گرفتن مهریه بدون طلاق از شوهر – گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک
نوشته شده توسط : vakiel

گرفتن مهریه بدون طلاق آیا امکان پذیر است ؟ در فرهنگ بسیاری از کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی بعد از عقد زوجه مهریه خود را دریافت می‌کند. اما در ایران این روند به شکل دیگری است. علیرغم اینکه مهریه حق شرعی و قانونی زن است و باید بعد از عقد به زن پرداخت شود اما در فرهنگ ایران رایج است که زن هنگام طلاق مهریه خود را دریافت کند. اگر یک زن از شوهر خود مهریه را طلب کند این کار به معنای پایان دادن به زندگی مشترک است و در اکثر مواقع شوهر دیگر تمایلی به ادامه زندگی با همسر خود ندارد. اما زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را دریافت کند بدون اینکه طلاق بگیرد. در این مقاله به موضوع گرفتن مهریه توسط زوجه در زمانی که هنوز با همسر خود زندگی مشترک دارد می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گرفتن مهریه با و بدون طلاق

مهریه حق قطعی زن است که هیچ امری نمی‌تواند آن را از او سلب کند. به موجب ماده 1082 قانون مدنی زن بلافاصله بعد از عقد می‌تواند مهریه خود را از شوهر طلب کند. ناشزه بودن، خیانت، روابط نامشروع و… هیچ کدام موجب زوال حق مهریه نخواهد بود. فقط در صورتی که زن با درخواست خود مهریه را ببخشد این حق از او ساقط می‌شود. پس زن قبل و بعد از طلاق و در هر صورت مستحق مهریه است.

برای آشنایی با نحوه مطالبه مهریه کلیک کنید.

گرفتن مهریه بدون طلاق

زن می‌تواند در زمان اقامت در منزل شوهر مهریه خود را طلب نماید. طلب کردن مهریه از مصادیق عدم تمکین نیست. پس شوهر نمی‌تواند به صرف اینکه زن مهریه خود را طلب کرده است از زن بر مبنای عدم تمکین و نشوز شکایت کند.

برای دریافت مهریه دو طریق وجود دارد : 1/ اداره ثبت.  2/ دادگاه.

1/ اداره ثبت: دراین روش زوجه با مراجعه به دفترخانه‌ای که عقد در آن جا ثبت شده است مهریه خود را مطالبه می‌کند. از دفترخانه اجرائیه دریافت مهریه صادر می‌شود. زن با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه می‌کند و از اموال شوهر مهریه را دریافت می‌کند.

2/ دادگاه: زوجه ابتدا دادخواست خود را تنظیم می‌کند و در دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ارائه می‌دهد. سپس دادگاه در مورد مهریه زن تصمیم می‌گیرد.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند. بهتر است برای انتخاب راه بهتر از مشاوره یک وکیل استفاده نمایید.

برای نوشتن دادخواست مهریه کلیک کنید.

نحوه محاسبه مهریه

زن مستحق دریافت تمام مهریه است و مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود. در صورتی که زوجه در دوران عقد با شوهر خود نزدیکی نکرده باشد نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. در صورت داشتن رابطه زناشویی تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

اگر زن درخواست مهریه بدهد اما بخواهد زندگی مشترک را ادامه دهد در صورت داشتن رابطه زناشویی تمام مهر به او پرداخت می‌گردد. در صورت باکره بودن و نداشتن نزدیکی باز هم تمام مهر به او تعلق می‌گیرد زیرا زندگی مشترک ادامه دارد و در ادامه زندگی با شوهر رابطه خواهد داشت در نتیجه باید تمام مهر را بگیرد. اگر زوجه باکره بعد از دریافت کامل مهر به هر دلیلی به زندگی مشترک ادامه ندهد و با شوهر رابطه زناشویی برقرار نکند شوهر می‌تواند نصف مهریه را از زن پس بگیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد دریافت مهریه بدون طلاق از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید. برای یافتن پاسخ سوالاتتان در مورد دریافت مهریه با مشاوران ما در وکیل دات کام در ارتباط باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت مهریه بدون طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت مهریه بدون طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا گرفتن مهریه بدون طلاق ممکن است ؟

بله، مهریه حق زن است و هر زمان بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند.

چگونه بدون طلاق مهریه را دریافت کنید ؟

به طور کلی روند دریافت مهریه از دو طریق اداره ثبت و دادگاه است.

آیا درخواست گرفتن مهریه بدون طلاق از مصادیق عدم تمکین است ؟

خیر، زن با درخواست مهریه ناشزه محسوب نمی‌شود و مطالبه مهریه حق قانونی زن است.





:: برچسب‌ها: گرفتن مهریه بدون طلاق از شوهر – گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: