حذف نام همسر از شناسنامه
نوشته شده توسط : vakiel

زن و مردی که با هم ازدواج می‌کنند نام یکدیگر را باید در شناسنامه خود ثبت کنند. اما گاهی اوقات زن و شوهر بنا به مسائلی از هم جدا می‌شوند و طلاق می‌گیرند. بعد از طلاق یکی از مشکلات زنان و مردان این است که آیا آن‌ها می‌توانند نام همسر خود را از شناسنامه پاک کنند یا خیر؟ نام فرزند چطور؟ ما در ادامه به بررسی نحوه حذف نام همسر از شناسنامه و بررسی راه‌های قانونی آن مطابق قانون می‌پردازیم.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

حذف نام همسر و فرزند از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه

خذف نام فرزند از شناسنامه

 

 

 

 

پاک کردن اسم همسر

در ماده 33 قانون ثبت احوال آمده است که تمامی اتفاقات مهم از قبیل ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع درج گردد ولی امکان پاک کردن آن از شناسنامه وجود دارد. در المثنای شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که هنوز معتبر است ثبت خواهد شد. ازدواج و طلاقی که بدون آمیزش جنسی بین زوجین اتفاق افتاده در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

همچنین اگر مرد مجدد ازدواج نماید با تقاضای همسر جدید نام همسر قبلی از شناسنامه مرد پاک می‌شود.

نکات مربوط به این ماده

طبق این ماده اگر زن و مردی که با هم ازدواج می‌کنند تا قبل از طلاق خود رابطه جنسی نداشته باشند و زن باکره باشد در این صورت پس از طلاق می‌توانند در شناسنامه المثنی نام همسر خود را حذف کنند. حال در این جا می‌توان فرض کرد که زن قبلا یک بار ازدواج کرده و طلاق گرفته است. آیا باز هم می‌تواند در ازدواج دوم خود قبل از انجام رابطه جنسی طلاق گرفته و نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند؟ با توجه به توضیح‌هایی که داده شد قاعدتا باید بتواند اما رویه قضایی ما این نظر را قبول ندارد و مخالف است. چنانچه زوجین ادعای طلاق یا ازدواج بدون آمیزش نمایند دادگاه زن را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد تا گواهی باکره بودن بگیرد.

این حکم در مورد مرد هم اجرا می‌شود یعنی در صورت نداشتن رابطه جنسی مرد هم می‌تواند بعد از طلاق با دریافت شناسنامه المثنی نام همسر سابق خود را از شناسنامه پاک کند.

بنابراین اگر طلاق قبل از رابطه جنسی زن و مرد اتفاق بیفتد زن می‌تواند با ارائه گواهی از پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن یا حکم دادگاه خود مستقیما به ثبت احوال مراجعه کرده و تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند که در این صوت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف می‌شود و همین طور هم که در بالا گفتیم مرد هم می‌تواند با گرفتن شناسنامه المثنی نام همسر سابق را از شناسنامه پاک کند.

حذف نام فرزند از شناسنامه

به هیچ وجه پاک کردن نام فرزند از شناسنامه امکان پذیر نمی‌باشد و نمی‌توان این کار را انجام داد.

در دعوای لعان وقتی که پدر فرزندی که دنیا آمده است را از خود نداند ارتباط بین پدر و فرزند قطع می‌شود و فرزند در این صورت نمی‌تواند از پدر خود ارث ببرد ولی میراث مادری همچنان به فرزند می‌رسد.

گاهی اوقات هم پیش می‌آید که با گرفتن شناسنامه المثنی بنا به یک سری دلایلی نام فرزند ثبت نمی‌شود که باید آن را با دلایل مستند و مستندل پیگیری نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حذف نام از شناسنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حذف نام از شناسنامه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : حذف نام همسر از شناسنامه





:: برچسب‌ها: حذف نام همسر از شناسنامه ,
:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: