چک تاریخ گذشته
نوشته شده توسط : vakiel

آیا چک تاریخ گذشته اعتبار دارد؟ چک‌ها اسناد تجاری معتبری هستند که در تعاملات اجتماعی و اقتصادی افراد تاثیر به سزایی داشته‌اند. پیش از ورود به بحث چک تاریخ گذشته بد نیست که با ماهیت آن آشنا شویم. سند تجاری یک وسیله پرداخت است و از آن به عنوان سند عادی یاد می‌شود که ارزش و اعتبار بالایی دارد. این اسناد ویژگی‌هایی دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان وجه تمایزشان با اسناد عادی دیگر یاد کرد. چک به عنوان مهم‌ترین سند تجاری قوانین مهم و البته پیچیده‌ای دارد. حال ممکن است از تاریخ پرداخت وجه چک مدتی بگذرد که در این صورت ما با چک تاریخ گذشته مواجهیم حال به مباحث تکمیلی پیرامون این چک می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر مقاله چک چیست را بخوانید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: چک تاریخ گذشته

چک تاریخ گذشته

چک تار‌یخ گذ‌شته همانطور که از نام آن پیداست چکی است که از مدت زمان پرداخت آن گذ‌شته است. مدت زمان پرداخت چک 6 ماه از تاریخ چک است که اگر در این مدت اقدامی‌ برای برگشت زدن آن انجام نشود، نام تا‌ریخ گذشته به آن تعلق می‌گیرد. ضمن آنکه باید توجه داشته باشید حق دریافت مبلغ چک هیچگاه تغییر نمی‌کند و هر زمان که گذشته باشد باز هم می‌توان دست کم از طریق دادگاه حقوقی برای وصول مبلغ آن اقدام نمود، اما پیگیری کیفری محدود است.

برای آشنایی با قوانین اسناد تجاری کلیک کنید.

تا چه زمانی چک تحت عنوان کیفری قرار می‌گیرد ؟

مهلت شکایت کیفری 6 ماه از تاریخ چک است. به این معنا که اگر شخص تا حداکثر 6 ماه از تاریخ چک برای برگشت آن اقدام کند در این مدت می‌تواند شکایت خود را به صورت کیفری مطرح کند. یک مهلت شش ماهه دیگر هم از تاریخ گواهی عدم پرداخت چک وجود دارد که باز هم می‌توان در این مدت تحت شرایطی شکایت کیفری مطرح نمود. اگر در بازه‌های زمانی گفته شده این شکایت انجام نشود، ازحالت کیفری خارج شده و تنها می‌توان شکایت حقوقی مطرح کرد. در صورتیکه دارنده چک فوت کند، حق تعقیب کیفری از بین می‌رود.

ضمن آنکه منظور از تاریخ چک، تاریخ صدور آن است.

مبلغ چک تاریخ گذشته با زمان حال تطبیق می‌خورد ؟

معادل نه، اما می‌توان همان مبلغ چک را به اضافه کلیه خسارات وارده از قبیل خسارات دادرسی و خسارت تاخیر تادیه از دادگاه مطالبه کرد. خسارت تاخیر تادیه همان خسارات تاخیر در پرداخت است که طبق نرخ تورم اعلامی بر مبنای شاخص بانک مرکزی محاسبه می‌شود. صادر کننده چک باید آن را بپردازد. البته این در حالتی است که صادر کننده از پرداخت مبلغ طی مدت قانونی چک سرباز زند وگرنه اگر تاخیر منتسب به دارنده باشد ضرر و زیانش جبران نمی‌شود.

چکی که مدت‌ها از تاریخش گذشته را می‌توان برگشت زد ؟

چکی که مدت‌ها از تاریخ آن گذشته را می‌توان برگشت زد و درخواست مطالبه وجه چک را انجام داد. توجه داشته باشید که امکان عدم پرداخت وجه چک به هیچ عنوان وجود ندارد. مگر در مواردی مانند سرقت چک یا جعلی بودن که در آن صورت هم می‌توان دستور عدم پرداخت به طور موقتی از دادگاه گرفت.

مجازات کیفری صادر کننده چک چیست ؟

در صورتیکه صادر کننده چک در تاریخ صدور وجهی در حساب خود نداشته باشد یا بنا به هر دلیلی موجب عدم پرداخت وجه چک گردد، در صورت موجود بودن سایر شرایط چک کیفری، مجازات آن بین 6 ماه تا 2 سال می‌باشد.

برای آشنایی با چک کیفری و حقوقی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- شخصی می‌گوید “چکی را دارم که ده سال از تاریخ آن گذشته است و هر زمان که خواستم برای برگشت آن اقدام کند، صادر کننده چک از من درخواست مهلت کرد، حال می‌گوید من مبلغی پرداخت نمیکنم. تکلیف چیست ؟”

در ابتدا می‌توان نسبت به برگشت آن اقدام کرد. پس از دریافت گواهی عدم پرداخت باید شکایت حقوقی و نه کیفری، را در مراجع قضائی مطرح کرد.

2- در صورتیکه نسبت به وصول چک هیچ اقدامی صورت نگرفته باشد آیا می‌توان آن را مطالبه کرد ؟

بله. اما اگر دارنده بعد از دو بازه زمانی 6 ماهه اقدام کند، تنها می‌تواند از طریق حقوقی پیگیری کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک تا‌ریخ گذشته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون چک تار‌یخ گذشته پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: چک تاریخ گذشته





:: برچسب‌ها: چک تاریخ گذشته ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: