تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه مراجع قضایی زیادی در سراسر کشور تاسیس شده‌‌‌‌اند‌ که هرکدام دارای صلاحیت مختلفی بوده و در مورد موضوعات مختلف رای صادر می‌کنند. آرایی که توسط این مراجع صادر می‌گردد با توجه به تحقیقات انجام گرفته و اطلاعات به دست آمده برای پرونده مورد نظر کاملا مناسب خواهد بود. اما با این وجود قانونگذار امکانی را فراهم آورده است تا افراد بتوانند نسبت به احکام صادره توسط مراجع قضایی نیز اعتراض کنند و درخواست تجدید نظر داشته باشند. یکی از مراجع قضایی که می‌توان نسبت به آرا صادره از طرف آن درخواست تجدید نظر داشت دیوان عدالت اداری می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص تجدید نظر خواهی رای در این مرجع قضایی و هزینه آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری و وظایف آن

‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری یک مرجع قضایی بوده که دارای صلاحیت متفاوتی نسبت به دیگر مراجع می‌باشد. در تمامی مراجع قضایی به موضوعات و شکایات مردم از یکدیگر رسیدگی می‌شود. اما گاهی ممکن است مردم از یک نهاد و موسسه دولتی یا ماموران آن شکایت داشته باشند.

از این رو قوه قضائیه به تاسیس ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری پرداخت تا به اینگونه شکایات رسیدگی کند. ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری وظیفه دارد که به شکایات مردم نسبت به نهاد‌ها‌ی دولتی یا ماموران آن‌ها‌ رسیدگی کند و در این مورد رای صادر نماید. این مرجع قضایی اولین بار توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده است و هم اکنون در تهران، قم و مشهد تشکیل می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با دیوان عدالت اداری کلیک کنید.

تجدید نظر خواهی آرای دیوان عدالت اداری

‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری کشور در خصوص شکایات مختلفی رای صادر می‌کند و این آرا با توجه به تحقیقات دقیق پرونده‌ها‌ صادر می‌گردند. اما قانونگذار امکان درخواست تجدید نظر خواهی به این احکام را نیز فراهم نموده است. چنانچه حکمی در این مرجع قضایی صادر شود و یکی از طرفین دعوا نسبت به آن اعتراض داشته باشد می‌تواند درخواست تجدید نظر خواهی خود را به این مرجع ارائه کند.

برای تجدید نظر خواهی نسبت به احکام صادره از ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری می‌بایست دادخواستی مبنی بر این موضوع را تنظیم نمود و به شعب تجدید نظر این مرکز قضایی ارائه کرد. نکته حائز اهمیت این است که افراد مقیم ایران تا بیست روز و افراد مقیم کشور‌ها‌ی دیگر تا دو ماه پس از صدور رای، مهلت دارند درخواست تجدید نظر خود را ارائه کنند. پس از گذشت این مدت زمان امکان تجدید نظر خواهی از حکم صادره وجود ندارد.

هزینه تجدید نظر خواهی از آرای دیوان عدالت اداری

برای اینکه افراد بتوانند نسبت به آرای صادره از طرف ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری درخواست تجدید نظر خواهی کنند می‌بایست برخی هزینه‌ها‌ را به این مرجع پرداخت نمایند. در واقع تجدید نظر خواهی شامل هزینه‌ها‌یی می‌شود که باید توسط فرد خواهان آن پرداخت شوند. در سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه هزینه تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری را تعیین نمود.

طبق قانون هزینه تجدید نظر در شعب بدوی ۱۰۰ هزار ریال و در شعب تجدید نظر ۲۰۰ هزار ریال می‌باشد. اما با توجه به نرخ تورم بانک مرکزی و قوه قضائیه هر سه سال یک بار این مبلغ را تعدیل می‌نمایند. آخرین هزینه تعیین شده برای تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری ۴۰۰ هزار ریال بوده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدید نظر دیوان عدالت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدید نظر دیوان عدالت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

هزینه تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری توسط کدام نهاد‌ها‌ تعیین می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

این هزینه توسط دستگاه قضا و بانک مرکزی با توجه به نرخ تورم تعیین می‌گردد.

آخرین هزینه تعیین شده برای تجدید نظر خواهی در ‌‌‌‌د‌یوان عدالت اداری چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

آخرین هزینه تعیین شده برای تجدید نظر خواهی در این مرجع ۴۰۰ هزار ریال می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری





:: برچسب‌ها: تجدید نظر دیوان عدالت اداری | هزینه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: