ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج
نوشته شده توسط : vakiel

در شرع اسلام همواره در مورد اهمیت نطفه آدمی سخن گفته شده است. اهمیت موضوع تا بدان حد است که روایات و احادیث فراوانی در مورد چگونگی انعقاد نطفه‌ای حلال مطرح شده است. اما متاسفانه امروزه با آزاد شدن روابط بین زن و مرد شاهد آن هستیم که روابط جنسی خارج از چارچوب نکاح افزایش یافته که حاصل آن فرزندان نامشروع می‌باشد. از منظر قانون و شرع فرزندی که حاصل رابطه جنسی و آمیزش میان زن و مرد باشد در حالی که بین آن‌ها هیچ علقه زوجیتی وجود ندارد فرزند نامشروع یا ولد زنا است. تکلیف و حقوق فرزندی که به شکل نامشروع به دنیا آمده چیست؟ آیا چنین فرزندی ارث دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج

ارث فرزند نامشروع

پدر و مادر چنین کودکی عملی غیر قانونی انجام داده‌اند اما قطعا این طفل معصوم و بی‌گناه است. بی‌شک حالا این فرزند یک انسان است و باید مانند سایرین از حقوقی برخوردار باشد. یکی از انواع حقوق فرزند نامشروع مربوط به امور مالی است از جمله ارث بردن او از والدین خود.

بر اساس آن چه که در ماده 861 قانون مدنی آمده است موجب ارث بردن اشخاص از هم دو چیز است نسب و سبب. در مورد فرزند نامشروع قانون معتقد است که زنا مانع ایجاد نسب بین فرزند نامشروع و والدین است. به همین دلیل ولدزنا از والدین خود ارث نمی‌برد. از نظر قانونی برای ارث بردن باید نسبت خونی یا سببی باشد در حالی که فرزند نامشروع نسبتی مشروع با والدین خود ندارد پس ارث نمی‌برد.

ماده 884 قانون مدنی به صراحت تکلیف ارث فرزند نامشروع را مشخص کرده است. بر اساس این ماده ولدزنا نه از والدین خود نه از اقوام آنان هیچ ارثی نخواهد برد.

برای آشنایی با شرایط محرومیت از ارث کلیک کنید.

شرط ارث بردن فرزند نامشروع

با اینکه اصل این است که فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد اما در قسمت دوم ماده یک استثنا بیان شده است. در صورتی که طرفین یا یکی از آن‌ها نسبت به عمل زنا دچار اشتباه شده یا جاهل بوده باشد نسبت به آن طرف فرزند ارث می‌برد و بالعکس.

گاهی پیش می‌آید که یکی از طرفین زنا یا هر دو طرف نسبت به این که عمل زنا است دچار اشتباه می‌شوند یا اینکه جاهل هستند. یعنی نمی‌دانند که کار آن‌ها زنا است بلکه گمان می‌کنند مشروع است. به طور مثال زن و مردی که برای 6 ماه با هم صیغه بودند بدون توجه به زمان صیغه با هم رابطه برقرار می‌کنند در حالی که فکر می‌کنند هنوز زن و شوهر هستند اما در حقیقت مدت صیغه تمام شده است.

از منظر قانونی در این صورت فرزند متولد شده دارای نسبت با والدین خود است و از آن‌ها می‌تواند ارث ببرد زیرابه خاطر این شبهه در عمل زنا سبب ارث بردن ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: شروط تقسیم ارث پدر

البته فقط رابطه وراثت با آن طرفی برقرار می‌شود که دچار اشتباه شده است. در مثال بالا اگر مرد می‌دانسته و زن جاهل بوده که عمل زنا بوده است فرزند از مادر ارث می‌برد و اگر زن نسبت به زنا بودن مطلع بوده اما مرد دچار اشتباه شده از پدر ارث می‌برد. اگر دو طرف هم جاهل بوده‌اند که از دو طرف ارث می‌برد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند نا‌مشروع از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث فرزند نا‌مشروع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث فرزند نا‌مشروع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

خیر، فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد این موضوع در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

در صورت وجود شبهه و جهل نسبت به زنا که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج





:: برچسب‌ها: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: