اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه
نوشته شده توسط : vakiel

اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه در برخی از مناطق بدون دریافت جواز اتفاق افتاده است. بستر و حریم رودخانه در عرف به مسیر گذر آب و نهر‌های طبیعی رودخانه و اراضی اطراف آن گفته می‌‌شود. اما تعریف این دو اصطلاح در حقوق متفاوت از تعریف عرفی آن‌ها است. در تعریف حقوقی بستر رودخانه همان پهنه سیلابی رود است و حریم رودخانه اراضی دو طرف بستر رودخانه که عرض قابل محاسبه‌ای دارد؛ می‌باشد. بستر و حریم رودخانه‌ها جزء اموال عمومی است و تحت مالکیت دولت است. لذا اشخاص خصوصی نمی‌توانند بستر یا حریم رودخانه را خرید و فروش نمایند. اما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که آیا می‌شود اراضی حریم رودخانه را مانند سایر اراضی به اجاره داد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه

اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه

حریم رودخانه‌ها جز اموال عمومی محسوب می‌شود و تحت مالکیت دولت است. بنابراین امکان خرید و فروش اراضی حریم و بستر رودخانه توسط اشخاص خصوصی وجود ندارد. اما با توجه به این که حریم رودخانه‌ها دارای پتانسیل‌های فراوانی در زمینه صنعتی و گردشگری و… می‌باشند، دولت می‌تواند این اراضی را به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجاره بدهد. به عبارت دیگر با طرح درخواست از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی برای بهره‌برداری از حریم رودخانه با توجه به کاربری‌های ذکر شده نظیر گردشگری و صنعتی؛ دولت طبق قانون می‌تواند اراضی حریم رودخانه را به این افراد اجاره دهد.

برای اطلاع از علت فروش حریم رودخانه کلیک کنید.

طبق ماده 10 آیین‌نامه بستر و حریم رودخانه‌ها و منابع آبی سازمان‌‌های دولتی و شرکت‌های آب منطقه‌ای که بهره‌برداری از اراضی حریم رودخانه بر عهده آن‌هاست می‌توانند با احداث دیواره سازی به مجاوران رودخانه یا افراد درخواست دهنده اجاره دهند. در این ماده آمده است که:

« چنانچه امکان دیواره سازی و استفاده از اراضی مازاد بستر برای مجاوران وجود داشته باشد، شرکت آب منطقه‌ای ضمن مشخص کردن مجاوران رودخانه یا نهر یا مسیل یا مرداب یا برکه طبیعی، مشخصات دیواره و مقدار زمین‌هایی را که در اثر دیواره سازی حاصل می‌شود، معلوم و به مجاوران اعلام خواهد نمود تا در صورت تمایل به شرکت مراجعه و با قبول شرایط و مشخصات دیواره سازی برای اخذ اجازه مربوط اقدام نمایند. بستر واقع در پشت دیواره احداثی در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران است. شرکت می‌تواند پس از تأمین میزان حریم که بلافاصله بعد از دیواره احداثی شروع می‌شود، باقیمانده بستر را به سازنده دیوار یا در صورت عدم تمایل سازنده به دیگران اجاره دهد.»

برای آشنایی با شرایط ساخت و ساز در حریم رودخانه کلیک کنید.

آیا اشخاص غیردولتی امکان اجاره و دیوارکشی در بستر رودخانه ها را دارند ؟

همان‌طور که اشاره کردیم دولت می‌تواند با احداث دیواره سازی اراضی حریم رودخانه را به متقاضیان پس از بررسی اجاره دهد. اما پرسش این است که اشخاص دیگر و یا مستاجرین حریم رودخانه اجازه احداث اعیانی یا دیوارکشی در حریم رودخانه را دارند؟ اگر این اشخاص قصد ساخت و ساز در حریم رودخانه را داشته باشند از چه راهی می‌توانند اقدام نمایند؟

باید متذکر شویم که مستاجرین حریم رودخانه و سایرین اجازه احداث اعیانی یا دیوارکشی در حریم رودخانه را ندارند. به طور کلی ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ممنوع است، مگر این که متقاضی از وزارت نیرو یا سازمان‌های مرتبط مجوز لازم را دریافت نماید. قانون توزیع عادلانه آب در خصوص ساخت و ساز در حریم رودخانه می‌‌گوید که پیش از هرگونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه باید از وزارت نیرو اجازه کتبی دریافت شود. در صورت تخلف از این قانون متخلفین مورد مجازات قرار می‌گیرند.

برای دریافت مجوز ساخت در حریم رودخانه کلیک کنید.

تخریب با نظارت دادستان

همچنین طبق همین قانون وزارت نیرو اجازه دارد که اقدام به تخریب و تخلیه اعیانی‌های ساخته شده در بستر و حریم رودخانه نماید. البته اقدام تخلیه و تخریب با نظارت دادستان و یا نماینده‌ی او اتفاق می‌افتد. تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب در خصوص اختیار وزارت نیرو جهت تخریب و تخلیه اعیانی‌های غیرمجاز در حریم رودخانه آورده است که:

«تبصره ۴- وزارت نیرو در صورتی که اعیانی‌های موجود در بستر و حریم انهار و رودخانه‌ها و کانال‌های عمومی و مسیل‌ها و مرداب و برکه‌های طبیعی را برای امور مربوط به آب یا برق مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که ظرف مدت معینی در تخلیه و قلع اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع خواهد کرد.»

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا اجاره دادن حریم رودخانه امکان‌پذیر است ؟

بله با طرح درخواست از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی برای بهره‌برداری از حریم رودخانه با توجه به کاربری‌های نظیر گردشگری و صنعتی؛ دولت طبق قانون می‌تواند اراضی حریم رودخانه را به این افراد اجاره دهد.

اشخاص غیردولتی چگونه می‌توانند در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام دهند ؟

به طور کلی ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ممنوع است مگر این که متقاضی از وزارت نیرو یا سازمان‌های مرتبط مجوز لازم را دریافت نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه





:: برچسب‌ها: اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: