ثبت صیغه
نوشته شده توسط : vakiel

ثبت صیغه امکان پذیر است؟ ازدواج موقت یا همان صیغه از جمله مواردی است که تنها در فقه شیعه وجود دارد. ازدواج موقت مقید به زمان است و با پایان آن مدت، ازدواج خاتمه می‌یابد. شاید برایتان سوال شود که آیا ازدواج موقت نیاز به ثبت رسمی دارد یا خیر. در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت صیغه

ثبت ازدواج موقت یا صیغه

ثبت ازدواج موقت برعکس ازدواج دائم الزامی نمی‌باشد و قانونگذار مرد را مکلف به ثبت این نوع ازدواج نمی‌کند. اما در برخی موارد ثبت ازدواج موقت نیز الزامی است. و مرد موظف است که آن را به صورت رسمی ثبت نماید.

بیشتر بخوانید : ازدواج با مرد زن شوهردار

در چه مواردی ثبت ازدواج موقت الزامی می‌باشد ؟

در برخی شرایط باید ازدواج موقت نیز ثبت رسمی شود. در زیر دو مورد از شرایطی که باعث الزامی شدن ثبت ازدواج موقت می‌شوند شرح داده شده است:

بیشتر بخوانید : ازدواج با دو خواهر هم زمان

باردار شدن زن

چنانچه زن و مرد به نکاح موقت یکدیگر دربیایند و زن در مدت زمانی که صیغه است باردار شود قانون مرد را موظف می‌داند که ازدواج را ثبت نماید.

لزوم ثبت در صورت حامله شدن زن به این دلیل است که بارداری و به دنیا ‌آمدن فرزند برای طفل حق و حقوقی ایجاد می‌کند مانند حضانت، نفقه، ارث و… پس در صورت بارداری زوجه ثبت ازدواج موقت کاملا ضروری خواهد بود. چنانچه جنین قبل از به دنیا آمدن سقط شود نیازی به ثبت ازدواج نخواهد بود.

شرط

اگر زن شرط کند که ازدواج او با مرد باید در دفاتر ثبت شود مرد موظف است که ازدواج را ثبت نماید.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج در قانونی مدنی

مجازات عدم ثبت نکاح موقت یا صیغه

در مواردی که ذکر شد قانون مرد را موظف به ثبت ازدواج دانسته است چنانچه مرد از ثبت آن خودداری کند مطابق قانون حمایت از خانواده مجازات می‌شود.

اگر در صورت بارداری و یا شرط زن برای ثبت ازدواج، مرد از انجام آن سر باز زند طبق قانون به پرداخت هشت تا هجده میلیون تومان جریمه نقدی و حبس از نود و یک روز تا شش ماه محکوم می‌شود.

بیشتر بخوانید : صحت ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نکاح موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نکاح موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت صیغه





:: برچسب‌ها: ثبت صیغه ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: