سامانه کد رهگیری املاک | استعلام کد رهگیری املاک
نوشته شده توسط : vakiel

سامانه کد رهگیری املاک کدام است؟ هنگامی که معاملات ملکی انجام می‌دهید دریافت کد رهگیری ملک یا کد پیگیری اجاره‌نامه یکی از موارد ضروری است. دریافت این کد برای طرفین معامله مزایای زیادی دارد. البته دریافت این کد برای قراردادهای ملکی مثل اجاره در حال حاضر اجباری است. کد رهگیری از جرائم معاملات ملکی جلوگیری می‌کند. و موجب اطمینان خاطر طرفین معامله در انواع معاملات ملکی مثل رهن و اجاره می‌شود. اما پرسش این است که کد رهگیری املاک چگونه و از کجا دریافت می‌شود؟ در ادامه این مطلب به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سامانه کد رهگیری املاک چیست ؟

دریافت کد رهگیری املاک از سال 1387 طی یک بخشنامه دولتی، برای امنیت بخشی به معاملات ملکی ضروری شد. بر اساس این بخشنامه مشاورین املاک ملزم هستند تمامی معاملات ملکی نظیر رهن و اجاره را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند. و کد رهگیری  مربوط به معامله را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمایند. سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی iranamlaak.ir جهت ثبت معاملاتی نظیر اجاره و رهن ایجادشده است. و این سامانه برای هر معامله ملکی یک کد رهگیری 13 رقمی صادر می‌نماید.

نحوه دریافت کد رهگیری از سامانه iranamlaak.ir

برای دریافت کد رهگیری املاک می‌توانید با مراجعه به بنگاه‌های املاک معتبر و از طریق سامانه ثبت قرارداد مسکن اقدام نمایید. ابتدا باید مراحل ثبت قرارداد را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور انجام دهید. برای ورود به سایت ثبت معاملات املاک نشانی اینترنتی iranamlaak.ir یا عبارت سامانه ثبت معاملات و املاک را در مرورگر خود جستجو کنید. و اولین سایت را انتخاب نمایید.

اگر پیش از این در سامانه ثبت‌نام نکردید. ابتدا باید جهت دسترسی به خدمات و امکانات سامانه، عملیات ثبت‌نام و ایجاد حساب در سامانه را انجام دهید. تمامی مشاورین املاک باید برای ثبت قراردادها و دریافت کد رهگیری معاملات پیش از هر چیز در سامانه ثبت‌نام نمایند. گزینه سبز رنگ ثبت‌نام را در بالای صفحه اول سایت انتخاب نمایید.

حال مطابق تصویر زیر گزینه ثبت‌نام مشاور املاک را انتخاب کنید.

و بدین ترتب مراحل ثبت‌نام را با تکمیل فرم و اطلاعات درخواستی سامانه انجام دهید.

حال اگر از پیش ثبت‌نام کرده‌اید. پس از ورود به سایت جهت دسترسی به خدمات و امکانات سامانه باید در صفحه اول گزینه سبز رنگ ورود به سامانه را انتخاب کنید.

سپس نام کاربری و رمز عبور که در زمان ثبت‌نام و تشکیل حساب در سامانه ایجاد نمودید را وارد نمایید و به سامانه وارد شوید.

بدین ترتیب مشاورین املاک می‌توانند وارد سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شوند. و قراردادهای ملکی مانند اجاره یا رهن را در این سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.

نحوه استعلام گیری از کد رهگیری املاک در سامانه iranamlaak.ir

شما برای استعلام گیری از کد رهگیری حتی بدون ثبت‌نام و ایجاد حساب در سامانه iranamlaak.ir می‌توانید اقدام نمایید. ابتدا همان‌طور که قبلاً گفتیم وارد سایت iranamlaak.ir شوید. گزینه سبز رنگ استعلام کد رهگیری در قسمت راست صفحه را انتخاب کنید. و یا از نوار بالای سایت و گزینه خدمات، روی عبارت استعلام کد رهگیری کلیک کنید.

حال یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود. در این صفحه با درج کد ملی خود به عنوان یکی از طرفین، کد رهگیری 13 رقمی و کد امنیتی سایت صحت قرارداد ایجادشده خود را بسنجید.

حال در این مرحله شما می‌توانید در صورت صحت اطلاعات نشان داده‌شده در سامانه یک نسخه از آن را چاپ کنید.

مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری در بنگاه‌ها

جهت ثبت معامله و دریافت کد رهگیری معاملات ملکی  از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، هنگام مراجعه به بنگاه‌های املاک معتبر باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

اول؛ به عنوان یکی از طرفین معامله مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید. مدارکی مثل کارت ملی، شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی.

دوم؛ اگر مالک ملک شما هستید اصل مدرک مالکیت را به همراه داشته باشید. سند مالکیت می‌تواند به صورت تک برگ یا بنچاق یا قولنامه و … باشد. همین‌طور مدارکی مثل وکالت‌نامه یا گواهی انحصار وراثت نیز باید به مشاور املاک ارائه شود.

سوم؛ هنگام ثبت معامله لازم است هر یک از طرفین یک شاهد برای معامله به همراه داشته باشند. و این شهود باید مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

چهارم؛ تأییدیه کد پستی از ملک مورد معامله از مدارک و اسناد مهم برای ثبت معامله  دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات و املاک است.

پنجم؛ تکمیل فرم پیش‌نویس قرارداد برای راحتی کار و بارگذاری اطلاعات در سامانه توسط مشاور املاک لازم است.

درنهایت بعد از انجام مراحل ثبت قرارداد در سامانه می‌توانید کد رهگیری را دریافت نمایید. و این قرارداد نیز باید در سه نسخه یکی برای مشاور املاک و دوتای دیگر برای هر یک از طرفین معامله چاپ شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه دریافت کد رهگیری چیست ؟

مشاورین املاک ملزم هستند تمامی معاملات ملکی نظیر رهن و اجاره را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند. و کد رهگیری مربوط به معامله را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمایند.

نشانی اینترنتی سامانه دریافت کد رهگیری چیست ؟

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی iranamlaak.ir جهت ثبت معاملاتی نظیر اجاره و رهن ایجادشده است. و این سامانه برای هر معامله ملکی یک کد رهگیری 13 رقمی صادر می‌نماید.





:: برچسب‌ها: سامانه کد رهگیری املاک | استعلام کد رهگیری املاک ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: