رجوع از طلاق
نوشته شده توسط : vakiel

در دین اسلام بارها در احادیث و روایات مختلف تاکید شده است تا از عجله در کارها پرهیز شود. امامان همواره دعوت به صبر و بردباری می‌کردند و از تصمیم گیری عجولانه در هنگام عصبانیت منع می‌کردند. گاهی پیش می‌آید که افراد در هنگام عصبانیت برای زندگی خود تصمیمی می‌گیرند که موجب پشیمانی آن‌ها می‌شود. حتی در مورد زندگی مشترک ممکن است زوجین تصمیم به جدایی و طلاق از یکدیگر بگیرند و بعد از جداشدن از این تصمیم خود پشیمان شوند. شرع مقدس و قانونگذار راه را در صورتی که زوجین از طلاق پشیمان شوند باز گذاشته است. در ادامه این مطلب به رجوع از طلاق می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

رجوع از طلاق

بازگشتن به همسر پس از طلاق

 

 

 

رجوع چیست ؟

رجوع در لغت به معنای بازگشتن به حالت قبل یا به کسی است. در فقه در ابواب مختلفی از کلمه رجوع استفاده شده است از جمله در مبحث طلاق. رجوع یعنی مرد خواهان بازگشت به زندگی مشترک با زن شود و در صورت رجوع، وضعیت به حالت قبل از طلاق برمی‌گردد، طلاق باطل می‌شود و زن و مرد دوباره همسر هم می‌شوند.

قانون مدنی در ماده 1143 طلاق را به دو دسته رجعی و باین تقسیم کرده است. اگرچه تعریف قانون تعریف جامع و کاملی از طلاق رجعی ارائه نداده است اما با توجه به ماده 1148 قانون مدنی می‌توان گفت طلاق رجعی به معنای این است که بعد از طلاق شوهر پشیمان شود و بخواهد مجددا با همسر خود زندگی کند.

رجوع در طلاق بائن

ماده 1145 قانون مدنی موارد طلاق بائن را مطرح کرده است. بر اساس تعریف ماده، طلاق بائن طلاقی است که در آن ر‌جوع به هیچ صورت امکان پذیر نیست ا‌ز جمله در طلاق زن یائسه و طلاق قبل از نزدیکی (یعنی طلاق زوجه باکره). این نوع طلاق به این دلیل امکان رجوع ندارد که رجوع باید در هنگام عده زن صورت بگیرد و در این دو مورد زن عده‌ای ندارد. همچنین در سومین طلاق بعد از سه مرتبه وصلت کردن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد.

یک نوع دیگر طلاق خلع و مبارات است که در این دو مورد با رعایت شرایطی امکان ر‌جوع برای مرد وجود دارد.

رجوع در طلاق خلع و مبارات

قطعا تابه‌حال این جمله را زیاد شنیده‌اید که زن می‌گوید « مهرم حلال جانم آزاد » در واقع این عبارت اشاره به طلاق خلع دارد. این نوع از طلاق زمانی رخ می‌دهد که زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر دارد در مقابل بخشیدن مهریه و یا پرداختن وجهی به زوج از شوهرش جدا می‌شود.

در طلاق مبارات هر دو طرف از یکدیگر کراهت دارند که در این صورت هم زن مالی به مرد می‌بخشد تا رضایت به جدایی بدهد با این تفاوت که آنچه پرداخت می‌کند نباید بیشتر از میزان مهریه باشد.

در این دو مدل از طلاق امکان رجوع مرد وجود ندارد زیرا زن در مقابل طلاق به شوهر پول پرداخت کرده است مگر اینکه زن مالی را که پرداخت کرده طلب کند. در این صورت در زمان عده زن، اگر زوجه آن مالی را که هبه کرده است بخواهد پس بگیرد امکان رجوع وجود دارد.

شرایط رجوع از طلاق

برای اینکه شوهر بتواند از طلاق رجوع کند و دوباره زندگی مشترک را شروع کند شرایطی وجود دارد از جمله:

1/ رجوع شوهر: اگرچه دو طرف از یکدیگر جدا می‌شوند اما رجعت از طلاق یک ایقاع یک طرفه از سوی شوهر است یعنی فقط شوهر می‌تواند درخواست رجوع از طلاق و بازگشت به همسر را بدهد.

البته در صورتی که دادگاه به درخواست زن حکم به طلاق داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند حتی اگر طلاق رجعی باشد.

2/ در مدت عده: بر اساس ماده 1148 قانون مدنی ر‌جوع ا‌ز طلاق فقط در زمان عده امکان دارد. در صورت اتمام مدت زمان عده زن، مرد دیگر نمی‌تواند به همسرش رجوع کند.

3/ عدم نیاز به قرائت صیغه نکاح: اگر مرد بخواهد به همسر خود رجوع کند دیگر نیاز نیست که صیغه عقد نکاح مجددا بین زوجین خوانده شود.

انواع رجوع به همسر بعد از طلاق

برای اینکه مشخص شود مرد رجوع کرده است و می‌خواهد باز با همسرش زندگی کند 2 روش وجود دارد:

1/ رجوع فعلی. 2/ رجوع قولی یا کلامی.

1/ رجوع فعلی: همان طور که از نام آن مشخص است زمانی اتفاق می‌افتد که مرد کاری را انجام دهد که نشان دهنده تمایل او به زندگی مشترک است. به طور مثال همسر خود را ببوسد یا در آغوش بگیرد یا حتی با او در یک مکان سکونت کند و آمیزش داشته باشد.

2/ طلاق قولی: بر اساس ماده 1149 قانون مدنی شوهر می‌تواند با کلام و لفظ از طلاق خود رجوع کند. یعنی کلامی بگوید که نشان می‌دهد می‌خواهد به زندگی سابق خود برگردد مثلا به زن بگوید « به تو برگشتم و تو زن من هستی ».

البته در انتهای ماده 1149 قانون مدنی به صراحت گفته شده است که مرد باید از لفظ و کار خود قصد و نیت رجوع داشته باشد یعنی اینکه مهم است مرد تمام این کارها را برای اینکه دوباره به همسرش رجوع کند انجام دهد.

سوالات متداول

آیا امکان رجوع بعد از طلاق وجود دارد ؟

بله. در صورت رعایت شرایط قانونی امکان رجوع به همسر است که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

تا چه زمانی می‌شود به همسر رجوع کرد ؟

تا زمان پایان یافتن عده زن که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

در هنگام رجعت باید باز صیغه عقد نکاح خوانده شود ؟

خیر نیازی به خواندن مجدد صیغه نیست که به تفصیل در مطلب توضیح داده شده است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد رجوع به طلاق و دریافت مشاوره حقوقی از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. وکیل دات کام پاسخ گوی سوالات شما در خصوص رجوع از طلاق در سریع‌ترین زمان ممکن می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : رجوع از طلاق





:: برچسب‌ها: رجوع از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 529
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: