سهم دختر از حقوق پدر فوت شده
نوشته شده توسط : vakiel

آیا سهم دختر از حقوق پدر فوت شده را می‌دانید؟ هنگامی که یک شخص فوت می‌کند، یکی از مهم‌ترین مسائلی که ایجاد می‌شود تعیین تکلیف حقوق مالی متوفی است. حقوق بازنشستگی متوفی که بیمه‌شده و یا بازنشسته تأمین اجتماعی باشد یکی از حقوق مالی متوفی محسوب می‌شود. این حقوق نیز مانند سایر حقوق مالی به ورثه متوفی تعلق می‌گیرد. یکی از کسانی که از حقوق بازنشستگی متوفی برخوردار می‌گردد، دختر شخص فوت شده است. در ادامه این مطلب به سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با آثار فوت در حقوق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

پس از فوت بیمه‌شدگان یا بازنشستگان تأمین اجتماعی، حقوق ایشان به ورثه واجد شرایط متوفی خواهد رسید. دختر متوفی تحت شرایطی یکی از افرادی است که از حقوق پدر فوت شده خود سهم می‌برد. اما باید دید که سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش چه قدر است. چند درصد از حقوق متوفی به دخترش تعلق می‌گیرد؟

برای آشنایی با قوانین مربوط به حقوق مستمری بگیران بعد از فوت کلیک کنید.

سهم دختر در قانون تأمین اجتماعی

قانون تأمین اجتماعی در بند 2 ماده 83 سهم دختر از مستمری پدر فوت شده‌اش را مشخص کرده است. در این قانون ، سهم فرزند دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش، 25 درصد مستمری می‌باشد. البته با نظر قانون سهم دختر در دو صورت بیش از 25 درصد می‌شود. حالت اول زمانی است که دختر هم پدر و هم مادر خود را از دست داده باشد. در این صورت سهم 25 درصد دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش به دو برابر یعنی 50 درصد از مستمری پدر فوت شده‌اش افزایش می‌یابد. حالت دوم زمانی است که یکی از وراث نیز فوت کند و یا شرایط لازم جهت دریافت مستمری متوفی را از دست بدهد. در این صورت نیز سهم این ورثه میان سایر وراث از جمله فرزند دختر تقسیم می‌گردد. بنابراین سهم دختر در این حالت نیز بیشتر از 25 درصد حقوق متوفی می‌شود.

سهم دختر در قانون استخدام کشوری

تقسیم حقوق متوفی در قانون استخدام کشوری کاملاً با قانون تأمین اجتماعی متفاوت است. یکی از تفاوت‌های اساسی تقسیم مستمری با قانون تأمین اجتماعی این است که مطابق با قانون استخدام کشوری تنها نیمی از حقوق متوفی میان وراث تقسیم می‌شود. همچنین در استخدام کشوری، مستمری متوفی به صورت مساوی میان ورثه واجد شرایط تقسیم می‌شود. بنابراین سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش تفاوتی با سهم سایر وراث ندارد. این موضوع در ماده 87 قانون استخدام کشوری ذکر شده که حقوق وظیفه بازنشسته به طور مساوی میان وراث متوفی تقسیم می‌شود.

علاوه بر آن مطابق قانون استخدام کشوری اگر یکی از وراث فوت کند یا شرایط دریافت حقوق متوفی را از دست بدهد، سهم وی از مستمری بازنشسته به نفع صندوق کشوری ضبط می‌شود. بنابراین سهم وارث فوت شده، یا وارثی که شرایط لازم را از دست داده از مستمری میان سایر وراث تقسیم نمی‌شود.

قانون جدید سهم مستمری دختران از حقوق پدر فوت شده

تا پیش از این، قانون تأمین اجتماعی برای دختران متوفی فقط تا سن 18 سالگی دختر، حق استفاده از حقوق پدر را قائل بود. و پس از سن 18 سالگی دختر، در صورتی می‌توانست از حقوق پدر فوت شده‌اش استفاده کند که به تحصیل اشتغال داشته باشد و یا به علت بیماری خاص توان کار کردن نداشته باشد. همچنین در قانون استخدام کشوری دختران تا سن 20 سالگی و به شرط عدم ازدواج می‌توانستند از مستمری پدر فوت شده‌شان بهره‌مند شوند. و بعد از سن 20 سالگی نیز با شرط مجرد بودن و اشتغال به تحصیل حداکثر تا 25 سالگی از حقوق بهره‌مند می‌شدند.

در حال حاضر با توجه به تصویب قانون جدید مستمری بگیران دختر، اختلافات قانونی پایان یافت و سهم دختر از پدر فوت شده دارای شرایط یکسانی هم در قانون تأمین اجتماعی و هم در قانون استخدام کشوری است. قانون جدید مستمری بگیران با نام قانون حمایت خانواده در سال 1391 تصویب شد. در ماده 48 این قانون در مورد دختران مستمری بگیر صحبت شده است. مطابق این ماده دختران مستمری بگیر بدون محدودیت سنی از مستمری پدر فوت شده خود بهره‌مند خواهند شد. و قطع حقوق دختران تنها در دو صورت امکان‌پذیر است که شامل شوهر داشتن و اشتغال دختر می‌شود. اگر دختری طلاق بگیرد مجدداً می‌تواند از حقوق پدر بهره‌مند شود. در صورت صوری بودن طلاق و احراز آن حقوق دختر قطع می‌شود.

خوب است بدانید طبق این قانون فرزند پسر حداکثر تا 20 سالگی حق استفاده از حقوق پدر فوت شده‌اش را دارد. و بعد از بیست سالگی تنها در صورت اشتغال به تحصیل و یا ناتوانی جسمی امکان استفاده از حقوق پدر فوت شده برای فرزندان پسر وجود دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سهم دختران از حقوق پدر فوت شده در قانون تأمین اجتماعی و استخدام کشوری چه قدر است ؟

در قانون تأمین اجتماعی سهم فرزند دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش، 25 درصد مستمری می‌باشد اما در قانون استخدام کشوری سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش تفاوتی با سهم سایر وراث ندارد.

دختران مستمری بگیر طبق قانون جدید تا چه سنی می‌توانند مستمری دریافت کنند ؟

مطابق قانون جدید دختران مستمری بگیر بدون محدودیت سنی از مستمری پدر فوت شده خود بهره‌مند خواهند شد.

در چه صورتی مستمری دختران از حقوق پدر فوت شده قطع می‌شود ؟

قطع حقوق دختران تنها در دو صورت امکان‌پذیر است که شامل شوهر داشتن و اشتغال دختر می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سهم دختر از حقوق پدر فوت شده





:: برچسب‌ها: سهم دختر از حقوق پدر فوت شده ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: