نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که صحبت ازدواج و نکاح به میان می‌آید اولین مفهومی که به ذهن همه تبادر می‌نماید ازدواج دائم است. در عقد دائم زن و مرد برای همیشه و تا ابد متعهد می‌شوند تا پیوند زناشویی خود را حفظ کنند. بر خلاف ازدواج موقت در صیغه عقد دائم زمان مطرح نمی‌شود و تنها مهریه‌ای که تعیین شده بیان می‌گردد. قانونگذار برای پیشگیری از ایجاد مشکلات آتی ثبت ازدواج دائم را الزامی کرده است. در این مقاله به ارائه نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

درخواست ثبت نکاح دائم

 

 

 

 

ثبت نکاح دائم

ثبت نکاح یکی از مسائل مهم در امر ازدواج است و ثبت این قراداد از شرایط صحت عقد نکاح محسوب می‌شود. اگر زوجین دچار اختلاف و مشکل شوند قطعا طرح مشکل و حل آن در مراجع قانونی پیش از هر چیز نیازمند اثبات رابطه زوجیت است. به طور مثال در خصوص دعوای نفقه زن ابتدا باید اثبات نماید که رابطه زوجیت وجود دارد که به تبع آن مرد ملزم به پرداخت نفقه باشد. یا در دعوای تمکین ابتدا شوهر باید اثبات نماید که عقد نکاحی بوده و زن ملزم به تمکین است. قانون گذار برای حل آسان‌تر و پرهیز از هرج و مرج در روابط، زوجین را ملزم به ثبت واقعه زوجیت کرده است.

امروزه در تمام نقاط حتی در مناطق روستایی و دور افتاده امکان ثبت ازدواج در دفاتر رسمی وجود دارد. از این رو ثبت ازدواج برای زوج راحت‌تر شده است.

وظیفه ثبت ازدواج بر دوش زوج می‌باشد. ماده 645 قانون مجازات اسلامی و ماده 49 قانون حمایت از خانواده در صورتی که زوج این وظیفه خود را انجام ندهد علاوه بر اینکه او را الزام به ثبت ازدواج می‌نماید برای شوهر مجازات نیز تعیین کرده است.

دادخواست ثبت ازدواج دائم

پس از آنچه که در قانون مطرح شده است می‌توان به این نتیجه رسید که ثبت ازدواج امری الزامی است. گاهی طرفین از همان ابتدا عقد ازدواج را در دفتر ثبت ازدواج برگزار می‌کنند. گاهی عقد به صورت غیر رسمی منعقد می‌گردد که در این صورت شوهر 20 روز مهلت دارد ازدواج خود را در دفاتر رسمی ثبت نماید.

اگر چه باید نکاح ثبت گردد اما گاهی پیش می‌آید که زوج از ثبت کردن عقد نکاح امتناع می‌کند. در این صورت زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی از مراجع قانونی درخواست نماید تا شوهر را ملزم به ثبت ازدواج نمایند. پیش از هر چیز زن دادخواستی با عنوان الزام مرد به ثبت نکاح دائم ارائه می‌دهد. مرجع صالح در این مورد دادگاه خانواده است. برای دادخواست تعیین شعبه و وقت می‌شود.

در این اختلاف قاضی پرونده به بررسی می‌پردازد و در صورتی که وجود رابطه زوجیت برای قاضی محرز شود با توجه به ماده 49 قانون حمایت از خانواده شوهر را ملزم به ثبت واقع ازدواج می‌کند. به علاوه به خاطر اینکه شوهر از انجام وظیفه ثبت نکاح سر باز زده است به جریمه و زندان بر اساس آنچه در ماده 49 قانون حمایت از خانواده مطرح شده است محکوم می‌گردد. البته برای اینکه شوهر مجازات شود زن باید به دادسرا مراجعه نموده و تحت عنوان جرم عدم ثبت واقعه ازدواج از شوهر شکایت نماید.

ادله اثبات عقد نکاح | نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

به منظور اینکه قاضی بتواند حکم به الزام ثبت نکاح بدهد باید برای وی وجود عقد نکاح محرز شود. این امر از دو طریق امکان دارد.

1/ اقرار زوج: در این صورت خود مرد می‌پذیرد که عقد نکاح میانشان وجود داشته است. در صورتی که مرد اقرار کند که خانم … با این مشخصات همسر او است و بین آن‌ها رابطه زوجیت برقرار است، دادگاه به آسانی و سریع حکم به ثبت نکاح می‌دهد.

2/ شهادت شهود: اگر مرد اقرار نکند زن می‌تواند از شاهد استفاده نماید. از نظر شرعی و قانونی برای اینکه عقد نکاح به درستی منعقد شود نیازی به حضور شاهد نیست اما در اغلب موارد ازدواج با حضور دیگران صورت می‌گیرد. زن می‌تواند از شهادت افرادی که هنگام عقد حضور داشتند برای اثبات رابطه زوجیت استفاده نماید. در این مورد شاهدان در دادگاه حضور می‌یابند و شهادت می‌دهند که خانم … به عقد زوجیت آقای …. درآمده است. بر اساس این شهادت قاضی حکم به ثبت ازدواج می‌دهد.

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

احتراما به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب …………… به موجب عقدنامه مورخ ……………. با آقای ………………. عقد نکاح دائم منعقد نموده‌ایم که ثمره این ازدواج تعداد ………… فرزند دختر / پسر به نام‌های …………….. می‌باشد. با توجه به مستندات ارائه شده اینجانب و خوانده محترم از مورخ …………… به عقد نکاح یکدیگر درآمده‌ایم. متاسفانه تاکنون خوانده اقدام به ثبت واقعه ازدواج ننموده‌اند. مستندا به ماده 220 قانون مدنی، ماده 49 قانون حمایت از خانواده و ماده 31 قانون ثبت احوال خواستار صدور حکم محکومیت خوانده مبنی بر ثبت واقعه ازدواج با کلیه شرایط ضمن عقد و مندرج در عقدنامه و همچنین پرداخت کلیه خسارات و هزینه دادرسی را خواستارم. 

با تشکر و تجدید احترام؛

نام و نام خانوادگی 

امضاء

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست ثبت ازدواج دائم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست ثبت ازدواج دائم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم





:: برچسب‌ها: درخواست ثبت نکاح دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 500
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: