مجازات آلودگی صوتی | آیا آلودگی صدا جرم است؟
نوشته شده توسط : vakiel

آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم است و مجازات دارد؟ ایجاد و پخش هر نوع صدا و ارتعاش که بیش‌ازحد مجاز قانونی باشد. بر اساس قانون مربوط به هوای پاک جرم است. بنابراین امکان شکایت و پیگیری  توسط شهروندان از ایجاد آلودگی صوتی وجود دارد. ایجاد آلودگی صوتی به‌وسیله ماشین‌ها، موتورها، ایجاد آلودگی صوتی در ساختمان‌های مسکونی و غیره جرم می‌باشد و مجازات قانونی دارد. در ادامه این مطلب به معرفی جرم آلودگی صوتی و مجازات آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مجازات آلودگی صوتی | آیا آلودگی صدا جرم است؟

جرم و مجازات آلودگی صوتی چیست ؟

بر اساس قانون هوای پاک، جرم آلودگی صوتی به معنی ایجاد هر نوع صدا و ارتعاش بیش‌ازحد مجاز و همچنین پخش و انتشار آن صدا می‌باشد. و هر عملی که موجب ایجاد آلودگی صوتی شود ممنوع و جرم است. حد مجاز و قانونی صدا و ارتعاش بر اساس تعاریف سازمان محیط‌زیست تعیین می‌شود.

قانون هوای پاک هنگام تعریف آلودگی هوا به انتشار موارد آلوده‌کننده هوا و محیط، مثل صدا و بو در هوای آزاد تأکید می‌نماید. بنابراین برای جرم آلودگی صوتی نیز پخش و انتشار صدای غیرمجاز در فضای آزاد باید انجام شود. البته این‌گونه نیست که شهروندان قادر به شکایت از مزاحمت‌ها و سروصدای غیرمجاز همسایه‌ها یا آلودگی صوتی ساختمان‌سازی نباشند. برای شکایت و پیگیری از آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت همسایه‌ها می‌توانیم بر اساس قانون مجازات یا قانون تملک آپارتمان‌ها اقدام کنیم.
مجازات آلودگی صوتی

گفتیم که مقصود از جرم آلودگی صوتی بر اساس قانون هوای پاک ایجاد و پخش هرگونه صدا و ارتعاش بیش‌ازحد مجاز در هوای آزاد است. و همچنین ایجاد آلودگی صوتی توسط همسایه‌ها و در آپارتمان‌ها بر اساس قانون مجازات اسلامی و ون تملک آپارتمان‌ها سنجیده می‌شود. بنابراین در ادامه مجازات آلودگی صوتی را به دو قسمت مجازات آلودگی صوتی در هوای آزاد و مجازات آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها تقسیم می‌کنیم.

مجازات آلودگی صوتی در هوای آزاد

مطابق قانون هوای پاک افراد اعم از اشخاص حقیقی حقوقی که با نقض قوانین موجب آلودگی صوتی شوند. بر اساس مقررات قانونی به جزای نقدی درجه ۵ یا ۷ یا ضبط اموال محکوم می‌شوند.

قانون هوای پاک بیان می‌دارد. که افراد در صورت عدم رعایت حدود مجاز در خصوص پخش و انتشار امواج صوتی برای بار اول به جزای نقدی درجه ۵ محکوم می‌شوند. و در صورتی که تکرار در انجام این جرم رخ دهد حداکثر جزای نقدی و ضبط اموال و تجهیزات مربوط به ایجاد آلودگی صوتی محکوم خواهند شد. درجات جزای نقدی و مجازات‌ها موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی است. و جزای نقدی درجه ۵ معادل بیش از ۲۴ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

همین قانون در ایجاد آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک مرتکب را به جزای نقدی درجه ۷ محکوم می‌نماید. مقصود از منابع ثابت متحرک می‌تواند وسایل نقلیه و موتوری باشد. در این صورت مأمور نیروی انتظامی موظف است برای بار اول متخلف را به یک میلیون ریال و در صورت تکرار برای دومین بار دو برابر جریمه نماید. اگر تکرار جرم بیش از دو بار اتفاق بیفتد جریمه مرتکب معادل ۳ میلیون ریال خواهد شد. میزان جزای نقدی درجه ۷ در قانون مجازات اسلامی معادل بیش از ۳۰ میلیون ریال تا ۶۰ میلیون ریال می‌باشد.

مجازات آلودگی صوتی در آپارتمان

البته همان‌طور که گفتیم در برخی موارد برای مجازات مرتکب آلودگی صوتی نمی‌توانیم. به قانون هوای پاک مراجعه کنیم. بلکه باید به قانون مجازات اسلامی یا قانون تملک آپارتمان‌ها استناد نماییم. قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مقرر می‌کند. که در صورتی که افراد با هیاهو یا جنجال و یا حرکات غیرمتعارف موجب تعرض به افراد شوند و نظم و آسایش عمومی را مختل گردانند. همچنین اقدامات ایشان موجب توقف کسب‌وکار مردم شود. مجازات ایشان حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

همچنین بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها جهت برگزاری مهمانی باید توجه داشت. که در روزهای غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در مهمانی‌های روزهای تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت در ساختمان‌ها الزامی می‌باشد. و تولید صدا چه صدای مهمانان و چه صدای موسیقی بعد از این ساعت در آپارتمان‌ها ممنوع است. بنابراین با استناد به این ماده قانون تملک آپارتمان‌ها و قانون مجازات اسلامی مجازات ایجاد آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها حبس و شلاق تعزیری است. هرچند باید توجه داشت که زمانی این مجازات تحقق می‌یابد. که قاضی تشخیص دهد رفتار همسایه و ایجاد مزاحمت وی به صورت حرکات غیرمتعارف و یا یکی از مصادیق هیاهو و جنجال باشد‌.

روش شکایت و پیگیری جرم آلودگی صوتی

با توجه به اینکه منبع آلودگی صوتی از وسایل نقلیه در کوچه و خیابان است. و یا مزاحمت و تولید صدای همسایگان در آپارتمان و مشاعات آن است. نحوه رسیدگی و شکایت علیه مرتکب نیز متفاوت خواهد بود.

شکایت از آلودگی صوتی در کوچه و خیابان

اگر آلودگی صوتی به‌وسیله لوازم نقلیه و سایر لوازم مذکور در قانون هوای پاک ایجاد شود. شما می‌توانید برای شکایت با سامانه تلفنی که به اداره حفاظت از محیط‌زیست مربوط می‌شود تماس بگیرید. شماره این سامانه ۱۵۴۰ است. پس از تماس با این سامانه گویا می‌‌توانید شکایت خود را در مدت‌زمان دو دقیقه و به شکل یک پیام صوتی انجام دهید. پس از ثبت شکایت در سامانه تلفنی مسئول سازمان حفاظت از محیط‌زیست به شکایت شما رسیدگی می‌کنند. و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. البته شما می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حضوراً مراجعه کنید. سپس شکوائیه خود را تنظیم و به مسئول مربوطه در دفاتر مذکور تحویل نمایید. در این صورت باید هزینه خدمات دفتر و هزینه دادرسی پرداخت نمایید.

در حالت دیگر اگر از شما سروصدایی ایجادشده به علت ساخت‌وسازهای شهری شکایت دارید. می‌توانید با شماره‌های ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ تماس برقرار نمایید. و شکایت خود را ثبت کنید. یا اینکه به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنید. و نسبت به آلودگی صوتی هنگام ساختمان‌سازی شکایت و درخواست رسیدگی نمایید.

شکایت از آلودگی صوتی همسایه‌ها

همچنین در مواردی که شما نسبت به همسایه خود در آپارتمان و ایجاد آلودگی صوتی توسط همسایه در آپارتمان و مشاعات شکایت دارید. در گام اول بهتر است به مدیر ساختمان مراجعه نموده تا به ایشان تذکر دهد. و یا اظهارنامه‌ای را برای همسایه مزاحم ارسال نمایید تا متوجه نارضایتی شما شوند. اگر همسایه به تذکرات شما توجه نکرد می‌توانید از اهالی ساختمان استشهادی تهیه نمایید.

و در صورت امکان تأثیر مأمور کلانتری نسبت به مزاحمت و ایجاد سروصدای همسایه خود صورت‌جلسه تهیه کنید. آنگاه شکوائیه تنظیم نمایید. و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و سپس شکایت‌نامه خود را به مرجع صالح ارسال نمایید. توجه کنید که برای ثبت شکایت‌نامه خود ابتدا باید در سامانه ثنا حساب کاربری بسازید. جهت ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا می‌توانید. به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. و یا در سایت adliran.ir اقدام به ایجاد حساب کاربری ثنا نمایید‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

جرم آلودگی صوتی چیست ؟

جرم آلودگی صوتی به معنی ایجاد هر نوع صدا و ارتعاش بیش‌ازحد مجاز و همچنین پخش و انتشار آن صدا می‌باشد. و هر عملی که موجب ایجاد آلودگی صوتی شود ممنوع و جرم است.

انواع مجازات آلودگی صوتی چیست ؟

مجازات آلودگی صوتی را به دو قسمت مجازات آلودگی صوتی در هوای آزاد و مجازات آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها تقسیم می‌کنیم. که شامل مجازات‌های جزای نقدی و در شرایطی حبس یا شلاق خواهد بود.





:: برچسب‌ها: مجازات آلودگی صوتی | آیا آلودگی صدا جرم است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: