کد آیسیک چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟
نوشته شده توسط : vakiel

کد آیسیک چیست؟ کلمه آیسیک یا ISIC مخفف عبارت انگلیسی سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع (International Standard Industrial Classification) است. به عبارتی این کد یک روش برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی است. که توسط اداره مالیات برای مشاغل و اصناف مختلف از آن استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی کد آیسیک و روش دریافت آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: کد آیسیک چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

معرفی کد آیسیک

آیسیک یا ISIC اختصار از عبارت International Standard Industrial Classification و به معنی سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع است. اداره مالیات از این کد برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی مشاغل و اصناف مختلف استفاده می‌کند. با استفاده از کد آیسیک مشاغل و اصناف بر اساس نوع فعالیت و با روشی دقیق تقسیم‌بندی می‌گردند. مثلاً ازجمله تقسیم‌بندی‌های کد آیسیک می‌توانیم به خرده‌فروشان، بسته‌بندی مواد غذایی، تولید پوشاک، کشاورزی، بیمه، ماشین‌آلات و دستگاه برقی، کشتار طیور، تأسیسات برقی ساختمان و … اشاره کنیم.

اهمیت کد آیسیک

درخواست برای دریافت جواز کسب، یا تمدید جواز کسب و همچنین ثبت‌نام مالیاتی صاحبان مشاغل همگی نیاز به دریافت کد آیسیک دارند. عملکرد این کد برای دریافت پروانه بهره برداری، جواز کسب و ثبت‌نام مالیاتی این است که ماهیت شغل شما را برای اداره مالیات تعریف نماید. اداره مالیات نیز با توجه به ماهیت تعریف‌شده از شغل شما توسط کد آیسیک اقدام به تعیین ضریب مالیات شما می‌نماید.

توجه داشته باشید که درصد مالیات اصناف و مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل دریافت این کد و همچنین اینتاکد (روش دیگر طبقه‌بندی اصناف) برای تعیین میزان مالیات صاحبان مشاغل بسیار اهمیت دارد. از طرفی ممکن است برخی افراد در چند صنف مختلف فعالیت داشته باشند.

مثلاً برخی ممکن است هم در صنف فروش لوازم برقی و هم در صنف تعمیرات لوازم برقی فعالیت داشته باشند. بدین ترتیب جهت تعیین مالیات این افراد نیازمند کد آیسیک هستیم. چرا که ضریب مالیاتی این دو صنف با وجود تشابه به هم؛ متفاوت است.

دریافت کد آیسیک

پیش‌تر اشاره کردیم که کدآیسیک ماهیت شغل شما را برای اداره مالیات مشخص می‌کند. تا اداره مالیات بتوانند بر اساس ضریب مالیت مختص به هر شغل، میزان مالیات شما را تعیین نماید. اما در این قسمت پرسش ما این است که چگونه می‌توانیم کد آیسیک را دریافت کنیم.

نحوه دریافت

جهت دریافت کد آیسیک ابتدا به سایت my.tax.gov.ir مراجعه نمایید. و در صفحه اول سایت از قسمت منو فهرست مربوط به پرونده‌های مالیاتی را انتخاب نمایید. بعد از آن بر روی گزینه پرونده عملکرد و ارزش‌افزوده کلیک نمایید.

در گام بعد قسمت پرونده‌های درامد، پرونده مالیاتی مربوط به خود را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه جزئیات پرونده کلیک نمایید. صفحه جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید در این صفحه گزینه به‌روزرسانی و تکمیل ثبت‌نام را انتخاب نمایید.

بدین ترتیب یک صفحه جدید در سایت به نشانی  register.tax.gov.irبازمی‌گردد. در این صفحه از قسمت منو گزینه ویرایش اطلاعات ثبت‌نام را برگزینید. حال در تب فعالیت‌ها و قسمت لیست فعالیت‌ها بر اساس استاندارد آیسیک 5، باید روی گزینه افزودن فعالیت جدید کلیک نمایید.

در مراحل پایانی قسمت نوع فعالیت را انتخاب کنید. سپس مطابق با فعالیت شغلی خود مثلاً تولیدی یا خدمات و سرمایه‌گذاری یا توزیع و بازرگانی گزینه موردنظر را انتخاب نمایید. و درنهایت در بخش ISIC می‌توانید کد آیسیک مربوط به شغل خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید اگر چند فعالیت شغلی دارید همه آن‌ها را به طور جداگانه و به عنوان فعالیت جدید در سایت اضافه نمایید.

کد آیسیک در مشاغل مختلف

همان‌طور که گفتیم اداره مالیات با استفاده از کدآسیک مشاغل مختلف را دسته‌بندی می‌نماید. لیست کامل این مشاغل در سامانه مالیات قابل‌مشاهده است. طبیعتاً کد آیسیک در مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به معرفی برخی از کدهای مربوط به مشاغل می‌پردازیم.

فروشگاه اینترنتی

یکی از دغدغه‌های همیشگی متقاضیان راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی بحث تعیین مالیات آن‌هاست. فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند برای دریافت و ثبت کد آیسیک خود به روش زیر اقدام نمایند.

ابتدا باید مراحلی که در قسمت دریافت کد آیسیک و نحوه دریافت توضیح دادیم را انجام دهید. سپس در قسمت نوع فعالیت گزینه خدمات و سرمایه‌گذاری را انتخاب نمایید. حال در قسمت ISIC گزینه G عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و … را برگزینید. و در ادامه با توجه به نوع فروشگاه اینترنتی خود، گزینه مربوطه را در دسته‌بندی‌های موجود انتخاب نمایید.

نظام مهندسی

برای دریافت کد آیسیک نظام مهندسی ابتدا مراحل ذکرشده در قسمت دریافت کد آیسیک را طی نمایید. در قسمت نوع فعالیت بخش خدمات و سرمایه‌گذاری را برگزینید. سپس در قسمت ISIC باید گزینه  K مستغلات اجاره و فعالیت‌های کسب‌وکار را انتخاب کنید. در این قسمت با یک سری زیرمجموعه مواجه می‌شوید که باید به ترتیب زیرمجموعه K74 سایر فعالیت‌های کسب‌وکار، K742 فعالیت‌های معماری و مهندسی و سایر فعالیت‌های فنی، K7421 فعالیت‌های معماری، مهندسی و مشاوره فنی مربوط به آن و… را انتخاب نمایید.

در قسمت زیرمجموعه‌ها قسمت مربوط به فعالیت‌های مختلف نظام مهندسی نمایان است. که زیرمجموعه K7421058 در خصوص فعالیت‌های مربوط به نظارت بر ساخت ساختمان است. سپس در بخش شرح فعالیت باید عنوان دقیق پروانه اشتغال خود در حرفه مهندسی به عنوان مثال مهندس ناظر عمران را بنویسید. و در بخش درصد فعالیت نیز میزان درصدی که درامد فرد تأمین می‌شود عدد لازم بنویسید.‌

کارشناس رسمی دادگستری

در قسمت دریافت کد در همین مقاله روش دریافت کد آیسیک را توضیح دادیم. ابتدا این مراحل ذکرشده را انجام دهید. سپس در بخش نوع فعالین گزینه خدمات و سرمایه‌گذاری را انتخاب نمایید. حال در بخش ISIC گزینه K که مستغلات و اجاره فعالیت‌های کسب‌وکار است را انتخاب کنید. همان‌طور که در بخش نظام مهندسی گفتیم در این بخش با زیرمجموعه‌هایی مواجه می‌شوید که باید بدین ترتیب k74 سایر فعالیت‌های کسب‌وکار،K741  فعالیت‌های حقوقی، حسابداری، دفترداری، حسابرسی،K7411  فعالیت‌های خدمات حقوقی و درنهایتK7411015  کارشناس رسمی دادگستری؛ جلو بروید.

سپس در این قسمت کادر شرح فعالیت را با عبارت کارشناس رسمی دادگستری پر کنید. سپس در قسمت درصد فعالیت با توجه به مقدار درصدی که درآمد فرد تأمین می‌شود عدد مربوط را درج کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کد آیسیک چیست ؟

آیسیک یا ISIC اختصار از عبارت International Standard Industrial Classification و به معنی سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع است. اداره مالیات از این کد برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی مشاغل و اصناف مختلف استفاده می‌کند

اهمیت دریافت کد آیسیک چیست ؟

درخواست برای دریافت جواز کسب، یا تمدید جواز کسب و همچنین ثبت‌نام مالیاتی صاحبان مشاغل همگی نیاز به دریافت کدآیسیک دارند. اداره مالیات نیز با توجه به ماهیت تعریف‌شده از شغل شما توسط کد آیسیک اقدام به تعیین ضریب مالیات شما می‌نماید.





:: برچسب‌ها: کد آیسیک چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: