سرقت گوشی توسط همسر
نوشته شده توسط : vakiel

سرقت گوشی توسط همسر همانند سرقت سایر اموال می‌تواند جرم محسوب شود. با توجه به اینکه سرقت گوشی موبایل حدی باشد یا تعزیری مجازات‌های مختلفی نیز برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. اما درمجموع باید گفت که مجازات سرقت گوشی موبایل شامل حبس و شلاق می‌شود. البته پرسش ما در این مطلب به این است که آیا سرقت گوشی توسط همسر نیز قابل تحقق است؟ به عبارتی اگر کسی گوشی موبایل را از همسرش برباید جرم سرقت محقق می‌شود؟ آیا می‌شود از همسر به‌عنوان سرقت گوشی موبایل شکایت کیفری مطرح نمود و او را مجازات کرد؟ در ادامه این مطلب به موضوع سرقت گوشی موبایل توسط همسر و نحوه شکایت از همسر می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سرقت گوشی توسط همسر

سرقت گوشی از همسر

وقتی صحبت از سرقتی مالی توسط همسر می‌کنیم باید بدانید که موضوعی متفاوت از سرقت اموال، توسط سایر افراد می‌باشد. بحث سرقت اموال توسط همسر در زندگی مشترک گاهی شامل جرم سرقت و مجازات‌های آن نمی‌شود. درواقع باید به صرف بردن اموال شخصی توسط  همسر وی نمی‌توان گفت که جرمی تحت عنوان سرقت محقق شده است. به عبارتی در میان اموال زوجین و دسترسی آن‌ها به اموال یکدیگر نسبت به ربودن اموال توسط سایرین باید تمایز قائل شویم.

پرسش این است که آیا محقق نشدن سرقت در مورد تمام اموال زوجین است؟ و آیا در این مورد سرقت گوشی هم صدق می‌کند؟ یعنی آیا در صورتی که همسر گوشی شوهر یا زن خود را سرقت کند امکان شکایت از وی به‌عنوان سارق گوشی موبایل وجود ندارد؟

در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت در مواقع خاصی همسر می‌تواند از شوهر یا زن خود تحت عنوان سرقت شکایت کیفری مطرح نماید. اصولاً عدم تحقق سرقت در میان زوجین در مورد اموال مشترکی است که ایشان در زندگی مشترک استفاده می‌کنند. بنابراین باید گفت اگر مالی که توسط همسر ربوده می‌شود جزئی از جهیزیه و لوازم مشترک زندگی نباشد و همچنین ارزش مالی داشته باشد امکان شکایت کیفری از همسر تحت عنوان سرقت وجود دارد. لذا می‌توان گفت سرقت گوشی موبایل نیز از مواردی است که زوجین می‌توانند با اثبات مالکیت خود بر گوشی از همسر خود تحت عنوان سرقت شکایت کیفری نمایند.

تفاوت میان سرقت گوشی توسط همسر با سایرین

سرقت در قانون مجازات اسلامی این‌گونه تعریف شده است که با ربودن مالی که متعلق به غیر باشد جرم سرقت محقق می‌شود. اما تعریف سرقت در مورد اموال زوجین که توسط یکی از زوجین ربوده شود متفاوت است. مهم‌ترین مصداق ربوده شدن اموال توسط همسر بردن جهیزیه می‌باشد. اگر شوهری جهیزیه همسر خود را با خود برده باشد جرم سرقت محقق نشده و عنوان سرقت به این عمل اطلاق نمی‌شود. و در مقابل اگر زنی اموال و جهیزیه منزل را با خود برده باشد با عنوان سرقت به آن تعلق نمی‌گیرد. البته کاملاً واضح است در صورتی که جهیزیه و لوازم منزل توسط فردی غیر از همسر باشد حتی اگر از خانواده همسر باشد جرم سرقت محقق می‌شود. این در صورتی است که شرایط و دلایل سرقت احراز شود.

البته این مسئله در مورد سایر اموال طرفین صدق نمی‌کند. یعنی اگر زوجین سایر اموال غیر از جهیزیه و لوازم منزل را از یکدیگر بربایند امکان اطلاق عنوان سرقت به آن وجود دارد. نکته مهم در مورد سرقت یک مال از همسر این است که مال ربوده‌شده باید ارزش مادی داشته باشد. یا به‌اصطلاح حقوقی مال ربوده‌شده باید مالیت داشته باشد. گوشی موبایل مخصوصاً گوشی‌های موبایل هوشمند این روزها از ارزش مادی قابل‌توجهی برخوردار هستند. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت درصورتی‌که یکی از طرفین گوشی موبایل دیگری را برباید قضیه متفاوت است. و همسر وی تحت شرایطی می‌تواند به‌عنوان سرقت گوشی موبایل از همسر خود شکایت کیفری نماید. برای آشنایی با تعریف جرم سرقت کلیک کنید.

اثبات مالکیت گوشی موبایل

اشاره کردیم که جرم سرقت همواره در میان زوجین قابل تحقق نیست. چراکه در حین زندگی مشترک زوجین از لوازم مشترکی استفاده می‌کنند. و بنابراین نمی‌توان گفت که با بردن یا ربودن برخی این لوازم توسط یکی از زوجین، وی مرتکب جرم سرقت شده است. البته این موضوع در مورد جهیزیه و لوازم مشترک زندگی است. به این معنی که در صورت ربودن اموال شخصی زوجین توسط همسرشان امکان اطلاق جرم سرقت به آن‌ها وجود دارد. البته مال ربوده‌شده باید ارزش مادی داشته باشد تا بتوان به آن عنوان سرقت اطلاق نمود. برای آشنایی با نحوه اثبات سرقت کلیک کنید.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ازآنجاکه گوشی موبایل جزء لوازم مشترک زندگی نیست و ارزش مادی قابل‌توجهی نیز دارد. اگر توسط یکی از زوجین ربوده شود تحت شرایطی امکان شکایت از همسر تحت عنوان سرقت گوشی موبایل وجود دارد.

نحوه شکایت کیفری از همسر بابت سرقت گوشی موبایل

برای شکایت کیفری از همسر تحت عنوان سرقت گوشی موبایل و یا تلفن همراه ابتدا باید مالکیت خود را بر گوشی همراه اثبات نمایید. روش‌های مختلفی برای اثبات مالکیت داشتن بر گوشی موبایل وجود دارد. شما با داشتن مدارک مالکیت گوشی یا فاکتور خرید و یا کارتون گوشی تلفن همراه می‌توانید مالکیت داشتن خود را بر گوشی موبایل اثبات کنید. البته این روزها باوجود گوشی‌های هوشمند و قانون ثبت مالکیت آن‌ها، اثبات مالکیت گوشی‌های هوشمند کمی راحت‌تر است.

در شرایطی که نتوانید بابت سرقت گوشی موبایل از همسر خود شکایت کنید می‌توانید تحت عناوین دیگر شکایت خود را مطرح نمایید. به‌عنوان مثال اگر همسر شما گوشی موبایل شما را با خود برده و از اطلاعات گوشی شما استفاده کرده؛ شما می‌توانید با اثبات مالکیت گوشی و استفاده نمودن همسرتان از اطلاعات شخصی شما از باب خیانت در امانت از همسر خود شکایت نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا  با سرقت گوشی از همسر جرم سرقت محقق می‌شود ؟
بله، در سرقت گوشی موبایل از همسر تحت شرایطی و با اثبات مالکیت گوشی جرم سرقت محقق شده و امکان شکایت کیفری وجود دارد.

تحت چه شرایطی امکان شکایت کیفری از همسر برای سرقت وجود دارد ؟
اگر مالی که توسط همسر ربوده می‌شود جزئی از جهیزیه و لوازم مشترک زندگی نباشد و همچنین ارزش مالی داشته باشد امکان شکایت کیفری از همسر تحت عنوان سرقت وجود دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سرقت گوشی توسط همسر





:: برچسب‌ها: سرقت گوشی توسط همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: