سوگند استظهاری
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما برای اثبات برخی جرائم یا وصول برخی مطالبات، مواردی وجود دارند که با انجام آن‌ها، حق ثابت ‌‌می‌شود یا وقوع جرم تایید ‌‌می‌گردد. برای مثال شهادت یکی از اموری است که باعث اثبات جرم ‌‌می‌شود. یکی از انواع مواردی که در قانون برای اثبات حق و مطالبه‌‌ آن یا اثبات جرم انجام ‌‌می‌گیرد، سوگند یاد کردن ‌‌می‌باشد. سوگند‌ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع سوگند‌های قضایی که در دعوا علیه متوفیان و به منظور اثبات حق استفاده ‌‌می‌شود، سوگند استظهاری ‌‌می‌باشد.‌‌ در ادامه این مقاله قصد‌‌ داریم در مورد سوگند استظهاری و شرایط آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سوگند استظهاری

سوگند استظهاری چیست‌‌‌‌ ؟

‌‌سو‌گند استظهاری یکی از انواع ‌‌سو‌گند‌های قضایی ‌‌می‌باشد که در خصوص دعاوی علیه میت یا متوفی، توسط شخص خواهان یاد ‌‌می‌شود. این نوع ‌‌سو‌گند تنها در صورتی توسط خواهان‌‌ یاد ‌‌می‌شود که اصل حق او ثابت شده باشد اما بقا و مانا بودن حق هنوز اثبات نشده باشد. در این موارد خواهان برای اینکه بقای حق خود را اثبات کند ‌‌سو‌گند استظهاری یاد خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که اگر خواهان‌‌ برای اثبات حقش از میت، در دادگاه از سند رسمی‌به عنوان مدرک استفاده کند، دیگر نیاز به یاد کردن ‌‌سو‌گند استظهاری نخواهد داشت. پس در نتیجه کلی ‌‌می‌توان گفت ‌‌سو‌گند استظهاری برای اثبات حق در دعاوی علیه متوفی کاربرد دارد و توسط خواهان دعوا یاد‌‌ ‌‌می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تعیین جلسه اتیان سوگند را مطالعه نمایید.

شرایط سوگند استظهاری

در خصوص ‌‌سو‌گند استظهاری قانونگذار برخی شروط را تعیین نموده است. توجه به شرایط تعیین شده برای ادای این نوع ‌‌سو‌گند برای همه افراد الزامی است. در زیر شرایط تعیین شده در خصوص این نوع ‌‌سو‌گند را نام برده‌‌ایم:

  • اگر حق با استفاده از سند رسمی اثبات گردد نیاز به ادای ‌‌سو‌گند استظهاری نیست.
  • در صورتی که خواهان در دعوای علیه متوفی جز وارثین صاحب حق باشد ‌‌می‌بایست با وجود مدارک اثبات ادعایش، بازهم ‌‌سو‌گند استظهاری یاد کند. در صورتی که تعداد وارثین بیش از یک نفر باشد باید همه آن‌ها این نوع ‌‌سو‌گند را ادا نمایند.
  • اگر فرد مدارک زیادی برای اثبات حق خود داشته باشد نیز باز هم ‌‌می‌بایست ‌‌سو‌گند استظهاری یاد کند.

آیا برای ادای ‌‌سو‌گند استظهاری نیاز به درخواست خواهان ‌‌می‌باشد‌‌‌‌ ؟

برای ادای ‌‌سو‌گند استظهاری نیاز به درخواست شخص خواهان‌‌ ‌‌نمی‌باشد. در مرحله اول دادگاه پرونده‌‌ را مورد‌‌ ‌‌‌‌بررسی قرار ‌‌می‌دهد و اگر شرایط ادای‌‌ ‌‌سو‌گند استظهاری وجود داشته باشد، قاضی قرار ادای ‌‌سو‌گند استظهاری را صادر ‌‌می‌کند. در صورتی که این قرار صادر شود، خواهان موظف است با رعایت برخی تشریفات برای ادای ‌‌سو‌گند استظهاری اقدام نماید. برای ادای این نوع ‌‌سو‌گند دادگاه جلسه‌‌ای تشکیل ‌‌می‌دهد‌. نکته حائز اهمیت این است که اگر شخص خواهان در این جلسه از ادای ‌‌سو‌گند استظهاری خودداری کند، نه تنها ادعایش ساقط ‌‌می‌شود بلکه حق او نیز به اثبات نخواهد رسید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سوگند استظهاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سوگند استظهاری پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

‌‌سو‌گند استظهاری در کدام دعاوی کاربرد دارد‌‌‌‌ ؟

این نوع ‌‌سو‌گند در دعاوی مربوط به متوفیان کاربرد دارد.

اگر در جلسه تعیین شده توسط دادگاه شخص خواهان ‌‌سو‌گند استظهاری یاد نکند تکلیف چیست‌‌‌‌ ؟

در این صورت حق او اثبات ‌‌نمی‌شود و ادعایش ساقط خواهد گشت.





:: برچسب‌ها: سوگند استظهاری ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: