرد. برای مثال اگر مادر فرزند را از اصفهان به شیراز ببرد ملاقات برای والد دیگر سخت ‌‌‌می‌شود و‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اجازه به او داده نخواهد شد که فرزند را به شهر دیگر ببرد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این قانون برای فرزند دختر و پسر هیچ تفاوتی ندارد و در مورد هر دو قابل اجرا است.

ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات فرزند

‌‌‌جلوگیری از ملا‌‌قات با فرزند باعث لطمه به فرزند ‌‌‌می‌شود و برای او مشکلات روحی زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل قانونگذار مواردی را مطرح کرده است که طبق آن‌ها فرد ‌‌‌سرپرست نتواند از ملاقات فرزند با والد دیگرش جلوگیری کند. ضمانت اجرای ‌‌‌جلوگیری از ملا‌‌قات با فرزند به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

نخست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه اگر شخص ‌‌‌سرپرست از تکالیف خود مانند اجازه ملاقات دادن به والد دیگر سرباز زند دادگاه اقداماتی را انجام خواهد داد تا از‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این امر جلوگیری نماید. چنانچه والد ‌‌‌سرپرست اجازه ملاقات با فرزند را به والد دیگر ندهد دادگاه حضانت را از او سلب نموده و یا بر اقدامات او مبنی بر انجام تکالیفش نظارت ‌‌‌می‌کند. برای مثال دادگاه نظارت ‌‌‌می‌کند که آیا والد دیگر توانسته در روز معین شده فرزندش را ملاقات کند یا نه و در صورتی که نتوانسته باشد دادگاه حق حضانت را سلب ‌‌‌می‌کند تا ملاقات با فرزند برای والد دیگر امکان پذیر باشد.

آیا ‌‌‌جلوگیری از ملاقات با فرزند مجازات دارد ؟

در پاسخ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این پرسش باید بگوییم خیر قانونگذار برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کار غیرقانونی مجازاتی را در نظر نگرفته است اما ممکن است ‌‌‌سرپرست در صورت شکایت والدی که حق ملاقات از او سلب شده تا زمان اجرای حکم دادگاه بازداشت شود.

جلوگیری از ملاقات با فرزند در صورت مصلحت او

در برخی موارد نیز ‌‌‌سرپرست طبق قانون ‌‌‌می‌تواند مانع از ملاقات فرزند با والد دیگر شود. در برخی موارد دیده شده است که والد دیگر در حین ملاقات به فرزند خود آسیب وارد نموده است و یا از او سوء استفاده کرده است که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت دادگاه تشخیص ‌‌‌می‌دهد که ملاقات والد دیگر به صلاح فرزند نیست و حق ملاقات از وی سلب ‌‌‌می‌شود.

سوالات متدوال

آیا ‌‌‌می‌توان از ملاقات فرزند با‌ والد دیگر جلوگیری کرد ؟

خیر مگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ملاقات به مصلحت فرزند نباشد.

در صورت ‌‌‌جلوگیری از ملا‌‌قات با فرزند حضانت سلب ‌‌‌می‌شود ؟

بله در صورت نظارت دادگاه و تکرار ‌‌‌جلوگیری از ملا‌‌قات با فرزند حضانت سلب ‌‌‌می‌شود.

در صورت صلاح فرزند ‌‌‌می‌توان از ملاقات جلوگیری کرد ؟

در صورتی که دادگاه تشخیص دهد ملاقات والد دیگر برای فرزند زیان آور است ‌‌‌سرپرست ‌‌‌می‌تواند از‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این دیدار جلوگیری نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جلوگیری از ملاقات فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جلوگیری از ملاقات فرزند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

جلوگیری از ملاقات فرزند 

ضمانت اجرای ممانعت از دیدار فرزند

حکم و مجازات

 

 





:: برچسب‌ها: جلوگیری از ملاقات فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: